2000
|
|
Aldiz, tentsioa beharrezko iduritzen zait, kantatzera zoazenean kontzentrazioa ekartzen dizulako. Presioa, norbere
|
buruarekiko
jartzen diren mugen araberakoa da. Nik, hamasei urterekin eta orain arte, nahiko lasai hartzen ditut gauzak, eta kanpotik ez dut uste edonork presio askorik sartu diezadakenik.
|
|
Objektuak eta horiei dagozkien afektuakbarneratzean osatzen da subjektuaren barne mundua, eta taldearen barne irudikapena itxuratzen duen subjektuarekin lotura multzo bat osatzen dute objektuok. Hauda, subjektuok geure barne mundua pertsonaien irudikapenez osatzen dugu, bainapertsonaia horiek geure
|
buruarekiko
harreman batean jartzen ditugu. Edo, hobetoesanda, subjektua objektu horiekiko kokatuta dago, beraien artean eraikitzen denharreman sarearen ondorioz.
|
|
Ondorengo esperientzia eta bizipenak lehen oinarri horren gainean finkatuzjoango dira bizitzan zehar, subjektuak bere
|
buruarekiko
duen ideia, mundua etabesteekikoa, harreman dialektiko honen ondorioz osatuz doala.
|
|
Norberaren ideiaren eraikuntzarekin batera, beste prozesu bat gertatzen dagarapenean. Bere
|
buruarekiko
ideiarekin batera, gizakumea ingurunearen eta, bereziki, mundu horretako objektuen barne errepresentazio bat eginez doa.
|
|
Bigarrenik, Herri batek konkista jasaten duenean, bere
|
buruarekiko
desjabetzeaeta alienazioa jasaten du. Bere buruaren desjabetze politikoaren egoera horretatikabiatuta, konkistatzaileek etnozidioari (edota genozidioari), kolonizazioari eta Herri ustiaketari ekiten diote.
|
|
Izan ere, Italian urte luzeetan nehor ere ez eta deus ere ez izan ondoren, norbait eta zerbait izaiten hasi zen Pedro Huizi, orduko Urbiainen. Eta egoera hark halako segurantza eta bere
|
buruarekiko
fidantzia eman zizkion. Eta halako bizinahia eta irrinahia ere bai, aspaldiko partez.
|
|
Urteak joan ahala, gero eta hobeto eta arinago. Neure
|
buruarekiko
konfiantza sendotu ahala, konplexuak ere astinduz. Jende aurrean naturaltasun osoz igeri eginez, plazan, abenidetan, hipermerkatuan; noiz crawlez, noiz biz  karrez edo bularrez; beti gizalegez eta inor hartxintxarrez edo lauza txikiz edo belar izpiz zipriztindu gabe; umeen aurrean, buruz behera inoiz jauzirik egin gabe; Udalak (baina ez soilik Udalak) eman zizkidan aginduak (xelebreak gehitzekotan ibili naiz, baina eutsi diot tentaldiari) estu estu betez; alegia, nire garraiomodu ez ezik bizimodu ere bilakatu dena ahalik eta erarik arruntenean aurrera eramanez, inon enbarazurik edo ezustekorik sortu gabe, eskatzen zaizkidan erakustaldiei gogotsu erantzunez, baina muga jakin ba  tzuk sekula gainditu gabe; beti oharkabean eta isilik.
|
|
Guztietatik, errekonozimendu kulturalak (hau da, bestearen kultura norberarena bezain baliotsua dela onartzea, jarrera horrek ekar ditzakeen ondorioekin) egundoko garrantzia hartzen du gure egunetan. Nortasun indibiduala prozesu elkarrizketatua bada, Taylorrek defendatzen duen bezala, orduan gainerako gizartekideen aldetik errekonozimendua jasotzen dugunean harreman igualitarioagoak izango ditugu eta, ondorioz, gure
|
buruarekiko
autokonfiantza, autoerrespetu eta autoestimuan irabaziko dugu.
|
|
Urrezko abarra, II bol., 365 orr.27 Horrek adieraziko luke hemen, funtsean, egia bat dagoela eta ez superstizio bat. (Egia esan, zientzialari ergelaren aurrean erraza da kontraesanaren espirituan erortzea.) Baina arazorik gabe gerta daiteke erabat depilatutako gorputzak geure
|
buruarekiko
begirunea galtzera eramatea. (Karamazov anaiak.) Dudarik gabe, gure begien aurrean duintasunik gabe eta lotsagarri uzten gaituen gorputz ebaketak geure burua defendatzeko gogoa ken diezaguke erabat.
|
2001
|
|
Dolua eta melankolia), melankolikoek maitatzeko gaitasuna galdu egiten dute, inguratzen duten munduarekiko interes oro galtzen duten moduan. Euren
|
buruarekiko
estimua gutxituz, egoera minbera bizi dute melankolikoek. Eta honetaz guztiaz gain, Juan Martin idazlea ere bada, psikoanalista izatea bezain deitoragarria dena (113).
|
|
Guztiok ohartzen gara ingurukoekin ditugun harremanetan eta geure
|
buruarekiko
harremenean kanpoko itxurak duen garrantziaz.
|
|
Horrekin batera, bere egoera pertsonalak isiltzera behartzen duela pentsagenezake. Izan ere, exiliatuak barneraturik dauzka urruntasuna eta distantzia; eta, are latzagoa dena, bere
|
buruarekiko
distantzia ere gorde behar du (gogoratu. Propostas para a definiçao do exilio, poema) 19 Ulertzekoa da, orduan, isiltasunarenbidetik abiatzea «isildu beharrekoak esan ahal direnak baino gehiago direnean», Ruper Ordorikari zuzendutako gutunean idazleak aitortzen zuen legez (M, 134 or.).
|
|
Euskalgintzak bere
|
buruarekiko
hausnarketa sakona eta kohesio lana areagotzea beharrezko du urte batzuenbu ruan lortu nahi dituen helburuak argituz. Baina aldi berean, orain arte bezala gizartean bere erroak sakontzen eta euskararen mundua erakargarri bihurtzen saiatu behar du.
|
|
Adatsa supituan askatu eta burua astindu egin zuen. Itxura batera pixkanaka pixkanaka bere
|
buruarekiko
konfiantza hartzen ari zen.
|
2002
|
|
Aldi hartan tristeago itzuli nintzen etxera. Jada banekien zer zen hura, banekien nola moldatzen nintzen toki haietan, eta gailurrik ukitu gabe nentorren… Hirugarren aldian itsuago joan nintzen, neure
|
buruarekiko
presio handiagoa nuen. Ikusten nuen ongi moldatzen nintzela, baneukala hor goran ibiltzea.
|
|
Psikologoa ez da gure psikeko gaitzak sendatzen dituen aztia, aholkulari eta laguntzaile gisa jarduten duen buru osasunaren arloko aditua baizik, horrenbeste desiraturiko segurtasuna eta egonkortasuna lor ditzagun (beti geuregatik eta geure baitatik abiatuta) laguntzen saiatuko dena; eta konponbideak bilatzeko bereizketa gaitasun hobea eta gure
|
buruarekiko
estimua handitzen lagunduko diguna.
|
|
Inpultsu bidez jokatzea eta antsietatea ditu ezaugarri eta norbere bizitzarekin bat ere gustura ez egotea, eguneroko bizitzan eragingarri edo estimulurik ez izatea eta publizitate komertzialaren aurrean jarrera kritikorik eza eta sineskortasun handia edukitzea; izan ere, publizitate horrek kontsumoarekin lotzen ditu zoriona, norbere
|
buruarekiko
segurtasuna eta ongizate emozionala.
|
|
– Ikasleak bere
|
buruarekiko
duen konfiantza areagotzen du prestatutako lanak. Irakurketan landu beharrekoak aukeratzean eta prestatzean, bat batekotasunak duen porrot egiteko arriskua ekiditen da.
|
|
turiko kontzentzuak, gizartearen gehiengoak berretsia izanagatik ere, ezin dezake norberaren zentzua (norberaren/ taldearen
|
buruarekiko
esanahia) eraikitzea eta besteei ezagutaraztea oztopatu.
|
|
Alde batetik, senti dezake ezen berak hartaz edo honetaz duen iritzia gizartean garaile den iritzi publikoaren ikuspuntuagaz bat datorrela. Faktu horrek bere
|
buruarekiko
autokonfiantza bermatzen du, eta, bide batez, pentsatzen duena publikoan esatera bultzatzen du.
|
|
Mezuak berak bere
|
buruarekiko
harremanean sortzen duen funtzioa da hau, estetikaren diziplinetan aurkitu ohi duguna. Komunikazio poetikoan, garrantzitsuena ez da mezua bera, mezuaren edertasuna baino.
|
|
Laukiaren beheko aldean, lagunen arteko komunikazioa edo norberak bere
|
buruarekiko
egiten duena ditugu. Lagunen arteko komunikazioan, mintzakideen kopurua txikia da, hurbil daude, era guztietako zentzumenak erabil daitezke komunikatzeko (ikusmena legez, ukimena edo usaimena), eta elkarreragina berehalakoa da.
|
|
Garibai kalearen tarte dexente bat iraganak zirelarik, Josu R k bere
|
buruarekiko
jolas harekin bere helburua betetzea lortua zuela juzkatu zuen: une batez lagunartetik desagertzea, alegia.
|
2003
|
|
Honela definitzen dute mobbinga edo laneko eraso morala: lagun batek edo batzuek, nagusiak nahiz lankideak izan daitezkeenak, etengabe eta sistematikoki bortxa psikologikoa praktikatzen dute langileren batekin, hots, hitzezko edo formazko tratu txarra ematen diote, eta ondorioz langileak ezbehar psikologikoa eta pertsonala nozitzen ditu, hau da, pixkanaka bere
|
buruarekiko
konfiantza eta estimua galtzen ditu. Egoera hori dela kausa, langileari lermatu egiten zaizkio, hala errendimendua, nola osasun fisikoa eta psikikoa, eta, hainbat kasutan, baja hartzea edo enpresa uztea izaten ditu aterabide bakar.
|
|
Unaxek bekainak altxatu zituen, harrituta, baina ispiluek itzultzen zizkioten hamaika irudi deformatuen artean bere burua ezagutzen ote zuen itaundu zionean, galdera hori lar ezagun egiten zitzaiola aitortu behar izan zuen bere artean, bere
|
buruarekiko
zintzoa izanez gero. Dena dela, une hartan burua beteegi zeukan ezertan luzatzeko.
|
|
1805, Osaba baten instruccinuac bere iloba ezcondu eta necazari batentzat bere eta bere familiaren gobiernu oneraco Jaungoicoaren legue santubagaz conforme: Manuel Umerez(), Oñatiko apaiz benefiziodunaren testua, gaur egun artean argitaragabea21 Osaba apaiza mintzo zaio ilobari, eta, era guztietako aholkuak eskainiz, Jainkoarekiko, bere
|
buruarekiko
eta lagun hurkoarekiko dituen eginbeharrak gogoratzen dizkio. Garai horretan bizi duten fede galtzearen arriskua azpimarratzen du behin eta berriz.
|
|
Bere biografian garaiko erlijioso sutuen ohiko ezaugarri guztiak biltzen dira: bokazio goiztiarra (hamabi hamahiru urterekin jada Ama  Birjina agertzen hasi zitzaion), bere
|
buruarekiko
diziplina gogorra, zilizio, lizifrina, barau eta beste penitentzia moduen erabilera, bizitzan zehar estoikoki jasandako eritasun mingarriak... Horrek guztiak santu hotsa ekarri zion.
|
2004
|
|
Horrenbestez, beren
|
buruarekiko
konfiantza nolako elkarreraginek hobetzen, deuseztatzen edo kaltetzen duten, eta nolako jarduerek gutxiesten duten errespetua ezagutzeko ahaleginak egin behar ditugu, gure seme alaben autoestimua sustatu nahi badugu.
|
|
Berak bere buruari ezartzen dizkionak, nor bere
|
buruarekiko
konfiantzarik ezari hertsiki lotutakoak, maiz.
|
|
Herri bat bere uhaletik ateratzeko, bestelakatzeko, bere
|
buruarekiko
arrotz egiteko, kolonia bihurtzeko, eta ixil ixillik menperatzeko, gaur eta beti, biderik ziurrena hizkuntzaz aldaraztea dalako.
|
|
Eta J. Trier’ek, hildo beretik: " Errealidadearen irudi oso bat sortzen du hizkuntza bakoitzak, bere
|
buruarekiko
aski eta hertsi. Hizkuntza bakoitzak bere gisara antolatzen du dana...
|
|
Munduarekiko eta bere
|
buruarekiko
duen ardurari (eginbeharraren matrizeari, alegia) uko egin diezaioke gizakiak eta ez gutxitan hala egiten du; baina hori egitean, bere arduragabeziak bere izatea kolokan jartzen du, gizakiak abiarazia zuen izate proiektutik urrunduz. Nortasun guztiz egolatriko eta patologikoak ez badira, askatasunaren eta arduraren arteko dialektika tentsio handiz bizi ohi dute gizakiek, tentsio hori maila eta era askotakoa izan daitekeelarik.
|
|
Eutsi egin zion, hala ere, barrunbeek eskatzen zioten bere
|
buruarekiko
errukia sentitzeari, aitzitik, gorrotoaren suaren laguntzaz Harakin hartu zuen begitan. Zelatan hasi zitzaion, Harakin kabroia, dena zuen Harakin:
|
2005
|
|
Gizonek orokorrean beraien
|
buruarekiko
pertzepzio positiboa izaten dute. Hala dio Welshek.
|
|
Plaken artean osatutako bikote bakoitzaren mugimendu erlatiboa berezko Euler-en poloak definitzen du, E AB,. BEC= E CB, etaE CA. Euler-en polo bakoitzak dagokion abiadura angeluar erlatiboa izango du, AB, BC eta CA. Puntu hirukoitzaren inguruko edozein ibilbidek plaken arteko hiru mugak zeharkatuko ditu. Hiru muga horietako abiadura erlatiboaren batuketak zero izan behar du, azken batean, batuketak plaka batek bere
|
buruarekiko
duen abiadura islatzen baitu. Beraz, abiadura angeluar erlatiboetarako,
|
|
Mahaiaren alde luzeetariko batean dauden hiru aulkiei dagozkien orriak banatuta, hau inguratu du, bestaldean dauden aulki bietara jotzeko, eta berehala sumatu du atean dagoen gizona. Burua altxatu, ile ondulatua buruaren mugimendu kalkulatu batez atzera bota eta bere
|
buruarekiko
konfiantza adierazten duen aurpegi serioan irribarrea marraztu da.
|
|
Begia kameraren zuloan, gogoetari lotu zitzaion Graxi: bai horixe zen, jendeek elkarrekin hitz egitea xerkatzen zuten eta aldi berean eskapatzen ziren, hitz egitea baino gehiago desiratzen bailuten, hala nola gatazka, eztabaida, erasialdia emateko aukera, belaunaldiz belaunaldi landu gorrotoa, beraien
|
buruarekiko
norbait zirela egiaztatzearren. Euskaldunak izpiritua beti alha zuen:
|
|
Alta bazenekiten ez ninduzuela maitatuko eta nehork ez ninduela maitatuko. Haurrak ekartzen dira gozatuak izateko eta ez ongarri metaren gainean goseak hilik dagoen txori erregepittittaren pare, bere
|
buruarekiko
disgustu goiztiarrekin hausnarrean abandonatzeko...
|
2006
|
|
Kontuan izan dezagun, dena den, lokarri hori helduago eta osasuntsuago izango dela geure
|
buruarekiko
harremana ona bada.
|
|
Eta azkenean, beste arrazoi eta argudio guziak arakatu ondoren, ondorio batera ailegatu nintzen: Lurdesengatik, haren eraginez eta bultzadaz hasi nintzela kantuan; haren xarma pertsonalak erakartzen ninduelako eta haren iritzi baikorrak beti suspertu izan ninduelako, bai eta neure
|
buruarekiko
unerik ukakorrenetan ere. Hasieran, bere alboan egon ahal izateko modurik aproposena zen.
|
|
Aitortzen dut, bai, ni pesimista izan naizela, oso gaztetatik. Halakoa naiz, neronen
|
buruarekiko
mesfidantzagatik lehenik; nere bizitzako pasarte askotan nahiko nukeen bezain zuzena eta osoa ez naizelako izan. Tipo zuzen bat nahi nuen izan, eta ez nintzen zuzena izan beti.
|
|
Orain arte esandakoari jarraiki, erraz ondoriozta daiteke guraso bihurtu nahiduenak exijentzia handiak topatzen dituela bere ingurunean eta, aldi berean, osozorrotza dela bere
|
buruarekiko
. Dena den, argitu behar da, amatasunarekiko etaaitatasunarekiko dagoen exijentzia maila ez dela inondik inora berdina.
|
|
Dena den, argitu behar da, amatasunarekiko etaaitatasunarekiko dagoen exijentzia maila ez dela inondik inora berdina. Emakumeekiko dagoen presioa eta norberaren
|
buruarekiko
dagoen presio maila askoz erehandiagoak dira (ikus Imaz, 2005; Diez, 2000). Hori dela eta, epigrafe honetanzehazkiago amatasunaren azterketari lotuko natzaio.
|
|
Gauzak horrela, gizartean nagusi den ustearen ondorioz, gurekulturak haurrak gehiegi babestu eta mendeko bihurtzen ditu; era horretan, haurezgaitua bere burua izaki pasibo eta mendekotzat hartuta hazten da, ez da saiatzenarazoak ebazten ikasteko egin behar dituen atazak burutzen. Baina, gurasoek ustebaikorragoak hartzen badituzte, haurra adoretuko dute ahal bezain independenteizan dadin, eta independentziak, bere
|
buruarekiko
konfiantza eta autoestimuagaratzen lagunduko dio.
|
|
Dudarik gabe, kuantifikazio eta abstraktifikaziorik gabe egungo masa produkzio modernoa ezinezkoa litzateke. Baina, jarduera ekonomikoak gizakiaren kezkarik handiena bilakatuak dauden gizartean, kuantifikatze eta abstraktifikatze prozesu horrek ekoizpen ekonomikoaren eremua gainditu eta gizakiaren gauzekiko, pertsonekiko eta bere
|
buruarekiko
jarrera inbaditu du (Fromm, 1990: 99) 44.
|
|
Intelektualismoaren, deabruari? aurrez aurre begiratzea, geure
|
buruarekiko
eta garaiarekiko fideltasunaren seinale izateaz gain, bide bakarra da gizakiaren garapen autonomoarentzat intelektualismo horrek izan ditzakeen eragin kaltegarriak gainditzeko: baina ez harengandik [intelektualismotik] ihes eginez eta aro premoderno baterako itzulera eskatuz, edo haren errealitatea eta ondorioak ukatuz; baizik eta garaiek agindutako mailan agertuz, hura ezagutuz, bere potentzietan eta bere mugetan berretsiz, eta egingo duen bideari gertutik jarraituz bere eraginak kontrolatu ahal izateko; bestela esateko, ekintzan bertan mendean har dezagun (Ruano, 1996:
|
2007
|
|
Bata Liman (Peru) egindakoa da eta bestea Espainian13 Limako azterketan gazteen zoriontasunaren pertzepzioa beste aldagai hauekin lotuta aztertzen da: bere
|
buruarekiko
poztasuna, familia, lagunak, bizitza soziala, osasuna, aberastasuna eta maitasuna. Espainiakoan ez bezala, aldagai horiek lotzen dira gazteen mailaketa sozioekonomikoarekin.
|
|
Euskararen aldeko hautua egin dugunok, edo euskaraz bizitzeko modua izan dugunok, hizkuntz komunitate horretako garelako eta izan nahi dugulako aukeratu dugu. Euskal kulturak erakartzen gaitu euskal kulturgileekin komunikazioa erraza delako, geure buruz ikusten dugulako emanaldietan, beste hartzaileen tribuko sentitzen garelako, gure mundu afektiboa, besteekiko harremana eta geure
|
buruarekiko
harremana erosoen eta errazen horrela egiten dugulako, euskarak izaten laguntzen digulako.
|
|
Azken batean, David-en Jerusalem bezain erlijioso teokratikoa baita barnean (jende ilustratuak hori dauka gaitzetsia), formak bakarrik diferenteak, Augusto-ren Erroma; eta Estatu moderno laikoa, Augusto Pontifize Maximoaren Erroma bezain teokratikoa. Laikoa, Estatu modernoa, elizarekiko da (Neron ere bai!); ez bere
|
buruarekiko
. Aitzitik, laizismoa deritzona ez da de fakto Itun Zaharreko Jahweh ren monoteismo jeloskorra inbertitua baino:
|
|
Urtea ez zen gaizki hasi. Zorte handia nuela iruditzen zitzaidan, Elisa ezagutu izanaz, berak eman baitzidan ordura arte inork ematerik izan ez zuena, neure
|
buruarekiko
poza, bizitzeko grinarekin batera. Ez zen asko, baina ez zen gutxi ere.
|
|
aldatu nahi duen orori: bizimodu berri eta askatzaileek bakoitzari bere
|
buruarekiko
arroztu dadila eskatzendiote, bestela izan dadila, bere buruaren eraldatzaile bihur dadila. Hitz gutxitan: itxura edo planta egin dezala, serio sinetsita.
|
|
Mutikoak bere nortasuna finkatzen du besteekin izandako herremanetanbildutako esperientzien ondorio gisa. Atarramendu horrekin bere
|
buruarekiko
etabesteekiko kontzientzia bereganatzen du. Graduak daude prozesu horretan.
|
|
Moulinesentzat etniak errealitate natural kulturalak dira, ez erabat asmatuak. Jaiotzeko, garatzeko eta hiltzeko barne logika bati lotuak bizi dira, eta, tartean tartean (kanpoko erasoen aurrean, sarritan), beren
|
buruarekiko
kontzientzia hartu eta etorkizuna ziurtatzeko lanabes teoriko materialak landu eta programa politiko bat martxan jartzen dute. Horrela jaiotzen da nazioa Moulinesen iritziz.
|
2008
|
|
Adrenalina isuriaren ekaizpean egonda gero, Millanek beste egoera batean behar zuen, ekaitzaren ondoko baretasunean, ausaz? baina ez baretasun lasaigarri batean, baretasun sorgor batean baizik, nondik beste begi batzuekin eta beste balio eskala batekin epai baitzezakeen errealitatea, bere
|
buruarekiko
etorkortasun handiagoarekin, inondik ere: esan nahi baita Millan zernahi egiteko moduan egon zitekeela, ametsa konta zezakeen edo ez?, kontatzetik ez kontatzera eta ez kontatzetik kontatzera zegoèn tartea guztiz murriztu balitzaio bezala, baita deuseztatu ere, lotsa aipatu berri zuen arren lotsaren gainetik balego bezala.
|
|
Bere
|
buruarekiko
jardunari argitasun, inspirazio puntu bat bilatu nahi dio, azkenaldian pairatzen dabilen krisitik behingoz irten ahal izateko. Gogoeta egiteak, baina, ez dio beti etekinik ematen, ez du beti irtenbidera eramaten eta, horrelakoetan, irteerarik gabeko pentsamendu korapilatsuetan katramilatzen denetan, pedalei gogorrago eragiten die, amorruz, bizikleta gainean gorputza eskuin ezker dantzan, arnasa estutu arte.
|
|
Bat al datoz biak? Bat al datoz, alegia, bere
|
buruarekiko
lehian erakutsi digun emaitza eta bere mendean dagoen Jaurlaritzaren hizkuntza politika?
|
|
–Nork bere
|
buruarekiko
daukan ezaguera alienatu egiten du, arrotz bihurtzen du, ezagueraren zentzuak bestea duelako xede eta jomuga?.
|
|
Bere
|
buruarekiko
gorrotoraino iristen da Scardenalli?« kobarde bat naiz, nire aita bezala» (Ibid. :
|
|
New Yorkera egindako idazketa bidaiaren zergatia ez da oso ezberdina. Hemen ere, irakurlearen sedukzioa eta txunditzea ageri da azalean baina azpian bizirik dirau bere
|
buruarekiko
galdezketa obsesiboak: benetako idazlea al naiz?
|
|
alde batetik, mundu basatiari zegokiona eta bestetik mundu zibilizatuari zegokiona. Gatazka horiek, askotan, bere
|
buruarekiko
zein besteekiko istiluak izatera eramango lukete gizakia, storm (ekaitza) eta stress (estresa) deiturikoak. Gainera, laburbilketa amaitzen zenez, beste aroekin konparatuz gero, aldaketa kopuru handiagoa gerta zitekeen.
|
|
Medikuntzaren ikuspegitik, nahaste horien tratamenduak diziplina artekoa, terapeutikoa eta farmakologikoa izan behar du. “Haurrak bere autoestimua eta bere
|
buruarekiko
konfiantza galtzea, porrot egin eta lagunak galtzea saihestu behar da. Horrek etorkizunean porrot profesional eta soziala ekarriko diolako.
|
|
Arazo horrek jakin mina piztu izan dio beti Martinezi: «Neure
|
buruarekiko
eta politikarekiko leial jokatu nahi dudalako, historia asko gustatzen zaidalako eta Francisco Xabier Mina euskalduna izan zelako Mexikoren independentziako heroietako bat. Elkarrekikotasunez, Euskal Herriaren alde beste horrenbeste egitera behartuta nago».
|
|
Gogotik kritikatzen du europar ezkerraren hirugarren mundismoa (gure intelektualek demokrazia formala, eta abar, kritikatzen dute). Gure
|
buruarekiko
gorrotoaren sindromea adierazten du horrek; kolonialismoaren errua ezabatzeko era bat. Masokismoaren preso gaude, geure burua iraindu eta umiliatzeraino.
|
|
Saiatu gara erakusten gure ibilbide osoan: inplikazioa izan dugu gure
|
buruarekiko
eta gure obrarekiko. Eta beti saiatu gara esaten jendearen artean, ikusle izateari utzi eta aktore izan behar garela.
|
|
Adrenalina isuriaren ekaizpean egonda gero, Millanek beste egoera batean behar zuen, ekaitzaren ondoko baretasunean, ausaz... baina ez baretasun lasaigarri batean, baretasun sorgor batean baizik, nondik beste begi batzuekin eta beste balio eskala batekin epai baitzezakeen errealitatea, bere
|
buruarekiko
etorkortasun handiagoarekin, inondik ere: esan nahi baita Millan zernahi egiteko moduan egon zitekeela –ametsa konta zezakeen edo ez–, kontatzetik ez kontatzera eta ez kontatzetik kontatzera zegoèn tartea guztiz murriztu balitzaio bezala, baita deuseztatu ere, lotsa aipatu berri zuen arren lotsaren gainetik balego bezala.
|
|
[Autopsiaren ondorioa I.]" Bere
|
buruarekiko
, bere arrazoiarekiko koherentziak hil du". Ni medikua banintz, horixe jarriko nuke heriotzako agiri guztietan.
|
|
278), bere
|
buruarekiko
autoulerkuntzan etorkinen presentziak adierazten duen kulturaniztasuna txertatuz.
|
|
Gaindi dezagun behingoz norbere
|
buruarekiko
elkarrizketa tai gabea, narzisismo gero eta likitsagoa[...], non errealitateak ez baitira dagoeneko gizaki biziarenak, lan egiten eta bere burua egiten duenarenak, baizik eta hitz hutsak, hitz multzo hutsalak, hitzen esanahietatik sortutako tirabira antzuak (25 or.).
|
|
Adibideak ez dira berez ereduak bakarrik, baizik eta mugimendu logikoaren une sinple eta oinarrizkoak: " berbaitan" izatea (An sich)," berbaitarako" izatea (Fur sich) eta" norberaren
|
buruarekiko
berdintasuna" (Sichselbstgleichheit). " Berbaitan izatea" (Ansichseyn) bitartegabekoa, objektiboa da.
|
|
Hirugarren kontzeptua, norberaren
|
buruarekiko
berdintasuna (Sichselbstgleichheit), hirugarren beharrezko mugimendua da zirkulua osatzeko. Lehenengoa materia da, bigarrena forma (materiari uko egiten diona), hirugarrena lehengoen sintesia da.
|
|
58 Jakintzaren ikasketan, beraz, adigaiaren ahalegina norberak bere gain hartu behar du. Hark arreta adigaian jartzea eskatzen du adigai gisa, determinazio sinpleetan, adibidez, berbaitan izatean, berbaitarako izatean, norberaren
|
buruarekiko
berdintasunean eta abarretan; izan ere, horiek arima dei ditzakegun norberaren buruaren higidura hutsak dira, haien adigaiak horiek baino garaiagoa den zerbait izendatuko ez balu. Errepresentazioen bidea jarraitzeko ohiturari horren etendura adigaiaren eskutik hara eta hona pentsamendu errealetan arrazoitzen duen pentsatze formalari bezain eragozgarri zaio.
|
2009
|
|
Horietan saiatzen dira betidanik gizonek landu dituzten lan munduko eta gizarteko abilidadeak lantzen. Eta fisikoki indartzeko eta euren
|
buruarekiko
segurtasuna irabazteko autodefentsa ikastaroak eta abar egiten dituzte.
|
|
Nola bizi gehiago eta hobeto? Eta hor jokoan dagoena ez da pertsona bakoitzak bere
|
buruarekiko
egin dezakeena, ekosistema osoa baizik. Rikardo Arriolaren argudioari jarraituz," erokeria da gure inguruari egiten dioguna; abeltzaintzak nitrogeno izaerako substantzia lurrunkorrak isurtzen ditu; milioika mangladi hektarea suntsitu dira Indonesian, Perun… Gobernuek honelako gauzak erregulatzen ez badituzte, epe motzean gizakiaren etorkizuna galduta dago".
|
|
barrurakoa eta kanporakoa. Barneko kidetasunean (elkartasunean) eta elkartearen bere
|
buruarekiko
berberatasunean mamitzen da lehenengoa; besteenganako berezitasunean baieztatzen da bigarrena. ´Bateratzea´ eta ´at eratzea´ edozein elkarteren bi mugimenduak dira:
|
|
Ez nuen ezertxo ere ulertzen. Nola zitekeen neska hark bere
|
buruarekiko
zalantza haiek izatea. Nik begi aurrean nuena eta Elenak ispiluan ikusten zuen aurpegia ez al ziren berbera?
|
|
Oso gaixo ja, Bitorianok, bizia maite dut? behin eta berriro esaten zuen, ez zenekien ongi erdi protesta gisa zen, edo erdi hil beharraren uler eta onarkaitzak maitasun berri bat errebelatu dionaren bere
|
buruarekiko
harriduraz, lehen aldiz orain ohartu balu bezala bizia maite zuena, h. d., bere burua maitatzeko modu berri hau, beste zer izan liteke, izan ere, gaixoak bizia maitatzea.
|
|
edo jada ez, edo oraindik ez. Orainetik eta Naturatik urratua, zauri bat da, inoiz ez da guztiz bera (bere buruaren bila beti, bera izatera bidean), urradura horren kontzientzia da, kontzientzia urratua,, dohakabea?, kokaera zentzubakoan (kokaera jakinik gabe hain zuzen) munduarekiko bezala bere
|
buruarekiko
. Ez da inongoa, inondik ez dator, ez doa inora; hots, nondik eta nora doan, berak galdera dauka, eta erantzuna inon ez dago inguruan ipinita.
|
|
Manuri dion gorrotoa higuina da sakonean, bere
|
buruarekiko
gorrotoa.
|
|
Amaren besapean zihoan arren, Adak eskuak astintzen zituen artean ere, hegazti zauritu bat balitz bezala: haren egoera psikikoaren oinarrian amaganako gorrotoak behar zuen zutik, baita bidegabekeriaren aurka matxinatzeko nahiak ere, bere
|
buruarekiko
konfiantza eta harrotasuna berreskuratzeko saioan, baina, harriak urpean uzten dituen uholdeak bezala, halaxe behar zituen, halaber, baliabide haiek, gorrotoa eta matxinatzeko nahia, konfiantza eta harrotasuna?, oinaze uholdearen azpian sentitu ere egiten ez zituela; eskuak zituen hartzeko eta eskuak emateko, baina ezin esku haiekin hartu eta ezin eman, mina eta ezinegona baitzituen nagusi bere e... horregatik esaten zion amari, beste guztiaz ahaztuta:
|
|
Gezurrak hegoak labur ditu, ikusi duzu? . Maria Bibiana gero eta sendoago ari zen, bere
|
buruarekiko
konfiantza hitz egitetik baletorkio bezala?: Gainera, zer esango dizut, bada?
|
|
ez esan orduko baina bai entzun orduko ohartu baitzen, apika, arestian ahoskatutako hitzak aspaldikoak eta barru barrukoak zirela: zinezkoak, alegia; eta, hitzen zinezkotasunak bere
|
buruarekiko
konfiantzan berresten zuela, haren begiradari erabakitasun handia zerion bederen?, azken urratsa emateko prest sentitu zen.
|
|
zerbait dute-eta; amak jarri zuèn musikak ere epel utzi zuen, berari ere, aitari bezala, martxa militarrak eta himnoak gustatzen baitzitzaizkion, haiek txistukatzeko ohitura ere bazuen, pausoa martxaren erritmora egokitzen zuela, ia automatikoki?; guztiaz ere, Teofilo Mariak aitari begiratzen zion tarteka, zeinak amari begiratzen baitzion aldika; gurasoen begirada haietan, ordea, ez zen guztia, azken urte erdian izan zen bezala, urruntasun; aitzitik: bazirudien ezen, hoztasunezko bolada baten ondotik, gurasoak berriro sartu zirela, ez berotasun handi baten baina bai halako epeltasun baten eremuan, baita haiekin batera Teofilo Maria bera ere, zeinak, azken hilabete haietan galdu zuèn babesgune afektiboa berreskuratuta, bere
|
buruarekiko
konfiantza bereganatu baitzuen, halako eran, non, bere begiraldi haietako batean. Aleluia bukatu eta handik bospasei segundora?, aitaren irri zabalarekin topatu eta Teofilo Mariak berdin erantzun baitzion; irri egiteaz gain, baina, mahai gainean zuèn eskuin eskua ukabil bihurtu eta burua gora eta behera mugitu zuen bi bider kementsu, keinu haiekin Rikardo Lehoibihotzen paperean jarri eta aitari ... itzalak itzalpean utzi gaitu orbetarrok aldi batez, bai, baina zin degizut zure ondoan izango nauzula, aita, orain eta beti, orbetarron izen ona eta leinuaren eguzki distiratsua birkonkistatzeko ahaleginean.
|
|
sentimenduen agertokira, hagina beste irudi bati sartzeko prest: Nikolairen irudiari; bi irudi haien arteko tirabiran, bere barne prozesuaren bidegurutze horretan, beraz?, etsipenera edo errebeldiara jo zezakeen Teofilo Mariak, bere burua gorrotatzera edo Nikolai gorrotatzera, alegia?, harik eta, apurka apurka, harrotasuna, baita bere
|
buruarekiko
autoestimua ere, ondorioz, nagusitzen hasi zitzaion arte:
|
|
Zurda zorrotzek uxatu egiten zuten bestela zakuaren epeltasunera hurbilduko zen kriskitin sugea. Horiek ziren beti haren sinboloak, esplorazioa, babesa, ausardia eta bere
|
buruarekiko
konfiantza irudikatzen zutenak.
|
|
Autore beraren arabera, esperientzia horien eragin bateratuak amorrua bezalako emozioen esperientzia ezabatzeko presioa eragiten du neskengan, baita inguruaren igurikapenetara egokitzeko joera ere. Horrek emozionalki kostu bat eragingoluke, erruduntasunarekiko edota besteen iritziarekiko sentiberatasun handiagoasortuz eta euren
|
buruarekiko
ezatsegintasun sentimenduak bizitzeko probabilitategehiago ere. Planteamendu honen arabera, emakumeekin haurtzaroan erabiltzendiren praktika sozializatzaileek ondorengo aroetan (nerabezaroan, helduaroan...) nahaste barnerakoiak garatzeko aurrez prestatuko lituzkete (Hankin eta Abramson, 2001; Keenan eta Shaw, 1997; Zahn Waxler, 2000).
|
|
Peterson eta lankideek (1993) beste mota bateko azalpenak eskainidituzte. Autore horien arabera, neskengan pentsamendu erreflexiborako gaitasunaeta euren
|
buruarekiko
zorroztasuna lehenago agertzeak azal lezake joera hori.Compas eta lankideek (1993), aldiz, egoera emozional negatiboei gehiegizko atentzioaren eskaintzea azpimarratzen dute (errumiazio izenaz ere ezagutzen dena). Kirchner eta Forns (2000) autoreek, aurrekoarekin osagarria den azalpena ematendute, garapen fisiko goiztiarragoa eta bikoteratze goiztiarragoa azpimarratuz. Izanere, neskek garrantzi handiagoa ematen omen diete nerabezaroko bi gertakari horiei.
|
|
Azken finean, emozioek biziraupenerako balio izateaz gaineta besteekin ditugun harremanetan esanguratsuak izateaz gain, gure barnemunduan ere eragin nabaria baitute. Geure
|
buruarekiko
nola sentitzen garen adierazten dute, gure mundua eta besteak hautemateko prozesuan parte hartzen dute, ekintzarako motibatzen gaituzte edota blokeatuta utzi. Sentimenduak pentsatzendugunari irabazten dio gehienetan.
|
|
Hala, generoa, sexu biologikoaren inguruan kulturakeraikitzen dituen balio eta sinesmenak izateaz gain, gizon eta emakumeak barnetikkanpora ezberdintzen dituzten sinesmen sare, sentimendu, jarrera, balio, nortasunezaugarri, jokabide eta ekintza bilakatzen da. Genero identitatearen baitan, gizoneta emakumeak beren
|
buruarekiko
duten hautematean, sentimendu subjektibo etasozialean, eta besteekiko harremanean ezberdindu egiten dira.
|
|
Desloturaren teoriaren arabera, berriz, adineko pertsonak nolabaiteko gizarte isolamendua nahi izaten du.Hain zuzen ere, planteatzen da adinduak gizarte harremanen murrizketa eta lanmunduarekiko haustura nahi izaten dituela eta horiek lortzen dituen heinean asebeteta sentitzen dela. Desloturaz gain, pertsona nagusiak bere
|
buruarekiko
arretamaila areagotu nahi izaten du, rol pasiboagoak desiratzen ditu, rol periferikoa, familiakoa eta lagunartekoa. Deslotura gizartearen eta pertsona nagusiaren arteanelkarrekikoa, saihestezina eta unibertsala da.
|
|
–Kurria, ez dut ene bizian probatu, baina ez dut nire berri jakin dezan gura. Nik ere ez dakit oso ondo neure berri, pareta bezain zuri ditut oroitzapenak eta, ez dut neure
|
buruarekiko
galdu dudan kontrol hori berak izan dezan nahi.
|
|
Egin aurre arazoei. Mehatxu eta egoera larrietatik etengabe iheska ibiltzeak norbere
|
buruarekiko
konfiantza gutxitzen du. Erronkei lasaitasunez aurre egin behar zaie.
|
|
Beraien gorputzarekiko eta
|
buruarekiko
jarrera eta pentsamendu negatiboak.
|
|
Izateak. Bakoitzak bere
|
buruarekiko
eduki ahal duen ezagutzaz kontziente gertatzeak.
|
|
Hura kentzeko mendira joatea izanen dela onena pentsatzen dugu, baina azkeneko urteetan ideia hori bera bururatu zaigunez eta mendiko zapatilak jartzera ere ez garenez iritsi, geure
|
buruarekiko
dugun exijentzia maila jaitsi eta paseatzera atera gara. Ea lortzen dugun uda baino lehen egunero ateratzea.
|
|
–Indarkeriarik ezak sormena du oinarri. Indarkeriazko egoera batean indarkeria ez baliatzeko sormena behar da, eta erantzukizuna, norberaren
|
buruarekiko
eta gizarteareki ko?. Halako ekimenen bitartez herritarrek protagonismoa hartzen dutela gaineratu du Plazaolak:
|
|
Gezurrak hegoak labur ditu, ikusi duzu... –Maria Bibiana gero eta sendoago ari zen, bere
|
buruarekiko
konfiantza hitz egitetik baletorkio bezala–: Gainera, zer esango dizut, bada?
|
|
bere buruaren irudiarekin, ausaz, zeinak bere buruaren aurkako nazka sorrarazi baitzion; Teofilo Maria, baina, gizon harroa zen berez, orbetarren oinordetzak harroago egiten zuena, halako moldez, non harrotasunaren piztia zaurituak ere bere muturra atera baitzuen –lehentxeago edo geroxeago atera beharra zuen, naturaren legeen arabera– sentimenduen agertokira, hagina beste irudi bati sartzeko prest: Nikolairen irudiari; bi irudi haien arteko tirabiran –bere barne prozesuaren bidegurutze horretan, beraz–, etsipenera edo errebeldiara jo zezakeen Teofilo Mariak –bere burua gorrotatzera edo Nikolai gorrotatzera, alegia–, harik eta, apurka apurka, harrotasuna –baita bere
|
buruarekiko
autoestimua ere, ondorioz– nagusitzen hasi zitzaion arte: nagusituko ez zitzaion, bada, baldin eta ber bertan bazuen eredua eta iparrorratza –aita, alegia–, bere bizia arriskuan jartzeko gai izan zena, semea Nikolairen atzaparretatik libratzeko!; eta, harrotasunaren talaia hura inflexio puntu gertatu balitzaio bezala, beste molde batean ikusten hasi zen Teofilo Maria bere burua, baita burura etengabe zetozkiòn galderak ere, iraganean behin baino gehiagotan lotsarazi izan zutenak:
|
|
sinesten zuen, bai, sekula ikusi ez zuèn anaiatxoa aingerutxo bihur zitekeela, baina, bihotzez baino gehiago, komenientzia hutsez sinesten zuen –orbetarren arimaren armarriari askoz hobeto zihoakion aingeru bat munstro lotsagarri bat baino–, sineste guztiek komenientziatik –gutxiago edo gehiago– zerbait dute-eta; amak jarri zuèn musikak ere epel utzi zuen, berari ere, aitari bezala, martxa militarrak eta himnoak gustatzen baitzitzaizkion –haiek txistukatzeko ohitura ere bazuen, pausoa martxaren erritmora egokitzen zuela, ia automatikoki–; guztiaz ere, Teofilo Mariak aitari begiratzen zion tarteka, zeinak amari begiratzen baitzion aldika; gurasoen begirada haietan, ordea, ez zen guztia, azken urte erdian izan zen bezala, urruntasun; aitzitik: bazirudien ezen, hoztasunezko bolada baten ondotik, gurasoak berriro sartu zirela, ez berotasun handi baten baina bai halako epeltasun baten eremuan, baita haiekin batera Teofilo Maria bera ere, zeinak, azken hilabete haietan galdu zuèn babesgune afektiboa berreskuratuta, bere
|
buruarekiko
konfiantza bereganatu baitzuen, halako eran, non, bere begiraldi haietako batean –Aleluia bukatu eta handik bospasei segundora–, aitaren irri zabalarekin topatu eta Teofilo Mariak berdin erantzun baitzion; irri egiteaz gain, baina, mahai gainean zuèn eskuin eskua ukabil bihurtu eta burua gora eta behera mugitu zuen bi bider kementsu, keinu haiekin Rikardo Lehoibihotzen paperean jarri e... itzalak itzalpean utzi gaitu orbetarrok aldi batez, bai, baina zin degizut zure ondoan izango nauzula, aita, orain eta beti, orbetarron izen ona eta leinuaren eguzki distiratsua birkonkistatzeko ahaleginean.
|
|
Izebak entzun ziezazkion esan zituen, jakina, baina izebak ez ezik, berak ere –Domingok– entzun zituen... ez esan orduko baina bai entzun orduko ohartu baitzen, apika, arestian ahoskatutako hitzak aspaldikoak eta barru barrukoak zirela: zinezkoak, alegia; eta, hitzen zinezkotasunak bere
|
buruarekiko
konfiantzan berresten zuela –haren begiradari erabakitasun handia zerion bederen–, azken urratsa emateko prest sentitu zen.
|
|
Amaren besapean zihoan arren, Adak eskuak astintzen zituen artean ere, hegazti zauritu bat balitz bezala: haren egoera psikikoaren oinarrian amaganako gorrotoak behar zuen zutik, baita bidegabekeriaren aurka matxinatzeko nahiak ere, bere
|
buruarekiko
konfiantza eta harrotasuna berreskuratzeko saioan, baina, harriak urpean uzten dituen uholdeak bezala, halaxe behar zituen, halaber, baliabide haiek –gorrotoa eta matxinatzeko nahia, konfiantza eta harrotasuna–, oinaze uholdearen azpian sentitu ere egiten ez zituela; eskuak zituen hartzeko eta eskuak emateko, baina ezin esku haiekin hartu eta ezin eman, mina eta ezinegona baitzituen nag... goazen azkarrago, ama, goazen...
|