Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 2.405

2000
‎Orduan ere plazan kantatzen zen, baina tabernan eta sagardotegian egiten zuen bertsolariak graziarik gehiena. Plazan esaten ez ziren gauza batzuk esango ziren tabernan akaso, behar bada lasaitasun gehiago izango zen, umerik ere ez zen egongo, emakumerik ere ez eta bertsolaria tabernan nahi izaten zen. Entzuleak eskatu egiten zion bertsolariari gauez luze jarduteko.
‎Novela de la Resistencia Vasca, 1940» Ediciones Libertarias. Gauza latzak esaten ditu komunista eta sozialisten kontra bereziki sozialista frantsesen aurka; «demokrazia» europar batzuen aurka esandakoak ere ez dira goxoak, bereziki ingelesek gerra zibilean harturiko jokaera jakin ondoren, eta abar.
‎Gotzain egin zuteneko hogeita bosgarren urteurrenean izan zen. Elizbarrutiko apaizekin meza ospatu zuten Donostiako Apaizgaitegian eta irteeran, bertako erretoreak hitz batzuk esan zituen, Juan Mari Lekuonak bertso batzuk abestu, eta nik txistu danbolina jo. Horretarako gonbitea bezperan edo bi egun lehenago egin zidaten:
‎beste batek huts egin zuela azkeneko orduan eta joango ote nintzen. Batzuk esaten dutenez,
‎Lege hori onartu zenean PSE Eusko Jaurlaritzaren kide zen. Beste hitz batzuekin esanda, nazionala izenondoa dela eta eragozpenak jartzen dituenari, argi eta garbi hauxe gogoratu behar zaio: jarrera prekonstituzional bat hartzen ari dela.
‎Berak eramaten du kontakizunaren haria, eta noski, ezin da miraririk egin, zenbait unetan gozakaiztu egiten baitu. Horren kariaz, batzuek esan dezakete ez dela zilegi aktore bat kantari lanetan murgiltzea, irain bat dela lanbidean dauden profesional petoentzat.
‎EAJko burukide batzuek esana dute sozialistekin zerbait lortu litzatekeela, bai gobernu mailan, bai gatazkari irtenbide bat emateko. Nola doa ahalegin hori?
‎Honen haritik ez dira batere zuzenak eta are gutxiago lagungarriak PNVko bozeramaile batzuk esandakoak (nahiz eta Mayor Orejak eskertu mota honetako laguntzak): " presoen gaiaren giltza Madrilen dago, eta egoera orokorrean aldaketarik ematen ez den bitartean ez dira mugituko".
‎30 urterekin aneurisma batek jo eta gorputzaren eskuin aldea zeharo elbarritua geratu zitzaion. Bere biografia lausotua dago kontu honi dagokionez; batzuen esanetan," bon vivant" edo parrandazale porrokatua genuen Urrabieta. Besta" basati" baten ondoren desagertu eta inork ez zekien non zegoen.
Batzuek diote egurra mozten txukuna izan behar dela; bada, ni ez naiz horietakoa... lehenbailehen moztu eta kito.
‎Lehengo urtean erabaki nuen gorputzaldi ona lortu behar nuela. Batzuek diotenaren kontrara gainera, erakustaldietan aritzea lagungarri baino, izorratzeko izaten da. Ordu laurden aizkoran pasatzen duzu hor, baina ez da" pulamentu" handikoa.
‎Beste batzuek esandako berdina esango nuke: batzuek su etenaren giro horretan itxikeria eta malgutasun eza erakutsi zuten; ETAk, aldiz, abiadura premia eta denborari aukera bat ez ematea jarri zituen oztopo gisa.
‎Mendiak leku handia du euskaldunen imaginarioan, eta gehiegi lotu da natura garbia eta ama lurra bezalako ipuinekin. Batzuek diote mendia kontsumorako lehen gai bilakatzen ari dela orain, baina hori aspaldiko kontua da. Produkziorako, merkaturako, beti baliatua izan da eta paisaiak ez dira batere naturalak:
‎Jakina, ez da idaztea. Batzuk esaten dute: " Itzultzea ere sorkuntza da".
‎Ikusten ari garenez, egunkariek erreferentzia eremu ezberdinak birsortzen dituzteberen albiste eta artikuluen bitartez. Kasu batzuetan erreferentzia eremu horiek bikotekontrajarri modura hartzen dituzte (Euskal Herria versus Espainia, Nafarroa versusEuskal Herria e.a.); beste batzuetan, ordea, bata bestearen osagai gisa (Euskal HerriaEspainiaren barnean, Nafarroa Euskal Herriaren zati, e.a.). Honaino iritsita, interesgarri deritzogu erreferentzia eremu ezberdinak zein arlotan eraikitzen diren jakiteari.Beste hitz batzuetan esanda: Espainia, aztertutako egunkarien arabera, errealitatepolitikoa ote da, ala errealitate kulturala, ala soziala?
‎Ez dut uste, daukan suharra ezaguturik, Txillardegi inoiz jubilatuko denik. Halaere, pozik etorri naiz hitz xume batzuk esatera, lagunek gaur egin nahi dioten gorazarrehonetara, unibertsitatetik jubilatu behar duela eta. Nemesio Etxanizen gutunetan osogauza bitxia irakurtzen ahal dugu.
‎Geuk ere, euskaldunok, alegia? euskararen unibertso horretan soilik lortu ahal izango dugu kontsentsupraktikoa, edo beste hitz batzuez esateko, gizarteko bizitzaren euskal elebakartasuneanedo gizarte barneko euskal monolinguismoan. Txillardegiri irakurriz argi ulertugenuen elebitasunaren tranpa, gure egunotan ere oraindik Euskal Herrian argi ezdagoena, eta egunero entzuten ditugun diskurtso moduetan gehiegi argitu gabedagoena.
‎Ezin zuelako hitz egin, gor mutu zelako. Baina ez al dugu, ordea, orain minutu batzuk esan emakume honek sekulako trebezia zuela baieztapen apodiktikoak jaulkitzeko. Bada, halaxe adierazi dugu, bai, eta ez, horratik, oker.
‎Izan ere, orain dakigunez, txinera, gaur hizkuntza silababakarren eredua, aurreko garaietan malgukaria izan zen, eta beraz, ustezko igobide itzulezin hura oinarririk gabeko aurriritzi hutsa besterik ez zen. Beste muturrera joanik, autore batzuek diotenez, gaurko ingelesak, jatorriz malgukaria izanda, gero eta joera handiagoa dauka silababakartasunera.
‎Eta bota dezakegu baita ere txanpon bat makinan, Only you entzunez txorakeria batzuk esateko;
‎Aipatuko dudan bigarren oztopoa hurrengoa da, hots, ziuraski zuen arteko batzuk hitzaldi honetara iritzi oker samarrarekin etorri zaretela. Puntu hau zuentzat argi gera dadin, gai hau aukeratzeko izan dudan zergatiari buruz hitz batzuk esango dizkizuet. Aurreko idazkariak zuen elkartean hitzaldi bat ematea eskatuz ohoratu ninduenean, nire lehenengo burutazioa izan zen egingo nukeela izan zen, eta bigarren burutazioa, zuei hitz egiteko aukera edukiz gero, komunikatzeak pozten nauen zerbaiti buruz hitz egin nukeela eta ez nukeela denborarik galdu logikari buruzko hitzaldi bat emanez, adibidez.
‎Halako batean, haranzko atea ireki (komedorekoa behar zuen ate hark; hain zuzen, kubiertoen zarata, boz batzuk aditu ziren), neska bi sartu ziren sukaldean. Batek entsalada fuentekada bi zeramatzalarik hara, beste neska, gazteagoa zena, ile gaztain kolorekoa, gaixto aurpegia zuena, etxekoandreari kontu batzuk esanda, suaren aurrean ziren bi mutilengana heldu, sofako besoan jarri, haien kuadernoan zer zen ikusi nahian bezala barrezka hasi zen. Xan pixka bat harritu zen, bi mutilek euskaraz egin zutelako:
‎Etxekoandreak eta Junek komedorea jaso (bazen han oraindik afaltiarren bat, adi zitekeenez), emakume sendoa berriz baxerakoak egiten hasi zen. Ama alabek elkarri hitz praktiko batzuk esan zizkioten; urrun hala ere, lehenagoko laztan girotik. Oro bat batean zenbait urtez zahartu balira bezala zen; hain juxtu oraintxe, Xanen begi bistan zahartzen ariko balira bezala.
‎Presio bat sumatu zuen: baten bat ohe gainean jarri zen, uxumuxuka hitz batzuk esan zituen, run run bat aditu zuen. Ez ziren, antza, beragatik ari.
‎Hori ere ez zioten esan. Espero zuten agian, Xanek hitz jator batzuk esango zituela. Xanek berriz ere dezepzionatu zituen.
‎Xani, linterneroari begira zegoela, txiza xorta bat ixuri egin baitzitzaion txizontzitik kanpo. Diskulpazko hitz batzuk esango zizkion emakumeari; hala ere, gizon hura han zenez, lotsakizunez, saiatu zen besterik gabe joaten. Alabaina, emakume garbitzaileak:
2001
‎Antton, neure burua hor kokatuko nuke eta agian beste batzuena ere bai, baina batzuek esango dute hori ezker utopikoa dela. Ezkerra da ere eraikuntza lortzen duena proiektu konkretuetan eta askotan horretarako bere birjintasuna galdu eta lan egin du toki askotan, itundu behar du badakigu zeinekin, etsaiekin ere...
‎Ez zitzaizkion gauzak berak uste bezala atera: " Batzuek esaten dizute erraza dela, Psikologia ez dela lizentziatura zaila... Baina kosta egiten da.
Batzuk diotenez, Omar Khayyamen benetazko eskuizkribua «Titanic»ekin hondoratu zen. Auskalo.
‎L. GARMENDIA: Batzuk esaten ziguten: " Une batzuetan ezin nuen instrumentua jo!".
‎Zer da euskal gatazka? Nazionalista batzuek dioten bezala, Euskal Herria eta Espainiako edota Frantziako estatuaren arteko gatazka. Edo euskaldunen arteko gatazka ote da?
‎Desberdina, eta sendoagoa, helburua ere desberdina delako, zalantzarik gabe. " Amodio protopoema" ren helburua estetika bi kontrajartzea izan da, edo beste hitz batzuetan esateko, gogoa eta errealitateen arteko kontrajarpena. Amodio desioak nagusitasuna hartzen duenean testuan, arazo estetikoa ere ez da alde batera uzten, lirika erromantikoaren eta errealitatearen artean kokatzen baita, poemaren bigarren adierazpen ardatza.
‎Horrela, gero eta lan gutxiago egin ahal izango du ospitaleak, eskolak eta ezer ez dutenentzako azpiegiturak sortzen; beste hitz batzuekin esanda, definizioz errentagarri izan ezin diren sistemak dira horiek, merkatuan ez daudenen beharrak asetzera zuzentzen direlako.
‎Nekazaritza ekologiko era batzuetan esan daiteke hondakin maila apalak dituzten produktuak daudela, baina ez da ahaztu behar zenbait transgeniko hain zuzen ere biozidak aurrezteko helburuarekin diseinatu direla.
‎Beste atal batzuetan esan denez, molekularen egitura kimikoa oso garrantzitsua da usain hartzaileekiko elkarrekintzarako. Hori dela eta, ikertzaile batzuek lan ildo hori landu dute.
‎Espezialistaren galderak zehatzagoak ziren heinean, konpainiaren erantzunak okerragoak ziren. Batzuek esaten zuten ezin zirela zehatzagoak izan, ez baitzuten beren sekretu komertziala azaldu nahi. Elkarrizketa bakoitza amaitzeko, idatzizko informazioa eskatzen zen.
‎Gero Mallory eta Irvine daude. Batzuek diote Everestera heltzen lehenak izan zirela. Beste batzuek ezetz, ez zirela heldu.
‎‘Nire aita milizianoa zen eta gerran hil zen, ’ esan zuen Goiok, sasoi hartan gezur batzuk esaten ziren moduan, kalkulatu gabe.
‎Ez al digute erakutsi gauza bat dela herri hizkuntza eta bestea, oso bestea gero, kultur hizkuntza? Azkue zenaren hitzak datoz gogora, beste batzuentzat esan bazituen ere: "... al decir ‘no reconocemos otra autoridad que la del Maestro’ quieren en suma dar a entender que no reconocen otra autoridad que la suya propia, la de ellos; pues cuando les parece bien o mal le dejan o le siguen, y seguirle de esta manera es seguirse a sà mismos22".
‎Horrek ez du esan nahi, hedabide argitaldari batzuek dioten bezala, haien egitekoa iritzi soziala zertan den isla  tzera mugatu behar denik. Hedabideek gizartearen arau eta balioak islatzen dituzte, baina ideologia nagusiaren araberako arau eta balioak, gizarte hegemonia 3 egituratzen dutenenak hain zuzen ere; eta, gainera, zehazten laguntzen duten aldi berean islatzen dituzte.
‎molde honetako gertaera batean suertatu diren errugabeei laguntzeko eskubidea edo, hobe esan, obligazioa. (...) Inolako bermerik ez du, batzuek esaten duten bezala, Segurtasun Indarrei laguntzea autozen  tsuratzea dela dioen argudioak(...) kazetariok askatasun guztiak defendatu behar ditugu, ez soilik informaziorako askatasuna. Halatan, askatasun horiek kendu nahi dizkigutenen aurka borrokatu behar dugu.
‎Bai; batzuek diotenez, nik biltze lana egin dut; ez aztertze lana. Hori inozokeria bat esatea da.
‎Horrela bada, berenezko hizkuntzak dira hemen euskara eta gaztelania. Beste batzuek diote" berenezko hizkuntzaren" kontzeptua ez dela inolako eskubideren sortzaile. Superlegitimitzailetzat erabili ohi dela, baina inolako funtsik gabe.
‎intrintsekoki lotua dagoela euskal nazionalismoari. Beste hitz batzuetan esanda, ez dela guztion ondarea. Batzuen ondarea da, ez beraiek bereganatu dutelako, beraiena bakarrik delako baizik.
‎1. Oro har, eta horrelako juzku orokorrek daukaten arriskuarekin jakitun egon arren, esan behar dut nire ustez azkenengo astinaldiaren iturburua espainiar demokraten nazionalismo erabatekoan dagoela, hau da, hain direla beraien nazionalismoaren sustraiak sakon eta sendoak, hain daude beren herria asmatzen lagundu dien sistema ideologikoarekin seguru, ezen beraien mitoetako Espainia eta Frantzia horiek zalantzatan ere ezin jar ditzaketela, eta lehenengo aldiz sumatzen hasi direla euskaldunon arazoa ez dela ikurrinaren baimentzearekin konponduko (behinolako" pecero" batek esan zuen legez), eta hain irenskaitz, zoro eta irudimenean ere onartezin egiten zaien Euskal Herriaren independentzia teorikoa bera ere guztiz eta errotik ukatzen dutela. Beste berba batzuez esanda, astinaldi horren jatorria Euskal Herrian hain urri den benetako nazionalismoaren eragin bortitzean dauka erroa.
‎Eta dirau gaur ere. Ez nintzateke lasai geratuko nire iritzia eskaini gabe gizakiaz zientzialari batzuek esan ohi dutenari buruz. Zientziaren eta zehatzago eboluzioaren arazoa labainkorra da, oso aztertua, landua, eztabaidatua.
‎Logika gabeko hitz batzuk esan genituen
‎Gizartea gero eta esklerotizatuago dagoen organismo bat bezalakoa da. Nahiago baduzu, globalizatuagoa, batzuei esatea gustatzen zaien bezala esateagatik. Behiala izan zen denbora bat, zeinean ehun malguak baitzituen, gorputz zalu eta bizkorra baitzen.
‎Gero beste pentsamendu batek asaldatu ninduen; agian, horregatik ezagutu ninduten? Denbora irabazte aldera, ergelkeria batzuk esan eta irribarre urduriak egin nituen beren algarekin bat egiten nuela adierazteko, herabeti. Baina, haiek ni nor nintzen baldin bazekiten, ni hasia nintzen susmatzen haiek nortzuk ziren.
‎Gangesen eman omen dugun bainuak bereganatu zuen jakintsuen arreta. Batzuek zioten hori heriotzaren metafora garbia zela, beste batzuek gizonaren berezko batasunaren adierazgarria zela. Orduan, ezin gaitezke Gangesen berriz bainatu?
‎Hau da, jada idatzita dagoen literatura unibertsaleko pasarte bat baliatzea Harrisoni gaztigua emateko, gaztigurik emango ez bagenio bezala, literatur tradizioaren patu saihetsezina saihesteko. Beste hitz batzuetan esanda, beste liburu batean, batzuetan agian, sartzea, gaztigua, oharra, eman ahal izateko egoera sinesgarri bat topatu arte; eta, egoera sinesgarri hori lortuz gero, hainbat teknikaz baliatzea, elipsiaz agian, iragarpena, gaztigua hitzik gabe emateko, baina, aldi berean, abisua ematen ari garela interesatuari eta, baita ere irakurleari oso garbi uzteko.
‎Pioleta erabiltze honek ekarri dio ezizena borrero ankerrari, noski: Mendizalea, edo eta, beste batzuek esaten zuten bezala, Pioletadun Hiltzailea.
‎Amazonastik etortzen ziren berrien arabera, Mitxoleta burutik zeharo egina omen zegoen, soa infinituan galdu egiten zitzaion, estramonioa edo asma belarra neurriz gain hartu dutenei gertatu ohi zaien bezala; lerdea omen zerion, ez zen esfinterrak gobernatzeko gauza, eta ez omen zuen ezer edo ia ezer esaten, eta hau hain zen harrigarria hainbat eta hain ongi mintzatu zen batengan, non batzuk larritu ziren, agian mintzamena galtzear edo are ahalmen hori arraso galdurik egongo ote zen. Ez zirudien halakorik zegoenik, baina; gaixotu zenetik, eliteko andereño talde batek zaintzen zuen, eta Mitxoletaren buru osasunaren egoera gai kasik tabu bat zen arren, eta Mitxoletaren egoeraren inguruan nolabaiteko sekretismoa hedatu bazen ere, andereñoek esanda jakin genuen oso noizbehinka hitz batzuk esaten zituela, behintzat. Ulergaitzago egin zitzaigun jakitea beti hitz berberak errepikatzen omen zituela, eta are arraroagoa ere hitzok zeintzuk ziren, azkenik, jakitea:
‎Iritzi kontrajarriak zeuden horri dagokionez, zerbait entzun bai baina esan denaren zentzua erabat ulertu ez denean gertatzen den bezala. Batzuek esaten zuten baietz, argi ulertu ziotela, bere ahotik, ajea erabat sendatzeko botika edo erremedioa ezagutzen zuela, eta guri erakusteko prest zegoela; beste batzuek zioten ez zuela inolaz ere horrelakorik esan, hori B egiazko hitzen interpretazio oso zabal eta baikorra zela, B benetan esan zuena zela batzuetan, hau da, baldintza jakin batzuk gertatzen zirenean, eta orduan bakarrik, sendatzen zue... Beraz, ez zegoen erabateko adostasunik, eta hortik hainbatek ateratzen zuen ondorioa zen B, puntu horri zegokionez, nahita eta berariaz anbiguo agertu zela.
‎Iritzi kontrajarriak zeuden horri dagokionez, zerbait entzun bai baina esan denaren zentzua erabat ulertu ez denean gertatzen den bezala. Batzuek esaten zuten baietz, argi ulertu ziotela, bere ahotik, ajea erabat sendatzeko botika edo erremedioa ezagutzen zuela, eta guri erakusteko prest zegoela; beste batzuek zioten ez zuela inolaz ere horrelakorik esan, hori B egiazko hitzen interpretazio oso zabal eta baikorra zela, B benetan esan zuena zela batzuetan, hau da, baldintza jakin batzuk gertatzen zirenean, eta orduan bakarrik, sendatzen zuela bestondoa, eta baldintza horien barruan, gainera, ajea kendu nahi zuenaren borondateari zegokion zerbait bazegoela, hau da, nork bere aldetik zer edo zer ipini beh... Beraz, ez zegoen erabateko adostasunik, eta hortik hainbatek ateratzen zuen ondorioa zen B, puntu horri zegokionez, nahita eta berariaz anbiguo agertu zela.
‎Fusilatu egin omen zuten. Batzuen arabera, Bilboko setioan desertatu eta etsaietara iritsi nahian harrapatu zuten; beste bertsio batzuek diote liberalen alderdian zegoen bere andrearengana joan nahi zuela. Bukaera tragikoa izan arren, istorioa polita zitekeen:
2002
‎Behin Francisco Gonzalezek, oraingo BBVAko lehendakariak, Argentariako lehendakari kargua hartu eta gero, BBVk Argentariako akzio sorta handi samarra erosi zuen( batzuek diotenez, kapitalaren %3 inguru), luze gabeko fusio prozesuan indartsu azaltzeko. 1997 eta 1998 artean saldu zuten sorta hori irabazi ederrarekin (225 milioi euro).
Batzuek esaten digute erraza dugula kritika haietan esaten genuena gauzatzea, nagusiki gutxi garelako. Erronka horietako asko hor dauzkagu oraindik eta hemendik hilabete batzuetara egiten ari garen guztiari nota jartzeko gisan egongo gara.
‎Batzuen ustez Kuwaiteko erreserben adinako petrolio poltsa omen dago Kaspio azpian oraindik. Beste batzuek diotenez, CIAk berak puztu ditu zifra horiek, geoestrategia aldetik Errusia ahultzeko garrantzizkoa den eskualde baten garrantzia propaganda horrekin handiagotzeko. Petrolio asko dago hemen, edonola ere.
‎Iazko urte bukaeran eta aurtengo aurreneko hilabeteetan argitaratutako ikerketa lan batzuek diotenez, bihotza gai izango litzateke bere ehunak birsortu edo" erregeneratzeko". Hori egia balitz, eta ikerketa horietan diotena frogatu eta eguneroko praktika medikora ekarriko balitz, infartuak bihotzeko muskuluari eragiten dizkion kalteak atzeraezinak ez direla esan ahal izango genuke.
‎Eta hortik aurrera, argitaratzeko orduan jartzen dituzten baldintzei ere begiratzen die: " Lagun batzuei esan izan diedan bezala, geure burua saltzen dugu lehiaketetan baina saltzekotan, garesti saldu". Egile eskubideak zenbaterako geratzen diren erakunde antolatzaileen esku ere begiratzen du.
‎Egia esan, antzeztekotan, «Joana»rena izan daiteke komertzialena agian, egitura aldetik eta. Estatuan ezagutzen ditudan beste antzerki idazle batzuek esaten dutenez, Espainian, halako lanetan, idazleak eurak bihurtu behar dira zuzendari eta ekoizle askotan, gauzak taularatuko badira. Dena dela, ez naiz inorekin harremanetan jarri, eta nigana ez da inor etorri" molda ezazu hau" esanaz…
‎Batzuk hor bilatzen dute Mesias, salbazioa. Beste batzuk diote gaiztoak direla, eta esperimentu genetikoak egitera datozela gurekin.
‎Kasu hura bezala, gainerako lehenengotariko kasuak ere esplikatuak izan dira, eta aldiz mitoak berdin jarraitzen du. Aditu batzuek diote, kasu guztiak esplikatuko balira ere, mitoak jarraitu egingo lukeela, sinesmenaren indarragatik, gustatu egiten zaigulako sinestea, zirraragarria zaigulako.
‎bere biraketa estrategikoa esplikatu egin zuen ETAk," Madril edo Parisek esango dutenak berdin dit" esan zuen hitz bitan" abertzaleen arteko adostasuna dagoenez gero". Jakina, hori esan bai, baina korrika joan zen Zuricheko zitara Aznarrek bidaliekin egotera, oso logikoa den bezala, bestalde, zeren eta denok dakigu gauza batzuk esaten direla baina gero beste gauzak egitean beste aldera begiratzen dela. " Pultsu fina" k hori ere kontuan eduki behar du.
‎Horretara jarrita, benetan erraza da kritikarien kontrako baieztapenak aurkitzea, eta zehaztasun handiegitan sartu gabe, hortxe dauzkagu J.R.R. Tolkienen" Munstroak eta kritikariak" artikulua edo A. Bierceren Deabruaren hiztegia delakoan literatur kritikariaz ematen den definizio iraingarria. Adibide hauei film batzuetan esaten direnak gehituz gero (ik. Woody Allenen Deconstructing Harry), kritikariaren inguruan bildu ohi diren susmoen kronika gaurkotua osatuko genuke19.
‎Beste batzuen esana: oraingo idazle gazteen lanak, illunak direala, bai asmoz, bai idazkezaz.
‎Ba, beste batzuk esan dabena, ta geure betiko eretxija: Auteskunde egun ostian eta edonoiz egin biar dogula geure gogayen zabalgundia; ta ez lan ori utzi auteskunde aldi aurreko barritsu egunetarako.
‎Beste espezie batzuek, azeria eta beste haragijale txiki batzuek esate baterako, jazarpena sufritzen dute ehiza animaliengan eragiten duten presioa dela eta; korbido eta marraskariek, uztetan eragiten duten kalteagatik.
‎Deprimiturik nago, angustia sentitzen dut, airea falta dut, irten beharra daukat: esaldi hauek eta antzeko beste batzuk esan ondoren, erosketak egitera irteten dugu, dirua gastatzeak gure antsietatea edo atsekabea arinduko duelakoan.
‎Gure ustez, unibertsitate publikoak profesional prestatuak eta prestuakformatu behar ditu gizarteko arlo profesional zehatz batzuetan lan egiteko, etahorretarako erabiltzen dituen giza baliabideak eta baliabide ekonomikoak, ahaliketa baxuenak izan behar dira. Beste hitz batzuetan esanda, enpresek dituztenoraingo eta etorkizuneko beharrak asetzeko profesionalak prestatzea, eta horilortzeko bidean ahalik eta ikasle gutxien baztertuta gelditzea. Hori guztia lortzeko, hainbat azpiprozedura hartu lirateke kontuan:
‎Batzuekgaitasun komunikatiboa ikertu eta interpretatuko dute ikasgelaren testuinguruaren markoan; hauek saiatuko dira kurrikulu garapenean baliagarriakizango diren ereduak eta metodologiak garatzen. Beste batzuek esango digute hiztun baten gaitasuna ezin ikusi eta neurtu daitekeela ez bada ingurune errealetan jarduten ari denean eta, ondorioz, gaitasunaren garapenatestuinguruko baldintza pertsonal eta sozial errealak kontuan hartuta definitu eta ebaluatu behar dela esango dute.
‎Zer gertatzen dahiztunaren garunean? Batzuek diotenez, neuronen arteko loturak eta zirkuituak ezdira finkoak: halako desordena antolatu moduko batek eratzen ditu, hizkuntzaekoizpenekin jazotzen den legez, hau da, hizkuntza elementuak elkarri lotzea etaesaldien kateamenduak, zela edo hala, fraktal moduan azter daitezke.
‎Aurrera joan baino lehen, hitz batzuk esango ditut atazaren definizioaz. Esanbehar dut, didaktikaren merkatuan nik neuk hamar bat definizio aurkitu ditudala; ez ikaratu, ez ditugu hemen guztiak aipatuko eta.
‎Beste kasuren batean (El Caseton de los Moros. Arrabalde, Zamora?) sutegia, metro bateko diametrokoa eta 10 cm-ko sakonerakoa, ganberaren erdian dago kokaturik (PalominoLazaro, 1988). Batzuek diotenez, sarbidedun trikuharrien edo beste hilobi handibatzuen barrualdea argitzeko piztuko zuten sua; beste batzuen iritziz, berriz, errausketa partzialak egiteko (Delibes, 1995).
‎aukerei behar zaie erantzun. Edo beste hitz batzuetan esanda, gaur egun politikak zerbaiten beharrik badu, hori konplexutasunaren tematizazioa da.
‎Beste berba batzuez esanda, publizitateak hedabide bat boikoteatzen baldin badu, kasurik gehienetan, hedabide horrek hondoa joko du, diru estutasunak direla eta. Adibideak edonon aurki daitezke:
‎Iragarki horretan, autoaren publizitatea egiteko, autoari adierazi edo esanahi berri bat erantsi zitzaion: alegia, autoa garraiorako tresna izateaz gain, konpainia horrek autoa, atsegingarritasunerako, eta abenturarako tresna zela aldarrikatu zuen. Beste berba batzuetan esateko, autoari beste esangura bat erantsi zion; ordura arte lanerako, garraiorako, bidaiatzeko tresna zenari, plazerrerako ahalmena erantsi zion (eta, oraingo zenbait iragarki ikusita, badirudi ideia hori, irudi hori, gailendu egin dela beste guztien gainetik).
‎Merkatua kontrolatzen duena da komunikazio publikoa kontrolatzen duena. Beste berba batzuetan esanda, gizarte komunikazioa merkatu legeen menpekoa da, haren morroi da, eta hari zor dizkio bere ezaugarri nagusiak. Gizartea eta gizakia ez dira komunikazio publikoaren kontrolaren bermatzaileak, merkatua bera baizik.
‎Giza pertzeptzio bisualak hiru giltza dauzka: a) giltza fisiologikoa, alegia, gizakiaren ekipamendu sentsorialekoa; b) giltza kulturala, alegia, gizaki hautemaileak konpartitzen dituen ohiturak, azturak eta konbikzio sozialak (beste berba batzuetan esanda: taldekotasuna azpimarkatzen duten eredu sozialak); c) giltza indibiduala, alegia, kondizionamendu subjektiboak, norbanakoaren historia propioak azaleratutakoak.
‎Komunikazioaren ikertzaile batzuek diotenez, hartzaileak ekoizpen mediatua kontsumitzen du, bere atsegina bilatuz. Alegia, kontsumitzailea gratifikazio baten bila hurbiltzen da produktu mediatikora.
‎Zeinu komunikatiboak interpretearen buruan marrazten duen horixe da ulertarazlea. Beste berba batzuez esanda, adierazlearen adierazia ezartzeko, bigarren adierazle bat erabiltzen dugu eta bigarrenaren adierazia zehazteko hirugarren adierazle bat eraikitzen dugu... Ikus daitekeenez, terminoen ordezkapena, egintza semikoa, infinituraino luzaturik agertzen zaigu, ulertarazleak beti baitu ulertarazle berriaren beharra.
‎Sarritan, gaizki hartu izan da nazionalismoa: nazionalismoa zerbait zaharra dela esan ohi da; hori, batez ere, nazionalista batzuek diote besteen nazionalismoaz. Maiz gogorarazi izan zaie nazio txikiei nazionalismoaren arriskua, gogora ekarriz nazionalismo organikoek egin ohi dituzten basakeria sozialak (Alemania nazia, Errusia estalinista, Serbia erasotzailea, eta abar).
‎Autore horiei jarraituz, giza komunikazioak eta, hartara, hizkuntzak berak ere, badu beste eginkizun bat, eta bigarren hori lehena bezain garrantzitsua da: interpertsonala, soziala, beste berba batzuez esanda?; zeregin hori hizkuntzaren beraren berezko eginkizuna da, ete bere helburuen artean dago, lehena dagoen bezala eta hura bezainbeste (besteak beste, komunikazioaren eginkizun sozial horren ardurak ondokoak dira: harreman sozialak eraikitzea eta beroriei eustea, rol sozialak adieraztea edo estatusa komunikatzea).
‎galdu egiten duela bere arrazoi eta izate sozial eta kolektiboa. Beste berba batzuez esanda, interes partikular batzuek, masa hedabideen bitartez publiko egiten diren heinean publiko osoarenak direla diruditelarik, partikular bilakatzen dira berriro ere, baina, orain, distantziak eta legoa luzeak korritu ondoren, gorputz arrotzetan ernalduta, besteen pentsamenduaz jabeturik; hedabideen jarduera hori dela eta, interes partikularrak interes publikoez jabetzen dira. Hartara, esku pribatuetan dagoen komunikazio publikoaren menpekoa da gizartea, eta esku pribatuetako komunikazio publikoaren menpekoa gizakia.
‎Hemendik aurrera bi dira bertsioak: batzuek diote Latinok guduan galdu eta gero egin zuela bakea eta laster senidetu Eneasekin; beste batzuek, tropak gudurako ilaran jarri zirelarik, turutek jo baino lehen aurreratu zela Latino lehenbizikoen artera eta kanpotarren gidariari elkarrizketarako dei egin ziola. Ze jendemodu ziren, nondik eta zer zela-eta zetozen aberria utzita eta zeren bila lehorreratu ziren Laurentoko lurretan galdetu omen zien gero.
‎«Besoan animalia mitologiko bat edo besoan enblema bat egiteko eskatzen didaten pertsonak daude», azaldu du: «Pertsona batzuek esan didate horrek dakartzan ondorioen berri eman nahi didatela», azaltzen du Planoak. María S. Rodríguezek adierazi du tatuajeek «erritu zentzua» eta «neurri praktikoa» zituztela marinelen gorpuak identifikatzeko, nahiz eta orain moda bihurtu diren pertsonaia famatuak imitatzeko.
‎Haren hondakinak 3.600 metroko sakoneran daude, eta oraingoz inork ezin izan ditu argitu barruan dituen 70.000 tona fuel olioen ondorioak itsas ekosisteman. Aditu batzuek diote presioak eta tenperatura baxuek solidotu egingo dutela hidrokarburoa. Beste batzuk, aldiz, ez dira hain urrutira iristen ausartzen, eta onartzen dute tankeak urteek aurrera egin ahala amore eman dezaketela eta edukia “pixkanaka pixkanaka” aska dezaketela.
‎Auzoan bazen gazte bat, Peter Spielberg, landetxe aurretik igarotzerakoan, zakurrari maite hiztxo batzuk esaten zizkiona. Hasieran zakurrak oso gaizki hartzen zituen gaztearen hitzak.
‎Nabari zen galduta zebilela. Hitz laztan batzuk esan nizkion eta adiskide egin nuen.
‎Iritzi ezberdinak daude, albaitarien artean ere bai. Ilea kanpoko beroaren kontrako babesa omen dute, albaitari batzuek diotenez.
‎Eta partidua hasi eta gero ere berdin, futbola baino gustukoago zuten, nonbait, Rikardori buruz jardutea. Egia, aldian behin, herritarren bat edo bestek Rikardori hurbildu eta txapaka egiten ziola bizkarrean, edota animozko hi  tzen batzuk esaten zizkiola belarrira. Baina salbuespena zen.
‎Garai hartan, gure sentipena balio aniztuna zen, aurpegi eta desira anitzekoa: alde batetik uste baikenuen urte batzuen buruan euskararen kontua orain ez bezala hura zen guretzat, euskaldun batzuentzat esan nahi dut, ardura nagusietako bat egintxe izango zela, baina bestetik eta aldi berean egoera hori aski urrun ikusten baikenuen zinez eta benetan. Nola esaten ziguten elizetan Jesusek ogiak eta arrainak biderkatu zituela jendea goseak ikusi zuenean (istorio ederrak ebanjelioetan irakurtzen ahal direnak, bat etorriko zara nirekin), halatsu ikusten genuen guk ere kontu hura, urrunera begira.
‎Dirua beharrezkoa zen, eta dirua ere jin zen, gehienetan espainiar monetan. Espainiar diruan esan nahi omen du horrek, hiztegi batzuek diotenez. Eta hori argitzea gauza ederra da, zeren baserriko jendeek, ezta muga mugan bizi ginenek ere, ez baikenekien zer zen frankoa, adibidez, eta Estatu Batuetara bidaltzen genituen artzainek, edo Mexiko eta Txilera joaten ziren okinek, sortetxea kanpotik zuritu nahi zutenean, sakelak txanponez betetzen zituzten eta hala esaten zieten bere guraso zaharrei, etxearen paretetako harriak ongi hartu eta zartatzeko eskatzen zieten aldi berean:
‎Euskal mundua txikia da. Ez da inondik ere unibertsoa, batzuek esan izan duten gisa. Herrixka batera ere ez da iristen, auzo koxkor bat baizik ez baita, adiskide gazte.
‎Hala eta guztiz ere, noizean behin, beste ahots batzuk datozkigu festa hondatzera. MatÃas Múgicaren libeloa desa  tsegin samarra izan zen, eta, gainera (bekatuen artean bekatu), inperio zapaltzailearen hizkuntza zitalean eman zuen argitara; baina egia berdadero batzuk esaten zituen, behin  tzat, eta (ez dakit zein puntutaraino baina) eztabaidarako aukera eskaini zuen. Beste adibide bat:
‎Dagoenekoz, ezagueraren gizarteanun ibertsitate titulua ez da aski, horregatik gradu ondokoak (250 eta 500 eskola ordu artekoak) etamasterrak (500 eskolao rdutik gorakoak) perretxikoen antzera sortzen ari dira nonahi. Unibertsitateko goi mailako formazioaz ari gara, hezkuntza ren erpina batzuen esanetan; euskararen normalkuntza ren ibilbide linealean azkeneko helmuga hain zuzen. Baina euskararen normalkuntza ren ibilbidea ez da lineala, ezin izan daiteke lineala.
‎Zentzu honetan, utilitate printzipioari jarraiki, lege bat ona izango da gizaki kopuru handi baten zoriontasunean eragiten badu, eta zenbat eta jende gehiagoren onura bilatu, orduan eta hobea. Beste hitz batzuekin esatearren, utilitarismoarentzat komunki interes orokorra deitzen den hori da garrantzitsua.
2003
‎Gertaeren, historiaren eta pentsaeraren transmisioan etena sortu da; eztabaida sortzaileetarako joera saihestu da; bazkalondo eta afalondoko tertuliak arrotz zaizkigu edo hauetan ez dira hizpide geure ekarpenak, beste batzuek esanak errepikatzera jotzen dugu gehiegitan. " deskomodoa" baita sortzaile izatea, garai bateko aiton amonen papera betetzea; bizikizunak era ulerkorrean edo ipuin erara xehatuta postrean zerbitzatzea.
‎Euskalgintzn jarrera, lan molde eta iritzi desberdinak daude. Batzuen esanetan, Euskaldunon «Egunkaria»ren inguruan ez zen proiektu guztiz homogeneo bat gauzatu. Espainiako Gobernuak ere horiek guztiak ezagutzen ditu edo badaki euskalgintzaren ahuleziez...
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
batzuk 2.401 (15,81)
batzuc 4 (0,03)
Lehen forma
batzuek 870 (5,73)
batzuk 566 (3,73)
Batzuek 402 (2,65)
batzuetan 159 (1,05)
Batzuk 106 (0,70)
batzuekin 100 (0,66)
batzuen 80 (0,53)
batzuez 42 (0,28)
batzuei 22 (0,14)
Batzuen 19 (0,13)
batzuetara 8 (0,05)
batzuei buruz 5 (0,03)
Batzuei 4 (0,03)
batzuec 3 (0,02)
batzuen artean 3 (0,02)
batzuen aurka 2 (0,01)
batzuen aurrean 2 (0,01)
batzuengatik 2 (0,01)
batzuentzat 2 (0,01)
Batzuentzat 1 (0,01)
batzuc 1 (0,01)
batzuekaz 1 (0,01)
batzuen buruan 1 (0,01)
batzuetatik 1 (0,01)
batzukaz 1 (0,01)
batzuok 1 (0,01)
batzuri 1 (0,01)
Argitaratzailea
ELKAR 318 (2,09)
Berria 222 (1,46)
Argia 201 (1,32)
Consumer 198 (1,30)
Alberdania 151 (0,99)
Herria - Euskal astekaria 151 (0,99)
Pamiela 110 (0,72)
UEU 93 (0,61)
Booktegi 88 (0,58)
Susa 77 (0,51)
Labayru 77 (0,51)
Open Data Euskadi 72 (0,47)
Karmel Argitaletxea 56 (0,37)
Jakin 55 (0,36)
Euskaltzaindia - Liburuak 51 (0,34)
Elhuyar Zientzia eta Teknologia 46 (0,30)
Bat Soziolinguistika Aldizkaria 40 (0,26)
Maiatz liburuak 36 (0,24)
Uztaro 30 (0,20)
Deustuko Unibertsitatea 27 (0,18)
EITB - Sarea 19 (0,13)
Hitza 19 (0,13)
goiena.eus 17 (0,11)
Karmel aldizkaria 17 (0,11)
Euskera Ikerketa Aldizkaria 17 (0,11)
Jakin liburuak 16 (0,11)
ETB dokumentalak 14 (0,09)
Uztarria 11 (0,07)
HABE 9 (0,06)
Erlea 8 (0,05)
Osagaiz 8 (0,05)
Ikaselkar 8 (0,05)
aiaraldea.eus 8 (0,05)
AVD-ZEA - Editorial Dykinson 8 (0,05)
Urola kostako GUKA 8 (0,05)
LANEKI 7 (0,05)
Anboto 7 (0,05)
Aldiri 6 (0,04)
aiurri.eus 6 (0,04)
Karkara 6 (0,04)
Maxixatzen 6 (0,04)
ETB serieak 5 (0,03)
Euskaltzaindia - EHU 5 (0,03)
Goenkale 5 (0,03)
alea.eus 5 (0,03)
Guaixe 5 (0,03)
Noaua 5 (0,03)
Bilbao Bizkaia Kutxa Fundazioa - Euskaltzaindia 4 (0,03)
Euskaltzaindia - Sarea 4 (0,03)
AVD-ZEA liburuak 4 (0,03)
Kondaira 4 (0,03)
Bertsolari aldizkaria 4 (0,03)
ETB marrazki bizidunak 3 (0,02)
barren.eus 3 (0,02)
Zarauzko hitza 3 (0,02)
Txintxarri 3 (0,02)
Aizu! 2 (0,01)
Sustraia 2 (0,01)
aikor.eus 2 (0,01)
hiruka 2 (0,01)
plaentxia.eus 2 (0,01)
uriola.eus 2 (0,01)
Ikas 2 (0,01)
Euskaltzaindia - EITB 2 (0,01)
Chiloé 1 (0,01)
Orain 1 (0,01)
Euskalerria irratia 1 (0,01)
Konbinazioak (2 lema)
Konbinazioak (3 lema)
batzuk esan ez 30 (0,20)
batzuk esan behar 20 (0,13)
batzuk esan ezan 20 (0,13)
batzuk esan nahi 19 (0,13)
batzuk esan hori 13 (0,09)
batzuk esan haatik 11 (0,07)
batzuk esan ohi 11 (0,07)
batzuk esan ere 9 (0,06)
batzuk esan ukan 9 (0,06)
batzuk esan lehen 8 (0,05)
batzuk esan bezain 7 (0,05)
batzuk esan ezin 7 (0,05)
batzuk esan hasi 7 (0,05)
batzuk esan egin 6 (0,04)
batzuk esan gu 6 (0,04)
batzuk esan baietz 5 (0,03)
batzuk esan euskal 5 (0,03)
batzuk esan euskara 5 (0,03)
batzuk esan gehiago 5 (0,03)
batzuk esan hizkuntza 5 (0,03)
batzuk esan jainko 5 (0,03)
batzuk esan lege 5 (0,03)
batzuk esan moduan 5 (0,03)
batzuk esan oso 5 (0,03)
batzuk esan ur 5 (0,03)
batzuk esan adin 4 (0,03)
batzuk esan bat 4 (0,03)
batzuk esan baterako 4 (0,03)
batzuk esan beste 4 (0,03)
batzuk esan egia 4 (0,03)
batzuk esan Europa 4 (0,03)
batzuk esan gabe 4 (0,03)
batzuk esan gauza 4 (0,03)
batzuk esan gustatu 4 (0,03)
batzuk esan jakin 4 (0,03)
batzuk esan omen 4 (0,03)
batzuk esan ahal 3 (0,02)
batzuk esan amodio 3 (0,02)
batzuk esan arazo 3 (0,02)
batzuk esan bezala 3 (0,02)
batzuk esan egoera 3 (0,02)
batzuk esan eskatu 3 (0,02)
batzuk esan ezen 3 (0,02)
batzuk esan garai 3 (0,02)
batzuk esan gaur 3 (0,02)
batzuk esan genero 3 (0,02)
batzuk esan gertatu 3 (0,02)
batzuk esan gisa 3 (0,02)
batzuk esan gura 3 (0,02)
batzuk esan han 3 (0,02)
batzuk esan hau 3 (0,02)
batzuk esan herri 3 (0,02)
batzuk esan hobe 3 (0,02)
batzuk esan horrelako 3 (0,02)
batzuk esan hura 3 (0,02)
batzuk esan ikasle 3 (0,02)
batzuk esan metodo 3 (0,02)
batzuk esan oraindik 3 (0,02)
batzuk esan oraino 3 (0,02)
batzuk esan petrolio 3 (0,02)
batzuk esan zenbait 3 (0,02)
batzuk esan abertzale 2 (0,01)
batzuk esan agintari 2 (0,01)
batzuk esan ahala 2 (0,01)
batzuk esan amaitu 2 (0,01)
batzuk esan andre 2 (0,01)
batzuk esan ari 2 (0,01)
batzuk esan aste 2 (0,01)
batzuk esan ate 2 (0,01)
batzuk esan aukera 2 (0,01)
batzuk esan aurreko 2 (0,01)
batzuk esan azken 2 (0,01)
batzuk esan beldur 2 (0,01)
batzuk esan bera 2 (0,01)
batzuk esan berak 2 (0,01)
batzuk esan bizitza 2 (0,01)
batzuk esan droga 2 (0,01)
batzuk esan eduki 2 (0,01)
batzuk esan emakume 2 (0,01)
batzuk esan entzun 2 (0,01)
batzuk esan erabaki 2 (0,01)
batzuk esan errepublika 2 (0,01)
batzuk esan Espainia 2 (0,01)
batzuk esan ETA 2 (0,01)
batzuk esan Picasso 2 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia