Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 344

2000
‎Orain arteko gure politikariak gehiegi nahastu izan dira elkarren arteko taldekerietan, beharrezkoena geroko bazterturik. Izan ere, herri nortasunez, zer dugu gure hizkuntza gutxitua baino baliagarriagorik. Orokorki, denok gara Europaren osagarri, hemen ez da inor sobera eta arrazoia ez dago gehiengoen edo indarraren baitan, elkar errespetatzean eta errespetaraztean baizik.
‎ONUk, Unescok eta bereziki Erret Dekretu horrek eskaintzen dizkiguten ahalmenez ondo baliaturik, zuhurki jokatu beharra dugu gure Hegoaldeko herriaren aurrean eta, premiazko deritzagunean, politikariei betearaztea eskatu (Horretarako ikus: Euskera, XXIV, 1978, 131 orrialdeak).
‎" Hastan kaliz hau eneganik...", harik eta, ihes egiterik izan ez zuenean, bertze hitz haiek erran zituen arte: " Egin bedi..." Baina, baldin bizitza, malda behera delarik ere, malda gora bada, zergatik bihurtu behar dugu guk are malda gorago...?
‎zergatik ezin daitezke protestantak eta katolikoak elkarrekin bizi, nola bizi izan baitziren gure odola zuten hiru anaia haiek, jaun Esteban, jaun Eusebio eta jaun Pedro? Haiek baino gutiago izan behar ote dugu guk. Bai, bazekiat ezen gure lana ez dela egun bakarrekoa izanen, zeren eta ez baitut pentsatu ere egin nahi zer gertatuko litzaidakeen, baldin mementu honetan etxean erranen banu protestant naizela...
2001
‎‘Bai, arrazoia duzu, ’ ametitu du Imanolek eztabaidarik gabe, arrebaren errietari irribarre apalez erantzunik. ‘Lagunduko dugu gure mutila... ’
2003
‎Zailena egin dugu. Guk ez dugu gure harremanik galdu erabat, eta, gainera, orain garai hobeak datoz. Oso pozik nago.
2004
‎Eta une honetan horietako momentu batean gaude. Hemen demostratu behar dugu gure maitasuna, elkar ulertuz eta elkarri konfiantza emanez.
‎Ez dut nahi zu ere oraingo indartsuen eta zaratatsuen antzekoa izaterik. Badakit oraingo gizartea primitibo berri horien eskuetan dagoela, baina guk zibilizatuak izan behar dugu gure harremanetan, neska. Nik bakarrik jakin nahi dut nirekin jarraitu nahi duzun.
‎Hori eta horrenbestez, euskaldun izateko tankera erro errotik aldatu da, hori ez dago esan beharrik. Ez dugu guk antz handirik garai batekoekin. Ez dezagun ahantz, euskaltasuna, beste herri izaerak bezalatsu, aldakuntza etengabean ibili dabilen errekako uraren antzekoa dela:
‎Nahasbide interesatu eta ilun honetatik atera gaitzakeen soziolinguistarik zorrotzenetakoa Txepetx dugu gure artean. Garraizkion, bada, bere esanari:
‎Orain eta hemen hizkuntzari bakarrik nagokio, identitate kontuak beste toki batean jorratuak ditugulako. Espainiera ez omen dugu gurea, gutasunaren ezaugarri eta zeinu, halaxe dio Zubiagak; beharbada, frantsesa gutasun espainiarraren ezaugarri eta zeinu ez den neurri berean. Oker ote gabiltza?
‎–Bertsolari artean darabilgun euskararen maila arras jaisten ari da, euskara degradatzen, zabartzen, erosionatzen ari da eta erremedio bat jarri behar zaiola pentsatzen dut?. 544 Ahozkotasunaren iturri joriena agortzen hasita baldin badago, zer ez da gertatuko alde guztietatik erdal munduaz itota bizi den hiztunaren kasuan? Iturria bertsolaritzaren alorrean kokatu dugu guk, baina, beharbada, alderantziz egin behar genuen: euskararen etorkizuna ez dago bertsolaritzaren esku, doi doi alderantzizkoa da elkarrekiko duten hornitze bidea.
‎Sartu, eta nola sartu gainera: . Ikastoletako ikasleek, oraingoan Xabier Garagorri dugu gurekin. Derrigorrezko Bigarren Hezkuntza bukatzerakoan (16 urte), Dekretu ofizialetan euskarari buruzko gaitasunak gainditzeaz gainera, ahozko eta idatzizko harremanak ingelesez mantentzeko gai izan behar dute elkarren arteko komunikazio arrunt batean, baita ingelesa transmisio hizkuntza bezala aldez aurretik seinalatutako eskola gaiak jorratzeko ere.
‎Ikastoletako hizkuntza ereduaren bidetik jo behar litzatekeela irizten dio: . Euskaldunok munduan berezko kultur eremu bat nahi baldin badugu, ezinbestekoa dugu gure lurraldean komunikazio eremu euskalduna antolatzea. Eskola eremuan euskara hedatzen hasia den moduan, komunikazio eremuan beste hainbeste egin beharra daukagu ezinbestean.
‎Zer axola dio indioaren patuak? Normaltasunaren paradigma kritikatu berri dugu guk, eta Pablo Sastrek, berriz, euskaldunaren egungo patua indioarenarekin parekatuko digu: –Guk, ez dakit zalantzan jarriko dugunentz.
‎Hizkuntza ekologiaren baitako sisteman lurraldearen eskakizuna axiomatzat hartu izan dugu guk. Ezin dugu imajinatu nazio hizkuntzarik lurralde jakin baten barruti sostengurik gabe.
‎Eragozpenen betiko aitzekia jarri oi dugu gure burua garbitzeko; bañan au ez da aski. Euskal errebistak tajuz argitaratu, euskal eskolak metodoz eman, eta euskal arazo guziak zindoro eraman arte, ez dugu aipurik irabaziko, aipu ori merezi ez dugulako.
‎badakizute zertaz ari naizen. Alegia," pakea" egin bear omen dugu gure artean, pakea bakarrik; baña, orrez gañera, nork bere bidetik segi dezala, besteai kasorik egin gabe: eta gure" misterioak" gero denborak garbi ditzala:
‎Zer nahi dugu guk, ordea. Gorago esan dut:
‎baiña guk bihotzaren erditik maite dugu gure herri hau:
‎–Orain, ordea, Jaurlaritzaren estrategia oso bestelakoa da. Alde batetik, izugarri zaindu dugu gure irudia, batez ere Frantziako gobernuaren eta herriaren aitzinean. Gu ez gara apaizak hiltzen eta mojak bortxatzen dabiltzan gizatxarrak.
‎Eta ulertzekoa da, jasangaitz egingo bailitzaiguke, bestela, bizitza... Zergatik izan behar dugu guk, bada, lorategiko kaka lore bakarra?
2005
‎–Ondotxo dakizu zure politikoen interesen pean lan egiten dugula guk. Badirudi munduko egoera berotzen ari dela eta prestatu egin behar dugu gure herriaren interesak babesteko.
‎–Pragara? Eta zer egingo dugu guk Pragan, Samuel?
‎Futbolean egiten dugu guk asko, Ismaelekin eta Dolforekin. Dolfo ez da futbolean ona, baina korrika egiten du asko.
‎Eldo eskoletan egiten dugu guk futbolean. Gurea San Fausto eskola da, baina Eldo eskoletan egiten dugu guk futbolean.
‎Eldo eskoletan egiten dugu guk futbolean. Gurea San Fausto eskola da, baina Eldo eskoletan egiten dugu guk futbolean. " Juan Bautista Eldo eskolak" esaten diote eskola horri, baina guk" Eldo eskolak" bakarrik.
‎" Juan Bautista Eldo eskolak" esaten diote eskola horri, baina guk" Eldo eskolak" bakarrik. Hor egiten dugu guk futbolean, gure etxetik hurbilago dagoelako eta patioa zabalik egoten delako.
‎Etxe txikietan, klaro. Orduan baloia hartzera igo behar izaten dugu guk. Teilatuetara.
‎–Futbolean egiten dugu guk –Baloik.
‎Baina hiru aldiz bakarrik deitu diogu Aitasantu Ismaeli, ze ez zaio izena gustatu. Arin ikusi dugu guk ez zaiola izena gustatu, eta Ismael deitu diogu berriro gero, beti bezala. Ze antitetanikoa ipini diote Ismaeli eta hori da gaixorik egotea bezala.
‎Ahal den moduan aprobetxatzen dugu guk uda, ez daukagulako besterik. Irailean joaten da Piedad.
‎" Zelan dago Erroman, Simon?" Simonek ez zuen inongo keinurik egin;" Ondo ez" esan zuen. Gero hizketan jarraitu zuen Simonek, eta esan zuen" Tomas ekarri dugu gurekin etxera". Gero esplikatu zion Gurri, Erroman ospitalean zegoen bitartean, eurekin egongo zela Tomas.
2006
‎Gainera, nehork ez daki zehatz euskera batua inoiz bermatuko ote den esparru akademikoez aparte. Elebidunak izaten jarraitu ote dugu gure hizkuntzan ere?
‎–Tira, zergatik ez dugu guk geuk zelata antolatzen?
2007
‎Encke kometa dugu gugana maizenik hurbiltzen dena: 3,28 urtero; eta 59 aldiz ikusia gaur arte.
2008
‎–Zer egingo dugu guk, ama, Jainkoak bi oliba bezalakoak egin bagintuen, edo bi almendra bezala?? –erantzun zion Nataliak, aitari inoiz ikasitako esaldian, honek bai, guztia barkatzen baitzien bi nexkei.
‎–Zeuk, erantzun zion sendagileak?, ez baitzara zure mihiari eusteko gauza. Paper hori ez dugu guk bakarrik ezagutzen. Gaur gauean ostatuari eraso egin dioten beste zera horiek, gizon ausartak, etsi etsian edozertarako prest daudenak, inondik ere?, eta luggerrean geratu diren besteek, eta urruti ez dabiltzan gehiagok ere ez dute diru hori eskuratu arteko onik izango.
‎iraganari ez ezik, etorkizunari ere ematen diola zentzua eta norabidea. Historiaren lanaren emaitza ez dugu guk gizakiok hautsi behar. Hildakoek mezu argi bat utzi digute, eta mezu horretara moldatu behar dugu geure borondatea.
‎Herritarrak, nafarrak alegia, makurtu egin behar dira historiaren irakaspenaren aitzinean. Zer garen ez dugu guk erabakitzen ahal; guri historiaren manatua onartzea dagokigu, eta haren arabera ekitea.
‎Gezurretan hasten gara orduan, hizketa zoroan. Ingurukoen saminaz idazten dugu gurea balitz bezala. Gerria estutzen, birikak lehertu arte.
‎–Europako ezkerreko zatirik handienak nazio estatuetako burgesia inperialistaren ezpaleko sentiera eta pentsaera dauka?. Euskaldun eta abertzale garen aldetik, beti sentipen horixe izan dugu gure herrian. Ezkerraren balioak ez dira erabili hemen herri euskaldunaren nazioa balio sozial aurrerakoienen zentzuan eraikitzeko.
‎Izan ere, euskaldun garen aldetik, zer irabazten dugu geure etnokulturaren soka etenda? Zer irabazten dugu guk euskaldun gisa ustezko kultura politiko modernoaren trenean sartuta, kultura politiko moderno horren soka guretzat arrotza eta alienagarria baldin bada. Geure buruak besterentzea ote da bada herri azpiratuon patua?
‎Sarreran banan banan metal detektagailutik pasarazten zieten dotore jantzitako marokoarrei; gu arropa zarpail eta guzti, inork gelditu barik sartu gara barruraino. Eta orduantxe pentsatu dugu gure bidaiatzeko era merkeak zein arrisku dituen: astoren baten kontra istripua izan dezakegu, edo gerta liteke ostatuan kakalardoren batekin gosaltzea.
‎Gaur egun sei orduko aldea dago. Haiek sei egunetan egin zutena, zazpi ordu eta erditan egingo dugu guk. Aurreko aulkiaren bizkarrean dagoen pantaila txikian datoz bidaiaren xehetasunak.
‎Baina okerrena hori ezkutuan izatea da. Beharrezkoa dugu gure etxe aurretik pasatzen diren horiek sartzera gonbidatu eta etxean zerbait eskaintzea, zerbait hori ezer gutxi baldin bada ere.
‎–Zer egingo dugu guk, ama, Jainkoak bi oliba bezalakoak egin bagintuen, edo bi almendra bezala...? –erantzun zion Nataliak, aitari inoiz ikasitako esaldian, honek bai, guztia barkatzen baitzien bi nexkei.
2009
‎–Ezin dugu gure izaera kontrolatu, Etxe.
‎–Kanpoko argia laburra da Gabon bezperan, suertez. Inoiz bada, gaur dugu guk sutondorako gogoa. Ilunabarrak ere bai, baina batez ere sukaldean amak ari dituenek garamatzate barrura.
‎Arima euskaraz gogoa da, zalantza gabe; baina euskarazko gogoa, latinezko arima edo espiritua baino gehiago da, edo gutxiago; edo, hobe, ez da batere espiritua eta ez arima... Gauza batzuk, uste dugu guk deskubritu ditugula, eta beti jakin izan dira. Gure klasikoak gehiago irakurriko bagenitu, esaterako, jakingo genuen arima terminoa zein balioanitza den.
‎Eta horren guztiaren arabera egituratzen dugu mundua. Ez dugu guk ipintzen munduaren izatea, baina bai munduaren zer izatea: munduan zer ikustea, unibertsoa legeen peko ordena izatea, dena zentzua duen errealitatea izatea.
‎Handik aurrera banatu egin dira ordura arte bidaide izan ginen askoren bideak. Denok ere birpentsatu beharra edukiko dugu gure historia, gure kultura, gure fedea, gure Jainkoa. Aurre egin beharra edukiko dugu Europako influentzia intelektual eta sozialei.
‎Baina horrek gutxienez zatizkotasunaren eta kontraesanen kontzientzia asumitzea esan gura luke. Izan ere, Natura omen gara, eta gero aingeruak izan gintezkeela suposatzen dugu gure ideologietan (erlijioso, politiko, moraletan). Darwin ikasten dugu, eta Adan eta Eba sinetsi.
‎1815ean Lisboan finkatu da mediku gisa lanean, eta idazten jarraitu du, medizinaz orain. . Beste bi emazte hartzen ditu, jarraitzen dugu guk K. Izagirre irakurtzen?. Bere lau emazteren izenekin izen sinboliko bat osatzen du:
‎Z INETAN, BIZITZAK EZ DU ZENTZURIK? Zentzugabeki bizitzen dugu gure bizitza, bizialdi guztia. Aitzitik, inpresioa egiten baitu, bizitzaren zentzugabezia proklamatze horrek berak zentzu bat izan gura duela, zentzugabezia heroiko bat, masa arruntena baino zentzu gorago bat, estoikoago, nobleagoa.
‎M. Humphry Warden kontrara, hemen konklusioa porrota izango da berriro: gaurko Erroma horrekin ez lehen kristautasunik eta ez Erroma berririk da posible, hots (ulertu behar dugu guk), Montalembert, Lacordaire, Lamennais eta beste katoliko frantses liberalen, edo gaurrago Askapenaren teologoen kristautasun moderno, bizigarri baten proiektua ilusio hutsa da. Bigarren nobela hau ere, Rome, ez da obra handi bat, baina bere borondaterik onenarekin eta bere ahal guztiekin kristautasun eraberritu bat entseatzen duen apaiz baten fede krisiaren nobela da, edo hobe:
‎Akaso esnatu egin nahi zaitu, ez lokartzeko ohartarazi, itzultzeko esperantza ez dela oraindik agortu, zain dauzkazula etxean, ez begirik kentzeko piztiei? Hori guztia izan litekeela uste dugu guk.
‎Baina ez da ezer. Ez dut nire umekeriekin agertu nahi familiaren aurrean, nahikoa dugu gurearekin.
‎Kasuak aparteko oihartzuna izan du medioetan. Emigrante hauek gauzak nahasteko aprobetxatu nahi dute eta ezin dugu guk ordaindu. Ulertuko zuelakoan zeuden.
‎Brent hiltzen bazen, edo gaixotzen bazen, edo zerbait gertatzen bazitzaion, Ingalaterrako beste muturrera bidaliko zuten Emily? Beti jakin izan dugu guk hori. Horregatik komeni zitzaidan Mrs.
‎Hori da jolasa, Patrick: ez badago arrazoirik, zer bilatuko dugu guk. Zertarako ari gara gu?
‎Zaunka gehiegi egiten dugu gure trintxeran ondo babesturik, errealitateak erakusten dizkigun arazo benetan mingarri eta itxuraz konpongaitzei ezikusi eginez.
2010
‎arazo batzuk izan zituela, bigarren Mundu Gerra zen, eta juduak naziek jazarriak?, eta horrek bere itzala eransten diola Simone Weilen ahalegin zintzoari; baina, itzalak itzal, umore pixka bat ere falta zitzaion, susmoa dut?, Simonek harri eta zur uzten nau, oro har; mistikarena, izan ere, beste dimentsio bat da; literatura ere ez da, beharbada, zeren,. La Pléiade, k Simone Weilen obrak argitaratzea pentsatu zuenean, bertan publikatu zuèn idazle handietako batek honako iruzkin hau egin baitzuen: . Simone hemen baldin badago, zer egiten dugu guk hemen??; esan nahi balu bezala: –Jaunak, hau ez da literatura, zeren mistikoen idazki ilunek, gehienez ere, aho korapilo baten balioa duten?; baina Simonek bereari eutsi zion, zorionez, hil arte:
‎1639an ez zela Portugal agertzen, baina 1640an bai, independentzia lortu izanaren ondorioz; eta esan zidan gero: . Eta euskaldunok ere berandu gabe lortuko dugu guri dagokigun marra bere tokian jartzea, zazpiak bat??;. Zazpiak bat??!?;. Bai. Izan ere, badakizu zer esan zuen Sabino Aranak?
‎Azkenik, Euskadi Ta Askatasunak bere doluminik sentituenak helarazi nahi dizkio berriki hildako Iñaki Rike Galarza Turroi euskal gudariaren senitarteko eta lagunei. Garaipena iritsi arte Iñaki bezalako burkideen eredua gidari izango dugu gure eguneroko ekintzetan. Agur eta ohore!
‎Gudarien bide eredugarritik borrokan etsi gabe jarraitzeak eramango gaitu Herri aske izatera. Euskal Herriak bizi duen zapalkuntza egoerari tinkotasunez aurre egitea ezinbesteko zeregina dugu gure herriaren biziraupena bermatzeko.
‎Hori ez ezik, askotan argazkia ateratzen zaie piezei, batez ere pieza handiren bat topatzen baldin badugu. Horren obligazioa dugu guk, arkeologo bezala?.
‎Lehenengo eta behin, ez dago hegazkineria alemanik, ezta atzerritarrik ere, Espainia nazionalean. Bigarren, Gernika ez dugu guk erre. Francoren Espainia ez da su emailea.
‎Hitz egin nahi zenuen, eta hitz egin dugu. Orain ez dugu guk haserretu behar. Nik ez nuke nahi behintzat.
‎Ni behitzat prest nago lanketa horretan parte hartzeko eta egin behar direnak egiteko. Esandako guztia egingo dugu guk, gauzak ahal den ongien bideratzeko.
‎–Tu egingo lizukete. Ahaztu egingo dugu guk.
‎PNVkoek egiten dute hori, hauteskunde egunean zahar etxera joan eta aitona amonak botatzera eroan, sobrea aurretik prestatuta. Gauza bera egin behar al dugu guk?
‎–Ba, zuk nahi ez baduzu ere, putza ez, borroka egingo dugu guk.
‎Nik, ordea —berriro diotsut— miretsi egiten dut Simone; bai, badakit, hala ere, bere judutasunaren onarpenarekin —onarpen ezarekin, hobeto esanda— arazo batzuk izan zituela —bigarren Mundu Gerra zen, eta juduak naziek jazarriak—, eta horrek bere itzala eransten diola Simone Weilen ahalegin zintzoari; baina, itzalak itzal —umore pixka bat ere falta zitzaion, susmoa dut—, Simonek harri eta zur uzten nau, oro har; mistikarena, izan ere, beste dimentsio bat da; literatura ere ez da, beharbada, zeren," La Pléiade" k Simone Weilen obrak argitaratzea pentsatu zuenean, bertan publikatu zuèn idazle handietako batek honako iruzkin hau egin baitzuen: " Simone hemen baldin badago, zer egiten dugu guk hemen?"; esan nahi balu bezala: " Jaunak, hau ez da literatura, zeren mistikoen idazki ilunek, gehienez ere, aho korapilo baten balioa duten"; baina Simonek bereari eutsi zion, zorionez, hil arte:
‎1639an ez zela Portugal agertzen, baina 1640an bai, independentzia lortu izanaren ondorioz; eta esan zidan gero: " Eta euskaldunok ere berandu gabe lortuko dugu guri dagokigun marra bere tokian jartzea, zazpiak bat...";" Zazpiak bat...?!";" Bai. Izan ere, badakizu zer esan zuen Sabino Aranak?
2011
‎Gerratetik itzuli berritan lanik ez inon, eta ibili omen zen adiskide batekin Argentinara alde egiteko asmoan; baina, azkenean, etxean geratzea erabaki zuen, itzurbideek ere, gezurra irudituagatik, ausardia eskatzen dute usu, eta ausardia landare erkina da?. Gosearen urteak ziren, ederki ikasia dugu gure belaunaldikook: ez ziren, ez, garai samurrak izango, baina baserrietan behintzat ez omen ziren talo esneak falta izan.
‎Laminek itsas hondoan egiten dugu amodioa. Emakumeek gona eranzten duten bezala dugu gure gorputzaren beste erdia haintzen. Gizasemeekin, alboan uzten dugu ezkata gona, eta zango zuri eta bigunen artean hartzen dugu amorantea.
‎–Guk ez dugu gure sorterria utzi. Berak utzi gaitu...?
‎Euskaldunek euren erreibindikazioak kolektiboki agertzeko joera izugarria dute, minoria guztiek egiten duten bezala euren minoria konplexua kentzeko, baina joerak aldatzen hasi du, zer ezagutu, hura maitatzen baita, eta alderantziz, zer maita, hura ezagutu nahi izaten da gehiago. Gure historiaz zenbat eta gehiago jabetzen garen, orduan eta koherenteagoa izango da gure diskurtsoa, eta hobeto defendatu ahal izango dugu gure independentziaren arrazoia.
‎Ezustean, diruaren trukea egin ostean, Jonek kontabilitate kontuak egin ditu, eta, hara, Norvegia arras merkea iruditu zaigu. Logika erabiliz, Norvegia Europar Batasunean ez dagoelako izango dela arrazoitzen dugu gure kolkorako.
‎Ingelesez komunikatzeko zailtasunak dituztenez (harrigarria, baina guk baino zailtasun handiagoak), gure komunikazioa keinu, zeinu eta imintzio klase guztien bidez gauzatzen da. Japoniar bat oso ederra da, eta bestea, betaurrekoduna, oso zatarra; beraz, azkar zehazten dugu gure keinu, zeinu eta imintzioen hartzaile nagusia.
‎11:00 Gazte aterpetxearen prezioa izugarri garestia iruditu zaigu. Suitzan guretako lehen mailako jatetxe diren MacDonald, s ak ere saihestu ditugu, eta igual belarra jan dugu gure aurrekontua orekatzeko.
‎Hor egon daiteke ga koa. Agian, Bagdadeko morroiaren kasuan bezala, literaturan aurkituko dugu guri bururatzen ez zaigun moduren bat Heriorengandik ihes egiteko.
‎Aquaparkera sartu garenean jostatzera datozenei laguntzera etorritakoak etzanda asper daitezen dauden soropilen artean sarreratik gertukoena aukeratu dugu gure itxaronaldirako. Lau txirristadun atrakzioa ondoan, oihuak entzuten ditugu; zirriparra koralena sortzen duen jolasa da.
‎Guztioi kalte egiten digun gaitza da, eta herri zibilizatuek eta etikarako sentiberatasuna dutenek aurre egin behar diote, nahiz beren inguruan nahiz munduko beste muturrean gertatu?. . Zer galtzen dugu gure hizkuntza galtzean?, Hizkuntzen mundua. Munduko hizkuntzei buruzko txostena, 2005, EHU, 335 or.
‎Fishman, Joshua A.: . Zer galtzen dugu gure hizkuntza galtzean??, Hizkuntzen mundua, munduko hizkuntzen txostena, EHU, 2005, 335 or.
‎Fishman, Joshua A.: . Zer galtzen dugu gure hizkuntza galtzean??, Hizkuntzen mundua. Munduko hizkuntzei buruzko txostena, 2005, EHU, 336 or.
‎Fishman, Joshua A.: . Zer galtzen dugu gure hizkuntza galtzean??, Hizkuntzen mundua. Munduko hizkuntzei buruzko txostena, 2005, EHU, 337 or.
‎Kultur sistemaren baitan kokatzen dugu guk hizkuntzaren zerizana, eta sistema horretan hainbat osagarri bereizgarri daudenez, hizkuntzaren eta gainerako elementuen esanahi balioa ebaluatzeko galbahe lana ez da beti modu zorrotzean egiten. Etxera etorrita, jatorrizko hizkuntza galtzeak herri kulturaren sisteman eragin lezakeenaz mintzatu nahi genuke.
‎–Inposizioa bera ere komunitatea funtsatzeko modu bat da. Komunikazioa hertsatzerik gabeko hitzarmena dela uste izateko joera dugu guk. Baina inposizioa bera ere komunikazio modu bat da.
‎–Baina ez pentsa hau txarra denik. Natura otzandua nahi izaten dugu guk, mendira 4x4 batean igo eta han merendero bat aurkitu, mahaiak prestatuta eta zaborrontziak ere bai, geure hondakinak kontzientzia garbiarekin utzi ahal izateko bertan. Baina izadia basatia da berez, horregatik du basoak bere izena, eta gure jarduera suntsitzailea atertzen denean, bere lurrak bereganatzen ditu azkar asko.
‎–Ba, horixe da Sakoneta. Hortxe dugu gure terrorista.
‎Itxarotea, lagunok? Eta zer egin dugu guk orain artean. Itxaron.
‎Esan: hil al dugu guk norbait? –Sorkunek.
2012
‎Lehen aldia, Benitok sarrera eta aurkezpen gisan ezarri zien ikusmin urduriaren ondoren. Alienatu, domatu, menderatu ezin den zerbait ba omen dugu gure baitan. Alajaina!
‎Bertan Altzate Jaun heroi gerlaria, Bidasoko bere dorretxean irudikatzen du. Antzerki nobela honen atal batean Panpoxaren pasartea ageri da; Patxi Apalategik ederki euskaratutako bertsioan ikusiko dugu guk.
‎Oroimena da gure errealitatearen oihartzuna, erreberberazioa. Oroitzen duguna, berez, hilda dago, ez da existitzen, baina guk ekarri egiten dugu gure pentsamendura, gure egora.
‎Ez da oihartzun bat edo erreberberazio bat baino, iragana delako. Guk, ordea, hila dagoen horri existentzia ematen diogu, eta hori bihurtu dugu gure kontzientzia. Hila dagoena bihurtu dugu gure bizitzaren sostengu.
‎Guk, ordea, hila dagoen horri existentzia ematen diogu, eta hori bihurtu dugu gure kontzientzia. Hila dagoena bihurtu dugu gure bizitzaren sostengu.
‎Eta horrela joaten zaizkigu urteak eta urteak. Gurea bezalako herri kolonizatu baten kasuan denbora beti dugu gure kontra. Hori sobera dakite kolonizatzaileek, ederki zekiten bezala orain hamar mende.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
edun 214 (1,41)
ukan 130 (0,86)
Lehen forma
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
Konbinazioak (3 lema)
ukan gu herri 5 (0,03)
ukan gu historia 3 (0,02)
ukan gu hizkuntza 3 (0,02)
ukan gu ikasle 3 (0,02)
ukan gu buru 2 (0,01)
ukan gu errealitate 2 (0,01)
ukan gu euskal 2 (0,01)
ukan gu hemen 2 (0,01)
ukan gu sortu 2 (0,01)
ukan gu aldatu 1 (0,01)
ukan gu alde 1 (0,01)
ukan gu antz 1 (0,01)
ukan gu are 1 (0,01)
ukan gu bakoitz 1 (0,01)
ukan gu behar 1 (0,01)
ukan gu belaunaldi 1 (0,01)
ukan gu bertan 1 (0,01)
ukan gu bezero 1 (0,01)
ukan gu bi 1 (0,01)
ukan gu bide 1 (0,01)
ukan gu bihotz 1 (0,01)
ukan gu biziera 1 (0,01)
ukan gu defendatu 1 (0,01)
ukan gu deskubritu 1 (0,01)
ukan gu dieta 1 (0,01)
ukan gu egia 1 (0,01)
ukan gu egin 1 (0,01)
ukan gu egitura 1 (0,01)
ukan gu egon 1 (0,01)
ukan gu ekarpen 1 (0,01)
ukan gu enpresa 1 (0,01)
ukan gu erosotasun 1 (0,01)
ukan gu eskaera 1 (0,01)
ukan gu espazio 1 (0,01)
ukan gu etxe 1 (0,01)
ukan gu fikziozko 1 (0,01)
ukan gu galdu 1 (0,01)
ukan gu gerra 1 (0,01)
ukan gu gertatu 1 (0,01)
ukan gu gizarte 1 (0,01)
ukan gu gorputz 1 (0,01)
ukan gu guraso 1 (0,01)
ukan gu guzti 1 (0,01)
ukan gu harreman 1 (0,01)
ukan gu hegoalde 1 (0,01)
ukan gu heroi 1 (0,01)
ukan gu hezkuntza 1 (0,01)
ukan gu ikur 1 (0,01)
ukan gu iritzi 1 (0,01)
ukan gu irizpide 1 (0,01)
ukan gu izaera 1 (0,01)
ukan gu izate 1 (0,01)
ukan gu jardun 1 (0,01)
ukan gu kolore 1 (0,01)
ukan gu kooperatiba 1 (0,01)
ukan gu kultu 1 (0,01)
ukan gu lagun 1 (0,01)
ukan gu liburu 1 (0,01)
ukan gu lur 1 (0,01)
ukan gu lurralde 1 (0,01)
ukan gu mahasti 1 (0,01)
ukan gu maitasun 1 (0,01)
ukan gu maizenik 1 (0,01)
ukan gu marka 1 (0,01)
ukan gu mugimendu 1 (0,01)
ukan gu mundu 1 (0,01)
ukan gu mutil 1 (0,01)
ukan gu ohitura 1 (0,01)
ukan gu ondoan 1 (0,01)
ukan gu ordaindu 1 (0,01)
ukan gu paper 1 (0,01)
ukan gu parte 1 (0,01)
ukan gu patu 1 (0,01)
ukan gu promes 1 (0,01)
ukan gu salda 1 (0,01)
ukan gu sutondo 1 (0,01)
ukan gu terrorista 1 (0,01)
ukan gu xede 1 (0,01)
ukan gu zorion 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia