Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 38

2001
‎Normalizazio lan horri seriotasunez ekitea, seriotasun hori azalpeneanplanteatu dudan bezala ulertuz (programazio baten barruan, dedikaziofinko eta iraunkorra...).
2002
‎2000/ 01 ikasturtearen bukaeran NUPeko errektoretza taldeak euskararen irakaskuntzaren aurka hartutako erabakien aurka eta Nafar Gobernuko HizkuntzaPolitikako Zuzendariak egunkari, telebista eta irratien aurrean egindako euskararenaurkako adierazpen erasokorren aurrean, non Irakasletza ikasketen bi euskallerroetatik bat kendu nahi zutela ulertzen baitzen?, protesta ugariak, handiak, lasaiak eta baketsuak egin ziren, bai NUPen bamean, bai eta NUPetik kanpo ere.Duela 10 urte gertatu bezala, ikasle, irakasle eta langileen itxialdiak antolatu beharizan ziren unibertsitateko gelategian. Oraingoan, aurrekoan bezala, 150. 1agun bilduziren, baina orduko hartan ez bezala, polizia deitu zen, eta ordena publikoko indarrak unibertsitateko esparma bortxatu, eta itxialdian zeuden 77 ikasle, irakasle etalangile atxilo hartuak izan ziren, polizia etxera eramanak, ziegetara bilduak, etahor bertan fitxatuak, euskararendako duintasuna eskatzeagatik.
‎Euskara++ ek jasotako informazioaren arabera, gehienak nahiko eroso sentitzen diraeuskaraz eginda.? 2000ko uztailaren 6ko bileran egindako aurkezpenari buruzko inkesten laburpena: ONDORIOAK: Inork ez du esan. Ezer ez dut ulertu?. Heren bat ez da informazio guztiaren jabe egiten. 7 pertsona (2/ 3 baino gehiago) ondo sentitu dira. Inork ez du amorraziofik edota kontrako jarrerarik adierazi (erantzunarenarabera). Badirudi arazorik handiena informazioaz ez jabetzea dela. Beraz, zailtasun hori tratatu eta gainditu behar da, besterik ez.
‎2000/ 01 ikasturtearen bukaeran NUPeko errektoretza taldeak euskararen irakaskuntzaren aurka hartutako erabakien aurka eta Nafar Gobernuko HizkuntzaPolitikako Zuzendariak egunkari, telebista eta irratien aurrean egindako euskararenaurkako adierazpen erasokorren aurrean, non Irakasletza ikasketen bi euskallerroetatik bat kendu nahi zutela ulertzen baitzen?, protesta ugariak, handiak, lasaiak eta baketsuak egin ziren, bai NUPen bamean, bai eta NUPetik kanpo ere.Duela 10 urte gertatu bezala, ikasle, irakasle eta langileen itxialdiak antolatu beharizan ziren unibertsitateko gelategian. Oraingoan, aurrekoan bezala, 150. 1agun bilduziren, baina orduko hartan ez bezala, polizia deitu zen, eta ordena publikoko indarrak unibertsitateko esparma bortxatu, eta itxialdian zeuden 77 ikasle, irakasle etalangile atxilo hartuak izan ziren, polizia etxera eramanak, ziegetara bilduak, etahor bertan fitxatuak, euskararendako duintasuna eskatzeagatik.
‎Horrek erabateko ondorioak ditu lanaren ondorengo lerroetan aipatuko diren lan egitura eta antolakuntzan, enpresen egituran, lan kontratuetan eta lan merkatuan. Honetarako eta, era berean, gaur egungo aldaketek zer nolako eraginak dituzten ulertzeko, oso modu labur eta kritiko batean jorratutako MENDIZABALen (1998) lana laguntza handiko liburua (izan) da.
‎Gainontzeko itsasontzi pergamiarrak etsaiak bortizkien zanpatzen ari zirenean, itsumustuan haietara, arestian aipatu ditugun lurrezko ontziak jaurtitzen hasi zitzaizkien. Hasieran horrelako erauntsiak borrokalariei irrifarra eragin zien, ezin baitzuten ulertu haren nondik norakoa. Geroago euren itsasontziak sugez beterik ikusi zituztenean, gertaera berriagatik guztiz izututa, zein arriskutatik babestu behar ziren gehien ez zekitenez popak biratu eta kaiko kanpamenduetara itzuli ziren.
2003
‎Bushek daukan estrategiaberdina da. Biak dira bat, eta ahalmen analitiko bat eduki behar dugu ulertzeko zergertatzen den. Euskal Herrian edo Euskal Autonomia Erkidegoan badaukagu ahalmen bat beste espazio batzuk lortzeko, bai Diputazioetatik, udaletxetik eta EuskoJaurlaritzatik, gutxienez gure ekonomia lokalerako, geure nekazaritza lokala etageure elikadura lokalerako defentsa bat; baina hori ez da betetzen, Bruselatik denaeginda datorrela izeneko aitzakiarekin.
2005
‎Gisa horretako galderak planteatzenzituen hainbatek. Hiritar horientzat oso sinesgarritasun gutxi zuten horrelako planteamenduek, hiritar horiek guztiek ez zuten ulertzen, ezin zuten ulertu, bi Alardeetan gizonezkoekin batera berdintasunean parte hartzeko eskubidea bizitzakogainerako esparruetan aldarrika eta egikari zitekeen eskubidea zenik; finean, ez zuten ulertzen, eta gerora ez zuten ulertu nahi izan, herriko festetako ekitaldi nagusieta garrantzitsuenean eraginkortasun osoa duen eskubidea denik berdintasuneskubidea.
2007
‎Ez dago bizitza sozio-ekonomikorik konstituzio soziolinguistikorik gabe. Horregatik, euskararen auzia, marko juridiko politikoaz haragodoan arazoa delako, kultura politiko soilak ezin du ulertu haren irispena eta sakontasuna. Horrexegatik dago Herri Euskalduna dagoen lekuan zokoratua, diskurtsopolitiko abertzaleek Euskal Herria (edo Euskadi edo Nafarroa edo...) kontzeptupolitikoari aplikatzen dioten estrategia aplikatzen diotenean.
‎Badaki norbera etabeste pertsonak izaki fisiko desberdinak direla; ez, ordea, izaki psikologikodesberdinak direnik. Hala, ez ditu bereizten bere ikuspegi psikologikoa eta bestepertsonena, eta, ondorioz, ezin du ulertu egoera beraren aurrean beste pertsonabatek berearekin bat ez datorren ikuspegi bat izatea.
‎–Gauza batzuetan oso azkarranaiz. Beste batzuetan, berriz, motela?.. Ezin dut ulertu nola naizenhain maitekorraneskalagunarekin eta hainzakarra gurasoekin?.
‎(Sullivan, Zaitchik eta Tager Flusberg (1994; 397 in Carpendale eta Lewis, 2006; 191). Istorio horretan, amak uste bat du bere semetxoak uste duenari buruz. Hala, amakbere semearen usteari buruz uste duena ulertzeko gaitasunari dagokio pentsamenduerrekurtsiboa. Ikerketen arabera, gaitasun hori uste erratuaren ulermena bainogeroxeago garatzen da:
‎Adin horretatik aurrera, berriz, elkarrekikotasuna agertzen da, eta adiskidetasun harremanen ardatz nagusi bilakatzen da. Hala, harremanek parte hartzaile guztientzat onak izan behar dutela ulertzen dute. Hala ere, 10 urtera arte elkarrekikotasuna soilik dagokie gauzen trukeari(. Lagunak gara gauzak trukatzen ditugulako?) eta laguntza instrumentalari(. Lan bat egiten dugunean, elkarri laguntzendiogulako?).
‎Moralanorabide bakarreko kalea da; haurrak nagusien menpean jartzen dira. Oraindik ezdute ulertzen morala elkarrekikotasunari eta trukeari lotuta dagoela, eta kaleak binorabide izan behar dituela. Ildo horretatik, lehenengo estadioak bi ikuspegi ezinlotu (edo «uztar») ditzakeela esaten da.
‎Ib., 8 Hain zuzen, hiritar frantses gehienek frantsesa ez zutela ulertzen argudiatzen da Grégoire Txostenean frantsesa eskoletan inposatzearen alde.
‎Uste genuen, azkenean ulertua genuela Hiroshimako otoitza. Eta horra nola deus ez genuen ulertu.
‎begietsi eta sentitzekoa dela (intuiziokoa, «estetikoa»), itzuli behar dugu ulertzera Humboldt-ekin? 1616
‎Mundua ikusi, esan genezake bada Davidson-ekin, hizkuntzaren bitartez, hots, bitartekotza literalez, hizkuntzarekin ikusten dugu, begiekin ikusten dugun bezalaxe («Seeing Trough Language»). Hizkuntzaren bitartezko hori mundua hautematean, Davidson-ek literalki nahi du ulertzea, ez metaforazki, hizkuntzak betaurreko edo ispiluak balira bezala edo imajinaturik, kolore edo errefrakzio ezberdinetakoak.
2008
‎– Lexiko ortografikoak ongi funtzionatzen duenez, subjektuak ongi idatz ditzake hitz irregularrak eta sasi hitzak, baina ez du ulertzen idazten dituen hitzen esanahia.
2009
‎Horrez gainera, gizonezko batzuek emakumearen sexu desiraren jaitsiera gauza pertsonaltzat hartzen dute, eta, horregatik, zaurituta eta lekualdatuta sentitzen dira. Emakumeek, aitzitik, bikotekideak erdituondorenean igarotzen ari diren zailtasun fisikoak ez dituela ulertzen sentitzen dutemaiz, ezta haurraren hazieran bikotekidearen inplikazio gabeziaren ondoriozsufritzen duten nekea ere (Belsky eta Nelly, 1994; Cowan eta Cowan, 1992).
‎Bestetik, sintoma fisikoak estres eta ondoezaren adierazleak diren neurrian, bizitzen ari garen egoera batez egiten dugun balorazioa dira, nolabait esateko, «benetako» balorazio bat, balio eta igurikapen sozialetatik atgelditzen dena. ...zen sintoma fisikoekin duten harremana konplexua dela esaten ari zaigu eta gorputzari entzutea eta ulertzea derrigorrezko elementua dela osasuna ondo kudeatzeko.Hau guzti hau kontuan hartuta, umeei irakatsi genieke gorputza ez dela«gure zerbitzura dagoen gauza bat», gu geu baizik, eta gorputzetik datorkiguna, sarri, informazio oso baliotsua izaten dela unean bizi dugun egoerak gugan nolaeragiten duen ulertzeko. Hezkuntza mota honek lagunduko luke osasuna berenkabuz kudeatuko luketen pertsonak bideratzen, jakingo luketenak beren barrenetangertatzen dena kanpoan gertatzen denarekin konexioan jartzen, beren osasunarenonerako.
‎Aldagai bereziak erabiltzea erraza litzateke: begiztan, inongo aldagairik erabili izan ez bagenu, Perl ek $_ aldagai lehenetsia erabili nahi dugula ulertuko luke, segidan datorren programak erakusten duen moduan:
‎Baina espresio banatzailea parentesi artean jarriz gero, Perl ek banatzailea ere gorde nahi dugula ulertuko du:
‎Hau da, TCPk bi aplikazioko entitateren artean bidalitakoa ondo ailegatuko dela bermatzen du. «Ondo» horrek zer esan nahi duen ulertzeko, ikus dezagun zeintzuk diren datagrama batek topa ditzakeen arazoak:
2011
‎Dena den, Eitb.com eko erredaktoreak ezdatoz bat taldearen estrategian Interneteko hedabideak gaur egun duen garrantzianeurtzean; baina, hori ere, bestalde, adierazgarria da. Gainera, EITBko egungohedabide multzoan euskarri tradizionalek pisu handiagoa dutela ulertzen dute, «multimedia» eta «euskarri aniztasuna» kontzeptuek «monomedia» eta «euskarribakarra» kontzeptuek baino hobeto definitzen dutela uste duten arren.
‎–Maisuen? euskara garbia irakurriz esperientzia egin du, halaber, edo ez zuela ulertzen; edo inoiz ez zegoela seguru, zuzen ulertu ote zuen; edo ulertzen bazuen, erdarari eskerrak ulertzen zuela...» (Azurmendi, 2007a: 103); eta bestalde, Mitxelenak Gaizka Barandiaranen eta Orixeren obrei egindako kritikak irakurtzean, zein Txillardegi, Villasante eta Irigoienen argumentuen berri edukitzean, euskara mordoiloaren bidea hartu zuen.
‎Gurasoen erantzukizunean nahiko konfiantza erakusten dute, txikitxoenak ezin baitira bakarrik utzi telebistaren aurrean edo zineman. Gogora ekartzen dute haurtzaroan ezinbestekoa zela gurasoen edota helduen laguntza pelikulak irakatsi nahi zuena ulertzeko.
‎Baina, ulertu behar da prestakuntza edo jarduera berezi horrek gehiago erantzuten diola ikus entzunezko bitarteko teknikoen erabilerari, sormenaren erabilerari baino. Dudarik gabe, kamerarekin edo ordenagailuaren saguarekin moldatzen jakiteak erabileraren inguruko trebetasunak garatzen ditu; baina, heziketa arautuak eta kultur prestakuntzak erreferentzia sinboliko, kultural eta sozialak lantzen ditu, eta horiek eragin handiagoa dute ulertzeko instituzio sozial eta kultural bereziak diren telebistaren, zinemaren eta Interneten edukiak.
‎Beren emozioak ulertzeko eta kontrolatzeko, besteek beraiengandik espero dutena ulertzeko eta enpatia adierazteko zailtasunak dituzte. Elkarreragin sozialerako eta aztarna sozialak irakurtzeko arazoak izaten dituzte.
2012
‎Berdintasunak justizia helburu duela ulertuz gero, albiste iturri guztiek eta informazio orok tratu bera izan dezaten, objektibotasuna aldarrikatzen da. Hala ere, objektibotasuna albistegintza modua baino ez da:
‎Are gehiago, euskarazko hedabideak erdarazko merkatu horietako hedabideen lehiakideak ere badira. Ondorioz, euskarazko komunikazioaren sektoreak berezko merkatua osatzea beharrezko duela ulertuta, egungo merkatu horren ahuleziak gainditzeko dirulaguntza publikoak eskaintzen dituzte herri erakundeek. Diru-laguntza horiek bideratzeko erakunde arduraduna Hizkuntza Normalizaziorako Saila izaten da, hedabideon eginkizuna bikoitza delako.
2013
‎Hortaz, Eibarren gerran txikitutako eskolen berreraikuntzaz aparte, gerraosteko hezkuntza arkitekturaren garapen nagusia iniziatiba pribatuaren esku egon zen, batez ere Bigarren Hezkuntzaren formazioa. Estatuak, garapen ekonomikoak biztanleen trebakuntzarekin erlazioa zuela ulertu ez zuen arte, 50eko hamarkadaren bukaera arte, ez zuen hezkuntzarekiko jarrera aldatu eta, hortaz, hezkuntza bermatu eta ziurtatzeko eskolak eraikitzeko planak martxan jarri211 Ordutik aurrera beste herrietan egiten ari ziren eskola antolakuntzak kontuan hartu eta hezkuntza arkitektura berritu zen, Eibarren kasuan beranduago Alvaro Libanok 1967an egin zuen Lan Unibertsitatea, egun Euskal H... 68).
2015
‎hitz batez baino gehiagoz osatutako unitateak dira, esaldian portaera sintaktiko berezia izaten dute sarri, eta hitz segida osoaren esanahiak ez du zertanosagaien esanahien batura izan. Izan ere, askotan, osagai guztiak ezagututa ere, ez da erraza konbinazio batek zer esan nahi duen ulertzea. Horrez gain, testuinguruak ere eragina izan dezake konbinaziobatzuen erabileran, testu alor batetik bestera duten agerpen maiztasuna aldakorra izaten baita.
‎etxebizitza kopurua, babes ofizialekoetxebizitzen kopurua, kosta eta mendien mugak, ondare kulturala, uholdeak izateko dauden hainbatirizpide leku batzuek uholdeak izateko arriskua daukatelako eta beste batzuek ez, berdeguneak, errepideak, trenbideak... Azpeitiko udalbatzak berak bakarrik errepidea non hasi eta non bukatukoden erabaki ezin duela ulertzen da, beste zeharkako edo sektoreko organismo batzuk daude urabotako diotena lurralde planeamendu horri, goiko begirada batetik aldundi, jaurlaritza, erakundeautonomo esango dutela. Azpeitiarrak gaizki ari zarete antolatzen zen trenbideak hortik joan behardu, errepidea hortik, hainbeste BOE behar dira...?. Eta Azpeitiko udalbatzak lurralde antolamenduhori egin behar duenean, informatu eta erakunde horiei duten iritzia eskatu behar die:
‎Etagero Iñigok Udal Legea asko aipatu du, jendeak ez dakit zer mailatan ezagutzen duen Udal Legearenproiektua. Gai hauek Udal Legean jaso liratekeela esan nahi duzula ulertu nahi dut, okerez banago. Guk, neronek, proposamen hori egin nuen, ez dakit zer ibilbide izango duen egia esan, baina esku artean aukera bat daukagula iruditzen al zaizu?
2019
‎DOCENTIAZ programak EHUko HEFA fakultateko irakaslegoaren irakaslanean duen eraginaaztertzeko burutu da ikerketa kualitatibo hau. Ebaluazio orok hobekuntzarako balio duela ulertuta, baieta EHUren plan estrategikoak bikaintasuna helburu duela ikusirik, testuinguru ezin hobea da HEFAfakultatea ikerketa hau aurrera eramateko, hezkuntzaren zientziez arduratzen den fakultatea baita.Honenbestez, kasu azterketa baten bidez eraman da aurrera ikerketa. Ondoriotzat, programa honekirakaskuntza praktikari buruzko hausnarketa bultzatzen badu ere, metodologiari dagokioneanaldaketak behar dituela ezagutu ahal izan da.
‎Arnold Schoenberg ek (Schoenberg et al., 2006) zioen lege batzuk bete behar direla musika idazterakoorduan; lege akustikoak eta denbora eta soinuaren konbinaketatik eratortzen diren legeak. Berak zioen entzuleakentzuten duena ulertu dezan pieza bateko figura musikalak antzeman behar dituela eta baita beraien artean nolaerlazionatzen diren ere.
‎I do n, t want to hear about it.ez dut ulertzen zergatik egin duen hau zu tzat, < izen>, ez dut ahaztuko
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia