2015
|
|
Bibliako zeharkako
|
hiru
aipamenez amaitzen du: –Morroia ez da nagusia baino gehiago?
|
|
10 Hemendik ikusten da ez dela deabruaren gauza; norbere irudimenarena izatea ezinezkoa da, ezta deabruak ere ezin irudika litzake halako eragin, sosegu eta onura ariman uzten dituen gauzarik, batez ere
|
hiru
gauza gradurik gorenean: lehenengoa, Jainkoaren handitasuna ezagutzea, izan ere, zenbat eta haren gauza gehiago ikusi, gehiago ematen zaigu aditzera.
|
|
Eta horrela, gutxi irauten badu ere, gorputza oso lokaturik uzten du, eta egoera hartan, bihotz taupadak oso bakanak dira, arima Jainkoari emango balio bezala, ez baita gutxiagorako; izan ere, berezko berorik ezean, kiskali egiten du; horrela, beste pixka batekin, Jainkoak bete egingo lituzke haren desirak. Ez gorputzean ezer sentitzen duelako, esan dudanez, gorputza lokatzen bada ere, ondorengo bi edo
|
hiru
egunetan idazteko ere indarrik ez duela, eta min handiekin geratuz; eta uste dut betiere gorputza lehen baino indar gutxiagoz geratzen zaiola. Gorputzean ez sentitzea, arimaren barruko sentimendua askoz ere handiagoa delako izango da, gorputzaren sentimendua ez baita ezertarako kontuan hartzen; gorputz atal batean hemen min bizi bizia dugunean bezala da:
|
|
8 Bada, hitz egiten ari ginenera itzuliz (arima hau oinaze handitan utzi baitugu), oinazeak halako laztasunez ez du luze irauten; gehien jota, nire iritziz,
|
hiru
edo lau ordu izango da; izan ere, luze iraungo balu, mirariz izan ezik, ezinezkoa litzateke gure izaera ahulak eramatea. Gertatu izan da ordu laurden baino gehiago ez irautea eta zati zati eginda geratzea.
|
|
6 Hemen beste era batera da: gure Jainko onak begietako ezkatak kendu nahi dizkio eta ikus eta uler dezala egiten dion mesedearen zertxobait, era bitxi batean bada ere; eta egoitza hartan sartua dagoela, adimenezko ikuskariaz, egiaren irudipen antzera, Hirutasun guztiz Santua agertzen zaio aurrean,
|
hiru
pertsonak, lehenengo haren espiritura argitasun handi handiko hodei baten eran datorren su hartzearekin, eta pertsona desberdin hauek, eta arimari ematen zaion berri-emate miragarri baten bidez, bene benetan ulertzen du hiru pertsonak substantzia bat eta ahalmen bat eta jakite bat eta Jainko bakarra direla; horrela, fedez sinesten duguna, han arimak ikustez ulertzen duela esan dezakegu, gorputzek... Hemen komunikatzen zaizkio hiru Pertsonak, eta hitz egiten diote, eta Jaunak esandakotzat Ebanjelioak dakartzan hitz haiek aditzera ematen dizkiote:
|
|
6 Hemen beste era batera da: ...earen zertxobait, era bitxi batean bada ere; eta egoitza hartan sartua dagoela, adimenezko ikuskariaz, egiaren irudipen antzera, Hirutasun guztiz Santua agertzen zaio aurrean, hiru pertsonak, lehenengo haren espiritura argitasun handi handiko hodei baten eran datorren su hartzearekin, eta pertsona desberdin hauek, eta arimari ematen zaion berri-emate miragarri baten bidez, bene benetan ulertzen du
|
hiru
pertsonak substantzia bat eta ahalmen bat eta jakite bat eta Jainko bakarra direla; horrela, fedez sinesten duguna, han arimak ikustez ulertzen duela esan dezakegu, gorputzeko begien ikustez izan ez arren, irudizko ikuskaria ez delako. Hemen komunikatzen zaizkio hiru Pertsonak, eta hitz egiten diote, eta Jaunak esandakotzat Ebanjelioak dakartzan hitz haiek aditzera ematen dizkiote:
|
|
gure Jainko onak begietako ezkatak kendu nahi dizkio eta ikus eta uler dezala egiten dion mesedearen zertxobait, era bitxi batean bada ere; eta egoitza hartan sartua dagoela, adimenezko ikuskariaz, egiaren irudipen antzera, Hirutasun guztiz Santua agertzen zaio aurrean, hiru pertsonak, lehenengo haren espiritura argitasun handi handiko hodei baten eran datorren su hartzearekin, eta pertsona desberdin hauek, eta arimari ematen zaion berri-emate miragarri baten bidez, bene benetan ulertzen du hiru pertsonak substantzia bat eta ahalmen bat eta jakite bat eta Jainko bakarra direla; horrela, fedez sinesten duguna, han arimak ikustez ulertzen duela esan dezakegu, gorputzeko begien ikustez izan ez arren, irudizko ikuskaria ez delako. Hemen komunikatzen zaizkio
|
hiru
Pertsonak, eta hitz egiten diote, eta Jaunak esandakotzat Ebanjelioak dakartzan hitz haiek aditzera ematen dizkiote: Bera eta Aita eta Espiritu Santua etorriko direla Jauna maite duen eta haren aginduak betetzen dituen arimarekin bizi izatera.
|
|
1 Obedientziak agindutako gauzetatik gutxi gertatu zaizkit, otoitzeko gauzez orain idaztea bezain zail; alde batetik, uste dudalako Jaunak ez didala ematen hori egiteko espiritua ezta gogoa ere; bestetik, orain dela
|
hiru
hilabeterik hona burua hain burrundara eta ahulezia handiekin dut, non behar beharrezko gorabeheretarako ere neke handiz idazten baitut. Hala ere, obedientziaren indarrak ezinezkoak diruditen gauzak erraztu egiten dituela kontuan izanik, borondateak egitera jotzen du oso gogo onez, berezko izaerak hartan neke handia hartzen duela dirudien arren; izan ere, Jaunak ez dit eman berezko izaeraren kontrakotasun handirik gabe etengabeko gaixotasun eta era askotako zereginekin borrokatzeko bertuterik.
|
|
9 Pertsona batzuk (eta badakit egia dena, nirekin tratatu dutela, eta ez
|
hiru
edo lauk, askok baizik) hain irudimen ahula dute, edo adimena hain eraginkorra, edota ez dakit zer den, baina irudimeneko gauzetan hainbeste murgiltzen da, non, buruan garbi sortzen duten guztia ikusi egiten dutela iruditzen baitzaie; hala ere, egiazko ikuskaria ikusi izan balute, ulertuko lukete, duda mudarik ez izateko eran, engainua; izan ere, beraiek doaz moldatuz beren irudimenaz ikusten dut... Oso gauza jakina da ez zaiola horri jaramonik egin behar, eta horrela, amesturiko gauza baino askoz ere gehiago ahanzten da.
|
|
–inork ez diola ukiturik egin behar? (VI. Egoitzak 4, 16); elkarri egiten dizkioten esku erakutsiek mistikan Senarrak emazteari ematen dizkion
|
hiru
bitxiekin dute zerikusia: –Jainkoaren handitasuna ezagutzea?,, norbere burua ezagutzea?
|
|
Bizitzako 25 kapituluan ere
|
hiru
arrazoi hauek garatu ditu: lehenengoa eta bigarrena 3 zenbakian; hirugarrena 7 zenbakian.
|
|
11 Bai gogoz ematen diedala nik abantaila hemen eta bai lotsaturik ibili nukeela Jainkoaren aurrean! Izan ere, Haren Maiestateak otoitza edukitzen hasi nintzenetik eta mesedeak egiten hasi zitzaidanetik hainbeste urte igaro ondoren nirekin lortu ez duena, haiekin
|
hiru
hilabetean lortzen du, areago, baita hiru egunean ere haietakoren batekin?, eta niri baino askoz ere mesede gutxiago eginda, Haren Maiestateak ongi ordaintzen badie ere. Ziur asko ez dira pozgabe izango Harengatik egin dutenagatik.
|
|
11 Bai gogoz ematen diedala nik abantaila hemen eta bai lotsaturik ibili nukeela Jainkoaren aurrean! Izan ere, Haren Maiestateak otoitza edukitzen hasi nintzenetik eta mesedeak egiten hasi zitzaidanetik hainbeste urte igaro ondoren nirekin lortu ez duena, haiekin hiru hilabetean lortzen du, areago, baita
|
hiru
egunean ere haietakoren batekin?, eta niri baino askoz ere mesede gutxiago eginda, Haren Maiestateak ongi ordaintzen badie ere. Ziur asko ez dira pozgabe izango Harengatik egin dutenagatik.
|
|
17
|
Hiru
orri hauek hainbeste une eta hainbeste egun desberdinetan idatzirik, esan dudanez, asti gutxi baitut, ahaztu egin zait esaten hasi nintzena, hau da, ikuskari hau:
|
|
25 Behin Quicumque vult salmoa errezatzen ari nintzela, ulertarazi zitzaidan nola den Jainko bakarra eta
|
hiru
Pertsona; hain argi ulertarazi ere, non harri eta zur eta guztiz kontsolaturik geratu bainintzen. On handi handia egin zidan Jainkoaren handitasuna eta haren miragarriak ezagutzeko, eta Hirutasun Santuaz pentsatzen dudanean edota hartaz hitz egiten denean, uste dut ulertzen dudala nola izan daitekeen, eta horrek poz handia ematen dit.
|
|
24 Ez nuke nahi halakorik, berorri ezagunak zaizkion
|
hiru
pertsonek ikusi gabe, nire aitor entzuleak direlako eta izan direlako. Izan ere, gaizki badago, egoki izango da nitaz duten iritzi ona galtzea; ongi badago, haiek onak eta jakintsuak dira, eta badakit ikusiko dutela nondik datorren ona eta goretsi egingo dute nire bitartez hitz egin duen Hura.
|
|
Oso bazterreko leku batera joan nintzen, ni askotan errezatzen aritzen nintzen lekura, eta Cartujano batean jai honi buruzkoa irakurtzeari ekin nion. Eta hasiberriek, aurreratuek eta perfektuek, Espiritu Santua beraiekin zela jakin ahal izateko, izan behar dituzten seinaleak irakurriz,
|
hiru
egoera hauek irakurri ondoren, iruditu zitzaidan, Jainkoaren ontasunagatik, nirekin zegoela, nik uler nezakeenmoduan. Hura goresten nengoela eta beste behin irakurri nuela gogoratzen, orduan haien guztien faltan nintzela argi ikusiz, orain neure burua alderantziz ikusten dudan bitartean, eta beraz, ezagutu nuen Jaunak egin zidan mesede handia zela.
|
|
18 Ikuskari hau bera, beste
|
hiru
aldiz ere ikusi dut. Nire iritziz, Jaunak ikusarazi dizkidan ikuskarietatik gorena da, eta probetxu oso handiak ekarri ohi ditu berarekin.
|
|
1539ko abuztutik 1540ko apirilera arte. Elbarri, baina hoberantz eginez, ia
|
hiru
urte: 1542an hasiko zen, azkenik, komunitateko bizitza egiten, 27 urte zituela.
|
|
Bestalde, hainbat aldiz eta hainbat pasartetan agertu izan du, berez horretarako duen moldakaiztasuna (13, 11). 17 kapituluko 5 zenbakian mistikako fenomenoen adierazte bidean
|
hiru
etapa bereizten ditu: esperimentatzea, ulertzea eta adieraztea (ik.
|
|
|
Hiruri
soilik: A. Graciánek izen hauek dakartza berak zeukan liburuan:
|
|
Maria San Paulorena, Ana Aingeruena, Maria Cepeda.
|
Hirurak
ziren Gizakundeko monasterioko karmeldarrak.
|
|
Kenduko dute oker legokeena: obra honen bi edo
|
hiru
hartzaileek, aldi berean irakurle eta zentsore zeregina izango dutenek.
