Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 28

2013
‎Etorkizunari begira bi faktore nagusik joan behar dute eskuz esku. Gizartearen gehiengoaren aldetik atxikimendu sozial hori bizirik eta sendo mantendu behar dugu, lortu behar dugu hizkuntza transmisioa bermatzea belaunalditik belaunaldira, lortu behar dugu euskara erabilera hizkuntza ohikoa izatea ahalik eta esparrurik gehienetan eta horretarako ezinbestean botere politikoaren eta administrazioaren sostengua behar da. Nire ustez faktore hauek dira aurrerantzean oso aintzat hartu direnak baina batez ere, atxikimendu soziala eta hizkuntzaren aldeko kontzientzia sendotu eta landu behar direla.
‎Eta guk eramango dugu itxaropen bete ahokada opari gisa, euskaraz egindako hitz bakoitzarekin, gure ezpainetatik irrist egiten duen euskarazko esaldiekin. Horrela behar duelako euskarak gure ezpainetan, naturaltasunez airera doan hitz labainkor bat, ahalik eta toki gehienetara heldu dadin. Hortaz, badakizu, ostiralean gain, hemendik aurrera irristatu euskarazko esaldiak Gasteiz barrena, arnas dezala hiriak behingoz guztietan osasungarria den giro euskalduna.
‎Ezin dugu onartu hurrengo 26 urteetan ia erabat espainolez izango den diala. Legala izango den benetako presentzia behar du euskarak.
2014
‎Trebiñun beharrezko ikusi dute euskara jakitea, eta gehienek euskarazko ereduetan matrikulatu nahi dituzte seme alabak. Hori ondo dago:
‎Horrekin batera, gero eta guraso gehiago dira euskaldunak, elebidun hartzaileak edo bikote mistoak. Bestetik, eskolak bakarrik ezin du euskararen erabilera bermatu eta horregatik, errefortzua behar dela uste dugu. Egungo eskaintza euskalduna oso mugatua dela kontuan hartuz, Gasteizko aisialdi antolatuaren egungo errealitateari buelta bat ematea da helburua eta honen gaineko iritzi trukea bideratu nahi dugu.
2016
‎Zeinek esan behar du euskarazko lehen hitza, bezeroak ala dendariak?
‎TOKIKOM toki komunikabideen bateragunea da, eta helburu nagusietako bat du euskarazko toki komunikabideak sustatzea. Hori dela eta, TOKIKOM SARIAK ematea erabaki du, toki komunikabideen lana gizarteratu eta publikoki aitortzeko asmoz.
2017
‎" Badaude beste ekimen batzuk" diote Next Station eko antolatzaileek, baina Estatu mailan" bakarra" da" hautatutako proiektuari serie digital bat grabatzeko aukera ematen diona". Lehiaketaren irabazleak sei atal dituen euskarazko telesail digitalaren denboraldi osoa filmatuko du.
‎Informazioaren kalitatearen ikuspegitik, ikusten ditut saneatuago erdarazko nagusiak baino. Eta uste dut euskarazko komunikabideetan daukagun aukera badela anitza, zabala eta gai oso interesgarriak euskarazkoetatik jarraitzen ditugula erdarazkoetatik baino.
‎Arabako Foru Aldundiak eta Arabako Euskara Zerbitzuek, elkarlanean, MEREZI DU! kanpaina jarri dute martxan, lurralde osoan zehar, kuadrillaz kuadrilla, hala nahi duenak euskara ikasteko dituen aukeren berri emateko, eta euskara ikasle berriak euskaltegietara erakartzeko. Izan ere, asko eta asko dira, bai Gasteizen, bai herriz herri, euskara eskolak jasotzeko aukerak.
‎Euskara bere udalerrian bertan, edo bere udalerritik gertu ikasi nahi duenak, jo dezala gertuen duen euskara zerbitzura. Han jasoko du behar duen informazio guztia.
‎Euskaraz izan gaitezke polizia edo kartzelazain. Eta izango gara, ulertzen ez badugu euskara ejertzitorik gabeko gramatika bat besterik ez dela. Eta munduari desberdin begiratzeko, gehiago irakurri behar dela (euskaraz), eta gutxiago hitz egin.
2019
‎Atsedenaldietan ere euskaraz egin dezaten da helburua. Ikasgelan bertan lantzen dute, eta nahiko finkatuta dute euskara dela erabili beharreko hizkuntza, baina gero kanpotik dakarten erdaraz egiteko joera aldatzea kosta egiten da.
‎Hasiera batean, muga linguistiko hori Nafarroako Erreinuarekin lotuta egon zitekeela pentsatu nuen, baina azken urteetan dialektologiaren historian eman diren hausnarketei erreparatuta, uste dut euskara dialektalaren zabalpenarekin zerikusia duela. Koldo Mitxelenak eta gerora Koldo Zuazok ere adierazi duten bezala, nik ere uste dut euskalkien historia V. mendean hasi zela, erromatarren ostean, eta VI. mendetik aurrera euskarak zabalkunde prozesu oso nabaria izan zuela.
2020
‎Azken hilabeetan bizi dugun egoeraren ondorioz, aurtengoan haur eta gazte askok ez dute euskara gertutik bizitzeko aukerarik izan, eta kultur proposamen berriak egiteko garaia dela nabarmendu dute antolatzaileek: " Etxean euskaraz bizitzeko aukerarik ez duten gazte horiek hizkuntza deskonexio egoera batean egon dira, eta garrantzitsua da euskara gertutik bizitzeko aukera berriak eskaintzea".
2021
‎Antolatzaileen esanetan, urte berriarekin batera harago joan nahi dute euskararen aldeko ariketa sozialean, aukera berri bat irekiz. Nazioarteko bi enbaxadore izendatu dituzte.
‎Praktika horren emaitza ezaguna bezain penagarria da: haur euskaldunek euskaraz egiteari uzten diote, eta haur erdal hiztunek ez dute euskaraz egiteko bidea erraztuko dieten ikaskiderik, guztiek erdaraz jarduten dutelako. Hala, gaztelera bilakatu da eremu erdaldunduetako ikastetxeetan hizkuntza ia bakarra ikaskideen artean, euskara irakasleen jardunera kasik mugatuta.
‎Gainera, bi ekimenak, biak ala biak, Euskal Herri osora zabaltzen dira. Guk Baionatik Tuterara eta Muskizetik Santa Grazira zabaldu nahi dugu euskararen aldeko dinamika, euskararen ezagutza unibertsaliza dadin, erabilera lau haizeetara heda dadin eta euskaraz eroso aritzeko guneak ugal daitezen.
‎Nik ez dut perfektu hitz egingo, erdarakada asko sartuko ditut hitz egiterakoan, eta idazterakoan akats ugari edukiko ditut, bai, baina euskara dut barnean, sustraituta. Ez daukat euskalduna izateko titulurik eta beharrik ere ez, ez nuen gainditu azterketa, igual horrexegatik gustuko dut euskaraz bizitzea, igual horrexegatik gustuko dut euskararekin jolastea... Aurten 50 urte nire sorbaldan, eta 35 urte euskaraz egiten, eta pozik euskaraz egiteagatik, euskaldun zaharra izateko bide polit honek pertsona ezberdina izateko tartea eman didalako.
‎Nik ez dut perfektu hitz egingo, erdarakada asko sartuko ditut hitz egiterakoan, eta idazterakoan akats ugari edukiko ditut, bai, baina euskara dut barnean, sustraituta. Ez daukat euskalduna izateko titulurik eta beharrik ere ez, ez nuen gainditu azterketa, igual horrexegatik gustuko dut euskaraz bizitzea, igual horrexegatik gustuko dut euskararekin jolastea... Aurten 50 urte nire sorbaldan, eta 35 urte euskaraz egiten, eta pozik euskaraz egiteagatik, euskaldun zaharra izateko bide polit honek pertsona ezberdina izateko tartea eman didalako.
2022
‎Akitanian, berriz, euskal jatorriko hilarriak daude. Zer uste duzu euskara ekialdetik zabaldu zelako hipotesiaz; hots, euskalduntze berantiarraz?
‎Horregatik guztiagatik, hautagai euskaldunak behar ditugu", aldarrikatu dute. " Guztion bultzada behar dugu euskarak aurrera egin dezan, euskaldunok aurrera egin dezagun".
‎Azkar erdalduntzen dira, eta kasu askotan gure taldekideen seme alaba askok uste etsigarriak sortu dituzte hizkuntzaren inguruan: " euskarak ez du ezertarako balio"," nire lagunek ez dute euskaraz hitz egiten", eta" euskaraz egiten badut, ez naute onartuko". Batzuentzat gogorra izan da.
2023
‎Dozenaka lagun bildu dira Laudion, Euskalgintzaren Kontseiluak eta Aiaraldeko Euskalgintza Kontseiluak deitutako elkarretaratzean. " Epaileentzat edozerk balio du euskararen normalizaziorako neurriak baliogabetzeko", salatu dute.
‎Aurrekoa berrestera dator EAEko Auzitegi Nagusiaren epaia, herritarron hizkuntza eskubideak kontuan ez hartzeaz gain, adituen arabera oinarri juridiko erabat eztabaidagarriak dituena. Esan bezala, edozerk balio du euskararen aurrerabidea oztopatzen saiatzeko.
‎Zeintzuk dira ama hizkuntzak? Zenbateko lekua du euskarak. Hizkuntza aniztasunaren inguruko ikerketa lan bat egin dute Batxilergoko 2 mailako Ane Orbe, Unax Polidura, Josune Antolin eta Uxue Tobarias ikasleek, eta ostiralean, hilaren 24an, aurkeztuko dituzte ondorioak.
‎Kasu honetan ikusten da askok izugarrizko borondatea dutela euskarara hurbiltzeko, hori jarreretan adierazten dute, baina baita erabaki batzuekin, beraien egunerokoan euskara txertatzen dute eta bultzatzen dute ahal duten moduan. Batzuetan atzerritar jatorriko familiek dituzten hizkuntza jarrerak gehiago hurbiltzen dira etxean euskaraz egiten duten familiek dituztenera, etxean gaztelaniaz egiten dituztenera baino.
‎Eta esperientzia pertsonalagatik diot; gurea ereduko klasea zen, denak guraso euskalduneko ikasleak, eta gaur egun gure artean denok ez dugu euskaraz hitz egiten, eta batzuek ez daukate hainbesteko loturarik euskararekin. Uste dut euskara biziberritzeko denok aktibatu behar dugula, eta denok izan behar dugula aukera euskaraz gaitasuna lortzeko eta atxikimendua lortzeko. Hori esanda, arnasguneen presentzia ere beharrezkoa da.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia