Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 140

2009
‎Hori gutxi balitz, zinemaren lengoaiatik urrun diruditen kirol emanaldi zein realityek ere estrategia zinematografikoak erabiltzen dituzte : lehen planoak, angelu ezinezkoak (urpeko kamerak olinpiar jokoetan), flash backa, suspentsea, kamera ezkutua?
‎Commedia desagertu da, demodé dagoela esango du batek baino gehiagok, baina Los Angelesko antzerki eskoletan bada ariketa bat commedia berbera dena, funtsean: irribarrea eta tristura aurpegia dibujatuta zituzten maskara veneziarren ordez, orain, ohiko dantza, kantu eta esgrima eskolekin batera, kirurgialarien maskarekin (aurpegia erdi ezkutuan dutela, alegia), sentimenduak nola adierazi ikasteko ariketak egiten dituzte aktore ikasle amerikarrek, telebistan boladan dauden medikuei buruzko telesailetan lana aurkitzea errazteko. Posible da commedia gabeko commedia bat:
‎Ez da paisaiarekiko sentiberatasuna Far Westeko meatzariekin lotu ohi den sentimendua. Western generoko nobelek eta pelikulek beste era bateko protagonistak erakutsi izan dituzte . Baina horretan ere, beste hainbat arlotan bezala, ez zuen familiarik osatu, bere meatzearen atarian altxatutako etxetxo hartan bizitzen jarraitu zuen, ez zuen jaioterrira itzultzeko asmorik izan?, bere gisakoa izan zen Pete Aguereberry.
‎«Hemen, dio Mary Austinek? hamarreko edo hamabiko ardi kanpoak egiten dituzte artaldea gizentzen den bitartean; hemen kantari eta mutil koskorrak bezala txakurrekin jolasean egoten dira ilunabar luzeetan, eta hemen zahatoa eskuz esku pasatzen da. Ilea barrurantz duten ahuntz larruzko ontzi hauek Euskal Herrikoak dira eta ardi kanpoan edaten duten klarete ahulari zapore paregabea emateko edukitzen dituzte jabeek.
‎hamarreko edo hamabiko ardi kanpoak egiten dituzte artaldea gizentzen den bitartean; hemen kantari eta mutil koskorrak bezala txakurrekin jolasean egoten dira ilunabar luzeetan, eta hemen zahatoa eskuz esku pasatzen da. Ilea barrurantz duten ahuntz larruzko ontzi hauek Euskal Herrikoak dira eta ardi kanpoan edaten duten klarete ahulari zapore paregabea emateko edukitzen dituzte jabeek. Euskal artzain talde bat suaren inguruan elkartzen denean, arrats luze osoan zahatoak ez du lurrik ukitzen.
‎The flocken aurkeztutako artzainek izen abizenak eta beren ezaugarri pertsonalak dituzte . Austinek ez du haien kontra klixerik erabiltzen? «Crazy Bascos!»?, eta espresuki urruntzen da denboraren joanean hain arrunt bihurtuko zen artzain erotuaren estereotipotik:
‎Espainian kontrakoa gertatzen da. Espainiarrek zintzo eta artez mintzatzen ikasi dute, komunikatu behar dituzten kontzeptu sinpleak adierazten, eta gainera animatu egiten dituzte beren gogoeta eta sentipenak azaleratu nahian ari diren atzerritarrak berdin jokatzera. Eta hau gertatzen da ideiaren atzean dagoen pertsona ideia bera baino gehiago interesatzen zaielako, eta jakin badakitelako hizkuntzak nekez eman dezakeela halako ezagutza.
‎ingelesa, gaztelania eta katalana. Hirurok erroak egin dituzte eta haziz doaz gure baratzeko bugainbileak bezala, han hemenka nahasiz, baina bakoitzak bere eremua atxikiz eta garatuz nekez aurreikusitako osasun eta kemenarekin. Hizkuntz hostaila honetan nolabaiteko ordena atxikitze aldera, kontuz landatu behar izan genuen geuk ere.
‎Hitzen izaera letrazkoari eta izaera musikalari erreparatzea. Galtza eta praka hitzek esanahi bera izan arren, oso aukera desberdinak eska­intzen dituzte giroaren, testuinguruaren eta ondoan duten hitzaren arabera. Galtza hitzak baditu ahalmen batzuk praka hitzak ez dituenak; eta alderantziz.
‎Etxepare baino lehenagotik datorkidan tradizio erritmiko batean ari naiz; bigarren aukerak, berriz, erritmo hain gure hori puskatzen dit, nahiz euskara batuak bedeinkatutako forma izan. Gramatikak eta arauak ezin dituzte hizkuntzaren tripak mendean hartu.
‎–«ENARA (Hirundo rustica) martxoaren bukaeran, edo apirilaren hasieran, Afrikako negu tokietatik datozen ohiko enara ezagunek gure lurretako haranak apaintzen dituzte , beren hegada azkar eta akrobatikoez?»
‎Komunio eta absoluzio objektuz inguratzen du bere burua. Bere Reno zaharreko etxean, non gela bakarra erabiltzen duen, familiako argazkiek apaintzen dituzte hormak, Euskal Herriko argazki zahar zuri beltzak, bera umea zenekoak. Ordenatu gabeko egunkari txatal pilek betetzen dute bere jantokiko mahaiaren gaina.
‎Bere bulegoa lanbideari eskainitako monje gelaxka bat zen, eta etengabe idatzi zuen 2001ean hil zen arte. Era berean, ama Moniquek eta osaba Brucek ere lanak argitaratuak dituzte . Ez da soilik argitaratutako lanetan mamitzen den joera; espresio sinbolikoaren premian ere ematen da aditzera.
‎Lehen aldia izango da Puerto Ricoko gizona topatzen duena, baina horrek ez du hura bere begietara arrotz bihurtzen. Aitzitik, gauza asko dituzte komunean bi gizonek, jatorri ezberdinekoak izan arren. Azken batean, Dominique eta Puerto Rico­ko laguna historia beraren parte dira, immigrazioarena alegia.
‎Ezin zitekeen bestela izan. Mendiak mugako elementua dira; batu eta, aldi berean, bereiztu egiten dituzte lurraldeak. Bere barruan, euskaldun izaten jarraitzen du Laxalt zaharrak, baina euskalduntasuna ulertzeko bere modua ez da Zuberoan utzitako familiak duen bera.
‎Ane, ile motzez, kilker zuloaren bila dabilen taldetxoarekin dago. Gainontzekoak zartaginaren inguruan bilduta daude, denek batera kontrolatu nahi dituzte oliotan frijitzen diren patatak. Ume asko dira, eta txikiak.
2010
‎Samuel eta besteak gudari ohiak ditugu, gerraren drama («lerdokeria», Samuelen hitzetan) bizi izan dutenak eta drama horren memoriari ihes egin ezin diotenak. Horregatik errepikatzen dituzte , etengabe, «Calvo Sotelo ez zuten hil behar» bezalako perpausak, solasaldietan egiten eta berregiten duten memoria horren beharra dutelako. Hitza ematen die emakumezkoei Alberdik, eta hitz horrek, tragedia kolektiboaren zantzuez gain, eguneroko gerra domes­tikoen zantzuak ere baditu.
‎Liburuko ipuinek, zazpiak desberdinak, eta aldi berean zazpiak atmosfera berberaz blaituak? merezi dituzte Aritzek emandako adjektiboak: gogorrak, lehorrak?, baina, horrez gain, niretzat behintzat, bada zeozer gehiago.
‎Eztabaidak aurrera egin ahala, ikusten dut idazteari eta irakurtzeari buruzko zenbait ideia edo aurre uste nabarmentzen ari zaizkigula denoi. Batzuek lehentasuna ematen diote narrazioaren borobiltasunari, irakurgarritasunari eta leun, argi eta sendo joateari; beste batzuek, berriz, aurreikus ez ditzaketen istorioak, klixerik gabeak, irakurleari eginiko erronkak atsegin dituzte . Horren arabera, hobetsi dute batzuek Karmele Jaioren narrazioa, modu aski koherentean garatzen duelako protagonista den Elena emazte xaharraren barne diskurtsoa.
‎Itxurakeriak, hipokrisiak eta nork bereari eusteko grinak duen funtzioaz hainbat oker ulerturen eta ondoriozko inkomunikazioaren sorreran. Pertsonen arteko hartu emanen konplexutasuna eta lehia ditu aipagai, baina ipuinok mahai gainera ekarri soilik egiten dituzte garapen handiagoz askoz esanguratsuagoak izango liratekeen istorioak. Bat nator honetan Estibalitzekin:
‎kritika desberdintzen dituela «kontatu» (tell) eta «erakutsi» (show) egiten duten liburuak. Hala, badira nobelak gauzak kontatu egiten dituztenak, eta beste nobela batzuek, ordea, gauzak erakutsi, azaldu egiten dituzte . Guri dagokigun kasuan, egia da Yurre Ugarteren lehen lan honek iradoki egiten duela (lanbro bat, eldarnio bat), baina kontakizun handi horren baitan istorio txiki bailara kontatzeko grina erakusten du liburuak, gertuko zaizkigunak, familia girokoak asko, intimoak, izeba harekin kafea eta galletak hartzen genituenekoak bezala.
‎Lorratzak topatuko dituzte iltzaturik harri
‎Denak, azkeneko errezoak egin dituzte lipar batez
‎Begira. Katu beltzak eta guzti izutzen dituzte gaueko
‎Hala, horrekin loturik dago denboraren igarotzearen ondoriozko hostoen lorratzena, nahiz eta irudi hori bizipen batetik jaso nuen. Donostiako Zuloaga plazako lauzek, erreparatzen badiezue, hostoen lorratzak dituzte , eta ondo gogoan dut txikitan han jolasean nenbilela horretaz ohartu nintzen eguna.
‎Erabiltzen diren metaforek ere gutxi dute ikustekoa udaberriarekin: «Katu beltzak eta guzti izutzen dituzte gaueko/ Itzalek».
‎Begiak lerroz lerro irrist, gosez eta egarriz irakurtzen dute denek, kulero hutsetan haietako askok, tarteka besazpi iletsuetan hazka eginez. Bukatu orduko elkartrukatzen dituzte liburuak, ezin aserik bezala. Benetako irakurle klub bat, horra.
‎Egiten zait beste arte arloetan agian ez dela horrelakorik gertatzen. Pintoreak eta eskultoreak serieak egiten dituzte , askotan errepikapenean oinarritzen dute beren lana, originaltasunean baino gehiago. Badirudi ez dabiltzala hain traumatizatuta obra bikain, bakar, paregabe horren atzetik.
‎Jakina, kideen ekarpenak nolakoak, bai kantitatean bai kalitatean, halakoa izan ohi da eztabai­den arrakasta. Kide gehienak 50 urte bitartekoak dira, emakumezkoak gehixeago gizonezkoak baino; gehienek bizitza profesionala dute atzean (irakasleak, sendagileak, gizarte langileak, elizgizonak), eta ondo­rioz ohituta daude konfiantzaz eta harira joanez hitz egitera?, baina taldeak pintore eta dekoratzaile bat eta iturgin bat ere izan ditu kideen artean urte askoan, eta biek egin izan dituzte ekarpenak. Kideek, beren literatura eta bizitza esperientzia ez ezik, beren espe­zialitateko ezagutza ekarri ohi dute, adibidez, artearen historia, filosofia, pentsamendu politiko, historia edo teologiarekin lotua.
‎Oraiko kantariek diskak egiten dituzte
‎Baina integristen ar­tean ere mailak eta mailak dira. Batzuek ez dute nire li­bururik argitaratu ez saldu nahi; beste batzuek, toleran­teagoak, erlijio liburuz betetzen dituzte bazter guztiak, nahiz nire zenbait ale jartzen dituzten salgai. Baina ez da tolerantzia kontuagatik bakarrik, diru irabaziagatik baino.
‎Nagusi hori bera konturatzen bada gaztea langile ona dela, eta lekuz aldatu nahi duela, txantaje egiten diola, alde egin ez dezan. Esklaboak nahi dituzte , ez pertsonak. Hala kontatu didate, badiotsut.
‎Justiziarik ez dago. Banana tonak botatzen dituzte itsa­soan, prezioak behera egin ez dezan. Bitartean, goseak akabatzen dago Afrika.
‎Espainiak bizkarra eman dio Marokori, beti. Begira, auzo gara eta, hala ere, ingelesetik eta frantsesetik itzuli izan dituzte gure liburuak gaztelaniara. Horra Mila eta bat gau, horra Korana bera.
‎Baina guk ez dugu inor hiltzen eta gutarikoak, aldiz? zenbat hil dituzte
‎–Bai. Ofizio asko sortzen dituzte jendearen txorakeriek, eta gurea da horietako bat.
‎Nolanahi ere dela, Stoneybatter komunitate sendo bat da gaur egun oraindik ere, beren etxeaz harro dau­den bizilagunek osatua, eta bere nolakotasun bereizga­rria inposatzen dio yuppi handien nahiz azken urteotan gertatu den «Tigre zeltaren» ekonomia boomarekin Ekialdeko Europatik, Asiatik eta Afrikatik etorritako etorkinen eragin handiari. Baina komunitate «indige­na» oso bizkor ari da zahartzen; izan ere, eraikuntza burbuila puztu ahala, bertakoen seme alabek ezin izan dituzte etxebizitzak beren kaleetan erosi.
‎«Beti gogoratuko dituzte ,
‎Charles de Foucaulden etxe ermita gotorlekura doaz, bereziki. Biblioteka eta paperak lurretik zehar barreiaturik topatu dituzte . Arduraz bildu dituzte erlijio gauzak eta eskuizkribu pertsonalak, tesoroa balitz bezala.
‎Biblioteka eta paperak lurretik zehar barreiaturik topatu dituzte. Arduraz bildu dituzte erlijio gauzak eta eskuizkribu pertsonalak, tesoroa balitz bezala. Eskuiz­kribuak orriz orri osatu behar izan dituzte, hiztegiaren lau tomoak, eta poesia bildumaren bi tomoak, eguneroko eta gutun orri zenbatezinak.
‎Arduraz bildu dituzte erlijio gauzak eta eskuizkribu pertsonalak, tesoroa balitz bezala. Eskuiz­kribuak orriz orri osatu behar izan dituzte , hiztegiaren lau tomoak, eta poesia bildumaren bi tomoak, eguneroko eta gutun orri zenbatezinak.
‎Zenbat denbora pasatuko da orain simulatzen dituzten sentimenduak benetan izateko? Agian, sekula ere ez dituzte izango. Inoiz izatekotan, kristau bihurtuko diren egunean izango da.
‎Tuaregek ez dute inondik ere ametitzen oraindik kristau eta frantses bihurtzea normala denik, eta saihestezina, eta naturala, eta horixe komeni zaiela gainera. Hargatik asmatzen dituzte ikufarren kontrako aitzakiak, esamesak eta gezurrak.
‎Zure instrumentua gitarra bada, ez ezazu espero interes edo berotasun handirik beraien aldetik. Nahiago izaten dituzte instrumentu melodia joleak: biolina, flauta, eskusoinua, kontzertina?
2011
‎Négritude eta Tutuola eskolak itxura batera azpiratuta, gaur egun Afrikako literatura zertan den jakiteko aski da gure literaturan nagusi diren artisten eta kritikarien lanetatik hartutako adibideetara jotzea.[?] Adibide horiek garbi erakusten dute Afrikako literatura gaur egun ulertzen eta praktikatzen den eran gehigarritxo bat baino ez dela Europako literaturaren korronte nagusian. Bai sormenezko idazleek bai literatur kritikariek Eu­ropako literatura eta metodo kritikoak irakurtzen eta irensten dituzte . [?] Horrelako literatur azterketetan, Aristotelesen eta Ingalaterrako eta Ameriketako kritikari berrien klixe nagusiak loroen pare errepikatzea besterik ez da egiten.
‎«Murgilariek harrapatu eta masailetan gordetzen dituzte Asie ren zubitik jaurtitzen dizkiegun txakurtxikiak.»
‎Ez daukate tresnarik ateratzeko, eta otarretan eramaten dute buru gainean. Bularreko haurrak dituzte gehienek. Horretarik haurren herioketa eta biztanleriaren galera.
‎Horretarik haurren herioketa eta biztanleriaren galera. Egiteko hau auzolana bezala hartzen baita [prestation], ez da ordaintzen, eta emazteki langile hauek ez dituzte elikatzen.»
‎Ihes egin diote frantsesari: bortxaz eramaten dituzte basora edo burdinbidera.
‎Biak ala biak jenio biziko emakumeak ditugu, eta emakumeen kausarekin erabat konprometituta daude, bakoitza bere modura, jakina. Baina izaera indartsua izanagatik ere, bai Rhodak bai Handik ahulguneak dituzte . Rho­daren kasuan, bere lagun minaren lehengusuarekin maitemintzen denean (bere bizitza filosofiaren guztiz kontra dagoen zerbait) ikusten dugu hori.
‎Beste banaketa posible bat Bixente Serrano Izkok planteatutakoa litzateke (Berria,), grosso modo: lehen 21 ataletan, amazigei buruz mintzo zaigu autorea, hurrengo 12 atalek euskarari buruzko gogoetak dituzte abiapuntu, gertuagoko hamaika kontuz aritzeko. Vademecum berezi modura definitu du beste idazle batek, Joxe­mari Iturraldek (Gara,), Sarrionandiaren jakintza eta ideien entziklopedia modura, «urte askoan erabiliko duguna».
‎Le cri du peupleren ekintza Komunaren garaiko Parisen gertatzen da, eta haren sorrera eta amaiera tragikoa kontatzen zaigu, eta paraleloan Antoine Tarpagnan eta Horace Grondin heroien historia. Komuneroen amaierako garbiketan, soldadu versallestarrek hilko dituzte biak. Tarpagnan, komuneroen miliziako kapitaina, Dumasen pertsonaiaren antzera, hari zor dio izena?, alaia eta harroputz samarra da, eta ez daki Charles Bassicoussé, notarioa eta Deabruaren Uharteko antzinako apopiloa, Grondin polizia bihurturik, atzetik dabilkiola hiltzeko asmoz, uste baitu berak hil zituela haren alabaordea eta hark espero zuen umea.
‎Iduriz, den dena alde dute hogoi urteko jendeek: gorputzez osasuna eta ederta­suna agerian dituzte ; irria ozena dute eta gehienak gora mintzo dira, beren buruaz segur balira bezala. Baina, jende gazteek badute komunzki laino bat begian, askotan ikusia dudana eta «jende heldu» bilakatuak garenok galdu duguna.
‎XIX. mendean, intelektual jakintsuek baztertu zuten Etxahun, nahita edo nahi gabe. Baina haren oroitzape­nak iraun du zuberotarren baitan, jendeek beti eman dituzte haren kantuak. Hor aita Lhandek egin lanak garrantzi berezia du, hark ekin baitio Etxahunen lana sistematikoki biltzeari, haren lanak berpiztu baitu Etxahun.
‎Niretzat, elurrak eta hondarrak bi gauza oso antzekoak dituzte : naturak eskultura moduan moldatzen ditu paisaian eta gero haize korronte batek biak desegiten ditu.
‎Pertsonaia eta ekintza magikoen literatura hau modan jarri da gazteen ar­tean, bereziki Harry Potter-en istorioak hasi zirenetik. Gauza jakina da zenbaitek literatur mota hau gogor kritikatzen duela, baina gaurko gazteen artean askok eta askok era honetako liburuak dituzte gustuko eta, guk nahi edo nahi ez, horrelako liburuak irakurriko dituzte. Eta euskaraz ez badaukate ezer, erdaraz iraku­rriko dute.
‎Pertsonaia eta ekintza magikoen literatura hau modan jarri da gazteen ar­tean, bereziki Harry Potter-en istorioak hasi zirenetik. Gauza jakina da zenbaitek literatur mota hau gogor kritikatzen duela, baina gaurko gazteen artean askok eta askok era honetako liburuak dituzte gustuko eta, guk nahi edo nahi ez, horrelako liburuak irakurriko dituzte . Eta euskaraz ez badaukate ezer, erdaraz iraku­rriko dute.
‎Eta, haiekin batera, kontzeptualak, land art, body art, video art, minimalak eta batek daki zenbat eskola gehiago garatu ziren 60ko urte haieta­tik mende amaiera bitartean. Iraultzaren alde borrokatzen zuen abangoardiaren alboan, erakunde ekonomikoek subentzionatutakoak izango dituzte lerrokide.
‎Hachuel hori sekulako arte kolekzioa duen judutar bat da. Kontatu zigunez, Mediterraneoko baz­terren batean pertsona aberatsak elkartu eta txabolak egiten jartzen dituzte . Horrelako oporrik!
‎altxorraz asko hitz egiten da, egia da, baina ez zaigu sekula ere erakusten; piratek, autonomia pertsonalaren eta are nolabaiteko anarkismo baten ikur, hainbestetan, Gerla Handian parte hartzen ari diren potentzietako batentzat lan egiten dute diruaren truke; zuze­nean ikusten dugun itsas bataila ia bakarrak, ehiza torpedo txalupa japoniarraren urpe­ratzea? ez du ezer heroikotik, eta traiziozko masakre koldarra da piraten aldetik; ustezko indigena kanibalak, bestalde, hitz egiten hasten direnean, dotore aurkezten dituzte nazionalismo melanesiar polinesikoaren eta anti inperialismoaren printzipioak.
‎Edonola ere, liburuaren argumentua sinplea da: Ozeano Barean Fraide misteriotsuaren gidaritzapean aritzen diren pirata batzuek, Alemaniaren aldeko korso gerrari ekin behar diotelarik, naufrago gazte batzuk topatzen dituzte , Kain eta Pandora Groovesnore lehengusuak, familia australiar estatubatuar oso aberats baten seme alabak, eta haiek bahitzeko erabakia hartzen dute, erreskate bat lortzeko itxaropenarekin. Escondida uharte ezkutura iristen direnerako hasita dago I. Mun­du Gerra, zeinetan piratak Alemaniaren alde arituko baitira, Reich ak lagatako eta guzti; baina gazteen presentziak, ezin bestela gertatu, izen horiekin?
‎Kain eta Pandora, formazio nobelaren arauei dagokien bezala, gazte harroxko eta mainatiak dira hasieran. Pandora Corto Mal­teseri tiro egitera iristen da, nahiz eta marinela izan ordura arte ondo tratatu duen bakarra?, baina esperientziak, zer esanik ez, hobetu eta haziko ditu; Tarao maoria, bestalde, eskuzabal eta abil agertzen den pertsonaia bakarrenetakoa da. Baina guztiek dituzte beren tolesdurak: Tarao inperialismoaren zerbitzura jarriko da, harrigarriro, gudaroste britainiarren scout bihurtzen denean, eta are Rasputine doilorra adiskidetasunaren xerka ibiliko da abentura guztian zehar, sentimen­duak dituela erakutsiz:
‎Satur­day Night and Sunday Morning (1958) eta The Loneliness of the Long Distance Runner (1959). Biak pantailaratu zituzten, eta biak Free cinema mugimenduaren barruan kokatu dituzte kritikariek. Zerk egiten du, baina, haren lana erakargarri?
‎haiek eta gu, nor baino nor azeriago, nor baino nor makurrago. Haiek boterearen erosokeriak hilda daude, eta gu, euren mende gaudenok, bizirik gaude haien kontrako talkan; haiek euren duintasuna eta zintzotasuna dituzte , eta guk geureak; haiek irabazleak dira eta gu galtzaileak. Zuzenda­ria haietako bat da, eta gaztearen amorru isila jasoko du.
2012
‎Irribarre beteak dituzte eta patilla oparo kizkurrak. Denak tente elkarri lepotik helduta, kotoi lodiko kamisetak eta prakak motz motzak gerritik gora gora igoak.
‎bi Frida ditugu pare parean, serio. Domínikos Theotokó­poulos «Greco» artistaren zeru ekaiztsuak diruditen zeru ilunek guztiz nabarmenarazten dituzte emakumeak. Gure ezkerrean dagoena zuriz jantzita dago.
‎Bere literaturara inguratu nahi duena has daiteke «Inozentziaren adina» bere nobela eta «Lau gurpiletan egindako bidaia Frantzian barrena» bidaia liburua irakurriz. Autobiografia honetan literaturazaleek hainbat aholku eder eta onuragarri ikasiko dituzte ; gainera, opari gisa, bi ipuin ia perfektu ere eskaintzen dizkigu.
‎Zeelanda Berria aipatu eta oso idazle gutxi datozkigu gogora. Bertakoek, ordea, bereha­laxe aipatzen dituzte hiru izen punta punta­koak: Katherine Mansfield, Frank Sargeson eta Janet Frame.
‎Izan ere, holako fosilak prezio onean eskuratzeko, unerik egokienak erakustaldiaren azken orduak izaten dira, azoka ixteko garaian, hara ekarririko material saldu gabeak bildu eta paketetan jartzen hasten direnean. Orduan, geldituriko harrizko fosil pisutsu horiek ostera ere etxera ez eramatearren, maiz askoz merkeago eskaintzen dituzte . Baina horrek, jakina, bere arriskua ere badauka:
‎normalean azala zuri grisaxka izaten duen arren, bero dagoenean, gris iluna agertzen da. Herpetologia liburu eta aldizkarietan ikus daitekeenez, azken urteetan hazleek laranja koloreko espezimenak ere lortu eta merkaturatu dituzte , oso politak.
2013
‎Abiatu zen eskaileretan behera, bere laugarrenean bizi zen, eta ni lehenengoan?, eta bera ere oihuka zihoan: «Atera, atera denok, umeak hil nahi dituzte eta!». Baina iritsi ginenerako bi gizonak joanda zeuden.
‎Biologoek forma edo lumajea erabiltzen dituzte , besteak beste, hegaztien espezieak bereizteko eta sailkatzeko; kantua ere bereizgarri gisa aztertzen dute. Izatez, dialekto edo hizkuntzak hain erraz sortzeak ondorio biologiko garrantzizkoak ekar ditzake.
‎Horrelako bitxikeria bat gertatu zen 1980an. Balea konkordunek sardinzarrak jaten dituzte . Behin, balea batek sardinzarrak harrapatzeko jokaera berria erakutsi zuen.
‎Behin, balea batek sardinzarrak harrapatzeko jokaera berria erakutsi zuen. Horretarako, baleak sardinzar multzo edo sardaren azpitik iragaten dira eta burbuilak sortzen dituzte , milaka burbuila. Gortina moduko bat osatzen dute burbuilek eta, horrela, sardinzarrek ez dute ikusten gortinaz bestaldean zer dagoen.
‎Asko jaso dut haiengandik: onartu naute beren artean; eskaini didate beren kultura; partekatu dituzte nirekin beren kezkak eta oroitzapen ilunak; ikusi ditut beren biloben euskal izenak ezin ahoskatuz baina halere oso harro, bertakoak sentituz behingoz; entzun diet hil eta gero ez dakitela non egon nahi duten lurperatuta, han edo hemen.
‎Ulertzen ez dudana da gainerako jendearen gainetik pasatzea. Guggenheim, AHT eta halako megaproiektuak, aberatsek gainerako jendearen erabakimenetik apartebezala eramaten dituzte aurrera.
‎Kriminalizatzen dituzteislamistak edo, Espainiakoetan, euskaldunak. Baloreak ere ezartzen dituzte , hor kultura mediatiko horretan arrakasta da helburua, norgehiagoka elkarlana baino ikusgarriagoa delako. Arrakasta horretarako lasterbideak daude, errazagoa da sari bat irabaztea, isilean geratuko den lan sortzaileari ekitea baino.
‎Bushek itzelezko sarraskia bultzatu zuen, capoberriak apur bat errespetagarriagoa egin nahi du inperioa, baina zer hautsi dute Manning soldaduak eta besteek omertáez bada... Gauza onak dituzte Estatu Batuek, jakina, baina sizilianoek ere bazituzten. Eurak dira estremista arriskutsuenak, mundu osoan agintedun sentitzen direlakoeta, dena kontrolatu behar horrekin, edozein leku bonbardatzeko medioak dituztelako, drone bidez esate baterako...
‎Noren esku? Erre egin dituzte –Ezkutatuta daude?
‎Bitxiloreek barre egiten dioteeguzkiari, geranioek eztul egiten dute hiri zaharreko kale estu, ilun eta haizetsuetan. Eta neguadatorrenean atsoek plastiko batekin estaltzen dituzte geranioak hondatu ez daitezen. Bitxiloreakez, bitxiloreak hil eta berpiztu egiten dira etengabe.
2015
‎Von Frischek esperimentuen bitartez jada 1945ean aski ongi frogatu zuen bezala, erleekargiaren kolore espektro mugatua dakusate, eta beltza, zuria, horia, urdina eta ultramoreaongi ikusi arren, ez dituzte bereizten, ordea, berdea, gorria, marroia, eta grisa. Horrexegatik, gure basoetan zaila da azken kolore horietako loreak aurkitzea.
‎Aurretik, 1945ean, erleek koloreak ikusi eta bereizteko duten gaitasuna frogatuzuen, eta baita, dantza bidez, berentzako gauza interesgarriak (loreak, ezti eta ur iturriak, bizileku hutsak...) non aurkitzen diren beste erleei adierazteko gaitasuna ere. Horretarako, bi dantza mota erabiltzen dituzte , bata gauza hurbiletara gidatzeko, eta bestea, 8 batenantzeko dantza zirkularra, diametroaren okerduran erlauntzak eguzkiarekin eta interesgunearekin egiten duen angelua zehazki adieraztearren. Angelu hori eredu hartu eta, erleesploratzaile horrek ahora emandako nektarraren zaporeaz baliatuz, erraz jakin dezaketegainerako erleek lore horiek non aurkitzen diren.
‎Beren 175 zaldiak, arruntean alimalekozaldi batzuk? harat eta hunat partituak dituzte : badituzteChimeldegian, Tamburinean, Azkubean, Pilipabaitan, Laurentzenean, Ederkoenean, Zubiburun, eta Chourion./ 1/ Bertze nunbeit ere ba menturaz.
‎Arratsa heldu delarik, athe leiho guziak ongisko hetsibehar dire, barneko argia ez dadien kampotik ikus, etamanu hori ahanzten dutenak... laster orhoitarazten dituzte Alemanek, lehen aldian presundegiaz mehatchatuz, bigarrenean preso eremanez!
‎Badire zenbeit «pala ancharekin»pilotan arras ongi hasiak direnak. Ahopaldi tzar batzu ereerrotik ikasi dituzte , nunbeitik! Bavarresek balukete Prusiano eta Otrichianoek baino jendetasun gehichago.
‎Laranja bat bezain urdina da lurra/ Hitzak ez dira inoiz akasten ez dute/ gezurrik esaten/ Ez dizute ematen haboro kantatzera/ Musuek ulertu behar dute elkar orain/ Zoroek eta maitasunek/ Eraztun ahoa berea/ Sekretu guztiak irri guztiak/ Eta urrikalmenduzko jantziren batzuk/ Biluzik balego bezala. / Liztorrak berde loratzen dira/ Egunsentia lepoan lotzen da beti/ Leihozko iduneko bat/ Hegalek estaltzen dituzte hostoak/ Eguzkiaren bozkarioak oro dauzkazu/ Eguzki osoa lurreko/ Zure edertasunaren bideetan.
‎Bizitzaren eta heriotzaren arteko marra zeharkatzean emango duten azken hatsa ere ezin izango dute partekatu. Estu estu elkar hartuta badaude ere, bakardade betean itxiko dituzte begiak, azken begirada inori eskaini ezinik. Hondoan duten pareta zeru grisa azken igurtziaren lekuko izango da.
‎Hondoan duten pareta zeru grisa azken igurtziaren lekuko izango da. Natura hil surrealista baten bitartez, irudiek ordezkatu dituzte tragediak kantatzeko poetek baliatzen dituzten ele ederrak eta miresgarriak.
‎Artzainek bezala! Artzainek ez dituzte ardiak haztenardiak hazteko! Ardiak maite dituzte, bai, baina helburua da mozkin bat ateratzea.
‎Artzainek ez dituzte ardiak haztenardiak hazteko! Ardiak maite dituzte , bai, baina helburua da mozkin bat ateratzea. Nire kasuan, eztia, polena, propolia, eta erregin jelate pixka bat.
‎Erleak hiltzen direlako, eta ez datoz berriak. Jendeekzailtasunak dituzte erlezain baten lana konprenitzeko, baina erlezain baten lana, edo artzain baten lana, berdina da, guztiz berdina da. Pentsa ezazu, artzainbatek urte guziz bere artaldearen herena galtzen balu... akabo!
‎baliatzen da, eta erleen bidez iduritzen zait niri badela, zinez, mundua deskubritzeko atea. Ez nintzen ohartua horretaz.Erleetan hasi ondoren, gurutzatu ditut pertsona batzukoso xinpleak, oso umilak; beste batzuk, profesionalki errespontsabilitate ikaragarriak dituztenak, eta erleakhazten dituzte hobby edo denbora pasa gisa... Gurutzatu ditut jende batzuk horretarik bizi direnak ahalduten bezala, beste batzuk fortuna egin dutenak horriesker!
‎Gorritik beltzerako aldaketa izan zen utzi egingo nauela susmarazi zidan lehen zantzua. Emakumeek halakoak egiten dituzte erabaki bat hartzera doazenean. Edo hartu ondoren.
‎Dentistaren kontsultako itxarongelako aldizkari batean irakurri nuen budisten arabera hiru egunez jarraian ekintza bera errepikatuz gero ohitura bilakatzen dela. Eta ohiturek dinamikak osatzen dituzte . Eta dinamika hitzak balantzan jarriz gero ohiturak baino pisu handiagoa du.
‎Eta dinamika hitzak balantzan jarriz gero ohiturak baino pisu handiagoa du. Eta dinamikek inertziak sortzen dituzte . Eta inertziek pertsona batek bizitzarekiko hartzen duen jarrera goitik behera baldintzatzen dute.
‎errealak diren pilotaria, objektuak eta paisaiak era fantastikoan kokatu ditu Nagelek neurri txikiko artelan honetan. Gaur egungo artistek, berriz, irudi guztiz berritzaileak ehizatzen dituzte . Eskertzekoa da monotonia hausteko hartu dituzten arrisku kromatikoak eta tematikoak.
‎Denboran hurbilago ditugun argazkilariek beste dimentsio bat eman diote pilotaren unibertsoari. Laukiratze edo enkuadre berriak asmatu dituzte : Antxon Hernández eta Juantxo Egaña argazkilarien ekarpen bisualak oso iradokitzaileak dira; artelan hutsak direla esan genezake.
‎«Eta nola aldatu diren gauzak! Gaur egun erakundeek jasotzen dituzte pilotalekuak. Sasoi hartan, aldiz, zaleek eurek!
‎Ederrak eder ereiñez/ txara otatik joian lasterrez/ eta euroi so egiñez/ bere irudi uts bakarrez/ jantzirik ditu pitxi ederrez. Modernitatearekin batera, metafisika, hots, filosofia eta teologia, antropologia bihurtzen ari zaizkigu gero eta nabarmenago, eta, erne egonez gero, batzuen batzuek, agnostikoak barne, giza barnean susmatzen dituzte misterio lorratzak izan daitezkeenak: Oroimenak gerizpeko xendra argitsuak irekitzen dizkigu.
‎Armstrongek oroitzapen plaka bat Ilargian uzten du, besteak beste hitz hauekin: «Hemen, Lur planetako gizon batzuk lehen aldikoz, 1969ko uztailean, oinak Ilargian jarri dituzte . Gizadi osoaren izenean izpiritu baketsu batean etorri gara».
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia