Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 38

2023
‎(b) Lan harreman arrunten, berezitasunak dituzten lan harreman arrunten eta lan harreman berezien araberako sailkapena.
‎Berezitasunak dituzten lan harreman arrunten adibideak: distantziara egindako lanaren lan kontratua (LELTBren 13 artikulua); baterako lana eta taldeko lana (LELTBren 10 artikulua); ontziratze kontratuak (hegazkinetan nahiz itsasontzietan):
‎(a) Merkataritzako kontraten edo administrazio kontraten betearazpen esparruan zerbitzuak emateko xedea duten lanak gauzatzeko, kontrata horiek aurreikus daitezkeenean eta enpresaren ohiko jarduera biltzen direnean.
‎(c) Langileak enpresan gauzatu beharreko jarduerak zuzeneko lotura izan behar du lan kontratazioa justifikatzen duten prestakuntza jarduerekin. Ondore horretarako, lan jarduera eta prestakuntza jarduerak koordinatu eta prestakuntza plan erkidean jaso behar dira.
‎Ñabardura: gehienetan, halako arrazoiak enpresako ekoizpen bideak berriztearen ondorio dira, hain zuzen, horrek berarekin ekarri ohi duelako lan esku kopuru jakin bat soberan izatea; izan ere, hobekuntza tekniko batek emaitza berbera lor dezake, pertsona gutxiago baliatuta (horren adibide dira informatizazioedo robotizazio prozesuak).
‎Eginbehar publikoa betetzeagatik langileak ezin duenean lanik egin, 3 hilabeteko epean lanorduen 100eko 20an baino gehiagoz, enpresak langile hori derrigorreko eszedentzia egoeran utzi ahal izango du (ikusi LELTBren 46.1 artikulua; infra 2.3.A).
‎(e) Psikosoziologia: medikuntzaz besteko teknika da, helburu duena lanak eragindako atsekabea prebenitu eta zuzentzea, hori arrisku iturri izan daitekeen neurrian.
‎(a) Langilearen ordainsariei dagokienez, LELTBren 30 artikuluaren arabera, langileak eutsiko dio alokairuak jasotzeko eskubideari, baldin eta kontratua indarrean dagoela ezin badu lan zerbitzurik eman enpresaburuari bakarrik egotz dakizkiokeen arrazoiengatik.
‎Zein da abokatuaren lanaldiaren ezaugarririk nagusiena? Zein ondorio ditu lan harreman bereziak dituen abokatu baten borondatezko eszedentziak?
‎Bestalde, enpresaburu berriak lan kontratuari eusteaz gain, ezin du lan kontratua aldarazi. Lan kontratuaren edukia errespetatu behar du.
‎4.4.3 Prestakuntzarako lan kontratuaren bi modalitateentzako arau erkideak. —5 BEREZITASUNAK DITUZTEN LAN KONTRATU ARRUNTAK:
‎Lan zuzenbidearen esparruan, enpresaburuak aukera desberdinak ditu, une bakoitzean behar duen lan eskua lortzeko. Aurreko gaian (ikusi 3 gaian) ikusi da enpresaburuak kontrata eta azpikontratak edo aldi baterako laneko enpresak balia ditzakeela lan eskua lortzeko, eta, halakoetan, ez dela zerbitzuak ematen dizkioten langileen lan enpresaburu, nahiz eta, batzuetan, nolabaiteko erantzukizunak izan horiei begira.
‎Horretarako, langileak 20 egun balioduneko epea izango du, JSALren 138 artikuluak araututako prozedurarekin bat etorriz [iraungitze epea da hori; ikusi 1999ko uztailaren 22ko (4792/ 1998 errek. zk.) AGE, 4 Salakoa]. Epaiak adieraziko du erabakia justifikatua ala justifikatu gabea den; azken kasu horretan, epaiak langileari aitortuko dio aurretiaz zituen lan baldintzak berriro izateko eskubidea.
‎Osagarri horiek sor daitezen kualifikazio pertsonal edo profesionalen bat izan behar du lan prestazioa ematen duen langileak.
‎Horren bidez, gehienbat, alokairu igoerak murriztu edo saihestu nahi izaten dira. Beraz, erakunde horrek balio du lan kontratuko baldintza onuragarriagoak neutralizatzeko.
‎Lan denborari dagokionez, kontratuan zehaztu behar dira lanaldia, ordutegiak, jaiegunak, baimenak eta oporrak. Alabaina, horien arabera langileek eman behar dituzten lan zerbitzuek ezin dituzte modu nabarmenean gainditu kasuan kasuko lanbide esparruko langileek emandako lan zerbitzuak.
‎Hori guztia dela eta, datuak babesteko eskubideak gero eta garrantzi gehiago du lan harremanetan ere, eta, are gehiago, 2018ko maiatzaren 25etik aurrera Europako Parlamentuko eta Kontseiluko 2016/ 679 (EB) Erregelamendua, datu pertsonalak tratatzeari eta datu horiek askatasunez zirkulatzeari dagokienez pertsona fisikoak babesteari buruzkoa eta 95/ 46/ EE Zuzentaraua indargabetzeari buruzkoa (datuak babesteko Erregelamendu Orokorra), indarrean jarri zenetik. Arean ere, erregelamendu horren xedea da teknologia berrien ondorioak aintzat hartzea, interesdunentzat gardentasuna areagotzea eta pertsonek euren gaineko datuei buruz izan dezaketen kontrola indartzea.
‎(c) Mandatu kontratua (KZren 1709 artikulua eta hurrengoak): eginkizun sozioekonomiko guztiz desberdina dute lan kontratuak eta mandatuak. Zaila da langilearen eta enpresaburuaren arteko lan harremanak mandatura biltzea; izan ere," aurkako itunik izan ezean, mandatua dohainekoa dela uste da" (KZren 1711 artikulua).
‎ezaugarri hori LELTBren 1.1 artikuluan modu espiritualizatuan edo malguan mendekotasunaren inguruan jasotako kontzeptuaren aurkakoa da(" beste pertsona baten antolaketaeta zuzendaritza esparruan..."). Horrenbestez, langile autonomoak erabateko kontrola du lana egiteko moduaren gainean, inolako baldintza juridikorik ez baitago horren inguruan. Bestela esanda, ikuspuntu tekniko eta funtzionaletik langile autonomoak askatasun eta independentzia juridikoa izan behar du; eta beste horrenbeste lana antolatzeari dagokionez ere.
‎" ondasun erkidego" deritzona. Horrekin legegileak ziurtatu nahi du lan kontratua izatea nahiz eta lan hartzekodunak nortasun juridikorik ez izan. Gogorarazi behar da gure zuzenbidean uste dela ondasun erkidegoko titularren erantzukizuna mankomunatua dela.
‎Alderdiek hitzarmen kolektiboaren edukia zehazteko duten askatasun hori gorabehera, hitzarmen horien negoziazioan alderdiek nahitaez negoziatu behar dituzte lan esparruan emakumeen eta gizonen artean tratueta aukera berdintasuna sustatzeko neurriak edo, hala denean, berdintasun planak.
‎5 Berezitasunak dituzten lan kontratu arruntak
‎Halatan, 10/ 2021 Legearen arabera, beraren aplikazio esparrura bilduko dira LELTBren 1.1 artikuluko lan izaerako ezaugarriak dituzten lan harremanak, betiere, horiek distantziara gauzatzen badira erregulartasunez.
‎Profesional horiek sozietate irregular gisa ere jardun ahal izango dute. Ñabardura gisa, EAEOn" inorentzat lan egitea" esamoldeak ez du lan zuzenbidean duen esangura bera. Bada, EAEOn alienazio edo alteritate moduan erabiltzen da, hau da, bulegoen alde hitzartutako lanbide jarduera bezala.
‎34/ 2006 Legetik ondorioztatzen da graduatu ondokoan eskaini beharreko prestakuntzak 90 kreditu izango dituela, eta horietarik 60 kredituk eduki teorikoa eta praktikoa izango dutela, eta gainerako 30 kredituak kanpoko praktiketara edo Practicumera bideratuko direla (ikusi 4.3 eta 6.1 artikuluak). Halaber, zehazten da kanpoko praktikek" inola ere ez dutela lan harremanik edo zerbitzu harremanik sortuko" (6.1 artikulua, in fine).
‎★ Borondatezko lana. Borondatezkotasunak esan nahi du lanak oinarri duela langileak askatasunez emandako adostasuna. Ideia hori bat dator lan egiteko askatasunaren printzipioarekin; printzipio hori Konstituzioak sendotu du eta lan kontratua sortzeko alderdien artean behar den loturari datxekio.
‎lanbide arteko gutxieneko alokairua zehazten da; lanbide arteko gutxieneko alokairua enbargaezina da; alokairuak likidatu eta ordaintzeko betekizunak daude; alokairua kreditu pribilegiatua da; Alokairuak Bermatzeko Funtsa dago, enpresaburuaren kaudimen gabezia egoeretan langilea babesteko (LELTBren 27, 29, 32 eta 33 artikuluak). Are gehiago, behin kontratua indarrean izanda, langileak ezin badu lan zerbitzurik eman, enpresaburua lana ematean atzeratzen delako, enpresaburuari berari egotz dakizkiokeen eragozpenen ondorioz, langileak eutsi egingo dio alokairua jasotzeko eskubideari, eta egin gabeko lana ezin izango da konpentsatu beste garai batean egindako lanarekin (LELTBren 30 artikulua).
‎5 BEREZITASUNAK DITUZTEN LAN KONTRATU ARRUNTAK 178
‎Hortaz, behin gremio bat eratuta, gremio horren lanbidean aritu nahi zuen orok nahitaez bildu behar zuen gremio horretara, kasuan kasuko kuota edo kontribuzioa ordainduz, eta gremioaz besteko jarduerarik ez egiteko konpromisoa hartuz. Arestian aipatu estratifikazioarekin bat etorriz, maisuek kontrolatzen zuten gremioaren industriaeta merkataritza antolaketa, eta zuzendaritza eginkizun garrantzitsuak zituzten lan baldintzei dagokienez, ordenantzetan ezarritakoarekin bat etorriz. Lanbidean hasteko, eta, beraz, gremioan sartzeko, ikastaldi kontratua egiten zen maisuaren eta ikastunaren artean.
‎Lan zuzenbidea arauen eta printzipioen sistema da, helburu duena lan kontratuak eratorritako harremanak arautzea.
‎Oro har ABLE deritzen aldi baterako laneko enpresak enpresa pribatuak dira, xede dutenak beste enpresaburu batzuek aldi baterako eta premiaz behar duten lan eskua eskaintzea, hain zuzen enpresaburu horiei langileak aldi baterako lagaz.
‎Egia esan, lan arloko ohiturak eginkizun murritza du lan iturri arauemaile gisa: dela" tokiko eta lanbideko usadio eta ohiturez" ari delako; dela ohiturak eginkizun ordeztailea duelako, legeak ohitura jaso duenean edo legeak ohitura jakin batera igortzen duenean izan ezik (LELTBren 3.4 artikulua).
‎Baina printzipio horiez gain, lan zuzenbideak baditu banakako harremanei begira berezko printzipio batzuk ere. Printzipio horiek lan arloko antolamenduak eratorritakoak dira, eta xede dute lan zuzenbideko iturriak aplikatzearen eta interpretatzearen ondorioz sortzen diren arazoak konpontzea. Era berean, printzipio horiek langilea babesteko helburua dute, langile hori lan kontratuko alderdi ahula denean.
‎G Laneko Segurtasun eta Higieneko Institutu Nazionala (LSHIN/ INSHT). Bere eginkizunak lan arriskuak prebenitzearen ingurukoak dira (ikusi LAPLren 8 artikulua), berau baita estatuko Administrazio Orokorreko organo zientifiko eta tekniko espezializatua, helburu duena laneko segurtasuneta osasun baldintzak aztertzea eta ikertzea, bai eta baldintza horien inguruan hobekuntzak sustatu eta babestea ere. Era berean, gai horretan eskumena duten autonomia erkidegoek euren organoak dituzte.
‎Eta kontrol eginkizun hori gauzatzean, Lan Ikuskatzailetzak honako tresna hauek ditu lan arautegia betearazteko:
‎6 Zer nolako berezitasunak ditu lan jurisprudentziak?
‎7 Zer esan nahi du lan kontratuko baldintza onuragarriagoak. Ba al du enpresaburuak hori ezabatzeko aukerarik?
‎" Eskumen publikoen egikaritza, modu orokorrean, herritarrengandik hurbilen dauden agintarien ardura izan behar da. Eskumen bat beste agintaritza bati esleitzeko orduan kontuan izan behar ditugu lanaren zabaltasuna eta izaera edota eragingarritasunedo ekonomia beharrizanak".
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia