Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 2.864

2017
‎Azken esaldi honek, istorioarekiko arreta berpiztu zuen umeengan: nazkagarri hitzak ontasunari itsatsirik, halako erakargarritasun misteriotsu bat sortzen zuen. Izebaren ipuinetan agertzen ez zen sinesgarritasuna ematen zion.
‎Ezin dut hiltzen utzi. Horixe baita nire izatea eraikitzeko piezak sortzen dituen makina.
‎Herri hartara zoaz, zure oroitzapenak besterik gordetzen ez dituen herri hartara. Sortu zinen tokira. Badirudi zure bihotzeko zoko ezkutu bat bisitatzera zoazela.
‎Eta batez ere, ez al zion Maialenek azaldu behar lehenago berari zuzendutako begirada? Jakin min handia sortu zion begirada hark, begi urdinen begirada hark. Bazekien Maialenek ez zuela agure batekin oheratu nahiko, aukera hori hasieratik baztertu zuen.
‎Herritar askok mesfidati begiratzen zioten, ez baitzitzaien normala iruditzen kanpotar bat besterik gabe beraien herrian bizitzea. Jendea kexuka joan zen apaizarengana, beltzaran begi urdin ezezagun hark ez zuela herrira gauza onik ekarriko esanez, baina apaizak lasai egoteko esaten zien, pertsona ona zela eta ez zuela arazorik sortuko .
‎Ondoren Tomasekin elkartu zen. Hitzik sortzen ez den egoera horietako bat zen. Bi agureak, mutu, bazekiten minutu batzutan ez zutela hitz egin behar, absurdua izango zela.
‎Kezka aurpegiarekin jaisten ari ziren agure biak. Bata aldapak sortzen zion kezkarekin eta bestea oroitzapenak sortzen zion kezkarekin. Nola ahaztu gertakari hura?
‎Kezka aurpegiarekin jaisten ari ziren agure biak. Bata aldapak sortzen zion kezkarekin eta bestea oroitzapenak sortzen zion kezkarekin. Nola ahaztu gertakari hura?
‎Bi begi urdin haiek inoiz baino urdinagoak iruditu zitzaizkion Puskasi eta ordaintzean begirada bi putzu urdin haietan finkatu zuen segundo batez. Lau begien artean sortu ziren hariak informazio bide bihurtu ziren. Puskasek informazioa jaso zuen, baina ez zuen ulertzen esanahia.
‎Izan ere, denak berdin jarraitzen du, ezer ez da aldatu. Goikoek, mintzo dudan hizkuntza, nire herria, nire izate osoa, maite dudan hura zanpatzen duten artean, ezer egin ezinak sortzen didan inpotentzian murgiltzen naiz. Eta honen inguruan pentsatzean, eta tristurazko sentipen horren ondorioz, begietako kobazuloetatik, ur gaziko tanta ikusezinak ateratzen zaizkidala nabari dut.
‎Ez, kontzentrazio esparru batzuk sortu dituzte judutarrentzat. Sentitzen dut benetan.
‎Zoroa! Baina ezinezkoa gertatu zaionez kontzentrazio esparruak sortu ditu. Andreas, Margot kontzentrazio esparru batera eramaten badute ez dut imajinatu ere egin nahi zer egingo dioten berari eta berarekin dauden beste guztiei.
‎Edozein arrazoi aurkitzen dute gu zapaltzeko, judua, ijitoa, homosexuala, elbarritua... izateagatik. Ezin dut sinetsi, ez nuke inoiz imajinatu ere egingo pertsona bat gai izan zitekeenik honelako leku bat sortzeko eta, are gutxiago, berarentzat perfektuak ez direnak edo gustuko ez dituenak hiltzeko.
‎Eta zeru koloretsu eta ederrak abaroa ematen dioeneko munduak. Haizea epel eta maitekorra deneko munduak sortzen ditu. Zelaiek, existitu ere egiten ez den berdea duten munduak.
‎Alaba gizon batekin ezkontzea pentsatu zuten bizi on eta zoriontsu bat izan zezan. Mutil egokia aukeratuz gero, neskatxak ez zuen inoiz diru eta lur faltarik izango, eta horrela, familia eder bat sortu ahal izango zuen. Hori zen, zoritxarrez, antzinako garai haietan gurasoek nahi zutena beraien alabentzat.
‎Ilargi beteak nahiko argitasun ematen zuen herriari begira jartzeko. Aurreko egunetan elurra sortu zuten hodeiak alde egin zuten. Belardietako zuritasunari erreparatu zion Puskasek; hain zuria, hain garbia, azukrea zirudien.
‎Iruditzen zait bertso komunikazioan sortzen dela lizentzia moduko bat. Askotan ez zaigu lizentzia maitasun hitza adieraztea lagunartean, baina bertsotan jartzen gara eta bertsotan esan dezaket maite dudala lagun bat.
‎Bertsotan egin, eta bertso saioaren ondoren, txukun ibili bazara bereziki sentitzen duzun euforia hori, Iturriagak kantu batean esaten zuen jainko txiki bat sentitzen zarela kotxean sartu eta etxera zoazenean, badago holako zerbait. Plazer handia dela iruditzen zait, sentitzea, sortu duzula zerbait, jarri zarela amildegi txiki baten aurrean, eta ez zarela erori, sortu duzula, komunikatu duzula, eta etxera zoazela. Izugarria da.
‎Bertsotan egin, eta bertso saioaren ondoren, txukun ibili bazara bereziki sentitzen duzun euforia hori, Iturriagak kantu batean esaten zuen jainko txiki bat sentitzen zarela kotxean sartu eta etxera zoazenean, badago holako zerbait. Plazer handia dela iruditzen zait, sentitzea, sortu duzula zerbait, jarri zarela amildegi txiki baten aurrean, eta ez zarela erori, sortu duzula, komunikatu duzula, eta etxera zoazela. Izugarria da.
‎Soila da, ez dauka adornorik, ez dauka jantzirik, ez dauka musika instrumenturik. Da, sortzailea, bera, bakarrik, biluzirik, entzulearen aurrean, eta momentu horretan sortzen den inspirazioa. Gu geldirik gaude, ez dugu mugimendurik, ez dugu musikarik, ez dugu koltxoirik, biluzik gaude nolabait esanda.
‎Dugun bakarra gure barnetasuna da eta gure hori ateratzeko eta argudiatzeko gaitasuna da. Eta gainera uzten dugu gure burua amildegira hurbiltzen, badakigulako amildegi horretan bi gauza gertatuko direla, sortu egingo dugula, eta gainera amildegi horretan entzuleak ere emozioa sentitzen duela gurekin batera. Hori da.
‎Feed-back deitzen den mugimendu hori, bertsolarien kasuan feed-backa oso berezia da beste arte sorkuntza ia denetan baino nik esango nuke askoz handiagoa. Bertsolariak ezin du sortu entzulearen begirik gabe, entzulearen konplizitate sakoneko hori gabe.Behar bada amildegiak horrelako erakarpena du eta amildegiaren aurrean sortzen den errespetua hainbestekoa da euskara ere amildegian dagoelako. Osea, amildegi kontzientzia berezi bat daukagu beharbada euskaldunok?
‎Feed-back deitzen den mugimendu hori, bertsolarien kasuan feed-backa oso berezia da beste arte sorkuntza ia denetan baino nik esango nuke askoz handiagoa. Bertsolariak ezin du sortu entzulearen begirik gabe, entzulearen konplizitate sakoneko hori gabe.Behar bada amildegiak horrelako erakarpena du eta amildegiaren aurrean sortzen den errespetua hainbestekoa da euskara ere amildegian dagoelako. Osea, amildegi kontzientzia berezi bat daukagu beharbada euskaldunok?
‎Eta euskara amildegian dago, eta bertsolaria amildegian dago? Eta hor sortzen da holako sakoneko inkonsziente kolektibo moduko bat guk ez duguna oso ondo kontrolatzen. Ez dakit.
‎Alegia, bere ausentziak, bere elipsiak, bere hutsuneak, bere etenak, bertsolariak ematen ditu imajina bat bestearen ondoren, bestearen ondoren, inolako lotura gramatikal, lotura retorikorik gabe. Eliminatzen duanarekin sortzen du infinitua eta ez duana jartzen da ematen diona indar hori bertsoari, neretzako.. Ez dauka musikarik, bere ahotsa besterik, ez dauka inolako gauza espektakularrik, ez dauka inolako tramoiarik, da bere gorputz biluzia, bere aho biluziarekin, eta biluztasun horrek ematen dio, ez edukitze horrek ematen dio iñolako poderioa niretzako bertsolariari.
‎Horrek talde giro bat sortu du, baina benetan uste dut talde kontzientzia hori, eta BECen islatzen zen giro hori, ematen duena dela badaukagula bertsotaz harago dagoen zerbait egiten aritzeko kontzientzia. Alegia, gure helburua ez dela bertsotan egitea bakarrik, gure helburua ez dela txapel bat irabaztea, txapelketaren funtzioa eta hor dauden bertsolariena hortik harago doan zerbait da.
‎Eta bestetik nire ibilbidean behintzat bertsoa nire baitan sentitu izan dut bertsoa gero eta gehiago autore bati dagokion zerbait. Ni gehiago sentitu izan naiz azken urteetan kantautore bat moduan kantatzen duena berari ateratzen zaiona, edo idazle bat moduan, idazten duena sortzen zaiona. Ez diot inoiz zentzurik bilatu beste idazle batekin lehiatzeari, ia norena den nobela hobea.
‎Beste kontu bat da bertsolaritza gaur egun mugimendu bat dela, hizkuntza minorizatu batean gaudela, eta gaur egun bertsolaritzaren masa mugimenduan oso funtzionala eta erakargarria dela bertsolari puntakoenen arteko lehia hori. Eta gainera balio duela kalitatea berritzeko, prestigio irizpideak berritzeko, eta masa mugimendu astinaldi interesgarri bat sortzeko . Orduan nik mugimenduko partaide moduan hori babesten dut, baina artista moduan ez zait ateratzen parte hartzea.
‎Kultur jardun bat, jardun kreatibo bat delako, eta ezinbestean lehia beste erara ulertu behar da. Gu sortzen ari gara, ale ederrak, ale interesgarri izan nahi dutenak, lehengaia dialektika da, arrazoia da lehengaia, mundu dialektiko horretan, eta hoskidetasunaren eta estetikaren mundu horretan sortzen ari gara. Orduan behar bada termino hauek, eta lehiaren terminoek ez dute bat egiten, inposibleak dira uztartzen, eta txapelketak nolabaiteko uztarketa bat egiten du bi mundu horiena.
‎Kultur jardun bat, jardun kreatibo bat delako, eta ezinbestean lehia beste erara ulertu behar da. Gu sortzen ari gara, ale ederrak, ale interesgarri izan nahi dutenak, lehengaia dialektika da, arrazoia da lehengaia, mundu dialektiko horretan, eta hoskidetasunaren eta estetikaren mundu horretan sortzen ari gara. Orduan behar bada termino hauek, eta lehiaren terminoek ez dute bat egiten, inposibleak dira uztartzen, eta txapelketak nolabaiteko uztarketa bat egiten du bi mundu horiena.
