2007
|
|
Ondoko igandean,
|
jendea
multzoan etorri zen elizarat, hain segur ere jakinik apez berria mutua zela eta hortaz segurtatzeko, bainan ere hartaz doi bat irri egiteko xedean, ez baitziren horretarako azkenak, eliztar zintzoak izana gatikan. Eta hau gertatu zen orduan:
|
2008
|
|
Zenbait egunen buruan
|
jendea
hasi zen Peio amerikanoaz arrenguratzen, nehork etzuelakotz ikusten, ez etxe inguruetan, ez ostatuetan.
|
|
Epeldu da aire beroa. Karriketan
|
jendea
doa pultxoka, herriko biltoki handiari buruz. Hor, entzunen dituzte kondalariak.
|
|
Mezatik lekura,
|
jendea
plazarat buruz doa. Jadanik plazako jartokiak betexeak dira.
|
|
Bost kantariak tauletan eskuz esku arragertu direnean,
|
jendea
xutiturik txalokada luze batean arizan da. Ainitzek oihukatzen zuten zorionezko aratsalde hau bezalakoak guttiegi zirela urtean zehar.
|
|
Herriko biltokia zanpez bete da,
|
jendea
oste haundian etorri. Gehiago dena, atsegingarri da hemengo ixiltasuna.
|
|
Hain zen pollit honen ikustea, zaia xuri luxearekin. Bere beso ttipiez, V baten moldean agurtzen zuela
|
jendea
. Ezkerreko zaretik hartu du gutun azal bat eta epaimahaian emanak dauden lau jaun andereri ekarri.
|
|
Patxi Gaztenalde, mikro aintzinetik urruntzean hasi zen entzuleen txalokada, gero eta hots haundiagoan. Zenbait minutuz,
|
jendea
xutik emanik egin dieie, lau bertsolarieri, esker bihurtze bero bat. Nola mintza argiaz, uraz, gizonaz edo askatasunaz?
|
|
Izanagatik bestako laugarren eguna,
|
jendea
omore arradoan senti dela agerian dago. Ahanztu nahi dituzte goizeko uholdearen mehatxuak.
|
|
Ikusi ere
|
jendea
, oste haundian, bakean eta alegeraki, bestako edergailu guzien miresle. Dantzari zoragarriak, herrian berean hezi eta trebatuak.
|
|
Hau harridura! Bertsularien ganat doa
|
jendea
zerbait gehiago jakin nahitan. Bainan lasterrenik hurbiltzen direnetan kausitzen dira Bittor, Marie Leona, Mikele eta haiekin Petan Gorria, hau ere dolutan
|
2009
|
|
Elkarrekin zerbait partitzeko plazer hortan. Maite dut ikustia nere etxean
|
jendea
ongi dela, nere konpania agradablia dutela jakitia.
|
|
Utzi, utzi,
|
jendea
bere gisa, bizi senditzen den bezala, eta beti bihotza gora!
|
|
Nola izaten ahal da ba bertzeala. Nik uste dut libertadeak
|
jendea
galduko duela. Denak funtsekoak izanez, bai, posille izango litzeke bakotxari bere manerian bizitzen uztia.
|
|
Dena on zaioie. Bertze mundu bat baden ero ez,
|
jendea
zaharrago zer ekarki duen, Mexikoko ekonomia Estadu Batuek noiz arte mantenduko duten, Englaterrako erregina zer osasunian den, eta guretik urbillego herriko eskola noiz berrituko duten, auzokoak ez diren apartatzekotan, automobilla ez ginuken txandatu behar.
|
|
Bertzeala, nola ongi bizi nere buruarekin? Ez dut maite
|
jendea
sofriaraztea beharrerik gabe, eta jende hoietatik lenbixikoa, ni naiz, orain arte benepin. Orduan, nere buruari gauza onak desiatzen dizkiot, eta denetik gauza oberena ez ote da bakoitzak bere buruarekin bakean bizitzea?
|
|
Lehentxeago, Astrik tifusa aipatu duelarik, andre zaharrak bere higuina adierazi du, bere errukia ere,
|
jendea
hiltzen ari delata: auzo haietako kiretsa...
|
|
Jende asko dago, kale gizon
|
jendea
gehienbat, nekazari batzuk ere. Batzuk haserre jeiki dira, deadar eginez ukabilak jaso dituzte:
|
|
Hanka biak tink ezarrita lurrean, mendiko
|
jendea
. Arkupeetan neskame zarata.
|
2012
|
|
nolaz ez duzu jauzi egiten? nolaz ez zira karrikara jausten eta han zure oihuez ikhararazten plazako
|
jendea
zintzurrerat odola jin arte zintzurreko piruak zartatu arte, nolaz ahapetik derautazu erhoa naizela?
|
|
Bazuen etxen mutiko bat, semea bezala hazi zuena, beste herri batetarik horrat etorria. Alabainan laborari etxe ederra zen, herriko aberatsenetarik eta horren kurriarazteko
|
jendea
behar zen.
|
|
Errobiren arramantza erauntsi biharamunetan hitz beltzak murruetan polizia kaskoen dirdiran leihotik han Mon Bar odoletan zerra zahia lurrean odol xurgan han parrean
|
jendea
oihuka gatuak karrikan ihes zakur gaixoa goseti begiak amultsu ondoko nagusiak bi ostiko jostuna goizik lanera joailia eta ez du nigarretan bidea kadira antolatzen Jeanne auzoko atxoekin ilunbetako gau sorginarekin espartingile ahantzia aspaldi joana agorrileko lur ikara eta jendea kanpoan Pontrique karrika miseriaren karrika han ere Joanteguyren zurbiak zutik etxea dute berritzen
|
|
...beltzak murruetan polizia kaskoen dirdiran leihotik han Mon Bar odoletan zerra zahia lurrean odol xurgan han parrean jendea oihuka gatuak karrikan ihes zakur gaixoa goseti begiak amultsu ondoko nagusiak bi ostiko jostuna goizik lanera joailia eta ez du nigarretan bidea kadira antolatzen Jeanne auzoko atxoekin ilunbetako gau sorginarekin espartingile ahantzia aspaldi joana agorrileko lur ikara eta
|
jendea
kanpoan Pontrique karrika miseriaren karrika han ere Joanteguyren zurbiak zutik etxea dute berritzen
|
|
Ostibarreko lamin osinetarik itsasora
|
jendea
haundi lurrari lana eskaintzen dionean pikotz eta aiotzez, aitzur eta palaz, harrizko bazterra lur emankor eginez bizia sortu diguzue arbaso langile haritz landatzaileak harri pikatzaile emankorrak hargin trebe gogor etxalde eraikitzaileak etxe eta hil harrietan keinu gozoak kurutzetan bizi gogoak iguzki, golde edo orratz harria oroitzeko eta maitatzeko oroimeneko portuen joan jinean altxatzen di...
|
|
programa ederra... Horrelako edo antzeko jarrera baten alde iharduteko bada
|
jendea
Euskal Herriko zazpi probintzietan. Halere, ez dut pentsatzen ENAMen bideak, edo bide nagusiak behintzat, hortik joko duenik.
|
|
Injustiziaren kontra jazartzeko badugu arrazoia; zapaltzaileen eta zanpatuen biolentzia bereizten badakigu. Altxatzeko prest, badago
|
jendea
(edo izanen da, gaur ez bada bihar). Egoera aztertuz erabaki dezakegu nola eta noizko.
|
|
Aurrera jotzeko, beharra eta
|
jendea
badira: bide bat oker gertatzen bada ez da bide honetan hil behar.
|
|
10 1936an, Francoren altxamenduko lehen orenetan, Arabako eta Nafarroako jelkide buruak (Napar Buru Batzarra, eta Araban Landaburu) erligioa eta jabegoa begiratzeko aurkezten zen kolpe militarraren alde ageri ziren. bere itzuli espainolista egin geroztik ez da izan independentismorik EAJren politikan. Beste gauza bat da mitinetan, EGIren mitinetan batez ere,
|
jendea
berotzeko edozer esatea. Bere praktika politikoan eta historian zehar, EAJ ez da inoiz independentista izan.
|
|
Eta, azken funtsean, pasarazi nahi digun mezua hauxe da, labur bilduta: 1968en inguruan izandako ideologia eta borrokak, XIX. mendeko ideologia iraultzaile zaharren azken ukaldiak dira; haien oinarrietan aurkitzen diren filosofiak (marxismoa eta anarkismoa), mitoak (langileriaren eginkizun historikoa, estatuaren kontrako jazartze biolentoa) eta posizio pertsonalak (militantismoa, bereziki), zaharkituta gelditu dira, eta ez dute gaur egun ez eragin historikorik ez eta
|
jendea
erakartzeko gaitasunik.
|
|
Aipatutako borroka horiek lorpen handiak ekarri dituzte, eta hemendik jo behar da: norberaren zorionari zor zaion errespetua, jendearen izenean mintzatzen diren aparailu eta instituzioen kondenatzea,
|
jendea
biltzeko komunikabide modernoen erabiltzea, ekintza humoretsu eta sinpatikoen balio mediatikoa (yippiak eta provoak aipatuko ditugu...), minorizatuak direnen borroka partzialen balorea (feminismoari munta handia ematen dio...).
|
|
Beti pentsatu izan dut Euskal Herriak baduela zapalkuntzaren kontra jazartzeko eskubidea. Baina, gaur egun, irabazteko bide egokiena
|
jendea
konbentzitu eta gureganatzea da, hauteskundeen eta ekintza sozialen bidez.
|
|
ETAk diolarik gaurko borroka Nafarroaren konkistaren aurkako azken urratsa dela, pentsarazten dit. Halere, sustraien balorea ukatu gabe oraina eta etorkizuna lehenesten ditut, eta, nire ustez, Euskadiko
|
jendea
biltzeko proiektuak bereganatu lituzke duela 20 edo 30 urteko baloreak, non nafarrak eta probintzianoak biltzen baikinen ustez eta iraultza sozial komuna egiten ari ginela. Eta zera errepikatuko nuke:
|
|
144" Komunitarismo" aren kontzeptu politiko modernoa, erabiliko dugun zentzuan, 1980etan ageri da Ipar Amerikan: ez da indibiduoa ulertzerik bere oinarri kultural, etniko, erligioso edo soziala kontutan hartu gabe, eta ez da
|
jendea
errespetatzerik oinarri horiek errespetatu gabe. Frantzian bereziki, 1990etan" antikomunitarismoa" izan da jakobino guztien tema nagusi bat:
|
|
borroka armatua kondenatzea arrazoi etikoengatik, beti diskutigarri izanen da; efikazia arrazoiengatik, demostratu behar da eraginkorra ez dela eta, zer dira irizpide egokiak horren erabakitzeko? Gainera, iritzi ezkor horien argi esatea ez da
|
jendea
biltzeko egokia. Urrats bat aitzinago, eztabaida alferrak dira hauek borroka armatuak alternatibarik ez badu.
|
|
Esklusiorik gabe, euskal nazionalismoak ateak zabaldu zizkion jende guztiari, eta ezker abertzalearen edo nazionalismo moderatuaren aldetik, entusiasmo iraultzaileaz edo konformismo zuhurraz, nahikoak beretu du euskal kontzientzia nazionala. Tamalez, orain proiektu iraultzaileak ez du erakarpen sozial handirik eta espainolisten koalizioa
|
jendea
berotzen ari da nazionalismo moderatuari gobernua kentzeko.
|
|
Eta militarren hiltzeak berak ez du amore ematera behartuko. Badira mendeak armada
|
jendea
hiltzen dabilela; soldaduak kanoi haragi gisaz erabiliz eta elkarri dominak ematen ibilitako militarrek ez dute amore emango, nahiz eta general bat edo hamaika sargentu hilik gertatzea. Kontrarioa pentsatzea ez da zehatza, ez da egia.
|
|
Gainera populazioa hartzen baduzu, edo bahitzen, mehatxuaren bidez, azkenean ekintzaren posibilitatea etsaiaren eskuetan uzten ari zara. Etsaiak abisatu egin behar du
|
jendea
, lekuak hustu behar ditu, eta normala ote da pentsatzea gure erantzukizuna etsaiaren eskuetan utzirik ongi ari garela. Niretzat ez.
|
|
Eta bigarrena jendetasunezko beldurra da: behar ez denean
|
jendea
mintzekoa. Zergatik esango dut orain," hau, edo horiek izan ziren hau eta hura"?
|
|
Arats hura zen hain ezti eta ilargiaren betea Soinua airos ari zen eta zoin alegera
|
jendea
!
|
|
Izai peetan edo ugeldi inguruetan ibiltzea kasik gaitz bidea! Miliarka sistuliek jan nahi zuten
|
jendea
. Haatik, baziren ordukotz, sistulien ausikietarik begiragailuak.
|
|
Nor da Hitler? Gizon horietaz baizik ez da gure xokoetako
|
jendea
mintzo; Ahopetik ere zenbait solasZer solas bada? " Haurrek isilik egon behar die!" Horra zer entzuten zen!
|
|
Olerkiz olerki, hitzez hitz, lerroz lerro, munduan
|
jendea
sufritzen duen guzia nire gainean hartuko dut.
|
|
Galderak nituen. Udan, bilutzik ibiltzen den
|
jendea
, beste jendea baino gehiago irakurtzen denez. Bainuntzirik gabe hondartzetan ibiltzen direnak besteak baino literaturazale ote dira?
|
|
Galderak nituen. Udan, bilutzik ibiltzen den jendea, beste
|
jendea
baino gehiago irakurtzen denez. Bainuntzirik gabe hondartzetan ibiltzen direnak besteak baino literaturazale ote dira?
|
2013
|
|
Nahi dun hil dezadan. Ez, ez nauk hiltzaile bat, mediku bat nauk, mediku ahul bat bakarrik. Nire lana ez duk nehor hiltzea baizik
|
jendea
artatzea. Ez nauk etorri munduan bizia kentzeko baina emaiteko eta atxikitzeko. Nahi dunan bezala baina hori ere garbituko niken plazerekin. Batekin aski duk, jadanik bat gehiegi duk.
|
|
Aita zergaitik
|
jendea
beldurtzen da karriketan euskaraz hitz egitean. Iduri luke lotsatuak direla, gaizki ari dela hola mintzatzean.
|
|
Egia bai haurra,
|
jendea
ahalke dela, beldurrak dio galarazten kontzientzia, ez dago ez, deus gaizki solastatzea arbasoek utzi diguten mintzairaz.
|
|
Ama lur maite eta goxatzen duzula, zeinek luke duda, erran gabe doa, zuk baituzu hazten hiritar
|
jendea
, goseak ez dezan behin ere harrapa.
|
|
Gustuko duzu gurutze gorri handi horiekin
|
jendea
zigortzea
|
2014
|
|
Hauk Lefevretiarrak dira eta Elizatik berex. Horrara ere joaiten da
|
jendea
: 150 bat igande oroz.
|
2016
|
|
Askoz ere errazkiago badakizu. Jartzen zen
|
jendea
. Bai bai, jartzen.
|
|
Ez honaratekoan hainbeste. Haratekoan,
|
jendea
bortxaz baitzoan harat. Trena geldiarazteko zirrinta gider hura tiratzen, mozkortu eta beirak apurtzen eta...
|
|
Berehala. Mirakulu bat da ba,
|
jendea
han bizirik egotea. Orain, zenbait aldiz pentsaketan jar eta, leku hartarik jendea bizirik jalgitzea!
|
|
Mirakulu bat da ba, jendea han bizirik egotea. Orain, zenbait aldiz pentsaketan jar eta, leku hartarik
|
jendea
bizirik jalgitzea! Ez zen deus egitekotik! Oporrik izaten zenuten?
|
|
Mirakulu bat da ba, jendeak han bizirik egoitea. Orain, zenbeit aldiz phentsaketa jar eta lekhu hartarik
|
jendea
bizirik jalgitzea! Ez zen jeusik egitekorik! Permisionerik ukhaiten zinutena?
|
|
Aparantziarik ere. Orain, futitua da
|
jendea
. Norat nahi partitua da orain.
|
|
Aparantzarik ere. Orai, futitua da
|
jendea
. Norat nahi partitua da orai.
|
|
Zakhia ezarri jarralkitako hegi hartan eta hantxet egoiten zinen zenbeit aldiz, zanguak ez zinituela senditzen, bazinituenez ere hau baino gehiago hotzarekin. Ez da erraiten ahal
|
jendea
zoin zaila den bestenaz! zenituela senditzen bazenituenez ere hau baino gehiago, hotzarekin.
|
|
zenituela senditzen bazenituenez ere hau baino gehiago, hotzarekin. Ez da esaten ahal
|
jendea
zein zaila den bestenaz.
|
|
Han denak abantxu garbitu zituzten. Sekulako
|
jendea
. Haiek ziloak eginak zituzten ordukotz.
|
|
Gero, Beñat kusiarekin Bordalerat joan nintzen. Ohartu ginen bai, han zer zen,
|
jendea
medikutik kexu ateratzen. Beñatek esan zidan:
|
|
Kalme aldiak izaten ziren. Laster bukatuko zela eta
|
jendea
esperantxan egoten zen. Arte hortan ahanzten. Entzun dut tenore batez ez zituztela oporrez joaterat uzten denak, Espainirat joaten zirelakotz. laxatzen.
|
|
A.D.N. frogarik ez da oraindik egin. Segur ere gehienak ez ziren ez nonbaitik jinak, ezta eri; baizik eta lekuko
|
jendea
zen jendartetik kanporatua izan zena, batzuentzat erlijio arazoengatik behar bada, besteentzat bertako usaiengatik dudarik gabe. Badirudi elizak eta herritarrek, baita ohiturek eta arrazismoak dituztela baztertu.
|
2017
|
|
Aroa da betidanik eta nunahi hain segur solasaldi askoren lehen gaia. Aurten karrikako
|
jendea
ere aspertua omen da neguaren luzeaz eta ilunaz. Iguzki gose gaude naski denak.
|
|
Eguberri bezperan bi herritarrekin egin solasak dauzkat berehala hementxe aipagai. Banekien Frantziako lurralde batzutan, hiri bazter handietan bezala,
|
jendea
kanpotik etorri langilei aiher zela, kolore guzietako etorkinak omen direlakotz neke eta gaitz guzien iturria eta arrazoina! Orduan eta hor ohartu naiz gure alderdian ere askok molde berean pentsatzen dutela, eta ahoan bilorik gabe aitortzen dutela menturaz orainarte ixilean zaukatena:
|
|
Aitzinarik ez da hemen Fernand Reynaudren umorezko antzerki hura aipatzeko: herri koxkor batean ordukotz
|
jendea
arrangura etorkinak jaten zuela frantsesen ogia, eta entzutearen bortxaz joan egin baitzen etorkina. Ogirik gabe gelditu zen herri hura, okina baitzen hango etorkina.
|
|
Ondotik zebilen apezpikua egiazko jantziarekin beztitua. Eskuan bazuen makil luze bat ahari buruarekin eta batzuetan altxatzen zuen
|
jendea
xaxatzeko, musikaren erritmoa jarraikiz, sustengatuz. Altxatzen zuelarik, emazte guziak jauzika ari ziren eta gizonek esku zarta ederrak jotzen zituzten.
|
|
Eskuan bazuen azotea eta klakarazten zuen airean. Batzuetan zafratzen zuen hurbilegi zegoen
|
jendea
. Oihuak aditzen zituelarik agertzen zitzaion irri gaizto bat begitartean.
|
|
Xiro puntetan zeuden garrak ikararazten zituen. Borreroak hartu zuen bere lekua deabruaren ondoan eta zutik egon zen,
|
jendea
zainduz. Berehala hasiko da meza beltza, dio Lilik boz apal batez. Zer da meza beltza. Aski duzu so egitea, ulertuko duzu laster. Azalpenik gabe ulertuko duzu.
|
|
Pasteur plaza horretan
|
jendea
ibiltzen zen, gelditzen zen katedrala begiztatzeko. Bikote batzuek altxatzen zituzten besoak garguilen muturrak erakusteko beren haurrei.
|
|
Errugbiko errotuak eta Aviron Baionako jarraitzaile leialek so egiten zuten pantailari eta pizten ziren jokolarien eraso on bat ikusiz. Batzuetan, bat batean, oihu bat sortzen zen eta
|
jendea
kadiretarik altxatzen zen, besoak goitituz, entsegu baten ondotik. Orduan ezinezkoa zen ahapetik mintzatzea.
|
|
Lehenik esan behar dut ez direla etxe anitz leku hartan, ez dizut deus erakatsiko. Inork ez du ezer ikusi, hango
|
jendea
ohean zen, gaua zelako. Gizon zahar batek, loa ezin hartuz, erran digu zerbait entzun zuela zubi zuri gainean, azantz bitxia, tak, tak, tak eta berriz tak, tak, tak eta berriz... Ongi, ongi, moztu zuen Frantxoak.... norbait ibiltzen balitz bezala zubian, zerbait tiratuz.
|
|
Gero, heldua nintzelarik, lekaide izan nintzen eta hango kristauak laguntzen nituen gure kofradiarekin. Ez ginen aberatsak, ordainez bizi zoriontsu bat iragaiten genuen
|
jendea
lagunduz. Gauzak aldatu ziren duela urte batzuk.
|
|
Nik ere, heiek bezala nahi nuen eskualde hori utzi baina, antolatzen nuelarik nire ihesa, terroristek harrapatu ninduten eta eraman leku batera non baitzeuden bertze jende batzu. Leku hortan torturatzen zuten
|
jendea
. Hor hasi zen nere kalbarioa. Zertako, zer gertatu zitzaizun. Galdegin zidaten bertze giristinoen torturatzea, ezin nuen egin, orduan...
|
|
Baina lehena lirikoa zen nagusiki, bigarrena satirikoa eta didaktikoa:
|
jendea
hotzik utzi zuten. Haatik epikak salbuespen bikainik badu Frantziako letretan:
|
|
Bai, hala da. Ipar Euskal Herrian, bereziki elizaren inguruko
|
jendea
, ez zen errepublikaren aldekoa, batzuek Napoleonen inperiora itzuli nahi zuten, beste batzuek monarkiara. Gainera, hirugarren errepublika denboran, Frantzia laiko bihurtzeko indar handiak egiten zituzten.
|
|
Duela 3.000 urte zen hori. Zibilizatu baigara geroztik, astoa baino gutiago da
|
jendea
.
|
2018
|
|
aukera berri baten aurrean gaude, eskenatoki berri batean. Baina ulertzen dut" hangoa naizelako eta
|
jendea
jatorra delako eta atsegin dudalako etxera itzultzea" ideiaren inguruan ironia egiten duzunean. Arrazoi duzu, eta esaten duzun horretan indarra duzu batez ere, arrazoia baino gehiago agian, gerla batetik itzultzeko gogoa izaten baita zuretarrekin elkartzeko, 92 jende jatorrarekin, lekuekin arratopatu eta bide egiten jarraitzeko toki bat bilatu eta zinez ibiltzen zoazela sentitzeko.
|
|
Adiskidantza sentimendu hau, bereziki soziala, iberiarrendako ez da sekula izan populu zaharretan agertu zen okerduraz beteriko gaiztakeria. Euskaraz adiskide hitzak" adin bereko" erran nahi du eta arbasoen familia libre horretan,
|
jendea
berez menpekotasun moraleko eskala batean sailkaturik da, non adinak mailak zehazten baititu. Adiskidetasuna belaunaldiz kontatzen da:
|
|
Gezurrezko zurrumurru anitz izan ziren haien oldartzearen inguruan. Ez dakit zenbateraino liluraturik zen Pariseko kazetaritza berak luzaz zabaldu dituen okerrez eta ilusioaz, zeinean kontu handiz itsu atxiki baitu frantses
|
jendea
, oldartze horren egiazko zergatiko eta izate bereziaz. Egiak azkenekoz hodeia zulatzen du, baina eguneroko prentsak ez du oraino zuzendu gure Babel politikoaren organo zenbaitek trebeziatzat daukaten makiabelismo zozoa.
|
|
Alde gainean onil itxurako kebide handi bat bada, non egurra ezartzen duten idortzeko zeharkako barra zenbaiten gainean, hauetarik batek laratzari eusten diolarik. Suaren inguruan biltzen da
|
jendea
, kanpamentuan bezala. Ene plazera boluntarioen erdian jartzea zen.
|
|
Bizkaitarrek eta nafarrek a fortiori pribilegio berak dituzte. Haien ustez, Gaztelako
|
jendea
basailutzaz eta joputzaz lohiturik da. Noblezia gaztelaua ere doi bat gutiesten dute, juduekiko nahasketengatik duintasunik ez balu bezala.
|
|
Jakin behar dena da auzo herrietan agitzen diren iraultzek euskaldunak arraza ilota baten maila batera apaldu behar dituztenetz edo, aitzitik, aitzinamendu erlatiborako joerak ez dituenetz agotak iberiar legearen maila bikainera altxatu behar. Zergatik nahi lukete barbaroek beren biharko arraza berriz piztuko duen
|
jendea
suntsitu. Sofistak, bozkatzeko eskubidea gutitu nahi dutenak eta jendeen ehunetarik lauretan hogeita hemeretzia joputza politikoan atxikitzen dutenak, irrigarri iduri zaizkit, hitz bat gaizki entelegatzeagatik, euskaldunei ukatzen baitiete haien zibilizazioaren nagusigoa.
|
|
Liskarra hainbeste handitu zen, non bi gazte sutsuek ezpata eskuan hartu baitzuten eta kasik orokor bilakatu zen borroka bat hasi zuten. Mendozak, Ertzillari gorroto handia baitzion, lehenik burua galtzera kondenatu zuen, baina,
|
jendea
ozenki haren alde altxatu zelakoz, sententzia bazterturik izan zen. Ertzilla presondegiaz eta desterruaz zigorturik izan zen.
|
|
Horiek etorrarazteko, begiak zulatu zaizkien apeu biziak baliatzen dituzte. Euskaldun
|
jendea
, noble eta zintzoa, Henrike IV.aren denboran oraino uso ehizan ari zen belatzaz edo bestelako ehizetan, aztorez. Su armen hobetzearen ondorioz, joko hau bazterturik izan zen.
|
|
Asmatze hau AroBIDAIA NAFARROARA tza eta Basajauna ren elezaharraz itxuratu zuen 45 Haur ipuin honek moral filosofiko hau ezkutatzen du: Basajauna piztia, animalia, tximino bat da; eta
|
jendea
, izaki perfektu, argia, Gizona! 46
|
|
Hainbeste aldiz odolez bustirik izan diren lur hauek lantzeko izerdi isuriak azkartzen du haien amodioa eta sentimendu handi hau are handiagoa da independentzia eta nazionalitatearen grina nagusiaz.Euskaldun jendearen bizitza sozialaren gorabeherak arrakastaz ikertu eta haren historiaren drama filosofikoa ongi entelegatzeko, ez da begitik galdu behar zein diren haren berezitasun noble eta poetikoaren itzalaren hiru ardatzak: eguzki arrazako jatorrizko
|
jendea
, garaitu ezineko soldadua, menditar zibilizatzaile eta hautatua.
|
|
Aholkatzen diet euskaldunei defentsiban eta zain egotea, harik eta, gauzen indarrez mugimenduaren aitzinean jarririk, kantabriarren federazioari iniziatiba iraultzailea etorriko zaion arte. Ez du axolarik bi erresumetako jaun legitimistek pentsa dezaten euskaldun
|
jendea
beren politikaren tresna dela. Haien aurkariez, jaun liberalez, den bezainbatean, haiekin alegiako sagarroiarena egin dut.
|
|
Ohar orokor horiei gehitu behar zaie berez emankorra baina landugabea den lur baten itxurak arrotzaren gainean egiten duen irudipena. Hartan herri bakanak eta hiri pobreak ikus daitezke, non libertinaje eta miseriarengatik iturrian agorturiko
|
jendea
nekez bizi den. Han, eguzki ederrenaren pean, gizona lo dago ez jakitatean kokoriko; han, deus ere ez da bizi eta sozialik, kultu sineskeriatsua ez bada, bere apaiz eta fraide oldeekin; deus ere monumentalik, elizak ez badira.
|
2021
|
|
Orduan Noella ene lagunak bilatzen zituen erremedioak. Baziren zenbaitzu paralizatuak zirenak, zeren gosearekin ez baitzuten aski bitamina B; bainan Noellak errezebitzen zituen gauza mirakuluzko horiek eta
|
jendea
berriz xutik eta kurri ibiltzen zen; harrituak gelditzen ziren. Eta erraiten zuten:
|
|
Denbora berean" Motive (e)" en berzte partea joan da Gazaren bisitatzerat. Gauza tristeak Ikusi dituzte, hala nola, soldado batzu Palestinako
|
jendea
bortxaka belauniko emanarazten, heien ainzinean, beren pasaporteak presentatzeko. Israelek suntsitzen ditu heien etxeak, arrozoinik gabe.
|
|
Lehenbiziko parte hori bukatzeko, aipatuko dut Arnegiko erretoraren azken istorio irringarri bat. Lehen, liturjiaren berriztapena aintzin, apezak ez zuen
|
jendea
ikusten meza denboran, jendeari bizkarrez egoiten baitzen. Bazituen bakarrik lau edo bost memento apezak bere publikoari begiratzeko.
|
|
Gertaera horiek gordeak izan dira orai arte. Bainan
|
jendea
hasia da heien ezagutarazten.
|
|
Xutik jarzen zelarik, esku zartak entzuten ginituen eta Otto hasten zen predikatzen. Zonbait aldiz errepikatzen zituen erretorak erranak, bainan ainitz aldiz asmakuntza frango baziren eta
|
jendea
irri karkailaz aritzen zen memento luze batez. Zonbait aldiz, lnfernuko suaz larderiatuak ginen, bainan haren erraiteko manerak ez zuen beldur emaiten eta beste alditan hitzemaiten zuen zeruko bozkarioa, kolore guzietako ainitz aingeru hegaldaka ibiliz gure inguruan...
|
|
Lehen ez zen ostaturik kalaka edo solas aldi baten egiteko. Eta denbora txarra baldin bazen, hor egoiten zen
|
jendea
herriko berriak jakiteko. Bai zinez leku baliosa zen hori!
|
|
Bat, ETAk berak errana baztertzea eta Sabino Aranaren testu hautatuak erabiltzea, ETArenak edo ETAk onartuak balira bezala aurkeztuak. Sobera erraza, baina
|
jendea
berotzeko onak.
|
|
Borroka armatuaren bi besoak, alegia etsai armatu publikoei eraso zuzena eta
|
jendea
babesteko salatarien bilaketa eta eliminazioa, biak sartzen dira logika berean eta ezin oposatu daitezke.
|
|
Bestalde, noraino Aideologia kontrarioko@
|
jendea
garbitzea sartzen ahal da babesa eskaintzeko estrategian, eta ez bilakatu garbiketa ideologiko hutsa?
|
|
Jarririk ginela bota zituzten tiroak, ziur geunden haizera egin zituztela. Orain, aldiz, garbi ikusten da
|
jendea
zebilen aldera tirokatzen zutela+.
|
|
Alta, azpimarratu nahi dut zatiketa ez zela bi buruzagiren arteko arazo pertsonalen ondorioa, alegia Ezkerra eta Argalaren artean. ETAn bazen nortasun handiko
|
jendea
, bistan dena, baina erabakiak askoren artean ontzen ziren.+ 49
|