2003
|
|
1780, Praxis vivendi agricolarum edo nekazarien bizitza praktikoaz20: Joakin Lizarraga() Elkanoko bikarioaren
|
hiru
sermoi. Horietatik bi, nekazariei oro har zuzendutakoak dira, eta hirugarrena, berriz, emakume laborariei.
|
2010
|
|
Eracusaldiac> izendapena darabilgunean, obra osoari egiten diogu erreferentzia (hiru liburukiei). Baina obraren barruan egileak
|
hiru
sermoi molde bereizten dituelarik: Eracusaldia, Itzaldia edo Platica eta Bederatziurrena; horiek izendatzeko Eracus, > Plat> eta Bed> laburdurak baliatzen ditugu, hurrenez hurren.
|
|
Liburuki hau (aurrerantzean, B) ez da homogeneoa. Batetik, hartzaile desberdinentzako idatzia dago eta, bestetik,
|
hiru
sermoi mota dakartza: Era> eta Bederatziurrenac.
|
|
Eracusaldiac 2> liburuaren makro-egiturak zenbat diren antzemateko aski da liburuak dituen sermoi moldeei begiratzea:
|
hiru
sermoi molde, hiru planifikazio desberdin. Egileak sarreratxo bana idatzi die 2 eta 3 atalei.
|
|
Eta Plat> (B mota) Bed> testuaren parte da. Ondorioz, ez ditugu
|
hiru
sermoi prototipiko, baizik eta, mutatis> mutandi, > modelo finko bat, bertsatilitate handikoa. Horrela, aldaketak itxurazkoak izango lirateke, beti ere, enuntziazioegoerako aldagai batzuen arabera eginak:
|
2015
|
|
2 Hemen izan da frai Antonio Jainkoaren Amarena eta
|
hiru
sermoi egin ditu, oso atsegin izan zaizkidanak, eta bera pertsona prestua iruditzen zait. Benetan pozten naiz gure fraideen artean horrelako pertsonak ikusten ditudanean.
|
|
Bedeinkatu horrek ez duela ongi predikatzen uste du Teresak; baina geroago, 329 gutuneko 2 zenbakian haren gorazarrea egingo du: . Hemen izan da frai Antonio Jainkoaren Amarena eta
|
hiru
sermoi egin ditu, oso atsegin izan zaizkidanak?.
|
2016
|
|
Itzulpen trinkoa dugu honakoa, katiximen ohiko usadioaren arabera, 93 orrialdeko liburua, orduan probisorea eta bikario nagusia zen Joakin Jabier Uriz Lasagak 1826.eko otsailaren 4an sinatu baimena eta Jose Jesus eta Mariarena trinitario oinutsaren onespenarekin agertu zena. Alabaina, eta aipatu dugun itzulpenaren meritua ukatu gabe, interesgarriagoak dirateke Nafarroako Artxibategian dagoen Bonaparte fondoak dituen Nikolas Etxeberriaren
|
hiru
sermoi, beste arrazoi batzuen artean, itzulpenak ez direlako, eta idazle berroetar honen dohainak agerikiago erakusten baitizkigute. Hiru sermoiak Elizondon bertan predikatutakoak dira; lehenbiziko biak, San Antonioren egunerako sermoiak dira, 1829.ean eta 1840.ean ogutziak, eta hirugarrena, berriz, San Joseren egunerako, 1841.ean erabilia izan zena:
|
|
Alabaina, eta aipatu dugun itzulpenaren meritua ukatu gabe, interesgarriagoak dirateke Nafarroako Artxibategian dagoen Bonaparte fondoak dituen Nikolas Etxeberriaren hiru sermoi, beste arrazoi batzuen artean, itzulpenak ez direlako, eta idazle berroetar honen dohainak agerikiago erakusten baitizkigute.
|
Hiru
sermoiak Elizondon bertan predikatutakoak dira; lehenbiziko biak, San Antonioren egunerako sermoiak dira, 1829.ean eta 1840.ean ogutziak, eta hirugarrena, berriz, San Joseren egunerako, 1841.ean erabilia izan zena:
|
|
Bonaparteren kolaboratzaile sutsua zen Bruno Etxenike urdazubiarrak Elizondoko bere etxetik paper mordoa helarazi zion printzeari 1856.eko irailaren 9an, Euskal Herrira eginiko bidaztietako batean Urruñan jaso zituenak; Etxenikek bilduriko materialen artean, Elizondoko erretorea izaniko Martin Goienetxeren
|
hiru
sermoi gutxienez badaude, 1845.ean predikaturiko Sorkunde garbiaren egunerako sermoia, 1847.eko urtarrilaren 17an predikaturiko San Antonioren sermoia, eta 1847.eko abuztuaren 15ean predikaturiko Ama Birjinaren jasokundearen egunerako sermoia. Hiru sermoi horiek, Baztango eta Otsagiko euskaran eginak dauden egile ezagunik gabeko beste hainbat predikurekin batera Nafarroako Artxibategian dautza; alabaina irakurri ahal izateko ez da hara joan beharrik honezkero argitaraturik baitaude, Rosa Miren Pagola filologoak zuzenduriko taldeak Bonaparteren Ondareko Eskuizkribuak izenburuko bildumak Iparraldeko Goi Nafarrerari eskaini lehendabiziko liburukian hain zuzen ere.
|
|
Bonaparteren kolaboratzaile sutsua zen Bruno Etxenike urdazubiarrak Elizondoko bere etxetik paper mordoa helarazi zion printzeari 1856.eko irailaren 9an, Euskal Herrira eginiko bidaztietako batean Urruñan jaso zituenak; Etxenikek bilduriko materialen artean, Elizondoko erretorea izaniko Martin Goienetxeren hiru sermoi gutxienez badaude, 1845.ean predikaturiko Sorkunde garbiaren egunerako sermoia, 1847.eko urtarrilaren 17an predikaturiko San Antonioren sermoia, eta 1847.eko abuztuaren 15ean predikaturiko Ama Birjinaren jasokundearen egunerako sermoia.
|
Hiru
sermoi horiek, Baztango eta Otsagiko euskaran eginak dauden egile ezagunik gabeko beste hainbat predikurekin batera Nafarroako Artxibategian dautza; alabaina irakurri ahal izateko ez da hara joan beharrik honezkero argitaraturik baitaude, Rosa Miren Pagola filologoak zuzenduriko taldeak Bonaparteren Ondareko Eskuizkribuak izenburuko bildumak Iparraldeko Goi Nafarrerari eskaini lehendabiziko libur... Hiru prediku horiekin batera, gainera, Goienetxek Alonso Rodriguez XVI. mendeko josulagunak idatzi liburutik eginiko itzulpen labur bat badugu, Leccion sacada de Rodriguez con algunas pequeñas variaciones y varias omisiones de retazos enteros, 1782.ean Ibarrako Lopez apezak Amikuzeko euskarara egin zuen antzera.
|
2018
|
|
eskuizkribuetan, esate baterako, letra moldearen arabera jakin dezakegu norena den sinatu gabeko testu bat. Metodo horren bidez berriki jakin ahal izan dugu, esaterako, Zaraitzuko XVIII. mendeko euskarazko
|
hiru
sermoi izengabe Otsagabiko Juan Jose Berrade izeneko apaiz batek idatzi zituela, eta horrela irudikatu ahal izan dugu nongo eta noizko hizkera islatzen duten sermoiek (Santazilia, 2016).
|