Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 159

2006
‎Ixiar Basterretxea (Etxebarria 2000, adibidez), Rosa Miren Pagola, eta Itziar Turrez (Gonzalez 1999, Molina 2001) irakasleen zuzendaritzapean soziolinguistika lanak burutu dira urteetan zehar. Azken urteetan beste ikerketa batzuetan, nahiz eta soziolinguistikari buruz propio egindako lanak ez izan, aldagai sozialak kontuan izan dituzte azter eremua mugatzeko orduan (esate baterako, Iribar eta Turrez 2001).
2007
Azken urteetan Nafarroan helduen euskalduntzean beherako joera dugu, gero eta ikasle gutxiago dugu. Milaka eta milaka erdaldun huts izanik nola liteke jende gehiago ez etortzea euskara ikastera?
Azken urteetan Nafarroan helduen euskalduntzean beherako joera dugu, gero eta ikasle gutxiago dugu.
Azken urteetan, agintarien aldetik HEAren garrantzia estrategikoa gero eta onartuagoa dela erran daiteke. Herriko etxe nahiz Departamenduko langileei lan denboran euskara ikasteko parada eskainia izan zitzaien eta 2006ko hondarrean lehen aldikoz Iparraldean, erakunde publikoek, Euskararen Erakunde Publikoan bildurik, plazaratu duten hizkuntza politika egitasmoan HEA alorrari bere leku osoa aitortzen diote.
Azken urteetan, agintarien aldetik HEAren garrantzia estrategikoa gero eta onartuagoa dela erran daiteke. Herriko etxe nahiz
Azken urte hauetan hala administrazioan nola euskalgintzan nolabaiteko kezka sortu da euskararen erabileraren inguruan. Garai batean zegoen ustea eta desioa (ezagutzak erabilera ekarriko zuela) ez zela zuzena ikusi da:
‎Euskal Herriko testuinguruan Nafarroa da atzerritar gehien bildu duen herrialdea (44.605). Azken urteotako datuei erreparatuz, batez bertze 8.000 lagun gehiagokoa da urteroko Nafarroako migrazio saldo positiboa. Honezkero nafarren% 7,5 Europako Batasunaren kanpotik etorritakoa da12 2006an egin behar zen errolda ez da egin eta 2006ko erabilera datuak 2001eko ezagutza datuen aldean paratu behar izan ditugu.
Azken urteotan hizkuntzen beharraren pertzepzioa aldatu da. Elebitasuna eskas geratu da eta bertze hezkuntza eredu eleanitzetara jo beharra ikusten dugu.
Azken urteotan lan mundua euskalduntzeko ahalegin bereziak egiten ari da hainbat eragile pribatu zein publiko eta zalantzarik gabe lan hori egin beharrezkoa da. Edonola, Euskara Elkarteen ikuspegitik azpimarratu beharrean gaude" etxegiroa, auzo ingurua eta bizi esparru amankomunak (gertuko Komunitatea)" euskalduntzeak eragin beharreko lehentasunezko esparrua izaten jarraitu behar duela.
‎Irabaziak beraz, haurrengandik datoz, baina haur horiek gazte bihurtzen direnean ez da ziurra hauek euskara erabiltzeko joerari eutsi izatea. Azken urteetan Donostia eta Gasteizen, gazteen arteko euskara erabilerak gora egin badu ere, haurren arteko kopuruak ez dira mantendu haur hauek gazte izatera iritsi direnean. Beste era batera esanda, gehiago behar luke izan gazteen euskara erabilerak progresioa lineala izan balitz, baina ez da horrela.
2008
‎Hau da, Informazioaren eta Komunikazioaren aroak Interneten du ardatza. Azken urteotan Sarearen bilakaera azkarra ikusi dugu. Azkeneko honetan, web sozialetik (2.0) web semantikora pasa gara.
‎Erreferentzia corpusen garrantziaz ohartarazi gaituzte hainbat adituk (Leech 2002), eta, beharbada, alderdi hori da euskarazko corpusetan dagoen gabezia nabarmenena. Azken urteetan, maiz hitz egiten da euskararen erreferentzia corpusaren proiektua egiteko dagoen premiaz. Euskaltzaindiak eta Eusko Jaurlaritzak berak ere aipatu dute beren planetan, eta badirudi garaia heldu dela horrelako proiektu bati ekiteko.
Azken urteetan gure inguruan euforia gehiago sumatzen da depresio edo zalantza baino. Ikerketa proiektu asko bideratzen ari dira Europan, eta hainbat gobernuk eta erakundek mota honetako programak edo zerbitzuak erosten edo kontratatzen ari dira.
‎EHUko ikerketa taldea, TTSan eta biometrian espezializatua. Azken urteotan, ASR sistemekin bereziki, mendebaldeko euskalkiak tratatzeko sistemekin ere badihardu. Telekomunikazio ingeniariek osatzen dute taldea, Iñaki Gaminde hizkuntzalariaren aholkularitzaz.
‎" Azken urte hauetan Euskal Herriak aldaketa sakonak jasan ditu, nola demografiaren aldetik hala gizarte bizitzaren aldetik: tokiko jendetza zahartzen den neurrian, etorkinek jarraipena segurtatzen dute.
Azken urteotan
‎" Basque, Spanish and Immigrant Minority Languages in Basque Schools" (Euskara, gaztelania eta etorkinen hizkuntza gutxiagotuak euskal eskoletan). Azken urteetan ikasle etorkinen kopuruak gora egin du, eta hauen eskolaratzeak ez ditu jarraitu bertakoen egungo joerak. Etorkinen integrazioari begira bereizketa horrek dakartzan arriskuak eta eskolak gai honetan dituen erronkak aztertzen dira, besteak beste, lan honetan.
Azken urteotan, hizkuntza gabeziaren kontzeptua eztabaidagai bihurtu da Frantzian. Eztabaida horretan, bi adituk kontrako iritziak adierazi dituzte.
2009
Azken urteotan blog mota asko sortu dira: udalen blog komunitateak, hedabide baten ingurukoak, irakaskuntzaren ingurukoak eta komertzialak, besteak beste.
Azken urteotan blog mota asko sortu dira: udalen blog komunitateak, hedabide baten ingurukoak, irakaskuntzaren ingurukoak eta komertzialak, besteak beste.
Azken urteetako bilakaeraren datuak kontuan izanda, noranzko bidea da nagusi, onenean 2 elebitasuneranzko bidean?
‎Sentsibilizaziolana informazio" berria" ematean oinarritu dugu askotan. Azken urteetan erabili ditugun bitartekoetan, hitzaldi zein ikastaroetan esate baterako, alderdi afektiboari arreta handiagoa jarri diogu." (Goikoetxea, 2009: 6 or.).
2010
‎Hizkuntza gutxituen problematikaren inguruan aritzen diren adituak askotan aipatzen dituzte aldagai ekonomikoak haien jardunean, hala nola hizkuntzen erabilera sektore ekonomiko desberdinen arabera (enpresa industrialetan, zerbitzuen alorrean...), hizkuntzen sustapenari bideratutako baliabideak, hizkuntza batean edo bestean ekoiztutako ondasunen balioa, eta abar. Azken urteetan argitaratutako artikuluen analisia eginda ikusten da nagusitu den gaia izan dela gutxiengo linguistikoek jasaten duten deskriminazioa hizkuntza dela-eta, batez ere lan merkatuan, baina baita ere hezkuntza arloan, osasun zerbitzuetan, eta abar. Baina teoria ekonomikoak, bere gordintasunean, zer dio hizkuntza gutxituei buruz?
‎Erresuma Batuan aspalditik ohartu dira honetaz, eta kanpoko ikasleen matrikula unibertsitateko iturri ekonomiko nagusienetakoa da. Azken urteotan ikasleak erakartzea helburu garrantzitsua bihurtu da Europako beste unibertsitateetan ere. Adibide bat izan daiteke Maastricht Unibertsitatea (Herbeheretan), non ikasleen %25 atzerritarrak diren (Wilkinson & Zegers, 2006).
Azken urteotan hizkuntzaren garapena aztertuz, onartu beharra dago aurrera pausu nabarmenak eta estimagarriak eman direla normalizazioaren bidean. Eta hau dena, horrela izan da eragile sozial askori esker, instituzio eta erakundeei esker eta, ezin ahaztu, banako askori esker.
2011
Azken urteotako gorabeherak laburki gogoratuz, gizarte mugimenduaren beharra azpimarratzen du berriro; bidenabar desbideraketa burokratikoen arriskua gogoratuz. " Erantzun bateratua" ren beharra agertzen da gailen mementu honetan.
Azken urteotan ekonomiak estatuen ohiko muga administratiboak hautsi izanak eragin handia izan du bizitzako gainontzeko aspektuetan. Kapitala (nazioetatik at kudeatzen diren multinazionalen hedapena) eta lan indarrak munduan zehar libre mugitzen den moduan (etorkinen mugikortasuna, EAEn 2008an %5, 4), teknologia berriek (internetek bereziki) komunikazioa ere munduko bazter guztietara azkar baino azkarrago hedatzea ekarri du.
‎Hau da, azken hau Bilbon, Guggenheimek eta Abandoibarrak bere osotasunean izan duten eraldaketa espazialarekin koherentzian datorren Ordenantza gisa ulertu daiteke, espazio publikoarekiko kontzepzio bera baitago bai udalarautegian horretan, bai Abandoibarra osoan, bai Alondegia berrian, bai urteotan antolatutako hainbat ekimen arrakastatsutan. Azken urteotan giza mugimendu zein herritar antolatu gabeen eskutik etorri diren hainbat erantzun, ulermen espazial horren beraren emaitza gisa kokatu ditzakegu baita ere: beste askoren artean, Bilbao World Series zirkuitu urbanoak kalteturiko auzotarren zein Zirkuiturik Ez!
‎Izan daitezke egunean bertan beraien produktuak saltzera datozen baserritarrak, edo izan daitezke Bilbon bizi diren eta kanpotik etorri diren euskaldunak, asko jota beraien artean, eta normalean etxean besterik hitz egiten ez dutenak. Azken urteotako euskararen berreskurapenak diskurtso honen moldaketa ekarri du, eta egi sozial berrien ezarpenaz gain (Teresa del Valleren [1.997] ageriko egituren moldaketak?): euskaraz aritzen direnak edo beti aritu nahi dutenak abertzale fanatikoak dira edo euskara bai baina inposaketarik gabe —inposaketa zer den definitu gabe— aurreko egi batzuk (Del Valleren [1.997] sakoneko egiturak?) zalantzan ez jartzean oinarritzen du bere bertsio berria.
‎10 Azken urteotan, euskal soziolinguistikek izan dituzte eztabaida metodologiko tekniko batzuk. Hala ere, ezinbestekoa da gai honen inguruan gehiago hausnartzea.
Azken urteotan, euskal soziolinguistikek izan dituzte eztabaida metodologiko tekniko batzuk. Hala ere, ezinbestekoa da gai honen inguruan gehiago hausnartzea.
2012
‎Paula Kasares – Euskararen belaunez belauneko jarraipena hizkuntza sozializazioaren paradigmatik denbora joan ahala erabilera esparruak eta hiztunak galdu eta horregatik beren jarraipena arriskuan izatera iritsi diren hizkuntzek ez dute batere erraza izaten gizaldien arteko etena berriz estekatzea —hau da, belaunaldi berriak mintzaira horretan sozializatuko direla ziurtatzea—, hizkuntza horien aldeko politika, jarduerak eta baliabideak izanda ere. Azken urteotako ikerketa batzuek (williamson 1991, Ó riágain 2001) hainbat hizkuntza gutxituren familia bidezko transmisioaren eta auzo komunitate hurbileko erabileraren ahulezia indartzeko zailtasunak agerian utzi dituzte. Izan ere, egun mundu mailako arazo bihurtu da hiztun talde anitzen belaunik belauneko jarraipena bermatu ahal izatea (Nelde et al. 1996, Mart� et al. 2005) eta euskarak ere horretan du premiazko erronka.
Azken urteotan euskararen transmisioari heltzeko hiztunen subjektibotasuna lantzea proposatzen duen ikusmoldea hasi da garatzen gure artean. euskararen familia transmisioaren arloan berriki egin diren azterketa eta esku hartzeko programek emozioen garrantzia nabarmendu dute (Jauregi & Suberbiola 2009, elortza et al. 2009). Funtsean, gizataldeetako kideen arteko harreman samurren eremuan sortu zen hizkuntza eta horri atxikirik darraio egun, milioika urte geroago (Jauregi 2009).
‎" Argi dago haurren hizkuntza naturala euskara dela, beraien artekoa" (M111). halere," batzuetan erdaraz aritzeko joera dute, batzuk beste batzuk baino gehiago" (ibid.). Azken urteotan, hain zuzen ere, haurrei sarriago gaztelaniaz aditzea irakasleen kezka bihurtu da.
Azken urteotan, hain zuzen ere, haurrei sarriago gaztelaniaz aditzea irakasleen kezka bihurtu da. ego belaunaldiaren jokabidea seme alaben etxeko hizkuntza sozializazioaren aitzinean ego belaunaldia aita ama bihurtu delarik, seme alabekin aritzeko ez ohi du bere lehen hizkuntza hautatu. Gehienek (3 FGko Mirenek, 4 FGko Lolak, 5 FGko Itsasok, 6 FGko Antoniok, 7 FGko Laurak eta 8 FGko Silviak), neurri batean edo bertzean, euskara hautatu dute seme alabekiko harremanetarako.
Azken urteetako bilakaerari erreparatzen badiogu:
‎Izan ere, euskal kultura eta euskara, aurretik aipatu modura, kultura eta hizkuntza gutxiagotuak diren neurrian eta beste bi kultura nagusiren (espainiarra eta frantsesa) mende biziraun behar duen neurrian, are eta konplexuagoa den egoeran gaude. Azken urteetan gainera, beste kultura eta hizkuntza askotariko pertsonak etorri dira gurera. Beraz, kultur aniztasun oparo baten aurrean gaudela baieztatu behar da. kultur aniztasuna gizateria bezain zaharra da, eta migrazio mugimenduek eta kolonialismo prozesuek eragindakoa izan da batez ere. euskal herrian historikoki migrazio mugimendu handiak izan ditugu eta euskaldunok ere beste herrialdeetara migratu izan dugu (Ameriketara esaterako). historia hurbilari dagokionez, XX. mendea eta hasi berri dugun XXI. mendea aintzat hartzen baditugu, euskal herrira etorritako bi migrazio aldi bana ditzakegu.
‎Gune eta funtzio hegemonikoak behar ditu gurea moduko hizkuntza batek. Azken urteotan arnasguneen babesa euskalgintzan gero eta printzipio onartuagoa dela esango nuke. Herri euskaldunak babestearen inguruan adostasun gero eta zabalagoa dago eta lehen hainbeste aipatzen ez zen guneetan ere kontuan hartzen hasi da.
Azken urteotan baina, beste kontzeptu eta proposamen batzuk (kualitatiboagoak) garrantzia hartzen joan dira. Gaur egun motibazioaz askoz gehiago hitz egiten da, eta harrotasuna edo portaera asertiboa moduko kontzeptuk bolo bolo dabiltza gure artean.
‎Edozein modutan, joerak ikusteko baliagarri direla deritzot. Azken urteetan joera hori areagotu egin den susmoa daukat, bestalde. Horrez gain, aipatu hizkuntza datuak 2 urte edo gehiagoko biztanleriaren datuak dira.
‎Azken 20 urteetan beheranzko joera ikus daiteke oro har. Azken urtetan joera hori azkartu egin da.
Azken urteetako eskolatze prozesua euskaraz burutzen bada ere, honako hipotesia genuen azterkizun: arnasguneetako ikasleek, eskolaz aparte, beren kabuz, zer produktu kultural kontsumitu hautatzen dutenean, gaztelaniak leku nabarmena hartzen duela hor, eta azken urteetan ingelesak ere sarbidea egina duela.
Azken urteetan, 1996tik aurrera bereziki, egoera horri buelta eman nahian, herri horietan etxebizitzak eraikitzeari ekin zitzaion, lehen unean bertako seme alabek bertan jarrai zezaten bizitzen, beste herrietara joan behar izan gabe. Gerora, urbanizazio horrek, besteak beste, immigrazioa ekarri du herri horietara.
Azken urteetan arnasguneetan2 gertatzen ari diren aldaketen aurrean kezka areagotu egin da. Irakasleen arteko zenbait mintegitan, bereziki herri euskaldun horietakoengan, behin eta berriz aztergai izan den gaia da.
‎Lehen atalean aurkeztutako dislokazio ezberdinak nolatan eragiten ari diren aztertzen saiatu gara. Azken urteetan arnasgune horietan gertatu diren aldaketek –deskribatzen saiatu garenek– herri horietako bilakaera soziolinguistikoa eta sozio-kulturala neurri ohargarrian astindu dute. Lehen atalean deskribatu ditugun dislokazio horietako asko nola eragiten ari diren berrestea, baieztatzea, besterik ez dugu egin guk jasotako datuekin.
2013
‎Gorago aipatua izan den Soziolinguistika Eskuliburuak, lehen atala soziolinguistika aurkezteari eskaini eta gero, besteak horrela banatzen ditu lantzen dituzten edukien arabera: bigarrena, hizkuntza aldakortasuna; hirugarrena, hizkuntza ukipena; laugarrena, hizkuntza jarrerei eta hizIñaki Mart� nez de Luna, Estibaliz Amorrortu, Maria Jose Azurmendi, Jean Baptiste Coyos, Jone Miren Hernández, Lionel Joly, Inma Muñoa, Pablo Sotés eta Belen Uranga – Azken urteetako euskal ikerkuntza soziolinguistikoaren azterketa deskribatzailea kuntza ideologia; bosgarrena, hizkuntza politika eta hizkuntza plangintza; azkenik, hizkuntzak aztertzeko ikerketa metodoak. (Zarraga, 2010)
Azken urteetako euskal ikerkuntza soziolinguistikoaren azterketa deskribatzailea – Iñaki Mart� nez de Luna, Estibaliz Amorrortu, Maria Jose Azurmendi, Jean Baptiste Coyos, Jone Miren Hernández, Lionel Joly, Inma Muñoa, Pablo Sotés eta Belen Uranga
‎Iñaki Mart� nez de Luna, Estibaliz Amorrortu, Maria Jose Azurmendi, Jean Baptiste Coyos, Jone Miren Hernández, Lionel Joly, Inma Muñoa, Pablo Sotés eta Belen Uranga – Azken urteetako euskal ikerkuntza soziolinguistikoaren azterketa deskribatzailea
Azken urteetako euskal ikerkuntza soziolinguistikoaren azterketa deskribatzailea – Iñaki Mart� nez de Luna, Estibaliz Amorrortu, Maria Jose Azurmendi, Jean Baptiste Coyos, Jone Miren Hernández, Lionel Joly, Inma Muñoa, Pablo Sotés eta Belen Uranga
Azken urteetako euskal ikerkuntza soziolinguistikoaren azterketa deskribatzailea – Iñaki Mart� nez de Luna, Estibaliz Amorrortu, Maria Jose Azurmendi, Jean Baptiste Coyos, Jone Miren Hernández, Lionel Joly, Inma Muñoa, Pablo Sotés eta Belen Uranga
‎Iñaki Mart� nez de Luna, Estibaliz Amorrortu, Maria Jose Azurmendi, Jean Baptiste Coyos, Jone Miren Hernández, Lionel Joly, Inma Muñoa, Pablo Sotés eta Belen Uranga – Azken urteetako euskal ikerkuntza soziolinguistikoaren azterketa deskribatzailea
‎Iñaki Mart� nez de Luna, Estibaliz Amorrortu, Maria Jose Azurmendi, Jean Baptiste Coyos, Jone Miren Hernández, Lionel Joly, Inma Muñoa, Pablo Sotés eta Belen Uranga – Azken urteetako euskal ikerkuntza soziolinguistikoaren azterketa deskribatzailea
‎Nahiz eta datarik gabeko ikerlanak ugariak diren eta, hortaz, kopuru horrek bilakaeran eragin zezakeen, ikerketek goranzko joera nabarmena erakutsi dute 2007tik 2013ra bitartean (15etik 32ra). Azken urte horretan abiatu eta hurrengo urteetan burutuak izateko zain dauden lanak ez dira horren ugariak (12); horiei gehitu behar zaie epe finkaturik ez duten lanen kopurua ere (19).
Azken urteetako euskal ikerkuntza soziolinguistikoaren azterketa deskribatzailea – Iñaki Mart� nez de Luna, Estibaliz Amorrortu, Maria Jose Azurmendi, Jean Baptiste Coyos, Jone Miren Hernández, Lionel Joly, Inma Muñoa, Pablo Sotés eta Belen Uranga
‎Iñaki Mart� nez de Luna, Estibaliz Amorrortu, Maria Jose Azurmendi, Jean Baptiste Coyos, Jone Miren Hernández, Lionel Joly, Inma Muñoa, Pablo Sotés eta Belen Uranga – Azken urteetako euskal ikerkuntza soziolinguistikoaren azterketa deskribatzailea agertzen diren ikergaien artetik nazioarteko korrontetan gogoeta teorikoetatik gehien edaten dutenak batez ere motibazio/ iritzi/ jarrera alorrekoak, ukipen egoerakoak, hezkuntzakoak eta bariazionismoarenak direla. Hemen zerrendatu ditugun gainontzeko gai ugariek (erabilera, politika eta plangintza, ume eta gazteak, eta abar.) ez dute nazioarte panoramika akademikoari neurri berean erreparatzen.
Azken urteetako euskal ikerkuntza soziolinguistikoaren azterketa deskribatzailea – Iñaki Mart� nez de Luna, Estibaliz Amorrortu, Maria Jose Azurmendi, Jean Baptiste Coyos, Jone Miren Hernández, Lionel Joly, Inma Muñoa, Pablo Sotés eta Belen Uranga
‎Iñaki Mart� nez de Luna, Estibaliz Amorrortu, Maria Jose Azurmendi, Jean Baptiste Coyos, Jone Miren Hernández, Lionel Joly, Inma Muñoa, Pablo Sotés eta Belen Uranga – Azken urteetako euskal ikerkuntza soziolinguistikoaren azterketa deskribatzailea d) Azkenik, jatorri, ikuspegi eta interes ezberdineko hainbat ahalegin dinamika batera bilduz, berrikuntzaren aukerak areagotzea. •
Azken urteetako euskal ikerkuntza soziolinguistikoaren azterketa deskribatzailea – Iñaki Mart� nez de Luna, Estibaliz Amorrortu, Maria Jose Azurmendi, Jean Baptiste Coyos, Jone Miren Hernández, Lionel Joly, Inma Muñoa, Pablo Sotés eta Belen Uranga
‎Iñaki Mart� nez de Luna, Estibaliz Amorrortu, Maria Jose Azurmendi, Jean Baptiste Coyos, Jone Miren Hernández, Lionel Joly, Inma Muñoa, Pablo Sotés eta Belen Uranga – Azken urteetako euskal ikerkuntza soziolinguistikoaren azterketa deskribatzailea
Azken urteetako euskal ikerkuntza soziolinguistikoaren azterketa deskribatzailea – Iñaki Mart� nez de Luna, Estibaliz Amorrortu, Maria Jose Azurmendi, Jean Baptiste Coyos, Jone Miren Hernández, Lionel Joly, Inma Muñoa, Pablo Sotés eta Belen Uranga
‎Iñaki Mart� nez de Luna, Estibaliz Amorrortu, Maria Jose Azurmendi, Jean Baptiste Coyos, Jone Miren Hernández, Lionel Joly, Inma Muñoa, Pablo Sotés eta Belen Uranga – Azken urteetako euskal ikerkuntza soziolinguistikoaren azterketa deskribatzailea
Azken urteetako euskal ikerkuntza soziolinguistikoaren azterketa deskribatzailea – Iñaki Mart� nez de Luna, Estibaliz Amorrortu, Maria Jose Azurmendi, Jean Baptiste Coyos, Jone Miren Hernández, Lionel Joly, Inma Muñoa, Pablo Sotés eta Belen Uranga
‎Iñaki Mart� nez de Luna, Estibaliz Amorrortu, Maria Jose Azurmendi, Jean Baptiste Coyos, Jone Miren Hernández, Lionel Joly, Inma Muñoa, Pablo Sotés eta Belen Uranga – Azken urteetako euskal ikerkuntza soziolinguistikoaren azterketa deskribatzailea
Azken urteetako euskal ikerkuntza soziolinguistikoaren azterketa deskribatzailea – Iñaki Mart� nez de Luna, Estibaliz Amorrortu, Maria Jose Azurmendi, Jean Baptiste Coyos, Jone Miren Hernández, Lionel Joly, Inma Muñoa, Pablo Sotés eta Belen Uranga
‎Iñaki Mart� nez de Luna, Estibaliz Amorrortu, Maria Jose Azurmendi, Jean Baptiste Coyos, Jone Miren Hernández, Lionel Joly, Inma Muñoa, Pablo Sotés eta Belen Uranga – Azken urteetako euskal ikerkuntza soziolinguistikoaren azterketa deskribatzailea
Azken urteetako euskal ikerkuntza soziolinguistikoaren azterketa deskribatzailea – Iñaki Mart� nez de Luna, Estibaliz Amorrortu, Maria Jose Azurmendi, Jean Baptiste Coyos, Jone Miren Hernández, Lionel Joly, Inma Muñoa, Pablo Sotés eta Belen Uranga
‎Iñaki Mart� nez de Luna, Estibaliz Amorrortu, Maria Jose Azurmendi, Jean Baptiste Coyos, Jone Miren Hernández, Lionel Joly, Inma Muñoa, Pablo Sotés eta Belen Uranga – Azken urteetako euskal ikerkuntza soziolinguistikoaren azterketa deskribatzailea
Azken urteetako euskal ikerkuntza soziolinguistikoaren azterketa deskribatzailea – Iñaki Mart� nez de Luna, Estibaliz Amorrortu, Maria Jose Azurmendi, Jean Baptiste Coyos, Jone Miren Hernández, Lionel Joly, Inma Muñoa, Pablo Sotés eta Belen Uranga
‎Iñaki Mart� nez de Luna, Estibaliz Amorrortu, Maria Jose Azurmendi, Jean Baptiste Coyos, Jone Miren Hernández, Lionel Joly, Inma Muñoa, Pablo Sotés eta Belen Uranga – Azken urteetako euskal ikerkuntza soziolinguistikoaren azterketa deskribatzailea
Azken urteetako euskal ikerkuntza soziolinguistikoaren azterketa deskribatzailea – Iñaki Mart� nez de Luna, Estibaliz Amorrortu, Maria Jose Azurmendi, Jean Baptiste Coyos, Jone Miren Hernández, Lionel Joly, Inma Muñoa, Pablo Sotés eta Belen Uranga
‎Iñaki Mart� nez de Luna, Estibaliz Amorrortu, Maria Jose Azurmendi, Jean Baptiste Coyos, Jone Miren Hernández, Lionel Joly, Inma Muñoa, Pablo Sotés eta Belen Uranga – Azken urteetako euskal ikerkuntza soziolinguistikoaren azterketa deskribatzailea
Azken urteetako euskal ikerkuntza soziolinguistikoaren azterketa deskribatzailea – Iñaki Mart� nez de Luna, Estibaliz Amorrortu, Maria Jose Azurmendi, Jean Baptiste Coyos, Jone Miren Hernández, Lionel Joly, Inma Muñoa, Pablo Sotés eta Belen Uranga
Azken urteetako euskal ikerkuntza soziolinguistikoaren azterketa deskribatzailea
‎Iñaki Mart� nez de Luna, Estibaliz Amorrortu, Maria Jose Azurmendi, Jean Baptiste Coyos, Jone Miren Hernández, Lionel Joly, Inma Muñoa, Pablo Sotés eta Belen Uranga – Azken urteetako euskal ikerkuntza soziolinguistikoaren azterketa deskribatzailea
Azken urteetako euskal ikerkuntza soziolinguistikoaren azterketa deskribatzailea – Iñaki Mart� nez de Luna, Estibaliz Amorrortu, Maria Jose Azurmendi, Jean Baptiste Coyos, Jone Miren Hernández, Lionel Joly, Inma Muñoa, Pablo Sotés eta Belen Uranga
Azken urteetako euskal ikerkuntza soziolinguistikoaren azterketa deskribatzailea
Azken urteetako euskal ikerkuntza soziolinguistikoaren azterketa deskribatzailea – Iñaki Mart� nez de Luna, Estibaliz Amorrortu, Maria Jose Azurmendi, Jean Baptiste Coyos, Jone Miren Hernández, Lionel Joly, Inma Muñoa, Pablo Sotés eta Belen Uranga
‎Iñaki Mart� nez de Luna, Estibaliz Amorrortu, Maria Jose Azurmendi, Jean Baptiste Coyos, Jone Miren Hernández, Lionel Joly, Inma Muñoa, Pablo Sotés eta Belen Uranga – Azken urteetako euskal ikerkuntza soziolinguistikoaren azterketa deskribatzailea helburu zuzena. (...) Ereduen sorkuntza, nozio edota kontzeptu berrien proposamena edo ikerkuntzarako tekniken inguruko berrikuntzak zabaltzea izan daitezke soziolinguistika akademikoaren helburuak.
‎Iñaki Mart� nez de Luna, Estibaliz Amorrortu, Maria Jose Azurmendi, Jean Baptiste Coyos, Jone Miren Hernández, Lionel Joly, Inma Muñoa, Pablo Sotés eta Belen Uranga – Azken urteetako euskal ikerkuntza soziolinguistikoaren azterketa deskribatzailea ikerlanen planteamenduek euskara ala gizartea azpimarratzen duten. Horregatik, konponbide gabeko auzia saihestuz, hemen soziolinguistikaren adierarik zabalena baliatuko dugu, Soziolinguistika Eskuliburuak zedarritzen duen eremuari jarraiki; alegia," gizartearen eta hizkuntzaren arteko elkarreragina aztertzen" duten lanak dira gure jomuga.
Azken urteetan ikasleen perfila ez da gehiegi aldatu; gehienak euskal filologia ikasitakoak dira, soziologia ikasitakoekin batera. Unibertsitate ikasketak bukatu berri dituzten ikasleen kopurua igo da azken urteetan, baina badira irakaskuntzan, enpresetan, udaletan, itzulpengintzan eta euskara elkarteetan lanean ari direnak ere, asko euskara teknikariak.
‎Honi buruz, BAT Soziolinguistika Aldizkarian, zenbaki honetan bertan, Agitalpen Batzordeak eskaintzen digu: " Azken urteetako Euskal ikerkuntza soziolinguistikoaren azterketa deskribatzailea" izeneko artikulu aberatsa, ezagutu beharrekoa zaiguna.
‎Gazteek idatzizko hizkuntza erabiltzen duten eremua ez da mugatzen eskolaren lau hormetara. Azken urteetan teknologiak izandako garapenak eta horren baitan sortu diren komunikatzeko bide berriek hizkuntza erabiltzeko gune eta modu berriak sorrarazi dituzte. Kasu honetan, hizkuntza gutxitu baten testuinguruak eskaintzen duen aberastasunaren barruan uztartu nahi izan ditugu teknologia eta gazteak.
Azken urteetan teknologia ikaragarri ari da garatzen, eta gure bizitzetan bere tokia hartzen ari da. Batetik, teknologiaren garapenarekin komunikatzeko bide berriak sortzen ari dira eta, horien baitan, komunikatzeko modu berriak garatzen ari dira.
Azken urteetan, hizkuntza erabiltzeko esparruak eta bideak ugaritu egin dira. Teknologiaren garapenarekin komunikatzeko bide berriak sortu dira, Ingurune euskalduneko gazteak eta hizkuntza idatzia, eskolan eta eskolatik kanpo – Garbiñe Bereziartua
2014
‎Zaindu beharreko ondare bakarra arkitekturaren eta ingurumenaren alorrekoa balitz bezala. Azken urteetan, hala ere, dezente zabaldu da antzinako ikuspegi itxia, eta, iraunkortasunaren gai aski berriarekin batera, beste bi kontu gehiago ezarri dira mahai gainean, herritarren parte hartzearena eta genero ikuspegiarena, hasierako begirada batean hirigintzarekin erlazio hertsi hertsia ez dutela eman badezake ere. Hizkuntzaren faktorea ere kontuan hartzea, beraz, ez litzateke horren harrigarri, euskararen eta hirigintzaren arteko harremana ondo ikertuz eta azalduz gero.
Azken urteotan ezagutzak aurrerapauso handiak eman baditu ere, ezagutza handia dagoen lekuetan zein ezagutza xumeagoa dagoenetan, erabilerak nekez egiten du aurrera, ez da euskararen erabileraren aldeko portaeran islatu. Badirudi, hala ere, egoeraren arabera edo taldearen baitan, aldatu egiten dela jokaera, batzuetan euskara gehiago eta besteetan gutxiago erabiliz.
‎Laburpena. Azken urteotan euskararen egoerak hizkuntzaren ezagutzari dagokionez hobera egin duen arren, erabilerak behera egin du. Erabileraren beherakada hori ez da soilik ikerketetan islatutako datuetan nabarmentzen.
‎Zumaia gero eta ezagunagoa da geologia eta natura kontuak tarteko. Azken urteotan hori indartzen saiatu den etxea da Algorri interpretazio zentroa. Erakusketaz gain, hitzaldi aretoa ere badu, eta ingurumen sailarekin elkarlanean antolatzen ditu Zuhaitz Eguna, Aste Berdea, argazki rallyak, Agenda 21 ikastetxeekin, bigarren eskuko gauzen azoka...
‎Elkarrekin antolatutako kontuek ahalegin berezia eskatzen dute, baina askotan motibagarria izaten da eta herritarrek eskertzen dute egindakoa. Azken urteotan Zumaian elkarlanean egindako jardueren adibide batzuk dira Eki Eguna (San Juan bezperan dantzariak, joaldunak eta gazteak), inauterietako jaia (aktoreak musikariekin), Bandaren konXabier Azkue – EUSKURA, euskara eta kultura tzertu bereziak (aktoreekin, bertsolariekin...), CDak (Banda eta San Pedro abesbatza), Euskararen Eguna (trikitilariak, abestiak, bertsoak eta dantzak) eta abar....
Azken urteotako joera, berriz, izan da lehia eta gozamena hobeto uztartzeko ahalegina egitea. Orain herri mailako txapelketak taldeka eta gaztetxean egiten dira, Bertsotan jai izena du saioak.
2015
‎Orain artean egin dena balioetsi, eta, horrez gain, transmisioa ulertzeko eta definitzeko modu berri baten beharra aldarrikatzen du, Paula Kasaresek egin moduan. Azken urteetan transmisioaren inguruan burutu diren kanpainak edota egitasmoen inguruko hausnarketa eta errepasoa egin ditu; aldarrikatzen du egitasmo horietan eragile izateko, familia bere egitura osoan dela funtsezko eragile, ez soilik gurasoak. Agerian jartzen du, salbuespenak salbu, erakunde publikoek bultzatutako ekimenetan gurasoak direla helburu," gurasoak umeentzat hizkuntza eredu direlakoan".
‎4 Azken urteotan martxan jarritako ekimen batzuen izenak dira hauek: Eman giltza, Zure eginkizuna, zure etorkizuna, Zer ikasi, hura egin, Duzun onena, Jolastuko gara, Etxean zer ikusi, hura ikasi, edo Transmisioan zure esku.
‎Horretarako web guneak zabaldu dira, euskara ikasteko diru-laguntzak eskaini edo material bereziak sortu (hizkuntza aholkuak, hiztegiak, ipuinak, gidak, eta abar). Azken urteotan familiaren hizkuntz esparruan garatutako jarduerak ugariak badira ere, esan daiteke (ia) denetan ezaugarri amankomun batzuk topatu daitezkeela: (1) erakunde publikoek bultzatako ekimenak dira, (2) gurasoak dira helburu, gurasoak umeentzat (hizkuntz) eredu direlakoan, (3) sentsibilizazioa ardatz nagusia izaten da, (4) euskara ikasteko edota erabiltzeko laguntzak eskaintzen dira (material bereziak sortuz edota euskara ikasteko diru-laguntzak emanez) eta (5) gurasoak haurrekin euskaraz komunikatu ahal izateko material bereziak garatzen dira.
Azken urteetan, aldiz, estatuko beste herrialdeekin dagoen biztanleria mugimenduak ez du hiriaren hazkundea gehiegi baldintzatu, joaten eta
Azken urteotan asko entzuten da euskara geroz eta hizkuntza hiritarragoa, urbanoagoa dela, eta euskaldunen batez besteko inguruneak geroz eta zerikusi gutxiago duela nekazari giroko herri txikiekin eta geroz eta gehiago hiri giroarekin. Hori guztia egia da, datuek erakusten duten bezala:
‎Oro har, tokiko komunikabideen eskaintza arnasgune fisikoen mugekin bat egin izan du duela oso gutxira arte. Azken urteotan errealitate hori gainditzeko bidean mugarri inportanteak jarri dituzte Arabako Alea, Bilboko Uriola, Hego Uribeko Geuria eta Aiaraldea bezalako proiektuek. Hala ere, norabide horretan lan egiten jarraitzeak berebiziko garrantzia dauka, tokiko edukiak euskaraz jasotzeko aukerarik ez dagoen eremuetara hedatzea estrategikoa bailitzateke.
2016
‎2014 ikasturtean 11 lagun ari ziren euskara ikasten, gehienak herritik kanpoko euskaltegietan. Azken urteetan izan diren ikasleak eta zein mailatan aritu diren erakusten du taula honek:
‎Hala ere, badaude manxeraren eredua jarraitu ez dituzten alderdi garrantzitsu batzuk, hala nola, jerseyerako grabaketa eskasa, jerseyerako (eta guerneseyerako) heldu eta haurren hizkuntza mailetan hobekuntza eza, irakasleen prestakuntza falta, eta azkenik, hizkuntzaedo hezkuntza plangintzen hobekuntza eza. Azken urteotan, Le Don Balleine ek eta l’Office du Jèrriais ek arazo horri aurre egin diote, adibidez, jerseyeraz mintzatzeko aukera sozialak sustatuz (nahiz eta oraindik ez dauden Man uharteetan bezain beste, manxeraz mintzatzen diren haurren futbol talde bat baitute, ibiltari klubak, musika saioak, gau ekitaldiak tabernetan, etab.). Ekintza horien askoren arazoak konpromiso gehiagoren falta, hi... Bestalde, l’Office du Jèrriais en 18 urteko buruzagitzaren ardurapean, gizarte zibiletik sortutako ekimen eza egon daiteke.
‎urte horretarako hainbat datu bildurik, landurik eta argitara emanik dagoenez, hortik abiatuko gara. Azken urteotako beste zenbait datu ere erantsiko diogu, aldian behin, 2011ko perspektiba nagusi horri.
‎Euskaldunek (areago euskaradunek) janzkera tradizionaletan joera postmaterialistak ezkutatzen dituen taldea osatzen dute6 Modernoegia da Euskal Herria. Euskal kultura, hedabide euskalduna, bertsolaritza eta beste hainbat arlo kultural izaera modernoez josia dago7 Azken urteotan kultura honek euskal kultura inbaditu eta bere egin du, beraz hiri munduak aspalditik daude euskarara helduak8 Egungo euskalduna akzioz edo omisioz modernoa da. Zalbideren testuan nekazalgunea hiritartzea ere arrisku gisa ulertzen da.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
Lehen forma
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
Konbinazioak (3 lema)
azken urte euskal 36 (0,24)
azken urte bilakaera 4 (0,03)
azken urte euskara 4 (0,03)
azken urte joera 4 (0,03)
azken urte beste 3 (0,02)
azken urte datu 3 (0,02)
azken urte gu 3 (0,02)
azken urte hizkuntza 3 (0,02)
azken urte ikasle 3 (0,02)
azken urte aktibazio 2 (0,01)
azken urte argitaratu 2 (0,01)
azken urte arnasgune 2 (0,01)
azken urte blog 2 (0,01)
azken urte ere 2 (0,01)
azken urte gauza 2 (0,01)
azken urte hainbat 2 (0,01)
azken urte hauek 2 (0,01)
azken urte hori 2 (0,01)
azken urte lan 2 (0,01)
azken urte Nafarroa 2 (0,01)
azken urte teknologia 2 (0,01)
azken urte asko 1 (0,01)
azken urte aurrerapauso 1 (0,01)
azken urte baina 1 (0,01)
azken urte biztanleria 1 (0,01)
azken urte dinamika 1 (0,01)
azken urte Donostia 1 (0,01)
azken urte ekonomia 1 (0,01)
azken urte erabili 1 (0,01)
azken urte errealitate 1 (0,01)
azken urte eskolatu 1 (0,01)
azken urte euskaldundu 1 (0,01)
azken urte euskaltzale 1 (0,01)
azken urte ezagutza 1 (0,01)
azken urte familia 1 (0,01)
azken urte feminismo 1 (0,01)
azken urte gainera 1 (0,01)
azken urte giza 1 (0,01)
azken urte gizarte 1 (0,01)
azken urte gobernantza 1 (0,01)
azken urte gogoeta 1 (0,01)
azken urte gorabehera 1 (0,01)
azken urte hikako 1 (0,01)
azken urte hirigintza 1 (0,01)
azken urte hitano 1 (0,01)
azken urte hizkera 1 (0,01)
azken urte ikerketa 1 (0,01)
azken urte ikusi 1 (0,01)
azken urte jaso 1 (0,01)
azken urte kontratazio 1 (0,01)
azken urte kultura 1 (0,01)
azken urte luze 1 (0,01)
azken urte martxa 1 (0,01)
azken urte Sarea 1 (0,01)
azken urte transmisio 1 (0,01)
azken urte zenbait 1 (0,01)
azken urte Zumaia 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia