2000
|
|
Horregatik nolabait haragiaren, nazka? sentitzen du, Sartre-ren berbazesateko (oroit, halaber, Miranderen Haur besoetakoa); nire ustez, ez da sentimendupsikologiko
|
modura
ulertu behar, sentimendu edo esperientzia metafisikoa modurabaizik, haragizko maitasunaren, naturaren, bizi jarioaren, ezdeuskeriarena; hots, espirituaren eta askatasunaren, erorikoarena?
|
2001
|
|
Hain zuzen, kontzepzio horren emaitza
|
modura
ulertu behar da aipatu nahidudan hurrengo estrategia: intertestualitaterako joera.
|
2002
|
|
Lerro hauetan, edo hiria argudiatzeko, era desberdinetako adibideak jarriko dira. Denak, noski, ez dira aberastasun
|
modura
ulertu behar. Ez da, ordea, hori asmoa, arauturiko kontzentzuak dakartzan bazterketa joerak azpimarratzea baizik.
|
|
Horren aurrean, nortasuna eraikuntza
|
moduan
ulertu behar da, eta gainera, eraikuntza horrek anbibalentea izan behar du. Borondate orokor bakarreko entitate unifikatuari eta homogeneoari amaiera eman behar zaio.
|
|
Ezaugarri morfologikoak: maila lexikoan bakarrik ageri dira, alegia, ADB: 0
|
moduan
ulertu behar dira.
|
2003
|
|
Iñaki Esnaola, Inma Gomilaren eta Pello Zubiriaren defentsako abokatua da. Honela laburbildu digu Auzitegi Nazionalak «Egunkaria»ren inguruan hartutako neurriak: «Prozesu hau prozesu politiko poliziala
|
moduan
ulertu behar da. Juan del Olmo epailea 1990eko hasieran azalduriko ETAko ustezko dokumentuetan oinarritu da autoa gauzatzeko.
|
|
g. Fusio nuklearra geroaren energia agortezina dugu. Energia berriztagarriakosagarri
|
moduan
ulertu behar dira.
|
|
Johannesburgoko Goi bileran argi ikusi genuenez, Nazio Batuen barneko dinamiketan helmuga zehatzak markatu nahi ziren; baina, eta hori da gaurko egoeraren sintoma argia, munduko botere politiko eta ekonomiko nagusiek ez zuteninongo nazioarteko konpromiso multilateral eta mugatzailerik nahi haien jardueraproduktibo edo finantzieroentzat. ...tan idatzita egon, ez zenadostu 2010 urterako energiaren %15a iturri berriztagarriekin lortzea, eta EkintzaPrograman proposatu ziren neurri aurerakoiak (sistema energetikoen dezentralizazioa, teknologia berri eta garbien bultzada, zerbitzu eta baliabide energetikosostengarriak, fidagarriak, eskuragarriak, eramangarriak eta sozialki onartuak...) ez dute ez eperik ezta finantziabiderik, beraz aholku
|
moduan
ulertu behar ziren.Horregaitik Rio de Janeiroko bileraren ostean, Johannesburgokoa engainua bezalainterpretatu zen, Nazio Batuen egitura osoa guztiz desakreditaturik geratuz.
|
|
Egiatan, oinordetza guztietan, betebeharra bereganatzen dute oinordeko bihurtzen direnek; betebehar horren ondorioz, zorren eta jarauntsiko gainerako zamen erantzukizuna dute. Hala ere, oinordetzak ez dira betebehar
|
moduan
ulertu behar. Haatik, oinordetzak bitartekoak besterik ez dira, ondasunak, eskubideak, zamak eta betebeharrak hildakoengandik euren oinordekoengana eskualdatzeko.
|
2004
|
|
den pertsona oro; euskaldun pertsona gizabanakotzat hartuta. Euskararen hizkuntza komunitatea berregiten ari dela kontutan harturik, euskararen ezagutza continuum
|
moduan
ulertu behar da, ezagutza ia zerotik euskaldun osatuenek osatzen duten nukleo garrantzitsuraino?. 3
|
2007
|
|
Era horretara inkestaren bidez jasotako datuen subjektibotasuna saihesten da eta emaitza fidagarriagoak lortzen dira. Alabaina, esan beharra dago ez dela erraza euskararen kale erabilerari buruzko datuak interpretatzea eta ondorio garbiak ateratzea eta, sarri askotan, lan hipotesi
|
moduan
ulertu behar direla datuon azterketako emaitzak. Are gehiago, Euskararen Erabileraren Kale Neurketako emaitzak sinesgarriak badira ere, horrek ez du esan nahi interpretazio guztiak hala direnik.
|
|
Konstituzio Auzitegiak azpimarratu du segurtasun juridikoa aplikatzeko moduko antolamendu juridikoari eta juridikoki babestutako interesei buruzko ziurtasun
|
moduan
ulertu behar dela, argitasunaren alde eta arau nahastearen aurka egin behar duela. Horrez gain, agintariek zuzenbidea aplikatzerakoan duten jarduna herritarrek arrazoiz oinarritutako igurukimenaren araberakoa izan behar da.
|
2009
|
|
Baina zuk idatzi duzu bizi aukera
|
moduan
ulertu behar dela erretiroa.
|
|
Basoa landatu zutenetik ez da behar beste denbora igaro, eta 15 urte barru edo egurra saldu ahal izango dutela uste dute. Dena den, argi dauka gaur egun haien diru ekarpenak laguntza
|
moduan
ulertu behar direla. Kasurako, azkenekoz egurra saldu zutenean lortutako dirua Santa Mañako kofradiarentzat asko izan zitekeen, berrehun biztanle baino ez dituelako.
|
2010
|
|
Beste lanen artean, Esther Alvarezek eta Alejandra Buenok emakumearen gorputza eta espazioaren inguruko gogoetari eskaintzen diote arreta; lehenak, bideoaren bidez; besteak, argazkia erabiliz. Aipagarria da, lehen aurreratu bezala, bi formatu horiek erakusketan duten presentzia eskasa, eta euskarri autonomo
|
modura
ulertuta beharrean, dokumentaziorako tresna gisa hartuta ageri dira, batez ere performance aren kasuan. Pinturak ere nagusitasuna hartzen du Jose Castiella, Maria Cortina eta Ibai Diaz Lezamaren lanetan.
|
|
Bestalde, Alfonso Mellado, A. ri jarraituz, Proceso de conflicto colectivo. Sistemas alternativos de solución y autonomía colectiva, Tirant lo blanch, Valentzia, 1993, 263 or., parte hartze hori ez laguntzaile
|
moduan
ulertu behar da, alderdi nagusi bezala baino, eta pertsonatuek, alderdi gisa, ahalmen prozesal guztiak dituzte, sententzia errekurritzeko gaitasuna barne. Antzean, Martín Brañas, C.,. La legitimación empresarial en el proceso laboral?, op.cit.
|
2012
|
|
«Herrien ongizate ekonomikoak egoera animikoan du sustraia; psikologikoada». Beraz, askatasuna faktore ekonomiko
|
moduan
ulertu behar da. Horrek erelauzpabost milioi biztanletan kokatzen du ideal hori, aipatu gabe nondik ateratzenduen kontua, baina aintzat harturik, hirurogeiko hamarkadan, Eskandinaviakosozialdemokrazia modan zegoela, estatu haien tamaina, baita AEB eta Alemaniamoduko federazio asoziatibo handien kasuan ere:
|
|
Herri indigenek gorpuzten zuten «beste» berri horrek garaiko nazioarteko harremanak birplanteatzera eraman zituen europarrak. Intelektual espainolen eztabaida indigenak europarren munduan integratzeko ahalegin
|
moduan
ulertu behar dugu. Eurozentrismo gorritik egina bazen ere, balio handikoa izan zen indigenekin harremanak bideratzeko orduan (Martínez eta Santamaría Benz, 2004).
|
2013
|
|
egon daitezkeen akatsak edo ahulguneak identifikatutakoan, zuzendu egiten ditugu.PLANIFIKAZIOA KONTROLA2.4irudia.Kalitate kudeaketa.Benetako kalitate kudeaketa izatekotan, enpresako prozesu guztiek integratuta egon behar dute. Pieza eta engranaje guztiak elkarrekin erlazionatuta dituen makina handi baten
|
modura
ulertu behar da enpresa, halako moldez, non haietako edozeinen funtzionamendua gainerakoen funtzionamenduaren mende baitago.Hala, bada, giza baliabideen administrazio kudeaketan, argi eduki behar dugu zer prozesu gauzatuko ditugun enpresako beste administrazio prozesu batzuekin (adibidez, langileen soldaten ordainketari dagokion gastua kontabilizatzea). Horrela baino ez dugu lortuko bikaintasunaren bidean jarriko gaituen administrazio kudeaketako sistema integratua.
|
|
Neurozientzialariei. Oraindik ez dira pertsonekin frogatu eta ikerketarako erreminta
|
moduan
ulertu behar ditugu. Halere, komertzializatzeko puntuan gaude orain.
|
|
Bigarrena, euskarazko telebista espazioak diru baliabide publikoak izan behar dituela ezinbesteko osagai, formula desberdinen bidez, zerbitzu publiko hori ematen duen enpresaren oin instituzionala edozein dela ere. Euskarazko telebista espazioa birsortzea helburu politiko publiko
|
moduan
ulertu behar da, orain artean bezala. Helburu publiko hori lortzea formula desberdinen bidez egin daiteke hainbat gauza konbinatuz:
|
|
Bigarrena, euskarazko telebista espazioak diru baliabide publikoak izan behar dituela ezinbesteko osagai, formula desberdinen bidez, zerbitzu publiko hori ematen duen enpresaren oin instituzionala edozein dela ere. Euskarazko telebista espazioa birsortzea helburu politiko publiko
|
moduan
ulertu behar da, orain artean bezala. Helburu publiko hori lortzea formula desberdinen bidez egin daiteke hainbat gauza konbinatuz:
|
2014
|
|
Astrak eraldaketarako gunea izan behar duela uste dute, eta horregatik heldu nahi dute puntu horretara. Basterretxeak uste du gizarte eredu berri bat dagoela oinarri horien atzean, eta horregatik dio Astra iraultza baten
|
moduan
ulertu behar dela," badagoelako gauzak egiteko eta funtzionatzeko beste modu bat". Hala, aniztasunean oinarriturik gizarte aldaketa bultzatzea da ideia.
|
|
Overstonentzat banku kredituaren hedapenak kapital" erreala" gainditzen zuenean gertatzen zen: atzeraldia boom ari erreakzio
|
moduan
ulertu beharra zegoen, ondoren banku erreformarako. Tookek, berriz, diru errazak sistema gehiegi berotzen zuelakoan.
|
|
Baina, kontuz. " Purchasing power" horren teoriak, lan estatistiko baterako euskarri
|
moduan
ulertu behar denak, aldi berean, ingeniaritza sozialeko emaitza emango du. Monetarismoak ortodoxia mikroekonomikoa babestu zuen, sozialki neutrala ez dena:
|
2015
|
|
Hala ere, sinesmen multzo hori nazionalismo guztiek darabilten baliabidea8 dela aintzat hartu gabe ere, garrantzitsuagoa iruditzen zait nazionalismoari sinesmen multzo horren egia erakustea funtsezko ez zaiola agerraraztea. Nazionalismoa batez ere mugimendu politiko
|
modura
ulertu behar da, eta haren ezaugarri nagusia ez da, orduan, egia zientifikorik zabaltzea, historian zehar herriaren batasuna erakutsi ahal izan duten ekimen kolektiboak aurkeztea baizik. Nazionalismoak aurretiaz erabakitzen du nazioaren lurraldea zein den, eta espazio horretan aritzen da, froga objektiborik behar izan barik.
|
2016
|
|
Gaur egun, kontrol mekanismo
|
moduan
ulertu behar dugu bortxaketa, balio baitu emakume ororen askatasuna, mugitzeko gaitasuna eta asmoak kontrolatzeko, izan zuri, izan beltz. Honako gako hauei erreparatuz gero, argi ikusten da hori:
|
|
Ez. Aitzitik, bizi eredu
|
moduan
ulertu behar dugu. Hau da, militatzen dugun proiektu politikoa gaurdanik bizitzeaz ari dira, hemen eta orain bizitzeaz.
|
2017
|
|
Mekanismo horiek jokaera erasokorra harremanen berezko alderdi bat izatea ahalbidetzen dute eta hori testuinguru sozialetik kanpo aztertzea zentzugabea litzateke. Agresioa gatazkak adierazi eta konpontzeko bide baten
|
moduan
ulertu beharra dago, etorkizunerako harremanetan eduki ditzaketen ondorioek kaltegarritik onuragarri izaterainoko continuum bat osatzen dutela onartu beharra dugu.
|
2018
|
|
Euskararekin lanean ibili den jende gazteak konplexu nahikotxo ditu orain dauden joera guztiekin euskararen borroka kokatu behar den mailan kokatzeko. Nire ustez, borroka iraultzaile
|
moduan
ulertu behar dugu; hots, Euskal Herriak beharrezkoa duen borroka baten moduan. Hortik aurrera, ikusi da... egiten duguna egiten dugula, kapazak izan behar dugu euskaraz baino areago euskaratik egiteko.
|
2019
|
|
Honenbestez, ebaluazioa bera prozesu bat da eta ez produktu bat, erabakiak hartzeaahalbidetzen duen euskarri
|
moduan
ulertu behar dena. Beraz, ebaluazioa, datuak identifikatuz, birmoldatuz eta tratatuz informazioa lortu eta horren bidez erabakiak hartzea justifikatu ahalizateko balio duen prozesu moduan definitu daiteke (Cruz, 2007).
|
|
Horren helburua askotan lotu da bizikidetza bilatzearekin, eskubideak mugatzen dituzten edo administrazio hertsapena baimentzen duten aurretiazko jardun edo jardun hertsatzaileen bidez9 Hau mugatzeko Konstituzio Auzitegiak hauxe adierazi zuen segurtasunari buruz: «actividad dirigida a la protección de personas y bienes y al mantenimiento de la tranquilidad u orden ciudadano, que son finalidades inseparables y mutuamente condicionadas»10 KAk, era berean, nolabaiteko izaera «negatiboa» eman dio herritarren segurtasunari eta adierazi du ordenak ez duela eskatzen arau juridikoak errespetatzea, egitatezko egoera
|
moduan
ulertu behar dela baizik, hau da, ordena mantentzea, zentzu materialean11; eta HESLOk, konstituzio doktrinari jarraiki, bere irekiera artikuluan horrela jaso du ildo hori12.
|
|
Jaioterriko iraganaren gainean kuriositatea izan du betidanik Andoni Larrañagak (Bergara, 1964), eta interes horren ondorio
|
moduan
ulertu behar da Bergarako kortak izeneko hitzaldi zikloa antolatu izana. Lehenengo esperientzia du hizlari moduan –irailaren 12an eman zuen lehen saioa, Irizarren, eta 70 bat lagun elkartu ziren– eta GOIENAri aitortu dio esperientzia ederra izan zela.
|
|
" XIX. mende amaieratik eta XX. mende hasieratik, gizartearen kritikorik azkarrenek gero eta gehiago aurre egin behar izan diete subjektu faltaren fenomenoei" (Kurz, 1993). Hala ere, gizarte zientzien etapa hori aurrerapen teoriko igarokor
|
modura
ulertu beharra dago, subjekturik gabeko dominazioaren nozioa fenomeno historiko modura azaltze aldera. Beste modu batera esanda, subjektuaren desagerpenak ez du indar berarekin jarduten garai guztietan, modernitatearen sistema soziometabolikoaren ezaugarri espezifikoek indartu egiten baitute.
|
|
Thatcher-en irtenbiderik eza hegemonia fenomeno bat baino gehiago ote den, Gramsci k emandako zentzuan, proiektu politikoen arteko indarren korrelazioaz hitz egiten diguna. Horrez gain, egitura aldetik halako sendotasuna duen errealitate
|
modura
ulertu behar ote dugun galdetu genioke gure buruari. Anselm Jappe k hori planteatzeko erabili zituen hitzak guztiz argiak dira nire ustez, azken bi hamarkadetako egoera politikoa ikusita:
|
2021
|
|
Baina, adierari dagokionez, bestelako esanahiaz hornituriko adjektibo dvandvak ere aurki ditzakegu (txiki borobil, estu mehar). Multzo berezia osatzen dute, hala ere, nafar euskaldun, frantses euskaldun moduko elkartuek, ez baita erraza adiera zehaztea, ‘nafar eta euskaldun’, ‘frantses eta euskaldun’
|
moduan
ulertu behar diren, ala ‘nafarra den euskalduna’, edo ‘frantsesa den euskalduna’ adierazten duten. Horrexegatik esaten zen Hitz Elkarketa/ 1 lanean (1987:
|
|
Ez dira aurreko paragrafoan aipatuen guztiz parekoak, egitura hauek ez baitute ‘Behobia eta Donostia lasterketa’, ‘ama eta alaba harremana’ adierazten; ez dira, beraz, garagar gari sortak (garagar eta gari sortak) bezalakoak. Dvandva itxurako lehen osagaia izan arren, Behobia eta Donostia arteko lasterketa, ama eta alaba (ren) arteko harremana, izar eta triangelu erako konexioak...
|
moduan
ulertu behar ditugu elkartu horiek.
|
|
Baina mendeko perpauseko objektu zuzen funtzioa ere izan dezake bi perpausek komunean duten elementu horrek. Esaterako, Suak erreta aurkitu nuen nire baserri zaharra adibidean, nire baserri zaharra da predikaziogaia, eta mendeko perpausean objektu zuzen
|
modura
ulertu behar da: [suak (nire baserri zaharra) erreta].
|
|
Perpaus nagusiko predikatua, berriz, iraupenekoa da, jarduera edo egoera adierazten duena (Sartu denetik, hizketan ari da), eta ezin da unekoa izan(* Atea ireki dutenetik, aretoan sartu naiz); erdiespena adierazten duen predikatua, hala ere, ohi bezala, errepikatzeak edo pluraltasunak egiten dute iraupeneko (Atea ireki dutenetik{ bitan sartu naiz ∼ jende asko sartu da} aretoan); ezezko perpausek ere balio ‘iteratiboa’ eman diezaiokete uneko predikatuari (Ikasturtea amaitu zenetik ez naiz eskolara joan, ‘ez egun batean, ez hurrengoan, ez hurrengoan... ’, alegia) eta berdin ezezko zentzua duten perpausek (Atea ireki dutenetik pertsona bat bakarra sartu da aretoan, hots, ‘ez da beste inor sartu’). Izan ere, gramatikala izango bada, iraupeneko
|
moduan
ulertu behar da erdiespeneko perpausa; Nagusiak errieta egin zionetik, garaiz iritsi da Jon lanera perpausean, esate baterako, ‘egunero iritsi dela garaiz’ ulertzen da.
|
|
Ura giza eskubide
|
moduan
ulertu behar dugula esan zuen, munduan 2.000 milioi pertsona daudelarik edateko urik ez dutenak. Pertsona guztiek bizirauteko oinarrizko ur minimo bat bermatuta izan behar dute, oinarrizko eskubide unibertsal bat delako.
|
|
Badu hizkuntzak, euskarak kasu honetan, semantikoki kontrakoak diren bi termino bat eta bakarrean elkartzeko joera. Elkarketa hori ez da bi terminoen sintesi
|
moduan
ulertu behar; haratago, bi muturren arteko tentsioa irudikatzen da, sintesi aurreko momentua, preseski. Errazago ulertzen da adibideak emanez, nahiz eta, sarritan, errotiko antagonismo horri erreparatu gabe erabiltzen ditugun hitzok:
|
|
Honenbestez, norbanakoaren hizkuntza ezagutza faktore garrantzitsua da bai euskararen erabileran baita euskararekiko motibazio eta atxikimenduan ere. Gurpil
|
moduan
ulertu behar dugu neurri batean ezagutza, horrek elikatzen baitu atxikimendua eta erabilera (Olasagarre, Ramos eta Vilches, 2019). Euskal hiztunen kopuruak gora egiten badu ere, erabileraren datuak bestelakoak dira Eusko Jaurlaritzaren Enpleguko eta Gizarte Politikarako Sailaren arabera:
|
2022
|
|
Hezkuntza eraldatzen ari da, egungo ekoizpen eredu kapitalistaren beharretara moldatzeko, eta prozesu horretan, Ikasle Greba honen bitartez seinalatu nahi ditugun LOMLOE hezkuntza erreforma eta EAEko Hezkuntza Legeak hezkuntzaren eraldaketa prozesua formalizatzeko eta aurpegia garbitzeko funtzio nabarmena betetzen dute. Hezkuntza erreformak beraz, hezkuntzaren egoera erreala ezkutatu eta bikaintasunerako bide faltsu bat saltzen duten tresna
|
moduan
ulertu behar ditugu, eta ez hezkuntza gainbeheran dagoen testuinguru batean hau hobetzeko bidean aplikatzen diren baliabide moduan.
|
|
Guztiz kontrakoa da, kontua ez baita bati kentzea beste bati emateko. Guztiek partekatuko dituzten helburuak lortzeko bat egitea da kontua" 77 Gauzak ikusteko modu horrek berretsi egiten du komunitateen arteko harremanak batura positiboa den joko baten
|
moduan
ulertu behar ditugula.78
|
|
Beste lehentasun batzuk izan dituzte beti; lurren jabetza, nagusiki. Yucatango kasuan, halako mugimendu baten gabezia ez dakit ahulgune edo aukera
|
moduan
ulertu behar den. Ahulgunea bada, izan.
|
|
Bide horretan, noski, ezinbestekoa izango da hobekuntza gradualak lortzea. Betiere neurri horiek aurrez aipatutako helburuak gauzatzeko bitarteko
|
moduan
ulertu behar ditugu, indar korrelazioa hobetzeko aurrerapauso gisa. Motzean esanda, bizi baldintzak hobetzeko premiak eta sozialismoa eraikitzeko beharrak eskutik helduta joan behar dute.
|
2023
|
|
Luterok bere krisi espirituala gainditu nahi zuen teologia berriaren bidez; praktika aszetikoak mespretxatzen hasi zen Erromako bidaiaren ondoren, Erfurt eko komentutik Wittenbergera aldatu zutenean; Wittenberg en Lutero Staupitz en aldera pasatu zen eta Obserbantziako fraideengandik urruntzen hasi zen, haiek pentsatzen baitzuten zuzenak zirela arauak betetzen zituztelako; hor sortu zen fedearen bidez justifikatzearen teoria. Erruki gabeko Jainkoak sorturiko herstura eta izua gainditzeko bide
|
moduan
ulertu behar zen Luteroren sinesmen bidezko justifikazioa; bekatuetatik aske sentitzeko, Jainkoarengan sinetsi behar zuen; sinesmenak eta Eskriturek bakarrik justifika zezaketen. Eskriturak ziren sinesmenaren iturri bakarra; bizitza ematen zuena Jainkoaren Hitza zen.
|
|
Maiatzaren 28koen gisara, krisi garai batean ailegatuko gara uztaileko bozketara, krisi anizkoitza
|
moduan
ulertu behar duguna.
|
|
Osagai horiek kontuan hartuta eta bizi ditugun trantsizioen abiadura azkarra ikusirik, GizarteLab esperientzia egitasmo bizi eta aldakor
|
modura
ulertu behar dugu aldi berean. Errealitate eta esperientzia lokal gehiagotara hurbiltzen den heinean indartuz eta garatuz joango den laborategia izango da.
|
|
Lanaldi erdia bete gabe uztea lanera ez joate partzial
|
moduan
ulertu behar da.
|
|
• Alde batetik, ikuspuntu subjektibotik toki autonomia EAEn honako
|
moduan
ulertu behar da: Toki erakundeek propioak dituzten gaiak euren erantzukizunpean antolatzeko eta garatzeko autonomia. Toki autonomia modu horretara ulertzen da eta TAEHk 3 artikuluan zehaztutakoarekin lotu egiten da.
|