Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 211

2000
‎Krimen gaiaren esparruan, legea, lekukoen froga onartu ezean, zigortu nahi duen krimena bera ezagutzeko ezinean legoke; krimenetan idatzizkoa zeharka baino ez baitago eta hori ere, gutxitan eta bakarka; hala ere, egitate hutsak ezin daitezke frogatu lekukoen bitartez ez bada. Lekukoen frogari ematen zaion harrera, krimen horien ikerketa eta epaiketan, premiatik bertatik dator .
‎Bata dateke, bestea ere izan gabe; andrazko eta adingabekoek egoitza zibila badute, egoitza politikorik gabe. Azken egoitza mota hori herritartasunaren eskubidetik dator , leku horretan baitauka norberak ere, konstituzio legeek agindutakoa bete eta gero, herritarrari datxezkion eskubide politikoak aurrera eramateko baimena.
‎Okerreko gobernua dator , larregi arautzen denean. Gizakiak beste gizaki batekin harremanetan diharduenean, zuhurra eta zentzuduna behar du izan; eta bere interesaren alde jokatu, komeni dituen jakinbideak eskuratu eta onuragarri zaiona ez zokoratu.
‎Gero, jakina, segurtasun hori ezin bermatu. Kalte itzela dator , bestaldetik ere, erregistroaren eskubideak, neurrikoak nahiz gehiegizkoak izan, molde eztabaidatsuan batzen direnean. Halakoetan eskubide horien kobraketa uztarturik dago zuzenbidearen arazorik latzenekin eta zerga biltzaileak edo zerga errentariak eskura du, itun misteriotsu hori dela bide, botererik arriskutsuena.
‎Horretara dator , lege idatzitik landara ere, bestelako baliabideak arautzea:
‎Badira, haatik, gobernu horretan sexu baten autuak eta esparruak. Sexuen arteko berdintasuna baino, Portalisen esana desberdintasunaren errekatik dator (honetan ere, Napoleonen ustea, antza denez, eragingarri), eta horren indarrez ere, aita familiakoaren ahalgo nagusi eta gailenaren aldetik.
‎Okerreko bidea da, haren ustez, larregi arautzekoa: " Okerreko gobernua dator , larregi arautzen denean". Liberalismorik gorrienean jarrita, ohiko izango ditu batek baino gehiagok jarraiko hauek:
‎Horretan du erroa senarraren aginpideak. Gurasoena, beste aldetik ere, euren gizatasunetik eta zentzuaren heldutasunetik dator , eta, hainbatez ere, euren seme alaben ahuleziatik. Aginpide hori magistratura da eta horri eman behar zaio, Estatu askeetan, halako zabalera taxuzkoa.
‎Esandakotik dator , etorri ere, ezkontza betiereko kontratua dela, helburuz eta xedez. Arestiko legeek dibortzioa onesten dute.
‎Aldi guztietan ulertu ohi da, arriskutsu bezain ezgizatiar dela senar emazteak atzera egiteko modurik gabe uztartzea, batak bestea itoa eta zanpatua. Hortik dator , modu berean ere, ezkontzaren hautsezintasuna lege zibiletan duten herrietan euretan, banantzearen erabilera, horrek leundu egiten duelako ezkontzaren lokarria, berori oso osorik askatzeke.
‎Dekretu hori bat dator gure batzar nazional eta legegile guztien gogoarekin.
‎Berreraikuntza logiko bat beste pertsonei gogoeta prozesuak komunikatzeko formarekin bat dator , eta ez subjektiboki osatzeko formarekin. Zientzia aztertzen duen filosofoak edo, bestela esanda, zientziak sortzen dituen interes filosofikoko arazoak analizatzen duen filosofoak, ez du zientzi aurkikuntza baten sortze prozesuaz arduratu behar.
‎Schlickek uste zuenaren aurka, Reichenbachek honako argudio honi eusten zion: orokorpen unibertsalak portaera arauak —hau da, etorkizunean zer egin jakin ahal izateko arauak— bailiran onartzearen ahalegina ez zen bat etortzen zientzia errealak haiek kontuan hartzen zituen moduarekin berarekin, legeak baieztapen edo asertzioak ez direla adieraztearen antzeko zerbait bailitzateke, eta hau ez dator bat zientzi jarduerarekin. Indukzioa kontzeptualizatu egin behar zen, baina zientziagintzari egokituz, hauxe baitzen nolabait Vienako Zirkuluaren filosofia zientifikoaren gidaria.
‎1926tik 1928ra, Paul Engelmann arkitektoaren laguntzaz, Margaret Stonborough Wittgensteinentzat etxebizitza bat eraiki zuen gure filosofoak Vienan, Kundmanngasse izenekoa. Etxearen edertasuna funtzionalismo, perfekzionismo eta formen eta dekorazioaren sinpletasunetik dator , Tractatus ean bezala. Hor dago balio estetikoa edo mistikoa (simplex sigillum veri) eta liburu honek, 300 argazki direla medio, argitara eramaten du, modu eskuragarrian, arkitektura eta filosofia elkartuz, estetika eta logika bilduz.
‎Frazerri egindako kritika hortik dator . Bai Tractatus ean, bai etikari buruzko hitzaldian, etikari buruzko liburu bat idaztearen arazoa ikusi dugu, hau da, nola adierazi balioen mundua gertakarien hizkuntzaren bidez. Hots, nola elkartu balioak eta zientzia, nola bildu mistika eta arrazoia, nola batu isiltasuna eta hizkuntza eztanda etiko batean.
2001
‎Beste era batera esanda: adigai batekin orokorki bat datorrena edo adigaia kontraesaten duena era berean bat dator edo kontraesaten du adigaiaren barne jasoa dagoen oro; ezin da esan, ordea, adigai batean jasotzen ez dena adigaian barnebilduta dagoenean jasotzen ez denik. Gizakiek eskuak eta hankak dituzte eta, beraz, gizaki bakoitzak ere izango ditu arrunki; baina ezin da esan gizaki oro beltza ez delako, baten bat beltza ez denik.
‎Beraz, gizakiak pentsatzen du, ez arimak. Hortik dator kritika honen ondorio positibo bakarra: materialismoa eta espiritualismoa alde batera utzi behar dira, eta kontu hauek agian arlo praktikoan konpondu ahal izango dira.
‎Lehen urratsa ezagutza hutsaren eta enpirikoaren artean bereiztea da. Ezagutza oro esperientziatik abiatzen da; baina ezagutza oro esperientziatik abiatzen bada ere, ez dator ezagutza oro esperientziatik, ez da hau bere jatorri bakarra. Esperientziak ezagutza berriak eskaintzen dizkigu, eta gauzak nola diren esaten digu, ez, ordea, gauzak horrela izan behar dutenik.
‎Esaldi sintetikoak, aitzitik, a posteriori dira, esperientziaren bidez lortutako esakuneak. Predikatuak subjektuari dakarkion berritasuna esperientziatik dator eta, beraz, ezin du beharrezkotasunik bermatu. Esperientzia bat behin eta berriz berdin errepikatzeak ez du esan nahi inoiz ez dela aldatuko.
‎Azalpen metafisiko honen bidez Kantek frogatutzat ematen du espazioa begiespenaren apriorizko forma dela. Ondoren azalpen transzendentala dator , hau da, espazioa Geometrian apriorizko esakune sintetikoak egiteko baldintza nahikoa eta halabeharrezkoa dela azaldu behar da.
‎• Denboraren zati bakoitza denboraren barne egiten den mugapen bat dela esateak bere mugagabetasuna adierazten du. Beraz, osotasuna zatien aurretik dator . Ondorioz, denbora begiespena da, eta ez adigaia.
‎Baina sentsuetako aniztasun soilean bizitzea ezinezkoa da, ezta lehen une batean ere. Enpirismo soilean geratzeko nahi hori ez dator bat gizakiok dugun ezagutza moduarekin. Alemaniar filosofia osoa enpirismo zakar horren kritika gisa uler daiteke.
‎1) ‘ari’ 2) ‘naiz’ 3) ‘pentsatzen’ Oinarrizko maila ‘ari’ tzearena da, maitatze arena. Gero dator ‘izate’ arena (ni ala zu ala beste bat ari). Eta gero, azkenean, dator ‘zertan’ ari naizen (zaren, dagoen) zehaztearena, kasu bereizi honetan ‘pentsatzen’arena.
‎Gero dator ‘izate’ arena (ni ala zu ala beste bat ari). Eta gero, azkenean, dator ‘zertan’ ari naizen (zaren, dagoen) zehaztearena, kasu bereizi honetan ‘pentsatzen’arena. Adibide batez hau argitzeko, gauza bat da ‘musika entzute hutsean’ aritzea, inongo adijardunik gabe; eta beste bat musikaz pentsatzea.
‎galdegaia. Eta gero dator antropologia, arrazoimena duen gizakiari buruzko galderei erantzutea. Erantzuna, galdegaia, galdegilea.
‎Simil baten bidez esateko, filosofiara ateratzen da Kant begiratzera ea zenbat eta zer dela-eta ikusi egiten duen. Eta hor dator , filosofiazko ibilaldi luzea eta sakona egin eta gero, zer eta nolan ikusten duen adieraziz; ispilu on bat aurkitu eta berak bere begiez ikusi baititu bere begiak, eta bere begiez neurtu bere ikusmenaren ahalmena. Horrela, ikusmenaren ahalmena neurtuta edo justifikatuta —edo zehatz mehatz mugatuta— dagoela esanez dator.
‎Eta hor dator, filosofiazko ibilaldi luzea eta sakona egin eta gero, zer eta nolan ikusten duen adieraziz; ispilu on bat aurkitu eta berak bere begiez ikusi baititu bere begiak, eta bere begiez neurtu bere ikusmenaren ahalmena. Horrela, ikusmenaren ahalmena neurtuta edo justifikatuta —edo zehatz mehatz mugatuta— dagoela esanez dator . Hortik aurrera etorriko omen da gizakiari buruz hitz egitea.
‎antropologoa, filosofoa, zientzialaria, era guztietako langile den gizakia, gizakia denez, besterik gabe. Gero dator gizakiaren izaeraren zehaztasunak eta era guztietako jardunak —banaka eta taldeka— jorratzea, antropologia osoa eta kosmos osoa —zientzia guztiak— gizakiagan. Eta antropologiaren barruan filosofia.
‎" Egin egin behar al dut?". Eta galdera honi baietz erantzun eta gero dator Kanten galdera: " Eta zer egin behar dut?".
‎Haurragan, lehenbizi, zentzumenen eklosioa azaltzen da. Gero dator bere potentzien eklosioa: den dena aditu beharra, bere nahiei eustea, jasotzen duen guztia oroimenean gordetzea.
‎Tomas Akinotar Santuak gurarien eragina aztertzerakoan, zirkulua aipatzen du: lehenbizi guragaiak apetituari egiten dion eragina, amor du izen, guragaiaren atsegina [complacentia] besterik ez dena; atsegin honetatik dator guraduna guragaiarengana mugitzea, gura dena; eta atzenik atsedena, poza dena.41
‎Ez dago besterik. Bekatutik, gaizki eginetik ez dator onik, edertasunik, egiarik. Ez ditut gogoko, adibidez, San Agustinen bestelako hitzak125, bera horren errespetagarria izan arren.
‎Bekatua, lehenbizi, gezurra esan eta egitea da. Gehienetan, bekatutik bekatu gehiago dator , bekatuaren eraginez gizakia ilunago, makalago, eta gaizkira ohituago geratzen delako. Espiritu Santuak ez ditu gure hutsegiteak behar bere maitasunezko ekintzak Berak nahi bezala burutzeko.
‎Eta zenbat lokarri, hainbat askatu behar. Hortik dator askatasun mota asko daudela baiestea, gizakiaren izaerari ez baino gizakiaren egoerari dagozkienak. Nik hitz biak erabiliko ditut, baina, zehaztu behar izanez gero, hautamena hobetsiko dut gizakiaren izanarentzat.
‎Gai da urik ez ematea edo ur zikina ematea hobesteko. Hortik dator —ezagutari eta hautari izatetik— maitari izanari eutsiz jardun beharra. Maitari izan eta nolatan hauta dezakeen ez maitatzea, niretzat baino gehiagoko misterioa da.
2002
‎Hori ekiditeko, gastu txikikoa litzateke, adibidez, beroa alde batetik bestera garraiatuko lukeen eta airea etengabe berrituko lukeen hoditeria bat eraikitzea. Gizatasunak agintzen duen begirune hau, gainera, bat dator ekonomiarekin, presoek ez baitiote inoiz lan egiteari utziko. Beste hoditeria batzuek, berriz, ura garraiatuko dute leotzetara eta horrek aurrezpen handia ekarriko die etxeko zerbitzu desberdinei.
‎Izan ere, zerk dakar infekzioa? Nondik dator –Nola iraun dezake hain luzaroan?
2003
‎Akusileo8 ere Hesiodorekin bat dator Kaosen c ondoren bi hauek, Lurra eta Maitasuna, sortu zirela esanez. Eta Parmenidesek sorrerari buruz dio:
‎Horrela alde askotatik dator adostasuna Maitasuna berauen artean zaharrena dela.
‎Gizon eta emakumearen elkarketa ume sorketa baita, eta arazo hori jainkozkoa da eta hilezkor hori hilkor den izakian dago, ernalketa eta ume sorketa alegia. Baina beraiekin bat ez ezin daitezke gertatu, eta itsusia ez dator bat jainkozko guztiarekin, ederra d bai ordea. Edertasuna da beraz jaiotzearen Moira eta Ilitia24 Horregatik guztiagatik ernari dagoena ederrera hurreratzerakoan alaitzen da eta pozik isurtzen da, umea egin eta erditzen da; itsusira hurreratzerakoan, ordea, ilunduta eta atsekabetuta uzkurtu eta aldentzen da, bere baitan bildu eta ez da erditzen, aitzitik umekiari sufrimenduz eusten dio.
‎23 Grekozko ‘poeta’ hitza poiein aditzetik dator . Beraz, haren jatorrizko esanahia ‘egile’ da.
‎Bestea baino askoz gazteago den eta sorreraz emakumezko eta gizoc nezkoaren parte duen jainkosagandik baitator. Zerutiarrarena, ordea, hasteko emakumezkoaren parterik ez, gizonezkoaren parte bakarrik baizik duen (eta hori da mutilekiko maitasuna), gainera zaharrago den eta harrokeriarik ez duen jainkosagandik dator . Horregatik maitasun horrek eragindakoak gizonezkoari zuzentzen zaizkio, indar eta adimen gehiago duena maite izanik.
‎Eklesian hizlari trebetasunaren bidez lortu zitekeenaren beste adibide bat ostrazismoa da. Ostrazismo hitza" ostraka" hitzetik dator (" buztin pusketa" esan nahi du), eta buztin pusketa hauek hiritik bota nahi zuten hiritar baten izena idazteko erabiltzen zituzten. Hiritarren baten izena" ostraka" gehienetan agertzen bazen, hiritik botatzen zuten hamar urtez.
‎Hartara, argitaratu arte ez dute inor behartzen. Hortik dator , etorri ere, lege naturalek iragana eta etorkizuna zehazten dituztela eta nahierarakoek, aldiz, etorkizunari buruz dihardutela, soil soilean, iragana beti erabaki behar dutelako aurreko legeek. Ondorio hori sortzeko, idatzi, argitaratu eta erregistratu egiten dira, inork ezin salbuets dezakeela bere burua haien ezagupide ezaren bidez. Hala ere, bakoitzari beren beregi eurok jakinaraztea erraza ez den neurrian, nahikoa da legearen indarra izan dezaten, jendaurrean agerian jartzea; orduan egiten dira erregela publiko, guztiok bete beharrekoak.
‎5 Ikusi denez, onuragarri eta zuzena delako hori luzaroan bete izana da usadio eta ohituren aginpidearen oinarria. Horretara dator , etorri ere, lege edo ohitura denbora luzez erabili gabea izanez gero, indargabeturik geratzea. Horien aginpideak jarraikako erabileran zuen oinarri, eta erabilera ezak, aurkako arrazoiarengatik, hura bera ere ken diezaioke, bete ez dena ez baita onuragarri.
‎6 Uste horietatik dator , halaber, aldi berean gertatzea probintzia edo lege batzuetan erregelak falta direla erabileran dauden gaietan gauza batzuk zehazteko eta, beste herri batzuetan, ostera, gai berberak arautzeko lege bereziak izatea. Berezkoa da, hortaz, lehenek azken horien ereduari jarraitzea, batez ere, herri nagusiak badira horiek.
‎13 Aldeko interpretazioaren printzipio berbera da lege batzuek eskatzen dutena, beste batzuk zorrotz interpretatzen diren bitartean. Hortik dator , etorri ere, printzeen borondateari ematen zaion bi interpretazioen erregela, horiek gizabanako zehatz batzuen mesederako dohainak eta pribilegioak ematen dituztela. Halako izaera badute, zabalera osoa eman dakieke hirugarren bati kalte egin gabe; orduan, interpretazioa beti egiten da printzeak bere eskuzabaltasunez goratu nahi izan dituen horien alderako, eskuzabaltasun horri ere neurrizko zabalera ematen zaiola, pertsona horiek eskatzen duten adinakoa.
‎Hortik dator gizartean bi gai mota erabiltzea. Maizko beharrizanei dagokienez, batzuk naturalak eta oinarrizkoak dira, eta betidanik erabili izan dira toki guztietan, halakoak ditugu, trukea, errentamendua, gordailua, komodatua nahiz bestelako hitzarmen asko, edota tutoretza, oinordetza zein mota horretako beste hainbat.
‎Eta euren aginpidea ahulduta dago nahas mahas horrexegatik. Hortik dator , askok gura eta jakin ez arren ere, halakoak bereiztea, hots, zer den zuzena eta naturala eta zer, ostera, gure arrazoiak eta erabilerak hartzen ez duena. Ohargarria, nolanahi ere, liburu honen hitzaurrean horri buruz esaten dena.
‎Bigarren lege horrek lagun hurkoa maitatzeko agintzen du, eta, beraz, elkar maitatzeko agindua barneratzen du. Eta betebehar berezien ondorioz elkarrekin batzen direnean bigarren legearen espirituak bultzatzen dituen pertsonak, orduan, zalantzarik gabe, haien artean lotura estua sortzen da, eta lotura hori bat dator elkarri zor dizkioten eginbeharrekin. Pertsona horietako bakoitzak bestearengan aurkitzen baditu lotura estuago bat ezartzeko ezaugarriak, lotura horrek, une horretatik, adiskidetasunaren izaera eskuratzen du.
‎Zuzenbideari dagokionez, ezin utzizkoa da Domaten lerrakera jansenismoaren alde. Jesuiten aurkakoa bada ere, ez dator beti bat Pascalen pentsamenduarekin.
‎Arrazoimena bete eta, horrekin batera ere, borondatea mugiarazten dute. Hortik dator gizakiak, orokorrean, euron bitartez beteagoak eta jakitunagoak egotea, beste zientzietako egien bidez baino.
‎Horietako lehena, gizakien espiritu eta bihotzak euren artean batzea da; trukaketa horren berezko ondorioaz dator , zentzumen horiek espirituarekin lotzea; bada, horrek bestearen gainean dituen begitantzioen eta alderantzizkoen bidez, elkarri adierazten dizkiote gizakiek euren ideia eta sentimenduak. Horratio, gorputza da, aldi berean, espiritu eta bihotzaren tresna eta irudia.
‎Jainkozko ordena horretan, gizonezkoa emakumezkoaren buru denez gero, horren gainean boterea du; botere hori bat dator ezkontzako batasunean gizonezkoak duen eginkizunarekin, eta, botere hori oinarri hartuta, lege zibilek senarrari agintaritza ematen diote eta agintaritza horrek zenbait ondorio ditu, hura zein gaitan erabili behar eta gai horietan.
‎Esan legez, Domaten lanik pisuzkoena Lege zibilak, euren berezko hurrenkeran da. Arauzko kapituluen aurretik dator bertan, ezinbesteko atari gisa, garrantzi handiko testua, hain zuzen ere, Legeen Tratatua (Traite des lois) izenekoa. Horra bertaratzen ditu Domatek, zoli eta egoki, une hartako zuzenbide kezka eta arrangurak.
‎20 Ikusi da lege batzuek, hain orokor eta zehatzak direnak kasu orotan, ez dutela ezelako salbuespenik ere, beste batzuek duten moduan. Erregela orokor horretatik dator mota horretako erregelak ez direla ezarri behar, besterik gabe, euren xedapenetan sarturik omen dauden kasu guztietan, erraza bailitzateke eurak zabaltzea salbuetsita dauden kasuetara. Horrek beharrezko egiten du salbuespenen ezagupidea.
‎Ikus bedi jarraian, nahierarako legeetatik datozen salbuespenak sumatu eta ikasi egiten dira, eurok irakurri eta oroimenean gorde ahala; ikastea, beraz, nahikoa da eurok jakiteko. Artean, zuzenbide naturaleko salbuespenen argitzea ez dator beti irakurketa soiletik; ostera, arrazoiketa pisuzkoa eskatzen du, horietako asko ez baitira idatziak izan lege positiboetan, eta hala daudenak ere, ez baitira beti agertu salbuespen diren erregelekin. Egin eginean ere, horien ezagupideak eskatzen du, ikastearekin batera, horietan arreta berezia hartzea aplikatu beharreko legeen espirituan, euroi mugarik gabeko zabalkuntza ez emateko, betiere euren salbuespenen kalterako letorkeena.
‎Euren mota edozein izanik ere, direla borondatezkoek, direla nahi gabekoek, beste batzuk erakartzen dituzte, hain zuzen ere, aurrekoen ondore direnak eta bi mota soiletan laburtzen direnak. Lehena nagusien erantsi diren horietatik dator edo hura sendotzen dutenak dira: hipoteka, hartzekodunen pribilegioak, betebehar solidarioak, kauzioak eta antzekoak.
‎Bide beretik joanez, hitzarmenek, beroriek egiten dituztenentzat lege indarra dutela dioen erregelak, salmenta, trukaketa, errentamendua, transakzioa eta bestelako kontratu motetan du lekua; baina ez da aplikatzen tutoretza edo preskripzioetan. Edu berean, salneurri zuzenaren erdia baino gehiagoko iruzurra egin eta hutsalketa erregela ezargarria bada finka baten salmentan, ez dator hori era erara eskualdatzea transakzio baten bidez egin denean.
‎Ikerkuntza proiektu baten aurreikusitako emaitzaren aipamen horrek ikerkuntza normaldua, hau da, paradigman oinarritutako ikerkuntza, deitu dudanaren bigarren ezaugarri harrigarria adierazten du. Paradigmari lotutako zientzialaria ez dator bat zientzialaria esploratzaile gisa edo ustekabeko aurresate harrigarriak ahalbidetzen dituen teoria berri eta originalen asmatzaile gisa ezaugarritzen duen ohiko irudiarekin. Aitzitik, lehen eztabaidatutako arazo guztietan, dena, emaitzaren xehetasunak ezik, aldez aurretik ezagutzen zen.
‎Eta eraldaketa hau burutzeko, paradigma, zientziagintza normaldua, zientzi iraultza, anomalia eta elkarneurgarritasuna kontzeptuak dakartza. Epistemologian zientziaren historiak duen izugarrizko garrantzia azpimarratzera dator Kuhn, Popperrek duen zientzi aurrerapenaren irudi metatzailea arbuiatu egiten baitu. Zientziagintzak, Kuhnen aburuz, ez du metatzen ezagutza etengabe, modu linealean eta hutsik gabe.
‎Eta Popperrek Kuhni onartzen dio honek esandakoa, berariaz egindako gauza baita, eta Popperren arabera zientziagintza normaldua arrisku bat izateaz gain, benetako zientziagintzaren irudia ez duelako ematen. Popper, azken beltzean, zientziagintza ‘normaldua’ ukatzera dator , ez besterik.
2004
‎Dena dela, zertara dator hau, zer arraio egingo du Jainkoak honetan guztian. Ideiak ez datozela ez fedetik, ez sentimenetatik, esateak arazoa konpondu beharrean uzten gaitu, azken batean, badagoelako mamizko arazo bat aurre egin behar zaiona, hautsita dagoelako nire eta kanpoko munduaren arteko lotura, nire barruko munduaren eta mundu fisikoaren artekoa alegia eta, oraindik, ez dagoelako naturari buruzko ezagutza zientifikoari fidagarritasuna emango dion zutarria ipinita.
‎Gure borondatea gotorleku menderaezina bihurtu du eta hor babesa izango dugu baita gure mendeku zitalenak hartzeko ere, modu sinbolikoan zertutako mendekua besterik ez bada ere. Alabaina, morrontza berehala dator gero, azkenean ezagutza Jainkoaren, erabateko arrazoimenaren, menpeko egiten baitu eta askatasuna ezagutzarekin lotzen baitu Descartesek. Izan ere, hautu zuzen hori eta erabateko askatasuna Jainkoarengan emango lirateke modurik behinenean.
‎Erreferentzia edo denotazio kontzeptua murriztatzailea da, Fregeren Bedeutung i baitagokio zehatz mehatz; esanahi adigaia zabalagoa da eta hobeto egokitzen zaio Wittgensteinen Bedeutung kontzeptuari. Alemanez ere bi hitzok polisemiko samarrak dira eta hortik dator itzultzeko zailtasuna.
‎Laugarren eta azken aipamena dugu konnotazio erlijioso edo teologiko garbia duen bakarra. Etikaz, zoriontasunaz eta heriotzaz gogoeta labur batzuen artean dator . Honela dio:
‎Hauxe dugu gure filosofoak etikaz izkiriatu —eta hitzaldi bidez argitara eman— zuen testurik luzeena. Tractatus aren filosofiarekin bat dator , eta berau ezagutu behar da hitzaldiaren muina behar bezala endelegatzeko, jada ikusi dugunez.
‎Definizio asko eman ohi da etikari buruz, etika eta morala maiz berdinduak izan direla. Etika hitza grekotik dator ethos hitz grekotik, hain zuzen ere, ezagun denez. Ethos ek esanahi ezberdinak ditu greko zaharrean:
‎mos hitzaz, alegia. Moral hitza hortik dator . Historikoki etika eta moral terminoak baliokide gisa erabili izan dira, nahiz joan den mendeaz geroztik bereizketa interesgarri bezain konbentzional bat nagusituz joan den.
‎Ezin pentsa daiteke gizakirik (hots, giza mintzamenaren jabe denik) gizarterik gabe. Gizartetik (giza-artetik, alegia) dator gizakia, berez eta halabeharrez. Adimenaren eboluzioa eta arrazoimenaren gauzapena ezin ere daitezke irudika gizarterik gabe.
‎" Forma logikoa antzez ahal izateko (darstellen zu konnen) logikatik kanpo genuke geure burua jarri perpausarekin, hau da, mundutik kanpo" (4.12; ik. 3.332). Funtsean Wittgenstein bat dator Kanten fenomenoen eta noumenoen arteko bereizketarekin, hots, geure baitarako gauzen eta bere baitango gauzen artekoarekin. Baina gure filosofoak ez du osotoro besarkatzen Kanten eszeptizismo epistemologikoa.
‎Wittgensteinek ez du erantzun argirik ematen, konstatatzera mugatzen da. Erantzuna Wittgensteinek eta Russellek aintzat hartu ez zuten Hegelen eskutik dator , ene ustez. Perpausa, errealitatea bezala, porosoa baita, esango genuke Hegelen terminologiaz baliatuz.
‎Perpausak ez baitu, eskuarki bederen, izen baten modura funtzionatzen, ez eta izen berezi baten erara, zeren eta perpausek izen arrunten edota berezien gisara jokatuko balute, hiperdeterminazioan eroriko baikinateke eta izenek beren baitan dadukaten genero tasuna desagertuko bailitzateke eta, hartara, esan daiteke hizkuntza bera desagertuko litzatekeela. Fregek, Russellek eta Wittgensteinek berak laztantzen zuten hizkuntza perfektua, materialki ezinezkoa izateaz gainera, ez dator bat gizaki egiten gaituen hizkuntzarekin, hizkuntza arruntarekin nahiz poetiko literarioarekin. Eta hizkuntza honen funtsezko ezaugarriak eta tasunak ukatzen dituen hizkerak edo lengoaiak gizatasunari ere uko egiten dio, bereziki eredu epistemologiko eta hermeneutiko (hots, irudikatze eredu) nagusi bezala proposatzen denean eta, ondorioz, hizkuntzaren gainetik inposatzen denean.
‎Errealitatea, errealitate den aldetik, ez da mugatzen ez agortzen zientzia eta jakintza partikularren alor ezberdinen multzoan. Haratago doa eta honatago dator erreala. Fisikak, logikak, matematikak, biologiak, soziologiak, psikologiak eta gainerako zientziek ikertzen duten esparrutik (hots, definizioz hesiturik dagoen eremutik) haratago eta honatago ere badago errealitaterik, sineskeriari eta irudikeriari bide eman gabe horrenbestez.
2005
‎Hartara, halakoa edo zibila da, zuzenbide gizatiarra, zibila baino esangura zabalagoan, edo zuzenbide hutsa, esangura hertsiagoan. Zibila aginte zibiletik dator . Aginte zibila da Estatua gobernatzen duena.
‎Estatua, bestalde, gizaki askeen elkartze perfektua da, zuzenbidea gozatzeko bilduak, onuragarritasun erkide baten karian. Zuzenbide zibila, esanahi hertsienean, ez dator aginte zibiletik, berari men egin behar badio ere, eta izatez oso ugaria da, bertan direla guraso ahala, jaurgo ahala eta antzekoak, halakoak izanez gero.
‎[...] Hortik dator halako erregela, laugarrenaren itxurakoa dena, eta hirugarrenaren eta bigarrenaren kari berberak dituena, eta, beraz, lehendabiziko erregelarenak ere: Errepublika guztiek adierazi zuten nahia, horixe da zuzenbidea.
‎46 Historiaren erabilgarritasuna bikoitza da. Historia gure buruetara dator , adibideak eta iritziak eskainiz. Adibideek aginte handia dute, garai onenetakoak eta herri hoberenetakoak direnean.
‎2 Ez dator hori izenaren etimologiaren aurka, gerra bera, bellum, baitator aspaldiko duellum delakotik, duonustik bonus datorren modu berean; halaber, duis delakoak, bi adierazi nahi duenak, bis ere sortu du. Dueloa bitaz esan ohi da, bakea batasunari esaten diogun modu berberean.
‎3 Hitzaren erabilera ere ez dago esangura zabalago honen aurka. Eta izen hori gerra publikoari bakarrik egozten bazaio, ez dator hori gure ustearen kontra, egia osoa baita generoaren izena sarritan egokitzen zaiola espezie bereziago bati. Gerraren zehaztapenean, berriz, ez dut justizia barruratu, horren bila baikoaz eztabaida honetan, alegia, ea gerra zuzenik dagoen, eta, halakorik egonez gero, zein den hori.
‎Batabiakoak, irabazpide zintzoen gose handien duten herritarrak lotsatu egiten dira presa eskubidea aintzatestearren eta erruki die etsaien eskubidea errespetatu ez zutenei. Hori, jakina denez, zati batean dator errepublikarako zaletasun gutxi duten batzuen aldetik; beste zati batean ere, erlijiotik eta beste batzuen sineskerietatik; horrexegatik aurre egin behar zaie lehenengoei, azken horien sotiltasuna gainditu behar den legez.
‎Ohiturak, bestalde, ez dira berdinak, Tulioren hitzetan agertzen den moduan, hau da, ez lege idatzia, naturala baizik; Sofoklesenean ere dator , ez idatzia, jainkoen zuzenbidea baizik; Laktantziok filosofoei errietan egiten die, armadako kontuetan ari direnean ez dutelako egiten egiazko justiziarekin, bizimodu eta ohitura zibilekin baino. Haiek halako idazleak irakurtzen ez badituzte, gutxienez Baldo irakurri behar zuten, hark erakutsi baitzuen.
‎Jakituria handiaz, Inperioaren agintea errebindikatzen dutenen artean, liskarrak direnean, ez dagoela beste epaile, arrazoimen naturala baino, huraxe baita onaren eta gaitzaren arteko epailea. Horretan ere bat dator jakintsu franko. Hortik ere ez da anitz aldentzen esamolde herritarra, nekez dabilela adimenduarekin legea bilatzen duenak arrazoimen naturala dagoenean.
‎Horrela, bada, egiazko bidea ireki zuten harako juriskontsulto zaharrek, euren izenak ere miresten ditugula, eta behin eta berriro zientzia zibila izaeratik bertatik datorrela azaldu dutenak. Hala dator Tuliorengan, horrek esaten baitu zuzenbidearen doktrina atera behar dela, ez pretorearen ediktutik, orduan askok egiten zuten bezalaxe, ezta XII tauletatik ere, filosofiaren barne muinetik baino. Hemen dago lehen leheneko eginkizuna, aurretiaz arrazoimen naturala zer den horren jakitun bagara eta hori egiaztatzen bada agintaritza sakratuarekin.
‎[...] Hartara, bigarren legea lehenengotik dator : gizaki guztien borondate bilduen adostasunak adierazten duena, horixe da zuzenbidea.
‎Azken hori da abstinentziaren legea; lehena, errugabetasunarena. Lehenengo hartatik dator bizitzaren segurtasuna; azken honetatik, aldiz, jabetzak mugatzea eta sona handiko esamolde hura: zurea eta nirea[...]
‎[...] Hortik dator beste legea, fede izaerakoa: Norbaitek dioenean zer den nahi duena, horixe da harentzako zuzenbidea.
‎[...] Goragoko erregeletatik dator jarraian ematen dena: Errepublikak adierazi zuen nahia, horixe da zuzenbidea herritarguztientzat[...]
‎Hartara, egungo euskaraz dator jantzita Grotiusen testua. Hitzetan, perpausetan eta testuaren bilbatze zereginetan ukatu ezinak dira azken urteetan Deustuko Unibertsitatean euskara eta zuzenbidea bateratzeko ondu den prozesuaren zantzuak.
‎Euskaraz dator , beraz, Grotiusen testua irakurlearen eskura. Agiantzarik sutsuenak egin behar, zalantzarik gabe, egun liburu osoaren zatia dena, bihar etzi ez luze batean euskarazko liburu osoa izan dadin.
‎Aldaketa, alabaina, Grotiusen formulazio laikoan datza. Edu berean, Grotius gaztea, 1609 urtean De iure praedae idazten duena, argiro dator Jainkoaren ideiarekin, zuzenbidearen jatorriaz hitz egiterakoan:
‎Bigarrena, ostera, eskubidearen kontzeptutik dator , 8 eskubide subjektiboaren definiziotik, hain justu. Ezin argiago ematen du hark eskubidea bitara osatzen dela, berezko ahalmena eta gaitasuna artean direla:
‎Hemendik dator , hain zuzen, euren literaturaren bikaintasunaren araberako hizkuntzen garrantziaren balorazio faltsua, kasik literaturarik ez duten hizkuntzen erabateko gutxiespena eta idazleen ulermenera bakarrik zuzenduriko irakas metodo nahasia.
‎Aipatuko dugun azken hurbilketa, Humboldtek hizkuntzaren natura hobeto ezagutzera eta ulertzera ere zuzendu nahi duena, hizkuntza honek gizaki eta munduaren artean egiten duen artekari lanaren eskutik dator . Bere ustetan hizkuntzak egiaz" bitarteko espazio" bat osatzen du —L. Weisgerber-en hitzetan" Zwischenwelt" 88 bat— eta honen ezaugarririk garrantzitsuena aldi berean gizatiarra eta mundutarra izatean datza.
‎Lehen hurbilketa bat" hizkuntzaren jatorriak" planteatzen duen arazoaren eskutik dator , alegia, Humboldtek XVIII. mendean hainbestetan eztabaidatu zen gai honi buruz egindako hausnarketetatik. Bere abiapuntua J. G. Herderren idatzi bat da," Abhandlung uber den Ursprung der Sprache" (1770), non besteak beste hizkuntzaren jatorriari buruzko ohizko planteamendu" genetikoak", eta zehazki E. B. Condillac eta J. J. Rousseaurenak, zalantzan jartzen dituen.
2006
‎Taulatxo mizenikoen bidez eta ondare arkeologikoak erkatuz eraiki den soziologia mizenikoa bat dator , gehienetan, testu epikoetan, bereziki Homeroren testu zaharrenetan, agertzen den gizarte heroikoarekin. Halere, ardura handiz ibili beharra dago testu hauekin; batetik, Aro mizenikoa islatzen duten pasarteekin batera, Aro Lausoa eta Aro Arkaikoa islatzen dutenak ere badaudelako; eta, bestetik, bereizketa historiko soziologikoak egiterakoan interpretazioaren eskuetan eror gaitezkeelako:
‎Mizenasek 1150 urtera arte iraun zuen60, eta 1180 urtean berriro eraiki zuten61; Zipre, Akaia, Atenas, Zefalonia, Dodekaneso edo Zikladetan loraldi mizenikoa egon zen hiribildu suntsituetatik errefuxiatu mizenikoak hartu zituztelako62 Beraz, amaiera data zertxobait atzeratu behar izan da, 1150 urtera arte, herabeki, eta atzerago ere, zibilizazio mizenikoa, maila apalagoan izan arren, indarrean egon baitzen hainbat lekutan63: Snodgrass ek 1050 urtean kokatzen du Burdin Aroaren hasiera (1025.ean Tesalian, 1000.ean Zikladetan, Eliden eta Akaian, eta 950.ean Odiseo erregeren Itakan) 64; Dickinson ere bat dator : Aro mizenikoaren amaia 1050 urtetik areago atzera daitekeela iradokitzen du65.
‎Ez da ordea nire lana hutsaldu behar: ni ere jainkosa nauzu, nire leinua zurearen lekutik dator (genoj de moi enen oen soi) eta Kronos azeriak (Kronoj agkulomhthjj erditu ninduen, bi arrazoi eman zizkidalarik ohoragarriena (presbutathn) bihurtzeko, urte gehien edukitzea eta zure emaztetarako deitua izatea (Homero, Iliada, IV, 57).
‎Ez da ordea nire lana hutsaldu behar: ni ere jainkosa nauzu, nire leinua zurearen lekutik dator (genoj de moi enen oen soi) eta Kronos azeriak erditu ninduen, bi arrazoi eman zizkidalarik ohoragarriena (presbutathn) bihurtzeko, urte gehien edukitzea eta zure emaztetarako deitua izatea (Homero, Iliada, IV, 57).
‎Normala da, baita beharrezkoa ere, axioma hori3 gorputz gustura ez ezik gogo gustura ere hedatzea. Hortaz, sarritan filosofiaren eta, batez ere, eszeptizismoaren aurka agertu izan den sen ona, behingoz bada ere, bat dator filosofiarekin erabaki bera aldarrikatuz.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
Lehen forma
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
etorri bat 11 (0,07)
etorri gizaki 5 (0,03)
etorri hori 4 (0,03)
etorri bera 3 (0,02)
etorri beti 3 (0,02)
etorri lege 3 (0,02)
etorri Kant 2 (0,01)
etorri beste 2 (0,01)
etorri honako 2 (0,01)
etorri mundu 2 (0,01)
etorri zuzen 2 (0,01)
etorri Aristoteles 1 (0,01)
etorri Darwin 1 (0,01)
etorri Descartes 1 (0,01)
etorri Feuerbach 1 (0,01)
etorri Nietzsche 1 (0,01)
etorri Parmenides 1 (0,01)
etorri San 1 (0,01)
etorri Siria 1 (0,01)
etorri Ulpiano 1 (0,01)
etorri adostasun 1 (0,01)
etorri aginte 1 (0,01)
etorri aholku 1 (0,01)
etorri aipatu 1 (0,01)
etorri animalia 1 (0,01)
etorri antropologia 1 (0,01)
etorri arlo 1 (0,01)
etorri askatasun 1 (0,01)
etorri balio 1 (0,01)
etorri benetako 1 (0,01)
etorri bertan 1 (0,01)
etorri bigarren 1 (0,01)
etorri bizitza 1 (0,01)
etorri botere 1 (0,01)
etorri egia 1 (0,01)
etorri ekonomia 1 (0,01)
etorri elkar 1 (0,01)
etorri erreal 1 (0,01)
etorri errepublika 1 (0,01)
etorri etorri 1 (0,01)
etorri existentzia 1 (0,01)
etorri ezagutza 1 (0,01)
etorri ezkontza 1 (0,01)
etorri filosofia 1 (0,01)
etorri gai 1 (0,01)
etorri galbide 1 (0,01)
etorri gero 1 (0,01)
etorri gizarte 1 (0,01)
etorri gu 1 (0,01)
etorri guradun 1 (0,01)
etorri halako 1 (0,01)
etorri hau 1 (0,01)
etorri horiek 1 (0,01)
etorri itzuli 1 (0,01)
etorri izaki 1 (0,01)
etorri jainko 1 (0,01)
etorri jakintsu 1 (0,01)
etorri jantzi 1 (0,01)
etorri jarraian 1 (0,01)
etorri kanpo 1 (0,01)
etorri kaos 1 (0,01)
etorri kritika 1 (0,01)
etorri liburu 1 (0,01)
etorri mendeko 1 (0,01)
etorri metafisika 1 (0,01)
etorri monoteismo 1 (0,01)
etorri mota 1 (0,01)
etorri nagusitze 1 (0,01)
etorri nahitaez 1 (0,01)
etorri noski 1 (0,01)
etorri on 1 (0,01)
etorri orobat 1 (0,01)
etorri profezia 1 (0,01)
etorri sentipen 1 (0,01)
etorri sushi 1 (0,01)
etorri teknika 1 (0,01)
etorri teologo 1 (0,01)
etorri tulio 1 (0,01)
etorri zuzenean 1 (0,01)
Konbinazioak (3 lema)
etorri bat gizaki 2 (0,01)
etorri zuzen zuzen 2 (0,01)
etorri adostasun Maitasuna 1 (0,01)
etorri aginte zibil 1 (0,01)
etorri aholku lege 1 (0,01)
etorri Aristoteles uste 1 (0,01)
etorri arlo guzti 1 (0,01)
etorri askatasun mota 1 (0,01)
etorri balio natural 1 (0,01)
etorri bat film 1 (0,01)
etorri bat gu 1 (0,01)
etorri bat Hegel 1 (0,01)
etorri bat hori 1 (0,01)
etorri bat jainkozko 1 (0,01)
etorri bat pitxer 1 (0,01)
etorri bat VII 1 (0,01)
etorri bat zientzialari 1 (0,01)
etorri benetako justizia 1 (0,01)
etorri bera agerpen 1 (0,01)
etorri bera bat 1 (0,01)
etorri bera potentzia 1 (0,01)
etorri beste askatasun 1 (0,01)
etorri beste lege 1 (0,01)
etorri beti bat 1 (0,01)
etorri beti irakurketa 1 (0,01)
etorri bigarren ezaugarri 1 (0,01)
etorri bizitza segurtasun 1 (0,01)
etorri Descartes filosofia 1 (0,01)
etorri egia gorputz 1 (0,01)
etorri elkar zor 1 (0,01)
etorri errepublika zaletasun 1 (0,01)
etorri etorri arras 1 (0,01)
etorri ezagutza oro 1 (0,01)
etorri ezkontza batasun 1 (0,01)
etorri Feuerbach tesi 1 (0,01)
etorri filosofia erabaki 1 (0,01)
etorri gai hori 1 (0,01)
etorri gizaki barruan 1 (0,01)
etorri gizaki hots 1 (0,01)
etorri gizaki izaera 1 (0,01)
etorri gizarte bi 1 (0,01)
etorri gu batzar 1 (0,01)
etorri guradun guragai 1 (0,01)
etorri halako erregela 1 (0,01)
etorri honako baieztapen 1 (0,01)
etorri honako esamolde 1 (0,01)
etorri hori era 1 (0,01)
etorri hori gu 1 (0,01)
etorri hori izen 1 (0,01)
etorri hori liburu 1 (0,01)
etorri horiek garrantzi 1 (0,01)
etorri itzuli zailtasun 1 (0,01)
etorri izaki oro 1 (0,01)
etorri jainko ideia 1 (0,01)
etorri jakintsu franko 1 (0,01)
etorri jarraian eman 1 (0,01)
etorri Kant fenomeno 1 (0,01)
etorri Kant galde 1 (0,01)
etorri kaos c 1 (0,01)
etorri kritika hau 1 (0,01)
etorri lege betiko 1 (0,01)
etorri lege hori 1 (0,01)
etorri mendeko ahal 1 (0,01)
etorri monoteismo ugaritasun 1 (0,01)
etorri mota hori 1 (0,01)
etorri mundu bakarrik 1 (0,01)
etorri nagusitze politiko 1 (0,01)
etorri nahitaez izaki 1 (0,01)
etorri Nietzsche kritika 1 (0,01)
etorri Parmenides izaki 1 (0,01)
etorri profezia iraultzaile 1 (0,01)
etorri San Tomas 1 (0,01)
etorri Siria Afrodita 1 (0,01)
etorri sushi maisu 1 (0,01)
etorri teknika induktibo 1 (0,01)
etorri Ulpiano ere 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia