Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 971

2010
‎Aurrez, Iparraldera ihes egin eta Ziburun beste euskaldun batzuekin batera zela, Parisera joan eta han iheslari euskaldunak argitaratzekotan ziren aldizkari baten buru izateko deia jaso zuen. Baina kontzientziak ez zion uzten halakorik onartzen.
‎Oraingoan, ordea, iritzi horren aurkakoa zirudiena agertuko du, baina irakurleak kontuan hartzeko zerean, bat dator guztiz lehen esandakoarekin. Egunan erabiltzen zuten euskara zela eta, alderdiko batzuk haserre zeuden: Egunan ez omen zen Arana Goiriren idazkera zehatz mehatz zaintzen.
‎Gerrako kronikak astelehenetan atera ahal izateko, igandeetan ere lan eta lan jarduten zuen. Informazioa jasotzeko, ostera, idazkaritza nagusian lagun min batzuen , J.M. Arizmendiarrieta. (?) eta igande arratsalde guztietan harengana joaten zen, berarekin kontuak esan eta hainbat gorabeheraren berri eta zertzelada jasotzera.
‎Augustinen orduko lexikoaren zerrendatxoa ere badakar, horko hitz asko eta asko garai hartan erabiltzen ziren neologismoak baitziren. Horietako batzuek bidea egin dute eta euskaldun guztion lexikoaren ondare bihurtu dira.
‎Hau dio Julen Urkizak sarrerako paragrafo batean: Augustin gazteak idazten dauan argitalpenetan (Ekin, Euzko, Euzkadi, Eguna, eta abarretan) badagoz orduko pentsaeraren eta euskal izatearen ezaugarri argi batzuk : hiru zutabeen gainean eraikitzen dira orduko euskaldun askoren idealak eta sentipenak:
‎Biografia liburuan garai hartako idazleek izenordez sinatzeko zuten ohitura aipatu da. Ohitura eta aldi batzuetako debekuak jarri izan dira horren arrazoitzat. Julenek, liburu honen sarreran zehatz mehatz ematen dizkigu Augustinek erabili ohi zituenak:
‎Lantxo hau biografiaren atarikoan datozen Andres Urrutiaren hitz batzuekin hasi dugu eta amaitu ere haren beste hitz batzuekin egingo dugu: Liburu hau irakurtzen duenak ere laster atzemango du, Ondarroako herriak euskarari eta euskal kulturari eman dien bizitasunaren katean, kate-begi preziatua izan dela Augustin Zubikarai.
‎Lantxo hau biografiaren atarikoan datozen Andres Urrutiaren hitz batzuekin hasi dugu eta amaitu ere haren beste hitz batzuekin egingo dugu: Liburu hau irakurtzen duenak ere laster atzemango du, Ondarroako herriak euskarari eta euskal kulturari eman dien bizitasunaren katean, kate-begi preziatua izan dela Augustin Zubikarai.
‎Biografiaren egileak eta Augustinen testuen prestatzaileak bi liburuetan bildutakotik, nik ere aletxo batzuk bildu nahi nituzke, zuri, irakurle horri, eskaintzeko.
‎Batzokian zuten beren txoko maitea Ondarroako idazleek; han izaten zuten kulturako eta politikako berri, han eskolatzen eta trebatzen ziren herriaren zerbitzurako. Idazleak, ohiturari jarraituz eta une batzuetan debekuak zirela eta isilpean jardun behar zutelako, izenordeaz baliatzen ziren. Garai honetan, hauek aipatzen dizkigu Augustinen biografoak:
‎Gauza asko entzun eta idatzi dira. Batzuk alde eta beste asko kontra. Sonatuena askorentzat, Donostiako Elizbarrutiko hainbat parrokok sinatutako agiria.
‎Ni neu ez noa han eta hemen esan diran gauzak aipatzera eta gitxiago oraindino iritzi horreek eztabaidatzera. Egia da, Elizan gotzainak aukeratzeko beste bide batzuk be erabili izan dirala. Baina gaur egungo bidea danok dakigu zein dan eta bide hori aldatu be egin leitekela.
‎Zaila egiten zait oso elkarte hauen zeregina ulertzea euren politikakeria bazter utzita. ETAren biktima batzuk hartu dituzte ikurtzat eta, biktima hauek eragindako minak bultzaturik, gorrotoa eta mendekua dute, ene ustetan, helburu. Herri salaketak izan lezakeen alde ona, hemen aipatutakoek eta beste batzuek hankaz gora bota dute, perbertso bihurtu dute guztiz.
‎ETAren biktima batzuk hartu dituzte ikurtzat eta, biktima hauek eragindako minak bultzaturik, gorrotoa eta mendekua dute, ene ustetan, helburu. Herri salaketak izan lezakeen alde ona, hemen aipatutakoek eta beste batzuek hankaz gora bota dute, perbertso bihurtu dute guztiz.
‎Eta azken punturaino pasa baino lehen galdera batzuk : epaia gure alde baldin bada, gu bostok libre uzten bagaituzte, zer erantzukizun izango dute elkarte bi hauek etorkizunean?
‎+ 01:10ean kanpoko atea irekita zuelarik, guardia zibil (g.z.) bat aritu zen tinbrez deika. Beste batzuk barruan zeuden eta neure gainera etorri zitzaizkidan etxeko atea ireki bezain pronto. Formalitate batzuk bete ondoren, etxeko guztiak jangelara bilarazi zituzten eta neroni nire gelara eraman.
‎Beste batzuk barruan zeuden eta neure gainera etorri zitzaizkidan etxeko atea ireki bezain pronto. Formalitate batzuk bete ondoren, etxeko guztiak jangelara bilarazi zituzten eta neroni nire gelara eraman. 01:30ak edo ziren.
‎Honek kaperara 30, ko bisitaldia egiten utzi zidan. Ondoren behera joan, galdera batzuk egin eta paper bat sinatzeko eskatu zidan polizia edo g.z. batek. Ezetz erantzun nion, neure abokatua behar nuela.
‎Oso era egokian izan zen dena eta neu askatasun izugarriaz mintzatu nintzen. Gai eta galdera zerrenda idatzia zutela uste dut, paper batzuen hotsa sumatu bainuen eta ez dakit guzia ez ote zuten grabatu. Gaileta bat eta ura eskaini zidaten.
‎Ate estu eta baxua, derrigor burumakur pasa beharrekoa. Izen batzuk entzun nituen: Arantxa(?), Otamendi (OTO aspaldiko laguna etorri zitzaidan gogora), Jon Ander(?) eta Torrealdai.
‎Xabier Oleaga. Beranduago hitz batzuk zuzendu zizkidan baxu baxu: –Zer moduz zaude, Txema?
‎Lo geunden Xabier eta biok ohe bakarraren gainean, bakoitza zati erdia edo hartuz (makur makur eginda, baina ondo). Ateko danbatekoak eragindako sustoa gainetik kendu ezinik eraman ninduten pasilo batzuetan barrena, gela hotz batera. Sartu baino lehen Joan Mariren ahotsa entzun nuen aldameneko gela batean.
‎Eta orduan bat hurbildu eta belarri ondoan hasi zitzaidan oso fuerte galdezka honetaz eta hartaz. Azken batean egunkari barruko ETAren morroia nor zen eta diru kontu batzuk –100 milioi pezetakoak, argitu nahian.
‎–Apaiza naizen aldetik, nire bizitzeko zentzua eta filosofia horrela epaitzen baduzu, zer erantzungo dizut honetaz eta hartaz?? Beste une batean ere, betikoak bero bero eginda nik gauza batzuen berri ez nuelako horrela esan zidan mehatxu gisa: –¡ Déjate/ Déjese de ostias y cuéntanos/ cuéntenos la verdad!
‎Burumakur, begiak itxita sartu ninduten ziegara eta pareta ondoan zutik utzi. Ordu batzuk eman nituen postura hartan, berriz galdeketa berrira joan arte. Honetan itauntzailea beste bat izan zen, eserita ipini ninduten paretara begira eta begiak itxita.
‎Goiko pasiloetara igo eta betikoa: gorputza tenteago jarri eta begiak irekitzeko baimena, noizean behin bidean beste atxiloturen batekin topo eginez geratu eta buru makur eta begiak itxita edukitzen nindutelarik segundo batzuetan . Azkenean, forentsearen aurrean:
‎Barrutik indartsu, kementsu sentitu nintzen neure baitan, gauza? edo sentimendu eta erabaki batzuk oinarri hartzen zutela ikusiz. Aipa ditzadan, besteak beste, honako hauek:
‎Formalitate batzuk bete ondoren, atzera lehengo gelatxora eraman ninduten. Bertan zenbait gauza idatzirik zeuden(. Denak ukatu!?
‎2003 urteko otsailaren 20an hasi zen guretzat, dena?, guardia zibilak urte batzuk lehenago lanean ari baziren ere. Orduan 10 lagun eraman gintuzten atxilo eta EGUNKARIA itxi zuten, bai Andoaingo egoitza nagusia bai beste egoitzak (publizitatekoa Donostian, Bilbokoa, Gasteizkoa eta Iruñekoa) ere.
‎7 urte joan dira gutako batzuentzat erokeria, zabarkeria eta bidegabekeria sinesgaitz hau hasi zenetik. Behin behineko neurriak (funtsean:
‎Besterik ez. Baina niri, eta badakit beste batzuei ere, txaloak jotzeko gogoa etorri zitzaidan.
‎Bost auzipetuok zorte txar hau izan dute: euren izenak edota eurek EGUNKARIAn egindako lana agertu dela ETAren paper batzuetan . Besterik ez!?
‎Hona hitz bitan gure frogabidearen argudioetako batzuk . Kanta Etxahunen garaikoa da; kantaren estiloak ere, apur bat zehatzago esanez, XVIII mendeko herri lirikakoa izateaz gainera badu Etxahunen bihotz oldarra.
‎Gainerako herri lirikako aipamen gehiago ere aurki daitezke kantu honetan. Ahapaldi oso bat, esaterako, beste kantu batzuetan ere aurki daiteke. Hartschelharrek eskaintzen digun 13 ahapaldiko segmentu osoak aurkitzen ditugu. Xarmagarria zira eder eta gazte?
‎kantuan. Bistakoa den bezala, herriak beretu duen kanta honetan herri herrikoak diren beste ahapaldi batzuk txertatuz osatuko ziren guk ezagutzen ditugun aldaerak.
‎KKKko ereduan berdin dator arrantzale, Hts en ihizlari. Gure eredua desberdin da beste kontu batzuetan . Hona konparagai bi ereduak KKK:
‎Ahapaldi hau beste kantu batzuetan ere agertzen da. –Hodeiak ilun ziren joan den gauean?
‎kantan ere agertzen zen. Ahapaldi zoragarri hau beste kantu batzuetako azkenaldean jartzeak halako urrezko bukaera bat ematen dio kantuari.
‎Goragoko puntuan jarri digutun bi ahapaldiez gainera, badago besterik ere eskuidatzian. Marginalia bezala, letra txikiago batez goragoko puntuan jarritako ahapaldiez gainera, beste ahapaldi batzuk ere agertzen dira. Eskuidatzia nagusiki transkribatu duen esku berak idatziak ote dira?
‎Bigarren ahapaldia Salaberriren laugarrenaren aldamenean dago. Bigarren ahapaldia ulertzeko bidea beste aldaera batzuk ematen digute.
‎Ekitaldi akademikoaren aipamen laburra eginez hasiko gara, bertan zenbait hitzaldi labur eman zirela esanez, garai hartako giroa kokatzeko eta orduko protagonista batzuen hitzak entzuteko aukera izanik, hala nola orduko errektoretzako ordezkari gorena izandako Goio Monrealenak, bera izan baitzen euskal lerroari bultzada ofiziala emateko ohorea izan zuena. Gaur egungo errektoretzako ordezkariak ere bertan izan ziren, Iñaki Goirizelaia errektorea buru.
‎Zergatik, baina, landatu ditugu zehazki horiek eta ez beste batzuk –Irizpide batzuen arabera aukeratu ditugu zuhaitzok.
‎Zergatik, baina, landatu ditugu zehazki horiek eta ez beste batzuk? Irizpide batzuen arabera aukeratu ditugu zuhaitzok. Lehena eta oinarrizkoena izan da, landatuak izango diren zuhaitzek hemengo ohiko negua jasateko ahalmena edukitzea.
‎Lehena eta oinarrizkoena izan da, landatuak izango diren zuhaitzek hemengo ohiko negua jasateko ahalmena edukitzea. Dakikezuenez, landare batzuek ez dute izozterik jasaten eta bizirauteko tenperatura minimo aski altuak dituzte. Esate baterako, landare hazidun primitiboenak diren zikadofitek jasan dezaketen tenperatura baxuena 10 13ºC koa da.
‎Behinola hizkuntza preindoeuroparrek azalera oso handia hartzen zuten, baina hizkuntza indoeuroparrekin lehian hedadura galtzen joan ziren, eta, gaur egun, Europan euskara da, hizkuntza indoeuroparrez inguratuta, irla modura, hizkuntza erreliktiko modura, desagertzera bultzatzen duten indarrei aurre eginez bizirik irautea lortu duen hizkuntza preindoeuropar bakarra. Guk landatuko ditugun zuhaitzetariko batzuk espezie erreliktikoak dira, fosil biziak deritzenak, edota, euskararen antzera, desagertzeko arriskuan daudenak. Mota honetakoak dira lehen hiruak:
‎Beste espezie batzuk ez daude desagertzeko arriskuan, baina munduan zehar naturan oso leku gutxitan aurki daitezke. Horrelakoak dira gainerako guztiak, batzuk lorezaintza komertzialari esker munduan zehar artifizialki eta beti gizakiaren eskutik asko hedatu badira ere, Magnolia grandifloraesate baterako.
‎Beste espezie batzuk ez daude desagertzeko arriskuan, baina munduan zehar naturan oso leku gutxitan aurki daitezke. Horrelakoak dira gainerako guztiak, batzuk lorezaintza komertzialari esker munduan zehar artifizialki eta beti gizakiaren eskutik asko hedatu badira ere, Magnolia grandifloraesate baterako. Baina unibertsitarioak garen, edo izan garen, neurrian, unibertsalak ere izan behar dugu.
‎Ozeania aldean ugarte batzuk bisitatu ditut, monja karmeldarrak han diralako. Nik ezagutu ditudanak, oindino naturatik hur bizi dira, bizitza berezkoan, itsaso aberatsak eta lur emonkorrak janarituta.
‎Sentimentu erlijiosoa kulturaz barruan daroe. Bestetik, egonezina eta batetik besterako iraultzak ikusten dira, eta ez gitxi krimenak leku batzuetan . Nik lehendik be hainbat nazino ezagutzen nebazan.
‎Ez dabe kristauen kontrako biolentzia, erailketak barne, ahaztuazoten. Izan be, gizadiak gaur, beste arazoen artean, kultura batzuen arteko tenka eta alkar jotea dauka egite askoren azpian. Hain zuzen, anekdota hareek beste erlazino batzuk izan daitekezala erakusten dabe.
‎Izan be, gizadiak gaur, beste arazoen artean, kultura batzuen arteko tenka eta alkar jotea dauka egite askoren azpian. Hain zuzen, anekdota hareek beste erlazino batzuk izan daitekezala erakusten dabe.
‎Ameriketan eta Australian, gure herritarren emigrazinoaz be bai. Orain be ikusi ditut karmeldarren Garapenerako Erakundeak, beste batzuen laguntzaz, baita Euskal Instituzioenaz be, egindako garapen eraikuntzak: eskolak, geixotegiak, lantegiak:
‎Gaur egun komunikabideen bidez urrineko barriak leku askotara heltzen dira. Horretan gure herria, zoritxarrez, ETAren egintzez da ezaguna sarriegi, eta horrela beste lurralde batzuetako gerra eta terrorismoaz antzeratua edo bardindua. Holakoetan azalpena emon beharra izan neban, gure herria historiaz eta kultura sendoz bakezalea, errespetu handikoa dala(, lotsa?
‎berbeak ondo adierazoten dauan lez). Inoz gure herriaren jatorriaz itaundu deuste, eta euskerazko berbaren batzuk esateko eskatu, eta zerbait abesteko be bai. Orduan,. Agur, jaunak?
‎Ezinezkoa da ahaztutea. Eta, ganera, Karmel hartzen neban eta Euskal Herriko beste aldizkari batzuk , interes handiaz ikusten nebazanak, Erroman nengoanean. Handik ikusten neban seriotasunez eginak zirala, eta konturatu zelako ahalegina eskatzen dauan holako aldizkariak prestatzen jarraitzeak.
‎Eta beste hau esatea be zilegi bekit: Gure misiolarien egintzen ondorioak ikusiz, eta beste herri batzuen gaurko entusiasmua asmatuz, gure herriaren gaurko egoerea gogarte gai bihurtzen jatan. Ekonomi eta gizarte aurrerakuntza eta erosotasunak, alderdi batetik.
‎Bestetik, niretzat garrantzizko diran balioak desagertzea. Alkarrizketetan gure herriaz galdetzean, batzuk izan dogun erlejinoari buruzko aldakuntzak harritzen zituan. Hori eta beste balio batzuen aldakuntza kultura eraldatzea dala azaltzen ahalegintzen nintzan, nahiz eta zaila izan zergaitik jazoten diran holako aldakuntzak guztiz argitzea.
‎Alkarrizketetan gure herriaz galdetzean, batzuk izan dogun erlejinoari buruzko aldakuntzak harritzen zituan. Hori eta beste balio batzuen aldakuntza kultura eraldatzea dala azaltzen ahalegintzen nintzan, nahiz eta zaila izan zergaitik jazoten diran holako aldakuntzak guztiz argitzea. Sartaldeko ia herrialde guztietan gertatu izan dira antzeko aldakuntzak.
‎Edozelan ere, Arrasatez gain Arriolak baditu beste gai kuttun batzuk , sarri ere sarri landu izan dituenak: natura eta urtaroak(. Udazkena?,. Udaberriari?...); erlijioa, txera berezia zion Arantzazuko Ama Birjinari?
‎–Garagarrillan ogeta seian,/ Donostian Aldanondon,/ sail bat bazkaltzen/ alkartuta gi, an egon?. Gorago esan dugunez, handik urte batzuetara , argazki horretako partaide gehienak izan ziren omenduak Donostian, Bertsolari Egunean(). Hamabost urte geroago ikusi du argia Mondragoiko kalezaiñaren bertsoak liburuak, egilearen bertso bizitzan hirugarren mugarri nagusia denak.
‎euskalduna eta artista. Hala eta guztiz ere, ez dut aitzin-solas hau bukatu nahi, Abitxuren bestelako aldeak aipatu gabe, lehen aipatu ditudan fazeta publiko horiek guztiez gain, badaudelako pertsonalagoak, pribatuagoak, diren beste batzuk , agian sakonagoak, garrantzitsuagoak direnak. Abitxu euskalduna eta artista izateaz gain, pertsona, laguna eta adiskidea delako.
‎Halaber, sentiberatasun berezi baten jabe egin da. Izatez alaia eta kanporakoia bada ere, barne barnean sarturik daraman bakartasun sentimendu batek bortizki kolpatzen du, eta horrela uler ditzakegu bere baitan izaten diren gorabeherak. Ironia, umorea, eta baztertuekiko kontzientzia bizia dira Xabier Soubeleten nortasunean nabarmen azaltzen diren beste ezaugarrietako batzuk . Giza antolamenduaren aldetik, elitismoa gorroto du eta kultura herrikoia maite.
‎Ezagun diren zati batzuk esan barik uzten dira, kasurako: Badator!
‎Denboraren presiopean, hiztunak ez du askotan komunikatu gura duena zehatz azaltzen, baina horretarako badauka esandakoa zuzentzeko edo biribiltzeko aukera, baliabide batzuk erabiliz: autozuzenketa, errepika, parafrasia eta abar.
‎Hiztunak rutina batzuen arabera antolatzen du mezua: agur esatean, doluminak ematean, zoriontzeko?:
‎Txapelketak ekintza osagarri batzuk izan zituen; izan ere, aurreko ostiralean, Jautarkol olerkari ezagunak Xenpelar bertsolariari buruzko berbaldi bat eman zuen, Laborda abadeak kantatutako bertsoen laguntzarekin. Bide beretik, bezperan, larunbat iluntzean, Dionisio Azkue Dunixiidazleak Bilintxen bertsogintza aztertu zuen, Olaizola, Zabalbeaskoa eta Lizarraga kantariek lagunduta.
‎Aita Zavalaren liburua 1964an argitaratu bazen ere, berak esaten digunez, 1963ko maiatzean Donostiako EUTGn emaniko hitzaldi batzuetan oinarritzen da argitalpena. Azken datu horiek kontuan hartzen baditugu, 84 urte inguru izango zituen orduan urduliztarrak.
‎Bera izan da ohore hori lortu duen lehenengo andrazkoa. Barakaldotik Donostiara egingo dugu jauzi, txapelketa nagusiak diamantezko ezteiak ospatzen dituen honetan, eta txapelketaren inguruko zertzelada batzuk eman eta gero, bertan egon ziren bizkaitar bertsolari biengana joko dugu, gorazarre txiki bat egiteko asmoz.
‎harrokeriak urtu eta gangarkeriak aienatu egin ei zitzaizkion gazte nabarmenari. Antza, horrek guztiak zer pentsatua eman zien bertara baturiko batzuri :
‎Baina itxarotekoa zen bizkaieraren ukitua edo nolabaiteko kutsua agertzea haren euskaran. Hori dela-eta, itaun batzuk datozkigu burura: Salmentari begira eginiko aukera zen?
‎Faustino Etxebarria dimoztar bertsolariak ere, jakingarri batzuk ez eze, Utarre ren bat bateko bertso batzuk ere opesten dizkigu. Izan ere, 1932 urtearen bueltan, hamabost bat urte zituela? 1917an jaio zen?, Faustino gaztetxoak, Dimako Santa Ageda ermitara egun pasa joanda, aukera izan zuen Uriarterekin saiotxo bat egiteko:
‎Faustino Etxebarria dimoztar bertsolariak ere, jakingarri batzuk ez eze, Utarre ren bat bateko bertso batzuk ere opesten dizkigu. Izan ere, 1932 urtearen bueltan, hamabost bat urte zituela? 1917an jaio zen?, Faustino gaztetxoak, Dimako Santa Ageda ermitara egun pasa joanda, aukera izan zuen Uriarterekin saiotxo bat egiteko:
‎Pertsona batzuk hil ondoren areago maitatzen ditugu. Memoria halakoxe eskuzabala da.
‎Baina Marx da usuraren ikertzailerik inportanteena orain arte, eta usura (joera akumulativoa) dagoenean Marxen estudioak ezin laga daitezke albo batera, zeren fenomeno horren konprenitzea marxismoak teorizatu baitu ondoen, nik hutsuneak deskubritu badizkiot ere (jatorrizko kausaren estudiorik ez dute marxistek, eta nik bai). Nire teoria ere marxismoaren ondoren eraikia da, eta marxismoa ezagutuz, marxista ez den arren, materialista dialektikoa ez den arren (nik marxismoan teorizatutakoari galdetzen diot ea zergatik kultura batzuk jozen duten joera akumulativora eta zergatik besteek ez, eta marxistek ez dakite horri erantzuten, eta nik bai; honela erantzuten dut, joera metatzailearen kausa nagusia privazio ekonomikoa da. Orientean gertatzen zena, adibidez, eta horrekin indikatzen dut soluzioa, etorkizun denaz ez badakit arren zer gertatuko den).
‎Aldaketa honek bertako haurrek erdararekin kontaktu gehiago izatea ekarri zuen. Gogor hasi ziren Patxi eta beste lagun batzuk Aramaioko euskara berpizteko asmoz. Horretarako kurtso desberdinak antolatzeari ekin zioten Santutxun egin ohi zuten bezala.
‎Gizarteak bizi dituen aldaketa handiak kontutan hartuz, urteetan euskarak administrazio publikoan eta irakaskuntza publikoan lekua egitea lortu zuen baina hitzaldian aipatu zuen bezala 35 urte artekoak izaten direla, inkesta batzuen arabera , euskara gutxien erabiltzen dutenak. Jarrera honek, tamalez, haur eta gazteengan eragin handia izan duela baieztatu zuen euskaltzain berriak.
‎Bertara joateko deia egin zion Henrikek Patxiri baina Jaungoikoak edo bizitzak beste bide batzuek zituen pentsatuta gure karmeldarrarentzat.
‎–Hitzaldi honek euskarari buruzkoa izan behar duenez, egokitzat jo dut transmisioari buruzko gogoeta batzuk egitea.
‎44Argia,, 1 or. Agirre eta Monzonez gain, beste hizlari batzuk ere izan ziren Donostiako ospakizunean, bai euskaldunak (Ernandorena, Urreta...), bai kanpotik etorritakoak (Ammende, Maxpons, Otero Pedrayo...). Holako hizlari eli bati atarikoa egitea, eta hainbeste pertsonaren aurrean kantatzea, duda barik, ohore handia izango zen Matxinentzat.
‎Gerla Handia lehertzear zegoen, eta, antza denez, saioko gaiak nahiko gerra zaleak eta erasokorrak izan ziren. Egoera horretan, Matxinek bere bihotz kristau eta euskaldunari eman zion hitza; eta, hori dela-eta, deskalifikatua izan zen47 Hala ere, esan behar da, urte batzuk lehenago? 1910 urtearen bueltan?, lehenengo saria irabazi zuela Saran bertan48.
‎Eguna helduta, goizeko hamarretarako jendetza ikaragarria zegoen antzokiaren kanpoko aldean, eta hamar t' erdietarako Poxpolin zaharra bertsozalez gainezka zegoen, bertsolaririk gehienak ere bertan zeudela. Saioa hamaika hamaiketan hasi zen Aitzolen berba batzuekin . Gero Joseba Zubimendi gai jartzaile eta saio zuzendariak era klasikoan bideratu zuen lehenengo ariketa, bertsoz:
‎Ez daukagu datu askorik Matxinek eginiko saioari buruz; bertsoak ere bi baino ez. Badaude, hala ere, lekukotasun batzuk argi apur bat eman diezaguketenak. Lehenengo saioan, esan dugun bezala, aske ziren bertsolariak nahi zuten neurrian,
‎Amets Arzalluz lapurtarra, txapeldunorde gelditu zena. Txapela lortu ez arren, esan dezakegu bigarren postu hori lorpen handi ere handia izan zela Iparraldeko bertsogintzako partaide guztientzat; txalogarria eta eredugarria, kontuan hartzen badugu, orain urte batzuk nola zegoen Iparraldeko bertsolaritza. Ondo egindako lanaren saritzat har daiteke, zalantza barik, bigarren postu hori, berandu baino lehen lehenengo bihur daitekeena.
‎Kontuan harturik Lekuona epaimahaian6egon zela 1935eko txapelketan, argazkiaren hautua omenaldi modura uler daitekeelakoa daukagu, lapurtarraren bertsogintzaren balioak saritzeko modu amoltsu eta bihozkor bat. Geroago ikusiko dugunez, Literatura oral vasca liburuan, aipamen txeratsu batzuk egiten dizkio Manuel Lekuonak Matxini.
‎Haren bertsurik gutti aditzen baita. Bakarren batzu hola ahotik ahora atxikiak. Bainan bertzelakorik ez? 17.
‎Matxin Irabolaren bertso batzuk
‎67Zeruko Argia, 600,, 9 or. Pasadizo hau ere kontatzen digu Lafittek: . Harekin [Matxinekin] izan ginen zonbait lagun Donostiako sagardotegi batean, bertsolari batzuen gana. Ez ziren bertsoka ari, bainan tiradaka.
‎Hurrengo lerroetan ere, Yves Beaupérinen idatzietan oinarrituko gara, zehazkiago haren bigarren hitzaldian88, baina kasuon Matxin Irabolaren beraren esan batzuk ekarriko ditugu lerrootara. Esanok bat batekotasunaren eta inspirazioaren ingurukoak dira, eta aurrekoak bezala, Joussek Sorbonako kurtsoetan aipatutakoak (1932).
‎Handik hil batzuetara , bertsolari lagunek sentimenduz beterik gogoratu zuten hildako koblakaria Atharratzen eginiko Euskal Jaian: –Au cours du banquet, MM. Ligueix et Larralde furent très heureux dans leurs improvisations, surtout en évoquant la mort de nos chers bardes Matchin et Larramendi? 26.
‎–Egungo egunetan [1939 urtearen bueltan] baino maiteago baitzen orduan eusko mintzaira eta koplaren pullita? 35 Matxinek, alde egitean, berarekin eraman zuen bertsolaritza zaharraren lekukoa; hala ere, bertso iturria ez zen agortu Senperen. Hona hemen, zubi lana egin zuten bertsolari batzuen izenak: Panpilli(), Salvador Yarçabal (19162002), Larreko (1924), Xanpun()...
‎Kezka larri hau, baina, ez dugu betiko euskaltzale amorratu burugogor batzuena bakarrik. Euskaldunon artean sarritan izan dugu eztabaida-gune azken aldian.
‎Herri batzuetan beste batzuetan baino gehiago euskaraz.
‎4 Euskaraz hitz egiteko gai direnen artean, zergatik darabilte batzuk eta zergatik ez beste batzuk?
‎4 Euskaraz hitz egiteko gai direnen artean, zergatik darabilte batzuk eta zergatik ez beste batzuk
‎–Gaur egun beste erronka batzuei aurre egin beharra ere badugu euskaldunok. Goitik behera aldatu zaigu muga geografikoaren ikuspegia eta eragina.
‎Familia bizitzaren eraginari buruz honakoa zioen: . Gazteekin, kontuan hartu behar dugu haurtzaroan hizkuntzarekiko sentipen eta bizipen batzuk izan dituztela. Gaztaroan hartzen dituen erabaki guztiak aurreko oinarri horretatik datoz, Beraz, eragina du neurri handi batean, baina gure ikerketaren helburua ez da izan faktore bakoitzak zenbaterainoko eragina duen ikertzea?.
‎Gai batzuetarako bai eta beste batzuetarako ez.
‎Gai batzuetarako bai eta beste batzuetarako ez.
‎Baina Kantek, eta jarraitu diotenek bide hortatik, eurek egina oso ondo teorizatua dagoena terminologiaren esparruan batez ere, Kantek ez zuen kontuan hartu, zentratuz pertsonaia historikoa ere den Jesusen biografian, Kantek ez zuen kontuan hartu gertatu izan diren gertakizun batzuk , eta horiek dira Jesusek egiten zituen signoak. Eta signoek amankomunean dute eskema hauxe (modu errezean argitzeko):
‎Hor daude eskrituristak, eta esaten dute ebangelioetan kontraesanak daudela, eta hasten dira (hitzaldietan egona naiz) esaten pasaje batzuk poetikoak direla, hau da, ez testimonio egiazkoak. Beste pasajeak dakusate direla intentzio teologikoarekin eginak, ez dira beraz testimonioak, beste pasaje bat diote gezurra dela Jesusek esan zuela hori (hau da Bera dela bidea, egia eta bizia), eta hola.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
batzuk 968 (6,37)
batzu 2 (0,01)
batzuc 1 (0,01)
Lehen forma
batzuk 589 (3,88)
batzuetan 82 (0,54)
batzuen 67 (0,44)
batzuek 47 (0,31)
batzuekin 25 (0,16)
batzuei 19 (0,13)
Batzuk 18 (0,12)
batzuen artean 17 (0,11)
batzuetara 14 (0,09)
batzuetako 10 (0,07)
batzuetarako 7 (0,05)
batzuetatik 7 (0,05)
Batzuek 6 (0,04)
batzuengatik 5 (0,03)
batzuentzat 5 (0,03)
BATZUK 4 (0,03)
batzuei buruz 4 (0,03)
batzuen arabera 4 (0,03)
batzuengan 4 (0,03)
Batzuentzat 3 (0,02)
batzuen aldetik 3 (0,02)
batzuen aurrean 3 (0,02)
batzuez 3 (0,02)
batzuren 3 (0,02)
Batzuen 2 (0,01)
batzu 2 (0,01)
batzuen arteko 2 (0,01)
batzuena 2 (0,01)
batzuengandik 2 (0,01)
batzuec 1 (0,01)
batzuei buruzko 1 (0,01)
batzuen aurretik 1 (0,01)
batzuen inguruan 1 (0,01)
batzuen lekuko 1 (0,01)
batzuen parekoa 1 (0,01)
batzuenganako 1 (0,01)
batzueri 1 (0,01)
batzuetakoa 1 (0,01)
batzuetakoen 1 (0,01)
batzuetatik kanpo 1 (0,01)
batzuri 1 (0,01)
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
batzuk ere 55 (0,36)
batzuk egin 23 (0,15)
batzuk baino 20 (0,13)
batzuk esan 17 (0,11)
batzuk geroago 12 (0,08)
batzuk lehenago 12 (0,08)
batzuk be 10 (0,07)
batzuk beste 10 (0,07)
batzuk eman 9 (0,06)
batzuk ukan 9 (0,06)
batzuk ez 8 (0,05)
batzuk idatzi 7 (0,05)
batzuk egon 6 (0,04)
batzuk erabili 6 (0,04)
batzuk hartu 6 (0,04)
batzuk hitz 6 (0,04)
batzuk itxi 6 (0,04)
batzuk jaso 6 (0,04)
batzuk uste 6 (0,04)
batzuk agertu 5 (0,03)
batzuk aipatu 5 (0,03)
batzuk aurre 5 (0,03)
batzuk eurak 5 (0,03)
batzuk izen 5 (0,03)
batzuk argitaratu 4 (0,03)
batzuk baizik 4 (0,03)
batzuk berri 4 (0,03)
batzuk bete 4 (0,03)
batzuk ekarri 4 (0,03)
batzuk ezkutatu 4 (0,03)
batzuk hain 4 (0,03)
batzuk kendu 4 (0,03)
batzuk oinarri 4 (0,03)
batzuk zabaldu 4 (0,03)
batzuk aldatu 3 (0,02)
batzuk atxilotu 3 (0,02)
batzuk aupatu 3 (0,02)
batzuk bakarrik 3 (0,02)
batzuk bildu 3 (0,02)
batzuk debozio 3 (0,02)
batzuk egoki 3 (0,02)
batzuk enpresa 3 (0,02)
batzuk esku 3 (0,02)
batzuk fusionatu 3 (0,02)
batzuk gertatu 3 (0,02)
batzuk gobernu 3 (0,02)
batzuk gogo 3 (0,02)
batzuk jarri 3 (0,02)
batzuk lan 3 (0,02)
batzuk militante 3 (0,02)
batzuk urte 3 (0,02)
batzuk zarratu 3 (0,02)
batzuk Bilbo 2 (0,01)
batzuk ageri 2 (0,01)
batzuk aitatu 2 (0,01)
batzuk alde 2 (0,01)
batzuk azaldu 2 (0,01)
batzuk babestu 2 (0,01)
batzuk batera 2 (0,01)
batzuk begi 2 (0,01)
batzuk bera 2 (0,01)
batzuk bide 2 (0,01)
batzuk debeku 2 (0,01)
batzuk desagertu 2 (0,01)
batzuk edota 2 (0,01)
batzuk elkar 2 (0,01)
batzuk emakume 2 (0,01)
batzuk era 2 (0,01)
batzuk erabaki 2 (0,01)
batzuk erantsi 2 (0,01)
batzuk erre 2 (0,01)
batzuk erreparatu 2 (0,01)
batzuk eskaini 2 (0,01)
batzuk eskarmentu 2 (0,01)
batzuk etxe 2 (0,01)
batzuk euskal 2 (0,01)
batzuk ezer 2 (0,01)
batzuk falta 2 (0,01)
batzuk foru 2 (0,01)
batzuk gehiago 2 (0,01)
batzuk gogor 2 (0,01)
batzuk gogoratu 2 (0,01)
batzuk gu 2 (0,01)
batzuk ha 2 (0,01)
batzuk hainbat 2 (0,01)
batzuk harritu 2 (0,01)
batzuk hasi 2 (0,01)
batzuk hemen 2 (0,01)
batzuk hizkuntza 2 (0,01)
batzuk horma 2 (0,01)
batzuk hurbileko 2 (0,01)
Konbinazioak (3 lema)
batzuk ere agertu 7 (0,05)
batzuk baino ez 6 (0,04)
batzuk baino ere 4 (0,03)
batzuk ere egon 4 (0,03)
batzuk baino disko 3 (0,02)
batzuk baino ekipamendu 3 (0,02)
batzuk beste batzuk 3 (0,02)
batzuk enpresa baino 3 (0,02)
batzuk ere bai 3 (0,02)
batzuk ere zenbatu 3 (0,02)
batzuk ezkutatu gaitasun 3 (0,02)
batzuk gobernu egon 3 (0,02)
batzuk hain argi 3 (0,02)
batzuk hitz egin 3 (0,02)
batzuk itxi ari 3 (0,02)
batzuk itxi egin 3 (0,02)
batzuk militante bizi 3 (0,02)
batzuk oinarri sendo 3 (0,02)
batzuk zabaldu egin 3 (0,02)
batzuk atxilotu egin 2 (0,01)
batzuk aurre elkar 2 (0,01)
batzuk debozio gu 2 (0,01)
batzuk edota era 2 (0,01)
batzuk egoki etorri 2 (0,01)
batzuk ere aipatu 2 (0,01)
batzuk ere egin 2 (0,01)
batzuk ere hala 2 (0,01)
batzuk hainbat hitz 2 (0,01)
batzuk lehenago ipini 2 (0,01)
batzuk uste ukan 2 (0,01)
batzuk ageri utzi 1 (0,01)
batzuk aipatu behar 1 (0,01)
batzuk aipatu ukan 1 (0,01)
batzuk argitaratu euskara 1 (0,01)
batzuk argitaratu ez 1 (0,01)
batzuk aurre aurre 1 (0,01)
batzuk aurre egin 1 (0,01)
batzuk aurre ni 1 (0,01)
batzuk azaldu ez 1 (0,01)
batzuk baino aberats 1 (0,01)
batzuk baino heriotza 1 (0,01)
batzuk baino hizkuntza 1 (0,01)
batzuk baino zibil 1 (0,01)
batzuk baizik eman 1 (0,01)
batzuk baizik ez 1 (0,01)
batzuk bakarrik aipatu 1 (0,01)
batzuk bakarrik haizeratu 1 (0,01)
batzuk be egin 1 (0,01)
batzuk be egon 1 (0,01)
batzuk be erabili 1 (0,01)
batzuk be eurak 1 (0,01)
batzuk be gomuta 1 (0,01)
batzuk be ukan 1 (0,01)
batzuk begi ezarri 1 (0,01)
batzuk begi sartu 1 (0,01)
batzuk bera ibilbide 1 (0,01)
batzuk bera lege 1 (0,01)
batzuk berri ez 1 (0,01)
batzuk berri gordin 1 (0,01)
batzuk beste aldagai 1 (0,01)
batzuk beste aldizkari 1 (0,01)
batzuk beste azpimarratu 1 (0,01)
batzuk beste batzuetan 1 (0,01)
batzuk beste hainbesteko 1 (0,01)
batzuk beste lan 1 (0,01)
batzuk bide egin 1 (0,01)
batzuk Bilbo atxilotu 1 (0,01)
batzuk bildu nahi 1 (0,01)
batzuk debeku jarri 1 (0,01)
batzuk debozio eder 1 (0,01)
batzuk desagertu egin 1 (0,01)
batzuk egin behar 1 (0,01)
batzuk egin eduki 1 (0,01)
batzuk egin ikerketa 1 (0,01)
batzuk egin irudi 1 (0,01)
batzuk egoki samar 1 (0,01)
batzuk egon elkartu 1 (0,01)
batzuk egon zira 1 (0,01)
batzuk elkar salatu 1 (0,01)
batzuk emakume gorputz 1 (0,01)
batzuk eman behar 1 (0,01)
batzuk eman irakurri 1 (0,01)
batzuk era basati 1 (0,01)
batzuk era ezberdin 1 (0,01)
batzuk erabaki hartu 1 (0,01)
batzuk erabili gai 1 (0,01)
batzuk erabili joera 1 (0,01)
batzuk ere antolatu 1 (0,01)
batzuk ere antzerako 1 (0,01)
batzuk ere argitaratu 1 (0,01)
batzuk ere atera 1 (0,01)
batzuk ere aurkeztu 1 (0,01)
batzuk ere aurkitu 1 (0,01)
batzuk ere berebiziko 1 (0,01)
batzuk ere bultzatu 1 (0,01)
batzuk ere entzun 1 (0,01)
batzuk ere ezarri 1 (0,01)
batzuk ere galdetu 1 (0,01)
batzuk ere gauza 1 (0,01)
batzuk ere hura 1 (0,01)
batzuk ere ikusi 1 (0,01)
batzuk ere isuri 1 (0,01)
batzuk ere jo 1 (0,01)
batzuk ere limosna 1 (0,01)
batzuk ere modu 1 (0,01)
batzuk ere oker 1 (0,01)
batzuk ere opetsi 1 (0,01)
batzuk ere ukan 1 (0,01)
batzuk erre edota 1 (0,01)
batzuk esan agintari 1 (0,01)
batzuk esan amaitu 1 (0,01)
batzuk esan barik 1 (0,01)
batzuk esan eskatu 1 (0,01)
batzuk esan zazpi 1 (0,01)
batzuk eskaini nahi 1 (0,01)
batzuk esku arte 1 (0,01)
batzuk esku egon 1 (0,01)
batzuk esku jarri 1 (0,01)
batzuk etxe ostatu 1 (0,01)
batzuk etxe sartu 1 (0,01)
batzuk eurak abentura 1 (0,01)
batzuk eurak begira 1 (0,01)
batzuk eurak buru 1 (0,01)
batzuk eurak dominazio 1 (0,01)
batzuk eurak gorpuzkera 1 (0,01)
batzuk euskal dantza 1 (0,01)
batzuk euskal talde 1 (0,01)
batzuk ez egon 1 (0,01)
batzuk ez eze 1 (0,01)
batzuk ez omen 1 (0,01)
batzuk ezer ez 1 (0,01)
batzuk ezer gutxi 1 (0,01)
batzuk ezkutatu egon 1 (0,01)
batzuk foru aparteko 1 (0,01)
batzuk foru mota 1 (0,01)
batzuk gehiago azaldu 1 (0,01)
batzuk gehiago igaro 1 (0,01)
batzuk geroago baita 1 (0,01)
batzuk geroago bera 1 (0,01)
batzuk geroago bi 1 (0,01)
batzuk geroago erein 1 (0,01)
batzuk geroago frankista 1 (0,01)
batzuk geroago gauzatu 1 (0,01)
batzuk geroago iritsi 1 (0,01)
batzuk geroago Romeo 1 (0,01)
batzuk gogo ekarri 1 (0,01)
batzuk gogo etorri 1 (0,01)
batzuk gogo geratu 1 (0,01)
batzuk gogor egin 1 (0,01)
batzuk gogor jazarri 1 (0,01)
batzuk gogoratu beharreko 1 (0,01)
batzuk gu itsatsi 1 (0,01)
batzuk gu logika 1 (0,01)
batzuk ha aintza 1 (0,01)
batzuk ha beldur 1 (0,01)
batzuk hain hil 1 (0,01)
batzuk hemen aipatu 1 (0,01)
batzuk hemen bildu 1 (0,01)
batzuk hitz entzun 1 (0,01)
batzuk hitz leundu 1 (0,01)
batzuk hizkuntza gisa 1 (0,01)
batzuk hizkuntza ordezkatu 1 (0,01)
batzuk horma estali 1 (0,01)
batzuk horma guzti 1 (0,01)
batzuk hurbileko moja 1 (0,01)
batzuk idatzi asmo 1 (0,01)
batzuk idatzi ezan 1 (0,01)
batzuk idatzi hura 1 (0,01)
batzuk izen agertu 1 (0,01)
batzuk izen aipatu 1 (0,01)
batzuk izen bederen 1 (0,01)
batzuk izen jatorri 1 (0,01)
batzuk jarri nahi 1 (0,01)
batzuk jaso nahi 1 (0,01)
batzuk kendu testu 1 (0,01)
batzuk lan ezagutu 1 (0,01)
batzuk lehenago burutu 1 (0,01)
batzuk lehenago hanka 1 (0,01)
batzuk lehenago jaio 1 (0,01)
batzuk lehenago lan 1 (0,01)
batzuk lehenago Lauaxeta 1 (0,01)
batzuk lehenago protokola 1 (0,01)
batzuk oinarri hartz 1 (0,01)
batzuk ukan berak 1 (0,01)
batzuk ukan dohain 1 (0,01)
batzuk ukan eragin 1 (0,01)
batzuk ukan hemen 1 (0,01)
batzuk ukan interes 1 (0,01)
batzuk ukan komun 1 (0,01)
batzuk ukan pentsatu 1 (0,01)
batzuk urte asko 1 (0,01)
batzuk urte egin 1 (0,01)
batzuk urte hura 1 (0,01)
batzuk uste luze 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia