2011
|
|
1 zenbakiko beira mikrozuntzezko Whatman iragazpapera, 2,54 cm-koa (beste diametro batzuetakoak ere erabil daitezke, baina, orduan, determinazioaren bukaerako emaitza moldatu egin behar da; gidoi honen amaieran
|
azaltzen
da nola egin behar den moldaketa hori)
|
|
Oro har, dioxidoren kontzentrazioa kalibrazio zuzenaren barnean egon dadin, nahikoa izaten da 2 h, ko laginketa bat egitea (kalibrazio zuzena marra bat da, sulfato disoluzio patroien bidez prestatzen dena; aurrerago
|
azaltzen
da). Prozesua bukatutzat ematen denean, gasometroaren irakurketa berria koadernoan idatzi.
|
|
Aireko NO2 aren kontzentrazioa soilik jakin nahi denean, laginketak eta analisi denborak ordubete iraun behar dute, gehienez. Hemen
|
azaldutako
prozedura analitikoan, laginketa egiteko 2 h inguruko proposatzen da, eta ondoren analisia egiteko, berriz, gutxienez ordubete. Beraz, bi espezieak biltzen dira, NO2 moduan finkatzen dira, eta emaitza global bakarra NOx gisa ematen da.
|
|
Disoluzioaren faktorea (Cbg z) aplikatu ondoren, berdindu egiten dira neurri alikuotako NO2 aren benetako kontzentrazioa eta burbuila garbigailuaren barnean dagoena. Burbuila garbigailuko NO2 aren pisu baliokidea kalkulatzeko, biderkatu egin behar dira NO2 aren benetako kontzentrazioa (µg/ mL) eta disoluzio biltzailearen bolumena (Vdk: normalki 50 mL edo 100 mL, gidoi honen hasieran
|
azaldu
denaren arabera).
|
|
Lehen
|
azaldu
dugun moduan, prozedura honek ez ditu desberdintzen NO a eta NO2 a, atzemandako NO guztia oxidatzen delako. Beraz, saiakuntzaren emaitzak NOx-en kontzentrazioa ematen du, hau da, CNOx (µg/ m3).
|
|
|
Azaldutako
eraldaketetan eta datuetan oinarrituta, lagindutako aire bolumen osoko nitrogeno oxidoen kontzentrazioa kalkula dezakegu:
|
|
Aireko hainbat metalen kontzentrazioak nerutzeko, orain
|
azalduko
dugun analisi metodo hau eta honen antzekoak erabiltzen dira. Kasu bakoitzean, lanpara espektrofotometriko egokia erabili behar da, eta, horrekin batera, aztertu nahi den metal jakinari dagokion uhin luzera, ekipoaren eta lanpararen fabrikatzaileak eskainitako argibideei jarraituz.
|
|
7 pausoa. Ikasgelako gainerako ikasleei
|
azaldu
lana.
|
|
– Lanei berrekin aurretik: Laneko buruak lanak egiteko prozedura
|
azaldu
behar die langileei, eta langileek azalpenak egokiro ulertu dituzten begiratu.Behar diren ekipamendu eta tresna guztiak badauden eta egoera onean diren begiratu behar da, eta instalazioa zer egoeratan dagoen ikuskatu.. Lanak egiten diren bitartean: Laneko buruak lanak zuzendu eta kontrolatu behar ditu, eta lan horien segurtasunari eragiten dioten edonolako neurriez arduratu.Lanen ezaugarriak edo hedadura handia dela-eta buruak ezin baditu berak bakarrik lanak zaindu, zainketa lanetan gaitutako langile bat edo gehiago izendatu behar ditu, eginkizun horretan lagundu diezaioten.?
|
|
Lanak hasteko egunean: Krokadura automatikoak kendu egin behar dira, instalazioak halakorik badu, eta, aurretik deskonektatu bada, instalazioa abian jartzea debekatu egin behar da harik eta laneko buruaren onespena jaso arteLan eremuan edo hartatik gertu komunikazio bideren bat jarri behar da (irratia, telefonoa eta abar), premiazko jardueretarako? Lanei berrekin aurretik: Laneko buruak lanak egiteko prozedura
|
azaldu
behar die langileei, eta langileek azalpenak egokiro ulertu dituzten begiratuBehar diren ekipamendu eta tresna guztiak badauden eta egoera onean diren begiratu behar da, eta instalazioa zer egoeratan dagoen ikuskatu. Lanak egiten diren bitartean: Laneko buruak lanak zuzendu eta kontrolatu behar ditu, eta lan horien segurtasunari eragiten dioten edonolako neurriez arduratuLanen ezaugarriak edo hedadura handia dela-eta buruak ezin baditu berak bakarrik lanak zaindu, zainketa lanetan gaitutako langile bat edo gehiago izendatu behar ditu, eginkizun horretan lagundu diezaioten?
|
|
Instalazio elektrikoei dagokienez, labur labur adierazita, kontuan izan behar dugu beti zer lan mota egin behar den eta, ondorioz, zer hondakin mota sortuko den. Hondakinen Europako zerrendak obretan sortzen diren hondakin motak
|
azaltzen
ditu, 17 atalean.
|
|
6.6 Irudikatu lur azpiko linea bat, 200 m luze dena, eta
|
azaldu
zer babes neurri erabili behar diren (norberarenak eta kolektiboak).
|
|
Instalazio elektrikoren bat egiten ari diren obraren bat bilatu (banaketa sareak, eraikinetako lotura instalazioak, kanpoko argiteriaren instalazioak eta abar). Jabeei bisita tekniko bat egiteko eskaera egin, eta instalazioa egiten ari den instalazio enpresarekin bisitak egiteko egunak eta orduak hitzartu; obraburuari eman praktikaren helburua
|
azaltzeko
txostena, obran egin beharreko lanaren azalpena, ikasleen eta irakasle arduradunaren izenak eta abar. Obrara bisitan joateko segurtasun baldintzak ezarri.
|
|
7 urratsa.
|
Azaldu
gainerako ikaskideei egindako lana.
|
|
Kontagailu edo neurketa ekipamendu baten instalazioa egitea, eta prozesuaren urratsak
|
azaltzea
.
|
|
Koordinazio egokia behar da ITC BT 08 jarraibidean
|
azaldutako
lurreko konexio eskemen multzotik instalazioan erabilitako eskemaren eta babes gailuen ezaugarrien artean.
|
|
Dokumentu horretan, ereduzko konfigurazio geometrikoko elektrodoetan oinarritutako kalkulu metodo bat
|
azaltzen
da, ZEATZBTSBEko terminologiarekin, eta diseinu prozesu hau proposatzen du:
|
|
Lehendik ere
|
azaldu
dugunez, transformazio zentroetako instalazioek gelak izaten dituzte, eta, haietako bakoitzean, instalazioa osatu behar duten elementuak jartzen dira; besteak beste: etengailu ebakigailuak, ebakigailuak, etengailu automatikoak, barra kolektoreak, neurketa transformadoreak, potentzia transformadoreak, etab.
|
|
Behe tentsioko banaketa lineetan, hainbat muntaketa mota egin daitezke. Argiago
|
azaltzeko
, muntaketa motaren arabera bereiziko ditugu:
|
|
7 pausoa. Ikasgelako gainerako ikasleei
|
azaldu
lana.
|
|
(1) Korronteak gorputzean 200 ms baino gutxiago ematen badu, aldi erasangarrian soilik has daitezke bentrikuluak fibrilatzen, eta atalaseak gainditzen badira baino ez. Bentrikuluen fibrilazioari dagokionez, irudi honek korronteak ezkerreko eskutik oinetara igarotzean eragiten dituen efektuak
|
azaltzen
ditu. Beste ibilbide batzuetarako, korronteak bihotzetik igarotzean duen eragina ere hartu behar da kontuan.
|
|
Korrontea gorputzean denbora luzeagoz badago (dozenaka segundo), korronte marka argiak
|
azaltzen
dira (babak) elektrodoaren inguruan (2 gunea).
|
|
Kontrakorik adierazi ezean, UNE 20.460 4 arauan jasotako eta
|
azaldutako
bitartekoak erabili behar dira. Hona hemen ohikoenak:
|
|
7 pausoa. Gelan, egindako lana beste ikasleei
|
azaldu
.
|
|
Banaketa sarearen instalazio prozesuari buruzko txosten bat egin. Txosten horretan, egin beharreko obra zibila
|
azaldu
behar da (lurra egokitzea, egin beharreko obra zibila, muntaketa mota, paratua edo airekoa?, euskarri motak, hormigoia, sareta, txapa?, etab.), osagarriak eta finkapenak, muntaketa faseak, kableak jartzea, kableak jartzeko erabiltzen diren makinak, kableen motak eta ezaugarriak, eskema mota, deribazioak (egiten baldin badira), etab. Ahal izanez gero, argazki erreportaje bat egin.
|
|
7 pausoa. Egindako lana ikasgelako gainerako ikasleei
|
azaldu
.
|
|
Instalazio elektriko batek eskatzen duen potentzia eta intentsitatea zehazteko prozesua hobeto ulertzeko, kalkulu hori egiteko beste modu batzuk
|
azalduko
ditugu hemen. Lehenengo, etxebizitza eraikin baten eskaerari buruzko adibidea aipatzen da; ondoren, ohiko instalazio murriztu batena, zer jarduera egiten den badakiguna, batetik, eta ez dakiguna, bestetik?; eta, azkenik, hargailu askoko instalazio baten planteamendu orokorra.
|
|
3.3
|
Azaldu
hartuneetan gehienez onartzen den tentsio jaitsiera eta hari buruzko lege testua.
|
|
3.4 Elikadura linea orokor bat instalatzeko erak
|
azaldu
.
|
|
3.6 Eraikin bateko lotura instalazioaren zatien argazkiak egin, eta ezaugarri hauek
|
azaldu
: zer urtetan eraiki zuten, birgaitu edo erreformatu den (urtea), non dagoen, zenbat etxebizitza eta lokal dituen, zer horniketa tentsioa duen, instalazioaren guztizko potentzia zein den, etab.
|
|
3.7 Ohiko eroale eta kanalizazioak deskribatzen dituzten fabrikatzaileen katalogoak aukeratu, eta bakoitzaren ezaugarriak eta aplikazioak
|
azaltzen
dituen taula baten bidez, elkarrekin alderatu.
|
|
7 pausoa. Ikasgelako gainerako ikasleei
|
azaldu
lana.
|
|
Kapitulu honetan, barneko instalazioak edo instalazio hartzaileak deskribatzen dira, hau da, eraikin bateko lotura instalazioaren jarraipena diren eta erabiltzaileen barneko erabilera puntuetaraino iristen diren instalazioak. Halaber, instalazio horiek babesteko erabiltzen diren lur konexioko sareak
|
azaltzen
dira.
|
|
Instalazio elektrikoen azterketa osatzeko, etxebizitzen barneko instalazioei buruzko oinarrizko alderdiak
|
azaltzen
dira, ATO BT 19 25 26 eta 27 arauek diotenarekin bat, baita eraikinetako segurtasun instalazioen edo lur konexioko instalazioei buruzko alderdiak ere (ATO BT 18 eta 26an deskribatzen dira).
|
|
Urtean behin edo egoera berezietan hala komeni denean, kapitulu honetan
|
azaldutako
hargune, krokadura eta ikuskapen eskubideengatik ordaindu beharreko zenbatekoak onartu edo aldatu egingo ditu gobernuak, errege dekretuz, egoki diren izapide eta txostenak egin ostean.
|
|
Estatuko Aldizkari Ofizialaren bidez, praktika aldian indarrean diren tarifa elektrikoak aurkitu. Energia fakturatzeko metodologia liburu honetan
|
azaltzen
den hori da, baina prezioak aldatu egiten dira urtean behin edo birritan. Paraninfo argitaletxearen web orrialdean ageri dira uneko bidesari tarifak, azken baliabidearen tarifak eta abar.
|
|
2 taldea. Eskatu inguruko industria enpresa bati azken sei hilabeteetako energia elektrikoaren kontsumo ordainagirien kopia bat, eta kontagailuak dauden gunera bisita egin (enpresaren administrazio arduradunarekin hitz egin, praktikaren helburua
|
azaltzen
duen txostena eman, eta zehatz azaldu zer lan egin behar den obran, zer ikaslek parte hartuko duten, zein izango den irakasle arduraduna eta abar).
|
|
2 taldea. Eskatu inguruko industria enpresa bati azken sei hilabeteetako energia elektrikoaren kontsumo ordainagirien kopia bat, eta kontagailuak dauden gunera bisita egin (enpresaren administrazio arduradunarekin hitz egin, praktikaren helburua azaltzen duen txostena eman, eta zehatz
|
azaldu
zer lan egin behar den obran, zer ikaslek parte hartuko duten, zein izango den irakasle arduraduna eta abar).
|
|
3 taldea. Eskatu inguruko zerbitzu enpresa bati azken sei hilabeteetako energia elektrikoaren kontsumo ordainagirien kopia bat, eta kontagailuak dauden gunera bisita egin (enpresaren administrazio arduradunarekin hitz egin; praktikaren helburua
|
azaltzen
duen txostena eman, eta zehatz azaldu zer lan egin behar den obran, zer ikaslek parte hartuko duten, zein izango den irakasle arduraduna eta abar).
|
|
3 taldea. Eskatu inguruko zerbitzu enpresa bati azken sei hilabeteetako energia elektrikoaren kontsumo ordainagirien kopia bat, eta kontagailuak dauden gunera bisita egin (enpresaren administrazio arduradunarekin hitz egin; praktikaren helburua azaltzen duen txostena eman, eta zehatz
|
azaldu
zer lan egin behar den obran, zer ikaslek parte hartuko duten, zein izango den irakasle arduraduna eta abar).
|
|
4 taldea. Eskatu inguruko saltoki txiki bati azken sei hilabeteetako energia elektrikoaren kontsumo ordainagirien kopia bat, eta kontagailuak dauden gunera bisita egin (enpresaren arduradunarekin hitz egin, praktikaren helburua
|
azaltzen
duen txostena eman, eta zehatz azaldu zer lan egin behar den obran, zer ikaslek parte hartuko duten, zein izango den irakasle arduraduna eta abar).
|
|
4 taldea. Eskatu inguruko saltoki txiki bati azken sei hilabeteetako energia elektrikoaren kontsumo ordainagirien kopia bat, eta kontagailuak dauden gunera bisita egin (enpresaren arduradunarekin hitz egin, praktikaren helburua azaltzen duen txostena eman, eta zehatz
|
azaldu
zer lan egin behar den obran, zer ikaslek parte hartuko duten, zein izango den irakasle arduraduna eta abar).
|
|
7 urratsa. Eskolan, gainerako ikaskideei egindako lana
|
azaldu
.
|
|
Irudi hauetan, zenbait adibide dituzue,
|
azaldu
berri diren baldintzen argigarri:
|
|
Korronte harguneetako base guztiek lurrarekiko kontaktua izan behar dute, eta kontaktu horrek arestian
|
azaldutako
ekipotentzialtasun eroalera konektatuta egon behar du.
|
|
Atal honetan, obretan lanean diharduten langileek, jardunean direla, bete beharreko prebentzio arau ohikoenak
|
azalduko
dira.
|
|
1 Transistore bipolarren motak eta haiei dagozkien ikurrak
|
azaldu
.
|
|
3 Nola ezagutu daitezke transistore bipolarren terminalak? Prozesu hori
|
azaldu
BD137rako eta haren osagarri den BD138rako.
|
|
14
|
Azaldu
nola diharduen muntaketak, kargan aldaketak jazotzen direnean.
|
|
1 Zergatik hondatzen dira transistoreak? Arrazoi maizkoenak
|
azaldu
.
|
|
5 Zer muntaketatan dago Q1 transistorea? Muntaketa horren ezaugarriak
|
azaldu
.
|
|
4 Lortutako emaitzak aintzat hartuta,
|
azaldu
egonkorgailuaren portaera.
|
|
1
|
Azaldu
transistore bipolarren motak eta haiei dagozkien ikurrak.
|
|
Basea aurkitzeko aurreko atalean
|
azaldutako
metodoa baliatuta, transistorea eratzen duten bi diodoen egoera egiaztatzen dakigu dagoeneko.
|
|
14
|
Azaldu
nola diharduen muntaketak, kargan aldaketak jazotzen direnean.
|
|
1 Zergatik hondatzen dira transistoreak? Arrazoi maizkoenak
|
azaldu
.
|
|
5 Zer muntaketatan dago Q1 transistorea? Muntaketa horren ezaugarriak
|
azaldu
.
|
|
2 Lortutako emaitzak aintzat hartuta,
|
azaldu
egonkorgailuaren portaera.
|
|
4 Zirkuitu horren karga zuzena
|
azaldu
eta marraztu.
|
|
9 Konfigurazio horren portaera
|
azaldu
.
|
|
5
|
Azaldu
zer geratzen den zirkuitu bakoitzean, polarizazio zirkuitu bakoitzarekin transistorean tenperatura igotzen denean.
|
|
4 Zirkuitu horren karga zuzena
|
azaldu
eta marraztu.
|
|
9 Konfigurazio horren portaera
|
azaldu
.
|
|
5
|
Azaldu
zer gertatzen den zirkuitu bakoitzean, polarizazio zirkuitu bakoitzarekin transistorean tenperatura igotzen denean.
|
|
2
|
Azaldu
potentzia anplifikatzeko etapen sailkapena.
|
|
1 Aztertu 18.2 irudiko eskeman
|
azaltzen
den batugailu ez alderantzikatzailearen funtzionamendua.
|
|
1 Aztertu 19.2 irudiko eskeman
|
azaltzen
den batugailu kengailuaren jardunbidea.
|
|
1 Aztertu 19.2 irudiko eskeman
|
azaltzen
den batugailu, kengailuaren funtzionamendua.
|
|
Kasu bakoitzean, Vi eta Vo ren balioak apuntatu. Emaitzak
|
azaldu
.
|
|
5
|
Azaldu
zirkuituaren jardunbidea lortutako seinaleen bidez.
|
|
12 Polimetroaren bidez diodoaren egoera egiazta daiteke? Nola egin behar den
|
azaldu
eta egiaztatu.
|
|
4
|
Azaldu
muntaketa horrek aurreko artezgailuekin alderatuta dituen abantailak eta eragozpenak.
|
|
LEDak txandaka nola pizten diren eta egoera bakoitzean zenbat denbora ematen duten behatu. V2ren maiztasuna 100 Hz era pixkanaka handitu, eta pizte sekuentzia behatu eta
|
azaldu
.
|
|
2
|
Azaldu
anplifikadore operazionalaren osaera.
|
|
Ezaugarrien orrian
|
azaltzen
den moduan, DIP kapsula batean 4 anplifikadore operazional dituen txipa delako.
|
|
LEDak txandaka nola pizten diren eta egoera bakoitzean zenbat denbora ematen duten behatu. V2ren maiztasuna 100 Hz era pixkanaka areagotu, eta pizte sekuentzia behatu eta
|
azaldu
.
|
|
2
|
Azaldu
anplifikadore operazionalaren osaera.
|
|
3 Eraiki 11.2 irudian
|
azaldutako
bi etapako anplifikadorea; aztertu, eta aurkitu haren maiztasun erantzunaren kurba.
|
|
Piztuta daude beti?
|
Azaldu
zer gertatzen den.
|
|
3 Muntatu 12.4 irudian
|
azaltzen
den zerra hortz formako seinalea, sortze duen zirkuitua.
|
|
Piztuta daude beti?
|
Azaldu
zer gertatzen den.
|
|
egoera anomaloa da, itxura batean, une bakoitzean transistoreetako batek bakarrik aritu behar duelako eroaten. Hori, baina, ez da horrela; izan ere, 3 atalean
|
azaldu
dugun horixe gertatzen da; alegia, horren azkar aritzen dira keinuka, non begiak ezin baitu keinurik hauteman.
|
|
Zer egoeratan dago ekipamendua piztutakoan? Zer nolako portaera duen
|
azaldu
labur labur.
|
|
2
|
Azaldu
zer portaera duen zirkuituak Q2ren basean behar besteko anplitudea duen bulkada positiboa aplikatzen denean.
|
|
2 Aztertu 13.2 irudian
|
azaltzen
den zirkuitu tenporizadorea.
|
|
Zer egoeratan dago ekipamendua piztutakoan? Zer nolako portaera duen
|
azaldu
labur labur.
|
|
2
|
Azaldu
zer portaera duen zirkuituak Q2ren basean behar besteko anplitudea duen bulkada positiboa aplikatzen denean.
|
|
Zer egoeratan dago zirkuitua ekipamendua piztu ahala? Zer nolako portaera duen
|
azaldu
labur labur.
|
|
4 Aurreko atala hirugarrenez errepikatu. Zer gertatzen den
|
azaldu
.
|
|
2
|
Azaldu
potentzia anplifikatzeko etapen sailkapena.
|
|
2 Kontrafaseko eta simetria osagarriko push pull anplifikadoreen arteko aldeak
|
azaldu
.
|
|
14 Egindako neurketei erreparatuta,
|
azaldu
ea potentziarik kontsumitzen den sarrera seinalerik gabe.
|
|
3 Eraiki 11.2 irudian
|
azaldutako
bi etapako anplifikadorea; aztertu, eta haren maiztasun erantzunaren kurba aurkitu.
|
|
2 Kontrafaseko eta simetria osagarriko push pull anplifikadoreen arteko aldeak
|
azaldu
.
|
|
13 Egindako neurketak ikusita,
|
azaldu
ea potentziarik kontsumitzen den sarrera seinalerik gabe.
|
|
Zer egoeratan dago ekipamendua piztutakoan? Zer nolako portaera duen
|
azaldu
labur labur.
|
|
4 Hirugarrenez, aurreko atala errepikatu. Zer gertatu den
|
azaldu
.
|
|
2
|
Azaldu
zer efektu duen maiztasunak diodoan.
|
|
5
|
Azaldu
zirkuituaren jardunbidea lortutako seinaleen bidez.
|
|
12 Polimetroaren bidez diodoaren egoera egiazta daiteke?
|
Azaldu
ezazu nola egin behar den, eta egiaztatu ezazu.
|