2000
|
|
Izan ere, Kristo gizon guztien salbatzerat etorri zen, eta, horregatik, pobre jaio bazen ere, aberatsena ere bada pobreena bezainbat, errege magoena eta artzainena, gurea eta haiena. Baina mundu honetan bakoitzak bere maila eta bere gradua du, eta bakoitzak bere mailatik adoratu beharra
|
du
Jainkoa: aberatsek beren aberastasunetik eta pobreek beren pobretasunetik...
|
2001
|
|
Berriz ere: argia guretzat bakarrik piztu al
|
du
Jainkoak. Beste guztiak itsutu egin al ditu?
|
|
Gure nagusiaren elheak girichtino elheak othe dira? Ene jakinean Petain-ek ez
|
du
Jainkoaren izena behin ere aiphatu. Bainan beren erakaspenak girichtinotasunez betheak eta haziak bezala dire.
|
2002
|
|
Baina ondo babestu
|
du
jainko zuzenak maitasun garbia;
|
2003
|
|
Zer indarra ez
|
du
Jainkoaren hitzak! Hasiera liburuan errana da, Jainkoaren hitzak dituela egin, eginak diren guztiak, zerua ta lurra, horko izar, argi, arrain, xori, landare, abere guztiak, eta gizon emazteak berak ere.
|
|
Hiru galdera egiten ditu, erantzunezinak hirurak ere. Poetak ez
|
du
Jainkoa sinesten. Egunerokotasuna sinesten du:
|
|
Gizartea ezin alda daiteke: horrela nahi izan
|
du
Jainkoak, eta gauzak zuzenak edo okerrak diren eztabaidatzen hastea ez da fedegabetasunari ateak zabaltzea besterik.
|
|
Meza bat ateratzea edo, horretarako dirurik ezean, induljentziaren batzuk irabaztea besterik ez dute eskatzen purgatorioan dauden hildakoek. Arima horiei laguntzeko ezer egiten ez dutenen bihotz gogorkeriak zeharo haserretzen
|
du
Jainkoa eta, ahaztuak izan diren arimek hala eskatuta, mendeku hartu ohi du noiz edo noiz. Norbere etxea erreta suertatzea, zorrez lepo egotea edo gaixorik erortzea, beraz, ez dira" desfortunea" ren ondorio:
|
|
Diotimaren arabera maitasuna ez da ez itsusi ez gaizto, Sokratesek bere hitzaldiaren hasieran zioen bezala, eder eta itsusi, on eta gaiztoaren arteko zerbait baizik, iritzi zuzena jakintza eta ezjakintasunaren arteko zerbait den modu berberan. Faltan dituen ezaugarri horien ondorioz ezin
|
du
jainko izan, nahiz eta ez izan izaki hilkorra ere, bion arteko zerbait baizik: jeinua (daimon) da eta mundu material eta espiritualaren arteko lotura lanak betetzen ditu.
|
|
Horregatik gizon guztiak jainkoekiko gauza guztietan eraspenez jokatzera bultzatu behar dira, hori ekiditeko batetik, eta bestetik, Maitasuna gure gidari eta buruzagi izanik, besteak b lortzeko. Ez dezala inork bere aurkako ezer egin (eta aurkakoa egiten
|
du
jainkoekin etsaitzen denak), bere lagun eginda eta jainkoarekin adiskidetuta geure maiteak aurkitu eta topatuko baititugu, oraingo gutxik lortzen dutena. Eta ez diezadala Eriximakok moztu nire hitzaldia barregarri utziz Pausanias eta Agatonez ari naizelakoan (horiek ere agian horietakoak dira eta biak izaeraz gizonezkoak dira).
|
|
Bestalde, guztion interesa denez besteek erregela horiek betetzea, gehienok erabaki dugu erregela horiei men egitea, eta, are gehiago, haien menpe jartzea erregelok bete nahi ez dituztenak eta euren antzekoekin bidegabe jokatzen dutenak. Horrek guztiak erakusten
|
du
Jainkoak espiritu guztietan barneratu dituela justiziarekiko ezagupidea eta maitasuna; horiek izan ezean, gizarteak ez luke luzaroan iraungo. Arrazoi berbera dela bide, erlijiorik bereganatu ez duten nazioek ere indarrean irauteko aukera izan dute.
|
|
Batasun horren inguruan esan ohi da Jainkoak berak batu dituela gizonezkoa eta emakumezkoa eta bitzuok haragi bat osatzen dutela. Gizonezkoa jarri
|
du
Jainkoak ororen buru, eta, gizonezkoaren eta emakumezkoaren arteko batasuna indartzeko, gizakiei debekatu die Jainkoak batu duena eurek banantzea.
|
|
Misteriozko bide horretatik ezarri
|
du
Jainkoak ezkontzaren lotura, eta misteriozko bide horretan oinarritu behar dira, bai senar emazteen eginbeharrak ezartzen dituzten legeak, bai eta egoera horri eta horrekin zerikusia duten gaiei buruzko lege zibil eta kanoniko guztiak ere.
|
|
Bitzuok dira, kontrajarriak baino, elkarren osagarri eta banaezinak. Lege guztiak batuketa baten partaide dira, eta batuketa eta sistema oro biltzaile horrek oinarria eta gailurra
|
du
Jainkoak sorturiko Kreazioan. Horra lege guztien araugarritasuna eta aginpidearen sustrairik sakonena.3
|
2004
|
|
Lehenengo aukera hautatzen badugu moraltasuna Jainkoaz independente dela argigeratzen da. Ontasuna berez duten balioak betetzeko agintzen
|
du
Jainkoak, haren existentziarik gabe ere zuzenak izaten jarraituko luketen balioak, alegia. Agian, esan liteke, gizakimugatuok hauteman ezin ditugun balioak direla horiek.
|
|
Dena dela, zertara dator hau, zer arraio egingo
|
du
Jainkoak honetan guztian. Ideiak ez datozela ez fedetik, ez sentimenetatik, esateak arazoa konpondu beharrean uzten gaitu, azken batean, badagoelako mamizko arazo bat aurre egin behar zaiona, hautsita dagoelako nire eta kanpoko munduaren arteko lotura, nire barruko munduaren eta mundu fisikoaren artekoa alegia eta, oraindik, ez dagoelako naturari buruzko ezagutza zientifikoari fidagarritasuna emango dion zutarria ipinita.
|
|
Zertan datza, orduan, ezerezean parte hartze hori, errua gizakiarengan jartzea baimentzen duena eta gizakia, Jainkoaren sorkaria izan arren, akastuna bihurtzen duena? Descartesek frogatutzat joko
|
du
Jainkoa existentzia berezkoa zaion izakia dela, Jainkoak existitu beharra daukala, Jainkoaz dugun ideiak horrela eskatzen duelako, eta hori izango dela gizakiaren eta Jainkoaren artean ezberdintasuna markatzen duen bereizgarria. Niri dagokidanez Jainkoak ematen dit izatea ezerezaren gainean, baina ez dit ematen izatearen osotasuna, Jainkoak ez du beste Jainko bat sortzen, ez du bere burua bikoizten, ez naiz ni Jainkoa izango, ezta Jainko txikia ere, baizik eta ezerezaren eta izatearen artean dagoen zerbait.
|
|
Legeok bai gizakiaren bai Jainkoaren nahimenaren gainetik leudeke. Ez gizakiak, ezta Jainkoak ere, ezin dute lege horietaz ezer erabaki, eta euretaz baliatu
|
du
Jainkoak mundu materiala sortzeko orduan. Zentzu honetan, hedadura Nia bezain razionala izango da eta mundu materialaren osotasuna mugatu eta oinarrituko du, mundu fisikoa bere osotasunean kutsatuz.
|
|
Horrek denak ondorio nagusi bezala ekarriko
|
du
Jainkoa izango dela, Descartesentzat, egiaren azken bermea eta iturria. Hau da, egiaren bermea izango litzateke badela zerbait berez existitzen dena (ni existitzen banaiz behintzat), bat dena, aldatzen ez dena, amaigabea, betierekoa, aldaezina, burujabea, ezagutza gorenekoa, ahalguztiduna, bera nire eta existitzen diren gainerako gauza guztien (egia bada existitzen direla) sortzailea delarik.
|
|
Irakurlea ohar bedi Jainkoa eta Gizartea kakotxen artean eman ditugula, Cencillok berak egin duen bezalaxe. Etikak ez
|
du
Jainkoaren errealitatea ukatzen, ez eta dogmatikoki baieztatzen ere, etika ez baita konfesionala, ez alde batera, ez bestera ere. Baina etika (auto) errealizatzaileak ez ditu transzendentziarako ateak ixten, are gutxiago dogmatikoki.
|
2005
|
|
Observateur, gero Le Figaro eta orain Le Point astekariaren zuzendari, hots, kazeten munduko titulu ospetsuenetarik hiruren arduradun izana. Ttipitik beti sinetsi
|
du
Jainko bat badela eta sineste hori ez du behin ere dudan eman. Ez du sinesten mundu hau" uste gabetarik" sortu dela, Panorama aldizkariari erran dionaz.
|
|
Hark ere estatu graziaren beharra bazuen! Elizako buruzagien erabakiz, zenbat eta zenbat apez eta kargudun ez
|
du
Jainkoak lagundu behar izan, delako grazia horretaz Elizako historian barna, itxura guzien arabera ez baitziren batere, emana izan zitzaioten lanarentzat eginak.
|
|
Amodioa ez den pundutik, ez da gehiago batasunik. Amodiorik ez den pundutik, gizonak bereizia
|
du
Jainkoak bat egina. De facto dibortziatuak dira eta ez daitezke senar emazteak ifernuan bizitzera kondena lur honetan.
|
|
Duela mende bat oraino Jean Pierre Arbelbidek idazten zuen komentutik aitak atera arazi ondoan eritu zitzaion alabaz: " Ai, orduan aita izitzen da, ikusten
|
du
Jainkoaren gaztigua dela hor. Temak eta duda mudak utzirik ematen dio alabari bere baimena.
|
2006
|
|
«Bai, segitzen dut zeren eta bere auzoko haurra, hobeto elikatua dagoena, hobeto zaindua, hori ez da hil, eta haur honen gaixotasun bera zuen. Beraz, zergatik nahi izan
|
du
Jainkoak haur hau eraman eta ez bestea. Ez al gara gu izan haur honen bizitza baldintzatu dugunak, hainbesteraino non guk akabatu dugun?».
|
|
X.L. Mundu honetan gehiegikeria asko dago, eta hori da bat, bikote batean biok gaixo egotea. Sinistun batek esango
|
du
Jainkoaren aurrean biluzten gaituen misterio latz bat gehiago dela, mundu gosea, izurriteak eta beste mila kalamidade bezala. Agnostiko batentzat, suerte txarra besterik ez da izango.
|
|
Munduaren xede bakarra Jainkoa gorestea da, hautaturiko kristaua ez da existitzen Jainkoaren handitasuna munduan areagotzeko baizik, dagokion heinean bere prezeptuak betez. Nolanahi ere, kristauek obra soziala egin dezaten nahi
|
du
Jainkoak, bizitza sozialaren egitura prezeptu horietara egokitu eta helburu haren arabera antolatu dadin nahi baitu. Kalbinistaren lan soziala munduan in majorem Dei gloriam soil soilik egiten da.
|
|
...dira dohatsutasuna lortzeko bitartekotzat jotzen direnean (hautatutakoa bera ere izaki soila baita, eta egiten duen oro prezeptu jainkotiarretatik distantzia infinitura baitago), baina erabat ezinbestekoak dira hautapenaren ikur diren aldetik; bitarteko teknikoak dira, ez dohatsutasuna egiaztatzeko, baizik eta dohatsutasunari esker bere angustiatik irteteko(?) Bere burua laguntzen duena laguntzen
|
du
Jainkoak eta(?) kalbinistak berez sortzen du bere salbamena (edo, hobeto esanda, salbamenaren bermea); baina sortze hori ezin daiteke izan (katolizismoan bezala) etengabe pilatzea merezimenduzko egintza isolatuak, nork bere burua sistematikoki kontrolatzea baizik, egunero dilema bera aurrean daukala: hautatua ala kondenatua?
|
|
Jainkoa bera, baina, nork sortu zuen? Zer sinesten
|
du
Jainkoak berak, baldin eta zerbait sinesten badu. Ez da ateoa izango, ezta?
|
|
Zergatik berotzen duzu hainbeste zeure burua? Gizakiak beti sinetsi izan
|
du
Jainkoagan edo jainkoengan. Erlijioa beharrezkoa da gizarte bat antolatzeko.
|
|
Aparte eserita, ez baita kezkatzen eta asaldatzen: egiazki uste
|
du
jainko hilezkorren artean gorenena (apustoj) dela indarrean (kaptei) eta oldarrean (senei) (Homero, Iliada, XV, 105).
|
|
Bestenaz, Irisek eraman ohi dizkie Zeusen mezuak gainerako jainkozkoei. Iris bidaltzen du Zeusek Poseidonengana, borroka gerarazteko agindu nahi dionean43 Iris bidaltzen du Tetisengana, halaber, Hektor Akiles ankerraren eskuetatik ebasteko egitasmo bat aurkeztu nahi dionean44 Hesiodok ere esplikatzen
|
du
jainko andereen artean liskarren bat sortzen denean bidaltzen duela Zeusek Iris anderea, besteak beste, Zinegite handia ekartzera45.
|
|
baina sakrifizioak ez
|
du
Jainkoa frogatzen
|
2007
|
|
–Benetako materialismoak, irakurtzen dugu? ezinezko egiten
|
du
Jainkoa, errebelazioa ipuin hutsal bihurtzen, eta geroko bizia zentzugabekeria soil? (27).
|
|
Ni potentea, batez ere, munduko jaun eta jabe: gaztelu bat gotor, bere buruaren nagusi, ezerk ezin menderatua, hilezkorra, egiaren eta ziurtasunaren orpo arkimediko261, metafisika guztiaren zutoin, bere baitatik hutsik ateratzen
|
du
Jainkoaren beraren existentziaren arrazoia eta unibertso osoaren ordenaren ezinbestelakoa.
|
|
nahiz eta hori batik bat eta berbaitan determina zezakeena erabat kanpora utzi dugun»). Ezagutza analogikoak ez
|
du
Jainkoa berbaitan determinatzen, baizik eta haren munduarekiko edo gurekiko erreferentzian bakarrik «eta ez daukagu gehiagoren beharrik», erabakitzen du Kant-ek.
|
|
Filosofian hori izan da hitzen kritika arruntena. Zer denotatzen
|
du
Jainkoak. Askatasunak?
|
|
• Anaxagorasek tuch edo zoria bereizten eta lehenesten
|
du
jainko andereen nahimenetik408.
|
2008
|
|
–Izugarria da hau, Mateo, izugarria! Horrela ikusten ote
|
du
Jainkoak mundua bere tronutik??
|
|
Orduan, baina, guztiahaldunak aingeru bati agindua eman, eta aingeruak bi gutun ekarri ditu hegan, urrezko plater batean. Hartu
|
du
Jainko Aitak gutunetako bat, atera du barruan gordetzen zuèn orria, eta Gerardori galdetu dio: –Zure letra al da hau??.
|
|
Inkontzientean normaltzat hartzen da emakumeek hematies gutxiago izatea, hezur ahulagoak izatea, edo burdin gabeziarekin lotutako arazoak sarriagotan sufritzea... Ematen
|
du
Jainkoaren aginduz dela hori horrela, eta horrela izan behar duela, gainera. Baina egungo ikerketek agerian laga dute hori beti ez dela izaten horrela eta, askotan, informazio aski nahasia eman duela ikuspegi horrek.
|
|
Orduan, baina, guztiahaldunak aingeru bati agindua eman, eta aingeruak bi gutun ekarri ditu hegan, urrezko plater batean. Hartu
|
du
Jainko Aitak gutunetako bat, atera du barruan gordetzen zuèn orria, eta Gerardori galdetu dio: " Zure letra al da hau?".
|
|
–Izugarria da hau, Mateo, izugarria! Horrela ikusten ote
|
du
Jainkoak mundua bere tronutik...?
|
2009
|
|
Jainkoaren hitzik ez eta arrazoimenaren argirik ezean, bihotzera jotzen du berriro, maitasunera: " Zoritxarrez, ez
|
du
Jainkoak hitz egiten; baina behartiak hitz egiten didate haren ordez, edo Hark hauen ahoaz. Maite deia da berena, eta Jainkoak berak deitzen nauela iruditzen zait, zergatik garbiro ikusi ez arren.
|
|
Eskalea atzetik etorri eta aitonari lepotik heldu zion,, egin dezagun borroka, hala nahi
|
du
jainkoak?. Aitonak kolpe batez eskalearen besarkada askatu eta ez zuela berarekin borroka egingo esan zion, ahotsa altxatu gabe.
|
|
Kristaua gerran bizi da, eta bere kausari bihotz osoz emana. Giza bizitzak zentzurik ez
|
du
Jainkoaren soldaduska hori ez bada: –Si la vida no tuviera por fin dar gloria a Dios, sería despreciable, más aún:
|
|
Jainkoa dena baita, mugagabea, etab., sobran uzten du mundua; unibertsoak halaber, dagoen dena baita? sobran uzten
|
du
Jainkoa. Bi guztirik ezin da egon bata bestearen aldamenean.
|
|
halaxe da Descartesen edo Spinozaren Jainkoa?, ezen ez erlijioarena, fedearena). Analisiak beti fedearen objektu bezala bakarrik topatzen
|
du
Jainkoa. Alderantziz, fededunarentzat, Jainkoa zinezkoa da bera gabe ere eta bera baino lehen, eta, bere logikan, bere itxaropena bera, bere erabakia, bereak dira bai, baina azken finean, bere existentzia bezala, graziatzat dauzka, ez dira bere obrak, Jainkoak emaniko dohaintzak baino (familiaren, tradizioaren, eritasun baten edo mila modutako zirkunstantzien bitartez errebelatu edo emarituak).
|
|
Gizarte osoa, naturalki? erlijiosoa zen bitartean, biziera publikoan politika eta erlijioa banatu aitzin (ia XX. mendera arte, beraz, eta kasko batzuetan XXI.era arte ere bai), gizarteak halakoxe sozio-politikoa ekoitzi
|
du
Jainkoa, interes publikoekin konprometitua, ia beti boterearen interes ez beti santuen zerbitzaria. Hori dira Atenasko Jainkoak, eta hori da Israelgo Jainkoaren eboluzioaren historia.
|
|
Elorri z gero Gandiagak oso gutxi publikatu
|
du
Jainkoaz. Hil eta gero, aldiz, Jainkoaz poesia asko eta asko aurkitu da, hark azken denboran onduak gehienak.
|
|
Batzuek fraidea ezin ikusi dutelako, besteek gehiegi gurtzen edo dutelako, batzuek zein besteek beren artetik urrundua,, ain da inguruko utsa/ sor ta nabarmena?. Deskontsolazio horretan,, entzun bear banozu,/ ordua da, Jainko?, erostatuko da (E, 74 zenb.). Ezagutzen
|
du
Jainkoaren abandonoaren sentimendua ere, gaztea gizontzen ari eta, bere ahalegin erlijioso edo mistikoetan eginahalak egin arren, Natura nagusitzen zaiola beti espirituari begitantzen zaionean. Bere gaztetako barne gatazken inoiz aurkeztu duen ispilu ederrenetakoa da(, lur eta minez?, etab., haren forma eta baliabide semantiko, foniko esanahitsu errepikatuak, aise ezagutuko ditu irakurleak beste komentariorik gabe):
|
|
Esan bezala, Gandiagak batez ere izadiko gauzetan ikusten
|
du
Jainkoa, lore eta izarrak baino gorago (E, 152 zenb.),, gauza ederrok baino ederrago? (E, 64).
|
|
Filosofo errigortsuak halako irrazionalkeriak ezin ditu jasan. Izan ere, arrazoimenak ezin toleratu
|
du
Jainkoa gizon emakumeon antzera pentsatzea: –Jainkoa bakarra da, gizakien eta jainkoen artean handiena;/ haren irudia eta haren pentsamendua hilkorren desberdina?.
|
|
Gizon emakumeak, Naturan legeak eta, beraz, Natura bera, ipini? egiten duen bezalaxe, ipini egiten
|
du
Jainkoa ere(, postulatu?), nola ez. Barojari,, ipinitako?
|
|
Gizakia da izaki bat, bere izatea (eta, ondorioz, izatea oro har) esentzialki axola zaiona, bere ardurarik behinena bere izatea duena, eginkizun horrek egiten duena bera; burutu gabekoa munduratzen dena, bere izatea berak egin beharra daukana, eta nolakoa bere izatea eta bere interesak, halakoa duena bere mundua (ren izatea), halakoa duena azkenean bere Jainkoa ere. Goethek esana da, nolakoa izan bat, halakoa izaten
|
du
Jainkoa. (Berdintsu B. Russellek:
|
|
hori baita. Fedeak horrelaxe irudikatzen
|
du
Jainkoa: gizadia egongo ez balitz ere, bera egongo litzatekeena.
|
|
Gizakiak, berak egunero sentsuekin ezagutzen duena gauzak baitira, pentsatzen duen dena gauza moduan pentsatzeko joera du, dena gauzazko bihurtuz. Hori egiten
|
du
Jainkoarekin, arimarekin, gauzak balira bezala irudikatuz, alferrik saiatu da Spinoza kontrara in Etika I, Eranskina, eta Traktatu teologiko politikoa. (Baina horixe egiten du grabitateagaz ere, erdiguneren batetik tiraka dagoen indarraren modura imajinatuz; eta adibidez garaipena, Parisen, arku handi bat da Kanpo Elisioetan, estatua hegaldun zoragarria Louvre n, esanahia edo zentzua materializatzeko joerari jarraiki).
|
|
9 Norbanakoa eta fedea (Jainkoa): Jeremias profetak honela mintzarazi
|
du
Jainkoa: –Hala diot nik, Jaunak:
|
|
Zentzuzko zentzuak, ordea, ezetz esaten zion, inoren bizitzan muturra sartzea bizikidetasunaren oinarrizko arauen aurkakoa zela, eta oso edukazio txarrekoa, beraz; zentzu zentzugabeak, berriz, baietz esaten zion, arima bat infernuko garretatik salbatzeagatik zentzu guztiak galtzea merezi zuela: ...binarako bidea hartu, kaskoa jantzi, barruan sartu eta motorra abian jarri zuenean; jarraian, baina, pilotuari esan beharrekoa ez esan izanaz damu, bere burua erruduntzat hartuta, barrutik hausteko puntuan zegoenean, beraz?, bizi senak edo eraginda, amari besotik heldu eta, heldu ez beste, izeba Ernestinak inoiz esandako hitzak oroitu zituen?, lekua galtzen duenak galtzen du bere burua eta galtzen
|
du
Jainkoa??, baita heldulekua aurkitu ere hitz haietan, halako eran, non, hitzen iltze goriari indarrez heldurik, Maria Bibianak berbideratu egin baitzuen bere energia psikiko guztia, negar histeriko baten norabidean bideratzekotan egon zena; esan nahi baita Maria Bibianak begiak itxi eta, motorrots guztien gainetik, arreta osoa puntu bakarrean kontzentraturik, lelo bat errepikatzeari ekin ziola:... lekua galdu dut, burua galdu dut, baina Zu ez zaitut galdu nahi eta erruki zaitez nitaz, erruki zaitez pilotuaz?; gero, begiak ireki, hegazkina hegan ikusi, eta galdutako konfiantza apurka apurka berreskuratu zuen, harik eta, pilotua lurreratu zenean, halako arintze bat nabaritu zuen arte, ez arintze erabatekoa baina, artean ere gaizki eginaren kontzientziak eztenkatzen baitzuen, antza, orain zizt eta geroago sast; Maria Bibiana ez zegoen, baina, hegaldia hasi aurreko egoera berean, zuloan erortzeko zorian egon ondoren indarberritua sentitzen baitzen, maila batean bai bederen; are gehiago:
|
|
–Errak: zergatik egiten
|
du
Jainkoak bere indarraren aipua?
|
|
Harrokeria horrek ez dio ikusten uzten kristautasuna giza irudimenak asmatu duela. Gizakiak sortu
|
du
Jainkoa, ez alderantziz. Kristautasunaren funts filosofikoa hain da ahula eta arbitrarioa, luzaro hil behar izan baitu zalantzan jartzen zuen edonor, eta, bere agintea indartu eta zabaltzekotan, bat egin du agintaririk ankerrenekin, hasieran Konstantino eta berriki Franco kolpista kriminalarekin.
|
|
Baina hark ez zuen Jainkoa historian errebelatzen, nahiz eta egunero errezitatzen zituen Bibliako salmoetan hala ageri: . Gandiagak ez
|
du
Jainkoarekin historian ezer jakin nahi. Nolabait, Jainkoa berak naturan erretiratu du?.
|
|
Zentzuzko zentzuak, ordea, ezetz esaten zion, inoren bizitzan muturra sartzea bizikidetasunaren oinarrizko arauen aurkakoa zela, eta oso edukazio txarrekoa, beraz; zentzu zentzugabeak, berriz, baietz esaten zion, arima bat infernuko garretatik salbatzeagatik zentzu guztiak galtzea merezi zuela: ...kaskoa jantzi, barruan sartu eta motorra abian jarri zuenean; jarraian, baina, pilotuari esan beharrekoa ez esan izanaz damu, bere burua erruduntzat hartuta –barrutik hausteko puntuan zegoenean, beraz–, bizi senak edo eraginda, amari besotik heldu eta, heldu ez beste, izeba Ernestinak inoiz esandako hitzak oroitu zituen –" lekua galtzen duenak galtzen du bere burua eta galtzen
|
du
Jainkoa" –, baita heldulekua aurkitu ere hitz haietan, halako eran, non, hitzen iltze goriari indarrez heldurik, Maria Bibianak berbideratu egin baitzuen bere energia psikiko guztia, negar histeriko baten norabidean bideratzekotan egon zena; esan nahi baita Maria Bibianak begiak itxi eta, motorrots guztien gainetik, arreta osoa puntu bakarrean kontzentraturik, lelo bat errepikatzeari ek... lekua galdu dut, burua galdu dut, baina Zu ez zaitut galdu nahi eta erruki zaitez nitaz, erruki zaitez pilotuaz...; gero, begiak ireki, hegazkina hegan ikusi, eta galdutako konfiantza apurka apurka berreskuratu zuen, harik eta, pilotua lurreratu zenean, halako arintze bat nabaritu zuen arte, ez arintze erabatekoa baina, artean ere gaizki eginaren kontzientziak eztenkatzen baitzuen, antza, orain zizt eta geroago sast; Maria Bibiana ez zegoen, baina, hegaldia hasi aurreko egoera berean, zuloan erortzeko zorian egon ondoren indarberritua sentitzen baitzen, maila batean bai bederen; are gehiago:
|
|
Gizakiaren autonomia murrizten duelako santutzen du erlijioak oinazea eta bere diskurtsoaren ardatz bihurtzen. Heriotzak
|
du
Jainkoa asmatu izanaren patentea.
|
2010
|
|
Erlijio liburuek diotena ardatz hartuz, bizitza soziala antolatzea izaten da helburua. Fundamentalisten arabera, Koranean, Biblian edo Talmudean idatzita utzi
|
du
Jainkoak zer egin behar den.
|
|
motz geratu zitzaizkidan, halako batean; are gehiago: Jainkoa definitu nahi izatetik datoz, nik uste, erlijio bakoitzak definitzen
|
du
Jainkoa bere erara, eta horrek zera adierazten du, Jainkoaren mende gaudela, bai, baina Jainkoa geure erara menderatuta gero, definiziorik interesatuenak bitarteko?, Jainkoaren izenean egindako krimen gehienak; izan ere, Jainkoa definitzea Hura hitzez inguratzea da, edo Haren inguruan hitzezko hesi bat jartzea, bestela, baina hitzak harri bihurtzen direnean hesiak ere harresi bihurtzen dira, eta halaxe gabiltza gizakiok, mundua mundu denetik, batzuk besteen kontra, harri jaurtika:
|
|
Gizaki hori, ordea, bere ameskerien mende, zientziaren mugak hausten ere saiatuko da halako batean, hitzen indarra erabiliz, konjuroak asmatuko ditu, tximistari aurre egiteko, adibidez?, baita saiatu ahala mugarik mugazkoenarekin topatu ere, lurra, harriaren aurkako jardunean desegiten da, eta tximistak leinuko norbait hilko du?, gero eta sinetsiago nago: asmatzen du orduan Jainkoa, bihurtzen du bere muga bakoitzean mugagabe, jainkoaren historia antropomorfismoaren historia da ezinbestean?, ematen dio hitza, jartzen da guztiz berak sortutako fabulazioaren mende, ipintzen
|
du
Jainko hipotetiko hori zeruko tronuan. Desoreka da, ordea, zeru lurren arteko harreman asimetrikoen ezinbesteko fruitu, izaki guztiz perfektu eta izaki inperfektu baten arteko harremanen ondorioak baitira neurosia eta histeria?
|
|
Ez al dakizue, bada, erregeari Jainkoagandik datorkiola duen boterea? Baina Mateo Morralek huts egin zuen, eta horrek erakusten
|
du
Jainkoak erregea bere erregetzan nahi duela, Espainian gobernatzen jarrai dezan. Izan ere, espainiar guztiok gara baztergarriak eta bakarra bazterrezina; izan ere, Espainia espainiarron etxea da, eta erregea etxeko zutabe nagusia!?.
|
|
Eta biek dute arrazoi, Platonen Ideia, berak buruan zuèn errealitate subjektibo batekin lotua baitago gehienik ere, eta errealitate asmatu batekin, azken batean, ez errealitate objektiboarekin. Baina hemen eta orain jende gehienak erabiltzen
|
du
Jainkoa makulu gisa, eta makulu hori dugu geure baitatik kendu beharra, pertsona askeak eta indartsuak izatekotan, Nietzscheren supergizona bezala, horretaraino ados bainago Nietzscherekin, hortik aurrera marxista banaiz ere, badakizu?.
|
|
Jainkoaren probidentziak. Teofilo Mariak Jainkoa sinesten zuen, oso era interesatuan bazen ere? baina nork ez
|
du
Jainkoa sinesten era interesatuan?, piramidearen erpinean jarri zuen, eta berak ahaleginak egin zituen erpinari eusteko; Frantziatik, gainera, bazekarren argudioren bat edo beste, baita bi urteko bizipena ere, bere jarrera eta bere jokabidea indartzen zituena; eta bere asmoak eta proiektuak zituen, aitari berehala jakinarazi zizkionak:
|
|
Umetan jaso genituèn Jainkoaren irudi haiek —tronu batetik sariak eta kondenak banatzen zituèn aita bizardun hura, adibidez— motz geratu zitzaizkidan, halako batean; are gehiago: Jainkoa definitu nahi izatetik datoz, nik uste —erlijio bakoitzak definitzen
|
du
Jainkoa bere erara, eta horrek zera adierazten du, Jainkoaren mende gaudela, bai, baina Jainkoa geure erara menderatuta gero, definiziorik interesatuenak bitarteko—, Jainkoaren izenean egindako krimen gehienak; izan ere, Jainkoa definitzea Hura hitzez inguratzea da... edo Haren inguruan hitzezko hesi bat jartzea, bestela, baina hitzak harri bihurtzen direnean hesiak ere harresi bihurtzen dir... hots, Jainkoa Jainkoaren kontra eta harresia harresiaren kontra; izan ere, Jainkoari buruzko definizioak —eta definizoek idolatriarako bidean jartzen gaituzte, gero eta ziurrago nago horretaz— arma hutsak dira, guk noiznahi erabil ditzakegunak, gezi batzuk bezala, etsaiari aurre egiteko; izan ere, Jainkoaz mintzo diren mintzo guztiak muga bat dira... eta horregatik geratzen naiz isilik, isiltasuna misterioaren mugagabetasuna hobekien definitzen duen hitza delakoan, hitz orotatik haratago dagoena...
|
|
Ez al dakizue, bada, erregeari Jainkoagandik datorkiola duen boterea? Baina Mateo Morralek huts egin zuen, eta horrek erakusten
|
du
Jainkoak erregea bere erregetzan nahi duela, Espainian gobernatzen jarrai dezan. Izan ere, espainiar guztiok gara baztergarriak eta bakarra bazterrezina; izan ere, Espainia espainiarron etxea da, eta erregea etxeko zutabe nagusia!".
|
|
Gizaki hori, ordea, bere ameskerien mende, zientziaren mugak hausten ere saiatuko da halako batean —hitzen indarra erabiliz, konjuroak asmatuko ditu, tximistari aurre egiteko, adibidez—, baita saiatu ahala mugarik mugazkoenarekin topatu ere —lurra, harriaren aurkako jardunean desegiten da, eta tximistak leinuko norbait hilko du—, gero eta sinetsiago nago: asmatzen du orduan Jainkoa, bihurtzen du bere muga bakoitzean mugagabe —jainkoaren historia antropomorfismoaren historia da ezinbestean—, ematen dio hitza, jartzen da guztiz berak sortutako fabulazioaren mende, ipintzen
|
du
Jainko hipotetiko hori zeruko tronuan... Desoreka da, ordea, zeru lurren arteko harreman asimetrikoen ezinbesteko fruitu, izaki guztiz perfektu eta izaki inperfektu baten arteko harremanen ondorioak baitira neurosia eta histeria... ez uka hori niri, Gabino, zu ere histeriko historiko bihurtu baitzintuen Jainko guztiahaldunak Pagoagako hartan, Ama Birjina bitarteko, barkatu txantxa.
|
|
Eta biek dute arrazoi, Platonen Ideia, berak buruan zuèn errealitate subjektibo batekin lotua baitago gehienik ere, eta errealitate asmatu batekin, azken batean, ez errealitate objektiboarekin. Baina hemen eta orain jende gehienak erabiltzen
|
du
Jainkoa makulu gisa, eta makulu hori dugu geure baitatik kendu beharra, pertsona askeak eta indartsuak izatekotan, Nietzscheren supergizona bezala... horretaraino ados bainago Nietzscherekin, hortik aurrera marxista banaiz ere, badakizu’ Gehien behar nituenean iritsi zitzaizkidan behar nituèn hitzak, halako moldez, non erabat ados sentitu bainintzen, baita erabat aske ere, gainetik karga be... Jainkoa arazo bihurtu zitzaidanean, beraz —zuri bezalaxe, Damaso! —, besarkatu nuen ateismoa, Jainkoa bainuen nik arazo eta ez ateismoa, jende askori gertatzen zaionaren guztiz beste aldera.
|
|
hain kementsu, non inbidia ematen baitzidan... zer esango dizut, bada, Damaso!; nirekin konparatuta —nire gorputz luze bezain mehea bi adarretako zuhaitz makal bat zen, azken batean, adarretako bat lehortu eta usteldu zitzaiona—, Teofilo Maria mutil liraina zen, sendoa, ongi errotutako haritza bezain lerdena, adar ustelik gabekoa; ideia berriekin zetorren, gainera; edo bere betiko ideiei inoiz baino atxikiago zetorren, hobeto esanda, inoiz baino eskuin muturrekoago; ni askotan sentitu izan naiz tokiz kanpo bizitzan, badakizu, baina beste bat zen Teofilo Mariaren kasua, honek ume umetatik izan baitzuen munduan ibili zuèn ibilbidearen kontzientzia, fabrikatik Regina enera eta Regina enetik fabrikara, aitak eraikitako inperio ekonomikoaren enperadoreorde eta haren oinordeko gisa; ikuspuntu horretatik, beraz, Teofilo Mariak bere tokian zuen burua: Jainkoaren probidentziak —Teofilo Mariak Jainkoa sinesten zuen, oso era interesatuan bazen ere... baina nork ez
|
du
Jainkoa sinesten era interesatuan? — piramidearen erpinean jarri zuen, eta berak ahaleginak egin zituen erpinari eusteko; Frantziatik, gainera, bazekarren argudioren bat edo beste, baita bi urteko bizipena ere, bere jarrera eta bere jokabidea indartzen zituena; eta bere asmoak eta proiektuak zituen, aitari berehala jakinarazi zizkionak: " Aita, sozialistekin, anarkistekin eta komunistekin bukatu behar dugu, parce que ce sont une merde" esan zuen hasteko, Teofilo Maria ohitura harekin etorri baitzen, botatako esaldiei frantsesezko lelo bat eranstekoa, aldika... ohitura hura, berandu gabe, galduz joan zen arren;" Izan ere, kristau langileak behar ditugu, onak, obedienteak eta gure esanetara daudenak, eta gaiztoak baztertu.
|
|
Anphora
|
du
jainkoa,
|
|
Eta elbarria ikusi orduko, burutapen horixe sortzen da etxea gainezka betetzen duen jendearen buruetan: " Hau ere harrapatu
|
du
Jainkoaren zigorrak, eta ez edonola! Auskalo zer egin duen!".
|
|
Hona hemen apustu horren deskribapena. Merezi al
|
du
Jainkoarengan sinestea. Jainkoa existituz gero, berarengan sinestea komeni da zalantzarik gabe; izan ere, Jainkoak sinestunak saritzen ditu.
|
|
Jainkoa ona dela esango genuke, beraren gaitzespenak eta onespenak justiziara edo ongira makurtuko balira. Eta horrek erakusten
|
du
Jainkoa bera ere balio etikoen mendekoa dela, alegia, Jainkoa ere balio etikoetara makurtzen dela. Beraz, erlijioak, edo Jainkoaren hitzak?
|
|
Jainkoarekiko mintzoan dago Mikel gaztea. Seguru asko, gazteak Jainkoarengan sinesten du; seguru asko, Mikelek sinesten
|
du
Jainkoak bere azterketaren emaitzan eragina izan dezakeela. Mirari antzeko bat ari da eskatzen.
|
|
Lege horietan lehendabiziko
|
du
Jainkoaren legea:
|
|
Apaizak elizan, eta soldaduak trintxeretan. Horrelaxe nahi
|
du
Jainkoak, seguru nago. Mesedez, entregatu arma Marcelinori eta joan meza ematera.
|
|
Nork zerbitzatzen
|
du
JAINKOA. Nork?
|
|
Enetzat, oso argi da" hil den Jainko hau" Jainkoaren irudia baizik ez dela. Betidanik gizakiak asmatu
|
du
Jainko bat zeru gorenean egoten dena, lurretik eta ekaitik urrun.
|
2011
|
|
Metxaren nortasuna oso zehatza da, guztiok ezagutu dugu Casablanca baserriko seme gaztearen tankerakorik, baina aldi berean historia askatasunerantz mugiarazten duen indar kosmikoaren hezurmamitzea ere bada, Bakunin Txirrita zaharberritua, historiak eta gizarteak bazterturikoen maitalea. Ez horratik naturak irainduena, ez da Asisko Frantziskoren leinukoa(, hobe
|
du
Jainko delako horrek, existitu gabe?, dio Metxak: –argibide latzak eman lizkidake!?), baizik emagaldu, jipoitu, gaizkile eta drogazaleena, guardia zibilaren alargunarena:
|
|
Berak ordaindu dituelako gure bekatu eta lizunkeria nardagarri guztien zigorrak, otean? Horregatik saritu ote
|
du
Jainkoak, gorputza ere Paradisura eraman dezan utziz? –Victoria birrotxak goxo goxo.
|
|
Munduak orain ez
|
du
jainko bat behar, gerrari bat baizik.
|
|
INES eliza kanpoan dago, oinez dator, paseoan, pentsakor eta tarte batean gorantz begiratzen
|
du
Jainkoaren laguntza erregutuz bezala. Etxean sentitzen da inguruotatik arnasten, nahiz barruan daukan korapiloa.
|
|
Mundu honetan gehiegikeria asko dago, eta hori da bat, bikote batean biok gaixo egotea. Sinestun batek esango
|
du
Jainkoaren aurrean biluzten gaituen misterio latz bat gehiago dela, mundu gosea, izurriteak eta beste mila kalamidade bezala. Agnostiko batentzat, suerte txarra besterik ez da izango.
|
|
Kuriosoa da Rilkek nola tratatzen duen Jainkoaren figura. Ez
|
du
Jainko handiaz hitz egiten. Jainko sortzaileaz hitz egiten du, Jainkoa ahula balitz bezala.
|
|
Jauna, Jainkoa, infinitua... harago dagoena, nik esaten dut" harago dagoena". Rilke poetak, Rainer Maria Rilkek, bere Orduen liburuko poema batean oso ongi esaten zuen, oso polita den poema batean, esaten dio Jainkoari, esaten
|
du
Jainkoa dela beti bazterreko salan dagoena, bazterreko gelan. Esaten du:
|
|
Baina bestetik, bazuela barne bat, barne izate bat nahiko urratua eta nahiko bihurria. Eta gainera berak erraten du bere bertsoetako batean, erraten
|
du
Jainkoa eta ni deitzen den konposizio batean erraten du, bera, oso gaztetatik izan zela beti bekatorosa eta bizitu zuela bere bekatari eta gisa txarrekoa izatearen kontzientzia hori modu zaurigarri batean. Eta horrek kulpagarri egiten zuela bere burua Jainkoaren aurrean.
|
|
Jainkoak eman dio sagarroiari, bere indarren begiratzeko egin behar dituen gauzen asmoarekin batean, barne bat gurea ez bezalakoa. Orobat egin
|
du
Jainkoak negua, sagarroiak bezala, hazkurri eskasez, jan gabe eraman behar duten ihizi guztientzat. Orok badituzte hotzari ihes egiteko, geldirik egoteko, eta hatsaren gutitzeko bai asmoa, bai ahala, guk ez ditugun izarian.
|
|
Begiekin urratzen ohi
|
du
jainko oiloak bere kuskua, ezen begiak berina bezain gogorrak ditu, eta leun eta biribil izateko orde, ezkainka hautsiak. Jin zaionean bada kanporat ateratzeko ordua, jainko oiloak bere begiekin zarra zarra, hausten du lehenik bere sareko piru bat, gero bertze bat, azkenekotz aski, buruaren kanporat emateko.
|
2012
|
|
Oso esklabo da, psikologikoki menperatuta dago. Orduan txori bat etorri zaio, Cristofek uste
|
du
Jainkoa dela eta harreman bipolarra dute, eskizofrenikoa. Ez dakigu txoria existitzen den edo proiekzioa den.
|
|
Bizidun baten definizio unibertsala lortzea egiazki ezinezkoa da cosmos material honetan, hor tara bat dugu nabari nabaria. Baina Jainkoak badu halako bizidun bakoitzaren definizio unibertsal hori, guretzat misterio dena, baina Harentzat ez, eta ezagutza unibertsala
|
du
Jainkoak, cosmos material honena eta baita bizidun guztiena, banan banan, denona (denok baikaude cosmos material honetan). Haren baitan zientzia ez da nola infinitua potentzian, sekula ez dena iristen bere helmugara, eta bai da Haren zientzia nola infinitua aktoan, helmugan dago jada betidanik, horregatik da, formen emailea?, formen emaile perfektua (Bera da eta Santu den bakarra).
|
|
Hausnartu, berriz, izugarri, hark munduari ekarri dionaz. Hala ere, bizi osoan gutxiago ikasi
|
du
Jainkoaren izaeraz, ezaugarriez eta jokaerez bost minutuan termitei buruz baino.
|
2013
|
|
Napoliko bazter ilun itogarrietan girotzen diren ipuinek helarazi bezala, mafiak ordezkatu
|
du
Jainko Jaunaren irudia. Katolizismoaren printzipioetatik ez oso urrun, La Cosa Nostrak ezarri duen arau zerrenda Capo (jainko) aren esanei kasu egin, lanean zintzoa izan, familia eta oinordekotzaren garrantzia, ondasunak, emakumearen isiltasuna bilakatu da Napolin bizirauteko lege sakratua.
|
|
Egitekoak egitekotan direnean, galdu gordean dabiltzanean, orduan eduki ezazu egundaino baino esperantza gehiago. Zeren orduan erakutsiko
|
du
Jainkoak bere botere handia: ez egitekoaren hastean, baina bai premiarik handienean, eta inondik erremediorik ez dela dirudienean.
|
|
–Egia da: Albreteko etxeak hamaika aldiz merezi
|
du
Jainkoaren zein gizonen sua, hainbeste jende zerurako galtzeagatik.
|