2009
|
|
|
Taldea
kasualitate edo patuaren bitartez bildu zen. Baina urteak pasatu ahala, diskurtso komunik eratu al duzue?
|
|
terminoen arteko konbinazioa. Ele berri hau mamitzeko, gertuko adibide batera jotzea da hoberena; horrela, bada, Bilbo eta Deustu banatzen dituen zubia igaro dugu, Abandoibarran eraikitzen ari den Iberdrola dorreari so, Idom
|
taldearen
parte den ACXT makroestudioarekin topatzeko.
|
|
dio Caicoyak,, nahiz eta beste lanbide tradizional batzuek bezala biziraun, ebanistak edo zapatariak bezala, joera ildo horretatik guztiz aldentzen ari da?. Bere bulegoan gaude, alde batetan Deustu, bestera etengabe lanean diharduen
|
taldea
, eta beste bi aldeetan, apaletatik mutu begiratzen diguten liburuz beteriko bi horma. Caicoyaren begirada tarteka mahai gainean den ordenagailuaren pantailara aldentzen da,, barkatu behar didazu, mail baten zain nago?.
|
|
Bere aukera nagusia, soldatapean, arkitektura azpiegitura batentzat lan egitea izaten da. Gai horri jarraiki, esan beharra dago, 1970ean sorrera izaten hasi ziren Ingeniaritza eta Arkitektura
|
taldeak
(IDOM, LKS, eta beste) gaur egun tamaina handiko taldeak direla, eta bertan arkitekto ugarik topatzen duela bere lanpostua. Beste aukeretako bat, administrazioak eta berari atxikitako enpresak puzten eta ugaritzen joan diren heinean, eurentzako lan egitea da.
|
|
Bere aukera nagusia, soldatapean, arkitektura azpiegitura batentzat lan egitea izaten da. Gai horri jarraiki, esan beharra dago, 1970ean sorrera izaten hasi ziren Ingeniaritza eta Arkitektura taldeak (IDOM, LKS, eta beste) gaur egun tamaina handiko
|
taldeak
direla, eta bertan arkitekto ugarik topatzen duela bere lanpostua. Beste aukeretako bat, administrazioak eta berari atxikitako enpresak puzten eta ugaritzen joan diren heinean, eurentzako lan egitea da.
|
|
|
Talde
irabazlea Metak Arkitektura Tailerra suertatu zen. Gure begirada talde gazte eta hasiberri horretan pausatu da, eta garatu duten proiektuan.
|
|
Talde irabazlea Metak Arkitektura Tailerra suertatu zen. Gure begirada
|
talde
gazte eta hasiberri horretan pausatu da, eta garatu duten proiektuan. Elkargoko etxabean egindako ebakuntza, kirurgia bortitz eta zakar bat izan beharrean tentu handiz sortutako ekimen bilakatu da.Horren ardatzean, zurezko altzari erakusleiho bat, erreformaren izaera (isila, argitsua, bolumen handikoa) definituz.
|
|
Wonderland aldizkaria europar arkitekto gazte
|
talde
batek eratutako argitalpen interesgarria dugu; A10 aldizkariaren lemapean banatzen bada ere, Interneten deskargatzeko aukera dago. Metak estudioko partaide den Maider Uriarte arkitektoa aldizkari horrek antolatutako lehiaketara aurkeztu zen,. Getting Started?
|
|
RULOT estudioa 2000 urtean jaio zen Donostian, arkitekturarako
|
talde
bat osatzeko intentzio eta ilusioa abiapuntutzat harturik. Gaur egun, Carlos Arruti, Arkaitz Lasa, Santiago Noain eta Anabel Varonak osatzen dugu RULOT
|
|
Proiektuak, eraikuntza eta toki baten eraberritzea, musika bezalako ideia zabal batek elkartutako jende multzoaren etxea eraikitzea bilatzen zuen. Bertan zetzan proiektu honen konplexutasuna, jende
|
talde
heterogeneo horren babesleku egoki bat aurkitzean eta, jakina, soinu eta akustikarekin zerikusia duten auzi teknikoek eta estutasun espazialek mugatutako programa era egokian ebaztean.
|
|
Segur aski horrek garrantzia handia izan du proiektatzeko orduan eta auzi desberdinen lehentasuna erabakitzeko orduan. Behin eraikuntza martxan jarri delarik, hau makina edo tresna moduan ulertuz, zuzen geundela esan dezakegu, eta
|
talde
guztiek, bai Eskandinaviatik etorritakoek bai bidasoarrek ondo ulertu dute aretoaren funtzionamendua eta eroso sentitu dira bertan, beren estilo edo ideologia musikala dena delarik. Bestalde, elkarteko jendea tokiarekin erabat identifikatua sentitzen dela iruditzen zait.
|
|
Musikak guk egiten dugun arkitekturan duen garrantziaz egiten diguzun galdera horri buruz, argi dago musika gure eguneroko bizitzan pisu nabarmena baduela, eta segur aski, eskola garaitik, RULOT
|
taldean
bildu gintuen identitate lotura nagusietako bat izan dela. Proiektu edo lehiaketa bakoitzari bere soinu banda aurki geniezaiokeela uste dut, eta lehiaketak lema bat baino gehiago abesti baten izena izaten bukatu du, Clash en. Rock the Casbah?
|
|
Zuek, esperientzia hau barnetik ikusi duzuenok, nola ikusten duzue datorren arkitektura? Ba al dago izendatzaile komunik bilera hartan parte hartu zuten
|
taldeen artean
–Zein izango da arkitektoaren betebeharra egungo gizartean?
|
|
Arkitekturaren kontzeptua dibertsifikatu behar dugula iruditzen zait, eraikuntzaren arloan, ideien arloan, diseinuan? Inoiz baino gehiago
|
taldean
egindako lana izan behar du. Oinarrian, arkitektoa, soluzio baten bila, arazo baten zatiak bereizi, ulertu eta barneratzen saiatzen den pertsona dela uste dut.
|
2010
|
|
Gaur egungo BOEko araudia n seme alaba dituen ohiko fa milia nuklearraren eredurako dago eginda. Gaur egungo erabil tzaile
|
taldeek
eta beraien bizimoduek ez dute lekurik bertan. Etxebizitza hierarkizatu eta egituratua proposatzen du arauak, eredutik aldentzen diren biziera asko baldintzatuz.
|
|
Bertan, Etxebizitza Plangintzako zuzendari hasiera batean, eta geroago sailburuorde gisa egin zuen lan. Politika alde batera utzi badu ere, etxebizitzaren inguruko hausnarketek diraute, EHUko Ekiten Thinking (3) ikerketa
|
taldearen
eskutik.
|
|
Baina zailtasunak ez dira hor bukatu. Udaleko oposizio
|
taldea
aurka azaldu da.
|
|
Bai. Oposizio
|
taldeak
lurzoru honetan jubilatuentzako ba
|
|
% 25ko diru aurrerapena eskatu dutenean. Udaletik, proiek tuaren aurka dagoen
|
taldeak
, gehiengoa suposatzen duenak, BOE en jabeei aurrerapenik ez ordaintzeko esan die, guk egindako Plan Partziala epaitegian delako, burokraziaren tramitazio akats bat dela-eta, erraz zuzentzekoa bestaldetik. Proiektua geldiarazteko aitzakia besterik ez da.
|
|
Funtsean, dinamika honakoa da:
|
talde
batek proposatzen duenari, besteak kontra egiten dio, jokoan dena kontuan hartu gabe. Bada susmoa, Loiolako etorbidearen bestaldeko lurretan, beste promozio bat egiteko nahia dagoela, eta alternatiba hori presio eragilea da oposizio mugimendu horretan.
|
2012
|
|
ABIO
|
taldean
(Arquitectura Bioclimática en un Entorno Sostenible).
|
|
–Ez dira betiko garai onenak?. Hertzainak
|
taldeak
zioen bezala, egungo egoera inoiz baino hobeto islatzen duen esaldia dugu hori. Aldaketa klimatikoak, krisi ekonomikoak, sistemaren eraberritze posibleek eta krisi existentzialak itotzen gaituztelarik, guk aukera berriak ikusi behar ditugu.
|
|
º Jon Ajuria, Pablo Maguregui eta Eider Camarero PLUG arkitekto
|
taldeko
kideak dira.
|
|
Eraikinen bizitzaren erabilgarriaren amaiera beste era batera kudeatzeko arrazoiak asko dira, baina oro har, hiru
|
taldetan
sailka ditzakegu: ingurumenaren zainketa, arrazoi ekonomikoak eta arrazoi sozialak.
|
|
Baina ba al dakigu berdetasunak atzetik zer duen? Gure
|
talde
gogameneko zelai eta bas oak nekazaritza, abeltzaintza edo basogintza ustiapenen emaitzak dira. Oraingoz behintzat ez dira hiritarron ikuspegia alaitzeko makrolorategiak (1, 2).
|
|
Azken 100 urteetan biztanleria erdira murriztuta, garai batean ardo eta oliba olioaren ekoizpena izan ziren jarduera nagusiak. Movtmtento a la Autosuficiencza deritzan
|
taldeak
mundu os oko 18 eta 30 urte bitarteko 200 gazte bildu zituen bertan landa eremuko burujabetzan buruz jarduteko. Antolaketa ireki eta horizontaleko 20 workshop ezberdinetan
|
|
Testuinguru horretan garatu ziren Madrilgo n' UNDO (5) erakundearen «Nada es Mas» (6) eta Valentziako el fabricante de espheras (7)
|
taldearen
" Blanco de Espafia" (8) tailerrak.
|
|
Analisi hori biztanleengandik jasotako inforrnazioarekin osatu zen, eta horretarako bide ezberdinak jorratu ziren:
|
talde
txikietan herritik galdu, gauzak behatu eta hitz egin nahi zuenari entzunez; zuzenean bizilagunengana joz, honi edo hari buruz galdezka; iluntzean beraiekin eseri eta harremanetan jarriz, bakoitzak bere etxe atarira jaitsitako aulkiekin osatutako topaleku inprobisatuetan; edota herriko plaza nagusian, herri mailako hmonada antolatuz, esparru erlaxatu eta informalagoan harremanak izateko.
|
|
Ekintzak ondoko faseak izan zituen: karearen prestaketa_ kare bizia itzali; tokiaren azterketa_ herriko bizilagun batzuen gidaritzapean, udalerrian zehar eginiko bisitekin; tokiaren esentziaren bilaketa_ ikusi eta ikasitakoak komunean jarri,
|
talde
zirriborratze saio ezberdinen bidez; margoketa artistikoa_ partaideen proposamenak gauez fatxadetan proiektatu eta markatu zituzten, hurrengo egunetan zehar margotzeko; kareztatzea_ herrigunea zeharkatu zuten pregoi eran parte hartu nahi zuen herritar oro kareztatze ekintzara dei eginez.
|
|
Bigarren fasea gauzatzeko, Ikerketa
|
Talde
bat antolatu da Arkitektura Sailaren barnean. Hasi berri den lan fase honek bi helburu nagusi ditu:
|
2013
|
|
Material hauek erabiltzearen arrazoia ekoizpenean dugun kontrolean dago. Zurgin
|
talde
propioa dugu eta diseinatzeko orduan ekoizpenaren ezagutzak asko laguntzen digu, kostuak eta materialaren galera murrizteko diseinua sinplifikatuz. Arkitektura eta altzarietarako material berdinak erabiltzen saiatuz gastuak murrizten ditugu, adibidez mahaiaren soberako materiala eskailera mailak egiteko erabiliz.
|
|
Aisialdia apobetxatzeko eta dirua aurrezteko jarduera gisa hasi zena kontsumo masiboko kulturaren alternatiba bilakatu da pixkanaka, arlo oso desberdinei tarte eginez: liburu, fanzine eta diskoen autoedizioak, irrati libreak, ordenagailuetarako jokoen garapena, kode irekiko softwarea,
|
talde
itzulpenak, bitxien ekoizpena... Diseinuaren mundua ere bere egin du Do It Yourse! ffilosofiak, eskala txikieneko diseinutik hasita gure hirien diseinuraino.
|
|
Urte batzuk baditu proiektuak, baina ezinezkoa da Sketch Furniture egitasmoa aipatu gabe uztea Do It Yourse! ffilosofiaren eskala ertaineko aplikazioak azaltzerakoan. FRONT
|
talde
suediarrak sortua, Japoniako Tokyo Design Week azokan erakutsi zuten performance formatuan.
|
|
Do It Yourself filosofiaren
|
taldean
zuzenki sar ezin daitekeen adibidea bada ere, erosle bakoitzaren beharretara egokitutako diseinuak modu azkarrean eraikitzeko teknika honek jauzi handia dakar ohiko eraikuntza metodoekiko. Are gehiago, ezagutza tekniko jakin batzuk dituenak posible izango luke etxea bere behar eta nahien arabera diseinatu, 20 orduren buruan eraikia izateko.
|
|
Higiezinen merkatuaren burbuila zulaturik, goitik behera aldatzen ari da arkitektura eta hirigintzan lanean dabiltzan arkitektoen lan merkatua. Kolektiboen kontzeptua fenomeno berria ez den arren, krisiaren eztandak ohiko parametroetatik aldendurik lan egiten duten
|
taldeen
eztanda ere ekarri du. Balio bezate horren erakusgarri Arkitektura Kolektiboen Topaketek (Pasaia, 2010), Arquitectura Viva espainiar aldizkariak kolektiboei eskainitako aleak (2012) eta Veneziako Bienaleko Amerikako Estatu Batuen pabilioiak.
|
|
Ohiko ebazpideak poligono batean sakabanaturiko dorre sorta bat zuen oinarri, inguruan ekipamendu programa bat zekarkeena. Antolamendu berriak liluratuta ekin zion arkitekto
|
talde
hautatu batek bide berriari. Arkitekto gazteen lanaren emaitza dira, izan ere, ekarri lanak, sakoneko gizarte aldaketa giroan egiten direnak.
|
|
Gaia gure testuinguruan aztertu nahi bada, laburbilduz hurrengoa esan daiteke. Sukalde egile
|
talde
handiak daude EHn.
|
|
Pazko uharteko «moai» izeneko eskultura
|
talde
baten irudia
|
|
Horiek modu aktibo batean lagundu lukete atzeraldi garaietan, garai konplexu horietan sortzen diren aukerak identifikatuz, aditzera eman eta aprobetxatzen saiatuz. Estrategia horietan beharrezkoak izango dira epe luzerako ikuspegi errealistak, eta ez 20 urterako perspektibarik gabeko eta zenbait
|
talde
interesatuk egindako planteamendu estuak. Egungo krisia aukera bihurtu beharra dago, planeamenduaren helburu eta estrategiak eguneratu eta oreka sozial, ekonomiko eta ekologikora hurbiltzeko.
|
|
Egoera horren aurrean, bertako biztanleak aurka atera, eta mugimendu auzotarren bitartez espekulazio operazio hauek eta hiriko tailer guztien desagerpena gelditzen saiatu ziren. Dena aldatu zen 2002 urtean auzoarekiko konpromiso maila altuarekin adituen
|
talde
bat sortzean; taldearen helburua industri patrimonioan gelditzen ziren elementuak berreskuratu eta mantentzea zen. Azkenean ontzat emandako planteamenduaren errektifikazioa lortu zuten.
|
|
Egoera horren aurrean, bertako biztanleak aurka atera, eta mugimendu auzotarren bitartez espekulazio operazio hauek eta hiriko tailer guztien desagerpena gelditzen saiatu ziren. Dena aldatu zen 2002 urtean auzoarekiko konpromiso maila altuarekin adituen talde bat sortzean;
|
taldearen
helburua industri patrimonioan gelditzen ziren elementuak berreskuratu eta mantentzea zen. Azkenean ontzat emandako planteamenduaren errektifikazioa lortu zuten.
|
|
Azkenean ontzat emandako planteamenduaren errektifikazioa lortu zuten.
|
Taldeak
debatea bultzatu, eta udalak industri patrimonioa ikertu eta katalogatzea onartu zuen.
|
|
Priceren garaikide izandako Archigram, Archizoom, Superstudio, Situazionistak besteak beste, hiriaren garapen fenomenoaren hasieran teknologia berrien sorrerak bestelako bizimodu bat amesteko aukera eskaintzen zuelako ikuspegi berritzaileak aurkeztu zituzten. Pricek, aldiz,
|
talde
horiek proposatutako etorkizuneko irudikapen iradokitzaileez haratago, arkitekturaren funtzio eraldatzailearen ideia aurrerakoiak landu zituen, eraikigarriak izateko zehaztasun maila handiko proiektuak garatuz.
|
|
Teorian, udal arduradunek eragile bilakaturik teknikari
|
talde
bati egindako eskaria izaten da hiri antolamenduaren lehen urratsa. Udalerriko informazioa biltzeaz gain, talde horrek osatzen du hirigintza araudiak eta irizpide autonomikoek ezarritako baldintzei egokitutako udal araudia.
|
|
Teorian, udal arduradunek eragile bilakaturik teknikari talde bati egindako eskaria izaten da hiri antolamenduaren lehen urratsa. Udalerriko informazioa biltzeaz gain,
|
talde
horrek osatzen du hirigintza araudiak eta irizpide autonomikoek ezarritako baldintzei egokitutako udal araudia.
|
|
Hau da, herri antolamendua egiten da hauteskundeen ondorioz udalaren ardura lortzen duen
|
taldeak
erabakitako irizpide eta beharren arabera.
|
|
Gaur egungo kulturak artearen produkzioari (sinbolikoari) hirigintzan ematen dion erabilera ikusgarritik begiratuta, zaila da Izarrak alde proiektuan bildutako oinarri programatikoen balio pedagogikoa nabarmentzea; Izarrak alde proiektua Jorge Oteiza eskultoreak eta Juan Daniel Fullaondo, Marta Maíz, Enrique Herrada eta María Jesús Muñoz arkitektoek egindako Hilerri Proiektua (eraiki gabea) da eta 1984 urtean Donostian izan zen Proiektuen Nazioarteko Lehiaketan aurkeztu zuten. Proposamena egin zuen
|
taldearen
ezaugarriak (eta kalitatea), gehi, egin zuten lan prozesua eta programaren baldintzak oinarri izan ziren emandako hiru harreman garrantzitsuenak eta horien efektuak egituratzeko: 1 gizarteak heriotzaren ideiarekin eta hilerriko egiturarekin (funtzio higienikoa eta sinbolikoa aintzat hartuta) duen harremana; 2 arteak hiriarekin (monumentaltasun efektua) duen erlazioa; eta 3 bukaera egituratzailea emateko, jakintza diziplinarren arteko harremanak (Arteen Sintesian edo Eskultura/ Arkitektura integrazioan amaitzeko).
|
|
(6) Fullaondo, J. D. eta
|
taldea
(1985): –Memoria 261141 Izarrak alde?
|
|
banatu zituztela; izan ere, Et in Arcadia Ego (eraiki gabea) (16) leloa izan zen garaile eta V1 bertsioak ez zuen saririk eskuratu. Taldearen buru Oteiza eta Fullaondo ziren, biak ala biak nortasun sendokoak, eta
|
taldeak
proiektua pentsatu eta sortzeko prozesuan harritzekoa da Aurreproiektuaren hiru bertsio aurkeztu izana, Memoria bakarrekin.
|
|
(18) Fullaondo, J.D. eta
|
taldea
: –Memoria 261141 Izarrak alde?
|
|
|
Taldeak
aldez aurreko alderdi horiek onartu ostean eta, diferentziak diferentzia, diziplina esparru bakar batean lan egitea izan zen, hasieran, zeregina, hierarkiarik gabe, Izarrak alde proiektuaren aldeko konpromiso bateratuaren bitartez bat eginda. Esparru bateratu eta diziplina arteko hori arkitekto eta artista modernoek (Giedion, Leger, Gropius, Arkitektura Modernoko Kongresu Internazionalak eta abar) sortutako Sintesia edo arteen integrazioaren oinarrietatik abiatuta ulertu behar da (4).
|
|
banatu zituztela; izan ere, Et in Arcadia Ego (eraiki gabea) (16) leloa izan zen garaile eta V1 bertsioak ez zuen saririk eskuratu.
|
Taldearen
buru Oteiza eta Fullaondo ziren, biak ala biak nortasun sendokoak, eta taldeak proiektua pentsatu eta sortzeko prozesuan harritzekoa da Aurreproiektuaren hiru bertsio aurkeztu izana, Memoria bakarrekin.
|
|
Epaimahai honen konformismoa arbuiagarria da, ezin baitzuten alde batera utzi oinarrien ergelkerietan oinarrituta hiriaren zerbitzura jardutera behartuta zeudela?. Minduta zegoen kulturaren eta politikaren alderdietan; lan handiko hilabeteak izan ziren eta lehiaketaren denbora instituzionala eta mediatikoa sormen biziko denborarekin uztartzen zen, Fullaondo eta bere
|
taldearen ondoan
. Eta, berriz ere, hirirako artearen ideiaren saiakerak egin gabe agurtzeko idatzi zuen.
|
|
Horietako adibide bat 1990eko hamarkadaren hasieran hirigintzako Thyssen sariena izan zen. Aukeratuen artean ez zen aurkitzen Jorge Oteizak laguntza eskaini zien euskal arkitekto
|
talde
baten Memoria txostena.
|
|
Bere eskultore eskarmentua arkitekturaren eta hirigintzaren alde jarririk, milagarren aldiz tokatu zitzaion ordaintzea betiko frakasoaren patua. Lehenagoko beste proiektu batzuetan ere Oteizak eskuz esku jokatu zuen beste arkitekto
|
talde
batzuekin; hala nola, Montevideoko monumentua() edota Donostiako Ametzagainako hilerria (1985). Zorrotzaurrera bidalitako Memorian:
|
|
Fikziozko narrazio post apokaliptiko goiztiar hauek bi
|
talde
ezberdinen adibide dira; alde batetik, gizakiaren medioaren suntsipena narratzen dutenak (horrek ondoren gizakiaren suntsipena edo migrazioa ekartzen du), eta, bestetik, medioaren suntsipenik izan gabe gizakiaren suntsipena edo migrazioa dakarrena. Ondorengo XX. eta XXI. mendeetan zehar hainbat eta hainbat lan iritsi zaizkigu gizakiaren desagertzearen inguruan.
|
|
Ondorengo XX. eta XXI. mendeetan zehar hainbat eta hainbat lan iritsi zaizkigu gizakiaren desagertzearen inguruan. Eta gutxi gorabehera guztiak edo gehienak aurretik aipaturiko bi
|
taldeetan
sailkatu lirateke. Guztiok ezagutzen dugun adibide bat da Richard Matheson en I Am Legend (1954) eleberria eta haren hiru moldaketa zinematografikoak:
|
|
Azken 200 urteetan, gizakiak modu askotan irudikatu izan du, bere irudimenean, gizakiak eraikitako munduaren garapena haren desagerpenaren ondoren, baina aitzinean aipatu bezala, bi
|
taldetan
sailka daitezke: gizakiaren suntsipen zuzena irudikatu dutenak, eta gizakiaren medioaren suntsipena imajinatu dutenak.
|
|
Hori dela-eta, 1994 urtean Thyssen industria
|
taldeak
egin zuen lehiaketarako deiak arrakasta handia izan zuen arkitektoen artean, gaia erakargarria suertatu baitzen: Zorrotzaurre penintsula andeatua, non portuko instalazio eta industria zaharkituak gailentzen ziren, berrantolatzea, eta eremu hura Bilboko metropoli barrutian berrintegratzea.
|
|
Horren harira, beste hautagai batek, Xabier Unzurrunzagaren
|
taldeak
, aurkako ertzaren alde egin zuen apustu, eta haien ekimena Zorrotzaurreko ezker besoaren ertza Zorrotza eta Olabeagarekin lotzean zetzan. Itsasadarraren ibilbide naturala lehortzearekin, Zorrotzaurre zabaltzea lortzen zuten, nola morfologikoki hala hiri egitura mailan errotula funtzioa bermatzeko adina entitate izango zuen hiri zatia eraikiz.
|
|
Ertz mugatu eta zehaztu horiek pentsatu zituzten proposamenei kontrajartzen zaie Dario Gazaporen
|
taldeak
aurkeztutakoa; azken horiek, hiria aldakorra dela sinetsita, hiri zati horren egoera metamorfikoa islatzen saiatu ziren. Aditzera ematen zuten etengabe berregituratzen ari den errealitatea, non ertza zimurtzen eta luzatzen zen, baldintzei eta beharrei egokituz, elkarrekiko trukean diren molekulen antzera, bilakatzen ari den organismo baten antzera; morfologia irregularrak, transformazio prozesuetatik, interakzioetatik sortuko balira bezala.
|
|
Badira, itsasadarraren memoria mantentzearren, balio historikodun bizitegi eraikinak eta ehun industrialaren zati bat errespetatzeko keinuak ere Dario Gazaporen
|
taldearen
zein Alejandro Riosen proposamenetan, biak itsasertzaren ezkerralde horren irudi tradizionalari eutsi nahian.
|
|
hiri zatia berrantolatzeko oinarri batzuk finkatuz, aldagai batzuk definituz, orientabideak zehaztuz. Esaterako, Dario Gazaporen
|
taldeak
hiri elkarteen ikusmolde fraktala oinarri hartuta, elkarrizketa agiri bat izan zitekeena aurkeztu zuen, eremuaren etorkizunerako antolamenduaren hastapena baino izango ez zena: muga zehaztugabeak eta hazkunde modularreko patroietan oinarritutako diseinuak, populazio fluxuen oszilazioetara egokituko zirenak.
|
|
3 sektoreko erabilerak, ibilgailuena, bizitegiena, parkearena, auzo zaharrarena eta autobidearena. Bestean, Xabier Unzurrunzagaren
|
taldearenean
, hirizatiaren forma orokorraren eta eraikinen edukiaren arteko erlazioa are argiagoa zen, eraikinen tipologiak ere ebazten baitzituzten. Horren arabera, Bilboko zabalgune berria 5 hiri elementuren segidak osatuko zuen:
|
2014
|
|
Etxebizitza publikoan lan eskerga egindako estudioa da, batez ere Eusko Jaurlaritzako Visesa sozietaterako. Aipagarriak dira Ruben de Miguelekin batera, Bilbon egindako Errekalde auzoko 70 etxebizitza
|
taldea
, bai eta Bilboko San Anton aldeko 85 etxebizitza (Visesa Saria lortu zuen proiektua), bai eta ondoko irudian agertzen zaigun Gasteizeko Zabalgana auzoko 84 etxebizitzatarako proiektua.
|
|
Egileak: Iñaki Arrieta, arkitektoa eta Estudio.k ko
|
talde
egilearen koordinatzailea.
|
|
|
Talde
egilearen kanpoko kolaboratzaileak: Eduardo Gonzalez Perez, biologoa; Juan Landa Mendibil, abokatua.
|
|
Sektore horien nolakotasunak eta egungo ekonomia motaren izaerak bultzatuta batetik, eta informazio, gizarte eta espazioarekin zerikusia duten joera berrien arteko konbergentziak bestetik, langileen arteko elkarlan eredu berrien beharra bultzatzen ari dira. Antzina, pertsonek egiten zuten lan gehiena banakakoa bazen ere, gaur egungo enpresetan kontrakoa nagusitu da, langileek lan ataza bukatutzat sentitzeko besteekin partekatzeko beharra dute, eta
|
talde
lanean burutzen diren proiektuak areagotu dira.
|
|
Irudia -
|
Talde
motorea lanean Iturria -Egileak
|
|
Autoeraikuntza norbanakoek eraikinak zein altzariak ekoizten dituzten estrategia bezala laburbil genezake, enpresa industrial eta artisauen lanak ordezkatzera datorrena. Hala ere, ohikoa da autoeraikuntza giza praktika gisa ulertzea, alegia, norbanakoak zein
|
taldeak
behar konkretuei erantzutea ahalbidetzen duen eraikuntza prozesu gisa. Etxe barruko brikolajetik hasi eta hiriko espazio publikoaren sorkuntzaraino, ugariak dira autoeraikuntzaren bidez sortutako altzariak, espazioak eta eraikinak.
|
|
Auzolana, antzinako garaietatik gure egunetara heldu den lan sistema da, eta Euskal Herrian indarrean dauden adibide ugari topa daitezke. Esaterako, azken urteotan sortutako Auzolan ekimena; Euskal Herriko udalerrietan auzolan
|
taldeak
eta proiektuak abiatzen eta dinamizatzen dituen Koordinazio eta Lankidetza Foroa. Bestetik, eraikinen birgaitzearen arloan, Gernikako Astra aipatu beharra dago, zeina kulturarako fabrika sozial gisa, jendartearen parte hartze zuzena sustatu duen, kudeaketatik espazioaren autoeraikuntzaraino.
|
|
Askotan autoeraikuntza baliabide materialen faltaren ondorioz edota esperientzia hezigarri bezala duen indarragatik erabili bada ere, autoeraikuntzan bada bestelako emari bat, jabekuntza eta elkarlanaren ildotik. Do It Yourself4 filosofiaren adibide hauek bestelako eragin positiboak dakartzate; izan ere, norbanakoaren eta
|
taldearen
eraketan eta funtzionamenduan eragin handia duten gertakari eta prozesuak izan daitezke. Komunitatean sortzen den autoeraikuntzak norbanakoaren, taldearen eta espazioaren eraldaketa hirukoitza dakar:
|
|
Do It Yourself4 filosofiaren adibide hauek bestelako eragin positiboak dakartzate; izan ere, norbanakoaren eta taldearen eraketan eta funtzionamenduan eragin handia duten gertakari eta prozesuak izan daitezke. Komunitatean sortzen den autoeraikuntzak norbanakoaren,
|
taldearen
eta espazioaren eraldaketa hirukoitza dakar: haren irismenak espazioaren sorkuntza bera gainditzen du, prozesuaren gaitasun hezitzaile eta sortzailearen sakontasunaren arabera, pertsonak, gizabanako gisa eta talde gisa, euren burua eraikitzen doaz, euren patu amankomuna espazioaren eraikuntzarekin batera, modu paraleloan, sortzen dutelarik.
|
|
Komunitatean sortzen den autoeraikuntzak norbanakoaren, taldearen eta espazioaren eraldaketa hirukoitza dakar: haren irismenak espazioaren sorkuntza bera gainditzen du, prozesuaren gaitasun hezitzaile eta sortzailearen sakontasunaren arabera, pertsonak, gizabanako gisa eta
|
talde
gisa, euren burua eraikitzen doaz, euren patu amankomuna espazioaren eraikuntzarekin batera, modu paraleloan, sortzen dutelarik. Horrek, horrela ulertuta, autogestio estatusa ematen dio espazioaren sorkuntzari, eta halabeharrez espazioa lortzetik haratago joatea dakar (Wiesenfeld, 2001:
|
|
195). Sorkuntza, berriro ere, ez da gai hutsala, eta
|
taldearen
eraikuntza prozesuan izan dezakeen esanahi sinbolikoaz gain, produkzioak giza izaeraren adierazgarri nabarmena izateagatik eragin indartsua dauka sortzen den horrekiko, sortzailearen eta sortutako espazioaren artean harreman estua eraikiz. Izan ere, espazioa bizi eta erabiliko duten pertsonek espazio horren sorkuntza materialean modu aktiboan parte hartzea haren gaineko jabetze, mantenu egoki eta zaintza kolektiboaren bermea izan daiteke, hau da, autoeraikuntza espazioaren bizigarritasuna eta jasangarritasuna bermatzeko bidea litzateke.
|
|
Oñati Lab, Mondragon Unibertsitateko Lidergo Ekintzailea eta Berrikuntza (LEINN) graduko ikasleek enpresa proiektuak martxan jartzeko erabiltzen duten bulego partekatua da. LEINN graduak gainontzeko graduekiko berezitasun nabariak ditu, praktikaren atala, elkarlana eta
|
talde
lana mugaraino eramaten duen metodologian oinarrituta baitago, Team Academy eskolaren metodologia aplikatuz5 Ikasleek kooperatiba izaerako enpresak martxan jarri eta ekinean ikasten dute. Oñati Labeko espazioak, ordea, ez zituen neurrian eta konfigurazioan ikasleen eta graduaren beharrak asetzen, batez ere ez zituelako banakako lana eta talde lana modu orekatuan bermatzen eta, ondorioz, elkarbizitza arazoak suertatzen zirelako (erabilera arauak, zarata, ordena, etab.). Ikasturte berriari begira, espazio berriak eskuragarri izategatik eraldaketarako aukera sortu zen, eta testuinguru horretan, iraganeko eta etorkizuneko erabilera, diseinu eta esku hartzeari buruzko berariazko hausnarketa egiteko bidea ireki zuen Unibertsitateak, Ttipi Studioren laguntzaz.
|
|
LEINN graduak gainontzeko graduekiko berezitasun nabariak ditu, praktikaren atala, elkarlana eta talde lana mugaraino eramaten duen metodologian oinarrituta baitago, Team Academy eskolaren metodologia aplikatuz5 Ikasleek kooperatiba izaerako enpresak martxan jarri eta ekinean ikasten dute. Oñati Labeko espazioak, ordea, ez zituen neurrian eta konfigurazioan ikasleen eta graduaren beharrak asetzen, batez ere ez zituelako banakako lana eta
|
talde
lana modu orekatuan bermatzen eta, ondorioz, elkarbizitza arazoak suertatzen zirelako (erabilera arauak, zarata, ordena, etab.). Ikasturte berriari begira, espazio berriak eskuragarri izategatik eraldaketarako aukera sortu zen, eta testuinguru horretan, iraganeko eta etorkizuneko erabilera, diseinu eta esku hartzeari buruzko berariazko hausnarketa egiteko bidea ireki zuen Unibertsitateak, Ttipi S... Erabiltzaileen behar eta premiei erantzuteko gai izango zen ikaskuntza espazio bat lortzeaz gain, prozesuak, espazioaren eta haren erabileraren inguruko esperientzia pedagogikoa izan nahi zuen:
|
|
Erabiltzaileen behar eta premiei erantzuteko gai izango zen ikaskuntza espazio bat lortzeaz gain, prozesuak, espazioaren eta haren erabileraren inguruko esperientzia pedagogikoa izan nahi zuen: prozesuak, zeharka, espazioa bizi duten pertsonen eta
|
taldeen arteko
elkarlana eta erantzukizun kolektiboa hedatu nahi zituen. Horretarako, erabiltzaileetan zentratutako prozesuaz gain, erabiltzaileek gidatutako diseinu eta produkzio prozesu kolektiboa abiatzea erabaki zen.
|
|
(5) Team Academy, Tiimiakatemia finlandieraz, Jyväskylä herriko JAMK ko Zientzia Aplikatuen Unibertsitateko Ekintzailetza Zentroan duela 20 urte sortu zen eskola da. " Finlandiar Ikaskuntza Eredu" honetan, besteak beste, erantzukizun pertsonala, sormena, elkarrizketa,
|
talde
ekintzailetza eta komunitate espiritua nahasten dira.
|
|
Prozesua gauzatzeko hainbat mekanismo eta baliabide jarri genituen martxan, erabiltzaile guztien parte hartzea eta hartu emanak ahalbidetzeko. Prozesua bultzatuko zuen
|
talde
motor bat sortu zen, ikasturte ezberdinetako eta profil ezberdinetako ikaslez osatuta, eta beharren ikerketa eta detekzio lanetan eta beste ikaskideen proposamenen balorazio lanetan izan zuten zeregin nagusia. Bestetik, prozesuko une ezberdinetan txertatuta, erabiltzaile guztiei bideratutako tailerrak egin ziren:
|
|
Proiektutik, erabiltzaileek identifikatu zituzten bi behar nagusiak asetzeko diseinua eratorri zen: erantzunkidetasuna eta
|
talde
lanean oinarritutako ikasketa prozesua ahalbidetzeko beharra batetik, eta norbanakoen identitatea zein identitate kolektiboa (enpresa kultura) agerian utzi eta biei modu orekatuan lekua eskaintzeko nahia bestetik. Horrela, ikasketa gela berriak, lanerako espazio partekatu zabala eta zentrala, taldeen erabilerarako txoko perimetralak eta erabilera anitzeko zenbait espazio uztartzen ditu.
|
|
erantzunkidetasuna eta talde lanean oinarritutako ikasketa prozesua ahalbidetzeko beharra batetik, eta norbanakoen identitatea zein identitate kolektiboa (enpresa kultura) agerian utzi eta biei modu orekatuan lekua eskaintzeko nahia bestetik. Horrela, ikasketa gela berriak, lanerako espazio partekatu zabala eta zentrala,
|
taldeen
erabilerarako txoko perimetralak eta erabilera anitzeko zenbait espazio uztartzen ditu. Horretaz gain, Mondragon Team Academy eta ikasle taldeen identitatea uztartu eta errespetatzeari begira, espazio berriak, irudi korporatibo ezberdinen oreka zaintzeaz gain ikasleen gustura dekoratzeko zenbait espazio gorde ditu, aurrerago osatuak eta apainduak izan daitezen.
|
|
Horrela, ikasketa gela berriak, lanerako espazio partekatu zabala eta zentrala, taldeen erabilerarako txoko perimetralak eta erabilera anitzeko zenbait espazio uztartzen ditu. Horretaz gain, Mondragon Team Academy eta ikasle
|
taldeen
identitatea uztartu eta errespetatzeari begira, espazio berriak, irudi korporatibo ezberdinen oreka zaintzeaz gain ikasleen gustura dekoratzeko zenbait espazio gorde ditu, aurrerago osatuak eta apainduak izan daitezen. Erabiltzaileen arteko harremanetan konfigurazio berriak izan duen emaitza ez da oraindik neurtu, baina erabiltzaileengan jadanik jabekuntza eta identifikazio prozesu bat eman dela esan daiteke.
|
|
Urgari Estudioa eta Hiribarren Gonzalez arkitekto
|
taldeen
diseinuak garaile suertatu ziren 150 proposamen baino gehiagoren artean, ohi ez bezala guztiz irekia izan zen lehiaketa batean. Estudio horien erantzuleek, Patxi Gastaminza, Itziar Modrego, Tony Hiribarren eta Maria Gonzalezek," Ederto" izena zuen proposamena aurkeztu zuten, eta lehenengo postua egokitu zien epaimahaiak.
|
|
Arkitekto
|
taldeek
Cross Laminated Timber (CLT) deritzon sistema aukeratu zuten egitura zein itxituraren zatirik handiena burutzeko; CLTa 3, 5 edo 7 egur geruzaz dago osatua, normalean, geruza bakoitzeko egurren zuntzak, batak besteekiko, modu elkarzutean daude kokatuak, eta kolaz itsasten dira zurruntasuna bermatu ahal izateko. Glulam (Glued Laminated Timber) sistemarekin alderatuta, CLTaren abantaila bi norabideko erreakzioan datza, geruzak modu elkarzutean jartzen baitira bi aldeko joera isotropoa lortuz, lauza baten antzera.
|
|
Heziketa desegokiak hezkuntza maila baxua edo porrot ugari dakar. Gizatalde bat trebetasun eta jakintza gabe badago,
|
talde
hori maila baxuko lanetan enpleatu behar izaten da, eraikuntza kasu. Nire ustez gizarte desoreka ugari ekidin daitezke hezkuntza egoki batekin eta produkzio sistema robotizatu eta automatizatuen bitartez.
|
|
Maeda ren gidaritzapean. Haiekin eta haien bi ikerketa
|
taldeekin
, 50 single task robot aztertu eta garatu genituen, tartean SSR 3 eta 4 eta CFR. Lan askoren ondoren, 1988an prototipo batzuk atera genituen, baita martxan jarri ere.
|
|
Enpresa pribatuak bakarrik ez, administrazioak ere bultzatu zuen eraikuntzaren automatizazioa eta robotizazioa. Esate baterako, robotika arloko esperientzia horien ondorioz, Japoniako Eraikuntza Ministerioak material solidoen elkarlotzeak errazteko
|
taldera
gonbidatu ninduen 1988an, eraikuntzako osagai aurrefabrikatuak modu azkarrean lotzeko. Horretarako, FANUC robotak nola egokitu eta juntak eta gripper ak birdiseinatu genituen.
|
|
Horretarako, FANUC robotak nola egokitu eta juntak eta gripper ak birdiseinatu genituen. Bestalde, Robotika eta Eraikuntza Zibileko Ingeniaritza ikerketa
|
taldeetan
ere izan nintzen, Wascor eta AIJn besteak beste.
|
|
Ikerketa
|
taldeek
gangak modu tradizionalean erreproduzitu izan dituzte (Palacios eta Martín, 2009; Rabasa Díaz, 2005).
|
|
Esan bezalaxe, biztanleriaren parte hartzea modu askotan gauzatu daiteke, baina halabeharrez aldez aurretik esan beharra dago zein izango diren parte hartzearen jolas arauak, parte hartze dinamika frustrazio iturria izan ez dadin. Horregatik, partaidetza prozesuak hastapenetik muga politikoak zeintzuk diren azaleratu du, hots, udal
|
taldeak
eskubidea du parte hartzea kontsultarako soilik erabiltzeko (ezin dugu ahantzi prozesu parte hartzailea martxan jartzea borondate politikoaren ardura dela), baina argitasunez adierazi behar da zein izango den partaidetzaren balio politikoa.
|
|
14). Tokian tokiko materialak erabilita baliabideen ekonomia ardatz zuten auzolanetan antolatutako prozesuak ziren askotan, haien autonomia eta
|
taldearen
identitatea eraikitakoan islatzen zelarik.
|
|
Dick Hebdigek 70eko hamarkadan aipatu bezala, subkultura
|
talde
kultural bat bezala uler dezakegu, zeinek kultura nagusiari kontra egiten dion edo osagarri bihurtzen zaion, irizpide estetiko, politiko edo sexual jakin batzukpartekatzearen arabera. Subkulturaren definizio horrekin talde edo" tribu" en helburua kultura hegemonikoarekin ezberdintasuna modu argi batean adieraztea bazen ere, egun Sarah Thornton2 ek dio subkulturek bilatzen dutena estilistikoki desberdintzea dela, merkatuarentzat oso interesgarriak diren kontsumo talde bihurtuz.
|
|
Dick Hebdigek 70eko hamarkadan aipatu bezala, subkultura talde kultural bat bezala uler dezakegu, zeinek kultura nagusiari kontra egiten dion edo osagarri bihurtzen zaion, irizpide estetiko, politiko edo sexual jakin batzukpartekatzearen arabera. Subkulturaren definizio horrekin
|
talde
edo" tribu" en helburua kultura hegemonikoarekin ezberdintasuna modu argi batean adieraztea bazen ere, egun Sarah Thornton2 ek dio subkulturek bilatzen dutena estilistikoki desberdintzea dela, merkatuarentzat oso interesgarriak diren kontsumo talde bihurtuz. Horrela, industria kulturalari merkatua zatitzen laguntzen dion" subkulturaren kapital" batekin aurkitzen gara, subkultura talde desberdinentzat produktu desberdindu bat eskainiz, subkulturak mainstream ari aurka egin baino haren osagarri bat bihurtzen direlako.
|
|
Dick Hebdigek 70eko hamarkadan aipatu bezala, subkultura talde kultural bat bezala uler dezakegu, zeinek kultura nagusiari kontra egiten dion edo osagarri bihurtzen zaion, irizpide estetiko, politiko edo sexual jakin batzukpartekatzearen arabera. Subkulturaren definizio horrekin talde edo" tribu" en helburua kultura hegemonikoarekin ezberdintasuna modu argi batean adieraztea bazen ere, egun Sarah Thornton2 ek dio subkulturek bilatzen dutena estilistikoki desberdintzea dela, merkatuarentzat oso interesgarriak diren kontsumo
|
talde
bihurtuz. Horrela, industria kulturalari merkatua zatitzen laguntzen dion" subkulturaren kapital" batekin aurkitzen gara, subkultura talde desberdinentzat produktu desberdindu bat eskainiz, subkulturak mainstream ari aurka egin baino haren osagarri bat bihurtzen direlako.
|
|
Subkulturaren definizio horrekin talde edo" tribu" en helburua kultura hegemonikoarekin ezberdintasuna modu argi batean adieraztea bazen ere, egun Sarah Thornton2 ek dio subkulturek bilatzen dutena estilistikoki desberdintzea dela, merkatuarentzat oso interesgarriak diren kontsumo talde bihurtuz. Horrela, industria kulturalari merkatua zatitzen laguntzen dion" subkulturaren kapital" batekin aurkitzen gara, subkultura
|
talde
desberdinentzat produktu desberdindu bat eskainiz, subkulturak mainstream ari aurka egin baino haren osagarri bat bihurtzen direlako.
|
|
Arkitekturan autoeraikuntzaz ari garenean ezinbestekoa zaigu brikolajea aipatzea, hiru lau oholekin egindako etxerako apalategi batetik auzolanean lastozko hormadun etxebizitza baten eraikuntzara doana. Arestian aipatu ditugun subkulturak langile klaseei dagozkie orokorrean eta kultura kontsumistak dira (subkultura
|
talde
batzuek kontsumo mota batzuk baztertzen dituztenean ere, punk en kasuan bezala) estiloak definitutako kontsumoaren erritual bereizgarriekin azaleratuz taldearen ezkutuko nortasuna eta esanahi debekatuak.
|
|
Arkitekturan autoeraikuntzaz ari garenean ezinbestekoa zaigu brikolajea aipatzea, hiru lau oholekin egindako etxerako apalategi batetik auzolanean lastozko hormadun etxebizitza baten eraikuntzara doana. Arestian aipatu ditugun subkulturak langile klaseei dagozkie orokorrean eta kultura kontsumistak dira (subkultura talde batzuek kontsumo mota batzuk baztertzen dituztenean ere, punk en kasuan bezala) estiloak definitutako kontsumoaren erritual bereizgarriekin azaleratuz
|
taldearen
ezkutuko nortasuna eta esanahi debekatuak.
|
2015
|
|
Laburpena: Espazio publikoetan sortzen dira elkarbizitzaren loturak, bertan gertaturiko behin behineko aldaketen lekuko bilakatzen dira
|
talde
memorian. Jarduera herrikoiek arrakasta lortzen dutenean, ordea, edozeinetara egokitzen den funtzionaltasun anitzeko espazio moldakorra alde batera utzi eta eraikin itxiak gailentzen dira diru onuraren izenean.
|
|
Laburki, hauexek dira Sanduzelai auzoko alde zaharrenak biltzen dituen ezaugarri berezkoenak: ...gehienak lau altuerakoak dira (auzo periferikoa, 70eko hamarkadan eraikia eta bizilagun gutxikoa), populazioaren zahartze prozesu nabarmena (etorkinek gaztetu dutena), ibilgailu pribatuek kalearen% nabarmenena okupatzen dute, komertzioak gainbeheran azken urte hauetan, etxabe gehienak itxita, espazio publikoaren kalitate eskasa (zikina, espaloiak, bidegurutze arriskutsuak?) eta, batez ere, auzoko
|
talde
eta kolektiboen lan handiena inguru honetan zentratzen da, ikaragarri garrantzitsua.
|