‎Eta gero bestalde, bueno, saria txapela izatearen kuriositatetxo hori. Aurten ere txapela emakume batek irabazi, eta ez emakume batek, baizik eta ile luzeko emakume batek, eta buruan zapia darabilkien emakume batek txapela irabazi izanak hor sortu zuen edo sortu zezakeen kontraesantxoa ez, pixka bat bilatua ere. Buruan zapia ibilita gainean txapela jantzi ote litekeen, edo kabitzen ote den, edo nola ematen duen batak eta besteak.
‎Eta gero bestalde, bueno, saria txapela izatearen kuriositatetxo hori. Aurten ere txapela emakume batek irabazi, eta ez emakume batek, baizik eta ile luzeko emakume batek, eta buruan zapia darabilkien emakume batek txapela irabazi izanak hor sortu zuen edo sortu zezakeen kontraesantxoa ez, pixka bat bilatua ere. Buruan zapia ibilita gainean txapela jantzi ote litekeen, edo kabitzen ote den, edo nola ematen duen batak eta besteak.
‎Inprobisatuko dugu, inprobisatuko gara. Inprobisatuko dugu garena eta izan nahi duguna, eta etengabe sortuko dugu eta erabakiko dugu zer izango garen eta zer egin nahi dugun. Nik uste dut sentipen horri lotzen dut gehiago bertsotarako grina.
‎Baina niri iruditzen zait sormenak askotan kolpeka funtzionatzen duela, baita idazten ari zarenean ere kolpe bat izaten da, intuizio momentu bat izaten da, eta bertsotan egiten duguna da sormen kolpe hori, intuizio hori, jende aurrean bilatu, sortzen ari zaren momentu berean bilatu, eta jada joan da, beste aukerarik ez daukazu. Bertsotan ere etor daitezke sormen kolpe onak, eta nik uste dut hor inprobisazioak badituela mugak, ezin duelako gero elaboratu eta hobetu, baina sinisten dut jendearen aurrean eta estuasun horretan eta zure burua tentsio goren horretara eraman eta aldi berean erlaxatzeko gai baldin bazara, sormen kolpe bikainak sor daitezkeela eta sortzen direla. Beste gauza bat da elaborazioa, horretarako ez daukagula gaitasunik, eta gainera sormen kolpe hori errenditu behar dugula oso hizkuntza jakin estu eta prekario batean.
‎Baina niri iruditzen zait sormenak askotan kolpeka funtzionatzen duela, baita idazten ari zarenean ere kolpe bat izaten da, intuizio momentu bat izaten da, eta bertsotan egiten duguna da sormen kolpe hori, intuizio hori, jende aurrean bilatu, sortzen ari zaren momentu berean bilatu, eta jada joan da, beste aukerarik ez daukazu. Bertsotan ere etor daitezke sormen kolpe onak, eta nik uste dut hor inprobisazioak badituela mugak, ezin duelako gero elaboratu eta hobetu, baina sinisten dut jendearen aurrean eta estuasun horretan eta zure burua tentsio goren horretara eraman eta aldi berean erlaxatzeko gai baldin bazara, sormen kolpe bikainak sor daitezkeela eta sortzen direla. Beste gauza bat da elaborazioa, horretarako ez daukagula gaitasunik, eta gainera sormen kolpe hori errenditu behar dugula oso hizkuntza jakin estu eta prekario batean.
‎Beti da inprobisatua, baina inprobisazioak baditu bi maila; batzutan segundu batzuk dituzu bukaera edo arkitektura prestatzeko, zati bat da beharbada segundu batzuetako prestaketa duena, eta beste zati batzuk dira segundu batzutako prestaketa ere ez duena, osea kantatzen ari zaren momentuan berean sortzen ari zarena. Orduan biak dira inprobisatuak, baina bat da hiper inprobisatua eta beste bat da gutxiago inprobisatua.
‎Nik uste dut beharrezkoa dela trantze momentu hori sortzeko edo bertsoa egiteko. Nolabait holako tentsio ikaragarri batekin eta kontzentrazio maila ikaragarri batekin lotzen dut, eta ez da beti erreza kontzentrazio maila hori lortzea.
‎Bertigoak aktibatzen duela, baduela zerbait gure barruan sormena aktibatzen duena. Beharbada ohituragatik, osea horretara ohituta ez dagoen pertsona batek bertigoak sortzen diona blokeoa da, baina gu jada hainbeste ohitu gara sorkuntza momentuan bertigo pixka batekin jokatzen, lagundu egiten digu pixka bat hori motibatzeko.
‎Bai, zentzumenen liberazioa edo lotura, ez dakit zer den. Zeren eta askotan tentsio goreneko momentutan sortzen duzu ongien. Ez dakit.
‎Ez dut gogoratzen azken urtetan behintzat gainditu nauen eta sorkuntzarako blokeatu nauen amildegia sentitu izan dudanik ia inoiz. Beti izan da kitzikatzen ninduen bertigo sentipen bat, eta sortzen lagundu zidan bertigo sentipen bat. Ez dakit, nik hori hola gogoratzen dut, segundu horiek beti.
‎Zeren eta askotan tentsio goreneko momentutan sortzen duzu ongien. Ez dakit.
‎Bertsolaria nere ustez, historian zehar izan da inprobisatzen duen pertsona bat, bertsolaria da betiere publiko baten aurrean bere ideiak eta pentsamenduak adierazten dituen pertsona bat. Nik uste funtzio diferenteak izan dituela historian zehar, beti izan du funtzio ludiko bat, hitzarekin jolas egiteak plazerra sortzen digu, bai ari gerenoi eta bai entzuten digutenoi, baina badu ere funtzio informatibo bat, garai batean askoz ere handiagoa, garai batean bertsolariak informazio gehixeago mugituko zuen herri xeheak baino, gaur egun herri xeheak bertsolariak aina informazio mugitzen du. Badu funtzio sozial bat, herriaren ainbat estratotan parte hartzen duelako eta nik uste baduela ere funtzio linguistiko bat ere.
‎Gu fluxu baten parte gara, eta hori da gure tradizio sena, edo jarraidura sena, hau da, guk ez genuen eskatu sortzea , jaiotzea, guk ez genuen eskatu euskaldun izatea, gu fluxu baten parte sentitzen gara, eta badugu fluxu horri, jarraidura horri bidea emateko eta hurrengoei pasatzeko sen bat. Eta hori bertsoaren osagai funtsezkoa da, edo bertsolaritza mugimenduaren osagai funtsezkoa da.
‎Eta hori bertsoaren osagai funtsezkoa da, edo bertsolaritza mugimenduaren osagai funtsezkoa da. Beste gauza bat da konturatzea hori egiteko modu bizigarri bakarra, hori egiteko merezi digun modu bakarra sortzea dela. Nolabait izatea, tradizionala izateko modu bakarra sortzailea izatea dela, eta beharbada sortzailea izateko ere gure modua, edo modu interesgarri bakarra ere tradizioen fluxuan kokatzea dela.
‎Sorkuntza pilaketa bat. Eta nola jarraitzen duzu tradizioan, sortuz , sortzen jarraituz. Gauza bera baita azkenean.
‎Sorkuntza pilaketa bat. Eta nola jarraitzen duzu tradizioan, sortuz, sortzen jarraituz. Gauza bera baita azkenean.
‎Horrek esan nahi du, 11 urtean egunero egunero kantatu dudala, egunero toki diferentetan eta egunero publiko diferenteari. Nik uste dut beti publiko diferentea aurrean edukitzea badela estimulo bat diferente sortzeko eta horrek garunari ere ematen dio halako martxa bat, halako bizipoz bat.
‎Baina bertsolariak alde hortatik, ez genekien baina performancegileak gara. Beti koinziditzen du sortzen dugun momentua eta jendeak gure sormena entzuten duena.
‎Bertsoa da une bat eta tack! momentu hortan sortzen dana, pasa da, bukatu da. Ez da inoiz errepikatuko.
‎Bertsoa zerbait baldin bada da soiltasuna, zumetasuna, da soila, ez dauka adornorik, ez dauka jantzirik, ez dauka musika instrumenturik. Da sortzailea, bera bakarrik, biluzirik, entzulearen aurrean, eta momentu hortan sortzen dan inspirazioa.
‎Jendeak somatzen duelako amildegian eta arrisku baten aurrean egindako hitzak direla eta gainera, uzten dugu gure burua amildegira hurbiltzen badakigulako amildegi hortan bi gauza gertatuko direla: sortu egingo dugula eta gainera amildegi horretan entzunleak ere emozioa ere sentitzen duela gurekin batera.
‎Bertsoaren kasuan" feedback" a oso berezia da beste arte sorkuntza, nik esango nuke, ia denetan baino askoz handiagoa. Bertsolariak ezin du sortu entzunlearen begirik gabe, entzunlearen konflizidade sakoneko hori gabe.
‎Kolpe bat izaten da, intuizio momentu bat izaten da. Eta bertsotan egiten duguna da sormen kolpe hori, intuizio hori, jende aurrean bilatu, sortzen ari zaren momenttua berean bilatu eta gero ya joan da, beste aukerarik ez dakauzu.
‎ideia ezta abstraktu sortzen
‎Bertsolariak ematen ditu imagina bat bestearen ondoren, bestearen ondoren, inolako lotura gramatikal, lotura retorikorik gabe. Eliminatzen duenarekin sortzen du infinitoa eta ez duena jartzen da ematen dio indar hori bertsoari neretzako.
‎Badago holako zerbait. Plazer handia dela iruditzen zait sentitzea sortu duzula zerbait, jarri zarela amildegi txiki baten aurrean eta ez zarela erori, sortu duzula, komunikatu duzula eta etxera zoazela. Izugarria da.
‎Badago holako zerbait. Plazer handia dela iruditzen zait sentitzea sortu duzula zerbait, jarri zarela amildegi txiki baten aurrean eta ez zarela erori, sortu duzula, komunikatu duzula eta etxera zoazela. Izugarria da.
‎Eta bi gebiradek sortzen dutena (BIS)
‎Eta amak erran dit sortu da arreba
‎Nik uste aurtengo txapelketa oso oso simbolikoa izan dela, eta hor hartu du indar handia eta jendearengan ere, nik uste, hainbesteko emoziok sortu dituela horregaitik. Belaunaldi aldaketa bat eman da, bisualizatu da nahiz eta plazetan emana zen belaunaldi aldaketa hori.
‎Improbisatuko dugu garen eta izan nahi duguna. Eta eten gabe sortuko dugu eta erabakiko dugu zer izango garen eta zer egingo dugun.
‎Oso teknologia indartsua da, beraz, baina ez dugu behar bezala ulertzen, liburu, ordenagailu eta antzekoei denbora asko eskaintzen diegulako. Ondorioz, nire iritziz, ahozko tradizioaren misterioa ez da benetan misterio bat, gizakia sortu zenetik aritu baikara honetan. Kontua da orain berreskuratu, berraurkitu egin behar dugula lehen egiten genuen hura.
‎Gaiak berak lagundu digu estimulu moduan filma sortzeko prozesuetan. Asko gozatu dugu inprobisatzen, gidoia filma egin ahala idazten, lehenik amaiera pentsatzen bertsolariek egiten duten bezala, bertsoen egitura eta pelikularena alderatzen, isiluneekin eta biluztasunarekin jokatzen, bertigoarekin.
‎Poema horiek, bertsoak, ez dira existitzen bota aurretik. Bertsolariek ez dute buruz ikasitakoa botatzen, unean bertan sortzen dutena baizik. Eta oso modu zailean sortzen dituzte gainera, doinua, errimak, hainbat poesia egitura, gaiari erantzun, aurrekoaren bertsoari ere bai eta abar.
‎Bertsolariek ez dute buruz ikasitakoa botatzen, unean bertan sortzen dutena baizik. Eta oso modu zailean sortzen dituzte gainera, doinua, errimak, hainbat poesia egitura, gaiari erantzun, aurrekoaren bertsoari ere bai eta abar. Gauza asko egin behar dira aldi berean."
‎Jazza ere inprobisazioa da, baina ezin da edozer gauza egin. Tonu jakin batean jo behar da, instrumentu jakin bat, melodia bat jo behar duzu nolabait, baina melodia horren inguruan zerbait sortzen duzu. Lehendik existitzen ez zen zerbait egiten duzu.
‎Baina bertsolariak alde horretatik, ez genekien baina performance gileak gara. Beti koinziditzen du sortzen dugun momentua eta jendeak gure sormena entzuten duen momentua.
‎Gune eta une batean gertatzen da. Eta gune eta une horren gurutzaketa ez da berriz inoiz errepikatzen, orduan, bertsoa da une bat, eta tak, momentu horretan sortzen dena. Pasa da.
‎Ez da inoiz errepikatu, une hori, eta ezta ere une horretan egon den sormen puntua. Eta nik uste dut bere berezitasuna dela gainera une horretan bertan ez bakarrik sortzen da, baizik eta hor ematen da eta hor agortzen da. Horrek nolabait bertsoa bihurtzen du une errepikaezinaren artisau, edo nahi bada une errepikaezinaren artista prekario.
‎Askotan uste dugu sorkuntza sofistikatua dela ba denbora asko etxean, hausnartzeko, behin eta berriz ikusi, behar dena ezta. Baina niri iruditzen zait sormenak askotan kolpeka funtzionatzen duela, baita idazten ari zarenean ere kolpe bat izaten da, intuizio momentu bat izaten da, eta bertsotan egiten duguna da sormen kolpe hori, intuizio hori, jende aurrean bilatu, sortzen ari zaren momentu berean bilatu, eta jada joan da, beste aukerarik ez daukazu. Bertsotan ere etor daitezke sormen kolpe onak, eta nik uste dut hor inprobisazioak badituela mugak, ezin duelako gero elaboratu eta hobetu, baina sinisten dut jendearen aurrean eta estuasun horretan eta zure burua tentsio goren horretara eraman eta aldi berean erlaxatzeko gai baldin bazara, sormen kolpe bikainak sor daitezkeela eta sortzen direla.
‎mundu aizunak sortzen eta irudikatzen,
‎2000 urtearen bueltan izan zuen hasiera boom honek eta izen propio bati lotua etorri zen, Antònia Font talde mallorcarra. Gerora arrakasta izan duten talde andana sortu dira; azkena, Manel.
‎" Nitaz dena dakiela uste duena, erabat okerturik dago. Nire lana nire intimitatetik sortzen da, bai, baina ez du inoiz agerian uzten. Gainera, mundu guztiak ahaztu egiten du nire proiektuen erdiak ez duela nitaz hitz egiten, besteez baizik".
‎Ez berari bakarrik, noski. Baina emakume musaren paper tradizionalki pasiboa baliogabetu zuten, ama eta prostitutaren polarizaziotik harago zihoan eredu ordura arte ezezagun bat sortu zuten, genero gailenei bizkar eman zieten, pinturari eta eskulturari, besarkatzeko argazkilaritza, bideogintza edota performancea. " Hala ere, esaten didatenean, konplimendua da niretzat".
‎Alcolea de Cinca herrian jaioa, 1942an; aragoieraren aztarnak aurki zitezkeen gaztelaniaren lexikoan, forma sintaktikoetan, aditzen konjugazioan. 1880 aldera sortutako aitonak, zahartzean, burua galtzean, aragoiera berreskuratu zuen: besterik ez zuen hitz egiten.
‎Akademia batek bakarrik konpon dezake hori. Bi paraestandar sortuta , ekialdekoa eta mendebaldekoa, denborarekin estandar bakarra osatzea helburu. Okzitanierarekin egin duten moduko zerbait".
‎Guztira, hamabi. Irudi batzuetan ikusten da, bestalde, bidaiariek sortu zuten ikusmina: Mercedes Mannheim zuri distirant kapotarik gabean, gizonik gabeko bi emakume, atzerritar, altu, ile motzeko, zigarreta eskuan.
‎Batetik, arrantza indarrean zelako. Baina bestetik, eta batez ere, hasiberria zen jarduera ekonomiko batek sortu zuelako esperantza: turismoak.
‎Adibidez, 60etan, Rama gerturatu zen esperimentazio linguistikoa lantzen zuten artistengana, Novissimi taldekoen poesia bisualera, bereziki Edoardo Sanguineti idazlearengana. Sanguineti berak bricolages deituko zituen lanak egin zituen garai hartan, elementu organiko eta inorganiko desberdinen nahasketatik sortzen zirenak.
‎Cusco betierekoaren gaineko dorre zurietan, amauta152 jakitunak, aintzira behinenetik sortutako wari153 handien semeak, galdezka ziren, aimaren154 hizkuntza astunean:
‎Tximistak euri tantak bezainbat erortzen ziren. Zitekeena, bai, agian, ibai hartan sortutako hazi misteriotsuek haurdun uztea emakumeak. Egia, baita, halere, gizon batek, hala erabakiz gero, aurrez aurre garai zezakeela Zaínoa.
‎Zamak burrunbaka jarraitzen zuen behean. Mastaren ertzetik txinparta urdin eta gorriztak atera ziren eta uztai bat sortu zuten gabian. Juana de Jesusek inork baino lehenago ikusi zuen dena.
‎Nola edo hala, gauza da joera eta ideia horiez jantzita sortu zela gure idazlea sortzaile izan zuen hala deituriko Grupo de Guayaquil taldea. Are gehiago:
‎Grupo de Guayaquil sortu zuen idazle taldea: Joaquín Gallegos Lara, Enrique Gil Gilbert, Alfredo Pareja Diezcanseco, Demetrio Aguilera Malta eta José de la Cuadra
‎Gizartean, politikan eta ekonomian bezala, Ekuadorko literatura ere bide berriak ireki beharreko kinkan ikusten dute gure idazleak eta kidekoek. Horri begira elkartzen ziren kultura gizon eta emakumeak Joaquínen ganbaran eta horretarako sortu zuten Grupo de Guayaquil izena eman zioten idazle taldea.
‎Hala ere, aldian aldian pasarte oparoak azaleratzen zaizkio hainbat paragrafotan, literatur" eskolako" modu eta moldez idatzirik. Susmoa dut" ezin" zuela beste erara aditzera eman barruan sortzen zitzaion literatur etorria eta arnasa. Irakurleari kutsatu nahiez deskribapenetan hariltzen du, bereziki, modernismotik edan zuen idazkera akademikoa.
‎Hemengo eperraren antza du. Gure lurraldean baliokiderik ez du eta, horregatik, sortu dugun deitura berria.
‎Izen honekin deitzen dira Latinoamerikan itsas besoek sortzen dituzten inguru zingiratsuak. Aberatsak dira ur landaretan:
‎Ekuadorrren, oihanetan aritzen diren nekazariek erre ohi duten sastrakari ematen dioten izena. Horri su emanez sortzen den keari esker, beren buruak piztiengandik babesten dituzte.
‎Herrialde indigenetako gizon emakumeek presentzia nabarmena dute (%45); horregatik edo klimak eraginda, beste eskualdeetakoek baino izaera berekoi edo serioagoa dute. Banaketa horrek baditu eragin politikoak ere, horretatik sortzen baitira idazleak oso modu grafikoan islatzen dituen herrialde batzuen eta besteen arteko lehia eta sestrak.
‎Antonio José de Sucre buru zuen independentziaren aldeko armadak mendean hartu zuen Espainiako erregearen aldeko armada. Gertakari honek Quitoko Presidentziaren independentzia ekarri zuen eta horretatik sortu zen egungo Ekuadorko Errepublika.
‎(Pirophorus luminosus) Ameriketako intsektu mota. Sabelaren alde bietan dituen orinetatik gauez argi urdin aski bizia darie eta, multzo handitan ibili ohi direnez, ikusgarria da ilunaren erdian sortzen duten giroa.
‎Espainiarren etorrerakoan Ekuadorko kostaldean kokatu eta bizi ziren zenbait leinutako kideen izena. Era berean, Guayas itsasadarra sortzen duen ibaietako baten izena; bai eta Guayas probintzian kokatzen den hiri baten izena ere.
‎Espainiar kolonia garaian, hauen aurrekoek jendeztatu zuten lurralde hura. Bertakoen eta agian jatorri arabiarreko jendearen arteko nahasketatik sortutako giza talde berezia osatzen dute.
‎Herrialde kristauetan Erdi Aroan sortu zen Judu Alderraiaren istorio antisemitako pertsonaia. Elezaharrak dioenez, judu batek (izena, herrien/ kulturen arabera, ipuin honetakoa edo besteren bat izan liteke) ura ukatu omen zion Jesusi hiltzera zeramatenean eta honek munduan batetik bestera ihes eginez bizitzera kondenatu omen zuen, bere bigarren etorrera edo Parusía arte.
‎Nola lokartu zen lurrean? Ezagutzen ez zituen zuhaitz haien hostailapean sortzen zen basa usainak eraginda. Nekea izan zen?
‎Lehen unean, osabak ez zion erantzun. Lotsa pixka bat sortu zitzaion, gailentzen utzi ziolako tristurari. Gero malkoek estaltzen zuten aurpegitik aldendu zituen bere esku meheak...
‎Eskua ematen zion une berean, irribarrerik adeitsuena erakutsiz, buruaz agur egin zion goian agertu zen Vélezen alabetako bati. Arratsaldeko haizeak zurrunbiloak sortzen zituen, sudur ahotan harri hautsaren ahogozo lakarra utziz.
‎Harresia ez zen zuzena, bidexka malkartsuak sortzen zituen edo zeharkako tontortxoetan jaisten zen edo arrakalatako zerrendetan edo irtenguneetan. Beheko laztabin zuloa prestatzen amaitu eta zulo handienera igo ziren.
‎Kale ertzean sortu zen zaratak kanpora atera zituen proba diesel berrien proba miresten ari ziren guztiak. Txabolatxoa egon zen tokian hauts hodei bat besterik ez zen ageri eta, sakabanatzean, pila bat ohol zahar, kanabera apurtu eta lasto astindu utzi zuen begi bistan.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
Lehen forma
sortu 1.098 (7,23)
sortzen 876 (5,77)
sortutako 198 (1,30)
sortzeko 177 (1,17)
sortuko 103 (0,68)
sortzea 93 (0,61)
sortuz 69 (0,45)
sor 64 (0,42)
sorturiko 54 (0,36)
sortzera 15 (0,10)
Sortu 14 (0,09)
sortutakoa 10 (0,07)
sortzean 9 (0,06)
sortu gabe 8 (0,05)
sortuta 7 (0,05)
sortzeari 7 (0,05)
Sortzen 6 (0,04)
sortu aurretik 6 (0,04)
sortutakoak 6 (0,04)
sortuaz 5 (0,03)
Sor 3 (0,02)
sortu orduko 3 (0,02)
sorturik 3 (0,02)
SORTZEN 2 (0,01)
sortze aldera 2 (0,01)
sortzeagatik 2 (0,01)
sortzearren 2 (0,01)
sortzeke 2 (0,01)
sortzerakoan 2 (0,01)
SORTZEKO 1 (0,01)
Sortutako 1 (0,01)
Sortuz 1 (0,01)
Sortzeko 1 (0,01)
sortu arren 1 (0,01)
sortu arte 1 (0,01)
sortu bitartean 1 (0,01)
sortu ondoren 1 (0,01)
sorturikoari 1 (0,01)
sortutakoarekin 1 (0,01)
sortutakoaz 1 (0,01)
sortutakoek 1 (0,01)
sortutakoentzat 1 (0,01)
sortuz gero 1 (0,01)
sortzeak 1 (0,01)
sortzear 1 (0,01)
sortzearekin 1 (0,01)
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
sortu nahi 41 (0,27)
sortu ari 35 (0,23)
sortu behar 33 (0,22)
sortu ezan 33 (0,22)
sortu ez 23 (0,15)
sortu berri 21 (0,14)
sortu egin 15 (0,10)
sortu hasi 12 (0,08)
sortu omen 12 (0,08)
sortu ere 11 (0,07)
sortu den 9 (0,06)
sortu aukera 8 (0,05)
sortu ahal 7 (0,05)
sortu baino 7 (0,05)
sortu joan 7 (0,05)
sortu hizkuntza 6 (0,04)
sortu bide 5 (0,03)
sortu gai 5 (0,03)
sortu lan 5 (0,03)
sortu mito 5 (0,03)
sortu ohi 5 (0,03)
sortu utzi 5 (0,03)
sortu atsekabe 4 (0,03)
sortu baldintza 4 (0,03)
sortu egon 4 (0,03)
sortu erabaki 4 (0,03)
sortu estres 4 (0,03)
sortu hura 4 (0,03)
sortu jarraitu 4 (0,03)
sortu mundu 4 (0,03)
sortu paradigma 4 (0,03)
sortu produktu 4 (0,03)
sortu ahalmen 3 (0,02)
sortu asmo 3 (0,02)
sortu ei 3 (0,02)
sortu erabili 3 (0,02)
sortu eraman 3 (0,02)
sortu estatu 3 (0,02)
sortu ezin 3 (0,02)
sortu irudi 3 (0,02)
sortu lagundu 3 (0,02)
sortu makina 3 (0,02)
sortu nahasmendu 3 (0,02)
sortu seme 3 (0,02)
sortu ukan 3 (0,02)
sortu zuek 3 (0,02)
sortu agindu 2 (0,01)
sortu ahalegin 2 (0,01)
sortu ahalegindu 2 (0,01)
sortu alga 2 (0,01)
sortu askazi 2 (0,01)
sortu atsegin 2 (0,01)
sortu aurretiko 2 (0,01)
sortu barne 2 (0,01)
sortu barneratu 2 (0,01)
sortu beldur 2 (0,01)
sortu berak 2 (0,01)
sortu besterik 2 (0,01)
sortu bi 2 (0,01)
sortu bigarren 2 (0,01)
sortu biktima 2 (0,01)
sortu burrunba 2 (0,01)
sortu deliberatu 2 (0,01)
sortu egoera 2 (0,01)
sortu eguzki 2 (0,01)
sortu elkarte 2 (0,01)
sortu eman 2 (0,01)
sortu eragin 2 (0,01)
sortu eskatu 2 (0,01)
sortu euskal 2 (0,01)
sortu ezinezko 2 (0,01)
sortu funtzio 2 (0,01)
sortu garai 2 (0,01)
sortu giro 2 (0,01)
sortu gizarte 2 (0,01)
sortu gu 2 (0,01)
sortu gura 2 (0,01)
sortu haize 2 (0,01)
sortu herri 2 (0,01)
sortu herstura 2 (0,01)
sortu hil 2 (0,01)
sortu hots 2 (0,01)
sortu ia 2 (0,01)
sortu ideia 2 (0,01)
sortu iskanbila 2 (0,01)
Konbinazioak (3 lema)
sortu behar ukan 14 (0,09)
sortu nahi ukan 13 (0,09)
sortu ez ukan 12 (0,08)
sortu egin behar 4 (0,03)
sortu hizkuntza ohitura 4 (0,03)
sortu aukera eman 3 (0,02)
sortu baino lehen 3 (0,02)
sortu mito transmisio 3 (0,02)
sortu ahal ukan 2 (0,01)
sortu aurretiko testu 2 (0,01)
sortu baldintza terapeutiko 2 (0,01)
sortu barne herstura 2 (0,01)
sortu behar ez 2 (0,01)
sortu bi zulo 2 (0,01)
sortu den baino 2 (0,01)
sortu ere egin 2 (0,01)
sortu ezin ukan 2 (0,01)
sortu funtzio ukan 2 (0,01)
sortu gai ere 2 (0,01)
sortu lan ari 2 (0,01)
sortu nahi baldin 2 (0,01)
sortu ohi ukan 2 (0,01)
sortu paradigma hasi 2 (0,01)
sortu paradigma ikusi 2 (0,01)
sortu seme alaba 2 (0,01)
sortu utzi dei 2 (0,01)
sortu agindu eman 1 (0,01)
sortu ahal ez 1 (0,01)
sortu ahalmen inoiz 1 (0,01)
sortu ahalmen paregabe 1 (0,01)
sortu ari den 1 (0,01)
sortu ari ukan 1 (0,01)
sortu askazi berri 1 (0,01)
sortu askazi iraupen 1 (0,01)
sortu asmo egin 1 (0,01)
sortu atsegin adierazpen 1 (0,01)
sortu atsegin barre 1 (0,01)
sortu atsekabe gainditu 1 (0,01)
sortu atsekabe handi 1 (0,01)
sortu atsekabe kanporatu 1 (0,01)
sortu aukera ere 1 (0,01)
sortu aukera on 1 (0,01)
sortu aukera paregabe 1 (0,01)
sortu baino gehiago 1 (0,01)
sortu baino lehenagoko 1 (0,01)
sortu baino lehentxeago 1 (0,01)
sortu baldintza berri 1 (0,01)
sortu beldur hezur 1 (0,01)
sortu beldur irtenbide 1 (0,01)
sortu berak ale 1 (0,01)
sortu berak proiektu 1 (0,01)
sortu berri aita 1 (0,01)
sortu berri bat 1 (0,01)
sortu berri beso 1 (0,01)
sortu berri ere 1 (0,01)
sortu berri ezgauza 1 (0,01)
sortu berri gurtu 1 (0,01)
sortu berri hil 1 (0,01)
sortu berri horiek 1 (0,01)
sortu berri konbultsio 1 (0,01)
sortu berri ukan 1 (0,01)
sortu berri urtzintz 1 (0,01)
sortu berri xamur 1 (0,01)
sortu besterik ez 1 (0,01)
sortu bide egin 1 (0,01)
sortu bide eman 1 (0,01)
sortu bide estu 1 (0,01)
sortu bigarren erbesteratze 1 (0,01)
sortu bigarren maila 1 (0,01)
sortu biktima erakutsi 1 (0,01)
sortu biktima malerus 1 (0,01)
sortu burrunba entzun 1 (0,01)
sortu den anitz 1 (0,01)
sortu egin nahi 1 (0,01)
sortu egoera aldatu 1 (0,01)
sortu egoera xelebre 1 (0,01)
sortu egon artean 1 (0,01)
sortu egon beste 1 (0,01)
sortu egon Frantzia 1 (0,01)
sortu eguzki berri 1 (0,01)
sortu eguzki boteretsu 1 (0,01)
sortu elkarte ez 1 (0,01)
sortu elkarte gaur 1 (0,01)
sortu erabaki hartu 1 (0,01)
sortu eragin soka 1 (0,01)
sortu eragin ukan 1 (0,01)
sortu eraman ezan 1 (0,01)
sortu ere jende 1 (0,01)
sortu estatu berri 1 (0,01)
sortu estatu despotiko 1 (0,01)
sortu estatu makineria 1 (0,01)
sortu estres ahaztu 1 (0,01)
sortu estres zergati 1 (0,01)
sortu euskal arbaso 1 (0,01)
sortu euskal sinesmen 1 (0,01)
sortu ez esan 1 (0,01)
sortu ezan aldaketa 1 (0,01)
sortu ezan arazo 1 (0,01)
sortu ezan atsegin 1 (0,01)
sortu ezan aztarna 1 (0,01)
sortu ezan baino 1 (0,01)
sortu ezan bera 1 (0,01)
sortu ezan bota 1 (0,01)
sortu ezan droga 1 (0,01)
sortu ezan egonezin 1 (0,01)
sortu ezan eleberri 1 (0,01)
sortu ezan Espainia 1 (0,01)
sortu ezan gizon 1 (0,01)
sortu ezan klub 1 (0,01)
sortu ezan kontraesantxo 1 (0,01)
sortu ezan nahasi 1 (0,01)
sortu ezan nahasmendu 1 (0,01)
sortu ezan nahaste 1 (0,01)
sortu ezan uldu 1 (0,01)
sortu ezan utzi 1 (0,01)
sortu gai den 1 (0,01)
sortu giro berezi 1 (0,01)
sortu giro bortitz 1 (0,01)
sortu gizarte eratu 1 (0,01)
sortu gizarte hura 1 (0,01)
sortu gu aukera 1 (0,01)
sortu gu ikastetxe 1 (0,01)
sortu haize su 1 (0,01)
sortu hasi sumatu 1 (0,01)
sortu herri elkarte 1 (0,01)
sortu herstura aurre 1 (0,01)
sortu hil egin 1 (0,01)
sortu hizkuntza plan 1 (0,01)
sortu hizkuntza premia 1 (0,01)
sortu hots laino 1 (0,01)
sortu hots ondo 1 (0,01)
sortu hura behar 1 (0,01)
sortu hura garai 1 (0,01)
sortu hura kezka 1 (0,01)
sortu hura sakabanatu 1 (0,01)
sortu ia den 1 (0,01)
sortu ia edozer 1 (0,01)
sortu ideia Jurdan 1 (0,01)
sortu irudi ikusi 1 (0,01)
sortu irudi ulertezin 1 (0,01)
sortu iskanbila heldu 1 (0,01)
sortu joan abertzaletasun 1 (0,01)
sortu joan anpulu 1 (0,01)
sortu joan den 1 (0,01)
sortu lagundu ezan 1 (0,01)
sortu lan asko 1 (0,01)
sortu lan ezagutu 1 (0,01)
sortu lan guzti 1 (0,01)
sortu makina buelta 1 (0,01)
sortu mito bat 1 (0,01)
sortu mito hilezkortasun 1 (0,01)
sortu mundu hau 1 (0,01)
sortu mundu ikuskera 1 (0,01)
sortu mundu irudi 1 (0,01)
sortu mundu zabortegi 1 (0,01)
sortu nahasmendu lasaitu 1 (0,01)
sortu nahasmendu latz 1 (0,01)
sortu nahi bera 1 (0,01)
sortu nahi duda 1 (0,01)
sortu nahi ez 1 (0,01)
sortu nahi ha 1 (0,01)
sortu produktu balio 1 (0,01)
sortu produktu bide 1 (0,01)
sortu produktu gora 1 (0,01)
sortu seme argal 1 (0,01)
sortu ukan gaitasun 1 (0,01)
sortu ukan nahi 1 (0,01)
sortu utzi premia 1 (0,01)
sortu zuek batzuk 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia