2001
|
|
8,7 dm mm-tan eta ondotik hm-tan
|
nola
konberti?...
|
|
0 Begira ezazu Mirentxuk eta lnakik problema hau
|
nola
ebazten duten.
|
|
0 Begira ezazu bi problemak
|
nola
ebazten dituzten Mirentxuk eta liiakik.
|
2002
|
|
Bai ote da 3€ ko, 4 € ko, 6 € ko... billetik? Diharütza hauek
|
nola
osotzen dira?
|
|
Sekuentzia Zenbakien tau/ a Kanikarrek eta Dedek bezala jokoarekin hasten da (fitxategia ikus) ahoz" hirurogei..." ekin hasten diren zenbakien ezagutzeko. Laukitxo horietan fagoratua den deskonposaketa zenbaki horien adierazgarritasuna da(" hirurogeita hamahiru", 60+ 13 da)," hirurogei" ekin hasten den zenbaki bat zifraz
|
nola
idazten den jakiteko, zenbat hamarreko daukan jakin behar da (6 ala 7?). Beraz.
|
|
Egin molde pedagogiko honek (ariketa hasi aitzin, lan zuzena eta lan okerra erkatzea)/ an baten erreusitzeko egin beharren azal� tzera bultzatzen du; ikasleek hiztegi berezia finkatzen dute eta erabiltzen; beren/ ana aitzinetik ikusten dute, ohartuki lan egiten eta beren emaitza ebaluatzen. Ororen buru, haurrak hobeki badaki zer egin behar duen eta
|
nola
, zer" ez duen egin behar" badakielarik.
|
|
zenbakiak desordenan diktatuak dira. lkasleek orrialde behereko zenbakien lerroa erreferentzia gisa erabiltzen dute. Adibidez," lau"
|
nola
idazten den jakiteko, ikasleak laukitxoak konta ditzake" lau,, entzun arte...
|
|
" hogeita..."," berrogeita..."," hirurogeita..." edo" lau� rogeita..." hitzekin hasten den zenbaki baten idazteko segida entzutea baitezpadakoa da
|
nola
hasten den jakiteko: 2 ala 3rekin, 4 ala Sekin, 6 ala 7rekin, 8 ala 9rekin?
|
|
Hamar, hogei, hogeita hamar, etab. serietik has daiteke; ahoz� katzen den bigarren zenbakia lehenaren arabera� koa dutenen seriak: zazpi, hamazazpi, hogeita zazpi, etab., eta azkenik hain erregularrak ez direnak, hala
|
nola
: bat, hamaika, hogeita bat, etab. lrakasleak zenbaki bat erraiten du, ikasleek 10 gehitu behar dute (behereko laukitxoa aipatuz}.
|
|
Norberak xüxentü problementako materiala (gordailüa baliatüz) lkus 142 ostoaldean
|
nola
erabil. i...
|
|
Erakasle honek
|
nola
idazten dü, eskü ezkerrez ala eskü esküinez, ldazteko baliatzen düzün esküa Üngüra ezazü eta hitzak irakur.
|
|
Gaur egun, kenketa CPn berean abiatzea ez da gehiago duda� tan emaiten. lzaitekotz,
|
nola
egin da eztabaidatzen.
|
2005
|
|
Foruak IX menpe, hala
|
nola
Aragoin, Errioxan, Araban, Gipuzkoan eta Gaskonia
|
2008
|
|
• Eta
|
nola
–
|
|
Batzuetan, Ama etxen da eta Aita heldu delarik, erraten dio: Nola zara,
|
nola
iragan da eguna. Ongi, ihardesten dio Aitak, eta zuretzat, nola iragan da?
|
|
Nola zara, nola iragan da eguna? Ongi, ihardesten dio Aitak, eta zuretzat,
|
nola
iragan da. Ongi erraten dio Amak.
|
2012
|
|
• Testuan
|
nola
deitzen dituzte itsasoan ibiltzen diren itsasontziak. Zergatik zaie ontziei neke porturatzea?
|
|
Iraultza Europa guzira hedatu nahi zuen. Erresuman berean, erregetiarrak erregimen berriaren aurka altxatu ziren, hala
|
nola
Vendée eskualdean. " Frantzia lanjerrean zen".
|
|
1 dok. Baina emeki emeki arrangurak handituz zihoazen. Herri konkistatuak asaldatu ziren, hala
|
nola
Espainia. 2 dok. Oroit gaitezen erresuma honen geroa Baionan erabaki zela 1808an.
|
|
Europa bestelakotu zen: ozeanoen eta kontinenteen muga berriak ezagutu zituen, zibilizazio harrigarriak aurkitu, landare berriak ezagutu, hala
|
nola
tomatea, lursagarra eta artoa. 3 dok.
|
|
Esklaboak
|
nola
eramaten zituzten itsasontzietan?
|
|
Hiria, eta bereziki zitadela bisitatu zuen, hiriaren gerizatzeko obra handien egiten ari baitziren han. Besta frankotan parte hartu zuen, hala
|
nola
zezen lasterketetan eta Nafarroako eskualde guzietarik jinak ziren dantzarien ikusgarrietan eta lehiaketetan.
|
|
1537an, Ignazio Loiolakoak 1 dok. jesuiten anaidia sortu zuen. Jesuitek eskolak sortu zituzten; urrun joaten ziren misionest, hala
|
nola
Frantses Xabierkoa nafartarra Asiara. 2 dok.
|
|
• Soldaduek eta zibil katolikoek
|
nola
sarraskitzen dituzte protestanteak. Zer armarekin?
|
|
1 Aturri ibaia(
|
nola
izendatua da testuan?), Errobi ibaia, zurezko hiru zubiak (bat Aturri gainean, beste biak Errobi gainean), bi estekailuak (Errobiko portuaren gerizatzeko kate sistema).
|
|
Vauban ministroaren laguntzarekin, Frantziako muga bazterretako hiriak gotortu edo harresitu zituen, hala
|
nola
Baionako gotor plazan, San Izpirituko gotorleku edo zitadela berria eraikiaraziz. 3 eta 4 dok.
|
|
Zer du Maria Teresak buruaren gainean? Ezkontza
|
nola
adierazten da irudi honetan?
|
|
• 1782an," gabela" deitu gatz zerga ordaindu zutelakoan, Lapurdiko parrokia batzuk oldartu ziren, hala
|
nola
Kanbo, Heleta, Lekorne, Lekuine, Gixune. Azken herri honetan, 1784an, herriko ezkilak lurrean eman zituzten garaituak zirelako marka gisa.
|
|
Eskualde guzietan jendeak giristino kartsuak ziren eta beren fedea lekuko sainduak otoiztuz adierazten zuten, bai eta hurbileko zein urruneko beiletan parte hartuz ere, hala
|
nola
Konpostelako beilan. 1 dok. Hilen ehorzketetan lekuko ohiturei jarraikitzen zitzaizkien.
|
|
Gorte Nagusia deitu biltzarrak, errespetatu beharreko araudiak eta ezarri beharreko zigorrak erabakitzen zituen, hala
|
nola
isunak edo abeltzainen janari edota jantzien konfiskatzea eta azienda tropen bahitzea (carnal). Baigorriko ibarreko 1704ko araudien arabera eta XVIII. mendeko erregistroei berotzeko arraungintza artesaugintza urdeak ardiak begiratuz, debekatua zen:
|
|
Gorte Nagusiak ibarrari zegozkion erabaki nagusiak hartzen zituen, hala
|
nola
kapera baten eraikitzeko xedea.
|
|
kurtsako gerla zen. Kortsario batzuek fama handia zuten, hala
|
nola
Donibane Lohizuneko Joannot Peritz de Haranederrek edo Baionako" Kortsario ttipiak" (Coursic). 6 dok. kortsario:
|
|
Irudi honek metaturik diren bakailaoak eguzkitan
|
nola
idortzen ziren erakusten du.
|
2013
|
|
Senarrak ez baitzekien zer egin,
|
nola
kontsola eta nola irriño bat sorraraz haren ezpainetan, zazpi eginahalak egin zituen: lau haizetara igorri zituen zaldunak eros zezaten terik baliosena baina... alferrik.
|
|
Senarrak ez baitzekien zer egin, nola kontsola eta
|
nola
irriño bat sorraraz haren ezpainetan, zazpi eginahalak egin zituen: lau haizetara igorri zituen zaldunak eros zezaten terik baliosena baina... alferrik.
|
|
Senarrak ez baitzekien zer egin,
|
nola
kontsola eta nola irriño bat sorraraz haren ezpainetan, zazpi eginahalak egin zituen: lau haizetara igorri zituen zaldunak eros zezaten terik baliosena baina... alferrik.
|
|
Senarrak ez baitzekien zer egin, nola kontsola eta
|
nola
irriño bat sorraraz haren ezpainetan, zazpi eginahalak egin zituen: lau haizetara igorri zituen zaldunak eros zezaten terik baliosena baina... alferrik.
|
|
Golkoko itsaslasterrak (Gulf Stream) eta Mendebaldeko haizeak, ur epelarekin batean, hezetasuna ekartzen dute. Ondorioz, neguan
|
nola
udan, muturreko tenperaturak mugatuak dira. Klima hori klima ozeanikoa da.
|
2015
|
|
Irri batzuk alde guztietarik lehertu ziren ikaskide lerroetan. Orduan, ipuinaren kontatzen hasi zen den mendreneko xehetasunetan, esplikatuz zertako bigarren estaiko zizelkadura mehe luzea hautatu zuen, eta
|
nola
salbatu zituen, bera eta aingeru ttipia, margolan urdin neurrigabe liluragarritik.
|
2016
|
|
Egin denaren bilana,
|
nola
egin den, zer gai gustatu zaien, nola segituko den.
|
|
Egin denaren bilana, nola egin den, zer gai gustatu zaien,
|
nola
segituko den.
|
|
jestu kontrolatu baten bidez adieraztea eta irudimena lantzea. Jarduera desberdinei esker, haurrek beren gorputza
|
nola
orientatua den irudika dezakete. Badakite zer dagoen aitzinean, gibelean, gainean, azpian, eta eskuin, ezker, urrun eta hurbil.
|
|
◦ lehenak erabakitzen du
|
nola
lekualdatzen den beldarra; besteek segitzen dute.
|
|
• ohiko jokoak eta talde jokoak baloiarekin
|
nola
gabe: taldekideekin elkarlanean aritzea, elkarrekin aurkariei buru egiteko, arauak errespetatuz, eginkizun desberdinak ukanez (aitzinlari, defendatzaile, jokozain).
|
|
Saioa
|
nola
iraganen den aurkez.
|
|
Marrazkiaren bidez, 2 zikloko ikasle batek manera berezian mintzaraz dezake bere gorputza eta gogoan hobeki atxikiko du lehenago gimnastika gelan egin dituen motrizitateekintzak. Aholkatzen da marrazki liburuxka bat egitea ikasleak bere ekintza guziak bil ditzan, gimnastika ziklo hastapenetik bukaeraraino. ikasgelako suspertze jarduerak gimnastika saioen kronologiaren arabera eginen dira eta hauei esker ikertuko da
|
nola
ikasleek azaltzen duten beren gimnastika esperientzia.
|
|
◦ zenbat haurrek dantza eginen duten, ◦ zeinek, ◦ zer ordenatan sartuko diren eszenatokira, zein ibilbide eginen duten eta
|
nola
aterako diren, ◦ zer musika erabiliko duten.
|
|
berinak haurren begien arteko tarteari egokiak, kalitatezko ekaiez eginak... Gomendatzen da ikasgelan behar den denbora hartzea, erakusteko betaurrekoak
|
nola
ezartzen diren, haurrak ez duelako sekula bere baitarik egiten:" berinak" begi gainean ezar, elastikoa burezurraren gainaldera tira, puntu gorenean ezar (haurrek naturalki lepo gibelean ezartzen dituzte, betaurrekoen eraginkortasun hermetikoa ezeztatuz), behar bezala ezarri ondoan," berinen" gainean zapatu aire soberakina aterarazteko, elastikoaren tentsioa egokia dela segurta...
|
|
Ikasleak
|
nola
bana?
|
|
• agindu bat formulatzea edo birformulatzea (nork?
|
nola
–), • egin duguna, sentitu duguna deskribatzea, • nork bere ekintzari buruzko iritzia ematea, • beste norbaiten ekintzari buruzko iritzia ematea, • aholkuak ematea, • arbitratzea.
|
|
Ikasleak
|
nola
bana?
|
|
Joko batzuek, oinarrizko nota eta bere harmonikoak elkartzen dituzte. Adibidez, do nota, nota goragoekin elkar daiteke, hala
|
nola
sol, do, mi, sol, si bemol, do, re. Harmoniko horietarik batzuk hautatuz, soinuari kolore berezi bat ematen zaio.
|
|
Grabazio hau interesgarria da: erakusten du
|
nola
musikari bakar batek hainbat ahots bereiz grabatu ondotik, elkar ditzakeen. Bateria osoki elektronikoa da.
|
|
kobrezko haize instrumentuenak, besteak beste. Soinua bera, bi fitxa berezitan aipatzen da, musika tresnek soinu hori
|
nola
sortzen duten azalduz. Musika tresnen zerrenda bat ere aurkituko duzue, bakoitzaren hedadurarekin.
|
|
Haize musika tresnen familiak airea baliatzen duten musika tresna guziak biltzen ditu, hala
|
nola
zurezko musika tresnak (flauta, klarinetea, oboea, fagota, saxofoia) eta kobrezkoak (tronpeta, tronpa, tuba, tronboia, saxhornoak). Organoa, harmoniuma eta eskusoinua ere gehitzen ahal dira.
|
|
Zurezko musika tresnen familiak, izenak adierazten ez duen bezala, metalezko musika tresna batzuk ere biltzen ditu, hala
|
nola
flauta handia edo saxofoiak. Baina denek musikariaren hatsa behar dute; ahokadura sinplea dute (moko bat edo seskazko mihi bat) eta hodian dauden zilo zenbait hetsiz edo irekiz jotzen dira.
|
|
saquer= tiratu, bouter= pusatu). Gaur egun, tronboi mota desberdinak erabiltzen dira, hala
|
nola
mi bemol eko altua, ut eko tenorra, arruntena, baxua eta kontrabaxua. Badira ere pistoi tronboiak, irristailurik gabe, tronpetek bezala hiru pistoi dauzkatenak.
|
|
Mintz perkusioak eskuz kolpekatzen ahal dira, hala
|
nola
, pareka dabiltzan bongo ttipiak eta zurezko konga luzeagoak. Haien larruaren tentsioa besoaren presioak doitzen du, eskuek jotzen duten bitartean.
|
|
Mutikoek eta neskek ikas dezakete tronboia jotzen, 9 edo 10 urtetik goiti. Ikaskuntza fase desberdinetatik iragaten da, hala
|
nola
arnasketa, koordinaketa, irristailuaren teknika, tinbrea... eta ikasle gazteak ahalik eta goizen elkartzen dira binaka, hirunaka, launaka... Ikasketa tronboi baten prezioa 600 eta 1 500€ artekoa da.
|
2017
|
|
Zergati edo argibide anitz bada beraz, denak eztabaidagarriak. Hain segur, jendeak harpeak
|
nola
erabiltzen zituen jakin arte, artearen erran nahia ez da argitzen. Teoria bakoitzak egiaren zati bat dauka behar bada...
|
|
Ekai mota anitz erabiltzen zituzten, hala
|
nola
hezurrak, harria, zura, buztina eta bolia. Eskuak, zotzak (moldaketa), eta harri zorrotzak (eskultura eta grabadura) ziren orduko tresna erabilienak.
|
|
Harpeetako paretez gain, lehen artistek beste euskarri anitz erabiltzen zituzten, hala
|
nola
hezurrak, adarrak, buztina, bolia eta harria.
|
|
Laborantzarekin betan, europarrek kanpotik heldu beste usaia batzuk ere berenganatu zituzten, hala
|
nola
harpeetan ehorzten zituzten gorpuak kanpoan lurperatzea. Hilei megalito deitu harrizko aterpeak eraikitzen zizkieten.
|
|
Egile ezezaguneko kanturik ere izan da Euskal Herrian, hala
|
nola
Bereterretxeren khantoria. Musika egileak trobadoreak/ troberoak berak izan zitezkeen, eta batzuetan doinuak musika liturgikotik inspiratuak ziren.
|
|
Olerki hau XV. mendearen erditsukoa da, eta kontatzen du
|
nola
Bereterretxe zalduna eraila izan zen, Leringo konde eta beaumontarren leinuburu zen Luis Beaumonten manuz. Beraz agaramontarren eta beaumontarren arteko gatazkan kokatzen da.
|
|
Metala lantzen trebe ziren eta teknika anitz erabiltzen zituzten, hala
|
nola
bozeltzea, grabatzea eta moldera isurtzea. Urrezko, zilarrezko, brontzezko, kobrezko edota burdinazko gauzak begizta sarez eta itxura geometrikoz apaintzen zituzten.
|
|
Diru, ontzi eta beste gauza anitz atzeman dituzte, hala
|
nola
olio lanpa bat. Zeramikazko lanpa, kiribilez eta borrokalari baten itxuraz apaindua da.
|
|
6Azpiko marrazkiei eta laugarren dokumentuari begiratuz, esplika ezazu olio lanpako borrokalaria
|
nola
egin zuten. zurezko moldea buztina
|
|
Marrazkiko gaztelua urez inguratua da. Gatazkarik ez zelarik,
|
nola
egiten zuten gaztelutik ateratzeko. Marrazki batez adieraz ezazu.
|
|
Denek 778an Karlomagnoren armadaren atzeguardia
|
nola
suntsitua izan zen aipatzen dute. Obrak ez dira gatazka gertatu zen garaikoak, baizik eta mende batzuk berantago sortuak.
|
|
▪ Laukiak eta legendak osa itzazu, zentzumen organoek inguruneko estimulazioak
|
nola
hartzen dituzten eta informazioak burmuinari nola igortzen dizkieten erakusteko.
|
|
▪ Laukiak eta legendak osa itzazu, zentzumen organoek inguruneko estimulazioak nola hartzen dituzten eta informazioak burmuinari
|
nola
igortzen dizkieten erakusteko.
|
|
◦ Esplika ezazu nerbio mezuak neurona batetik bestera
|
nola
transmititzen diren.
|
|
◦ Zenbait erranaldiz esplika ezazu linfozitoek infekzio bati
|
nola
buru egiten dioten.
|
|
Sexuzko ugalketaz gain, lore landareak organo berezi batzuen bidez ere ugaltzen dira, hala
|
nola
estoloien edo erraboilen bidez. Organo horiek ez baitira ernalketaren bidez sortuak, sexugabeko ugalketa dela erraten da. Ugalketa mota honen bidez landareek banako berriak laster sor ditzakete eta ingurune berriak inbadi.
|
|
▪ Gorputzaren eta giharren eskemaren ondoan legenda ezar ezazu, pausan eta indar egitean, mugimendua
|
nola
agindua den erakusteko. Giharrek hartzen dituzten elementuak eta indar egitearen ondorioak osa itzazu.
|
|
Digestio sistemak organo franko baditu, hala
|
nola
hestea, gibela eta bihotza.
|
|
◦ Ondare genetikoaren transmisioa
|
nola
egiten den erakuts ezazu: erran ezazu zenbat kromosoma diren espermatozoidean, obuluan
|
|
◦ Testu labur bat idatz ezazu eta esplika
|
nola
ugalketa moldeak eraginik duen buraso (ar) en ondare genetikoaren transmisioan.
|
|
◦ Zenbait erranaldiz, esplika ezazu
|
nola
duen sexuzko ugalketak banako berdingabeko bakar bat sortzen.
|
|
Hautespen naturala (k): mutazioak eragiten ditu banako populazioetan. belaunaldiz belaunaldi ezaugarri egokiak hedatzen ditu banako populazioetan. ezaugarri egokiak
|
nola
desegokiak berdin hautatzen ditu. ez da bizidunen eboluzioaren arduraduna.
|
|
Ez dute denek ahultasun maila bera arriskugarritasunaren aitzinean. Arriskugarritasuna eta jokoan denaren ahultasunaren konbinazioa da arriskua, hala
|
nola
Frantzian den tornado arriskua.
|
|
Zenbat gakots atzeman ditu Anak orain arte? Errazu gakots bakoitza
|
nola
atzeman duen.
|
|
• karta bat har eta non eta
|
nola
atzemana izan den erran.
|
|
• Aztia! Irensten baldin badituzte,
|
nola
eginen dugu ipuinen kutxaren irekitzeko. Ezinezkoa izanen da!
|
|
Ez daki
|
nola
egin ipuinen kutxaren bidea segitzeko. Baina aztiak kantu bikaina abesten du eta ondotik Ana lasaitzen da.
|
|
Ez daki
|
nola
egin ipuinen kutxaren bidea segitzeko. Baina aztiak kantu bikaina abesten du eta ondotik Ana lasaitzen da.
|
|
Ha!
|
nola
engainatu ditugun! —dio Anak.
|
|
Ha!
|
nola
engainatu ditugun! —dio Anak.
|
|
• Nor zaitut? Eta
|
nola
lagunduko nauzu. Aspertzen naiz ganberan, ez dakit zer egin!
|
2018
|
|
Multimetroa
|
nola
balia?
|
|
◦ Argia
|
nola
hedatzen den beha, eta haren bidea bistara.
|
|
• ekintza aditz (ar) en (deskribatu, frogatu, etab.) edo/ eta galderazko aditzondoen eta izenordainen (nor,
|
nola
, zergatik, etab.) atzematea;
|
2020
|
|
Atxikarauko 55 orrialdea osa ezazu, aditzak
|
nola
jokatzen diren berrikusteko.
|
|
Ikatza
|
nola
egiten den jakiteko, Euskara 2 eskuliburuko 126 orrialdea berriz irakur ezazu. Eskuliburu horretako 119 orrialdean den Olentzerok sua dakar testua irakur ezazu.
|
|
Ni xoratu naiz, toki ederra eta baketsua baita. Txillidak espazio betea eta espazio hutsa
|
nola
adierazten dituen ikusteak, emozio handiak sorrarazi ditu ene baitan."
|
|
Arroka
|
nola
draina?
|
|
Eskeman oinarrituz, hondakinak hondartzara
|
nola
heltzen diren azal ezazu.
|
|
Ondotik zure azalpena burasoei irakur diezaiekezu. Itsasoaren eta itsasbazterraren gerizatzeko, etxeko hondarkin kantitatea
|
nola
ttipi zenezaketen aipa.
|
|
Hitz inguratuen aitzineko hitzak
|
nola
deklinatuak dira?
|