2000
|
|
Hobe erran ez banio, handik goiti elkarrekin suertatzen ginen aldiro zutaz galdetzen baitzidan: zurekin egoten ote nintzen,
|
berataz
zer erraten zenidan, baita zure informazioak irakurtzen ote nituen ere. Hasieran jeloskeriak kiskaltzen zegoela baizik ez zitzaidan iduritu...
|
|
—Ximurra, kezka bizian,
|
berataz
zer datu klase ote neukan artxibaturik.
|
|
Bere onetik irtenda zegoen, pozez zoratzen, eta nire geroko bizitza igaro zitzaion begien aurretik, latina asko ikasiko nuen, eta gero sotana beltzez jantziko ninduten. Herrira azaltzen nintzenean, ni noren semea nintzen galdetuko zioten, eta
|
berarekin
zer ikusirik banuela adieraziko zuen. Harrokeriaz erantzungo zuen.
|
|
Gure taldekooi afaria prestatzea ez zegokigunez, kanpineko garbigailuetara joan naiz arropa zikinarekin. Eta oso berezia izan da han Karmelo bakarrik zegoelako, eta nik badakidalako
|
bera
zertan dabilen eta berak badakielako ni nola nagoen.
|
|
alde batera, ilusioa pizteari eta, bestera, haren ohiturak, haren gabeziak onartu behar izateari ezinezkoa irizten nion. Nola esango nuke, norbaitekin berriro intimitatea, konplizitatea bai, konplizitatea da hitza lortzea ez zitzaidan oraintsu arte bururatu ere egiten, eta hala ere horixe da Rubenekin azken egunotan sentitzen ari naizena, eta banuen
|
berataz
zer edo zer idazteko gogoa, eta horri ekingo diot brainstroming gisako batean Rubenek ere antzeko zerbait eragin du nire sentimendu anabasan gaur gauean bera nire dendara etorri arte:
|
|
Behinik behin ongi nagoela esateko deituko nioke eta niregatik ez arduratzeko (baldin eta arduratua badago; guztiarekin, New Yorken ez bezala, orain ez nuke nahi bera hemen nire bila azaltzea). Baina, esan bezala, ez diot deitu eta, beraz, ezin bada jakin
|
bera
zer moduz dagoen. Teresak, Dabid bihotzera tiro egin zidan gansterra dela oroitarazi dit (noski, Chicagon nagoelako esango zuen hori); berak ez dauka hori zertan oroitarazi, nik hainbeste badakit, baina aldi berean ezin dut ahantzi elkarrekin igaro ditugun urteak, urte gehienbat atseginak.
|
|
|
Berak
zer nahi, horixe egiteaz aspertua nago Estherrek. Aspertua nago haren kleenex a izateaz, horra.
|
|
Bazen, lehendik ere, betidaniko gatazka apaizgoaren eta aginpidearen artean, gai pisutsu horren inguruko legeak egin eta epaiak eman behar zirenean. Ezkontza
|
bera
zer zen, lege zibilak lege naturaletan eta lege erlijiosoak lege zibiletan zertan ziren osagarri, lege horien aginpidea noraino luza, horiek guztiak ziren ezjakin eta zehaztugabekoak.
|
|
Ez zekien Xanek zer pentsatu hartaz. Agian ez zituen bere sentimenduak erakutsi nahi, bere ahizparen aurrean; edo agian ez zuen
|
berari
zer esatekorik, ez normala zena, kontuan izanik beren arteko historia labur, bai, baina gozoa. Hala ere, lasai ematen zuen neskak; haren besoa ezpainetatik hautsontzira elastizitatez bildu eta luzatzen zen, pipaldi bakoitzean.
|
2001
|
|
Eta amesgaizto handi handi bat izan du Ninak. Ez zaio batere gustatu, jakina, baina
|
berarekin
zer egin ez dakienez, etxean gordeta dauka, sekula egin behar ez dena. Baina halako batean mister Daffodilek duen denda bereziaren berri izango du eta bere arazoa konponduko da.
|
|
Besteek
|
berari buruz
zer uste duten asmatzeko gai sentitzen da.
|
|
Errealitateak
|
berak
zer dioen hobeto ikusteko, SIADECOk 1996ko ekaineanburuturiko. Helduen Euskalduntzea: Eskaintza eta Eskariaren egoera eta Etorkizunaren aurreikuspenak?
|
|
Baina batean biziraupenerako kezka izan dena, bestean arlo zabalkunde bihurtu da. Ekonomia eta zientzia izan dira arlorik landuenak gaztelaniaren biltzarrean, eta hizkuntza horren Errege Akademiaren Buruak argi adierazi ditu
|
bere
zerak: lehena, gaztelania zabaltzea, giza rtea ren arlo desberdinetara; gero, gaztelania mintzodun diren herrialdeetako akademiekin batera lan egitea; eta, hurrengoa, hiztegia eta gramatika gauzatzea.
|
|
Gorputzak eta arimak bereizteak ez du zentzurik, agerpen ezberdinak besterik ez dira;
|
bere baitan
zer diren ez dakigu eta agian funtsean berdinak dira. Beraz, gizakiak pentsatzen du, ez arimak.
|
|
Egiak aurkitu baino gehiago huts egiteak ekiditen ditu. Ezagutza berriak sortu baino, ezagutza
|
bera
zer den argitzen du. Filosofia norberaren mugak ezagutzea besterik ez da.
|
|
Eta, egiteko gelditzen zitzaizkidan laurogei kilometro luzeetan zehar, Eskualde Hizkuntzak diren moldean, neure amodiozko dolore ekonomikoki inutilarekin tematu nintzen. Ardura, biziak
|
berak
zer balio zuen kezkatzen nintzen, gaueko zauri anbulanteak suizidio etengabe baten urrats anitzak zirela gogoan eramanez.
|
|
Iritzi kontrajarriak zeuden horri dagokionez, zerbait entzun bai baina esan denaren zentzua erabat ulertu ez denean gertatzen den bezala. ...usteko prest zegoela; beste batzuek zioten ez zuela inolaz ere horrelakorik esan, hori B egiazko hitzen interpretazio oso zabal eta baikorra zela, B benetan esan zuena zela batzuetan, hau da, baldintza jakin batzuk gertatzen zirenean, eta orduan bakarrik, sendatzen zuela bestondoa, eta baldintza horien barruan, gainera, ajea kendu nahi zuenaren borondateari zegokion zerbait bazegoela, hau da, nork
|
bere aldetik
zer edo zer ipini behar zuela. Beraz, ez zegoen erabateko adostasunik, eta hortik hainbatek ateratzen zuen ondorioa zen B, puntu horri zegokionez, nahita eta berariaz anbiguo agertu zela.
|
2002
|
|
Markos Zapiain literaturako kritikariak Elkar argitaletxearen eskutik plazaratu duen «Errua eta maitasuna» liburuak, egile honek egindako hogeita hemezortzi idazlanen inguruko iruzkinak jasotzen ditu. ..., haiek epaitzea baino haietatik zer edo zer ateratzea lehenesten duen Markos Zapiainek, batik bat Lorea Agirre, Joxe Azurmendi, Joxe Iriarte «Bikila», Itxaro Borda, Koldo Izagirre, Ramon Saizarbitoria, Edorta Jimenez, Xabier Mendiguren Elizegi, Xabier Montoia, Jabier Muguruza, Jose Luis Otamendi, Ibon Uribarri, Txiliku, Txillardegi, J. E. Urrutia Capeau eta Juan Luis Zabalaren hainbat idazlanek
|
berari
zer esan dioten adierazten du iruzkin hauetako batzuetan, nahiz alditan Bernardo Atxaga eta Joseba Sarrionandiaren beste lan batzuk iradokia ere agertu. Eta horiez gain, Seneka, Platon, Nietzsche, Balzac, Freud, Erich Fromm, Patricia Highsmith, Joyce, Chordelos de Laclos, Leibniz, Ford Madox Ford, Raimond Quenau, Xavier Rubert de Ventos, Rousseau, Saramago, Spinoza, Ludwig Wittgenstein, Virginia Woolf eta Stefan Zweig bezalakoen lan euskaratuak aditzera eman diotena azaltzen du.
|
|
Ez gara pentsatzen ari: " Ea nolakoa den gure umea, eta zein jostailu den beretzat aproposa", baizik eta diru bat gastatu behar dugula, eta ea
|
berak
zer eskatzen duen. Eta berak zer eskatzen du?
|
|
" Ea nolakoa den gure umea, eta zein jostailu den beretzat aproposa", baizik eta diru bat gastatu behar dugula, eta ea berak zer eskatzen duen. Eta
|
berak
zer eskatzen du. Bada, berak ez daki zer eskatu, eta begiratuko du ea lagunek zer eskatzen duten, telebistako iragarkiek zer dioten… Etxeko postontzietan egunero jasotzen ditugu jostailu denda handietako dosier osoak direnak.
|
|
GOL... askatasun semea zan. Txakur zaharrari
|
bere
zerak eta zereginak irakastea errez izan bajaken be, GOL ek inoren esanei jaramon eskas egiten eutsen.
|
|
Ixildu egiten al ditu
|
bere
zerak. Arrigarria orixe, eiztariak eta arrantzale" sportzale" oiek, izugarrikeriak kontatzen, maixu jatorrak izaten dira ta.
|
|
lehenean nekazaritzaz, bigarrenean aziendaz eta hirugarrenean baserritarren larreez, nekazaritzari ez zaizkiola lotzen iruditzen zaizkidanak liburu honetan alde batera utzita.
|
Beraz
zer baztertu behar den erakutsiko dut lehenengo eta gero gaiari helduko diot, sailkapen naturalaren arabera.
|
|
Kartoia ikasleei erakusten die baina binperrez,
|
berak
zer ikus� ten duen deskriba dezaten. Gisa horretan, 9 ttittako konfigu� razioaren" ikusten" eta doakion gogoko irudiaren sortzen laguntzen ditu.
|
2003
|
|
Zentro pribatu batzuetan baliteke oso ongi egitea, kirola jendea erakartzeko argumentu indartsu bezala dutelako, eta ongi tratatzen dutelako kirola. Kontua da zentroak
|
berak
zer interes jartzen duen.
|
|
Besteari ea
|
berak
zer zion, eta:
|
|
Marizikinori, gero
|
beragaz
zer edo zer gura dodala pentsauko dau, beti neu banabilko... hagin estutuak erakutsiz, maltzurki begiratu zion.
|
|
Baina
|
berak
zer zekien, bada. Eta beti hain mingarria bazen?
|
|
Bada, subjektibotasuna, nire irakurle maitea (ni neu, alegia). Gizakiak subjektiboak gara, ezin irten dugu geugandik;
|
beraz
zertarako bilatu ditu gizakiak egia handiak, teoria biribilak, moral tinkoak, arau betirakoak, e.a.. Zergatik sinistu dute euren pentsamenduak betiko geldituko zirela?
|
|
Armadilokia, edotapeludokiaEtxeparekdioskunez, janarihautaomen daberezabalerageografikoosoan, TexastikArgentinaraino.Puntuhorretan adosdaudebegiratuditudanerreferentzia guztiak.Halaere, bakarbatean aurkituizandutzerenzaporeaduen: dirudienez, kalitatehandikotxerriki lakoada.Nolanahi, Juancitorenamakprimerakosukaldariaizanbehar zuen, ikusiz eta peludokiaren oroitzapenak
|
berak
zer nolako mihizkadaksortzen dizkion seme gehienari.
|
|
Eskaera bat ere egiten digu senitartekooi: mugitzeko eta egoera hau gizarteari azaltzeko, jendea ohartu dadin
|
berarekin
zer egiten diharduten.
|
|
Ez nuen sekula piztuta ikusi. Irakurtzeko besaulki bat zuen Monikak eta han irakurtzen zituen Max Frischi buruzko
|
bere
zerak, ni ordenagailuaren aurrean zegoen egurrezko aulki batean esertzen nintzen bitartean, gerriak minberatu arte, orduan ohe gainera joan behar izaten nuen posturaz aldatzeko eta Monikak abagunea aprobetxatzen zuen nire ondoan kiribilduz txerak eta balakuak egiteko. Nik utzi egiten nion eta Barthesen libururen bat irakurtzen jarraitzen nuen, bera nire botoi bat mingainarekin txupatzen edo nire bularreko ilearekin jostatzen ari zen bitartean.
|
|
Hau baita maitasun kontuei zuzen ekic tea, norberak ala beste norbaitek gidatuta: hemengo ederretatik abiatuta eta edertasun hura helburu, beti gora joatea mailak bezala erabiliz, batetik bitara eta bitatik gorputz eder guztietara, eta gorputz ederretatik bizimodu ederretara, eta bizimoduetatik jakintza ederretara, eta jakintzetatik jakintza hartan amaitu arte, edertasun haren jakintza besterik ez dena, eta edertasuna
|
bera
zer den ezagutu arte.
|
|
Barre egin du Lupe Latasak hori entzundakoan baina Damian berehala konturatu da berdin ziola
|
berak
zer esan. Zernahi aipatuta ere, barre egingo ziola Lupek.
|
|
Ulertuko duk beste edozer hobea dela alabaren zati horiek guztiak ama batek ikustea baino. Damianek bazekien
|
berak
zer sentitu zuen zati haiek guztiak ikusi zituenean, eta hortik ateratzen zituen kontuak. Biderkaturik.
|
|
–Hamar arrazoi horiek azaldu aurretik –eztulak eman zidan berriro– Gerra Kontseilu Egonkorrean leporatu zitzaizkion akusazioak gezurra direla esanez ekin zion Mallonak
|
bere
zerari.
|
2004
|
|
Juanek
|
berak
zer ote dio. Aingeruekin dantzan ibiliko da seguru asko.
|
|
" ba ote du zentzurik konpromisoaz mintzatzeak gaur egun?". " Ez bai ezta ez ere, baizik eta alderantzizkoa" erantzun nahi lukete egile gehienek, eta zaila zaigu konp romisoa
|
bera
zer den definitzea. Beldurra omen dago modu esplizituan adierazteko zein den idazlearen funtzio soziala, funtziorik baldin baleuka.
|
|
Ez zihoan abagunerako egoki jantzirik. Gehiagotan ere gertatua zitzaion, eta bazekien gauean behin baino gehiagotan sentituko zela preso trajearen barnean, besteak
|
berari buruz
zer uste zuen etengabe galdezka.
|
2005
|
|
Sudurra ohitu egin zaio, baina ez zen atsegina. Espero dut ez zituela hemen egingo
|
bere
zerak. Inguru estu hori nazkagarria egin zaio, itogarria.
|
|
Eta kamareroa mahaiak prestatzen ari dela larunbata delako, afariak izango dituztelako. Eta
|
berak
zer egiten duen hor, bakarrik bere soineko arrosarekin, kanpoan haurrak elkarrekin haserretzen diren bitartean.
|
2006
|
|
" Orduan jakingo da jarraitu du Etxezarretak zein den ikastolek daukaten euskal curriculuma, eta aldi
|
berean
zer den curriculum horren barruan kristau eskolekin eta eskola publikoekin partekatzen dutena; beste horrenbeste esan dezakegu gainerako zentroez". Hau da, ikastetxe guztien curriculumetan gutxieneko eduki batzuk jasoko dira, denentzat berdinak, eta horrez gain ikastetxe talde bakoitzak berea osatuko du.
|
|
Unibertsaltasuna
|
bera
zertan datzan ez dakigu garbi, baina gutxi gorabehera handitasuna, arrakasta, ospea, garaipena, boterea eta holakoak da nonbait derrigor; askatasuna eta holakoak, ez.
|
|
izpiritua arima bihurtu da eta herria arraza, herriaren izpiritua arrazaren arima. Arrazaren arima
|
bera
zerk taxutu duen, Ortega-k ez digu esaten; edo, hobeki: bera da indar edo subjektu" primitiboa", izpiritu unibertsalak historian manifestatzeko daukan lehen forma.
|
|
Gaizki konpontzen nintzen etxean eta azkar alde egin nuen bertatik. Ez galdetu
|
beraz
zer ikasi dudan. Kalean bizitzen, horrek ematen dizun malezia guztiarekin.
|
|
–Ta
|
berak
zer esaten dik?
|
|
Ezpata batek nola, hala egin zuen
|
bere
zerak bide ene bi ipur mazelen artean.
|
2007
|
|
Minak arindu behar ditu lehenbizi, eta ahal bezala irentsi bizimodua aldatuko zaiola. Horrez gain, bere doktoreek zehaztu beharra daukate zein motatako artritisa daukan, bai tratamendu egokia gomendatzeko eta bai gaixoa
|
bere gainera
zer datorkion ondo jabetu dadin. Arindu bai baina erabat sendatu ezin diren eritasun kronikoak baitira.
|
|
Ta gerra
|
bertan
zer egingo dun iñor eztaki oraindik.
|
|
Ta gerra
|
bertan
zer egingo dun iñor eztaki oraindik.
|
|
Beragaz jardun eta neu be liburu barik ibiliko naz. Halan ba, herriak
|
berak
zer sortzen deustan sentidu, eta gogoaren arabera jokatu dot, liburuetakoa ikusteko eta entzuteko beharrizana izan barik. Brasildarrek eta bidaiariek Brasilen ganera zer esaten daben izango dot gogoan.
|
|
Talde bat ari omen zen prestatzen, Juankarrek Roberri eta Roberrek guri esan zigunez. . Eta
|
berak
zer jotzen dik??, galdetu zuen Eduk. –Berak ezer ez:
|
|
atzera bizitzara! Bizitza, berriz, pultsioen bor bor ilungarri bezala hartzen da, berau une
|
berean
zer mitiko horren mintegitzat jotzen delarik? 952.
|
|
–(Karakterea) da izpiritua legez [«Geist»] hizkuntzan biztanle dena eta hura, berarengandik sorturiko gorputzaren moduan, arimaz hornitzen dizuna (edo: bizitasuna damaiona) [«beseelt»]? 111 Baina hizkuntzaren aiurriarekin
|
berak
zer ulertarazi gura duen adierazteko gehien darabilen irudia kolorearena da. Humboldt hizkuntza bakoitzaren koloreaz mintzo da behin eta berriro112 Hizkuntza bakoitzak hitzak, esamoldeak, bere literatura, dena bere tindu bereziaz koloratzen du113 Baina aiurriak ez du hizkuntza bakarrik koloratzen:
|
|
kordokarazi gabeko printzipioez), eta ororen gainetik ohorearen printzipioa dute nagusia. Baina pertsona ez da ohoratzen
|
bera
zer denagatik, baizik bere egintzak nola doitzen dituenagatik oinarrizko arau batzuei: horregatik italiarra baino tinkoagoa da bere jarreretan?
|
|
Horregatik Eskola Historikoaren Volksgeista, bera enpirikoki zuzenean atzemangarria izan gabe (bai zerbait aski lainotsua), haren zentzua beti planteamendu zeharo enpiriko baten barruan gelditzen da; Hegel-en Volksgeista, aldiz, ideala da azken finean, h. d., izpiritu unibertsalaren historia ideal, razionalki nahitaezkoaren momentu bat espazioan eta denboran. ...azionalitateak egiten du historia (eta historian razionalki beharrezkoa denean/ delako, da razionalki beharrezkoa bere barrutik legea); Eskola Historikoarentzat razionalitatea historiak egiten du (eta historiak egin duenean/ duelako, legea razionala da), Volksgeista ez da zuzenbide enpirikoaren erreferentzia bat besterik azken subjektuari (herri bakoitza bere zuzenbidearentzat) 651 Volksgeist hori
|
bere baitan
zer den, ez da planteatzen. Enpiriko eta positibo soila izate horixe da, hots, fundamentu filosofikoaren eskasa, Hegel-ek egotziko diona:
|
|
Arrazoimen tipo horren etena dator Kant-en kritikarekin484, eta eratzen hasi den paradigma berrian, bigarren modernitatean, batetik subjektuaren lehentasun garbia ziurtatua dago (errealitatea subjektuak, egiten? du bere kategorien arabera), bestetik, ordea, mundua, erloju bat gabe, abere bat edo arbola bat da, organismo bat; egina barik, egin egiten ari da etengabe, bizia da, berak dagi
|
bera
zer den. Izadia bera ez dago geldi, forma berriak sortzen ari da; baina batez ere gizadia dabil beti ibili, geldiezin.
|
|
Garbiri begira gelditu nintzaion, horrelako erabakiak berari dagozkio? eta
|
berak
zergatik ez aurpegia jarri zidanez, animatu egin ginen. Lucien ek txalo bat jo eta berehala karabanaren atzeko partera zuzendu zen, gonbidatuentzako bi aulkiren bila.
|
|
Alaba eta biak bakarrik bizi direnetik kostatu egiten zaio honi ezetz esaten. Aitarekin joaten dela, eta ea
|
berarekin
zergatik ez. Ez du galdera horri erantzuteko indar nahikorik.
|
|
ba al da lekurik elkarrekin bizitzeko, non eta nola? Eta auzokidetzak
|
berak
zer bihurtzen gaitu. Euskal herritar. Ez:
|
|
Antzinako edo Erdi Aroko naturalismo naiboa utzi eta, munduaren zerizatea subjektu edo autokontzientziatik dago erabat, Modernia guztiaren propioa da hori. Dena den, Kant-engan, dio Uribarri-k, autokontzientzia edo ni hori, subjektu hori, ezagutza ororen oinarrizko baldintza da, baina
|
bera
zer den, ez dago garbi. Izan ere, ez da adimena, adimena baino haragokoa da; ez da arima bere fakultateekin, ez da nia ere (enpirikoa), ni enpiriko edo psiko soziologiko ororen haragoko ni bat baino, ni logiko transzendentala.
|
|
Hitzaren patu konplikatu hau berau, Humboldt-en esplikazio konplikatuen atariko antzo ikus daiteke. Izan ere, Humboldt-ek ez du argitzen, analogiarekin
|
berak
zer ulertzen duen; eta analogiak argitu behar duena ere, nahiko ilun gelditzen da. Ohar batzuetan pausatuko gara, hortaz, beharbada arrastoan jarri gaitzakete, Humboldt-ek apuntatzen duenari hobetoxeago antzemateko.
|
|
Guztiaren emaitza pobre gisa, ematen du, analogiaren baliabidea, hizkuntzaren teorian azkenean berak ematen duenagatik baino, teoriak
|
bera
zergatik eskatzen duenagatik, dela interesantea: hizkuntzaren naturaltasuna eta pentsamenduarekin identitatea egiaztatzea.
|
|
ideia eta ideia ez dira bat, alegia zurea eta nirea; azkenik, gure ideiak bat balira ere, gure ardoaren ideia (k) eta ardoa bera gauzakia, ez dira bat, edo, pentsamenduak pentsatzen duen «ardoa», ez da existitzen (pentsamenduaren ekoizpen bat da, pentsamenduan): errealitatea
|
bera
zer den, ezer ez dakigu. Cfr. Dupréel, E., Les Sophistes, Neuchatel 1980, 62
|
|
« (Karakterea) da izpiritua legez [Geist] hizkuntzan biztanle dena eta hura, berarengandik sorturiko gorputzaren moduan, arimaz hornitzen dizuna (edo: bizitasuna damaiona) [beseelt] »841 Baina hizkuntzaren aiurriarekin
|
berak
zer ulertarazi gura duen adierazteko gehien darabilen irudia kolorearena da. Humboldt hizkuntza bakoitzaren koloreaz mintzo da behin eta berriro842 Hizkuntza bakoitzak hitzak, esamoldeak, bere literatura, dena bere tindu bereziaz koloratzen du843 Baina aiurriak ez du hizkuntza bakarrik koloratzen:
|
|
Ezagutzaile honek forma horien arabera pentsatzen du, objektiboki pentsatzen diharduenean? gauzak zer diren munduan, edo mundua
|
bera
zer den eta nondik datorkeen. Horien arabera antolatzen du:
|
|
Sareak desagertutako pertsonak aurkitzea eta, gainera, puntu gisa balio izatea senitartekoak elkartzea laguntza bila. Nork badaki non eta pertsona bilagailua erabiltzaileak
|
berak
zertarako antolatzen diren: pistak ematea eta laguntza bideratzea desagertuak.
|
|
Hori guztiori kontuan hartuta, AAMk salatu du" garbi dagoela egoera horretan ez duela espetxean jarraitzerik" eta gogoratu du Figueroaren abokatuek 92 artikulua aplikatu eta kalera ateratzea 2007ko apirilean eskatu zutela. Era berean, AAMk auzian jarri zu Figueroa jasotzen ari den tratamendua," itxura guztien arabera espetxeko medikuek ez dakitelako oso ondo
|
berarekin
zer egin: ez dute irizpide finkorik eta batetik bestera erabiltzen ari dira, gobernuaren erabaki politikoaren ondorioz hartu beharreko neurria hartu nahi gabe, hau da, espetxean horrela egon ezin dela eta kaleratzeko agindua eman nahi ez dutela".
|
|
Ordura arte uste zuen sudur zulo berdinetik hartzen zutela arnasa, baina inoiz ohantze berean etzanagatik ez zuten amets
|
bera
zertan egin.
|
|
Urtarilaren hastapenean iduriz, mila zortzi ehun eta hogoita bederatzian, deliberoa hartu zuten zerbaiten gisaz Lastagaren desgertaraztea. Modu bat edo gehiago zalantzan ezarri zutenez ez dakigu, bakarrik eiherazainak zionez" ainhitz lekutan ikusten ziren Maddi eta Olate, ixilka, ikerka, hau ikus hura hunki, hunat so egin, harat behatuz, nabari zen ez zakiteka oraino..."" zer?" erran zuen jujeak, eta" nik ez dakit, ez nintzan heiekin" eta" nolaz dakizu
|
beraz
zertan ari ziren?", eta paperrean ez da deus gehiago idatzirik. Beste auzo batzuen ganik jakiten da ere" usutan kalapitak ezagun ziren azkar, baita ere oihu, sakre eta beste", eta inkestak agertuko duen bezala, bi gizonak papotik loturik ere egon omen ziren egun batean, oihesturik, batak bestea kriminel izenaz akusatzen zuela.
|
2008
|
|
Gizonaren beharra berria da oraindik, hemen ez daukagu lagunik apenas, eta hor gabiltza. Gutxika gutxika ohitzen ari gara, leku berriak ikusten, umeekin
|
bertan
zer egin litekeen ikasten… Artium era joan, erakusketak ikusi, bertan margotu… Urtebetean probatu egingo dugu. Gustatzen bazaigu, berton erosiko dugu etxea.
|
|
Nafarren ia heren bat menpeko bizi da, beraz, besteek eman behar dieten laguntzaren beharrean. Nafarroaz ari naiz, baina pentsatzekoa da inguruko erkidegoei buruz ere antzeko kontuak atera daitezkeela.Menpekotasunen arazoa ez da aztertzeko erraza, dependentziak berez askotarikoak baitira, eta menpeko bizitzea
|
bera
zer den zedarritzeko zaila delako. Gauza bat argi dago, hala ere:
|
|
Enpresak ustiapena amaitu duen unean
|
bertan
zergatik estatuak ez du autopista bere egiten?
|
|
Berdintasun printzipioari ekinez, autonomia erkidego guztiek ez dituzte eskumen berberak izan behar; horrez gain, erkidegoek ez dituzte euren eskumenak modu edo eduki
|
berarekin
zertan egikaritu, ezta emaitza berberak lortu behar ere. Autonomia izateak esan nahi du erkidego bakoitzak erabaki dezakeela bere eskumenak noiz eta nola egikaritu, betiere, Konstituzioaren eta Estatutuaren esparruaren barruan.
|
|
Baina horrek ez dauka horrela izan beharrik. Erabiltzailearen inguruan dauden gailuek erabiltzailearen egoerara, kokalekura, eta abarretara egokitu behar dute [1], eta, horretarako, inguruneko informazio aldaketekiko sentikorrak izan behar dute, hau da, gailu bakoitzak gai izan behar du jakiteko
|
bere inguruan
zer dagoen (hurbil dituen gailuak, horiek eskaintzen dituzten zerbitzuak, hurbil dauden pertsonak, horien egoera, eta abar) eta baita ere inguruko informazioa nola aldatzen den. Horrela, erabiltzaileari eskaintzen zaizkion zerbitzuak dinamikoki egokitu ahal izango dira; adibidez, erabiltzailearen kokalekuaren arabera, argi bat edo beste bat itzaliko da. Testuinguruarekiko egokitze horrek erabiltzaileari abantailak ekarriko dizkio; izan ere, erabiltzaileari bere kokapen eta lehentasunekiko egokienak diren zerbitzuak eskainiko zaizkio.
|
|
Atal hau konposizio sistemaren zatirik garrantzitsuena da; izan ere, sistemaren adimena hemen kokatzen da, baina ez litzateke ezer aurreko bi sistemak gabe. Arrazonamendu sistema gai da, testuinguruarekiko sentikortasun sistemari esker, gailu bakoitzak
|
bere inguruan
zer duen jakiteko, hau da Mikel non dagoen, telebista piztua dagoen ala ez, eta abar. Bestalde, elkarreragingarritasun sistemari esker, inguruan dauden gailuekin komunikatzeko gai da.
|
|
Egia esan, ez zen askorik ausartu wolof eta beste etnia musulman batzuei aurre egiten diolen alde. Beragatik izan balitz ziur aski egingo zukeen, baina kontua ez da
|
beragatik
zer egingo zukeen, zer egin zuen baino, eta ezer gutxi izan zen.
|
|
Bere sotanak lepoa tinke tinkia betetzen zion eta erdiko botoi etarik urratzen ere zuen betearen beteaz. Pentsa
|
beraz
zer zitakeen holakoa lehenago pilotan, zituen zain doble heietaz armaturik.Aitzineko pilotaria, sartzen zitzaion oso osoa pilotari gainerat eta kasik jo paretari hala hala. Ez zutena erraiten besoa ere hautsi zuela holako oldar batean sakatzean!
|
|
Ez ditu Axular-ek testamentuari buruzko kontuak isilik uzten. Zinez, testamentua
|
bera
zer den zehazten ez badu ere, xehe xehe garatzen ditu horren baldintzak.
|
|
Pentsatzea gauza bat da, ordea, eta frogaturik izatea bestea. Hortik ere balegoke
|
beraz
zer argiturik, gaur gaurkoz ondorio sendoetara nekez irits daitekeela argi aitortuz.
|
|
Eta horrekin inplizituki adierazten zuen euskaldunak Espainia baitako herri gisa ikusten zituela, talde berezi eta apart gisa, baina espainiarrak. Testuan ez zuen zehazten
|
beretzat
zer zen Espainia. Baina pentsa liteke, garaiko foruzaleengan ohiko zenaz, Azkuerentzat jatorrizko Espainia hainbat «nazionalitate» desberdinek osatutako herrialde bat zela (euskaldunak, gaztelauak, katalanak...), aniztasun politiko kultural hori errespetatu eta erlijio batasunean oinarritzen zena (fede katolikoa baitzen Espainiaren «kondairako atal zoritsuena»).
|
|
NEKANE. Auskalo! Halan da be, bardin dio
|
berak
zer pentsatu.
|
|
• Euskara eta euskalduna izatea
|
beretzat
zer den azaltzeaz gain, kezkatua dagoela adierazi digu euskarak gizartean eta Elizan duen egoera zein den ikusita.
|
|
|
Bere
zerak... koskabiloak moztu zaizkien gizonezkoak.
|
|
Onartua daukat, egia esan, fandango eta arin arinik ez dutela ikasiko datozen belaunaldiek. Hori bai, udan munduaren beste muturrera bidaliko ditugu ingelesa ikastera eta han trikitixak ez du balio deustarako,
|
beraz
zertarako nekatu ikasten … Reggaetoia bai ordea dantza unibertsala! Edonon ligatzeko balio dizu, eta zorionez Elgoibarren ez dago akademiara joan beharrik; kaleko unibertsitatean daukazu larunbat arratsaldero.
|
|
A.D. Nuttall ek
|
bere
Zergatik sortzen digu plazera tragediak, liburuan idazten duenez," Beldurra eta penaren eztitasun arraro horrek" ezaugarritzen du gure artearekiko arrapostua.
|
|
Tabernak beste aire bat hartu zuen, Tomas oso pozik zegoen, nik uste dut gizajoa konturatzen zela zergatik etortzen ziren bezeroak, hasieran ez nien uzten ezta arrimatzen ere, baina bezeroek ez esatekoak esaten zizkidaten, eta kolpetxoak ematen zizkidaten ipurdian eta, eta, ahal izan balute, egingo zidaten gauza gehiago ere, egia da nik txeraz hartzen nituela bezeroak, beti gustatu izan zait jendearen kariñoa, eta taberna bateko negozioak ere horrela egiten du aurrera, kariñoarekin eta ez zaputzaldiekin, nola bestela?, baina nik ez nien marratik pasatzen uzten, hori sekula ez, tabernari batek jakin egin behar du zein den bere terrenoa, eta Tomasek esaten zuen bezala, tabernaria emakumea baldin bada, are gehiago... ...tabernako lanak banatzen genituen; atsoak, berriz, jatorduak prestatzen laguntzen zigun, eta diru dezente ikusten hasi ginen, baina Tomas zabartzen hasi zen, batean uso pasa zelako eta bestean tabernarako ardoa erosi behar zuelako, aise bilatzen zuen aitzakiaren bat tabernako lanari muzin egin eta jai hartzeko, nik lana egin eta berak irabaziak jorratu, horra haren legea, eta gaua iristen zenean,
|
berak
zer nahi hura egin behar, apeta egiten zitzaionean ez zegoen ezetz esaterik, eta larrutan hasten ginen, berak agindu bezala portatzen nintzen ni, eta pentsatu nuen eskubide osoa nuela partila izateko tabernako martxan, eta gau batean senarra goxo goxo hartu eta ohera eraman nuen, zerbait gertatuko balitzaizu, zer?, eta berak, zer gertatu behar zait ba?, baina nik ez nuen etsi, eta handik gutxira ...
|
|
Etsi etsian, bidaiatzen edo turismoa egiten hasi dut atzera berriz. Irudipena daukat turismoari uko egin izanak turismoa bertan egitera ekarri nauela, bertan turista, bisitari edo etorkin izatera, eta
|
bertako
zerak auskalonongoak balira bezala sentitzera... orain artean sekula pentsatu ez nuen tamainan.
|
|
Injineruak, jeneralean eta partikularrean, lurra etsai duela esan behar da. Norberak pentsa beza nola maite dituen
|
bere
zerak: ornitologoaren edo injineruaren gisan.
|
|
Erroz gora zegoen eta oihu patarrikaz hasi zen, euskaldunen sakasta zela, euskaldunen sakasta zela!! Geuri teilapeko irriak sartu zitzaizkigun eta ordu
|
berean
zer dugu ikusten. Medor ihiztorra, bere nagusiaren orroak entzunik, gorteko ate handietarik sartzen soldado meta horri buruz, herrestan zakarrela ilar ontzia, kea zariola.
|
|
— Ados naiz, Jaun Erregea, zure nahia delako. Hona
|
beraz
zer iruditzen zidan: zezena, puska bereziena denez, dudarik gabe zuretzat da.
|
2009
|
|
Ordu txarrean, gizajo handiak! Sanson
|
bera
zer zan, ba, Txotxopinen ondoan?
|
|
Kirol jantziak saltzen dituzten denda honetan Andrea Vasa futbolari italiarra bizi da eta, saltoki kanpotik,
|
bera
zer egiten ari den ikus dezake jendeak.
|
|
Entrenatzaile tolosarrak ez du zirkinik txikiena ere egin bere diskurtso zuhurrari dagokionez eta gaur goizeko prentsaurrekoan botatako esaldi horrek froga fidagarritzat balio du. Mendizorrotzan lurra jo eta gero, taldeak lau garaipenekin erantzun du eta artean Lillok bereari eutsi dio,
|
beraz
zertarako aldatu.
|
|
K. A.:
|
Berak
zer proposatu zuen, gemulak edo... nola zen hori?
|
|
Neuk ere ondotxo nekien bekokian neukan granoa ez zela batere sexia. Baina gehiegizkoa iruditzen zitzaidan
|
berak
zer jan nezakeen esatea. Edo aknea neukala aurpegiratzea.
|
|
Gandiagak seguru asko hori pentsatzen zuen. Inoiz ez du jakin,
|
bera
zer autoritate zen asko eta askorentzat, asko gauzatan.
|
|
Baina zientziak justizia, edo elkarren begiramendua, edo maitasuna ekar ote dezake? Ez, zientziak etorkizuna ez du eratzen osasuna, justizia eta oparotasuna ekarriz, baizik gizakia
|
bera
zer den ikusaraziz eta egia onarraraziz. San Joanen ebanjelioan bezalaxe, gizakien asebetea egiaren ezagutzak (orain zientifikoak) ekarriko du.
|
|
Bigarren Karlistada ostean, karlistak armaz derrotaturik eta euskal diputatu liberalen iritziaren ere aurka gehiengo parlamentarioak hala erabaki izanik, 1876ko uztailaren 21ean Foruak ezabatzeko legea onartu zen Espainiako Gorteetan Madrilen. ...soldadu espainolek okupatua dago dena; Foruen aldeko edozein adierazpen jendaurreko gogor zigortzen duen gerrako zentsura ezarri du Gobernuak lau euskal probintzietan 16. Batetik, bada, Espainiako armen gatibuak bilakaturik, eta bestetik Parlamentuaren petzero probintziak, h. d., galdurik erabat, nortasun forala?, Euskal Herriek parada izanen dute beren buruari galdera garbi jartzeko finean, egiaz
|
berak
zer diren, beren buruentzat bederen.
|
|
Horrela, berdin da gero Jainkoa baiesten ala ezesten dugun, kontzeptuaketan bertan gauzak hastapenetik Errementari Handi baten(, demiurgoa?) obrak bezala dauzkagu pentsatuak, eta geroenean munduaren sorrera bera ere halaxe pentsatuko da, Arkitekto Handiaren eraikuntza, Ernazimentutik aurrera esatea gustatuko den legez. Erlijiozko Jainkoaren ideia antropomorfoa bada, zientzia ere erro errotik antropo eta soziomorfoa da; mitoa zein zientzia, gizakiak bere interesetatik eratuak dira,
|
bera
zer den eta nola diharduen daukan kontzientziaren proiekzioz naturaren gainera. Gauzen izate esentzial, itxuraz objektibo eta neutrala, zientzietakoa, protoietatik galaxietaraino, giza esperientzia eta interesen era eran dago irudikatua, antropomorfismo ezkutatu bat baino ez da:
|