|
|
|
Hiru
maila bereizten ditu bat egitean: beherengo mailakoa, 4 zenbakian esan duena, goragokoa, baina oraindik bat egite oso osoa ez dena, 5 zenbaki honetan azaltzen duena, eta bat egite oso osoa, 16 kapituluan azaldu zuena (3 ura).
|
|
|
Hiru
graziak graduz gradu adierazten ditu, esperientzia mistikoa sentitzetik haren adierazte literariora: esperimentatzea, ulertzea eta adieraztea.
|
|
esperimentatzea, ulertzea eta adieraztea. Psikologia modernoan
|
hiru
fase agertzen dira: sentitzea, ulertzea eta komunikatzea.
|
|
5 zenbakian aipatu dituen
|
hiru
graziez ari da (ik. 255 oharra).
|
|
Ebanjelioko talentuen parabola gogorarazten digu (Mt 25, 14). Bibliako
|
hiru
irudi datoz segidan: ontzi zartatua, erregea eta gotorlekua, talentuak.
|
|
Irudizko ikuskaria ez zen:
|
hiru
eratako ikuskariak bereizten ditu: 1) adimenezkoak, hau bezala, 3 zenbakian deskribatuko duena; 2) irudizkoak, arimaren begiekin edo barneko zentzumenekin ikusten direnak, esaterako, 28 kapituluko 1 eta hurrengo zenbakietan agertuko duena; 3) gorputzezkoak, hau da, aurpegiko begiekin ikusten direnak; hauetakorik sekula ere ez zuela izan diosku Teresak.
|
|
San Pedro Alcántarako izan zuen arimako maisu. San Pedro Alcántarakok esana omen da, Ávilak bere harresi barruan
|
hiru
emakume santu zituela: Teresa Jesusena, Maria Díaz de vivar eta Katalina Dávila.
|
|
ari da. ?
|
Hiru
urte baino gehiago izango dira hau hain segidan izan ez dudala? (ikuskari mistikoa), haren lekua goragoko mailako grazia mistiko batek harturik.
|
|
28, 1, 3), eta batzuetan bi urte eta erdian zehar izan ohi zituen (ik. 29, 2), hau da, 1562an ongi sartu arte; hauen ondoren, beste grazia mistiko batzuk datoz berehala,
|
hiru
urtetik gorako tartea hartzen dutenak; horrela, 1565eko bigarren erdiraino iristen gara, Teresa Bizitza Liburua idazten ari den garaira.
|
|
Iñaquitos guduaren ondoren, Quiton jarri zen bizitzen eta Joana Fuentes Espinosarekin ezkondu zen, eta hirian kargu garrantzitsuak izan zituen. Ameriketatik itzuli zen alargun eta
|
hiru
semerekin, 1575ean. La Sernan (Ávila) hil zen 1580ko ekainaren 26an.
|
|
Ez zait gutxi kosta izan: izan ere, Aita Santuaren
|
hiru
agiri behar izan ziren horretarako: Brebea, Aldonza Guzmán eta Guiomar Ulloa andreei zuzendua, pobretasun osoari buruzko baimenik ez zekarrena; Penitentziaria Santuaren Erreskritua, monasterioari errentarik gabe bizitzeko baimena ematen ziona; eta Bulda, aurreko dokumentua berretsi eta hari behin betiko balio ematen ziona.
|
|
Bibliako
|
hiru
pasarte aipatzen dira bata bestearen ondoren: Mk 10, 28(. Hara, guk dena utzi dugu, zuri jarraitzeko?); Mt 7, 14(. Baina bai estua dela bizirako atea eta meharra bidea?).
|
|
15 Orain dela bi edo
|
hiru
egunetik hona bildu ziren errejidore batzuk eta korrejidorea eta kapitulukoak, eta aho batez esan zuten inola ere ezin zela onartu, herriari kalte nabarmena zetorkiola, eta kendu egin behar zutela Sakramentu guztiz Santua, eta inola ere ez zutela utziko aurrera jarraitzen. Ordena guztiak bildu zituzten beren iritzia ager zezaten, bakoitzetik bi letradun.
|
|
Gau berean fraiPedro Alcántarako santua agertu zitzaidan; ordurako hila zen, eta hil aurretik idatzi zidan, kontrakotasun eta jazarpen handia genuela jakin zuenean? pozten zela fundazioa kontrakotasun handi handiaz egiten zelako, monasterio honetan Jauna bene benetan zerbitzatua izango zen seinalea zela hori, deabruak hainbesteko ahaleginak egiten baitzituen egin ez zedin, eta inola ere ez nezala onar errenta edukitzerik; eta oraindik bi edo
|
hiru
aldiz ekin zidan gutunean, eta horrela egiten banuen, gauza guztiak neuk nahi nituen erara egingo zirela. Nik ordurako beste bi aldiz ere ikusia nuen hura hil ondoren, eta ikusia nuen hark zuen aintza handia, eta hori dela-eta ez zidan beldurrik eman, bestera baizik, poz handia eman zidan; izan ere, beti agertu ohi zen gorputz aintzatsuz, aintzaz beterik, eta niri poz handi handia ematen zidan hala ikusteak.
|
|
Ludolfo de Sajonia kartusiarrak latinez idatzitako Kristoren Bizitzaren liburukiei ematen zaien izena. Cisneros kardinalaren aginduz, Anbrosio Montesinos ek itzuli zituen gaztelaniara (Alcalán argitaratu ziren 15.2, 1503, etab.). Mendekoste jaiko gogoeta hasi berriez, aurreratuez eta perfektuez ari da, hau da, Teresak jarraian agertzen dituen bizitza espiritualeko
|
hiru
aldi edo mailez.
|
|
|
Hiru
horietako bat ziur gaude A. Bañez zela; beste biak, ziur asko, A. Baltasar Álvarez eta Gaspar Salazar izango dira, edo, beharbada, Gaspar Daza. Liburuak Andaluzian zen San Joan Ávilakoren eskuetara ere iritsi luke.
|
|
7 Guztia burutua zenean,
|
hiru
edo lau ordura izango zen, espirituzko gerra batean nahasi ninduen deabruak, orain esango dudanez. Egin nuena gaizki egina ez ote zen jarri zidan aurrean; Probintzialak agindu gabe horretan saiatzea ez ote zihoan obedientziaren aurka (nik uste nuen, berari aurretik esan gabe, Gotzainaren mende jartzeak, nolabaiteko nahigabea sortuko ziola; baina berak onartu nahi ez zuenez gero, eta ni obedientziaz aldatu ez nintzenez gero, ez ziola beste aldetik batere garrantzirik emango uste nuen), eta hemen hain bizimodu estuan zirenak izango ote zuten poztasunik, janaria faltako ez ote zitzaien, zentzugabekeria izan ez ote zen, ea nork sartzen ninduen honetan, nik monasterioa bainuen.
|
|
Autore espiritualetan ohikoak diren perfekzio bideko
|
hiru
etapak esan nahi dira hemen: hasiera, aurrerabidea, perfekzioa (ik.
|
|
Han bizi zen emakume sendalari ospetsua. Teresak gutxi gorabehera
|
hiru
hilabete eman zituen Becedasen.
|
|
Geroago ere behin baino gehiagotan esango du hau. Gizakundeko monasterioa(. La Encarnación?) serorategi gisa eraikia izan zen eta hango kideek
|
hiru
botoak betetzea hitzematen zuten, baina ez klausura gordetzea.
|
|
Beste batzuetan iraganeko bekatuak ekartzen dizkit gogora, batez ere Jaunak mesede bereziren bat egin nahi didanean; hala, arimak dagoeneko bere burua egiazko juizioan ikusten duela dirudi; izan ere, egia ezaguera argi argiz etortzen zaio burura, eta ez daki non ezkutatu. Beste batzuetan neure eta beste pertsona batzuen arriskuak jakinarazten dizkit, etortzekoak diren gauzak, haietako asko
|
hiru
edo lau urte aurretik, eta guztiak bete izan dira. Batzuk seinala daitezke.
|
|
18 Haren pobretasuna handia zen oso eta baita hildura ere gaztetan; esan zidan, gertatu izan zitzaiola bere Ordenako etxe batean
|
hiru
urtez bizi izan eta hango fraiderik ez ezagutzea, ahotsetik izan ezik; sekula ere ez zituelako begiak jasotzen, eta horrela, norabait joan beharra zuenean, ez zekien nondik jo fraideen ondorik joan ezik. Hau bideetan gertatzen zitzaion.
|
|
10 Oso estimagarria da ikuskari hau, eta arriskurik gabea, nire iritziz, ondorioetan ikusten delako hemen ez duela indarrik deabruak. Uste dut
|
hiru
edo lau aldiz irudikatu nahi izan didala Jauna bera modu honetara irudikapen faltsuan: haragizko forma hartzen du, baina Jainkoarena denean agertzen den aintza ezin du imitatu.
|
|
Hasieran hau gertatu zen, esan dudanez?
|
hiru
edo lau aldiz. Hain gauza desberdinadelarik, uste dut, gelditasunezko otoitza soilik izan duenak ere ulertuko duela esanda geratu diren hizkeretako ondorioetatik.
|
|
Nire arima hobetzen saiatzen zen, berak ahal zuen guztian. Nik, beldur handia nuen-eta, haren esana egiten nuen gauza guztietan, baina ez guztiz ongi, eta nahiko ikusi zuen nirekin
|
hiru
urte eta gehiagoan nire aitor entzule zela, neke eta lan hauekin; bada, izan nituen jazarpenetan, eta Jaunak baimentzen zituen hainbeste gauzatan nire aurkako juzku txarrak egiten zituztenean, eta askotan ni errurik gabe nengoela, horrekin guztiarekin joaten ziren harengana eta, niri errua egotzi beharrean, berari egozten zioten, bera guztiz errugabea izan arren.
|
|
2 Bi urte eta erdian oso ohikoa izan zen Jainkoak niri mesede hau egitea.
|
Hiru
urte baino gehiago izango dira hau hain segidan izan ez dudala, baina bai honen ordez goragoko beste bat, beharbada, gero esango dudanez?; eta Hura hitz egiten ikusi eta ni edertasun handi hari eta aho guztiz eder eta jainkozko hartatik hitz haiek esaten zituen leuntasunari, eta beste batzuetan zorroztasunari, erreparatzen egonagatik, eta nik, adierazten jakin ahal izateko, haren begien kolorea n... Batzuetan errukiz begiratzen didala ikusi arren; baina ikuskari hau hain indartsua izanik, arimak ezin du eraman, eta hain goi liluramenduan geratzen da, non, hura bete betean gozatzearren, ikuskizun eder hau galtzen baitu.
|
|
11 Behin gertatu zitzaidan eta gogoan dut Gorpuzti bezperaren aurreko eguna zela; jai honi debozio handia diot nik, baina ez behar den adinakoa. Oraingoan egun horretara arte bakarrik iraun zidan; beste batzuetan, berriz, zortzi eta hamabost egun eta baita
|
hiru
aste ere irauten zidan, eta ez dakit gehiago ere ez ote zen, batez ere Aste Santuetan, nire otoitzeko atsegina izaten zen egunetan. Gertatzen zait laster batean adimena hartzen duela batzuetan hain garrantzi gabeko gauzetatik, non haietaz barre egingo bainuke nik beste batzuetan; eta nahasia egonarazten du berak nahi duen guztian eta arima han azpiratua, bere buruaren jabe izan gabe eta pentsatzeko ere gauza ez dela berak burura ekartzen dizkion zentzugabekeriak izan ezik, ia funtsik gabeak, ezer egiten ez dutenak; lotu egiten du arima soilik itotzeko, bere baitan kabitzen ez dela egoteraino.
|
|
7 Bada, uste dut gizon bedeinkatu eta santu hau izan zela bere iaiotasunarekin, nire arima salbatzearen hasiera. Haren apaltasunak txunditurik uzten nau; izan ere, nik uste, berrogei urte baino pixka bat gutxiago izango dira otoitza daukala, ez dakit bi edo
|
hiru
gutxiago izango diren?, eta, antza denez, bere egoera zibilean eraman daitekeen perfekzio bizitzarik osoena darama. Jainkoaren mirabe zintzoa eta karitate handikoa den emaztea baitu, honengatik ez da galduko; izan ere, Jainkoak bere zerbitzari leiala izango zela zekien haren emaztetzat hautatu zuen.
|
|
Jainkoarena denean, oso ongi probaturik dut aurreko bi edo
|
hiru
urtean esan zitzaizkidan gauza askotan, eta guztiak bete dira, eta orain arte bat bera ere ez da ustel irten, eta gauza bera Jainkoaren espiritua dela argi ikusten den beste gauza batzuetan ere, geroago esango denez.
|
|
10 Deabrua denean, ez bakarrik ez du uzten ondorio onik, baizik eta txarrak uzten ditu. Hau bi edo
|
hiru
aldiz baizik ez zait gertatu, eta berehala jakinean jarri izan nau Jaunak deabrua zela. Hor geratzen den lehortasun handiaz gainera, ariman egonezin bat izaten da, beste batzuetan izaten den antzera, Jaunak tentaldi handiak eta era askotara arimako nekeak izatea baimentzen duenean izaten den antzera; eta askotan oinazetzen banau ere, geroago esango dudanez, nondik datorren ez dakigun egonezina da; arimak kontra egiten dio eta asaldatu eta nahigabetu egiten da zergatik ez dakiela, hark esaten duena ez baita txarra ona baizik.
|
|
gorputzak goza dezala, honezkero arimak nahi duena egiten baitu. Bere senera etorri ondoren, liluramendua sakona izan bada, egun bat edo bi eta baita
|
hiru
ere ahalmenak sor geratu ohi dira eta arima durduzaturik bezala, bere senean ez dagoela dirudiela.
|
|
13 Era horretara igaro daitezke otoitzeko ordu batzuk eta igarotzen dira. Bada, bi ahalmenak mozkortzen eta jainkozko ardo haren ahogozoa hartzen has daitezenean, oso erraz galtzen dira berriro ere ahalmenak beren senera bete betean bihurtzeko, eta borondateari lagun egitera etortzen dira eta
|
hirurek
batera gozatzen dute. Baina ahalmenak guztiz geldiarazita eta irudimena ezertan pausatzen ez dela, nire iritziz hau ere erabat galtzen baita?
|
|
9 Eta hau egiten du deabruak, geuk ditugun bertute onez baliatzen baita ahal duen heinean nahi duen txarrari indar emateko, gutxi izanik ere, komunitate batean denean, asko irabazi behar du; zenbat gehiago nik egiten nuen txarra hainbeste izanik. Eta horrela, urte askoan
|
hiruri
soilik egin zien probetxu esaten nienak, eta gero Jaunak bertutean indar handiagoa eman zidanean, bi edo hiru urtean askori egin zien probetxu, geroago esango dudanez.
|
|
9 Eta hau egiten du deabruak, geuk ditugun bertute onez baliatzen baita ahal duen heinean nahi duen txarrari indar emateko, gutxi izanik ere, komunitate batean denean, asko irabazi behar du; zenbat gehiago nik egiten nuen txarra hainbeste izanik. Eta horrela, urte askoan hiruri soilik egin zien probetxu esaten nienak, eta gero Jaunak bertutean indar handiagoa eman zidanean, bi edo
|
hiru
urtean askori egin zien probetxu, geroago esango dudanez.
|
|
Horrekin batera letraduna bada, irabazi handi handia da. Baina
|
hiru
gauza hauek batera aurkitu ezin badira, bi lehenak garrantzitsuagoak dira; bada, letradunengana jo dezakete haiekin komunikatzeko haien beharra dutenean. Diodanez, otoitza eduki ezik, hasieratan letrek gutxi balio dute; ez dut esaten ez dutela harremanik izan behar letradunekin; bada, egian bidea harturik ez doan espiritua nahiago nuke nik otoitzik gabe; eta letrak izatea gauza handia da, hauek gutxi dakigunoi irakasten eta argia ematen digutelako eta, Eskritura Santuko egietara iritsirik, behar duguna egiten dugulako:
|
|
Konorterik gabe egon zen
|
hiru
egun. Hil zen egunean Jaunak berriro eman zion argitasun bete betea, gu harri eta zur uzteraino, eta hala iraun zuen Kredoaren erdialdean, berberak esanez, azken arnasa eman zuen arte. Aingeru bat bezala gelditu zen.
|
|
Jaunak hain ongi entzun zidan, non bi urte igaro orduko horrela bainengoen; halako gaitzez izan ez arren, uste dut ez zela samin eta neke txikiagokoa
|
hiru
urtean izan nuena, oraintxe esango dudanez.
|
|
7
|
Hiru
hilabete eman nituen leku hartan neke eta oinaze handi handiekin, sendabidea nire gorpuzkerak eskatzen zuena baino latzagoa zelako. Handik bi hilera, medizinen mende, bizia ia agortua nuen, eta sendatzera joan nintzen bihotzeko gaitza askoz ere larriagoa zen; hortz zorrotzez bihotzetik heltzen zidatela zirudien, amorrua ote zen beldur izateraino.
|
|
Sufrikario honetan ez nintzen
|
hiru
hilabete baino gehiago izango; ia ezinezkoa dirudi hainbeste gaitz era batera jasan ahal izatea. Orain harri eta zurnago, eta Jaunaren grazia handitzat dut Haren Maiestateak eman zidan pazientzia, argi ikusten baitut Harengandik zetorrela.
|
|
9 Iritsi zen Andre Mari Abuztuko; ordura arte apiriletik hasita oinaze gorria zen, baina azken
|
hiru
hilabeteetan handiagoa. Aitortzeko presa agertu nuen, betiere sarri aitortzen zalea bainintzen.
|
|
Ahuleziaren handia ezin esan ahalekoa, jadanik hezur hutsak baizik ez neuzkan. Honela egotea zortzi hilabetetik gora izan zela diot; elbarri egotea, hoberantz nindoan arren, ia
|
hiru
urte. Katamarka ibiltzen hasi nintzenean, Jainkoa goresten nuen.
|
|
Izan ere, ez dut uste
|
hiru
hilabete baino gehiago zirenik huskeria hauetan sartuta nengoela, eta toki honetan zen monasterio batera eraman ninduten, halako pertsonei heziera emateko lekura, han zeudenak ni bezain kaskarrak izan ez arren ohituretan; eta hau hain disimulu handian izanik, nik neuk eta etxekoren batek bakarrik jakin zuen; bada, abagunearen zain egon ziren gauza berritzat inork har ez zezan: izan ere, nire ahizpa ezkondu ondoren, amarik gabe bakarrik geratzea ez zen komeni.
|
|
6 Borroka honetan eman nituen
|
hiru
hilabete, neure buruari indar eginez arrazoi honekin: moja izateko nekeak eta nahigabeak ezin zitezkeela garbitokikoakbaino handiagoak izan, eta nik ongi merezia nuela infernua; ez zela asko bizi nintzen bitartean garbitokianbezala egotea, eta gero zuzen zuzen zerura joango nintzela, hauxe baitzen nire desira.
|
|
6 Ia urtebete han eman nuen, eta denbora hartatik
|
hiru
hilabete sendaketetan oinaze gorriak jasanez; izan ere, egin zizkidatenak hain gogorrak izanik, ez dakit nola jasan ahal izan nituen; eta dena dela, nik jasan nituen arren, nire subjektuak ezin izan zituen jasan, esango dudanez.
|
|
3
|
Hiru
ahizpa eta bederatzi neba ginen. Jainkoari eskerrak, guztiak ziren gurasoen antzekoak bertutetsu izatean, ni neu izan ezik, neure aitaren kutuna banintzen ere.
|
|
Otoitza berriro hasi nuenean, itzuli egin zen. Uste dut
|
hiru
bider hasi nintzela eta, ur bedeinkatua bota nuen arte, ezin bukatu izan nuen. Bat batean ikusi nuen arima batzuk irten zirela garbitokitik, gutxi faltako zitzaien-eta, eta deabruak hau eragotzi nahi izango ote zuen pentsatu nuen.
|
|
Ni otoitzean bildua nengoen-eta, denbora alferrik ematea zela uste izan nuen gero, ea nork sartzen ninduen ni hartan, eta berriro eseri nintzen. Uste dut
|
hiru
aldiz gertatu zitzaidala hau eta, azkenik, aingeru onak gehiago egin zion gaiztoari, eta dei egitera joan nintzaion eta aitorleku batera etorri zitzaidan hitz egitera.
|
|
Esan ditudan etxe honen profeziak, eta etxe honetaz eta beste gauza batzuez esango ditudanak, guztiak bete dira. Haietako batzuk jakingo ziren baino
|
hiru
urte lehenago, batzuk gehiago eta beste batzuk gutxiago. Jaunak esaten zizkidan.
|
|
Hemen amaitzen zen lehen idazketa. Geroago,
|
hiru
bat urte igaro ondoren, beste bederatzi kapitulu erantsi zizkion. 32 kapitulutik 36.era bitartean Ávilako San Jose monasterioaren fundazioaz ari da.
|
|
6 Ni poz pozik joan nintzen, ezer eduki gabe dena naukalakoan; izan ere,
|
hiru
edo lau dukat baino ez zen izango neukana, eta haiekin bi margolan erosi nituen (aldarean jartzeko inolako imajinarik ez neukalako) eta bi lastamarrega eta burusi bat. Etxeaz ez nintzen gogoratzen.
|
|
8 Askotan, fundazio honetan pentsatzen dudanean, harri eta zur uzten naute Jainkoak erabiltzen dituen bitartekoek; pertsona aberatsak Toledon zehar hara eta hona ibili ziren bila ia
|
hiru
hilabetean, bi baino gehiagoan behintzat, ez bainaiz ongi gogoratzen, eta, han etxerik egongo ez balitz bezala, ez zuten egundo ere aurkitu ahal izan, eta gero etorri zen gazte hau, aberatsa ez zena, oso txiroa baizik, eta hona non Jaunak nahi duen beronek aurkitu dezala; eta Alonso Alvarezekin hitzarmena eginda egonik fundazioa zailtasunik gabe egin zitekeenean, hitzarmenik ez izatea, oso bestera baizik, fundazioa pobretasunean eta zailtasun artean egina izan zedin.
|
|
Eta halaxe gertatu zen kasu honetan: gure errege katoliko On Felipek zer gertatzen zen eta fraide oinutsen bizieraren eta erlijiotasunaren berri jakin zuenean, gure alde egiteari ekin zion; beraz, ez zuen nahi izan Nuntzioak soilik gure auzia epai zezan, eta horrela, lau aholkulari jarri zizkion ondoan, pertsona zintzoak eta haietako
|
hiru
erlijiosoak, ongi azter zedin gure justizia. Haietako bat aita frai Pedro Fernández maisua zen, oso biziera santuko pertsona eta jakintsua eta adimen argikoa.
|
|
11 Aita frai Antonio Jesusena bere erbestealdia betetzera etorri zen Laguntzaren Amaren monasteriora, Villanuevako herri honetatik
|
hiru
legoara dagoenera, eta monasterio honetara predikatzera zetorrenean eta monasterio honetako priorea, aita frai Gabriel Jasokundekoa, pertsona zuhurra eta Jainkoaren zerbitzaria, sarri etortzen ziren toki berera, Ervías doktorearen adiskideak zirelako, eta ahizpa santu hauekin tratatzen hasi ziren. Eta haien bertuteak erakarririk eta herriak eta doktoreak haienganantz eraginik, arazo hau berena balitz bezala harturik, niri biziki burua berotzen hasi ziren gutunen bidez. Eta ni Malagóngo San Joserenean nengoela, Villanuevatik 26 legoa eta gehiagora, aita priore bera etorri zitzaidan gai honetaz hitz egitera.
|
|
20 Laguntzaren Amaren monasteriora joan behar genuen; esana dago Villanuevatik
|
hiru
legoara dagoela; eta han gelditu behar genuen, bagindoazela jakinean jartzeko, hala baitzeukaten hitzartua, eta bidezkoa zen nik gauza guztietan aita hauei men egitea, haiekin gindoazen-eta. Etxe hau basamortu eta bakardade oso atseginean dago; eta hurbilera iritsi ginenean, fraideak era oso modutsuan irten ziren beren Prioreari harrera egitera.
|
|
27 Haitzulo hartan zortzi urte igaro zituela esan zuen, eta egun askotan landako belar eta sustraiak janez; izan ere, berarekin joan zenak utzi zizkion
|
hiru
ogiak amaitu zitzaizkionez gero, ez zuen besterik artzaintxo bat handik joan zen arte. Honek hornitzen zuen ogiz eta irinez, eta horixe jaten zuen:
|
|
Honek hornitzen zuen ogiz eta irinez, eta horixe jaten zuen: surtan egosten zituen opiltxo batzuk, eta besterik ez; hau,
|
hiru
egunik behin, eta egi egia da, han dauden fraideak ere lekuko baitira, eta emakumea oso ahuldua zegoenean zen. Batzuetan sardina bat edota beste gauza batzuk janarazten zizkioten, monasterioa nola egin tratatzeko joan zenean, eta kalte egiten zioten on baino gehiago.
|
|
14 Profesa egin behar zuen garaian, bi edo
|
hiru
hilabete lehenago, sufrikariorik gabe hain on handiaz gozatzerik izan ez zezan, tentaldi oso latzak izan zituen; ez profesa ez egiteko erabakia hartzeraino, baina oso gogorra iruditzen zitzaion. Orain zuen ona lortzearren nahigabez igarotako urte guztiak ahazturik, deabruak hain oinaze handietan sartzen zuen, non ezin baitzuen ezer egin.
|
|
Hala ere, indar handi handiak atereaz, mende hartu zuen, oinaze artean bere profesa egitea erabaki baitzuen. Gure Jaunak, antza denez, haren sendotasuna probatzeko gehiago itxaron gabe, profesa baino
|
hiru
egun lehenago bisitatu zuen eta modu berezian kontsolaturik, ihes eginarazi zion deabruari. Hain pozik geraturik, hiru egun haietan bere senetik irtenda zegoen pozaren pozez, eta bazuen horretarako motiborik, mesedea handia izan zelako.
|
|
Gure Jaunak, antza denez, haren sendotasuna probatzeko gehiago itxaron gabe, profesa baino hiru egun lehenago bisitatu zuen eta modu berezian kontsolaturik, ihes eginarazi zion deabruari. Hain pozik geraturik,
|
hiru
egun haietan bere senetik irtenda zegoen pozaren pozez, eta bazuen horretarako motiborik, mesedea handia izan zelako.
|
|
1 Ávilako San Joserenean nengoela, aipaturiko Beasko fundaziora abiatzeko, joateko behar genuena prestatzea baizik ez baitzen falta, hango andre batek, Katalina zeritzanak, bidaltzen zuen mezulari pribatua iritsi zen; izan ere, haren etxera joan ziren
|
hiru
neskatila, Jesusen Lagundiko erlijioso baten sermoia entzun ondoren, toki hartan monasterio bat egin arte ez zirela handik irtengo erabakirik. Andre honekin aurrez hitz egina zuten gauza izan behar zuen, bera izan baitzen fundazioan lagundu ziena.
|
|
Baina hain poz handirik, izan ditudan nekeak gorabehera, ez naiz gogoratzen inoiz sumatu dudanik. Aitortzen dut, era batera etorri zitzaizkidan
|
hiru
gauza haietako edozein, beste garai batean, oso nekagarri izango zitzaidala. Uste dut, nire zorionik handiena honetatik zetorrela:
|
|
Badirudi fraide bedeinkatu hura itsutu zedila nahi izango zuela Jaunak, Gure Jauna han ipintzea ez zela komeni ikus ez zezan. Ataria ikusirik, lurra handik kendu beharra zen, teilatu hutsa zuen estalgarri, hormak zuritu gabe, gaua laburra zen, eta tapiz batzuk baizik ez genekartzan, uste dut
|
hiru
zirela; atariak zuen luzerarako, ezereza zen. Nik ez nekien zer egin, han aldarea ezartzea ez zela komeni uste nuelako.
|
|
hainbeste izanik Jaunak etxe hauetan egiten dituen mesedeak, etxe bakoitzean bat edo bi izango dira Jainkoak meditazio bidetik daramatzanak, gainerako guztiak kontenplazio gorenera iristen baitira; batzuk oso aurrera doaz, liluramendura iristeraino. Beste batzuei Jaunak beste era bateko mesedeak egiten dizkie, errebelazioak eta ikuskariak ematearekin batera; orain ez dago etxerik, honelako bi edo
|
hiru
ez dituenik. Argi ikusten dut santutasuna ez datzala horretan, ezta ez da nire asmoa haiek soilik goratzea ere; baina eman nahi ditudan abisuak ez direla arrazoirik gabe emanak agertu nahi nuen.
|
|
2 Ezjakinak garenoi Hirutasun guztiz Santuaren
|
hiru
Pertsonak, pintatua ikusten dugunez. Pertsona bakarrean etortzen zaizkigu burura, gorputz bakar batean hiru aurpegi pintatzen direnean gertatzen den antzera; eta horrela, hainbesteraino izutzen gaitu, non ezinezkoa baitirudi eta ez baita izango inor hori pentsatzen ausartuko denik, adimena nahasi egiten delako eta egia honetaz duda mudak izango ote dituen beldur delako eta irabazi handi bat galtzen duelako.
|
|
2 Ezjakinak garenoi Hirutasun guztiz Santuaren hiru Pertsonak, pintatua ikusten dugunez? Pertsona bakarrean etortzen zaizkigu burura, gorputz bakar batean
|
hiru
aurpegi pintatzen direnean gertatzen den antzera; eta horrela, hainbesteraino izutzen gaitu, non ezinezkoa baitirudi eta ez baita izango inor hori pentsatzen ausartuko denik, adimena nahasi egiten delako eta egia honetaz duda mudak izango ote dituen beldur delako eta irabazi handi bat galtzen duelako.
|
|
3 Niri irudikatu zitzaidana,
|
hiru
Pertsona desberdinak izan ziren, bakoitzari begira diezaioke eta bakoitzak bere aldetik hitz egin dezake. Eta gero etorri zait burura Semeak soilik hartu zuela giza haragia, horrek erakusten du egia hau.
|
|
Pertsona hauek elkar maite dute eta elkarrekin komunikatzen dira eta elkar ezagutzen dute. Horrela, bakoitza bere aldetik bada, nola esaten dugu eta sinesten
|
hirurak
esentzia bera direla, eta egia handi handia da, horrengatik mila heriotza jasango bainituzke nik. Hiru Pertsonetan nahi izate bat, ahal izate bat eta jauntasun bat baizik ez da; beraz, ezer ezin du egin batek besteak gabe, eta diren kreatura guztien Kreatzailea bakarra da.
|
|
Horrela, bakoitza bere aldetik bada, nola esaten dugu eta sinesten hirurak esentzia bera direla, eta egia handi handia da, horrengatik mila heriotza jasango bainituzke nik?
|
Hiru
Pertsonetan nahi izate bat, ahal izate bat eta jauntasun bat baizik ez da; beraz, ezer ezin du egin batek besteak gabe, eta diren kreatura guztien Kreatzailea bakarra da. Krea ote dezake inurri bat Semeak Aita gabe?
|
|
Krea ote dezake inurri bat Semeak Aita gabe? Ez, ahalmen bakarra dutelako, eta baita Espiritu Santuak ere; beraz, Jainko bakar ahalguztiduna da, eta
|
hiru
Pertsonak Maiestate bakarra dira. Maite ote dezake norbaitek Aita, Semea eta Espiritu Santua maitatu gabe?
|
|
Maite ote dezake norbaitek Aita, Semea eta Espiritu Santua maitatu gabe? Ez, baizik eta jainkozko
|
hiru
Pertsonetako bat poztu dezanak, hirurak pozten ditu, eta iraindu dezanak ere, gauza bera. Ba ote du egoterik Aitak Semea eta Espiritu Santua gabe?
|
|
Maite ote dezake norbaitek Aita, Semea eta Espiritu Santua maitatu gabe? Ez, baizik eta jainkozko hiru Pertsonetako bat poztu dezanak,
|
hirurak
pozten ditu, eta iraindu dezanak ere, gauza bera. Ba ote du egoterik Aitak Semea eta Espiritu Santua gabe?
|
|
Ba ote du egoterik Aitak Semea eta Espiritu Santua gabe? Ez, esentzia bat bera delako, eta bat dagoen lekuan
|
hirurak
daude, ezin zatituzkoak direlako. Nola ikusten dugu, bada, hiru Pertsonak bereizirik daudela, eta nola hartu zuen giza haragia Semeak eta ez Aitak ezta Espiritu Santuak ere?
|
|
Ez, esentzia bat bera delako, eta bat dagoen lekuan hirurak daude, ezin zatituzkoak direlako. Nola ikusten dugu, bada,
|
hiru
Pertsonak bereizirik daudela, eta nola hartu zuen giza haragia Semeak eta ez Aitak ezta Espiritu Santuak ere?
|
|
Hori ez nuen ulertu nik; teologoek dakite hori. Ongi dakit nik egintza hain harrigarri hartan
|
hirurak
zeudela, eta ez naiz okupatzen honetaz asko pentsatzen. Gero, neure arrazoibidetik ondorio hau ateratzen dut:
|
|
San Agustinen egunean Jauna hartu berri nintzela, ez nuke esaten jakingo nola izan zen?, baina aditzera eman zitzaidan, eta ia ikustera ere bai (baina adimeneko gauza izan zen, eta laster batean igaro zen) nola Hirutasun guztiz Santuaren
|
Hiru
Pertsonak, nik neure ariman zizelkatuak ditudanak, izate bakarra diren. Pintura bitxi batez eta argi hain klaruaz aditzera emanik, fedez soilik sinesteak egiten duenaz oso bestelako eragina egin du.
|
|
Hemendik honela geratu naiz: ezin dudala pentsa jainkozko
|
Hiru
Pertsonetako batengan hirurak direla gogoan hartu gabe; horrela, buruan nerabilen nola izan daitekeen, guztiz bat izanik, giza haragia Semeak bakarrik hartu izatea, eta Jaunak aditzera eman zidan, nola izate bakarra izan arren [Pertsona] banakoak ziren. Hain dira handiak hauek, non berriro nahi bailuke arimak, gorputzak haietaz gozatzeko egiten duen enbarazu honetatik, irtetea; haietatik zerbait ulertzea gure izaera kaskarrari ez dagokiola badirudi ere, arima irabazi handi handiaz geratzen da, unetxo batean gertatu arren?, urte askotako gogoetan nola den jakin ezinik baino askoz ere handiagoaz.
|
|
Hemendik honela geratu naiz: ezin dudala pentsa jainkozko Hiru Pertsonetako batengan
|
hirurak
direla gogoan hartu gabe; horrela, buruan nerabilen nola izan daitekeen, guztiz bat izanik, giza haragia Semeak bakarrik hartu izatea, eta Jaunak aditzera eman zidan, nola izate bakarra izan arren [Pertsona] banakoak ziren. Hain dira handiak hauek, non berriro nahi bailuke arimak, gorputzak haietaz gozatzeko egiten duen enbarazu honetatik, irtetea; haietatik zerbait ulertzea gure izaera kaskarrari ez dagokiola badirudi ere, arima irabazi handi handiaz geratzen da, unetxo batean gertatu arren?, urte askotako gogoetan nola den jakin ezinik baino askoz ere handiagoaz.
|