2000
|
|
Baliabideen ustiaketa mugatuko da biotopoetan, ustiapen hori eta babestu nahi diren balio ekologikoen kontserbazioa bateragarriak direnean izan ezik. Aparteko zuhaitzaren eredua ere, erabiltzen da eta badira hainbat zuhaitz, eredu honen aginduetara babestuta, edozein modutan,
|
ezin ditugu
, hertsiki «ingurune naturaltzat» hartu.
|
|
museoak dirua xahutu besterik egiten ez duten gauzak bezala hartu dira. Hori guztia dela eta,
|
ezin ditugu
museoak galtzen utzi, etekina atera behar diegu eta errentagarri bihurtu. Guggenheim-ekin ikusi da museoekin dirua irabaz daitekeela."
|
|
Eta hor dira aldizkariak, esaterako. Gainera helduak ere
|
ezin ditugu
ahaztu. Horri guztiari Gabonetan heldu beharko diogu.
|
|
Baina
|
ezin ditugu
ahaztu aldaketa kualitatiboak: inbertsio publikoak egitekoerabaki-irizpideak edota enpresa eta zerbitzu publikoen kudeaketaren helburu estrategikoak, merkatu-irizpideen bitartez zehazten hasi izan dira.
|
|
Soziolinguistikak euskararen fenomeno sozialak barrutik ezagutzera eraman beharbagaitu,
|
ezin ditugu
kanpoko esperientziak ahaztu, hizkuntza gutxituak edo erabileramurritzekoak normaltzeko egin izan dituzten bideak, alegia. Aldizkariaren erredakziotik Txillardegiren zuzendaritza-lana ezagutu izan dugunok, zinez berretsi beharradaukagu berak gai horri eman izan dion garrantzia.
|
|
Gaurtik aztertuta, ordea, frogatuta daukagu bai irudi, bai teoria ugari eta ez gutxitan interesgarri eta aberats batzuk zabaldurik ere, erabilidituzten egiturak, mentalak izan direla fisikoak baino gehiago, neurtu ezinezkoak, errealitatearekin lotura zehatzik gabekoak. Horiek ere
|
ezin ditugu
eduki nortasunaren, banakoa edo multzokoa, eta gure kulturaren oinarri.
|
|
Beraz, lan honi jarraipena ematea mereziko luke. Halere, gai honetan ere
|
ezin ditugu
ahaztu goian jadanik aipaturiko aldaketak. Alde batetik, ez zait iruditzen osotasuna edo exhaustibitatearen helburua errealista denik.
|
2001
|
|
Halaber, gizarte hau aldatzeko proiektua eduki behar du. Kapitalismoak daraman politika, globalizazioa eta merkatua jaungoiko bihurtzea,
|
ezin ditugu
onartu. Elkartasunerantz eta sozialismorantz doan bide bat ireki behar du.
|
|
Eta irakurketa kontuez ari garenez,
|
ezin ditugu
ahaztu 100 metrok izan dituenen artean polemiko eta eztabaidatuenak izan direnak. Nobelaren beraren oinarrizko kontaketarengatik, hau da, izenburutik bertatik azpimarratzen den ihesaldiaren ehun metroen kontaketarengatik, intepretazio politikoak ugariak izan dira.
|
|
Berriki argitaratu dira Izenik gabe eta Aurrera liburuak Bada musikarik (1996) izenburupean. Datagatik
|
ezin ditugu
aipatu Sarrionandiaren iturri gisa. Baina lehenago bazen erdal itzulpen bat Editora Nacional-ek kaleratua Aurrera liburua hartzen zuena (1982) eta itzuli zen baita ere Gau bat Hamlet-ekin (1970), eta hauxe liteke aukeratu zuen ezaupidea, kontuan harturik, gainera, Holan presente dagoela Izuen gordelekuetan barrena liburuan.
|
|
Espainian ikertzaile bikainak daude eta
|
ezin ditugu
alferrik galtzen utzi, ikerketa ez baitute tresnek bakarrik osatzen.
|
|
(Joxepari, kexu) Mutila ala neska izango den jakin arte
|
ezin ditugu
opariak erosi...
|
|
Dena dela, delitu ekonomikoak ere zigortu egin beharko lirateke. Haren esanetan,
|
ezin ditugu
begiak itxi Afrikako pobrezia ikaragarriaren aurrean. Hainbeste jende goseak hiltzen eta zenbait agintari eta lider eztitan, bilioika dolar handik atera eta Mendebaldeko bankuetan sartzen, hori ez al da ba genozidioa?
|
|
Labanak
|
ezin ditugu
armamentuaren barnean sartu, hauen erabilera egunerokoa, etxekoa, izango zen eta.
|
|
Alabaina, ene ustez, mitoa, k eraginik eduki badu ere,
|
ezin ditugu
faktoreendotestualak inolaz ere ahaztu; hots, testutik kanpo geratzen diren halako arrazoien ondoan, testu-barnekoak ere funtsezkoak dira. Zalantza barik, testuek berekliluratu gaituzte irakurleok5 eta, harrapatu?
|
|
Arrisku kimikoak Kontsumitzaileen osasunerako arrisku gisa nabarmendu behar da kausa nagusiak mikrobiologikoak direla. Hala ere, arrisku mikrobiologikoak kontrolatu ondoren,
|
ezin ditugu
ahaztu arrisku kimikoak. Azken horiek gero eta lotura handiagoa dute intoxikazio kronikoekin, epe luzeko arazoekin eta, jakina, animalien osasunean erabiltzen diren antibiotikoekiko erresistentzia ezagunarekin.
|
|
Horiek guztiak plazaratzeko ekin genion Mitxelenaren euskal lanak gaztelaniaz jartzeari, baina euskal hiztunok ezin diogu bizkarra erakutsi geure erantzukizunari,
|
ezin ditugu
geure erruak besteenekin zuritu. Egia da, halaber, ulergarria dela halako atakan dagoen herri batek, bere baitara bildurik, bere bertuteak ederretsiz aurkitzea historiaren bazterño batera zokoratu izanaren ukendua.
|
|
Betor ondotxo, ez baitugu behar adina ezagutzen. Negarrez gaude beti, euskal irakurgai gutxi ditugula eta, eta ditugun ederrenak ere
|
ezin ditugu
, edo ez ditugu nahi, irakurri.
|
|
Kolorea, beroa eta Natur Zientzietan aztertzen diren ezaugarri gehienak aipa daitezke adibide gisa. Ezin ditugu aitzinatu nolakotasun ezberdinak,
|
ezin ditugu
aldez aurretik asmatu, sentsazioa beti a posteriori baita, baina bai edozein nolakotasunek maila bat izango duela. Aitzinapenek handitasun intentsiboaren eraikuntza oinarritzen dute.
|
2002
|
|
Baina hauetaz gain
|
ezin ditugu
aipatu gabe utzi ondorengo hauek: San Joakin, San Martin (burdinazko langa platereskoa)," Dolorosa" (erretaula barrokoa), Espiritu Santu edota Itxaropenaren Andra Mariren kaperak; XII. mendeko Andra Mari Zuriaren tailua, Villaespesaren mausoleo gotikoa, koru zoragarria (XVI. mendea), organo barrokoa, zilargintzako lan ugariak eta abar oso luzea.
|
|
Nazioarteko politika ekonomiko konkretuak, esaterako. Baina
|
ezin ditugu
politikak desobeditu legeak desobeditzen diren bezala. Politikak desobeditzeko zeharkako desobedientzia zibila garatu behar da.
|
|
Hala izan bazen edo ez bazen, gauza da, gertakari miragarri frankoren egiletzat hartua dela geure Aztia, bere garaikideen ustez deabruarekin itunen bat egina zuen gizona. Baina hemen
|
ezin ditugu
denak aipatu, eta beraz, haren berri zabal jakin nahi duenak, Fultxo Crespo, Mikel Fernandez eta Josu Jimenezek Txalaparta argitaletxearen bidez plazaratu duten" Johanes, Bargotako Aztia" liburura eta CDra jo beharko du, edo bestela, Interneten murgildu eta www.pnte.cfnavarra/bargotakoaztia/ orrialdeak dioena kontuan hartu.
|
|
Ulertzekoa denez,
|
ezin ditugu
jakin zenbat erdarazko artikulu argitaratu zirenbai hemengo bai kanpoko erdal aldizkarietan (gaztelaniaz, frantsesez, ingelesez, etab.).
|
|
Izan ere, ikuspuntu ezberdinen araberasortzen dira definizio ezberdinak. Orain
|
ezin ditugu
definizio ezberdin horieksakon aztertu, baina gure ikerketaren barnean hiria zer den adierazi beharko dugu; hain zuzen, gure kasuan, iragan historikoak markatzen digu hiriaren kontzeptua.
|
|
L. de la Granja, F. de Meer, S. de Pablo, J. Chueca, M. Ugalde, M. Aizpuru, G.Jauregi, A. Gurruchaga eta ni neu). Jakina, hemen
|
ezin ditugu
liburu eta artikuluhoriek guztiak banan-banan aurkeztu eta aztertu. Gainbegirada orokor batekinkonformatu beharko dugu, eta bertan, gure gaiari dagokionez, gaur egungo egoerahistoriografikoaren argitasunak eta itzalak non dauden adierazten saiatuko gara.
|
|
Interpretazio-bideetan, egin beharreko jauzia dugu fikziozko genero desberdinen arteko bereizketa; izan ere,
|
ezin ditugu
nahastu. Historiolariok ez dakigu bereizten garrantzitsua zer den eta zer ez den, eta aldaketaren aztertzaile nagusibihurtu gara.
|
|
Haurtzaroaren ikerkuntzari buruz zerbait onuragarririk aipatzekotan, horreninguruan sortu den disziplinartekotasuna dugu. Zentzu horretan, eta mentalitateenhistoriaren interesgunetik abiatuta,
|
ezin ditugu
ahaztu Euskal Herrian tradizio zientifiko luzea duen etnografiaren ekarpen garrantzitsuak, bereziki Etniker taldeakegindako lana, zeinean jaiotza, bataioa, puerperioa, lehen haurtzaroa, gaztaroa, ezkontza eta ezkontzatik kanpo sortutako umeei buruzko adiera, ohitura eta errituak azaltzen diren (Etniker Taldea, 1998). Zer esanik ez, hor harrobi garrantzitsuaaurki dezake haurtzaroa iker-objektutzat hartzen duen edonork.
|
|
Ikastolek ekarpen garrantzitsua egin diote euskal hezkuntza sistemari, baina egindako prozesuaz guztiok ikasi behar dugu: alde onak aprobetxatu, bai, baina
|
ezin ditugu
akats berdinak errepikatu.
|
2003
|
|
Guk gainera ez dugu kanpaina luze bat egiteko asmorik. Guk
|
ezin ditugu
egunero gure indarrak xahutu mobilizazio kanpainetan. Gure kontuen bahitzeko erabakia datorren hilabetean edo hemendik bostera gauza daiteke, bien bitartean lanean jarraitu beharra daukagu.
|
|
Halaber, hizkuntzak, eurak guztiak, hiztun taldeentzako, ideia, nahi eta esperientziak pertsonen artean trukatzeko bitarteko soil ez direnez eta, beste osagai batzuen artean, hiztun komunitateei loturiko kulturen erakusle edo adierazpen sinboliko ere direnez, hamarkada luzeetan eskuratutako eskuduntzak, eskola giroan, gure kultura hedatzeko eta indartzeko ez dugula baliatu onartu beharrean gaude, beraz, eginkizun daukagu eta erantzukizuna geurea da bete-betean, ez Madrilena ez eta Parisena. Alferrik gertatzen bada ere, gure haur eta gazteen motxilak zamatu ahal ditugu nahi beste, gure erantzukizunak
|
ezin ditugu
arindu, ordea.
|
|
Eta, batez ere, produktu freskoek edo gordinek jadanik prestatuta dauden elikagaiekin kontakturik ez izatea, hori elikagaien arteko kutsadura gurutzatua baita eta ez baita inoiz desiragarria. Bestalde,
|
ezin ditugu
gainazalak ahaztu, bai elikagaiak lantzeko edo manipulatzeko erabiltzen direnak, bai elikagaiekin kontaktuan egon daitezkeenak edo elikagaietatik hurbil egon daitezkeenak. Kasu horietan, bai mahai-tresnak, bai platerak eta tresnak oro har, bai elikagaiak ebakitzeko erabiltzen diren taulak, bai mahaiak, bai sukaldeko trapuak ere, behar bezala garbitu behar dira, urarekin eta detergentearekin.
|
|
Matiasi denak iruditzen zitzaizkion berdinak, Hendrickek eta Egasek zerikusirik ez daukaten arren. Gauza batzuk berdinak iruditzen zaizkigu beti eta
|
ezin ditugu
bizitza osoan desberdindu, ez baldin bagara oso pertsona arduratsuak eta metodo zurrunak aplikatu zaleak, jabalina jaurtitzaileak bezala.
|
|
Lehenengo arrazoia: legeok kopuruaren aldetik mugagabeak, anitzak eta ugariak izatean, gizakiok
|
ezin ditugu
denak antzeman, baina zentzutasuna erabilita, legeok aurkitu eta beharrezkoak diren kasu guztietan aplika daitezke. Hori argiro ikusiko da, Zuzenbide -gai xeheen erregela oro irakurriz gero.
|
|
Jakina, arazoaren azpian Humek indukziozko printzipioari egindako kritika eguneratua suma dezakegu: maila enpirikoan sekula
|
ezin ditugu
" oro" bezalako terminoak erabili, horrek dakartzan orokortzeak ezin baitira justifikatu. Ezin dugu" Bele oro beltza da" baieztatu, ez baitakigu etorkizunean, mutazio genetiko baten ondorioz apika, ez ote diren grisak izango.
|
|
Zein da beren zeregina ezagutzaren aurrerapenean? Ziur asko
|
ezin ditugu
gure teoriak haietatik eratorri, zehaztapen oinarrizkoenek erakusten duten bezala. Eta ezin dugu irizpide negatibo bat eman honakoa esanez, adibidez:
|
2004
|
|
Esandakoa: politikaren eta ekonomiaren alorrean boterearen kategoria txertaturik daukagu, instantzia horietan ikusten dugu boterearen eragina, baina herri ekimenaren alorrean, dirudienez, gaitasun ideologikoaren eta ahalmen sozialaren kategoriak
|
ezin ditugu
botere-kontzeptuaren baitan kokatu.
|
|
Silogismo hori zuzena da;
|
ezin ditugu
zalantzan jarri lehenengo bi premisak. Horiekberen baitan daramate ondorioa, argudiatze deduktiboari begiratuz gero bederen.
|
|
Bestela, inbertsio bat egin zitekeen, baina gero ezin izango zen erabili. Era berean, 400 megahertze edo gehiagoko Pentium II bat ez badugu,
|
ezin ditugu
erabili gure ordenagailuko DVD unitatea eta telebistarako irteera duen txartela, ohiko DVD irakurgailuaren ordez; MPG 2 deskonprimagailu-txartela ere instalatu beharko dugu, mikroprozesadoreari filma erreproduzitzen laguntzeko. Azken txartel hori grafikoaren moduan jartzen da, baina BBA zirrikitu libre batean.
|
|
Richardson-en arabera, badirudi Feltonena “gure bezero-oinarrian errepikatzen ari ez den gertakari isolatua dela. Mezuak nola galdu ziren ulertzeko lanean ari gara, baina
|
ezin ditugu
berreskuratu”. Horrelako egoeren aurrean, erabiltzaileek protesta egiteko baliabide gutxi dituzte; izan ere, Hotmail bezalako atariek ez dute erantzukizunik izango internautek beren zerbitzuak erabili ahal izateko sinatzen duten akordioari jarraiki, arlo horretako adituen arabera.
|
|
" Gertakarien irudiak egiten ditugu" (2.1). Gertakarien berri ematerakoan
|
ezin ditugu
gertakariak berak geure aitzinera ekarri, ezin dugu gertakarien erabateko ordezkapen edota kopia material bat egin, Aristotelesek jadanik ongi ohartarazia zuen bezala (De Sophistici elenchi, 1.165a). Gertakarien berri emateko, hitz egitera behartuak gaude ezinbestean, hots, hitzez baliatzera behartuak, hitzak oro har errealitatearen irudiak direlarik.
|
|
" Baina, kreditu horiek, orain
|
ezin ditugu
pagatu. Nire pentsioarekin doi-doia iristen zaigu...
|
2005
|
|
Guk harreman zuzena dugu Javier Vizcainorekin, berak esaten digu astero zer duen. Sartu genuen azkeneko gauza sukaldariena izan zen, astero-astero astakeriak esaten dituzte baina den-denak
|
ezin ditugu
sartu. Jendeak erraz identifikatu behar ditu.
|
|
Lanaren erdia irrati-korteetatik atera dugu. Tertulietan esandako horiek gaztelaniaz dira, hitzez hitzekoak, eta ezin dugu solasaldietatik ateratako ezer aldatu;
|
ezin ditugu
euskarara, berdin frantsesera, edo ingelesera itzuli. Nahigabea ematen dit hain leku handietan egotea eta antzezlana euskaraz ez izatea.
|
|
Manelen ustez, «kontua ez da hizkuntza zaila dela, kontua da hizkuntza horrekin harremanik izatea zaila dela. Hesiak asko dira; adibidez, zergatik
|
ezin ditugu
hemen ikusi Euskal Herriko hedabide publikoak. Euskara ikasi, ikas daiteke hemen, baina telebista digitala edo satelitekoa ez badaukazu behintzat, hizkuntzarekiko kontaktua ezin duzu mantendu hedabideen bitartez, ezin duzu euskara eguneroko bihurtu».
|
|
Testuinguru honetan,
|
ezin ditugu
aipatu gabe utzi frankismoaren eta faxismoaren kontra borrokatu zuten emakumeak. Oposizioarentzat urte latzak izan ziren eta borroka klandestinoa zaila eta arriskutsua izan zen.
|
|
C. Prozesu honetan barnetik sortutako tresnak dira garrantzitsuenak. Hala ere, kanpoko ekarpenak
|
ezin ditugu
baztertu. Kanpotik datozen soluzioekaskotan ez dute ondo ezagutzen edo bereizten barneko errealitate sozialazein den.
|
|
Lurrikara indartsuenaren bitartez ere Lurraren azaleko puntu batek jatorrizko kokapenetik mugitzeko duen gaitasuna 10 cm-ra mugatzen da. Bibrazioak oso motelak direnez, tresna berezien bitartez baino
|
ezin ditugu
sumatu.
|
|
Bere iritziz, diagnostikoak klinikoa izaten jarraitu behar du. Erradiazioek izan ditzaketen bajak direla eta,
|
ezin ditugu
haurren eraginpean jarri arreta falta eta hiperaktibitatea diagnostikatzeko beharra dugun haur guztiak”. Terapia egoki batek, “botikak eta psikoterapia konbinatzen dituena”, garuneko disfuntzioa zuzentzeko eta, oraingoz behintzat, arazoa gainditzeko aukera ematen du.
|
|
Saio honetan ‘beste’ aurpegia erakusten ahaleginduko gara, emakumeen uztaren ale batzuk ekarriko ditugu orriotara; denak asko dira eta
|
ezin ditugu
hona ekarri, ez dugulako gehiegi luzatu nahi. Horretarako lan esanguratsuen zerrenda bat aurkeztuko dugu jarraian (zerrendak egiteak duen akatsa du honek; hau aukeraketa posible bat da, beste asko egin ahal ziren baina hau da oraingorako egin duguna).
|
2006
|
|
Horien lehiakide merkeagoak dira minicab izenekoak, baina, hori bai,
|
ezin ditugu
kalean geldiarazi.
|
|
Testuinguru honetan kokatu behar dugu, hain zuzen ere, Lope Garcia de Salazar (1399-1476 inguru), seguruenik, gure lurretako Erdi Aroko historiografiaren pertsonai nagusia dena. Baina, era berean,
|
ezin ditugu
aipatu gabe utzi Frai Diego de Ayalaren La casa y linaje de Ayala y los nombres de los señores de ella eta Anales breves, edo Frai Gonzalo de Arredondoren Recopilación de los Fueros Antiguos de Vizcaya.
|
|
Interesaren kontzeptua gizabanako arrazionala den aktore sozialaren ideiarekin lotuta dago, hots, interes indibidualen kalkulu arrazionala egitenduen subjektuarekin. Gizarte-jokabideak, ordea,
|
ezin ditugu
arrazionalitate hutseramugatu, gizarte-faktore errotu eta kementsuek jokatzen baitute bertan. Zentzuberean, seme-alabez ari garenean, afektuen munduan gabiltzala onartuta ere, etaamatasuna eta aitatasunaren nozioan afektuen osagaia erabatekoa dela onartuta, horrek ez du esan nahi sentimendu horietan gizarte-faktoreek jokatzen ez dutenik.Izan ere, eta emozioen antropologoen lanek argitzen duten moduan, afektuak, maitasuna barne, testuinguru kultural batean konprenitu behar ditugu.
|
|
Abadia handi horien artean, Errioxan kokaturiko Naiarakoa edota Donemiliaga Kukullakoa nagusiak ziren arren, Burgosko mendietako Oña monasterioa, Nafarroa Garaiko Leire, eta, Aragoi Garaiko San Juan de la Peñakoa
|
ezin ditugu
ahantzi. Izan ere, horiek guztiek X., XI. eta XII. mendeetan zehar indarra hartu zuten euskal lurraldeetan, eta nolabait, esparru geografiko horren banaketa gauzatu zuten, gaur egungo hiru probintziak orduko eragin-esparruetan mugatuz:
|
|
Kasu askotan, energia-iturri horiek ez dira infinituak, eta amaitu egin daitezke. Gainera, horien erabilera irrazionalak eragina du ingurumenean eta klima-aldaketan, eta kontsumitzaileok
|
ezin ditugu
gertaera horiek ahaztu”. Azkenik, Pura García CCOOko Gizarte Politikako idazkari konfederalak esan zuen bere sindikatua Gobernuarekin eta enpresaburuekin hizketan ari dela Kiotoko Protokoloa betetzeko, eta arintze-ekintzak abian jartzea bultzatzen duela, hala nola energia aurrezteko planak, energia-iturri berriztagarriak instalatzea eta baliabideen kudeaketa hobetzea, “gutxiagorekin gehiago ekoitzi ahal izateko”.
|
|
Bizitza guztirako kartzela zigorra sinarazi nahi digute. Modu horretan, edozein motako lan prekarioak betetzera behartzen gaituzte, eta
|
ezin ditugu
aurrera begira egin nahi ditugun proiektuak landu", adierazi dute Segikoek.
|
|
Beharrezkoa da, noski, batez ere eraginkortasunarekin eta helburu komunikatiboekin lotuz gero. Baina euskarara etortzen ari direnak eta euskaran justu antzean dabiltzanak
|
ezin ditugu
kalitatearen estigmarekin gurutziltzatu, ezin dugu ustezko kalitatea erabileraren erabateko galga bihurtu.
|
|
Gizarte mizenikoa berreraikitzeko, ordea, nahikoa da Linear B taulatxoetan eta ondare arkeologikoan bildutakoa erabiltzea. Badaude, halere, modu nahastezinean mizenikoak diren hainbat elementu Homeroren testuetan, eta
|
ezin ditugu
utzi alde batera: leku historikoak eta geografia; izenak eta deiturak; armak eta lanabesak; kultur ondarea...
|
|
Ez dugu interesik horrelako heroi zakarren gorabeheretan eta sentimenduetan; bizioaren eta bertutearen arteko mugak horren nahasi ikustea ez dugu atsegin. Idazle horiei dagokienez, haien aurreiritziak aintzat hartuz, barkaberak izan bagaitezke ere,
|
ezin ditugu
haien sentimenduak onartu, ezta garbi asko gaitzesgarritzat hartzen ditugun haien pertsonaiak begi onez ikusi ere.18
|
2007
|
|
Ñabardura garrantzitsua da, datuek ez baitute besterik esaten. Tentagarria bada ere,
|
ezin ditugu
, adibidez, hiztunak bi multzotan sailkatu: euskara erabiltzen dituztenak eta erabiltzen ez dituztenak.
|
|
Maiztasun askotako soinuak batera daudenean, batzuek besteak estaltzen dituzte, eta
|
ezin ditugu
denak entzun. Artxibokoa
|
|
Estatuaren oniritzia ez baduzu, ez zara inor (ez zara legala), nahiz eta gureartean bizi. Hemen bizi diren ilegalak
|
ezin ditugu
euskal herritartzat jo, Espainiaketa Frantziak hala inposatzen digutelako. Gu ez gara euskal herritartasun subordinatua egozteko inor.
|
|
Oraingoz
|
ezin ditugu
datak eta zehaztasun gehiago eman, baina gurekin harremanetan jarri nahi duenak ere hemen dauka gure helbide elektronikoa: anjelkalera [abildua] euskalerria.org
|
|
hiltzaileek jujatuak eta kartzelara behar dute, gaineratikoek bizitzen jarrai dezaten. Baina Nafarroan gaudenez, legez
|
ezin ditugu
arrestatu. Horretarako Euskal Erkidegora itzuliko gara.
|
2008
|
|
Ezin dugu ahaztu mundu globalizatu batean bizi garela. Horrela bada, lesbiana, gay, transexual eta bisexualen elkarteek
|
ezin ditugu
ahaztu beste herrialdeetan bizi diren pertsona homosexual eta transexualak. Ezin diegu bizkarra eman beren bizitza arriskuan jarriz legearen eta gizartearen jazarpenari aurre egiten dioten haiei.
|
|
arropa, janaria, botikak... Hala ere, gurea ez da erietxea, eta
|
ezin ditugu
halako beharrak dituzten pertsonak hartu, ezta oso zaharrak ere. Horregatik, gaixo edo larri daudenean erietxeetara edo halakoetarako prestaturiko zentroetara eramaten ditugu".
|
|
Baina irabazi dezagun posible dena, irabaz dezakegun borrokan leihatu behar dugu. Erreforma hau errefusatzen duten arerioen aurka
|
ezin ditugu
indarrak alferrik xahutu. Arerio horiek oso nabarmenak dira, Senatuan nahiz Frantses Akademian, adibidez.
|
|
Kontratu hau eta honen aurrekoa
|
ezin ditugu
maila berean kokatu. Aurrekoaren finantzamendua, besteak beste, ingurumen eta saneamendu sareei begira landu zen.
|
|
Osagai horiek oso heterogeneoak dira. Lehenengoa bazter utzita, gainerakoek zerikusia dute tributu-betebeharren betepen akastunarekin; hala ere, euren eraentza ezberdina da eta
|
ezin ditugu
multzo berean jorratu. Guztiek duten ezaugarri erkide bakarra hauxe da:
|
|
Bestalde ere, legeen bat konstituzioaren aurkakoa dela adierazten denetan, Konstituzioaren kontrakoa ez den zatiak bakarrik iraungo du indarrean (EKren 164 art.). Horrenbestez, konstituzioaurkakotasun adierazpena ere legeen indarraldia amaitzeko beste modu bat izango litzateke. Zernahi gisaz,
|
ezin ditugu
parekatu konstituzioaurkakotasunaren ziozko deuseztasuna eta indargabetze arrunta, deuseztasunak ondorio askoz zabalagoak erakartzen dituelako. Hala ere, 1989ko otsailaren 20an emandako 45/ 1989 epaian Konstituzio Auzitegiak adierazi zuen orduko Errentaren gaineko Zergaren Legeak jasotako artikulu batzuk Konstituzioaren aurkakoak zirela.
|
|
Orbainak hezeak ditugu. Sorbaldara kateatuta daramatzagun besarkada-sareak
|
ezin ditugu
gainetik kendu. Ibiltzeko baimenez bete nahiko genituzke takoiak, eta sakelak iltze herdoilduz hustu.
|
|
Ezin dute imajinatu ere egin. Horregatik, euskaldun izatearen minik sentitu gabe bizi diren gure agintari abertzaleak
|
ezin ditugu
geure ordezkaritzat onartu, ez direlako euskal mundu minduaren ahots.
|
|
Esan nahi dudana biziki sinplea da:
|
ezin ditugu
kategoria berekoak ez diren izakikontzeptuak dialektika horren joan-etorrian uztartu, gauza desberdinen arteko hartu-emanez arituko ginatekeelako era horretan jardunda. Nazioen arteko, dependentzia/ independentzia?
|
|
Hitzegitean gaz-telaniazko azentu tonikoaren antzekoa darabilgu eta fonetikan, hitz askotan, denetan ez,, u?, ü> bilakatu. Horiek
|
ezin ditugu
aldatu, baina azken urteotan mintzatuan atze-ra edo gibel eman badugu, aurrera egin dugu idatzian.
|
|
Horrela laburtuko zaie eta errazago egingo etxetik euskaraz ez dakien ikasle horiei inguruko euskaldunekin jardun ahal izateko bidea15 Hau da, inguru erdalduneko eskola baterako hemen proposatzen dugun ereduaren arabera, euskara batuak hartuko luke lehentasuna, nahiz eta eredu bateratzaile hori modu zabalean ulertzen dugun (tokian tokiko edo inguru hurbileko ezaugarriak biltzeko joera duena) eta ez eredu murritz, estu eta gogortu baten gisa. Tafallan, esate baterako,
|
ezin ditugu
Bortzirietako edo Sakanako bereizgarriak erabili, baina bai Nafarroa osoan hedatuta daudenak (esan/ erran, bultzatu/ bulkatu, ezer/ deus, ibai/ ugalde, eta abar... aurreragoko baten zehaztu beharko dira zein ezaugarri diren horiek eta zein jarraibide proposatzen den ahozko eredurako eta idatzizkorako).
|
|
Euskal Denda ixterako balantzea zinez ona zen. Dena den, Artetsu sariak
|
ezin ditugu
aipatu gabe utzi. Arbaso elkarteak lau urte darama sari horiek banatzen eta saridunak hauek izan ziren:
|
|
Metodologia kualitatiboa erabili dugunez,
|
ezin ditugu
orokortu gure lagin mugatuarekin lortutako emaitza eta ondorioak. Hala ere, erabilitako metodologiak gaztetxoen gaitasun komunikatiboaren argazki sakona ateratzea ahalbidetu digu, sakona ñabarduretan, sakona hiru hizkuntzen arteko harremanetan.
|
|
“Bizi garen munduan, ez gaude behartuta supermerkatuetan eta gure posta-kodeko saltoki handietan erostera”, esan zuen komisarioak. “Hala ere, EB osoan
|
ezin ditugu
ordenagailuak, treneko billeteak edo kontsolak erosi”, azpimarratu zuen. Bestalde, komisarioak Erkidegoko Gobernuak merkataritza elektronikoaren garapenean dituen beste lehentasun batzuk azaldu zituen.
|
|
Muskulu-uzkurdura ahalbidetzen duten nerbio eta muskuluetan parte hartzen duten mineralak eta bitaminak ezagutzeko aukerari esker, muskulu-kalanbreen tratamendu gisa erabil daitezke. Uzkurdura horiek
|
ezin ditugu
nahita kontrolatu, eta, gainera, mina eta mina ere izan ditzakete. Muskuluaren indarra agortzearen ondorioz gerta daitezke, muskulu-lan bizia eta jarraitua egiteagatik, nerbio-gaixotasunengatik edo nutrizio-urritasun espezifikoengatik.
|
|
Tourra euren kabuz uztea aitorpena dela pentsa daiteke. Izugarrizko erakustaldia eman zuten Hautacamen, baina garaipen guztiak
|
ezin ditugu
zalantzan jarri».
|
|
Zintzarrik, erupzio zintzartarra prestatu nahi zuen patata eta txorizoarekin sumendi itxurako jakia sortzeko. «Patentatu egingo dugunez,
|
ezin ditugu
osagai guztiak eman», azaldu zuten irribarrez Zintzarriko bi sukaldari gazteek.
|
|
Valladolidek bederatzi puntu lortu zituen, adibidez, eta orain gutxi partidako 80 minututan Osasuna Valladolid baino gehiago zela ikusi genuen Nafarroako Erresuman. Zergatik
|
ezin ditugu
Valladolidek adina puntu batu?, esan zuen herenegun Roberto atezainak, Taxoaren.
|
|
Zergen jaitsiera eta horrelakoak eskatzen dituzte, eta hori ezinezkoa da. Beraz,
|
ezin ditugu
onartu egiten dituzten planteamenduak".
|
|
Denbora gehiago edukiz gero bi gauzak konbinatzea posible da. Euria eta Euriborraren gure erara
|
ezin ditugu
aldatu. Estresa bai, ordea.
|
|
ez genuen uste beteko zirela eta gehienetan ez genuen gertatzear zeudela ere sinetsiko. Zeru lasaian jotako oinaztarriak bezala kolpatzen gaituzte, beraz
|
ezin ditugu
neurriak hartu eta hondamendia ekidin; inork ez du espera oinaztarria hodeirik gabeko zeruan...
|
|
Esparru teknikoan erabili omen dituzten ebaluazio tresna eta irizpideak ez dira egokiak zientzia ez esperimentalentzako. Ikasketen ondorengo soldatak, esaterako,
|
ezin ditugu
sailkapen unibertsitario bihurtu. Bikaintasuna atzerriko ikasleak erakartzeko bakarrik erabiltzea arriskutsua izan liteke, aniztasun zientifikoaren kaltetan.
|
2009
|
|
Gudari batek nahi du hiltzera kondenatu itsuski eta besteak esaten du ezetz: " Nafarroaren urak
|
ezin ditugu
euskaldunaren odolez gorritu". Geroago esaten dio:
|
|
Apurka-apurka, hobetzen ari gara. Egitasmo gehiago izan ahala, gero eta presentzia gehiago daukagu, baina
|
ezin ditugu
ez errealitatea ez Kubarekiko adiskidetasun poltsak mitifikatu, azken batean betiko parametroetan mugitzen baitira. Cubainformacion egitasmoaren bidez, hedabideekin gero eta mesfidantza handiagoa daukan jendearengan eraginik izan dezakegu, manipulazioa ukatzen ez duen eta gaia ezagutzen ez duen arren arreta jartzen digun jendearengan.
|
|
Edozein modutan dela,
|
ezin ditugu
herrikoia eta ahozkoa berdintzat jo. Bata besteagandik bereizteko irizpide diferenteak daude ikertzaileen artean:
|
|
...ntzen.Zer egin behar litzateke. Gurasoek eta irakasleek lagundu behar lituzkete seme-alabak, ikus dezaten nola bizi den hain ongi ez dagoen jendea, langabeak, adinekoak, gaixoak... Gure haurrak ez baditugu behin eta berriz horretan entrenatzen, ehunka aldiz, ez dute garatuko gaitasun hori.Eta horren faltan, liderrak sortuko ditugu, oso txarrak, beren zilborrari baino begiratzen ez diotenak.Guztiok
|
ezin ditugu
eduki maila handiko ikasketa, lan bikainak eta aitortza handiak.Arrakastaren gizartean, nola erakutsi jendeari arrakastarik gabe bizitzen. Egungo gizartea obsesionatuta dago garaipenarekin, podiumarekin, lehenengo izatearekin.Baina gutxi batzuk soilik irits daitezke horra.Baina izan gaitezke hamargarrenak, ehungarrenak, milagarrenak, duin eta zoriontsu, eta hori irakatsi daiteke, eta irakatsi egi... Gaur egun, zazpi urteko haur batek informazio gehiago dauka, erromatar enperadore batek zeukana baino. Gizarte sareak, solasguneak, eztabaidaguneak... Gazteentzat Internet da plaza publikoa, eta hor egiten dituzte harremanak.Zer jarrera hartu behar dute gurasoek. Internetek aukera ematen du gazteek euren mundua zabal dezaten, hori hala da, baina, aldi berean, areagotu egiten du harremanen azalkeria, eta horrekin batera, konfiantza falta ere bai, eta bizi-esperientzia sakonak trukatzeko zailtasuna ere izugarri handitzen du.Muga bat jarri behar dela iruditzen zait, eta hori gurasoek egin behar dutela, baina, ahal den neurrian, deus inposatu gabe, elkarrizketa erabiliz.Arauak ulertu egin behar dira lehenik, eta gero onartu.Komeni da, beraz, gazteak elkarrekin bilduz jar daitezela harremanetan, eta ez bide birtualetatik.Harreman fisikoak ordezkaezinak dira.Azken bi hamarkadetan gertatu diren bi fenomenok aldatu egin dituzte giza harremanak.Lehena telebista izan da.Gurasoek eta seme-alabek arreta gehiago jartzen diete pantailan ageri diren irudiei, eta elkarren arteko hizketa isildu egiten da.Ondorioz, familia bihurtzen da leku berean bizi den arrotz multzo bat.Bigarren fenomenoa Internet da.Telebista baino askoz hobea da, ikuslea ez delako pasiboa.Aktiboa da.Internet bidez pertsona asko ezagutzen ditugu, baina haren etxeko ataria soilik ezagutzen dugu, ez barru-barruan dagoena, eta hortxe dago arazoa.Gainera, bizitzak ez du ematen dozenaka, ehunka lagun min edukitzeko adina, eta Internetek besterik pentsaraz diezaguke.Ezinezkoa da.Lagun onak esku bakarreko hatzekin konta daitezke, edo bi eskuetakoekin, asko jota.Eta hori aurrez aurreko harremanean landu beharra dago.Gurasoek seme-alaben lagunak izan behar dute. Seme-alaben lagunik onenak izan behar dute gurasoek.Mugak ere jarri behar dituzte, baina ekuazio horretan dago gakoa, mugen eta adiskidetasunaren arteko ekuazioan.Beharrezkoa da gure seme-alabak harritzea, eguneroko errutinatik irtetea, gure galeren eta frustrazioen berri ematea, seme-alabek uler dezaten gure bizi esperientzien bidez-ez beti onak, gainera-, sentiberago egiten garela, gizatiarrago, eskuzabalago.Sekula ez da gaur beste garatu entretenimenduaren industria, eta sekula ez dira izan pertsonak gaur bezain tristeakEz zaizu iruditzen gurasoak adiskidetzat hartuta, seme-alabek oker uler dezaketela harreman horren muina. Adiskide izan behar dela esaten dudanean, ez dut esan nahi seme-alabek aurrez antzeman behar digutela zer egingo dugun, seme-alabei nahi dutena egiten utzi behar zaiela, gehiegi babestu behar direla edo haurrek gurasoak manipulatu behar dituztela.Egun, haurrek manipulatu egiten dituzte gurasoak.Adiskide izateak esan nahi du gure irudi ezin hobea ematea seme-alabei, gehiago besarkatzea, maitekorragoak izatea eta eskuzabalagoak; eta aldi berean, mugak jartzen jakitea, ezetz esaten ikastea... Hau da, oreka lortzea autoritatearen eta afektibitatearen artean.Ez dirudi erraza oreka hori lortzea.Ez da erraza, ez.Baina egiten ez badugu, nola prestatuko ditugu gure seme-alabak bizitzak jartzen dituen erronkei aurre egiteko, krisiei, estualdiei, desilusioei... Gure seme-alabak ez baditugu prestatzen beste gizaki batzuekin harremanak edukitzeko. Ez dugu egingo baldin eta arau-eskuliburu oso zorrotz eta azalekoa hartzen badugu oinarri; eta nahi duten guztia egiten uzten badiegu eta eskatzen duten guztia erosten badiegu, orduan ere ez dugu egingo.Era horretan jokatuz, kontsumitzaileak soilik sortzen ditugu, kreditu txartel baten zenbakiak.Eskola porrota, jazarpena, bullying-a, aspaldiko arazoak dira eta gizarte guztietan ageri direnak.Zergatik ematen diegu halako garrantzia gaur egun. Gero eta ohikoagoa da haurrak eta gazteak krudel jokatzea elkarren artean, eta sentimendurik ez erakustea besteen minarentzat.Gero eta enpatia gutxiago dago, bestearen lekuan jartze hori.Adimenaren funtziorik garrantzitsuenetakoa da, eta inon ez dute lantzen.Zer egin behar litzateke. Gurasoek eta irakasleek lagundu behar lituzkete seme-alabak, ikus dezaten nola bizi den hain ongi ez dagoen jendea, langabeak, adinekoak, gaixoak... Gure haurrak ez baditugu behin eta berriz horretan entrenatzen, ehunka aldiz, ez dute garatuko gaitasun hori.Eta horren faltan, liderrak sortuko ditugu, oso txarrak, beren zilborrari baino begiratzen ez diotenak.Guztiok ezin ditugu eduki maila handiko ikasketa, lan bikainak eta aitortza handiak.Arrakastaren gizartean, nola erakutsi jendeari arrakastarik gabe bizitzen. Egungo gizartea obsesionatuta dago garaipenarekin, podiumarekin, lehenengo izatearekin.Baina gutxi batzuk soilik irits daitezke horra.Baina izan gaitezke hamargarrenak, ehungarrenak, milagarrenak, duin eta zoriontsu, eta hori irakatsi daiteke, eta irakatsi egin behar da.Tamalez, gizartearen agenda paranoikoak kontrakoa sustatzen du.Seme-alaben lagunik onenak izan behar dute gurasoek, baina horrek ez du esan nahi haiek nahi duten guztia egiten utzi behar dietenikZuk baduzu seme-alabarik. Hiru alaba dauzkat, eta izugarri maite ditut.Esaten duzun hori egiten duzu haiekin. Egiten dut, eta zenbaitetan nire hutsegiteak onartu behar izaten ditut, barkamena eskatu... nahi dudalako nire alabek uler dezaten zer den pertsona heldu izatea:
|
|
Gaur egun, zazpi urteko haur batek informazio gehiago dauka, erromatar enperadore batek zeukana baino. Gizarte sareak, solasguneak, eztabaidaguneak... Gazteentzat Internet da plaza publikoa, eta hor egiten dituzte harremanak.Zer jarrera hartu behar dute gurasoek. Internetek aukera ematen du gazteek euren mundua zabal dezaten, hori hala da, baina, aldi berean, areagotu egiten du harremanen azalkeria, eta horrekin batera, konfiantza falta ere bai, eta bizi-esperientzia sakonak trukatzeko zailtasuna ere izugarri handitzen du.Muga bat jarri behar dela iruditzen zait, eta hori gurasoek egin behar dutela, baina, ahal den neurrian, deus inposatu gabe, elkarrizketa erabiliz.Arauak ulertu egin behar dira lehenik, eta gero onartu.Komeni da, beraz, gazteak elkarrekin bilduz jar daitezela harremanetan, eta ez bide birtualetatik.Harreman fisikoak ordezkaezinak dira.Azken bi hamarkadetan gertatu diren bi fenomenok aldatu egin dituzte giza harremanak.Lehena telebista izan da.Gurasoek eta seme-alabek arreta gehiago jartzen diete pantailan ageri diren irudiei, eta elkarren arteko hizketa isildu egiten da.Ondorioz, familia bihurtzen da leku berean bizi den arrotz multzo bat.Bigarren fenomenoa Internet da.Telebista baino askoz hobea da, ikuslea ez delako pasiboa.Aktiboa da.Internet bidez pertsona asko ezagutzen ditugu, baina haren etxeko ataria soilik ezagutzen dugu, ez barru-barruan dagoena, eta hortxe dago arazoa.Gainera, bizitzak ez du ematen dozenaka, ehunka lagun min edukitzeko adina, eta Internetek besterik pentsaraz diezaguke.Ezinezkoa da.Lagun onak esku bakarreko hatzekin konta daitezke, edo bi eskuetakoekin, asko jota.Eta hori aurrez aurreko harremanean landu beharra dago.Gurasoek seme-alaben lagunak izan behar dute. Seme-alaben lagunik onenak izan behar dute gurasoek.Mugak ere jarri behar dituzte, baina ekuazio horretan dago gakoa, mugen eta adiskidetasunaren arteko ekuazioan.Beharrezkoa da gure seme-alabak harritzea, eguneroko errutinatik irtetea, gure galeren eta frustrazioen berri ematea, seme-alabek uler dezaten gure bizi esperientzien bidez-ez beti onak, gainera-, sentiberago egiten garela, gizatiarrago, eskuzabalago.Sekula ez da gaur beste garatu entretenimenduaren industria, eta sekula ez dira izan pertsonak gaur bezain tristeakEz zaizu iruditzen gurasoak adiskidetzat hartuta, seme-alabek oker uler dezaketela harreman horren muina. Adiskide izan behar dela esaten dudanean, ez dut esan nahi seme-alabek aurrez antzeman behar digutela zer egingo dugun, seme-alabei nahi dutena egiten utzi behar zaiela, gehiegi babestu behar direla edo haurrek gurasoak manipulatu behar dituztela.Egun, haurrek manipulatu egiten dituzte gurasoak.Adiskide izateak esan nahi du gure irudi ezin hobea ematea seme-alabei, gehiago besarkatzea, maitekorragoak izatea eta eskuzabalagoak; eta aldi berean, mugak jartzen jakitea, ezetz esaten ikastea... Hau da, oreka lortzea autoritatearen eta afektibitatearen artean.Ez dirudi erraza oreka hori lortzea.Ez da erraza, ez.Baina egiten ez badugu, nola prestatuko ditugu gure seme-alabak bizitzak jartzen dituen erronkei aurre egiteko, krisiei, estualdiei, desilusioei... Gure seme-alabak ez baditugu prestatzen beste gizaki batzuekin harremanak edukitzeko. Ez dugu egingo baldin eta arau-eskuliburu oso zorrotz eta azalekoa hartzen badugu oinarri; eta nahi duten guztia egiten uzten badiegu eta eskatzen duten guztia erosten badiegu, orduan ere ez dugu egingo.Era horretan jokatuz, kontsumitzaileak soilik sortzen ditugu, kreditu txartel baten zenbakiak.Eskola porrota, jazarpena, bullying-a, aspaldiko arazoak dira eta gizarte guztietan ageri direnak.Zergatik ematen diegu halako garrantzia gaur egun. Gero eta ohikoagoa da haurrak eta gazteak krudel jokatzea elkarren artean, eta sentimendurik ez erakustea besteen minarentzat.Gero eta enpatia gutxiago dago, bestearen lekuan jartze hori.Adimenaren funtziorik garrantzitsuenetakoa da, eta inon ez dute lantzen.Zer egin behar litzateke. Gurasoek eta irakasleek lagundu behar lituzkete seme-alabak, ikus dezaten nola bizi den hain ongi ez dagoen jendea, langabeak, adinekoak, gaixoak... Gure haurrak ez baditugu behin eta berriz horretan entrenatzen, ehunka aldiz, ez dute garatuko gaitasun hori.Eta horren faltan, liderrak sortuko ditugu, oso txarrak, beren zilborrari baino begiratzen ez diotenak.Guztiok ezin ditugu eduki maila handiko ikasketa, lan bikainak eta aitortza handiak.Arrakastaren gizartean, nola erakutsi jendeari arrakastarik gabe bizitzen. Egungo gizartea obsesionatuta dago garaipenarekin, podiumarekin, lehenengo izatearekin.Baina gutxi batzuk soilik irits daitezke horra.Baina izan gaitezke hamargarrenak, ehungarrenak, milagarrenak, duin eta zoriontsu, eta hori irakatsi daiteke, eta irakatsi egin behar da.Tamalez, gizartearen agenda paranoikoak kontrakoa sustatzen du.Seme ...ntzen.Zer egin behar litzateke. Gurasoek eta irakasleek lagundu behar lituzkete seme-alabak, ikus dezaten nola bizi den hain ongi ez dagoen jendea, langabeak, adinekoak, gaixoak... Gure haurrak ez baditugu behin eta berriz horretan entrenatzen, ehunka aldiz, ez dute garatuko gaitasun hori.Eta horren faltan, liderrak sortuko ditugu, oso txarrak, beren zilborrari baino begiratzen ez diotenak.Guztiok
|
ezin ditugu
eduki maila handiko ikasketa, lan bikainak eta aitortza handiak.Arrakastaren gizartean, nola erakutsi jendeari arrakastarik gabe bizitzen. Egungo gizartea obsesionatuta dago garaipenarekin, podiumarekin, lehenengo izatearekin.Baina gutxi batzuk soilik irits daitezke horra.Baina izan gaitezke hamargarrenak, ehungarrenak, milagarrenak, duin eta zoriontsu, eta hori irakatsi daiteke, eta irakatsi egi... bere hutsegiteak onartzen dituena.Duela urte batzuk, alaba zaharrenak aurpegiratu zidan jende asko hartzen nuela kontsultan, hitzaldi asko ematen nituela, baina azkenaldian ez nuela denborarik berekin hitz egiteko.Begietara begiratu nion, besarkatu eta esan naion:
|
|
Baina Zentroan biltzen diren materialen zabaltasun kronologikoa ere azpimarratu behar da, besteak beste, Urtiaga (Deba), Ekain (Deba), Aitzbitarte III eta IV (Errenteria), Amalda, Erralla, Marizulo (Urnieta) edo Labeko Kobetakoak. Halaber,
|
ezin ditugu
ahaztu arte higigarri paleolitikoko hainbat lan: lauza txikiak (Ekain) eta harrizko zintzilikarioak (Praileaitz I), animalien irudi askorekin apaindutako grabatu eta animalia-hezurrak, hala nola, Torreko hezurra (Oiartzun).
|
|
Lillo: Teneriferen kontra
|
ezin ditugu
hiru puntu baino gehiago lortu
|
|
Ez zaigu komeni norabide horretara bideratzea neurketa. Fiskaltzaren esku dago eta
|
ezin ditugu
epaile-lanak burutu. Ez da neurketaren ardatz neuralgikoa.
|
|
Egia ez bada, kaltetuak erreklamazioa bidal dezake eta, baieztatuz gero, berriro igotzen dugu. Bitartekariak garenez, guk
|
ezin ditugu
jakin Youtubeko bideo guztien copyright xehetasunak; hortaz, enpresek edo pertsonek euren edukiak erreklamatzea espero dugu. Baina ondoren egiten dugu; norbaitek berea dela esan eta kentzeko eskatzen digunean, kendu egiten dugu.
|
|
Teoria onartuenaren arabera, dio Aretxagak, astroak gas-eta hauts-hodeiz inguratuta jaiotzen dira, ingurune opakoan, hortaz. Horrek esan nahi du erradiazioaren uhin-luzera gehienak xurgatzen dituela inguruneak; begiz, esate baterako,
|
ezin ditugu
ikusi izar-multzo horiek, uhin ikusgaiek ez dutelako zeharkatzen hodeitza. Bai, ordea, uhin milimetrikoek, uhin-luzera handiagoa dutelako hauts-partikulen tamaina baino.
|
|
Lente arrunt batean uhin-luzerak mugatzen du bereizmena; uhin-luzera baino txikiagoak diren xehetasunak galdu egiten dira,
|
ezin ditugu
ikusi. Xehetasun horiek eremu ebaneszenteen mendekoak dira, eta eremu horien anplitudea ikaragarri txikitzen da eremuaren-iturritik urrundu ahala.
|
|
Galdua dute horiek beren balio objektibo edo kosmologiko osoa, baina horien balio antropologikoak iraun egiten du. Geure giza munduan
|
ezin ditugu
ez ukatu ez baztertu horiek; beren lekua eta beren esanahia gordetzen dute. Ezin ditugu ezabatu datu horiek bizitza sozialean, gizon-emakumeekiko geure eguneroko harremanetan?
|
|
bat egiten dutenak dira (aberria, artea edo literatura, Jainkoa, familia...): geure burua traizionatu gabe
|
ezin ditugu
ukatu. Haurtzaro eta nerabezaro/ gaztaroan barneratzen dira seguru asko bizi guztirako, ez arrazoimenarekin zerikusirik gabe, baina are gutxiago arrazoimenaren konklusio biluzi bezala, more geometrico:
|
|
Era berean, oraingo gazteek gurea baino autonomia handiagoa dute gurasoengandik etxe barruan, sakelakoari eta txatari esker, besteak beste. Gurasook ez dugu inolaz ere sartzerik esparru sekretu horietan,
|
ezin ditugu
kontrolatu.
|
|
Eta horrexegatik
|
ezin ditugu
gure animaliak kanpotik datozenekin elkartu.
|