Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 903

2015
‎Baina zertarako sinplifikatu, zertarako aldatu? Eredu horrek fruitu onak eman dituela uste duenak pentsatuko du bide horretatik jarraitu behar dela . Eta zilegi da, gehiengoaren babesa daukan bitartean.
‎Hain zen erraza, 80 bat kilometroko errepide zuzena topatu genuela, amaierarik gabekoa. Kontua da arratsaldeko bostetan egon behar genuela JT Restaurantean, zortzietan hastekoa baitzen bertan eman behar genuen saioa, eta bidaiaren erdi aldera ohartu ginela miliak kilometroak baino luzeagoak direla, eta garaiz iritsi nahi bagenuen aukera bakarra zegoela: abiadura handitu.
‎Hain zen erraza, 80 bat kilometroko errepide zuzena topatu genuela, amaierarik gabekoa. Kontua da arratsaldeko bostetan egon behar genuela JT Restaurantean, zortzietan hastekoa baitzen bertan eman behar genuen saioa, eta bidaiaren erdi aldera ohartu ginela miliak kilometroak baino luzeagoak direla, eta garaiz iritsi nahi bagenuen aukera bakarra zegoela: abiadura handitu.
‎Eta, nola ez, 18:30 dira eta 30 milia geratzen zaizkigu iristeko. Esan beharrik ez dago bostetan iritsi behar genuela Gardnervillera. Egoeraren jabe zaren honetan dator Kaliforniako intxaur txikiaren istorioa.
‎Eta gai mamitsu bezain mozkorti honi buruz ari garela, bertan izan nuen dájà vua. Ez dakit zergatik, Budweiserra eskuan nuela (onartu behar dut ez zela lehenbizikoa) sentitu nuen hotzikara berezi baten modukoa, eta 15 urte atzera egin izan banu bezala aurkitu nuen Boiseko parranda: bertsotan puntuka.
‎Egoera deskribatuko dut: JTko sarreran taberna dago, eta irekia dagoen ate bat zeharkatuta, jantokia, beraz, gosaria hartu nahi zuenak zeharkatu egin behar zuen oholtza. Demagun, jende asko joaten dela urteroko gosari horretara.
‎Hotel bitxia zen, bungalowen antzeko etxetxoz osatua. Binaka edo hirunaka hartu genuen ostatu, eta konturatu nintzen etxetxo guztiak altueran zeudela jarrita, haietara sartzeko eskailerak igo behar zirelarik .
‎Azken egunean, San Frantziskoko Euskal Etxera abiatu ginen, ziztu bizian, eta, nahiz eta emanaldirik eman behar ez genuen, Johnny Curutcheti egin ez genion elkarrizketa grabatzera joan ginen. Oso era ederrean erakutsi zigun Euskal Etxea, eta zin egiten dut itzela dela.
‎Laida Rock probatzen aritu nintzen luze, konbentzitu nintzen arte. da behar dudana>>, esan nion nire buruari, eta deskontu ona lortu eta gero Gibson ederra eraman nuen nirekin. Laida Rock izena jarri nion gitarra berriari, nola bestela?
‎Egunak Manhatanen eman eta gero, kale zabaletatik igaro ondoren, gospel ahotsak entzun ostean, eta, nola ez, NYCko oroigarri eta erosketak eginda, oso gozo tratatu gintuen lurrari agur esan behar genion . Ordua iritsi zen, 28 egun eta gero.
‎Ez dakit zergatik, umearen aurpegia bilatzen hasi, eta, ohartu nintzen sakelakoa hegazkinean utzi nuela. Berreskuratzea zaila izango zela banekien arren, saiakera egin behar nuela sinetsarazi nion neure buruari. Nire zorionerako, hegazkinera sartzen utziko ez zidan pertsonak berreskuratu zuen ingeles maila kaxkarrarekin deskribatu nion mugikorra.
‎Lehen eguna bidaiatzen pasatu ostean, Los Angeleseko hotel batean egin behar genuen gaua, eta, urteak betetzen nituenez, mexikar jatetxe batean ospatu genituen. Ez inori kontatu, baina glamour pixka bat espero nuen nire eguneko afarian.
‎Estatu Batuetara bidaiatu behar baduzu , eta bertan kotxe bat hartzekotan bazara, entzun gomendioa: ez galdetu jendeari zenbat denbora dagoen leku batetik bestera, eta aguantatu ezin baduzu, gehitu bi ordu, ematen dizuten denborari.
‎Lehenbiziko postala ostegun iluntzean osatu da, jaialdiaren azken bi urteetan. Hainbeste kirolari amerikaratzeko ahalegina eginda, antolakuntzakoei bururatu zitzaien, leku berezia behar zutela harri-jasotzaile, aizkolari eta abarrek. Burutazio haren fruitu da Sports night Kirol gaua.
‎Oh, say, can you see… Bart Simpsonen musika irakaslea gogorarazi zidan gizon bat ari zen kantuan, eta Estatu Batuetako pasaportea zuten norbanako guztiak hipnotizatuta zeuzkan. Izaki boteretsua behar zuen irakasleak, kantuan hasi aurretik guztiak jarri baitzituen lurraldeko banderari begira. Hain kontzentratuta kantatu zuten guztiek, hain berdin, hain bat; handik ere atera zitekeen beste thriller beldurgarri bat.
‎Abioiaren bide luzea sufrituta, ez dut jakin nahi zer kalbario izan behar den Euskal Herritik Ameriketara joatea, are gutxiago euskal artzainak joandako baldintzetan: bueltatzeko data jakinik gabe, ingelesez hitzik esan ezinda, sosik gabe… Tira, malenkoniak ahaztuta, ez dabiltza oso urrun Suediara edo Alemaniara egun joaten diren gazteak.
‎Astebururo saio bat edo bi izango da, eta hor noa kotxe zaharra hartuta, grabagailua motxila berdean sartuta, gehienetan biharamunak dakarren burukomina belarri artean iltzaturik. Eta ez dakit nik zein herritara joan behar , hango bertso eskola-euskaltegi-euskara taldek antolatu duen bertso afaria grabatzera. Eta handik goizeko ordu bietan irten –dena ondo badoa-goizeko hiruretan neure herrira itzultzeko.
‎Bertso biltzaile “profesionalaren” ibilerak ederki deskribatzen ditu Goikoetxeak pasarte horretan. Baina bera eta bera bezala gaur egundaino ari direnen aitzindari bat aipatu behar bagenu , hori Antonio Zavala (Tolosa, 1928 – Iruñea, 2009) dugu, afizioz, eta pasioz, ingurukoek ondarea gordetzeari garrantzi eskasa ematen zieten garaian bertso bilketan hasi eta sekulako altxorra bildu zuena.
‎“Neure kideen artean, jesuiten artean, ere izan ditut nire lanari irribarre maltzurrez begiratzen ziotenak”. “Kontuan izan behar da garai horretan garbizalekeriak indar handia zuela eta bertsoak gaizki ikusiak zeudela, euskara traketsa erabiltzen zutelako –jarraitzen du– Bertsolaritza horregatik baztertu zen eta bazter horretatik ateratzen lan handia egindakoen artean Manuel Lekuona aipatu behar da. Literatura oral vasca [Ahozko euskal literatura] eman zuen argitara 1930ean.
‎“Neure kideen artean, jesuiten artean, ere izan ditut nire lanari irribarre maltzurrez begiratzen ziotenak”. “Kontuan izan behar da garai horretan garbizalekeriak indar handia zuela eta bertsoak gaizki ikusiak zeudela, euskara traketsa erabiltzen zutelako –jarraitzen du– Bertsolaritza horregatik baztertu zen eta bazter horretatik ateratzen lan handia egindakoen artean Manuel Lekuona aipatu behar da . Literatura oral vasca [Ahozko euskal literatura] eman zuen argitara 1930ean.
‎“Nire orduko lankide eta lagun handi bat ­–Jontxu Markos­– eta Xenpelarren dokumentalista lanetan zebilen Edurne Oiarbide pisu berean bizi ginen. Hark bazekien oso bertsozaleak ginela, eta berak proposatu zigun grabatzaile lanetan hastea, jendea behar baitzuten . Berehala eman genion baiezkoa”, gogoratu du abiapuntua.
‎Egun, oraindik digitalizazio proiektua martxan dugu, gure artxiboan daukagun bilduma analogikoak kontserbazioa, erabilera eta zerbitzua hobetuko duten izaera digitala izan dezan. Dokumentazioaren izaera digitalak, bestalde, kontserbazio eta mantenu aldetik ahalegin gehiago eskatzen du eta horretarako baliabide gehiago behar dira”, ohartarazi du Aranburuk.
‎Hobeto da ondo gordeko dituzten eta denon eskura egongo den leku batean edukitzea, eta han eskatzea, ezer behar izanez gero. Hartara, azterlan edo ikerlanen bat egin nahi duenak badaki nora jo behar duen . Etxean gordetzen dudan gauza bakarra koadernoak dira.
‎Nik bizi izan dudan horretatik atera izan dudan ondorioa da era honetako espresioak erabili izan ditugula beti: ‘hemen aurrera egin behar da’, ‘gogor egin behar da’, ‘aurrera bolie’… Vazquezek egindako irakurketaren antzekoa egin zuen Enbeitak alde horri dagokionez. “Bizi izan ditugu –eta nik bizi izan ditut– oso-oso egoera gogorrak, eta ez dut eduki negar egiteko eskubiderik.
‎Nik bizi izan dudan horretatik atera izan dudan ondorioa da era honetako espresioak erabili izan ditugula beti: ‘hemen aurrera egin behar da’, ‘gogor egin behar da’, ‘aurrera bolie’… Vazquezek egindako irakurketaren antzekoa egin zuen Enbeitak alde horri dagokionez. “Bizi izan ditugu –eta nik bizi izan ditut– oso-oso egoera gogorrak, eta ez dut eduki negar egiteko eskubiderik.
‎Jende horrek negar egiten du zurekin, identifikatuta sentitzen da, badauka barruan atera ezin duen min hori, onartzen ez zaion min hori. Beste batetik esaten dute ordua izan dela baten batek onartzeko triste dagoela, min daukala eta aurrera egiteko negar egin behar duela”. Euskal gizarteari ikusten dio “eutsitako mina” Enbeitak, eta baita Vazquezek ere:
‎Euskal gizarteari ikusten dio “eutsitako mina” Enbeitak, eta baita Vazquezek ere: “Euskaldunok ere negar egin behar dugu . Tristura sentitzen dugu, baina asko eusten diogu emozioari.
‎Beste behin, adinarekin eta bizipenekin lotu zuen. “Adina hartu ahala gaia beste modu batean lantzeko nahia badaukazu, baina horretarako bizipenak eduki egin behar dituzu”, egin zuen lotura. Bizipenek juzku potoloetatik xehetasunetara eraman dezakete bertsolaria Elortzaren iritziz:
‎Bizipenek juzku potoloetatik xehetasunetara eraman dezakete bertsolaria Elortzaren iritziz: “Bizipen batzuk behar dituzu gai berbera ere benetakotasunetik lantzeko. Azkenean, benetakosuna ez du zertan izan zuri gertatzen zaizun gauza zehatz bat.
‎Bertsoaren kalitatea izango da bat edo beste, baina beti dela sinesgarriagoa, eta satisfakzioa askoz beteagoa da”. Gaiak horretarako aukera eman behar duela ere uste du. Egunaren arabera eta norberaren barruan bila aritu beharra arriskutsutzat jotzen du Enbeitak.
‎Ematen badiozu jadanik dakien guztia, ez duzu harrituko, baina emozioetan ari garenean egia da gu baten beharra badela, eta denek jotzen dugu gu-ra nira baino gehiago”. Gutasun horretara lerratzea ontzat joagatik, niak ere gu-ari zerbait esan behar diola eta horrekin tentuz ibili beharra ere azpimarratu zuen Barrosok. Elortzaren iritzitz umorea ere bada gu hori sortzeko bide bat.
‎Bertso-eskoletan emozioak modu zehatz batean landu behar direla erakusten hastearekin, kontuz ibili behar da Igor Elortzaren iritziz, “patroi modukoetan” ez erortzeko. “Seguru hor badela egin bako bidea, baina kontu eduki behar da seguru ez dagoelako mundu guztiarentzat balio duen patroirik.
‎Bertso-eskoletan emozioak modu zehatz batean landu behar direla erakusten hastearekin, kontuz ibili behar da Igor Elortzaren iritziz, “patroi modukoetan” ez erortzeko. “Seguru hor badela egin bako bidea, baina kontu eduki behar da seguru ez dagoelako mundu guztiarentzat balio duen patroirik.
‎Bertso-eskoletan emozioak modu zehatz batean landu behar direla erakusten hastearekin, kontuz ibili behar da Igor Elortzaren iritziz, “patroi modukoetan” ez erortzeko. “Seguru hor badela egin bako bidea, baina kontu eduki behar da seguru ez dagoelako mundu guztiarentzat balio duen patroirik. Kontu teknikoekin ez da interesantea, eta kontu emozionalekin desastre samarra izan liteke.
‎Egin beharrekoa ebatzia du Elortzak: “Lanketa horiek egiten ari zarenean, bakoitzarengandik datorren horri bidea eman eta hori lantzea da egin behar dena”.
‎“Bertso-eskoletan ikasi behar dugu emozio denak normaltzat onartzen”, Onintza Enbeitaren ustez. “Gu bertsotan hasi ginenean jarrera bat zen jarrera nagusia —bai kantatzeko posturari zegokionez, baita kantaerari zegokionez ere—, hori zen normala, eta beste guztia arraroa.
‎“Gu bertsotan hasi ginenean jarrera bat zen jarrera nagusia —bai kantatzeko posturari zegokionez, baita kantaerari zegokionez ere—, hori zen normala, eta beste guztia arraroa. Nik uste dut bertso-eskoletan erakutsi behar duguna dela dena dela normala: batek ozenago kantatzea, besteak apalago; batek umore absurdoa edukitzea, besteak naturalagoa; batek kantatzea oso bertso sakonak eta egitea negar, besteak barre… Dena da bertsolaritza”, iritzi zion.
‎“Psikologook beti esaten dugu garrantzitsua dela emozioa identifikatzea, izena ipintzea eta emozio hori kudeatzea. Kudeatzeko orduan kanporatu egin behar dugu emozio hori”, argitu zuen. Oinarrizko emozioak oroitarazi zituen:
‎Horrek lanketa izugarria eskatzen du”, iritzi dio Vazquezek. Barrosok uste du leku egin behar zaiela emozioei, baina plazaratu behar direla, “atera behar direnean”. “Mementoak hautatzen zailak dira, baina jakin behar da hautatzen noiz den egokia emozio bat, noiz egiten dizun on emozio horrek”, azaldu zuen.
‎Horrek lanketa izugarria eskatzen du”, iritzi dio Vazquezek. Barrosok uste du leku egin behar zaiela emozioei, baina plazaratu behar direla , “atera behar direnean”. “Mementoak hautatzen zailak dira, baina jakin behar da hautatzen noiz den egokia emozio bat, noiz egiten dizun on emozio horrek”, azaldu zuen.
‎Horrek lanketa izugarria eskatzen du”, iritzi dio Vazquezek. Barrosok uste du leku egin behar zaiela emozioei, baina plazaratu behar direla, “atera behar direnean”. “Mementoak hautatzen zailak dira, baina jakin behar da hautatzen noiz den egokia emozio bat, noiz egiten dizun on emozio horrek”, azaldu zuen.
‎Hargatik, gai horiei tiraka kantatu ala ez kantatu erabaki borrokan aritzen da, eta gai batzuk ekidin egiten ditu, jakin dakielako kostatu egingo zaiola eta negarrari ezingo diola eutsi. “Jende batentzako oso ondo dago hori, egin behar da , baina beti ez naiz ni izango negar egingo duena: batzuetan, pentsatzen dut ni horrelakoa naizela, erraz egiten dudala negar, eta nik ez daukadala errurik beste bertsolari denak harrizkoak badira; beste batzuetan, aldiz, beste batzuek egin dezatela negar pentsatzen dut”.
‎“Beti ez, baina askotan sentitzen naiz mundua jateko kapaz. Bertsotan aukeratu behar baldin badut, beti aukeratuko dut mundua jateko kapaz den hori”. Izan ere, publikoaren aurrean jartzea ariketa psikologiko bat da, eta ez da “ariketa psikologiko erraza”.
‎Psikologo batengandik jasoa ekarri du azalpenera. Ba omen dagoelako psikologo bat esaten duena bikoteak ez direla aurrez aurre jarri behar mahaiaren bueltan, alboan eseri behar direla, aurrez aurrekoa beti borrokarako jarrera dela. “Nahi eta nahi ez defentsa eta ofentsiba daude aurrez aurre, eta alboan gaudenean ez dago hori”, osatu zuen.
‎Psikologo batengandik jasoa ekarri du azalpenera. Ba omen dagoelako psikologo bat esaten duena bikoteak ez direla aurrez aurre jarri behar mahaiaren bueltan, alboan eseri behar direla , aurrez aurrekoa beti borrokarako jarrera dela. “Nahi eta nahi ez defentsa eta ofentsiba daude aurrez aurre, eta alboan gaudenean ez dago hori”, osatu zuen.
‎“Guk ez dugu bizi bataila moduan, baina beti gaude aurrez aurre, eta beti gaude armatuta. Zure buruarekin daukazun desafio bat da, ondo irten behar delako . Publikoaren aurrean jartzeak gauza askotan eragiten du, zure etxeko bakardadean eragingo ez lizuketenetan”, bukatu zituen borroka psikologikoei dagozkienak.
‎Orain alde horretatik lasaiago joaten naiz: barrua hustu behar baldin badut edozein zentzutan, hustu egiten dut, eta, autokritikoa izan behar badut beste gai bati buruz, agian, erreparo gutxiagorekin egin izan dut”, adierazi zuen Agirrek. Norbera den bezalakoa azaltzeko konplexurik ez duela izan behar aldarrikatzen du:
‎Orain alde horretatik lasaiago joaten naiz: barrua hustu behar baldin badut edozein zentzutan, hustu egiten dut, eta, autokritikoa izan behar badut beste gai bati buruz, agian, erreparo gutxiagorekin egin izan dut”, adierazi zuen Agirrek. Norbera den bezalakoa azaltzeko konplexurik ez duela izan behar aldarrikatzen du:
‎Norbera den bezalakoa azaltzeko konplexurik ez duela izan behar aldarrikatzen du: “Nik uste dut ez dugula konplexurik izan behar garen hori azaltzeko, gogoa baldin badaukagu. Premiarik eta gogorik ez baldin badaukagu, hori beste kontu bat da”.
‎Bere bikotea emakumezkoa zela azaltzeko pausoa eman behar izan zuen lehenengo, eta horretatik kantatu lehenbizi. “Hori egiteko ere aske ibili behar duzu . Zentzu horretan izan ditut nire dudak eta nire penak”.
‎Beti ez bada, ia beti, norberaren barruan daude erantzunak. Denei irteten zaigu norberaren kanpotik topatzea arrazoiak, baina normalean —eta, batez ere, ibili nahi baduzu— zure barruan topatu behar dituzu”.
‎Lau bertsolariak ados dira bertsolariek emozioak landu beharraz. “Anitz lantzen da alde intelektuala bertsotarako orduan, eta nik uste dut landu behar dugula inteligentzia emozionala anitz. Iruditzen zait gure txoko horretan inteligentzia emozionalari orri batzuk utzi behar zaizkiola, eta, justuki, ez dira boligrafoarekin betetzen diren orriak; beharbada, zuri geratzen diren orriak dira, buruan ibili behar diren kontuak”, hausnartu zuen horretaz Barrosok.
‎“Anitz lantzen da alde intelektuala bertsotarako orduan, eta nik uste dut landu behar dugula inteligentzia emozionala anitz. Iruditzen zait gure txoko horretan inteligentzia emozionalari orri batzuk utzi behar zaizkiola , eta, justuki, ez dira boligrafoarekin betetzen diren orriak; beharbada, zuri geratzen diren orriak dira, buruan ibili behar diren kontuak”, hausnartu zuen horretaz Barrosok. Era bertsuan mintzo zen gaiaz Agirre ere:
‎“Anitz lantzen da alde intelektuala bertsotarako orduan, eta nik uste dut landu behar dugula inteligentzia emozionala anitz. Iruditzen zait gure txoko horretan inteligentzia emozionalari orri batzuk utzi behar zaizkiola, eta, justuki, ez dira boligrafoarekin betetzen diren orriak; beharbada, zuri geratzen diren orriak dira, buruan ibili behar diren kontuak”, hausnartu zuen horretaz Barrosok. Era bertsuan mintzo zen gaiaz Agirre ere:
‎“Uste dut zure gorputzaren kontrola eta zure gorputzaren barrutik doazen zirkuitulabur horiek denak kontrolatzea ezinbestekoa duela bertsolari batek. Berak izan behar du bere gorputzaren eta bere buruaren jabe”. Emozioen mesedetan oholtza gaineko jarrera fisikoaz ere jardun zuen:
‎Azkenean, arinago ez bada, beranduago, barruan daukazun horrek irten egiten du. Agian, batzuei ez –‘zorionak! ’ –, baina nik uste dut zure bizitzako uneren batean barreak, negarrak, maitasunak, gorrotoak, haserreak, penak… irten egin behar dutela . Bestela, zer nabil bertsotan… robotekin?
‎Terapiek lagundu diote, besteak beste, ulertzen emozio denak direla bizitzaren parte. Horiekin guztiekin bizi behar dela , eta horiekin guztiekin bizitzen jakin behar dela: “Egun batean oso haserre edo triste bazaude, egun hori pasatuko da, eta hurrengo egunean egongo zara pozik.
‎Urteak aurrera joan diren heinean, uste dut baietz, baina gaztetan ez ziguten erakutsi galbahe horretatik aritzen: aurrera egin behar zen , eta beldurrak-eta ezkutatu egin behar ziren. Orduan, kontu emozionala erabat ezkutuan eraman dudala uste dut”.
‎Urteak aurrera joan diren heinean, uste dut baietz, baina gaztetan ez ziguten erakutsi galbahe horretatik aritzen: aurrera egin behar zen, eta beldurrak-eta ezkutatu egin behar ziren . Orduan, kontu emozionala erabat ezkutuan eraman dudala uste dut”.
‎Maskara albora uztea eta biluzteari balio handia ematen dio Vazquezek: “Ausardia da, eta hori behar dugu”. Lehenagoko bertsolaritza “itxia” eta “korazaduna” bezala analizatu zuen.
2016
‎«Kontatu barik kontatzen diren istorioek sortzen dituzten zauriak dira sendatu behar direnak»
‎Iturriaga: “Zadgek esaten du arazo psikologiko guztiak ez direla indibidualak, batzuk kolektiboak direla eta kolektiboki tratatu behar direla”
‎Beste erreferentzia garrantzitsua Nathalie Zadge etno-psikiatrarena da. Giza-taldeen ibilbidea aztertzen du eta Zadgek dio trauma kolektiboak modu kolektiboan tratatu behar direla . Etno-psikiatrak genozidioen biktimen seme-alaben ametsak ikertu zituen eta ohartu zen haiek ere beren gurasoek garatutako beldur eta sindrome berak garatzen zituztela.
‎Etno-psikiatrak genozidioen biktimen seme-alaben ametsak ikertu zituen eta ohartu zen haiek ere beren gurasoek garatutako beldur eta sindrome berak garatzen zituztela. Zadgek esaten du arazo psikologiko guztiak ez direla indibidualak, batzuk kolektiboak direla eta kolektiboki tratatu behar direla .
‎Bi ideia baino ez ziren. Bata, Frankismoak ez zuela epaiketarik izan eta, bestea, trauma kolektiboak modu kolektiboan tratatu behar direla . Eta galdera zen; baina, orduan, zein izango da ideia nagusia?
‎Eta beste batzuek erdia kontatu dute. Horiek dira sendatu behar diren zauriak. Kontatu barik kontatzen diren istorioek sortzen dituzten zauriak.
‎“Bi ideia baino ezi ziren. Bata, frankismoak ez zuela epaiketarik izan; eta bestea, trauma kolektiboak modu kolektiboan tratatu behar direla”
‎«Ez ibili lehengo hezurrekin» eta horrelakoak esaten dira. Oraindino gauza asko kontatu eta entzun behar dira . Krimen asko daude isilik.
‎Hori guztia hor dago eta derrigorrez buelta eman behar diogu . Bestela, ezer jakingo ez duten hurrengo belaunaldiek –berentzat Franco izango da guretzat Karlistadak izan direna– horren guztiaren eragina izango dute.
‎Onartu egin dute eta oso gutxi dira hainbeste urte eta gero jarrera tinkoa mantentzen dutenak; «ni ez noa zuri etxea kentzera, baina jakin ezazu etxe hori nire aititerena zela» esaten dutenak, adibidez. Indartsua izan behar da jarrera horretan irauteko.
‎Eta alderantziz. Horren kontziente izan behar zara . Zure egoari gasa kendu eta taldean lan egin.
‎Baina, beste alde batetik, lasaigarria ere bada taldean aritzea. Mikro baten aurrean bertsotan ari zarenean han osatu behar duzu obra hori. Erabat desberdina da.
‎Nik askotan pentsatzen dut: zein behar klase dauka ni bezalako jendeak 13 TV ikusteko. Hor ere badago zer hausnartu.
‎“Ereñozun elizan prestatu genuen eszenatokia. Orduan dena guk egin behar genuen , elektrizitate lanak barne. Zeozer gaizki egingo genuen, fokuak entxufatzean bonbillak lehertu eta argia joan baitzen elizan.
‎‘Ez, ez, hori ez da arazoa. Bihar San Antonio eguna da, eta argirik ez badago kanpaiak nork jo behar ditu –’ Hura zen apaizaren ardura, ez biraoak”.
‎“Letek idatzitako obra, Lete zuzendari, Lete aktore eta Txirritaren inguruan! Baina ez da serio hartu behar , fartsa bat baita. Bat baino gehiago etorri zaigu kexu:
‎ikusi behar gaituzte ,
‎Lete hil zelarik, haren ingurukoek bere ondarea bildu eta ezagutzera emateko beharra ikusi zuten: “Antzerki obra honi dagokionez, libreto eta eskuizkribu dezente nire eskuetan geratu ziren, eta argi genuen, lan hori lau haizetara zabaldu behar zela”.
‎Lartaun zein Intxixu taldeetako zuzendaria eta Antzertiren birsortzailea da Arozena, eta gaiaren inguruko hainbat liburu eta lan argitaratu ditu. Tarte horretan Letek bizpahiru antzezlan idatzi zituen, eta Goikoetxearentzat bat nabarmendu behar da , hizpide dugun gaia kontuan hartuta: Antzerkia, deuseztik izatera (1976).
‎Lagun, behar duzu jakin
‎norbait behar dugu .
behar bihotzeko neska?
‎Zergatik egin behar dut alde
behar baitut igo
‎Munduko hainbat txokotatik etorritako inprobisatzaileen saioetan gaiak jarri behar genituen , beraz. Dozenaka galdera egin genizkion lehenengo geure buruari eta, gero, Bertsozale Elkarteko aurpegia zuen norbaiti:
‎Edozein gai izan daiteke ala esan dizuete beraiek zerbait? Egitura erabakita dago ala guk egin behar dugu hori. Zenbat denbora daukagu? ”.
‎Talde bat kantuan. Eta gu magiari forma eman behar zitzaiolakoan .
‎lerroaren lehen zatian dauden kontsonanteek oihartzuna dute lerroaren bigarren zatian. Emistikioa ispilu moduko bat da, eta errepikatu egin behar dituzu kontsonante berak ordena berean esaldiaren bi zatietan. Horretaz gainera hitzaren azentuazioak ere eragina du, eta esaldiaren azken hitza edo hitz errimatua azentuatua bada, lehenego zatikoak ere azentua behar du.
‎Emistikioa ispilu moduko bat da, eta errepikatu egin behar dituzu kontsonante berak ordena berean esaldiaren bi zatietan. Horretaz gainera hitzaren azentuazioak ere eragina du, eta esaldiaren azken hitza edo hitz errimatua azentuatua bada, lehenego zatikoak ere azentua behar du .
‎Izan lagun bakar bat edo izan milaka pertsona, eurentzat egin duzu poesia hori. Komunikazioa lortu behar duzu . Ulertu egin behar dute, sentitu egin behar dute —galesdunak badira behintzat— Horretaz jabetzeak, perspektiba guztia aldatu zidan.
‎Komunikazioa lortu behar duzu. Ulertu egin behar dute , sentitu egin behar dute —galesdunak badira behintzat— Horretaz jabetzeak, perspektiba guztia aldatu zidan. Ohartu nintzen egin behar nuena hori zela:
‎Komunikazioa lortu behar duzu. Ulertu egin behar dute, sentitu egin behar dute —galesdunak badira behintzat— Horretaz jabetzeak, perspektiba guztia aldatu zidan. Ohartu nintzen egin behar nuena hori zela:
‎Ulertu egin behar dute, sentitu egin behar dute —galesdunak badira behintzat— Horretaz jabetzeak, perspektiba guztia aldatu zidan. Ohartu nintzen egin behar nuena hori zela: konektatu.
‎Audientzia gure aurretik doa, eta audientziari entzun egin behar zaio eta naturaltasun gehiagorekin txertatu gure jarduna gizartea dagoen lekuetan.
‎Askok ez dakite ezer tradizioaz, ez Cynghaneddi buruz, baina aldatu egin nahi dute. Ez; ezagutzen duenak aldatu behar du tradizio hori, erabiltzen duenak. Eta ez ezjakintasunetik, itsu-itsuan.
‎Nik kantatzen dut jendea konturarazteko: pobre izatea ez dagoela legearen kontra, galestarrez hitz egitea ez dagoela legearen kontra, ahula izatea ez dagoela legearen kontra, errefuxiatu izateak ez duela izan behar ilegala, pertsonak ez direla ilegalak… Zeren, jendeari burua jan zaio eta jendeak errepikatzen ditu komunikabideetan entzundako gauzak.
‎Kantatu behar da injustizia horien guztien kontra. Eta adibidez gure ondoan bizi diren ingelesak konturatzeko ez digutela gure hizkuntza irakasten, ez digutela gure historia irakasten; irakasten digutela aldameneko herriaren historia, monarkia, hizkuntza…
‎2013an BECen egon nintzenean, nire atzean eserita zegoen gizonak gauza bat esan zidan betirako geratu zaidana: bera, han zegoela, ez bakarrik bertsozalea zelako, baizik eta iruditzen zitzaiolako euskaldun guztiek bertan egon behar zutela . Txapelketa horrek irudikatzen zuelako zer zen euskaldun izatea gizon harentzat.
‎Galesko poetek erradikalagoak izan behar dute . Formaren eta metrikaren dotoretasun horretan bakarrik geratu gabe.
‎Beste lan bat daukate, gehienetan oso ongi ordaindua, eta, orduan, noizbehinka, otutzen zaienean idazten dute zeozer. Nik, agian, freelance naizelako, eta sosak behar ditudalako , eta ez natorrelako familia aberats batetik, bada niri gehiago idaztea tokatu zait. Eta ez zait axola, horri esker garatu baitut sorkuntza eta garatu naiz ni pertsonalki.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
Lehen forma
behar 149 (0,98)
behar du 76 (0,50)
behar da 75 (0,49)
behar dugu 31 (0,20)
behar zuen 31 (0,20)
behar dut 26 (0,17)
behar dute 25 (0,16)
behar dira 23 (0,15)
behar duela 17 (0,11)
behar duzu 17 (0,11)
behar zuten 17 (0,11)
behar direla 16 (0,11)
behar ditu 16 (0,11)
behar dela 14 (0,09)
behar duen 13 (0,09)
behar genuela 13 (0,09)
behar nuen 13 (0,09)
behar zuela 13 (0,09)
behar den 12 (0,08)
behar zela 11 (0,07)
behar genuen 10 (0,07)
behar zaio 10 (0,07)
behar zen 10 (0,07)
behar zutela 10 (0,07)
behar diren 8 (0,05)
behar ditugu 8 (0,05)
behar duten 7 (0,05)
behar dugula 6 (0,04)
behar luke 6 (0,04)
behar diogu 5 (0,03)
behar lukeen 5 (0,03)
behar nuela 5 (0,03)
behar zuena 5 (0,03)
behar dituen 4 (0,03)
behar duk 4 (0,03)
behar dutela 4 (0,03)
behar ziren 4 (0,03)
behar badu 3 (0,02)
behar delako 3 (0,02)
behar diat 3 (0,02)
behar dio 3 (0,02)
behar ditut 3 (0,02)
behar dituzte 3 (0,02)
behar dituzu 3 (0,02)
behar duguna 3 (0,02)
behar duzue 3 (0,02)
behar genituen 3 (0,02)
behar lukeela 3 (0,02)
behar nituen 3 (0,02)
behar zaie 3 (0,02)
behar zirela 3 (0,02)
behar zitzaion 3 (0,02)
behar bada 2 (0,01)
behar baita 2 (0,01)
behar baitut 2 (0,01)
behar dena 2 (0,01)
behar diagu 2 (0,01)
behar diozu 2 (0,01)
behar ditugula 2 (0,01)
behar dudala 2 (0,01)
behar duelako 2 (0,01)
behar duena 2 (0,01)
behar duenak 2 (0,01)
behar dugun 2 (0,01)
behar duzula 2 (0,01)
behar gaitu 2 (0,01)
behar garela 2 (0,01)
behar genioke 2 (0,01)
behar genion 2 (0,01)
behar litzateke 2 (0,01)
behar niola 2 (0,01)
behar nuena 2 (0,01)
behar zara 2 (0,01)
behar zelako 2 (0,01)
behar zenean 2 (0,01)
behar zituzten 2 (0,01)
behar zutelako 2 (0,01)
BEHAR LUKEEN 1 (0,01)
Behar du 1 (0,01)
Behar dugu 1 (0,01)
behar badigute 1 (0,01)
behar badituzu 1 (0,01)
behar badut 1 (0,01)
behar baduzu 1 (0,01)
behar bagenu 1 (0,01)
behar baitituzte 1 (0,01)
behar baitu 1 (0,01)
behar baitzuten 1 (0,01)
behar den arren 1 (0,01)
behar denez 1 (0,01)
behar diete 1 (0,01)
behar dieten 1 (0,01)
behar diola 1 (0,01)
behar diot 1 (0,01)
behar diote 1 (0,01)
behar diotela 1 (0,01)
behar ditudalako 1 (0,01)
behar dituela 1 (0,01)
behar ditun 1 (0,01)
behar dituztelako 1 (0,01)
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
behar izan bertso 11 (0,07)
behar izan bera 9 (0,06)
behar izan bertsolari 8 (0,05)
behar izan esan 8 (0,05)
behar izan hori 8 (0,05)
behar izan ez 7 (0,05)
behar izan erabaki 6 (0,04)
behar izan gu 6 (0,04)
behar izan aldarrikatu 4 (0,03)
behar izan ere 4 (0,03)
behar izan leku 4 (0,03)
behar izan ote 4 (0,03)
behar izan toki 4 (0,03)
behar izan al 3 (0,02)
behar izan baino 3 (0,02)
behar izan berak 3 (0,02)
behar izan emozio 3 (0,02)
behar izan gai 3 (0,02)
behar izan garai 3 (0,02)
behar izan gauza 3 (0,02)
behar izan horretarako 3 (0,02)
behar izan hura 3 (0,02)
behar izan jakin 3 (0,02)
behar izan jende 3 (0,02)
behar izan oholtza 3 (0,02)
behar izan aurreko 2 (0,01)
behar izan bakarkako 2 (0,01)
behar izan baldin 2 (0,01)
behar izan balio 2 (0,01)
behar izan beharrezko 2 (0,01)
behar izan beste 2 (0,01)
behar izan beti 2 (0,01)
behar izan bi 2 (0,01)
behar izan bide 2 (0,01)
behar izan de 2 (0,01)
behar izan den 2 (0,01)
behar izan elkar 2 (0,01)
behar izan eta abar 2 (0,01)
behar izan euskal 2 (0,01)
behar izan gaineratu 2 (0,01)
behar izan galdetu 2 (0,01)
behar izan hemen 2 (0,01)
behar izan ikasi 2 (0,01)
behar izan klase 2 (0,01)
behar izan kopla 2 (0,01)
behar izan kosta ahala kosta 2 (0,01)
behar izan lan 2 (0,01)
behar izan ni 2 (0,01)
behar izan oso 2 (0,01)
behar izan tradizio 2 (0,01)
behar izan zehaztu 2 (0,01)
behar izan zerrendatu 2 (0,01)
behar izan Abadiño 1 (0,01)
behar izan Aljeria 1 (0,01)
behar izan Alternatiba 1 (0,01)
behar izan Anoeta 1 (0,01)
behar izan Antonio 1 (0,01)
behar izan Auzitegi Nazional 1 (0,01)
behar izan Etxahun 1 (0,01)
behar izan Europa 1 (0,01)
behar izan Euskal Herria 1 (0,01)
behar izan Gasteiz 1 (0,01)
behar izan Igor 1 (0,01)
behar izan José 1 (0,01)
behar izan Maialen 1 (0,01)
behar izan Mikel 1 (0,01)
behar izan Mitxel 1 (0,01)
behar izan Olague 1 (0,01)
behar izan Reala 1 (0,01)
behar izan Sarasate 1 (0,01)
behar izan Tolosa 1 (0,01)
behar izan adi-adi 1 (0,01)
behar izan agindu 1 (0,01)
behar izan ahalik eta 1 (0,01)
behar izan aholkatu 1 (0,01)
behar izan aintzat 1 (0,01)
behar izan aldaketa 1 (0,01)
behar izan alde 1 (0,01)
behar izan alu 1 (0,01)
behar izan amets izan 1 (0,01)
behar izan apur bat 1 (0,01)
behar izan ariketa 1 (0,01)
Konbinazioak (3 lema)
behar izan ez ukan 3 (0,02)
behar izan bakarkako gai 2 (0,01)
behar izan beharrezko ez 2 (0,01)
behar izan euskal kultura 2 (0,01)
behar izan garai ailegatu 2 (0,01)
behar izan gu helburu 2 (0,01)
behar izan oso momentu 2 (0,01)
behar izan ahalik eta zorrotz 1 (0,01)
behar izan Alternatiba demokratiko 1 (0,01)
behar izan alu ile 1 (0,01)
behar izan amets izan errealitate 1 (0,01)
behar izan Anoeta egun 1 (0,01)
behar izan ariketa ere 1 (0,01)
behar izan aurreko belaunaldi 1 (0,01)
behar izan aurreko bertso 1 (0,01)
behar izan baino berandu 1 (0,01)
behar izan baino ozen 1 (0,01)
behar izan balio eman 1 (0,01)
behar izan balio eztabaida 1 (0,01)
behar izan bera atsekabe 1 (0,01)
behar izan bera bertso jarri 1 (0,01)
behar izan bera buru 1 (0,01)
behar izan bera eginbide 1 (0,01)
behar izan bera gauza 1 (0,01)
behar izan bera gorputz 1 (0,01)
behar izan bera inguru 1 (0,01)
behar izan bera neurri 1 (0,01)
behar izan berak abilidade 1 (0,01)
behar izan berak artean 1 (0,01)
behar izan berak gauza izan 1 (0,01)
behar izan bertso ardatz izan 1 (0,01)
behar izan bertso aritu 1 (0,01)
behar izan bertso bakoitz 1 (0,01)
behar izan bertso bikain 1 (0,01)
behar izan bertso doinu 1 (0,01)
behar izan bertso egin 1 (0,01)
behar izan bertso kritika 1 (0,01)
behar izan bertso mundu 1 (0,01)
behar izan bertsolari guzti 1 (0,01)
behar izan bertsolari irrati 1 (0,01)
behar izan beste gai izan 1 (0,01)
behar izan beste onura 1 (0,01)
behar izan beti flash 1 (0,01)
behar izan beti justifikatu 1 (0,01)
behar izan bide adierazgarri 1 (0,01)
behar izan bide jarri 1 (0,01)
behar izan de orain 1 (0,01)
behar izan den elkar 1 (0,01)
behar izan emozio den 1 (0,01)
behar izan erabaki behintzat 1 (0,01)
behar izan erabaki on 1 (0,01)
behar izan ere ez 1 (0,01)
behar izan ere ikasi 1 (0,01)
behar izan ere tematu 1 (0,01)
behar izan ere uste izan 1 (0,01)
behar izan esan baino 1 (0,01)
behar izan esan etorri 1 (0,01)
behar izan eta abar ikasi 1 (0,01)
behar izan Etxahun berri 1 (0,01)
behar izan Euskal Herria Amerikak 1 (0,01)
behar izan gai garatu 1 (0,01)
behar izan gai hautatu 1 (0,01)
behar izan gai sostengatu 1 (0,01)
behar izan galdetu bilera 1 (0,01)
behar izan garai hori 1 (0,01)
behar izan Gasteiz taberna 1 (0,01)
behar izan gauza aldatu 1 (0,01)
behar izan gauza asko 1 (0,01)
behar izan gu antolatu 1 (0,01)
behar izan gu ba 1 (0,01)
behar izan gu gauza 1 (0,01)
behar izan hemen aurkeztu 1 (0,01)
behar izan hori azaldu 1 (0,01)
behar izan hori definitu 1 (0,01)
behar izan hori ere 1 (0,01)
behar izan hori konturatu 1 (0,01)
behar izan hura bera 1 (0,01)
behar izan hura ibilbide 1 (0,01)
behar izan Igor Elortza 1 (0,01)
behar izan jakin jende 1 (0,01)
behar izan jende interesatu 1 (0,01)
behar izan jende klase 1 (0,01)
behar izan jende parranda 1 (0,01)
behar izan José Manuel 1 (0,01)
behar izan klase denbora 1 (0,01)
behar izan klase eduki 1 (0,01)
behar izan kopla ibili 1 (0,01)
behar izan lan bat 1 (0,01)
behar izan leku esku izan 1 (0,01)
behar izan leku ukan 1 (0,01)
behar izan Mikel Atxaga 1 (0,01)
behar izan ni hau 1 (0,01)
behar izan ni orain 1 (0,01)
behar izan oholtza egon 1 (0,01)
behar izan Olague egin 1 (0,01)
behar izan Reala gizon 1 (0,01)
behar izan Sarasate Iruñea 1 (0,01)
behar izan tradizio hori 1 (0,01)
behar izan tradizio sortu 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia