2002
|
|
(fil 10 eta 20 arteko gauza bildumak
|
sortu
, 10etik haste kontatuz.
|
|
� Zenbakien [fil Aldian gai batez emendatzen den bildumaren segida egin zenbakikuntza KJ 40z goitiko idazkerak
|
sortu
batekoen eta diktaketa idatziaren ulertzeko (kokapenean oinarritu zenbakikuntza hamarrekoa hamarrekoen algoritmoan bermatuz.
|
|
[Q] Emana den bola kopuruaren bilduma
|
sortu
eta erabilia den batuketazko deskonposaketa azaldu. Abako handia dakarren kartoiari esker ariketa osagarriak egin daitezke.
|
|
[fil Emana den bola kopuruaren bilduma
|
sortu
eta erabilia den batuketazko deskonposaketa azaldu. 50 ezaupidea agerrarazi.
|
|
2 zifrako eta zifra 1eko bi zenbakiren batuketa: lehenik batekoei kasu emanen diegu beste hamarrekorik
|
sor
daitekeenetz jakiteko.
|
|
Fitxategi bakoitzean den kartoizko gordailuari esker (hemen ttipiturik ageri) norberak zuzent dezakeen problema anitz
|
sor
daiteke (ikus 16, 26, 56, etab. or.).
|
|
Zenbaki problemen kasuan, norberak zuzendu proble� mei leku handia eman diegu: honenbeste manatzen den egoerak, zenbaki baten osagaien bilatze egoerak(" gordai� luarekilako problemak"), iruditako problemak, etab. Nahi bezainbat itsats eta ken daitezkeen Kanikarren kutxa estalkiekin gisako horretako egoerak
|
sortzen
dira.
|
|
" lrakasleak diferentzia horiek kontuan hartu behar ditu, hein bereko multzoak ez
|
sortzeari
kasu emanez" (pedagogia zikloko eskolaren antolaketaz 01/ 1991 argitaratu ministerioko testuaren arabera).
|
|
Beraz, pedagogia diferentziatuko ikastresna gisa egina da fi� txategi hau. Jokamolde hau gustukoagoa dugu ezenez eta hein bereko haur taldeen
|
sortzea
, horrek diferentzien finka� tzeko jaidura baitu. Gainera, esperientziak erakustera emaiten du ez direla beti haur berak ikasteko denbora gehiagoren beharretan direnak.
|
|
Kartoia ikasleei erakusten die baina binperrez, berak zer ikus� ten duen deskriba dezaten. Gisa horretan, 9 ttittako konfigu� razioaren" ikusten" eta doakion gogoko irudiaren
|
sortzen
laguntzen ditu. Ondotik, 2 ttitta gordetzen ditu eta erraiten die:
|
2005
|
|
Goseteek ere hondamen egiten zuten. [...] Herriak haziz bezala, merkataritza ere
|
sortu
eta hedatu zen. Hirietako........................................................
|
|
1234an Antso azkarra hil zenean, rralde hauek. Funtsean, Antso Handiak zituen Zuberoako eta Lapurdiko jaurerriak
|
sortu
. Errege honen erresuma Leongo eremuetatik Gaskonia eta Kataluniaraino hedatzen zen. kondea Nafarroako Errege hautatu G zuten eta honen erregealdian Foru
|
|
Erresuma bat IX. mendean
|
sortu
zen Iruñea hiriaren inguruan. Hasieran
|
|
Katedral gotiko: estilo gotikoa XII. mendetik goiti, Frantzia iparraldean
|
sortu
den estiloa. Arkitektura erlijiosoan hedatu zen bereziki.
|
|
Nafar erromantzea: Nafarroan, Ebro ibaiaren inguruan mintzatua zen latinetik
|
sorturiko
hizkuntza.
|
|
Katedral erromaniko: arte erromanikoa Frantzian
|
sortu
zen X. mendean eta Europa guzian hedatu XI. eta XII. mendeetan. Arkitekturan ere eragin handia izan zuen eta bereziki lehenbiziko katedralen eraikuntzan.
|
2012
|
|
1764an
|
sortu
zen" Euskal Herriaren Adiskideen Elkartea" ri esker, ikusmolde horiek Euskal Herrian ere hedatu ziren. 2 dok. filosofo:
|
|
Biltzar konstituziogile: konstituzio baten
|
sortzen
ari den jende taldea.
|
|
Lehen artikulua: Gizonak, libre eta eskubide berekin,
|
sortzen
eta bizitzen dira.
|
|
Justizia sailean, auzitegietako epaileak ere hautetsi ziren. Zerga zaharrak deuseztatu zituzten eta zuzenago ziren batzuk
|
sortu
.
|
|
Luis XVI.aren hiltzearen ondorioz, europar erregeen koalizio bat
|
sortu
eta Frantziaren aurkako gerlan sartu zen. Bestalde, Vendée eskualdean erregetiarren altxamendua gertatu zen (altxatu horiek Chouans deitzen ziren).
|
|
Bere erabakiak inposatu zituen: Departamendu bakoitzean prefet bat izendatzeaz gain," ohorezko legioa", lizeoak, Kode zibila, Frantziako Bankua eta Libera germinala 1 dok.
|
sortu
zituen.
|
|
Laster, libertateak deuseztatu, polizia indartu, kazetak estekan eman eta desberdintasunak berriz indarrean ezarri zituen noblezia inperiala
|
sortuz
. 1808an, Napoleon Baionara etorri zen Espainiaren geroaren trenkatzeko.
|
|
Napoleonek inperio zabala
|
sortu
nahi zuen eta hartan iraultzaren ideiak zabaldu. Baina haren handinahiengatik Erresuma Batua, Austria, Prusia eta Errusia kezkatu eta aliatu ziren.
|
|
• Biltzar konstituziogile: konstituzio baten
|
sortzen
ari den jende taldea.
|
|
• foru: Erdi Aroan hiri handi baten
|
sortzeko
araudia. Eskualde bakoitzeko usaia eta ohiturak, Espainiako errege erreginek errespetatu behar zituztenak.
|
|
Martin Lutherrek eta Joan Kalbinek sustatu erlijio giristinoa. Erreforma deitu erlijio mugimenduaren ondorioz
|
sortu
zen.
|
|
14 or. (1 dok.) Gizonaren
|
sortzea
, Michelangelo, XVI. mendea, jabetza publikoa
|
|
Euskaldun batzuek esku hartze handia izan zuten kolonizazioan. Buenos Aires hiria Juan Garai bizkaitarrak
|
sortu
zuen 1580an. 2 dok.
|
|
XV. mendearen erditsutik hara, Italian, arte berri bat
|
sortu
zen antzinateak goiargiturik. Michelangelo artistak 1508tik 1519ra Erromako Kapera Sixtinoko tronadura apaindu zuen; Testamentu Zaharreko pertsonaiak eta eszenak margotu zituen.
|
|
Chambordeko jauregia 3 dok. adibide ona da: jauregi hori Frantses I.a Frantziako erregearen manuz Loirako ibarrean
|
sortu
zen pizkunde hastapenean.
|
|
Gizonaren
|
sortzea
, Michelangelok margoturik
|
|
Bere erregealdian() Frantses I.a erregeak 1 eta 2 dok., erresumaren batasuna azkartu zuen Villers Cotterêtseko ordenantzari esker. 51 artikuluaren arabera, parrokia bakoitzeko erretoreek bataio erregistroa
|
sortu
behar zuten eta 111 artikuluaren arabera, frantsesak latina ordezkatu zuen agiri administratiboetan. 3 dok. Hizkuntzez eta dialektoz aberats zen erresuman, frantsesa hizkuntza ofiziala bilakatu zen.
|
|
neurri handiko monumentua, barnean hilobiak dauzkana. foru: Erdi Aroan hiri handi baten
|
sortzeko
araudia.
|
|
Baina Elizak iharduki zuen: 1537an, Ignazio Loiolakoak 1 dok. jesuiten anaidia
|
sortu
zuen. Jesuitek eskolak sortu zituzten; urrun joaten ziren misionest, hala nola Frantses Xabierkoa nafartarra Asiara.
|
|
1537an, Ignazio Loiolakoak 1 dok. jesuiten anaidia sortu zuen. Jesuitek eskolak
|
sortu
zituzten; urrun joaten ziren misionest, hala nola Frantses Xabierkoa nafartarra Asiara. 2 dok.
|
|
Frantziako erresuman 3 dok. erlijio krisia horrek sekulako gerla zibila
|
sortu
zuen 1562an. Labriteko Joana, Nafarroako erregina, protestantismoa bere euskal eta Biarnoko lurretan indarrez jarri nahiz ari izan zen.
|
|
Martin Lutherrek eta Joan Kalbinek sustatu erlijio giristinoa. Erreforma deitu erlijiomugimenduaren ondorioz
|
sortu
zen. Protestanteak, luthertarrak, higanotak edo kalbinistak ere deitzen dira. zuen egutegi giristinoaren lehen orrialdea
|
|
Erregearen manuz, Colbert ministroak oihal, tapizeria eta arma manufakturen
|
sortzea
bultzatu zuen. Merkataritzaren garatzeko, ontzidia eta portuak berrantolatu zituen.
|
|
Baionan, adibidez, Aturriren eskuineko ibaiertzean Erregearen itsas armategia
|
sortu
zen. 5 dok.
|
|
Luis XIII.aren ihizi etxetoaren inguruan, Luis XIV.ak baratzez inguratu palazio izigarri handia eraikiarazi zuen, lehenik Le Vau eta gero Mansart arkitektoei galdeginik. Frantses moldean
|
sortu
baratze horiek, Le Nôtre erregearen baratzezainak asmatu zituen. Le Brunek palazio barneko eta oroz gainetik" Galerie des Glaces" 1 dok. gela ospetsuaren apaindurak egin zituen.
|
|
Higienea XVII. mendean: 1601eko irailaren 27an
|
sortu
zen Luis XIII.aren adibidea
|
|
1735eko azaroaren 26an, goizeko oren bata eta bi orenak artean, hiruzpalau eguneko neska
|
sortu
berri bat abandonaturik aurkitu zen Baionako ospitalearen aitzinean.
|
|
Coursic kortsarioa (Pablo Tillacek marraztua, 1920 urteetan) deitzen zutena Baionan
|
sortu
zen eta" La Légère" itsasontziaren kapitaina zen.
|
2013
|
|
Lehen astean Makoto jauna ez zen ohartu, bigarrenean halako duda
|
sortu
zitzaion eta hirugarrenean bere baitan hasi zen:
|
|
Lehen astean Makoto jauna ez zen ohartu, bigarrenean halako duda
|
sortu
zitzaion eta hirugarrenean bere baitan hasi zen:
|
|
Aldizkako jalkiera horrek
|
sortu
geruzen segida flyscha deitzen da. b) Uraren presioa eta gaineko geruzen pisua direla medio, geruzak gogortzen dira, harri bilakatuz. d) Plaka tektonikaren ondorioz, konpresiozko mugimendu bat sortzen da, geruza horizontalak deformatuz.
|
|
Aldizkako jalkiera horrek sortu geruzen segida flyscha deitzen da. b) Uraren presioa eta gaineko geruzen pisua direla medio, geruzak gogortzen dira, harri bilakatuz. d) Plaka tektonikaren ondorioz, konpresiozko mugimendu bat
|
sortzen
da, geruza horizontalak deformatuz.
|
|
Santa Anako puntan 3 dunbarria deitu arroka
|
sortzen
ari da. Gainetik eta beheretik jasaten dituen erasoen ondorioz, itsas ezpondatik askatuko da bertze bien gisara.
|
|
Tokiko baldintzen eta harrien izaeraren arabera higadura ez da, beraz, denetan berdin gertatzen. Ezberdintasun horren ondorioz, eta higadura areagotzen delarik, neurri ezberdinetako sarguneak
|
sortzen
dira. Hastapenean kalak baizik ez direnak, denborarekin badia bilaka daitezke.
|
|
Ziburu Donibane Lohizuneko badia, higadurak
|
sor
dezakeenaren adibide ikusgarri bat.
|
|
Turismoa Ingalaterran
|
sortu
zen XVIII. mendean. XIX. mendean, turismoa jende aberatsek baizik ez zuten gozatzen.
|
2016
|
|
MATERIALAK sormena pizten du aritzera bultzatzen du jarduera eremuak mugatzen ditu pausatzeko edota behatzeko mementoak
|
sortzen
ditu
|
|
Dantzan sartzen laguntzea, dantzatzeko plazera
|
sortzea
|
|
• Bertigoa
|
sortzea
: itzulipurdika aritzea, itzulikatzea, nork bere burua erortzera uztea.
|
|
• Konfiantza giroa
|
sortu
behar du, egitera utziz, bultzatuz, egina balioztatuz...
|
|
•
|
Sortzea
: dantzakideen, espazioaren eta soinuaren arteko lotura sortzea.
|
|
• Sortzea: dantzakideen, espazioaren eta soinuaren arteko lotura
|
sortzea
.
|
|
Gidariaren seinalean (txaloa...), haur bakoitzak pertsona hurbilena segitu behar du. Zirkulu bat edo gehiago
|
sortzen
dira, berez.
|
|
Musikaren eta mugimenduaren arteko lotura
|
sortzea
.
|
|
Jarduera arautuak eginez, egokitzapen eta lankidetza gaitasunak lantzen dituzte, eta talde egoerek
|
sortzen
dituzten oztopoak ulertzen eta onartzen dituzte.
|
|
◦ lekualdaketak ingurumen edo oztopo anitzen arabera egokitzeko, ◦ elkarren kontra eta elkarrekin aritzeko, bakarka eta taldeka; taldeak
|
sortu
oztopoak onartzeko, ◦ erritmoan adierazteko, musikarekin edo gabe, objektu batekin edo gabe, jestuen eta lekualdaketen bidez sentimenduak eta emozioak adierazteko, ◦ espazioan kokatzeko eta lekualdatzeko, ◦ ibilbide sinple bat deskribatzeko edo irudikatzeko.
|
|
Badakite zer dagoen aitzinean, gibelean, gainean, azpian, eta eskuin, ezker, urrun eta hurbil. Irakasleek
|
sortu
edo haurrek proposatu ibilbideen segitzen ikasten dute; lekualdaketak hitzez deskribatzen eta irudikatzen dituzte.
|
|
• Elementu nabarmenak irudikatzeko manera desberdinak trukatzea sinbolo komunak
|
sortzeko
gisan.
|
|
Adierazpena, artea edota estetika xede duten jarduerak
|
sortzea
eta burutzea
|
|
Biziarazten dituen sentsazio eta emozio anitzeko egoerak
|
sortzen
baititu, ikasleek kirol eta gorputz heziketa beharrezkoa dute, beren praktikez mintzatu ahal izateko (izendatzeko, adierazteko, komunikatzeko...).
|
|
Adierazpena, artea eta estetika xede duten jarduerak
|
sortzea
eta burutzea
|
|
• Dantza: pertsonaia, irudi eta sentimendu batzuk gorputzaz adieraztea, emozio batzuen komunikatzeko koreografia labur bat
|
sortuz
(3 elementu), soinu mota ezberdinei jarraikiz.
|
|
Adierazpena, artea edota estetika xede duten jarduerak
|
sortzea
eta burutzea: gimnastika, gimnastika erritmikoa, dantza.
|
|
EDOTA ESTETIKA XEDE DUTEN JARDUERAK
|
SORTZEA
ETA BURUTZEA
|
|
Adierazpena, artea eta estetika xede duten jarduerak
|
sortzea
eta burutzea
|
|
Arazo bakoitzaren kasuan, jokoaren edo jardueraren egokitzapen zenbait proposatzen ditugu, beharrez, arau berriak
|
sortuz
.
|
|
Aitzineko saioa gogora: gertatu arazoak,
|
sortu
diren arauak...
|
|
◦ ikasle bezainbat bide orri izanen da, ahalaz, kartoizko euskarrietan. Bide orri bakoitzaren idazpurua bete. lurreko ekintza segiden parean, ikasleak ekintza segida
|
sortzeko
hautatu dituen motrizitate ekintzen etiketak kola.
|
|
Dantzan sartzen laguntzea, dantzatzeko plazera
|
sortzea
|
|
• Abiapuntu bat hautatzea. objektu bat, musika bat, album bat, irudi bat, ekintza aditzak, ikasgelako, eskolako edo eguneroko biziko gertakari bat... Abiapuntua hautatzeko, haurren interesa kontuan hartu da, dantza proiektua ikastalde osoak
|
sortuko
baitu.
|
|
Mugimenduak aldatzen eta anizten, dantza sekuentzia bat
|
sortzen
eta memorizatzen laguntzea
|
|
• Aldagai bat hautatzea (adib.: dena gorputza luzatuz dantzatzea, lurretik hurbil, beso batez, lekualdatuz...), eta ekintza bakoitzari dagokion sinboloa erakustea, ekintzak elkartzea, ordena ezberdinetan bateratzea, aldagai beraren inguruan dantza erranaldi zenbait
|
sortzeko
.
|
|
◦ binaka, talde ttipitan, ◦ denak betan, aldizka, • Erranaldiak
|
sortzea
, dantza ekintza bat hartuz eta aldagaiekin aldaraziz, ikastaldeak dantza ttipi zenbaitez osatu errepertorioa sor dezan (adib.: " dena ttipiz" dantza, eguzki dantza...)
|
|
◦ binaka, talde ttipitan, ◦ denak betan, aldizka, • Erranaldiak sortzea, dantza ekintza bat hartuz eta aldagaiekin aldaraziz, ikastaldeak dantza ttipi zenbaitez osatu errepertorioa
|
sor
dezan (adib.: " dena ttipiz" dantza, eguzki dantza...)
|
|
• Dantza horiek noizbehinka berregiten dira, ikasleek jestu memoria lan dezaten eta haiek
|
sortu
dantza bat berregiteak eta ikastaldeari erakusteak ematen duen plazera ezagut dezaten.
|
|
Koreografia bat
|
sortzea
|
|
• Dantzatzeko plazera
|
sortzeko
eta atxikitzeko, irakasleak beti:
|
|
• irakaslearen hautuaren arabera, musika jestuak egituratzeko oinarria izan daiteke, edo giro bat
|
sortzeko
soinua.
|
|
Ekintza segida bat
|
sortzea
eta gogoan atxikitzea, berregiteko. ikusle eta dantzari eginkizunak ezberdintzea.
|
|
• Ekintzen sinbolizatzeko kode bat
|
sortzea
. kode hori kartetan adieraztea. Adibidez:
|
|
◦ kartak erabiliz, ondoko saioan egiteko mugimendu segidak
|
sortzen
ahal dira.
|
|
Talde koreografia bat
|
sortzea
|
|
Igeriketa saio bat
|
sortzea
eta burutzea
|
|
Taldeak mailaka antolatzea. konfiantzazko giroa
|
sortzea
.
|
|
Bakarkako dantza erranaldi bat
|
sortzea
.
|
|
Dantzari izatea, zenbait erabiliz, espazioa erabiliz, iraupenak eta erritmoak aldatuz. koreografo izatea koreografia labur bat
|
sortuz
, erranaldi dantzatu batean bakarkako edo taldekako mugimenduak nahasiz, norabideak, iraupenak eta erritmoak aldatuz.
|
|
• Giro bat
|
sortzea
: tokia, argia, jantziak...
|
|
• Saio bukaerako helburua: bakarkako edo taldeko behin behineko dantza bukatu bat
|
sortzea
.
|
|
Aldagai bat erabiltzen den aldi oro, hitz berri bat
|
sortzen
da. zenbait hitz lotzen dira, erranaldi bat osatzeko. Erranaldia behin eta berriz errepikatzen da.
|
|
Gisa horretan, erranaldi bera dantzatzeko molde anitz
|
sortzen
da.
|
|
Bakarkako dantza erranaldi bat
|
sortzea
.
|
|
▶ Talde mugimenduak
|
sortzea
, norabide aldaketekin, gero haien koreografian sartzeko.
|
|
Taldeko koreografia bat
|
sortzea
. koreografia kodetu, idatzi, berrikusi eta saio bakoitz hobetu da, taldean eta harmonian lekualdatuz.
|
|
Bizikletariaren izena koreografia bat
|
sortzea
, kodetzea eta ikusle batzuei aurkeztea.
|