2000
|
|
Bi egunkari horien arteko alderaketa egitean, jadanik Ipar Euskal Herriak bietantratamendu ezberdina
|
duela
ikusi dugu. Euskarazko egunkariak GARAk baino arretahandiagoa ematen dio Iparraldean gertatzen denari.
|
|
Latinotasunaren zigiluan oinarrituta, Gran Vfa Musical taldearen bitartezmusikan ere sartzen saiatu da, diskoetxeak, edizio etxeak eta abar bilduz. Askoz presentzia esanguratsua
|
du
ikus entzunezkoetan, bereziki ordaindu beharreko telebistareneta zerbitzu digitalen gestioan. Bere atal hori Canal Plus eta Canal Satelite Digitalkontrolatzen dituen Sogecable da.
|
|
Gainera, gutxiengo egoeran dauden taldeen eta estatuaren identitateek nolakoerlazioa
|
zuten
ikusteko, koerlazio analisia egin genuen hiru herrialdeetan, emaitzaondoko taulan agertzen delarik:
|
|
Pertsona hori ez da konturatzenbere aurpegiak goibeltasuna, sumina edo nazka adierazten duela. Aurpegi edo aurpegi zati batzuek halako min espresio nabarmena izaten dute, non harridurasortzen baitu pertsonak bere sufrimendua sentitzen ez
|
duela
ikusteak. Ipurmamiakestuturik edukitzeak atzera egitea adierazten du, eta nahitaez du eragina funtziosexualean eta sentipen sexualen deskargan, pelbisaren mugimendu kulunkariak etadesiraren indarra inhibitzen dituelako.
|
|
Eta ez bakarrik hori: era enpirikoan, gurasoen ereduak eta haurrenereduak korrelazioa
|
zutela
ikusi zen (esaterako, garrantzi kentzaileak zirengurasoen kasuan, haur iheslariak izateko joera ageri zen).
|
|
1960 urtearen hastapenak
|
du
ikusten, hain zuzen, Hegoaldean ETAren sortzeaeta Iparraldean, denbora berean, Enbatarena. Txillardegi, oraindik guztiz hermetikoaden estatuaren mugen gainetik, abertzalismo berri bat eraikitzen ari den Euskal Herrikobi eskualde horietan naturalki instalatuta dago jadanik.
|
|
Lantxo honetan, gogoan erabili dugu azentu eta intonazioen arteko erlazioa bizkaieraren herri bitan. Batetik, azentu lexikalek esaldiaren osagaiakmugatzen
|
dituztela
ikusi dugu eta bestetik, tonuak ondoko eskemaren arabera txertatzen direla:
|
|
Horrela, Erromako hiritarrek ogia dohain jatea izaten zuten.Gainera, hiri konkistatuen buruzagitza erromatarra izaten baitzen, bertakoekerromatarren biziera oparoarentzako lanean aritu behar zuten. Bitxikeria bezalaagertuko dut, erromatar jeneralek behin eta berriro Numantziako konkistan porrotajasaten
|
zutela
ikusitakoan, Erromako hiritargoa bera ere Numantziaren konkistarenalde, haserre bizian, azaldu zela. Ez dago esan beharrik konkistatzaile guztiek, garaiguztietan, konkistatuen ustiaketa eragin dutela.
|
|
Iturri aldera eraman zuen begirada, elkarrizketa bukatzeko bezala, eta orduan, handik ezer garbirik aterako ez
|
nuela
ikusirik, erokeria bat egin nuen; zuzen zuzen etabesterik gabe, halaxe galdetu nion:
|
|
argumentu tematikorik ez duten galdera laburretan oinarritzen den itaunketa da, test psikoanalitikoekin gertatzen den antzera. Batzuetan hizketatuak ganoragabeko galderen aurrean zer nolako erreakzioak
|
dituen
ikustea garrantzitsuagoa da, erantzunetatik sortzen diren datuak entzutea baino. Elkarrizketa mota hau puri purian egon zen EEBBetan berrogeiko hamarkadan, geroago Europara pasatzeko.
|
|
Ondoren, gaur egun irratietan informazio iturri nagusi
|
ditugunak
ikusiko ditugu banan banan, bakoitza apur bat azalduz. Iturri hauek ohikoak diren arren, irratien tipologian gorabehera handiak ikusten dira beraiek erabiltzeko orduan.
|
|
Ondoren Holanda edo Herbeheretako kasua aztertuko dugu apur bat, alde batetik, Europako estatu batean irrati lokalen programazioan zer nolako ereduak diren nagusi ikusteko, eta bestetik, estazio hauek irratigintza osoan zer pisu
|
duten
ikusi eta telebista lokalekiko lehia zertan den jabe gaitezen. Datuak Internetetik hartu ditugu.
|
2001
|
|
Horiek guztiak buruan, hainbat bide landu dira, eta programazioak testu tipologietan ardazteak beste aukera batzuen aldean abantailak
|
bazituela
ikusi da.Besteak beste, honako hauek:
|
|
izeneko ikas unitatea sortu genuen. Hor izango duzue, beraz, egindakoa argiago ikusteko aukera, eta baita gainerako testu batzuk (denak ez baititugu ikas unitatean erabili) zelaneskolaratu
|
ditugun
ikusteko aukera ere.
|
|
Baina, zer ebaluatu behar genuen? Elkarrizketa horietan ikasleekin helburuakadostu behar
|
genituela
ikusi genuen; eta ikasturtearen hasieran egin behar genuenhori, helburu horien arabera klaseko jarduera markatzeko, eta hortik egunerokomartxa zehazteko. Ikasleen helburuen garrantziaz ohartzeak, ikas prozesuarenprotagonista nagusia ikaslea zela ikustera eraman gintuen; eta berak ebaluazioakontrolatu behar bazuen, berak izan behar zuela gure ardatz, eta ez beste ezerk.
|
|
kontzeptua garatu zuten, ondoren, subjektiboa? deitua izan dena eta bizitasun objektiboak eta gizabanako bakoitzak nola interaktuatzen
|
duten
ikusteko, etabaita erantzun eta portaera etnolinguistikoak ere hobeto aurresateko beharrezkoa.
|
|
Laburbilduz, H herrialdearen kanpo zorraren edozein zerbitzuk ondoko aurrezki mota biak behar
|
dituela
ikus dezakegu:
|
2002
|
|
Hego Euskal Herriko zerbitzuetako egiturara hurbilduko gara, ondoren euskalekonomiaren sektore pisudunenak nolako barne osaketa
|
duen
ikusteko. Hurbilketahori gauzatzeko, 9.2 taulan oinarrituko gara lehenik.
|
|
Espainiako Estatistika Institutu Nazionalak (INEk) argitaratzen duen Populazio Aktiboaren Inkestaren (PAI edo EPA) barnean, 16 urte eta gehiagoko biztanleriaren aktibotasun tasa sexuaren eta adinaren arabera aztertzean, gizonezkoen etaemakumeen partaidetzak alde nabarmenak
|
dituztela
ikus daiteke. Oro har, bai gizonezkoen zein emakumeen kasuan, gazteenen eta nagusienen partaidetza, denboran zehar, jaisten joan da.
|
|
Autoikaskuntza modalitatea aukeratzen dutenak, gehienetan, beste hizkuntzak ikasteko softwarea egiteko multimedia enpresa handiek egiten duten publizitateak animatuta etortzen dira: ordenagailuaren bidez ikasi nahi dute eta besterik
|
ezdute
ikusten.
|
|
Adibideak ez dira hain urrun bilatu behar. Euskal Herriari gagozkiolarik, bai prentsa espainiarrak bai frantsesak berton gertatukoak azaltzeko erabiltzen dituzten analisi ildoek argi eta garbi uzten dute ezen Espainiak Euskal Herri espainola besterik ez
|
duela
ikusten eta ulertzen, eta Frantziak Euskal Herri frantsesa baino ez duela ikusten eta ulertzen. Ikuspuntu horretatik begiraturik, politikagintza abertzalea zaharra da denboraz, inkongruentea Europako haize berriekin, atzerapauso bat.
|
|
Kultura produktu mediatikoetan (tele serietan, filmetan eta abarretan), zenbat aldiz ez ote
|
ditugun
ikusi beltzak zurientzat lanean, indioak zurien zerbitzari, eta asiarrak zurien neskame! Zuriek, arraza moduan, beste guztiek baino pisu espefiziko handiagoa dute munduan.
|
|
Priamoreneko alaba menade ileak airean
|
zituela
ikusi zuenean;
|
|
Eol, ek, berriz, onela jardetsi zion: «Zeure lana duzu, o erregiñ!, zer nai
|
duzun
ikustea; neri, zuk naia betetzea dagokit. Erreiñu au, izan ere, zuri zor dizut; baita agint zigorra ta Jupiter, en adiskidetza ere; zure bitartez exeri oi naiz jainkoen maiean, zuk egin nauzu euri jasa ta ekaitzen zuzentzaille».
|
|
Ongi iritzi zion hunek emakumearen azerikeriari; gaiñera horrekin bere burua gaizkatzen
|
zuela
ikusten zuen, eta agindu bezala egin zuen. Urrengo egunean uriko lagunek, efesotarrek, zendua nola igon zitekean bera bakarrik gurutze baten gaiñera galdetzen omen zuten ikaratuta.
|
|
Agure zikoitza hildakoan, ohartzen hasi nintzen, ea semeak aitak baino gehiago ohoratzen ote ninduen. Baina nitaz gero eta arreta gutxiago
|
zuela
ikusi nuen. Nik neuk era berean ordaindu nion, eta bizi hala hil egin zen.
|
|
Virgilioren kasuan bakarrik izan dugu, larregi ez luzatzearren, itzultzaileak eta itzulpen lanak aipatu ere egin gabe utzi beharra. Guztien aipamen eta azterketa zehatza nahi
|
duenak
ikus bitza Iñigo Ruiz Arzalluz irakaslearen lanak: –Catálogo de las traducciones vascas de obras latinas de la Antigüedad?
|
|
Zoriak iñoiz nire ondasunen zatiren bat eskuratzeko itxaropenik emongo ba, leuskit, gaitz erdi! Ezbearrok itzuri eziñak ba, dira, ene kutuna, lenbaitlen nai
|
zaitut
ikusi ta zure besoetan iltzea opa dot. Jainkoak, zintzoki gurtu dozuzanok, eta gizonak, neuk beti serbi arren, ez dauskue esker onik erakutsi.
|
|
Sigletan, k z bukatuek tratamendu berezia
|
dutela
ikusi dugu erregeletan. Ezin dira kontsonante arruntzat hartu, marratxoa eskatzen dute.
|
2003
|
|
Gosea eta azpielikaduraren hedapenaren zergatiak aztertzerakoan, eta batezere egoerari aurre egiteko neurriak hartzeko, lagungarria da gosea eta azpielikaduraren hedapenaren arabera sailkatzea herrialdeak. Horrela FAOk bost kategoriabereizten ditu herrialdeen artean4 Sailkapen horri jarraituz egindako analisian, gosea eta azpielikaduraren eragina eta hedapena altuak diren herrialdeetan, nekazaritza sektoreari dagokionez, ezaugarri garrantzitsu antzekoak
|
dituztela
ikus dezakegu.
|
2004
|
|
Dakienak ez du jakin nahi, etadeus ez dakienak hutsaren ideia mikorik cz du. Eros gosea da, jakin mina, eta hitz hori latineko eura hitzetik datorrela eta kezka adierazi nahi
|
duela
ikusirik, zer zait falta. Zer jakincta zcrgatik edo zertako?
|
|
berbatik dator, garatu, handitu?, eta une bateanprintzipio suprafisiko, metafisiko?? baten beharra
|
duela
ikus dezakegu, batez ere transzendentzia hori omarritzeko. Baina, nola egin?
|
2005
|
|
«Aztertu eta gero. EAEko Auzitegi Nagusiaren epaia? emakumeek egin duten interpretazioakhartan egokiera
|
baduela
ikusi dugu eta onartu egin dugu, horrenbestez, proposamena, epailearen autoa beteaz». –Onartu?
|
|
Aukeraturiko alternatiba ebaluazio adierazleekin alderatuko da, adierazleokbetetzen
|
dituen
ikusteko.
|
|
Beraz, ondorio gisa, informazio arlo ahula eta konatibo eta espresibo indartsua
|
du
ikus entzunezkoak; kasu horretan, telebistak.
|
|
Likidoa den kanpo nukleorako neurtutako uhinen abiaduren bitartez kalkulatu da eremu horretako dentsitatea, eta bertako presio izugarriak kontuan hartuz, burdina nagusi duen galdatu baten bitartez baino ezin direla azaldu ondorioztatu da. Egia esan, uhin sismikoen abiaduraren eta dentsitatearen arteko erlazioa erabiliz, nukleoa burdinaz soilik eratuta egongo balitz baino% 10 bitarteko dentsitate txikiagoa
|
duela
ikusten da. Dentsitate txikiago horren arrazoia nukleoan, burdinaz eta nikelaz gain, agertzen diren elementu arinen portzentaje txikiak dira.
|
|
Normalean, bat baino gehiago lortzen dira, baina printzipio metodologiko batzuk aplikatuz, bat aukeratzen da. Kladograma egitean, alde batetik, taxonek zein antzekotasun
|
duten
ikusten da, eta bestetik, arbasoak proposatzen dira.
|
2006
|
|
Horretarako, oinarrizkoa da adopzioko gurasoek gaitasuna izatea haurrakzaintza eta arreta behar
|
duela
ikustea zaila egiten duten jokabidezko adierazleakantzemateko (Dozier eta beste, 2002). Ikus dezagun Henry-k (1999) eskainitakoadibide bat.
|
|
egoera baten salatzea edota egoera horren lekukotza ematea. Batzuetan, idazleak aurre hartu dio lo zegoen gizarteari eta zaplazteko bat jo dio muturretan.Ez al
|
duzue
ikusten zer gertatzen ari den. Zaplaztako etikoa.
|
|
Ikerketa honen datu zehatzak jakin nahi
|
dituenak
ikus beza indusketaren memoria, Arabako Foru Aldundiaren Arkitektura eta Urbanismo Sailaren Patrimonio Historiko Zerbitzuan dagoena (Azkarate, 1995: 1991).
|
|
Beldur naiz, aberastasuna ugaltzen den tokian, urritzen da erlijioa neurri berean; ezin
|
dut
ikusi, beraz, gauzen izaera halakoa izaki, nola iraun lezakeen luzaro egiazko erlijiosotasunaren itzartze berri bakoitzak. Nahi eta nahi ez, erlijioa lanerako gogoaren (industry) eta soiltasunaren (frugality) iturri da, eta bata eta bestea aberastasunaren sortzaile.
|
|
Badirudi kimera hutsa dela pentsatzea egia jokoak eragozpenik gabe, koakziorik gabe eta bortxarik gabe ibil litezkeeneko komunikazio egoera. Horrek adierazten duena da ez
|
duela
ikusten botere erlazioak, berez, ez direla txarrak, ez direla ezabatu beharreko zerbait. Irudi zait botere erlaziorik gabeko gizarterik ezin dela existitu, botere erlazioa ulertzen bada gizabanako batzuek besteen jokamoldea zuzendu edo determinatzeko darabiltzaten estrategia gisa.
|
|
Zer esanik ez, astro bat horizonte azpian dagoenean (bere altuera negatiboa denean) ezin
|
dugu
ikusi, Lurrak berak estaltzen digulako. Baina aipatu dugun higidura dela eta, astro gehienek horizontea zeharkatzen dute, egunero bi aldiz:
|
|
Barne planeta bat Eguzkiaren atzetik pasatzen denean, gaineko konjuntzioan dagoela diogu. Garai horretan, jakina, ezin
|
dugu
ikusi, Eguzkiaren argitasun itzelaren ondoan ezkutatzen delako.
|
|
Barne planeta bat Eguzkiaren aurretik pasatzen denean, azpiko konjuntzioan dagoela diogu. Garai horretan ere, jakina, ezin
|
dugu
ikusi, Eguzkiaren argitasun itzelaren ondoan ezkutatzen delako.
|
|
29 urteko denbora tartean, eraztunaren itxurazko inklinazioa aldatu egiten da. Lurra Saturnoren ekuatorearen planotik pasatzen denean, bere eraztuna ertzez azaltzen zaigu, eta oso mehea denez gero, ezin
|
dugu
ikusi. Ordea, zazpi urte beranduago, eraztuna 26° ko angeluaz azaltzen zaigu, Saturnoren diskoa inguratuz.
|
2007
|
|
Orain arte gure estrategiak balio izan du, alegia, komunikaziokomertziala sustatzea eta komunikazio korporatiboa mantentzea. Baina zergaren eta zer izan nahi
|
dugun
ikusita, komunikazio korporatiboak berebizikogarrantzia hartzen du. Atal hori landu beharrean gaude.
|
|
Askotanentzuten da «zertaz doa hau?» edo «zer da hau?». Zeren eta gehienetan, jendeaklan egin behar
|
duela
ikusten du, baina, beharbada, ez daki zertarako. Erakundeanaldaketak egin nahi badira, azaldu egin behar da zertarako diren, zer lortu nahi deneta langileak non kokatzen diren proiektu horretan.
|
|
Gure egoeran, nioen arestian, eta ongi nioela esango nuke, nazio alienazioaren fase terminalak dituen ezaugarriak ageri dira eguneroko bizimoduan Hego etaIparraldeko eskualde nagusietan, batez ere azken horretan, gauza jakina denez?. Nazio alienazioaren fenomenoa, ordea, ezin da, Hegoaldean egiten den bezala, boto nazionalistaren arabera neurtu, edo han hemenka egiten diren identitateinkesten argitan zehaztu. Nazio identitatea zer arraio den jakin nahirik dabilena, berriz, joan bedi lehendabizi Irungo herrian identitate hori nola bizi
|
duten
ikustera, eta gero handik bost minutura dagoen Hendaiara, nazio alienazioaz ari gareneanzertaz ari garen jakiteko behatoki apartak dira-eta bi biak. Gure nazio identitatearen egoera neurtzeko indikadorerik adierazgarriena, gaur egun, seguru aski, euskarazko prentsaren egoera da.
|
|
Turistak, ordea, segurtasun eta erosotasuna ematendioten erreferentzia komun horiekin batera, zerbait autentikoagoa? nahi du.Turistak egia partikularra nahi
|
du
ikusi. Maiz topatuko du egia hori berarentzatpropio prestaturiko kontsumogaia dela.
|
|
Bizi praktikakeuskalduntzeko, maila orokorrean zertan ari garen jakin genuke (euskaldundu nahi dugu herri hau? zein da xedea?) eta maila hurbilean euskara eta euskalidentitateak balio
|
duela
ikusi, sentitu eta bizi. Balio gabe denean, beharrik gabedenean, goiko mailari eutsi ahal diogu:
|
|
Hasierako une horretan, seinalatzeko keinua haurrakegiten dituen mugimenduei dagokie. Baina ama, aita edo beste edonor haurrarilaguntzera joaten zaionean, eta pertsona horrek haurraren mugimenduek zerbaitseinalatzen
|
dutela
ikusten duenean, egoera errotik aldatzen da, haurrarenmugimenduak beste pertsonentzat esanahi bat hartzen du-eta. Haurraren hasierakosaiakera okerrak erantzun bat sorrarazten du; baina, ez haurrak nahi zuen bezala, objektuarena, beste pertsona batena baizik.
|
|
Eta esanahi kausala
|
du
ikusiriko aldaeretatik edozeinek; hurrengo honek, kasu:
|
2008
|
|
Beraz, XVIII. mendearen bigarren erdialdean baserritarren bizi baldintzak zeharo kaskartuta egon arren, beraien txirotzearen arrazoiak zeintzuk ziren argi eta garbi
|
zituztela
dakusagu, eta burua makurtu beharrean, beraien eskubidetzat zituztenak defendatzeko prest zeudela. Ez hori bakarrik:
|
|
Gregorio Atxa federalista, betiko Ignacio Ibarzabal eta, beharbada, José Antonio Gisasola Garitazelaia eta Rufino Mandiola zalantzagarriak, hauei buruz dakigun gauza bakarra 1873ko ekaineko udalerako izendatu zituztela da-eta. Harrigarria bada ere, talde horrek aurkezten ditu liberalen artean errenta kopururik altuenak, eta karlistena ere gainditu egiten du; datu hau egiaztatzen du 49 lagunetik 9k udal hauteskundeetan parte hartzeko eskubidea
|
zutela
ikusteak, Mutrikuko Udal Araudiaren arabera.
|
|
Zentzu horretan, Ibarzabalek bere errugabetasuna frogatu baino gehiago agintarien barkamena lortu, edo erosi?
|
zuela
dakusagu, eta horrela ondorioztatu zuen Eibarko purifikazio batzordeak, bere aurkezpena aintzat hartu arren, ez zuelako auzokide hautagaien zerrendan onartu.
|
|
Menpeko aldagaian eragina
|
duen
ikusteko aldatzen den aldagaia.
|
|
Inguru horretan, besteak beste, emakumeek jabego eskubiderik ez dute eta haien heziketa mutilena baino kaxkarragoa da. Hala, Piyushen amak jaioberriak zakilik ez
|
zuela
ikustean, beldurtu egin zen eta erailtzea erabaki zuen. Horretarako, hainbat era daude:
|
|
Aro horren izena, garai horretan bai mutilentzat bai eta neskentzat ere zakilak hartzen duen garrantzitik eratortzen da. Mutilak, neskek zakilik ez
|
dutela
ikusirik, aitak moztu egin diela pentsatzen du eta, horren ondorioz, aitak berarekin gauza bera egingo ote duen beldur da. Neskak, berriz, zakil inbidia delakoa bizi izaten omen du eta amari egozten dio zakilik ez izatearen errua.
|
|
– Eskuz idatzitakoaren antza
|
zutela
ikusi zuen.
|
|
Mihian eta ahots kordetan arazorik ez zuenez, hitz solteak ahoska zitzakeen eta abestu ere bai, baina ezin zuen esaldirik josi. Hil ondoren, haren garuna aztertu zuen eta lobulu frontalaren atzeko aldean (Brocaren eremuan) lesio bat
|
zuela
ikusi zuen.
|
|
Hitz ezezagunak irakurtzeko, berkodetze fonologikora jotzeko aukera ematen du fase alfabetikoak. Letra bakoitzari soinu bat dagokiola, eta soinu horiek hitzaren barnean ordena bat
|
dutela
ikusten du haurrak.
|
|
Fonema grafema egokitzapenerako zailtasunak dituenak kontzientzia fonemikorik baduen eta hitzak fonemen segida egokitan zatitzeko gaitasunik
|
baduen
ikusi behar da. Gero, fonema grafema egokitzapena irakasteko, zentzu anitzeko metodologia erabiliko da:
|
|
Era berean, hizkuntzaren garapenean haurrak izan dezakeen atzerapena edo arazoak antzemateko erabil daiteke tresna hau. Horren arabera, atzerapena hizkuntzaren zein arlotan
|
duen
ikusita, neurri zehatzak hartzeko beharra denetz jakin daiteke, baita balizko neurri horien nondik norakoa ere.
|
2009
|
|
Hortaz, nesken eta mutilen agresibitate adierazpenen arteko ezberdintasuneninguruko ikerketa lanak duela gutxi hasi badira ere, neskek inhibiziorako gaitasunhandiagoa
|
dutela
ikusi izan da, eta gaitasun hori haien bulkadak eta izaera inpultsiboa duten agresio adierazpenak kontrolatzeko abileziarekin, edo zeharkakoagoakdiren erasoak egiteko joerarekin, erlazionatu da.
|
|
Nesken eta mutilen arteko ezberdintasun hauen zergatiak aztertu nahian, gurasoen gizarteratze ereduak ikertu dira, eta amek, batik bat alabekin, aitek bainoelkarrizketa bidezko harreman gehiago
|
dituztela
ikusi izan da (Bennett, Farringtoneta Huesmann, 2005). Horrek, batetik neskekin eta mutilekin praktikatutako heziketa mota ezberdinaz, eta bestetik, gurasoek berek egiten duten genero rolari loturiko ezaugarrien transmisio prozesuaren presentziaz ohartarazten gaitu.
|
|
Nesken eta mutilen garunaren organizazio funtzionalean dauden ezberdintasunek azal ditzakete batzuen eta besteen informazio prozesamenduaren estrategietan aurkitu diren aldeak. Horrela, emakumeek bi hemisferioetako neuronenarteko komunikazio handiagoa, eta beraz, bi hemisferioen arteko kooperazio handiagoa
|
dutela
ikusi da. Ezaugarri hauek, besteak beste, neskek heldutasun fisiko, kognitibo eta soziala mutilek baino lehenago eta azkarrago lor dezaten eragitendute, eta heldutasun hori ingurumeneko estimuluei erantzuteko gaitasun handiagobihurtu daiteke.
|
|
Hau dela-eta, litzateke aztertzea zein diren nesken eraso zuzenenareagotzean zerikusia izan dezaketen aldagaiak, ahalik eta esku hartze azkarrenakprestatu ahal izateko. Oraintsu eginiko ikerketa batean, adibidez, familiak etaeskolako ingurumenak nesken eta mutilen jokaera agresiboetan modu ezberdineaneragiten
|
dutela
ikusi da (Estevez, Murgui, Musitu eta Moreno, prentsan). Horrela, egile horiek lortutako emaitzen arabera, neskentzat familia ingurumen baikorrababes aldagai indartsua izango da jokaera arazoak garatzeko orduan; mutilentzat, berriz, eskola ingurumen positiboa izango da.
|
|
Ikerketan lortu ahal izan genituen ondoriorik aipagarrienek norabide komunadute, nesken eta mutilen arteko bereizketari dagokionez. Gauzak horrela, futbolariek dituzten jarreretan mutilek garaipenerako eta joko bortitzaerabiltzeko joera altuago
|
dutela
ikusi ahal izan genuen. Neskek, aldiz, futboladibertitzeko erabiltzeko joera argiagoa erakutsi zuten, dimentsio horretan mutilekbaino puntuazio nabarmenki altuagoak zituzten eta.
|
|
«Nik uste dut oinarrizkoa. jendea entzutea dela baina. pertsonei. Zein arazo
|
dituzten
ikustea., mmm. zergatik ez dauden gustura».
|
|
Bi fotoi mikroskopian ehunaren sakoneran lehenengo 1 mm besterik
|
ezdugu
ikusi ahal. Distantzia hori ez da nahikoa burmuineko zati gehienakirudikatzeko.
|
|
Hurrengo egunean, seinalea deritzon frogan, plataforma erdian edoipar mendebaldean jartzen da baina animaliek berau ikusteko eran. Horrelaanimaliek aldaketa neurologikorik
|
duten
ikus dezakegu. Plataformara ezbadoaz, ikusmena gaizki dutela froga dezakegu, nahiz eta hau lehenagotikantzeman daitekeen, zeren eta itsu dauden animaliek normalki igerilekuarenpareten aurka behin eta berriro jotzen baitute.
|
|
118 Ikus bata zein bestea hemen: etxeberria
|
dut
ikusten gure inguruan sortutako (kontsulta: ).
|
2010
|
|
Lapurretan egiten ziotela esaten hasi zen, gauzakezkutatzen zizkiotela, ez baitzuen ulertzen bera zela gordetzen zituena eta geroez zela gogoratzen. Batzuetan, haserretu egiten zen eta oihukatu egiten zuen, bestetan, besteen beldurra zuen ez baitzuen ulertzen besteek zer esaten zutenedota zer esanahi
|
zuten
ikusten zituen irudi horiek, beste batzuetan, irribarreegiten zuen bertan ez balego bezala.
|
|
Ahalik eta lasterren eta egokien izateko EAJk eta Jaurlaritzak 1944tik talde militar bat zuten Aliatuen esanetara jarrita, Gernika Batailoia, ordurako 1945eko apirilean Bordele inguruan alemanekin borrokan jardundakoa.Franco agintetik kentzean hutsune politikoa betetzeko, edo komunistek ezhartzeko, sortua zen Gernika Batailoia eta hara bidali zuten Calixto eta han egonzen, Gironda aldean, harik eta lizentziatu zuten arte 1946ko hasieran. Harrezkero, itzultzeko ametsak amets zirela jabetzen ziren neurrian bakoitzak bere bizitzakonpondu behar
|
zuela
ikusirik Calixto Agirreamalloaren modura erbestera aterazirenei ez zitzaien besterik gelditu lanean hastea baino beraien etxeetatik urrun.Calixto itzuli zen Hegoaldera, baina, beste asko legez, urteetara25.
|
|
Historia hori ezagututa, ez zitzaidan batere bitxia jelkide batzuek pentsazezaten ordenazko erregimen batek, tradizionala eta arraza europarren bertuteetanfinkatua, on egin ziezaiokeela euskal nazionalismoari. Alemaniako erregimennazia nola ikusten zuten konprenitzeko, aski
|
dugu
ikustea nola aurkezten zen Frantzian, hain zuzen Vichy eta Petainen bidez: balio tradizionalen gordailu antikomunista bezala.
|
|
Ingurumen politikak antzeko hausnarketak egiteko aukera ematen digu.Esparru batzuetan aurrerapausoak eman diren arren, ingurumenari lotutako gaieigarrantzi gutxi aitortzen zaie ikuspuntu politiko batetik. Administrazioetaningurumenari lotutako gaiez arduratzen diren pertsonek zer nolako pisu politikoapala
|
duten
ikustea besterik ez dago. Klima aldaketari buruzko politiken inguruanpublizitate handia egin den arren, ingurumenaren inguruko kezkak ez dauka beharduen garrantzia agenda politikoan.
|
2011
|
|
Andoni Ortuzarrek, orduko zuzendari nagusiak, kolaboratzaile taldea osatu zuenEITBNET eko eta Kudeaketa Saileko arduradun Juan Diego Casalsekin batera (garaihartan, Eitb.com sail horren menpe zegoen). Hedabide tradizionalen hedapenaz etagarapenaz gain, Ortuzarrek euskarri digitalen aldeko apustu garbia egin zuen, irratidigitala, LTD, Interneteko produktuak, euskarri teknologiko berriak bultzatzea etaabar?; iraultza digitalaren atarian, ikus entzunezko hedabideak euskarri berrien bilazebiltzala eta mugak hautsi nahi
|
zituztela
ikusteko gai izan zen, eta euskarri anitzekotalde estrategia berri baten beharra nahiz beste multimedia alderdi batzuk garatzekobeharra jarri zuen mahai gainean, une horretan abangoardian zeuden komunikazioenpresen ildoekin bat (Otermin eta Diez, 2007: 270).
|
|
Eitb.com ekogaurkotasunezko edukien zuzendaritzak baieztatu du hedabide hau aldaketa garbiaeragiten ari dela erabiltzaileen kontsumo ohituretan, hedabide tradizionaletatikonline plataformara. Aldaketa horiek direla-eta, «EITBk iraultza horri, eskari horrierantzun behar dio, eta ataria prestatu behar du, Eitb.com informazioa eta entretenimendua eskaintzen duen komunikazio talde baten gunea delako eta erabiltzaileeinahi dutena nahi
|
dutenean
ikusteko eta entzuteko aukera eman behar dielako» (WKAE1). Eitb.com ek ondo ezagutzen du bere erabiltzaileen profila.
|
|
Adierazpenezko babes honek epaileen aurrean egon daitezkeen auzialdi guztiak bere barne hartzen ditu. Herritar batek beste batek bere aldeko sententzia bat betetzen ez
|
duela
ikustean edo bestelako betearazpentitulu bat ase ezin duenean, betearazpenezko uzi bat jarriko du, betearazpenezko babesa epaileei eskatuz. Honen egikaritzan betearazpen prozesu bat jarraituko da eta bukaeran, epaileak betearazpen titulua egokitzat joz, norbait zerbait egitera edo ematera behartuko du.
|
|
Horregatik biltzar honekin euskaltzale gazteek (adb. Jakin ingurukoak) ez
|
zutela
ikusten euskararen inguruan ezer aurreratu edo erabakitzen zenik. Azurmendiren balantzea behinik behin hori zen:
|
|
batetik, euskararen erabilera esparruari zegokionez, Euzko Gogoa maila jasoko euskara hutsezko lehen aldizkaria izan baitzen; eta bestetik, hizkuntza ereduari zegokionez, Jakinekoek Euzko Gogoa aldizkariaren esperientziatik asko ikasi ahal izan zutelako. Jakinekoentzat oso baliagarria izan zen Euzko Gogoaren saioa, baita gerraurreko hizkuntza moldeak maila jasoan erabiltzean zein mugapen
|
zituen
ikusteko ere.
|
|
Eskolak bete dezakeen oso oinarrizko zeregina da ikasle etorkinen jatorrizko hizkuntzak zein diren ezagutu eta zer ezaugarri
|
dituzten
ikustea. Ez bakarrik ezaugarri tipologikoak.
|
|
Gazteek
|
duten
ikus entzunezko lengoaiaren ezagutza ebaluatzeko kode hori ulertzeko gaitasuna aztertu genuen eztabaida taldeetan, kontuan hartuta mezuen zentzua eta esangura, narrazio egiturak zein kategoriak eta generoak identifikatzeko erakusten zuten erraztasunaren maila.
|
|
Hala ere, formazio berezia jaso duten edo jasotzen ari diren ikasleek bestelako baliabideak
|
dituzte
ikus entzunezko lengoaiaren oinarrizko kontzeptuak erabiltzeko, irakurketa sakonagoa eta aberatsagoa egiteko gai dira.
|
|
Era berean, gazteek uste
|
dute
ikus entzunezko produktu batzuk beste batzuk baino baliagarriagoak direla umeei balio positiboak irakasteko eta mezu batzuk arriskutsuak izan daitezkeela. Haien ustez, badaude umeentzat egokiak ez diren baina haiei gustatzen zaizkien ikus entzunezko produktuak, eta hainbat eredu jartzera ere ausartzen dira. South Park eta Family Guy, besteak beste?.
|
|
Ume batek arra dela boterea
|
duena
ikusten du. Ni gogoratzen naiz pelikula ikusi nuela lehenengo aldiz zortzi urte neuzkala, eta ez nintzen konturatu horretaz, arraren eta emearen arteko desberdintasunez.
|
|
Lehen jartzen zenuen magnetoskopio bat mahai gainean, kentzen zenion tapa tripak erakusteko eta sekulako interesa
|
zuten
ikusteko eta jakiteko makinak nola egiten zuen lan. Orain, ez dira ezta hurbildu ere egiten ikusteko.
|
|
Beraz, edozein dela espezializazioa ere, ikasketa mailak erlazio zuzena
|
du
ikus entzunezko gaitasun mailarekin.
|
|
Unibertsitate ikasketak dituztenak dira puntuazio altuena lortu dutenak dimentsio guztietan. Heziketa mailak eragin handiagoa
|
du
ikus entzunezko komunikabideek eta Internetek helarazten dituzten balioen ebaluaziorako behar den kritika gaitasuna garatzeko, bitarteko horien erabilerarako behar den ezagutza teknikoak baino.
|
|
Gazteek arazoak
|
dituzte
ikus entzunezko lengoaian erabiltzen diren baliabideak identifikatzeko. Ikus entzunezko gramatika arrotza egiten zaie; hutsune asko dituzte.
|
|
Ikus entzunezko alfabetizazioa, media literacy horrek gehiago
|
du
ikustetik, begiratzetik baino. Noski.
|
|
Ikastea eta prestatzea da kontua, hainbat alorretan bezala, baita honetan ere. Gizarte modernoak ez badu nahi bere herritarren arteko lubakiak sendotzea eta handitzea, betekizun demokratikoa
|
du
ikus entzunezkoetarako prestatzea populazioa, gaztea izan, heldua izan herritarra.
|
|
Logeletan ez da inoiz izan(?); izan ere, gu geu ere absorbitzen gintuen. Neskei ere berdin gertatzen zitzaien, telebistak absorbitzen zituela; txikia gehiago nagusia baino(?) Ez dakit, agian zorrotzegia naiz, baina, gure etxean telebista ezin
|
dute
ikusi asteburuko etxerako lanak eginda izan arte(?) Hala ere, arau hori ez da beti bete. Hori da aurten jarri dugun araua.
|
|
Baina, hori zuk ezin
|
duzu
ikusi, zu ez zara konturatuko. Oso zaila da ikusteko, eta zuk baino lehen ikusi duen norbaitek erakutsi behar dizu.
|
|
Ikusezina denari ematen dio lehentasuna ikusgaia denaren aurrean; naturaz gaindikoari, naturakoa denaren aurrean. Sentitzen duenak garrantzi handiagoa
|
du
ikusten duenak baino. Superstizioetan, astrologian, sorginkerietan, igarkizunetan, okultismoan, magian eta aztietan sinesten du.
|
|
Portaera desegokien oinarrian dauden kognizio okerrak identifikatu eta aldatu egin behar ditu. Nahaste hau duenak besteen sentimenduak eta emozioak ahanzteko joera
|
duela
ikusita, besteekin rolak trukatu eta alderantzikatu behar ditu, horrela ikasiko baitu besteen ikuspegia hartzen eta enpatikoki haien tokian jartzen. Gainera, barne herstura gainditzeko erlaxazio teknikak ikasi behar ditu.
|
|
Terapeutak mendeko pazienteen bereizgarriak ezagutzen ditu eta haiek babestera jo dezake, baina jarrera hori ez da egokia pazienteak autonomia lor dezan. Paziente hauek botere guztia terapeutaren esku uzteko joera
|
dutela
ikusita, garrantzitsua izan daiteke pazientearen esku uztea erabakitzeko aukerak. Esate baterako, terapeutak pazientearen esku utz dezake terapian zertaz hitz egin behar den erabakitzea.
|
2012
|
|
Bere lagunek Lazkano Mendizabal izenpeanargitaratu zuten. Gainera, liburuan aurkezten den tesiak zentsuratua izateko arriskuhandia
|
zuela
ikusita, obran defendatzen ez den tesi baten laburpena ipini zutensarrera gisa. Lanean Konrad Lorenz etologoaren ekarpenak lantzen dira eta beregaraiko pentsamendua (eta marxismoa zehazkiago) garaiko zientziaren erronkenmailan ez dagoela kritikatzen da tesi sinple bezain gogor batekin:
|
|
Bere lagunek Lazkano Mendizabal izenpeanargitaratu zuten. Gainera, liburuan aurkezten den tesiak zentsuratua izateko arriskuhandia
|
zuela
ikusita, obran defendatzen ez den tesi baten laburpena ipini zutensarrera gisa. Lanean Konrad Lorenz etologoaren ekarpenak lantzen dira eta beregaraiko pentsamendua (eta marxismoa zehazkiago) garaiko zientziaren erronkenmailan ez dagoela kritikatzen da tesi sinple bezain gogor batekin:
|