2000
|
|
Bi moldeak ezberdinak dira, eta biak behar eta balio dutela uste dut; biak beharrezkoak dira herri batean nire gustuz. Kalitatezko gauzak egiteko kantura
|
emana
bizi behar da, profesionalizatu. Berzaitzek bazuen hori, ez guk ez naski.
|
|
Eta, Joben liburuan erraiten den bezala, gizona trabailurako eta hegaztia airerako sortuak izan zitezkeen arren, hegazti ere izan nahi nuen nik, gizon ez ezik. Eta intxaurraren jateko desiros den, baina, azalaren hausteko nekeagatik, barrengo mamia dastatu gabe uzten duen ximinoa ez bezala, guztiz deliberaturik nengoen intxaur haien hausterat ere, zeren eta plazerraren leihoak eta portaleak zabaldu nahi bainituen lau haizeetarat eta plazerrei plazentki
|
emana
bizi, eta zeren ez bainuen kastoen kastakoa izan nahi jada... Eta, gizon zuhurrak ez bezala, zeinak eskuinean prest baitu pozoina duen kopa eta ezkerrean kontrapozoina, bi eskuz edan nahi nuen nik atsegintasunaren kopa pozoindua...
|
2002
|
|
Ezinbesteko eta ohiko gertaera gisa onartzeko aurrez prestatzen ez garenez, harritu edo nahastu egiten gaitu heriotzak, errealitate horri bizkarra
|
emanda
bizi baikara.
|
|
Leni Riefenstahl Alemanian jaio zen 1902 urtean. Antzezle gisa sartu zen zinemagintzaren alorrean, denboraldi batean kirolari eta dantzari
|
emana
bizi ondoren, alemaniarrak xarmatzen zituzten film askotan parte hartuz.
|
|
ADORETSU. Vigoroso/ a, animoso/ a. AHALMEN. Poder. AINTZA. Gloria. ARTEAN. Hasta entonces. BAT EGIN. Aunar. BERDINGABE. Sin par. BIDEGABEKOA DA. Es injusto/ a. BILUZI. Desnudo/ a.
|
EMANA
BIZI ONDOREN. Después de vivir dedicado/ a a. ERAGINKORTASUN. Eficacia. ERAKARGARI. Atrayente. EZEZAGUN. Desconocido/ a. GARAIEZIN. Insuperable. GOIEN. Cúspide, cumbre. GORETSI. Ensalzar. GRINA. Pasión. HAZKUNDE. Crecimiento. IKUSKIZUN. Espectáculo. JAUSGAILU. Paracaídas. KIROL EMANKIZUN. Retransmisión deportiva. KUTUN. Favorito/ a. MIRARI. Prodigio. OTU ZITZAION. Se le ocurrió. SORMEN GAI... Encantar. ZANGO. Pierna.
|
|
Susmo hura ez zen hutsetik sortutako irudipena izango, baizik aurretik irakurritako zerbaiten oihar  tzuna. Bat batean idazlearen bizitzako xehetasun batzuk gogoratuko genituen, nola abokatua izan zen ogibidez, nola bizitza guztia  bulego batean jardun zuen lanean, eta nola izugarri sufritu zuen idazteari
|
emana
bizi ezin zuelako. Ez ote da hori galdetuko genion geure buruari, ibaiaz beste aldeko errotulu txikiari begira Kafka hain estu hartzen zuen ofizinaren izena?
|
|
elkarri
|
emanak
biziko gara aspaldian legez.
|
2003
|
|
Hemendik orain hiria dakusat, hor behean, erdi lo, amets..., zahartuta, berritu nahi arren. Aspalditik lepoa
|
emanda
bizi naiz, eta ahotsen bat entzuten banuen, neure argiak berak ez zidan ikusten uzten. Baina gaur begiak zorrotzak dauzkat, edo beste era batera esanda:
|
|
Jokaera horren sorburuan faktore asko bilatu nahi baditugu ere (indarrean dagoen hedonismoa, modek ezarritako gorputz perfektua kosta ahala kosta erdiestea eta larriena: heriotzari bizkarra
|
emanik
bizitzea nahiago izan duen gure kultura honetaz gozatzea, nahitaez nozitu dugun bizipen larri horri errealismoz aurre egiteko astirik hartu gabe), osasunaz gehiegizko informazioak, hainbat pertsonari etengabe kezkaturik bizitzea eragin dio; bada, bestetik, erru sindromearen antzekoa: honen ondorio nagusia, paradoxazkoa bada ere, bizimodua txartzea izaten da.
|
|
Gurasoek jakin behar dute beren seme alaben eskolako arazoetan eta harreman pertsonaletan parte hartzeak aukera ematen diela nola eboluzionatzen duten jakiteko eta haien kezkei edo arazoei buruz jakiteko. Datuek, azterketek eta iritziek agerian uzten dute Espainiako familiak seme alaben eskola errealitateari bizkar
|
emanda
bizi direla. Hezkuntza Ebaluazio eta Aholkularitzarako Institutuak (IDEA) eta Langileen Etxea Fundazioak egindako azken txostenean ere ikusten da hori.
|
2004
|
|
Jazzari
|
emana
bizi izan baitzen Pio Lindegaard. Oso gazte zela sartu zitzaion musika estilo honekiko arra.
|
|
Salvador Milà Kataluniako Ingurumen sailburuak eta Antoni Siurana Nekazaritza, Abeltzaintza eta Arrantzako sailburuak parte hartu duten Elikadura eta Ingurumen jardunaldian, elikagaien ekoizpenaz kontzientzia hartzeko beharra nabarmendu da, ingurumenari bizkar
|
emanda
bizitzeari utzi liokeelako. Zentzu horretan, Siuranak nekazari txikiari lagundu eta informazioa emateko beharra azpimarratu du, kutsatu gabe “ez da maltzurkeriagatik, ezjakintasunagatik baizik”.
|
|
Lehenengoz ikusi zuenean, Pablok bazeramatzan aste bi edo hiru Ponte a
|
Eman
bizitzen, Miguel Sourori esan baitzion joateko bera barik atzera barkura, berak han geratzeko asmoa zuela, Gino Bartali hobeto ezagutzeko.
|
|
Calascota, Pablo: Ponte a
|
Eman
bizi zen marinel portugesa. Iraultza egiteko, faltsifikazioak egiten zituen.
|
|
Eta, horrela, egun batean irakurtzeari utzi eta, barrutik jaten ninduèn bakardadeari aurre egiteko, etxetik hurbil nuèn barra amerikano batera joaten hasi nintzen. Ordura arte ezin esan inoiz edanari
|
emana
bizi izan nintzenik –coca colari eta fantari ez bazen, aita alkoholikoaren irudia bainuen, atzeraka eragiten zidana–, baina, handik aurrera, zurrutean erortzea eta barrako neska haiekin ligatzea txanpon bereko bi aldeak bihurtu zitzaizkidan. Ongi ordaindu behar izaten nituen neure afizio haiek, baina dirua ez nuen, ez, garai hartan oztopo!
|
|
Eta apustu egingo nuke Montsek irri konplize bat egin ziola, hura ere ideal bakarrari
|
emana
bizi zèn idealista hutsa zenez gero, txintxin eta txintxin...
|
|
Kant ez zen garaiko gertaera nagusiei bizkarra
|
emanda
bizi. 1786an arlo politikoan eragin handia izan zuen aldaketa gertatu zen, 1740tik errege zen Friedrich Handia hil baitzen.
|
|
Dena izango da mekanikoa eurengan, ez espirituala, beraz. Jainkoak bizia ematen dien neurrian materia biziduna dira, Jainkoak
|
emandako
bizia agortzean bukatzen da eurek higitzeko duten gaitasuna.
|
|
Eskutik helduta eraman zuen Bazterretxetik elizarainoko bidean, Bere anima zeruan sartu kantaren ariora. Une hartatik jakin zuen hilzorian zegoen mundu bateko partaide zela, hatsa hatsari
|
emanik
bizi zen mundua, desioa eta higuinaren artean zebilkion mundua, gorrotoa eta maitasuna erkatzen zizkion mundua, bere mundua, baina aldi berean atzerritar sentiarazten zuena. " Euskaldunen mundua aldarrikatuko zuen Harakinek" esan zuen bere artean.
|
2006
|
|
Bakarkako lan honek bide hori jarraitu nahi du. Nik kantuari
|
emanda
bizi nahi dut eta, gainera, trikitixarekin.
|
|
aleutiar batzuk. Itsasoak
|
emandakotik
bizi ziren: ugaztunak
|
|
Ordena ekonomiko kapitalistak beharrezkoa du aberastearen aldeko, lanbide? horretara
|
emanda
bizitzea(?) egun ez dago loturarik jokamolde praktiko, krematistiko, horren eta, munduaren kontzepzio unitario?
|
|
hasierako orientazio moralak, epe luzera eta bere gogoen kontra bada ere, mundua menderatzeko saiakerari orientazio pragmatikoa eman dio. Puritanoak salbazio pertsonala bilatzen zuen profesioari
|
emana
bizitze horrekin. Kapitalismo modernoak giza portaera arrazionalizatzen du etekinaren maximizazioa ipar hartuta, agindu erabat pragmatiko eta funtzionalen bidez. Gaur mundu ekonomikoan bizirauteak entrega hori eskatzen du.
|
|
praktika profesionala ekinbide goren bihurtu duen subjektua, aukeratutako, kausa? profesionalari
|
emanda
bizi dena.
|
|
Habermas kritiko ageri zaigu gizarte garatuekin, ez dutelako erabiltzen kulturalki duten ikaskuntzarako potentziala. Eta bitartean, konplexutasun sistemikoaren gorakada deskontrolatura
|
emanak
bizi dira. Teoria Kritikoa, beraz, burokrazia eta merkatuaren aurrean kritiko azalduko da, elkartasuna garatzeko espazio berriak proposatuz.
|
|
Estadio horretan, espezialistak? eta gozamenera
|
emanak
bizi direnak nagusi bilakatuko dira (nihilismoaren esperientzia). Kalbinismoak sustatu zuen biziera metodiko eta arrazionalak bere oinarritze morala galduko du, eta helburuetara egokitutako ekintzak, arrakasta bilatzen dutenak?
|
|
Aurrerago azalduko dut zehatzago, baina esan dezadan zertxobait protestantismoari buruz. Protestantismo aszetikoak nor bere profesioan bihotz eta arima aritzea eragin zuen, eta alde horretatik kapitalismoak behar beharrezkoa zuen jokabide funtzionala sortu zen (lankortasuna hedatu zen, lanera
|
emanda
bizitzeko hautua, eta aurreztearen aldeko hautua ere bai, lan asko egin eta gutxi gastatu). Protestanteek ekintza pragmatiko adaptatibo horren arrakastan ikusten dute euren kalitate etiko pertsonalaren proba eta salbatuak izango direlako segurtasuna.
|
|
Hortaz, berak aintzat hartzeko moduko doinu hotz eta profesionalean esan nion nire lana betetzeko nengoela han, horretarako ordaintzen zidala, eta nire beharra zeukanean deitzeko berehala, arren. Isilik geratu zen, eta isilik geratze hura asko zen ingurukoei aginduak
|
ematen
bizi izandako batentzat.
|
|
Hitlerren soldaduen izerdi usaina gero eta hurbilago, koska ez zen Paris hartuko ote zuten ala ez, baizik noiz. Jendeak pasio handiz bizi eta eztabaidatzen zituen gerraren nondik norakoak, eta ezin esango dut horri bizkar
|
emanda
bizi nintzenik, baina beste bat zen nire grina: lanak libre uzten zizkidan orduetan irakurri eta irakurri aritzen nintzen, non nengoen ere ahaztu arte, eta askotan loari denbora kenduz:
|
2007
|
|
Erremolkeko bazter batetik senarrari begira begira dago, harrizkoa iduri bere geldian. Izu laborriak jada xurgatu dizkio malko guztiak, eta haren gorputzari dardarek baino ez diote
|
ematen
bizi zantzurik.
|
|
Nafarroako drama da elkarri bizkarra
|
ematen
bizi diren bi nortasunek, ustez kanpoko etsaiak uka  tzen badituzte ere, beren buruak ukatzen dituztela. Abertzaletasuna espainiartasunaren ukapenean oinarritzen da, eta navarrismoak euskalduntasuna ukatzen du, bi osagai horiek ezinbestekoak izanagatik ere benetan elkarganatzailea den nortasun bat eraikitzeko.
|
2008
|
|
Dena den, ez da hori Altzuzak duen interesgune nagusia, Oteiza Museoa eta haren etxea dira herria ezagun egin dutenak.Ibilbidea Iruñeko hainbat tokitatik hasten ahal da; izan ere, Arga ibaia da txangoaren lehen zatiko gida. Urte luzez hiria ibaiari bizkarra
|
emanda
bizi izan da, erdi ezkutuan zegoen hesi fisiko eta psikologikoa zen. Azken urteotan, ordea, egoera aldatu egin da:
|
|
bere buruarentzako gutxieneko obligaziotzat ez balitu, hain zen Andaluzian zuèn konfiantzazko gizona. Diego Hurtado maiordomoa? konfiantzazko, leiala bezain eraginkorra, ezkongabea eta cortijoaren zaintzaile aparta, markes jaunaren kontuei denbora osoz
|
emana
bizi zena, baita negozio mundurako begi zolia ere; hainbesteraino, non, beste arrazoi batzuen artean, haren begi zolitasunari esker zabaldu baitzuen markes jaunak meategia, kide kapitalista bat lagun egin ostean, meatzaritzaz asko zekièn ingeles aberatsa. Biek, markes jaunak eta Diego Hurtadok?
|
|
Baina markesa andereak ere bere historia partikularra zuen; gaztetan, izan ere, astrologiara
|
emana
bizi izan zen, harik eta egun batean apaiz bat ezagutu, don Rafael Quiñones kalonjea, markesa andereak berandu gabe aita espiritualtzat hartuko zuena, hiriaren ia beste muturrean bizi arren, eta harekiko harremanak pentsaera aldatu zion arte:
|
|
Hizkuntza kontuak, identitate kontuak bezalatsu, ez baitira bakarka aztertu beharreko auziak, ikuspegi dialektiko baten argitan baino. Elkarrekiko hartu
|
emanetan
bizi gara erdaldunak eta euskaldunak, eta elkarrekiko harreman horrek arautzen ditu gure identitate ahalak eta ezinak.
|
|
gure ukapen nazionala haien gozamena baita azken funtsean. Gauza jakina da, edo gauza jakina izan behar luke, identitate kontuok hegemoniaren legera errenditzen direnez, espainolak eta frantsesak ez direla herritar xalo eta zintzoak, beste inoren mendeko egoerari bizkarra
|
emanda
bizi dena nekez baita halakoa. Elkarrekiko eraginaren legepean planteatu ezean, nazioen arteko harreman kontuok onkeriaren asmo hutsaletan lurruntzen dira.
|
|
Euskaldun ezin izanaren minez bizi garenok euskal nazio hondoratu horretan bizi gara. Ibarretxe, eta Ibarretxeren aurreko lehendakari guztiak herri euskaldun horri bizkarra
|
emanda
bizi izan dira, eta ez dakite zer den min horren samina. Ez dakite, beraiek beste mundu batekoak direlako, beste mundu batean bizi direlako, beraien euskal nazioak ez duelako zerikusirik lurralde honetan mendez mende bizi izan den herri baten izaerarekin.
|
|
ABEL. (Moztuz) Ez, Andoni. Nekanek ez dik amore
|
emango
bizi osoa horretan eman behar badu ere. Eta hori ez duk bidezkoa herriarentzat.
|
|
eguzkiak irten orduko argitzen duela. Paristarrak, ordea, horri bizkar
|
emanda
bizi ziren, eta eguzkiarekin batera jaiki beharrean, arratsetan kandela argitan pasatzen zituzten batez beste zazpi ordu. Ondorioz, 29 milioi kilo kandela xahutzen zituzten martxotik irailerako arratsetan.
|
|
Hirietako ezintasuna omen da. Elkarri bizkarra
|
emanez
bizi omen gara. Ikustekoak dira ahate jaunaren eta untxi jaunaren aurpegien lehen planoak, serio bezain triste, umeen margolana dirudien irudi xume bezain indartsuekin adierazita.
|
|
Markes jaunak, izan ere, egiten zituèn bidaien iraunaldia laburtzeko ohitura zuen; are gehiago: egin ere, ez zituen egingo, ausaz, bidaia haiek –penintsulako telegrafia sarea eraikia zegoen ordurako– bere buruarentzako gutxieneko obligaziotzat ez balitu, hain zen Andaluzian zuèn konfiantzazko gizona –Diego Hurtado maiordomoa– konfiantzazko, leiala bezain eraginkorra, ezkongabea eta cortijoaren zaintzaile aparta, markes jaunaren kontuei denbora osoz
|
emana
bizi zena, baita negozio mundurako begi zolia ere; hainbesteraino, non, beste arrazoi batzuen artean, haren begi zolitasunari esker zabaldu baitzuen markes jaunak meategia, kide kapitalista bat lagun egin ostean, meatzaritzaz asko zekièn ingeles aberatsa. Biek –markes jaunak eta Diego Hurtadok– anaien arteko tratua zuten ia:
|
|
Baina markesa andereak ere bere historia partikularra zuen; gaztetan, izan ere, astrologiara
|
emana
bizi izan zen, harik eta egun batean apaiz bat ezagutu –don Rafael Quiñones kalonjea, markesa andereak berandu gabe aita espiritualtzat hartuko zuena, hiriaren ia beste muturrean bizi arren– eta harekiko harremanak pentsaera aldatu zion arte:
|
|
Horixe esateko ohitura jarri da eta hala diote bertangozoko kabitu errazek; hau da: barruranzko ihesiari
|
emanak
bizi direnek. Hor tartean, ez kanpora eta ez barrura, inora ihes egin gabe etsitzen duten bizi ekilibristak hagitz gutxi dira.
|
2009
|
|
Gure amarentzat gustuz korrika egitea bizitza izorratzea zen, eta ez zen erraza izan asimilatzea. Denborarekin, eskailerak igotzen joan ahala, nire amets eta kalkuluekin segitzen nuen, baina nola arraio azaldu behar nien gurasoei nire hobbyari
|
emanda
bizitzeko lanpostu finko bat uztera nindoala. Ez zen samurra izan.
|
|
Ez dakit biek ala biek zer sentsazio izan zuten amatasuna bizi zutenean, ez baitiet entzun sekula sentimendu horretaz berba egiten egia esan. Agian ez zuten bizi ere egin sentimendu hori, ez zietelako aukerarik
|
eman
bizitzeko. Edo beraiekin bat zetorrelako, emakumeak, naturaz amak direlako, naturaltasunez hartu zuten beraien bizipen hori.
|
|
" Arao eta birao! Nik bezala orduan", Oteizak Larruquerti… Etxeko argazki dendari orduak
|
emana
bizi da harrezkero.
|
|
Gainera, hartu emana batasun soziala osatzen zuen inguruan jazotzen zen. Seina etenbako hartu
|
emanean
bizi izaten zen nagusiekin, eta edade jakin batetik aurrera nagusien zereginetan parte hartzen hasten zen. Harreman horren barruan transmititzen ziren lanerako trebetasun eta teknikak, ezagutzak, sinesmenak, konbikzio moralak, sinboloak eta sinboloen esangurak.
|
|
Goi Mailako ikasketak egiteko, ordea, buru belarri horretara jarri beharra dago, modu profesionalean dantzari
|
emanda
bizi nahi dutenentzat baita maila hori.
|
|
E, 64), hezkuntzaren prezioa. Bizi ere, dudarik ez dago, Bitorianok bere bizi guztia Jainkoari
|
emana
bizi izan duela(, onatx nire bizitza?: E, 101).
|
|
Gorra ez zen neurrian, Nazario Orbek entzun egin zion, baina ez aditu, itxuraz? istant bat lehenago intziri bat entzun eta aditu baitzuen, ongi aditu ere, adituko ez zuen, bada!?, eta intziri hartara
|
emana
bizi baitzen jada, sentsazio ezin desorosoago batek gogoa goitik behera hartu balio bezala; kurrinka baten antzeko intziria zen: txerritxo bat ote zen, bada, bere haurra?
|
|
Arte eta Ofizioetako eskolan, izan ere, Adak asko ikasi zuen; are gehiago: han ikasitakoari
|
emana
bizi zen Regina enean, orain orratzak hartu eta jertse bat edo beste egiten zuela, orain egongela apaintzen paper batzuekin edo beste zernahirekin. Hamazortzi bat urte zituenean, baina? 1929an, beraz?, hiriko erakusleiho batean kolore askotako jertse liluragarri bat ikusi, barrura sartu, probatu, probatu besterik ez zuen egin?
|
|
Etzidak inoiz huts egin. Ezagutzen duk, enpresari
|
emanda
bizi duk.
|
|
Ez da gehiegikeria esatea elkarri bizkar
|
emanda
bizi direla estatuko bi herri handienak. Lehenak biztanleen %65 biltzen ditu, eta albaniarrak laurdena direla diote datuek, albaniarrek herenetik hurbilago daudela badiote ere (hazkunde tasak arrazoi ematen die).
|
|
Ezin genezake gauza hoberik espero gizarteari bizkarra
|
emanda
bizi den instituzio batengandik. Gaixo asko gelditzen da munduan bai, eta ez naiz homosexualei buruz ari.
|
|
Amodio handiarekin, idazleak berak dioen bezala. Maite diren jendeei uste dut hobe dela lehenbailehen argitara
|
ematea
biziak erakutsi diguna, besteek ez dezaten sobera paira guk gauzak argitu faltan, gineratu du.
|
|
bigarrenari, Stefano Garzelliri, zazpi minututik gorako aldea atera zion. Giroari
|
emana
bizi izan den txirrindularia da Simoni, igotzaile trebea. Zoncolan gain beldurgarrira bi aldiz heldu da Giroa, eta bietan gailendu da Simoni:
|
|
Berriro epaitu dute, baina kondenatzeko, zeren gaur egun, gero eta abade gutxiago daukagula, mundu guztiak hartu baitu ordea, lau urte zuenetik bere gorputz, arima eta arteaz besteak gozarazteko lanari
|
emanda
bizi eta ospearen atzaparrek harrapatutako haurtzaroa izan zuena, gizaki moduan epaitu ez eze kondenatzeko eskubidea. Eta azken misil honek, hildakoak bizitzan erabiltzen zituen aterki zein birusen aurkako babesgarri haien inozentzia eroa zein jostailuzko ahulezia gogorarazi dit.
|
|
Baina behin lanaren mekanika ikasita, bere pentsamendu guztiak tesiari eskaintzeko orduak bihurtu zirela laneko haiek, eta azkenean beti ari zela tesiarekin bueltaka. Eta jada ez zekiela hori gabe bizitzen, behar zuela burua beti lanean eduki, helburu bati
|
emana
bizi, tesia idazteko ametsari eusten ziola aurrera egiteko.
|
|
Hain akusazio larriak egin (ohi) dituenak argitu behar luke euskal kulturgintza guztiaz ari den, unionista ez diren euskal kulturgileez ari den, edo nor demontreren gainean ari den behinik behin; euskal kulturgile guztien izena zikindu besterik ez baitu egiten horrela jokatuta, eta euskaldunoi, espainolistarik atzerakoienek ezarri ohi diguten estigmaren zama handitu, euskal kulturari bizkarra
|
emanda
bizi diren euskal herritar erdaldun elebakarren artean, batez ere.
|
|
Arte eta Ofizioetako eskolan, izan ere, Adak asko ikasi zuen; are gehiago: han ikasitakoari
|
emana
bizi zen Regina enean, orain orratzak hartu eta jertse bat edo beste egiten zuela, orain egongela apaintzen paper batzuekin edo beste zernahirekin. Hamazortzi bat urte zituenean, baina –1929an, beraz–, hiriko erakusleiho batean kolore askotako jertse liluragarri bat ikusi, barrura sartu, probatu –probatu besterik ez zuen egin– eta handik irten ez beste –Adak ongi oroit zitzakeen dendaren atzeko aldean zegoèn ehungailuaren hotsak, beste denbora baten adierazgarri zitezkeenak, artisautza sortzaile bati lotuak– erabaki zuen bere etorkizun hurbila, gurasoek begi onez hartu zutena; Adak ehungailu bat nahi zuen, eta josteko makina bat, bere berea, eta hariak eta harilak:
|
|
Gorra ez zen neurrian, Nazario Orbek entzun egin zion, baina ez aditu, itxuraz... istant bat lehenago intziri bat entzun eta aditu baitzuen, ongi aditu ere –adituko ez zuen, bada! –, eta intziri hartara
|
emana
bizi baitzen jada, sentsazio ezin desorosoago batek gogoa goitik behera hartu balio bezala; kurrinka baten antzeko intziria zen: txerritxo bat ote zen, bada, bere haurra?
|
|
Horregatik estimatzen nian hainbeste. Haren idatziak lotsagabeak zituan, iraultzaileak azken batean, nahiz eta nire ideologiatik eta mundu ikuspegitik urrun egon, ni nazio proiektu sozialista bati
|
emana
bizi bainintzen.
|
|
Hori, ordea, ez dator bat, praktikan, erdaldun askok erdaldun huts izaten jarraitzearen aldeko inertziarekin. Erdaldun huts izaten jarraitu nahi duten herritar heldu erdaldunei ez bekie ukatu euskarari eta gure hizkuntza dibertsitateari eta euskaraz diharduten munduei bizkar
|
emanda
bizitzen jarraitzeko aukera pertsonala, hori bada euren gogoa. Baina adieraz dezagun garbi aukera hori kaltegarria dela gure gizarte pluralaren kohesio sozialerako eta hizkuntza integraziorako, onenean ere koexistentzia soila bermatzen duelako, baina errespetuan eta elkarren ezagutzan oinarrituriko bizikidetza harmonikoari ateak ixten dizkiolako.
|
|
Horrela, bada, abertzaleek ez badiote erabilerari hil edo biziko garrantzia ematen, eta ez badute normaltasun osoz onartzen kolore guztien plaza dela euskararen plaza; ez abertzaleak ez badira euskaltzaletzen, eta ez badute bere egiten euskara eta hizkuntza bizikidetzaren erronka, euskara sustatzeko jardunaren aitzinean jarrera defentsibo eta errezelotsuak albora utziz eta jarrera positiboak hartuz... nekez haziko da euskara gizarte bizitzan eta nekez areagotuko da euskararen erabilera elebitasun gero eta orekatuago baten perspektiban. Erdal mundua etsaitzat hartzen duen hizkuntza politikak jai du gurean, eta euskararen auzia guztion bizikidetzaren auzia dela onartu gabe euskarari bizkar
|
emanda
bizi denak ere, hitzak hitz, ez dakarkio ekarpenik euskara biziberritzeko prozesuari.
|
|
Beste modu batean esanda, gizarte elebiduna baina bakarra eraikitzea du 1982ko Hitzarmenak helburu, ez gizatalde elebakarren batuketa izango litzatekeen Euskadi elebiduna, baizik eta gizarte elebiduna duen Euskadi, hots, euskara nahiz gaztelania ezagutzen duten eta euskara zein gaztelania erabiltzen dituzten herritarrez osaturiko euskal gizartea. Ez zuten gogoko elkarrekin baina elkarri bizkar
|
emanda
biziko ziren bi erkidegoko Euskadi (horri deitzen diogu koexistentzia), baizik eta elebiduna izango den erkidego bakarrak osaturiko euskal gizarte bat eraikitzea zuten ilusio eta itxaropen (horri deitzen diogu hizkuntzen bizikidetza eta gizarte elkarbizitza).
|
|
Ondorioz, herritar asea neka neka eginda dago, lur jota eta akituta, eskuratu nahian niak eskatzen dion prestigioa, ospea, dirua, plazera, jakituria, gorputz perfektua. Eta nekez ikusten du nitasunari
|
emanda
bizitzea dela dagoen mendetasun, miseria eta nekerik handienetakoa. Ez du onik, besteekikoa pobretzen baitu:
|
|
Baina, hortik aurrera, medikalizatzeak hartu duen indarrari erreparatuta, badirudi zerbait gehiago dagoela. Beharbada arrakasta materialaren eta lehiakortasunaren errubera zoroan atrapatuta, askok nahiago dute sustantzia kimikoei
|
emanda
bizitzea, euren sufrimendu intimoez eta barruko deabruez hitz egitea baino, ahazturik hitza dela osagai kimikorik indartsuena. Zoriontasun arina nahi baita, ready made, erraz eskuratzekoa eta sufrimendu gehiegirik gabe.
|
|
Ez daki zeri ihesi edo zeri segika dabilen, baina itsuan dabil. Helmuga faltan bizi da, eta ez da gelditzen, etengabe kontsigna bailitzan hemen ez egotea, burua mila konturekin okupatzea, lanari
|
emanda
bizitzea asteburuko ibileretara makurtzeko gero. Geldituko balitz topo egingo bailuke bere barruko hutsaltasun infinituarekin.
|
2010
|
|
Jendartearekin harremanean egoteak nortasun hori ahultzen duenez gero, harengandik urruntzen da Eliza. Ez da harritzekoa, beraz, jendartearen zati gero eta handiagoa Elizari bizkarra
|
emanda
bizitzea, baita fededun ugari ere.
|
|
zuen aitarekin, goian bego? probintziako hiriburura ezkondu, familia bat osatu eta familiari
|
emana
bizi bihotz eta arima, Regina enea bezalako jauregi baten kontuak gainean hartu eta hura aurrera atera. Amak izango zituen bere hutsak eta bere akatsak, nork ez???, baina nik hala ikusten dut, pertsona indartsu bat bezala, bere presentziaz toki guztiak, gela bat, dantza areto bat, zernahi??
|
|
esan zuen Kristok gurutzetik?, Lisieuxeko Teresari egiten zitzaion bezala, inor gutxik pairatu baitu Jainkoaren ausentzia eta fedearen laiotza hark baino gehiago? hari ere, zenbat eta Jainkoari
|
emanago
bizi, orduan eta ilunago agertzen baitzitzaion: hain ilun, non, bere bizitzako azken hilabeteetan, ez zerurik ez Jainkorik ez zela iruditzen baitzitzaion?
|
|
Ondorioz, haren gorputza galdu zen, baina haren arima bizi da, eta pistola hau duzu froga, gudu zelaian gelditu zena, oso oso rik, aitonaren arimaren ezaugarri. Zu, berriz, Heinrich, haren leinukoa eta militarren leinukoa zara, aldi berean, aberriari emana eta armei
|
emana
bizitzea amets duzuna, sakrifizioei erreparatu ere gabe. Militar profesionala izatea Jainkoaren dohaina baita, ohorezko ohorea izateaz gain.
|
|
bere The courage for truth en idatzitako hitzak itsasargi: . Edozer gertatzen dela ere, gero eta identifikatuago sentitzen naiz Jainkoaren aintzari
|
emanak
bizi direnekin, pobre eta marjinatuen artean ezkutatuta dauden jainkozko balioen bila dabiltzanekin, gure osasunerako ezinbestekoa den galtzaileen kultur ondarea maite dutenekin. Munduaren airea gezurrez, hipokrisiaz, faltsukeriaz beteta dago; bizitza laburra da eta heriotza gero eta hurbilago daukagu.
|
|
Gerhardek emakume eta sexu kontuak gutxitan zituen aipagai, egun batean esan zidan berak bere hautua egin zuela, eta hautu hartan ez zuela inongo loturarik nahi, iraultzara
|
emana
bizi nahi zuelako?, baina Rosa Luxemburgen izena, aldiz, noiznahi zuen hizpide. Haren obra ezagutu?
|
|
Rosa Luxemburg edozein emakume izan zitekeen, baina edozein emakume ezin izan zitekeen Rosa Luxemburg. Gerhardek ez zuen sexu loturarik nahi, iraultzara
|
emana
bizi nahi zuelako, eta Rosa Luxemburgek ere ederki betetzen zuen baldintza hura, iraultzaren ikurra izateaz gain, emakume helezina zelako, horregatik gurtzen zuen, hain zuzen ere, Gerhardek, emakume bakarra zelako:
|
|
hiruzpalau aste igaro zituen. Eta lan asko zuen arren, kausa bati
|
emana
bizi denak minutu bakoitzari bi ateratzen dizkio?, astean bizpahiru bider bai etortzen zitzaidan. Gerhard pozak airean zegoen.
|
|
Eckhart maisuaren gizon pobreari buruzko sermoia, adibidez, originala ez ezik, txundigarria ere bada: ?(?) Pertsona hauei (penitentzietara eta kanpo ariketetara
|
emanak
bizi direnei), ematen duten itxuragatik deitzen zaie santu, baina barrutik asto hutsak dira, ez baitakite Jainkozko Egiaren zentzu sakona bereizten. (?) Gizonak pobre behar du izan:
|
|
–Jainkoaren ausentzia maitasun perfektuaren lekukotasunik zoragarriena da?, hurkoarekiko errukiaz ahaztu gabe, noski? mistikoa maitasunak moldatutako kariatide bat bezalakoa baita, bakartia bai, baina besteei
|
emana
bizi dena: hainbesteraino, non izaki bakarra baita, munduko giza miserien iturri agortezinari darion tonetako eta tonetako zaborra garraia dezakeena, nahiz eta, prozesu kontraesankor horretan, zaborra lorategirik perfektuenaren ongarri bihurtuko den,, entre las azucenas olvidado?, Donibane Gurutzekoak amesten zuenaren ildotik, requiescat in pace, amen;. Jainkoa gaizkiaren bidez maite denean, zin zinez maite da Jainkoa?
|
|
Une horretan hunkitu egin nintzen, eta bertso bat kantatu nuen bertan zegoen jendearen aurrean. Historia horri bizkar
|
emanda
bizi gara eta sekulako aukerak dauzka gure nortasuna sendotu, turismoa indartu eta kultura zabaltzeko. Munduarentzat itsaso herri bat gara eta hemen itsasoari bizkar emanda bizi gara.
|
|
Historia horri bizkar emanda bizi gara eta sekulako aukerak dauzka gure nortasuna sendotu, turismoa indartu eta kultura zabaltzeko. Munduarentzat itsaso herri bat gara eta hemen itsasoari bizkar
|
emanda
bizi gara. Nobela bat berriro idaztekotan, horretaz idatziko nuke».
|
|
BENAN. Besteei bizkarra
|
emanda
bizi gara. Eta hori ezta bizilegea.
|
|
Bere zenbait poema kantu bilakatu dira: Orreagako gatazka, Bizkaia maite, Urak dakarrena,
|
Eman
bizitzeari, Bidean, Zeharbidetan...
|
|
Erdaldun askoren burmuinetan oraindik ondo itsatsitako kontzeptua da euskalduna eta antzinakoa edo atzeratua lotzea. Ez dira ohartzen edo ez dute ohartu nahi eurak direla mundu bati bizkar
|
emanda
bizi direnak. Euskaldun guztiok ezagutzen dugu gazteleradunen (edo bere kasuan, frantsesen) mundua, bi hizkuntza gutxienik jakiteko zortea dugu.
|
|
Hara nola egin nuen urte haietan mutur batetik bestera, mirarikeriazko eredu espiritualista bezain inozo batetik eredu lurtarrago batera!, Thomas Mertonek berak —zenbat zor diodan Kentuckyko trapatar jakintsuari! — bere The courage for truth en idatzitako hitzak itsasargi: " Edozer gertatzen dela ere, gero eta identifikatuago sentitzen naiz Jainkoaren aintzari
|
emanak
bizi direnekin, pobre eta marjinatuen artean ezkutatuta dauden jainkozko balioen bila dabiltzanekin, gure osasunerako ezinbestekoa den galtzaileen kultur ondarea maite dutenekin. Munduaren airea gezurrez, hipokrisiaz, faltsukeriaz beteta dago; bizitza laburra da eta heriotza gero eta hurbilago daukagu.
|
|
Zuek badakizue nolakoa zen zeuen ama —goian bego— Pertsona kementsua zen, pertsona batek kementsua behar baitu, hark egin zuena egiteko: Villalbako markes jaun andereen zerbitzuan lanean hasi, Madrilera joan... zuen aitarekin —goian bego— probintziako hiriburura ezkondu, familia bat osatu eta familiari
|
emana
bizi bihotz eta arima, Regina enea bezalako jauregi baten kontuak gainean hartu eta hura aurrera atera... Amak izango zituen bere hutsak eta bere akatsak —nork ez...? —, baina nik hala ikusten dut, pertsona indartsu bat bezala, bere presentziaz toki guztiak —gela bat, dantza areto bat, zernahi... — betetzen zituena eta zuentzat onen onena nahi izan zuena... harik eta egun batean gaixotu —Pagoagako Ama Birjinaren ustezko agerketekin sekulako disgustua izan zuen, egia esan—, burua pixkanaka galdu, eta beste mundura joan zitzaigun arte.
|
|
Baina orduan ere, aitagurea errezitatu eta etengabe errepikatzen nuen" egin bedi zure nahia": ...k bazekiela... nahiz eta gauza bat zen buruz esatea eta bestea bihotzean sentitzea, hain egiten zitzaidan latza batzuetan Jainkoaren ausentzia —" Aita, zergatik utzi nauzu bazterrera?" esan zuen Kristok gurutzetik—, Lisieuxeko Teresari egiten zitzaion bezala, inor gutxik pairatu baitu Jainkoaren ausentzia eta fedearen laiotza hark baino gehiago... hari ere, zenbat eta Jainkoari
|
emanago
bizi, orduan eta ilunago agertzen baitzitzaion: hain ilun, non, bere bizitzako azken hilabeteetan, ez zerurik ez Jainkorik ez zela iruditzen baitzitzaion...
|
|
Ondorioz, haren gorputza galdu zen, baina haren arima bizi da, eta pistola hau duzu froga, gudu zelaian gelditu zena, oso oso rik, aitonaren arimaren ezaugarri. Zu, berriz, Heinrich, haren leinukoa eta militarren leinukoa zara, aldi berean, aberriari emana eta armei
|
emana
bizitzea amets duzuna, sakrifizioei erreparatu ere gabe. Militar profesionala izatea Jainkoaren dohaina baita, ohorezko ohorea izateaz gain.
|
|
Gerhardek emakume eta sexu kontuak gutxitan zituen aipagai —egun batean esan zidan berak bere hautua egin zuela, eta hautu hartan ez zuela inongo loturarik nahi, iraultzara
|
emana
bizi nahi zuelako—, baina Rosa Luxemburgen izena, aldiz, noiznahi zuen hizpide. Haren obra ezagutu —Erreforma eta iraultza, Marxismoaren geldialdia eta aurrerabidea, Sozialismoa eta elizak, Kapitalaren pilatzea, Junius liburuxka:
|
|
Rosa Luxemburg edozein emakume izan zitekeen, baina edozein emakume ezin izan zitekeen Rosa Luxemburg. Gerhardek ez zuen sexu loturarik nahi, iraultzara
|
emana
bizi nahi zuelako... eta Rosa Luxemburgek ere ederki betetzen zuen baldintza hura, iraultzaren ikurra izateaz gain, emakume helezina zelako —horregatik gurtzen zuen, hain zuzen ere, Gerhardek, emakume bakarra zelako: salbuespena! —, are helezinagoa espetxeratuta gero.
|
|
Gogoratzen naiz nola behin batean —herriak Rosa Luxemburg kartzelatik atera eta handik gutxira izan zen, 1918ko abenduan— hiruzpalau aste igaro zituen. Eta lan asko zuen arren —kausa bati
|
emana
bizi denak minutu bakoitzari bi ateratzen dizkio—, astean bizpahiru bider bai etortzen zitzaidan. Gerhard pozak airean zegoen.
|
|
Eckhart maisuaren gizon pobreari buruzko sermoia, adibidez, originala ez ezik, txundigarria ere bada: "(...) Pertsona hauei (penitentzietara eta kanpo ariketetara
|
emanak
bizi direnei), ematen duten itxuragatik deitzen zaie santu, baina barrutik asto hutsak dira, ez baitakite Jainkozko Egiaren zentzu sakona bereizten. (...) Gizonak pobre behar du izan:
|
|
Eliza katolikoak hemen Europan ez bederen... —, gero eta protagonismo handiagoa hartuko duela sinesteko beste era batek —biluziago eta zinezkoagoa izango denak—, ekialdeko eta mendebaldeko hainbat eta hainbat mistikok jorratutako bidetik —via negationis—, Jainkoari buruzko ikusmolde berri bat ardatz... berria bezain zaharra ere badena, bestalde, Donibane Gurutzekoarena ere izan zelako —" Ez hau, ez hau eta ez hau; ezer ez, ezer ez, ezer ez; oro biluz eta oro gau" —, askapen teologiaren ekarpenak ahaztu gabe, zeinak profetismoari eta salaketa sozialei haize berriak ekarri dizkien, marxistekiko elkarrizketa bultzatzeaz gain, munduko galtzaileen aldeko jarreran; Simonek argi eta garbi esan zuen zeri lotu behar zaion: " Jainkoaren ausentzia maitasun perfektuaren lekukotasunik zoragarriena da", hurkoarekiko errukiaz ahaztu gabe, noski... mistikoa maitasunak moldatutako kariatide bat bezalakoa baita, bakartia bai, baina besteei
|
emana
bizi dena: hainbesteraino, non izaki bakarra baita, munduko giza miserien iturri agortezinari darion tonetako eta tonetako zaborra garraia dezakeena, nahiz eta, prozesu kontraesankor horretan, zaborra lorategirik perfektuenaren ongarri bihurtuko den," entre las azucenas olvidado", Donibane Gurutzekoak amesten zuenaren ildotik, requiescat in pace, amen;" Jainkoa gaizkiaren bidez maite denean, zin zinez maite da Jainkoa" esan zuen Simonek, eta hortxe dago gakoa eta hortxe giltza, galderarik bihurrienen atea ere ireki dezakeena:
|
|
Geure burua, berriz ere, honetaz konbentzitu ahal izan dugu: hizkuntz fenomenoari buruzko ideia honek, alegia, hizkuntz fenomenoa ez gramatikaren isolamenduan baizik eta hartu
|
eman
bizien zabaltasunean kontsideratzearen eskaerak dakarren osotasunaren ideiak, egiaz, ikerketa linguistikoari ikuskera guztiz berriak ekarri dizkio, bai eta ordura arte oharkabean igarotako lan esparru handiak ireki ere. Eta badirudi, zentzu horretan, ikerketa linguistikoak nahikoa izango lukeela, batetik, formari loturiko ohiko gramatikatik harantz dagoen hizkuntza edukien mundua erakustearekin, eta, bestetik, ama hizkuntzaren eragiteko modua —bai mundu espiritualaren egituraketan, bai bizitza kulturalaren eraketan, bai portaera historikoaren sustapenean— agerian jartzearekin.
|
|
Ostatuko mahaietarik batean oliba batzuk edo ogi boxi bat gurinarekin jaten zueneino, beti juntatzen zitzaion hau edo hura, marokoarra zinez jende parleroa baita.Thierry, aldiz, entzule ona eta ororen jakin min zena; erratekoz, herrian gaindi jitoan bezala ibiltzen ohi zen gizon zarpailtsu batek harriturik zuen: gizon hura majdhub haietatik zen, bada, zorro ehunez eginiko pilda batzuez eta oinutsik, bat ere ondasunik gabe Jainkoari
|
emana
bizi zena; hainari eta halakoei" Jainkoaren eroa" deritze.
|
|
– Egunero oinetan muin
|
emanda
bizitzea gura duzu?
|
|
Euskal Herriarentzat etorkizun hobea erdiesteko borrokan dena emateko hezi gintuzten. Norberaren ongizateari muzin eginda, langile klaseak boterea eskuratu dezan, borrokari
|
emanak
bizi behar dugula. Seminarioan irakurritako liburuetako teoriak praktikan frogatzeko limurtu nuen gure osaba Euskaldunan lanpostua lor zekidan.
|
|
Ez duzu egundo denbora gera lezakeen erlojua desiratu? ...glesi su eman, ezezagunen ezpain potoloak musukatu, abadeak meza ematen daudela biluztu, telebistako zuzeneko saioetako aurkezleei gidoia aldatu, zerbitzu sekretuei informazioa faltsutu, pistolak urez bete, filmak goizaldera arte ikusteagatik biharamuneko iratzargailua zortzi ordu atzeratu, dirudunei egunero asko kenduta derrigorrezko lanik egin beharrik ez, badoazen orduak musika eta literaturara
|
emanda
bizi. Ihes egin, jarraituko zaituzten beldur barik, azalpenik emateke.
|
2011
|
|
Hain zuzen ere, detaileak zaintzea da, egun, Bakedanoren egiteko nagusietakoa. Badira hiruzpalau urte argazkigintzari
|
emana
bizi dela. " Lan eta lan" aritu ondoren, apustua egin zuen:
|
|
Itsasoari estuki lotuta bizi den herria garela esan izan da beti; gure ekonomian, gure bizimoduan, gure kulturan, garrantzi handiko elementua dela itsasoa. Azken hamarkadetan, ordea, hari bizkarra
|
emanda
bizi garela dirudi, haren izateari naturalki begiratzeari utzita, gure mundu biziaren zati izango ez balitz bezala.
|
|
Gorroto du denbora alferrik galtzea. Fidagaitz da boladan diren kalitate prozesu berriez, eta are horietara
|
emanak
bizi diren gorbatadun distirantez. Lehen ere ez ziren gauzak gaizki egiten, hainbeste txorakeriarik gabe:
|