Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 910

2000
‎Horretarako ez dute haurrekin soilik lanean jardun; guraso eta irakasleekin ere aritzen dira. Ikasleen artean irratigintza edo aldizkariak bezalako elementuak antolatu dituzte.
‎Munduko gerra guztietan eta historian zehar beti berdin gertatzen da: gizonezkoak gerrara eta abenturara joaten dira; eta emakumeek, zahar edo gazte, egin behar izaten dute haurren kargu, etxearen eta erretagoardiaren arduradun. Gizonak fusila darama, emakumeak bizitza guztiaren zama.
2001
‎1996 urtetik haurtzaroko lorategi hauetan toki bat izateko eskubidea onartua dago eta ondorioz, zentru berriak eraikitzen ari dira. Hala ere, erabakia librea da erabat, gurasoek aukeratzen dute haurra bertara eraman nahi duten edo ez, eta ordaindu beharrekoa soldataren araberakoa da. 1996 urtean, 0 eta 3 urte arteko haurren %67a joaten zen haurtzaro lorategi hauetara
‎Gidariaren alboan airbag sistema duten autoetan atzeko jarlekuan joan behar dute haurrek, eta erdiko aldean jarri behar da haurraren jarlekua ¿ beti martxaren aurkako norantzan haurra alboko kolpeetatik hobeto babesteko.
‎Horrek nabarmen eragin diezaioke elikadura ohiturei, lehenengo urteetan konformatzen hasten baitira. Haurtzaindegi eta ikastetxeetako jantokietan zerbitzatzen diren menuek ere eragin nabarmena dute haurraren elikaduran, nutrizio eta osasun egoeran. Garrantzi handia du, bere eguneroko dietaren zati garrantzitsu bat baita, astean bost egunetan errepikatzen dena, urtean aste askotan.
‎Gehiegizko pisua eta arrisku kardiobaskularra: Batzuek uste dute haur bat osasuntsu edo indartsu dagoela “eder” baldin badago, edo, beste era batera esanda, zenbat kilo gehiago, mota guztietako jakiak ematen dizkietela janariarekin, eta batzuetan elikagai energetikoak eta ez oso osasungarriak eskaintzen dizkietela (pastelak, izozkiak, gozokiak, etab.).). Otordu nagusietan jaten jarraitzen duten haurrek (gozokiak, freskagarriak, zizka mizkak…; horiek guztiak elikagai oso energetikoak dira, koipe edo azukre sinple askokoak, baina nutrizio dentsitate txikikoak) gehiegizko pisua eta are gizentasuna garatzeko arrisku handia dute, benetan behar baino energia gehiago hartzen baitute.
‎Fruta zaporeko edari artifizialak eta azukrea edo gozagarri kaloriko erantsiak (fruktosa) dituzten freskagarriak gozokien kategoriako produktuak dira; beraz, noizean behin kontsumitu behar dira, oreka dietetikoa errespetatzeko. Duela gutxi, zenbait ikerketak ohartarazi dute haurren obesitatea handitu egin dela, eta, neurri batean, edari azukredunak kontsumitzeari kalte egin diezaiokeela. Horrelako freskagarriren bat egunero kontsumitzen duten haurrek obesitate suriesgoa %50 baino gehiago handitzen dute.
‎Fabriketan eta meatzetan lan egiten dute haurrek, gurasoek galarazita dagoela jakin arren. Etxerako dirua behar dute.
2002
‎Euskarazko liburuak urri izanik, azken hamabi urteetan matematika, zientzia, geografia eta historiazko hainbat bilduma argitara eman dute. Halaber, «Nanai» aldizkaria egiten dute haurrak euskaraz irakurtzen treba daitezen
‎«Zer jasotzen dute haurrek literaturatik edo fikziotik. Misterio bat da zer ulertzen duten, nola ulertzen duten, zer gustatzen zaien edo zer ez zaien gustatzen jakitea.
‎Bai ordea haur batek bere burua liburukoarekin identifikatzeko. Literatura ona baldin bada, berdin irakurtzen dute haurrek eta helduek(...)».
‎Izagirre, K. & Mendiguren, X., Euskal Literaturaren Antologia, Elkarlanean) eta hainbat generotako literatur lan ugari kaleratu. Mendigurenen ibilbide literarioa osatzen dute haur eta gazteentzako idatzi dituen 21 liburuek (Estitxuk pirata izan nahi du, 1987; Patakon, 1992; Irakasle alu bat, 1995; Obsexuen kluba, 1997; Kanibalaren kaiolan, 1998; Txakurraren alaba, 1999..) eta helduentzako idatzitakoek: 4 ipuin liburu (Sei ipuin amodiozko, 1986; Hamalau, 1992; Opor ezberdinak, 1995; Ene dama maite horri, 1996); 3 eleberri (Bekatuaren itzala, 1995; Berriro igo nauzu, 1997; Gure barrioa 1975, 1998); 7 antzerki liburu (Kanpotarrak maisu/ Kultur ministrariak ez digu errukirik, 1987; Pernando, bizirik hago oraindio, 1989; Garai (a) da Euskadi, 1993; Ankerki, 1993, Hilerri itxia, 1995) eta genero autobiografikoan sartuko genituzkeen lanak (Nerabearen biluzia, 1999; Errekarteko koadernoa, 2001).
‎Oporren nondik norakoa erabat baldintzatzen dute haurrek.
‎Gurasoek lasaitu egin behar dute haurra arazoari buruzko galderak egiten baditu, eskolaz kanpoko ekintza gehiegitara ez eramaten saiatu behar dute, eta autokritikoa eta perfekzionista ez izaten lagundu.
‎Victoría del Barrio, Urrutiko Hezkuntzarako Unibertsitate Nazionaleko (UNED) Psikologia Fakultateko irakasle titularra eta Espainiako Psikologiako Elkarteko kidea da, eta horrek dioenez, «datuak kezkagarriak dira, batez ere, haurrek gehien behar duten etapan aurkezten zaien arazo emozionala delako». Gurasoek funtsezko zeregina dute haurraren sentimen hazkundean. Ezinbestekoa da gurasoek osasun mental ona izatea eta seme alabei baikortasuna transmititzea.
‎esneki bat (ez du zertan esnea izan; gazta edo jogurta izan daiteke), zereal bat (ogia, galletak edo gosaritako zereala; inoiz ez dugu opilgintza gomendatzen) eta fruta (zukua baino hobea den pieza bat) ”. Familiaren ohiturek eragin handiagoa dute haurraren dietan lagunenean baino. “Eta kontuz honekin, batzuetan zenbait elikagairekin saritzen baitugu”.
‎Brazeltonek lasaitasun handiz ekiten die kontu horiei, eta ez du ia garrantzirik ematen haurrek iluntasunaren beldur izan daitezen, atzamarra jo dezaten edo tripako mina izan dezaten edozein ordutan. Bere kabuz finkatzen ikasi behar dute haurrek.'
‎Pedagogoek, bestalde, adin bakoitzerako jostailu egokiak gomendatzen dituzte, “nahiz eta gurasoek benetan erabaki behar duten zer behar duten beren seme alabek eta zer den egokiena haiek garatzeko”, esan du Alberquillak. Gurasoek hezkuntza jokoak oparitzen jarraitzen duten arren, fabrikatzaileek adierazten dute haurrek nahiago dituztela bideo-jokoen kontsolak eta haurrentzako bereziki egindako ordenagailu berriak, batez ere anai arreba zaharragoak badituzte edo gurasoei informatika gustatzen bazaie. Biltzeko ilusioa Errege Magoen edo Aita Noelen gauean haurrei gehien gustatzen zaiena opariak despaketatzea da.
‎Musikari, argazkilari eta idazleak bat egin dute haurren tratu txarren aurka
‎Ipar Amerikako biztanleen %8ren aldean, atariko emaitzen arabera, Espainia biztanleen %3 inguru da. Bi ezaugarrik definitzen dute haur hiperaktiboa: mugitzeko beharra eta arreta mantentzeko ezintasuna.
‎Gero luzerak binaka hamarrekoa gainditu erkatuak dira. Paper xingola baten erabiltzen ikasten ahal dute haurrek, luzeren markatzeko, duda izanez geroz. (99 orrialdean bezala).
‎CP mailan sartzean, jakitate bera ez dute haur guziek eta urtean zehar, ez dira denak urrats berean aitzinatuko. Hala da, nahi ala ez.
2003
‎Edinburgoko Unibertsitateko (Eskozia) ikertzaile talde baten arabera, SOX2 izeneko gene bateko mutazioek eragiten dute haur batzuk begirik gabe jaiotzea. Gaixotasun horri aldebiko anoftalmia esaten zaio.
‎Espainiako artistek album bat grabatu dute haurren tratu txarren aurkako dirua biltzeko
2004
‎kontzertuak »Su ta Gar…», pailazoak, jolasak, tailerrak... Lan eskerga egin dute haur eta irakasleek, guraso eta lagunek, guztiek Bastidan ikastolak har dezan uzta, uztartuaz!
‎Mutilekin bakarrik aritzea gogorra egin zitzaidan hasieran. Orain aldaketa handia gertatu da, hezkuntzan emakumea eta gizona maila berean daudela ikasten dute haurrek eta ohitu egin gara emakumeak kirola egiten ikusten. Dena den, inoiz gertatu izan zait neska naizela ohartu eta mutilen batek aldamenetik igaro eta abiada orduan bizkortzea.
‎Leihoek ez dute haurren eskura egon behar, edo, hala izan ezean, hornituak behar dute izan.
‎Are gehiago: zerbitzugune horien %28k bakarrik dute haurrentzako jolastokia, %65etan ez dago aparkalekuan zebra pasabideak, hamarretik zortzitan aparkalekuan ez da edo ez dabil bideo zaintza sistemarik eta hamarretik lautan ez da ikusten abiadura mugatzeko seinalerik zerbitzugunean.
‎Famili eta lan alorretako aztura berriek eta etxetik ikastetxerako distantziak ekarri dute haur eta nerabeen osasun eta nutrizio heziketan jantoki horiek protagonismo handia hartzea.
‎Ezin dugu ezarri aita amen bizkar, zeren eta behar bailukete beti hor egon, haurraren gibelean. Aita ama batzuek azkar atxiki dute haurrarekin euskaraz mintzatzeko. Baina berek aitortzen dute zein neke den.
‎Haurtxo bat bezala lo egitea zaila da haurtxoentzat berentzat ere. Bi ikerketa berrik frogatu dute haurrek, baita txikiek ere, garapen psikiko eta fisiko egokia izateko behar den denbora baino gutxiago lo egiten dutela. Hamar urtetik beherako 1.400 guraso eta zaintzaile elkarrizketatu ondoren, Estatu Batuetako Loaren Fundazio Nazionalak ondorioztatu du 3 eta 11 hilabete bitarteko haurrek 90 minutuko loa galtzen dutela egunero.
‎Fabrikatzaileek diotenez," ibiltariek ingurune segurua eskaintzen dute haurrek jolas egin dezaten"
‎5.000 urtean. New Jerseyko Gazte Produktuen Fabrikatzaileen Elkarteak jakinarazpen batean adierazi zuenez, “ibiltariek ingurune segurua eskaintzen dute haurrek inguruan duten mundua jolas eta azter dezaten, eta kontsumitzaileek ibiltariak nahi eta atsegin dituzte, belaunaldi berrikoak bereziki”.
‎Horietan, haurtxoen elikadura mota batzuen eta besteen arteko erlazioa aztertzen da, batzuk goiztiarrak, eta gaixotasun kardiobaskularra eta horrekin lotutako nahasteak (odol presio handia, intsulinarekiko erresistentzia, leptina kontzentrazioa (loditasunaren adierazle izan daitekeen hormona) eta plasmako lipoproteinak. Azterketa horien guztien emaitzek, egileek aldizkari berean iruzkindutakoek, iradokitzen dute haurren hazkundearen azelerazioa, «gaizki esanda, catch up», dela. [de compensación], ondoren intsulinarekiko erresistentzia, obesitatea eta gaixotasun kardiobaskularra agertzearekin lotuta dago».
‎Nutrizionistek eskoletako jangelen erantzukizuna eskatzen dute haurren artean elikadura ohitura onak sustatzeko
‎Unicefen arabera, aurreiritziek eta pobreziak genero berdintasunean aurrera egitea galarazten dute haur hezkuntzan.
‎Luis Lopez de Oses kaletik abiatu, Gobelaurre, Kresaltxu eta Ezequiel Agirre kaleetatik jarraitu eta Erromoko ikastetxe publikoan amaituko da kalejira. Bertan, fanfarria, txokolatada eta animazio talde batek eskainitako berbenaz gozatzeko aukera izango dute haurrek.
2005
‎Nola altxatuko dute haurra aita amek ez badira harekin mintzatzen. Espainiako aita bat egunean bost minutuz mintzo da bere haurrarekin, honek hiru oren eta erdi pasatzen dituelarik telebistari begira eta urtean 50.000 erailtze ikusten267 Nolako gizon edo emaztea emanen du gero haur horrek?
‎Gaur egun haur adoptagaiak baino gehiago dira haurrak adoptatu nahi lituzketenak. Homoek ere ba omen dute haurrak adoptatzeko eskubidea. Lehenik eta bat, nehork ez dauka horrelako eskubiderik.
‎Gurasoek erabateko konfiantza izan behar dute haurrak jolasteko duen gaitasunean eta iniziatiba eskaini behar diote.
‎Arreta defizitak eta hiperaktibitateak eragindako nahasmendua (TDAH) haurren% 3 eragiten die. Orain espezialistek proba erabakigarria dute haur batek gaixotasun hori duen jakiteko. Positroien igorpen bidezko tomografia da (PET), eta, horri esker, arazoa badagoen egiazta daiteke eta tratamenduan dauden gaixoek hobera egin duten egiazta daiteke.
‎Hala ere, ez programaren asmoa ez haren onuradunena ez da Saharako basamortuko bizi baldintza gogorretatik ihes egiteko eta ihes egiteko bide bat bilatzea, haietara ez itzultzeko. Haien martxak pena sortzen du familietan zein haurretan, baina saharar herriaren lagunen elkarteek behin eta berriz azpimarratzen dute haurrak beren etxera itzultzen direla, gurasoak eta anai arrebak berriro ikusteko asmoz. Sustatzaileek azpimarratu dute Saharako haurrak harmonia ezin hobean bizi direla familietan, beren familiez inguratuta.
‎Ia %60k “gutxiegitzat” jotzen du gizarteak, oro har, hezkuntzaren gaiari ematen dion arreta. Bi herenek baino gehiagok, kontsultatutakoen %70ek, uste dute haur eta nerabeen garapen sozial eta pertsonalak ikastetxearen eta familiaren erantzukizuna izan behar duela, zati berdinetan. Hala ere, %24k dio familia dela haurren hezkuntzan eta sozializazioan eragile nagusia.
‎Pediatra estatubatuarrek ohartarazten dute haurrek eta nerabeek gero eta gehiago erabiltzen dituztela hormonak eta bitamina osagarriak, beren irudi fisikoa indartzeko edo dieten nutrizio gabeziak mugatzeko.
‎Espainian obesitate morbidoa maila “kezkagarrietara iristen da, Europako batez bestekoa gainditzen du eta modu arriskutsuan hurbiltzen da” AEBko tasara, patologia horretan eragin handiena duen estatura, Murtzian egun hauetan egiten den Obesitatearen Azterketarako Espainiako Elkartearen VII. Kongresu Nazionalean (SEEDO) bildutako adituen arabera. Aditu horiek ohartarazi dute haurren obesitatearen Espainiako tasa (%14) Europako batez bestekoaren gainetik dagoela, eta azpimarratu dute jarduera fisikoak, otordu osasuntsuak eta zenbait tratamendu farmakologikok goranzko arazo horri irtenbide egokia ematen diotela. Adituek azaltzen dutenez, bizimodu sedentarioak, estres kronikoak, irentsitako kopuruei dagokienez okerreko dieta mediterraneoak eta janari lasterrak, eta oraindik ikertu gabeko arazo genetiko eta soziosanitarioek obesitatea eragiten dute, bai helduengan, bai haur eta gazteengan.
‎Ontziaren tamaina ere faktore erabakigarria da, ontzi txikiagoetan aurkitutako mailak ontzi handiagoetan aurkitutakoak baino handiagoak baitziren. Adituek arreta berezia jarri dute haurren arriskuetan, tetrabrick ean produktu gehien kontsumitzen dituen populazioaren sektore bat baita. Ondorioz, adituek ondorioztatu dute kontsumitzaile horien azalpen dietetikoa helduena baino handiagoa izan daitekeela.
‎Aurretik aipatu bezela, haurrek era askotako jarduerak egin ahal izango dituzte, zaldiketa edo mendiko bizikleta, besteak beste; gainera, egoitza bakoitzeko ingurunera egokitutako eskaintza ere garatzen da: Sukarrietan uretako kirolak dira nagusi, eta Briñasen, tirolina eta soka elastikoek aparteko arrakasta dute haurren artean. Horiekin batera, mendiko ibilaldiak, kanpaldiak, ohiko kirol modalitateak, igerilekuak, tailerrak eta bestelako animazio jarduerak ez dira faltako.
‎Anitzek nahi dute haurrek euskara ikas dezaten eta jatorrizko euskal izenak atxiki ditzagun.
‎Marrazki bizidun ugari eta haur programazio nahiko txukuna izan dute haurrek euskal telebista publikoan txiki txikitatik, 12 urte arte. Baina hortik aurrera, zer kontsumitzen dute?
2006
‎Ordu dezentetan beraz, gaztelaniaz hezten dituzte eta lau urterekin, eskolan hasteko ordua iristen zaienean, sortzen dira arazoak. Dindaia Fundazioko kide den Rikardo Ederrak adierazi digunez, «batetik, bizitzako lehen urteetan gaztelaniaz ohitu eta lau urterekin hizkuntza berrira murgiltzea zaila da eta bestetik, gurasoek bat bateko apustua egin behar dute haur horrekin». Dindaia Fundazioak beraz, haur eskolak eta ludotekak eskaintzen ditu euskaraz.
‎Ezaguna da halako jende galera bortitz batek «botila lepo genetikoa» eragiten duela: pertsonek beren familiartekoekin nahastu behar dute haurrak egiteko, eta, ondorioz, asko ugaltzen dira malformazioak. Sirionotar ugarik badauzka.
‎industrialak jatea tentazio goxoa dute haur eta helduek baina horrelakoak maiz kontsumitzea elikabide osasungarria izatetik urrun dago.
‎Costello ren (1997) ikerketen arabera, guraso homosexualek kontzientekiekiditen dute haurrei orientazio homosexuala sorraraztea. Bere aldetik, Stacey k (1998) proposatzen du familia homoparentalen haurrak toleranteagoak direlapraktika homosexualarekiko, gainera, familia heteroparentalen haurrekin alderatuz, neurri txiki batean garatuko lukete orientazio homosexuala, ezinezkoa izanik kasuhauen herentzi genetikoaren edo ikaskuntzaren elkarreraginari azterketa bat egitea.Baina ikerketarik korapilatsuena da Golombok ek (1983, 1996) aurkeztatukoa, eraaskotara ulertu eta interpretatua izan dena.
‎Morris, Balsam eta Rothblum ek (2001) ikertu dute haur hauek pairatudezaketen estresa. Euren iritziz, adiskide edo ikaskideen irainak (kasu batzuetan, gurasoek bultzatuta) eragin dezake pairatutako estresean.
‎Batzuetan gurasoek uste dute haurraren beharrek berehalako erantzunabehar dutela. Hala ere, txikitatik gure haurren beharrei satisfazioa ematekoereduaren oinarria ari gara jartzen.
‎mutikoetan oso ohikoa da ezaugarri hau. Familia desegituratzen denean, gurasoek baino eragin gehiago dute haurrarengan laguneketa berdinkideek. Horrek, era berean, eskolara ez joatea edo portaera antisoziala ekartzen du:
‎Sentimenduak adieraztea erraztu behar da: bikotekideek saiatu eginbehar dute haurrak bere emozioak eta frustrazioak adieraz ditzan etalortu egin behar dute haurrak arazoaren inguruan eurekin hitz egitea.Egokitu zaien gatazkaren inguruan hitz egiten badute eta egoera berriakonponbide bat dela ulertzen badute, haurrak kontzientzia hartzenjoango dira eta egoera kontrolatzera ere helduko dira.
‎Sentimenduak adieraztea erraztu behar da: bikotekideek saiatu eginbehar dute haurrak bere emozioak eta frustrazioak adieraz ditzan etalortu egin behar dute haurrak arazoaren inguruan eurekin hitz egitea.Egokitu zaien gatazkaren inguruan hitz egiten badute eta egoera berriakonponbide bat dela ulertzen badute, haurrak kontzientzia hartzenjoango dira eta egoera kontrolatzera ere helduko dira.
‎Kooperazioan oinarritutako hezkuntza: planifikazioaren ondorioz, gurasoek buru belarri inplikatu behar dute haurrak hezteko garaian. Haurraaitaren kargu dagoenean, gehiago ziurtatzen da aitaren inplikazioabestelako kasuetan baino.
‎Garapen sozioemozionalean eragin handia duen neba arreben arteko elkarrekintzaren beste ekarpen bat, beraien arteko gatazkak dira. Neba arrebekin izatendiren gatazkek eskola bikaina eskaintzen dute haurrentzat, horien bidez ikastenbaitituzte gatazkei aurre egiteko lehen estrategiak. Marko honetan gurasoen paperaerabakigarria izaten da haurrek gatazkak modu kreatibo batez konpontzen ikasdezaten.
‎Guraso izateko aukeren errepaso bat egiteko erabilgarria izan daiteke datozen5 urteetarako plan idatzi bat egitea. Haur gabe bizitzea aukeratu dutenentzat, ariketa hau nahiko zaila izaten da, baina horrela ikusten dute haur gabeko bizitzaere aurrera eraman dezaketela, beraiek dituzten beste amets eta nahietan zentratuz.Bestalde, haur bat adoptatzea pentsatu dutenek lan honekin adopzioan jarraitubeharreko pausoak ere finkatzen dituzte.
‎Autore batzuen iritziz, amaren egokitzapenean eta familiaren ongizatean eraginhandiagoa dute ezgaitasunaren alderdi psikosozialek ezgaitasunak berak baino.Horregatik, askotan, ezgaitasun motak (mugimendu, hizkuntza, entzumen, edotaadimenaren araberakoak) eta ezgaitasunaren larritasunak ez daukate zerikusirikamaren egokitzapenarekin (Wallander eta Varni, 1998). Zenbaitetan, garrantzihandiagoa dute haurraren, guraso eginkizunaren eta beharrak betetzeko ezinbestekoizango dituzten laguntza zerbitzuen gaineko gurasoen igurikimenek.
‎Gezi handiek eraginaren noranzkoa adierazten dute. Gezi handiek eragin nagusia adierazten dute eta gezi beltz txikiek, berriz, azaltzen dute haurren jarrerak gurasoenean eragina duela, etagurasoen jarrerak gizartean; hala, jarrera horiek baietsi eta indartu egiten dira.
‎Gurasoek diagnostikoari eta pronostikoari buruzko informazioa behar dute, eta haurraren medikuarekin, psikologoarekin eta inplikaturiko gainerako profesionalekin hitz egin behar dute, ez bakarrik diagnostikoa ematen dieten unean, baitageroko hilabete eta urteetan ere, haurra hazi ahala beharrak aldatu egiten direlakoeta gurasoek bestelako informazio, aholku eta laguntza behar dituztelako. Gurasoekparte hartu nahi eta behar dute haurraren uneko eta etorkizuneko zaintza etaheziketaren planifikazioan.
‎Zentzuhorretan, kontuan izan behar dugu supergaituen eta beste haurren arteko ezberdintasun emozionalak oso txikiak direla, eta lehenengoek duten berezitasunarekinloturiko sentiberatasunetik eratortzen direla (Freeman, 1994). Arrazoi horrengatik, gurasoek euskarria eta gomendioak emateko moduan berme emozional gehigarriabehar dute haur supergaituek. Haur horiek egonkortasun emozionala mantentzeko, beste baldintza batzuen artean, hauek behar dituzte:
‎Hasiera batean, guraso guztiek ez dute pozez hartzen beren seme alabekgaitasun bereziak izatearen aukera, nahiz eta lehen beldurrak pasatu ostean gogobetez onartu ohi duten. Gurasoek pentsatu ohi dute haur supergaituak behar duenlaguntza emozionala eskaintzeko prestaturik ez daudela, eta bere gaitasunak ahaliketa gehien garatzeko beharrezkoak diren hezkuntza baliabideak edo estimulaziointelektuala ere ezin dizkiotela eskaini. Gurasoek beren jokabidea egokia ote deneta haurraren jarrera eta autokontzeptu egokia bultzatzen ari diren jakiteko beharradute.
‎UNICEFen arabera, pertsonen kontrako minek eta lehertu gabe utzitako beste gailu batzuek arriskuan jartzen dute haurren bizitza 80 herrialdetan baino gehiagotan.
‎Clintonek jakinarazpen bat egin du, eta bertan adierazi du akordioa “AEBetako haurrak lortzeko urrats ausarta dela. bizimodu osasuntsuagoa izatea”. “Industriako agintariek onartzen dute haurren obesitatea arazo bat dela, eta hori konpontzeko pausoa eman dute”, erantsi du. Obesitateak Estatu Batuetako haurren %15, 3ri eta nerabeen %15, 5i eragiten die Hainbat hilabetez negoziatzen aritu ondoren, edari fabrikatzaile nagusiek erabaki zuten eskoletan banatzen diren edarien kaloria kopurua ontzi bakoitzeko 100era mugatzea.
‎GEMS (Girls’ Health Enrichment Multisite Studies) izenarekin bataiatu da proiektua, eta bat dator freskagarrien eta snacken multinazional ezagun batek bere produktuak eskoletako makina saltzaileetatik kentzeko egin duen iragarpenarekin. Zizka mizkek eta edari freskagarriek eragin handia dute haurren obesitatean. Gainera, mokadu gehien kontsumitzen dituzten haurrek freskagarri azukretsu gehien edaten dituzte eta fruta eta barazki gutxien kontsumitzen dituzte.
‎Han, biztanleriak bizi duen pobrezia gorriaren eta HIESaren eraginaren ondorioz, umezurtz askok anaiak aurrera ateratzeko lan egin behar dute. Izan ere, eskualde horretan lan egiten dute haur gehien (50 milioi). Hala ere, txosteneko datuak pozgarriak dira beste alde batetik, lan arriskutsuenetan harrapatuta dauden haurren kopurua %26 murriztea ere lortu baitzen.
‎Diagnostikoa ez da egiten bizitzako bigarren hamarkada arte. Adimenak ez du huts egiten, eta eskeleto arazoak ez dira hain larriak izaten, baina tunel karpianoaren sindromeak eta artikulazioen zurruntasunak nabarmen murrizten dute haur horien mugimendua eta altuera normala baino txikiagoa da. Beste sintoma batzuk entzumena galtzea, ikusmen periferiko pobrea, beherakoa eta loaren apnea dira.
‎Gizarte laguntzaileek txosten bat idatzi dute, eta bertan argi adierazi dute familia batek behar diren baldintzak betetzen dituen ala ez, haur batek denboraldi bat igaro dezan Espainiako familia horretan. Zenbat familiak eskatu dute haur horiek aldi baterako hartzea gure herrialdean. Zonen mende asko dago, baina, gaur egun, 800 adingabe inguru ditugu.
‎Errotabirusa eta gastroenteritis larria Errotabirusek eragindako gastroenteritis gehienak hiru eta hamabi hilabete bitarteko haurretan gertatzen dira Gastroenteritis birikoen artean, errotabirusak eragindakoa da beherako kausarik ohikoena herrialde garatuetako haurretan. Rotabirusak reovired en familiakoak dira, zazpi talde antigeniko desberdinekoak (A-tik G-ra), eta A taldeko birusek (bi serotipo desberdinekin) eragiten dute haurren beherakoa. Kasu gehienak hiru urtetik beherako haurretan gertatzen dira, batez ere hiru hilabetetik hamabi hilabetera bitartean, eta ohikoagoa da neguko hilabeteetan.
‎Hezkuntza sisteman sartuak ez badira ere, hezitzaile guziek irakasle baten maila dute. Ardurak dituztenak, denek dute haur hezkuntzan diplomatura edo psikologia edo pedagogian lizentziatura. Hizkuntzari dagokionez EGA ere galdetzen zaie.
‎Uribe Kostako Amnistiaren Aldeko Mugimenduak Etengabe blogaren bitartez salatu duenez," Gotzon eta Leireren senideak tramitazio luze eta buelta ugari eman ondoren lortu dute haurraren kargu egitea. " Tele5" kateak duen web orrian atxiloketaren bideoa eta Gotzonen gaineko beste bat jarri dute, euren ohiko polizia informazio errepresiboarekin batean:
2007
‎Hasteko, hizkuntzak ikasteko erraztasunik handiena 0 urte bitarteko etapa horretan izaten omen dute haurrek eta 5 urtera bitarte ere bai. Saia gaitezen adin horietako irakasleak euskal hiztunik onenak, trebeenak, goxoenak, haurren psikologia ezagutzen dutenak izan daitezen.
‎Adin Txikikoaren defendatzailearekin batera Protégeles y Civértite elkarteak eginiko azterketaren arabera, bideojokoa bere asti eta aisialdiko oinarrizko lanabes ikusten dute haurrek eta, hortaz, maiz erabili ohi dute, mutikoek bereziki.
‎Lehengusuaren urtebetetze ospakizunarekin hasi eta, ikastetxean, astero astero dute haurrentzako ospakizunik markatua beren koadernoan.
‎haurrek jokabideak azaltzeko erabiltzen dituzten kausak; gizarte errefortzuek kausak egoztean izan dezaketen eragina, eta arrazoibidemailako aldaketak (Beavois eta Dubois, 1988; Costanzo eta Dix, 1983, denak inDurkin, 1995). Aipatu bezala, zenbait ikerketatan lortutako emaitzek zalantzanjartzen dute haurrek jokabidearen barneko kausak aintzat hartzeko gaitasunik ezdutela (Miller eta Aloise, 1989 in Durkin, 1995). Hain zuzen ere, Higgins etaParsons (1983 in Durkin, 1995) autoreek egiaztatu zuten 4 eta 5 urteko haurrekbarneko kausak egotz ditzaketela baldintza jakin batzuetan.
‎batetik, haurrek beren barne ideien arabera jarduten ikastendute. Prozesu horretan, garrantzi handia dute haurrek jolasean erabiltzen dituztenordezko objektuak. Hain zuzen ere, haurrek objektu horietako bat erabiltzendutenean, horren ohiko esanahia beste batez ordezkatzen dute.
‎Hala ere, kontuan izan behar da hemen aztertuko direnak ez direlagizarte ezagutzaren garapenean eragina izan dezaketen sozializazio agentebakarrak; izan ere, eragina izan dezaketen beste hainbat faktore sozietal daude.Pertsona garatzen den ingurune fisikoa horietako bat da. Horrek haurrak izangodituen bizipenak, harremanak eta antzekoak zehazten ditu, eta horiek guztiekeragina dute haurrak gizarte munduaz eraikitzen duen ezagutzan; izan ere, zenbaitikerketatan frogatu da desberdina dela landa giroan eta hiri giroan garatzen direnhaurren gizarte ezagutza (Furnham eta Stacey, 1991). Gizarte ezagutzan eraginaduten beste aldagai batzuk sistema politiko ekonomikoa eta kultura (ikus I.kapitulua) dira (Furnham eta Stacey, 1991).
‎6 Sozializazio estilo demokratikoa: afektuak eta arrazoizko muga arrazionalek areagotu egiten dute haurrak gurasoen kontrolaren aurrean duensentiberatasuna (telebista ikusteko mugen aurrean ere bai). Horren ondorioz, haurrak telebistaren erabilerari buruzko ezagutza eraikiko du, eta, horri esker, bere buruari hura erabiltzeko arauak jarriko dizkio.
‎Sozializazio estiloek ere eragin handia dute haurren autoestimuan.Coopersmith ek (1967 in Shaffer, 2002) 10 urtetik 12 urtera bitarteko haurren laginbatean egiaztatu zuen autoestimu altua zuten haurren gurasoek hiru ezaugarrizituztela. Batetik, onartu egiten zituzten seme alabak.
‎Hala, bere burua gizabanako independente gisa aintzat hartzen hasten da; hauda, beste objektuetatik eta pertsonengandik bereizirik dagoen izakia dela etaezaugarri bereziak dituela ikasten du (Grusec eta Lyton, 1988; Hattie, 1992; Lewiseta Brooks Gunn, 1979). Autore gehienek uste dute haurrak bigarren hilabeterakobaduela bere buruaren nolabaiteko ezagutza, nahiz eta oso mugatua izan (Samuels, 1986; Stern, 1985).
‎Halaber, zenbait ikerketak egiaztatu dute haurrek ezberdin erantzuten dutelapertsonen eta objektuen aurrean. Hain zuzen ere, Richards ek (1974 in Durkin, 1995) frogatu zuen haurren jokabidea ezberdina zela pertsona baten eta objektudeigarri baten aurrean.
‎Beste pertsonen ezagutzaren beste alderdia, berriz, nahiak, usteak eta antzekoegoera mentalak eta jokabideak iragartzeko gaitasunari dagokio. Lehenhaurtzaroan agertzen diren zenbait jokabidek adierazten dute haurrek nolabaitulertzen dutela beste pertsonek, haiek bezala, gogamena dutela. Jokabide horietakobatzuk elkarren arteko arreta (joint attention) izeneko gaitasuna osatzen dute.Elkarren arteko arreta norberaren arreta beste pertsonenarekin koordinatzekogaitasuna da (Moore eta Dunham, 1995 in Carpendale eta Lewis, 2006), eta, zenbait autoreren arabera, ezagutzaren oinarrietako bat da (Carpendale eta Lewis, 2006).
‎Orain arte aipatu diren ikerketa gehienek aztertu dute haurrek beren herrialdeaz zein beste herrialdeez duten ezagutza geografikoa. Nugent ek (1994), berriz, oso bestelako ikerketa egin zuen.
‎Nortasun ezaugarrien estereotipazioaareagotu egiten da Lehen Hezkuntzako urteetan zehar, eta, hainbat herritan egindako ikerketa batean egiaztatu denez, 11 urterako haurrek sexuak dimentsiopsikologikoen arabera bereizten dituzte (Beree, 1990; Best et al., 1977, denak inBerk, 1999). Ikerketek adierazten dute haurrek lehenengo beren sexuaren ezaugarripositiboak eta beste sexuaren ezaugarri negatiboak ikasten dituztela (Serbin et al., 1993 in Shaffer, 2002).
‎Azalpen horien adibide gisa, Money ren eta Ehrhardt en (1972) teoriabiosoziala hartuko da. Autore horiek aztertu dituzte bereiziki Y kromosoma, ezberdintasun genetikoak, oreka hormonala eta antzeko faktore biologikoak.Faktore horiek emakumezkoen zein gizonezkoen garapena bideratu eta mugatudezaketela dioten arren, onartzen dute haurraren sexu biologikoak beste pertsonekhaurrarekiko dituzten erreakzioetan eragina duela eta erreakzio horien eraginezhaurrak genero bat edo beste garatzen duela.
‎Bestalde, Freud-ek aitarekiko identifikazioa beldurrean oinarritzen dela zioenarren, ikerketek adierazten dute haurrak gehiago identifikatzen direla maitasunaadierazi eta babesten dituzten gurasoekin, zigortzen eta mehatxatzen dituztenekinbaino (Hetherington eta Frankie, 1967; Mussen eta Rutherford, 1963, denak inShaffer, 2002).
‎Kohlberg ek bezala, autore horiek uste dute haurrak motibatuak daudelaberen generoari dagozkion jokabideak, balioak eta interesak eskuratzeko. Baina, Kohlberg ek ez bezala, autore horien ustez, autosozializazioa 2 urte eta erditik 3urtera bitartean hasten da; hau da, haurrak oinarrizko genero identitatea garatubezain laster.
‎gisaetiketatu eta horren arabera tratatzen baitute. Ikaskuntzaren jarraitzaileek, berriz, ederki azaltzen dute haur txikien genero estandarizazioa, zuzeneko ikaskuntzaren, behaketaren, moldatzearen eta ikaskuntza bikarioaren bitartez. Prozesu horienondorioz, haur txikiek errepikatu egiten dituzte beren generoarekin bat datozenjokabideak.
‎Dena den, ikaskuntzaren teorialarien proposamenek altruismo eta erasogisako jokabide moralak azaltzerakoan lortu dute arrakasta handiena. Oro har, mota horietako ikerketek oso argi azaltzen dute haurren gizartearen aldekojokabidea sustatu egiten dela besteen egitateei behatuz eta errefortzuak zeinzigorrak erabiliz.
‎Horren ondorioz, nagusiekeskubidea dute arauak ezartzeko, helduak direlako eta boterea dutelako.Obedientziak behartu egiten du, zigorra saihesteko bidetzat hartzen delako.Aginduek eta debekuek araututako unibertso moral hori, ona saritzen eta txarrazigortzen duena? bidezkoa dela sinesten dute haurrek, nahiz eta, sarritan, aginduak eta debekuak zorroztasun gutxirekin betetzen dituzten.
‎Bigarren estadioan ulertzen dute haurrek, lehen aldiz, arauen atzeanelkarrekiko zintzotasuna gordetzen dela. Bigarren estadioko haurrek ez dituztenagusiak moralaren sorburu bakartzat jotzen.
‎Bestalde, zigorraren ordez bestelako bideak erabiltzeari dagokionez, hainbatikerketak nabarmentzen dute haurrei zintzoak direla pentsarazten zaienean haurhoriek tentaldiari aurre egiteko joera indartsuagoa dutela, eta, era berean, errusentimendu edo kontzientziako har handiagoa (Pinotxo ipuinaren. Pepito Grillo?) sentitzen dutela beren irudi positiboaren aurkako jokabide desegokiak egitendituztenean (Perry eta beste, 1980). Datu hori kontuan hartuz, psikologoebolutiboek proposatzen dute, zigorra erabili ordez, haurrei zintzoak direla sentiaraztea, haurrek arau hausteko jokabideak kontrola ditzaten (jokabide moralarenbenetako barne erregulatzaile izateko, hain zuzen).
‎Komunikabideek ere zeregin garrantzitsua dute bakerako heziketan. VII.kapituluan ikusi dugun gisa, eragin handia dute haurrengan, nerabeengan etahelduengan. Komunikabideek eskaintzen dituzten filmak, iragarkiak eta, oro har, saioak tresna baliagarri izan daitezke bake kulturarekin bat datozen balioaktransmititzeko.
‎Telebista kateek sistematikoki urratzen dute haurrak babesteko ordutegia
‎Espainiako bi enpresa turistikok bakarrik sinatu dute haurren turismo sexualaren aurkako kodea
‎Azken batean, arrisku egoerez, prebentzioaren garrantziaz eta arrisku horien aurrean jokabide pertsonalik seguruenez jabetu behar du ikasleak, etxean, eremu publikoan edo eskolan. Helduek, gainera, ziurtatu behar dute haurrak igeri egiten, bide hezkuntza sustatzen eta, eskola eta aisialdi esparruan, kirol eta jolas jarduerarako baldintza seguruak bermatzen. Etxean, adituek adierazi dute istripuak izateko arriskua areagotzen duten aldeko egoerak daudela.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
edun 648 (4,27)
ukan 262 (1,72)
Lehen forma
Argitaratzailea
Consumer 362 (2,38)
Berria 91 (0,60)
UEU 74 (0,49)
LANEKI 41 (0,27)
Argia 34 (0,22)
ELKAR 32 (0,21)
Herria - Euskal astekaria 23 (0,15)
IVAP 22 (0,14)
Bat Soziolinguistika Aldizkaria 20 (0,13)
Urola kostako GUKA 20 (0,13)
Hitza 15 (0,10)
Euskaltzaindia - Liburuak 11 (0,07)
goiena.eus 10 (0,07)
Open Data Euskadi 10 (0,07)
aiurri.eus 9 (0,06)
hiruka 9 (0,06)
Noaua 9 (0,06)
erran.eus 8 (0,05)
Susa 8 (0,05)
Txintxarri 8 (0,05)
Booktegi 8 (0,05)
EITB - Sarea 7 (0,05)
Uztaro 7 (0,05)
Alberdania 7 (0,05)
Labayru 7 (0,05)
Jakin 6 (0,04)
Uztarria 6 (0,04)
Guaixe 6 (0,04)
Pamiela 5 (0,03)
alea.eus 4 (0,03)
Euskalerria irratia 4 (0,03)
Elhuyar Zientzia eta Teknologia 3 (0,02)
aiaraldea.eus 3 (0,02)
Zarauzko hitza 3 (0,02)
Aizu! 2 (0,01)
Aldiri 2 (0,01)
Goenkale 2 (0,01)
Euskera Ikerketa Aldizkaria 2 (0,01)
Maiatz liburuak 2 (0,01)
Ikas 2 (0,01)
Erlea 1 (0,01)
Osagaiz 1 (0,01)
HABE 1 (0,01)
Ikaselkar 1 (0,01)
Antxeta irratia 1 (0,01)
Euskaltzaindia - EITB 1 (0,01)
Konbinazioak (2 lema)
Konbinazioak (3 lema)
ukan haur elikadura 7 (0,05)
ukan haur hezkuntza 5 (0,03)
ukan haur eskola 4 (0,03)
ukan haur horiek 4 (0,03)
ukan haur txiki 4 (0,03)
ukan haur arazo 3 (0,02)
ukan haur bat 3 (0,02)
ukan haur ehun 3 (0,02)
ukan haur adin 2 (0,01)
ukan haur adoptatu 2 (0,01)
ukan haur aita 2 (0,01)
ukan haur bera 2 (0,01)
ukan haur bizi 2 (0,01)
ukan haur denbora 2 (0,01)
ukan haur euskara 2 (0,01)
ukan haur hasiera 2 (0,01)
ukan haur heriotza 2 (0,01)
ukan haur ikasi 2 (0,01)
ukan haur jolas 2 (0,01)
ukan haur jolastu 2 (0,01)
ukan haur osasun 2 (0,01)
ukan haur parke 2 (0,01)
ukan haur pisu 2 (0,01)
ukan haur pixa 2 (0,01)
ukan haur supergaitu 2 (0,01)
ukan haur ahots 1 (0,01)
ukan haur ainitz 1 (0,01)
ukan haur aire 1 (0,01)
ukan haur aldi 1 (0,01)
ukan haur anatomia 1 (0,01)
ukan haur ariketa 1 (0,01)
ukan haur arnasa 1 (0,01)
ukan haur asaldura 1 (0,01)
ukan haur aski 1 (0,01)
ukan haur asko 1 (0,01)
ukan haur aste 1 (0,01)
ukan haur aulki 1 (0,01)
ukan haur autista 1 (0,01)
ukan haur auzo 1 (0,01)
ukan haur azaldu 1 (0,01)
ukan haur babes 1 (0,01)
ukan haur babestu 1 (0,01)
ukan haur bakoitz 1 (0,01)
ukan haur begi 1 (0,01)
ukan haur begiratu 1 (0,01)
ukan haur behar 1 (0,01)
ukan haur benetan 1 (0,01)
ukan haur besta 1 (0,01)
ukan haur bigarren 1 (0,01)
ukan haur bihotz 1 (0,01)
ukan haur biologiko 1 (0,01)
ukan haur bizitza 1 (0,01)
ukan haur burbuila 1 (0,01)
ukan haur dieta 1 (0,01)
ukan haur egin 1 (0,01)
ukan haur egon 1 (0,01)
ukan haur elkar 1 (0,01)
ukan haur ergel 1 (0,01)
ukan haur etapa 1 (0,01)
ukan haur etorkizuneko 1 (0,01)
ukan haur etxe 1 (0,01)
ukan haur euskal 1 (0,01)
ukan haur gabezia 1 (0,01)
ukan haur galdu 1 (0,01)
ukan haur garapen 1 (0,01)
ukan haur garun 1 (0,01)
ukan haur gaur 1 (0,01)
ukan haur genero 1 (0,01)
ukan haur gizarte 1 (0,01)
ukan haur guzi 1 (0,01)
ukan haur hainbeste 1 (0,01)
ukan haur handitu 1 (0,01)
ukan haur hartu 1 (0,01)
ukan haur haserretu 1 (0,01)
ukan haur hazkunde 1 (0,01)
ukan haur hezi 1 (0,01)
ukan haur hezitzaile 1 (0,01)
ukan haur ia 1 (0,01)
ukan haur ibilbide 1 (0,01)
ukan haur idatzi 1 (0,01)
ukan haur igeri 1 (0,01)
ukan haur ikastola 1 (0,01)
ukan haur ingurune 1 (0,01)
ukan haur inolako 1 (0,01)
ukan haur ipuin 1 (0,01)
ukan haur Irurita 1 (0,01)
ukan haur jaio 1 (0,01)
ukan haur jaioberri 1 (0,01)
ukan haur jan 1 (0,01)
ukan haur jangela 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia