Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 3.050

2000
‎Lehenengo narraziotik hasita , deskribapenak betetzen ditu liburuaren orri gehienak, narrazio osoak. Kontaketa da nagusi, nola adierazi, egoera bat azaltzea, adieraztea." (88 or.)
‎Lilura, esaldi zehatz neurtuen elkar josketak isurtzen duen manierismoak. Lilura, hasi eta buka, istorio bakoitza bideratzerakoan erakusten duen birtuosismoak." (22 or.)
‎Sarrionandiaren ipuinen estiloa aski karakteristikoa zen sariak irabazi zituzten bere lehenengo bi ipuinetatik hasita , Jon Miranderen eragin handia nabari zuelarik baina narrazio liburu hau argitaratu zuenerako, narrazio estilo definitua eta guztiz pertsonala baitzuen. Idazle delikatua, fina, kosmopolita eta eruditotzat aipatu dute beti kritikoek.
‎Narrazioak (Elkar, Donostia, 1983). Narrazioak liburuarekin hasi ziren Sarrionandiaren ipuin edo narrazio labur autonomo deritzenak hamarnaka argitaratzeko moldea. Narrazioak edo ipuinak hamarnaka bildurik eta amaiera aldera oharrez horniturik argitaratu ditu, lehenengo honetan ezezik, Atabala eta euria eta Ifarraldeko orduak bildumetan.
‎Militante bizitza eta poeta bizitza banatzeko eginkizuna planteatzen zuen elkarrizketa hartan. Geroxeago askoz poesia politikoagoa egin badu ere, ez zen horrela gertatu idazten hasi zenean. Bada poema politikorik, noski, bere Izuen gordelekuetan barrena liburuan, baina ez zen hau bere ardatza.
‎Hamairu istorio labur dira eta ipuin bakoitzaren hasieran itzultzaileak egileen eta obren iruzkin eta aipamenak egiten ditu. Poesian bezala, narratiban ere Sarrionandiarengan Jon Miranderen eragina nabaritu genezake, aurrerago aipatuko ditugun bere lehenengo bi ipuinen estiloan eta taxuan ez ezik, umore beltzeko narrazio hauek itzultzeari ekin ziolako, zuberotarrak hasitako arloari jarraipena emanez. Bestalde, umore beltzeko ipuinen arloan badira zenbait adibide Sarrionandiaren ipuin originalen artean ere esate baterako," Ukabilka" ipuina Ifarraldeko orduak liburuan (1987).
‎Denboraren tratamenduari dagokionez, gehienetan lineala da, gehienbat ipuinetan, ipuinak hasieratik amaierara denbora lerro jarraituan doaz. Bakanak dira amaieratik hasten direnak," Sonbreilu baten historia" bezalakoak. Gainerakoan, denboraren zehazgabetasun edo atenporaltasun hori gehiago azpimarratzeko asmoz edo, anakronismoak sarrarazten ditu" Ginebra erregina erbestean" deritzan ipuinean bezala.
‎Idazleek aldiz, bereziki 1980z geroztik idazten hasitakoek , Sarrionandiaren Izuen gordelekuetan barrena eta Narrazioak liburuek beraiengan izandako eragin nabarmena aitortu izan dute, eta kritikoek ere, 1980ko mugarri horren garrantzia azpimarratu izan dute, B. Atxagaren Etiopia eta Izuen gordelekuetan barrena argitaratzeak markaturikoa.
‎Eleberriak irakurtzeko orduan ohituta gauden patroiarekin hautsi egiten du beste bat sortuz, baina berri honetan galtzeko arrisku handia dago. Irakurlea gogoz hasten da jostorratza eta haria jarraituz, baina hainbeste bira eta jira eman ondoren bidea galdu, interesa erori eta istorioa bera eleberriaren pisu guztia sustengatzeko arazoekin aurkitzen da. (Fernandez, Jose Jabier:
‎Udazkenean hasi eta udazkenean bukatzen den bidaia sentibera aurkezten du Mintegik urtearen lehena eta urtearen azkena sinbolizatzen dituen udazkenaren gainean. (...) Eta horretarako, nostalgiaz jositako liburu samurra dakar, udazkenetik udazkenera berezia izango den urte baten kontakizuna tarteko.
‎Edorta Jimenezek honela goraipatzen du Linazisororen lorpena: " Zein erraz hasten den kondatzen, eta gero zelan sortzen dituen hari berriak, halako moduan non irakurlea ikaratu egiten den, jakingo ote duenentz idazleak guztietatik armoniatsu tenk egiten. Jakin, jakin du, alajaina" (Egunkaria)
‎Gainera," bukaeran barne ezinegon areagotu horrek luzatu egiten du bidaia fisikoa, berriro gertaraziz." (Egunkaria XII). Izan ere, Mari Jose Olaziregik aipatzen duen bezala," protagonistaren erabaki ausarta amaieran, guztiarekin eten eta berriro hastera bultzatzen duena" (Egunkaria III) nabarmentzekoa da, erabaki hau hartu izanak luzatuko baitu bidaia fisikoa. Erzillaren eleberrian legez, barne munduak gidatzen ditu bai ekintzak, bai sentimenduak, bai gogoetak.
‎Bizitza baten zikloa da azken finean agertzen zaiguna, bizitza askorena izan daitekeena. Xalotasuna, minak eragindako gogortasuna, gogortasunak eragindako minak, minak gainditzen hasteko beharrezkoa den barne ezagutza eta onarpena: bakardadearen ezinbestekotasuna.
‎Hasierako mendeku hori dela-eta, protagonistak ihes egin du, eta herri ezberdinetan bizitzen egon ondoren, Urduñan ezkondu eta seme alabak izango ditu. Dirua eskuratzeko, merkataritzan lanean hasiko da bere bi lagunekin, Tomas eta Ferminekin. Baina, Urduñan gertaera tamalgarri batean parte hartu du, eta herritik kanporatuko dute.
‎Narratzeko eran aurki daitekeen aniztasun bera ikus daiteke espazioan ere. Bilbotik hasi eta hainbat hiri ezberdinen aipamena egiten da: Reno, Hollywood,...
‎Hizkera arin, doi eta freskoan eskaintzen zaizkigun istorio," flash" edo egoerak dira" hasi eta bukatu" aise egiten diren estilokoak. (Ostiela!
‎Lehen zatian plano bakarra aurkezten zaigun arren, bigarren zatitik aurrera aurreikusgarria zirudien narrazioa korapilotuz joango da. " Honela, partitzeko orduan liburu osoaren haria zena ez da azkenean kristal zati hautsi bat baino, ispilua eratzen duten kristal zati guztien arteko bat." (Egunkaria) Egileak berak dioskun bezala," Hasieran, beharbada, errealagoa, sinesgarriagoa da kontakizuna, baina apurka apurka gero eta gauza eta pertsonaia bitxiagoak hasten dira agertzen." (Egunkaria XII) Ondorioz, bigarren zatian aurrera egin ahala, eleberrian hiru plano ezberdin azaltzen zaizkigula ikusi ahal izango dugu. Hiru plano hauek bigarren zatiko lehen atalean egiten dute bat.
‎Hala ere, kasu honetan aurkakoa gertatzen da. Izan ere, hasieran narratzaile autodiegetikoa mintzatzen hasten bada ere, liburuaren bigarren zatitik aurrera, narratzaile autodiegetikoa alde batera utzi eta narratzaile estradiegetikoak hitz egiten digu. Honela, maila narratibo bakarrekoa zela zirudien istorioa bi maila edo hiru maila narratiboetara igarotzen da.
‎Bere lehen eleberrian Jon Alonsok genero beltza jorratu du. Istorio honen nondik norakoa Juandeaburre Fundazioan liburu baten lapurketarekin hasten da; beraz, hau izango da aitzakia narratiboa. Lapurreta bitxi honek zenbaiten susmoak piztuko ditu, baita irakurlearen ere.
‎Hilketa honen nondik norakoak ikertzeko Marlowe ren laguntza izango du. Izan ere, film baten argazkia ikusi zuenetik Chandler en liburuak irakurtzen hasiko baita. Beraz, dirua, droga, kaleko giroa,... izango dira liburu honetan aurkituko ditugun zenbait elementu.
‎Istorioaren iraupena ere zehazki adierazten da: 2004 urtean hasi eta 2008 urteko gogoetekin amaitzen da. Gainera, 2004 urteaz aritzean iraganean dihardu, eta 2008 urtea aipatzean, aldiz, orainaldian.
‎Bestalde, ipuin bilduma honetan zehazgabetasunetik zehaztasunera doan gradazio bat ikus dezakegu: izan ere, hasierako ipuinetan ez da kokalekua zehazten eta gero guztietan kokalekua zehazten hasiko da. Batzuetan denbora eta espazio oso zehatzak irudikatuko ditu:
‎Garai jakin batean kokaturiko ipuinarekin topo egin dugu. 1994ko abenduan hasten da kontakizuna eta amaiera 1995 urteko hasieran (urtarrila edo otsailean) koka dezakegu. Istorio honetan orduko hainbat gauzari egiten zaie erreferentzia:
‎Patxi, bestalde, zubererazko katixima baten inguruko tesia egiten ari den gazte bat da. Beraz, jolas modura hasi dena nahastuz joango da. Joko honen amaierak ezustea dakar.
‎Egunkari ezberdinetan estiloari buruzko hainbat iritzirekin topo egin dugu. Juaristiren aburuz," ez da gaizki idatzitako nobela, areago esango nuke, erraz irakurtzen da, hasi eta buka esaten den bezala; baina ez du gaur egun euskal nobelagintzak batik bat lortu duen maila erdietsi." (Pergola 87) Garikoitz Berasaluze, ordea, honela mintzatzen da:
‎Elaberriaren egiturak Joan Mari Irigoienen Babilonia eta Consummatum est nobela zoragarriekin gogorarazten du, honakoan ere kronologikoki lotutako bi istorio (garai berean agitzen baitira) izango baititu abiapuntu liburuak: batetik, Udarben hasten dena (Jaxinto gazteak On Ernestoren jauntxokeriari aurre egitea erabakitzen duenean), eta, bestetik, Urtuellan hasiera ematen zaiona (Jaxinto, Juxto anaiaren eraginagatik eta On Ernestorengandik ihes egitearren Urtuellara lan bila joaten denean). Jaxinto eta Juxto anaia udarbetarrak izango dira irakurleari bi herrien elkar topatzea ahalbideratuko diotenak. (Egan 48)
‎Fidel Ameriketan bizi den euskalduna da, gaztetan hara joandakoa. Euskal Herrira itzultzea erabakitzen duenean, berriz, gerrarako bidea ere pizten ari da eta orduan hasten da eleberria. (Egunkaria)
‎Eskerrak ematera igaro baino lehen, barkamena eskatu nahiko genieke, bereziki, hamarkada honetan hitz lauz idazten hasi eta aipatu ez ditugun idazleei. Bestalde, datozen orriotan aurki daitezkeen akats zein hutsengatik barkamena eskatzen dizugu, irakurle.
‎atzera aurrera asko daude, irakurleari loturak egitea eskatuz. Narrazioa protagonista bere buruaz beste egitera doan unean hasi eta ekintza hori burutzean amaitzen da. Hortaz, heriotzaren aurretik eginiko atzerakako begirada da testuratzen dena.
‎Zerrenda egiten hasiz gero , badituzte gauza komunak. Hor dago, adibidez, portuko giroa, badira beste batzuk ere...
‎Nire irakurketak eta nire asmoak mundu onirikotik errealistago batera joan dira orain dela hiru edo lau urte Carver irakurtzen hasi nintzenetik. (Argia 1739)
‎izan ere, kartzelaratua izan aurreko gorabeherak ditu kontagai. Pertsonaia nagusi hau kutxazain automatikoetan lo egin ohi duen mutil gazte bat da, eta horietariko gau batean neska batekin harremanetan hasteko aukera izango du. Kutxazainean jolasean ari direla, polizia dator eta ihes egin dute.
‎Agian, abentura mota gehiegi nahasten da nobelan, agian, zenbait puntu geratu da argitzeke... baina hala ere, irudimena eta kontatzeko grina ezin zaizkio ukatu egiteko honetan hasi berria den Joxe Belmonteri. (Egunkaria I)
‎Aranbarrik, bestalde, Emon biar yako eleberriaz gain Zapata ren oihana narratiba lana besterik ez du argitaratu. Hamarkadaren hasieran narratiba lanak kaleratzen hasi zirenek, berriz, jarraikortasunez ekin diote aukera horri, ibilbide zehatzak zedarrituz. Hau da, X. Montoiak lau narratiba lan argitaratu ditu; E. Jimenezek sei; eta Mujikak zazpi.
‎Ondoren, 90eko hamarkada honetan argitaratzen hasi direnak izango ditugu hizpide. Idazle berriek belaunaldi aldaketa ekarri dutela pentsatzekoa den arren, ez dugu horrelakorik ikusi.
‎Idazle berriek belaunaldi aldaketa ekarri dutela pentsatzekoa den arren, ez dugu horrelakorik ikusi. Izan ere, hamarkada honetan narratiba lanak argitaratzen hasi direnen artean, lau besterik ez baitira 70eko hamarkadan jaiotakoak: Harkaitz Cano, Ur Apalategi, Jasone Osoro eta Unai Iturriaga.
‎izan ere, egunerokotasuna oinarri izanik arrunta azalarazi eta bitxi bilakatzeko joera ikus daiteke. Gainera, aro modernoa niaren exaltazioarekin hasten denez, literaturan genero autobiografikoaren ildotik idatziriko istorioak nagusitzen dira: egunkariak, biografiak, memoriak,...
‎Izan ere, Zalduak aipatzen duen bezala, argitaletxeek ere ez dute horrelako bereizketarik egiten lan hauek guztiak sail bertsuetan biltzen baitituzte. Hortaz, ez dagokio lan honi horrelako sailkapen eztabaidatsuekin hastea . Halere, garrantzia handikoak iruditzen zaizkigu Zalduak esanikoak.
‎Bestalde, honako arrazoiek bultzatu gaituzte 90eko hamarkadan argitaratzen hasi ziren idazleen azterketari heltzera:
‎Haatik, ezin dugu ahaztu euskal literaturaren inguruko kritika publikoa batik bat hamarkada honetan zabaldu eta garatu dela. Izan ere, 1990 urtean Euskaldunon Egunkaria kaleratzen hasi zenetik (VII), egunkarietan euskal literatur lan gehienen berri ematen hasi dira, ordura arte lan batzuen kaleratzea ez baitzen aipatu ere egiten. Ordutik aurrera, pixkanaka gainerako egunkarietan ere euskal literaturari txoko txiki bat eskaintzen hasi dira.
‎Haatik, ezin dugu ahaztu euskal literaturaren inguruko kritika publikoa batik bat hamarkada honetan zabaldu eta garatu dela. Izan ere, 1990 urtean Euskaldunon Egunkaria kaleratzen hasi zenetik (VII), egunkarietan euskal literatur lan gehienen berri ematen hasi dira, ordura arte lan batzuen kaleratzea ez baitzen aipatu ere egiten. Ordutik aurrera, pixkanaka gainerako egunkarietan ere euskal literaturari txoko txiki bat eskaintzen hasi dira.
‎Izan ere, 1990 urtean Euskaldunon Egunkaria kaleratzen hasi zenetik (VII), egunkarietan euskal literatur lan gehienen berri ematen hasi dira, ordura arte lan batzuen kaleratzea ez baitzen aipatu ere egiten. Ordutik aurrera, pixkanaka gainerako egunkarietan ere euskal literaturari txoko txiki bat eskaintzen hasi dira. Egunkarian gaur egun erreseinak larunbateroko Begia gehigarrian kaleratzen dira (IX), eta lehenago Liluratura gehigarrian.
‎Egunkarian gaur egun erreseinak larunbateroko Begia gehigarrian kaleratzen dira (IX), eta lehenago Liluratura gehigarrian. 1992 urtean bai El Diario Vascon eta bai Egineko Liburuak gehigarrian hasi ziren euskal literaturari txokotxo bat eskaintzen. Egineko gehigarria gerora Igandegin() deitu zen.
‎Egineko gehigarria gerora Igandegin() deitu zen. Gara sortu zenean, 1999ko urtarrilaren 30ean, Mugalari gehigarrian argitaratzen hasi ziren literaturari buruzko iruzkinak. Deian, bestalde, 1994 urtean aurkitu ditugu lehen iruzkinak hasieran Igandeia() gehigarrian, gerora Ortzadar (1997) gehigarrian; eta El Correo Españolen 1996tik aurrera asteazkeneroko Territorios gehigarrian (III).
‎Deian, bestalde, 1994 urtean aurkitu ditugu lehen iruzkinak hasieran Igandeia() gehigarrian, gerora Ortzadar (1997) gehigarrian; eta El Correo Españolen 1996tik aurrera asteazkeneroko Territorios gehigarrian (III). Azkenik, El País egunkarian 1999 urtean hasi ziren euskal literaturako liburuen erreseinak kaleratzen.
2001
‎Fokalizazioaz hitz egiten hasi baino lehen, ahotsari dagozkion zenbait ezaugarri aipatzea gustatuko litzaiguke. Maila honetan iheslearen istorioa kontatzeko erabiltzen diren pertsona gramatikalen alternantzia aipatu nahi genuke.
‎Plano osoa 2 eta 3 pertsonan kontatuta dago, lehenengo kapituluan izan ezik. Hemen, 14 orrialdean" Arnasa hartzea automatikoki egin nahi nuke(...)" lehenengo pertsonarekin hasten da ihesaren kontaketa, segituan, 2 pertsonara pasatzen bada ere. Edozein modutan, azpimarratu beharra daukagu esku artean izan ditugun nobelaren bigarren eta zazpigarren artigalpenetan horrela bada ere, gaztelaniazko eta ingelesezko itzulpenetan bigarren pertsonarekin hasten dela ihesaren kontaketa.
‎Hemen, 14 orrialdean" Arnasa hartzea automatikoki egin nahi nuke(...)" lehenengo pertsonarekin hasten da ihesaren kontaketa, segituan, 2 pertsonara pasatzen bada ere. Edozein modutan, azpimarratu beharra daukagu esku artean izan ditugun nobelaren bigarren eta zazpigarren artigalpenetan horrela bada ere, gaztelaniazko eta ingelesezko itzulpenetan bigarren pertsonarekin hasten dela ihesaren kontaketa. Azken arazo hau alde batera utziz, aipatutako orrialdean bakarrik aurki daiteke lehenengo pertsona hori, eta bigarrenerako aldaketa progresiboa markatzen duela esango genuke (fokalizazioari dagokionez, bi pertsonen arteko desberdintasunik ez badago ere).
‎Bigarren pertsonaren erabilera dela-eta, ez ditugu nahastu behar Egunero hasten delako n (1969) berritsuaren kontaketan azaltzen dena eta hemen aurkezten zaiguna. Lehenengoaren kasuan, bigarren pertsona hori berritsuaren solaskide isila bilakatzen den bitartean (Camus-en La Chute (1956) nobelan azaltzen denaren parekoa), 100 metro n agertzen zaigun 2 pertsona hori kritikoek lehenengo pertsonaren destolestatze bezala definitzen dutena da.
‎Francisco Yndurain ek" La novela desde la segunda persona" artikuluan dioenez, pertsonaren kontzientziaren solas ezkutua eta oraindik kontzienteak ez diren sentimenduak azaltzeko 2 pertsona oso egokia da, 1 Hasi aurretik azken oharra: azterketa hau burutu ahal izateko liburuaren bigarren argitalpena erabili dugu.
‎Saizarbitoria, R., 1969, Egunero hasten delako, 2 arg., (Donostia: Ustela, 1979).
‎Aurreko nobelagintzari oldartuz agertuko den korronte honek forma/ edukia arteko dikotomia apurtu zuen. Hori horrela izanik, gure nobelagintzaren bilakaeran Leturiaren egunkari ezkutua (1957) eta Egunero hasten delako (1969) nobelen artean hasiera batean ikusten zen" edukiaren eraberritzea" (Txillardegiren nobelaren kasuan) eta" formaren eraberritzea" (Saizarbitoriarenaren kasuan) defendatzean lengoaia narratiboan aldendu ezinezkoak diren bi alderdien banaketa arbitrarioa egiten zen4.
‎Eremu honetan koka daitezke Saizarbitoriaren lehenengo bi nobelak Egunero hasten delako (1969) eta 100 metro (1976). Lehenengotik bigarrenerako aldaketa eta bilakaerak badira ere, esan daiteke poetika bera dutela oinarrian.
‎Egunero hasten delako ren kasuan, kontaketa hau plano bikoitzean taxutzen da: estazioko berritsuaren eta Giseleren planoetan.
‎Saizarbitoriaren lehenengo bi nobelak: Egunero hasten delako (1969) eta 100 metro (1976) izan ziren euskal nobela modernoaren eragile sendoenak. Txuma Lasagabasterrek 1978an egin zuen euskal nobelagintzaren bilakaeraren azterketan, Saizarbitoriaren obraren ekarpen nagusienetakotzat jotzen zuen berrikuntza formalaren ezaugarriak aipatu zituen.
‎Lehenengo aldiz, euskal irakurleak ez du inongo eskizofrenia literariorik biziko euskarazko eta beste hizkuntzetako irakurketa literarioen artean. Saizarbitoriaren nobelek hasten duten aro honetan, behiala T. S. Eliot poeta nobeldunak" Tradition and Individual Talent" (1920) artikuluan esandakoa frogatuko da: Literaturak ez duela mugarik, eta literatur ondarearen berrirakurketak direla finean idazleek eskaintzen dizkigutenak.
‎" Azken argitalpenaren hitzaurrea" in Saizarbitoria, R., Egunero hasten delako, 6 argitalpena, Donostia, Erein, 2000, 9
‎Oroitzen naiz Egunero hasten delako ren modernotasun teknikoak liluratzen ninduten garaiez. Bati baino gehiagori oraindik ulertezina egiten bazaio ere, testuen ezaugarri formaletan barneratuz plazer hartzen dugunontzat amaigabea zen nobela honek eskaintzen zizkigun estrategien corpusa.
‎Unibertsitateko ikasle nintzela deskubritu nuen Saizarbitoria Dos Passos bezain berritzailea zela edo Camusen La Chute ko elkarrizketa teknikak donostiarraren lehenengo nobelan ere gauzatu zirela. Baina, batez ere, Egunero hasten delako k voyeur bihurtu gintuela esango nuke eta oraindik ere: " Gisèle Sergier, urte, kirrua, begi urdinak, luzea, eta mehea.
‎Eta horrela, Filologiako ikaslea nintzela jakin nuen, lehenengoz, Egunero hasten delako, ezer baino lehen, nobela moderno bat zela. Horren lekuko, orduan debozioz irakurtzen genituen Ibon Sarasolaren eta Txuma Lasagabaster irakasle maitearen hitzaurreak, Ezra Pound en jarraitzaile bailiran, modernismoaren lema:
‎Horregatik deritzot desegokia Egunero hasten delako gomendatzeko modernotasuna edo aitzindaritasuna bezalako argudioak soilik erabiltzeari, nobela hau, testu on guztien antzera, forma despliege hutsa baino zerbait gehiago baita. Mundua sentitu eta bizitzeko modu bat iradokitzen zaigu bertan eta hori onartuz, gizakioi barru barrukoak zaizkigun zalantzak bihurtzen dira hizpide.
‎Horregatik, nobela hau lehenengoz irakurtzen dutenei bertako pertsonaien bakardade izugarriaz ohartarazteko esango nieke, dela geltoki hits batean ezinbestez hitz egitera kondenatuta dagoen berritsu beckettiar horren bakardadeaz, dela amatasuna onartzea ezinezkoa egiten zaion Gisèle gaztearenaz. Itxuraz elkarren artean loturarik ez duten plano narratiboetan aurkeztuak, istorio hauek bizitza (zorionez) egunero hasten dela iradokitzen digute, eta hortxe dagoela koxka, egunero etengabe martxan jartzen diren istorio, drama, poz eta mixerietan.
‎Hori onartuz, Egunero hasten delako irakurtzera animatzen den edonor segituan ohartuko da nobela honetan ukitzen diren gaien gaurkotasunaz. Lehenengo begirada batean antzemango dituen erreferentzia literario nahiz soziohistorikoek (dela Sartre eta De Beauvoirrek 1945ean sortutako Les Temps Modernes aldizkariari egindakoa; dela J. Prévert, A. Huxley, Sartre edo Heideggerri egiten zaizkien aipuak) 60ko hamarkadan puri purian zeuden arazo eta eztabaidetara eramango badute ere, laster bere begirada gaur egun ere gertukoak ditugun gaietara lerratuz joango zaio.
‎Ez dakit gogoeta xume hauetan Egunero hasten delako nobelak nigan eragindako irakurketa amaigabeen berri ematen asmatu dudan. Edozein modutan delarik ere, ziur nago nobela honek oraindik konplize ugari aurkituko dituela euskal irakurleen artean.
‎Orain arteko hiru nobeletan (Egunero hasten delako (1969), Ehun metro (1976) eta Ene Jesus (1976)) poetika narratibo berean bata bestearen ondorio logikoa diren testuak eskaini dizkigu. Beste artikulu batean" isiltasunaren poetika" deitu genion ibilbide horretan3, modernitatearen amaieran Arteak bizitutako gatazkak eta zeinuaren adierazkortasunaren krisia irudikatu digu.
‎Laugarren nobela honetan, nobela irakurtzen hasi orduko igartzen den saio literario ausarta egin du Saizarbitoriak. Hamaika pauso, gure iritzi apalean, Saizarbitoriak orain artean egin duen ahalegin anbiziosoena gerta daiteke, nobelaren beraren luzeraz haratago, kontaketa biribila, oso" lotua" eskaintzen digulako.
‎Egitura lineala apurtuz, datuak behin eta berriro errepikatzen dira: istorioa 1973an edo has daiteke, Iñaki Abaituak Ortiz de Zarate ezagutzen duenean Bartzelonan, gerora, gutxienez, Enrique Casas PSOEko senadorea hiltzen duten arte luzatzen delarik: 1984ko otsailaren hogeita hiru arte, beraz.
‎kontaketa bera eten egiten da idazketa eta idazteko moduen gainean gogoeta egiteko. " Zilegi da historiari edozein pasartetatik ekitea" (7.or) dio narratzaileak, azken batean, nondik hasten den zehazteak ez baitu garrantzirik. Claude Simonen nobeletan irakurleak memoriaren zatiak harilkatu behar dituen moduan, hemen ere guri dagokigu zatiekin istorioa eraikitzea.
‎Nobela hau irakurtzen hastean , egituraz gain gehien harritzen gaituen alderdia pertsonaiena izan daiteke, dudarik gabe. Bere aurreko nobeletetako pertsonaiekin konparatuz, Hamaika pauso ko pertsonaia askok badute berezitasun nabarmen bat:
‎Saio honi jarri diogun izenburuan adierazten denez, mundua erromantizatzeko modu hori begiradan (lehenengo hiru nobeletan) eta oroimenean (azkenengo bietan) oinarritu da, eta hauexek izan dira, jarraian zehaztuko ditugun testu estrategiekin batera, poetika desberdinak testuratzeko egileak eskura izan dituen abiapuntuak. Has gaitezen, hortaz, azterkizun ditugun nobelek eragin dizkiguten irakurketak azaltzen, egileari eta bere garaiari buruzko hainbat datu eman ondoren.
‎Batxilergo ikasketak Donostia eta Gasteizen burutu ondoren, Ekonomia eta Soziologia ikasi zuen Friburgon (Suitza). 1975 inguruan Donostiako SIIS Informazio eta Dokumentaziogunean hasi zen lanean eta gaur egun bertan dihardu zuzendari. Horretaz gainera, Gaur Soziologia Azterketa taldean ere lan egin zuen.
‎Hori dela-eta, garaiko egoera eta gabeziek bultzatuta ekingo dio Saizarbitoriak idazteari. Egileak berak behin eta berriro adierazi duenez," akzidentez" hasi zen euskaraz idazten, bere garaiko euskal literaturaren pobreziak eta beharrak gaurkotzeko asmoz.
‎Saizarbitoriak gaur arte argitara eman dituen bost nobeletatik, lehenengo hirurek Egunero hasten delako (1969), Ehun metro (1976) eta Ene Jesus (1976) garaiko nobelagintzaren panorama errotik aldatu zuten. J. M. Lasagabaster irakasle eta kritikoaren esanak errepikatuz, Saizarbitoriaren nobelek euskal literatura modernitatearen atarian jarri zutela esango dugu.
‎Nagusiena, noski, XX. mende honen hasieran gailurrera iritsi zen Modernism europarraren emariek osatzen dutena izango litzateke. Alegia, Proust edo Woolf-ekin denbora kronologikoa gizakiaren barne denborarekin irauli zuena, edo Dostoievski eta Kafkarekin giza existentziaren absurdoa salatu zuena, edo kontaketari buruzko hausnarra Flaubert-ekin hasi eta Joyce edo Beckettenganaino hedatu zuena. Modernitate guztion artean, Saizarbitoriaren nobelagintzak mende honen erdialdera Frantzian sortu zen Nouveau Roman delakoarekin lotzen gaitu.
‎Plateamendu literario honetan sartuko genituzke Saizarbitoriaren aurreneko bi nobelak. Lehenengo euskal nobela modernoa deitua izan zen Egunero hasten delako n (1969), etengabe txandakatuz doazen bi plano desberdinetan aurkezten zaizkigu gertakariak. Batetik, abortatu nahi duen ikasle gazte baten istorioa kontatzen zaigu (Gisèle Sergier deritzonarena, hain zuzen) eta bestetik, pertsonaia ezezagun batek tren geltoki batean nahiz telefono kabina batean solaskide ezezagunekin dituen elkarrizketek osatzen duten planoa.
‎Ezin esan, nobela honek barneratzen dituen hari tematikoek ere berritasunik ekarri ez zutenik. Besteren artean, Egunero hasten delako n, arrazakeria eta matxismoa(" Lehendabiziko aldiz, emakume beltz bat Estatu Batuetako Kongresoan", 1997: 107) eta birjintasunaren inguruko eztabaida aipatzen dira (1997:
‎Beraz, abortoaren gaia 60ko hamarkadan puri purian zegoen gaia da. Horren adibide dugu, J. Juaristik gogorazi bezala (1987: 125), 1968ko udan kaleratu zen Humanae Vitae entziklika polemikoa, edo garai hartako film berritzaileenetan arazoak zuen protagonismoa3 Horiekin batera, etengabe kaleratzen hasi ziren abortoaren aldeko manifestuak gogoratu nahiko genituzke, eta bereziki, 1971n 343 emakumek sinatu zutena. Emakumeok guztiok abortatu egin zutela aitortzen zuten eta zerrendakideen artean, lehenengoa, S. De Beauvoir bera izan zen.
‎Gaurtik begiratuta, benetan aipagarria deritzogu Saizarbitoriak urte gutxitan egindako bilakaera literarioari. Bere lehenengo hiru nobelak Flaubert-ekin hasten den idazketaren hausnarketa helburu duen nobelagintzatik gertu egon arren, bada jauzi estetiko nabarmenik Egunero hasten delako eta Ene Jesus-en artean. Kritikoek modernitate eta posmodernitate arteko lehia gisara definitutakoa dakusagu bertan.
‎Gaurtik begiratuta, benetan aipagarria deritzogu Saizarbitoriak urte gutxitan egindako bilakaera literarioari. Bere lehenengo hiru nobelak Flaubert-ekin hasten den idazketaren hausnarketa helburu duen nobelagintzatik gertu egon arren, bada jauzi estetiko nabarmenik Egunero hasten delako eta Ene Jesus-en artean. Kritikoek modernitate eta posmodernitate arteko lehia gisara definitutakoa dakusagu bertan.
‎Aipatutako nobela honetan, Daniel Zabalegi protagonistaren fusilaketa da kontagai, eta testuan zehazten diren ezaugarri eta xehetasunengatik, 1975ean fusilatutako Anjel Otaegi ETAkidearen eraldatze literarioa soma daiteke bertan. Istorioa, beraz, 1973 inguruan hasten da eta 1984an ETAk Angel Casas senadorea hiltzen duenean amaitu. Harrigarria da nola, istorio nagusiak aurrera egiten duen heinean, Iñaki Abaitua protagonista esku artean duen Hamaika pauso nobelako Zabalegi protagonistaren patuarekin endredatzen doan.
‎Hortik, Gorde nazazu lurpean liburuak barneratzen dituen gizajo, galtzaile edo zorigaiztokoak. Hasi gerrak mixeria erdiragarrienak erakutsi zizkieten gudari zaharrengandik, edo maitatzeko ezintasun ia patologikoa duten Juan Martin edo entziklopedia saltzailearekin jarraituz, oraingoan ere bizitza" erromantizatu" egin digu egileak. Horren ondorioz, literatur lan onetan soilik soma daitekeen begirada gizatiarra, irakurleari egia ezkutukoenak azaleratuko dizkiona, gailentzen da liburuan.
‎Luzeragatik nobela laburtzat har genezakeen honek egitura nahiko lineala duela esango genuke. Saizarbitoriaren lan gehienetan bezala, oraingoan ere istorioa amaieratik hasten da eta ez da zail Eugeniaren eta Victoriaren harremanen ingurukoak ordenaturik datozen ataletan jarraitzea. Beste nobeletan hain maiz erabiltzen zituen errepikapenak gutxituz eta lehenengo pertsonari tinko eutsiz, istorioak berak garrantzi handiagoa hartzen du Rossetti-ren obsesioa n.
‎Aurreko lerroetan ikusi dugun modura, literaturaren eta idazketaren gaineko hausnarketez gain, gizon emakumezkoen arteko harremanak ditu hizpide Rossetti-ren obsesioa k. Bihotz bi nobelan hasitako ildoari jarraiki, sexuen arteko inkomunikazioak amodio kontzeptu desberdinak, gizon emakumeen arteko mixeria eta beharrak, berriro ere maisutasunez testuratu dizkigu Saizarbitoriak. Baina oraingo honetan senar delirante baten ordez, ironia handiz idazle gisara aurkezten den protagonista maskulinoaren sedukziosaioak testuratu dizkigu.
‎Ordura artean indarrean zegoen kultura ortodoxoari heterodoxia kultural eta politikoa kontrajarri zitzaion. Arestik literaturan hasitako iraultza, Mitxelenak euskararen batasunean eta Oteizak arte mailan emango dute.
‎Segituan ohartuko zarenez, molde eta abiapuntu oso desberdinez buruturiko kritika lanak eta hitzaurreak biltzen dira bertan. Hasi narratologiaren ildoan bideratutako" Fokalizazioa 100 metro n" artikulutik, eta irakurketa askeagoa aurkezten duen" Bihotz bi. Gerrako kronikak" artikuluraino, euskal nobelagintza modernoaren zutabe funtsezkoenetakoa dugun idazle donostiarraren bilakaera literarioa izan dugu aztergai.
‎" Ikuspuntua"," idazlearen begirada"," mundu ikuskera",... hainbat aldiz entzun ditugun hitzak izango dira. Baina hitzak hutsetik sortzen ez direnez, Literatur Teorian eta Kritikan ikuspuntuaren arazoaz hitz egiten hasi zirenetik, ordura artean ezezagun zitzaien alderdiaz ere ohartu zirela esan genezake. Horrela, XIX. mende bukaeran, arazo honen auzia sortu zenean (British Quartely Review n 1866an dagoeneko" point of view" hitza aipatzen da), testu narratiboei berezkoa zaien teknika honetaz kezkatzen hasi zirenek ez zuten, inondik ere, aurreikusi gerora gai honek emango zuen zeresan guztia.
‎Baina hitzak hutsetik sortzen ez direnez, Literatur Teorian eta Kritikan ikuspuntuaren arazoaz hitz egiten hasi zirenetik, ordura artean ezezagun zitzaien alderdiaz ere ohartu zirela esan genezake. Horrela, XIX. mende bukaeran, arazo honen auzia sortu zenean (British Quartely Review n 1866an dagoeneko" point of view" hitza aipatzen da), testu narratiboei berezkoa zaien teknika honetaz kezkatzen hasi zirenek ez zuten, inondik ere, aurreikusi gerora gai honek emango zuen zeresan guztia. Izan ere, harrigarri gerta badaiteke ere, XIX. mendeaz geroztik teknika narratibo guztien artean ikuspuntuarena izan da aztertuena, eta, hori frogatzeko, teknika honen inguruan sortutako bibliografia eta izen multzoari begiratzea besterik ez dago.
‎Gauzak horrela, ezinezkoa izango litzaiguke honelako artikulu batean ikuspuntu narratiboaren inguruan sortutako tirabira eta ikerlan guztien berri ematea, eta bestalde, gure helburua literatur kritikaren esparruan gaur egun arazo honen inguruan proposatzen den paradigma metodologikotik abiatuz 100 metro nobelaren azterketa egitea izanik, kontzeptu teoriko honen bilakaera historikoaz jardutea baino, askoz ere interesgarriagoa iruditu zaigu oinarrian dauden kezka galderei buruz zerbait esatea. Horretarako, ondoko lerroetan, XX. mendeko narraziogintzaren garapenaz zenbait ohar eginez hasiko gara.
‎Saiakera horrek torturaren izaeraz eta poesiaren izaeraz hausnartzen du, testu ederra sortu arte. Torturaz nola idatz dezakegun pentsatuz hasten du lana Berger ek. Ez da soilik samina azaltzea zaila dela, baizik eta torturak hitz egiteko elkar ulertzeko ahalmena kendu egiten digu, beraz, poesiaren sena eta bihotza jotzen du eta bertan hil.
‎bikiak betidanik izan dira herri ipuingintzan antzaren eta izaeraren arteko zubi. Geroago etorri ziren egilearen aurka errebelatzen diren pertsonaiak edo, beranduago, pantailetatik ihes egiten duten heroiak, edo komikietako orrialdeetatik joan eta munduan bizitzen hasi diren pertsonaiak.
‎Bukatu da ostera. Baina hasieratik bukatu arte, poetak bere nortasuna aldatu du, bidaia guztiak baitira iniziatikoak, eta hau ez da gutxiago, Behe Nafarroako kantan hasi eta Samuel Beckett-en zitan bukatu arte. Herritik deserrira, nortasunetik atzerrira, poetak bere nortasuna aurkitu nahi izan du bidaian.
‎Gauguin-ek eta berarekin batera Conrad, Stevenson eta Melville ren marinelek arrazoi bi dituzte Europa utzi eta bidaian hasteko . Batetik, gizarte ofizialak (burgesak, positibistak eta industrizaleak) sortu duen errealitatea arbuiatzen dute, bestetik, primitiboa, sorkuntzazkoa dena maite dute.
‎Gizakia pentsatzen hasten den momentutik, banandu egiten da, izaditik banandua agertzen da. Baina pentsalari horientzat gizadiaren eta izadiaren arteko banaketa ez zen bakarra.
‎Ez dakit beharrezko den, testuaren saminari begiratuz gero, testuaren historia gisako arinkeria batetik hastea idazkera hau. Baina barianteak garrantzizkoak izanik, paragrafo gutxi batzuk zuzenduko dizkiogu liburuaren norabideari.
‎Eta bihotz bikoitzeko pertsona dela askotan idatzi du Sarrionandiak. Tren ilun eta bustiak bikoiztasunaren aitorpen batez hasten da:
‎Lan honek, une honetan pitin bat bazterturik dagoen (eta Atxagak berak zioen) abangoardia literaturari hurbilketa egin nahi lioke. Mendearen hasieran zinemaren artea zabaltzen hasten den unean, irakurketa berria ikasi behar du jendeak, pantailan gertatzen den narrazioa ulertu nahi badu. Irudia irakurtzen ikasi behar dute, zinemak dakarren espazioaren eta denboraren hausketa unitate bihurtzen trebatu behar dute.
‎Arkeologoaren gisa, hiru alde desberdin aztertu ditugu. Hasteko bidaiaren mitoaren sakonera joan gara. Mitoa, den bezalakoa, klasizismoaren garaietan agertu eta sendotu bazen ere, Erdi Aroan hartu zituen gaur ezagutzen dizkiogun trazak.
‎Mitoa, den bezalakoa, klasizismoaren garaietan agertu eta sendotu bazen ere, Erdi Aroan hartu zituen gaur ezagutzen dizkiogun trazak. Orduan hasi zen bidaia mendebaldeko pertsonen kontzientzian sartzen. Sinbolo honen bigarren zentzua geografiaren konkistarekin loratu zen XVI. mendean, portugaldarrek eta espainolek egindako bidaiei esker.
‎Ordukoa da bitakora kaiera, ordukoak bidaia liburu benetakoak, garaikoak lur berrien deskripzio harrigarriak egiten. Hirugarren aldia kolonizazioarekin hasten da XIX. mendean. Erromantizismoak eta mende bukaerako literaturak bidaia erromantikoaren kontzeptua sortu dute eta, horrekin batera, marinel zaharraren irudia.
‎Agian, garai bateko testigantza da abangoardia hori, beste alde, Etiopiaz gain Ziutateaz lanean ere agertzen dena, Mari Jose Olaziriegik ikusi duenez (1993). Gure artean" isiltasunaren poetika" deitu dugun joerarekin bat dator Ziutateaz, Beckett-ek hasitako bideari jarraiki.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
hasi 3.008 (19,80)
asi 42 (0,28)
Lehen forma
hasi 1.696 (11,16)
hasten 570 (3,75)
hasita 170 (1,12)
hasteko 127 (0,84)
hasiko 120 (0,79)
Hasi 60 (0,39)
hastea 45 (0,30)
hasi aurretik 38 (0,25)
asten 32 (0,21)
Hasteko 30 (0,20)
hasitako 29 (0,19)
has 14 (0,09)
hasiz 14 (0,09)
hasi orduko 13 (0,09)
asiko 10 (0,07)
hasiz gero 10 (0,07)
Hasten 9 (0,06)
hastean 8 (0,05)
hasitakoa 7 (0,05)
hasi arte 6 (0,04)
Has 5 (0,03)
Hasi aurretik 5 (0,03)
hastera 4 (0,03)
hasterakoan 3 (0,02)
Hasiko 2 (0,01)
hasi arren 2 (0,01)
hasitakoan 2 (0,01)
hastear 2 (0,01)
hastearekin 2 (0,01)
HASI 1 (0,01)
HASTEN 1 (0,01)
Hastean 1 (0,01)
Hastear 1 (0,01)
hasiaz 1 (0,01)
hasirik 1 (0,01)
hasiriko 1 (0,01)
hasita gero 1 (0,01)
hasitakoek 1 (0,01)
hasteak 1 (0,01)
hastearekin batera 1 (0,01)
hasteari 1 (0,01)
hastearren 1 (0,01)
hastekotan 1 (0,01)
hasterako 1 (0,01)
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
hasi zira 154 (1,01)
hasi ezan 76 (0,50)
hasi baino 34 (0,22)
hasi egon 30 (0,20)
hasi behar 25 (0,16)
hasi ei 21 (0,14)
hasi jak 21 (0,14)
hasi zail 14 (0,09)
hasi ezkero 12 (0,08)
hasi ez 10 (0,07)
hasi berri 9 (0,06)
hasi jaka 9 (0,06)
hasi bide 8 (0,05)
hasi ego 8 (0,05)
hasi bar 7 (0,05)
hasi ohi 7 (0,05)
hasi dan 6 (0,04)
hasi esan 6 (0,04)
hasi garai 6 (0,04)
hasi ote 6 (0,04)
hasi be 5 (0,03)
hasi ere 5 (0,03)
hasi hasiera 5 (0,03)
hasi nahi 5 (0,03)
hasi dena 4 (0,03)
hasi gogo 4 (0,03)
hasi omen 4 (0,03)
hasi ordu 4 (0,03)
hasi San 3 (0,02)
hasi aukera 3 (0,02)
hasi ba 3 (0,02)
hasi beharrean 3 (0,02)
hasi behi 3 (0,02)
hasi do 3 (0,02)
hasi erabaki 3 (0,02)
hasi gauza 3 (0,02)
hasi gura 3 (0,02)
hasi ha 3 (0,02)
hasi ildo 3 (0,02)
hasi joan 3 (0,02)
hasi ogi 3 (0,02)
hasi orain 3 (0,02)
hasi orduan 3 (0,02)
hasi prest 3 (0,02)
hasi sortu 3 (0,02)
hasi ta 3 (0,02)
hasi ahala 2 (0,01)
hasi al 2 (0,01)
hasi arte 2 (0,01)
hasi bai 2 (0,01)
hasi baizen 2 (0,01)
hasi barik 2 (0,01)
hasi baza 2 (0,01)
hasi beha 2 (0,01)
hasi bera 2 (0,01)
hasi bezain 2 (0,01)
hasi bidaia 2 (0,01)
hasi bultzatu 2 (0,01)
hasi den 2 (0,01)
hasi egin 2 (0,01)
hasi gerra 2 (0,01)
hasi herri 2 (0,01)
hasi jan 2 (0,01)
hasi lan 2 (0,01)
hasi neba 2 (0,01)
hasi ondo 2 (0,01)
hasi tradizio 2 (0,01)
hasi zenbait 2 (0,01)
hasi zeu 2 (0,01)
hasi zori 2 (0,01)
hasi Agustin 1 (0,01)
hasi Altamira 1 (0,01)
hasi Bizente 1 (0,01)
hasi Bizkaia 1 (0,01)
hasi ETA 1 (0,01)
hasi Erroma 1 (0,01)
hasi Felix 1 (0,01)
hasi Getsemani 1 (0,01)
hasi Hegoa 1 (0,01)
hasi Igone 1 (0,01)
hasi Korea 1 (0,01)
hasi Lapurdi 1 (0,01)
hasi Ovidio 1 (0,01)
Konbinazioak (3 lema)
hasi baino lehen 24 (0,16)
hasi jak esan 6 (0,04)
hasi baino lehenago 4 (0,03)
hasi behar ukan 4 (0,03)
hasi ezan ni 4 (0,03)
hasi nahi ukan 4 (0,03)
hasi zira neska 4 (0,03)
hasi be bai 3 (0,02)
hasi behar egon 3 (0,02)
hasi ei zira 3 (0,02)
hasi baizen laster 2 (0,01)
hasi bar egon 2 (0,01)
hasi bezain laster 2 (0,01)
hasi bide berri 2 (0,01)
hasi dan arte 2 (0,01)
hasi ezan beharrean 2 (0,01)
hasi ezan klase 2 (0,01)
hasi ezan neu 2 (0,01)
hasi jak emazte 2 (0,01)
hasi zira behar 2 (0,01)
hasi zira eskola 2 (0,01)
hasi zira eurak 2 (0,01)
hasi zira lan 2 (0,01)
hasi zira ostera 2 (0,01)
hasi zira pilota 2 (0,01)
hasi zira taberna 2 (0,01)
hasi zira ume 2 (0,01)
hasi Agustin Zumalabe 1 (0,01)
hasi ahala ikusi 1 (0,01)
hasi arte hemeretzi 1 (0,01)
hasi ba gu 1 (0,01)
hasi baino apur 1 (0,01)
hasi baino bost 1 (0,01)
hasi baino ez 1 (0,01)
hasi baino lehenagotik 1 (0,01)
hasi baino lehentxoago 1 (0,01)
hasi baino sosegatu 1 (0,01)
hasi bar dan 1 (0,01)
hasi bar euskal 1 (0,01)
hasi bar hil 1 (0,01)
hasi barik beldur 1 (0,01)
hasi baza be 1 (0,01)
hasi behar do 1 (0,01)
hasi behar eduki 1 (0,01)
hasi behar ego 1 (0,01)
hasi behar ez 1 (0,01)
hasi behar gau 1 (0,01)
hasi behar gero 1 (0,01)
hasi behar gertatu 1 (0,01)
hasi behar orain 1 (0,01)
hasi beharrean hasi 1 (0,01)
hasi behi apurtu 1 (0,01)
hasi behi eraitsi 1 (0,01)
hasi behi larru 1 (0,01)
hasi bera kabu 1 (0,01)
hasi berri alderdi 1 (0,01)
hasi berri lorratz 1 (0,01)
hasi berri ordu 1 (0,01)
hasi bidaia mito 1 (0,01)
hasi bide fruitu 1 (0,01)
hasi bide helmuga 1 (0,01)
hasi bide historiko 1 (0,01)
hasi bide jarraiki 1 (0,01)
hasi bide jarraitu 1 (0,01)
hasi Bizente Hernandorena 1 (0,01)
hasi Bizkaia muga 1 (0,01)
hasi dan bat 1 (0,01)
hasi dan garrasika 1 (0,01)
hasi dan zehatz 1 (0,01)
hasi dena bota 1 (0,01)
hasi dena ez 1 (0,01)
hasi do abade 1 (0,01)
hasi do ni 1 (0,01)
hasi do txakurtza 1 (0,01)
hasi egin behar 1 (0,01)
hasi ego jende 1 (0,01)
hasi ego Markina 1 (0,01)
hasi ego meza 1 (0,01)
hasi ego zeozer 1 (0,01)
hasi egon adierazi 1 (0,01)
hasi egon emazte 1 (0,01)
hasi egon garizuma 1 (0,01)
hasi egon iragarri 1 (0,01)
hasi egon lagun 1 (0,01)
hasi egon ni 1 (0,01)
hasi egon ohartu 1 (0,01)
hasi egon ta 1 (0,01)
hasi egon urte 1 (0,01)
hasi ei ezan 1 (0,01)
hasi ei jak 1 (0,01)
hasi erabaki gaitz 1 (0,01)
hasi erabaki hartz 1 (0,01)
hasi ere solstizio 1 (0,01)
hasi Erroma eliza 1 (0,01)
hasi esan behar 1 (0,01)
hasi esan eutsi 1 (0,01)
hasi esan zuzentzaile 1 (0,01)
hasi ETA HEZI 1 (0,01)
hasi ez bana 1 (0,01)
hasi ezan abentura 1 (0,01)
hasi ezan alkar 1 (0,01)
hasi ezan ama 1 (0,01)
hasi ezan arrosario 1 (0,01)
hasi ezan behe 1 (0,01)
hasi ezan benetan 1 (0,01)
hasi ezan bera 1 (0,01)
hasi ezan bereizi 1 (0,01)
hasi ezan ea 1 (0,01)
hasi ezan egun 1 (0,01)
hasi ezan esan 1 (0,01)
hasi ezan eskola 1 (0,01)
hasi ezan eurak 1 (0,01)
hasi ezan Gernika 1 (0,01)
hasi ezan hain 1 (0,01)
hasi ezan hasi 1 (0,01)
hasi ezan hi 1 (0,01)
hasi ezan hitz 1 (0,01)
hasi ezan idatzi 1 (0,01)
hasi ezan irakurri 1 (0,01)
hasi ezan italiar 1 (0,01)
hasi ezan izerditan 1 (0,01)
hasi ezan kanta 1 (0,01)
hasi ezan meza 1 (0,01)
hasi ezan Mondragon 1 (0,01)
hasi ezan negar 1 (0,01)
hasi ezan neska 1 (0,01)
hasi ezan olo 1 (0,01)
hasi ezan sasi 1 (0,01)
hasi ezan sei 1 (0,01)
hasi ezan ur 1 (0,01)
hasi ezan Zumarraga 1 (0,01)
hasi garai ere 1 (0,01)
hasi garai euskal 1 (0,01)
hasi garai heldu 1 (0,01)
hasi garai laster 1 (0,01)
hasi gauza amaitu 1 (0,01)
hasi gerra miseria 1 (0,01)
hasi gerra zibil 1 (0,01)
hasi Getsemani ortu 1 (0,01)
hasi gogo egon 1 (0,01)
hasi gogo handi 1 (0,01)
hasi gura ezan 1 (0,01)
hasi gura orain 1 (0,01)
hasi ha beti 1 (0,01)
hasi ha hor 1 (0,01)
hasi hasiera autonomia 1 (0,01)
hasi hasiera garbi 1 (0,01)
hasi hasiera lehiatu 1 (0,01)
hasi Hegoa ebaki 1 (0,01)
hasi herri ibili 1 (0,01)
hasi herri txiki 1 (0,01)
hasi Igone Etxebarria 1 (0,01)
hasi ildo eutsi 1 (0,01)
hasi ildo jarraiki 1 (0,01)
hasi ildo jarraipen 1 (0,01)
hasi jak aitagure 1 (0,01)
hasi jak azeri 1 (0,01)
hasi jak behe 1 (0,01)
hasi jak bera 1 (0,01)
hasi jak ezagutu 1 (0,01)
hasi jak notario 1 (0,01)
hasi jak Petra 1 (0,01)
hasi jaka esan 1 (0,01)
hasi jaka joka 1 (0,01)
hasi joan adierazi 1 (0,01)
hasi joan eurak 1 (0,01)
hasi joan tren 1 (0,01)
hasi Korea batasun 1 (0,01)
hasi lan abiatu 1 (0,01)
hasi lan hori 1 (0,01)
hasi Lapurdi Urruña 1 (0,01)
hasi nahi baina 1 (0,01)
hasi neba bidaia 1 (0,01)
hasi neba Bizkaia 1 (0,01)
hasi ogi bedeinkatu 1 (0,01)
hasi ohi ukan 1 (0,01)
hasi ondo aprobetxatu 1 (0,01)
hasi ondo garbitu 1 (0,01)
hasi orain tontakeria 1 (0,01)
hasi ordu zail 1 (0,01)
hasi orduan galdu 1 (0,01)
hasi orduan hamalau 1 (0,01)
hasi orduan kokatu 1 (0,01)
hasi ote joare 1 (0,01)
hasi ote zira 1 (0,01)
hasi prest ere 1 (0,01)
hasi San artegi 1 (0,01)
hasi San karie 1 (0,01)
hasi sortu ere 1 (0,01)
hasi ta hazi 1 (0,01)
hasi ta laster 1 (0,01)
hasi tradizio jarraiki 1 (0,01)
hasi tradizio jarraitzaile 1 (0,01)
hasi zail esan 1 (0,01)
hasi zail ikastegi 1 (0,01)
hasi zail musika 1 (0,01)
hasi zail testu 1 (0,01)
hasi zenbait eskatu 1 (0,01)
hasi zenbait idazle 1 (0,01)
hasi zeu eskatu 1 (0,01)
hasi zira agintari 1 (0,01)
hasi zira alkar 1 (0,01)
hasi zira ama 1 (0,01)
hasi zira apurka 1 (0,01)
hasi zira arte 1 (0,01)
hasi zira autobus 1 (0,01)
hasi zira azeri 1 (0,01)
hasi zira baso 1 (0,01)
hasi zira berriro 1 (0,01)
hasi zira bikote 1 (0,01)
hasi zira Bilbo 1 (0,01)
hasi zira Busturia 1 (0,01)
hasi zira busturiar 1 (0,01)
hasi zira dantza 1 (0,01)
hasi zira ea 1 (0,01)
hasi zira egun 1 (0,01)
hasi zira ekitaldi 1 (0,01)
hasi zira eliza 1 (0,01)
hasi zira elkar 1 (0,01)
hasi zira erasi 1 (0,01)
hasi zira erdaldundu 1 (0,01)
hasi zira erdara 1 (0,01)
hasi zira eskuzko 1 (0,01)
hasi zira etorri 1 (0,01)
hasi zira etxe 1 (0,01)
hasi zira euskara 1 (0,01)
hasi zira ezkondu 1 (0,01)
hasi zira garai 1 (0,01)
hasi zira gari 1 (0,01)
hasi zira gazte 1 (0,01)
hasi zira gero 1 (0,01)
hasi zira gizagaixo 1 (0,01)
hasi zira gizonezko 1 (0,01)
hasi zira gordinik 1 (0,01)
hasi zira gorpu 1 (0,01)
hasi zira gu 1 (0,01)
hasi zira handi 1 (0,01)
hasi zira herri 1 (0,01)
hasi zira hil 1 (0,01)
hasi zira hura 1 (0,01)
hasi zira Ipiñaburu 1 (0,01)
hasi zira izar 1 (0,01)
hasi zira izara 1 (0,01)
hasi zira jabe 1 (0,01)
hasi zira jai 1 (0,01)
hasi zira joan 1 (0,01)
hasi zira Judas 1 (0,01)
hasi zira korta 1 (0,01)
hasi zira lehenengo 1 (0,01)
hasi zira loratu 1 (0,01)
hasi zira marro 1 (0,01)
hasi zira martitzenero 1 (0,01)
hasi zira mus 1 (0,01)
hasi zira ni 1 (0,01)
hasi zira nobio 1 (0,01)
hasi zira ohol 1 (0,01)
hasi zira oihan 1 (0,01)
hasi zira ospatu 1 (0,01)
hasi zira sagar 1 (0,01)
hasi zira solo 1 (0,01)
hasi zira ta 1 (0,01)
hasi zori egon 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia