2011
|
|
Armarri baten
|
moduan
ulertu daiteke karaktere bakoitza, eta otsoak, gazteluak, zuhaitzak, izarrak... erroak izan litezke. Erro horien arteko harremanetatik sortzen dira, hortaz, karaktereak eta, esanahia ez ezik, Txinako pentsamoldearen berri ere ematen digute.
|
2013
|
|
Ikuspegi horren arabera, modu aberastasuna sortu, hazi eta diru irabaziak ekitatez banatzen dituen enpresa multzo bat da Mondragon, eta ipar nagusia sendotzea eta nazioarteratzea du. Beste ikuspegiaren arabera, sendotzeko ahalegin horrek zentzua izan dezake, esperientzia sozial
|
moduan
ulertuz gero Arrasateko proiektua, herrigintza zabalago baten baitan. Bigarren ikuspegi honetatik, egin beharreko orekak gehiago dira, eta herrigintzako beste eragileetara irekita proiektu sozial moduan garatu behar du kooperatibagintzak.
|
|
Patroi bertsuaren aldagai bat aro berrien soziologia gogoeta batzuetan ikus dezakegu. Gizarte aldaketako joera global batzuk izendatzen dira (indibidualizazioa, fragmentazioa eta abar), norabide bakarreko eta abiadura azkarreko tren
|
moduan
ulertzen dira, eta hortik aurrera ematen den errezeta orokorra da datorkigun horretan gure etorkizuna irudikatzea.
|
|
Euskal kulturgintzan estrategia eta arrakasta landu duten eremu batzuek erakusten dute euskal kultur eremuak ‘ekosistema’
|
moduan
ulertuta eta modu horretan garatuta egiten dutela aurrera. Ekosistema horretan, sortzaileak sustatzea eta zaintzea, hartzaileak integratzea, zaletasuna birsortzeko pausoak ematea, sortzaile eta hartzaileenganako transmisioa, merkatu parametroak doitzea, eragile pribatu eta publikoen tokia lantzea, sorkuntzaren kalitatea hobetzea, eremuko eragileak artikulatzea... dena da arte bat.
|
|
Bigarrena, euskarazko telebista espazioak diru baliabide publikoak izan behar dituela ezinbesteko osagai, formula desberdinen bidez, zerbitzu publiko hori ematen duen enpresaren oin instituzionala edozein dela ere. Euskarazko telebista espazioa birsortzea helburu politiko publiko
|
moduan
ulertu behar da, orain artean bezala. Helburu publiko hori lortzea formula desberdinen bidez egin daiteke hainbat gauza konbinatuz:
|
2014
|
|
Overstonentzat banku kredituaren hedapenak kapital" erreala" gainditzen zuenean gertatzen zen: atzeraldia boom ari erreakzio
|
moduan
ulertu beharra zegoen, ondoren banku erreformarako. Tookek, berriz, diru errazak sistema gehiegi berotzen zuelakoan.
|
|
Baina, kontuz. " Purchasing power" horren teoriak, lan estatistiko baterako euskarri
|
moduan
ulertu behar denak, aldi berean, ingeniaritza sozialeko emaitza emango du. Monetarismoak ortodoxia mikroekonomikoa babestu zuen, sozialki neutrala ez dena:
|
|
Bi idazketa hauentzat lengoaia ez da hiztegia, sintaxia, gramatika edo egitura hutsa, baizik eta presentzia
|
modura
ulertutako zerbait. Lengoaia presentzia bilakatzen da, lengoaiari berari hitz egiten uzten diote biek ala biek.
|
|
Lengoaiaren esperientzia egiten dugula hitz bat bilatu nahian, hitz hori aurkitu eta ezpainetan geratzen zaigunean, aho atarian, hitz toteletan, hori behin eta berriro gertatzen zaigunean. Esperientzia iragaite
|
moduan
ulertua, leku-aldatze bat dagoenean. Aldaketa apur horretan datza egindako esperientzia.
|
|
Benjamin narratzailearen ahotsaz ari da hemen, bai, baina narratzailearen estilo edo berezitasun
|
modura
ulertzen du ahotsa. Linguistikak, kritika literarioarekin zerikusia duenak ere, narratzailearen ahotsa halaxe ulertzen duelakoan nago:
|
2015
|
|
Gaurko munduan ere baditugu ikonoak, dirua esango nuke nik gotorrena. Baina konfigurazio ustez sinpleago asko ere ikono
|
moduan
ulertzen ditugu: kolusio zeharo adostua dugu haien esanahi eta zentzuaz.
|
|
Are gehiago, naturaz zuen kultura hura. Guk ulertzen ez dugun
|
moduan
ulertzen baitzuten natura eta kultura erromantiko horiek: nola bereizi bizi komunitate baten jende lanketa eta jendea bera?
|
2017
|
|
Helburu hori, beraz, bi modu nagusitara uler daiteke, beharrezkotasuna ere bi
|
modutara
ulertu ohi baita: betiereko gurpilean korrika ibiliko diren hiritar zintzo eta lasaiak (potestatea) ala diferentziaren itzulera bilatu nahi duten izpiritu ilustratu eta kritikoak (autoritatea)?
|
|
Haatik, Geertzekin batera, onartu dugu, azkenik, heldu garela puntu batera, non munduaren historia moralean jada antzua bilakatu zaigun aniztasuna ohiko
|
moduan
ulertzea, non bestelako moduren batean hasi behar dugun aniztasuna hausnartzen, Euskal Herria ere anitza baita. Collage erraldoi honetan gure herrian 100 bat hizkuntza hitz egiten dira, ez dugu edukirik gabeko kosmopolitismoa edo malkorik gabeko probintzialismoaren artean zertan aukeratu, gureganatu ezin duguna benetan ulertzen saiatzea baizik.
|
2019
|
|
Ekoizpen bitarteko legez baliatu daitekeen objektibatutako lanak, hala ere, ez du zertan kapitala izan. Irakurketa transhistoriko honek betidaniko eta betiereko elementutzat du kapitala, bere existentzia naturalizatuz izan ditzakeen determinazio sozial oro ukatzen du bederik; honen poderioz" kapitala gauza
|
modura
ulertzen da eta ez erlazio gisa" (Marx: 197).
|
|
Formazio sozial kapitalistan merkantzia formapean ageri den lan indarra horrela definitzen du Marxek; bere izaera formalari erreparatu gabe, hau da, gizakion gaitasun natural
|
modura
ulertuta eta ez merkantzia gisa:
|
|
Horrekin batera, kontuan izan beharrekoa da, baita ere, errepublikanismoak fideikomiso
|
moduan
ulertu izan ohi duela jabetza. Hau da, XIX. mendeko liberalismoak planteatzen duen jabetza indibidual eta baztertzailearen aurrean, 23 komunitate osoa litzatekela den guztiaren lehenengo jabea.
|
|
Zapaltzaileen desjabetzea eta (langile) demokrazia batera ulertu zituzten beraz. Eta logika horretatik ulertu behar dira Marxek eta Engelsek eginiko adierazpen ugariak, non sozialismo komunismoa demokraziaren konkista
|
moduan
ulertzen duten; gizarte zibilaren parte erreal bihurtuko lituzkelako enpresarien menpekoak izandako langileak. " Esan genuen langile iraultzaren lehenengo pausoa langileriak Boterea eskuratzea izango dela, demokraziaren konkista" (Marx eta Engels, 1977:
|
|
Berdina esateko modu bi. Izan ere, askatasuna, dominazio eza
|
moduan
ulerturik, zapalkuntzatik, arbitrariotasun eta gehiegikerietatik babesteko bitarteko gisa agertzen da, eskubideak eta bermeak ematen baititu. Modu horretan, sui iuris ak, eskubidez hornituriko pertsona juridikoak, herritarrak edo civitas delakoak posible egiten ditu.
|
|
subjektu automatikoa oximoron bikaina da eta haren bitartez, Marxek kapitalismoko menderatze fenomenoen izaera kontraesankorra harrapatzen jakin zuen. Harremanen egitura
|
modura
ulertu zuen kapitalismoa, azken horren menpeko gizabanako oro hertsatzen duena, gizabanakoek harreman horietan duten kokapena gorabehera. Marxek honela zioen, aipu ospetsu batean:
|
|
" XIX. mende amaieratik eta XX. mende hasieratik, gizartearen kritikorik azkarrenek gero eta gehiago aurre egin behar izan diete subjektu faltaren fenomenoei" (Kurz, 1993). Hala ere, gizarte zientzien etapa hori aurrerapen teoriko igarokor
|
modura
ulertu beharra dago, subjekturik gabeko dominazioaren nozioa fenomeno historiko modura azaltze aldera. Beste modu batera esanda, subjektuaren desagerpenak ez du indar berarekin jarduten garai guztietan, modernitatearen sistema soziometabolikoaren ezaugarri espezifikoek indartu egiten baitute.
|
|
Thatcher-en irtenbiderik eza hegemonia fenomeno bat baino gehiago ote den, Gramsci k emandako zentzuan, proiektu politikoen arteko indarren korrelazioaz hitz egiten diguna. Horrez gain, egitura aldetik halako sendotasuna duen errealitate
|
modura
ulertu behar ote dugun galdetu genioke gure buruari. Anselm Jappe k hori planteatzeko erabili zituen hitzak guztiz argiak dira nire ustez, azken bi hamarkadetako egoera politikoa ikusita:
|
|
Herri normalduaren aldean, herri berezkoak beste
|
moduz
uler dezake bere nortasuna.
|
2021
|
|
Bi
|
modutara
ulertu daitekeen esapidea dugu hauxe. Batetik, nahiz eta gero eta zaharrago izan, besteendako beharrezkoagoa; eta, bestetik, zaharraren zaharrez besteen beharrean aurkitzea.
|
2022
|
|
Beste lehentasun batzuk izan dituzte beti; lurren jabetza, nagusiki. Yucatango kasuan, halako mugimendu baten gabezia ez dakit ahulgune edo aukera
|
moduan
ulertu behar den. Ahulgunea bada, izan.
|
|
—Pausoa ematen dute askok cantoria lan
|
moduan
ulertzeko. Kontzientzia izan behar duzu kultura arloko langilea zarela, eta ikusteko norengana zuzendua den lan hori, zein den lan horren emaitza.
|