Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 31

2011
‎Mundu aldrebestu honetan oraina ulertzea zaila bada, zer ez dugu esanen etorkizunaz. Jende prestu eta argiak historian barna geroaz esandakoa aztertuz gero, begi bistakoa da gizakiaren igarmena ere hutsaren hurrengoa dela.
2012
‎Bertako jendea laztuta dago, ez mundua amaitzera doalako, baizik eta herrixka hori ez dagoelako prestatuta milaka eta milaka pertsona hartzeko. " Munduaren amaiera dator, aldaketa bortitza gainean dugu diote igarle eta aditu esoteriko horiek, 2012 urtea sufrimendu ziklo baten bukaera baita." Apokalipsiaren egun horretan soilik salbatuko omen dira mendixka magiko horren magalean babesten direnak. Jendea hasi da prestatzen eta bertara joaten.
2013
‎—Ez zintudan mindu nahi, Mannix. Ardoa edan behar bada, ardoa edango dugu esan zuen Earlek.
‎—Bakea behar dugu esan zuen Mary Lorek.
‎—Itzalera joan dugu esan zuen Earlek.
‎—Erosiko dugu esan zuen Angelak.
‎Esan dezagun, doituago, modernitatearen abstrakzio handien artean ez dela sartu kultura dibertsitatearen elkarbizitzaren ametsa. Hiru abstrakzio handien panteoian ez bazegoen ere, ez dugu esango modernitateak identite dimentsioa ez duenik erabili eta kudeatu. Jakina da erabili duela, modu planifikatuan erabili ere.
2014
‎—Azkeneko buelta isilik emango dugu esan zuen.
‎Honekin guztiarekin, bukatzeko, ez dugu esan nahi obsesio sexuala berria denik, betikoa baita, horren inguruko merkatua bezala. Betikoa den arren, zer edo zer aldatu da; egun benetan aldatu dena horren aurreko deshinibizio motak eta obsesioa asetzeko teknikak izan da, oinarrizkoenean ez baitago benetan aldaketarik.
2015
‎Bestela ere, izan aditza baztertu behar al dugu? Gara esan beharrean zentzurik ba al du geure burua izanarazten dugu esateak (are gehiago, geure burua elkarri izanarazten diogu edo halakorik jaulkitzeak). Zeliken hitzetan bitxia begitantzen zait identitatea produktua dela onartuta ere, zertan baztertu behar den eginbideetan izatea, haren ordez egitea nagusitzeko.
‎Edo, eraikitzearena metafora hutsa bada," prozesu sozial horiek" ezin al ditugu" identitateak" deitu? Ezin dugu esan, esaterako," euskal identitatea euskal Zera eratzeko eta gauzatzeko jardueretan behin eta berriro aritzea" dela. Edo sinpleago esan," euskal identitatea euskal Zer hura sortzen aritzea" dela?
‎Esatean dira, nonbait. Eta kontuan hartu behar dugu esate eta izate praktikan bertan diren esanahiak, jardunik jardun, testuinguru eta egoeren haizetara aldatuko direla. Arian arian zehaztu eta negoziatu dela zein den mezua.
‎—Mateoren alde atera beharra dago, animatu egin behar dugu zioten zale batzuek, eta txaloka hasi ziren ero moduan Mutrikuko pugila ringaren gainera igo zenean. Beren idoloaren jaioterritik etorriak ziren lehiaz disfrutatzeko.
2016
‎Eta Guiomar kopeta zimurtuta, bera den mutil zoriontsuarekin, eta hori ere seinale txarra. Eta nire andrea aurpegi alaiarekin, eta seinale hori, ba ez dugu esango txarra denik, baina arraroa behintzat bai. Eta hemen galdera bat, zer gertatuko da hotel honetan?
‎—Zerbaiten premia izango dugu esan zuen Teresak ateratako ardoari trago ttiki bat emanez. Berari ere alkoholak lagundu egiten zion erantzunetan.
‎Ezin dugu esan XX. mende hasmentako Zuberoan zegokeen txululari famatuenetakoa zen Lexardoat jaunak berekin Londresera zamaltzain eraman zuen Constantin abizeneko atharraztarra geroantzean euskal izkiriagintzan nabarmenduko ziren Constantindarren aitzinekoa zenetz. Edozein modutan ere, izaro britainiarrei buruz heldu jauzigile gehienak denak basaburutarrak izaki, ez genbilzke soberaki erraturik hala bermatzerakoan, izan ere, Ingalaterrako hiriburuko Hyde Park lilitegian zein Windsorreko jauretxean maskaradetako jauziak erret sendikoei eskaini zizkiotenak, aipatu bigez gainera, Altzabeheitiko Epherre kantiniersa, Antolako oihanean ahantzirik pausatzen den Hauzeko gatuzaina eta Sohutako entseinaria baitziren.
‎Aita Erroman Dornaku Olaetxea, kaputxinotarren artean Erroman Maria Berakoa bezala ezagunagoa datekeena bigarrena dugu esan liburuxkan. 1878 ean sortua, hamabi anai arrebetan txikerra zen Illekuetako Altzugaraikoa, ordo minor delakoan sartu eta Filipina uharteetara igorri zuten ordenaren nagusiek.
‎Atal hau hasi dugu esanez konplexutasuna dela gaurko gizarteen ezaugarririk nabarmenena, eta beharrezko ikusten diren hainbat aldaketa politiko burutu ahal izateko oztopo gehien planteatzen dituena. Hainbeste izateak, urrunegi kokatzen du boterearen administrazioa, tarte handiegia sorrarazten du hiritar botere emaile eta agintariaren artean.
‎Besteak beste, kultura indoeuroparretan nagusi den eredu honen arabera, gizakiak jainkozkoen menpeko edo zordun dira, eta egiten dizkieten opariak menpekotasun edo zorduntasun horrek sortutako obligazioaz egiten dira. Mitologia eskandinaviarreko testu pare batez eta indiarreko beste baten bitartez ilustratuko dugu esandakoa. Lehenengoan, Upsal eko ospakizunez mintzatzen dira:
‎Esan dugu baita ere, ez dugula balioaren definizio objektiborik: litro bat urak kilo bat pisatzen duela diogun modu berean ezin dugu esan litro ur horrek zenbat balio duen; balioa ez da objektiboa. Ez du berdin balio urik probatzen ez duen mozkor batentzat eta basamortuan egarriz hiltzear dagoen norbaitentzat.
‎Eta alderantzizko joera dagoela ukitu dolmeniko hori ez duten gizarteetan. Espainiako ekonomiaren azken urteetako bilakaera begiratzen badugu zera aurkitzen dugu esandakoaren frogagarri: lehenik, liluraldi kolektibo izugarria, etxeek, mugagabe, gero eta gehiago balioko zuteneko ideiaren inguruan.
2017
‎Ez dute soilik informaturik egon nahi, seme alaben hezkuntza proiektuan ere eskua sartu nahi baitute maiz; inplikaziorik gabe, ordea; hau da, irakasleei zer eta nola egin behar duten agindu nahi diete, baina eskuak garbitzen dituzte irakasleek laguntza eskatzen dietenean (kontuz! Honekin ez dugu esan nahi gurasoek at mantendu behar dutenik. Kontrara, uste dugu parte aktiboa luketela izan, baina bestelako zentzuren batean, elkarlanean).
‎Narrazio Handien gainbeheran irakaslea hutsaren hurrengoa bihurturik ikus dezakegun arren, irakasle artistak autoritatea izan behar du derrigor. Eta, autoritatea izan behar duela esaten dugunean, ez dugu esan nahi modernitateko irakasle jainkoa izan behar duenik, Gidaria, berriz instituzioa bihurtu behar duenik, inondik inora. Utzi azaltzen, autoritatea eta potestatea nahasi ohi baitira.
2018
‎Iruñeari dagokionez, aipatu dugu Zuazok nafar hiriburuan ikusten duela euskararen eremu osora nahiz eremu txikiago batzuetara hedatutako ezaugarri batzuen jatorria, eta Monteanok ere Iruñeko aldaera prestigiodun bat proposatu du XVI. menderako, inguruko euskaretan ere eragina bide zuena. Ez dugu esaterik hori horrela ez denik, baina argi dago hala dela frogatzeko datu linguistiko gutxiegi dugula oraindik, ezaugarri batzuen hedaduratik harago. Horren karietara, argigarri dira Caminok Iruñeko demografiaren bilakabideaz emandako xehetasunak:
‎Hona adibide garbi bat: Arteta euskarazko leku izenak Artieda eman du denboraren poderioz, baina aldaketa hori ez da euskararena berarena; hau da, ezin dugu esan Artiedako euskaran t> d bilakatu zenik. Aldaketa hori toponimoa erdaldunen ahotan ibili izanak eragin zuen; izan ere, erdaraz gertatzen da t> d (Latina vitam> gaztelania vida); ez euskaraz.
2019
‎—Ahal genuena egin dugu esan zion Martinek.
‎—Horixe da zure gaurko afaria. Beste guztia guk jan dugu esan zion.
‎" jada ezin dugu esan edo sinetsi historiaren ideia lineal bat dagoenik; izan ere, aurrera egin behar dugu garapenean, horrek beste kontraesan batzuk sortuko dituelako[...] Gelditu (trattenere) egin beharra dago Modernitatearen azelerazioa. Horrek emango digulako aukera gure indarrak berregiteko[.] Aldiz, azelerazioak, bai, jende olde potentzialki alternatiboak sortzen ditu, baina hauek berehala erretzen dira.
‎Gramscik sortu zuen kontzeptua da hau, eta esan bezala, dominazioaren instituzionalizazioari aurkako erantzun ezari egiten dio erreferentzia. Ezin dugu esan aurrean dugun errealitateak erantzunik jaso ez duenik, munduan zehar emandako erantzun lokalak ikusita. Haatik, mendebaldean bai hitz egin dezakegu iraultza pasibo baten inguruan, edota two nation prozesu baten inguruan, Europar Batasunaren eraikuntzari dagokionez.
2021
‎Modu desegokian baina," volumen" deitzen zaie gaztelaniaz kodexei —latinaren volvo hitzetik heldu da, eta ‘bueltak eman, bildu’, esan nahi du—, nahiz eta ez diren biribilkien modura biltzen. Lagunarteko hizkeran, gaztelaniaz, jarraitzen dugu esaten aspertzen edo nekatzen gaituen zerbait" rollo" bat dela, ematen baitu segi eta segi eta ez dela sekula bukatzen. Eta gaur egun scroll hitza, eskuz idatzitako biribilkia izendatzen zuena ingelesez, testua edozein aparatu informatikoren pantailan bertikalki atzera edo aurrera eramateko ekintza deskribatzeko erabiltzen da, rotuli zaharrak hala erabiltzen baitziren.
2022
‎—Ez, ez dugu esan diote gehienek.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia