2011
|
|
Partikula zenbat eta txikiagoa izan, orduan eta kaltegarriagoa da osasunerako. Partikulen sailkapena era honetan
|
eman
daiteke:
|
|
Emaitzen desbideratzeak ezabatzeko, komeni da zutabetik igaroaraztea laginaren 1,0 µL ko dosi bat baino gehiago; batetik besterako denbora tartea
|
eman
da.
|
|
Bentzeno kantitate hori (p2 edo analizatzeko laginaren 100 mL-tan dagoena) lagindutako airetik erauzitakoa da (Vlk, hau da, aire bolumena, laginketako kondizioetan, m3 tan neurtua). Aireko bentzeno kontzentrazioa adierazteko, berriz, substantzia horren bolumena Nm3 tan
|
eman
behar da. Eta, horretarako, aire laginaren bolumena, gasometroan neurtutakoa, laginketako kondizioetara ekarri behar da:
|
|
Sarrerari amaiera emateko, eskerrak
|
eman
nahi dizkiot idazlan hau zuzendu duen irakasle eta lagunari, Iñaki Mozos Muxika jaunari. Iñakik eskainitako lanari, denborari eta aholkuei esker gauzatu da laborategiko eskuliburu hau.
|
|
Kontzentrazioa µg/ m3 tan
|
eman
behar baldin bada, aurreko emaitza 103z biderkatu behar da
|
|
Datu horietatik abiatuz, absorbantzia vs kontzentrazioa kalibrazio zuzena marraztu behar da. Absorbantzia handiena zuriak
|
eman
behar du (alegia, zuriak du kolore intentsitate handiena); hori dela eta, kalibrazio zuzenaren malda negatiboa da. Kontuan izan behar da ezen marra hau baliagarria dela SO2 kontzentrazioaren tarte jakin honetarako:
|
|
Laborategian, tratamendu bera
|
eman
behar zaie laginketan erabilitako iragazpaperari eta hura bezalako beste iragazpaper bati. Azken iragazki huts horretatik lortzen da zuria.
|
|
Materialak sartzeko bideek, berriz, egokiak izan behar dute transformadoreak eta zentroko gainerako elementu astunak kamioiez lokaleraino garraiatzeko. Zentro mota horiek jartzeko lekua aukeratzean, kontuan izan behar da aukera
|
eman
behar duela aurreikusitako lurpeko kanalizazio guztiak bide publikoen edo zerbitzu galerien bidez ezartzeko.
|
|
Igogailu gela. Kasu batzuetan, beharrezkoa izaten da horrelako gelak instalatzea, kableak gela guztietako barra kolektorera irits daitezen, eta, hala, babes mekaniko handiagoa
|
eman
ahal dakien gela horiei. Batzuek lur konexioko ebakigailua izaten dute (beste batzuek, ez), eta tentsioa dagoela adierazten duten seinaleztapen argiak jartzea gomendatzen da.
|
|
Isolamendua hondatu edo desagertzen den puntuan, zenbait helize bira (aurrerantz eta atzerantz)
|
eman
behar zaizkio zintari, estaldura egoki geratu arte. Normalean, zintaztatzeko, 2/ 3 eta% 50 eraino murriztu arte luzatu behar da zinta, marken arabera?, eta, bira bakoitzean, zintaren erdia, gutxi gorabehera, gainjarri behar zaio hurrengoari.
|
|
Obra amaitu ondoren, aplikatzekoak diren baldintza teknikoak eta arau baldintzak betetzen diren begiratu behar du EHEk. Instalazioak oinarrizko dokumentuan edo proiektuan adierazitako hutsune teknikoetakoren bat badu, ez zaio adostasunik
|
eman
behar.
|
|
Nolanahi dela ere, instalazioari adostasuna
|
eman
ahal izateko, bezeroak edo sustatzaileak dokumentazio hau entregatu behar du:
|
|
Lur konexioko instalazioaren bidez, lurraren inguruko instalazio, eraikin eta azaleretan ez du agertu behar potentzial diferentzia arriskutsurik, eta, aldi berean, aukera
|
eman
behar du akats korronteak eta jatorri atmosferikoko deskargak lurretik pasatzeko.
|
|
Lur harguneen instalazioen segurtasunak duen garrantzia dela eta, instalazioari alta
|
eman
eta martxan jarri baino lehen, obra zuzendariak edo instalatzaileak aztertu behar du.
|
|
Hodi horien diametro izendatuak aukera
|
eman
behar du, behar izanez gero, elikadura linea orokorraren ebakidura% 100 handitzeko.
|
|
Babes hodi eta kanalen ebakidura izendatuak aukera
|
eman
behar du hasieran instalatutako eroaleen ebakidura% 100 handitzeko. Aipaturiko instalazio kondizioetan, banakako instalazioetako hodien kanpoko diametro izendatuek 32 mm-koak izan behar dute, gutxienez.
|
|
Instalazio elektrikoren bat egiten ari diren obraren bat bilatu (banaketa sareak, eraikinetako lotura instalazioak, kanpoko argiteriaren instalazioak eta abar). Jabeei bisita tekniko bat egiteko eskaera egin, eta instalazioa egiten ari den instalazio enpresarekin bisitak egiteko egunak eta orduak hitzartu; obraburuari
|
eman
praktikaren helburua azaltzeko txostena, obran egin beharreko lanaren azalpena, ikasleen eta irakasle arduradunaren izenak eta abar. Obrara bisitan joateko segurtasun baldintzak ezarri.
|
|
Egoera errotik aldatu zen 2008ko uztailean, goi tentsioko tarifak kendu zituztenean, eta 2009 urtean
|
eman
zitzaion prozesuari buru, tarifak guztiz desagertu zirenean.
|
|
Beti egongo da baten bat behin behineko egoera horretan, beti egongo baita azken baliabidearen tarifa edukitzeko eskubiderik izan ez eta uneren batean enpresa merkaturatzaile batekin kontratua indarrean ere ez duten kontsumitzaileak. Bezero horiek azken baliabidearen enpresa merkaturatzaileren batek hornitu behar ditu, prezio disuasiozkoetan eta geroz eta handiagoetan, bezeroek ahalik eta denbora laburrena
|
eman
dezaten egoera horretan.
|
|
Kontsumitzaileek dagoeneko gizarte bonua edukitzeko eskubidea ematen dieten baldintzak betetzen ez badituzte, hilabeteko epean
|
eman
behar dute egoera horren berri. Bestela,% 10eko igoera ezarri ahal zaie fakturazioan, zehapen modura.
|
|
Gure emazteei (Maria Paz eta Maria Pilar) eta gure seme alabei (Maria Victoria, Miguel, Carlos, David, María, Santiago eta Miguel) eskaintzen diegu lan hau. Laguntza, elkarlana, parte hartzea, adorea eta beste hainbat bertute ikasi ditugu haiengandik, eta eskerrak ematen dizkiegu, lan hau egiten
|
eman
dugun denbora guztian gurekin hain ulerbera izateagatik.
|
|
Bihotzez eskerrak
|
eman
nahi dizkiegu lan hau egiten lagundu diguten sektore elektrikoko pertsona eta enpresa guztiei, modu erabat desinteresatuan beren hondar alea jarri baitute instalazio eta muntaia elektrikoen arloko lanpostuetan arituko diren etorkizuneko teknikariak eta langileak prestatzeko eta prestakuntza hori errealagoa eta osoagoa izateko. Haien laguntzarik gabe, ezinezkoa izango zen lan hau egitea.
|
|
María Victoria Sanz Blascori eta Santiago Toledano Olmedari, ordenagailuek
|
eman
dizkiguten arazo informatikoetatik etengabe atera gaituztelako (beste batzuetan bezala, ez ditugu horrelako arazo gutxi izan).
|
|
...nán, Pedro Castellano Matas, Lisardo Recio Maillo, Agustín Martín Serrano, Alfonso García, Javier Aparicio, José Antonio Ruiz López, Alfredo Fernández Lopesino, Nicolás Martínez Cebrián, Mario Sánchez Corral, Juan Antonio Vadillo eta Luis Ángel Pascuali, instalazio elektrikoei buruzko ezagutzak jaso eta zabaldu nahi dituen ororentzat liburua nahikoa grafikoa eta erakargarria izan zedin
|
eman
dizkiguten ideia, aholku eta informazio teknikoengatik.
|
|
Instalazio ororen mantentze jardueren erregistroaren bi ale egin behar dira, eta kopia bat instalazioaren titularrari
|
eman
. Dokumentuok gutxienez bost urtez gorde behar dira, dagokion mantentze jarduera egiten den datatik kontatzen hasita.
|
|
3 pausoa. ...refabrikatu bat instalatzeko egiten ari diren obra bat aurkitu, eta jabeari eskatu, muntatzen ari diren bitartean, bisita tekniko bat egiteko (instalazioaren jabeari bisita bat eskatu, muntaia egiten duen instalazio enpresarekin hitz egin, bisita eguna eta, ordua zehaztu, praktikaren helburua eta obran egin beharreko lana, ikasleen izenak, irakasle arduradunaren izenak... agertzen diren txostena
|
eman
obrako nagusiari). Obrara egindako bisitan bete beharreko segurtasun baldintzak zehaztu.
|
|
1 taldea. Lurpeko banaketa sare bat instalatzen ari diren obra bat aurkitu eta jabeari (enpresa elektrikoa, jabetza partikulara, etab.) bisita tekniko bat eskatu banaketa sarea instalatzen duten garaian (instalazioaren jabeari bisita bat eskatu, muntaketa egiten duen enpresa instalatzailearekin elkarrizketa bat egin, bisitaren eguna eta ordua zehaztu, eta obraburuari txosten bat
|
eman
, datu hauekin: praktikaren helburua eta obran egin beharreko lanaren xehetasuna, ikasleen eta irakasle arduradunaren izen abizenak, etab.). Obrarako bisitan bete beharreko segurtasun baldintzak zehaztu.
|
|
2 taldea. Airetiko banaketa sare bat instalatzen ari diren obra bat aurkitu eta jabeari (enpresa elektrikoa, jabetza partikulara, etab.) bisita tekniko bat eskatu banaketa sarea instalatzen duten garairako (instalazioaren jabeari bisita bat eskatu, muntaketa egiten duen enpresa instalatzailearekin elkarrizketa bat egin, bisitaren eguna eta ordua zehaztu, eta obraburuari txosten bat
|
eman
, datu hauekin: praktikaren helburua eta obran egin beharreko lanaren xehetasuna, ikasleen eta irakasle arduradunaren izen abizenak, etab.). Obrarako bisitan bete beharreko segurtasun baldintzak zehaztu.
|
|
Bigarren pausoa: taldeak zerbitzua
|
eman
behar dion etxebizitza mota aukeratu, 3.4 taularekin bat.
|
|
Lehenik eta behin, koadroaren egoera definitu behar da, eta, ondoren, pauso hauek
|
eman
:
|
|
3.2 ELO obrako hodi edo konduktuen barruan instalatzen denean, kanalizazio horren diametroak aukera
|
eman
behar du eroaleen ebakidura proportzio honetan handitzeko.
|
|
Bezeroa elektrizitatez hornitu edo ordura arteko hornidura hedatu behar duen enpresa banatzaileak behar diren azpiegitura elektriko guztiak egin behar ditu, hornidura orube izaerako hiri lurzoruan
|
eman
behar bada, betiere honako baldintza hauek betez:
|
|
2 taldea. Eskatu inguruko industria enpresa bati azken sei hilabeteetako energia elektrikoaren kontsumo ordainagirien kopia bat, eta kontagailuak dauden gunera bisita egin (enpresaren administrazio arduradunarekin hitz egin, praktikaren helburua azaltzen duen txostena
|
eman
, eta zehatz azaldu zer lan egin behar den obran, zer ikaslek parte hartuko duten, zein izango den irakasle arduraduna eta abar).
|
|
3 taldea. Eskatu inguruko zerbitzu enpresa bati azken sei hilabeteetako energia elektrikoaren kontsumo ordainagirien kopia bat, eta kontagailuak dauden gunera bisita egin (enpresaren administrazio arduradunarekin hitz egin; praktikaren helburua azaltzen duen txostena
|
eman
, eta zehatz azaldu zer lan egin behar den obran, zer ikaslek parte hartuko duten, zein izango den irakasle arduraduna eta abar).
|
|
4 taldea. Eskatu inguruko saltoki txiki bati azken sei hilabeteetako energia elektrikoaren kontsumo ordainagirien kopia bat, eta kontagailuak dauden gunera bisita egin (enpresaren arduradunarekin hitz egin, praktikaren helburua azaltzen duen txostena
|
eman
, eta zehatz azaldu zer lan egin behar den obran, zer ikaslek parte hartuko duten, zein izango den irakasle arduraduna eta abar).
|
|
8 urratsa. Energia elektrikoaren ordainagiriak
|
eman
dizkigun enpresari lanaren kopia bat eta eskerrak emateko gutun bat bidali.
|
|
A motako anplifikadoreak sarrerako seinalea bezalakoxe seinalea
|
eman
behar du irteeran, baina anplikatuta eta betiere distortsiorik gabe. Horretarako, funtzionamendu puntu estatikoak karga zuzenaren erdian egon behar du, eta ahalik eta ibiltarte handiena eman behar dio seinaleari, eta horretarakoxe doitu behar da doigailua VCE= Vcc/ 2 izan arte, aurreko praktikan erakutsi den legez.
|
|
A motako anplifikadoreak sarrerako seinalea bezalakoxe seinalea eman behar du irteeran, baina anplikatuta eta betiere distortsiorik gabe. Horretarako, funtzionamendu puntu estatikoak karga zuzenaren erdian egon behar du, eta ahalik eta ibiltarte handiena
|
eman
behar dio seinaleari, eta horretarakoxe doitu behar da doigailua VCE= Vcc/ 2 izan arte, aurreko praktikan erakutsi den legez.
|
|
Ekipamendua jasotakoan, garraioan inolako kalterik izan ez duela egiaztatu behar da lehenik. Kalterik hautemanez gero, ekipamenduaren jabeak edo erabiltzaileak berehala
|
eman
die kalte horien berri bai fabrikatzaileari bai garraiatzaileari.
|
|
3 Ezker behealdea. Seiehun puntuko protoboard txartela dago han, erabiltzaileak
|
eman
zaizkion osagaiekin muntaketa lanak egin ditzan.
|
|
Egoera bakoitzean
|
eman
beharreko denborari dagokionez, biegonkorra kanpoko desarren maiztasunaren mende baino ez dago; monoegonkorrean, desarra bulkaden araberakoa da egoera egonkorrean emango duen denbora, eta kondentsadore baten gaitasunaren araberakoa, berriz, egoera ezegonkorrean emango duen denbora. Astablean, azkenik, kondentsadoreen araberakoa da egoera bakoitzean emango duen denbora.
|
|
Transistorearen baseari, bulkada ez zaio zuzenean
|
eman
behar, erresistentzia baten bidez baizik.
|
|
Etapa horrek egiteko bikoitza du: izan ere, kargari ahalik eta potentzia handiena
|
eman
behar dio, eta inpedantziak egokitu behar ditu horretarako.
|
|
4 Nola
|
eman
daiteke zenbaki negatibo bat sistema bitarrean?
|
|
4 Nola
|
eman
daiteke zenbaki negatibo bat sistema bitarrean?
|
|
Hiru eratan
|
eman
daiteke zenbaki negatibo bat sistema bitarrean: balio absolutua eta zeinua, bateko osagarriaren hitzarmenaren bidez eta biko osagarriaren hitzarmenaren bidez.
|
|
3 Nola
|
eman
daiteke zenbaki negatibo bat BCDn?
|
|
3 Nola
|
eman
daiteke zenbaki negatibo bat BCDn?
|
|
12 Zer ezberdintasun dago taula honen eta aurrekoaren artean, hots, orain arte probatutako bi zirkuituek
|
eman
dizkiguten datuen artean?
|
|
12 Zer ezberdintasun dago taula honen eta aurrekoaren artean, hots, orain arte probatutako bi zirkuituek
|
eman
dizkiguten datuen artean?
|
|
4 Aipatu beste kapsula mota batzuk, THD erakoak nahiz SMD erakoak. Siglen esanahia
|
eman
.
|
|
2 Muntatu, protoboard aren gainean, 3 irudian ageri den zirkuitua, eta, gero,
|
eman
tentsioa ekipoari.
|
|
7 LEDaren tentsioaren eta korrontearen balioak jakinda,
|
eman
ezazu erresistentzia mugatzailea kalkulatzeko formula. Zer gertatuko litzateke zirkuituan erresistentzia hori kenduko bagenu?
|
|
2 Protoboard aren gainean, 3 irudian ageri den zirkuitua muntatu, eta, gero, tentsioa
|
eman
ekipoari.
|
|
7 LEDaren tentsioaren eta korrontearen balioak jakinda,
|
eman
ezazu erresistentzia mugatzailea kalkulatzeko formula. Zer gertatuko litzateke zirkuituan, erresistentzia hori kenduko bagenu?
|
|
–Genevako Aldarrikapena deritzon Haurraren Eskubideen Aldarrikapen honen bitartez, nazio guztietako gizon emakumeek, gizateriak haurrari duen onena
|
eman
behar diola onartuz, betebehar hauek aldarrikatu eta onartzen dituzte, arraza, nazionalitate edo sinesmen guztien gainetik:
|
|
1 Normal garatzeko baldintzak
|
eman
behar zaizkio haurrari, ikuspegi materialetik eta espiritualetik.
|
|
2 Gose den haurrari jaten
|
eman
behar zaio, gaixorik dagoen haurra artatu egin behar da, adimen urriko haurrari lagundu egin behar zaio, egokitu gabeko haurra errotu egin behar da, eta umezurtza eta haur abandonatua hartu egin behar dira, eta lagundu egin behar zaie.
|
|
Dokumentu horrek hitzaurrea eta 10 artikulu ditu. Hitzaurrean adierazten da gizarteak babesa eta eskubideak
|
eman
behar dizkiela haurrei, eta gobernu nazionalei eskatzen die eskubide horiek onartzeko eta, neurri legegileak ateraz, beren araudietan sartzeko. Artikuluetan zehazten dira eskubide horiek.
|
|
–Gizateriak haurrari
|
eman
diezaiokeen onena eman behar diola kontuan hartuz, Haurraren Eskubideen Aldarrikapen hau egiten du, haurrak haurtzaro zoriontsua izan dezan eta, bere onerako eta gizartearen onerako, aldarrikapenean adierazten diren eskubideak eta askatasunak izan ditzan, eta gurasoei, gizon eta emakumeei indibidualki, erakunde partikularrei, tokiko agintariei eta gobernu nazionalei eskatzen die eskubide horiek o...
|
|
–Gizateriak haurrari eman diezaiokeen onena
|
eman
behar diola kontuan hartuz, Haurraren Eskubideen Aldarrikapen hau egiten du, haurrak haurtzaro zoriontsua izan dezan eta, bere onerako eta gizartearen onerako, aldarrikapenean adierazten diren eskubideak eta askatasunak izan ditzan, eta gurasoei, gizon eta emakumeei indibidualki, erakunde partikularrei, tokiko agintariei eta gobernu nazionalei eskatzen die eskubide horiek onartzeko eta haiek bete...
|
|
2 artikulua. Haurrak babes berezia izan behar du, bai eta aukerak eta zerbitzuak ere; horiek guztiak legeak eta beste baliabide batzuek
|
eman
behar dizkiote, fisikoki, mentalki, moralki, espiritualki eta sozialki gara dadin modu osasungarri eta normalean, askatasunez eta duintasunez. Xede hori duten legeak aldarrikatzean, haurraren interes gorena hartu behar da kontuan nagusiki.
|
|
Haurrak gizarte segurantzaren onurak izan behar ditu. Osasun onean hazteko eta garatzeko eskubidea du; xede horretarako, zaintza bereziak eta jaio aurreko eta osteko arreta
|
eman
behar zaizkie bai haurrari, bai bere amari. Haurrak elikadura, etxebizitza, jolas eta mediku zerbitzu egokiak izateko eskubidea du.
|
|
Haurrak hezkuntza jasotzeko eskubidea du; hezkuntza hori, oinarrizko etapetan behintzat, doakoa eta derrigorrezkoa izan behar du. Bere kultura orokorra sustatuko duen hezkuntza
|
eman
behar zaio, eta hezkuntza horrek aukera eman behar dio, aukera berdintasuneko egoeretan, bere gaitasunak, adimena eta erantzukizun moral eta soziala garatzeko, eta gizarteko kide baliagarria izatera iristeko.
|
|
Haurrak hezkuntza jasotzeko eskubidea du; hezkuntza hori, oinarrizko etapetan behintzat, doakoa eta derrigorrezkoa izan behar du. Bere kultura orokorra sustatuko duen hezkuntza eman behar zaio, eta hezkuntza horrek aukera
|
eman
behar dio, aukera berdintasuneko egoeretan, bere gaitasunak, adimena eta erantzukizun moral eta soziala garatzeko, eta gizarteko kide baliagarria izatera iristeko.
|
|
22 artikulua. Haur errefuxiatuen egoera arautzen du; haiei babes berezia
|
eman
behar zaie.
|
|
Justizia babesteko eta zaintzeko eskubidea aitortzen du, eskubideak benetan gauzatzea bermatzeko: . Pertsona guztiek eskubidea dute epaileek eta auzitegiek benetan babes
|
eman
diezaieten beren eskubide eta interes legitimoen erabileran, eta ezein kasutan ezin gertatuko da defentsa gabeziarik.?.
|
|
3 Gurasoek era guztietako laguntza
|
eman
behar diete seme alabei, ezkontzakoak izan zein ezkontzaz kanpokoak, adingabe diren bitartean eta, orobat, legez hala dagokien gainerako kasuetan.
|
|
Tutoretza arrazoi hauengatik iraungitzen da: adingabea emantzipatu egin delako, adoptatu egin dutelako, hil egin delako, gurasoek guraso ahala berreskuratu dutelako edo ebazpen judizial batek amaiera
|
eman
diolako tutoretza eragin zuen ezintasunari.
|
|
Legearen arabera, adingabe bat arrisku edo babesgabetasun egoeran ikusten duen pertsona orok berehalako laguntza
|
eman
behar dio, eta gertakariaren berri eman behar dio autoritateari edo haren hurbileneko agenteei. Era berean, berariaz aurreikusten da herritarrek agintari publiko eskudunei jakinarazi behar dietela adingabeak ohiz edo arrazoirik gabe huts egiten duela eskola.
|
|
Legearen arabera, adingabe bat arrisku edo babesgabetasun egoeran ikusten duen pertsona orok berehalako laguntza eman behar dio, eta gertakariaren berri
|
eman
behar dio autoritateari edo haren hurbileneko agenteei. Era berean, berariaz aurreikusten da herritarrek agintari publiko eskudunei jakinarazi behar dietela adingabeak ohiz edo arrazoirik gabe huts egiten duela eskola.
|
|
Horrez gain, bere zaintzapean edo tutoretzapean adingabeak dituen erakunde publikoak haien egoeraren berri
|
eman
die gurasoei, tutoreei edo zaintzaileei, baldin eta ebazpen judizial batek ez badu debekatzen.
|
|
Garapen pertsonala. Familiak indibidualki garatzeko aukera
|
eman
behar dio bere kide bakoitzari, etorkizunean kide horiek beren familia propioa eratu dezaten. Jatorrizko familian bizitako esperientziek familia unitate berriak eratzeko jarraibide gisa balio diote pertsonari.
|
|
Denboraldi horretan izaten dira borroka gehien gurasoen eta seme alaben artean. Etapa horretan, gurasoek ez dituzte dagoeneko seme alabak menderatu behar (hori, ordea, beharrezkoa da bizitzako lehen hamar urteetan), eta harreman simetrikoak sortu behar dira; hala, aitaren autoritateak saihestu egin behar du belaunaldien artean hainbeste aldiz gertatzen den koska, eta seme alaba nerabeari autonomia lortzeko aukera
|
eman
behar dio.
|
|
Krisia da pertsona bati eragiten dion desoreka mota bat, eta bere gaitasun propioak martxan jartzea oztopatzen dion estres egoera bat eragiten diona. Ondorioz, baliteke krisi egoeran dauden pertsonak gai ez izatea eta arazoari konponbide bat aurkitzeko aukera
|
eman
diezaioketen baliabideak eta beren gaitasun propioak abian jartzeko. Une horretan dute beren egoerari aurre egiten lagunduko dien kanpoko esku hartze bat.
|
|
Egoera horren eraginez, pertsona hori zaindu eta hari arreta
|
eman
beharrean gertatzen da familia. Arazo larrienak agertzen dira oso arreta espezializatua behar denean, eta hura ezin denean ordeztu.
|
|
seme alabak txikiak, nerabezaro aurrekoak edo nerabeak izan.Belaunaldien arteko elkartasuna. Kide zaharrei arreta emateak ere familiako krisiak eragiten ditu; izan ere, familiako ohiko erantzukizunak betetzeaz gain, adineko pertsonei arreta eta laguntza
|
eman
behar zaizkie. Egoera hori larriagotu egin daiteke pertsona horiek gaixotasun edo minusbaliotasunen bat baldin badute, eta, hortaz, arreta handiagoa behar baldin badute.
|
|
Ezkontide edo izatezko bikote goiztiarrek osatzen dute. Beren gaztetasunak ez die aukerarik
|
eman
familia bat hasteko eta mantentzeko adina baliabide ekonomiko izateko, eta are gutxiago etxebizitza duin bat lortzeko eta mantentzeko.
|
|
Bideratzeak, pertsona fisikoki mugitzeaz gain, haren tratamendua beste erakunde bateko beste profesional bati eskualdatzea dakar. Bideratze bat egiten denean, informazio guztia
|
eman
behar da, txosten batekin batera; txosten horretan, esku hartzearen hasieratik gertatutako ekintza guztiek agertu behar dute.
|
|
–1 Kasuan kasuko lurraldean adingabeen babesaz arduratzen den herri erakundeak antzematen badu adingabea babesgabezia egoeran izan daitekeela, orduan, erakunde horrek lege aginduz adingabearen gaineko tutoretza du, eta beharrezkoak diren babes neurriak hartu behar ditu, adingabe hori zaintzeko. Berrogeita zortzi orduko epearen barruan, herri erakundeak horren berri
|
eman
behar dio Fiskaltzari, eta, legezko forma erabiliz, jakinarazpena egin behar die guraso, tutore edo zaintzaileei. Jakinarazpena egitean, guraso, tutore edo zaintzaileei informazioa eman behar zaie, Administrazioaren esku hartzea eragin duten arrazoiei buruz eta kasuan kasuan hartutako erabakiak izan ditzakeen ondoreei buruz; ahal izanez gero, informazioa beraien aurrean, eta modu argi eta ulergarrian eman behar da.
|
|
Berrogeita zortzi orduko epearen barruan, herri erakundeak horren berri eman behar dio Fiskaltzari, eta, legezko forma erabiliz, jakinarazpena egin behar die guraso, tutore edo zaintzaileei. Jakinarazpena egitean, guraso, tutore edo zaintzaileei informazioa
|
eman
behar zaie, Administrazioaren esku hartzea eragin duten arrazoiei buruz eta kasuan kasuan hartutako erabakiak izan ditzakeen ondoreei buruz; ahal izanez gero, informazioa beraien aurrean, eta modu argi eta ulergarrian eman behar da. [...] Herri erakundeak berari eratxikitako tutoretza bereganatzen duenean, eten egiten da guraso ahala edo tutoretza arrunta?.
|
|
Berrogeita zortzi orduko epearen barruan, herri erakundeak horren berri eman behar dio Fiskaltzari, eta, legezko forma erabiliz, jakinarazpena egin behar die guraso, tutore edo zaintzaileei. Jakinarazpena egitean, guraso, tutore edo zaintzaileei informazioa eman behar zaie, Administrazioaren esku hartzea eragin duten arrazoiei buruz eta kasuan kasuan hartutako erabakiak izan ditzakeen ondoreei buruz; ahal izanez gero, informazioa beraien aurrean, eta modu argi eta ulergarrian
|
eman
behar da. [...] Herri erakundeak berari eratxikitako tutoretza bereganatzen duenean, eten egiten da guraso ahala edo tutoretza arrunta?.
|
|
HAURTZAROA 3Haurtzaroaren kontzepturako hurbilketa 4Haurtzaroari historian zehar
|
eman
zaion arreta 5Haurtzaroari buruzko pentsaera antzinako munduan 5Erdi Aroa eta Errenazimendua 6Ilustraziotik XX. mendera 6Haurrenganako arretarekin lotutako nazioarteko erakundeak 8Erakunde ofizialak edo gobernu erakundea 9Gobernuz kanpoko erakundeak 11Haurren eskubideen nazioarteko esparrua 12Genevako Aldarrikapena 12Haurraren Eskubideen Aldarrikapena 13Haurraren Eskubideen Hitzarmena 15Haurren e...
|
|
1.2 Haurtzaroari historian zehar
|
eman
zaion arreta
|
|
Ekarpen horiek beranduago berreskuratu zituzten, besteak beste, J. H. Pestalozzik() eta F. Fröbel ek(). Pestalozzik bere bizitzako zati handi bat
|
eman
zuen gaur egun, arrisku sozialeko haurtzaro, deituko geniokeena ikasten eta hari arreta ematen.
|
|
1.2 irudia. Haurrei ez zaie beti berariazko arreta
|
eman
.
|
|
Migrazio prozesuek familiengan eragiten duten inpaktu emozionaletik eta horrek haien seme alabengan izan ditzakeen ondorioetatik etorritako premia afektibo eta emozionalei arreta
|
eman
behar zaie.
|
|
Gainera, hileta errituen berri
|
eman
behar zaio: hiletara joan nahi badu, bere borondatea errespetatu behar da.
|
|
Komeni da hezitzaileak beste haurrei azaltzea zergatik falta den haien gelakidea, eta heriotzaz hitz egitea hura itzuli baino lehen. Berriro eskolara itzultzen denean, haurraren hezitzaileak berehala transmititu behar dio bere laguntza eta gela guztiarena, haren sentimenduei babesa
|
eman
behar die, eta gelan jolastera eta haren bizitza normalizatzera bultzatu behar du.
|
|
Era berean, bere babesa eta laguntza
|
eman
behar dizkio haurrari, sendotze prozesuan dituen ohitura batzuetan atzera egingo balu, baliteke galtzetan pixa egitea, mukiak ez garbitzea??. Familiaren laguntzarekin, eta maitasunez eta kontu handiz, ohitura horiek berriro hartzera bultzatu behar da, eta gertaera horiek behin eta berriz gertatzeagatik beste haurrek barre egitea saihestu behar da.
|
|
Talde bakoitzak bere agenda diseinua sortu behar du.Talde bakoitzak haur agenda batzuk bildu behar ditu, haien elementuak aztertzeko. Zuen irakasleek
|
eman
diezazkizuekete, praktika zentroetan lor ditzakezue, etapa horretan haurren bat duen senideren batek eman diezazkizueke, liburu denda batean aurkitu ditzakezue. Horiek aztertu ondoren, garrantzitsuak iruditzen zaizkizuen elementuak hautatu, dituzue eta ordenatu egin behar dituzue.Azkenik, behin betiko diseinua egin behar duzue: formatua, hura osatzen duten zatiak, jasotzen duen informazioa. Zuen diseinua gelan aurkeztu behar duzue.IraupenaSaio bat edo bi utzi ahal izango dira lana egiteko, eta beste bat hura gelan aurkezteko.
|
|
Talde bakoitzak bere agenda diseinua sortu behar du.Talde bakoitzak haur agenda batzuk bildu behar ditu, haien elementuak aztertzeko. Zuen irakasleek eman diezazkizuekete, praktika zentroetan lor ditzakezue, etapa horretan haurren bat duen senideren batek
|
eman
diezazkizueke, liburu denda batean aurkitu ditzakezue. Horiek aztertu ondoren, garrantzitsuak iruditzen zaizkizuen elementuak hautatu, dituzue eta ordenatu egin behar dituzue.Azkenik, behin betiko diseinua egin behar duzue: formatua, hura osatzen duten zatiak, jasotzen duen informazioa. Zuen diseinua gelan aurkeztu behar duzue.IraupenaSaio bat edo bi utzi ahal izango dira lana egiteko, eta beste bat hura gelan aurkezteko.
|
|
Talde bakoitzak bere lana egin behar du.Bilera bat prestatu duzue, guraso talde bati azaltzeko haur zentrora egokitzeko denboraldian nola jokatu behar den. Gai horri buruz
|
eman
dugun informazioa erabili behar duzue, eta, beharrezkoa baderitzozue, informazio hori zabaldu duzue.Bilera euskarri elektronikoan prestatu behar duzue, aurkezpenak egiteko programa bat erabilita.Ondoen diseinatutako bi lanak gelan aurkeztuko dira, bilera bat izango balitz bezala, eta altzarien kokapena eta beste alderdi batzuk ere kontuan hartuta.IraupenaBi saio utzi ahal izango dira bilera prest...
|
|
Tratu txarrei buruz hainbat eta hainbat definizio
|
eman
dira, ez baita erraza haiek definitzea; izan ere, ez dira begi bistako kasuak eta egoerak bakarrik, esaterako, min fisikoa?, sarritan oharkabean gertatzen diren egoerak ere bai baitira, adibidez, arretarik eza edo tratu txar psikologikoak?.
|
|
Ez egitea. Eman behar ziren baina
|
eman
ez diren zaintza eta arreta guztiak dira.
|
|
Halako egoera baten aurrean, arreta handiagoz behatu dugu, eta behaketa horrek askoz sistematikoagoa eta jarraituagoa izan du. Hezkuntzako langileek gurasoekin izandako harreman informalek eta elkarrizketek ere jarraibideak
|
eman
diezazkigukete.
|
|
4.3 dokumentuaTratu txarren egoerak detektatzeko eta egoera horiek tratu txartzat jotzeko zailtasunakDetektatzeko zailtasunakTratu txarrak diagnostikatzea ez da beti erraza izaten; askotan, susmatu ere ez dira egiten.Ez dago dena barne hartzen duen definiziorik, haiek zailtasun handirik gabe detektatzeko aukera emango duenik.Askotan, zaila da istripuz gertatutako zauriengandik bereiztea.Tratu txarrei buruz jasotzen den lanbide heziketa eskasa da edo ez da jasotzen, eta eragotzi egiten du zauriak detektatzea.Profesionalaren beraren irizpide pertsonalak.Tratu txarrak tratu txartzat hartzeko edo haiek jakinarazteko zailtasunakZauriei ez zaie garrantzi handirik ematen.Susmatu arren, ez da ziur jakiten zauriak nola gertatu diren (hanka sartzeko beldurra). Zauriak jakinaraztea salaketa jartzearen baliokidea dela pentsatzeko beldurra.Profesionalaren kezka pertsonalak: legalak (deklaratu beharra), ekonomikoak (lanorduak galtzea, bezeroak galtzea), erosotasuna (deklaratu behar izanez gero, epaitegira joatea), beldurra (gurasoen erreakzioa). Lehenagoko esperientziak, non, agintariei tratu txarren susmo bat jakinarazi arren, haurra gurasoekin utzi baitzen, aurretik beharrezko gizarte tratamendurik
|
eman
gabe.Profesional askok uste dute, tratu txarren susmo bat jakinarazita, haurrari mesede baino kalte handiagoa egiten zaiola, arrazoi hauengatik: Erasotzailearen ustez, bera ikertzeko edo berari galdeketa egiteko arrazoia haurra da, eta, ondoren, indarkeria handiagoz jokatuko du.Hobe dira guraso txarrak, erakunde on bat baino.Uste dute ez dutela sartu behar beste familien kontu pribatuetan.Iturria... HAURREN ETA NERABEEN BEHATOKIA.
|
|
Han, aktibatu beharreko izapideak aktibatuko dira. Ondoren, egoeraren berri
|
eman
behar zaie gurasoei.
|
|
Tratu txarren arriskua egotea, eta, minik
|
eman
bada, min horren larritasuna.
|
|
Garapena. Familiako kideen heldutasun fisiko eta emozionala neurtzen du, bai eta prozesu honetan guztian elkarri nola lagundu dioten eta nola aholku
|
eman
dioten ere.
|