Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 116

2007
‎Antzina, ez zen horrela egiten, eta aurreskulariari agurra bueltatzen zitzaion burua makurtuz, dantza hori ohorezko ekitaldia baita, ikuskizuna barik. Hau da, txalo jotzea da une honetan gure mirespena erakusteko daukagun modurik zabalena munEtorkizun hurbilari begira, eta gerora ere bai, euskaldunok jakin behar dugu moldatzen mundu zabaleko txoko guztietatik datozkigun aldaketen arabera, eta euskaldunok jakin behar dugu, ez badakigu horretara moldatzen, geure burua galduko dugula. duan, baina esan behar dugu hori ez dela bakarra kultura guztietarako. Are gehiago, Mendebaldeko kulturen erakusgarria da, eta, ikuspegi horretatik, euskal kulturak berea zuen keinua laga du alde batera, kanpotik etorriko beste bat jartzeko haren lekuan.
‎Aldi berean, ostera, sinesten dut ezin diegula gure osteko belaunaldiei ezer ezarri goitik behera, eta eurek ere egin behar dituztela gure hizkuntza eta kultura transmititu euren ondorengoei igarotzeko. Gure belaunaldiak nahi duen beste ezar dezake beste belaunaldien gainean, baina eurek sinesten ez badute, alferrik da, gure osteko belaunaldiek transmitituko dutelako (konturatzaka, beharbada) eurek barruan daroatena, eta eurek sinetsi behar dute hori barru barruan, bestela alferrik da. xxi. gizaldiaren hasiera honetan geure burua euskalduntzat dugunok egin dezakegun gauzarik onena da mundu zabaleko kultura handienek egiten dutena ikusi eta, ahal den neurrian eta moduan, behintzat, geurera aldatzea. Bestela, geureak egin du!
2009
‎Gogoeta horren lagungarri aurkeztu ziren ohar pedagogikoak, hausnarketarako tresna gisa. Uste dugu hori dela kasuak osatzera etorri den azken elementua, kasuen erabilera dinamizatzeko lagungarri izan daitekeena. Erabiliko dituztenen iritzia jasotzen saiatuko gara, jakiteko benetan lagungarriak gertatu diren ala ez.
‎• Prozesua etengabeko hausnarketaeta ekintza dinamiken bidez eraikitzen da. Dinamika horietan jendeak boterea eskuratzen du aldatu/ hobetu nahi duen horren alde lan egiteko.
2010
‎Oso garrantzitsua iruditzen zaigu ikasleek hizkuntzekiko dituzten jarrera onak lantzea eta sustatzea, uste dugulako horrek ikasketa prozesuan eragin handia duela.
‎• Oso garrantzitsua iruditzen zaigu ikasleek hizkuntzekiko dituzten jarrera onak lantzea eta sustatzea, uste dugulako horrek ikasketa prozesuan eragin handia duela. Hainbat jarduera egiten ditugu dagoeneko, baina hasieratik egiten dituzten gogoetak gero eta sakonagoak izan daitezen, hizkuntzekiko harremana gero eta kontzienteago eta koherenteagoa izan dadin... jarraipen sistematikoa diseinatu behar dugu.
‎Goi mailako hezkuntzako erakundea da UPF; zortzi sail ditu, hamalau titulu, graduatutako eta graduatu gabeko tokiko 8.000 ikasle, 600 langile akademiko, eta administrazioko 400 langile. 2000 urteaz geroztik, UPFren barne araudiak xedatzen du katalana izango dela unibertsitateko hizkuntza nagusia, bi hizkuntza ofizial (katalana eta gaztelania) dauden testuinguru honetan; eta, beraz, irakasle guztiek izan behar dutela hori ulertzeko gai. Katalana erabiltzen da erakundeeta administrazio kudeaketan.
‎Barne araudiak xedatzen du katalana izango dela unibertsitateko hizkuntza nagusia, bi hizkuntza ofizial (katalana eta gaztelania) dauden testuinguru honetan; eta, beraz, irakasle guztiek izan behar dutela hori ulertzeko gai. Katalana erabiltzen da erakundeeta administraziokudeaketan.
‎euskara ez dago hilzorian. ohikoak izan dira, gurean, euskararen hil kanpaiak, eta ez beti asmorik onenez astinduak; ohituta gaude euskararen heriotzaren iragarpena entzutera; sentimendu eta ikuspegi ezberdinetatik, gainera, batzuek pozik eta beste batzuek triste iragarri baitute euskararen galera. euskararen historian ia beti presente egon da etsipenezko sentipena. aspaldikoak dira euskararen atzerakadaren aldarrikapen kezkatsuak. XViii. eta XiX. mendeetan, esaterako, agustin kardaberaz idazlea eta humboldt hizkuntzalaria ditugu horren lekuko. egia da, bai, hego euskal herriari dagokionez, XiX. mendean eta XX. mendeko lehen zazpi hamarkadetan gertaturiko gorabehera politiko eta sozial garrantzitsuenek (unean uneko salbuespenak salbuespen) euskararen ahulezia areagotu zutela etengabe. erabakigarriak izan ziren horretan, besteak beste, autogobernuaren galera, espainia estatu nazio gisa finkatzea, estatuan hizkuntza" b...
‎ez du helduak euskalduntzeko plan berezirik egin, ez izan litezkeen eskaera guztiei erantzuteko bitartekorik jarri, ez eta motibazio kanpainarik antolatu ere. azken 20 urteotan ikasle kopurua eta ikasteko erritmoa apaldu dira eta, neurri handi batean, helduen euskalduntzea euskal hiztun berriak sortzeko indarra galduz joan da (aleman 2010). euskara kualitatiboki oso gizarte esparru jakinetan da hizkuntza ohikoa eta bertze esparru anitzetan ia ez du tokirik. adibidez, hezkuntza da euskara ohiko samarra den esparruetako bat, baina horretan ere ez homogeneoki. Maila akademikoetan gora egin ahala euskararen eskaintza txikiagoa izaten da. alde horretatik, esparru horretan unibertsitatea da euskarak estrategikoki ziurtatua lukeen arloa. unibertsitatea irakaskuntzaren ibilbidearen azken maila da, euskara hezkuntzan sartze prozesuari zentzu eta dimentsio pragmatiko osoa ematen dion goi urratsa. gurean nafarroako unibertsitate publikoak du horretan zeregin handia. nup 1987an sortu zen eta harrezkero euskararen estatusaren eztabaida publikoan protagonismo berezia izan du. nafarroako euskaldunoi prestakuntza aukera berberak ematea eta, oro har, elebitasun soziala begi onez ikusten ez dutenek nupen euskaraz ikasi ahal izateari mugak jarri nahi izan dizkiote, nahiz eta nupeko ikasleen artean gero eta euskaldun gehiago izan. azken urteo... teknologia berriak eta hedabideak, bertzeak bertze. biak funtsezkoak dira egungo (eta etorkizuneko) komunikazio bideetan euskarak bere tokia izan dezan; eta bietan da nabarmena nafarroako gobernuaren ekimen positiborik eza. hedabideei dagokienez, azken bi hamarkadetan herri ekimenak sortutako irrati eta aldizkariak ugaldu dira nafarroa osoan, Mendialdean batik bat. euskarazko telebistak ere sortu dira6 baina Foru komunitate osorako euskarazko hedabide azpiegitura publikorik ez dago eta eaeko eitb kate publikoek betetzen dute, hein handi batean, hutsune hori. azken urteotan kate pribatuak berretu dira baina batek ere ez du nafarroako ikus entzunezko kontseiluak ezarritako euskarazko kuota betetzen. bertzalde, 2010ean gertatu den itzaltze analogikoaz geroztik, nafarroan ezin da etb lurreko telebista digitalaren bidez hartu eta lehenagoko molde analogikoan segitzen da etb1 eta etb2 ikusten, noiz artio argi ez dagoela (etb3, haur gazte katea, ez da nafarroan hartzen). alde horretatik, orain duela 20 urte baino makurrago daude nafar euskaldunak, telebista kateak gero eta gehiago diren bitartean, nafarroan telebista euskaraz ikusi ahal izatea kolokan dago. gerora begira, euskararako estrategikoak izanda ere horietatik at geratzeko arriskua duten esparruak merezi du aipatzea:
‎Europako kontseiluko Ministroen Batzordeak. gutxiengo nazionalen babesa arautzen duen lehen ituna dela esan daiteke. diruz sustatu du europako batasunak. egun hiru eremu jorratzen ditu MerCator sareak: ...utxiengoen hizkuntzen ikaskuntza ere jasotzen du. programa aurrerapausoa dela esan genezake, baina oso mugatua da, ez baitu berariaz jasotzen eskualdeko edo gutxiengoen hizkuntzen ikaskuntzarako programak laguntzea edota ekintza zehatzak abian jartzea. ekintza planaren arabera, irakatsi beharreko hizkuntza taldeak eskualdeko, gutxiengoen eta etorkinen hizkuntzak jaso lituzke. hala ere, ekintzek ez dute hori ezagutzen; esaterako, atzerriko hizkuntzen ikaskuntzari begirako SoCrateS programa batasuneko hizkuntza ofizialei (irlandera eta luxenburgera barne) begira besterik ez dago. europa eraikitzean hizkuntzek dimentsio politikoa eta ekonomikoa hartu dute, eta horrek eragina dauka batasuneko jardueretatik kanpo geratzen diren hizkuntzetan. tamalez, europako batasunak ez du kontuan hartzen eraikitz... hizKunTz eSKuBideen deKlarazio uniBerTSala azken hogei urteotako errepasoa egiten ari garela, ezin saihestu hizkuntza komunitateen berdintasuna lortzeko gizarte zibilak egindako ekarpena:
2011
‎Aspaldikoak dira euskaltzaindiaren ahaleginak euskararen erabilera dela eta. ...Jagon sailen barruan. hasierako horri eutsi dio bere historia luzean euskaltzaindiak eta bitzuotan nabarmendu da euskalgintzaren alorrean. egun, hala ere, euskaltzaindiak Jagon sailarekin daukan konpromisoa are agerikoagoa da, argi baitago hizkuntza politika baten eragileak, administrazio publikoak ez ezik, gizartean ari diren erakundeek ere izan behar dutela eta euskararen kasuan, euskaltzaindiak duela horretarako ardura, erakunde aholku emaile ofiziala den neurrian.
‎delako" joera jeneral" asmozko teorizazio horrekin nora irits gaitezke, hasi orduko huts egiten badigu? Muga handia du hori, nire ustez, hudson en azalpen horrek. kasu horietariko batzuetan, FishAlan Hudson irakaslea (irlandarra jatorriz, Fishman-en ikasle hurbil eta kuttun izandakoa) errepaso moduko bat egiten eta kontzeptua anabasa girotik ateratzen laguntzeko teoria modu bat proposatzen saiatu zen 2002an.
‎jiddish a, bere formulazio horren arabera inola ere" benetako diglosian" ezin kabituzkoa, halere" benetako diglosian" bizi izandakoa dela aitortu zuen hudson ek, leialki, bere erantzun txostenean. f) ez da hori, ordea, bere formulazio berrituaren muga eragozpen bakarra. Badu horrezaz gainera, izan ere, guretzat zentrala den puntua. hasieran, bere etiologiaeta soziogenesiek hartaraturik antza, Fishman-ek bere rLSn argiro esandakoa dudatan jartzen zuen: hINBe edo rLS lortzeko ez omen dago batere argi, diglosiak (benetakoak, behintzat) balio erantsi argirik duenik.
‎Suzanne romaine izan zen lehena, gai horren inguruan bere harridura agertzen. Fishman-ek, bistan da, aspalditik emana zuen horri buruzko epaia. Azkenik, bukaerako erantzun txostenean, batzuen eta besteen (batez ere romaine ren eta Fishman-en) erantzunak irakurri ondoan erabat matizatzen du puntu hori eta, aski punta batetik bestera pasatuz, arrazoi osoa ematen dio Fishman-i. honela dio azkeneko erantzun txostenean (hudson, 2002: 161):
‎Jakina: relatively stable situation eta enduring arrangement badakigu zer den. kontu erlatiboa, betierekotasun garantiarik gabea. diglosiazko egoera hori iraunkorra da... irauten duen arte. ez da betidanikoa eta ez betiko. zer du horrek, ordea, xelebretik, ez dago munduan hizkuntzaegoera bakar bat, ez eta hizkuntza (gaur) osasuntsuenen artean ere, beti horrela izan denik eta beti horrela izateko garantiarik duenik161 horrelako gauzak teorikoki imajina litezke agian, baina praktikan ez da halako kasu bakar bat ezagutzen hankabikoon mundu honetan. diglosia aldatu egin liteke (neurri hedaduraz eta izaera kualitatiboz):
‎Teoriatik tiraka – Mikel Zalbide selló n, bertako baserri giroan) eta orain (1970 inguruan) diglosia giroan (luze zabaleko elebitasunez, elebitasun mugatuz edo inolako elebitasunik gabe) bizi garen edo ez garen adostera iristeko gai ez bagara, zertarako balio digu gure diglosia horrek? dakigularik ez da oinarrizko adostasun girorik eskuratu galdera horren inguruan. zerbait esan nahi du horrek. Saio onik egin denik ez dago ukatzerik.
‎lehendik metaturik (edo orain bertan, kanpoko beste hiztun elkarteren baten produkzio bizian) idatzizko literatura (oro har bibliografia oinarri) garrantzitsua du. L k ez du horren parekorik, urrundik ere, idatzizko esparruan. prestigio kontua erantsi izan zaio, askotan, bereizkuntza horri. diglosiaren formulazio hori" geza" zen zenbaitentzat: ez zuen" gatzik". hots:
‎L asko eta h gutxi zituen europa preindustrialetik (h+ L) dun" nazio hizkuntza orotarako" ugari duen kontinentera pasa argiro. Aspaldi10 erakutsia du hori, bidenabar bada ere, karl w. deutsch ek. Mende erdi luzea pasa da ordutik eta, dakidala, inor gutxik egin dio bere baieztapenari aurre.
‎bere ustez ziaboga terminologiko asko egin da diglosiaren alorrean, han hemen, eta ez du balio ziaboga batzuek ontzat ematea eta besteak ez. gustu kontua omen da, horrenbestez, batek ardoa txokolatearekin nahasten duela, eta besteak ez, esatea. horrela al dira kontuak? ...n neurrian, kontu hori ez da nire ustez horrela. definizio batzuek harrera zabala (izan) dute komunitate horretan, eta beste zenbait ez da (ia) kontuan hartzen. onartze/ ez onartze hori ez da gustu kontu hutsa, Julenek berak beste pasarte batean, mingots baina leial, argi aitortzen duenez. komunitate zientifikoan (mila xehetasun eta ñabarduraz, baina argiro) indarrean dagoen kontzeptu markoa ezin dugu hori eta horrenbestez gutxietsi.
‎Baiezko iritzia agertua dut horretaz, behin baino gehiagotan: posible litzateke orain ere konpartimentazio soziofuntzionalik moldatzea, hein batean eta espazio demoterritorial jakinetan. posible ezezik ezinbesteko ere badugu hori, ene ustez, belaunez belauneko transmisio bidea bizirik daukan hiztun elkarteari (zehazkiago:
‎Baiezko iritzia agertua dut horretaz, behin baino gehiagotan: posible litzateke orain ere konpartimentazio soziofuntzionalik moldatzea, hein batean eta espazio demoterritorial jakinetan. posible ezezik ezinbesteko ere badugu hori, ene ustez, belaunez belauneko transmisio bidea bizirik daukan hiztun elkarteari (zehazkiago: beren eguneroko jardunean nagusiki euskaraz bizi diren hiztun talde eta harreman sare trinkoei) bizirik eutsiko badiogu, lehenik eta behin. hori galdutakoan ahuldu egingo dira, nabarmen, euskara indarberritzeko aukerak.
‎Posible ezezik ezinbesteko ere badugu hori, ene ustez, belaunez belauneko transmisio bidea bizirik daukan hiztun elkarteari (zehazkiago: beren eguneroko jardunean nagusiki euskaraz bizi diren hiztuntalde eta harreman sare trinkoei) bizirik eutsiko badiogu. batek zergatik guztia determinatzen duen eta, ezinbestean, gizarte osoa emaitza jakinera eramaten. b) Azalpen hori ez dago hain oinarri sendoan eraikia:
‎Leku" osasuntsu" horietariko gehienetan ere ahul dago euskara: arrazoi handia du horretan odriozolak. Baina justu ingurumen modernizatu horietan dago euskara, oro har, indartsuen eta bizien. gertakari nagusi hori salbuespentzat hartzea ez da egokia.
‎Surtan jartzean jakiten da, honetan ere, nolakoa den eltzea. horrek ez du, aurrerago azalduko denez, arnasguneetatik kanpora besoak tolestaturik egon behar denik esan nahi. Arnasguneei berariazko atentzioa eta esfortzua (esfortzu intelektuala hasteko, eta emozionala hurren, bestelako korolarioetara pasa aurretik) zor zaiela esan nahi du horrek.
‎Mikel Zalbide – Hamar ondorio, gazi eta gozo c) Bodegatik ari zaigu ur gehiena sartzen eta gure begiak teilatura begira dauzkagu maiz34 Funtsezkoa da, horregatik, euskalgintzaren alorreko lehentasun eztabaida argi eta garbi planteatzea. Alde horretatik ezinbestekoa da (askotan azaldua dut hori eta bertara jo dezake horren berri izan nahi duenak35) hizkuntza indarberritzeko asmoz antolatzen den edozein ekimen luze zabal aplikatu aurretik galdera honi erantzuten saiatzu behar dutela hizkuntza soziologian aditu direnek (gainerakoei alferrik da halakorik eskatzea): zer neurritan lagun diezaioke ekimen batek" hemen eta orain bizirik eta aktibo" diharduen euskaldungoari belaunez belauneko perspektiban bizirik eta aktibo jarraitzen, eusten eta garatzen?
‎Alde horretatik, nagusiki L funtzioetan zentraturik egoteak ezer gutxi du duintasun faltatik. Sukalde zokondora, taberna zulora eta berritsuketa bizian diharduten solaskide taldeetara ezin dugu euskara (bir) bidali. hala nahi izanik ere ezinezkoa genuke hori, hemen eta orain. Sukalde zokoari, taberna zuloari eta solaskide berritsuen jarduerei ez genieke ordea, hizkuntzaren belaunez belauneko jarraipena baldin badugu helburu, aparteko duintasun deficit tatxarik gaineratu behar. hor jokatzen da maiz, gizarte modernizatuotan ere, mintzajardunaren hainbat erabakizun.
‎Herri honen definizioa hizkuntza da eta uste dut horrek hogeita batgarren mendera iristen lagundu digula.
‎vascoa eta basque, jakina. Alegia, identitateari erasotzen diote, eta hor arazo larri bat aurkitzen dugu, zeren kasualki gure herriak hizkuntzaren baitan definitzen baitu bere burua. gu gara euskararen herria, gu gara euskararen jendea. herri honek oso garbi izan du hau orain arte. eta hori garbi baldin baduzu, datozela erromatarrak, datozela arabeak, datozela hauek eta besteak, baina guk jarraituko dugu hor, garbi baldin badugu hori. kasualki, gure buruaren definizioa hizkuntzan oinarritzen da. gaur egun aipatzen diren kontzeptu horiek, vascoa izatearena eta horrelakoak, ez ditut ulertzen, ez dira nire kontzeptuak, gure kulturatik kanpokoak dira. herri honen definizioa hizkuntza da eta uste dut horrek hogeita batgarren mendera iristen lagundu digula. orain arte oso begi bistakoa izan da, oinarrizkoa. Bestela ez da ulertzen. l ohArrA
‎vascoa eta basque, jakina. ...ldin baduzu, datozela erromatarrak, datozela arabeak, datozela hauek eta besteak, baina guk jarraituko dugu hor, garbi baldin badugu hori. kasualki, gure buruaren definizioa hizkuntzan oinarritzen da. gaur egun aipatzen diren kontzeptu horiek, vascoa izatearena eta horrelakoak, ez ditut ulertzen, ez dira nire kontzeptuak, gure kulturatik kanpokoak dira. herri honen definizioa hizkuntza da eta uste dut horrek hogeita batgarren mendera iristen lagundu digula. orain arte oso begi bistakoa izan da, oinarrizkoa. Bestela ez da ulertzen. l ohArrA
‎Modu horrek hiztunentzat hizkuntzak duen balioa ulertzen lagunduko liguke. Jadanik, ez da nahikoa jakitea zenbat edo zein testuingurutan erabiltzen den euskara. uste dut etnografiak baduela horretan zeresana.
‎Baina aurrera begira non eta zertan eragin genuke? Nik uste dut hori dela galdera. eta hor bi arlo ikusten ditut, batez ere.
‎Inkestetan, edozein inkestan, oro har, zer galdetzen den eta nola galdetzen den inkestatzailearen xedea eta benetako jakin gurei lotzen zaizkie. hau da, elkarrizketatuek izan dezaketen euskararekiko atxikimenduaz zerbait jakin nahi badugu horri buruz, atxikimenduaz, zuzenean edo zeharbidez, galdetu behar diegu; ez badiegu galdetzen elkarrizketatuen euskararekiko atxikimenduaz deus ere jakin barik geratuko gara. hori horrela, inkesta honetan zertaz galdetzen da, euskara dela eta ez dela, zerk kezkatzen dio Lehendakaritzari?
2012
‎Lekandape ikastetxean egindako Branka diagnosiaren emaitzen zatia hau da, euskararen indarberritze planik gabe ezagutza eta erabileraren artean, gehienetan, 20 puntuko aldea, gutxi gora behera, egoten dela. demagun herri batean biztanleriaren %20k dakiela euskara, bada, herri horretako erabilera indizea 0tik oso hurbil egongo litzateke. Araka ditzagun sakonago diagnosiaren emaitzak ikastetxe honi buruz arestian egin dugun baieztapena zertan oinarritzen den ikusi ahal izateko. zuzendaritzako kide guztiek dakite euskara. hau da, ahoz zein idatziz erabiltzeko gaitasuna dute, beti ez dute horretarako aukera, ordea; sarri, aurrez aurre daukaten solaskidea ez da euskaraz jarduteko gai, horregatik zuzendaritzakoei dagokie euren jarduna solaskidearen gaitasunetara egokitzea. Irakasleen artean, berriz, denak dakite eta euren jardun osoa euskaraz aurrera daramate.
‎Azken honetan du fedea kulturistak, euskara hautu kulturala dela uste duen horrek: euskal giharra sendotuko da norberak gihar hori landuz gero, dio.
‎Baina Latouren tesia da bereizketa hori ez dela inoiz egiazki osatu, mito gidaria izanagatik ere, ez dela inoiz guztiz burutu. eta erdizka objektu eta subjektuak direnek populatu dutela modernitatea: sasi objektuak eta sasi subjektuak nagusi izan dira, subjektuak objektuaren jaun da jabe izan behar zuen horretan.
‎...arturik inoiz egon denik ukatu gabe ere, ez dela politika hori gehiegi berraztertu izan, bestela, beharrak eta helburuak eta ikuspegiak aldatzen diren heinean (eta aldatzen doaz), aldaketa horiek diru laguntza politiketan ere isla izango zuketen-eta. egiteko, amateurrak izanik, emanaldietatik diru sarrerak lortzea gero eta zailagoa da eta. konpentsazio moduak era askotakoak izan litezke eta udalak badu horretan zer eginik, zuzeneko diru laguntzez gain, taldeak laguntzeko, babesteko, bultzatzeko... hamaika modu dago eta. emanaldien nolakotasunaz: hitzarmenetatik eta taldeek emandako datuetatik ondoriozta daitekeenez, talde batzuen joerak ikuskizunen/ entzunaldien aldera egin du.
‎Botere/ eragin paradigman asko dugu jokoan. Gizarteeredu jakin bat eraikitzeko erabili ohi denez kultura, hizkuntzaren soziologiak badu horretaz zer esana.
‎Zergatik da horren garrantzitsua eta zergatik neurtu behar da behaketaren bidez? Zertarako balio du horrek?
‎Klabe askoz gehiago ere egongo dira ziklo berri honetarako, zalantzarik ez dut. Baina orain etorkizun hori irudikatzen hasteko ordua heldu da, eta denok egin behar dugu hori. Aurrerapausoa handia litzateke, hurrengo hiru edo lau hamarkadatarako estrategiak irudikatuko bagenitu, eta handiagoa oraindik, irudikatze hori euskalgintza guztiak batera egingo balu, lehenago egon izan diren zenbait dinamika apurtuz.
‎Dena dela, erabilerarako gune horiek toki publikoetan bermatzeko beharra ere hor dugu; euskara erabiltzeko aukera benetakoa izan behar dugu, eta ez oztopoz jositako lasterketa edo proba. Adibidez, euskaraz bizi nahi duen horrek, telebista ikusteko, zinema estreinaldiak gozatzeko edota zibermunduan ibiltzeko, erdarazko produktuak ditu nagusi. Aisialdiarekin lotutako jarduera asko eta askotan, euskara bigarren maila batean dago eta, noski, euskararen erabilera normalizatua lortzeko oztopo bihurtzen da.
‎Alde guztietatik bidaltzen dizkiguten mezu horietako gehienek, den denek ez esatearren, gugan eragitea dute helburu, nahiz asmo hori batzuetan ez den hain agerikoa izaten (Garzia, 1999). Norbaitek norbaitengan eragin nahi duenean, pertsuaditu nahi duen horren baitako zerbait aldatu nahi duela esan nahi da. Eragin nahi izateari, orokorrean," eragintza" esaten zaio (influence).
‎Lekuan lekuko kultura ezberdintasunetara eta hizkuntzara hurbiltzeko asmoz, gero eta ohikoagoa da publizitatean lekuan lekuko hizkuntza eta atzerriko beste hizkuntzaren bat uztartzea. Psikolinguistikaren eremuko ekarpenak laburbiltzerakoan aipatu dugun kode aldaketarekin zerikusi zuzena du horrek noski. Eleaniztasuna gero eta nabarmenagoa da publizitatean.
‎Hizkuntza erabiltzeko debekua genuen lehen arrazoietako bat hizkuntzaren atzerapenean edo mintzaldaketa gertatzen den kasuetan. Noraino du horrek gure kasuan eragina. Egia da, azken 30 urte ingurura arte, debekuz betea egon dela euskararen erabilera.
‎Mespretxua eta gutxiestea ere bai. Torrealdaik, besteak beste, nahiko dokumentatua du hori El Libro negro del euskera liburuan (Torrealdai, 1998). Xamarrek ere antzera, Orekan.
2013
‎Framing uzkurreko hainbatek ukatu egingo digu aipatu" inposizio pasiboa" kohesio sozialaren ikuspegitik eta herritarren askatasunarenetik defizit etiko bat denik. Hala, besteek (nazionalistek) omen duten hizkuntzarekiko obsesio identitario eta ideologikoa salatuko du, eta esango digu hizkuntzak komunikatzeko direla, badugula horretarako hizkuntza komun bat –guztiok gara erdal hiztun, horrexegatik ez direla berdinkide gaztelania eta euskara, eta guztiok garenez erdal hiztun, ez direla maila berekoak erdaldun hutsaren eskubidea gaztelania erabiltzeko (lehen mailakoa) eta euskaldunarena euskara erabiltzeko (bigarren mailakoa).
‎Hala ere, badirudi nahiko argi dugun zerbait badela gizartean duen garrantzia eta eragina euskararen aldeko" social sanction and reward" lortzea, besteak beste" euskara eta bere kultura gizarteko ordainsarien markoan ongi txertatzea. Behar beharrezkoa duela hori euskaldungoak, belaunez belaun bizirik iraungo badu" (Fishmanen hitzetan, 76 or). Galderak lirateke:
‎Ikasleek etxetik, kaletik eta beren lagunartetik dakarten erdarazko hizkuntza erabilera birmoldatzeko eragimena (erdal erabilera euskal jardunera makurtzekoa bereziki) aski mugatua da. Ahalmen autonomia erlatiboa du horretan eskolak. Analisi askotan nabarmendu da ondoko hau:
‎Noraino, gutako bakoitzak, artekotasun honetan parte hartzen dugu?, edo hobeto, ze leku bete nahi dugu horretan?
‎Aldaketa hori bereziki amen kasuan nabarmentzea kontuan hartzeko datua iruditu zaigu. Uste dugu hori horrela gertatzearen atzean egon daitezkeela hainbat arrazoi soziolinguistiko.
‎Uste dut horretan asmatu egin dudala: esperientziak erakutsi dit, egungo egoera soziolinguistikoetan ere, euskal hiztunok euskararen erabilera marka hobetu egin dezakegula, eta bidean sano gozatu.
2014
‎" Eta jainco Eternalac erran cioen emazteari, cergatic eguin dun hori... eta emazteac ihardessi cuen, sugueac enganatu niauc, eta jan diat handic".
‎" Eta jainco Eternalac erran cioen emazteari, cergatic eguin dun hori... eta emazteac ihardessi cuen, sugueac enganatu niauc, eta jan diat handic".
‎Bertsoaren berezko ezaugarriek behartzen dute bat hizkuntza bihurritzera, zorroztera, moldatzera: errimatu beharrak, silaba kopuru jakin batera egokitu beharrak, esan nahi dugun hori era batera ezin bada beste era batera esaten saiatzera darama bertsolaria. Ahalegin horretan, hizkuntzaren beraren egiturarekin jolastera ohitzen da inprobisatzen duena.
‎Bertsoaren berezko ezaugarriek behartzen dute bat hizkuntza bihurritzera, zorroztera, moldatzera: errimatu beharrak, silaba kopuru jakin batera egokitu beharrak, esan nahi dugun hori era batera ezin bada beste era batera esaten saiatzera darama bertsolaria.
‎Atxutxiamaikako ekintzek haurren euskararen erabileran duten eraginaz gain, euskararen erabilera mailaz ere galdetu zaie hezitzaileei inkestetan. Emaitzek diotenez, hezitzaileen ustez, udalekuak dira gehien eragiten dutenak (%57ak uste du hori), bigarrenik Plazako ekintzek (%18aren arabera) eta ondoren, irteerak edota zerbitzuak (%11).
‎Taldeetan aritzen denak egiten duen horrekin ondo pasatzea ezinbestekoa du horretan jarrai dezan. Emozioak landu behar dira, gozamenaren bila aritu, eta jardunaldiak, jaiak eta antzekoak egiterakoan herriko taldeei eta sortzaileei tokia egitea garrantzitsua da.
‎Taldeetan aritzen denak egiten duen horrekin ondo pasatzea ezinbestekoa du horretan jarrai dezan. Emozioak landu behar dira, gozamenaren bila aritu, eta jardunaldiak, jaiak eta antzekoak egiterakoan herriko taldeei eta sortzaileei tokia egitea garrantzitsua da.
‎— Esan nahi duen horri nolabaiteko indarra edo garrantzia emateko. Baita garrantzia kentzeko ere.
‎Iñigo Igartzabal – Kode alternantzia eta hizkuntza ohiturak Gabiriako bi belaunalditan errespetatu egin behar da. Esaten dizutenean zuri bost axola edo ez zaizula ezer kostatzen, eskatzen dizute ahalegin gehigarri bat egiteko eta ikasi egin behar dugu hori argi adierazten eta aldarrikatzen. Kortesiak bi norabidetakoa izan behar du eta ez beti norabide berekoa".
‎Kode alternantzia eta hizkuntza ohiturak Gabiriako bi belaunalditan – Iñigo Igartzabal jaso nahi genituela esan genien, eta, beraz, hitz egindakoa grabatua izango zela. Horretarako, lehen aipatu bezala, gidoi bat geneukan, nolabait ere guk nahi genuen horretara iristeko bidea markatuko ziguna: ohitura orokorretatik hasi eta hizkuntza ohituretara salto eginez.
2015
‎Etxeak eta eskolak euskararen sozializazioan duten harreman desberdin baina konparagarriak aztertzen ditu. Emaitzetan ikus daitekeenez, lehen hizkuntzatzat euskara ikasteak eragin garrantzizkoa du horren erabileran, ikertutako kasuetan, denek 0 urte bitartean ikasi duten arren. Hortaz," ez dirudi bigarren hizkuntzan jasotako sozializazioak lehenaren adinako indarra duenik haurraren jokaera eta nortasuna bideratzeko".
‎Aurrera egin baino lehen, argi utzi nahi dugu ikerketa hau ez dela Espainiatik etorritakoen eta arabar erdaldunen jarrera kritikatzeko aitzakia. Gainditutako auzitzat dugu hori, edo behintzat horrela nahiko genuke. Arandak (1998) zioen ez dagoela arrazoirik pentsatzeko Euskal Herrian
‎trasladar, transferir... gune/ une batetik bestera" eraman"). Ahozko hizkuntza gure agertokiaren erdigunera eramatea esan nahi luke horrek, baina badakigu, halaber, agertokia begitantzeko erak ere ezberdinak izan daitezkeela. Zenbat ate, hainbat maratila.
‎Hizkuntza hartu emanak ulertzeko eta horietan eragiteko begirada berri bat geureganatzen lagunduko digu, hobetu ditzakegun aukerak identifikatu eta hobekuntza horiek kudeatzeko baliabideak eskainiz. Laburtuz, honela diote, egin nahi dugun hori nola egin erakutsiko digute, pauso txikiak emanez, geure hizkuntza eremua zabal dezagun (TELP; Emun).
2016
‎Hiru ideia horiek, emakumea araua betetzen ez duten guztien subjektu unibertsal kontsideratzea, identitatea deseraiki eta berreraikitzea eta auziaren izaera politiko eta polistikoa, hirurak ekar litezke hiztunaren eta hizkuntzaren planora. askatzeko bide gisa. Izan nahi dugun hori izateko aldarria, egiten dugun hori garela dioen maxima hori. Horixe bigarren ideia.
‎" Identitate kolektibo ukatuetako jendeak madarikazio hori naturaltzat hartzea ez da batere naturala." (Sarrionandia 2010: 495) Euskaldunok, euskararen egoera makurraz kontzientzia izanda ere, besteak egin ohi ditugu horren erantzule: estatu zapaltzaileak, alderdi politiko batzuen eta erakundeen ardura falta, eta abar.
‎lehen esan bezala, gaztelania gehiago egiten den eremu bakarra hori agertu zaidalako. Uste dut hori berretsi egin behar dela azterketa gehiagorekin, eta berresten bada, arrazoietan sakondu eta egoerari aurre egiteko neurriak aztertu. •
‎164 Iragarria genuen hori, hein batean, 2008ko lanean: ikus Zalbide, 2008).
‎Oro har, deskribapen aukera ederra ematen du UNESCOren eskala multzoak: argi aitortua du hori Lewis-ek, 2005ean302.
‎Bestetik, aldiz, (BZ 6b) ko arnasgune erasanak ditugu: herritar gehienen eguneroko jardun arrunta euskarazkoa da hor ere, baina hainbat herritar erdaraz bizi da eta herrigiro zabalean eragin nabarmena du horrek. Hiztun kopuruz txikiak edo oso txikiak dira arnasgune beteak, eta bizibidez inguruko herriburuen edo hiriburuaren mendeko.
‎427 Bertan formulatu edota bertan egin izan diren HINBE saioen berri izatea esan nahi du horrek, batetik, eta saio horien emaitzen argi ilunez informaturik egotea, bestetik.
‎XX. mendeko hizkuntza plangintza aztergai izanik berrikitan (Zalbide, 2015) azaldu dudana laburregia da, nolanahi ere, esparru zabal hori bere osoan ikertzeko: aparteko lan monografikoa merezi luke horrek, 1940tik 1980ra arteko epeari (eta horren barruko faseei), berariazko atentzioa eskainiz. Zinez merezi lukeen lana da hori.
‎450 1959an sortu zenetik Estatu Batuetako soziolinguistikaren hazkundearekin aski loturik garatu izan da gogoetagune hori. Hizkuntzaren gizarte dimentsioaz jabetzen eta zientziaarauzko hurbilbideak zabaltzen ekarpen sendoa egina du horrek ere, SILek bezala.
‎460 Inoiz zerbait esanik dugu horretaz (Zalbide 2010). Ez legoke aparteko ezintasunik, gogoak eta beharrak hartara eramango bagintu, han esandakoak zehazteko eta zabaltzeko.
‎Edozein hiztun herri osasuntsuk, edozein hiztun elkarte sendok, belaunez belaun bizirik aterako bada bere gogoetagile propioak, bere sormen eragileak, bere eliteak eta bere buruzagiak behar izaten ditu. Gurea bezalako hiztun elkarte ahulduek are beharrezkoago dute hori. Bere ekarpena egiten du eskolak esparru horretan ere.
‎Gero eta euskaldun (euskaraz dakien elebidun) gehiago dugu oro har; igoera hori nabarmena da, batez ere, EAEn. Jakite maila kuantitatibo globalak, ez lekuan lekukoak385, gorabide argia ageri du horretan: hor daude Iñaki Mz. de Lunaren azalpen jakingarriak eta, beste perspektiba batetik, Xabier Erizeren ekarpen sendoak.
‎Horren premia baldin badute beren hizkuntza belaunez belauneko perspektiban segurtaturik duten hiztun herriek, gurea bezalakoek are beharrezkoago dute osagai hori. Eskolak badu horretan ere zer egina, eta ez dago dudarik hainbat lagungarri eskaintzen dituela horretarako, nahiz eta eginkizun hori ez den, urrundik ere, eskolaren eginkizun esklusibo. e) Milaka euskaldun profesionalen bilgune eta pizgarri da eskolamundua. Beren hizkuntza osasun onean duten hiztun herriek badute gureak ez bezalako doai berezia, aldeko zein kontrako mila legek
‎Eskolaren berezko eginkizunak eta euskara indarberritzeko dituen ahalmenak ezertan gutxietsi gabe, jakite kontuen ordez egite kontuak hartzea ardatz. Eguneroko bizi giro arruntean batez ere euskaraz egiten den (okerrenean, euskaraz egin litekeen) jardunguneak, harreman sareak, auzoak, herri herrixkak eta, ahal balitz, eskualdeak izan behar ditugu horretarako abiaburu. Eguneroko jardun arruntean euskara bizirik eta sendo dagoen espazio fisiko eta soziofuntzionalak izan behar ditugu begien aurrean, lehenik eta behin, euskal eskolak eta euskalgintza osoak bere fruitua emango badu.
‎Faktore posibleen konstelazio guztia batera bildu eta nahas multzo horretatik konstruktu sintetiko, koherente eta argi emailea moldatzea ez da batere lan erraza. Egin gabeko lana dugu hori, hein handian: egin gabeko baina egin beharreko lana, bihar edo etzi esplikazio ahalmen zabaleko konstruktu baliagarri batera iritsi ahal izateko.
‎Ez dugu gogoan bizi indar etnolinguistikoaz ala bizitasun etnolinguistikoaz mintzo ginen orduan: berdin berdin du horrek, eskuartean dugun xederako. BAT aldizkariak ere argi jasorik du kontzeptu horren oihartzunik.
‎arnasguneetako biztanle guztiak kontuan hartuz, ez gazteenak bakarrik, arnasgune gehiago dago (BZ) mailan (BZ) ean baino. Konprobazio enpirikoa behar du horrek ere, ordea: dakigula ez du inork halako ikerlanik egin.
2017
‎Kongresua bi antolatzaileen azalpen labur batekin hasi ondoren, lehenengo aditu bereziaren hitzaldiak eman zion hasiera ofiziala ekitaldiari. Horrela, HILLARY FOOTIT Reading Unibertsitateko ikertzaileak hainbat GKE britainiarren hizkuntza tratamendua aztertu zuen, bereziki ingeles hiztunak ez diren eta gatazkan dauden herrialdeetan duten hori.
‎— Ekintzari baino prozesuari eman zaio garrantzia lehenengo esperientzietan (formazioa, sentsibilizazioa, baliabideak sortu eta zabaltzea...) eta garrantzi handia du horrek arrastoa utzi nahi bada eta astebeteko eragin sinbolikotik harantzagoko portaera aldaketetara jo nahi bada.
‎Printzipio orokorrak, administrazio publikoa, hezkuntza, eremu sozioekonomikoa, hedabideak eta teknologia berriak, onomastika eta kultura. Horretaz gain, eremu bakoitza azpi ataletan dago banatuta, eta aitortu behar dugu hori izan dela prozesuan Batzorde Zientifikoak eskatutako ezaugarria. Izan ere, Protokoloa baliagarria baldin bada zerbaiti erantzuten diolako izango da, eta beraz, oso garrantzitsua izan da eremu bakoitzaren azpiko kategorizazioa ahalik eta gehien xehetzea.
‎Sortu ahal dugu, adibidez, erabilgarritasun eta erabilera irudirik, inpresiorik, pertzepziorik..., eta, batez ere, balioetsi ahal ditugu erabilera ezkutuak, apalak, txikiak, eta horrela buelta eman baztertze eta desagertze prozesuari. horrenbestez, eta bourdieuren terminoak (1982) erabilita: hiztunek badakite zein den hizkuntza eremuan dauden joko eta lehiak eta zein diren hizkuntza merkatuan dauden balioak eta kapitalak. badakite edo, badute ideiaren bat, badute horri buruzko sentierarik. eta, halaber, jakin dezakete haiek balioesten dutena beste merkatu batean purtzileria dela, eta egoera horiek guztiak aldakorrak direla. euskal herriko herri askotan ez dugu galdetu behar zein den egoera edo errealitate soziolinguistikoa. herrira ailegatzerakoan iragartzen digute" hemen euskaraz bizi gara" edo" hemen euskaraz bizi nahi dugu". taberna... euskaraz egin ahalik eta gehiena, euskaraz egiteko aukera guztiak baliatu, eta hemen, egoera definitu dugu euskarak balio objektiboa, estrukturala eta predeterminatua izan dezan. askotan definitzen diren egoerak mikroak dira, pertsona artekoak edo truke azkar eta aldi batekoak. baina efektua berdina da. ikurrak eta halakoak erabiliz pertzepzioak aldatu eta bestelako errealitate soziolinguistikoa eraiki nahi dute. antzeko bidetik, hizkuntzaren bizitza soziala ikertzen dutenek metodo eta teknika berezien bidez bestelako errealitateak eraikitzen dituzte eta indartu eta sustatu ahal dituzte hiztunen errealitatea bera.
‎hizkuntza bata edo bestea erabiltzeko erraztasuna eta erabilera bera lotuta daude. bukatzeko, azken oharra: faktore edo aldagai hauen eragina denboraesparru ezberdinetan eta jardun mota bakoitzean nolakoa den aztertzea oso interesgarria litzateke, baina ikerlan honetako laginaren tamainak ez du horretarako biderik ematen, eta balizko etorkizuneko ikerketa sendoago baterako utzi da.
2018
‎Araban, adibidez, 2016an egin zuten esperimentu bat, euskalgintzatik at euskararen alde lanean ari diren gazteak bilduta. Hain justu, Topaguneko ordezkariak uste du hori dela bideetako bat," autoeraketarena".
‎Datu kualitatiboetara joaten bagara, Bermeon, neurri batean, migrazioak eragina izan duela diote elkarrizketatuek. Dena den, uste dute etorkinek ez ezik, bermeotarrek ere badutela horren ardura, ez dutelako jakin haien aurrean euskarari balioa ematen. Ondarroaren kasuan, etorritakoen adinean jarri dute arreta; esan dute helduaroan joan direnentzat zailagoa izan dela euskalduntzea, baina gaztetxoenek ez dutela inongo arazorik izan.
‎Jakitun gara herritar taldeak ez direla aktibatzen egun batetik bestera, emaitzak lortzeko bidea konplexua izaten delako. Uste dugu prozesuan zehar egingo diren harremanak ondo zainduak izan behar dutela, eta merezi duela horretan indarra jartzea.
‎Hala ere, kontuan hartu behar da ziurrenik benetan ematen diren hizkuntza eskubideen urraketak baino askoz ere kexa gutxiago dagoela. Izan ere, askotan herritarrek ez dituzte kexak aurkezten, ez dutelako horretarako astirik, ez dakitelako kexa non edo nola aurkeztu, ez dutelako uste ezertarako balioko duenik, ez daudelako ziur euskaraz artatuak izateko eskubidea duten, beldur direlako kexa bat aurkezteak kalte egingo ote dion euren espedientearen emaitzari, eta abar.
‎Egitura hori enpirikoki egiaztatzeko, faktore analisi baieztatzaileak zenbatetsi dira, eta emaitzek erakutsi dutenez, esaterik badago ataza guztiek zerbait komunean badutela. Komunean duten horri komunikazio konpetentzia deritzogu. Emaitzak laburki azaltzeko adierazle bakarra erakusten dugu, CFI izenekoa (Comparative Fit Index; doiketa adierazle konparatiboa).
2019
‎gogoeta gai eta arazo iturri bizia da hori, arnasguneetan ez ezik gizarte modernoaren esparru formal eta informal askotan. oso kontuz eta tentuz hartzekoa, nolanahi ere: norbanakoon interesak eta askatasun oinarriak, orobat aginte esparruaren lege marko nagusiak, zalantzan jartzeko bidea sor dezakete eta, besterik nahi izan arren, albo ondorio kaltegarriak eragin. azti jokatu behar du horretan arnasguneen indarberritze lanean jardun nahi duenak: deskuidoak latz ordaintzen dira.
‎V.2 Bideragarritasun sozioekonomikoaren erronka a) Lana behar da, arnasgunean bertan edo inguru hurbilean arnasguneak bideragarri izan behar du sozioekonomikoki, iraungo badu. horretarako, besteak beste, lanpostua behar dute arnasguneko herritarrek herrian bertan edo inguruan. hor dago koska: herritarrek lana herrian edo inguruan izatea gero eta zailago bihurtzen ari da. arrisku bizia du horrek: bertan edo inguruan lanik ez badago beste norabait joango da jendea, gaur ez bada bihar.
‎Herri hauek lotoki huts ez izatea da funtsezkoa. Herritarrek dute horretan erantzukizunik handiena, baina goi mailako erakundeek ere beharrezko babes ekonomiko eta instituzionala eman behar dute edo ematen jarraitu, arnasgune hauen bizitasunaren garra indartsu eta bizirik manten dadin.
‎Beti egongo da multzo bat (handiagoa ala txikiagoa) lehen sektorearen inguruan, edo egon daitezkeen lantegi zerbitzuetan lanean arituko dena, baina lantegiak herrian bertan edo gertu egotea berdintsu dela esango nuke. ...ekimen eta jardueretan buru belarri parte hartzen dutenak. askoz ere garrantzi gehiago ematen diot dendak, elkarteak, zerbitzuak nahiz taberna jatetxeak egoteari edo festak eta bestelako ekimenak antolatzeari. elementu hauek – eskolekin bateraezinbestekoak dira herri bizitza eta komunitate kontzientzia mantendu eta indartze aldera. herri hauek lotoki huts ez izatea da funtsezkoa. herritarrek dute horretan erantzukizunik handiena, baina goi mailako erakundeek ere beharrezko babes ekonomiko eta instituzionala eman behar dute edo ematen jarraitu, arnasgune hauen bizitasunaren garra indartsu eta bizirik manten dadin. testuinguru honetan, ez dut aipatu gabe utzi nahi zaharren zaintzaren gaia, herri txiki eta euskaldunetako kale giroa gehien erdalduntzen ari den faktoreetako bat bihurtzen ari b... ekonomikoak edo denbora aldetikoak gehienetan, eta baita, zenbaitetan, informazio faltak eragiten duen motibazio urria. gai hau ez da erraza eta apenas heldu zaion serioski inon, nik dakidala.
‎Tolosaldeko arnasguneen biziraupena, neurri handi batean, Tolosan jokatuko da. edo aracilek bere garai onetan bota zigun esaldi hura: " hizkuntza gutxituen kasuan, bai emigrazioak eta bai inmigrazioak galerak dakartzate"". galera horiek minimizatzea eta, ghetto en edota erreserba indioen itxitura lazgarritik nabarmen aldenduz, ingroupeta intergroup relation direlakoak begirunezko perspektiba egonkorrean zurkaiztea da, gure ustez, soluzio bideragarri bakarra. arnasguneen aldeko saio orok ezinbestekoa du hori kontuan izatea. zuhur jokatu du kikek elementu hori berariaz azpimarratuz.
‎Norbanakoaren askatasun esparru sakratuan sartzea ez al da hori? kasu honetan lasaiago nenbilke, erantzunarekin. aski da europako herrialde askok, 1963 pilula sortu eta handik gutxira ondorioak pairatzen hasi zirenetik, hartutako neurri proaktiboak gogoan izatea. hemen ere badugu horren beharrik eta komenentziarik, txostenean berariaz azaldu denez. Lehen lehen pausoak ematen hasi ere egin dira dagoeneko, eta poztekoa da hori. panoramak ez du, ordea, oraingoz hobera egin.
‎Teknologikoki ere, euskara hizkuntza nagusien pare jarri behar dugu horretarako artearen egoerako hizkuntza teknologiak garatuz.
‎...dago, ez dagoelako behar bezain garatua. hau ikusita esan daiteke euskararen bizitasun digitala ez dela nahikoa. euskarak eduki gehiago behar ditu sarean, euskal herrian argitaratzen diren webguneetan euskarak presentzia handiagoa behar du, eta gaur egun nagusi diren ikus entzunezko plataformatan euskarazko eskaintza indartu behar da. teknologikoki ere, euskara hizkuntza nagusien pare jarri behar dugu horretarako artearen egoerako hizkuntza teknologiak garatuz. euskarazko edukien eta tresnen eskaintza zabaldu eta bideragarri egingo duen erabiltzaile komunitate aktiboa garatu behar dugu. nAhIKOA euskara hizkuntza txikia izanik eta duen hiztun kopuruaren arabera, osasuntsu dago ingurune digitalean. andras kornai hizkuntzalariak hala adierazi zuen Berria egunkariari duela hilabete gutxi emandako ...
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
Lehen forma
du 33 (0,22)
dugu 16 (0,11)
dut 9 (0,06)
dute 8 (0,05)
duen 7 (0,05)
badugu 5 (0,03)
badu 4 (0,03)
dugun 4 (0,03)
ditugu 3 (0,02)
duela 3 (0,02)
zuen 3 (0,02)
dugulako 2 (0,01)
dun 2 (0,01)
dutela 2 (0,01)
duten 2 (0,01)
genuen 2 (0,01)
luke 2 (0,01)
Badu 1 (0,01)
badituela 1 (0,01)
baduela 1 (0,01)
badugula 1 (0,01)
badute 1 (0,01)
badutela 1 (0,01)
dutelako 1 (0,01)
genuke 1 (0,01)
zuten 1 (0,01)
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
Konbinazioak (3 lema)
ukan hori ere 3 (0,02)
ukan hori ardura 2 (0,01)
ukan hori arte 2 (0,01)
ukan hori aukera 2 (0,01)
ukan hori era 2 (0,01)
ukan hori erantzukizun 2 (0,01)
ukan hori ez 2 (0,01)
ukan hori hogeita 2 (0,01)
ukan hori ikasketa 2 (0,01)
ukan hori jarraitu 2 (0,01)
ukan hori ulertu 2 (0,01)
ukan hori zer 2 (0,01)
ukan hori abiaburu 1 (0,01)
ukan hori argi 1 (0,01)
ukan hori arnasgune 1 (0,01)
ukan hori arrasto 1 (0,01)
ukan hori asmatu 1 (0,01)
ukan hori asti 1 (0,01)
ukan hori baieztapen 1 (0,01)
ukan hori baita 1 (0,01)
ukan hori barru 1 (0,01)
ukan hori behar 1 (0,01)
ukan hori berretsi 1 (0,01)
ukan hori bide 1 (0,01)
ukan hori entzun 1 (0,01)
ukan hori epai 1 (0,01)
ukan hori erabilera 1 (0,01)
ukan hori erantzule 1 (0,01)
ukan hori eskola 1 (0,01)
ukan hori euskaldungo 1 (0,01)
ukan hori euskalgintza 1 (0,01)
ukan hori ezagutu 1 (0,01)
ukan hori eztabaida 1 (0,01)
ukan hori gainera 1 (0,01)
ukan hori gu 1 (0,01)
ukan hori hizkuntza 1 (0,01)
ukan hori horrela 1 (0,01)
ukan hori indar 1 (0,01)
ukan hori iritsi 1 (0,01)
ukan hori komunikazio 1 (0,01)
ukan hori kontu 1 (0,01)
ukan hori lan 1 (0,01)
ukan hori Lewis 1 (0,01)
ukan hori nola 1 (0,01)
ukan hori nolabaiteko 1 (0,01)
ukan hori noski 1 (0,01)
ukan hori ordezkatu 1 (0,01)
ukan hori parte 1 (0,01)
ukan hori pentsatu 1 (0,01)
ukan hori sentiera 1 (0,01)
ukan hori txiki 1 (0,01)
ukan hori zenbait 1 (0,01)
ukan hori zeregin 1 (0,01)
ukan hori zeresan 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia