Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 275

2007
‎Zortea!". Pettan, mendixka oihantsu baten maldan sortua zen, gaineko aldean deitzen zuten bezala, uhaitza abiatzen den arkaitzaga baten sahetsean eta han pasatua zuen bere biziaren parterik handiena. Berarekin bizi zen denboran, Maddi, bere herrenak uste zuen arnegu hitz bat zela eta matelak gorritzen zitzaizkion entzuten zuen aldi guziz.
‎Egun batez, mezulari bat jin zen Xemark bere semearen mintzatzera, hau jarria baizen behereko aldean, uhaitzaren hegi ondoan, etxalde xuhur xuhur batean, Maddi bere emaztea, Luixa eta Kaiet beren haurrekin. Eta hola mintzatu zitzaion erranez aitonak mendiaren uzteko xedea zuela bere emaztearekin ez zelakotz gehiago akomatzen. Egia erran, berrogoi eta zonbait urtez ez zuten sekula elgar aditu, mokoka baizik ez baitziren ari goizetik arrats.
‎Nola erran duk? Hori zukean behar bada, kamelia, bai, orain oroitzen nauk, kamelia zuela bere baratzean eta horregatik preso eraman dutela... Ostaler, beste bi, otoi...
‎... dolu bezala diat, bainan hola duk... ongi jateko lekua duk hau... konplasentak dituk gainera... ez bortxa ez, otoi, bertzela... ez, ez, begozte gauzak hola... nunbeit irakurtua nian jaki egile ederra, jale ederki egilea dela... xo... aa, goai badakiat zer zuten beren arteko hotzdura hori: belar tusta txar baten gatik!
‎Josefinak ez zion begirik ere eman Ximuni. Sabela borobiltzen hasia zuen Gillenen gatik, bestaldeko herri batetakoa, eta Ximunek, besteak bezala, ez zuen berarentzat gehiago deus balio, ez deus, bere orhoitzapenean. Haizea bezala ziren, eta bera lurra zen.
‎Grefierrak deitu zituelarik, Pettanek hartu zuen boneta eskuan, besoa eman Kattalineri eta sartu ziren biak tribunaleko gela handian, banka baten puntan jarri beste jende zonbaiten artean eta ixil ixila, burua apal, beha egon zer nola pasatuko zen. Jaun juje arropadun bat han zagon jendeari buruz jarria, bi epaile lagun aldean zituela berarekin solasean ari. Battitta ere hor zen," debru ustela" pentsatu zuen
2008
‎Auhenka ari da gizona, lehenik uspeldua delakotz eta bigarrenik berriz ere hitzarmen garrantzitsu hori huts egiten duelakotz. Ez duzu ikusten Triuxela horrek zaituela eragozten, hirugarren aldikotz, zure hitzarmenean aurkitzetik? Zer duzu beraz hoin garrantzitsua den afera hori, dio galdetzen Marie Leonak, azkenean nardatua. Denak aitortuko dizkizut, Marie Leona, sobera maite zaitut, jakinen duzu, bainan geroxago.
‎Bittorrek, Leixturrean zuen beraz iragana goizalde hau bere maite Helenaren aldean. Berriz itzuli delarik ostatu aldera bere beribilkorraren hartzeko, goizeko seiak iria zen.
‎Helenak ez du deus gordetzekorik Bittorri eta paperrak eskura ematen dizkio. Hor idatzia da, Maianak bazuela bere anaia Peiori dirua jesana, Leixturreaz berme, bere senarra Bixente, eri handi, bi urtez etxean artatu duen denboran. Paperrean idatzia da ere aurtengo urtean duela dirua ordaindu behar bere intresekin, ekainaren 30a barne. Goiz honetan!
‎Peio, igande goiz honetan, ostatutik lekura Leixturrean izana zen beraz, paper famatu horiek arrebari uzten zizkiola, beren mehatxu guziekin. Handik segidan Xorroxtegira joa zuen bere bazkaltzeko.
‎Etzuten denborarik galdu. Lehenik, hautegin zuten bidaiari berezi horrek zein lekutan zuen bere autoa aparkatua. Soka azkar batez autoari estekaturik eman zituzten sekulako untzi zaharreria.
‎Manez gaizoa, ahalgez, etzen feriara agertu. Ixabelak ferian lehenik agertu zitzaiona zuen beretzat hartu!
‎Behin bere partea hartzen zuen, gero Otsame bere eme lagunarena, eta azkenik, beti ondotik zuen bere otsokume troparena, zazpi artino ikusi baitizkiot! Eta ene aldia heldu zelarik, hezur karruskatu batzuk zaizkidan bakarrik gelditzen, eta hola ados izan behar ez banituen laido eta kolpeak jasan nahi.
‎Kaskabeltx sagartxoriak bi adarretako pago baten kaskoan egina zuen bere habia. Sortu berriak, lau umetxo txioka ezagun ziren.
‎Bere osabaren jokabideak ez zuen beraz samurtzen: haren ezin aseak ez ote zuen bere jukutria plantan ezartzen lagunduko azkenean?
‎Sobera jan duzu. Zuhurrak jakin behar duela bere desiren neurtzen, aldi bat baino gehiagotan errana nauzun.
‎— Gogotik bai, Gorrail, antzara bat edo bi ere berdin, goserik gabe jaten direnak dira. Baina, errazu, artzaintxo ttipi horrek zakurrik ez ote du bere laguntzeko?
‎Ura han zuen bere menean bai, eta nahi bezainbat edaten ahal zukeen, baina ez zuen horri pentsatzen ere, izudurarekin egarria erabat ahantzia baitzuen. Zer bilakatuko zen orain?... Noiz eta nola aterako zen hortik?
‎Egia erran, nik haurtzaroan irakurri nuenean ez nuen holakorik susmatu, baina idazki hori doi bat barnatzen baldin badugu gure heldu begiekin, akats horiek guziak salatuak direla argi eta garbi ohartuko gara. Eta, gainera ikusiko ere, gaurkoari begira, antzekotasun anitz kausi daitekeela. Euskal literaturan ez bada haurrei buruz argitaratu kondaira eta ipuin eskasik, uste dut erdal hizkuntzetako obrek ere badutela beren interesa eta beren lekua, euskarazkoek erdarazkoetan behar luketen bera funtsean, eta gisa horretan" le Roman de Renard" ipuin bildumaren euskaraz plazaratzeak irakur gura bultza lezakeela, euskal literatura ahultzeko partez aberastuz, euskarazkoak erdarazkoa egin lezaken bezala, funtsean! Erdi aroko idazkiak izangatik, Gorrailen ibilerak ez dira istorio serio eta tristeak, irri eta trufa jokoek anitz leku hartzen dute. Egitate edo elkarrizketetan fartsa, ironia, trufa, engainuak ugari dira, baita ere egoera eta jarreretan borroka, erailtze, kolpe eta truka bitxiak zehazki deskribatuak.
‎Gehiagokorik gabe, eskaini zioten apairu mehea jan zuen eta, burua apal, buztana zangartean, Sasigaitzeko jauregira itzuli zen. Baina, ez zen sekulan galtze edo afrontu baten peko gelditzen Gorrail eta truka bat baino gehiago bazuen bere zakuan.
2009
‎Nik nere laneko berri emaiten dizkiot, maiz Pantxika eta Grazi aipatzen ditut, bigarrena maiz plenitzeko, eta nola humore alegrekoa den Beñat, irri asko ateratzen ditugu elkarrekin. Hura ere bulegu batean ari da, eta maite dut bere eguneroko berri jakitia, zer egiten duen, nola eta holakak. Bat bertzeari interes haundia ekartzen diogu, xuxen den bezala lagunen artean, nere iduriko segurik.
‎Ez dakit haren mugimenduak harat eta honerat ero zer, baino irri egiteko gogoa ematen nau Beñaten komediak. Zezena bat soka tartean bezin trabatua iduri du bere hitzetan. Eta neri, handik libratzeko egiten dituen indarrak ahanztarazi naute gure gaiaren inportantzia. He be ez, zer nahiuzu, ni holakoa naiz.
‎Segur haren mutur tzarra ikusten duenak ez duela bere aitzinean potretian jartzeko gogorik, behin erran nion bezala. Holako pikoak bat bertziari botariez pasatzen ditugu egunak hemen, Pantxikaren behi zahar gisako begien aitzinean.
‎Lanean bulegoan hasi nintzenian, gonbiratu nuen behin ero bietan hemen afaltzerat. Sinale zuen bere begitartean gogoa han zuela bai errateko, baino hala ere ezetz egin zian, bizpahiru aitzaki txar emanez. Ez dut gaizki partean hartu, baino ez dut kristabaren kontra egiten ahal jendearen poza.
‎Orduan, ez da harritu behar. Amatxi eroazi du bere bizi modu senstorik gabekoarekin, eta ez ba zuen etxetik kanpora bidali, ill egingo zen gauzo amona xaharra. Ez baitira ttikitan erakutsi bide onak, eta gero, gaillendu zaionian, sobera beranta zen.
‎Urte hontan etxean da, lanik gabe. Aski entsaiatzen da ba zerbait harrapatzeko, baino momentua ez du bere alde. Hala ere hemen ongi da, nerekin.
‎Eta nerekin ahal bezin gutti egoten da. Sekretua da, gutxi ohartazitzen du bere burua. Maite du bakarrik ibiltzia, eta izan hemen izan kanpoan, beti bertzetatik aparte ikusten dut.
‎Harri koskor hura bezin azkarra du bere asegurantzia. Eta bere borrokak gehienetan ez badire ageri haundikoak, beti nahi duena asmatzen du azkenean, hala ero hola, kontra dituenak ihatuz bere griñaren kuraiarekin.
‎Libro bai, baino gurekin. Neskak nahi du bere moduz bizi. Konprenditzekoa da.
‎Neretzat, ez da hala izandu. Mutil hura ez nuen izagutzen, ez zuen nerekin denbora haundirik pasa, baino momentu hartan segur naiz kasu egin zuela, nahi izandu zuela bere plazera partitu nerekin. Ez nuen gauza haundirik senditu, ez plazer ez sofrimendu, baino kontent nintzen behingoan beden posille izandu nuela puntaraino joaitea.
‎Eta hori segur naiz ongi dela. Zen eta ez den bertzearen gatik galdu behar bakoitzak dituen bere nortasunak. Eta hori izanen da bertzearen tartean bizi direnen arriskua.
‎Ez, berak ez zuen Gardain utziko... Bertan zuen bere mundua; bertan zen Idoia; familia ez urrun...
2010
‎Ez du ogirik nahi. Lukinka ahal bezainbat pozikatzen dut bere ahoak pozi ttipi horiek atxik ditzan eta haren ahoa gurinaz goxatzen dut. Esperantza dut horrela eginez, gurinaren hezetasunak bere egarria eztituko diola.
‎L. Zergatik hain jende gutik du bere gogoaren biltzeko gaitasunik?
‎L. Bakoitzak ba ote du bere Aingeru irakaslea?
‎Fedea duenak bere Maisua badu.
‎Denboran ate hau gainditu nahi duena bere gorputzarekin herioan sartzen da.
‎Lasterkari on bat ez dun hastapenean zaluki abiatzen. Nabari dun bere indarrak geroko atxiki dituela, abiatzean agertzen ez badira ere.
‎Haurñoak sortzean ez ditu bere gorputz atalak erabiltzen ahal, baina emana zaion betiko Indarrak irakasten dio. KRISTO, GURE ANAI ARREBA, sortu da, KRISTO BERRIA, ororen Argia.
‎Hannak bere baitan anitz pairatzen du. Ahal bezainbat deus ez agertzeko eginahalak egiten ditut baina nik badakit zein eginahalak egin behar dituen bere barne oreka bermatzeko. Lilik ez du gehiago bakerik.
2012
‎Urkatua. Muga pasatua zuen, jakin gabean, metro batzuez baizik, eta orduan Guardia Civilak du bere gorputza hartu eta ereman. Hunat ekarrarazteko gero zer ez dugu ikusia.
‎Edo zerbait presondegitako harresi azkar batetik edo berdin jakintsun ergel baten karkuletarik berdin hola batzu jostatzen baitira harri xehe bat bertze harri xehe bati juntatzen ikusteko zeri buruz joan gintazken. Eta zendako ez ditake bakarrik neguko hormak mendi mazela batetarik jauzaraziko zuen harri bat, lurrak baititu bere barneko legeak: atarrak ordokitu behar mendez mende, bertze gogo aberatsagorik ateratzeko indarrik ezpalu bezala gure lur ezdeusak (eta ez baita irringarri ordokiak berak purruxkako itsasoratu behar nahi edo ez bainan beharrik gero baino geroago).
‎...rategikoari buruz askotan aipatu dugu marxismoleninismoa oinarri ideologiko bezala; gogora ditzadan harekin lotu puntuak: Iraultzaren garaipena, haustura eta etsaiaren suntsitzea da Erakundetzearen modeloa leninista da eta abangoardia armatuak du errol nagusia Historia klaseen arteko gerlaz interpretatzen da Euskal Herriko Herri Langilea (PTV) da iraultzaren protagonista nagusia Euskadiko borrokak badu bere lekua munduko mugimendu iraultzaileen artean..
‎bortxaren bidez soilik botako dugula sistema onartzeak ez dakar barnean edozein biolentzia armatuk sistema bota dezakeela. Armen erabilpenak, etsaia menderatzeko egiten bada, baditu bere lege taktiko eta estrategikoak; ETAren biolentzia armatuak etsaia menderatu edo makurtu dezakeela sinestea ez da bortxaren behar abstraktuaz frogatzen, baizik eta indar harremanen analisien bidez eta, bereziki, lortutakoa eta galdutakoa ongi haztatzen eta neurtzen. Eta kontsiderazio orokorrak egin behar dira:
‎Joko errealista da, baina joko horrekin ETA HB likidatuko dutenik ustea ez da errealista. Euskal abertzale horiek ere badute bere legitimitatea eta bere oinarri sozial eta ideologikoa, Espainia batua eta haren oraingo oinarriak onartzen ez dituztenak.
‎DAMURIK GABE zenbat soportatzen ahal duen berak bakarrik erabakitzeko eskubidea. Horiek eskubide indibidual eta kenezinak dira.
‎Askatze bera lagunen aurrean, interpretazio progresista etsaien aurrean, nahikoa denentzat susmagarri izateko. " Damutua" edo, kartzelan 13 urtez egon zenak ez zuen ohiko harrera eta omenaldirik ukan bere herrian; baina ez zien men egin ETA eta lagunak kondenatzeko presioei ere, eta" arrazoirik gabe askatua izan zen terrorista" bezala jazarri zuten. Azkenean, eskuinaren presioaz juezak huts egin zuela erabakita, handik 40 bat egunetara, 2002ko azaroan, berriz kartzelatzeko mehatxu pean gertatu zen eta bere buruaz beste egin zuen.
‎Puntu bateraino ulergarria da Nafarroako abertzale eta ezkertiar batzuen taktikoki biltzea, Nafarroa Bai175, guztiz atzerakoia den eskuin horren borrokatzeko. Gainera, eta estrategia aldetik, arazo nazionalak badu bere izate autonomoa, hala nola hizkuntza edo nortasun nazional zapalduen defendatzeko gogoak bere autonomia baduen; arazo horiek badute bide propioa, askotan iraultza sozialarekin lotzen ez dena. Sozialak edo nazionalak dena esplikatzen duela sinestea ez datxekio errealitateari.
‎Autodeterminazio eskubidea oso kontzeptu zehatza da, modernoa, eta zera erran nahi du: edozein populuk baduela bere burua gobernatzeko eskubidea, beste inoren menpean egon gabe. XIX. mendean hasi, XX.ean hedatu, askotan lotu da estatu propioa egiteko eskubidearekin.
‎Askok ez dute horrela ikusten, eta fermu dioskute ETArena ez dela terrorismoa. Omen, militanteek dituzten borondate eta helburuekin, ezin terrorista izan daitezke; gero, ETAk ez ditu bere ekintzak zibilak hiltzeko egiten, eta inoiz hilak badira, istripuz edo indar errepresiboen axolagabekeriaz gertatzen dira. Eta, bukatzeko, bueltarik gabeko argudioa, erdaraz euskaraz baino argiagoa dena:
‎Biktimen lekualdaketak baditu bere alde onak. Hasteko, makurren jabaltzeko ahaleginen aldetik, osasun pertsonal eta soziala berreskuratzeko.
‎Bestalde, su eten bat deitu eta gero laster amaitzen denean, Espainiako herriaren aurrean eta Euskal Herriko uste publikoaren zati baten aurrean ere, nonbait ipurdia airean geratzen dela su etena hautsi duena, gure kasuan ETA. Beraz su eten publikoak baditu bere arazoak. Hori negoziaketaren dinamikaren barnean ikusi egin behar da; su eten publikoa deitu daiteke momentu batean ustez eta horrek lagunduko diola uste publikoaren aurreko itxurari, baina nahikoa seguru egon behar gara gauzak nahi dugun bezala joango direla.
‎Askori iruditzen zitzaigun Ezker abertzalearen ikurra ziren intelektual bat baino gehiago ez zirela ados burugogorkeriarekin, eta goiz ala berandu mintzatuko zirela. Bakoitzak badu bere historia, bakoitzak ikusi du noiz izan zuen posible edo desiragarri" aski" esatea. Berriz, alderdiko intelektual organikoek klarki mintzatu ziren.
‎Hori beste arazo batzuekin lotu da: biktimak, adibidez... horrek ere badu bere autonomia eta bere garrantzia. Baina ez lotu borroka armatua eta autodeterminazioa elkarrekin.
‎Modelo kontinuista horrek baditu bere erreferentzia ideologikoak, Ezker abertzaleak ongi ezagutzen dituenak1, baita bere erreferentzia estrategikoak ere. Mendebaldeko politikari aurre egiten zaion bakoitzean, hurbilago dakusate erresistentziatik garaipenera pasatzeko garaia2 Aipamen bat, hitzez hitz:
‎Akzioan erori gerlariak ez dira biktimak; bando bakoitzak bereak ohora ditzan, hoberenean beste bandoaren errespetuarekin. Gerlak, gogorra izanik, baditu bere legeak. Berriz, jende eskubideen aurkako ekintzek, horiek bai merezi dituzte azalpenak eta barkamen eskea, elkarbizitza bideratzearren.
‎Ez, segurki ezetz, mendiko xori kafia xumeetan bakezko bizia airos eta laketa zen! Baserri ttipiak izan arren, bakoitxak badu bere Mahastia; sei ehun pintako bat arnoren uzta altxatzen bana beste. Alor eremu ttipietan banatua da ere ogi eta arto partea.
‎Urte betetze egun hori zinez berezia izan zela ez da dudarik. Hogoi eta bi urteko neska gaztea, Xarentetako Saint Gregoire d’Ardennes herritik Kolonbia Britaniako oihanen erdira etorri zenean, ahizpari egin zion harridura bezain handia zukeen berea. " Hauek leku basak!" zuen erraiten bere begi urdinen behakoa zabalduz.
‎Ordu on batez atxiki du bere alaba besoen artean. Eni buruz itzuli delarik malko dirdirak ageri zituen bere begi urdinetan. Hunen mintzo doinuan kausitzen nuen Quebecearrak bazuela Xarenteko mintzo doinuaren eite handia:
‎Miguel Aguirrek bazuen bere zurketako garraiolaria, 35 tonakoa. Hau ere urrun zoan, zenbait aldiz, ipar aldetikako zur garraioan.
‎Gait, mendia zuen ekialdean eta, Atna, mendebaldetik. 50 eta 60aren arteko paraleloan gara gu hemen. Zeure esku lanez egin etxolak dituzu beraz hemen. Bai, bainan ene andre zenaren laguntzarekin! AaL.eta horra nola daukun kondatu bakartasunean bizi den gizon horrek, hemen hartu biziaren zergatikoa eta nolakotasuna. Grizzly
‎Gizon hori Fort Fraser herriko persona ezagutuena da. Horrekin dute beraz egin oihaneko lan hitzarmena gure bi euskaldunek eta Vendee tarrak. Jadanik ongi trebatuak ere dira oihan lanerako, beren motor sega eta zur zirgari zaldiak badituzte.
‎Hau bihotz handiko mutil maitagarria, arras hunkia zen! Begien aintzinean ikusia baitzuen bere lagun gaztea, kolpe bakar, herioak jotzen. Hitz hauek, ene beste asko idazkiek bezala, bizian zehar segitu naute.
‎Horren etxolarako bidea ez ginuen ezagutzen, alabainan! Rene Etcheverry k bazuen bere autoa eta holaxet ginuen Jo segitu oihan artetako bide zilokatuetan gaindi Mathieu Indaburu eta hiruak harrituak nun mirakulu bizi ote zen, gure gizona, oihan trinko, beltz hunen erdian. Argal gune batera heltzean ikusi ginuen Jo k bere eskuez egin kafia!
‎Elizate huntan ditut beraz kausitzen geroan beti adixkide on agertuko diren euskaldunak: Frantxua Camino arnegitarra, Peio Curutxet arnegitarra, Manech Recatume behorlegitarra, Clement Reclusa arnegitarra.
‎Ortzaizen etxe xuriaz egina ginuen amentsa urrundu zen. Hor dugu beraz lehenik eraikiko gure azken egoitza!
‎Bortxaz egin ikas lana ona ezin izan. Erakasleak, noizean behin, emaiten zuen bere abisua edo oharra ikaslearen lanari. Nik askotan hau izan dut: Ikasle axola gabea! Ikasteko nahikunde tuntik gabekoa! Gogoa beste nunbait, alferra!
‎Paue aldeko zelai batean ezarriak zituzten oialetxolak, bakoitxak berrogei bat soldado kokatzen zutenak. Erreximendu bakoitxak bazituen bereak. Etxola buru bakoitxean beren izenak seinale.
‎Eliza ttipi hortan dugu beraz entzunen1956eko Eguberriaren gauerdiko meza. Han ginen hiru hogoi bat krixtauetarik berrogoi amerindianoak ziren.
2013
‎Ez zuen bere begitartea ikusten baina, aski azkar iruditzen zitzaion eta eskuetan karabina bat bazuen. Igaiten zen eta maiz burua itzultzen zen bere atzekaldeak segurtatzeko.
‎Etxehorirentzat momentua zen zerbeit tirriatzeko eta laster egin behar zuen baina, lasaiki. Trinkatu zuen bere arma azkarrago eskuan eta emeki bultzatu zuen atea, haize laster batek egin izan balu bezala.
‎Etxehori itzuli zen apur bat, bere auzoa begiratzeko. Iduri zitzaion ez zela hain zahar gizon hori, zaharren itxura ukan arren bere ile luzeekin, bere eite makurrarekin. Bazuen buru mehe bat ile luzeen pean eta ezpainak eta kokotsa ez ziren ezagutzen, mustatxa eta bizar lodiek kukutzen zizkiotelako.
‎Urdin urdinak ziren, urdin arin eta argia, adimen bazen begi horietan eta, erran zitekeen, kemena ere bai. Baina irakur liteke ere ilundurako itzali bat, bizitzak zerbeit suntsitu balu bezala bere ariman. Egun goxoa Zuberoan, esan zion Frantxoak behardunari.
‎Orain, batzutan, urrikitzen zuen bere erabakia. Parada izan litzateke (izaten ahal zen) bederen, bi aldiz astero, bertze lagunekin topo egiteko baina ez zuen nahi harremanik gehiago ukan bere senarrarekin. Bi urtez geroztik utziak zituzten sexu harremanak eta bikotea gero eta gehiago hinki kanka zihoan.
‎Etxehorik ez zuen bere kafea amaitu idazkaria agertu zelarik atean: Nagusia, mail bat ukan dugu eta...
‎Etxehorik soitu zuen bere orenkaria; goizeko bederatziak ziren. Itzuli zen Felixerantz, begi keinu bat bota zion, gehitu aitzin. Arratsaldeko ordu bietan joanen gara.
‎Helikopteroak utzi zuen berehala lekua, haize hegoa azkarregi zelako eta ezin zuelako bere egonkortasuna atxiki.
‎Baina ez zen amets bat. Hor berean, espaloi horren hegian, bazituen bere aieruen baieztatzeak.
‎Bai, hor zegoen Itxaropen, beti ber lekuan, beti ber aulkian, beti bere zakurrarekin oinetan. Hurbildu zitzaion Etxehori, bazuen bere pilota eta punparazten zuen. Hor zara. Iduriz, hemen, beti. Ikusi zaitut eta heldu naiz.
2014
‎Jean Olhagarayek kondatua du bere esperientzia Atlantica etxeak 1999an plazaratu liburu hunkigarri batetan: " Ce mur il faut l’abattre" (240 or.). Azken orrialdeetan idazten du:
‎Iduri zait" odol barruan zeraman erlijio kezka" horri zoazkion fededun iletak izan dituela eta beste errespeturik merezi zuela bere adiskideen, bere egunkariaren ganik, horretan harekin akort izan ala ez. Besteen ikusmoldearen errespetua tolerentzia deitzen da eta intolerentzia da Euskal Herriko gaitz handienetarik bat.
‎Euskal kantua? Honek ere baititu bere ezaugarriak. Gabriel Lertxundik agertuak ditu Euskara aldizkarian.
‎Lotsarik gabe. Bono in conversation liburuan Bono, joan den neguan belodromoa mukurru bete duen U buruak, 40 orrialde bete ditu bere sinestea aipatzeko luze eta zabal. Ahalgerik gabe honek ere.
‎Guk ere badugula ikastekorik haien ganik. Ez dut dudarik nehork ez duela bere burua," kontra" bozkatu zuten gorago aipatu" 11" haietan sartzen. Teorian bederen.
‎Xilo zenbait tapatzeko zenbait denboraz, pasa. Bainan Euskal Herriak berak eman behar ditu bere apezak.
‎Ez dute beraz nehori beren ikusmoldearen sakatzeko nahikeriarik, galkatzen den ahate bati artoa sakatzen zaion bezala.
‎Elizak behar du bere ber izan lehenik kultura aldetik, erran nahi baita, herriko kulturan errotu eta ez kanpoko kultura batekin sartu eta kanpoko kultura horren sarraraztean eta herrikoaren suntsitzen arizan. Hiriart Urrutyk erraten zuen:
‎Suisako diosesa gehienetan bi edo hiru mintzaira badira. Mintzaira bakotxak baditu bere mezak. Meza elebidunak egoera berezi batzutan baizik ez dituzte egiten:
‎Garai haietakoa da ere Roger Idiart apezaren zigortzea, Zalgizerat igorriz. Denek badakigu batere ez zuela bere burua Siberian senditu eta osoki Xiberotartu zela gure Manexa.
‎Ez dela lan erretxa badakite hortarat entseatu diren guziek. Mintzaira bakotxak baditu bere legeak, bere molde bereziak, batetik bertzerat hain desberdinak.
2015
‎Ez! Kreazioa esku, beso eta gogo ekintza gogorrean du bere Big Banga.
2016
‎Denek Pierre deitzen zuten. Nolazpait ogijoiteko mekanika erosia zuen bere motorrarekin," Credit Agricole" gabe. Nun zinen Hamalaueko gerla hasi zelarik?
‎Verdunen eta guzietan izan ginen gu. Denetan ibiliak gira. Ikhusi dituzu beraz zure ondoan, zure lagunak eta adixkideak hiltzen.
‎Egiten genuen itzuli bat eta ipuruan egoten jarririk momentu bat. Belarretan aritzeko eta kexatzen ginen bainan bazituen bere onak ere: euria zurrupitaka hasten zelarik denak oherat joaten ginen eta berriz hasten.
‎1984an egina Lauetanhogeita hamabi urte dituzu. Hamalaueko gerra hasi zelarik, orduan bazenituen beraz hogeita bi urte.
‎Ameztoikoaren lekukoa bere lehen auzoa du elizako bidean, Salaberriko Matxi, bere izenaren ondoan ez duena gehigarririk. Nahiz eta mementoko ez den horren froga idatzirik, pentsatzen ahal da Salaberria, Lizaratzuk eraikia zuela bere eremuan, beraz sala berri bat zela. Lizaratzu 14 mendean sortua zen Etxauzeko familiako kide batentzat, eta Etxauz bera Santxo Handia erregeak1033 inguruan, Jean Nogaret historialariaren arabera.
‎Dominica Cherberok eta Germaine Ipoutchak Ttapusaren heriotzaren kondaira kasik berdina dute, salbu Dominikak ez duela toki edo jenderik izendatzen. Amak ez zakien norberak kontatzen duela bere etxean entzun duen bezala, etxe bakoitzak baitzuen bere bertsioa sineste berarentzat, bizi lekutik hurbil" egiazki" gertatu zena. Ameztoia Leizparzen izanez lehenago, gertakariak auzo horretan iragaiten dira Germainentzat eta herri bereko beste auzune batean Dominikarentzat.
‎ezkondu nahian zen. Nor uste duzue hautatua zuela bere bihotzeko lili tzat. Arnegiko aphezaren gelaria?
‎Jakin balu Marie serora sartuko zela, ondorengoa emanen ote zion? Ontasu94 nak ez dira zehaztuak, ezta izendatuak, beraz sekulan galdegin ez dituen bere etxeko parteak daitezke. Joanestipi heriotzatik hurbil denean egina izan da akta, etxekoek ez izateko arazo legalik hiltzen denean.
‎Egiazki zerbait ukan ote zuten, ezkontzeko doteaz aparte, Ameztoiko ondorengoaz edo alegia egin zuten, ohidura zen bezala Euskal Herrian, etxaldea ez ahultzeko? Bizirik hitzak badu bere garrantzia, baitakigu sei haur bederen izan dituztela Joanes (Antxo) eta Mariak. Horietan Gratiane Ameztoi edo Zaldu, zaharrena, Ameztoiko prima zena eta Jean Peillorenarekin ezkondua zena.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
Lehen forma
zuen 51 (0,34)
du 34 (0,22)
badu 18 (0,12)
baditu 15 (0,10)
zituen 15 (0,10)
zuela 13 (0,09)
bazituen 9 (0,06)
bazuen 9 (0,06)
ditu 9 (0,06)
baitzuen 7 (0,05)
dugu 7 (0,05)
zituela 7 (0,05)
duela 6 (0,04)
baititu 4 (0,03)
dute 4 (0,03)
zuten 4 (0,03)
baduela 3 (0,02)
bazuela 3 (0,02)
dituen 3 (0,02)
ditugu 3 (0,02)
duenak 3 (0,02)
dut 3 (0,02)
luke 3 (0,02)
ukan 3 (0,02)
Badu 2 (0,01)
badute 2 (0,01)
ditut 2 (0,01)
dituzu 2 (0,01)
duen 2 (0,01)
zuelarik 2 (0,01)
badituela 1 (0,01)
badituzte 1 (0,01)
badituztela 1 (0,01)
baitu 1 (0,01)
baitugu 1 (0,01)
baitute 1 (0,01)
balu bezala 1 (0,01)
baluke 1 (0,01)
bazenituen 1 (0,01)
bazuten 1 (0,01)
dituelarik 1 (0,01)
dituzte 1 (0,01)
duelarik 1 (0,01)
duena 1 (0,01)
duk 1 (0,01)
dun 1 (0,01)
dutela 1 (0,01)
duten 1 (0,01)
duzu 1 (0,01)
luketen 1 (0,01)
ukan arren 1 (0,01)
ukanen 1 (0,01)
zituzten 1 (0,01)
zuelako 1 (0,01)
zukeen 1 (0,01)
zutela 1 (0,01)
zutenak 1 (0,01)
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
Konbinazioak (3 lema)
ukan bera buru 11 (0,07)
ukan bera egin 5 (0,03)
ukan bera ekintza 4 (0,03)
ukan bera etxe 4 (0,03)
ukan bera garrantzi 4 (0,03)
ukan bera lege 4 (0,03)
ukan bera begi 3 (0,02)
ukan bera bizi 3 (0,02)
ukan bera ez 3 (0,02)
ukan bera gorputz 3 (0,02)
ukan bera historia 3 (0,02)
ukan bera ideia 3 (0,02)
ukan bera izen 3 (0,02)
ukan bera lan 3 (0,02)
ukan bera mugikor 3 (0,02)
ukan bera on 3 (0,02)
ukan bera anaia 2 (0,01)
ukan bera asmo 2 (0,01)
ukan bera auto 2 (0,01)
ukan bera begitarte 2 (0,01)
ukan bera bi 2 (0,01)
ukan bera eragin 2 (0,01)
ukan bera euskal 2 (0,01)
ukan bera gehiago 2 (0,01)
ukan bera herri 2 (0,01)
ukan bera hilobi 2 (0,01)
ukan bera hitz 2 (0,01)
ukan bera indar 2 (0,01)
ukan bera lagun 2 (0,01)
ukan bera leku 2 (0,01)
ukan bera pilota 2 (0,01)
ukan bera zaku 2 (0,01)
ukan bera abisu 1 (0,01)
ukan bera adiskide 1 (0,01)
ukan bera aho 1 (0,01)
ukan bera aholkulari 1 (0,01)
ukan bera aieru 1 (0,01)
ukan bera Aingeru 1 (0,01)
ukan bera aipamen 1 (0,01)
ukan bera aitzin 1 (0,01)
ukan bera aldaketa 1 (0,01)
ukan bera Algorta 1 (0,01)
ukan bera Alternatiba 1 (0,01)
ukan bera apez 1 (0,01)
ukan bera arazo 1 (0,01)
ukan bera argazki 1 (0,01)
ukan bera arima 1 (0,01)
ukan bera arma 1 (0,01)
ukan bera armada 1 (0,01)
ukan bera autonomia 1 (0,01)
ukan bera azentu 1 (0,01)
ukan bera bakarrik 1 (0,01)
ukan bera baratu 1 (0,01)
ukan bera barne 1 (0,01)
ukan bera barneko 1 (0,01)
ukan bera bazkaldu 1 (0,01)
ukan bera begiko 1 (0,01)
ukan bera ber 1 (0,01)
ukan bera bera 1 (0,01)
ukan bera bertsio 1 (0,01)
ukan bera bide 1 (0,01)
ukan bera bihotz 1 (0,01)
ukan bera bihotzeko 1 (0,01)
ukan bera bikaintasun 1 (0,01)
ukan bera bizimodu 1 (0,01)
ukan bera bonba 1 (0,01)
ukan bera borroka 1 (0,01)
ukan bera burkide 1 (0,01)
ukan bera defentsa 1 (0,01)
ukan bera denda 1 (0,01)
ukan bera desira 1 (0,01)
ukan bera diktadura 1 (0,01)
ukan bera duda 1 (0,01)
ukan bera egoera 1 (0,01)
ukan bera egokitu 1 (0,01)
ukan bera egonkortasun 1 (0,01)
ukan bera eguneroko 1 (0,01)
ukan bera egunkari 1 (0,01)
ukan bera ehule 1 (0,01)
ukan bera elkarte 1 (0,01)
ukan bera emazte 1 (0,01)
ukan bera eremu 1 (0,01)
ukan bera erran 1 (0,01)
ukan bera erreferentzia 1 (0,01)
ukan bera eskubide 1 (0,01)
ukan bera esperientzia 1 (0,01)
ukan bera estrategia 1 (0,01)
ukan bera etzangia 1 (0,01)
ukan bera ezaugarri 1 (0,01)
ukan bera familia 1 (0,01)
ukan bera funts 1 (0,01)
ukan bera garaje 1 (0,01)
ukan bera Marie 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia