2001
|
|
Baina benetan ez da lehen begiesten eta gero hori aditzen, baizik eta prozesu beraren atalak besterik ez dira, guk bereizten ditugunak. Zuhaitzaren kolore eta forma soila ez dugu hautematen, ez
|
dugu
esaten ‘kolore hau’ eta ‘forma hau’, baizik eta kolore eta forma hori ‘zuhaitzarekin’ identifikatzen ditugu eta" hori zuhaitza da" judizioa egiten dugu inplizituki. Ezin gara hautemapen soilen enpirismoan geratu, baizik eta beti ere adigaiak bilatzen ditugu hautemapenean jasotako aniztasunari batasuna emateko eta esanahi orokorrak eratzeko.
|
|
Hemen ‘regressus in indefmitum’ dugu, amaigaberanzko atzerabidea, munduaren osotasuna ez baitzaigu aurretik ematen. Eta, beraz, ez
|
dugu
esango mundua mugatua denik, ezta mugagabea denik ere; aurrera egiteko erregela besterik ez dugu17 Hau da emaitza espazioa eta denbora begiespentzat hartuz gero; bestelakoa litzateke berbaitango gauza gisa hartuz gero. Mugagabeak diren bi gauzen arazoa izango genuke orduan.
|
2004
|
|
Izan ere, adimenean frogatu ahal izango dugu hirukiaren existentzia razionala eta bere ezaugarriak zehaztu ahal izango ditugu, baina ez dugu, oraingoz, inolako segurantziarik halako existentzia materialik dutenik, halako mundu fisiko bat existitzen denik. Eta ez al
|
dugu
esan hori dela Descartesen helburua?
|
|
Arrazoi linguistikoak ez ezik, filosofikoak ere bai baitira diodanaren frogagarri eta irozgarri, batez ere Wittgensteinen hizkuntz filosofia hizpide dugunean. Ez
|
dugu
esango ‘errepresentatu’ hitza eta bere eratorriak erdaratikakoak izateagatik geuregana ez ditzakegunik. Gisa horretako mailegu ugari geureganatu ohi baitugu.
|
2006
|
|
21 Ondorioa dela diogunean ez
|
dugu
esan nahi ondorio logikoa dela. Ikusiko dugun bezala, Humeren sentimentalismoa modu desberdinetan interpreta daiteke ‘ondorio’ hitzaren interpretazioaren arabera.
|
|
Dena den, oraindik ere ez
|
dugu
esan zergatik eman behar dugun ikuspuntu tinko eta orokorrerako jauzia. Zergatik ez dugu moralki ebaluatzen norberaren ikuspuntu partikularrean oinarrituz?
|
|
Horrenbestez, esan liteke izena izaki magiko nahiz sakratua dela, gauza aldiz izaki zientifikoa den bitartean, naturala, profanoa. Are gehiago, esan liteke izaki bakar eta bera (oraindik ezin
|
dugu
esan zer den) existi daitekeela esentzia legez, gauza natural bati lotua dagoen heinean, eta, aldi berean, adiera legez, gauza magiko bati, morfema bati, lotzen zaion neurrian.
|
2007
|
|
Terminologiaz aritzea ezinbestekoa egiten zaigu, tarte batean: kosmogonia filosofikoak adiera erabiliko dugu aipatutako autore kosmogonikoak izendatzeko —alegia, ez
|
dugu
esango, maiz esaten denez, kosmogonia prefilosofikoak— Horrela deitzen dituzte miletotarrak baino lehenagoko kosmogoniak Kirk, Raven eta Schofieldek, hain zuzen, hizkera eta izaera mitikoa darabilten arren, munduari buruzko ikuspegi kuasi razionalistak eskaintzen dituztelako139: izan ere, autore kosmogoniko guztietan nabarmenak dira ordenamendu ahaleginak bezala, bulkada logikoa.
|
2013
|
|
Erlijioa fikzioaren esparrura eramaten dugunean, ez
|
dugu
esan nahi erlijio kontzeptuak Santa Klaus fikziozko pertsonaiaren parean daudenik. Pascal Boyer antropologoak liburu garrantzitsu batean dioen bezala, nahiz eta erlijio serioak fikzio ez serioak dituen oinarriak dauzkan, berezko ezaugarri erantsiak ere badauzka.
|
2017
|
|
Bere baitarakoa agertu zaigu existitzen den izate bat bezala ez delarik bera dena eta badelarik bera ez dena. Baina gogoaren osotasun ek statikoa ez da bakarrik osotasun osagabea, izate birrindu bat bezala agertzen zaigu eta ezin
|
dugu
esan existitzen denik ezta existitzen ez denik ere. Horrela, bada, gure deskribapenak balio izan digu Bestearen existentziari buruzko zeinahi teoriari ezarri dizkiogun25 aldez aurretiko baldintzen kontu emateko.
|
|
" Izan ere, izatea berarekiko opakua da, berarekin osatuta baitago. Hobeto adieraziko
|
dugu
esanez izatea dela bera dena". 35 Ez dago artesirik bere baitako izatean eta ezereza ezin iragaz daiteke. Horrelako izate batek ez du pitzadurarik bere izatean, bere alde guztiak batera erakusten ditu:
|