Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 277

2000
‎Bistan da Unamunok aldez aurretik pentsatuak zituela bere hitzaldi mergatzaren ondorioak, baina horretarako izan zitzakeen arrazoien azterketa geroagoko utzirik, gatozen euskararen aurkako esaldien mamira. Hitz gutxitan, Salamankako errektoreak euskarak kultura adierazteko ez zuela balio esan zuen, eta gainera, ezgaitasun hori hizkuntzarena berarena zela, hau da, ez zetorkiola kanpoko laguntzarik edo ofizialtasunik ez izatetik, artzain, baserritar, olagizon, marinel eta apaiz ilustraturen batzuen ahoetan oraindik kontserbatzen zen mintzaira zahar horri bere baitako egiturazko akatsek premia historiko berrietara egokitzen uzten ez ziotelako baizik, eta biziaren aldeko borrokak dinosauroak lurraren gainetik ezabatu zituen bezala, euskarak ere modu berean iraungi zuela.
‎Koloreak, hotsak, dastak, usainak, ukituak... hau da, naturaren ñabardura guztiak izendatzeko ahalmena daukan poeta dugu Perurena. Halako jakinduriaz non esan bailiteke gure ruralismo guztiak deskubritu ezin izan zuen Naturaren kantore handi bat dugula bere obra. Ez ordea jarrera ideologiko edo aldeaurreko hautu baten ondorioz; ez dugu haren lanetan deus aurkituko elaborazio hutsez egina, dena ematen zaigu lehenagoko hausnartze zuhur baten ostean —hitzaren adiera jatorrean," auzmartze" baten ostean, berak esanen lukeen gisan—, Perurena zentzumenen poeta delako lehenik:
‎Ez du lizardismorik egiten, ez arestismorik. Edonoizko fasetakoak direla, inkonfundibleak ez ezik balio absolutuko poemak ditugu bereak.
‎Baina aurrerapauso horrek, txanpon guztien aurpegiak bezalaxe, badu bere gurutzea, beti izan du: alegia, artistak eta hauen obrak ideologien arabera sailkatzea, eta sailkapen hori hartzea artelanaren balioa neurtzeko tresna oinarrizkotzat.
‎110). Historikoki, estatuaren neutraltasunaren preskripzio honek Erreforma eta XVI. eta XVII. mendeetako gatazka erlijiosoetan du bere jatorria. Orduan, Locke bezalako pentsalariek erlijio ezberdinen arteko tolerantzia aldarrikatu zuten bake soziala eta jabegoa bermatzeko nahitaezko bide bezala.
‎Poesiak badu bere zailtasuna, geometriak planoaren azpia ere jakin behar duen gisan azaldu nahi baitu ilargiaren ostea; are gehiago, poesia ezagupide modu berezia da. Den mendreneko ahalegina eskatzen eta bide laburrena eskaintzen duen gure egungo literatura prosaikotu honetan ez da harritzekoa" poesia hermetikoa" izeneko lelopean kokatu izana kritikoek Iñigo Aranbarriren lehen bi liburuak.
‎Azurmendik" poetikaren" ardura gabe sortzen du itxuraz, egunkari pertsonal antzeko batean, eta agian horregatik dute bere poema libreek halako indarra. Izan ere, dena ez baita geometria euklidianoa, burdinak badu edertasunik txatarrean ere.
2001
‎Horrexegatik, arazoak bazuen bere munta. Izan ere, Estatu propioa duten nazioetara doazen etorkinek, bertan gelditzeko asmoa dutenean behintzat, hartara moldatzeko eta integratzeko joera garbia erakusten dute eta hizkuntza, ohiturak etab. berenganatzen ahalegintzen dira eskuarki.
‎Kezkagarriagoa da, aldiz, maiz sarri bertan irakurri duguna, gure arteanjada gainditurik zegoena berriro ere errepikatuz. Bakoitza da bere etxearen jabe, etaEgunkari a-k eskubide osoa du bereari eusteko. Ez dugu uste, horratik, beste hainbeste esan dezakegunik inoiz bertan irakurri ahal izan dugunaz.
‎Frantzia maite duenetz, ez galda eskualdunari. Gain gainetik bethe du bere egimbidea, lehengo gerlan eta bardin oraikoan. Eta Frantzia maitatzean, maite du ere bere chokoa, eskualherria.
‎Petainek Lyongo Artzapezpiku Gerbier Kilan kardinala zuen bere alde, bai eta Frantziako kardinal eta artzapezpikuak ere. Ildo beretik, Lourdesko santutegian izana zen mariskal loriatua, eta handik mezua igorria zion Aita Santuari, bai eta honek eztiro ihardetsi ere.
‎Marc Legassek eta Piarres Larzabalek garai honetan izan zuten bihurrialdiaz Piarres Larzabalek berak ez du ezer asko argitzen, baina Marc Legassek eta Xarritonek ere eman dituzte argibideak11 1942ko Larzabalek ez zuen gupidarik euskal abertzale ez agertzeko, ez baitzuen bere burua halakotzat. Aintzina ko Larzabal, eta Enbata ko Larzabal, nahiz Anai Artea koa ez dira bat, nahiz eta, gisa denez, hainbat aldetarik gizon bakarra egon aldi historiko banatan.
‎Zavalak ez dio inoiz ere muzin egin gaztelaniari, eta gaztelaniaz eginak ditu bere azterlanik aipagarrienetako batzuk (besteak beste," Bosquejo de historia del bertsolarismo", urteetan errefe rentzia nagusi —eta ia bakarra— izan den lan bikaina). Azterketa erdaraz bazen ere, aztergaia euskarazkoa zen horrelakoetan.
‎Plagio hutsa, errespeturik gabekoa. Batek, ez zait ahazten, Auspoa tik bertso sail asko oso osorikha rtuak zituen bere liburuan, nondik zituen esan gabe. Baina sail bat beste baten liburutik hartua zuen; eta orduan bai:
‎Kotoia, fibra sintetikoak, seta edo lihoa esku arteanhartu, eta berez ezer ez diren material horietatik abiatuta soineko edo traje dotoreak egitea sormen lana da, dudarik gabe, eta sentsazioak sortzen dituena, baita ikuslearentzate re. Baina Armanik ez ditu bere jantziak norbaitek ikus ditzan egiten —ez horretarako bakarrik, behintzat— jantzi horien barruan norbait sar dadin behintzat. Eta berak badaki norbait hori ez dela, ordea, edozein izango.
‎Esan dut gorago errepo rtajeek sekulako jokoa ematen dutela froga eta ikerketa gabe nahi den guztia idatzi ahal izateko. Irakaskuntzaren inguruan Madrilgo egunkari ia handi guztiek badute bere ikerketa itxurako lana. Hala nola, Lopez Schlichting ek egina:
‎Batek euskararen estandarizazio eta modernotasuna landu ditu. Eta normalkuntza soziolinguistikoak euskararen gizarte kokapena edo hedadura du bere gaia.
‎Francoren hizkuntz politika, nik dakidala, aztertu gabe dago. Lodares saiatu da argi egiten, baina uste dut bere tesiak ustel bihurtzen duela saioa. Ondoren aipatuko ditugun pasarteetan niri atentzioa eman didana da, zein neurritaraino" minimizatu" nahi diren frankismoaren kalte linguistikoak.
‎borondatezko giza rte elebiduna. Etekinak begi bistan daude (paradoxikoki, politikagintzan gertuago zegoen HB eta bere lelo autistalu rralde bat, hizkuntza bat ezin zuten bere gana tu).
2002
‎Politikan aukera guztiak errespetagarriakizanik ere, begien bistan dago aukera bakoitzak aldean bere esangura berezia dakarrela, bera aukeratzen duenareninteres eta sentimenduak argi salatzen dituelako. Alde horretatik, galdetzekoa da, noski, ea munduan zeinek nahi duen bere herria rentzat autogobernu urriago eta inorenmenpeko izan nahi, hots, dependente izan. Izan ere, (vasco) espainol horien kezka argia da:
‎Hori garrantzi handikoa da berez, eta, gainera, horixe da unibertsitateko ikasleei transmititu litzaiekeen ideiarik funtsezkoena. Goi mailako profesionalak jakintza maila garaia behar du, bai, baina horrez gain, halabeharrezkoak ditu bere arloko adigai tresnak. Horixe bilatu behar du unibertsitateak; bestela, akademia onak baino ez genituzke.
‎Suitzar italieradunek, Unibertsitatera heltzean, Italiara jo behar izaten zuten. Eta han bazuten, hori bai, halako tratu berezia; eta ikasketak amaitzean, italiar titulazioak bazuen bere lege balioa Ticino kantoi italiarrean.
‎Euskarazko campus autonomoaren zeru-mugak herri euskalduna du bere helburuan; euskalduna bizi den erkidegoa ez dadila arazo izan, berdin dadila ikaslea edo irakaslea hegoaldekoa zein iparraldekoa izatea, mendebalekoa nahiz ekialdekoa.
‎Euskararen aldeko aldarrikapen honek, euskal abertzaleen ikuspuntuaren mugak gaindituz espainiar abertzaleengana iristeko egokia izan ez ezik, egun nazioartekohaizeak ere baditu bere alde. Aprobetxa ditzagun! °
‎Iparraldean tadjik eta uzbeken gerrillek —Tadjikistan eta Uzbekistan ordurakoherrialde independenteak ziren— kutsu etniko nabarmena aurkezten zuten; baita mendebaldeko hazarak ere, Iranetik hurbil. Hegoaldean eta ekialdean gerrillak Pakistan islamistan zituen bere baseak. Gehienak paxtu herria renkide izan arren —gehiengoaren etnia, Pakistanen ere finkatua—, gerrilla horrek kutsu erlijioso handiagoa zuen.
‎Une horretan sortzen da Aliren jarraitzaileen alderdia —Xia—, eta horrek ez ditu zilegitzat hartzen Omeia kalifa gobernariak, Aliren seme diren Hussein eta Hassan eta beren ondorengoen eskubideak defendatuz. Xiita hauek Sunna errespetatzen dute, baina ez dute bere izaera sakratua onartzen, gainerako musulman guztiek, sunite k, egiten duten bezala. Horren ordez, garrantzi berezia ematen diote Aliren ondorengo hamabi Imanek ahoz igorri omen zuten ezagutzari.
‎Honen aurrean sistemak, hots, sistema globalitarioak, doktrina bat zehaztu behar du bere totalitarismo bortitza zilegitzeko: zibilizazioen arteko talka.
‎Kontuan izan, meneko hizkuntza batek beharrezkoa dituela bere aldeko aldarrikapena eta ageriko legitimazioa, bestela gizartean meneratzailea den hizkuntzak leku osoa hartzen diolako. Hau da, etenik gabe eratzen ari diren enpresa, erakunde, zerbitzu, elkarte eta gizarteguneberri guztietan meneko hizkuntzaren aldeko aldarrikapenik egin ezean, harreman hizkuntza erdara izango da, eta alferrik arituko gara familian eta ikastetxeetan neska mutikoak euskalduntzen.
‎Durangoko Azokaz asko esan da aurten, aurreko urteetan baino gehiago itxura denez. Komunikabideek espazio handiagoa eskaini diote (bai eta euskal gaiez noizbehinka edo zeharka baino aritzen ez diren komunikabide horiek), eta uste zabalduena izan da liburuaren industria indartsu dagoela, baina ahulezia estrukturalak dituela bere barnean, hala nola, tirada gero eta murritzagoak, liburuaren bizialdi laburra, irakurzaleen kopuru eskasa eta kopuru hori handitzeko beharrizana.
2003
‎Baina zoko horiek itsas zabalaren ur geldiak dira eta itsas zabal hori gizarte eta hizkuntza erkidegoa da. Erkidego horrek badu bere kultur ingurua eta haurrari, garatzeko behar dituen hitzak, kontzeptuak, gako sozialak eta funtzionamendurako protokoloak eskaintzen dizkio.
‎herria, nazioa, aberria esaten diegu. Osaera zehatz puntual bakoitzak badu bere historia, eta ontze edo mamitze prozesu bat izan du. Giza erkidego baten heldutasunaren ezaugarri argienetakoa hizkuntza da.
‎Era horretakoak dira Europako mahai gainean ditugun benetako galderak: herriak ezin duenean bere kultura eta autogobernua garatu kokatua dagoen Estatuak edo Estatuek eragozten diotelako, nola deitzen zaio horri. Zer jarrera hartu behar dute nazioarteko erakundeek?
‎Iragana laukiz kargaturikoho rmetatik begira dugula, alkiotantxe eserita imaginatuko ditugu, hemendik pasatu ziren hainbat pintore, idazle: ...ngelica Kaufmann eta Goethe solasean ari dira, bakarrizketan Schopenhauer hisia gaiztoan, lagunen artean absente bezala Gogol herriminbera(" Erroman nagoela bakarrik idatz nezake nik Errusiaz"), Stendhal bere zirriborroak nekagabe zirriborratzen; Berlioz, Wagner, Mendelssohn, Liszt, hainbat pintore izen handiko eta izen txikiko, De Chirico maiz etortzen da kafe bat hartzera, hor berehala baitu bere atelierra, gure aurretik denak hemendik pasatudi ren pelegrinoak, mundua ikusten eta entzuten irakatsi digutenak. Existentzialisten Les Deux Magots eta Cafe de Flore ra joaten dira Parisen esnobak (eta zein ez da esnob Parisen, lagun batzuekin, udaberri batzuetan?) —bera eserita dagoen tokian beharbada Sartre eseriko zen, beharbada Simone de Beauvoir, baina beharbada (inork ez dio hori esango) Charles Maurras, Sous le signe de Flore idazten.
‎Bere teoria estetikoak errotik birpentsatzen hasten da klasikotasunaren birdefinizio bila. Artearen eta naturaren arteko loturaren ikerketan sakondu nahi du berak. Naturaltasuna baita, ohituretan, artean, jendean harriturik atzematen duena.
‎gaur K. Izagirrek bikain moldatu/ itzulita daukaguna, proiektuaren esketx bat da). Gogora, une hartan Victor Hugok Luis Filiperen Frantzian rol politiko inportante bat jokatzeko itxaropena, eta anbizioa, zerabilela golkoan (erregeak pertsonalki aski intimitate erakutsia baitzion), eta intelektualaren zereginaz politikan eta gizartean uste altu bat zuela berak. Estatuak, ordena zuzen eta betakor baterako, gobernari politikoak behar ditu, eta horien alboan —aliatu eta osagarri— gobernari intelektualak.
‎Eta horixe dela bilatzaileak eskaintzen duen lehen esteka. Badu bere grazia eh?
‎" Quien mucho abarca...". Dena barruan hartu nahiak gorabehera hauek izaten ditu, baina zerbait kanpoan ahazteak ere baditu bere arriskuak.
‎Gernikako estatutuak zehatz mehatz banatuak ditu bere ingurupeko erakundeen trafiko eskumenak. Alde batetik, Diputazioei dagozkie azpiegituren plangintza, errepideak eraikitzea, seinaleztapen finkoa jartzea eta, oro har, trafikoa normaltasunez ari dadin oinarrizko baldintzak segurtatzea.
‎Eusko Jaurlaritzara bulego orduz kanpo deitu, eta" jSeguridad!" dioen hitz hotsa entzuten da telefonoz bestalde, baina harek ere ez du zehazten zein segurtasun bermatzen duen. Iruñean bizi eta udalarekin harremanak euskaraz izan nahi dituenak, zerrenda berezi batean eman behar du bere izena, baina ez diot inori entzun nazien garaiko Alemanian oinarritutako metodoa denik (fitxatuta daude euskaraz hitz egin nahi duten iruindar guztiak, bai). Eta...
‎Periodikoak ezin dugoizerogoizero irakurleei plastada bana ematen ibili. Irakeko gerraren kontra dagoen irakurleari ezin zaizkio egunero Bush-en onurak besterik kontatu (tarteka beharbada bai, pieza periodistikoak rara avis baten estatusa galtzen ez duen bitartean); gerraren kontra dagoen irakurle horreka rgi ikusi behar du bere periodikoa ere gerraren kontra dagoela (berriro diot, nahiz eta tarteka gerraren aldekoei ere hitza eman) eta ez dabilela epelkeriatan. Jarri orain Irakekoge rraren ordez beste edozein gai —gai nagusi, pertsona baten ideologia definitzen duten horietakoak— eta emaitza begi bistakoa da:
‎Aitaren etxea baino, amaren sua dutela berak [J. Garzia] eta Jon Sarasuak nahiago.
‎Herri honen ahaleginak beti estatuen asmo eta ekimenak aurrez aurre topatu ditu. Burujabetasunean oinarritutako egitasmo orok du bere bizkar estatu arrotz horren mehatxua. Beraz, ezin gera gintezke egun bat bera ere gehiago estatuen" kontzesioen" zain, berak jotzen duen soinuaren araberako dantzan, hurrengo zartakoa nondik etorriko(...) Eskubide horiek bermatzeko tresna eraginkorrak artikulatzeko garaia da.
‎ISBN agentziak editoreekbe rtara bidaltzen dituzten fitxak kontabilizatzen ditu; Precisak ere argitaratzaileak ditu iturburu, hauetako batzuk, ez guztiak. Bakoitzak ditu bere iturriak eta nork bere metodologia. Nik handik eta hemendik lortzen dut inform azioa, eta liburu bakoitza fitxatu, lagun eta argitaratzaileenla guntza rekin askotan.
‎Euskararen presentzia hori baino zabalagoa da ordea Parisen, eta Eusko Jaurlaritzak ere badu bere stand a. Azkarate sailburua bertan izan da, ondoren urtero egin ohi duten Euskal Etxeari bisita eginez (maltzurkeria hutsa da hau:
2004
‎Hainbat familia, zehatz esanda, baina niri gazteak interesatzen zaizkit orain. Zorigaitzeko alardea ren kariaz, jende askok ezin du bere herrian lasai ibili. Bertakoak dira denak.
‎Merezimendu osoz irabazi zuen: gaiak gozo etorri zitzaizkion eta bizimoduaz duen bere ikusmoldea adierazten asmatu zuen. Txapeldunek ohi duten moduko suertea izan zuen nahi bada, baina hori ere kudeatzen jakin behar da.
‎Hogeita bat trikitilari gaztek muntatu dute obra hau, Patrick Larralde musikari erakasleak kudeaturik. Euskarak badu bere tokia taula gainean, Euskal Herriko eta kanpoko bertze hizkuntza eta musikek ere, baina ikusgarriaren funtsezko gogoeta da: zer bilakatzen eta zer bilakatuko da euskara, munduko kulturen artean?
‎Berdenboran, esan dezadan, antologia honetan dauden guztiak beharrezkoak direla urteetan bere lana gauzatu dutenen eta gauzatzen jarraitzen dutenen panorama aurkezteko. Are eta gehiago, beste hainbat antologietan agertu ez den anitzek ere egina baitu bere bidea, isil isila, ohiko kritiken artera iristen ez den liburumotalanduz, poesia landuz; ohiko aldarrikapen pertsonaletatik urrun samar, askotan.
‎Baina elkarte guztiek —eta EIEk ere bai, noski— badu bere estatutuetan agertzen ez den arren biziarazten duenhelburu bat: bakarka egin ezin dena elkarrekin egiteko ahaleginak bultzatzea.
‎Egintzak eta ekintzak ditu gustuko, eta halakoxeak egiten ditu, sarri askotan egunkarietan horien berri agertu ez arren. Huntaz eta hartaz ongiin fo rmatua dabilela ere agerian du berak, igarriiga rrian. Horrek nahiz berez duen halako puntu mingots kritikoak erakartzen naute berarengana, ohiko losintxa merkeetatik ihes eginda.
‎Azkenik, Euskal Telebistak ere hitzarmena sinatu zuen 1985.ean orduko Euskadiko Zinemagileen elkartea re kin (AIPV, Asociacion Independiente de Productores Vascosdelakoa), zeinaren arabera Euskal Telebistak AIPVko produkzio etxeek egindako filmen antena eta emisio eskubideak erosteko baldintzak ezarri zituen. Hurrengo urteetan zenbait filmen antena eskubideak erosi zituen ETBk, eta 1988.ean hitzarmen berri bat sinatu bazuen ere, hura ez zuen bere osotasunean bete eta 1990etik aurrera inbertsioak eten egin zituen.
‎Erabaki hauetako asko ez ziren ulertu Euskal Herrikozinemagintza ren sektorean, eta laster ikusi zen gainera jokabide horrekin bertako produkzioa urritzearekin batera hustutzen eta desegituratzen ari zela, hainbat lantaldek eta Euskalmediaren harreman zirkulutik kanpo geratutakoprodukzio etxeek ere oso zaila baitzuten bertan lan egitea.
‎Gure herri langileak emeki emeki sortu ere du bere burruka elea. Poesia burruka bat da, bere buruaren jabe izan nahi duen herri langile baten elea; bere manifestazioetan, bere teatroetan, bere bertsolari saioetan, bere kantaldietan, bere toberetan, bere ikastoletan, bere alorretan, bere uzinetan, bere portuetan, bere elizetan, bere artista lantegietan, bere karriketan... daraman bere burrukaren neurriko elea.
‎Izan ere poesia, literatura eta oro har kultura (euskal kultura batik bat) barnebarnean eraman zituen bizitza osoan, oso gaztetatik. Poesia zuen bere barne sentipenen, minen eta pozen adierazpen modua, baina ez bereakbaka rrik, bere herria renak ere bai; poesia" herria ren borrokaren elea da"," herria ren dramaz eta giza errealitateazmintzo da", errepikatzen digu (Hinkihank a, 7 or.).
‎Agian ez da kasualitate, Inma, ideia hau harrikoa egiten ari nintzen bitartean bururatu izana. Agian emakume batek idazle izatea erabakitzen duenean jakin behar du, aldez aurretik, arlo publikoan aritzeak baduela bere ordaina, eta beti izango dela adin txikikoa, edozein adinekin bada ere, edozein lan egiten badu ere. Izenaz deitua izango da, eta ez deituraz, umeeide itzen zaien modu berean; heldugabea dela esango dioeditoreak, liburuaren tituluaz zalantza duenean; bere lanari buruz idatzitako kritika ez du bilatuko gainontzeko idazleen lanari eskaintzen zaion atalaren barruan, baizik eta, beti ere, aparteko kapitulu batean," bera bezalakoak" di renei buruz hitz egiten den kapituluan alegia, zerenemakume izate hutsak berdindu egiten baititu emakumeidazle guztiak, axola gabe zertaz, nola, non eta zenbat kalitaterekin idazten duten.
2005
‎ETAren inguruko bere marrazkiak mirestu ditut beti. Uste dut berari zor diogula (batzuek) The Organizationekin lehen aldiz barre egin izana. Uste dut inork ez zuela orain arte horrelakorik lortu.
‎Mendea ren hasierarekin batera abian jarri zen bai euskarari Ziurtagiriak 5 urte bete izana agian ez da munta handiegiko efemeridea, baina Kontseiluarentzat eta dagoenekoZiu rtagiria eskuratu duten 1.300 enpresa, erakunde, saltoki eta elkarterentzat seguru asko badu bere garrantzia. Duela bost urte urxirripa isil baten antzera hasi zena dagoenekoerrekasto kantari bihurtu da, eta datozen urteetako ahalegin eta ibiliaren ondorioz lehenik ibai oparo eta geroago itsaso zabal gertatzea opa diogu.
‎Ordurako idatziak zituen bere olerkietarik hainbat Jon Mirandek, besteak beste, Oianone:
‎Gugan dauden nortasun gaixotuei ematen diegu hitza. Idaztea komunikazioa eta jolasa dela esaten da era berean, eta horrek ere ez du bere horretan balio, norbere mania, gorroto eta frustrazioak irakurleek konpartituko dituzten itxaropena ere badu idazten duenak.
‎FONeko Martin Varsavskik, ordea, Madrilen sortu duen arren, hizkuntza ezberdinetan, ugaritan ematen du bere informazioa. Euskaraz ere ageri da, eta euskaldunakere bere bezero eta hornitzaile izan gaitezkeela uste du berak. Eta komunitate birtual handia sortzen eta hedatzen ari da, Europan lehenbizi, eta mundu osoan gero.
‎Zaila zait laburtzea, baina esango nuke, beste guztien artean norbera nor den zehazki jakiteak ematen duen harro tu behar ezak bizi duela bera, baldin eta esan nahi dudan hau ez bada terminoetan beretan gertatzen den kontradik zioa. Egiazki aberats denak, aberaskeriarik behar ez duen bezala, apaltasunak bizi duela bera.
‎Zaila zait laburtzea, baina esango nuke, beste guztien artean norbera nor den zehazki jakiteak ematen duen harro tu behar ezak bizi duela bera, baldin eta esan nahi dudan hau ez bada terminoetan beretan gertatzen den kontradik zioa. Egiazki aberats denak, aberaskeriarik behar ez duen bezala, apaltasunak bizi duela bera. Benetan diot:
‎Ratzingerrek, Fedearen Defendatzaile zenean, fedea defendatu behar izan zuen. Horixe zuen bere lana. Zuk kargu bat onartzen baduzu, badakizu ze ondorio izango dituzun.
‎Dena onartzen dela esan liteke, autodeterminazioa ezik. Garbi garbi egon arren, herri bakoitzak berak erabaki behar duela bere etorkizuna, ez kanpotik bortxaturik.
‎Milia, Arrasaten familiarekin bizi zen Oroko Peru Gartziarekin ezkonduta zegoen. Milia hil egin zen eta bere ahizpak Lasturrera bueltan ekarri nahi zuen bere gorpua. Peruren arrebak bere neba defendatzen du:
‎Bere lanetan ibilbide bat irudikatu ahal da, ikus entzunezkoen mundutik datozkigu bere narrazioak. Gaurko eszenatokiak paratzen dizkigu, urbanoak batez ere, eta gaurko pertsonaiak agertzen dira bere lanetan, anitzak, marjinalak, ‘besteak’ Harremanei ematen die lehentasuna, egungo gai jorratuenetako bat literatura guztietan, sexua eta amodioa ditugu bere orrietan molde berri eta zaharren artean dantzan.
‎Emakumeen literatura rol femeninoarekin identifikatu izan da, literatura ‘arrosa’ edo ‘femeninoa’ sortuz. Emakumea emakume izateagatik, etxea eta azoka ditu bere lekuak, eta familia, maitasuna eta natura bere gaiak, edo hori uste izan da orain arte. Ikusiko dugu hau ez dela betetzen euskal literaturan ere.
‎Bigarren mailako kontua litzateke euskaraz ez dakiten edo erabiltzen ez dutenen jarrera edo jokabidea. Nire ustez, ordea, euskarak, euskal hiztunen komunitateak iraungo badu, ezinbestekoa du bere inguruan onarpen edo adostasun zabal hau ematea gure gizartean. Gaur eta hemen zail egiten zait imajinatzea nola biziraun lezakeen euskara hutsean bizi den komunitate txiki batek erdaldunen itsaso luze zabalean.
‎Aurten eta hemendik aurrera baliozkotzat emango dudana, kontabilizatzeko, laugarrena da, ISBN daukaten liburuena. Baina lerro bakoitzak badu bere esplikazioa: a) Aldizkaria.
2006
‎Nahiz eta titulu kopurutan aurrekoan galdutakoa bi urterik behin edo berreskuratu, liburu mota honek azken urteotan arindua du bere pisua ekoizpenaren baitan. %20ren itzulinguruan dago finko samar.
‎testuliburuek ez dutela inoiz ere irakaslearen zereginaren lehentasuna ordezkatu behar. Irakasleak gai izan behar du bere eskuetan dagoen ikasmaterialak bete dezakeen funtzioa jakiteko eta funtzio horiek derrigorrezkoa den curriculumarekin eta bere ikastetxeko Hezkuntza Proiektuarekin zenbateraino uztargarriak diren erantzuteko.
‎Pertsona bakoitzaren muga psikikoak ezezagunak dira, eta horregatik: noraino estutu behar du/ ahal du bere burua idazle batek. Auto exijentzia noraino eraman dezake/ behar du?
‎Idazleak ez duela dena esan behar, alegia. Idazleak sujeritu egiten duela, beste mundu bat sortzeko pizgarriak ematen dituela... gainontzekoak irakurleak jarri behar dituela bere zakutik. Idazleak emango dizkizu zubirako habeak, baina bete dezala porlanez zubia, lotu ditzala torlojuak norberak!
‎Uste dut idazleak erantzukizuna, ditxosozko konpromisoaren sinonimotzat hartu barik, izan behar duela bere obraren hedapenean argitaratzea erabakitzen duen heinean. [...] Idatzi eta argitaratzeaz gainera, herriz herri, institutuz institutu joan behar du idazleak liburuari buruzko azalpenak eman eta irakurleen zalantzak argitzera?
‎Urteok ikusita, gobernamenduan euskararentzat lekurik aproposena museoen eta orkestraren ondoan al da? Ez ote du bere leku propioa aparte behar. Are, irudikatu ezinezkoa ote da hizkuntz politika bat instantzia ezalderditar batek diseinatua, Jaurlaritza batez ere exekutibo dela?
‎kultura ezberdintasuna eta desberdintasuna. Ikasle etorkinak ikusi behar du baduela bere lekua taldean, estimatua dela, eta bere hizkuntza eta kultura balioesten direla. Horretarako egokiak izango dira:
‎2 Euskararen etorkizuna hiztun berrien bilakaeran ere badatza, jatorri eta maila guztietako hiztunak behar baititu bere unibertsoak.
‎Tira, gurea bezalako gizarte materialista eta" gauzak" pilatu eta kontsumitu zale batean," makillaje" pixka bat du ideiak kalera atera ahal izateko, baina esango nuke baduela bere potentziala, hizkuntza batean baino gehiagotan hitz egiten duenak bizipen mailan bere barruan dakien hori eta askotan hori probatu ez duenari adierazteko hain zail egiten zaiguna, hitz gutxitan adierazteko.y
‎Gulu gulu gulu gu, gulu gulu gulu; errekatxoak an du bere zurru murru.
‎Euskarak duen poetarik sakon eta borobilenetako batek, Xabier Letek, idatzia du bere Izarren hautsa poeman: " Gizakien lana jakintza dugu, ezagutuz aldatzea".
2007
‎Garaiko gazte euskaltzaleok adi adi geunden Euzko Gogoa ri zein Egan i, aldizkari bakoitzak baitzituen bere xarma eta erakarmena, elkarren osagarri edo kontrajarriak zirenak24.
‎II, 489) edo T. Etxebarriari (I, 31; II, 43) eskainitako idazlanak ere aipagarriak dira. I. Lopez Mendizabalek badu bere biografiatxoa: Telleria 1999.
‎Irakurleak gogoratuko du Orixeren atakea Txillardegiren nobela honi (garbi ala mordoiloren atzean badago bi mentalitate, bi kultura ere). Eskerrak, Intxaustik ez du bere burua lakio horretan harrapatzen utzi, eta ez du gutxi egin. Hala, gutun berarekin jarraituz, hurrengo zenbakia, Pazkoaldikoa, Bilbon dagoela, jakinarazten zuen Josebak (Yakin litografiatu hura Arantzazun mekanografiatzen zen eta Bilbon bota), eta hilabete barru inguru jasoko genuela Erriberrin; maiatzaren erdi aldera, hortaz.
‎Arantzazuko Zuzendaritzak, turbustua bere espiritualitatean, salmentan baino ere, oparitan eskaintzen duela aldizkaria, esango genuke, nahi duenak beretzat har dezan. Hau dena ulertzeko, kontu handikoa da garaiko giroa ez ahaztea, baina ez gara luzatuko:
‎Euskerak linguistak bear ditu gidaritzat. Zapatero onenak ere babarrunak gaizki egostea ba liteke, au ez baitu bere alorra. Altube Jauna Euskaltzaindiaren alde irten dala edo jakin det. Au ikustean, ala omen zioten abertzale batzuk:
‎Oso kritikoa politika eta instituzioekin, ez zuen bere gustuko eztabaida politikoa, ez eta politikan oinarritzen ziren ezberdintasunak; arriskutsua ikusten zuen. Nolabait pre politikoa zela esan dezakegu, ideologizaziorik apenas zuen.
‎Koalizio kontrairaultzailearen laguntzarekin, 1930eko hamarkadako krisialdia gaindituz, kapitalismoa bere indarra adierazten ari zen 1950eko hamarkadan, nolabait erakutsiz gauza zela ordura arte bere alde zeuden hainbat talderen gainetik merkatu legeak inposatzeko. Beste hitzekin esanda, eragile ekonomiko kapitalistek ezin bazuten bere jarduera aurrera eraman, Estatuak bere interbentzionismoarekin merkatua trabatzen zuelako, Estatua bera jartzen zen kolokan, defizit izugarria jasanez eta frankismoaren oinarri sozial garrantzitsu batzuk galtzeko arriskua izanez. Nolabait Estatuko instituzioak salbu uzteko onartu behar izan zuen Gobernuak berak politika ekonomiko berria, eta esparru ekonomikoan politika liberalagoa aldarrikatuz industrializazioaren prozesua defendatu behar izan zuen derrigorrez.
‎Norbaitek hala pentsatzen badu, gutxienez balizko iritzi hori leuntzeko eta nire argudioa estrukturalismoaz hain ukiturik ez uzteko, esandakoarekiko bi auzi sakon nahi ditut gogorarazi. Bata, Francoren erregimenak, ekonomia eta interes kapitalistak ez aldatzean, sistema ekonomiko kapitalistan bertan kokatu behar zuen bere biziraupena, eta sistema kapitalista horren dinamismoa eta indarra lehenengo gobernu frankisten politika ekonomikoaren gainean ezarri zen garaiz 1936an, kapitalismo espainiarraren salbatzaileak gaindituz. Funtsean hauxe da:
‎Heterogeneotasun eta autonomia horretan datza euren arrakastaren gakoa. Inork ezin du mugimendua erabili, inork ezin du beretzat hartu.
‎Gizarte mugimendu orok behar du bere eragin eremua zabaltzea. Bestela, bereak egin du.
‎Hori ikuspuntu desberdina litzateke, erabakiak hartzen dituenaren ikuspegia agerian uzten du, eta gure" arriskuaren gizartean" asko dira hartu behar diren erabakiak, maila ugaritan eta une askotan ere. Hots, ziurgabetasuna onartuz gero, prest egon behar dugu berarekin nabigatzeko. Galiziako Carmela Garda Gonzalez (2005) biologoak dioenez, arriskuaren lengoaia politikoa da.
‎" administrazioak izan zuen jarreragatik gizarteak izan zuen erantzuna handiagotu zen[...]. Gizarteak ikusi zuen zer nolako gobernua zuen bere aurrean eta mobilizatu egin zen, nire ustez gizartea izan da erantzun positiboa izan duen bakarra".
‎Aipatu izan dugu jada euskal administrazioen lehen ekimenen artean euskal ekosistema baliotsuenak babesteari begira neurriak hartzea izan zela; horretarako zenbait itsasadarren bokalean itsas hesiak jarri izan ziren, horiek eraginkortasun maila ezberdinak izan zituztelarik. Lehenengo itsas hesiek ez zuten bere funtzioa ongiegi burutu eguraldiak kalteak eragin zizkielako edota fuela gainetik igaro zelako, bigarren itsas hesiak zenbait kasutan enpresen interesengatik kenduak izan ziren (Urdaibain Murueta Untziolako ontzi handi bat itsasora irten zedin edo Plentzian enpresa batek itsasadarrean dragatze lanak egiteko).
‎Liburu orok du bere orritxoa Gara eta Berria n, ia liburu guztien egileei —nahi izanez gero behintzat— egiten dizkiete elkarrizketak Euskadi Irratian eta Herri Irratian. Nor ez dute noiz edo behin Sautrela tik deitu elkarrizketatzeko ez bada erreportajerako.
‎Euskarazko blogosferan gabiltzanok, ekin diogu eztabaida horri. Komunitate bat, artikulatu ezin daitekeen sare bat da berez; sareak baditu bere lotura txikiak, baina ez da lotutako kontu bat. Baina hizkuntzaren hautapena baino gehiago ere bada.
‎Alferrik ibiliko da ‘patriota bai, nazionalista ez’ esamoldea defendatuz. Edozein nazionalistak erantzungo dio berak ere hiritar gisa nazio horretako gainontzeko hiritar guztiekin batera berdintasunean bizi nahi duela, eskubide eta betebehar berdinak izateko prest dagoela eta demokraziaren arauak indarrean jarri nahi dituela bere nazioan. Artetari atsegin zaion ‘zentzuzko aberri maitasun’ horixe dela bere jomuga.
‎Nazionalismoak sortzen ditu, askotan, jaio ezinik dabiltzan nazioak, hori da Artetaren tesi zentrala. Nazioek nazionalismo mota batean dute jatorria eta, era berean, nazionalismo mota horrek ere badu bere jatorria, psikologikoa ordea. Nazionalismo modu hori, Artetarentzat, gizarte gaixoetako kideen nahasmen psikiko larri bat besterik ez da.
‎Kolonizatuaren sindromea esaten zaio. Kolonizatuak metropolian behar du bere identitatearen onarpena. Kolonia metropolira begira dago.
‎Aurreko hausnarketak badu bere garrantzia; izan ere, askotan egitura konstituzionalen inguruko eztabaidak herritarren indarrak bildu beharrean, sakabanatu egiten ditu (bakoitza bere aukeraren alde jartzen da, askotan gainera, sutsuki besteen aukeraren kontra eginez). Oso bestela, babes estatusaren inguruko eztabaidak nortasun bereko herritar guztien indarrak batzeko balio luke.
2008
‎Uste izatekoa denez, ekoizpen nagusia ikasmaterialen alorrekoa da (%73). Giza eta gizarte zientziek ere badute bere lekutxoa (%13, 5), eta are txikiagoa zientziak edo aisiak.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
Lehen forma
du 84 (0,55)
badu 29 (0,19)
zuen 19 (0,13)
ditu 18 (0,12)
baditu 13 (0,09)
duela 13 (0,09)
bazuen 8 (0,05)
zituen 8 (0,05)
dituela 7 (0,05)
dut 7 (0,05)
dute 7 (0,05)
badute 5 (0,03)
ditugu 5 (0,03)
duen 5 (0,03)
zuela 5 (0,03)
baitu 4 (0,03)
baduela 3 (0,02)
duelako 3 (0,02)
Badu 2 (0,01)
baitzuen 2 (0,01)
bazituen 2 (0,01)
duena 2 (0,01)
duenean 2 (0,01)
dugu 2 (0,01)
dutela 2 (0,01)
luke 2 (0,01)
zituela 2 (0,01)
zuten 2 (0,01)
badituela 1 (0,01)
baduelako 1 (0,01)
bagenuen 1 (0,01)
baititu 1 (0,01)
baitzituen 1 (0,01)
baitzuten 1 (0,01)
bazuten 1 (0,01)
dituen 1 (0,01)
dituenik 1 (0,01)
dituzte 1 (0,01)
dituzue 1 (0,01)
duenak 1 (0,01)
dugula 1 (0,01)
genuen 1 (0,01)
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
Konbinazioak (3 lema)
ukan bera buru 23 (0,15)
ukan bera leku 8 (0,05)
ukan bera herri 6 (0,04)
ukan bera garrantzi 5 (0,03)
ukan bera lan 5 (0,03)
ukan bera arrisku 3 (0,02)
ukan bera ere 3 (0,02)
ukan bera hori 3 (0,02)
ukan bera iturri 3 (0,02)
ukan bera izen 3 (0,02)
ukan bera jatorri 3 (0,02)
ukan bera obra 3 (0,02)
ukan bera barn 2 (0,01)
ukan bera barne 2 (0,01)
ukan bera borroka 2 (0,01)
ukan bera gauza 2 (0,01)
ukan bera gorpu 2 (0,01)
ukan bera gustuko 2 (0,01)
ukan bera guzti 2 (0,01)
ukan bera hartu 2 (0,01)
ukan bera helburu 2 (0,01)
ukan bera historia 2 (0,01)
ukan bera ibilbide 2 (0,01)
ukan bera jardun 2 (0,01)
ukan bera muga 2 (0,01)
ukan bera nazio 2 (0,01)
ukan bera oinarri 2 (0,01)
ukan bera pisu 2 (0,01)
ukan bera abertzaletasun 1 (0,01)
ukan bera abiapuntu 1 (0,01)
ukan bera adierazpen 1 (0,01)
ukan bera afari 1 (0,01)
ukan bera ahalmen 1 (0,01)
ukan bera aldarrikapen 1 (0,01)
ukan bera aliatu 1 (0,01)
ukan bera alor 1 (0,01)
ukan bera antolaketa 1 (0,01)
ukan bera arazo 1 (0,01)
ukan bera argazki 1 (0,01)
ukan bera arlo 1 (0,01)
ukan bera atal 1 (0,01)
ukan bera atelier 1 (0,01)
ukan bera aukera 1 (0,01)
ukan bera auzo 1 (0,01)
ukan bera azken 1 (0,01)
ukan bera azterlan 1 (0,01)
ukan bera balio 1 (0,01)
ukan bera balorazio 1 (0,01)
ukan bera base 1 (0,01)
ukan bera bazter 1 (0,01)
ukan bera benetako 1 (0,01)
ukan bera bereizgarri 1 (0,01)
ukan bera berezko 1 (0,01)
ukan bera bertute 1 (0,01)
ukan bera betekizun 1 (0,01)
ukan bera bide 1 (0,01)
ukan bera bidezidor 1 (0,01)
ukan bera biktima 1 (0,01)
ukan bera bilketa 1 (0,01)
ukan bera biografiatxo 1 (0,01)
ukan bera biziraupen 1 (0,01)
ukan bera Bizkaia 1 (0,01)
ukan bera botere 1 (0,01)
ukan bera deuseztatu 1 (0,01)
ukan bera diziplina 1 (0,01)
ukan bera DNA 1 (0,01)
ukan bera eginbehar 1 (0,01)
ukan bera eginkizun 1 (0,01)
ukan bera egoera 1 (0,01)
ukan bera egoki 1 (0,01)
ukan bera ekin 1 (0,01)
ukan bera elkarrizketa 1 (0,01)
ukan bera erabaki 1 (0,01)
ukan bera eragin 1 (0,01)
ukan bera eraman 1 (0,01)
ukan bera erlijio 1 (0,01)
ukan bera esku 1 (0,01)
ukan bera esplikazio 1 (0,01)
ukan bera estatu 1 (0,01)
ukan bera estatutu 1 (0,01)
ukan bera eszena 1 (0,01)
ukan bera etorkizun 1 (0,01)
ukan bera eutsi 1 (0,01)
ukan bera ez 1 (0,01)
ukan bera funtzio 1 (0,01)
ukan bera gai 1 (0,01)
ukan bera gain 1 (0,01)
ukan bera garai 1 (0,01)
ukan bera gastu 1 (0,01)
ukan bera geratu 1 (0,01)
ukan bera grazia 1 (0,01)
ukan bera gurutze 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia