2011
|
|
Mundu aldrebestu honetan oraina ulertzea zaila bada, zer ez
|
dugu
esanen etorkizunaz. Jende prestu eta argiak historian barna geroaz esandakoa aztertuz gero, begi bistakoa da gizakiaren igarmena ere hutsaren hurrengoa dela.
|
2012
|
|
Bertako jendea laztuta dago, ez mundua amaitzera doalako, baizik eta herrixka hori ez dagoelako prestatuta milaka eta milaka pertsona hartzeko. " Munduaren amaiera dator, aldaketa bortitza gainean
|
dugu
diote igarle eta aditu esoteriko horiek, 2012 urtea sufrimendu ziklo baten bukaera baita." Apokalipsiaren egun horretan soilik salbatuko omen dira mendixka magiko horren magalean babesten direnak. Jendea hasi da prestatzen eta bertara joaten.
|
2013
|
|
—Ez zintudan mindu nahi, Mannix. Ardoa edan behar bada, ardoa edango
|
dugu
esan zuen Earlek.
|
|
—Bakea behar
|
dugu
esan zuen Mary Lorek.
|
|
—Itzalera joan
|
dugu
esan zuen Earlek.
|
|
—Erosiko
|
dugu
esan zuen Angelak.
|
|
Esan dezagun, doituago, modernitatearen abstrakzio handien artean ez dela sartu kultura dibertsitatearen elkarbizitzaren ametsa. Hiru abstrakzio handien panteoian ez bazegoen ere, ez
|
dugu
esango modernitateak identite dimentsioa ez duenik erabili eta kudeatu. Jakina da erabili duela, modu planifikatuan erabili ere.
|
2014
|
|
—Azkeneko buelta isilik emango
|
dugu
esan zuen.
|
|
Honekin guztiarekin, bukatzeko, ez
|
dugu
esan nahi obsesio sexuala berria denik, betikoa baita, horren inguruko merkatua bezala. Betikoa den arren, zer edo zer aldatu da; egun benetan aldatu dena horren aurreko deshinibizio motak eta obsesioa asetzeko teknikak izan da, oinarrizkoenean ez baitago benetan aldaketarik.
|
2015
|
|
Bestela ere, izan aditza baztertu behar al dugu? Gara esan beharrean zentzurik ba al du geure burua izanarazten
|
dugu
esateak (are gehiago, geure burua elkarri izanarazten diogu edo halakorik jaulkitzeak). Zeliken hitzetan bitxia begitantzen zait identitatea produktua dela onartuta ere, zertan baztertu behar den eginbideetan izatea, haren ordez egitea nagusitzeko.
|
|
Edo, eraikitzearena metafora hutsa bada," prozesu sozial horiek" ezin al ditugu" identitateak" deitu? Ezin
|
dugu
esan, esaterako," euskal identitatea euskal Zera eratzeko eta gauzatzeko jardueretan behin eta berriro aritzea" dela. Edo sinpleago esan," euskal identitatea euskal Zer hura sortzen aritzea" dela?
|
|
Esatean dira, nonbait. Eta kontuan hartu behar
|
dugu
esate eta izate praktikan bertan diren esanahiak, jardunik jardun, testuinguru eta egoeren haizetara aldatuko direla. Arian arian zehaztu eta negoziatu dela zein den mezua.
|
|
—Mateoren alde atera beharra dago, animatu egin behar
|
dugu
zioten zale batzuek, eta txaloka hasi ziren ero moduan Mutrikuko pugila ringaren gainera igo zenean. Beren idoloaren jaioterritik etorriak ziren lehiaz disfrutatzeko.
|
2016
|
|
Eta Guiomar kopeta zimurtuta, bera den mutil zoriontsuarekin, eta hori ere seinale txarra. Eta nire andrea aurpegi alaiarekin, eta seinale hori, ba ez
|
dugu
esango txarra denik, baina arraroa behintzat bai. Eta hemen galdera bat, zer gertatuko da hotel honetan?
|
|
—Zerbaiten premia izango
|
dugu
esan zuen Teresak ateratako ardoari trago ttiki bat emanez. Berari ere alkoholak lagundu egiten zion erantzunetan.
|
|
Ezin
|
dugu
esan XX. mende hasmentako Zuberoan zegokeen txululari famatuenetakoa zen Lexardoat jaunak berekin Londresera zamaltzain eraman zuen Constantin abizeneko atharraztarra geroantzean euskal izkiriagintzan nabarmenduko ziren Constantindarren aitzinekoa zenetz. Edozein modutan ere, izaro britainiarrei buruz heldu jauzigile gehienak denak basaburutarrak izaki, ez genbilzke soberaki erraturik hala bermatzerakoan, izan ere, Ingalaterrako hiriburuko Hyde Park lilitegian zein Windsorreko jauretxean maskaradetako jauziak erret sendikoei eskaini zizkiotenak, aipatu bigez gainera, Altzabeheitiko Epherre kantiniersa, Antolako oihanean ahantzirik pausatzen den Hauzeko gatuzaina eta Sohutako entseinaria baitziren.
|
|
Aita Erroman Dornaku Olaetxea, kaputxinotarren artean Erroman Maria Berakoa bezala ezagunagoa datekeena bigarrena
|
dugu
esan liburuxkan. 1878 ean sortua, hamabi anai arrebetan txikerra zen Illekuetako Altzugaraikoa, ordo minor delakoan sartu eta Filipina uharteetara igorri zuten ordenaren nagusiek.
|
|
Atal hau hasi
|
dugu
esanez konplexutasuna dela gaurko gizarteen ezaugarririk nabarmenena, eta beharrezko ikusten diren hainbat aldaketa politiko burutu ahal izateko oztopo gehien planteatzen dituena. Hainbeste izateak, urrunegi kokatzen du boterearen administrazioa, tarte handiegia sorrarazten du hiritar botere emaile eta agintariaren artean.
|
|
Besteak beste, kultura indoeuroparretan nagusi den eredu honen arabera, gizakiak jainkozkoen menpeko edo zordun dira, eta egiten dizkieten opariak menpekotasun edo zorduntasun horrek sortutako obligazioaz egiten dira. Mitologia eskandinaviarreko testu pare batez eta indiarreko beste baten bitartez ilustratuko
|
dugu
esandakoa. Lehenengoan, Upsal eko ospakizunez mintzatzen dira:
|
|
Esan dugu baita ere, ez dugula balioaren definizio objektiborik: litro bat urak kilo bat pisatzen duela diogun modu berean ezin
|
dugu
esan litro ur horrek zenbat balio duen; balioa ez da objektiboa. Ez du berdin balio urik probatzen ez duen mozkor batentzat eta basamortuan egarriz hiltzear dagoen norbaitentzat.
|
|
Eta alderantzizko joera dagoela ukitu dolmeniko hori ez duten gizarteetan. Espainiako ekonomiaren azken urteetako bilakaera begiratzen badugu zera aurkitzen
|
dugu
esandakoaren frogagarri: lehenik, liluraldi kolektibo izugarria, etxeek, mugagabe, gero eta gehiago balioko zuteneko ideiaren inguruan.
|
2017
|
|
Ez dute soilik informaturik egon nahi, seme alaben hezkuntza proiektuan ere eskua sartu nahi baitute maiz; inplikaziorik gabe, ordea; hau da, irakasleei zer eta nola egin behar duten agindu nahi diete, baina eskuak garbitzen dituzte irakasleek laguntza eskatzen dietenean (kontuz! Honekin ez
|
dugu
esan nahi gurasoek at mantendu behar dutenik. Kontrara, uste dugu parte aktiboa luketela izan, baina bestelako zentzuren batean, elkarlanean).
|
|
Narrazio Handien gainbeheran irakaslea hutsaren hurrengoa bihurturik ikus dezakegun arren, irakasle artistak autoritatea izan behar du derrigor. Eta, autoritatea izan behar duela esaten dugunean, ez
|
dugu
esan nahi modernitateko irakasle jainkoa izan behar duenik, Gidaria, berriz instituzioa bihurtu behar duenik, inondik inora. Utzi azaltzen, autoritatea eta potestatea nahasi ohi baitira.
|
2018
|
|
Iruñeari dagokionez, aipatu dugu Zuazok nafar hiriburuan ikusten duela euskararen eremu osora nahiz eremu txikiago batzuetara hedatutako ezaugarri batzuen jatorria, eta Monteanok ere Iruñeko aldaera prestigiodun bat proposatu du XVI. menderako, inguruko euskaretan ere eragina bide zuena. Ez
|
dugu
esaterik hori horrela ez denik, baina argi dago hala dela frogatzeko datu linguistiko gutxiegi dugula oraindik, ezaugarri batzuen hedaduratik harago. Horren karietara, argigarri dira Caminok Iruñeko demografiaren bilakabideaz emandako xehetasunak:
|
|
Hona adibide garbi bat: Arteta euskarazko leku izenak Artieda eman du denboraren poderioz, baina aldaketa hori ez da euskararena berarena; hau da, ezin
|
dugu
esan Artiedako euskaran t> d bilakatu zenik. Aldaketa hori toponimoa erdaldunen ahotan ibili izanak eragin zuen; izan ere, erdaraz gertatzen da t> d (Latina vitam> gaztelania vida); ez euskaraz.
|
2019
|
|
—Ahal genuena egin
|
dugu
esan zion Martinek.
|
|
—Horixe da zure gaurko afaria. Beste guztia guk jan
|
dugu
esan zion.
|
|
" jada ezin
|
dugu
esan edo sinetsi historiaren ideia lineal bat dagoenik; izan ere, aurrera egin behar dugu garapenean, horrek beste kontraesan batzuk sortuko dituelako[...] Gelditu (trattenere) egin beharra dago Modernitatearen azelerazioa. Horrek emango digulako aukera gure indarrak berregiteko[.] Aldiz, azelerazioak, bai, jende olde potentzialki alternatiboak sortzen ditu, baina hauek berehala erretzen dira.
|
|
Gramscik sortu zuen kontzeptua da hau, eta esan bezala, dominazioaren instituzionalizazioari aurkako erantzun ezari egiten dio erreferentzia. Ezin
|
dugu
esan aurrean dugun errealitateak erantzunik jaso ez duenik, munduan zehar emandako erantzun lokalak ikusita. Haatik, mendebaldean bai hitz egin dezakegu iraultza pasibo baten inguruan, edota two nation prozesu baten inguruan, Europar Batasunaren eraikuntzari dagokionez.
|
2021
|
|
Modu desegokian baina," volumen" deitzen zaie gaztelaniaz kodexei —latinaren volvo hitzetik heldu da, eta ‘bueltak eman, bildu’, esan nahi du—, nahiz eta ez diren biribilkien modura biltzen. Lagunarteko hizkeran, gaztelaniaz, jarraitzen
|
dugu
esaten aspertzen edo nekatzen gaituen zerbait" rollo" bat dela, ematen baitu segi eta segi eta ez dela sekula bukatzen. Eta gaur egun scroll hitza, eskuz idatzitako biribilkia izendatzen zuena ingelesez, testua edozein aparatu informatikoren pantailan bertikalki atzera edo aurrera eramateko ekintza deskribatzeko erabiltzen da, rotuli zaharrak hala erabiltzen baitziren.
|
2022
|
|
—Ez, ez
|
dugu
esan diote gehienek.
|