Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 48

2002
‎Batzuetan harrigarria da taldekideen arteko diferentzia eskasa, ez duematen beraien artean hain maila desberdinak daudenik. Bakoitzak prestatu ahalizan duen horretan hartzen du parte, eta hau bereziki motibagarria da behe urratsetan ari diren ikasleentzat.
‎Hartara, berbak existentzia erreala duena eta ametsezkoa den irudikapena ordezkatzen ditu. Jakina, izena duena bada, esan ohi dugu euskaldunok, baina izena duen horrek existentzia objektibagarria eta funtzionala edo fikziozkoa izan ditzake. Mahaia esaten dugunean, objektu erreala ordezkatu ohi dugu, normalean, lau hankaren gainean horizontala den gainazala erakusten duen altzaria?; etorri diogunean, gizakiak egin dezakeen funtzioa dugu gogoan, leku batetik besterainoko desplazamendua bat ohi dena?; bihar esatean, oraindino jaiotzeke dagoena daukagu gogoan, denboraren neurketa kronologikoan, oraindik ikuskizun dena, existentziarik ez duena, ikusgaia ez duena; baina hor dago, nola gure buruan hala besteenetan?.
‎diskurtsoari, mezuari hain zuzen ere. Igorleak bidali eta hartzaileak jasotzen duen hori, mezua, egiazkoa edo gezurrezkoa izango da, igorleak bere errealitateaz komunikatzen duen ikuskeraren arabera.
‎Komunikazio argian, agerikoan? lekurik ez duen horrek, beste maila batean edukiko du; eta publikoan baztertua izango den tabua, komunikagarria izango da maila intimoan; maila horretan, hipokrisia komunikatiboa izugarri handia da. Beti bilatzen dira moduak eta erak tabuak gainditzeko, sakoneko arazoa gainditzen beti asmatzen ez den arren.
2004
‎batzuk zuhurrak dira eta bestc batzukez, dio; batzuek bertutea dute eta beste batzuek ez. Baina Sokratesek zerbait absolutuabehar du, definizio bat, kasu guztietan balioko duen hori. Sokrates moralista agertu zaigu, beraz.
‎margolariak egin antzera, egiazkoenari begiratu behar zaio, beti bertara itzulirik, ahalik eta zorrotzen ikusirik; etaedertasunari, zuzentasunari eta ontasunari buruzko arauak beti kontuan izanik. Hori da hainzuzen ideala, jakintsuak eta zuhurrak gauzatuko duen hori. Halere, paradoxa antzekozcrbait sortzen zaio hemen Platoni, ez baitakigu zerk eraikitzen ducn zcr lehenago:
2006
‎Nahiz eta bakoitzak bere txikitasunetik idatzi eta unibertsal izateko era batnorberak ezagutzen duen hori ondo kontatzea dela esan, beti behar dira koordenatuerreferentzial funtsezko batzuk, zirrara konpartitu batzuk. II. Mundu GerranNormandia, gestapoa, Paris okupatua aipatzea nahikoa da irakurlearen buruan milairudi eta sentsazio eragiteko.
‎... izan ere,, santuaren betiereko atsedena? beste bizitzan da; hemen, lurrean, bere grazia egoeraz seguru egon nahi duen gizakiak,, bera bidali duen Horren obrak egin ditu, egunez den bitartean?. Jainkoak errebelatua duen borondatearen arabera, bere handitasuna areagotzeko balio duena ez da aisia, ez da atsegina, obrak egitea baizik; bekaturik lehena eta denetan nagusiena, beraz, denbora alferrik xahutzea da(...) Bizitza sozialean denbora alferrik galtzea, berriketan jardutea, luxuetan, baita loari behar duguna baino denbora gehiago ematea, osasuna mantentzeko sei edo zortzi ordu behar ditugu, gehienez ere?, erabat gaitzesgarria da moralaren ikuspegitik(...) denboraren balioa infinitua da, eta galdutako ordua, Jainkoaren aintzaren zerbitzurako lanari lapurturiko ordua da (Weber, 2001:
‎Merkataritza publizitatea, engainuzkoa ez den bitartean, eta zilegi den jarduera bati dagokionean, Estatu Batuetako Konstituzioaren Lehenengo Emendakinak babesten du (adierazpen askatasunaren eskubidea jasotzen duen horrek). Hala eta guztiz ere, babes hori interes publikoko gaiei buruzko azalpen zuzenei ematen zaiena baino txikiagoa da; hortaz, merkataritza izaera duten mezuei neurri murriztaileak ezar dakizkieke.
‎Iragarle eta agentziei buruz, hauxe esaten da: sortzaileak obligazioa har dezakeela bere obra erabiliko duen horrekin (iragarlearekin), edo obra bezero baten mesederako erabiliko duen agentzia batekin. Azken aukera horrek argi uzten du agentziak, publizitate kontratuaren arabera, mezua antolatzeko betebeharra hartzen duela iragarlearekiko, baina ez duela zertan publizitate lanaren sorkuntza bere gain hartu eta publizitate sorkuntzako kontratuaren bidez azpikontrata dezakeela eginkizun hori, osoa edo partzialki.
‎«Laguntza ekonomiko baten truke[?], lankidetzan jarduteko konpromisoa hartuko du babestuak[?]». Kontratua doanekoa balitz, hau da, eskainitako laguntzak konpentsaziorik ez balu onura jaso duen horrengandik, ezin izango genuke esan publizitateko babesletza kontratua denik, bestelako zerbait izango litzateke. Kasu horretan, azter liteke ea mezenasgo jarduera bat ote den.
‎Talde lana izango da, beraz, eta JILTBren 8 artikuluan aurkituko dugu horren definizioa. Arau horrek dioenaren arabera, lana argitaratzean eta hedatzean izena ematen duen horrenak dira talde lanaren egile eskubideak.
‎Hortaz, sorkuntza kontratua ez da berez obraren ustiaketa eskubideak lagatzeko kontratu bat, obraren sorrerari zor zaion emaitza kontratua baizik, eta, azkenean, mandatua egiten duen horren eskubidea izango da. JILTBk, ordea, kontratu bidez eskualdaturiko eskubideen erregimena ezartzen duenean, dagoeneko existitzen diren obrez dihardu, horiengandik sortu baitzen egilearen jabego intelektuala, eta obraren ustiaketaren bitartez lortzen baita etekina.
‎Publizitate hartzaileen kontzeptua PLOren 2 artikuluan azaltzen da: «Mezuak ukitzen duen hori edo publizitate mezuaren jasotzailea izango da publizitatearen hartzailea». Definizio horretatik, hainbat ondorio atera daitezke.
2007
‎Zer esan nahi duen horrek. Fagor Elektrotresnak, gaur egun, oso enpresaezaguna dela Espainian.
‎Orain, aldiz, egunero daukazu zerekin bete. Beraz, erosotasunetik eskaintzen duen horrek, era berean, ahuldu egiten du kazetaria, eta transkribatzaile bilakatu gara. Gainera, belaunaldi berriei hori oso normalairuditzen zaie.
‎izateak esan nahi du langileguztiei eman behar zaiela parte hartzeko aukera, sindikatuak sortzeko... Finean, banakoaren garapena sustatzen duen hori da gizarte erantzukizuna.
‎Eskoziarren eta galestarren naziotasunak ez du ezertarakobalio, futbol kontuetarako ez baldin bada. Eskoziarren ustezko naziotasun politikoa, munduan horrenbesteko oihartzuna omen duen hori, patetikoa da, euskalduntasunik gabeko euskal nazioa bezain patetikoa. Nazio identitatea ez da berezdatorkigun identitate historiko bat bakarrik, baizik eta eraiki behar dugun bizitzekomundu eta modu bat, giza eta gizarte balio batzuk aukerarazten dizkigun herri bidebat.
‎Baina, nork ordaindu behar du aniztasuna: Mendebaldeko kontsumitzaile aberatsak, etorkizun hobe baten bila etxetikalde egin behar izan duenak, edo etxean bertan irautearekin nahikoa duen horrek. Kontsumoak gauza berriak eta originalak behar omen ditu, hau da, originalak zentzu bikoitzean: jatorrizkoak eta apartekoak.
‎haurrak eskuratzen dutenaren eraginpean badaude, ondorioztatubehar da eskuratu duten hori zuzeneko ikaskuntzaren eraginez gertatu dela. Baina, argi dago ez dutela nahitaez lotuta egon behar eragiten duen hori eskuratzeak etaikaskuntza zuzena izateak eskuratze mekanismoa. Eraginpean egoteak baliodezake beste prozesu batzuk suspertzeko, eskuratzea ekarriko dutenak horiek ere.Esate baterako, Einstein-ek erlatibitatearen teoria edo Darwin-ek eboluzioarenaproposatu aurretik, zientzialariek ez zituzten eskuratuak ideia horiek; aitzitik, ideiahoriek azaldu zirenean eskuratu zituzten.
‎Baina, kontra baliabide moduan ere erabil daiteke balioen aipamena. Hizlari batek balio bat jartzen baldin badu bere argudioaren lehen oinarri gisa, argudio oso hori jar daiteke arriskuan, esanez, batetik, balizko balio hori ez dela hainbesteko balioa, eta, bestetik, aurkariak goraipatu duen hori baino lehenbizikoagoak direla beste balio batzuk eta, hartara, abiapuntuko balizko balio horrek men egin liekeela horiei, beste ezer baino lehen; eta are gehiago, esanez ezen men egiten ez badie, ez dela kontuan hartzeko modukoa izango.
‎Hortaz, goiko itzultzailearen itzulpena japonierara berritzultzen badu, orduan bai, hor gu nahasgarri horregaz egiten du topo. Izan ere, gu hori itzuli, nolabait itzul daiteke japonierara, baina ez subjektu tente nahitaez predikatu bat esijitzen duen hori gisa, ezpada perpauseko elementu bat bezala adberbio baten antzekoa, adierazpen nagusia erreferentzialki estutu edo zabalduz. Goethe-ren eleak izan ala Kant-enak, perpaus alemaneko subjektuak sekula ez du originaleko rola jokatu ahal izango japonierazko itzulpenean.
‎Karaktereak adierazten duen hori (hizkuntza bakoitzaren diferentzia eta autonomia osoa), edo hizkuntzak gauzkalakoa eta mintzatzen gaituelakoa, ulertu behar da, gogoan izanez karaktereak izpirituaren kausalitateari egiten diola erreferentzia, hastapen laukoitzaren adieran betiere, inoiz ez dadin gaizki ulertu ahal izan banakoaren uko gisa (agian interesatuki). Mundu bat eta bera da hizkuntza bakoitzean kontzeptura datorrena, pentsamenduaren lege berak dira hizkuntza guztien barne eraketa ildokatzen dutenak (gramatika unibertsala), diferentzia
2008
‎Planteamendu psikologikoek eta politikoek bat egiten dute. Giro hartan, uste zuten gizakiak, besteekin konpartitzen duen horretatik eta garapenean zehar barneratu duen harremanetik eratortzen baita, solidarioa izan behar duela. Hala, Vigotskik Marxengan eta Engelsengan oinarrituz, ondorioztatu zuen gizabanakoaren garapen mekanismoaren oinarriak gizartean eta kulturan daudela.
2009
‎Etahala da, berez. Azken batean, da adieraztea zerbait egin duenari, zuk, kazetarizaren horrek, interesa daukazula egin duen horren berri beste batzuei adierazteko, formatu batean edo bestean. Formatua, berez, sortzaileari ez zaio hainbesteaxolako, kazetariaren hitzetan sumatzen badu bere lanarekiko interesa, eta batezere, errespetua.
‎Alabaina, ordura arteko ibilbide luze horren lekukoa hartu zuen berehala beste kazeta batek. Hara zelan kontatzen duen hori Lafittek (1971: 34):
‎zer egiten du programa honek? Eta, egin behar duen hori, nola egiten du?
2010
‎Telefonotik deitzen zizun batek: . Hor bizi al da hrekin idazten duen hori?, eta zuk, zu nor zara??
2011
‎Lan honetan analfabetoa diogunean, esan nahi dugu euskal herritarrak ez duela nahikozko prestakuntzarik kontsumitzen duen hori begi beregainez analizatzeko eta kritikatzeko. Era berean, analfabeto diogunean esan nahi dugu igorle gaitasunetik urrun dagoela Euskal Herriko heldua.
2012
‎Laugarren Mundukoek naturarekiko harremana ez erasokor batean sinesten dute. Ama lurrarekiko errespetuzko sinismen horrek herri indigenek gorpuzten duten aniztasunari batasuna ematen dio, indioen zibilizazioa deitzen duen horren funtsa osatzen duelarik (Bonfill Batalla, 1990).
‎Horregatik, albisteak informazioaren jatorria zehaztu behar du. Albistea erredakziora zelan heldu den, kazetariak zelan izan duen horren berri argitu behar du. Alde batetik, informazioaren jatorriak albistean sakontzeko bideak seinalatuko dizkio hartzaileari:
‎Iragarle eta agentziei buruz, hauxe esaten da: sortzaileak obligazioa har dezakeela bere obra erabiliko duen horrekin (iragarlearekin), edo obra bezero baten mesederako erabiliko duen agentzia batekin. Azken aukera horrek argi uzten du agentziak, publizitate kontratuaren arabera, mezua antolatzeko betebeharra hartzen duela iragarlearekiko, baina ez duela zertan publizitate lanaren sorkuntza bere gain hartu eta publizitate sorkuntzako kontratuaren bidez azpikontrata dezakeela eginkizun hori, osoa edo partzialki.
‎Talde lana izango da, beraz, eta JILTBren 8 artikuluan aurkituko dugu horren definizioa. Arau horrek dioenaren arabera, lana argitaratzean eta hedatzean izena ematen duen horrenak dira talde lanaren egile eskubideak.
‎Hortaz, sorkuntza kontratua ez da berez obraren ustiaketa eskubideak lagatzeko kontratu bat, obraren sorrerari zor zaion emaitza kontratua baizik, eta, azkenean, mandatua egiten duen horren eskubidea izango da. JILTBk, ordea, kontratu bidez eskualdaturiko eskubideen erregimena ezartzen duenean, dagoeneko existitzen diren obrez dihardu, horiengandik sortu baitzen egilearen jabego intelektuala, eta obraren ustiaketaren bitartez lortzen baita etekina.
‎«Laguntza ekonomiko baten truke[?], lankidetzan jarduteko konpromisoa hartuko du babestuak[?]». Kontratua doanekoa balitz, hau da, eskainitako laguntzak konpentsaziorik ez balu onura jaso duen horrengandik, ezin izango genuke esan publizitateko babesletza kontratua denik, bestelako zerbait izango litzateke. Kasu horretan, azter liteke ea mezenasgo jarduera bat ote den.
‎Publizitate hartzaileen kontzeptua PLOren 2 artikuluan azaltzen da: «Mezuak ukitzen duen hori edo publizitate mezuaren jasotzailea izango da publizitatearen hartzailea». Definizio horretatik, hainbat ondorio atera daitezke.
‎Merkataritza publizitatea, engainuzkoa ez den bitartean, eta zilegi den jarduera bati dagokionean, Estatu Batuetako Konstituzioaren Lehenengo Emendakinak babesten du (adierazpen askatasunaren eskubidea jasotzen duen horrek). Hala eta guztiz ere, babes hori interes publikoko gaiei buruzko azalpen zuzenei ematen zaiena baino txikiagoa da; hortaz, merkataritza izaera duten mezuei neurri murriztaileak ezar dakizkieke.
2014
‎Garrantzitsua da aipatutako autoezagutzaren ideia, urteetan zehar emakumeekjabekuntza ariketa horretaz baliatu behar izan baitute beren gorputza ezagutzeko, edo «esaten den horretatik» haratago emakumeen gorputzen inguruko diskurtso batsortzeko. Our bodies, ourselves izeneko proiektua gogora daiteke, non 1970 urtetik, autoezagutzaren bitartez emakumeek beren gorputzez ikasten, zabaltzen eta daramaten, osasun ikuspegi batetik, jendarte eta medikuntza hegemonikoakhitz egiten ez duen horretaz. Ariketa horren printzipioa da poema honetan nipoetikoak hilerokoaren odola hartu eta probatzen duenean azaltzen zaiguna.
‎Lo geratu ote zitzaidangeneren bat? Komunean barregura sortzen duen hori. Noiz hasi ziren horrela irribarreegiten?
‎Ez genituzke eredu aldaketa hauekezagutza zientifikoaren aurrerapenaren ondoriotzat jo behar, horri esker feminitateaeta maskulinitatea anatomikoki, kromosomikoki, fisologikoki edota hormonalkihobeto ezagutuko bagenitu bezala (feminitatea eta maskulinitatea egitate naturalgisa existituko balira bezala!). Izan ere, ikusi dugu diskurtso zientifikoak, naturakerakusten dituen egitate «eztabaidaezin»ei buruz aritzen den horrek, «objektiboa»eta «unibertsala» izateko asmoa izan duen horrek, erlijiosoak, politikoak, kulturalak, baita ekonomikoak ere, diren interes oso gizatiarren arabera determinatzen duela zerden natura eta zer ez, zer den onargarria eta zer ez, eta zer izan litzatekeengorputz femenino eta maskulino bat eta zer ez. Gure ibilbidetxoa egin eta gero, hasieran genioena errekuperatuz diogu berriz ere, naturala denak, materiala denak, gorputzak, gorputz femeninoak eta gorputz maskulinoak, ez diruditela jada ustebezain naturalak.
‎«Existitzen den banakoa ez da egiten duen hori besterik» (I, 401).
‎Horrelaaurkezten dituen gorputz formak, erak, moduak eta portaerak ikusleriaren gehiengozabalarentzat identifikagarriak, ulergarriak eta ezaguterrazak suertatzea errazten du.Modu horretara, narrazio eta haien mezuekiko atxikimendu harremanak errazagoeraikitzen dira. Are garrantzitsuagoa da, gizarteak era zabalduenean gorputz batenedo bestearen ekintzez, portaerez edota jarrerez espero duen hori eskaintzen duenez, zinemak gorputzak eraikitzen dituen sexu ezberdintasunen diskurtsoa sendotzenduela. Diskurtso arauemaileei zilegitasuna emateko forma hutsala litzateke zinema, esparru honetan, gizarte modernoetako mekanismo kultural eraginkorrenen arteankoka dezakegularik (Butler, 1999:
‎Garrantzizkoa da behatzaileak trebatzea, denek erabil dezaten funtsezko antzeko protokolo bat, jokabide joera berari behatu diotenez. Ildo horretatik, era honetako behaketak kontrol zorrotzagoa eta, batez ere, jokabideen erregistroaren eta haztapenaren sistematizazioa ahalbidetzen du, eta bide horretatik fidagarritasun (informazioa denboran zehar iraunkorra den neurtzen du) eta baliozkotasun (ikertzaileak neurtu nahi duen hori zuzen neurtzen du) handia ematen du.
‎Gertatutakoari buruzko amnesia agertzen du. Afektuek kutsa dezakete haren bizitza osoa, eta afektuekin erlazioa duen horretan bakarrik kontzentra daiteke. Epilepsia forma batzuetan agertzen da, eta orduan oinarri biologikoa du egoera krepuskularrak.
‎Bi zangoen barruan inurriak dabiltzala sentitzen du, eta altxatu eta ibili beharra dauka. Salto txikiak egiten ditu, eta dantzan hasten da, nahiz eta inork ez duen horretara gonbidatu.
2015
‎Desazkundearen mugimenduak gogoan du Ipar Hego disparekotasunen existentzia eta onartzen du Hegoaldeko herrialde askok, «soiltasun egoera» baten azpitik izaki, gehiago kontsumitzea. Alegia, auzia Iparrak murriztu behar duen horretan dago, baina era berean Hegoak garapena izan luke bide horretan. Hala, beste gauzen artean, Iparraren zor ekologikoamurrizten lagunduko litzateke.
‎Mundutik zehar herrion, amalurraren eta gizakion eskubideak defendatzeagatik errepresioa, heriotza, ezerria, desplazamendua, kartzela, tortura edo epaiketa pairatu izan duen oriri. Horren guztiaren gainetik borrokan jarraitzen dutenei.
2017
‎Aipatutako langilearen izaeragizatiarrari lotutako ezaugarriak produzitzen ipintzean, lan mekaniko errepikakorretik aldendu eta ekonomiamerkatuaren ekoizpen moduak artearen eremuko ezaugarriekin bat egitean, lanaren bitartez autoerrealizatzea posible dela ematen du. Bainan auto errealizazioaren ideiak beste aurpegi bat erakusten du.Batek gustukoa duen horretan aritzeko beta duenean, lantokiko giroa atsegina denean, ordutegia nahi eranantolatzeko modua duenean, norberak nahi duen bezala janzteko aukera duenean, jolastu, musika entzun etaatsedena hartzeko tarteak dituenean, fabrikan ez bezala, diziplina eta kontrolaren nozioak desagertu egitendirela ematen du. Langilea lanean gustura dagoenean, askoz handiagoa bihurtzen da lanarekikoidentifikazioa, motibazioa, inplikazioa, eta beraz lanari denbora gehiago eskaintzeko aukerak ugaritu egitendira.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia