2003
|
|
Armadilokia, edotapeludokiaEtxeparekdioskunez, janarihautaomen daberezabalerageografikoosoan, TexastikArgentinaraino.Puntuhorretan adosdaudebegiratuditudanerreferentzia guztiak.Halaere, bakarbatean aurkituizandutzerenzaporeaduen: dirudienez, kalitatehandikotxerriki lakoada.Nolanahi, Juancitorenamakprimerakosukaldariaizanbehar zuen, ikusiz eta peludokiaren oroitzapenak
|
berak
zer nolako mihizkadaksortzen dizkion seme gehienari.
|
2008
|
|
Bere sotanak lepoa tinke tinkia betetzen zion eta erdiko botoi etarik urratzen ere zuen betearen beteaz. Pentsa
|
beraz
zer zitakeen holakoa lehenago pilotan, zituen zain doble heietaz armaturik.Aitzineko pilotaria, sartzen zitzaion oso osoa pilotari gainerat eta kasik jo paretari hala hala. Ez zutena erraiten besoa ere hautsi zuela holako oldar batean sakatzean!
|
|
Ez ditu Axular-ek testamentuari buruzko kontuak isilik uzten. Zinez, testamentua
|
bera
zer den zehazten ez badu ere, xehe xehe garatzen ditu horren baldintzak.
|
|
Pentsatzea gauza bat da, ordea, eta frogaturik izatea bestea. Hortik ere balegoke
|
beraz
zer argiturik, gaur gaurkoz ondorio sendoetara nekez irits daitekeela argi aitortuz.
|
|
Eta horrekin inplizituki adierazten zuen euskaldunak Espainia baitako herri gisa ikusten zituela, talde berezi eta apart gisa, baina espainiarrak. Testuan ez zuen zehazten
|
beretzat
zer zen Espainia. Baina pentsa liteke, garaiko foruzaleengan ohiko zenaz, Azkuerentzat jatorrizko Espainia hainbat «nazionalitate» desberdinek osatutako herrialde bat zela (euskaldunak, gaztelauak, katalanak...), aniztasun politiko kultural hori errespetatu eta erlijio batasunean oinarritzen zena (fede katolikoa baitzen Espainiaren «kondairako atal zoritsuena»).
|
2010
|
|
Euskararekiko kontaktu orduen igoera hori ohargarria da kopuruz.
|
Bere
zer nolakoa ere kontuan izan behar da, ordea. Eskola ordu gehienetako jarduera, euskaraz zeinerdaraz, interaktibo bizia baino sarriago jasotzaile pasiboa izan ohi da.
|
|
titulartasuna. . Titularrak oso argi eduki behar du
|
bera
zer den eta bere funtzioa zein den. Ikastolak ez zirelako bakarrik sortu, helburu batekin baizik:
|
2012
|
|
Ezin daiteke iholaz ere hunki, pastoralaren izatea bera ezeztatü gabe. Hala nola, arizaleak bere bürüa ahatz eta ez düan behar erakutsi
|
berak
zer senditzen düan; lerden eta txüt egoiten da, bere barnea ixilik bezala gordez.
|
|
Gaizkigileak eta okerrak zehatzen dütü. Bakoitxa, ez beitaki ontsala
|
bera
zertan den, züzen ala ez ari den, beldürrean egoiten da. Lazdürak üngüratzen dü eta bultzatürik bezala dago ea nola gogoko izanen zaion, nola bere alde eta lagün bildüko düan.
|
2013
|
|
Badakite Frantzia oraino aski azkar dela bere lurren puskatzerat ez uzteko.
|
Beraz
zertako eskain bakearen egitea, ikusten dutelarik beren chedeetarik urrun gelditu dutela. Ez zezaketen hobeki aitor beren beldur handia.
|
|
Badire egunkariak gutaz oraino espantuka ari direnak, sekulako harritu bagintu bezala. Hona atzo
|
berean
zer zion Angleterrako egunkari handienetarik batek, Times delakoak: «Bere gizon ederrenak ekharriak zituen Guillaumek Craonnerat, Roumanian asean eta bethean atchikirik, guk behiak landan atchikitzen ditugun bezala.
|
2019
|
|
Ezagutza ezinbesteko abiapuntu hartuta, euskara ikasi zuten lehen arabarrek berehala ekin zioten ekitaldi kulturalak antolatzeari, eta hor ditugu Baraibar taldeko Odon Apraiz eta konpainia, beste jarduera batzuen artean, Euskal jaiak antolatzen Araba osoan zehar. Begira Odonek
|
berak
zer dioskun LeintzGatzagako San Martin Zurtintzako ermitan 1929ko uztailaren 27an antolatutako jaian:
|
2021
|
|
Bestalde, adjektiboaren oinarrian dagoen izenak adiera bat baino gehiago izan ditzake eta, beraz, ez dugu euskaraz beti modu
|
berean
zertan eman: rural, esaterako, baserri (baserri giro) herri (herri kirolak), landa (landa lan) edo nekazaritza (nekazaritza produkzio) mugatzaileen bidez ordezka dezakegu euskaraz.
|
|
Dena dela, zeren ek aurretik osagai bat duela ere eratzen da perpausa zenbaitetan: Badoa, ur hozketa, egarriak zeren duen itoa (Oxobi); Zeinetan, iduriz, ez baita deus gaiztorik, fundatuak zeren diren arrazoi ederren gainean (Haraneder); Ez direlakotz joan behar, legea
|
bera
zeren alde duten (Hiriart Urruti).
|
|
§ 125) seinalatu zuen bezala, euskaraz beste modu batean ere ager daiteke korrelaziozko egitura hau, ondoko adibideetan ikus daitekeen bezala:
|
Berak
zer esaten eban. Nik arexeri erantzun baiño ez; Zein lagunen atzean ibili zan?
|
|
Galderazko egituratik abiaturik ere forma jokatugabeak izan baitaitezke, are handiago gertatzen da orduan erlatibo korrelatuekin perpaus horiek duten antza:
|
Berak
zer esan ta nik arexeri erantzun, besterik ez (Altube 1929); Nik nora begiratu, hara hark (J. I. Basterretxea); Erizain ibili nintzen Gudarostearekin, gudariak nora joan ni hara (Uribe).
|
|
Horrek enegatik aita edo ama uzten duenak adierazi nahi du. Gauza
|
bera
zer ere rekin: Zer ere esan zuen, nik ez nion sinetsi.
|