Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 622

2000
‎Bietatik, gaur egun soilik Aketxek mantentzen du irla izaera, Gaztelugatxen, lehorrarekiko azaltzen duen hurbiltasuna dela eta, gizakiak pasabide bat eraiki baitu lehen soilik itsasbeheretan agerian gelditzen zen istmoaren gainean. Pasabide honek, Gaztelugatxek irla izaera galtzea eragiteaz gain, irlaren gainean baseliza bat eta bertaraino iristen den bide bat eraikitzea ahalbidetu du eta honek irlen ezaugarri diren isolamendu baldintzak desagertzea eragin du.
‎Ondorioa, nire ustez, garbia da: Espainiako gobernuak asmo nabarmena du kultur ekoizpenaren berezitasunak behin betiko lurperatzeko, kultura eta kontsumoa bat eta bera izan daitezen salneurri librearen paradisuan. Eta paradisu horretan, noski, badakigu nor izango den jainko eta nor gurtzaile huts:
‎Etxeko txikienei zuzendutako narrazioa da" Bide magikoa", Pello Añorgak idatzi eta Jokin Mitxelenak margotutako ipuina. Neskato bat eta bere ama hondartzara doaz. Aita, berriz, etxean gelditu da, liburu bat irakurtzeko gogo izugarria duelako.
‎Futboleko emanaldietan ere jokaldi eztabaidagarriak izaten dira. Ezinbestekoa dena da, gure barneko historia horretan gertaerensekuentzia bera izatea, partiduaren bideo bat eta bera erabiltzea; oraindik herri kulturanerdietsi ez duguna, bakoitzak bere historia partikularra baitarabil.
‎Elkarkidetasunak edo auzolan adigaiak erakusten duenmodura: nahiz eta gutariko bakoitzaren esperientzia besteei begira ezberdina izan etanor bera izan besteengandik ezberdina, kultura bateko eta bereko partaide gara; intereshistoriko komunak ditugu (sozialak, politikoak, ekonomikoak). Pentsatzen dut ezgarela behar bezain kritiko, sasi guztien gainetik, mozorrotutako jokabidez, lankide, adiskide... izenekin eusteko leherre nak egiten ditugunean, eta horiguztia diot sexuaz eta patriarkalismoaz egiten ditugun erabilerak bazter utziz.
‎Eta nola, beraz, kontradikzioneak, hartaraz gero, itxurazkoagotzat jotzen ditudan egiazkoagotzat baino, zer gertatuko litzateke, baldin, zuk gutunean erraiten zenidan bezala, Giordano Brunoren ideiak aintzakotzat hartu eta are urrunago joanen bagina? Izan ere, mundu honetaz eta bertzeaz mintzatzen gara franko, baina zer, mundu hau eta bertzea bat eta bera balira. Materiaz eta spirituaz mintzo gara, baina zer, biak bat eta bera balira, espazioaren infinitutasunean?
‎Izan ere, mundu honetaz eta bertzeaz mintzatzen gara franko, baina zer, mundu hau eta bertzea bat eta bera balira? Materiaz eta spirituaz mintzo gara, baina zer, biak bat eta bera balira, espazioaren infinitutasunean. Denboraz eta eternitateaz mintzo gara, baina zer, biak bat eta bera balira?
‎Materiaz eta spirituaz mintzo gara, baina zer, biak bat eta bera balira, espazioaren infinitutasunean? Denboraz eta eternitateaz mintzo gara, baina zer, biak bat eta bera balira. Baina eternitatea denbora balitz eta denbora eternitate, mundua Jainkoa bezain betidanikoa izanen litzateke; eta materia eta spiritua bat balira, Jainkoa eta mundua bat lirateke, eta, halatan, sainduen komunionea kreazio osoaren eta bertan bizi garen izaki guztien komunione jainkozko bihurtuko genuke.
‎Abuztuko ortziral horretan, arratsaldeko ordu bietatik lau eta erdiak arte iragan zen tarteari berriz ere so egiteko nahikeria banu, nire urdailaren hustasunari dagokionez baizik ez nuke neure burua bat eta bera aurkituko. Hutsik bazkal aitzinean eta orobat bazkalondoan.
‎Bertze inor ezagutu ez eta, nire kazetaritza ikasketak medio, neroni izan nintzen aukeratua, sintaxiak iraultza geldiezin berehalakoari luzamendurik ekar ez ziezaion. Komunztaduraren legeari men egitea eta botereari makurtzea gauza bat eta bera ez direla azaltzeko haren aurpegira ohi baino gehiago hurbildu nintzen batean eman genion lehen musua elkarri.
‎Kamioizale itxurako hiru lau gizon, biajantea izan zitekeen bertze bat eta bere oporretan joanean nahiz jinean ariko zen familia atzerritarra zituen, bezero, zerbitzuguneko ostatuak. Autoko jarlekura gau ia osoan josita egon izanagatik ere, hutsik ikusiriko lehen mahaira erroiztu nintzen Charly ezkibelduarekin batean, Ximurrari eta Ttipiri barrara hurbiltzen utzita.
‎Hala ere, majo busti ginen han beheko dohakabeok, malko erauntsia ikustekoa izan baitzen, ikaragarria. Ni, behintzat, ederki busti nintzen, eta une hartantxe ene haurtzarora itzuli nintzen, eta talko hautsen lurrin goxoa sentitu nuen ezinbestean sudurmintzetan gora, lagunkoi eta eraberritzaile, eta negar samurrari lotu nintzaion orduan, ezen niretzat haurtzaroa eta zurtztasuna gauza bat eta bera baitziren, garai latz baina, hala ere, usain eta kolore politak zituzten egunen oroimen suharra. Pentsatu nuen bakar bakarrik nengoela munduaren erdian, eta nekatuta neukala oso larrua, eta ez nuela artean bizitzaren loria ezagutzeko zorionik izan; eta, soka beretik, pentsatu nuen ahanztura dela gizakiaren hatsik ohikoena, eta argia malko desolatu bat besterik ez dela, noragabe doana, isiltasunera, edota, agian, hilotzek kantatzen duten ereserki izoztura.
2001
‎Giza espirituan bada puntu jakin bat eta bertatik bizitza eta heriotza, erreala eta imaginarioa, iragana eta etorkizuna, komunikagarria eta komunikaezina, goia eta behea ez dira gehiago kontraesan moduan ikusten". Andre Breton ek 1930ean," Surrealismoaren bigarren manifestuan" zioenez, puntu hori aurkitzea zen surrealismoaren helburu bakarra.
‎Gaur egun nahiko zaila da deiturak ipintzea. Lehen ezker politikoa oso argi zegoen, alderdi komunista bat eta bere militanteak eta afiliatuak zeuden. Gaur egun ezkerrak aliantzak egitera jo du, eta Ezker Batua edo EH ez dira alderdi klasikoak.
‎Ni konturatzen naiz hemen jendea huskeria batengatik itotzen dela askotan. Ni ere itotzen naiz, noski, baina inbasio bat eta bere ondorioak zer diren ikusi eta gero, oso gauza potoloa behar du ni itotzeko! Balore eskala aldatu egiten da.
‎Begiak, su. `Liburuetan agertzen den Joxe eta haragizko Joxe ez dira bat eta bera'. Isilik geratu zen.
‎«Ni ere ados nago zinemagintzak bere mintzaira propioa daukala, hainbat arteren batuketa batetik baina era berean narrazio mota guztiz autonomoa baitauka. Eta pertsonaiek darabiltzaten hizkuntzak, gidoilariak erabilitakoak edo zuzendariarenak ez dute zertan bat eta bera izan, errodatzerakoan laugarren bat aukeratu daiteke... baina geure alde ere egon liteke hori. Zertan horrenbeste diru xahutu filmak bikoizten, azken urteotan kontua hobetu arren, espainiarrek sistematikoki mila bider hobeto egingo dutela jakinik, egingo dutenez?
‎lehen hizkuntzakoa eta bigarrenekoa. Batek huts egiten badu, hiztunak bestera joko du, errealitatea bat eta bera delako. Ikasleak segurtasunez lotu behar du adierazle ikasiberria beste hizkuntzako adierazlearekin eta denotatzen duen errealitatearekin.. Hobe ez!?
‎–Ondo. Neska baten eta bere komunaren arteko harremana da hasieran; gero beste zerbait izango da.
‎Mariak ere bai, San Nicolasen. Gero bat eta bera izango dira denak, ziurrenik." Beelcebul izen polita iruditu zitzaion orduan Marcosi, etxean hezitako sugandila bati jartzeko.
‎Hurrengo eguna ekainaren hogeita lauaren bezpera izango da, sanjoanak. San Joan eta Inti Raimy bat eta bera baitira kitxuentzat, mozorroen festara joanen zara Andonirekin.
‎Lehoiari isatsa zapaldu, eta, hura bizirik edo hilik dagoen jakin nahiaren unean, zein eskasa den gizakia, zein bat eta bera denbora eta espazioa, zein lausoa eta hil edo bizikoa errealitatearen eta ametsaren arteko muga.
‎Izan ere, Jainkoaren bila abiatu ziren biak eta ez zuten atsedenik hartu heriotzako orduan baizik. Bide batetik eta beretik ez zirela ibili esango didate noski, ez zela sekula Orixe bide nagusitik baztertu ez errebelatu bilaketa luze horretan. Ez naiz nor, ez dago esan beharrik, auzi hori erabakitzeko.
‎Duela zenbait urte, 1957an," Sarrera hitz batzuk" ipini nizkion, lehen aldiz ene bizian, Leturia-ren egunkari ezkutuari: adiskide dudan egilearen izenik ez dut emango, eskribau jaun ezagun bat eta bere aldizkaria are gehiago haserre ez daitezen8 Ez dut uste garai hartan igarle miresgarri nintzenik, urrutirako betaurrekorik gabe nork nahi ikus zezakeena baizik ez nuen esan, hain zen nabari. Baina oraindik ere ikusi nahi ez dutenik aski denez gero gure artean, hona aldatzera noa zenbait pasarte ortografia, hori bai, zertxobait aldatuaz, gezurra badirudi ere ez bainaiz sekula, oraintsu arte, h zalea izan:
‎" Harrerari" buruz eginiko ikerketek –hauen artean ditugu Britainia Handiko" Kultura Ikerketen" baitan eginikoak (Dayan: ...rritakoak (Jauss 1977) eta testuen interpretazioari eta esanahiari buruzko kontzepzioak, Deleuze eta Guattariren proposamenak (1988) komunikazioaren" Teoria Nomadaren" inguruan (haren arabera, mezu igorlea, mezua eta mezu hartzailea ez dira prozesuko" protagonista" finkotzat jotzen, protagonismo hori aldakorra eta mugikorra baita beti) eta abar– agerian utzi dute ez direla bat eta bera mezu sortzaileak bere mezuari eransten dion esanahia eta mezu hartzaileak jaso duen mezuari igartzen diona; gainera, ikerlari horiek guztiek (ezkerrekoak dira autore gehienak) gizarte praktikatzat jotzen dute mezuaren harrera, eta ez hartzaile bakoitzaren prozesu psikologikotzat. Bestalde," aginte indartsu" baten existentzia berriro defendatzen hasi diren teoriek epe luzeko eragina hartzen dute bereziki aintzat eta, nolanahi ere, hedabideen sistemaren funtzioa eta eragina aztertzerakoan ongi gogoan hartzen dute beste instituzio batzuek eta gizarte praktikek berek dituzten eraginekin duten lotura eta harremana.
‎Era honetan, esanahiak eta egiak guztiz bat egiten dute. Ulergarritasuna eta egia gauza bat eta bera dira.
‎Eta horrela behin eta berriro... Baina halako batean Sokratesen ohiko galdera bati erantzunez lonek rapsodikaren eta estrategiaren artea bat eta bera direla ondorioztatzen du, aurreko ideiara itzuliz. Orduan, erantzungo dio Sokratesek, bi arteak berdinak badira, lon rapsoda den heinean estratega ona litzateke, Homeroren bitartez estrategiaren artea ikasteagatik.
‎Ezertan ezberdintzen ez direla diozu? Rapsodika eta estrategia arte bat eta bera dela ala bi arte direla diozu, lon.
‎lon. Niri, behintzat, bat eta bera iruditzen zait.
‎Hortik, posible da Kanten arabera ezaugarri berdineko bi gauza hala ere ezberdinak izatea, espazioan duten kokaleku ezberdinaren arabera adibidez. Espazioan irudikatzen ditugun bi metro kubiko ez dira gauza bat eta bera, ezen barne ezaugarriak erabat berdinak badituzte ere espazioan kokaleku ezberdina baitute. Metro kubikoaren adigaia, bestalde, adigai gisa pentsatzen dugun heinean, dugu metro kubiko bat eta bakar gisa baino pentsatu.
‎Zenbat eta ezagutza sakonagoa lortu, objektua osoago eta beteago bereganatzen dugula. Eta zuk eta nik —biok— lortuko bagenu ezagutza bete hori, biok gauza bat eta bera onartuko genukeela egia bakartzat.
‎Puzzle handi baten piezak gara, eta Ministro xume batek dozena erdi pieza baizik ez ditu ikusten ahal. Nire logikak men egiten dio Gurpil Handiaren logikari, baina biak –nire logika eta Gurpil Handiarena, alegia–, ez dira bat eta bera. Beharrezkoa izateari dagokionez, bai, guztiz beharrezkoa zen guk hil ditugunak hiltzea.
2002
‎Errusiar Federazioko hiri nagusian gurutzatzen eta aurka jartzen dira iragana eta oraina; estatuaren sozialismoa izandakoa eta kapitalismoa; ospearen eta maldan beherako garaiak; lehenagoko Federazio erraldoi baten eta bere Errepublika ohien arteko ezin ulertzea; eta Asia eta Europa bi kontinenteen arteko tirabira, honek eslaviar nortasuna azalerazten duela.
‎Iazko Donostia Hiriko Kutxa Literatur sarietan Antzerki atalekoa eskuratu zuen Enkarni Genua Espinosak, «Ostiralero afaria» lanarekin. Ama alargun batek eta bere lau seme alabek osatutako familia dugu bertako protagonista. Familia hori nahikoa sakabanaturik dago, batik bat bi anaia zaharrenen haserrea dela-eta.
‎Bertan, ibilaldi ezberdinak deskribatzen dituzte. Xoldorako bidea itsu baten eta bere itsumutilaren elkarrizketan oinarrituz azaltzen zen. Iruditu zitzaidan irakurle garenean itsuaren papera betetzen dugula, inguruak itsumutilaren azalpenen bidez ezagutuz.
‎Par. Baina bataz eta bere berdinaz alderik ezpalitz, berbera lizateke, eta bethi berbera; eta bata bilhakatzen dena, berbera lizateke bethiere.
‎Hamaika kaxatxoetan dago orritxo bat eta bertan preserbatiboaren nolakotasunak, erabiltzeko, kontserbatzeko eta botatzeko argibideak.
‎Ezagutzarensortze eta transmisio zentro da, ikerkuntzara eta goi mailako hezkuntzara zuzendua, jardun intelektualaren eta zientifikoaren erreferentzia, eta arestian aipaturikokulturaren dimentsio guztiak gauzatu eta elkartzen dira bere barnean: ezagutzaespezializatuak sortuz eta akademiaren bitartez sozializatuz, unibertsitateak kulturaunibertsalaren ondareari eta kultura partikularrari egiten dizkie ekarpenak, instituzio hori gizarte zehatz bati eta bere eskariei estuki loturik agertzen baita beti.Hala ere, Unibertsitatea ez da agortzen ofizialki egotzita dituen betebeharretan.Barne ikuspegi batetik, Unibertsitatea botere arlo bat da1; bertan aritzen diraagente desberdinak, egitura hierarkikoetan kokapen bereizgarriak dituztenak etaasimetrikoki banatutako baliabideekin dihardutenak. Eta, gizarteari begira ere, Unibertsitatea botere zentroa da, ez botere politiko konbentzionalen antzeraeraturik dagoelako, ezpada botere sinbolikoa sortzeko gune garrantzitsua delako.Azkcn aspektu hori azpimarratu gura dugu bereziki, oinarrizkoa baita txosten laburhonetan aurkezten den ikuskera ulertzeko.
‎Arin, norberak gura duena jakin eta lortu ostean, eskuarteko goxokia kentzeko. Arin, oraindik paparra guztiz handia ez duen zezentxo bat eta berak baino lekukotu ez duen istoria haizeak eramateko. Arin.
‎Emakumea inguratu zuen beso batez eta beregana ekarri. Gerritik heldu zion, lepoa musukatu eta haren ipurdiari itsatsi zen, muskuilua arrokari bezala.
2003
‎Berriro aztertu behar da zentral horren legitimitatea, zeren gure garapen humanoa eta soziala edo gure hemoglobina ezin dira izan makina tekniko zientifikoaren gainean kontrol gabeko lasterketan zoratutako interes ekonomikoen morroi eta aginduko. Izan ere, zapaltzea eta garatzea inoiz ez dira bat eta bera.
‎Batetik, munduan bizirik dauden hizkuntzen aniztasuna nabarmendu nahi nuen, eta bide batez, hizkuntza aniztasuna eta giza dibertsitatea gauza bera direla agerian jarri. Bestetik, komunitate baten eta bere ama hizkuntzaren arteko berberatasuna azpimarratu nahi izan dut, alegia herrien historia eta haien hizkuntzen historia berbera direla. Horregatik, hain zuzen, bat egin genuke guztiok hizkuntzak iraunarazteko zereginean, hizkuntza horiek jakin ala ez haiek bizirik jarraitzea guztiontzat delako garrantzitsu, guztion ondarea direlako eta haiek galtzen uztea eromena litzatekeelako.
‎Bi sailetan dago banatua. Lehiaketa egingo da batetik eta bertan parte hartzeko, 150 argazki jaso dituzte. Horrez gain, hiru erakusketa egingo dira.
‎Txo, osti, pentsau dot zer edo zer gertatzen jatzula, ikaratu egin nozu momentu baten eta berak ere irakaslea ikusi zuen ate ondoan. Arrastion, maisu.
‎New York esan eta munduaren hiriburua esatea dena bat eta bera iruditzen zaie askori. Beharbada hala izango da, baina nork bere burua izaten du maizago munduaren hiriburu, ezin baitzaio garenari ihes egin.
‎Helburu horretara zuzen jotzekotan gaztetandik hasi behar da gorputz ederretara jotzen, eta lehenengo, gidariak zuzen gidatuz gero, gorputz bat maitatu eta bertan hitzaldi ederrak sortu; gero edozein gorputzeko edertasuna beste gorputz bateko edertasunaren anaia dela konturatu eta, itxuraren b edertasunaren atzetik joan behar bada, zentzugabekeria handia dela bat eta beratzat ez jotzea gorputz guztietako edertasuna. Horretaz jabetuta gorputz eder guztien maitale bihurtu behar da eta batekiko maitasun sutsu hori baretu, arbuiatuz eta gutxitzat joz.
‎Nahiz ohiturek alboko senideak zuzenbide naturalaren bidez jarauntsira deitu, nahiz zuzenbide idatziak horri osterantzeko irtenbidea eman, ohar bedi zuzenbide naturalaren ideia bat eta bera ez dela guztientzat, zuzenbide naturalaren bestelako erregelek kasik ideia bera izan eta ondorio berberara eraman arren. Horretara, kasurako, herri guztiek eurenganatzen dituzte modu berean ekitatearen erregela naturalak, horiek behartzen dituztela jaraunsleek oinordetzaren zamak hartzeko zein kontratu egileek euren itunak betearazteko, antzekoak ere bazter utzi gabe.
‎Montanoren gaitza liburuan. Gizaki guztien gaitz nagusia beti dela bat eta bera. Gauza guztien sekretua:
‎Zer zion horrek inori? Gerran hildako beste bat, Gure Gizona eta Ezezaguna pertsona bat eta bera izanez gero. Edo hildako beste bi, Gure Gizona eta Ezezaguna bi izan baziren.
2004
‎Getxoko Tangora etxean gertatutakoaz gain, adibide moduan jarri daitezke Bilbo Zaharrean edota Sestaon gertatu direnak. Bilbo Zaharrean," Joni" izeneko gazte batek eta bere lagun taldeak hilabeteak daramatzate auzo honetako bizilagunei lapurreta egin eta jipoiak ematen. Asko dira jo dituzten bizilagunak eta ospitalera ere eraman behar izan dute bat baino gehiago.
‎Ez da erraza, ez, euskararen egoera zehatz mehatz zertan den jakitea, darabiltzagun parametro ezberdinei darien argazkia ez baita bat eta bera. Bizi ditugun edo bizi gaituzten zentzumenen mirabe garenez, erlatiboa da halakoaren egoerari buruz egiten dugun hausnarketa.
‎–Batetik, munduan bizirik dauden hizkuntzen aniztasuna nabarmendu nahi nuen, eta bide batez, hizkuntza aniztasuna eta giza aniztasuna gauza bera direla agerian jarri. Bestetik, komunitate baten eta bere ama hizkuntzaren arteko berberatasuna azpimarratu nahi izan dut, alegia herrien historia eta haien hizkuntzen historia berbera direla?. 658
‎egon al zen Homerorik? Bat eta bera al dira Iliada eta Odisea idatzi zituena. Desberdinak al dira autoreak. Autore multzo baten aurrean al gaude?
‎Bertako paisaia ez da gozoa izan. Nire zortzi urteak edukiko zituen neskatxa bat eta bere anaia izango zen mutikotxo bat ikusi ditut lurrean zabal. Iluntasunean bi urrezko zintzilikario ikusi ditut eta hauek ere hartu ditut. Batbatean, pauso eta hitz hotsak entzun ditut eta gerturatzean, beltzez jantzitako gizonkote batzuk zirela egiaztatu dut.
‎Lantzaren mundu handios eta ilunaren ikustaldi labur hura aski izan nuen arimaren baitatik arbuiatzeko. Bai, orduraino gure bidea bat eta bera izan arren, orain ez nuen bide hartatik segitzeko gogorik. Bihurriegia zen eta beldur ematen zidan; bide hartako zenbait saihesbidetan sekretu lazgarriak zeuden zain, arima zimelduko lidaketen sekretu kosmikoak.
‎Hori sentitzen zuen Einsteinek berak. Dena –zuhaitz samur haiek, hatzetako azazkal pitzatuak edo euri tanta oparoak– bat eta bera zen. Eta dena zen Jainkoa.
‎Labur beharrez, aski bekigu orain Fregeren adibide ezaguna gogora ekartzearekin. Izan ere, goizeko artizarra (Morgenstern) eta gaueko artizarra (Abendstern) izar bat eta bera dira objektiboki (hots, objektu den aldetik), erreferentzia edo denotazio bera (Bedeutung bera) baitute; alta, ez dute zentzu (Sinn) berdina, goizeko artizarrak goizean ikuskizun dugun artizarra adierazten duelako, eta gaueko artizarrak gauean ikusten duguna ematen baitu aditzera. Aipatu Hitzaurrea n xehetasunez azaldu genuen zergatik hobetsi genion —eta hobesten dugun beti ere— esanahi hitza Bedeutung itzultzeko.
‎Dakusagunez, Jainkoa eta bizitzaren zentzua gauza bat eta bera dira. Alta, Wittgensteinentzat Jainkoa ez da errealitate transzendente bat, subjektuarekiko benetako alteritate batean —komunikatzailean— kokatua dena.
‎‘Gauza bat bere buruaren identikoa da (A= A) ’ Kontraesanaren hastapenak honela dio: ‘Gauza bat eta bere kontrajarria ezin dira berdinak izan aldi eta zentzu berean (A* ez A) ’ Izendatze prozesua, bada, identitatearen eta kontraesanaren hastapenei esker da posible. Adibidez:
2005
‎Ezker abertzaleak zer nahi duen badakigu. Nik uste dut bakea nahi duela, baina baldintza zehatz batzuetan, prezio politiko zehatz batekin eta bera protagonista den prozesu baten bitartez. Nire iritziz, bere asmoak ez datoz bat demokraziarekin, ezta arazoaren benetako egoerarekin ere.
‎Erregistratzaileak ohar baten bitartez eta bere erantzukizunpean emango du informazio hori; ohar horretan finkaren deskripzioa berridatziko da, baldin eta erregistroko datuak eta notarioaren eskabidean agertzen direnak ez badatoz bat, eta, laburrean bada ere, aipatuko dira, bai titularra, bai eta finkari buruzko indarreko zamak ere. Informazio horrek jaso behar du, dela eskabideak aipatu finkaren erregistro folioko datuak eta bidaltze horren aurretik liburu egunkarian egindako aurkezte idazkunen edukia, dela finka beraren gain beste notario batzuek eginiko informazio eskabideak, baldin eta eskabideok erantzun gabe badaude edo aurreko hamar egun naturaletan bidali badira.
‎Datuzehatzakizateralasterbidehorienguztiennorabideaea beti beti batu/ estandarreranzkoaotedenhobekixejakinengenuke; berebat, erritmoen etaprozesuen sakontasunarenmailenberriereizanengenuke.Aldaketa prozesuan dagoen hizkera batennorabidea guztiz garden ageriezden kasurik balitz, aldakortasunarenberarenegiturasinkronikoa aztertzekoetagerta litezkeen arau plurizentrikoenetorrera eta beren arteko lehia ezagutzeko aukeraedukiko genuke.Bizentzutanplurizentrikoak, gainera: batetik, hizkerahaterairistendirenhizkuntza aldaerakhedagune batetik bainogehiagotatik iristeko aukera legoke. Eta bestetik, hizkuntza ezaugarri bat eta bera
‎Horiek ez daukate eskubiderik eta beraz horiek ez ditugu kontatu ere egiten ezta. Orduan, gazte batek eta bere lagunaren anaia, ama edo aita ikusi duena nola eramaten duten. Nire lagun baten etxean sartu ziren, hirurogei urte eta gehiagoko Juan Mari Torrealdai. Gauean, ateak puskatu eta garrasika, eta goizeko ordu batak pasata ziren.
‎Horrela, bada, ondo bereizi lirateke elite politikoen artekoelkarrizketa, Alardeetako kideen artekoa eta biztanle guztiena. Prozesu hauera integral batean eta bere osotasunean planteatu behar da.
‎Orduan, zer geratzen da arrakastatik, zer porrotetik? Iruditzen zait, bada, amaiera esaten diogun horrek ez ote duen hainbesteko garrantzirik, hots, ez ote den benetako amaiera, ezen amaiera bat eta bera dago guztiontzat: heriotza.
‎Ikasleekin antolatutako bi eztabaida taldeetatik atera genuen lehendabiziko ondorioa izan zen maila bat eta bereko ikasleekin komeni zitzaigula inkesta antolatzea. Hala, DBH 3 mailakoekin lan egiteko hautua egin genuen.
‎Bi baleude ez legoke Jaungoikorik. Gure gainetik dagoen hori nondik ikusten den dago ezberdintasuna; batzuek budismotik, Koranetik... guk beste alde batetik, baina Jaungoikoa bat eta bera da.
‎I. Hizkuntza batean eta berean etimologizatzea
‎Hizkuntzaren aurkikuntzan, beraz, bigarren mailako eragina bakarrik izan zuten hiztunen egoera indibidualean oinarritutako situazio guztiek. Aurkikuntza horren une nagusiak, aldiz, gizaki guztiengan bat eta bera denagatik bakarrik izan ziren zehaztuak.
‎Giza izakiek, funtsean, ez diote elkarri ulertzen zeinu eta kontzeptu jakin batzuetan ados jarri direlako bakarrik, baizik eta, batez ere, guztiek giza natura bat eta berean parte hartzen dutelako.
‎Hau dela eta, beraz, aberatsa da pertsona batek hizkuntza bat eta berean aurkitu dezakeena, baina askoz ere aberatsagoa izango da pertsona horrek berak hizkuntza ezberdinetan ikusi eta ikasi ahal izango duena. Norberarenak ez diren bestelako hizkuntzak ikastea, beraz, esanahiz beteriko jarduera bat da, ze hauek" eskuratuz"," berpiztuz" eta" birsortuz" gizakiak bere mundu ikuskera oraindik ere gehiago hornitu ahal izango du134 Ez dugu ahaztu behar, gorago beste modu batean adierazi bezala," hizkuntza ezberdinak ez direla era berdinean osatutako kontzeptuen esanahikideak" 135, baizik eta" hizkuntza bakoitzak zerbait berria aurkitzen duela beti" 136 Hizkuntza ezberdinen ikaskuntzan, beraz, helburua ez da bakarrik informazio teknikoen edo datu hutsen transmisiorako tresna batez jabetzea, baizik eta gainera pentsatzeko eta sentitzeko era ezberdinak ezagutzea eta ulertzea.
‎Testuinguru honetan gogora ekarri nahi dugun Humboldten azken ideiak hizkuntzen arteko" itzulpenen" aukerekin edota mugekin du zerikusia eta, agerian geratuko den bezala, honek argibide garrantzitsuak eskainiko dizkigu hizkuntz irakaskuntzari buruz. Esan dezagun, hasteko, hizkuntza guztiak giza hizkuntzak diren heinean eta gizaki guztiak gaitasun linguistiko bat eta beraren jabe diren heinean, egiaz, posible dela hizkuntza batean adierazitakoa beste hizkuntza batean ematea. Honek ez du esan nahi, ordea, batetik besterako pausoa neutraltasun osoz eman daitekeenik, ze, azken finean, hizkuntza bakoitzak kontestu historiko propioa du eta honengatik onartu egin behar dugu ere" itzulpen perfektuaren ezintasuna" 147 Era honetan azaltzen digu berak ideia hau:
‎Hizkuntza, azken batean, nonahi da bitartekari, lehenik natura mugagabe eta mugatuaren artean, eta ondoren gizabanako baten eta beste baten artean: hark bi hauen bateratzea ahalbidetzen du ekintza bat eta beraren bitartez, eta berau ere hemendik bertatik sortzen da; bere barruko izaera edo natura ez dago guztiz banako bakar batengan, aldiz, honek berak derrigorrez behar du izan aldi berean beste batek igarria edo begiztatua. Ezinezkoa da, dena den, hizkuntza bi horietatik erabat azaltzea:
‎Bere idazlan oparoen behin behineko eta azaleko analisi batek" puzzle" moduko zerbaitez hitz egitera garamatza ze, bertan, gaztetatik jada landutako interes anitzekin bat etorriz, diziplina ezberdinenei buruzko saiakerak aurkitzen ditugu. Hauen analisi sakonago eta zorrotzago batek, ordea, heterogeneitate hori itxurazkoa baino ez dela erakusten du, idazlan horiek guztiek giza-fenomeno bat eta bera aztertzen baitute, nahiz eta horietako bakoitzak espresuki fenomeno horren aspektu bat edo bestea landu. Azpimarratu beharrekoa da, hala ere, bertan ez dela gizakia hainbeste bere Orokortasunaren edo Unibertsaltasunaren perspektibatik kontsideratzen baizik eta, batez ere, bere Singulartasunaren eta Indibidualtasunaren perspektibatik.
2006
‎Gizon bat eta bere emaztea ehizara joandakoan, haur
‎Izan ere, zertaz ari gara euskal gatazkaz ari garenenean. Galdera horri literaturagileen ahotik erantzuten saiatzeko ahalegina ere bada eskuartean dugun bilduma hau, baina erantzun erabatekorik nekez topatuko duirakurleak. Ez da, inolaz ere, bat eta bera, gatazka, ri ematen zaion esanahia JonBenitoren. Ibilbide poetiko ideologikoa gatazkaren euskal poesian, artikuluan edoJokin Muñozen. Ohe azpia?
‎arraza, aberria, liderra, klanak eta tradizioa. Horientzat hitz hauen guztien esanahia bat eta bera da: errespetua eta obedientzia agintzen digun errealitate erakargarria.
‎Gaixo baten eta bere ingurukoen osotasun fisikoa arriskuan jartzen duen asaldura egoeraren ondorio da euste premia mekanikoa.
‎1901eko Bilboko hitzaldian hizkuntza ez da jada arrazaren arima edo izpiritua; aitzitik, arrazak bere izpiritu propioa du, hizkuntzatik aparte(" nuestra alma es más grande ya que su vestido secular: el vascuence nos viene ya estrecho"); eta, bitxiki, hizkuntzak ere bere gorputz bat eta bere izpiritu bat dizkizu, non hizkuntza/ gorputzetik bereizi eta jarea baita hizkuntza/ izpiritua (berau arrazaren izpirituarekin identikoa dela suposatu da; ondorioz, euskara izango da hizkuntza/ gorputz bat izpiriturik gabekoa): hala eta ze, bihar euskaldunak euskararen lekuan mintzatuko diren gaztelania" será como una traducción gloriosa y depurada del para entonces muerto eusquera"; eta" el pensamiento que dormitaba cual crisálida en el vascuence de Axular(...), lo romperá y saldrá a bañarse en luz(...) en el español de la mañana"(" el sobre castellano"," la lengua española o hispano americana") 339 Testua konplikatua da, Unamuno-k ez duelako garbi esan gura, esan gura duena.
‎Ortega-k ezagutzen zituen Spengler en oldozpenak etxeari buruz, eta haren baieztapen dogmatikoa, kultur morfologiazkoa: " etxea da, egon dagoen arrazaren espresiorik garbiena" 492 Bat eta bera omen dira gizon emakumeen arima eta etxearen arima. Eta deblauki:
‎252 Ik. diferentzia hauetan harmonia bat bilatzeko saio bat(" de no ser así, habría que hablar de esquizofrenia en Unamuno"), in: RIBAS, P., Para leer a Unamuno, loc. cit., 155 Fede bat eta bere kontrarioa ber denboran edukitzea, Unamuno-ren betikoa izan dela ematen du: Madril-en estudiantetako positibismo filosofikoaren aro itsuenean, emozionalki Wordsworth, Coleridge edo Leopardi ren poesia da bete betetzen duena.
‎Gure egiteek eta ez egiteek geure salbazioa erosten ahal zutela uste zuen oraino aitatxik, gure fedea eta Jainkoaren borondatea hutsa balira bezala. Jainkoarengan sinestea eta Andre Mariarengan eta sainduengan sinestea gauza bat eta bera ziren harendako. Frantziskotarren eta bertze fraide herratuen predikuetara ez zen beharbada bilduko, baina bai haien arrosarioak eta dominak erosiko, badaezpada ere.
‎Agot bat izan zen lehena Martinen sokatik dilindan. Ardi bat eta bere bildotsa ebatsiak zituen Uharteko jaunaren lurretan.
‎Eguraldiak uzten bazigun, belarretan esertzen ginen kremadun opilak jatera, eta freskagarriak hartzen genituen. Akazia zuria eta intxusa bereizten ez zekiten bi hiri haize emango genuen; mendi  txangoan zebilen amona aberats eszentriko bat eta bere iloba kaikua. Dokumentua eskatu ziguten tokietan, poliziek zein ostalariek errutinazko arreta eskaini zioten bai amonaren pasaporteari, baita neureari ere.
‎Areago, bizitza sozialaren gertakari esanguratsu guztiekin nahasten zen erlijioa51: helendarren historia soziala eta erlijiosoa gauza bat eta bera ziren52 Erlijioaren bidez egiten zen dena: gerrariak trebatu; neskatoei emazte eta ama izaten irakatsi; hasiera eman urtaroei; gertakari politikoak ospatu; babesa lortu itsasora edo gerrara joan baino lehenago; gaisoa sendatu; eta abar53.
‎Honelaxe argituko du Kojevek arazoa: A puntua eta B puntua identifikatzea, puntua A-tik B-ra igaroaraztea da; oro har, gauza desberdin bi identifikatzea, gauza bat eta bera aldatu dela adieraztea da. Halatan, denbora litzateke anitzaren berdintze ororen multzo infinitua, edo aldaketa ororena, zeinahi ere diren.
‎Ondorioz, esan dezakegu argi bakarraren bitartez eta bere baitan, elkartu egiten direla gauza eta bere irudia, bai, baina aldi berean batak zein besteak bat eta bakar gisa dirautela: islak gauza irudikatzen duenez, isla eta gauza bat eta bera dira, egia da, baina bikoizturik ere badaude, islaren bidez gauza berregin egiten den heinean.
‎Oraingoz egiazkoa da, kontzeptua eta errealitatea ez baitira bat izan hasieratik, eta oraindik ez datoz bat: amaieran baizik ez dira bat eta bera izango.
‎Ni, aldiz, bakarrik izaten nintzen nire lekuetan; emakumerik ez alboan, bai haatik gogoan, beti bat eta bera: nire ilobaren ama.
‎Egiatan, laku biak ibaiak lotzen ditu. Orain Truckee River izena duen ibaiak; lehenagokoen hizkuntzan Toogit yoo ibaia zenak; izenak gorabehera beti bat eta bera den ibaiak. Sortu, Lake Tahoe turismo lekuan sortzen da.
‎Isuri ostera, Pyramid Lake misteriotsuan isurtzen da orain Truckee River deritzon hori. Lehen Toogit yoo zeritzona, bat eta bera.
2007
‎" Feminismoa ez da homogeneoa, feminista ez da pertsona jakin bat eta bere moduko klonak; feminismoa bizitzeko modu desberdin eta ugari daude, pentsaera kontrajarriak biltzen dituen korrontea baita".
‎Urteek aurrera egin ahala ordea, zinema kontuetan adituak direnek maisulantzat jo dute Zuluetak ondutako pelikula. Hona hemen zuzendari baten eta bere obraren historia txikia.Sesio bikoitzak, hirukoitzak, amaiezinak gogoan ditu Zuluetak mutilzarotik. Gaztaroan, erabat erori zen zinemaren liluraren mende.
‎Kant-en terminologiara ohitua ez dagoenari nolatxobait adierazteko (oso desegoki, baina, kontzeptuari ez bada? irudimenari behintzat lagundu aldera!), bereziko bagenu bezala da, errealitate bat eta bera, udaberriko kukua adibidez, hautemateko begiaren modua eta belarriaren modua: adimenaren modua (enpirista) eta arrazoimenaren modua (logiko transzendentala),, sentsuen objektu bat(?) pentsatzeko dugun halako modu bikoitza?
‎Karaktereak adierazten duen hori (hizkuntza bakoitzaren diferentzia eta autonomia osoa), edo hizkuntzak gauzkalako eta mintzatzen gaituelakoa, ulertu behar da, gogoan izanez karaktereak izpirituaren kausalitateari egiten diola erreferentzia, hastapen laukoitzaren adieran betiere, inoiz ez dadin gaitzulertu ahal izan norbanakoaren uko gisa (agian interesatuki). Mundu bat eta bera da hizkuntza bakoitzean kontzeptura datorrena, pentsamenduaren lege berak dira hizkuntza guztien barne eraketa ildokatzen dutenak(, gramatika unibertsala?), diferentzia txikiekin62 Hizkuntza guztiak bat dira. Abiagune hauekin, mundu guztiak hizkuntza bat bakarra hitz egin lukeela ematen du.
‎naturaren haraindi, are aurkako Jainko bat da handik ilki dena432 Bestelakoxe Jainkoa eta erlijioa da, nahitaez, Zipreko itsas apar eta parfumeetatik loratua. Alta, Greziako argia eta paisaia behialako berak dira gaur egun, argudiatzen du; beraz, izpiritu grekoa ere bat eta bera da egun hala orduan: –Antzinako arima grekoa eta gaurkoa biak bat dira, lur beretik erneak biak, aire bera dute biek argi berberean arnasten? 433. Izenak bakarrik aldatu dira.
‎–Elkar maite duten gizon emakumeek pentsamendu bat eta bera izaten dute. Nik zurekin egon nahi nuen.
‎Asteburuan bisitan izango dituzten lagun batzuei buruz hitz egiten du, animoso. Psikiatra bat eta bere senarra. Hirian bizi den jende jatorra.
‎Harek zituen artikuluak eskuratzen, berexten, askotan baztertzen edo ondoko egunetarat gibelatzen, bat eta bere nahitara guti edo aski xederraturik ager arazten124
‎Kulturaren azterketak identitatera eraman gaitu behin eta berriro. Modernitatean kultura botere tresna izan dela esan dut, bereizteko tresna bat eta bere bereizketa onarrarazteko tresna. Kultura estatuek eta klase nagusiek asmatu zuten: nazioaren kultura kolektiboak denok berdinak garela dio, naziokideak; eta klasekultura findu eta landuak ezberdintasunak norberaren lanaren eta talentuaren emaitzak direla.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
Lehen forma
bat 414 (2,73)
baten 62 (0,41)
batek 41 (0,27)
batean 30 (0,20)
batekin 18 (0,12)
bati 13 (0,09)
batetik 11 (0,07)
Bat 8 (0,05)
batez 8 (0,05)
batera 5 (0,03)
baten gainean 2 (0,01)
bataz 1 (0,01)
bateko 1 (0,01)
baten azpian 1 (0,01)
baten bitartez 1 (0,01)
baten mende 1 (0,01)
baten ondoren 1 (0,01)
batena 1 (0,01)
batengatik 1 (0,01)
batentzat 1 (0,01)
baterako 1 (0,01)
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
Konbinazioak (3 lema)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia