Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 571

2015
‎Nik beti galdera bera neukan: hainbat jendek gogoko dituen bertsolariek zergatik ez dute luzitzen txapelketan. Nondik dator eten hori?
‎Uste dut teorian (buruaren mende bihotzaren kaltetan?) gehiegi makurtuta gaudela, esperientzia eta bizipenen iturriari bideak murrizturik. Kontzeptuekin bikain moldatzen den jendeak egindako txostena da. Susmoa dut ez ote den hor falta beste ikusmolderen batetik datorren ekarpenik.
‎Bertan daude Euskal Etxea, frontoia, eta euskal jakiak prestatzen dituzten jatetxe eta abar guztiak. 100 metro inguruko kalea da eta Jaialdirako espresuki aldatzen dute legea, jendeak kalean edan ahal izateko, Idahon ezin baita kalean alkoholik edan. Eta gai mamitsu bezain mozkorti honi buruz ari garela, bertan izan nuen dájà vua.
‎Azkeneko momentuko emanaldia ere lotu zuen Jonek, abilezia miragarriz, Basque Blockeko kale famatuan. Euskal Etxearen bitartez hasi zen arratsaldeko bostetan, eguzkipean eta ia jenderik gabe Bertshow. Nekeza izango zenaren zantzu guztiak genituen, baina desertuan osatzen diren ispilu ilusio bat besterik ez zen izan, eta segituan batu zitzaizkigun entzuleak eta kuriosoak lurrean inprobisaturiko oholtzaren inguruan.
‎Boisen erositako anplifikadorea inoiz baino alaiago zegoen, eta behingoz esan dezakegu, musikalki, emanaldi osoa izan zela. Baxuaren kolpeak Ixaaken gitarra limurtzeraino aritu ziren, eta Eperrak kantarekin zutik jarri genuen jendea . Bertsotan, bidaian lehenengoz genuen Casabal gaiak jartzen eta Manex kantari, eta, emanaldiak iraun zuen 45 minutuetan zehar, txalo zaparradak ugari izan ziren.
‎JTko sarreran taberna dago, eta irekia dagoen ate bat zeharkatuta, jantokia, beraz, gosaria hartu nahi zuenak zeharkatu egin behar zuen oholtza. Demagun, jende asko joaten dela urteroko gosari horretara. “Jende asko” esamoldearekin izugarrizko pila esan nahi dut, kontuan izan AEBetan dena dela handia, baxuak kontrabaxu bihurtzeraino.
‎Halako batean, anabasa iritsi zen. Ilara bukaera ezin ikusi nuen horretan, jendearen mugimendu eroek aztoratu zuten giroa. Maletak zerutik jausten ziren, eta, bat batean, dena zen presazko, dena zen larri.
‎Bultzada txikiz egiten nuen aurrera, soinean presa jantzirik zutenak eramanda. Haur txiki horren begirada galdu nuen jende artean, eta lehenengoz arnastu nuen Ameriketako airea. Jakin gabe nola, bidaiakideekin egin nuen topo, eta denak elkarturik, korridoreetan tropelari jarraiki, immigrazio kontroleko ilarara iritsi ginen.
‎Estatu Batuetara bidaiatu behar baduzu, eta bertan kotxe bat hartzekotan bazara, entzun gomendioa: ez galdetu jendeari zenbat denbora dagoen leku batetik bestera, eta aguantatu ezin baduzu, gehitu bi ordu, ematen dizuten denborari. Los Angelesetik Gardnervillerako bidaia xinplea zen, berez.
‎Herri kirolariak bertsolarien anai arreba txikiak dira Boisen: eurek berenganatzen dute jendearen arreta guztia.
‎Herri kirolariak bertsolarien anai arreba txikiak dira Boisen: eurek berenganatzen dute jendearen arreta guztia. Ez ahalegindu ezin hobeto kantatzen, amerikarrentzat ezagunak diren doinuak bilatzen edo zenbait ale goitik behera ingelesez botatzen:
‎Aukeren lurraldea delako edo bizimodu bila joandako jende askoren helburu delako, Ameriketan sentsazioa duzu nahi duzun oro aurki dezakezula. Ez zait harrigarria egiten, adibidez, denboran bidaiatzeko hainbeste film eta telesail egitea Obamaren herrialdean, ematen baitu berrogeita hamar urte aurrera edo atzera egin ditzakezula pasaporterik erakutsi gabe, herrialdearen punta batetik bestera.
‎“Nire orduko lankide eta lagun handi bat ­–Jontxu Markos­– eta Xenpelarren dokumentalista lanetan zebilen Edurne Oiarbide pisu berean bizi ginen. Hark bazekien oso bertsozaleak ginela, eta berak proposatu zigun grabatzaile lanetan hastea, jendea behar baitzuten. Berehala eman genion baiezkoa”, gogoratu du abiapuntua.
‎‘Baina ez daukazu besterik buruan…’ Batzuetan, bizipenei ezin diezu ihes egin. Ez dakizu gerora zenbat aldiz ametsetan egiten nuen zergatik aipatu nuen hainbestetan eta jendeari zer inporta izango zitzaion… Baina une horretan ezin izan nion ihes egin”. Ariketa beretsua egin zuen Hendaian zailtasunez zailtasun jaiotzear zen haurraren inguruan kantatu zuenean.
‎Funtzio sozial eta funtzio emozionalean kokatu nahia adibideekin erakutsi zuen: “Oso desberdina da joatea Itureneko ganbarara inauterien bueltako ospakuntza horretara edo joatea antzoki baten barruan egiten den ostiral bateko saio batera, jendea asteguneko lanak bukatuta doanean zu eta beste batzuk entzutera. Kasu bakoitzak bere funtzioa dauka, eta nire burua horretarako kokatzea izaten da neure ahalegina”.
‎Bestela esanda: “Lekuan lekuko eta garaian garaiko, zuk esateko daukazun horretatik identifikatzea zer den leku horretan eta memento horretan han dagoen jende horri interesatu ahal zaiona, eta hori ondo adierazteko moduan esatea”.
‎Psikologoak, kinesiologoak, mentalistak, transzendentalista eta beste hainbatekin egin izan du lanketa. “Nik uste dut denok egin genukeela, oso inportantea delako ezagutzea zein diren zure gardentasun horretan dituzun ahulguneak eta indarguneak, jendearen aurrean garden agertuko bazara”, ebatzia du. Maskara jantzi eta atzean zer dagoen ez jakiteko arriskua bada Enbeitaren iritziz:
‎Gatazka politikoarekin lotu zuen Onintza Enbeita bertsolariak psikologoak tristuraz eta sufrimenduaz azaldutakoa. “Kuriosoa da jendea pozik egotea negar egiten duzulako”, ekin zion erantzuteari ironiaz. Ondoren, heldu zion gatazka politikoarekin lotzearekin:
‎Bizi duzu tentsio hori guztia, eta badago zeozer kolektiboa ukatu dizuna negar egitea, erortzea edo abandonatzea. Jendeak badauka min bat atera ez duena. Eutsi behar izan dut, eta aurrera egin behar izan dut.
‎Eutsi behar izan dut, eta aurrera egin behar izan dut. Imajinatzen dut nik moduan beste jende askok ere hala egin behar izan duela. Hori guztia karga emozional handi bat da”, ondorioztatu zuen bertsolariak.
‎“Ikusten duzunean pertsona bat min hori ateratzen bi mila lagunen aurrean, erori egiten da. Jende horrek negar egiten du zurekin, identifikatuta sentitzen da, badauka barruan atera ezin duen min hori, onartzen ez zaion min hori. Beste batetik esaten dute ordua izan dela baten batek onartzeko triste dagoela, min daukala eta aurrera egiteko negar egin behar duela”.
‎“Emozioak zailak dira plazaratzen. Ematen du jendea hunkitzera jotzen dugula. Ni ez naiz jendea hunkitu zale hunkitu nahi dudalako.
‎Ematen du jendea hunkitzera jotzen dugula. Ni ez naiz jendea hunkitu zale hunkitu nahi dudalako. Nik neure burua hunkitua dagoelako hunkitzen badut jendea, ongi, baina baldin banabil beste eremu batean, ez dudana batere emoziotik bizi, ez dut uste inoiz hunkituko dudanik jendea edo, behintzat, ez dut zerbait eginen horretara jotzeko.
‎Ni ez naiz jendea hunkitu zale hunkitu nahi dudalako. Nik neure burua hunkitua dagoelako hunkitzen badut jendea , ongi, baina baldin banabil beste eremu batean, ez dudana batere emoziotik bizi, ez dut uste inoiz hunkituko dudanik jendea edo, behintzat, ez dut zerbait eginen horretara jotzeko. Nire burua hunkitua denean transmititzeko zalea naiz”, gaineratu zuen.
‎Ni ez naiz jendea hunkitu zale hunkitu nahi dudalako. Nik neure burua hunkitua dagoelako hunkitzen badut jendea, ongi, baina baldin banabil beste eremu batean, ez dudana batere emoziotik bizi, ez dut uste inoiz hunkituko dudanik jendea edo, behintzat, ez dut zerbait eginen horretara jotzeko. Nire burua hunkitua denean transmititzeko zalea naiz”, gaineratu zuen.
‎Alde horretatik, Enbeitak ezartzen dizkio “frenuak” bere buruari, eta ematen duen irudiari bidea egiten uzten dio. “Ez nuke gura jendeak nire bizitza intimoaren transparentzia oso osoa edukitzerik. Gardentasun osoa ematen badut, gero jada ez dago ezer.
‎Gardentasun osoa ematen badut, gero jada ez dago ezer. Puntu batetik aurrera iruditzen zait oso sentipen eta emozio intimoak direla, eta jendearen aurrean pasatuko nukeela muga bat ez dudana pasatu gura, nahiz eta ez negarrik egin. Hori esanda, egia da nahiko pertsona gardena naizela beti”, aritu zen gardentasunaz Enbeita.
‎Agirrek maskara horrekin estereotipo bat sortu zuen, hausten kosta egin zaiona, eta ez zitzaion “asko gustatzen” jendeak nola ikusten zuen. “Azkenean, jendeak zuk egiten duzun hori ikusten du”, arrazoitu zuen.
‎Agirrek maskara horrekin estereotipo bat sortu zuen, hausten kosta egin zaiona, eta ez zitzaion “asko gustatzen” jendeak nola ikusten zuen. “Azkenean, jendeak zuk egiten duzun hori ikusten du”, arrazoitu zuen. “Pertsona bezala banaiz horrelakoa —lotsagabe samarra izan naiz, ausarta baino—, baina oholtzan harantzago eraman dut hori.
‎Denok gara sendoak besteko hauskorrak. Zergatik ez bertsotan horrela azaldu eta zu horrela sentitzen zarenean hori erakutsi jendeari –”. Horretarako, kontrako fasea igarotzea beharrezkoa omen da:
‎“Maitasunaren inguruan edo sexuaren inguruan, kantatzen dugunean, borroka handi bat daukat nire barruan. Kantatuko banu, triste bizi naizela eta niretzat pena handi bat dela bakarrik lo egitea, jendeak pentsatuko luke neskazahar samindu bat naizela. Popatik joan daitezela munduko mutil guztiak eta batek ere ez duela merezi kantatuko banu ere, ez dakit zer pentsatuko luketen.
2016
‎Itzelezko eragina izango du, seguru. Ximunek esaten du hemen ez dela Nurembergik izan eta horrek ez du permititu jendea osasuntsu bizitzea. Hori hor dago.
‎Zergatik egon dira erakundeak isilik hainbeste urtean? Ni elkarrizketa horiek ikusten ari naiz eta jende horren izenak agertzen dira. Zer gertatu daiteke izen horiek argitaratzen badira?
‎Agian mendekua izan da. Baina isiltasun hori hor dago eta normalean jendeak isilik segitzen du. Duela 50 urte herriko nagusiak zirenek herriko nagusi izaten segitzen baitute orain.
‎Hainbeste aipatzen den trantsizioa ez da fundamentuzkoa izan eta horrek estaltzen du guztia. Errukia eta kristautasuna ere hor daude, ikusi besterik ez dago jende horrek guztiak zein eliza klase jan duen. Onartu egin dute eta oso gutxi dira hainbeste urte eta gero jarrera tinkoa mantentzen dutenak; «ni ez noa zuri etxea kentzera, baina jakin ezazu etxe hori nire aititerena zela» esaten dutenak, adibidez.
‎Unai Iturriaga: Egia da ospitale bat sekulako kontainerra dela zentzu horretan, jende oso desberdina elkartzen duena. Gainera, eta topiko bat den arren, ospitalean elkartzen dira bizitzaren bi muturrak, jaiotza eta heriotza.
‎Horrek ere baditu bere makurrak. Egia da bertsolaritzak azken urteotan gaur egun eta hemen bizi den jendearen kezkak agertzen dituela, eta Ximunek antzezlan honekin hori egin nahi du; tabuak hautsi eta eztabaida sortu.
‎Batzuetan, zuk prestatu duzun testua aktoreak erabat desberdin interpretatzen du. Batzuetan, jendeak barre egitea espero duzun tokian, negar egiten du. Eta alderantziz.
‎Herri bakoitzak bere drogak dauzka eta ez gara konturatzen gauza batzuk gainetik kendu ezean dugula aurrera egin herri bezala modu osasuntsuan. Batzuetan jendeak uste du aukera bat dela: erosi edo ez erosi aldizkari hori.
‎Tertulia megafatxak entzuteko zaletasuna. Jende askok entzuten ditu tertulia horiek irratiz edo ikusten ditu telebistaz. Carmen Martinez Bordiu hor dago, baina beste zaletasun hori ere hor dago.
‎Nik askotan pentsatzen dut: zein behar klase dauka ni bezalako jendeak 13 TV ikusteko. Hor ere badago zer hausnartu.
‎Idatziak ere egiten zituen garai hartan; adibidez, Zeruko Argian, “Gazte naiz” sailean. Hor hasi zen jendea ohartzen idazteko zuen gaitasunaz, eta Lete bera ere orduan hasi zen poesia lantzen; hori izan zuen ibilbide literarioaren abiapuntua. Ez dok Amairu taldean, berez, testuak lantzeko sartu zen; Lurdes Iriondo ezagutzeak eraman zuen kantura.
‎Letek antzezlana aurrera ateratzeko deliberoa hartu eta lanari ekin zion. Jendea biltzeko deialdia entzun bezain pronto azaldu zen Jokin Izagirre: “Urnietan sekulako mugimendua zegoen, gazteak gauza askotan inplikatzen ziren, hura zen garai hartako giroa.
‎Porroa, zurruta eta antzerkian batere esperientziarik ez. Heroina kontsumitzen zuen jendea ere bazen herrian, hondamendi hutsa zen hura. Lanean hasteko ordua iritsi eta lau falta, bost falta… Baina Xabier gogorra zen oso, hura haserretuz gero goizeko ordubiak arte egon gintezkeen antzezten”.
‎Frankismotik atera berri, euskaraz zerbait egiten bazenuen, arrakasta bermatuta zegoela esan daiteke. Jendeak akatsak barkatzen zizkizun, euskaraz ari zinelako. Egin hori orain! ”.
‎Bere garaiko semea zen, onerako eta txarrerako. Arduratuta nengoen, ez bainekien jendeak nola hartuko zuen ikusmolde hori, umore hori, garai hartako izate hori… Baina jendeak badaki antzerkia eta pertsonaiak bere testuinguruan kokatzen, eta gainera, kontu batzuetan ez du gaurkotasunik galdu”.
‎Bere garaiko semea zen, onerako eta txarrerako. Arduratuta nengoen, ez bainekien jendeak nola hartuko zuen ikusmolde hori, umore hori, garai hartako izate hori… Baina jendeak badaki antzerkia eta pertsonaiak bere testuinguruan kokatzen, eta gainera, kontu batzuetan ez du gaurkotasunik galdu”.
‎baina jende aurrerako
Jendea zure alde
jendeak eta prentsak;
‎kantu inprobisatuaren jatorri desberdintasunak ez du bat batekotasunaren magia zapuzten. Bada jendea munduan kantu inprobisatuak konektatzen duena.
‎Egiten duguna Cynghanedd deitzen da. Orain 1.500 urtetik gaurdaino heldutako poesia forma da, Galesen mendeetan zehar jende ugarik erabili duena. Izatez, poesia mota hau eta gales hizkuntza banaezinak dira.
‎Hasieran ematen du eromena dela, baina sartzen bazara, disfrutatu egiten duzu. Egin kontu, batzuetan jendeak esaten dit zer isilik nagoen, zer antisozial nagoen, ez dudala hitzik egiten, eta askotan izaten da pentsatzen ari naizelako, pentsatzen, “presondegi” horren barruan.
Jendeak esaten dit Cynghaneddekin ezin dela esan benetan esan nahi zenukeena. Bueno, batzuetan lortzen dugu, hala ere… Niretzat deskubrimendu bat da beti:
‎– Audientziaz ari garela, zein izaten da zuen audientzia hori? Zer espazio motatan jarduten duzue eta zer jende klase hurbiltzen zaizue?
‎Tradizionalki, gainera, entzulegoa klase ertain jaso batekoa izan da: poesian oso jantzia den jendea , galesaren arauak oso ondo ezagutzen dituena, Galesko historian aditua den jendea. Ni ez nago giro horretan interesatuta.
‎Tradizionalki, gainera, entzulegoa klase ertain jaso batekoa izan da: poesian oso jantzia den jendea, galesaren arauak oso ondo ezagutzen dituena, Galesko historian aditua den jendea . Ni ez nago giro horretan interesatuta.
‎Are gehiago, iruditzen zait (agian hemengo esperientziarekin kontrastatuta ere) Galesen zenbait jende ez dela joaten emanaldietara klase horretako audientzia topatuko duelako. Nik hautsi egin nahi izan dut Galesko gizartean VIP direnen testuinguru horrekin.
‎Ondorio horretara heldu naiz: akaso hizkuntza salbatzeagatik hasi nintzen, eta horrek oraindik ere bere papera jokatzen du, baina poetaren funtzioa gizarte guztietan eta tradizio guztietan da jendeari sentiaraztea, eta jendearen sentimentuak plasmatzea. Eta hori da nire ofizioa.
‎Ondorio horretara heldu naiz: akaso hizkuntza salbatzeagatik hasi nintzen, eta horrek oraindik ere bere papera jokatzen du, baina poetaren funtzioa gizarte guztietan eta tradizio guztietan da jendeari sentiaraztea, eta jendearen sentimentuak plasmatzea. Eta hori da nire ofizioa.
‎Nekatuta nago jende ezjakinarekin hitz egiten. Askok ez dakite ezer tradizioaz, ez Cynghaneddi buruz, baina aldatu egin nahi dute.
‎Oso gaizki ikusten dut dena, eta sentitzen dut horren guztiaren kontra kantatu beharra. Nik kantatzen dut jendea konturarazteko: pobre izatea ez dagoela legearen kontra, galestarrez hitz egitea ez dagoela legearen kontra, ahula izatea ez dagoela legearen kontra, errefuxiatu izateak ez duela izan behar ilegala, pertsonak ez direla ilegalak… Zeren, jendeari burua jan zaio eta jendeak errepikatzen ditu komunikabideetan entzundako gauzak.
‎Nik kantatzen dut jendea konturarazteko: pobre izatea ez dagoela legearen kontra, galestarrez hitz egitea ez dagoela legearen kontra, ahula izatea ez dagoela legearen kontra, errefuxiatu izateak ez duela izan behar ilegala, pertsonak ez direla ilegalak… Zeren, jendeari burua jan zaio eta jendeak errepikatzen ditu komunikabideetan entzundako gauzak.
‎Nik kantatzen dut jendea konturarazteko: pobre izatea ez dagoela legearen kontra, galestarrez hitz egitea ez dagoela legearen kontra, ahula izatea ez dagoela legearen kontra, errefuxiatu izateak ez duela izan behar ilegala, pertsonak ez direla ilegalak… Zeren, jendeari burua jan zaio eta jendeak errepikatzen ditu komunikabideetan entzundako gauzak.
‎Eta haserre nagoenean poesia egitera jotzen dut. Eta sentitzen dudanean audientzian badagoela, horrekin identifikatzen den jendea eta erantzun positibo bat, bilatu egiten dut jende hori.
‎Eta haserre nagoenean poesia egitera jotzen dut. Eta sentitzen dudanean audientzian badagoela, horrekin identifikatzen den jendea eta erantzun positibo bat, bilatu egiten dut jende hori.
‎Horrekin hautsi nahi nuke. Nahi nituzke ezkerreko balioak berriro modan jarri nire lanaren, artikuluen eta poesiaren bidez; eta ahotsa kendu zaion jende interesgarriari ahotsa eman. Ez baitugu jende hori entzuten ez dutelako ahotsa izateko modurik.
‎Nahi nituzke ezkerreko balioak berriro modan jarri nire lanaren, artikuluen eta poesiaren bidez; eta ahotsa kendu zaion jende interesgarriari ahotsa eman. Ez baitugu jende hori entzuten ez dutelako ahotsa izateko modurik.
‎Pertsona haserrea naiz. Eta haserre nagoenez, eta ez dudanez jendearekin etsaitu edo borrokatu edo nazkagarria izan nahi, bada, poesia egiten dut. Sozialki hobeto enkajatzeko.
‎Sozialki hobeto enkajatzeko. Eta jendeari erakusteko beste errealitate horiek. Hori da gure funtzioa.
‎Ez zait asko inporta jendeak zer bozkatzen duen, monarkiaren aldekoak diren edo ingeles partiduak bozkatzen dituzten, baina ez dut ulertzen galesa den batek honekiko sentimenturik ez izatea. Zeren gu, galesak, desberdinak gara; ez gara ingelesak, ez gara irlandarrak, ez gara… Galesak gara.
‎Larunbatean, aurreko egun guztietan bezala, Irati eta Maddalen saioa hasi baino lehen jendeari umore ona itzultzen ari ziren, Jon, Esti, Iñaki, Xabi, Haritz… eta beste hainbeste, pastel gaineko ginga gorriz tindatzen, eta gainerakook metro karratuetan kilometroak egiten. Galestarrak izan ezik, galestarrak izozki bana jaten ari ziren marko konparaezineko ertzen batean.
‎Baina jakin nahi nuke, gure pastoraletan bezala, greko eta turko horien atzean nor ezkutatzen den benetan. Zeren eta inpresioa dut, egun, bi jendeok elkar ulertzeko gai direla, baina hasten direnean elkarrekin mintzaira bat adosten, beste norbait etortzen dela eta hitzak trukatzen dizkiela, segitu dezaten elkar ulertu gabe, Mediterraneoaren ertz horretan
‎Edo hori mintsua zaienentzat, eta beren burua zipretar hitzaz baino definitu nahi ez dutenentzat, turkieraz mintzo diren zipretarrak. Egia baita, funtsean, zipretarrak dira oro, baina gatazka zertan datzan azaltze aldera, izen eta abizen deitu beharra izan dut jendeari , eta Zipren ez da beti sinplea abizenaren hautua. Horregatik, erro kulturala baliatzea deliberatu dut, zipretarrak oro, baina batzuk iturri kultural greziarreko zipretarrak, eta besteak iturri kultural turkiarreko zipretarrak.
‎Eta ostean, alde bietako biktimen aitortza minimo bat. Desagertuak bilatzea, beren etxetik indarka erauzitako jende horri bide bat ematea… Ezinezkoaren muga jo arte, justizia, zati txikietan bada ere, itzultzea jendeari. Eta ezin denean itzuli, denboran atzera egin ezinezko lur zati eta etxe puska horietan bezala, zergatik ez aitortu, eta izendaturik utzi lekuok:
‎Eta ostean, alde bietako biktimen aitortza minimo bat. Desagertuak bilatzea, beren etxetik indarka erauzitako jende horri bide bat ematea… Ezinezkoaren muga jo arte, justizia, zati txikietan bada ere, itzultzea jendeari . Eta ezin denean itzuli, denboran atzera egin ezinezko lur zati eta etxe puska horietan bezala, zergatik ez aitortu, eta izendaturik utzi lekuok:
‎“justizia ezinezkoaren tokia”. Historiaren arrasto batzuk jaso ditzan jendeak . Bizi denak.
‎Kanta denak defendagarri izaten saiatzen gara. Jai giroa sumatzen badugu, jai girokoagoak diren kantuak jotzeko joera daukagu; jendea geldoago egongo dela aurreikusten badugu, berriz, beste batzuk sartzen ditugu…
‎bi diskoak. Hasieran, oso bertsio girotik gentozen, geure burua ez oso serioegi hartzetik eta jendeak gu ere ez oso serio ikustetik, era berean. Lehenengo diskorako baxu jotzaile bat sartu zen, talde ikuskera hartu genuen eta gure kantak jotzen genituen.
‎Letrak ez dira horretaz, baina sakonean hori badute. Jartzen zarenean jendearen aurrean , eta jendeak zure hitzak onartzen dituen unetik, hori sekulako aukera da, eta ez zara sentitzen heroi bat, baina asetasun sentipen bat uzten dizu.
‎Letrak ez dira horretaz, baina sakonean hori badute. Jartzen zarenean jendearen aurrean, eta jendeak zure hitzak onartzen dituen unetik, hori sekulako aukera da, eta ez zara sentitzen heroi bat, baina asetasun sentipen bat uzten dizu.
‎Heroi ez dut uste, izatekotan antiheroi, mezutik bertatik hasita. Gure kontraesanei buruz kantatzen dugu, eta, neurri batean, jendeak entzun nahi ez dituen gauzez. Jendearen kontraesanetan eta zaurietan behatza sartzen dugu.
‎Gure kontraesanei buruz kantatzen dugu, eta, neurri batean, jendeak entzun nahi ez dituen gauzez. Jendearen kontraesanetan eta zaurietan behatza sartzen dugu. Hori ez da teorian atsegingarria.
‎Hori ez da teorian atsegingarria. Neurri batean, paper hori jokatzeko hautua egin dugu, egunerokotasunean ere horrelakoak garelako, gure artean zein jendearekin . Antiheroi izate horrek erorarazten bagaitu, ez da gure kulpa.
‎I.G.: Jendeak aditu nahi ez duena ez dakit zenbateraino den aditu nahi ez duena.
‎Gaur egun bertsoak ez du betetzen ziklo osoa, ez bat batekoak eta ez bertso jarriak. Jende gehienak pentsa lezake ez dela beharrezkoa ziklo osoa betetzea, eta normala ‘erabili eta bota’ izatea. Lehen ziklo osoa betetzen zuen bertsoak, hau da, bertsoa entzun edo irakurri, herriak gogoan hartu eta kantatu.
‎Lazkao Txikik polizia kontrol batean izandako pasadizo ezagunak eman zidan bertsolariaren definiziorik onena: zer kantatu behar duten jakin gabe jende aurrean kantatzera doazen pertsonak zirela ikasi nuen.
‎Imanol Lazkanorekin hunkitzeko goiza eman nuen, heriotzatik oso justuan libratu zuen ebakuntza egin berri samarretan, eta bizitzaz zerbait gehiago ikasi nuelakoan nago. Eta gizakion konplexutasunaz, batez ere Lazkao Txikik Bilbon egin zizkion negarrak kontatu zizkidanean, jendeak egiten zizkion barre haiek iseka ote ziren susmoa hartua baitzegoen, zinez inork maitatu ez zuelako susmoa baino ez zena.
‎Bertsolarien bikotekide, guraso, bestelako ahaide, lagun, ezagun eta ezezagunak. Ikerlariak, adituak, arrasto handirik ez baina esateko zerbait badutenak, serioak eta arinagotik aritzea nahiago dutenak… Euskaldunak, euskal herritarrak, italiarrak, katalanak, mexikarrak, kanariarrak, ingelesak, ukrainarrak, galiziarrak, Puerto Ricokoak, venezuelarrak, argentinarrak, Granada Karibearrekoak… Adin guztietako jendea . Apologistak, detraktoreak, eszeptikoak, boluntariosoak…
‎Honekin, noski, ez dugu jendea doan lan egitera animatu nahi. Gaur gaurkoz kolaboratzaile guztiei ordaintzeko ahalmena badago, eta duin ordaintzen da; aurrekontuaren zatirik potoloena bideratzen da horretara.
‎Izatez, aldizkarian ordu asko sartu dituen jendea , bi eskuetako hatzekin konta daiteke.
‎Aldizkari txikia da Bertsolari, bere izenari ohore eginez batez ere inprobisazioz lan egiten duena eta bulegotzat tabernak hartzen dituena. Izateko eta egiteko modu hau gora behera, edo agian horrexegatik, espero zitekeena baina askoz jende gehiago bildu ahal izan du ispiluaren, grabagailuaren, orrialde hauen bi aldeetan. Estimatua zaizue denoi.
‎Galbahe maltzur bihurria da memoria. Norberak kutun dituen jende eta kontuei tinko eusten die, gainerako guztiak ahanzturaren isurbidetik amilarazita. Duela hogeita bost urteko kontuak dira Bertsolari aldizkariaren sorrerakoak, eta ez dut uste gutako inork dokumentazio lan askorik egingo zuenik ale honetako iritzi artikuluak osatzeko.
2017
‎Lujanbiok Mendiluzerekin ENA eta NAN txartelen artean egindako zirti zarta; edo bota zituen lau puntu erantzunak (“baina noizbait daukagu hitz egin beharra”; “pertsonak lagun eta herri bat garena” bukaerak gogoratzen?). Egañak “Sentimenduen ardagai” doinua eta bertso tzarrak jaulki zituen, eta makina bat jendek biharamunean buruz ikasi ere bai. Perretxiko hori bazenik ere hor jakin genuen ez gutxik.
Jende exodoa
‎Hala ere, zorionez, ostiral eguerdi lasai bat tokatu zaigu. Erdi galduta Baionako kaleetan, jendeari galdezka ibili naiz eta galdetu diodan bigarren pertsonak euskaraz erantzun dit. Bitik bat euskalduna, ez da proportzio txarra.
‎Herri xehearengana itzuliz, jendea entzun daiteke esanez ‘Ze bero’ egiten duen, ‘hau beruna! ’, Dragoi Bolako “eguzki hozkada” gogoratuz. Edo kexaka, Lorentzoren erruki faltaz; Lawrence, Arabiakoa hain zuzen.
‎Bere garaiko bertsolari gehienek ezagutu zuten baserria. “Gure aita jendea ekartzekoa zen. Amak sukaldean bazekien pixka bat, eta zenbat bazkari eta afari prestatu zuen aitak bertsolari lagun batzuk gonbidatu zituelako.
‎Gimnasia hori gaztetatik egin genuen eta, nola arlo horretan ondo ibiltzen ginen, herriz herriko ibilian ere lan horretan jartzen gintuzten, eta soka bat ekartzen du horrek. Gai jartzaile eta guzti oholtzara igo eta askotan ibili izan gara saioa bideratu ezinik, ezinean, eta jendeak ere sufritu egin ohi du halakoetan. Makina bat saio salbatu ditugu puntutan txukun samar egiteagatik.
‎Beti esaten digute Joxek eta biok elkarrekin puntuka egindako saio batzuk gogoratzeko modukoak izan zirela. Baina jendea ez da ohartzen puntuka horrela egiteko aurretik urteetako gimnasia bat egin izan dugula. Beharbada hark taldean bertsolaririk ez zuelako eta nik ere ez, baina ingurukoak puntua jartzeko adina bazirelako, erantzuten trebatu ginen, hala iruditzen zait.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
Lehen forma
jende 161 (1,06)
jendea 139 (0,92)
jendeak 87 (0,57)
jendearen 35 (0,23)
jendeari 23 (0,15)
Jendeak 22 (0,14)
Jende 17 (0,11)
jendearekin 16 (0,11)
jendez 12 (0,08)
Jendea 9 (0,06)
jendearen aurrean 8 (0,05)
Jendearen 4 (0,03)
jendearentzat 4 (0,03)
jendearengan 3 (0,02)
jendek 3 (0,02)
jendia 3 (0,02)
jendearekikoa 2 (0,01)
jendearenak 2 (0,01)
jendearengana 2 (0,01)
jendiak 2 (0,01)
Jendearentzat 1 (0,01)
jendearekiko 1 (0,01)
jendearen aldeko 1 (0,01)
jendearena 1 (0,01)
jendearentzako 1 (0,01)
jendeei 1 (0,01)
jendeen arteko 1 (0,01)
jendeok 1 (0,01)
jenderen 1 (0,01)
jenderen aurrean 1 (0,01)
jenderengana 1 (0,01)
jenderentzako 1 (0,01)
jenderi 1 (0,01)
jenderik 1 (0,01)
jenderik gabe 1 (0,01)
jendetarik 1 (0,01)
jenteak 1 (0,01)
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
jende asko 40 (0,26)
jende ez 14 (0,09)
jende hori 12 (0,08)
jende bat 11 (0,07)
jende ere 11 (0,07)
jende gehiago 9 (0,06)
jende esan 8 (0,05)
jende egon 7 (0,05)
jende mordo 7 (0,05)
jende guzti 6 (0,04)
jende jakin 6 (0,04)
jende arreta 5 (0,03)
jende bete 5 (0,03)
jende egin 5 (0,03)
jende ezagutu 5 (0,03)
jende gehien 5 (0,03)
jende arte 4 (0,03)
jende bera 4 (0,03)
jende gogo 4 (0,03)
jende jantzi 4 (0,03)
jende animatu 3 (0,02)
jende aurre 3 (0,02)
jende barre 3 (0,02)
jende egoera 3 (0,02)
jende gutxi 3 (0,02)
jende harreman 3 (0,02)
jende ibili 3 (0,02)
jende kantatu 3 (0,02)
jende multzo 3 (0,02)
jende ni 3 (0,02)
jende pobre 3 (0,02)
jende zer 3 (0,02)
jende zu 3 (0,02)
jende aunitz 2 (0,01)
jende aurkitu 2 (0,01)
jende begi 2 (0,01)
jende berri 2 (0,01)
jende bizi 2 (0,01)
jende doan 2 (0,01)
jende eduki 2 (0,01)
jende entzun 2 (0,01)
jende eragin 2 (0,01)
jende erakarri 2 (0,01)
jende ezberdin 2 (0,01)
jende festa 2 (0,01)
jende gonbidatu 2 (0,01)
jende harritu 2 (0,01)
jende hunkitu 2 (0,01)
jende ikasi 2 (0,01)
jende ikusi 2 (0,01)
jende inguratu 2 (0,01)
jende iritsi 2 (0,01)
jende jator 2 (0,01)
jende kale 2 (0,01)
jende kezka 2 (0,01)
jende klase 2 (0,01)
jende konektatu 2 (0,01)
jende kontatu 2 (0,01)
jende memoria 2 (0,01)
jende mota 2 (0,01)
jende mundu 2 (0,01)
jende nola 2 (0,01)
jende oso 2 (0,01)
jende pentsatu 2 (0,01)
jende pila 2 (0,01)
jende poz 2 (0,01)
jende proiekzio 2 (0,01)
jende talaia 2 (0,01)
jende ugari 2 (0,01)
jende umore 2 (0,01)
jende zoragarri 2 (0,01)
jende abestu 1 (0,01)
jende aditu 1 (0,01)
jende ahotan 1 (0,01)
jende aitzin 1 (0,01)
jende akabatu 1 (0,01)
jende akats 1 (0,01)
jende alarauka 1 (0,01)
jende aldaka 1 (0,01)
jende algara 1 (0,01)
jende animoso 1 (0,01)
jende anitz 1 (0,01)
jende anonimo 1 (0,01)
jende antolatu 1 (0,01)
jende aritu 1 (0,01)
jende artatu 1 (0,01)
jende arteko 1 (0,01)
Konbinazioak (3 lema)
jende asko bildu 4 (0,03)
jende ez ukan 4 (0,03)
jende bete egon 3 (0,02)
jende arreta guzti 2 (0,01)
jende asko egin 2 (0,01)
jende asko egon 2 (0,01)
jende asko ere 2 (0,01)
jende barre egin 2 (0,01)
jende egoera hori 2 (0,01)
jende gehiago jakin 2 (0,01)
jende hori oso 2 (0,01)
jende mordo bat 2 (0,01)
jende multzo handi 2 (0,01)
jende pobre edan 2 (0,01)
jende talaia jarri 2 (0,01)
jende aditu nahi 1 (0,01)
jende ahotan egon 1 (0,01)
jende aitzin bera 1 (0,01)
jende akats barkatu 1 (0,01)
jende aldaka aldaka 1 (0,01)
jende animatu ote 1 (0,01)
jende animoso ibili 1 (0,01)
jende anitz erreferente 1 (0,01)
jende anonimo egin 1 (0,01)
jende arreta desbideratu 1 (0,01)
jende arreta eurenganatu 1 (0,01)
jende arte aurre 1 (0,01)
jende arte ibilera 1 (0,01)
jende arte ibili 1 (0,01)
jende arteko harreman 1 (0,01)
jende asko agur 1 (0,01)
jende asko atxilotu 1 (0,01)
jende asko bertsio 1 (0,01)
jende asko bertsolari 1 (0,01)
jende asko bide 1 (0,01)
jende asko destaina 1 (0,01)
jende asko egongela 1 (0,01)
jende asko egunero 1 (0,01)
jende asko eman 1 (0,01)
jende asko entzun 1 (0,01)
jende asko erakarri 1 (0,01)
jende asko etorri 1 (0,01)
jende asko ez 1 (0,01)
jende asko ezagutu 1 (0,01)
jende asko ezjakintasun 1 (0,01)
jende asko galde 1 (0,01)
jende asko helburu 1 (0,01)
jende asko joan 1 (0,01)
jende asko kantatu 1 (0,01)
jende asko miretsi 1 (0,01)
jende asko mobilizatu 1 (0,01)
jende asko mugiarazi 1 (0,01)
jende asko patu 1 (0,01)
jende asko sentitu 1 (0,01)
jende aurre egon 1 (0,01)
jende aurre gutxitu 1 (0,01)
jende aurre kantatu 1 (0,01)
jende barre galant 1 (0,01)
jende bat alde 1 (0,01)
jende bat bertso 1 (0,01)
jende bat bide 1 (0,01)
jende bat egin 1 (0,01)
jende bat ere 1 (0,01)
jende bat erre 1 (0,01)
jende bat etorri 1 (0,01)
jende bat etxe 1 (0,01)
jende bat iritsi 1 (0,01)
jende bat topatu 1 (0,01)
jende bat umore 1 (0,01)
jende begi oso 1 (0,01)
jende begi xahutu 1 (0,01)
jende bera bertso 1 (0,01)
jende bera doan 1 (0,01)
jende bera pentsamendu 1 (0,01)
jende bera sentimendu 1 (0,01)
jende berri pauso 1 (0,01)
jende bete ari 1 (0,01)
jende bete ikusi 1 (0,01)
jende doan ekoitzi 1 (0,01)
jende doan lan 1 (0,01)
jende eduki bertso 1 (0,01)
jende eduki min 1 (0,01)
jende egin behar 1 (0,01)
jende egin txosten 1 (0,01)
jende egoera latz 1 (0,01)
jende egon baino 1 (0,01)
jende egon bestelako 1 (0,01)
jende egon talde 1 (0,01)
jende entzun nahi 1 (0,01)
jende eragin positibo 1 (0,01)
jende erakarri ari 1 (0,01)
jende ere ase 1 (0,01)
jende ere bai 1 (0,01)
jende ere erdara 1 (0,01)
jende ere harritu 1 (0,01)
jende ere inoiz 1 (0,01)
jende ere pilatu 1 (0,01)
jende ere sufritu 1 (0,01)
jende esan nahi 1 (0,01)
jende esan zer 1 (0,01)
jende ez egon 1 (0,01)
jende ez esan 1 (0,01)
jende ez kale 1 (0,01)
jende ezagutu lehen 1 (0,01)
jende ezberdin eroso 1 (0,01)
jende festa giro 1 (0,01)
jende festa parte 1 (0,01)
jende gehiago bildu 1 (0,01)
jende gehiago egon 1 (0,01)
jende gehiago ere 1 (0,01)
jende gehiago gerturatu 1 (0,01)
jende gehiago iritsi 1 (0,01)
jende gehiago susmatu 1 (0,01)
jende gehien amets 1 (0,01)
jende gehien ez 1 (0,01)
jende gehien ni 1 (0,01)
jende gehien pentsatu 1 (0,01)
jende gehien tropel 1 (0,01)
jende gogo beste 1 (0,01)
jende gogo gelditu 1 (0,01)
jende gogo irabazi 1 (0,01)
jende gutxi egon 1 (0,01)
jende gutxi elkartu 1 (0,01)
jende guzti berdin 1 (0,01)
jende guzti gomendatu 1 (0,01)
jende guzti hori 1 (0,01)
jende guzti zein 1 (0,01)
jende harreman bat 1 (0,01)
jende harreman estutu 1 (0,01)
jende harreman jarraitu 1 (0,01)
jende harritu bezain 1 (0,01)
jende harritu gogo 1 (0,01)
jende hori bide 1 (0,01)
jende hori entzun 1 (0,01)
jende hori ez 1 (0,01)
jende hori gerturatu 1 (0,01)
jende hori interesatu 1 (0,01)
jende hori izen 1 (0,01)
jende hori negar 1 (0,01)
jende hunkitu jo 1 (0,01)
jende hunkitu zale 1 (0,01)
jende ibili bertsozale 1 (0,01)
jende ikusi egin 1 (0,01)
jende inguratu erakutsi 1 (0,01)
jende iritsi ote 1 (0,01)
jende iritsi topagune 1 (0,01)
jende jakin antzerki 1 (0,01)
jende jakin bat 1 (0,01)
jende jakin eman 1 (0,01)
jende jakin nola 1 (0,01)
jende jakin zu 1 (0,01)
jende jantzi begirune 1 (0,01)
jende jantzi interes 1 (0,01)
jende jantzi piztu 1 (0,01)
jende kale bertsolari 1 (0,01)
jende kale edan 1 (0,01)
jende kantatu aukera 1 (0,01)
jende kezka agertu 1 (0,01)
jende kezka horiek 1 (0,01)
jende klase hori 1 (0,01)
jende klase hurbildu 1 (0,01)
jende konektatu egin 1 (0,01)
jende memoria gorde 1 (0,01)
jende mordo agertu 1 (0,01)
jende mordo batu 1 (0,01)
jende mordo bildu 1 (0,01)
jende mordo egon 1 (0,01)
jende mordo hiru 1 (0,01)
jende mota aniztasun 1 (0,01)
jende mundu kantu 1 (0,01)
jende mundu ni 1 (0,01)
jende ni bizitza 1 (0,01)
jende ni irudi 1 (0,01)
jende ni jarri 1 (0,01)
jende nola hartu 1 (0,01)
jende nola ikusi 1 (0,01)
jende oso desberdin 1 (0,01)
jende oso ireki 1 (0,01)
jende pila bat 1 (0,01)
jende pobre alegeratu 1 (0,01)
jende poz handi 1 (0,01)
jende proiekzio bat 1 (0,01)
jende proiekzio handi 1 (0,01)
jende ugari erabili 1 (0,01)
jende ugari ezagutu 1 (0,01)
jende umore on 1 (0,01)
jende zer bozkatu 1 (0,01)
jende zer esan 1 (0,01)
jende zer inporta izan 1 (0,01)
jende zoragarri guzti 1 (0,01)
jende zoragarri une 1 (0,01)
jende zu egin 1 (0,01)
jende zu hitz 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia