2000
|
|
Ikus entzunezkoaren beste ataletanLolafilms eta, bereziki Endemol produkzio etxeak menderatzen ditu, zinean diharduena lehena, eta telebistarako ekoizten duena bigarrena?, baita kanal tematikoakekoizten dituzten Media Park eta Andalucia Digital Multimedia ere. Bestalde, ikuskizunen eskubideen erosketa eta gestiorako Audiovisual Sport en parte hartzen du.Telekomunikazioetan ere, mota guztietako telefonoetan duen nagusitasun posizioaalde batera utzita, presentzia du Hispasat sisteman, komunikazioetarako sateliteakgestionatzen
|
dituen
horretan hain zuzen; eta gainera, kablean demarkazio guztietanjarduteko lizentzia du. Irratigintzan Onda Cero eta Radio Voz kateak bereganatu ditueta prentsan Recoletos taldean ere badu presentzia Pearson talde britainiarraren bidez, El Mundo informazio orokorreko, Marca kiroletako eta Expansion ekonomiako egunkariak argitaratzen dituen Unidad Editorial taldea, hain zuzen ere.
|
|
Zenbaitek berriki salatu badu ere (Neveu, 1997; Stolcke, 1996; Leizaola, 1999), egoera hau ez da antropologiara soilik mugatzen, besteak beste, soziologia politikoan ere arreta txikia eskeini izan baitzaie horrako kontzeptu horiei.Zientzia politikoetan, oro har, Marshall en hiritartasunari buruzko azterketa klasikoaalboraezina bada ere, sarritan kontzeptuari baino gehiago beraren aplikazioari erreparatu izan zaio. Estatuaren eta norbanakoaren arteko lotura mota desberdinak, etabaita lotura horiek gainerako estatuekiko sorrarazten dituzten inplikazio/ ondorioakjorratzen dituzten lan sorta oparoak
|
ditugu
horren adibide4 Hauen artean kokatubehar dugu, Frantziako eta Alemaniako testuinguruetan hiritartasunak dituen kontzeptu eta aplikazio ezberdinak ikertu eta konparatzen dituen lan sakon eta interesgarria (Brubaker, 1992).
|
|
Beraz, desirafuntsezkoa da edozein harremanetan: psikismoa eta nia eraikitzeko eta subjektuaeta bere ingurunea bereizteko lehen urratsa
|
dugu
hori.
|
|
Zer dela eta aipatzen digu hemen hizkuntzaren izaera objektiboa? Euskal esentzialismoaren kritikoek aspaldi egindako salaketa
|
dugu
hori. Hala ere, arrazoi osoarenjabe da Txillardegi:
|
|
–Gorritara pasa
|
duk
hori ere. Berak zabaltzen ziek atea.
|
|
Zalantzarik gabe hezkuntzaren alorrean ideario liberalaren formulaziorik hoberena
|
dugu
hori, eta hezkuntza sistema nazionalaren eraikuntzaren nolabaiteko proiektua dela esango genuke. Baina Quintana-ren ereduan inplizituki soilik agertzen zen hezkuntza nazionalaren elementua, guztiz esplizituki jaso zuen. Informe, an oinarritutako hezkuntza arautzeko lehenengo dekretu proiektuak119 Hala, honen lehenengo tituluan irakaskuntza publikoaren oinarri orokorrei buruzkoan, hain zuzen Gobernuaren autoritatea nabarmendu zen:
|
|
Dagoeneko 1845ko planean agertzen zen sailkapena
|
dugu
hori; bigarren eta hirugarren mailakoak eta hauek ez osorik bigarren irakaskuntzaren oinarrizko ikasketetara mugatzen ziren, Gobernuak probintziako Juntari entzun eta gero besterik erabakitzen ez zuen bitartean (116 art.) 216; aldiz lehenengo mailakoak Madrilgoak, alegia gehiago hurbiltzen ziren unibertsitatera. Antzeman daitekeenez, jokoan zegoen irizpideak eraikitako egituraren eskemari erantzuten zion.
|
|
Estatuak oso seriotzat hartu zuen gaia
|
dugu
hori; dagoeneko 1849an, sistema métrico, delakoaren derrigortasuna ezarri zuen eta hiru urteko epea eman zuen gobernuak sistema indarrean jar zedin, erabaki hori betetzen ez zuten zentroak ixteko mehatxuak eginez266 Gainera, Moyano legeaz geroztik, indar handiagoa izango zuten neurriak hartu zituen gobernuak; adibide bat aipatzearren, 1892ko legeak garbi adierazi zuen zein zen Estatuaren helburua267:
|
2001
|
|
Horrekguztiak argi erakusten digu nola ulertu HEOK dokumentua. Baina ondorioetanjardungo
|
dugu
horretaz.
|
|
JF./ eta iragarkien bueltan ia hementxe
|
gaituzue
hori da arrazoian ia gori goriangirotuta erabat ba fffff eztabaidan hasteko lixto gaia jarri dugu etxeko lanak etahorren bueltan eta bueno hortxe daukat hementxe ile horia polit politta leire eta botaetxeko lan lanetan z ze zure ustez zer lagundu beharra al dago ala etxeko lan hoiekden denen artean egin behar dira ala emakumearen kontua al dira
|
|
|
duzue
horri buruz aber
|
|
c) Aribide horrek argi eta garbi adierazten du mintzaideek ez diotela alderdihorri jaramon handiegirik egiten, ez
|
baitute
horren tratamendurako ahaleginikerakusten. Hor gaia zintzilik dago, eta sinekdoke legez funtzionatzen du.
|
|
Izan ere, jarraian ikusiko dugun bezala, ikasgelarako testucorpusa zehazteak baditu inplikazio metodologikoak. Zer esan nahi
|
du
horrek. Bada, nolabait, programazioak eratzeko testu tipologia batzuetan edo besteetanoinarritzeak helburu jakinak erdiesteko ahalbide batzuk eskainiko dizkigula, baina, halaber, baita zenbait muga ere.
|
|
Lehen erabili dugun definizioa aplikatuta, begien aurrean
|
dugun
hori testuada. Gainera, gure ikasleek testutzat hartuko lukete3; azken batean leku ezezagunbatean dagoen pertsona batek bertako bati behar duen zerbait nola aurkitu galdetzendio eta hori ekintza komunikatiboa da; baina, benetan jasotzen ote ditu testu horrekjatorrizko bi hiztunek egoera berean martxan jarriko lituzketen gaitasun guztiak?
|
|
Gaur nik ez dutafalduko, ezta berak ere. Lehiatila ezkututik makina azpiari begirada bat emanbeharko nioke, hala diote arauek behintzat, baina ez
|
dut
horretarako gogorik ere.Urduri jartzen naute beraren irudi zikinak, beraren txandal gorri zabalegiak, gelaerdian paratuta egiten dituen keinuek, noizbehinka botatzen dituen hitzulertezinek».
|
|
Sistema egoki batean, herrialdea bitartekari moduan aritu behar da bere egoiliarren eta gainerako munduaren artean; hain zuzen ere, egoiliarren kanpo zorra herrialdeak berak eraman behar duela eta herrialdea bere egoiliarrekiko hartzekodun bilakatu behar dela esan nahi
|
du
horrek. Beraz, bitartekari gisa arituz, herrialdeak gainerako mundutik maileguz hartuko luke bere etxeko egoiliarrei maileguz emateko, eta gero bere kanpo zorra zerbitzatuko luke beraien izenean.
|
|
Nazioarteko mailan, inongo monetak azken ondasunaren eginkizuna ez betetzea inplikatzen du neutraltasun monetarioak; eta dirua objektu modura daukaten merkataritza transakzio guztiak baztertzeko, nahikoa da nazioarteko zirkuitu monetarioaren eta zirkuitu monetario nazionalaren arteko erabateko bereizketa babestea. Nazioarteko ordainketen benetako sistemarik ezean, Hegoaren kanpo transakzioak erakunde espezifiko batek eskuratu dituela esan nahi
|
du
horrek (Altxorra, Hazienda edo Banku Zentralaren departamentu espezifikoa izan daitekeena); eta erakunde horrek kanpo ordainketa guztiak kanpo monetatan eskuratu eta gauzatu behar ditu. Beste aldetik, erakunde horren barne departamentuak etxeko diruan eskuratu eta gauzatu behar ditu H ren nazioarteko transakzioei dagozkien ordainketa guztiak.
|
2002
|
|
2 Bazkideek egindako kudeaketa demokratikoa: bazkideen iritziak eta aholkuak kontuan hartzea esan nahi
|
du
horrek. Beraz, heziketaren balioa moduiraunkorrean garatu behar da, horrela enpresakideen arteko komunikazioaren hobekuntza ahalbidetzeko, berauen ezagupideak handituz, eta erabakikolektiboak hartzerakoan zorroztasun handiagoa bideratuz.
|
|
Alde batetik, zerbitzuetako produktuaren zatirik garrantzitsuena (bi herenbaino gehiago EAEan) eskari finalera zuzentzen zen 1995ean, eta, beraz, zati urribat baino ez zen bideratu produkziogintzara. Zerbitzuetako erakarpen ahalmenarenerantzule nagusia azken kontsumitzailea izaten jarraitzen duela esan gura
|
du
horrek. Horrela, ezin da esan zerbitzuek industriara zuzentzen dutela beren emaitzarenzatirik inportanteena.
|
|
Bestalde, aurrera eraman diren ekimenak arlo pribatuaren aldetiketorri dira (Elhuyar, UEU, UZEI, etab.). Hori bai, beti ere diru publikoarenlaguntzarekin. Ez
|
dugu
horretaz gain ahaztu behar Osasungoa EuskalduntzekoErakundeak (OEEk) egin dituen ekimenak. Elkarte horrek azken hamar urteotanhonako testuliburuak argitaratu baititu:
|
|
arazo handiagoa gertatzen da, gero, lan horiekadostea eta erabilera bultzatzea. Ezinbestekoa
|
dugu
horretarako erakundeenarteko harremana eta lankidetza. Horrekin batera, neurriak hartu eta planakegitea komeni da, betiere kalitatearen bila.
|
|
Batzuetan harrigarria da taldekideen arteko diferentzia eskasa, ez duematen beraien artean hain maila desberdinak daudenik. Bakoitzak prestatu ahalizan
|
duen
horretan hartzen du parte, eta hau bereziki motibagarria da behe urratsetan ari diren ikasleentzat.
|
|
Bake sozialaren garrantziazkonturatu behar ziren agintariak; alegia, bake soziala neurririk gabeko etekinakateratzea baino premia handiagokoa zela onartu behar zuten agintariek. Thompson ekonartzen
|
du
hori ez zela aski jende guztia aberastasunean bizitzeko; baina oreka etaelkarren arteko loturarik ez zegoenean, gosea azaltzen zen.
|
|
Laginaren mugak finkatzea izan zen lehena; hots, noiztik hasi behar nuen bibliografia biltzen.
|
Banuen
horretarako tresna baliotsu eta garrantzitsu bat, 1987anargitaratzen hasi zen. Bibliografia sobre la Historia Contemporanea del Pars Vasco, delakoa Jose Luis de la Granja, Joseba Agirreazkuenaga eta beste historialaribatzuen eskutik ateratakoa.
|
|
Beraz, ondoko hauxe esan nahi nizun, irakurtzen hasi nahi
|
duzun
horri: eskuen artean duzun liburu honetan ez da agertzen Euskal Herriko irratigintzaren historia osoa, ezta pasarte guztiak ere; bai, ordea, hura eraikitzeko hezurdura, hasierako puntua, hortik abia zaitezen, zure kuriositateak bultzatzen bazaitu?
|
|
Esan bezala, 1980ko hamarkadaren hasieran irrati berriak sortzeko aukera sortu ziren estatu espainiarrean. Madrilgo gobernuak 140 maiztasun berri banatzeko deialdia 1982an4 zabaldu zuen arren, Euskal Autonomia Erkidegoan, berriz, Jaurlaritzak
|
zuen
horretarako eskudantza, Gernikako Estatutua indarrean jartzearen ondorioz. Beraz, 1981ean argitaratu zuen Jaurlaritzak irratiari buruzko lehenengo dekretua5 Euskal Autonomia Erkidegoan.
|
|
Berak eskatu zion udal-batzarrari Donostian irrati bat sortzeko laguntza, bertako alkateorde zelarik. Udalak, berriz, ez
|
zuen
horren beharrik ikusten, eta hasiera batean ez zuen ekimena bultzatu nahi izan28 1924ko urriaren 30ean, berriz, Donostiako udal bilkurak irratia muntatzea erabaki zuen, hiriak jasotzen zuen turismoa erakartzeko tresna egokia izan zitekeelakoan29 Era berean, Gipuzkoako Diputazioari dirua eskatu behar ziola aurreikusi zuen udalak, proiektua aurrera eramateko.
|
|
Komunikazio publikoa norabide bakarrekoa zela eta, komunikazioa agindu bihurtu zen. Klase agintariek etengabe komunikatzen zuten, xeheek ezin
|
zuten
hori egin. Giza taldeen arteko harreman komunikatibo publikoan haustura zegoen.
|
|
Kulturak gizabanakoaren konportamoldea bideratzeko, arautzeko eta, azken finean, kontrolatzeko duen ahalmen erraldoia, erraz froga daitekeen zerbait da, eta den denek
|
dugu
horren kontzientzia, modu argiagoan edo ilunagoan.
|
|
Dudarik ez da, esangurek edo adieraziek gure pentsamendua eratzen dutela, adierazi horiek gure portaerak baldintzatzen dituztela; zeren zertaz pentsatu, begien aurrean dugunaz ez bada? Begien aurrean
|
dugun
horretan oinarritzen da gure ezagutza; gure kasuan, hedabideek gure begien aurrean jartzen dituzten albiste horietan. Baldin eta ezagutzak portaera eratzen eta gidatzen badu, ezagutzaren edukiak zuzenduta portaerak gida daitezkeela pentsa dezakegu.
|
|
Iraganeko ekintzak eta asmoak erraz ezabatzen dira buruetatik. Etorkizunaz gezur esatea erraza da, gezurtiak badaki ziria sartzen ari dena; hartzaileak, ostera, zail
|
du
hori aurretik ikustea.
|
|
Titularrak betetzen du funtzio hori, baita lehenengo lerroek ere. Gehienetan laburpena
|
dugun
hori letra tipo berezian dator, neurriz eta estiloz?. Laburpenaren funtzio estrukturala oso da argia:
|
|
Zelan daki jendeak urrun bere beharra duela inork? Komunikazioak
|
badu
horretan ere erantzuna, eta erantzukizuna. Kasu askotan, nonahitik datorren informazioa izan daiteke norbait gerrara joateko, eramateko?
|
|
Komunikazio argian, agerikoan? lekurik ez
|
duen
horrek, beste maila batean edukiko du; eta publikoan baztertua izango den tabua, komunikagarria izango da maila intimoan; maila horretan, hipokrisia komunikatiboa izugarri handia da. Beti bilatzen dira moduak eta erak tabuak gainditzeko, sakoneko arazoa gainditzen beti asmatzen ez den arren.
|
|
Mintzakide diren subjektu komunikatzaileek konpetentzia interpretatzailea dute; hala ere, Shannon en eskemak ez
|
du
hori horrela dela ikusteko bidea ematen; izan ere, ulerkera horren oinarrian informazioaren teoria matematikoa dago, makinen arteko komunikazio ereduak aztertzen dituena.
|
|
Diogun legez, balizko komunikazio unidirekzionalaren kasua aztertzeko balio digun eskema
|
dugu
hori, komunikazio zientzien azterketan klasikoa dena eta gerora etorri diren eskemen oinarri metodologikotzat hartu litzatekeena.
|
|
baldintzatzen dituzte errealaren pertzeptzioak oro. Zeinuak ez dira guk ezagutzen duguna, ezaguntzat
|
dugun
hori ezagutzeko dugun bidea baizik. Zeinua da mundu errealagaz dugun interrelazio bakarra.
|
|
hedabideen soberakin signifikatzailea, adierazlea eta adierazkorra?
|
dugu
hori.
|
|
Kulturak mundua azaltzeko, konprenitzeko eta erreflexionatzeko zeinu batzuk beste batzuetara itzultzen ditu; berezkoa
|
du
hori. Kulturak definizio batzuk beste definizio batzuen bidez azaltzen ditu.
|
|
Catherine Kerbrat Orecchioni autoreak komunikazio linguistikoa ulertzeko paradigma estruktural bat plazaratua du; ezaguna
|
duzu
hori. Egitura horren arabera, komunikazioan komunikazioaren ekoizpen eta interpretazio ereduak desberdindu behar dira.
|
|
harako hura. Aski
|
duket
horrekin; horixe bait da gehiena. Txantxetan ari naizela uste al duzu?
|
|
Nire liburutxoak nonahi zurekin egon daitezen nahi
|
duzun
horrek,
|
|
Ulises antzetsu ha nola zihoan itsasoan, ezta Pelope n etxeko bizimodu latza ere. Ta gainera arnasa handirik ere ez
|
dut
hortako.
|
|
Nire liburutxoak nonahi zurekin egon daitezen nahi
|
duzun
horrek,
|
|
Honako hau esan omen zuen Gneo Lentulo gudatribunoak zaldi gainean aurretik zihoala kontsula haitz baten gainean odolez beteta eserita ikusi zuenean: «Luzio Emilio, jainkoek gaurko sarraskian errugabe bakar bezala ikusi behar
|
duten
hori, indar apurren bat geratzen zaizun bitartean eta neuk ere lagun bezala hartu eta babes zaitzakedan bitartean tori nire zaldi hau. Ez ezazu honako hau ondikozko borrokaldi bihur kontsul baten heriotzearekin; hori gabe ere bada aski negar eta dolumen».
|
|
Zer egin, beraz, determinatzaile zehaztuekin? Ez dugu mugatasun lexikala galdu nahi, baina mugagabe ala plural bezala jokatzen duten ere esan nahi
|
dugu
horregatik landu ditugu mugagabea eta mugatu plurala morfotaktikan, mugatasun lexikala duten besteek kasua hartzen baitute zuzenean. Hortaz, erregela bat sortu dugu:
|
2003
|
|
I. B.: Uste
|
duzu
hori hemengo gizarte mugimenduen, ezkerraren edoalternatiboen arazo bat dela?
|
|
geroz eta bloke ekonomiko politiko handiagoak ari dira eratzen munduan: Afrikako eta Europar Batasunak, APEC edo Asiako merkatu batua eta arestian aipatu dugun ALCA dira adibideak.Ezin uka, hala ere, bloke horiek sendotu edo zabaltzeko oztoporik izango ez denik.Europar Batasunaren eraketa prozesu katramilatsua
|
dugu
horren adibide: ErresumaBatuak, Suediak eta Danimarkak diru batasunetik at geratzea erabaki zuten etaIrlandan ezetza gailendu zen Nizako hitzarmenari buruz eginiko lehen erreferendumean.
|
|
Izan ere, nonahi gertatu da azken urteotan ibaiertzetako lautadak (emarihandiko urak berezko pausaleku hartuta ibaian beherako uholdearen lasaigarridirenak) bizileku edota industrigune bihurtuak izan direla, hiri handien etengabekohazibidean; landa eremuetatik jendea joatea eta ondoriozko hiriratzeak
|
badu
horrekin lotura. Ibaiertzotako betetze horrek, gainera, ibaiko uholdeen aurkako babes lanak ekarri ditu, bertoko biztanleentzako segurtasun berme modura.
|
|
Ama legez jokatzen dugugazteekin. Gizonek ez
|
dute
hori egiten(...) Andreok lortu dugu,.. amok egitenduguna egin dugu, batu, batu beti?. (E5)
|
|
Zazpi probintziak bilduko zituen barrutiaren aldeko lanek osatzen zuten hirugarren atala. Helburu zaila izan arren, UEUk urratsak egin behar
|
zituen
hori lortzeko. Bat, Euskal Herri osoko irakasleak eta ikasleak erakartzen saiatu.
|
|
Euskal ikasketei zegokienez, frankismoaren gurarien artean, hasiera hasieratik, euskal nortasuna desegiteko borondate irmoa zegoen. Euskara desagerrarazteko asmoa
|
dugu
horren lekuko; eta euskararen kontrako neurriak, eguneroko bizitzan eragin handia edukitzeaz gain, are nabarmenagoak ziren administrazioan, kultura idatzian eta irakaskuntzaren munduan. Dena den, hasierako urterik beltzenak pasa tu ondoren, bide desberdinak erabiliz, beti ere maila apalean, eta agintarien umorearen menpe, euskararen aldeko mezuak zabaldu ziren.
|
2004
|
|
1 Arrasateko Kooperatiben Esperientzia adibide moduan har dezakegu, autoeraketa proiektulauso zabalago batek izandako tokiaren gorabeherak kasu konkretu batean ikusteko. Ikerketa oso bateskatuko
|
luke
horrek. Baina hitz gutxitan esan daiteke Arrasateko esperientziaren lehen hamarkadetan argi ikusten dela bultzatzaileek zeukaten ipar edo norabidearen bikoiztasun hori.
|
|
Tcoriak bizkuntza jakin baten perpaus bakoitza bereesanahia emango duen beste perpaus batekin binatuko! uke. Metahizkuntzak hizkuntzaobjektua bere baitan
|
duenean
hori, esanahitu, nahi den perpausaren bitartez egin daiteke.Esate baterako,. Eiurra zuria da?
|
|
apika objektuak espazioan baleudebezala ulertzeak ez ote du esan nahi gure gogoarekiko independente bailiran onartzen ditugula? Horrelakoa litzateke espazioa bera ere gure gogamenarekiko zerbait independentelegez ikusiko bagenu, objektu independenteen arteko erlazio legez (Leibnizen ikusmoldeeriazionala) edo substantzia balitz bczala (Newton-en espazio absolutua)?, baina Kantekez
|
du
hori egiten. Horren ustez, objektuen propietate espazialak ere gure sentikortasunarekin daude erlazionaturik, ez dira gure sentimenekiko independenteak.
|
|
Eta hori nahikoa da zerbait ziurra dclaesateko. Mugan, ez soilik kontrako muturretan, egon daitezkeen adibideen kasua. dena den, cz dago hain garbi, cta Humek cz
|
du
hori aztcrtz.cn.
|
|
Termino edo kontzeptu berri bat sartzerakoan, hura zehatz mehatz definitu.Ezin
|
baduzu
hori egin, horren ezaugarri nagusiak eman (karakierizazioa) etazcin zentzutan erabiliko duzun azaldu.
|
|
Horretarako, eztena non sartu ondoaukeratzeko alegia, asko irakurtzea komeni da, Asko irakurtzea eta, oroz gainetik, irakurketa hori modu hautatu eta kritikoan egitea. Zer esan nahi
|
du
horrek praktikan. Honahemen hiru aholku:
|
|
Jauntxoek 270 ordezkarizituztcn, Elizak 291 eta Hcrriak 578 Azken horien artean zeuden Garatarrak, Iraultz.a hasizen pizlen boz sistcma aldatu nahi izan zcnean cta ordezkari bakoitzak boz bana zuela aldarrikatu zencan (proposamen iraultzailea). mailaka cgin beharrean. Eiizak nahiz Jauntxockez
|
zuten
hori onartu nahi, baz.ekiten eta herri ordezkarick bakarrik gchicngoa osatz.cn zutcla, cta horiek, Legcbiltzarrcra joan bcharrcan Tcilcriako frontoira joan ziren eta Konslituziobcnia crdietsi arte batcra arituko z.irela zin egin zulen. Jakina denez, Batzar hura cratzailebihurtu zcn. cta erregerik gabeko Konstituzio berria antolatz.en hasi zen.
|
|
Ekonomia sozialeko enpresenhelburu nagusia ez da ahalik eta irabazi gehien lortzea, baizik eta printzipio batzueijarraituz jardutea, eta lana adostutako balio batzuen inguruan antolatzea. Ekonomiaofizialak ezin
|
du
hori bere baitan integratu.
|
2005
|
|
Sortutako udal berriak, argi izan behar
|
dugu
horren orientazioa zein zen eta, beraz, zeintzuk izan ziren bazterketa ahalbidetzeko arauak ezarri zituztenak, ezzuen denbora askorik behar izan ordenantza berria idazteko.
|
|
Horren arabera, emozio, sentimendu eta balioen gaineanezartzen da Pathosen oinarritutako eragina, egoera animiko berezi bat sorraraztenlagunduz eta bere ahalmena baldintzatuz; Alarde tradizionalaren aldekoek maizjotzen dute hartara gatazkaren konponketan kanpoko esku hartzea ezabatzeko: «Nire ustez, sentimenduzko gauzak dira Irungo eta Hondarribiko Alardeak, etaazaltzen zailak dira sentimenduak. (...) Maitasuna bezalakoa da Alardea, ezin daazaldu, arrazoizko hitzik ez
|
duzulako
horretarako aurkitzen» (Satur Ibargoyen, Irungo Alarde tradizionalaren jenerala, El Mundo 2002/5/27). Adibide gehiago: «Historiako gertakari bat ospatzen duen sentimendua da Alardea eta bere horretanutzi nahi du jende gehienak» (Borja Jauregui Hondarribiko alkatea, Deia, 2000/9/7); «Fenomeno hau zaila da Bidasoaz kanpo ulertzen» (Borja Jauregui, El DiarioVasco, 2000/9/9).
|
|
Ondo egina zegoenarieusten zioten hainbat balio aldatu egin dira batzuentzat, balio horiek zutik dirautebeste batzuentzat, hortik arrakalak. Ondo egina zegoela pentsatzen zenari buruzkoadostasuna pitzatzen hasitakoan, maite
|
dugun
hori anphora baten gisa zirtzildukoez bada, beharrezkoa da elkarrizketa eraikitzea balio kritikagarrien eta balioadostuen gainean, beharrezkoa da balioen enkontrua bideratzeko ahalegina.
|
|
Lanaldi mota bat aukeratu baino lehen, bakoitzaren onurak eta kalteak aztertu lirateke. Ondoko koadro honetanaztertuko
|
dugu
hori:
|
|
Ikastetxeko ordezkariak aukeratzeak, ikastetxeko eta ikasgeletako batzarretanparte hartzeak etab. asko laguntzen du ikasleek ikastetxeko jarduera demokratikoan parte har dezaten, beren jardueratik bertatik defendatu behar
|
baitute
hori.
|
|
Batak zein besteak badu tokia idazketa ondo taxutzerako orduan. Izando
|
dugu
horren berri geroago ere.
|
2006
|
|
Gurasoek zalantzak eta segurtasunfalta dituzte haurraren etorkizunareninguruan, edo nahiago
|
dute
horretan ezpentsatzea.
|
|
aldagaia eredutik kanpo gelditu zen, zerenhorrela argi gelditu baitzen azken horren beharrik ez zegoela eredua azaltzeko, beste biak kontuan hartzen baziren. Hala ere, gogoratu nahi
|
dugu
horrek ez duelaesan nahi, gurasoen estilo babesle maila, aldagaiak erlazio esanguratsurik ez zuenikereduarekin.
|
|
Eta urteak pasatu ahala, gero eta zailagoa zaigu barruan
|
dugun
hori kanporatzea, psikoanalisiaren legeetako bat horixe: benetan inporta duena ezkutuan dago oso, kostata kanporatzen dugu?.
|
|
Desmasia linguistikoak aparte utzita, nire marka
|
duzue
hori, abenturanobela zen, funtsean, Sasiak ere begiak baditik, entretenigarria izateko sortua.
|
|
Argitaratu ahal izateko Francoren heriotzaren zain denboratxoa emanondoren kaleratu eta poliziak bahitu zuen edizio ia osoa. Uste
|
dut
horrek besteezerk baino fama handiagoa eman ziola Saizarbitoriari. Berriro zirkulazioan jarrizenean barra barra saldu zen.
|
|
1399an Henrike III.ak emandako sententzia izan zen Legizamon familiakoen kexaren ostean hartutakoa. Bertan erabakitzen zen Zurbaran eta Basurto familiek hautatu ohi zituztela txandaka hiribilduko kontzejuko karguak, legizamondarrak aparte utziz (azken horiek ere txandaketan parte hartzeko eskubidea izanagatik, pribilegioa
|
baitzuten
horretarako Henrike III.arengandik jasoa 1395ean385). Legizamondarrek egindako kexaren ostean, erregeak agindu zuen hiruren artean banatzeko karguak.
|
|
124). Barrenak uste
|
du
horregatik dituela gaztelua eta olatak azpian, baina harresiak edo gazteluak hiribilduen ezaugarriak dira, armarrian agertzen dena beti (edo haren ateak edo haien giltzak) eta urak ibaia adieraz dezake, nahiz eta Segura ez egon benetan ibaiertzean. Ikus ere García de Cortázar et al. (1979:
|
|
Baina, modernizazio prozesuak aurrera egin ahala, etika sozial kapitalistaren arrazionaltasun praktiko morala desagertzen joango da eta bere lekuan jantzi utilitarista agertuko: konbikzio etika batetik etika pragmatiko baterako jauzia
|
dugu
hori. Weber-en ustean, norabide utilitarista hartuko duen urardotze baten aurrean gaude.
|
|
Oinarri matematikoa eta esperimentala duen jakintza sortuko da. Zientzia modernoaren sorrera
|
dugu
hori. Naturarekin eta errealitatearekin harreman instrumentala garatuko du.
|
|
makineria handiak dituen exigentziak betetzera zuzendutako portaeraren orientazio metodiko eta arrazionala, berdin makineria administratiboa izan, industria modernoaren lan makineria, edo gerra makineria. Metafora mekanizistaren alde iluna
|
dugu
hori.
|
|
batzuk daude, teknika erritualen bidez manipulatuak izan daitezkeenak. Munduaren gaineko ikuspegi magikoa
|
dugu
hori. Ez dugu esan nahi pentsamendu horrek arrazionalizazio gradu alturik ezin duenik izan, baina ez da Mendebaldeko arrazionalizazio estiloa.
|
|
kontzeptuari gertuagotik heltzea, beste pauso bat eman eta bere esanguran gehiago sakonduz. Ekonomiaren soziologiari eskainitako gogoeta
|
dugu
horretarako aukera. Bertan, gure autoreak arrazionaltasun formala eta arrazionaltasun materiala bereizten ditu:
|
|
PLOren 6.b. artikuluak publizitate nahasgarria erregulatzen du: merkatuko lehiaketa leialaren ondasuna babestuz, merkatuaren funtzionamendu ona lortu nahi
|
du
horrek. Esan genezake engainuzko jokaeraren eta jokaera desleialaren artean beti dagoela erlazioren bat; gehienetan, erlazio osagarriak izango dira, eta, sistema ekonomikoari loturik egoteaz gain, informazio legeriarekin eta Lehiaketa Desleialaren Legearekin ere loturaren bat izango dute; horregatik jotzen da nahitaezkotzat Publizitatearen Lege Orokorra Marken Legearen eta Lehiaketa Zuzenbidearen arabera interpretatzea (Madrenas i Boadas, 1990:
|
2007
|
|
Zer esan nahi
|
duen
horrek. Fagor Elektrotresnak, gaur egun, oso enpresaezaguna dela Espainian.
|
|
Adibidez, mediku espezialista bat oso onaizango da berean, baina, beharbada, gero ez daki burua zer den ere. Guk ihesegiten
|
dugu
horretatik. Espezialista baino areago, pertsona oso bat bilatzen dugu, behatzetatik hasi eta gorputz osoa ezagutzen duenarekin lan egitea da gurehelburua.
|
|
Beraz, oso zaila da beti pertsona bat egotea zure zain, zurekin. Egitura bat behar
|
duzu
hori lantzeko, ziur egoteko horrela lantzen dela.Taldeka lan eginda saiatzen gara horretan.
|
|
Gainera, nire ustez, ez
|
dituzte
hori sustatzeko baliabideak jartzen, eta daudenbaliabide berriak ere ez dituzte aprobetxatzen. Dena bilakatzen dute komunikazio, eta komunikazio pertsuasibo horren ildotik pasatzen dute dena.
|
|
Eta euskararena sortu zen, ostera, benetan kezkatuta geundelako gure irudia, euskarari zegokionez, baserri kutsuko estereotipo bati lotuta izatearekin. Hori hautsiegin behar genuela pentsatu genuen eta erradikalak izan behar
|
genuela
horretan.
|
|
Inplikazio handiagoa eskatzen du komunikazioaren alorhonek zure pentsamenduarekin eta, saldu? nahi
|
duzun
horrekin, eta ez horrenbeste hedabide batek. Hedabide batean posible izan daiteke, mertzenario, izatea baina prentsa bulegoan oso gogorra litzateke.
|
|
gehienetan, gizarte erantzukizunaren aldeko apustua egiten dela enpresak ondo doazenean, baina zerbait okertzen bada, erantzukizunazberehala ahazteko joera izaten dugula. Espero
|
dut
hori guri inoiz ere ez gertatzea.
|
|
Beraz, errentagarri izatea da lehenengo betekizuna; baina ondoren, errentagarriizateko zer egin behar duzun pentsatu behar duzu. Nik uste
|
dut
horretan askodaukagula ikasteko oraindik. Gizartearen balioekiko uztargarria den eredu batsortu behar dugu.
|
|
Lehen kalitatea eta bikaintasuna izan ziren; enpresaren gizarte erantzukizuna dator orain. Zer esan nahi
|
du
horrek?
|
|
Nikinformazioa ematen dizut enpresako zuzendaritzako kidea naizen aldetik, bainazure informazioa ere jasotzeko konpromisoa hartu behar dut. Eta konpromisoahartu behar dut, baita, bitartekoak ipiniko ditudala zuk esan nahi
|
duzun
hori esanahal izateko. Barne komunikazioko dinamika berriak sortzen ari dira, eta horienkudeaketarako, ustiapenerako ere, diziplina arteko ezagutzak sortu dira; giza baliabideen eta komunikazio sailen arteko batzorde mistoak, adibidez.Hainbat enpresetan, jadanik, erabiltzen dira.
|
|
Gero eta azalpen konplexuagoak ematera jo behar du enpresak, benetan egiten ari den lan horren dimentsioa ulertzeko. Beraz, prentsa ohar batean kontatzen badut nire enpresak zenbatean murriztu duen uraren kontsumoa, ez
|
dut
hori bakarrik kontatuko; kontatukodut zein epetan neurtu den hori, neurtzeko zer erreminta erabili diren, erremintahoriek egiaztatuta dauden beste sistema gehiagorekin. Gero eta xehetasungehiago ematera joko dugu, benetako dimentsioa uler dadin.
|
|
Pertsonaren bizitza kulturalak ez
|
du
horren neurri handiko estalkirik, gizatamainakoa baizik. Gure arbasoek jada bazekiten bezala, burua burusiarekin estalinahi izatekotan, oinak agerian utziko ditugu.
|
|
Eskoziarren eta galestarren naziotasunak ez du ezertarakobalio, futbol kontuetarako ez baldin bada. Eskoziarren ustezko naziotasun politikoa, munduan horrenbesteko oihartzuna omen
|
duen
hori, patetikoa da, euskalduntasunik gabeko euskal nazioa bezain patetikoa. Nazio identitatea ez da berezdatorkigun identitate historiko bat bakarrik, baizik eta eraiki behar dugun bizitzekomundu eta modu bat, giza eta gizarte balio batzuk aukerarazten dizkigun herri bidebat.
|
|
Españolak gera! Gerragustokoa degu! »59 Bertso horiek bota zituzten euskaldun hutsak naziogintzarenhomogeneizazioaren atarian espainiarrak ziren, baina luzaro igaro gabe, euskaraizango
|
zuten
horretarako oztopo.
|
|
Hiritartasuna aipatu dut, ez herritartasuna. Azalpen bat merezi
|
du
horrek. Modernizazioaren biprozesu nagusiek (zibilizazio kapitalistaren gorapenak eta estatuaren eraikuntzak edonaziogintzak), biek ala biek, jendea, etnizatu?
|
|
Baina, nork ordaindu behar du aniztasuna: Mendebaldeko kontsumitzaile aberatsak, etorkizun hobe baten bila etxetikalde egin behar izan duenak, edo etxean bertan irautearekin nahikoa
|
duen
horrek. Kontsumoak gauza berriak eta originalak behar omen ditu, hau da, originalak zentzu bikoitzean: jatorrizkoak eta apartekoak.
|
|
–Mundua aurkituegiten dugu, ez dugu alegien bidez eraikitzen? pentsatu izan da Modernitatean.Orain, berriz, onartu egin dugu Modernitatean ere ez
|
genuela
hori guztiz sinesten, hau da, alegia eta egia ez zirela erabat uztartuezinak, alegiek (diskurtsoak, teknikak, zientziak, literaturak...) bazutela zeregin handia munduaren sorkuntzan47 Sinbolikoaren eta errealaren estatusa eta bien arteko harremanak aldatu egin dira. Ikusdezagun nola:
|
|
Ez gaitezen engaina, otoi: garenak gara, onerako edo txarrerako, ez ustez izan nahi genukeenak, izannahi
|
genukeen
hori, batez ere, nahikunde hutsa baldin bada.
|
|
Eta zein da neurri hori? Ezker eskuin begiratzea aski
|
dugu
hori jakiteko: hemengo bi erdarak, Estatu totalitario batzuen eskutik hemengo bihurtu dituzten bierdarak, ez dira erreferente txarrak batez besteko euskal erdal hiztunak euskarazizan lukeen gaitasun komunikatiboaren neurria begiz jotzeko. Erdal hiztunak, aho batez onartuko genukeela iruditzen zait hau, bere gaitasun komunikatibo erlatiboari esker, ez dauka ezinik burutu behar duen jarduera komunikatiboamamitzeko.
|
|
Zer esan nahi
|
du
horrek, egia izatekotan. Egia izatekotan horrek esan nahi dugizarte identitate kolektibo bakoitzari hizkuntza bat dagokiola.
|
|
Errealitate horren atzean EAEko ikerketa enpleguarenkalitate eta lan baldintza eskasak eta ikerketa jarduerako kapitalizazio ahuladaude. Horrek ondorio zuzenak ditu berrikuntza sistemaren emaitzetan eta, besteakbeste, 1 taulan bertan
|
dugu
horren erakusle den adierazle bat: –teknologia edukigaraiko produktuen esportazioen portzentajea?, zeinak EAEn oso datu apala adierazten duen (esportazioen% 4), EBn(% 17,8) edo AEBn(% 26,9) ez bezala.
|