Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 545

2000
‎Hala ere, nahiz eta egoera politiko berriak poza sortu eta Kontseilua gauzatzen ari den plangintza estrategikoak aurrerapenak ekarriko dituen, ezin dugu esan euskalgintzako elkarteen artean euskararekiko ikuspuntu ezberdinik ez dagoenik, eta horrek ez gaitu ikaratu behar, aldiz, eztabaida puntuak zehaztu eta euskalgintzaren hausnarketa zabala egitera bultzatu behar gaitu.
‎Oraindik ezer argitaratu ez dutenek esango dizute oso zaila dela. Guk ezin dugu esan horrela denik.
‎Nik uste dut lau funtzio horiek ezin ditzazkeela poesiak bete, hizkuntzak bete, hizkuntzaren beraren kontrako borroka egin gabe. Hizkuntzak informazio mailan esan daitekeen guztia kodifikatuta dauka, baina bide kodifikatu horietatik ezin dugu esan lehendik esanda dagoena baino. Neurri horretan, hizkuntzari esanarazi behar zaio dezakeena eta ez dezakeena, eta nik hala ulertzen ditut Maria Zambranoren hitz horiek, eta horregatik gustatzen zaizkit hainbeste.
‎" Hizkuntzak informazio mailan esan daitekeen guztia kodifikatuta dauka, baina bide kodifikatu horietatik ezin dugu esan lehendik esanda dagoena baino. Hizkuntzari esanarazi behar zaio dezakeena eta ez dezakeena".
‎Nazionalismoa erronka berrietarako berregituratu behar bada eta erronka zaharretarako bere burua indartu behar badu, hortxe daukaaukera bat (ez bakarra, noski). Onartu egin dugu estatua eta nazio oro konstruktoakdirela, baina gaur egun Espainia eta Euskal Herria maila bereko konstruktoak direnik ezin dugu esan. Gure egoerak alde eta kontra dauzkan faktore guztiekin, alternatiba bat eraikitzeko gauza izan behar dugu.
‎Honekin ez dugu esan nahi merkatu nazionalak nazioa egiten duenik edo nazioaren ezaugarri bat merkatu nazionalarena denik, ezta gutxiagorik ere. Azaldu nahi dugun gauza bakarra honako hau da:
2001
‎Ez dugu esango izugarri positiboak izan direnik, hori erraza bai, baina egiazkoa ez litzatekeelako, baina egin zaizkigun begirunezko kritika onargarriak kontuan hartuta, positiboak izan dira. Etorkizuneko alternatiba lantzen hasteko oposizioaren zeregina pixka bat gehiago koordinatu nahi izan da.
‎" Ispiluok, orain arte ez dugu esan benetan zaretena." (Rilke)
‎Mintzajarduneko hezurdura ezda berehala asmatzen. Deskripzio honekin ez dugu esan gura baliabide horiekokerrak direnik, baizik eta debate gisako jardunak beste estrategia batzuk dituelagogokoago. Edozein kasutan, beste ezaugarri edo tasun batzuk, estilistikoak?, nabari zaizkio:
‎Interesgarri izan badaiteke ere, eztabaida hori irakasle lanetarako haingarrantzitsua ez denez, ez gara horretan sartuko; hizkuntzan kulturaren nolakotasunak aurkitu nahi ditugu guk. Ez dugu konformatu nahi hizkuntza pragmatikarenikuspuntutik aztertzearekin, ez dugu esan nahi zertarako eta noiz erabiltzen denforma bat edo bestea; erabileratik harantzagoko pauso bat eman nahi dugu, erabilera horren atzean dauden usteak aztertuz. Norbaitek esan dezake nahikoa delaerabilera aztertzea ondoren hizkuntza era egokian erabiltzeko.
‎Hala ere, egun inork ez daki, erabaki bat hartzekoprozesuan, neuronen (nerbio zelulak) jokaera zein den. Ho rrek erantzunik gabe jarraitzen duen bitartean, ezin dugu esan garunaren funtzionamendua ulertzen dugunik. Izan ere, horrek esan nahi du eskizofrenia bezalako gaixotasun psikiatriko larrietan, garuna gaizki dabilenean, ezin dugula azaldu garunean zer gertatzen den edo normalitatearekiko bereizketa egin.
‎Baina benetan ez da lehen begiesten eta gero hori aditzen, baizik eta prozesu beraren atalak besterik ez dira, guk bereizten ditugunak. Zuhaitzaren kolore eta forma soila ez dugu hautematen, ez dugu esaten ‘kolore hau’ eta ‘forma hau’, baizik eta kolore eta forma hori ‘zuhaitzarekin’ identifikatzen ditugu eta" hori zuhaitza da" judizioa egiten dugu inplizituki. Ezin gara hautemapen soilen enpirismoan geratu, baizik eta beti ere adigaiak bilatzen ditugu hautemapenean jasotako aniztasunari batasuna emateko eta esanahi orokorrak eratzeko.
‎Hemen ‘regressus in indefmitum’ dugu, amaigaberanzko atzerabidea, munduaren osotasuna ez baitzaigu aurretik ematen. Eta, beraz, ez dugu esango mundua mugatua denik, ezta mugagabea denik ere; aurrera egiteko erregela besterik ez dugu17 Hau da emaitza espazioa eta denbora begiespentzat hartuz gero; bestelakoa litzateke berbaitango gauza gisa hartuz gero. Mugagabeak diren bi gauzen arazoa izango genuke orduan.
2002
‎Nafarroako eta batik bat Erriberako beste berezitasun bat honetan datza: guk ezin dugu esan euskaltasuna familian transmititu zaigunik, gehienok alderantzizkoa egin behar izan genuela esan genuke. Gurasoekin eta haien munduarekin hautsi, alegia.
‎Baina handik aurrerapena lortuko genuela ziur naiz. Ezin dugu esan zer gertatuko zen denborarekin, baina garbi esan dezaket batasun handiago bat baimendu zuela euskaltasunaren inguruan, eta horrek beste lekuetan garrantzia izan bazuen, hemen sekulakoa.
‎Ez dugu esan nahi langilea inoiz ez denik erantzule; beti enpresa, ikuskaritza edo beste norbait denik erantzule. Zenbaitetan, langileak berak, enpresako komiteak eta sindikatuak ere errudunak izaten dira.
‎Garai batean azentuazioaren sistema Bizkaiko iparraldean mantentzen denaren antzerakoa izango litzatekeela diote Hualdek eta Elordietak: " Ezin dugu esan hori fosil bat zenik eta hala zela lurralde guztietan, baina argi dagoena da hori konplexuagoa dela besteak baino, eta normalean gauzak sinplifikatzera jotzen dugunez,[+ 2] eredua berriagoa dela".
‎Alde batetik bestera joan nahi dutenak, ibili aundi samarra egin beharrean aurkitzen dira. Ez dugu esaten autobide hori obeto egin zitekeenik, inguru hori etxez josterako kontuak atera behar zirela baizik».
‎Bigarrenik, beharrezkoa bada egoeraren batean edo instituzio batean nazionalista ez den indar batekin kontatu behar baldin bada, egin egin da. Nola ez dugu esango hori. Nafarroan EAErekiko konberjentzia aukera bakarrak sozialistekin lan egiteak eskaintzen zizkigun.
‎(Hori bai, ikusiko da nola nortasun postmodernoek gainditua duten nortasun, modernoa?, baina ez garrantzi gabekoa delako, bermatua dutelako baizik. Euskaldunok aintzat hartu dugu esan berri dena, nazio nortasuna beti izango baita, garaian garaian garrantzia eta ulertzeko era aldatuagatik ere, norbanakoaren osagarri nahitaezkoa. Ez, hemen inor ez da hezur haragizkoa).
‎Boterearen eskutiko munduaren berrirakurketa horretan, gero eta muga estuagoa dago informazioaren eta espektakuluaren artean. Gure bizimoduan, informazio bonbardaketa gero eta presenteago egon arren, ez dugu esaterik gero eta informazio hobea dugunik, ezta inguratzen gaituenaz gero eta gehiago dakigunik; hori bai, honetaz edo hartaz, gero eta bitxikeria gehiago dakigu.
‎Ez dugu esango askatasunarena falazia bat denik, utopia bat baino. Prentsa askea, benetan askea, nehon ez dago; prentsa askea, formalki askea, erraz da aurkitzen nonahi.
‎beharrezkoa da beraz antolatzea. Baina buruz ikasi gabe dugu esan gaiak eskatzen duen guztia gauza bakoitza bere lekuan jarrita; horregatik izango da laugarren atala. Hots edo keinu desegokiz esanez gero, ordea, horiek denak kaltetu eta are alferrik galdu egiten dira:
‎Zentro espezializatuek eta kabinete psikologikoek esperientzia ugari garatu dituzte azken urteetan animaliekin egindako terapiei buruz, bereziki, Kataluniako eremuan. «Ez dugu esaten autista bat edo Down en sindromea izateari utziko dionik, animaliekin terapia bat egin behar duelako. Ez dugu kasu miragarriez hitz egiten.
‎Hau da, zirkuitu optikotik kanpo egiten dute. «Ez dugu esan nahi, horrekin batera, denak txarrak direnik», dio Donostiak. Bere ustez, merkatu txikiek ez dute inolako lehiakiderik, «gurekin duen publiko mota nahikoa informazioa baitu, hori ez dela kalitatezko produktua jakin ahal izateko».
‎Unibe rtsitatearen behineneko eginkizuna tituludunak prestatzea dela esatean, jakina, ez dugu esan nahi eginkizun bakarra duenik. Ezta gutxiago ere.
2003
‎–Guk ez dugu esaten, ziklo konbinatuko zentralik ez?, esaten dugu, makro zentralikez?? (E1)
‎Boroako zentral termikoaren egitasmoaren kasuan erakundeek erabilitakooutput hori oso erabakigarria izan da. Ezin dugu esan ahula izan denik, baina, aldiberean, ez da indartsua izan ere, ez behintzat eraginkorra izateko baldintzetan. Adjektibo bat erabiltzekotan, esan genuke erakundeek jokatu duten rolazalantzatia izan dela, askotan ez arre, ez iso jarreretan mantendu dena, eta horregatik lortu du ZBek arrakasta garrantzitsua bere mobilizazioetan.
‎Hau da, talde kontzientzia hori, kultura politika berria eraikitzen egotearen jabe izatea, ez da ematen gaur egun Amorebieta Etxanon dagoenmobilizazio sozialean. Bai dago presente ZBeko zenbait aktibisten ikuspuntuan, baina ezin dugu esan orokorra denik.
‎WWFk Txinan duen atalak herrialde horretako exekutiboarekin elkarlanean dihardu beste errolda bat egiteko. WWF Txinako Li Ning en arabera, “oraindik ezin dugu esan populazioa handitu edo txikitu ote den, baina argi dago pandaren habitataren gaineko presioa etengabe hazi dela garai honetan”. Eskualde horretako ogien gaineko mehatxuek zerikusi handia dute populazio dentsitate handiko eremua izatearekin.
‎“Horrelako kasuak gertatzen dira udan denda askok behin behineko langileak dituztelako, eta, beraz, langile guztiak ez dira fidatzen”, erantsi du. Yagüek argitu duenez, “horrekin ez dugu esan nahi kontsumitzaile guztiek dendetan txartelekin erosteari uzten diotenik, baina arrisku hori dagoela jakinarazten diegu”. Ausbanc eko koordinatzaileak, gainera, kutxazain faltsuen iruzurra ere asko gertatzen ari dela esan du.
2004
‎Arte eszenikoak EHUn. Zoritxarrez, ezin dugu esan EHUk antzerkiari buruzko lizentziatura eskainiko duenik. Pozgarria da, ordea, datorren ikasturtean Antzerkiko eta arte eszenikoetako espezialista titulua eskainiko duela jakitea.
‎demokrazia parte hartzaile esaten zaion hori ez ote da, azken batean, partitokrazia parte hartzailea? " Guk ez dugu esango nolakoa izan behar duen demokraziak leku bakoitzean", dio Blasek zuhurtziaz," Brasilen era batekoa izango da, Parisen beste batekoa, eta euskaldunok ere geurea dugu. Lan zamatsua egin da horretarako".
‎Gure garaiko gizaabere lar logozentrikoak oso erraz berdintzen ditu esana eta izana, hau esan duzu eta, beraz, halakoa zara. Errazegi ahazten dugu esateko modu asko dagoela. Eta, agian, sofistek ereesateko modu berezia izango zuten.
‎Aurkikuntza horrek garrantzia izan arren, Alonso bere burua erakutsi zuen emaitzak baloratzeko orduan. “Ezin dugu esan DNA dagoenik. Ez dakigu, halaber, zein egoeratan dagoen materia organiko hori, ez eta zein azido nukleiko mota den ere.
‎Esandakoari beste hainbat gehitu dakioke baina bat bera ere ez kendu. Horrela sentitzen dugu eta horrela dugu esan. Honen harira nahi izan dugu unibertsitate ikasleok bildu, botoetatik harago, gerora begira sektore eraginkorra gorpuzteko UPV EHU honetan, unibertsitate politika egiteko, urrats berrien euskarri.
‎“horrek txarto egiten du erdaraz”. Ez dugu esaten “beste horrek, ordea, ondo egiten du”, ez. Erdararen kasuan, akatsari erreparatzen diogu, normaltzat jotzen baitugu honezkero hura menperatzea; euskararen kasuan, berriz, guztiz aurkakoa gertatzen da.
‎Izan ere, adimenean frogatu ahal izango dugu hirukiaren existentzia razionala eta bere ezaugarriak zehaztu ahal izango ditugu, baina ez dugu, oraingoz, inolako segurantziarik halako existentzia materialik dutenik, halako mundu fisiko bat existitzen denik. Eta ez al dugu esan hori dela Descartesen helburua?
‎Arrazoi linguistikoak ez ezik, filosofikoak ere bai baitira diodanaren frogagarri eta irozgarri, batez ere Wittgensteinen hizkuntz filosofia hizpide dugunean. Ez dugu esango ‘errepresentatu’ hitza eta bere eratorriak erdaratikakoak izateagatik geuregana ez ditzakegunik. Gisa horretako mailegu ugari geureganatu ohi baitugu.
2005
‎Nik behintzat gogoa dut zerbait entzuteko, azken batean eurak direlako protagonistak, eurei esker sortu dugulako antzezlana. Dena den, izenik ez dugu esaten eta esatariak ateratzen direnean fikziozko izenak erabiltzen ditugu, agian horregatik...
‎Adierazgarria Patxi Iturregiren kasua, guztietan generoarekiko leialtasuna aldarrikatu duten bakanetakoa, bakarra ez esatearren, eta, hala ere, zazpigarren urtegarrenean bigarren bilduma argitaratu duenean, Behi eroak (Elkar, 2003), ez du zerikusirik, ezta urrundik ere, 1996an argitaratu zuen Haize kontra bildumarekin. Horretan ere ezin dugu esan egile horrek traiektoriarik garatu duenik, are gehiago, berarengandik espero zitekeena ez da bete.
‎Ipuinaren berehalakotasuna eta laburtasuna, esperimentaziorako joera ahaztu gabe, ondo egokituko ziren aldizkarietara. Dena dela, ezin dugu esan aldizkari guztiek emaitza onik eman zutenik. Salbuespenetako bat, ordea, Bilboko Pott dugu.
‎Arazo nagusia, kasu honetan, ez zen AKPKA sistema bera izan, baizik eta hura ez sartzea lehen mailako produkzio sektoreetan. Hori dela eta, ezin dugu esan elikagaien segurtasunaz gozatzen dugunik sistema behar bezala aplikatzen ez duten elikagai enpresak dauden bitartean, sistema hori ekoizpenaren lehen sektoreetan orokortzen ez den bitartean eta sistema horretan nekazaritza eta abeltzaintza sartzen ez diren bitartean. Oso modu eskematikoan, kontuan hartu beharreko kateak 7 maila dituela jotzen da:
2006
‎Aspaldi daukate ikastetxeetarako programa bat, drogak erabiltzeak ekar ditzakeen arriskuak murrizte aldera. " Ez dugu esaten drogak hartu behar ez direnik, eta ez dugu legezko eta legez kanpoko drogen arteko bereizketarik egiten", azaldu digu Espallargasek. Gazteekin ari da lanean Etorkintza batez ere, eta gazteen eta alkoholaren arteko harremana da Espainiako Osasun ministroa gehien kezkatzen omen duena, baina Espallargasek azpimarratu nahi du" txikitatik aita eta ama direla edaten irakasten digutenak".
‎Eshel ek dioenez," Ez ditugu dauden baloreak epaitu nahi, ezta baieztapen absolutu bat egin nahi ere; egin nahi duguna konstatazio bat baino ez da, hots, dieta begetarianotik zenbat eta hurbilago egon gero eta mesede handiagoa egiten diogu gure planetari. Ez dugu esaten jendeak mutur batetik bestera igaro behar duenik, baina astero bi hanburgesa jan beharrean bakarra janez gero, ekarpen eraginkorra egingo zaio ingurumenari".
‎Lerro hauetan aldaketak gertatzen ari direnaren baieztapenaren inguruko dudak planteatu nahi ditugu, baina ez dugu esaten aldaketak gertatzen ari ez direnik. Gainera, zoritxarrez, klima aldaketa ona izan daiteke eremu batzuentzat eta txarra besteentzat eta hau Euskal Herrian gerta badaiteke, zer esanik ez mundu mailan.
‎Eta, mingarria ez baina bai oso kezkagarria artikulugileak esaten zuen gezurra. EHUko irakasleok, greba egin genuenok, ez dugu esan greba egin ez dugunik. Hori gezurra da.
‎Beno, egia esan, kuriosoa ez da frontoia bera, bere «euskarri» den zutabea baizik. Guk ez dugu esango bitxia zergatik den, joan eta ikustea da onena.
‎Ni beste lan batean ariko banintz ere saiatuko nintzateke aitzakia bat bilatzen lan horrek nire herriarentzat, nire buruarentzat, ingurukoentzat, nahi ditudan balore positiboak zabaltzeko bide bat eman dezan. Ez dugu esango «guk hemendik nahi duguna da hurrengo lau urteetan Euskal Herriaren independentzia lortzea», ez, baina sinbolo polita da eta iruditzen zaigu instrumentu batetik hauxe ekarri daitekeela.
‎pastorala antzeztu zenean oso jende gutxik ulertu zuen bezelaxe. Eta ez al dugu esaten Oihenart gure klasikoetatik bat dela?
‎Horregatik, hainbat psikologok â?, lehen tresnatzatâ? sailkatu izan dute, antzandobiaren ehizatzeko moduaâ? ¦ Mugikorra ez denez, ezin dugu esan lanabesa denik, eta beraz psikologo batzuek â?, proto tresnaâ, kontzeptua sortu zuten, tresna hauei adiera lineal eta ebolutiboa emateko.
‎Antropologo honen aburuz, edozein ugalketa jokabide, bai ugalketa gertatzendenean, bai ugalketa gutxitzen denean, eta bai ugalketari uko egiten zaionean, gizartean errotutako faktoreengatik esplikatu behar da. Ezin dugu esan ugalketaberezko prozesua denik, edozein ugalketa jokabide gizarteak gestionatutakoa baita.Tabet ek azpimarratzen du emakumeek ez dutela berez umerik edukitzen, gizonezkoekin harreman sexualak eduki behar dituztela eta harreman horiek noiz etanolakoak izan behar diren gizarteak arautzen duela beti. Horrez gain, gizakiakugalkortasun eskaseko animaliak gara eta historian zehar, herriek gizarte mekanismo zuhurrak eratu dituzte ugalketaren inguruan:
‎Gertaera horrek inplikatzen du gurasohauek lan egin dutela haur batzuen heziketa, zaintza eta, azken finean, haurbat edo batzuen garapen egokia lortzeko, non adoptatua izateak gurasotasunetaneragin nabaria izan dezakeen. Horrekin ez dugu esan nahi adoptaturiko haurrengarapena bere familia biologikoan bizi diren haurren garapenetik ezberdina denik; soilik azpimarratu nahi dugu haur hauen garapenean parte hartzen duten faktorebatzuen izaera ezberdina dela, eta ezberdintasunok, haurrek adopzioko familianduten garapenean eta gurasotasunaren jardunean inplikazio garrantzitsuak dituztela.
‎Duela pare bat mende inguru mendebaldarrok (nekazariak) ginenaz jabetzeko, gaurko kultura ez moderno eta tradizionalistagoen ispiluan begiratzea baino ez dugu, bizi erregimen tradizionalista eta erritmo lasaiagoen ispiluan, hain zuzen. Mundu zabalean jende askok jarraitzen du oraindik sosik aurreratu gabe bizitzen, egunean egunerokoarekin bizitzen, arrakasta ekonomikora zuzendutako planifikazio eta kalkulu zorrotzenetik urrun; nekazariaren eta artisauaren patxada kasu (honekin ez dugu esan gura biziera errazak direnik).
‎Munduaren gaineko ikuspegi magikoa dugu hori. Ez dugu esan nahi pentsamendu horrek arrazionalizazio gradu alturik ezin duenik izan, baina ez da Mendebaldeko arrazionalizazio estiloa. Pentsamendu magiko horrek tradizionalismoa esan gura du, ez du ahalbidetzen bilaketa lana, eta posizio kritikoa ezeztatzen du.
‎Arrazoiak ezin du konpondu balioen eduki konkretuen aukeraketa, edukiok beti pluralak eta aldakorrak baitira. Hots, arrazoia eskuetan ezin dugu esan balio hauek beste horiek baino hobeak direnik. Ostera, bere ezaugarri formalei erreparatuta, balioen arrazionaltasun gradua determina daiteke:
‎Bertan behera uztea, PLOren 18 artikuluaren arabera, zilegi da bakarrik kontratuan parte hartzen duten alderdietako batek kontratuan agertzen dena betetzen ez duenean. Horrenbestez, kontratua etetea alderdietako baten erabaki askearen bitartez gertatzen denean, ezin dugu esan etetea dela, alde bakarreko uko egitea baizik. Kausa justu batean oinarritu gabe, eskumen hori gauzatzearen ondorioz, agentziak ez du izango eskubiderik kontratua betetzeko eskatzeko, dagozkion kalte galerak ordaintzeko eskatzeko aukera baizik.
‎Denbora edo espazioa lagatzeaz gain, jarduera teknikoa ere beharrezkoa da jasotzaileek mezuak duen helburuaren berri izan dezaten. Espazio fisiko baten jabeak salneurri jakin baten truke iragarkiak hedatzeko espazio hori eskaintzen badu jarduera teknikorik eskaini gabe, ez dugu esango kontratua mota horretakoa denik (etxaldeetan publizitate panelen eskaintzea, leku jendetsuetan publizitate dinamiko edo estatikoa jartzea). Kasu horiek alokairu soilak dira, erregelamendurik merezi ez duten berezitasunik gabeak.
‎Horrek esan nahi du gizonezkoek eta emakumezkoek beste kardiobaskulartasun bat dugula? Aukera hori aipatu da, baina oraindik ezin dugu esan egia denik; galdera gehiegi daude planteatuta. Adibidez, badakigu emakumeak gizonezkoak baino hipertentsio gutxiago duela menopausia arte, eta gero gizonezkoak baino hipertentsio handiagoa izatera pasatzen da.
‎Hala, Bruselak azpimarratu du beharrezkoa dela industriak modu sistematikoan areagotzea egungo ahaleginak, publizitateko eta marketineko praktikak autorregulatzeko. “Ez dugu esaten pozik ez gaudenik. Esaten dugu gehiago egin daitekeela arlo horretan”, esan zuen iturriak.
‎Noski, gauza bat da hizketa molde horren balio taktiko eta mendekoa aitortzea, eta beste bat haren hedapena eta prestigio ematea sustatzea. Ez dugu esan nahi euskañola sustatu behar denik, erabili behar denik," Euskañoltzaindia" akademia sortu behar denik... Baina bai gutxienez aitortu euskañolean bizi diren hiztun horiek guztiak euskaratik hurbilago daudela erdaldunak baino, eta potentzialki aukera gehiago emanen diotela berreskurapenari erdaldun hutsek baino.
‎Ez dugu metafora gaiztorik eginen, eta ez dugu esanen ber  tsolariek beste diziplina eta arte bide batzuekin bertsoa traizionatzen –adar kontuaz ari baikara– dutenik. Ez.
‎21 Ondorioa dela diogunean ez dugu esan nahi ondorio logikoa dela. Ikusiko dugun bezala, Humeren sentimentalismoa modu desberdinetan interpreta daiteke ‘ondorio’ hitzaren interpretazioaren arabera.
‎Dena den, oraindik ere ez dugu esan zergatik eman behar dugun ikuspuntu tinko eta orokorrerako jauzia. Zergatik ez dugu moralki ebaluatzen norberaren ikuspuntu partikularrean oinarrituz?
‎Horrenbestez, esan liteke izena izaki magiko nahiz sakratua dela, gauza aldiz izaki zientifikoa den bitartean, naturala, profanoa. Are gehiago, esan liteke izaki bakar eta bera (oraindik ezin dugu esan zer den) existi daitekeela esentzia legez, gauza natural bati lotua dagoen heinean, eta, aldi berean, adiera legez, gauza magiko bati, morfema bati, lotzen zaion neurrian.
2007
‎Eta milaka badira, hobe. " Dirua erdiesteko protokolo bat planteatu dugu dio Bordagaraik: emaitza bat, pago bat.
‎Arazo handi bat dugu esan zidan aitak, bizirik jarraitu nahi badugu, zure izena aldatu behar duzu! (" Omar" suniten izen ikonoa da," Haider" xiitena den bezala).
‎Problema bat egingo dugu diogunean, karrerako lehen urteko ikasleek honela erantzuten dute: Bai, enuntziatuduna ez izatekotan.
‎Zeinek kontsideratuko lituzke, euskaraz, Konstituzio Espainola edo Gipuzkoako Diputazioa fenomeno izpiritualak? Euskaraz ez dugu esan ohi, historia edo zuzenbidea izpiritu jardunak edo izpiritu zientziak direla (Dilthey esplikatzeko ez bada). Gure esku eta buru lanak, alemanez esku eta izpiritu lanak da (eta < langile izpiritualak> dago); apezak, izpiritualak dira (< geistliche>); autorearen jabego intelektuala, izpirituala da (< geistig>); distraiturik egotea, < izpiritu absente> egotea; gaixo mentalak, gaixo izpiritualak dira; adimenezko edo adimentsu oro, gogozko, etab., berdin, izpirituala da; animatu, entusiasmatu, < izpiritu tu> da (< begeistern>; desanimatu, < izpiritugabetu>), etc., etc. < Geist> ek jatorrian esanahi zuena, iratxoak ziren (ingl. ghost), andre gizonak ikaratzen, arbintzen, durduzarazten,, sorgintzen?, edo miraritsuki laguntzen dituztenak, beraz nolabait pertsonalak diren izakiak (latinezko < spiritus> en justu alderantziz, jatorrian ezpertsonala dena, eta teologiak eta filosofiak pertsonalizatu eta substantzializatuko dutena?
‎Baina aldi bakoitzari aldikoarena bakarrik eska dakioke erantzukizuna. Sozialismoaren ideiak ez zuen sortu Stalin, eta Inkisizioa kristauek asmatua delako, ez dugu esaten, Jesus Nazaretekoak sortu zuela.
‎Animaliek mugimendu gehiago izaten dute, egia da, eta lurrarekin dutenespazio erlazioa ezberdina izanik, soka luzeagoa dute. Luzeagoa izanagatik ere, ezin dugu esan landareek baino mendekotasun gutxiago dutenik lurrarekiko, elikadura lurretik lortzen baitute haiek ere. Animalien kasuan harrigarria zaigu, esaterako:
‎Honekin ez dugu esan nahi, ordea, esperimentazioa prozedura algoritmiko bat denik. Aitzitik, emaitza esperimentalen erreplikagarritasuna bera, askotan kodifikatu edo arautu ezin daitekeentrebetasun (skill) esperimental tazitoan oinarritzen da.
‎Zeinek kontsideratuko lituzke, euskaraz, Konstituzio Espainola edo Gipuzkoako Diputazioa fenomeno izpiritualak? Euskaraz ez dugu esan ohi, historia edo zuzenbidea izpiritu zientziak direla (Dilthey esplikatzeko ez bada). Gure esku eta buru lanak, alemanez esku eta izpiritu lanak da (eta langile izpiritualak dago); apezak, izpiritualak dira (geistliche); autorearen jabego intelektuala, izpirituala da (geistig); distraiturik egotea, izpiritu absente egotea; gaixo mentalak, gaixo izpiritualak dira; adimenezko edo adimentsu oro, gogozko, eta abar, berdin, izpirituala da; animatu, entusiasmatu, izpiritu tu da (begeistern; desanimatu, izpiritugabetu), eta abar, Geistek jatorrian esanahi zuena, iratxoak ziren (ingl. ghost), andre gizonak ikaratzen, armintzen, durduzarazten, «sorgintzen», edo miraritsuki laguntzen dituztenak, beraz nolabait pertsonalak izakiak (latinezko spiritusen justu alderantziz, jatorrian ezpertsonala dena, eta teologiak eta filosofiak pertsonalizatu eta substantzializatuko dutena?
‎abestiak kantatu eragiten zizkigun maestra bat) eta non kasuan (txakurrek ere gaztelaniaz egiten duten herri batean), baina egon daitezke beste edozein kasutan ere. Bestalde, esan dugu esan, egiturok aurkezpenetan soilik jorratuko ditugula, informazio guztia berria dela, eta izan dezagun gomutan zeintzuk lau baliabide erabili ditugun (bait soilik ere erabil daiteke, baina ez dugu baliatuko):
‎GIBaren bidezko infekzioak ez du esan nahi nahitaez adierazi behar denik, baina hori gertatzen da Hartutako Immunoeskasiaren Sindromearekin (HIESa). Ezin dugu esan iraganeko garaietan baino infekzio gutxiago gertatzen ari denik. HIESaren intzidentziaren jaitsiera gaixotasunaren estadio aurreratueneko pertsonei dagokie.
‎Hala, eta izotzgeruzetan aurkitutako erregistroetan ondorioztatu ez bezala, karbono dioxidoak ez zuen azken glaziazioaren amaiera eragin, Kaliforniako Unibertsitateko zientzialarien lanaren arabera. “Dagoeneko ezin dugu esan karbono dioxidoak bakarrik eragin zuela glaziazioaren amaiera” esan zuen Lowell Stott ikerketaren egile nagusiak. Itsas hondoko tenperaturak azalera tropikalekoak baino 1.300 urte lehenago igo ziren, eta atmosferako co2aren maila igo baino askoz lehenago, adierazi zuen ikertzaileak.
‎Terminologiaz aritzea ezinbestekoa egiten zaigu, tarte batean: kosmogonia filosofikoak adiera erabiliko dugu aipatutako autore kosmogonikoak izendatzeko —alegia, ez dugu esango, maiz esaten denez, kosmogonia prefilosofikoak— Horrela deitzen dituzte miletotarrak baino lehenagoko kosmogoniak Kirk, Raven eta Schofieldek, hain zuzen, hizkera eta izaera mitikoa darabilten arren, munduari buruzko ikuspegi kuasi razionalistak eskaintzen dituztelako139: izan ere, autore kosmogoniko guztietan nabarmenak dira ordenamendu ahaleginak bezala, bulkada logikoa.
2008
‎I. Palomino. Ezin dugu esan" egiten duguna eginda ere ez dugu gauza handirik lortuko". Egin dezagun, dena izango baita beharrezkoa.
‎" Ezin gauza bera esan, ordea, eredu ekonomiko eta sozialari dagokionez dio txostenak. Ezin dugu esan gaur egungo eredu ekonomiko eta soziala ahul dagoenik". Horren erruduntzat gaur egungo erakundeak jotzen ditu;" Bruselako, Madrilgo eta Parisko politika ekonomiko, laboral eta sozialetan oinarrituta egin dute Euskal Herrian kapitalaren interesen alde eta eginkizun hori ezin hobeto betetzen dute".
‎Istorioa, bizitzako arlo guztietan gertatzen den bezala, munduko edozein txokotan gerta zitekeen, baina hala ere, arazoei aurre egiteko moduak, istorioa nola bukatuko den jakiteko gurariak, eta zergatik ez dugu esango, protagonisten begi luzatuek egunerokotasuneko istorio bati ukitu berezia eransten diote.
‎Azkenik, sistemen biologia konputazionala ere hor dago, eta, atal horretan, zelulen osagaiek nolako elkarrekintzak dituzten ikertzen dugu, zelulen portaera ezagutzeko. Ikertzen dugu diot, atal horretan oinarritzen baita nagusiki nire ikerketa. Hori guztia zelulari dagokionez.
‎Lurreko bizidun espezie bakoitzak ingurune behar jakin batzuk ditu, eta, ez baditu horiek aurkitzen, ezin du bizirik iraun. Ezin dugu esan, beraz, normala denik leku batean bizidun jakin batzuk egotea, eta bitxia denik beste batzuk agertzea. Hala ere, egin ezin dugun hori egin, eta naturan lekuz kanpo dauden edo ezohiko ezaugarriak dituzten bizidun batzuei buruz arituko gara.
‎Horregatik guztiagatik, uste dute argi fluoreszentearen teknika egokiena dela aplikazio horretarako, eta glioma gaiztoak dituzten gaixoen pronostikoa nabarmen hobetzen lagunduko duela. Teknika berriari esker, lehen ia erauzi ezinezkotzat joko genituen tumoreen erabateko erauzketa egitea lortu dugu dio Díez Valle doktoreak.
‎Euskaltzaindiaren babesa izango lukeen erakunderen edo erakunde multzoren bat behar litzateke. Alor honetan, elkarlana inoiz eta inon baino beharrezkoagoa da, ez terminologia sortzeko bereziki, sortzen dena nolabait' normalizatzeko', eta Euskal Herri osoko hedadura eta partaideak eduki behar lituzke (ez dugu esan nahi horren' gomendioek' Euskaltzaindiaren arauen maila bereko estatusa eduki behar luketenik).
‎Atxilotuen nortasuna ezagututa, alproja batzuk zirenik ezin dugu esan behintzat: Andrés Atxa Orbea 2 alkatea izan zen 1758an, errejidorea 1760an eta 1768an errejidore izendatuko zuten berriz; Francisco Antonio Bustindui sindikoa izan zen 1759an, errejidorea 1764an, alkatea 1783an eta errejidorea 1796an; Francisco Ignacio Burgoa, alkatea izan zen 1765ean, eta 2 errejidore izendatuko zuten 1782an?
‎aipaturiko eragin horrekin erlazionatu izan da ia gehienetan, eduki politiko eta abertzaleak dituen liburutzat hartuz9 Horren adibide garbiena da Oteizaren lana aztertu duten zenbaiten ikerketaren zentzua, Oteizaren lan zabalaren zein aspektu interesatu zaizkien, eta zein ondorioetara iritsi diren. Honekin ez dugu esan nahi ikerketa guztiak horrela izan direnik, baina ondorengo adibideak esanguratsuak suertatzen dira. Lehenengoa C. Martinez Gorriaranek Jorge Oteiza.
‎2 Ez dugu esan sortzea. Izena emanez eratzen dugunaren aurreizatea ez dugu zalantza jartzen.
‎Osasun mentalari buruz hitz egiten dugunean, benetan interesatzen zaiguna pertsonen ongizatea da, eta sintomatologia aurkeztean ez dugu esan nahi gaixotasun edo patologia bat dutenik. Pentsatzen dugu emigratzeak suposatzen duen aldaketak eragina duela etorkinen egoera emozionalean, eta arrazoi desberdinek esplikatzen dituztela agertzen diren sintomak, esate baterako, emigratze prozesuak berak, irregulartasun egoerak eta bizi dituzten baldintza soziolaboralek.
‎Ez dugu esango ez garela Gobernuan egongo, baina hasiera batean gure tokia oposizioan dagoela uste dugu. Ikusita zein bi indar izango diren nagusiak, gu ez gara ikusten ez batzuekin eta ez besteekin, oraingo terminoetan behintzat.
‎Tolosan pailazo batzuk bezala gelditu ginen... Bigarren aukera da hau, eta itxura hobea eman behar dugu esan du David Roumieu aztalkari xuri urdinak.
‎Bai, eta ez dugu esan, baina esan behar dugu guretzako hau ez dela gure arlo nagusia. Oskorrirentzako garrantzitsuenak dira sortzen dituen kantu berriak eta modernoak, gure sentimendu eta espiritua adierazten dutenak.
‎Estatu tresnarik gabeko nazio esparru batean, immigrazio politika hizkuntz politika gisa taxutzen da batez ere. Ez dugu esan nahi beste politikek garrantzirik ez dutenik, hizkuntz dimentsioaren mendean daudela baizik.
‎Prozesuaren aurka daudenek, berriz, mehatxuak baino ez dituzte ikusten. Guk ez dugu esaten mehatxurik ez dagoenik, baina egotekotan, edozein aukerarekin batera etortzen diren horietakoak datezke, ez ikusgaitzak diren mamuen bitartez adierazi edo ikusarazi nahi direnak.}
2009
‎Orain arte ez dugu esan. Garai hartako kazetariek, euren albisteei oihartzun eta ikusgarritasun handiagoa emateko, hiltzaileari Wiliam Gull doktoreari, ezizen ezaguna jarri zioten:
‎Apopiloak nagusia gainditu duenik ez dugu esango, Tim Burtonen jarraitzaile handiak baikara, baina izen propioa merezi du Henry Selick ek, animazioaren munduan.
‎Merezi du, honez gero, informazioa nola sailkatuko den azaltzea. Informazioa identifikatu, diskriminatu eta sailkatu egingo dela esan dugu, baina ea dugu esan nola. Lan horretarako, oro har, aipuak definitu eta prozesatuko dira.
‎Baina oraindik falta zaigu argi azaltzea zein helbururekin abiatu dugun proiektua. Zer lortu nahi dugu esandako guztiarekin?
‎Adinekoa, etsaia ez dugu esango, baina zergarik ordaintzen ez duen bat da, eta horrek pertsona arrotz bihurtzen du.
‎Adinekoa, etsaia ez dugu esango, baina zergarik ordaintzen ez duen bat da, eta horrek pertsona arrotz bihurtzen du
‎Hemen gaude, futbol zelaia hutsik eta hedabideok gure lekua hartzen. Duela ordubete Kortarekin egon gara zuri gorrien hotelean irabazi behar dugu esan digu agurtzerakoan. Koldo Urriz (ETB) eta Alberto Negro (R.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
edun 327 (2,15)
ukan 218 (1,44)
Lehen forma
Argitaratzailea
Berria 73 (0,48)
Argia 54 (0,36)
ELKAR 53 (0,35)
UEU 39 (0,26)
Euskaltzaindia - Liburuak 33 (0,22)
Pamiela 31 (0,20)
Booktegi 29 (0,19)
Consumer 26 (0,17)
Open Data Euskadi 24 (0,16)
Jakin 19 (0,13)
Uztaro 14 (0,09)
Bat Soziolinguistika Aldizkaria 14 (0,09)
Elhuyar Zientzia eta Teknologia 13 (0,09)
Alberdania 13 (0,09)
Jakin liburuak 11 (0,07)
Susa 10 (0,07)
EITB - Sarea 9 (0,06)
Hitza 7 (0,05)
goiena.eus 6 (0,04)
hiruka 6 (0,04)
Euskera Ikerketa Aldizkaria 5 (0,03)
Labayru 5 (0,03)
Guaixe 4 (0,03)
uriola.eus 4 (0,03)
ETB serieak 3 (0,02)
Osagaiz 3 (0,02)
Uztarria 3 (0,02)
aiurri.eus 3 (0,02)
Maiatz liburuak 3 (0,02)
Anboto 3 (0,02)
Urola kostako GUKA 3 (0,02)
Euskaltzaindia - Sarea 2 (0,01)
LANEKI 2 (0,01)
Kondaira 2 (0,01)
Ikaselkar 2 (0,01)
alea.eus 2 (0,01)
Karmel Argitaletxea 1 (0,01)
HABE 1 (0,01)
ETB dokumentalak 1 (0,01)
ETB marrazki bizidunak 1 (0,01)
Karmel aldizkaria 1 (0,01)
Sustraia 1 (0,01)
erran.eus 1 (0,01)
Maxixatzen 1 (0,01)
Noaua 1 (0,01)
plaentxia.eus 1 (0,01)
Zarauzko hitza 1 (0,01)
Euskaltzaindia - EITB 1 (0,01)
Konbinazioak (2 lema)
Konbinazioak (3 lema)
ukan esan zer 5 (0,03)
ukan esan ezer 4 (0,03)
ukan esan iragan 3 (0,02)
ukan esan nahi 3 (0,02)
ukan esan aurre 2 (0,01)
ukan esan eten 2 (0,01)
ukan esan euskal 2 (0,01)
ukan esan ez 2 (0,01)
ukan esan garun 2 (0,01)
ukan esan gauza 2 (0,01)
ukan esan hori 2 (0,01)
ukan esan lehendik 2 (0,01)
ukan esan lekuko 2 (0,01)
ukan esan noiz 2 (0,01)
ukan esan oso 2 (0,01)
ukan esan udal 2 (0,01)
ukan esan adibide 1 (0,01)
ukan esan adimen 1 (0,01)
ukan esan agurtu 1 (0,01)
ukan esan ahul 1 (0,01)
ukan esan aldatu 1 (0,01)
ukan esan aldizkari 1 (0,01)
ukan esan arazo 1 (0,01)
ukan esan argigarri 1 (0,01)
ukan esan argitaratu 1 (0,01)
ukan esan Artieda 1 (0,01)
ukan esan atzerapen 1 (0,01)
ukan esan autista 1 (0,01)
ukan esan autore 1 (0,01)
ukan esan azken 1 (0,01)
ukan esan babestu 1 (0,01)
ukan esan baikor 1 (0,01)
ukan esan balio 1 (0,01)
ukan esan behar 1 (0,01)
ukan esan beharrean 1 (0,01)
ukan esan behintzat 1 (0,01)
ukan esan benetan 1 (0,01)
ukan esan berriro 1 (0,01)
ukan esan betirako 1 (0,01)
ukan esan bide 1 (0,01)
ukan esan bulba 1 (0,01)
ukan esan datorren 1 (0,01)
ukan esan datu 1 (0,01)
ukan esan denbora 1 (0,01)
ukan esan deseroso 1 (0,01)
ukan esan diru 1 (0,01)
ukan esan DNA 1 (0,01)
ukan esan droga 1 (0,01)
ukan esan egia 1 (0,01)
ukan esan egile 1 (0,01)
ukan esan egin 1 (0,01)
ukan esan egun 1 (0,01)
ukan esan EHU 1 (0,01)
ukan esan elikagai 1 (0,01)
ukan esan emakume 1 (0,01)
ukan esan entzun 1 (0,01)
ukan esan erlazio 1 (0,01)
ukan esan esklabo 1 (0,01)
ukan esan esperimentu 1 (0,01)
ukan esan estereotipo 1 (0,01)
ukan esan estrategia 1 (0,01)
ukan esan euskalgintza 1 (0,01)
ukan esan euskaltasun 1 (0,01)
ukan esan euskara 1 (0,01)
ukan esan existitu 1 (0,01)
ukan esan ezinezko 1 (0,01)
ukan esan ezta 1 (0,01)
ukan esan formulazio 1 (0,01)
ukan esan Frantzia 1 (0,01)
ukan esan garbi 1 (0,01)
ukan esan garrantzitsu 1 (0,01)
ukan esan gaur 1 (0,01)
ukan esan gel 1 (0,01)
ukan esan gero 1 (0,01)
ukan esan geu 1 (0,01)
ukan esan gogo 1 (0,01)
ukan esan gradu 1 (0,01)
ukan esan guzti 1 (0,01)
ukan esan hedabide 1 (0,01)
ukan esan hilzorian 1 (0,01)
ukan esan hiri 1 (0,01)
ukan esan hiztun 1 (0,01)
ukan esan horrela 1 (0,01)
ukan esan horrelako 1 (0,01)
ukan esan igarle 1 (0,01)
ukan esan Irati 1 (0,01)
ukan esan Menagarai 1 (0,01)
ukan esan Mendiburu 1 (0,01)
ukan esan Olentzero 1 (0,01)
ukan esan Ukraina 1 (0,01)
ukan esan XX. 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia