2013
|
|
KUXKUXERA HUTSA NAIZENEZ, USTE DIAT ORAINGO LAN
|
HAUETAN
ONGI MOLDATUKO NAIZELA.
|
|
1 Gelakideok sei taldetan banatuko zarete. Taldean, irakurri arretaz honako esapide
|
hauek
, eta identifikatu zer komunikazio asmori dagozkion:
|
|
Gelakide guztien artean, esapide horiek grabatu egingo dituzue. Kontuan hartu ondo ahoskatzea, erritmoa zaintzea, intonazioa& Grabazioan garbi adierazi behar dituzue honako datu
|
hauek
:
|
|
1 Sailkatu ematen dizkizugun galderak honako informazio behar
|
hauen
arabera:
|
|
2 Entzun berriz ere elkarrizketa, eta, talde txikietan elkarturik, erantzun honako galdera
|
hauei
:
|
|
2 Osatu honako galdera erantzun
|
hauek
, bakoitzerako ematen dizkizugun bi aukeretatik zuzena hautatuz:
|
|
1 Irakurri bost testuak, eta, ondoren, erantzun honako galdera
|
hauei
:
|
|
1 Osa itzazu esaldietako hutsuneak honako esamolde
|
hauek
erabiliz.
|
|
1 Baina, aurrera egin baino lehen, egin itzazu proposatzen dizkizugun honako hausnarketa
|
hauek
:
|
|
Esandakoaren lekuko dira argazkien bidez eginiko honako bi leku deskribapen
|
hauek
.
|
|
1 Honako hitz lerro
|
hauek
irizpide jakin batekin osatu dira: deskribatzen den lekuari dagozkion elementuen izenak dira.
|
|
1 Oraingoan, hitz lerro
|
hauetako
bakoitza osatzeko irizpidea honako hau da: leku deskribapenetan sentsazio positiboa adierazten duten adjektiboak dira.
|
|
2 Honako adjektibo
|
hauetan
, irizpidea bestelakoa da: sentsazio negatiboa adierazten duten adjektiboak dira.
|
|
1 Irakur itzazu honako bi deskribapen atal
|
hauek
, eta bete hutsuneak jarraian dauden leku antolatzaileen artean egokia hautatuz.
|
|
1 Hurrengo deskribapena egin aurretik, egin itzazu proposatzen dizkizugun honako hausnarketa
|
hauek
:
|
|
Lan hori egiteko, honako urrats
|
hauek
egin ditzakezu:
|
|
Ikusi al duzu inoiz galdutako animalia bat iragartzen duen kartel edo oharrik? Ikusi, bada, eskaintzen dizkizugun honako adibide
|
hauek
.
|
|
Eskerrik asko, lan kolektibo honetan esku hartu duten profesionalen jarduna errazteagatik, honako enpresa
|
hauei
:
|
|
Esker oneko aitortza, ikasmaterial honetan hainbat euskarri eskura ipini diguten honako erakunde
|
hauei
:
|
|
b) Honako baieztapen
|
hauetatik
, zein da Mertxek esan duena. Aukeratu erantzuna.
|
|
b) Eztabaida ezazue, talde berean, honako gai
|
hauei buruz
:
|
|
Lur azpian bizi da, eta haitzuloetatik nahiz osinetatik kanporatzen da. Leku askotan ikusi izan da, baina honako
|
hauek
dira Mariren zulo entzunenak: Balzola, Diman; Supelaur, Orozkon eta Anboton; Atxorrotx, Eskoriatzan, Zaldiaranen eta Aketegin; Agamunda, Ataunen; Murumendi, Beasainen; Marizulo, Amezketan; Akelarre, Zugarramurdin; Lezia, Saran, eta abar.
|
|
1 Irakur ezazu berriro Xabier Payaren elkarrizketa. Honako adjektibo
|
hauen artetik
, zein lotuko zenioke bertsolari gazteari. Idatz ezazu testuko zer informaziok eraman zaituen hori ondorioztatzera. ikusi adibidea:
|
|
poetak, besarkada eskatu beharrean, berak emango dio besarkada. Horretarako, hautatu honako hitz
|
hauetatik
egokiak:
|
|
Irakurri aditzari buruzko informazioa ematen duen testua, eta erantzun honako galdera
|
hauei
:
|
|
3 Eta lehenengo lerroko eta azkeneko bi lerroetako aldaketak honako
|
hauek
balira?
|
|
2 Identifikatu berri dituzun hitzak beste batzuez ordezkatuz, tristura adierazteko ez ezik, beste hainbat sentimendu adierazteko ere erabil liteke bertso hori: haserrea, ausardia& Seiko taldetan jarrita, taldekide bakoitzak olerkiaren eraldaketa bat egingo du, honako jarraibide
|
hauek
baliatuz:
|
|
1 Binaka jarrita, praktika ezazue ahotsaren bolumenen erabilera, honako hitz
|
hauek
erabiliz. Erreparatu hitzen esanahiari; hautatu hiru izen eta hiru adjektibo, eta ahoska itzazue bakoitzari dagokion bolumenarekin:
|
|
Ez ezazue ahantzi telefono solasaldia dela bikotearen artekoa, eta, beraz, zuen pertsonaiak sentitzen duena adierazteko ahalegina egin duzuela. Pertsonaia behar bezala prestatzeko, ongi etorriko zaizue honako
|
hauek
kontuan hartzea. Jaso erantzunak taulan.
|
|
4 Era askotara abestu izan da Bitoriano Gandiagaren poema. Bi aldaera
|
hauetatik
, zein gustatzen zaizue gehien?
|
|
1 Jarri binaka, eta irakurri honako testu
|
hauek
, jarraian dituzuen ariketak eginez, txandaka. Kontuan izan hitzak osorik eta argi ahoskatu behar dituzuela.
|
|
2 Honako jolas arau
|
hauei
jarraituz, hormetan dauden lau aho korapiloak kopiatu egingo dituzue orri zuri batean.
|
|
Eskerrik asko, lan kolektibo honetan esku hartu duten profesionalen jarduna errazteagatik, honako enpresa
|
hauei
:
|
|
Esker oneko aitortza, ikasmaterial honetan hainbat euskarri eskura ipini diguten honako erakunde
|
hauei
:
|
|
1 Ikasle talde batek honako aurreikuspen
|
hauek
egin ditu. Zer uste duzu zuk?
|
|
1 Zer egoeratan edo zer sentitzen duzula adierazteko erabiliko zenuke honako emotikono
|
hauetako
bakoitza?
|
|
1 Entzun jarraian datozen audioak, eta esan honako hitz
|
hauetako
zeinekin lotuko zenukeen bakoitza. Beharbada, hor ez dauden beste hitz batzuk iradokitzen dizkizute.
|
|
Honako izen eta adjektibo
|
hauek
erabiliz, esan zer hots ateratzen duen zure bihotzak, alegia, nola sentitzen zaren. Hona bi adibide:
|
|
2 Osatu honako esaldi
|
hauen
berridazketak, ikasitako egiturak baliatuz:
|
|
1 Honako bi zutabe
|
hauetako
hitzak lotuz, adierazi, ahoz, zerekin erlazionatzen duzuen eta zer esanahi ematen diozuen kolore bakoitzari. Kolore horiek hemen ez dauden beste elementu batzuekin erlazionatzen badituzue, adierazi zein diren.
|
|
Eta bekokiaren zimur kopuruak haserre gradua irudikatzen duela? Zerk salatzen du honako irudi
|
hauetako
sentimendua. Lauko taldetan jarrita, jolas egingo duzue.
|
|
1 Bi testu labur
|
hauek
bi komiki binetari dagozkio. Zeinekin lotuko zenuke bakoitza?
|
|
Zer egin daiteke horiekin? Honako urrats
|
hauei
jarraituz, talde bakoitzak jolas bat prestatuko du beste talde batentzat. Ekin jolasari!
|
|
2 Entzun berriz ere testua, eta aukeratu, honako egoera
|
hauetatik
, zein bi ekarri zizkion gogora lurrinak Baldiniri:
|
|
1 Zer usain bidaliko zenioke honako sentimendu
|
hauek
eragiten dizkizun pertsonari. Idatzi esaldiak, eta adierazi zergatiak, ikasi dituzun egiturak erabiliz.
|
|
2 Aurreko zeregineko zenbait hitz nola sentitzen zaren adierazteko ere erabil ditzakezu. Zer sentimendurekin lotuko zenituzke honako
|
hauek
–
|
|
Ez al dugu gorputza oso osorik sentitzeko? Ea zer dioten honako lokuzio
|
hauek
:
|
|
2 Berridatzi honako esaldi
|
hauek
, aurreko esapideak erabiliz:
|
|
Bihotz biren berri ematen dute honako bi testu
|
hauek
. Zure sentimenduen inbentarioa ikusita, nolakoa dela esango zenuke zeurea?
|
|
Izenak izaki bizidunak, objektuak, sentimenduak, fenomenoak& izendatzeko erabiltzen diren hitzak dira. Beraz, izenak dira honako
|
hauek
: tximeleta, Martin, errepidea, itxaropena, emigrazioa, urakanak, batuketa
|
|
23 jarduerako testuetan itzalez nabarmendutako hitzak ordezkatzen baditugu, nahi beste bihotz deskriba daitezke. Zure bihotza deskribatuko duzu orain; hautatu bi testu horietako bat, eta, honako hiru urrats
|
hauei
jarraituz, eralda ezazu:
|
|
Irakurri, eta, aurrekoarekin egin zenuen bezala, eraldatu eta berri bat osatuko duzu. Horretarako, jarraitu honako bi urrats
|
hauei
:
|
|
1 Honako hiru informazio
|
hauetatik
, zeinek dihardu adjektiboari buruz?
|
|
zerbait adierazteko, hari zehazki dagokion hitza erabili beharrean, harekin antzekotasun bat duen beste elementu batekin ordezkatzea. Metaforak dira honako beste
|
hauek
ere: " aurpegiko euria", malkoak edo negarra iradokitzeko;" kaiola", kartzela edo askatasun eza iradokitzeko.
|
|
2 Sentimenduak adierazten dituen zein adjektiborekin erlazionatuko zenuke honako konparazio
|
hauetako
bakoitza. Lot itzazu:
|
|
1 Bi sarrera horietatik zeinek betetzen ditu honako bi baldintza
|
hauek
–BALDINTZAK:
|
|
Irakasleak emango dizkizue testuok, eta, taldeka jarrita, paragrafoka irakurriko dituzue, ozen eta txandaka. Honako galdera
|
hauek
adieraziko dizuete zertarako irakurri eta entzun behar dituzuen.
|
|
1 Oso antzeko edukia duten bi artikuluren sarrerak dira honako
|
hauek
. Biak irakurrita, bietako zein artikulu irakurriko zenuke?
|
|
a) Zer egoeratan erabiliko zenituzke honako atsotitz eta lokuzio
|
hauek
–Lotu atsotitzak eta lokuzioak dagokien erabilerarekin.
|
|
Non eta nola erabiliko zenituzke aurreko urratseko baliabideak? Ematen zaizkizun honako proposamen
|
hauei
jarraituz, eraldatu sarrera.
|
|
1 Horiek aztertuta, paragrafoari buruzko honako baieztapen
|
hauetatik
zein dira zuzenak, zure ustez?
|
|
1 Erreparatu paragrafo bat osatzen duten honako hiru esaldi
|
hauei
, eta erantzun ondorengo galderei.
|
|
Horiei erreferentzia mekanismoak edota anaforak esaten zaie.
|
Hauek
dira horietako batzuk:
|
|
1 Errepikatzeak saihesteko eta progresio tematikoa ziurtatzeko, egin itzazu ordezkapenak. Horretarako, honako hitz
|
hauek
erabil ditzakezu.
|
|
1 Hautatu erakusle egokia, honako testu labur
|
hauetako
hutsuneak osatzeko.
|
|
1 Idatz ezazu paragrafo bat, honako esaldi
|
hauek
modu egokian josiz.
|
|
Horretarako, honako prozedura
|
hauek
erabil ditzakezu:
|
|
1 Berridatz ezazu" Mari jainkosa" testua, honako informazio atal
|
hauek
gehituz, bai azalpenak eta adibideak emateko antolatzaileak erabiliz, bai aposizioak txertatuz.
|
|
b) Testuari formatua eman behar diozu. Horretarako, hautatu, honako eredu
|
hauen artean
, gustukoen duzuna, eta, horren ereduari jarraituz, sortu antzeko testu bat.
|
|
2 Gogoratzen al duzue nola txertatzen diren irudiak? Behatu honako eredu
|
hauei
eta ea deskubritzen duzuen nola iritsi garen eredu bakoitza sortzera.
|
|
1 Berreskura ezazu maketatu duzun testua, eta egin honako eginkizun
|
hauek
:
|
|
Adostu zer atal izan dituen fitxa horrek erabilgarria izan dadin. Hautatu atal egokiak honako proposamen
|
hauen artean
:
|
|
Lehenik eta behin, informazioa eskuratu duzu. Horretarako, egin itzazu honako urrats
|
hauek
:
|
|
Baina, kontuz, galderek bat etorri behar dute sortu behar duzun testuaren komunikazio asmoarekin. Honako galdera
|
hauen artetik
, hauta itzazu zehaztu duzun komunikazio asmoarekin bat datozenak:
|
|
2 Testuaren informazio gehiago izan gabe, jakingo al zenuke zer ataletara jo honako galdera
|
hauei
erantzuteko. Zerk eman dizu pista?
|
|
1 Zer irudiren oinean jarriko zenituzke hiru esaldi
|
hauek
–
|
|
1 Egiturari eta itxurari erreparatuz, ea asmatzen dituzun honako galdera
|
hauen
erantzunak:
|
|
Eskerrik asko, lan kolektibo honetan esku hartu duten profesionalen jarduna errazteagatik, honako enpresa
|
hauei
:
|
|
Esker oneko aitortza, ikasmaterial honetan hainbat euskarri eskura ipini diguten honako erakunde
|
hauei
:
|
|
c) Izena duenak izana du kultura elkarteko lehendakariak eskutitzean zioenez, gure arbasoengandik datorkigun euskal izaera ezagutu behar dugu, behinik behin, gure izaera modernoa eraikitzeko. Taldeka jarraituz, mintza zaitezte honako gai
|
hauen
inguruan:
|
|
1 Aukeratu, honako
|
hauetatik
, Gure erroak aldizkarirako egokiak diren gaiak, eta azaldu zure arrazoiak horiek hautatzeko nahiz baztertzeko. Kontuan izan, horretarako, hasierako eskutitzean eta aurreko jarduerako testuetan irakurritakoak.
|
|
a) Galderari erantzuteko, irakur itzazu honako hiru testu
|
hauek
, eta errepara iezaiozu bakoitzaren komunikazio asmoari. Lotu testu bakoitza dagokion komunikazio asmoarekin.
|
|
3 Emaitza kopuru guztiak kontuan hartuta, atera al duzu ondoriorik? Ea laguntzen dizuten bildu ditugun honako
|
hauek
. Zein ondorio da zuzena, eta zein okerra?
|
|
1 Horretaz gehiago jakiteko, irakur ezazu jarraian duzun informazio testua, eta adierazi honako baieztapen
|
hauek
zuzenak ala okerrak diren:
|
|
a) Koka zaitez Ikasnews webgunearen sarrera orrian, eta erantzun honako galdera
|
hauei
, gunea gainbegiratuz eta hitz beroei erreparatuz.
|
|
Lantzeko inauterietako pertsonaia nagusiak honako
|
hauek
dira: Miel Otxin, Ziripot, Zaldiko, Txatxoak eta Ferratzaileak.
|
|
1 Lehiaketan parte hartzeko, honako galdera
|
hauetatik
zeinen erantzuna da ezinbestean jakin beharrekoa. Hauta itzazu:
|
|
1 Idatzi sarreraedo ongietorri bideorako testua, honako
|
hauek
kontuan izanik:
|
|
Gazteok bageneki taldeak honako atal
|
hauek
proposatzen ditu blogerako:
|
|
1 Badaezpada, har ezazu tarte bat, eta aztertu egindako lana honako ebaluazio adierazle
|
hauen arabera
:
|
|
1 Honako galdera
|
hauetatik
zein erabili ahal dituzue?
|
|
5 Infusioa prestatzeko eta hartzeko urratsak honako
|
hauek
dira:
|
|
1 Honako galdera
|
hauen
erantzunek lagunduko dizute azterketarako lehenengo urratsa egiten:
|
|
2 Honako bi eskema grafiko
|
hauetatik
zeinek irudikatzen du zerbait egiteko eman beharreko urratsak adierazten dituen testua. Eta zeinek gai nagusi baten hainbat alderdiri buruzko informazioa ematen duen testua?
|
|
1 Egin itzazu honako ariketa
|
hauek
, aurreko mapaz baliatuta.
|
|
1 Ebatzi, honako egoera
|
hauek
ordu eremuen mapa erabiliz. Lana errazteko, ariketetako lekuak mapan kokatuak dituzue.
|
|
1 Erantzun honako galdera
|
hauei
, Iruñeko mapa erabiliz.
|
|
3 Sor ezazu koordenatu
|
hauek
(43 11' N 3 11' W eta 43 15' N, 2 55' W) dituzten herrien arteko ibilbidea irudikatzen duen mapa, mapa digitalak sortzeko aplikazioaren erliebe ikuspegia erabiliz. Jarri maparen izenburuan zure izena eta jarduera zenbakia.
|
|
b) Txertatu honako galdera
|
hauen
erantzunak maparen deskribapenean:
|
|
2 Erantzun honako galdera
|
hauei
, Larrun mendiaren mapa topografikoari arretaz behatuz.
|