2009
|
|
Merezi du, honez gero, informazioa nola sailkatuko den azaltzea. Informazioa identifikatu, diskriminatu eta sailkatu egingo dela esan dugu, baina ea
|
dugu
esan nola. Lan horretarako, oro har, aipuak definitu eta prozesatuko dira.
|
|
Baina oraindik falta zaigu argi azaltzea zein helbururekin abiatu dugun proiektua. Zer lortu nahi
|
dugu
esandako guztiarekin?
|
2010
|
|
Ziur asko bai. Kontzienteki esaten dugunean, nolanahi ere, ez
|
dugu
esan nahi horren bila inor propio joaten denik. Esan nahi dugu erdaldunen —eta erdaraz askozaz erosoago aritzen direnen— talde hori osatzen duena jabetzen ari dela gertaera edo errealitate horretaz.
|
|
(Vicente Mariño eta lópez rabadán, 2009: 21) hortaz, agenda ezartzea edo agenda setting aipatzen dugunean, gai alternatibo jakin batzuei lehentasuna ematea nahi
|
dugu
esan, alegia ordura arte iritzi publikoaren arreta erakarri ez duten gai batzuk azpimarratzea eta nabarmentzea. badago euskara egungo agendan, hori litzateke beste ezer baino lehen aztertu genukeena:
|
|
Zoritxarrez diskurtso zaharrean finkaturik jarraitzen
|
dugu
dio iñakik. Ikus, bestela, ondoko hauek: Duela 20 urteko diagnostiko berbera eginez jarraitzen dugu. Helburuak ere berberak dira:
|
2011
|
|
...ta humboldtek eta unamunok ezin itxaro zuketen zerbait gertatu izan dela euskara oraindino bizirik egoteko. kasu honetan, zorionez, gizarte zientzien ahuldadeek ez zien biderik eman hizkuntzaren ezinbesteko galera iragarri ahal izateko. zoritxarrez, beste aldetik, gizarte zientzien ahuldade horiek beroriek ez dute biderik ematen hizkuntzaren biziraupenaren berme guztizko giltzarriak aurkitzeko. ez
|
dugu
esan nahi gizarte zientziak alferrikakoak direnik, ezta urrik ere. gizarte zientziak, oro har, eta ikerketa sozialak, partikularki, gero eta baliagarriagoak eta argigarriagoak dira, soziolinguistikazkoak barne, gizarte alorreko problemei soluzioak aurkitzeko. euskararen biziraupen bera ere, esate baterako, ez dago ulertzerik linguistika eta soziolinguistika zientzien ekarpenetatik aparte; euskara...
|
|
J U L E N A R E X O LA L E I B A. gure unibertsitatean ere, sarearen erabilera aintzat hartu nahi dugu. Bada hemen kontzeptu aldaketa bat. guk ez
|
dugu
esan nahi jakintza guztia hemen bilduta daukagula eta soilik hona etortzen den ikasleak ikasiko duela. guk informazioaren zati bat eskaini nahi diogu ikasleari beste modu batean prozesatuta, baina kanpotik jarraitu nahi duenarentzat ere ez dugu ezer ezkutatzeko. guk dugun guztia zabaltzeko da, eta hor ere gauzak aldatzen ari dira copyright eta gainerakoekin batera. Izan ere, egiten dugun hori zabaltzeko derrigortasun morala gutxienez badaukagu.
|
2012
|
|
Behin datu orokorrak ikusita ezinbestekoa deritzogu hiriburuetako datuei erreparatzea. Hegoaldeko datuak soilik ditugu eskura, eta beraz, ezin
|
dugu
esan Euskal Herri osoan gertatzen ari denari buruz mintzo garenik, baina erabilerak izan duen bilakaerari begira, daturik kezkagarrienak hiriburuetakoak direla esan dezakegu ezbairik gabe. Hiriburu guztietan haurren erabilera datuek ez dute gora, eta gazteen kasuan, Iruñea eta Bilbon emandako igoera apala Gasteiz eta Donostiako jaitsiera nabarmenak zokoratzen du.
|
2014
|
|
Zaila dela ez dago zalantzarik, urte askoko inertziak eta lan ikaragarria zama galanta dira. Ez
|
dugu
esan nahi euskalgintzaren lana hutsala izan denik. Oso urrun dago adierazi nahi duguna baieztapen horretatik.
|
2018
|
|
Euskaraz egitea zorizko gertaera delarik, banaketa normalaren arabera azal daiteke hizkuntza gutxituaren erabilera. Hau da, euskararen erabilera zorizko fenomenoa dela besterik ez
|
dugu
esaten. A priori, hiztuna ustekabeko egoera berrian aurkitzen denean ez dago faktore ezagunik elebidunen hizkuntzen hautua azal dezakeenik.
|
|
Gehiago ere esan daiteke, baina lan gehiago izango
|
dugu
esaten baino, esaten duena betetzen. Aurrerapauso handiak daude egiteko, bai udal barruetan (hor ere ulermena orokortzen den heinean ahobizi eta belarriprestek erabilerarako joko arauak onartu eta elkarri aitortuz gero, aurrerapauso asko eman daitezke), bai udalaz kanpo, udalerrian gauzatzen diren espazio soziofuntzionalak euskalduntzeko garatu beharreko hizkuntza politikan.
|
|
Gasteizen %0), beraz ezin
|
dugu
esan gradua osorik euskaraz eman daitekeenik, Erizaintza edo
|
|
Medikuntza ikasketei dagokienez, graduaren lehen zatia (preklinikoa) euskaraz aspaldi ematen bada ere, bigarren zikloaren egoera ezberdina da lau unitate klinikoetan (Donostian %75 euskaraz eta Gasteizen %0); beraz, ezin
|
dugu
esan medikuntzaren gradua osorik euskaraz ikasi daitekeenik, Erizaintza graduan edo Fisioterapian bezala. 2002 urtean Medikuntzaren %32, 6 euskaraz ematen zen; Donostian urte horretan egoera berdintsua zen(% 31 Donostian, %26a Leioan).
|
2023
|
|
Arau sozialak zalantzan jartzera eta aukera berriak posible direla planteatzera bultzatzen gaitu horrek. Inguruaren, adinaren, janzkeraren zein lanbidearen arabera ezezagunari lehen hitzak erdaraz egitearen inertziak astintzen ari gara, eta erdaraz egiten digunari erdaraz erantzun beharraren ziurtasun horrek agian ez duela zertan horrela izan behar pentsatu dugu modu kolektiboan (ez
|
dugu
esan nahi aurrez inork hala jokatzen ez zuenik).
|