Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 143

2001
‎Estatutu estu zorrotz bat, hitzez hitz bete behar duguna. Guk, adibidez, ezin dugu gure lana afizioz edo debozioz egin: debekatuta daukagu gozamena:
‎Itzulpen ugari izan dugu gure artean euskal literatura hasi zenez geroztik. Itzulpen horiek, ordea, biziro zabaldu eta ugaritu dira azken urteotan.
‎Are gehiago antze sailetik jakintza sailera gatozenean: ez dugu gure ametsean erdararen oihartzuna baizik entzuten euskal hitzetan. Jakintza liburuak egin dituztenek erdarazkoak itzuliaz eta antolatuaz egin dituzte, erdara erabili baitute gehienbat haiek ere gure antzera beren ikastaldietan eta erdaraz mintzatzen baitira hitzez nahiz izkribuz beren baitarik zerbait sortu edo aurkitu dutenean beren lankideei jakinarazteko.
‎Bestela esan, zordun gara zenbait kultura sailetan, duguntxo pixkaren zordun, nahiz euskaraz nahiz erdaraz mintza, eta zorrak aitortzea eta ezagutzea dagokio zordun onari, pagatuko ez baditu ere. Horrelako eginkizunetarako ez dugu gure artean ez gogorik ez girorik izan. Erruduna nor den jakiteak ez du axola handirik, baina hori ondo jakinaren gainean dugula abiatu behar dugu bide horietatik.
‎Guztiok, ezjakinean edo jakinaren gainean? irakasle genuena galdu dugu guk eta zeukan haberik sendoenetariko bat galdu du euskarak. Euskal literaturaren oroitzapenak lurrean diraueino ez da noski itzaliko haren izena eta omena.
‎Oraingo agerraldi honek, gainera, hobetua ez ezik, hobeagotua deitzea merezi luke. Ez ditugu, izan ere, aurrerakada makalak egin 30 urte hauetan, eta ongi irabazia dugu gure aldetik zerbait hobetzeko eskubidea. Lehen agerralditik bigarrenera, besteak beste," gauza" gauz bihurtu zen," eleiza" eleiz eta" neskatxa" neskatx.
2002
‎Urteak igaro ondoren denok onartuko dugu gure umeek aukera osoak dituztela oinarrizko ikasketak euskaraz burutzeko, euskara institutuetan ere ikas daitekeela, eta unibertsitatean ere hainbeste arlotan, hori ez dizut esan beharrik zuri. Hori hala gertatu da hainbeste jenderen lanari esker, eta hainbeste lagun buru belarri sartu zirelako, bere sakeletan diruaren ordez ilusioa zutela, euskal hezkuntza sistema berriak sortzen, zegoen hezkuntza ofizialari ia ia baliabiderik gabe lehia egin nahian.
‎Hola sortu ziren ikastolak, adibidez, aitzindari nekaezinak ziren batzuen ahaleginen fruitu oparoa. Ondorioz, eta gauzak onerako aldatu direnean, historia osoan baliabide izan ez dituen horiek ditu euskarak, eta egiten diren ikerketei begira, euskaldun gehiago dugu gure artean urterik urte. Gazte gehienak gai omen dira euskaraz egiteko ez bada ere, euskararen ulertzeko bederen.
‎Baina ez da gai izan arau horiek eta hiztegi hori patxadazko argitalpen egoki batean denon eskura jartzeko: zerbait begiratu nahi denean, edo kontsultatu, karpetak eta agiriak behar dituzu eskura, eta Wally aurkitu nahi duzunean nola ibili behar duzun goiti eta beheiti non dagoen ez dakizula, irudi guztiek jertse berdina baitute, halatsu ibili behar dugu guk ere arauak non dauden ezin aurkitu, arau batek zer esan eta besteak nola aldatu duen aurretik esana ongi ez dakigula, Diogenesen ikasle norabaiteratu baten gisa, gure eltzerma eta guzti eskuetan. Eta hiztegi horrek beste buelta bat behar du, baina gaur egun erakusten dugun abiadurarekin urteak eta urteak ditugu, munduak aurrera presaka egiten duen bitartean, fundamentuzko zerbaiten mahai gainean jartzeko.
‎Entzuten den hizkerak, anitzetan, ez du ez gatzik ez piperrik, indargabea da eta ñabardurak falta zaizkio. Moteldua eta ahuldua dugu gure hizkuntza. Baina horrekin bat eginik ere, baditut beste gogoeta batzuk gai honen inguruan.
‎Begira, adiskide: bizi osoa hizkuntzarekin kezkaturik ibili, eta azkenean jakin dugu gu garela, euskal hizkuntzalariok, hizkuntzaren ahuleziaren errudun, eta ez" Los 40 principales". Aitortzen dizut ezustea gertatu zitzaidala hau guztia.
2003
‎Frantsesezko itzulpen hori Philippe Veyrinek eskaintzen du," La sagesse du peuple basque" erakusten duten esaera zaharren bilduma batean (Gure Herria, 1930: 75); Â aurreko mendeetako esaera zaharren bilduma handietan ez da ageri, ordea. Hortaz, askoz lehenagotik osatzen joan zen ideia primeran jasotzen eta laburtzen duen esapidea dugu, eta horrela erabiliko dugu guk ere.
‎Euskarazko esparru komunikatibo osotua eraikitzeko, sarea betetzeko, beharrezkoa dugu guk geuk kudeatutako albiste agentzia; euskaldunek euskaldunei hitz egiteko, euskaldunek erdaldunei hitz egiteko. Besteen produkzioa (informatiboa nahiz kulturala) gure eskuetara normal antzera heltzen da; izan ere, gutako gehienak elebidun gara, gero eta gehiago eleanitzak.
‎Zer mundu mediatu bizi dugu euskaldunok? Ba al dugu gure mundurik euskaldunok, hedabideetan. Bai eta ez; modu batera bai, baina bestera ez.
‎Isiltasuna ez da soluzio. Euskara baztertzaile eta politikoki konnotatu gisa salatu izan denean, euskalgintzan zer egin dugu gure diskurtsoa gaurkotu eta zabaltzeko. Zer egiten da euskararen prestigio soziala bermatzeko eta indartzeko? 95".
2005
‎Tamalez, tresna berriok praktikan ezartzeko ausardia falta izaten da sarri. Izango ote dugu guk bururik eta kemenik aski tresna berriok behar bezala erabiltzeko?
‎Garapen iraunkorrak, berriz, etorkizuneko belaunaldiei beren beharrak asetzeko gaitasuna ez murritzarazteko ideia du oinarri. Hau da, ez dugu gure ondoren izango direnen etorkizuna hipotekatu behar. Baina horrek guztiak nolako inplikazioak ditu natur baliabideez egin behar den erabilpenari dagokionez?
‎Aldi berean, kontsumora bultzatzen gaituzte, eta kontsumoa saritzen. Ikusia dugu gure inguruko politika ekonomikoen lehenbiziko helburua Barne Produktu Gordinaren hazkundea dela. Beharbada ez gara gure bizimoduan aldaketa sakonak planteatzen ausartuko.
2006
‎Estatu Batuetako dolar txanponean In God we trust jartzen du: Jainkoagan dugu guk uste ona. Hitler-en armadekin ere joan zen Jainkoa:
‎–Ondo aprobetxatuta egoteaz gain, erosoa ere badela uste dugu guk antolaketa hau; gure gusturako, betiere. Dena dago eskura; baina, aldi berean, gela bakoitzak badu bere zabaltasuna.
‎Gure paranoia guztiek borrero bakar bat izaten dute mehatxu. Pertsonifikatu egiten dugu gure izuaren iturria. Nire kasuan, Hermannen irudiarekin batera, Klausena edo frau Gerdarena edo Andreas Keunena etortzen zi  tzaizkidan burura, baina Hermannengan biltzen ziren nire beldur eta egonezin guztiak.
‎Eta ez dugu guk horren beharra ukatuko. Euskara larri dabil, eta larritasunetik aterako duen estrategia orokor bat behar du, zalantzarik gabe.
‎Baina ez da euskara izanen. Euskararen izorramendia etorriko litzateke hortik, eta ez dugu guk ontzat emanen halakorik, are gutxiago gure izatea bera ukatzen denean. Baina ez dugu horregatik mendekurik nahi, eta ez dugu eskatuko absolutiborik gabeko euskararik.
‎Bada euskararen etorkizuna kontu estetikoekin erabat lotuta ikusten duenik. Ez dugu guk hain lotura estua eta erabatekoa itsu itsuan defendatuko, baina egia da hizkuntza erabiltzeko arrazoi estetikoak egon litezkeela, eta une jakin batean, edo askotan, hizkuntza bat edo beste hautatzea hizkuntza" guaitasun" horren baitan egon litekeela.
2008
‎Gizakiok egindako edozer, gizakiok berregin dezakegu. Kasu honetan ez dugu errealitatea berregiteko batere mugarik onartzen; arbuiatu egiten dugu gure ekintzek aurretiko muga behin betikoak izan ditzaketelako ideia; muga horiek gaindi baitaitezke nahikoa ahalegin eta borondate onarekin: " Ez dugu ulertzen zergatik guk geuk sortutako arauek ez luketen izan gutako bakoitzarentzat babesa eta abantaila".
‎" Guztiendako, tragedia bilakatuko da espekulazio teorikoaren gunea, teodizea, azken baloreen tokia, bikoiztasun filosofikoen irtenbide artistikoa. Tragediara itzuli beharra dugula esaten digute guztiek eta halaxe uste dut nik ere, izan ere tragediara itzuliz eginen dugu gure tycheaz techne, halabeharraz lanketa. Halaxe aurkituko dugu irtenbidea plano transzendentean.
‎Hildakoak gurtzea aspaldi bukatu omen zen. Baina zer gurtzen dugu gugan, zer nahi genuke bestek gugan gurtzea, geure baitan bukatua, hila, ehortzia eta idatzia dagoena baizik?; zer, marrazki bizigabe ukiezinak bihurtzen gaituena besterik?
‎" Zerbait egon behar du", diote fededunek, deus sentitu gabe. Zerbait badagoela sentitzen dugu guk, dena eta ezereza ezinezko idealak direla dakigunok; zerbait badagoela, bai: " zer" eta" bait" (edo" zer edo zer"):
‎Atal honen hasieran esan dut nork bere burua ezagutzen duela ondoen eta norberak dakiela inork baino hobeto zer dagoen onartzeko prest eta zer ez. Denok nahi dugu gure seme alabak zoriontsuak izan daitezen eta horretara bideratzen ditugu gure urrats guztiak. Euren zoriontasuna gurea izango da, bai.
‎Apika, ez dugu gogoan izango noiz hasi ginen eskolara joaten, baina ziurrenik gogoan izango dugu beti noiz hasi ginen lanean edota zein egunetan lo egin genuen lehendabiziko aldiz hain garesti erositako etxean. Gogoan gordetzen dugu gure ezkon egunaren data, edota izatezko bikote bilakatu gineneko eguna, edota elkarrekin bizitzen jarri gineneko eguna, edota... zorionez hainbeste dira gaur egungo familia ereduak!, eta gure senide zein lagunen urtebetetze egunak, zoriontzeko besterik ez bada ere.
2009
‎poetek eta artistek senez erabiltzen dutenaren oso antzekoa da, beren behe pasioak goragoko erregistro batera eramaten baitituzte eta hala lortzen dute, pasio horiek baliatuta, indar espiritualak areagotzea. Gauza bera egiten dugu guk elementu psikikoarekin. Tira, onartzen al duzu nire eskuetan jartzea?
‎Apur bat pentsatuz gero, ordea, hori horrela izan bada ere, ez da hori izan azkenengo arrazoia. Guk lan eta lan egin dugu gure bizitzan, hasteko, besterik egiten ikasi ez genuelako, eta, horrez gain, geugatik; bai, berba batean esanda, batez ere geugatik. Gero eta hobeto bizitzeko sasoiak izan ziren gureak; ingurukoen pareko maila eskuratzen ahalegindu ginen, eta, aukera etorri zitzaigunean, ingurukoen maila ez ezik apurren bat hobea ere lortu gura izan genuen.
‎borondatearen kontra ez da deus egiterik. Argi izan behar dugu gure politikak bi mutur hauen lotura egokia egin behar duela: eskubideak herritarrarenak dira, baina obligazioak, berriz, administrazioarenak.
‎Euskarak eta kalitateak besotik joan behar dute. Zenbat eta kalitate handiago ikusi gure hizkuntzan, zenbat eta zerbitzu hobeak eskaini, orduan eta beharrezkoago ikusiko dugu gure hizkuntza. Eta bide hau hartu dudanez gero aritaldi honetan, ozenki esan nahi nuke hemen zentzugabekeria dela, ezjakintasun hutsa ez bada, kalitatea eta euskara kontrajartzea, aurrez aurre paratzea, batzuek maizkara egiten duten gisan.
‎Bizitasunaren seinalea da hori, poza emateko modukoa, eta seinale ona. Hor ikusi nahi dugu gure hizkuntza, aurrera egin dezan. Vianako Printzea Saria jasotzerakoan, Leiren esan nuen bezala," gure hizkuntzak kezkatzen nau, euskarak, lingua navarrorum den horrek.
‎Euskararen erabilera indarberritzeko ekimenak, batetik, eta ekimen horien sustatzaile eta gauzatzaile guztiak, bestetik: horiek guztiek osatzen dute eta horien guztiena da euskalgintza, horrela ulertzen eta definitzen dugu guk euskalgintza. Badira, beraz, euskalgintza instituzionala eta soziala, euskalgintza publikoa eta pribatua, herri aginteak, enpresak, askotariko elkarteak eta kulturgintzan diharduten pertsonak, euskarazko ekinean ari direnak, bakoitza dagokion esparruan.
‎Eta horretarako, garenaren neurriak, gure txikitasunak, alegia? behartutako ezinbesteko apaltasunez, baina aldi berean naturaltasun osoz mugitu behar dugu guk, eta mugitu behar da euskara bera ere, eleaniztasunaren logiketan eta dinamiketan. Labur beharrez esaldi bakarrera ekarrita, honelaxe definituko genuke eremu urriko hizkuntzen eta kulturen erronka, beraz baita euskararena ere:
‎Jakina da ez dela homogeneoa euskararen bizi indarra bere lurralde guztietan, eta horregatik diogu oro har lortzen duela nahiko nota altua, ez baikinateke ausartuko nota altua lurralde guztietara zabaltzera. Bistakoa ikusten dugu guk nota altu antzekoa argi eta garbi Euskal Autonomia Erkidegoko egoeraren eta bilakaeraren argitan baino ezin daitekeela jarri; nekez, ordea, asko kostata, Nafarroari begira; eta inondik inora ez, Iparraldeari bagagozkio.
‎Euroituna izenaren gainean. Hizkuntzen Euroituneko langues minoritaires edo lenguas minoritarias" eremu urriko hizkuntzak" itzuli dugu guk. Irudipena dugu, ordea, hizkuntza pluraltasunaren gainean munduan zehar hain errotuak dauden aurreiritzietan dutela oinarria Hizkuntzen Euroituneko minoritaire/ minoritaria hitzek.
‎bide batetik eta herritarren gogoa bestetik joan ahal balira bezala. Geuk aurkitu behar dugu gure tokia, geuk aurkitu behar dugu gure hizkuntzarentzako tokia, ez baitigu beste inork aurkituko. Hori, ordea, ez da nolanahi egin ahal:
‎bide batetik eta herritarren gogoa bestetik joan ahal balira bezala. Geuk aurkitu behar dugu gure tokia, geuk aurkitu behar dugu gure hizkuntzarentzako tokia, ez baitigu beste inork aurkituko. Hori, ordea, ez da nolanahi egin ahal:
‎Halaber, egun herritarrok nekezago ametitzen dugu gure barruan inork modu egonkorrean ostatu hartzerik. Herritarron barruak, identitateak, fluidoagoak dira, hautazkoagoak, iragankorragoak, dinamikoagoak, pluralagoak.
‎kontua gurekin ez doala iruditzen zaigu; edo ezer pasatuko ez balitz bezala egiten dugu, inkontzientziaren txotxongiloak izan nahi dugula aldarrikatuz bezala; analista eta zientzialariei egozten diegu histerikoak eta tremendistak direla; edo, aitor dut hauxe dela urdurien jartzen nauena? lau haizetara aldarrikatzen dugu gure eskubide naturala dela garagardoa muga barik edatea, Gabonetan otarrainxkak barra barra jatea, eta low cost hegaldien bidez asteburuak Londresen igarotzea. Herritar aseak, eskubide naturalak haizatuz, bere burua bihurtu du ipuineko printze.
‎Isilpeko lanean ari garela, idazle guztiok amesten dugu gure literaturaren oihartzun globala, gure garaia eta gure oilalurra baino urrutirago iritsiko den zera hori.
‎Normaltasuna definitu behar dugu, baina ez da lanbide erraza: normaltasuna eraiki dugu gure memoria iristen den puntutik gaur bitartean ezagutu izan ez dugun zutabe berri baten gainean, eta euskaldun ahalik gehienen oniritziarekin.
‎Beren burua kuestionatu dutelako kuestionatzen dugu guk geurea.
‎beste aldera begiratzea bilatzen du, izugarrikeriak ahaztea, bidegabekeriei bizkarra erakustea eta memoria abolitzea. Kriminalak egiten duen krimena guk perfektu bihurtzen dugu gure arreta faltarekin.
‎Nazioaren aurreko egoeratzat hartuko dugu guk etnia. Bata bestetik bereizten dituena dimentsio politikoa da [5].
‎Eta zera eransten dugu guk: musika ere, eta kantagintza zehazki, oso hizkuntza emankorra izan da erresistentzialismo horren eraketan.
‎Baina, ondorengo beste sei asteei izena ipintzeko orduan, bazen irudipena dantzatzen zekienik. Garizumako aste bakoitzak zizun izen berezirik, eta beste behin ikusten dugu gure nekazaria, sukaldean zintzilikatzeko egutegirik gabe ere, astez aste, egutegitik aparte ere nola primeran maneiatzen zen. Izenok, mezatan ematen ziren irakurgaietatik harturik erabiliko zituen:
‎Ez dugu abererik, ez gara aberatsak. Euskara dugu guk, gu gara euskaldunak!". Euskarak, aizue, aberats gu!
‎Soinekoa, gure lotsaizunak ezkutatzeko; armadura ere bada, geure burua defendatzeko. Jostun eta errementari bilakatu behar dugu gure euskal arma jantzia egiteko. Esfortzu handiak egin ondoren, halere, soineko itsusi eta desitxurosoak eta zuloz jositako armadurak egitea baino ez dugu lortzen.
‎–Pailazoengan, bada, jarri dugu gure itxaropena? –eszeptizismo ilunez.
‎presoen kriseilua da, izan ere. Eta hori geureganatu ezean, dugu gure herrimin metagailua sortu.
‎dena, etorkinak barne, gure biziraupenaren kontra dago (Uler bedi: mugimendu objektiboei buruz ari gara, ez indibiduoei buruz; aitzitik, indibiduoengan jartzen dugu gure itxaropena indar objektiboak bideratu/ gainditzeko). Horregatik haiek gure alde jartzera behartuta gaude.
‎–Hitzarmen berria behar dugu gure gizartea berpizteko. Hitzarmen bikoitza, dakizunez.
‎–Begira ikuspegi honetatik: beti bide okerretik ibili arren, azkenean zuzenduko dugu gure bidea, hain handia da gure mintzo komunitatearen ahalmena.
2010
‎Balio zauzue zuen menskeriekin, balio baitu iragana harrotzea hola, ez duzuea aski lan ez gaurkoarekin, zer irabaziko duzue jakiteak zuen arbasoa Karlomagno ala Hiriart Urruty den? Hau hastapenetik errana nuen ez zela ideia ona, ze afera dugu guk orain nehondik kurutzatzen ez ditugun askazgo urrundu horiekin. Pfff, 448 lagun!
‎Ez nuen burutik pasatuko ere alda zenezakela! Zer egin dizute gazte horiek hola airosteko?... segi zazu berdin, entsea zaite bederen, ze, intimitate edo egiatasun pitta bat sartzen ahal dugu gure harremanean... noiztenka bederen.
‎Zergatik? Beste gauza batzuen artean, gure organoarengatik eta herriko seme batzuen lan txalogarriak azken hogeita bost urte hauetan antolatu duen musika ziklo bikainari esker, izan ere, Europako interpreterik onenetakoak ekarri dituzte Bedaiopera eta hauei esker lortu dugu gure musikariek sortutako organo musika lau haizetara zabaldu eta merezi duen lekuan jarri ahal izatea...".
‎" Zuek ikusten duzuen ur gazi bera ikusten dugu guk gure herrian.
‎Adinekoak. Adineko guztientzat zahartze aktiboa eta prebentziozko laguntza zerbitzuak ahalbidetzen dituzten politikak garatu daitezen defendatzen dugu gure programan. Baita lanbide arteko gutxieneko soldata baino txikiago ez den errenta duina izan dezaten ere.
‎Proposamen hori egiten dugu gure autogobernua areagotzeko eta normalizazio politikoa lortzeko, bai gure arteko bizikidetasunean eta bai Espainiako Estatuarekin daukagun harremanean ere.
‎Humek berak ere kausazko erlazioa ulertzeko modu horren aurkako arrazoi onak ematen dizkigu. Dena dela, eztabaida horiek ere lan honetatik kanpo utziko ditugu, eta Arregik aipatzen duen beste ezaugarri batera lerratuko dugu gure begirada, hain zuzen ere, Jainkoaren izaera ez fisikora. Ziur aski, ezaugarri hori Humek aipatzen duen bigarren ezaugarriari, hau da, ikusezintasunari lotzen zaio.
‎4 Gertakari mentalek ez dute ezer fisiko kausatzerik, hau da, guk uste dugu gure nahiak eskua mugiarazi duela, baina benetan ez da horrela izan.
‎Mundua nolakoa den galderaren inguruko usteei, sinesmenei eta iritziei helduko diegu oraingoz. Geroago, munduak nolakoa izan behar duen galderarantz lerratuko dugu gure gogoeta.
‎Horrek gure usteen gaineko eskakizun bat dakar berekin: ahalik eta zehatzen jokatu behar dugu gure uste eta sinesmenekin. Zehaztasuna (edo egiarekiko konpromisoa) da usteen eta sinesmenen balioa.
‎Beste aldetik, arazoak, errealitatetik baino, guregandik ere etor daitezke, eta zehaztasunak eskatzen duen ahaleginaren aurrean alfer edo nagi joka dezakegu. Esate baterako, zenbaitetan nahiago izaten dugu gure nahiak edo desioak sinesmen bihurtu, zehaztasunak eskatzen duen ikerketa gutxi asko zorrotza egin baino. Tronpatzeak eta ahuleziak barne, usteek eta sinesmenek badute egiarekiko konpromisoa, dena dela.
2011
‎Argiaren Erreinura itzultzeko eskaini zuten beren burua; zazpi esferetako ateak zeharkatzeko modua asmatuko ahal zuten! Gutxi izan gara beti, eta orain arte gutxiren artean zabaldu ahal izan dugu gure sekretua; orain, berriz, Mezularia gurekin da eta gero eta gehiago gara: gero eta gehiagok dakite nola ihes egin.
‎Gure adin bertsukoen aurpegietan beti aurkitzen dugu gurean baino zimur gehiago. Ex kalitatezko bizitzaren seinale garbia.
‎Ez eskerrik asko, ez eskerrik asko! Bitxia da, gogo onez onartzen dugu gure semeak heroi izatea, gure maitaleak ordea... edo behintzat, hobetsi gaitzatela geu, jar gaitzatela euren heroismoaren gainean eta heroismoa eskain diezagutela opari gisa. Ez, ez dut sekula maite izan René, pentsatu zuen?.
‎Urrutiratzen ari zara, baina nik hurbil hurbil nahi dut egon, zure itzala izan. Itzala utzi zuela esaten dugu gure memorian arrastoa utzi zuen norbaitengandik. Arrasto horiek biltzen ari naiz han hemen, etxeko tiraderetan, zure lagunekin hitz eginez, idazten ari naizen orriotako zurian beltz eginez.
‎–Zer kalte egin digu guri Abendañok? Zer dela-eta joan behar dugu guk gizonak zimitzak balira bezala hiltzen dituzten gerrazale horien artera?
‎Baina, mitoaren haria ongi joango bada, bereiztea komeni zaigu alde batetik Diogenis erreginaren odisea eta, bestetik, Jaun Zuriaren jaiotza, mendeak geroago, bere aita, Lope Urtiz, eta ama Albiona printzesa eskoziarra, Mundakan lehorreratzean. Halaxe egin dugu guk, eta, denboraren hariari jarraitu nahian, Diogenis erreginaren legenda kontatu dugu lehenbizi eta geroago Jaun Zuriaren txanda etorriko da.
‎emango didazu, hurrengoan elkartzen garenean, hiketan egiteko baimena? Hala jardun ohi dugu guk geure herrian, Errezilen, lagunartean gaudenean. Zuk ere, jakina, hiketan egin niri.
‎Eta poesia benetakoa denean eta jartzen dugunean hitzetan, jendeari ematen diogu, ematen diegu besteei, egin nahi izaten dugu gure izatetik beraien izateaganako zubi bat bezala, eta poesiarekin ematen diogu hurkoari, behar baldin bada, berak bazuen baina adierazten jakin ez zuen ezagutza bat. Eta nik uste dut poesia hori dela.
‎Puskatan idazten dugu gure historia pertsonala. Transzendentziaren sentipenak, hunkipen estetikoak edo kontzientzia etikoak ez dira momentu jakin batean gertatzen, ez dute kronologiaren linealtasunik:
‎Demagun hauteskundeak baliatzen direla politikaren sakoneko galderak planteatzeko: Zorriez gain, zorra nahi al dugu gure bizieraren oinarri. Kontsumismoa nahi al dugu gure eredu ekonomiko eta kulturalaren erdigune?
‎Zorriez gain, zorra nahi al dugu gure bizieraren oinarri? Kontsumismoa nahi al dugu gure eredu ekonomiko eta kulturalaren erdigune. Mundua txikiagotu den honetan, euskararen herriak iraungo ote du hegemonia gune sendorik sortu gabe?
‎Euskal herritarrok, ordea, apiril alderako xahutu ohi dugu gure" aurrekontu ekologikoa", hain da bizia gure kontsumo erritmoa, hain da sendoa gure adimenaren sorgortzea. Mendebaldeko bizierara errenditutako pertsona bakoitzak, beraz, dagokiona baino askoz baliabide, energia eta material gehiago gastatzen du, eta horrek sortzen du degradazio ekologikoa eta baliabideen agortzea.
2012
‎Etxean ere eutsi ezin badiote ez dugu guk hemen bere jarrera jasan beharrik. Niri eskolak ematen, behintzat, uzten dit, bere lekuan eseri eta isil isilik egoten baita.
‎zeregin asko dugu guk beti:
‎eta antzera jokatzen dugu guk
‎Baina oraingoan, Batzar Nagusietako batzordean, Foru konstituzioaren egintza osoa eskatzen zutenek, otsaileko batzordearekin parekatuz gero, lasaiago lortu zuten gehiengoa. Testua euskaraz eta gaztelaniaz idatzirik erabaki zen (ondoren euskaraz ematen dugu guk). Horrez gainera, Batzar Nagusiek ez zuten ordezkarien dimisiorik onartu, eta hirugarren puntuan eskatzen dute Foruak bere osotasunean egon behar zutela indarrean eta gero ekingo zitzaiola konponketarako moldaketa bati; laugarren atalean, amore ez emateko gomendioa erabaki zuten:
2018
‎–Hori ez da gure kontua. Hôtel de Villera eramateko agindu digute, eta halaxe egingo dugu guk.
‎–Inoiz izan den garairik txarrenean egokitu zaigu bizitzea, jarraitu zuen?. Jaungoikoa suminduta dago, berriro ere huts egin diogulako, eta, baretzeko, barkamena eskatu behar dugu gure utzikeriagatik.
2019
‎Artzainak galdetu du ea gutako inor prest dagoen bikotea etxean hartzeko, lana eta bizileku bat topatzen dituzten bitartean. Artzainak eskatzen duen guztia egiten dugu guk. Neuk ere bai.
‎Familia osoa suaren inguruan bilduta, Bibliako pasarteak irakurtzen ditugu. Batzuetan Abigaïl eramaten dugu gurekin. Aitak eta amak beren denda dute, eta guk geurea.
‎Sinetsi nahi dut orduko hartan eta artean itzulpenei garrantzirik ematen ez zitzaielako izango dela. Euskara batua zalantzen eta indefinizioen zabuan bizi zen, eta nabarmena da hori orduko hainbat itzulpenetan, agian literaturan baino nabarmenago (idazleok, itzultzaileek ez bezala, ziabogak egiteko aukera dugu gure lanetan)
‎Hainbat irakurketak badu zerikusirik norberaren biografiarekin. Ispilu bat bilatzen dugu, batzuetan badakigulako gure isla aurkituko dugula bertan; besteetan, aldiz, gutxien espero genuenean ikusten dugu gure aurpegia ispiluan. Lehenengo egokiera, ispiluan nire isla bilatzea, El retrato del artista adolescente erosi nuenean izenburuak erakarrita:
‎Euskal literaturarentzat, ordea, zein da homologatu behar gintuzkeen sistema? Gaztelaniazko literaturaren egitura baldin bada gure erreferentzia nagusia, bertako merkatua baldin bada euskal obra itzulien kanpoko merkatu nagusia eta ia bakarra, sistema oso definitu baten koherentzian integratzen gara nahi ez bagenu ere, haren kirioek egiten diote tira gure produkzioari, haren ispiluan begiratzen dugu gure itxura. Gurea baino literatura askoz ere indartsuagoek (espainiarrak berak kasu) gorriak eta bi ikusten dituzte beren lanak kolokatzeko nazioarteko merkatu ez espainierazkoetan.
‎Denbora egin esaten dugu. Denbora asko egin dugu guk mirarien zain, eta euskarak gainbehera. Denbora galduz egin dugun denborari buelta emateko, Arrieta eta Arrieta bezalako itzultzaile asko denbora galduaren bila saiatu izanak denbora berria egin du, denbora berria eraiki dio euskarari.
‎Garizuma barneko aste denek zizuten izen berezirik, eta beste behin ikusten dugu gure nekazaria, sukaldean zintzilikatzeko egutegirik gabe, astez aste, egutegitik aparte ere nola primeran manejatzen zen. Izenok, beti ere, mezetan ematen ziren irakurgaietatik harturik erabiliko zituen:
‎Neguil eta negil, baita ere, Bizkai aldetik. Bateraturik, ordea, Urtarril izenez bataiatu dugu gure Ilbeltz aspaldikoa. Oxobik ederki erran zigun urtatseko lehen hilabete izotzdun honen berri:
2020
‎Vienara iristen garenean, polizia etxe bat bilatzen dugu gure berri emateko. Han, polizia etxeko bulegoan, oihalak aldatzen dizkiot haurtxoari; biberoia ematen diot.
‎–Zuk zuzendutako pièce de théatre bat nahi dugu gure tropen pizgarri. Urbinak garbi eta ahoskera arrotzik gabe esan zuen espresio frantsesa?. Soldaduen artean hautatuko dituzu antzezlariak eta behar dituzun guztiak:
‎–Eta zer egingo dugu guk?
‎Hobe izango dugu gure errespetuak erakustera joatea, esan zuen Lorrainek.
‎Xiri-miri aritzen du euriak, xiri-miri, xiri-miri. Irentsi egiten dugu guk. Lekuak ezagutzen ditu lurrak eta badaki, badakizki gauzak.
‎hori dugu gure alde.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia