Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 54

2000
‎Halaxe, bada, adierazi nahi dugu ez dakigula oso ziur eta ez du askorik inporta, ohartuko da irakurlea zer aldatu zitzaion lehenik Brown jaunari, ezker eskuko hatz txikiko azazkala, ala eskuin eskukoa; edota biak batera aldatu zitzaizkion, edo zein aldaketaz jabetu zen lehenago. Ez dakigu, era berean, zer eguraldi egiten zuen Brown jaunaren eskuan aldaketa txiki hura gertatu zen egunean, euria ari zuen ala eguzkia zegoen; badakigu, ordea, zein egun zen, eta hori jakinik, eguraldia ere nolakoa zen jakitea baino gauza errazagorik ez dago.
2001
‎Ez dugula eta ez dakigula ez dakigun bitartean ez gara izateko eta jakiteko bidean sartuko. Eusko Ikaskuntzak, jakinaren gainean, laburtu zuen esaerak dioenez:
‎Nekez, ordea, asmo jakiterik gabe. Eta ez dakigula jakitea omen da jakinduriaren hasiera eta iturburua.
‎Ez du ordea inork bere mundua, giroa eta sorteguna aukeratzen. Nor geure aldian eta tokian gertatzen gara, nola ez dakigula . Eta gurekin jaio  tzen da, gure aldiko seme jatorrak bagara, harako antzinakoen amor fati hura, gure denbora –gure sorterria bezalaxe– beste edozein baino maiteago bihurtzen diguna.
‎Batek nahiago ditu Shakespearen hamalaukoak, gogoz eta haragiz gatzatuak eta mamituak; beste batek, berriz, Huxleyren pertsona ezagun hark hain higuin zituen Shelleyren laino arteko hegaldiak. Batetik nahiz bestetik jo, nolanahi ere, igo egin behar da, nork eta non ez dakigula ezarria dagoen maila batera igo, eta aldapa hori garaitzen ez duenak ez du poetaren izena merezi.
‎Ez du ordea inork bere mundua, giroa eta sorteguna aukeratzen. Nor geure aldian eta tokian gertatzen gara, nola ez dakigula . Eta gurekin jaio  tzen da, gure aldiko seme jatorrak bagara, harako antzinakoen amor fati hura, gure denbora –gure sorterria bezalaxe– beste edozein baino maiteago bihurtzen diguna.
‎Bazen inoiz hemen haritza(" zar, sendo, zindo") maite zuenik franko. Gero, nola ez dakigula , pinuzale bihurtu zaizkigu orduko haritz zale batzuk. Haritza gogoko dut nik, eta haritza gogoko bezainbat pinua higuin eta gorroto.
‎Nik, eta barka bekit" izenorde higuingarri" honezaz hasten banaiz mintzatzen? profeta baten gisan ikusten dut aurrenik gure Oteiza, gure artean nola eta nondik ez dakigula –aldiz bizardun, aldiz kokots soil, agertu zaigun antzinako igarleen ondorengo galdu baten antzera.
‎Auzi honetan, gainera, nola ez dakigula , erabateko aditza, mintzaidea ahotan hartzen ez duena, orain arte eta beti euskal aditzaren giltzarri izan dena, besteren mirabe bihurtu da: duk, dun eta duzuk (eta etxe polita duk beti da bikoitza!) kendu dute boterea eta agintea daren eskuetarik; diat, dinat eta dizutek, dutenetarik.
2002
‎Jendea aztoratuta zebilek Manuelen kontuekin. Denak galdezka zeuzkaagu, eta jendearen jakin minari amore ematen bazioagu, laster gaituk, bakoitza bere aldetik, eta nora jokatu ez dakigula . Dagoeneko hire anaia eta Orrondo falta dituk, baten batzuekin hizketan geldituta.
‎Euskal Herriaren zati handi bat ezustean pasatu da gizarte tradizional batetik, gure garaikotik, zuk egunero ikusten duzun gizarte moderno horretara. Eta gizarte moderno honek," modernoa" diot bizimodu tradizionala ezereztua gelditu delako, aurrekoaren ordainetan jarri diguna anitzetan zer den ere ez dakigula , gizarte moderno honek, diot, ez du, oraingoz behintzat, euskara hil, Euskal Herriaren zati handi batean. Ez du hil Euskadiko Autonomia Erkidegoan.
‎Baina ez da gai izan arau horiek eta hiztegi hori patxadazko argitalpen egoki batean denon eskura jartzeko: zerbait begiratu nahi denean, edo kontsultatu, karpetak eta agiriak behar dituzu eskura, eta Wally aurkitu nahi duzunean nola ibili behar duzun goiti eta beheiti non dagoen ez dakizula, irudi guztiek jertse berdina baitute, halatsu ibili behar dugu guk ere arauak non dauden ezin aurkitu, arau batek zer esan eta besteak nola aldatu duen aurretik esana ongi ez dakigula , Diogenesen ikasle norabaiteratu baten gisa, gure eltzerma eta guzti eskuetan. Eta hiztegi horrek beste buelta bat behar du, baina gaur egun erakusten dugun abiadurarekin urteak eta urteak ditugu, munduak aurrera presaka egiten duen bitartean, fundamentuzko zerbaiten mahai gainean jartzeko.
2006
‎Nik teoria bat daukat, alegia, egun voyeurrarena baino ez dugula egiten maitasun harremanetan. Badakizu, agerian jarri denetik gizonezkook ez dakigula benetan emakumeak goxatzen duen sexuan, hau da, orgasmoa benetakoa ala gezurrezkoa duen, bada, etsi egiten dugu voyeurrarena egitearekin. Askoz ere plazer handiagoa ateratzen diogu ikusteari, imajinatzeari, ezen ez benetan gertatzen denari, zeren ez gaude ziur benetan zer gertatzen den eta horrek kezka larriak sortzen dizkigu.
‎balio ote digu tipologia horrek zerbaiterako? Lehen ere esan dugu ia euskaldunak zer diren ez dakigula oso ongi, eta, zintzo jokatzera, definizioa baztertu eta hoberen bat bilatu genukeela uste dut. Iruditzen zait, dena den, zalantzak zalantza eta lausotasunak lausotasun, badugula denok buruan ia euskalduna izan litekeenaren irudia:
‎Hausnarketak eta gogoetak han eta hemen, norabidea finkatu eta estrategiak diseinatzeko. Batzuetan, ordea, misioaren zailtasunak eta konplexutasunak eraginda, eta aldaketek eta fenomeno berriek korapilatuta, badirudi ez dakigula oso ongi nondik nora goazen. Horrelakoetan, euskalgintza baino gehiago, auskalgintza gara.
2008
‎Istorio bat asmatu nuen, ezagun bat ikusi nuela eta kasualitatez etxe aldera zihoala, eta ni ere nekatuta nengoenez, berarekin joatea hobeto izango nuela iruditurik, hartara autoan eramango ninduelako etxera. Eta ez niola inori abisatu, bestela, betiko xantaia merkeak egiten hasiko zitzaizkidalako," ez zaitez joan, gelditu azken tragoa hartzera, bat baino ez", eta guztiok dakigula inoiz ez dela trago bat bakarra izaten horrelako kasuetan.
‎" Ileak pintxo jarri zaizkizu euriarekin". Gu gara toldoaren azpian euriari begira eserita gauden bakarrak, zer esan ez dakigula . Hitzei beldurra diegu; biok.
‎Etxetik irten naiz pastilla erosteko helburu lausoarekin; poltsikoan sartu dudan klarion zuria atera, eta" oraindik ez" idatzi dut hormetan. Kalean zehar noa eta imajinatzen dut gizon handi bat nire ondoan doala, tripan ume bat dudala eta biok dakigula tripan ume hori dagoela. Eta pozik goazela eskutik helduta.
‎–Gelako guztiok. Zer uste duzu, ez dakigula Google edo Wikipedia erabiltzen, ala. Ezin dugula lortu libururik biblioteka arteko maileguaren bitartez?
‎Horretarainoxe aberetu gaitu garapen pertsonalak. Eta zer ezkutatzen ari garen ez dakigula uste izateraino.
‎Pentsatzen jarrita... ez dago pentsatzerik. Edo jarri gabe etortzen da, nondik eta nola ez dakigula , edo ez dago gauza onik.
2009
‎Bagoazak batzu batzuk ontzi barrura, elkarren ondotik ilaran, koktelez karga karga eginda, zertara goazen oso garbi ez dakigula . Korridore bat itxia topaturik, igo ditiagu eskailera batzuk, jaitsi beste batzuk, beste korridore bat, eta beste bat, eta inor ez bidean.
‎Kontatu zidan betiko gelditu zitzaiola buruan berarekin itsasora ibili izan zen batek behin esan ziona. Hark esan omen zion bihotzarekin zerikusirik daukan guztiaz gertatzen dela gauza bera, aurkitutakoan dakigula zer zen bilatzen genuena. Jarraian, platerekoa utzita neuri adi adi begira, ni aurkitutakoan jakin zuela berak, aitortu zidan, zer zen bilatzen zuena.
‎–Ohartzen haiz ez dakigula deus ere istoriotxoaren kontalariaz. Norena da kontakizunaren ahotsa?
‎Horregatik ote gabiltza aroa kalifikatzeko orduan, udazkeneko eguraldia edo negukoa den garbi ez dakigula –Edo bero sapatxoa maiatzean azaldu orduko, eguraldi udaberriko edo udatiarra den garbi ikusten ez dugula?
‎Espainolek ez daude gure hitza errespetatzeko prest. Baina, aldi berean, euskaldunok gure hitza zein den ez dakigula garbi geratu da.
2010
‎Bitxia bada ere, ETAk ez zuen behin ere jarri mahai gainean presoen gaia. Guk dakigula , behintzat. Aznarrek egindako saioan, horixe izan zen funtsezko gaia.
‎Hori baita argitu gabeko beste kontua: ez dakigula bertsopaperik atera zen, edo jendeak buruz ikasitako bertsoak diren, gureganaino iritsi diren apurrok.
‎Hori ere aspaldiko formula literarioa da. Inork deus ez dakigunean, denok dakigula esatea. Horregatik jakin nahiko nuke nik, pasarte hori nola, noiz, eta nork txertatua den Orixeren Euskaldunak poema handian.
‎Egia da urte osoan dakigula mendirako joera sanoari bide nola emango aprobetxatzen. San Inazio eguna ez bada, urtezaharrean joko dugu Aizkorrira, urteberriz San Donatora edo Adarraraino bezala Txindokiraino, baita irail hilabete patxadatsuan Ernio aldera igo eta barru arnasak lasatzeko.
‎Filosofoek (zientziari zeharka begiratuz beti ere, hau da, gurutzegramaren testuinguruan lan eginez) zenbait argudio jarri dituzte mahai gainean, eta, zentzu komunak agintzen duen bezala, argudio horietan arakatu behar da. Guk dakigula , gaur egun, dualismoa ez dago bere unerik onenean.
2011
‎–Ba, hori: ez dakigula non dauden. Haien bila joan ginenean, etxean ez zegoen ez bata eta ez bestea.
‎Egia, garestia ez ezik, ezezaguna da, non aurkitu ez dakigula .
‎Badira batzuk zuhur jokatu dutenak, arrakasta lortzeko dena zeukatenak: edertasuna, dotorezia eta hori guztia... gizonei gustatzeko behar den guztia... eta halere, zergatik ez dakigula ... beste edonor bezalaxe amildu dira... Azken batean, suerte kontua da...
‎Bitxia da metrokoa: jende guztia dabil presaka, arrapataka batean, arin aringa, joan badoan trena hil edo bizi harrapatu guran; ematen du ez dakitela( dakigula ) handik beste pare bat minutura beste bat iritsiko dela, eta elkar kutsatzen dute (dugu), airean dabilen birusaren parekoa baita giro histeriko samar hori. Haatik, nik deliberoa hartua nuen garai hartan:
‎Bizitzari arnas gehiago eman aldera, prest egon behar zauri nartzisista bor bor ikusteko, prest egon behar berriro igarotzeko bizitzan metaturiko minetatik. Bada, norbanakoaren planoan nola, introspekzio kolektibo kulturalak halaxe eskatzen du nartzisismo mendebaldarra akabatzea, onartzea urrutiegi heldu garela, gehiegi nahi dugula; beharbada gehiegi dakigula nahiz jakituriatik urruti egon; amiltzea posible dela eta, amiltzea saihesteko, magiarik ez dagoela.
2012
‎Shakespearek egia kontatzen digulako. Egia baita oso gutxi ezagutzen dugula geure bizitzaz eta ez dakigula zeintzuk diren albiste onak, zeintzuk albiste txarrak.
2018
‎–Guk dakigula , ez. Gaztetan prostituzioan aritua zen.
2019
‎–Galdu ditugula eta ez dakigula non diren...
‎Orduan, Jesus jaio aurretikoetan abiatuz, Maria eta Jose hartu eta berauen guraso eta arbasoetara jotzen duela, halako afizioa baitzuten judu haiek kontu horiekiko. Handik dakigu, dakigula esan genezakeen hainbestean. Elezaharretik gehiago dagoelako liburu hauetan, datu eta data historikoetatik baino.
2020
‎Zer uste duzu, ez dakigula harekin txortan egiten zenuela?, esan zion. Ba, mundu guztiak daki.
‎Urte askoren ondoren, 1980ko hamarkadan argitaratu zuten poema Karmelo Landak bideratutako Susa etxearen edizioan. Guk dakigula , poemak bi argitalpen desberdin ditu orduan. Batetik, Euskal Harria liburuaren bertsio osatuan atera zen, Azken euskaldunaren heriocea izenarekin.
2021
‎Gogoeta zorabiagarri horietan murgildurik gaudela, ama etorri eta proposatzen digu izozki bat hartzera joatea: eta orduan zoriontsu sentitzen gara, zergatik ez dakigula , izugarri zoriontsu, denbora gutxi barru jango dugun izozki horrengatik; baina zer dela-eta halako zoriona gugan, galdetzen diogu geure buruari, izozki bat hartzeko abagunea izateagatik, norengan eta gugan, hain baikara heldu gure gogoeta zorabiagarrietan, hain bitxiki galdu itzalen mundu batean. Amaren proposamenari baiezkoa eman, baina arreta osoa jartzen dugu gozamen handia ematen digula nabarmendu ez dakigun:
‎Beti ari gara geure kabutan esaka besteak agian ez direla existitzen, geuk asmatuak direla, eta, zergatik ez dakigula , sufritzen jarraitzen dugu ikaskideek egindako erdeinuagatik, hain pertsona astun eta traketsak izateagatik, hain mespretxagarri geure irudiko, non lotsagarria den; besteak mintzo zaizkigunean, nahi genuke begitartea bi eskuekin estali, hain baitzaigu itsusi eta eragabe; eta, hala ere, beti ari gara ameskerian baten bat gurekin maiteminduko dela, ikusiko gaituela kafetegian amarekin izozkia hartu...
‎Zure bezeroari zernahi gertatu zaiola ere, badakizu hedabideek mila buelta eta bat gehiago emango diotela aferari, eta Ignazio eta adingabearen argazkiak agertu ondoren, ezin esan iritzi publikoa alde duenik. Guri, berriz, asko lagunduko liguke inork ez jakitea guk Ignazio non dagoen ez dakigula . Espekulazio guztiak gorabehera, oraingoz ez dago baieztapen ofizialik.
‎Gaur goizean Defentsa Ministerioko artxiboetara sartu naiz. Esan dizut honetan lan egiten dugunok ezer jakitekotan dokumentu kontuez dakigula . Askok uste dute liburuekin besterik ez dugula lan egiten, baina jakin behar duzu gure karrerak Bibliotekonomia eta Dokumentazioa izena duela eta ez duela alferrik izen hori.
‎Esan zioat badakigula ontziola nola lapurtu zuten Gerran. Dena dakigula , eta, hiri zerbait gertatuz gero, lehenengo mehatxuarekin edo dena delakoarekin, prentsari jakinaraziko diogula.
‎Kontua da mendebaldeko gizartea aipatu diren Aro Modernoko filosofoen eta zientzialarien itzalpean bizi dela oraindik: esan gabe doa ondorengook gehiago dakigula , eta nagusitasun hori batez ere gizakien alderdi faber edo fabrikatzaileari zor zaiola, alegia, teknikaren aurrerapenari. Aspaldi diktadura ideologikoa bilakatutako den fede moduko bat da hori.
2022
‎Bai, ondo entzun duzue, ez dute ezeren faltarik! Zer uste duzue, ez dakigula nora joaten den haragi guztia. Gauza jakina da eurek eskuratzen dituztela txartel guztiak.
‎Bada ikuspuntu gehiagorik. Eta zuk ekin, ez dakigula guztia eta ez dakigula guztia. Dirua!
‎Bada ikuspuntu gehiagorik. Eta zuk ekin, ez dakigula guztia eta ez dakigula guztia. Dirua!
‎ona izatearen kontrako eragozpenak ateratzeko daukagun erraztasun hori ez ote den susmagarritxoa eta ez ote duen erakusten eragozpena, eragozpenik latzena, geugan dakargula. Azken beltzean, pentsa dezakegu ez dakigula eta ez daukagula modurik jakiteko zer den (benetako, tamainako) pertsona ona izatea, baina bada beste eragozpen bat are haundiagoa: pertsona ona izatea zer den ikasteko edo ikertzeko ez daukagula gogo berezirik.
2023
‎Kolpe zorririk ez ditek joko ez, baina laster ditek ahoan kexa eta aitzakia. Bertakook kanpotarrak maiseatzen besterik ez dakigula , arrazistak garela, aprobetxategi fama jartzen diegula eta beste. Jendilaje horrekin ez zagok zer eginik, odolean zeramatek.
‎Hura bada, eta badaki badela. Gu, auskalo bagaren; zer garen ez dakigula ziurra da. Lizarra da munduaren zuhaitza germaniar mitologian:
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia