Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 2.350

2000
‎Gatazka horretanetengabeak dira nortasun horien eraikuntza eta desegituraketa prozesuak, nortasunakez baitira betiko emanak, eta gizarteko prozesuen barnean kokatzen baitira. Izan ere, behin eta berriz ikusten ari gara nolako esfortzuak egiten diren estatu espainol etafrantsesetik, esaterako, beren nortasun nazionala finkatzeko, eta horrekin batera euskalnortasuna desagerrarazteko. Era berean ez dira txikiagoak Euskal Herritik nortasunpropioari eusteko eta, neurri berean, ezarri nahi zaizkigunak desegiteko egiten direnahaleginak.
‎Hobeto esanda, bi aldagai horien arteko lotura modu ezberdinetan agertzen da herrialdearen arabera. Hegoaldeko herrialdeetan ezda bien arteko loturarik ikusten : izan ere, Bizkaia eta Araban populazioaren erdia daetorkina, baina euskal herritartasuna etorkin gutxi duten Iparraldeko herrialdeetanbezain hedatuta dago, hedatuago kasu batzuetan.
‎Antzeko zerbait gertatzen zaigu hizkuntzarekin: Iparraldean nortasunak gora egiten du euskaldunen kopuruak gora egiten duenean, Hegoaldeko herrialdeetan harreman hori hain argia ez dela ikusten dugun bitartean.
‎Bosgarren atalean Euskal Herria hedabideetan nola islatzen den aztertzeari heldudio Jose Inazio Basterretxeak, baina azterketa oso grafikoa eginez: eguraldi mapekbirsortzen duten eremu geografikoa sozialki esanguratsua izanik, Euskal Herrianirakurtzen den prentsak eta ikusten diren telebista nagusiek zein eremu geografikoislatzen duten erakusten digu modu oso eskuragarrian.
‎Arabari dagokionez, lehenik eta behin, EL CORREOren nagusitasuna ikusten daguztiaren gainetik. EL PERIODICO DE ALAVA, probintzibakarra, askozaz atzeragodator irakurle kopuruari dagokionez.
‎Bizkaian ere, EL CORREOren nagusitasunak baldintzatu egiten du, neurri handibatean, herrialde horretako panorama. Izan ere, hamar egunkari irakurleetatik seik ELCORREO leitzen dute, ondoko taulan ikusten denez. Horrez gain, herrialde horretakopopulazio erdiak (%49, 8) egunerokoa du periodikoak irakurtzea.
‎– Ikus entzuleen erantzun oparoena jasotzen duen eguna, igandea du telebistak, minutu kopuruari dagokionez, 220?; eta larunbatetan telebista gutxixeago ikusten bada ere, gainontzekoetan, lanegunetan alegia, 200 minutu pasatxo ematenditugu telebistaren aurrean.
‎Bizkaiari dagokionez, taulan ikusten den modura, audientzia handiena eskuratzenduten hiru kanalak (TVE1, Tele eta ETB2) kopuru bertsuetan mugitzen dira. Pittinbat gutxiago du Antena kateak eta geroago datoz TVE2, ETB1 eta telebista lokalak (guztira% 6,2 aipagarriaz).
‎Aipatu ditugun puntuez gain, ETBren kanal biak ikusten dituztenen profil sozio demografikoa eta Euskal Autonomia Erkidegoko gainerako biztanleek dutena antzekoada, bai rol familiarrean eta bai klase sozialean, zein bizilekua duteneko herrialdearidagokionez.
‎Egunkariz egunkari begiratuta, berriro ere ikusten ditugu antzekotasunak etaezberdintasunak. Lehenen artean, jadanik aipatu ditugun hiru joera hauek:
‎Albisteetako gertaerak jazo diren lekuari erreparatu beharrean gertaera horiekeragina izan duten tokiari begiratzen badiogu, egunkari bien arteko antzekotasunaesanguratsua da oraindik, baina ez hain erabatekoa, 4 taulan ikusten dugun legez.GARAk, bere lehiakidearen aldean, Gipuzkoa eta Nafarroa lehenesten ditu (eta neurritxikiagoan Bizkaia eta Araba). Euskarazko egunkariak, ordea, Iparraldean eraginaduten albiste gehiago argitaratzen ditu GARAk baino.
‎Eta horiek gaurko egituraketa juridiko politikoa islatzendute. Nolabait esateko, hemen ikusten da, era grafiko batean, politika litekeenareneremua den bitartean, ekonomia benetan denaren eremua dela.
‎Goiko taulari begirada azkar bat emanez ikusten den legez, kanal batean sendoagertzen den generoak ez du leku gehiegirik bestean; eta alderantziz. Hori, behin bainogehiagotan aipatu dugun osagarritasuna prime time aldian areagotu egin izanarenadierazgarria besterik ez da.
‎Ezberdina izan daiteke, ordea, Iparraldeko albistegiaren kasua: Iparralderako deskonexiorik egiten ez denez, Iparraldeko lagunek Gipuzkoako albistegia ikusten dute deskonexioen orduan. Era berean, Iparraldearen berri Euskal Herri osora hedatzen daIparraldearen Orena saioaren bitartez.
‎kiroletan agertzen dira gehienbat Euskal Herria eta Espainia lotuta, bai eta neurri txikiagoanpolitikan ere. Kirolaren kasuan, bestalde, hauxe ikusten da: Espainiarekin soilik (beraz, Euskal Herriarekin ez) zerikusia duten albisteen kopurua handiagoa da gai honeninguruan gainerakoetan baino.
‎...liko europarrari ere lehen Estatuena bakarrik zen ikus entzunezkoa gizarte balio batzuk bideratzeko funtzioa atxikitzen dizkiona; eta azkenik, gero eta indar handiagoarekin, ikuspegi ekonomiko industriala ere, zeinetik lehiakortasunean irabaztea, garapen teknologikoa sustatzea eta enplegua sortzea diren lehentasun larrienak, horretarako Europar mailako ikus entzunezko enpresa taldeak eratu beharra ikusten delarik.
‎Nola eragiten dute prozesu hauek Euskal Herrikokomunikazioaren egituran? Zeinen eskuetan daude Euskal Herrian irakurtzen denprentsa, entzuten den irratia edo ikusten den telebista. Zer nolako itxura erakustendute bertako komunikabideek enpresa ikuspegitik aztertuta?
‎Elebitasuna aukera pertsonala denez, elebitasunaren gauzapen edo erabilpena gizakiaren aukera pertsonala denez, euskaldun elebidunak berakdu giltza, erraz asko kontsumi baititzake bai euskarazko produktu mediatikoa baierdara hutsezkoa ere. Gaur gaurkoz, komunikazio enpresek ez dute euskal hiztunarenmerkatu kuota galtzeko arriskurik ikusten , erdaraz ere gustura irakurtzen baitu euskaldunak. Bestalde, zenbait kasutan, euskaldun elebiduna kontzientzia politiko argia duenpertsona denez (berdin ezkerrekoa zein eskuinekoa), sarritan sentitzen du zor moralenbat bere alderdiko prentsarekin:
‎d) Bigarren maila batean gelditzen dira, oso atzeraturik gelditu ere, erakundeetakoordezkariak. Desberdintasun txikia ikusten da erakundeak publikoak ala pribatuakizatearen arabera; errazago, hala ere, mintzakide euskalduna erakunde publikoetanaurkitzea.
‎Euskarari buruz jarduterakoan, euskarakbalio estatistiko aipagarria du orrialde nafarretan: gai honi buruzko hamar albistetatikhiruk ikusten dute argia euskaraz.
‎eskuineko nazionalistek baino gehiagoerabiltzen dute Mundokoek euskara beren orrialdeetan. Mundon, iritzi tankerakoartikuluak dira argia euskaraz ikusten duten informazio inputik gehienak. Gaieigagozkielarik, Mundok euskaraz argitaratzen dituen artikuluak, kulturari buruzkoakdira, batez ere.
‎Protagonisten arloari begiratuz gero, erraz asko ikusten da egunkari honenorrialdeetan kultura eta hezkuntza mundukoak direla euskal hiztunak. Euskarazgutxien egiten dutenak, politikariak, administrazioetako ordezkariak, ekonomialariaketa kirolariak dira.
‎Oso artikulu gutxiargitaratzen dituzte egunkariok euskaraz. Gure lagineko datuek erakusten dutenarenarabera, badirudi Deiak bere ideario nazionalista ahaztu duela, Diario Vascok ezdakiela bere orrialdeek Hegoaldeko lurralderik euskaldunenean ikusten dutela argia, eta Mundok nahiz Paisek erkidego elebidunetan saltzen ari direla.
‎Horrela, Bidasoaz iparraldeko Euskal Herriaren kasua hor dago, beregordintasun osoan, Parisek entzungor egin dielarik sarri euskal erakunde politikoen etakulturalen eskakizunei. Bada gure artean, bestalde, probintzia bakarra ikusten dueniklurralde bakartzat: eredu horretako adibiderik argiena, beharbada, beste zenbaitsentsibilitate foralistaren artean, zenbait arabarren eskakizuna da.
‎Beste batzuek, bestalde, zazpi osagaiko multzoa: abertzaleak. Azkenik, multzo hutsa ikusten dutenak ere badaude: Euskal Herriadetektatu ere egiten ez dutenak.
‎Ikus dezagun gure inguruko prentsak zelan ikusten duen Euskal Herria, zelanmarrazten duen Euskal Herria bere mapetan, bere eguraldi tarteetan zelan ikusten duenEuskal Herria: bai Iparraldea baita Hegoaldea ere.
‎Ikus dezagun gure inguruko prentsak zelan ikusten duen Euskal Herria, zelanmarrazten duen Euskal Herria bere mapetan, bere eguraldi tarteetan zelan ikusten duenEuskal Herria: bai Iparraldea baita Hegoaldea ere.
‎Arabar egunkari honek multzo bakuna ikusten duen horietarikoa da. Foralismouniprobintzionalistak gidatutako orrialdeetan, bere inguru geografiko eta politikoguztietatik aparte isolatutako Araba bat ikus dezakegu.
‎Beste egunkari nafar honek Espainia barneko Nafarroa autonomikoarena izandaitekeen mapa erakusten du. Baina Nafarroa hori erren ikusten dugu.
‎Administratiboki de facto existitzen ez denak argia ikusten du egunerokodonostiarrean. Hegoaldeko balizko antolaketa politiko idealaren marrazkiaren aurreanaurkitzen gara Diario Vasco ren orrialdeetan.
‎Egunkari honetan, Espainiako marko juridiko politikoaren barruko EuskalHerritzat har genezakeenaren aldeko sentsibilitate informatiboa ikusten dela iruditzenzaigu.
‎Hala ere, Hegoaldeko lau lurraldeak modu nabarmenean erakusten dituen mapaberezituan, Nafarroa txikiegia ikusten dute askok, ez bakarrik iparraldeko nafar lurrak (Nafarroa Beherea) falta direlako, Espainiako Nafarroa bera ere grafikoki azpidimentsionaturik agertzen delako baizik. Nafar azaleraren errepresentazio mediatikotrukatuaren aurrean gaude?
‎Goiko mapa horren barruan, bestalde, ez da ezelako Lurralde historikoren artekomuga marrarik ikusten , ez Erkidegoen artekorik ezta Estatuen artekorik ere.
‎El Mundon, argi eta garbi ikusten ditugu Bizkaia, Gipuzkoa, Nafarroa, Araba, Lapurdi, Nafarroa Beherea eta Zuberoa.
‎Hasiera horretan, hitzezko agurrarekinbatera, telebista irudiaren animazioari esker, pantailan Atlantikotik Mediterraneoitsasora hegaz joango litzatekeen balizko txori hegalariaren begien bitartez ikusitakolur eremuak erakusten dira: zezen larrua txori begiz ikusten da. Balizko hegaldiakbigarren urratsari zabaltzen dizkio ateak.
‎Beraz, zenbait kasutan eskaintzen den informazio praktikoak irudiaren erabakiortasuna baldintzatzen etalausotzen du. Hain zuzen, maila sinbolikoan Zazpiak bat ikusten da (mapa); maila pratikoan, ordea, informazioak Mendebaldeko hiru lurraldeak hartzen ditu bakarrik gogoan kasu horietan.
‎Ez gara zaldunak. Egunero ikusten dugu batek bestea, zertxo garen. Halakoxeadaukagu hemen historia ere atzean.
‎Hala erakustendigu behin eta berriro nazionalitate bikoitza duten pertsonen jarduerak, bai EuskalHerrian, eta bai, beste testuinguru batzuetan, inmigrazioaren inguruko ikerketa lanek ere azaltzen dutenez. Instrumentalizazioa, ordea, ez da beti begi onez ikusten . Ezta estatua nolabait kolokan jartzen duten ekimenak ere.
‎dagoen edozeren soberania erregulatzen dituzten. Ondorioz, gutxiengoek ez dituzte beren eskubide efektiboak babesturik ikusten nazioartekolegean. Berez, bere 50 urteko ibilbidean, Nazioarteko Justizia Korteak ez du gutxiengoen arazo bat bera ere ikusi, eta Giza Eskubideen Korte Europarrak, hau ere50eko urriaren 4an sortua, ez du gutxiengoei buruzko aurrikuspen araudirik.
‎Berez, beren burua desberdin (hizkuntza, erlijio, etnia, eta abar tartean direla) ikusten duten taldeak soilik inplikatzen dira beren ezaugarri funtsezkoak babesten, estatu bateko herritar gisa integratuak egon zein egon ez.
‎batzuk estatuarekinindentifikatzen dira eta beste batzuk estatutik bereizten dira, honela, taldeen kokapen horiek beren talde identitatearen autoestimarako funtsezko funtzioak betetzendituztelarik. Bigarrenean, aldiz, Berry-ren identifikazio estrategiak ikusten saiatukogara, horren ondorioz azalduz ezen berezko hizkuntza duten gutxiengo egoerandauden taldeek identitate estrategiatarako funtsezko tokia beteko dutela gatazka egoeretan, hain zuzen ere, norbere eta beste taldearekiko identifikazio eta estereotipoetan.
‎Aurrez aurre ditugun estatuekin, nahiko gauza zailada hori. Dena den, gure ustez, horrelako prozesu batek ez dauka atzerapausorik.Garai batean euskal herritar askok esan zuten Euskal Herrian zeuden eskola nazionalak ez zituztela begi onez ikusten , eta beren ikastola propioak antolatu zituzten.Urteak pasatu dira, eta marko arrotz batetik datozen erakundeek subentzionatu egiten dituzte ikastolak gaur egun. Bide praktikoen bitartez ematen diren pausoak, berehorretan gelditzen dira. Bai Madril eta bai Paris guk hartutako erabakiak errespetatzera behartu behar genituzke.
‎Lehen aukerak egingarriagoa dirudi, baina, geroanproiektatzen bagara, zer aukera egonen da, epe luzera, Euskal Herri batua eraikitzeko? Nik, Iparraldetik, horrelako eskema bat arriskutsua ikusten dut, kasik esangenezakeelako, hogei urteren buruan gure euskalduntasuna desagertua izanen dela.Maila apalenetan ere, Estatu frantziarrak inongo borondaterik ez du gure euskalizaera onartzeko. Beraz, gaudenean jarraituz, hogei urteren buruan hemengo lurraldea da Euskal Herri gisa kontsideratu, euskaraz hitz egin dezaketen hamarbat pertsona bakarrik egongo direlako.
‎Argudio politikoak dira euskal selekzioa egingarri ala ez egingarri egiten dituenak. Eskubide bat eskubidea da, eta kitto; baina espainiarrek eta frantsesek ezgaituzte euskaldun gisa ikusten .
‎teamendu bat egiteko gaibaldin bagara, hau da, euskal gizarteari guk nahi duguna bakoitzaren ongizatea bermatzea dela demostratzeko gai baldin bagara, eta hainbeste eskatu deneskubidea aplikatuta, egoera demokratikoagoa lortzeaz gain, ongizate baldintza hobeak lortzen dituela ikusten baldin badu, euskal gizarteak ez dio ezgaur ez etorkizunean eskubide horri uko egingo. Erakunde berriak sortzeak lagunduko ote lukeen?
‎Guk onartzen badugu, Erkidego Autonomikoan, eta zuek onartzenbaduzue, Nafarroan, organo komun bat egin dezakegu, eta organo horrek hartukoditu zuek eta guk adostutako gaiak. Hori nafarrei planteatuz gero, eta nafarrek horionerako izango dela ikusten baldin badute, guk Erkidego Autonomoan horrekemaitza onak ematen dituela demostratu izan dugulako, ez ote lukete onartuko. Iparraldean, berriz, kontzientzia mailako lan oso gogorra egin behar da. Ikusaraziegin behar zaie, euskalduna izateak zer esan nahi duen.
‎Eta horrez gain, Departamenduaren eskakizuna bultzatu behar dugu, bertako jendeak tresna propioekinemaitza hobeak lortzen direla ikus dezan. Gainera, nafarrekin osatu dugun organokomunak emaitza onak ematen dituela ikusten badute, gureganako desioa piztukozaie pixkanaka.
‎Bi aurpegien jainkoa, bakearena eta gerrarena.Errepresentazio klasikoan Heraklito beti negarrez ari da; Demokrito, aldiz, beti barrez. Edonondik ikusten dituzuela, edozein unetan begiratzen dituzuela ere, bakoitza beti berbera da: Heraklito negarrez, Demokrito barrez.
‎Kohut ek bere azken lanean garatutako teorian pentsatzenari naiz; teoria horren arabera, irribarre egingo dion Beste bat subjektuarentzat azaleratzea da psikoanalisiaren helburua (1). Amets errepikakor bat jasaten zuen paziente baten forman, oso adibide polita jartzen du; bizkarra ematen dion pertsonaiabat ikusten zuen beti amets horretan, jasaten zuen oinarrizko errefusa nolabait gorpuztuz horrela. Kohut ek sendatutzat ematen du pazientea, honek azkenean ametshau egiten duenean:
‎–Esaldi bat eskaintzerik badut??: Terapeutak ikusten duena edo susmatzenduena argi esan, bezeroari so, eta sakon dezakeen esaldi bat proposatuz.
‎Terapeuta askok ametsetan, mezu bat? ikusten dute. Gestalt Terapianmezua existentziala da, norberaren existentziaren natura, hots, nola existitzen garen.
‎Hasieran, bezeroak ametsetan agertzen diren pertsonaia eta gauzak deskribatzen ditu, alegia, ametsetan bere burua nola kokatzen duen eta agertzen direnpertsonaia edota gauzak ere nola ikusten dituen. Adibidez,, orain hormarengainean nago?,, menditik behera noa, emakume bat dago nire ondoan...?
‎Ametsa orainean kontatzen da, momentu horretan gertatzen ari balitz bezala, lehenengo pertsonan: , gizon bat ikusten ari naiz, belauniko dago zulo bategiten.?
‎Hala izanik, beharren zikloa betetzeko zailtasunakizango ditugu eta, ondorioz, autorregulaziorako dugun gaitasuna etenik geratukoda. Perls ek horrela ikusten du autorregulazioa: –Kanpoko erregulazioa versusautorregulazioa (barnekoa), hau da patologiaren gertakizun garrantzitsuena.
‎Moduhonetan, ikuspuntu honek pertsonak gizabanako izaera eta izaera soziala ditueladio. Aintzinako psilologiek pertsonaren bizitza gizabanakoaren eta inguruarenarteko etengabeko gatazka gisa ikusten zuten. Guk, bien arteko harremanarenondoriotzat ikusten dugu, behin eta berriz aldatzen ari den eremuan?. 12
‎Aintzinako psilologiek pertsonaren bizitza gizabanakoaren eta inguruarenarteko etengabeko gatazka gisa ikusten zuten. Guk, bien arteko harremanarenondoriotzat ikusten dugu, behin eta berriz aldatzen ari den eremuan?. 12
‎gaizki begiratutasenti tzen bada, bere agresibitatea eta begiak ere kanporatzen ditu: jada, berak ezdu? ikusten ––zeharka begiratzen du, bestearen begirada interpretatzen du...?,, ikusia?
‎Anbibalenteen artean, beste kasuetan bezala, joera defentsibo nabarmena sumadezakegu. Haiengan ikusten diren dependentziazko eta haserrezko nahasketakmurriztu dezake, frustratua dagoen haurra gaizki tratatzeko edo abandonatzekoprobabilitatea. Hala ere, haur anbibalenteen kasuan, ekidileekin konparatuz, defentsak ez daude hain organizatuta, eta haurrak ez du bere sentimentuen kontrolesturik.
‎Gehiago deskribatuz, irudimenezko pertsonaiek ez dute pertsona bat edo pertsona baten bizitzaren alderdi bat derrigorrez errepresentatzen; gainera, beti ez datozbat ageriko eszenako pertsonaiekin; bertan izan daitezke edota baita honela azalduere: pertsonaiarik ez egotea, pertsonaiaren zatia, pertsonaia zatiez osatua izatea... Batzuetan subjektuaren irudimenezko pertsonaiak daudela ikusten dataldekideengan;, eszena dramatikora bidea irekitzeko modu desegokia, da hori (Martinez Bouquet, 1977 116 or.).
‎Aita eta amarekiko sentimenduanbibalenteak sortzen dira, gorrotoa maitasuna, beldurra desira?, eta gatazkakonpontzeko modua, gurasoekin benetan dituen desirak asetzeari uko egin eta berenian introjektatzea da. Beste modu batera esanda, bere amarengandiko asetasunikez duenean, bere bakardade sentipenetan, haurra, bere buruaz arduratzera eta bereasetzeak bilatzera bultzatua ikusten da, ordura arteko ase iturria eta bestehirugarren horren presentziaz konturatzen delarik.
‎Alkoholikoa eta alkoholiko ohia biak onuradun ateratzen dira eta lehenak bigarrenaren gisa egiten du eta sendatzeko lan egin dezakeela ikusten du, besteak burutu duelako; gainera, horrela besteak ulertua dela ikusten du.
‎Alkoholikoa eta alkoholiko ohia biak onuradun ateratzen dira eta lehenak bigarrenaren gisa egiten du eta sendatzeko lan egin dezakeela ikusten du, besteak burutu duelako; gainera, horrela besteak ulertua dela ikusten du.
‎Txillardegiri irakurriz argi ulertugenuen elebitasunaren tranpa, gure egunotan ere oraindik Euskal Herrian argi ezdagoena, eta egunero entzuten ditugun diskurtso moduetan gehiegi argitu gabedagoena. Elebitasun edo eleaniztasun pertsonala eta elebakartasun soziala elkarrekinbateragarriak direla ikusten dudan modu berean, eleaniztasun kolektiboan oinarriturikoproiektuaren gezurra sumatzen dut argiro, eta hori benetan kezkatzen nauen arazoa da.Jakin baitakit gure herriaren (berr) eraikunta nazionaleko proiektuan argi ez dagoenpuntua dela, lurraldetasunaren eztabaida gero eta argiago dagoen arren. Lurraldetasunaren arazoa eta bertako hizkuntzaren arazoa txanpon beraren bi aurpegiak baitira, hizkuntzak bere lurraldea behar baitu.
‎1960 urtearen hastapenak du ikusten , hain zuzen, Hegoaldean ETAren sortzeaeta Iparraldean, denbora berean, Enbatarena. Txillardegi, oraindik guztiz hermetikoaden estatuaren mugen gainetik, abertzalismo berri bat eraikitzen ari den Euskal Herrikobi eskualde horietan naturalki instalatuta dago jadanik.
‎txipiroia bere tintabeltzean! Urduri egon nintzen, lehendabiziko aldiz ikusten bainuen nire harridurako, eta beste zerbait ekarri zidaten. Ez dago burgoi eta harro egotekorik, baina hara geldituzaidan oroitzapena, beste guztiak itzaltzen dituela zoritxarrez, ahalkearen ondoriozduda barik!
‎Hala ere, ez nuke aipatu gabe utzi nahi, berari buruz pentsatzen dudan bakoitzeanburura datorkidan irudia. Lehenengo eta behin Jone ikusten dut. Ez dut esango (mozkortuta ere ez), gizon handi guztien atzean emakume handia dagoela, hori ergelkeriahutsa delako.
‎Azkenik, Txillar intelektuala ikusten dut, intelektualak soilik izan daitezkeenmota bakarrekoa: ezkertiarra eta kontsekuentea, duina eta koherentea.
‎Bistan da, irudimenarekin batera, errealitate ikusgarriaren elementuek ere osatzendituztela sinboloak. Bi alderdiak nola uztartzen diren ikusten saiatuko gara mito zenbaiten transmisioan; haien sortzeko mekanika eta araudiak ikertzera joan gabe, soilikgure hurbil eta diren kasu eta une batzuetara mugatuko gara.
‎(31,8). Herri Baltikoetan erakunde publikoek harturiko neurriak ezagutuz,?... geureinguruan ikusten dugun txepelkeria ezin larriagoa, datorkio gogora (7, 7).
‎artikuluari kontrapuntu kritikoak jarri beharrean aurkitzenda: . Berriro ikusten dugu harrituta, normalkuntzarako bidean oso garrantzitsu direnHezkuntza, Osasuna eta Ertzaintzaren alorrak, orain arteko Plangintzatik at utzidirela. Zergatik?
‎Noiz arte? Honekin loturik, Ertzaintzan sartzeko euskalduntasunaderrigorrezko baldintza ez dela ikusten dugu;, meritu, hutsa baizik.
‎Diglosia elebitasunari lotzen zaionean arrisku berezia ikusten du Txillardegikhizkuntza ahularentzat, Erramun Baxok-en artikuluaren irakurketaren sintesi gisa:. Galdera larri asko Baxoken lanaren ondorioz. Eta erantzun sendo batzuk ere bai:. Elebitasuna arriskugarria da hizkuntza ahulagoarentzat, diglosiak hizkuntzaindartsua indartzen baitu, eta ahula ahultzen??
‎Horretaz jabetuta, jende gutxitxo ikusten zuen Jose Luisek gure artean, aldizkariaren lehen zenbakian salatzen zuenez: –... oso kontzientzia urria dago gureartean euskararen erabilpena ezinezko egiten duten baldintzei buruz.
‎Batetik haize mota bakoitza banan banan aztertuko dugu. Hori ikusten da ondokotaulan:
‎jabe omen direnak, eta Espainia edo Frantziako naziokideen etakomunikabideen laguntza dutela. Baina gizartearen gehiengoa praktikoa izaten da, etagalera garbia ikusten ez badute, ez dute beren gorputzaren aurka jokatuko. Jakintzaarloan, gainera, ez dute aberastasun handirik eskaintzen gure bi menperatzaileek.
‎Horren ihesi joan da, bakardadera, hain zuzen. Basoanetzanda, txingurri, kakalardo eta beste mila xomorroren lan eskergak ikusten dituharat honat, belar artetik irten, belar artean atzera galdu, beren eginahal itsu inkontzienteetan denak ahalegintzen, ez zergatik ez zertako, zentzurik gabeko existentziak, inguratzen duen zentzubako, munduaren irudi bikaina??. Kierkegaard-ek Iraultzaondoko Europako errestaurazio giroan idazten du, eta jendearen apatia bera kritikatzendu.
‎Burgesa ez da nahimen handiko kapitain libre bat, arimatxikiko merkatari makoa baizik. Jende kikila baino ez du inguruan ikusten . Gizonenpentsamenduak, far failak bezain mehe, hauskorrak; gizakiak berak, farfaileroak.Mengelak, bekatariak izateko ere.
‎Hezur eta mamizko gizaki horren exibiziobat da (beraz, autorearena!) Unamuno-ren obra osoa. Eta seguruenik ez da izankasualitatea, Kierkegaard-ek bere tesi doktorala Sokrates-en ironiari buruz egitea.Bakarrik, gizakiaren existentzia konkretu hori, anbiguoa modura ikusten da; atzemanezinezkoa begiespen intelektual batean, arrazoimenaren sistema batean. Hein honetanbeharbada existentzialismoa pentsaera filosofiko arrunt bat da historian (oroit Sokrates, San Agustin) 4 Nolanahi ere, Hogeigarren Mendearen erdialdean, bi MunduGerrekin?
‎Ulertzen du orain, gertatu zaion fiaskoa erezergatik izan den: gizakiak egiaz maite duena absolutua izaki, Mirenez maitemintzean, absolutuaren gaitasunak eratxiki zizkion hari, liluraturik9 Hots, maitaleak, ez dauzkandohainak ikusten dizkio maiteari. Gero, errealitatea ametsak baino apalagoa aurkitzenda, eta desengainua dator.
‎–Erlijiozkoa daberez gizonaren hutsunea?, ondorioztatuko du Leturiak. Bi alde on ikusten dizkioLeturiak erlijioari. Bat:
‎Aita sinetsita zegoen, bere hain errazaberastea Jainkoari zor ziola, baina mendeku gisa, bere bekatu barkaezina zigortzeko, eta familiaren gainean Jainkoaren madarikazioa zegoela. Haurrak, bata bestearen ondoren denak hiltzen ari ziren gazterik, bost zaharrenak hilak ziren, ama ere hil zen, etaaita konbentziturik zegoen, bizirik geratzen ziren bi gazteenetarik ere inor ez zela Jesukristoren adinera helduko; eta bera, urre guztiarekin, bakarrik geratuko zela munduan, bere zorigaitz guztia ikusten , azkena bera kondenaziora joateko. Aitarekin izandakoelkarrizketa honek?, lurrikara??
‎Lemus au Lemoiz dezue. Ta erri txiki ontan euskera galtzen ikusten du. Ortik negarrata narda.
‎Orain arte argi esan ez badut ere, sumatuko zenuten dagoeneko, neronek Txillardegi ikusten dudala, historikoki eta hein handi batean, baina ez bera bakarrik, euskara eta askapen politika suturatzeko joeraren abiapuntuan. Baina, nire irudiko, ezkontza hori ezinbesteko bihurtzeak ez die, ez euskarari ez eta askapen politikari, onik ekarriko.
‎Horixe da Peter Auer ek10 etabere eskolakoek Gumperz en eta Blom en elkarrizketa mailako erabileraren azalpenarileporatzen diotena. Alternantzia kasu bakoitzaren adiera, alternantziak sortu duentestuinguruari estu estu atxikia ikusten du P Auer-ek. Bestela esanda, alternantziabatek zeri erantzuten dion jakiteko, sortu duen testuingurua aztertu beharra dago.
‎UEUren jardunaldietan hasieran (gogoan erabil bedi 1987.urteko proposamen hura) eta ELE aldizkarian geroago (1992) nekaezin ibili da Txillardegi euskal azentueraren arazoa plazaratzen eta ingurukoak kinatzen. Azkenaldion laneskerga horren emaitzak, neurri handi baten, trapazeri, ei esker, ikusten hasi gara; bidehonetan lehen urratsak baino eman ez ditugula jakin arren.
‎–Belatxe, an e halako e, harrobi zahar bat dago, eta han Belatxen, orain beleak hemendabiltza, baina lehenago belea hemen gutxi ikusten zen, beleak han egoten ziren, beno, hori izan da sasoia, Solluben ardia eta ganadu asko egon denean, beleak ona etorribeharrik ez du eduki, ze bertan edukitzen dute jaten eta, bada orain Solluben ez dagoezer, hara Belatxera joan, guztiz arrisku handia egon!, baina guztizko arriskua, inoiz joannaiz, eskola galduta ere, bele habiak egoten ziren han, ezta?, eta huraxe habia hartzeko?
‎Ondoko adibideetan ikusten den moduan, berba bakartuen konfigurazioakaztertzeko, gorago esan bezala, silaba azentudunean H*+ L azentu tonuduna txertatzendela proposa dezakegu; oraingo kasu honetan azentu erakarria unitate osoaren azkensilaban egongo litzateke kokatuta:
‎Azentu lexikal bat egonez gero, H*+ L tonua silaba azentudunean txertatzen da, ondoko grafikoan ikusten den moduan, eta H tonutik L tonura doan beherakada askozbortitzagoa da arteragoko kasuetan baino.
‎Ondoko irudian ikusten den moduan, esaldiaren eskuinaldeko muturrean L% ertztonua txertatu litzateke:
‎Honela mintzo zaigu Txillardegi gai honen inguruan:. Meillet' ek, esate baterako, anitz izkribu egin du hizkuntzei buruz; eta bat berezikimundu guziko hizkuntzei buruz, oso ezaguna. Hizkuntza askoren kondaira ezagutuarren, halere, eta askotan egia garbi erakutsi arren, bere chauvinismoa dala bide, ezdu garbi ikusten kakoa; eta hizkuntzen galtzearen kariak < asko eta nahasiak> zaizkio.Halere hitz guziez argitzen du egia: < politikazko erakunde baten indarra, zibilizaziobaten balioa, gertuko arrazoiñak edo kariak izan ditezke; baiña funtsezkoa hau da: lurralde zabal batean eraikitzen dan hizkuntzak baliotasun paregabea du>.
‎Pelikula guztiak proiekzio gelatik zetorren makinaren etengabeko zarataz lagundurik ikusten ziren. Halaber, filmen luzeraren arabera, pelikula guztietan hiruzpalauatsedenaldi uzten ziren, bakoitza hamar bat minutukoa, pelikula bobina aldatzekoadinakoa.
‎Ez behintzat era dramatikoan; antifrankista etahorrexegatik astindua izan ondoren, herria etsipen natural batez bizi beharreanaurkitzen zen eta zinema ere zerbait on ekar zezakeen kontsumo produktu bat bezala, ikuskizun gisa onartzen zen. Ildo horretatik, gizarte kezka gehiegirik gabe hautatu, proiektatu eta ikusten ziren Sin novedad en el Alcazar (1958/03/23) bezalakopelikulak.
‎Laugarrenik, konkista Estatuaren krimen modura ikusten dut. Konkistak Herriendesjabetze politikoa, etnozidioa, kolonizazioa, instituzioen ordezkapena eta ustiapenaeragiten ditu.
‎Gure konkistatzaileek, espainiarrek eta frantziarrek, ez eskuinekoek ez ezkertiarrek, borroka nazionala ez dute ikusten klase sozialen epifenomeno bat modura, eta, are gutxiago, ez dute beren estrategia klase sozialen borroka modura lekuratzen.Zergatik guk, euskaldunok bakarrik, borroka nazionala klase sozialean urtzen duenerredukzionismo horretan erori behar ote dugu, beste inor erortzen ez denean. Gainera, gatazka muga sozio-ekonomikoetan ezarri nahiko luketen espainiarrek berekere, IUkoek adibidez, azken batean...
‎–Harrapakaritza?, batez ere, jarrera kolektibo modura, bai arazo politikoetan baigizarteko arazoetan, bai pertsonaletan? ikusten dut. Harrapakari jarrera Neolitikoanhasi edo, bederen, indartu egin zen.
‎ez kapitalistek, ezkomunistek, gogoratu Sobiet Batasunak eta Txinak konkista arloan eginikoak?, ezdemokratek, ez faxistek, ez protestanteek, ez Erromako Elizak, ez... Herrien nortasunean edo identitatean ere, munduan zehar. Euskal Herria salbuespenetakoa da, konkistarekiko identifikazioa zeharo zabaldurik ikusten da. Herri gehienak konkistatzaileak izan dira noizbait.
‎Ekonomialariek monetako kopuru bat zela uste zuten, ondokokasuan egiaztatzen zela uste zutelarik: A k banku billeteko formapean erretiratzen dubere gordailua, eta beraren hornitzaileak forma beraren menpe berriz eratzen du, banku berean edo beste batean?; B n gordailaturiko billeteek aktibo bat osatzen duteberaren kutxan; honela ikusten da, gutxienez hola dirudi, jendearekiko bankuenzorraren kontrapartida monetako kopuru baliokidea dela, jendeak bankuetan ezarrikolukeena.
‎Horrela ikusten da ezen kapital monetario bat, denbora kapitalean deskontatua, behin betiko finkatua dela inbertsio ondasunetan.
‎Honela ikusten da, ezen monetaren eginkizunik nagusiena merkantziak berenartean homogeneo bihurtzea dela. Ezein dimentsio unitariok ezin du ondasunen dimentsio fisikoaren aniztasuna kontuan eduki.
‎Gaur egun, kristautasunaren eraginez apika, denbora iraganetik etorkizunera doanerreka legez ikusten da eskuarki; lan honetan barrena, ordea, Kojeve ateistakazterturiko giza denboraz arituko gara, Txillardegik aipatu nahikunde berezi horrekinbatera abiatzen eta hezurmamitzen baita. Denbora gizatiar horrek etorkizuna duabiapuntu, eta, iraganetik igarota, orainaldian amaitzen da:
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
Lehen forma
Argitaratzailea
UEU 2.350 (15,47)
Konbinazioak (2 lema)
ikusi ari 51 (0,34)
ikusi ez 42 (0,28)
ikusi hasi 18 (0,12)
ikusi ukan 10 (0,07)
ikusi den 9 (0,06)
ikusi baldin 6 (0,04)
ikusi lagundu 6 (0,04)
ikusi saiatu 6 (0,04)
ikusi utzi 6 (0,04)
ikusi egon 4 (0,03)
ikusi ere 3 (0,02)
ikusi gu 3 (0,02)
ikusi ahal 2 (0,01)
ikusi ahalegindu 2 (0,01)
ikusi arazo 2 (0,01)
ikusi arratoi 2 (0,01)
ikusi aurreko 2 (0,01)
ikusi begi 2 (0,01)
ikusi berak 2 (0,01)
ikusi elkar 2 (0,01)
ikusi esan 2 (0,01)
ikusi gaztelania 2 (0,01)
ikusi hizkuntza 2 (0,01)
ikusi horrelako 2 (0,01)
ikusi ikasi 2 (0,01)
ikusi jarraitu 2 (0,01)
ikusi lehen 2 (0,01)
ikusi nondik 2 (0,01)
ikusi omen 2 (0,01)
ikusi ote 2 (0,01)
ikusi perpaus 2 (0,01)
ikusi zail 2 (0,01)
ikusi Antonio 1 (0,01)
ikusi BAE 1 (0,01)
ikusi Bilbo 1 (0,01)
ikusi Orixe 1 (0,01)
ikusi adibidez 1 (0,01)
ikusi adierazi 1 (0,01)
ikusi akats 1 (0,01)
ikusi al 1 (0,01)
ikusi amaitu 1 (0,01)
ikusi arrazoi 1 (0,01)
ikusi asko 1 (0,01)
ikusi atentatu 1 (0,01)
ikusi aurten 1 (0,01)
ikusi baita 1 (0,01)
ikusi balio 1 (0,01)
ikusi behar 1 (0,01)
ikusi beharrizan 1 (0,01)
ikusi besikula 1 (0,01)
ikusi bide 1 (0,01)
ikusi bizidun 1 (0,01)
ikusi bizitza 1 (0,01)
ikusi botere 1 (0,01)
ikusi deitura 1 (0,01)
ikusi diru 1 (0,01)
ikusi edizio 1 (0,01)
ikusi egoera 1 (0,01)
ikusi egoki 1 (0,01)
ikusi ehuneko 1 (0,01)
ikusi ei 1 (0,01)
ikusi ekintza 1 (0,01)
ikusi elikagai 1 (0,01)
ikusi emankor 1 (0,01)
ikusi erabili 1 (0,01)
ikusi erakunde 1 (0,01)
ikusi eredu 1 (0,01)
ikusi errege 1 (0,01)
ikusi euskal 1 (0,01)
ikusi euskaltzale 1 (0,01)
ikusi euskara 1 (0,01)
ikusi funtzionamendu 1 (0,01)
ikusi gainditu 1 (0,01)
ikusi gainerako 1 (0,01)
ikusi garapen 1 (0,01)
ikusi gazte 1 (0,01)
ikusi gelditu 1 (0,01)
ikusi geratu 1 (0,01)
ikusi gizarte 1 (0,01)
ikusi han 1 (0,01)
ikusi hegoalde 1 (0,01)
ikusi honezkero 1 (0,01)
ikusi horizonte 1 (0,01)
ikusi hura 1 (0,01)
ikusi igaro 1 (0,01)
Konbinazioak (3 lema)
ikusi ez ukan 17 (0,11)
ikusi ari den 3 (0,02)
ikusi ez den 3 (0,02)
ikusi arratoi txakur 2 (0,01)
ikusi begi on 2 (0,01)
ikusi elkar determinatu 2 (0,01)
ikusi lagundu ezan 2 (0,01)
ikusi perpaus hori 2 (0,01)
ikusi adierazi behar 1 (0,01)
ikusi ahal ukan 1 (0,01)
ikusi akats berezi 1 (0,01)
ikusi Antonio etsai 1 (0,01)
ikusi arazo irizpide 1 (0,01)
ikusi arazo psikologiko 1 (0,01)
ikusi arrazoi unibertsal 1 (0,01)
ikusi asko erraz 1 (0,01)
ikusi atentatu egin 1 (0,01)
ikusi aurreko gobernu 1 (0,01)
ikusi aurreko hitzarmen 1 (0,01)
ikusi aurten egin 1 (0,01)
ikusi baita zer 1 (0,01)
ikusi balio arrazionaltasun 1 (0,01)
ikusi behar horiek 1 (0,01)
ikusi beharrizan hori 1 (0,01)
ikusi berak esanguratsu 1 (0,01)
ikusi berak nortasun 1 (0,01)
ikusi besikula germinal 1 (0,01)
ikusi bide hau 1 (0,01)
ikusi Bilbo unibertsitate 1 (0,01)
ikusi bizitza zientzia 1 (0,01)
ikusi botere erlazio 1 (0,01)
ikusi deitura hori 1 (0,01)
ikusi den bestetik 1 (0,01)
ikusi den ez 1 (0,01)
ikusi den Leire 1 (0,01)
ikusi diru politika 1 (0,01)
ikusi edizio digital 1 (0,01)
ikusi egoera berri 1 (0,01)
ikusi egon azal 1 (0,01)
ikusi egon etxe 1 (0,01)
ikusi egon gau 1 (0,01)
ikusi ehuneko handi 1 (0,01)
ikusi ekintza tragiko 1 (0,01)
ikusi elikagai ahoratu 1 (0,01)
ikusi erabili prozedura 1 (0,01)
ikusi erakunde hori 1 (0,01)
ikusi ere ukan 1 (0,01)
ikusi eredu desberdin 1 (0,01)
ikusi errege funtzionario 1 (0,01)
ikusi euskal herri 1 (0,01)
ikusi euskaltzale gazte 1 (0,01)
ikusi euskara ezer 1 (0,01)
ikusi ez bada 1 (0,01)
ikusi funtzionamendu mental 1 (0,01)
ikusi gainditu beharreko 1 (0,01)
ikusi gainerako herri 1 (0,01)
ikusi garapen ekonomiko 1 (0,01)
ikusi gazte etorrera 1 (0,01)
ikusi gelditu nahi 1 (0,01)
ikusi gizarte bilakaera 1 (0,01)
ikusi gu hiri 1 (0,01)
ikusi gu inguru 1 (0,01)
ikusi han islatu 1 (0,01)
ikusi hasi aurre 1 (0,01)
ikusi hasi egon 1 (0,01)
ikusi hizkuntza baliabide 1 (0,01)
ikusi hizkuntza kode 1 (0,01)
ikusi honezkero subjektu 1 (0,01)
ikusi horizonte garbi 1 (0,01)
ikusi horrelako sektore 1 (0,01)
ikusi horrelako teknologia 1 (0,01)
ikusi igaro denbora 1 (0,01)
ikusi ikasi ez 1 (0,01)
ikusi jarraitu nahi 1 (0,01)
ikusi lagundu egin 1 (0,01)
ikusi lehen baino 1 (0,01)
ikusi nondik datorren 1 (0,01)
ikusi nondik etorri 1 (0,01)
ikusi Orixe bide 1 (0,01)
ikusi saiatu aldarrikatu 1 (0,01)
ikusi zail samar 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia