Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 877

2000
‎Hori oso osorik baztertu gabe, bada osterantzekorik ere euskaratze lan horretan, batez ere, euskaratze hori egungo euskal irakurleari modurik hurbilenean eskaintzeko orduan. Gure kasuan, bestelako horri ekin diogu langintza honetan.
‎Aitzitik, bizi eta egokitua nahi du Portalisek lege zibila, eragingarritasun osokoa izan dadin: " Herrien kodeak denboraren arioz egiten dira; zehatz esateko, behin ere ez dira oso osorik egiten".
‎Kode Zibil berriaren lorratzetik, berori garatzeko puntu puntuan, Portalisek XVIII. mendeko Domat eta Pothier legelarien sailkapena berpiztu eta aurreko hori modu egituratu batean ematen du, oso osorik eta zehaztuta, zuzenbide zibilari dagokionez behinik behin.
‎Ehorzketa, hala ere, ez zen guztizkoa gertatu. Notarioen jardunek eta euskal herritarren jaidurek luzaroan ahalbideratu zuten, Code Civil horren azpian, baserriak oso osorik zaintzea, ezkontza kontratuak eta oinordeko bakarraren izentazioa tartean zirela.
‎Aldi guztietan ulertu ohi da, arriskutsu bezain ezgizatiar dela senar emazteak atzera egiteko modurik gabe uztartzea, batak bestea itoa eta zanpatua. Hortik dator, modu berean ere, ezkontzaren hautsezintasuna lege zibiletan duten herrietan euretan, banantzearen erabilera, horrek leundu egiten duelako ezkontzaren lokarria, berori oso osorik askatzeke.
‎Gure bileretako hasieran iritzi batek harritu gaitu, hain zuzen ere, Kode Zibil baten idazkeran arlo bakoitzeko testu oso zehatz batzuk nahikoak direla, testu osoa egiteko. Bide bertsutik ere, esan ohi da trebeziarik nabarmenena dela oro laburtzea oro aurreikusi eta gero.
‎Esperientziari dagokio guk uzten ditugun hutsuneak betetzea. Herrien kodeak denboraren arioz egiten dira; zehatz esateko, behin ere ez dira oso osorik egiten.
‎Batek bide bat aukeratzen du senez; beste batek beste bide bat, zantzu bat dela-eta; hirugarren bat metodikoagoa da eta, zin zinez, ebentualtasun guztiak hartzen ditu kontuan, argumentu eta kontraargumentu denak neurtu eta, desegokiak direla ez dakien premisa batzuen arabera, ibilbide batetik bideratzen da hura zuzena delakoan, erabat harro eta fidakor arazoa maneiatzeko izan duen moduagatik. Laugarrenak, azkenik, hirugarrenak egin lez, aukera guztiak metodikoki eta arretatsu analizatu ondoren, denak oso ahulak direla onartzen du. Ondorioz, bide bat zozketaz onartzea erabakitzen du.
‎Sasirrazionalismoak zientziaren eraikina adreiluz adreilu nahi zuen eratu, zientzi teoriaren oinarri sendoaren eta errealitatearekiko egokitzapenaren gain. Ez zuen onartzen informazio eskuragarriaren ‘adreilu’ horiek, une historiko bakoitzean, mugatuta zeudenik eta askotan zehaztugabeak zirenik, benetakotzat eta egia bakartzat inposatzea oso razionala ez zela ohartu gabe. Sasirrazionalistaren bide bakar hau —Neurathen aburuz, Schlick eta Carnapena—, ustezko jarrera razional hau, irrazionaltasunaren emaitza besterik ez zen.
‎zientziaren filosofia eta epistemologia gauza bera direla baieztatzen duenari. Berlingo taldea ere guztiz ados zegoen honekin, hain zuzen ere Reichenbach izan baitzen hobekien aurkeztu zuena106 Reichenbachen baliokidetasun horrek oso ongi islatzen zuen filosofia zientifikoaren ikusmoldearen pentsaera, eragin handia izanik harrezkeroko ikusmolde estandarrean, batik bat hark garatu zuen aurkikuntza/ justifikazio testuinguruen arteko dikotomia izan zela eta.
‎Egiaztagarritasun printzipioaren bertsio hertsiaren ondorioak oso latzak izan ziren, ikusi bezala, ikerkuntzaren adar ez zientifikoentzat. Alta, laztasun hori, geroago, batez ere ezker alderdiaren iritziak —Carnap eta Neurath, batik bat— ikusita, bigundu egingo zen.
‎Aukeraturiko hizkuntzak errazegiak ziren, txiroak gauzak adierazteko, murriztuak eta agortuak zeuden. Bestaldetik, berrespena eta arrazoiketa induktiboa logika deduktiboaren baitan formalizatzeko ahaleginak oso zailak izan ziren. Gainera, irizpide praktiko eta estetikoek gaia nahasi egin zuten, logika induktiboa, hizkuntza artifizialentzat bada ere, logika deduktiboa baino nahasiagoa, konplexuagoa delako, eta ez hain dotorea78.
‎Hortaz, zailtasunak gero eta ugariagoak ziren. Gainera, Vienako Zirkuluak metafisikaren aurrean amorerik ez emateko zeukan joera oso apaltzen ari zen. Carnapen ustez, adibidez, berak kolokan jarri nahi zuen metafisika soilik Bergsonena eta Heideggerrena zen, eta ez, esate baterako, filosofia analitikoaren orduan jaioberria zen metafisika.
‎soziologia, historia ekonomikoa, ekonomia politikoa, diplomazia, hiri garapena, etab. Eta bere ideien ildotik, kontsekuenteki, ez zen sekula teorian geratu, ekintza sozio-politikora hurbildu baitzen behin eta berriro. Zentzu honetan, bere bizitza oso aberatsa izan zen ñabarduretan. Ikus ditzagun bikainenak.
‎Kontuan izan behar dugu elementu hauek neutroak direla, hots, ez fisikoak ezta psikikoak ere; soilik interpretatu behar ditugun datuak dira, eta interpretazio horrek modu ugari izan ditzake, horien artean fisikoa nahiz psikologikoa ere. Oinarriztapen fenomenalista honen azken helburua zientzien batasuna zen, psikologia eta fisikarena batik bat, garai hartan bata bestetik oso urrun zeudela baitzirudien. Zientzien batasuna ez zen jada soilik posibilitate hutsa Machentzat, errealitate epistemologikoa baizik, ezagutzaren objektua beti berbera baitzen, alegia:
‎Ni-ak beste edozein objektuk dituenak baino modu konplexuagoan ditu elementuak eta hauen arteko asoziazioak ere. Tamalez, Mach puntu honetan ez zen oso argi azaldu, eta ez zuen garbi idatzi Ni-a ‘nire gorputza’ den ala ez. Baina ikus dezagun kontzeptu hauek zein lotura dituzten Machen sistema epistemologikoarekin.
‎Sentsazioen analisia n ikus daitekeenez, Machen epistemologia ilun xamarra zen askotan. Kontzeptuak bideratu bideratzen zituen, baina sekula ez zuen lortu sistema fenomenalista oso bat. Alabaina, Vienako Zirkuluak bereganatuko duen joera eta jite enpiriokritizista argi eta garbi utzi zuten Machek eta Avenariusek:
‎Hau guztia moldatzeko, Einsteinek Erlatibitatearen Printzipio Berezia (EPB) aurkeztu zuen. Honi esker, abiadura absolutu eta pausagune absolutuaren nozioak baztertu ahal izan zituen, abiadura konstanteko sistema fisikoak baliokideak direla defendatuz —abiadurak sistema horietako bati begira izango luke zentzurik, beraiekiko erlazioan— Aitzitik, EPB ez zen oso urrun ailegatu eta bereizketa absolutu bati eman zion lekua: hau da, sistema inertzial —abiadura konstanteko— eta sistema azeleratuen arteko bereizketari.
‎Eskema honek, zientzian propietate eta entitate behaezinekiko ikusmolde positibistak zeukan mesfidantza argi eta garbi islatzen du. Dena den, ezaugarri bat dago, ez hain nabaria, zientzian oso garrantzitsua izan zena eta dena ere, eta Vienako Zirkuluari asko interesatzen zitzaiona: konbentzionalismoa.
‎Kalkulu horrez gain, egun oso arrunt bihurtu den beste ideia gako bat zegoen Leibnizen proiektuan, calculus ratiocinator, alegia. Hau da, kalkulu matematikoaren kantitate hutsak baino haratago zegoen kualitateen kalkulu logiko bat nahi zuen asmatu, harrezkero filosofi eztabaidetan ager zitezkeen arrazoiketen edozein desbideratze kalkulu akatsa besterik izan ez zedin.
‎Tractatus aren eragina, hala ere, oso sakona izan zen Zirkuluan, Waismann eta Schlickengan batez ere. Azken honek, neurri batean, filosofo sortzaile izateari uko egin zion Wittgensteinen ideien iruzkintzaile bihurtzeko34 Beste batzuk, aldiz, batik bat Neurath, Hahn eta Frank enpirista erradikalak, aurka jarri ziren —Neurath oso kritiko agertu zen Wittgensteinen mistizismoa eta ‘goreneko’ filosofia zirela eta— eta, bitartean, Carnapek ongi onartu zuen bere egia analitiko eta logikoaren ikusmoldea35, nahiz eta Viena utzi eta gero, 1931n, iritzia guztiz aldatu zuen36.
‎Tractatus aren eragina, hala ere, oso sakona izan zen Zirkuluan, Waismann eta Schlickengan batez ere. Azken honek, neurri batean, filosofo sortzaile izateari uko egin zion Wittgensteinen ideien iruzkintzaile bihurtzeko34 Beste batzuk, aldiz, batik bat Neurath, Hahn eta Frank enpirista erradikalak, aurka jarri ziren —Neurath oso kritiko agertu zen Wittgensteinen mistizismoa eta ‘goreneko’ filosofia zirela eta— eta, bitartean, Carnapek ongi onartu zuen bere egia analitiko eta logikoaren ikusmoldea35, nahiz eta Viena utzi eta gero, 1931n, iritzia guztiz aldatu zuen36.
‎Varsoviako logika eskola indartsua —Ajdukiewicz eta Tarski ziren buru ezagunenak— vienarren tesiez oso interesatuta agertu zen. Estatu Batuetan ere, bertako filosofia pragmatista gorabehera, gauza bera gertatu zen, batez ere Charles W.
‎Zirkulu ugari existitzen ziren maila batean elkar loturik. Oso garrantzitsua da, hortaz," benetako" Vienako Zirkuluaren testuinguru filosofiko eta zientifikoa kontuan hartzea, honek ‘modernista’ izendatzaile komunaren azpian zeuden mugimendu zientifiko, politiko eta artistikoen aniztasun oso bat besarkatzen baitzuen. Rudolf Carnap Zirkuluaren liderretako batek," benetako" Vienako Zirkuluaren espiritu modernista honela deskribatu zuen behin:
‎Jarrera enpirista hartu zuen, baina Russellen logika eta Duhem eta Poincareren konbentzionalismoa ere kontuan izanik. Heziketa oso ona zeukan matematikan eta fisikan —1904an fisikan doktoratu zen Max Planck fisikari ospetsuaren babespean—; hala ere, bere burua beti filosofotzat hartu zuen, zentzu zabalean baina: etika eta estetika gustatzen zitzaizkion, baita matematikaren oinarriak —fundamentuak— ere.
Oso altua, ia bi metroko luzera zuen, ez zen apainduren laguna jokamoldetan, are gutxiago burges konbentzionalismoena. Aitzitik, langile klasearekin identifikatzen zuen bere burua, fintasun bereizleetatik urrun.
‎Nabaria da, beraz, Neurathek eta Schlickek zituzten bizitzeko moduak oso desberdinak zirela, baita bateragaitzak ere. Neurathek ez zituen gustuko Schlicken joera aristokratikoak, eta azken honek jasanezintzat jotzen zuen bestearen antz proletarioa.
‎Baina aldea, beren jarrera sozio-politikoetan ez ezik, urruntasun filosofikoan ere nabaritzen zitzaien, eta inork ezin izan zuen haiek sekula adiskidetu. Esan behar da, dena den, Neurathen idatzietan Schlicken izena, asko aipatua eta oso objektiboki, beti ongi erabilia agertzen zela. Alabaina, Schlickek ez zion ia aipurik egin Neurathi:
‎20ko hamarkadaren amaieratik 30ekoaren erdira arte, Vienan, Berlinen eta Pragan —Europa zentraleko filosofia zientifikoaren nukleo garrantzitsuenak aipatzearren—, filosofia, zientzia eta artearen arteko lotura oso hurbila eman zen. Lotura hau Vienako Zirkuluaren eta Bauhaus taldeen artean azpimarratu zen —Bauhausek" bizimodu" modernoen proiektu komuna diseinatu zuen— eta funtsezko bilakatu zen Zirkuluaren filosofiarentzat.
‎" Agitzen den kasu honek edo besteak harritzen nau" esateak kasua agitzen ez dela imajina dezakedanean bakarrik du zentzua. Zentzu honetan, etxe baten existentziak norbait harritu dezake, adibidez, ikusten duenean eta baldin eta oso aspalditik ez badu ikusi eta, bitartean, eraitsi zutela imajinatu badu. Baina ez du zentzurik esateak munduaren existentziak harritzen nauela, ezin baitut imajinatu existitzen ez denik.
‎" Beti esan nahi izan dut zerbait adierazpen etikoen gramatikari buruz edo, adibidez, ‘Jainko’ hitzari buruz". Baina, izan ere, oso gutxi mintzatu zen" Jainko" bezalako hitzei buruz, eta oso gutxi ere adierazpen etikoei buruz. Etikaz mintzatu beharrean, Estetikaz mintzatu zen xeheka, hurrengoa esan arren:
‎" Beti esan nahi izan dut zerbait adierazpen etikoen gramatikari buruz edo, adibidez, ‘Jainko’ hitzari buruz". Baina, izan ere, oso gutxi mintzatu zen" Jainko" bezalako hitzei buruz, eta oso gutxi ere adierazpen etikoei buruz. Etikaz mintzatu beharrean, Estetikaz mintzatu zen xeheka, hurrengoa esan arren:
‎(1) auziari dagokionez, esan zuen" eder" hitza kasik ez dela erabiltzen eztabaida estetikoetan: " egoki" erabiltzeko joera gehiago daukagula, adibidez," Horrek oraindik ez du ematen oso egokia" esatean, edo kanta baterako emandako akonpainamendu baten aurrean esaten dugunean" Horrek ez du balio: ez da egokia".
‎(2) auziari dagokionez, esan zuen, adibidez, kontrabaxu batean aurrean esaten badugu: " Oso astuna da; gehiegi mugitzen da", ez dugula esaten: " Gutxiago mugituko balitz, atseginagoa izango litzateke niretzat":
‎Esan zuen jende primitiboak ez duela beti" sineskeria sasizientifiko hau", agian batzuetan hala izan arren: oso arrazoi desberdinak izan zitzaketela irudia sastatzeko. Baina esan zuen" zio a den zio bat" dagoela suposatzeko joera" biziki indartsua" zela, argibidetzat emanez jolasari buruzko teoriak badirela eta teoria bakoitzak" Zergatik jolasten dira haurrak?" galderari erantzun bat bakarrik ematen diola; (2) hutsegitea zela suposatzea zio a beti" zerbait baliagarria lortzeko" dela.
‎Freudi dagokionez," txistearen" izaerari buruzko bere ikerlana aztertzeari bi klase oso eskaini zizkion. Esan zuen Freuden ikerlana" ikerketa estetikoa" zela.
‎Esan zuen Freuden ikerlana" ikerketa estetikoa" zela. Esan zuen gai honi buruzko Freuden liburua oso liburu ona zela hutsegite filosofikoak aurkitzeko, eta gauza bera esan litekeela bere lanei buruz orokorrean, kasu askotan galde daitekeelako esaten duena zein neurritan den" hipotesi" bat eta zein neurritan den gertakari bat irudikatzeko modu on bat —auzi honi buruz esan zuen Freud bera ere maiz ez dagoela ziur— Esan zuen, adibidez, Freudek nahaste bat sortu zuela zeure barre... Azken puntu hau ere azaldu zuen hauxe esanez:
‎Frazerrek egiten duen guztia berak bezala pentsatzen dutenei ohitura onargarri bilakatzea da. Ohitura hauek guztiak, nolabait esan, ergelkeria gisa erakustea bitxia da oso .
‎—Baina, zein printzipioren arabera asmatzen ditugu? Ezbairik gabe, gizakiaren aurrean, besterik gabe, ikusgarri bilakatzeko arrisku guztiak oso forma bakunetara bildu dituen printzipio baten arabera. Beraz, gure artean jende ezjakinak gaixotasuna burutik bularrera mugitzen dela esaten duen printzipio beraren arabera, besteak beste.
‎"(...) that these observances are dictated by fear of the ghost of the slain seems certain(...)"["(...) Betebehar hauek hildakoen espirituen beldurrak eragiten ditu ezbairik gabe"] 6 Baina zergatik erabiltzen du" ghost" [espiritu] hitza Frazerrek? Oso ongi ulertzen du superstizio hori, ohikoa iruditzen zaion hitz baten bidez azaltzen baitigu. Edo, alderantziz, horrekin gure barruan basatien jokaeraren alde hitz egiten duen zerbait dagoela hauteman zezakeen.
‎(Jakina, basatiek etsai bat hil ondoren buruak erortzen zaizkiela imajinatzen dutela deskribatzearen oso bestelakoa da hau, adibidez. Hemen gure deskribapenak ez du berez ezer superstiziozkorik, ezta magiazkorik ere.)
‎Gure filosofo vienarra ardatza da lan honetan. Liburua oso aberatsa da datu eta ideiatan, baina ez da erraza irakurtzeko.
‎Hemen proposatutako Wittgenstein ez da argitaratzaile eta argitaletxeak esaten duten bezain berria. Bilduma honen artikulu batzuk oso zaharrak eta ezagunak dira modu batean edo bestean. Dena den, egile batzuk garrantzi handikoak dira, Stanley Cavell, Cora Diamond, Peter M.S. Hacker eta Hilary W.
‎Didaktikoa eta laburra. Oso erabilgarria filosofia klaseetan emateko, Wittgensteini traiziorik egiteke.
‎Hirugarrenean, aldian, matematikak gizartetik ikusitako erregela bereziak dira. Ez da oso teknikoa, ezta konplexuegia ere. Zailtasun ertaina.
‎Izenburuan irakur daitekeen bezala, Wittgensteinen lanetan hizkuntza pribatuaren ideiari egindako kritika da saiakeraren ardatza, filosofia analitikoaren tradizioan. Liburua oso ongi eraikita dago, ikuspegi kantiar batetik. Liburua zaharkituta geratu den arren, honen inguruan ideia berriak irakur daitezke Garaa Suarezen Modos de significar.
‎Garbia, zuzena eta maneiatzeko erraza. Pedagogikoa oso . Dena den, etika, estetika eta erlijioaren munduan sakontzea falta zaio, nahiz eta hizkuntzaren, psikologiaren eta logikaren filosofian bikaina izan.
‎Orokorrean testua interesgarria bezain teknikoa da. Oso zaila irakurtzeko. Logikan adituentzat.
‎Wittgensteinen matematikaren filosofiari buruzko liburuen artean ezin hobea, urteak joan diren arren. Beste kasu batzuetan bezala, liburuaren arazo bakarra da oso zaila dela gaur aurkitzea. Oso teknikoa da, aditua ez denarentzat luzea eta gogorra izango da, baina Wittgensteinen matematikaren filosofia irakurtzen hasteko ez dago beste modurik.
‎Beste kasu batzuetan bezala, liburuaren arazo bakarra da oso zaila dela gaur aurkitzea. Oso teknikoa da, aditua ez denarentzat luzea eta gogorra izango da, baina Wittgensteinen matematikaren filosofia irakurtzen hasteko ez dago beste modurik.
‎Azaroan, Mooreren erretiroa zela-eta, haren katedra lehiaketan sartu zen. Urte honetan ere Tagoreren The King of the Dark Chamber oso liburu preziatua bihurtu zen Wittgensteinentzat.
‎Rhees, E. Anscombe eta G.H. Von Wright ordeinu betearazle izendatu zituen. Otsailean, oso gaixorik, Bevan doktorearen etxean egon zen, ospitalean hil nahi ez zuelako. Azken hilabeteetan Uber Gewifiheit idazkiaren 300 paragrafoak idatzi zituen.
‎Ez da famatua. Oso aipatua ere ez. Baina Vienako kulturari buruzko ikerketen artean, oso erraza da irakurtzeko eta bere 248 orrialdeak nahikoak dira Vienako hybris eta gainbehera aztertzeko.
‎Oso aipatua ere ez. Baina Vienako kulturari buruzko ikerketen artean, oso erraza da irakurtzeko eta bere 248 orrialdeak nahikoak dira Vienako hybris eta gainbehera aztertzeko. Paregabea da burgesia austriarraren jakin min kulturalera eta arinkeria tragikora hurbiltzeko (Kierkegaardi jarraituz, kapitulu baten izenburua" In Vino Veritas" da).
‎Paregabea da burgesia austriarraren jakin min kulturalera eta arinkeria tragikora hurbiltzeko (Kierkegaardi jarraituz, kapitulu baten izenburua" In Vino Veritas" da). Oso orekatua. Wittgenstein eta beste pentsalari austriarrak dabiltza orrialde artean naturaltasun handiz.
‎Haiei esker, mende bukaerako Vienako giroaren ospea eta distira dira nagusi. Didaktikoa oso .
‎prozesu hauek guztiak, esanahi aldaketa hauek, gure aurrean ere aurkitzen ditugu gure ahozko hizkuntzan. Azken azaoan ezkutatutakoari" labore otsoa" deitzen bazaio, azaoari berari bezala, baita azaoa lotzen duen gizonari ere, orduan oso ongi ezagutzen dugun hizkuntz prozesu bat antzematen dugu honetan10.
‎Baina halako kasuan hurrengoa esaten da: " ezbairik gabe ohitura hau oso zaharra da". Nola dakigu hau?
‎Zozketa pastel baten erabileraren bidez gertatzea lazgarria da bereziki (ia musu baten bidezko saldukeria bezala) eta modu lazgarri honetan hunki gaitzan oso garrantzitsua da berriro ere halako ohituren ikerketarako.
‎hau da, gizon batek halako jaiak ez dituela, nolabait esan, hola edo hala asmatu, baizik eta oinarri handiagoa, are handiagoa, behar dutela jaiek luzaroan iraun dezaten. Jai bat asmatu nahi izango banu, hau oso azkar hilko litzateke edo jendearen joera zabaldura egokituz moldatu litzateke.
‎Baina hunkipena dakarrena ez da bakarrik Beltaneko jaiaren jatorri posibleari buruzko pentsamendua, pentsamendu honen oso probabilitate handia deritzona baizik. Materialetik egiten den heinean.
‎Bada, biktima salbatzen duenak irabaziko duela prestatuta egon arren, hala eta guztiz ere, antzezpen dramatiko batek ez duen izaeraren gehigarri bat dauka gertatutakoak beti. —Baina, oso antzezpen hotza izan arren, kezka handiz geure buruari hurrengoa galdetuko genioke: zer gertatzen da antzezpen honetan?; zein da bere zentzua?!
‎19 Frazerrek hurrengoa dio: " Igurtzi bortitzaren ondorioz txinparta batzuk atera orduko, urki zaharretan sortzen den eta oso sukorra den onddo bat botatzen zioten. Su hark zerutik etorritako itxura zuen, eta bertute ugari omen zituen".
‎Eta zer ikasi dugu bere lan eta bizitzatik? Egia esan oso gutxi, saiakeretan maiz aipatzen dugun egileetako bat izan arren. Ziurraski, hura pittin bat ikasiz gero, filosofia, unibertsitatea, etika, zientzia, mundua eta, batez ere, gu geu, erabat desberdinak izango ginateke.
‎ez ditugu erritoak eta zeremoniak egiten fisika ikasteko. Frazerren historia eboluzionistatik, magia oso fisika zahar bat da, edo protofisika bat, edo zaharkitutako fisika primitibo bat. Baina fisika eta magia ez dira berdinak.
‎Halako ohitura bat ikustean, edo entzutean, ematen du gizon bat ikusten dudala eta berak beste batekin garrantzirik gabeko gai bati buruz gogor hitz egiten duela, baina haren ahots eta aurpegikeragatik sumatzen dudala gizon hau noiz edo noiz lazgarria izan daitekeela. Hemen jaso dudan hunkipena oso sakona eta serioa izan daiteke.
‎Hurrengoa esan daiteke: " burugabekeria da oso , modu honetan asmatua izan zedin". Ez ote da hau aurriak ikustea bezalakoa, esanez:
2001
‎Rapsodak, konposatu eta errezitatzeaz gain, olerkien komentarioak ere egiten zituen. Batzuetan komentarioak ordurako oso ulergarri ez ziren hitzei buruzkoak ziren: beste garai bateko hitzak, zaharkituriko esanahi eta batere erabili gabeak; beste batzuetan gerra egiteko teknikei buruzkoak izaten ziren, edota janzkerei buruzkoak.
‎Eta, azkenik (azken baldintza), solaskide bakoitzak sostengatzen dituen iritziekin identifikatu beharra dauka: kontua ez da ideia horiek originalak edo solaskideak berak asmatuak izatea, edo iritzi horiek oso garrantzitsuak izatea; bereak bailiran defendatzea nahikoa da, eta ez soilik jendeak hala esaten duelako. Baldintza hau ezinbestekoa da, ideiak egiaztatzearekin batera, solaskidearen bizitza bera egiaztatzen baita, eta ezeztatuz gero, solaskideak eztabaidagai den auzian bere bizitza modua aldatu baitu:
‎Baina elkarrizketa izateaz gain, filosofia lege zehatzen menpe funtzionatzen duen arrazonamendu modu oso zorrotza da: " dialektika" da.
‎Aitzitik, epaitze lanak gizartearen goiko maila guztien adierazgarri ziren bostehun hiritarrez osaturiko asanbladak betetzen zituen (hemendik at geratzen ziren bai etorkinak —urte luzez Atenasen bizi izandakoak ere— bai esklaboak). Nahiz eta epaiarekin ados ez egon eta ihes egiteko aukera izan (Atenasen espetxe zaintzak oso ahulak ziren), ihesaldiaren aukera baztertu zuen, bere printzipioei eta Atenasi bere gazte garaian (hiritarrak zerbitzu militarra hasten zuen unean) egindako fideltasun zinari leial mantentzearren. Platonek epaiketaren testigantza lazgarria utzi zigun Sokratesen Defentsa eta Kriton elkarrizketetan.
‎Atenasek botere militar izugarria du (itsasoan batez ere), eta bere merkataritza eta nekazaritzaren momentuko egoerak oso onak dira. Guri dagokigunez, kulturalki ere mundu grekoaren erdigune bihurtu zen, bertan bildu baitziren ideia, teoria eta ikuspegi berrienak, bizienak eta polemikoenak.
‎K.a. V. mendeko Atenasen rapsodaren eginbeharra olerkariak interpretatzea zen, olerkarien pentsamendua aditzera ematea, alegia. Ondorioz, herriaren lidergo kulturalean rapsodak duen eragina oso garrantzitsua zen, olerkariarena hala baitzen. Eta Platonek horrelaxe azalduko du rapsodaren eginbeharra:
‎(...) Izan ere, Homerori buruz ondo hitz egitea ez da, lehen nioen moduan, zugan dagoen artea, zu mugitzen zaituen jainkozko indar bat baizik; Euripidesek magnetikoa deitu eta askok Herakletiarra deitzen duten harriari eragiten dion indarraren antzekoa. Egiazki, harri iman honek ez ditu burdinazko eraztunak erakartzen soilik, eraztun hauei ahalmena igortzen baitie, honela hauek harri imanak egin dezakeena egin dezaketelarik, hau da, beste eraztun batzuk arrastaka eraman ditzakete; honela, batzuetan elkar eskegitzen duten eraztun eta burni zatiz eraturiko ilara, oso luzea, agertzen da, harri iman honen bitartez ahalmena, goitik, zati eta eraztun denetara igortzen delarik.
‎Hau entzunik, Sokratesek berriro erasoari ekiten dio. Horretarako Homeroren Iliada eta Odisea lanen pasarte ugariez baliatzen da, non bertan era oso teknikoan zenbait ekintzez, azken finean zenbait artez, hitz egiten den: medikuntza, arrantza, gidaritza eta profetika.
‎Sok. Hau, behintzat, ez da asmatzen oso zaila, lagun, nabaria baita guztiontzat Homerori buruz zientziaz eta artez hitz egiteko gauza ez zarela; izan ere, artez hitz egiteko gauza izango bazina, gainerako olerkari guztiei buruz hitz egiteko gai izango zinateke, olerkigintza osotasuna dela baiteritzot. Ala ez?
‎lon. Oso ondo dakit, antzezten dudan bakoitzean goitik, tribunatik, negar eginez ikusten baititut; ikusteko ikaragarria den zerbaiti arreta handiarekin begiratuz, esandako gauzen aitzinean harritu egiten dira. Honela, bada, beharrezkoa da nik beraiei arreta handia eskaintzea.
‎Koribanteak, zehazki beraiek hartu dituen jainkoaren abestiez soilik jabetzen diren moduan eta, gainerako abestiei inolako jaramonik egin gabe, abesti horietaz hitzen eta formen bidez erraztasunez aritzen diren moduan, zu, lon, era berean, norbaitek Homero aipatzean aberatsa zara, baina gainerakoei buruz zer esan ez dakizula egoten zara. Hauxe da zure galderaren zergatia, Homerori buruzko zure jakituria oso aberatsa delako besteei buruzkoa kaxkarra den bitartean, ez baitzara Homerori buruzko jakituna arteren bati esker, dohain jainkotiar bati esker baizik. lon. Ongi diozu, Sokrates, baina, ongi hitz egiten duzun arren, harrituko nintzateke Homerori egiten dizkiodan laudorioak jainkoren batek hartua eta eroturik egiten dizkiodala niri sinistarazteko bezain ongi hitz egiterik izango bazenu.
‎. lon. Nik esango ditut, oso ondo gogoratzen baititut.
‎gizon bidegabe ala jainkotsu gisa. lon. Oso ezberdinak dira, Sokrates; askoz hobe baita jainkotsu gisa ezagutua izatea.
‎burua pertsonaren alde jainkotiarra da, pertsonaren gorputz eta arimaren arteko bereizkuntzak kosmosaren gorputz eta arimaren bereizkuntza errepikatzen du... Platon jaio baino mende ugari lehenago, mesopotamiarrek, behintzat, beraien mundu ikuskera mitologikoetan pertsonei buruzko ikuspegi oso arkaiko hau osoki garatu zuten.
‎Laburbilduz, justizia mantendu eta Platonen beldur handiena den gizarte zatiketaren handitzea agertu orduko ahalik eta azkarren ekidin). Lan hau arimaren alde suminkorra oso garatua duten pertsonek osatzen duten zaindari edo gerlarien gizarte klaseari dagokio. Hauek, curriculum intelektualaren ikasketa sakonarekin eta gimnasia ariketa guztiak lantzera ohiturik, haurtzarotik gorputz eta adimen prestakuntza bikaina izango dute; Platonek zaindariengan berak formulaturiko" mens sana in corpore sano" lema gorpuztua ikusiko du.
‎Izan ere, Homerori buruz ondo hitz egitea ez da, lehen nioen moduan, zugan dagoen artea, zu mugitzen zaituen jainkozko indar bat baizik; Euripidesek16 magnetikoa deitu eta askok Herakletiarra deitzen duten harriari17 eragiten dion indarraren antzekoa. Egiazki, harri iman honek ez ditu burdinazko eraztunak erakartzen soilik, eraztun hauei ahalmena igortzen baitie, honela hauek harri imanak egin dezakeena egin dezaketelarik, hau da, beste eraztun batzuk arrastaka eraman ditzakete; honela, batzuetan elkar eskegitzen duten eraztun eta burni zatiz eraturiko ilara, oso luzea, agertzen da, harri iman honen bitartez ahalmena, goitik, zati eta eraztun denetara igortzen delarik.
‎Tesia frogatu ondoren, ordea, zera daukagu, antitesia ere arrazoi oso onekin froga daitekeela era berean. Denborari dagokionez, honela:
‎Berbaitango gauzen eta agerpenen arteko bereizketa ezaguna Estetikan agertzen da jadanik, nahiz eta bertan Kantek ez duen eskaintzen bereizketa honen inolako argipen berezirik; Analitikaren amaieran jartzen du noumenoen eta agerpenen arteko bereizketari buruzko atala. Kontu honen interpretazio ezberdinak egin dira, batzuk oso nahasgarriak, Kantek liburu luzean zehar egiten dituen aipamen ezberdinetan oinarrituta, eta horregatik aurrera egin aurretik gai hau argitu behar da.
‎Hasierako zailtasunak gainditu ondoren, zentsura barne, Kanten filosofia berriaren harrera gero eta zabalagoa da, eta argitalpen berrian Kantek zenbait atal berridatzi zituen, edukia oro har berdina bada ere (‘idealismoaren errefusapen’ labur bat soilik gehitu zuen, Kantek berak aipatzen duen legez; horretaz gain, barne garapen sotilago bat ere nabarmentzen da), aurkezpenari dagokionez asko baitzegoen egiteko (nahiz eta berak aitortu ezinezkoa dela kritika inoiz herrikoia bihurtzea; beharrik ere ez!). Hitzaurre berriak konfiantza berri bat islatzen du, ausartagoa da eta oso sonatuak bihurtu diren ideiak aurkezten ditu.
‎Garbi dago, aipatu dugunez, hauetan apriorizko adigaiak erabiltzen direla. Ondoren, ordea, Matematikako esakune denak sintetikoak direla gaineratzen du Kantek, ideia oso eztabaidagarria. Badirudi" 7+ 5= 12" esaldi analitiko soila dela, kontraesanaren printzipio logikoa erabiliz lortzen dena.
‎Baina hau oinarri ahula da Geometriaren pareko zientzia bat oinarritzeko. Espazioari buruz egin ez bezala, azalpen honetan Kantek ez ditu denbora eta Aritmetika lotzen, hori geroago egiten du Analitikan eta gainera era oso laburrean: zenbakien katea denboran gertatzen den batuketa baten bidez sortzen da.
‎Matematikan definizioekin hasi behar dugu (Euklides), baina Filosofian gehienez ere (ad melius esse) amaieran lortuko ditugu. Zerbaiten definizioa lortzea ederra da, baina oso zaila.
‎Azken helburua nahimenaren askatasuna, arimaren hilezkortasuna eta Jainkoaren izatea frogatzea litzateke. Baina hauetaz espekulatiboki aritzea oso zaila izatea ez ezik, apenas du interesik, gero emaitzak inmanenteki ezin baitira erabili. Hala ere, arrazoimenak ideia hauen atzetik jarraitzen badu, hauen alde praktikoagatik izango da, hau da, askatasunarekin zerikusia duen guztiagatik.
‎Amaierako atal hau oso laburra da. Bertan, sisteman osatzeke dagoen zuloa nabarmentzea baino ez duela nahi idazten du Kantek.
‎3 Bi jarrera hauen arteko deskribapen goiztiarra Platonen Sofista n irakur daiteke (246a c). Bi jarreren arteko gatazka erraldoien borroka amaigabe gisa aurkezten du, Kantek gero egingo duenaren oso antzera.
‎17 Akinoko Tomasek ere Erdi Aroan oso larria zen eta erantzun argirik jaso ez zuen arazoa planteatu zuen: ea munduak hasierarik zuen denboran ala ez; eta biak onargarri zirela esan zuen filosofiaren aldetik, erlijioak gero erantzun bat ematen bazion ere.
‎Eta maitatzea denez maitagogotzea da, gure gogoa argiago eta kementsuago egitea. On moral oso ona. Erruki hori on morala dela ukatzea, aldiz, maitasuna ez dela ongiaren iturria baiestea da.
‎Baina guk, aldiz, zera esaten dugu: gizakiaren berezko joera guztiak onak direla, oso onak, baldin maitagogoak zuzentzen eta erabiltzen baditu maitasunez. Horrek ez du ukatzen, baiesten baizik, nahi eta gura guztien jaun gidari gogoa izan dadin, aszetika eta diziplina behar beharrezkoak direnik.
‎Naturaren jardunak deskubritzea —begi bistan eta esku artean daukagun naturaren egiara murgiltzea— maitagarria da gizakiarentzat. Oso oso maitagarri. Maitagogoa sakonean ukitzen duten naturari buruzko ezaguera egiak dira.
‎Naturaren jardunak deskubritzea —begi bistan eta esku artean daukagun naturaren egiara murgiltzea— maitagarria da gizakiarentzat. Oso oso maitagarri. Maitagogoa sakonean ukitzen duten naturari buruzko ezaguera egiak dira.
‎Adimenaren emaitzek gogoa argitzen dute, zuzenak badira. Maitagarriak dira oso . Ongi etorriak nire gogora.
‎Halakoetan gogoak ez du epairik ematen, baina gogoko egiten zaio adimenari adiko baldin bazaio. Eta oso gogoko ere bai, adibidez zientziako berriak eskaintzen zaizkionean. Jakingogo, jakinmaitale da gizakia, inongo zalantzarik gabe.
‎kontuz aritu behar dugula gure adimenak eta zentzumenek ematen diguten informazioak ontzat eta aldaezintzat ematean, batez ere besteek jasotakoen kontra datozenean. Informazio horiek gizakien ekintzei berrizkoak baldin badira, oso zaila izaten da ekintza horiek beren osotasunean jasotzea. Eta gizakien ekintzen bitartez gizakien asmoen eta gogogiroen informazioa, aldiz, ezin da sekula osoa izan, hain da aberatsa eta helezina gizakia. b) puntuak zera erakusten digu:
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
Lehen forma
oso 817 (5,38)
Oso 60 (0,39)
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
oso garrantzitsu 27 (0,18)
oso modu 24 (0,16)
oso osorik 24 (0,16)
oso zail 24 (0,16)
oso bestelako 21 (0,14)
oso ongi 18 (0,12)
oso ezberdin 16 (0,11)
oso gutxi 14 (0,09)
oso urrun 14 (0,09)
oso argi 12 (0,08)
oso on 12 (0,08)
oso ondo 12 (0,08)
oso bat 11 (0,07)
oso interesgarri 11 (0,07)
oso kontu 11 (0,07)
oso desberdin 10 (0,07)
oso ezagun 10 (0,07)
oso erraz 9 (0,06)
oso esanguratsu 9 (0,06)
oso garbi 9 (0,06)
oso nabarmen 9 (0,06)
oso labur 8 (0,05)
oso adierazgarri 7 (0,05)
oso gutxitan 7 (0,05)
oso konplexu 7 (0,05)
oso oso 7 (0,05)
oso zehatz 7 (0,05)
oso antzeko 6 (0,04)
oso azkar 6 (0,04)
oso eraginkor 6 (0,04)
oso hurbil 6 (0,04)
oso lotu 6 (0,04)
oso sinple 6 (0,04)
oso zabaldu 6 (0,04)
oso era 5 (0,03)
oso eskas 5 (0,03)
oso eztabaidagarri 5 (0,03)
oso gertu 5 (0,03)
oso luze 5 (0,03)
oso ohiko 5 (0,03)
oso aberats 4 (0,03)
oso arkaiko 4 (0,03)
oso arrunt 4 (0,03)
oso ausart 4 (0,03)
oso berandu 4 (0,03)
oso egoki 4 (0,03)
oso gogo 4 (0,03)
oso gogoko 4 (0,03)
oso handi 4 (0,03)
oso sakon 4 (0,03)
oso urri 4 (0,03)
oso ahul 3 (0,02)
oso antzinako 3 (0,02)
oso argigarri 3 (0,02)
oso bera 3 (0,02)
oso berezi 3 (0,02)
oso estu 3 (0,02)
oso eztabaidatu 3 (0,02)
oso gisa 3 (0,02)
oso hedatu 3 (0,02)
oso kritiko 3 (0,02)
oso lagungarri 3 (0,02)
oso larri 3 (0,02)
oso liburu 3 (0,02)
oso osoko 3 (0,02)
oso polit 3 (0,02)
oso tekniko 3 (0,02)
oso trebe 3 (0,02)
oso urruti 3 (0,02)
oso zahar 3 (0,02)
oso zorrotz 3 (0,02)
oso agerian 2 (0,01)
oso altu 2 (0,01)
oso arraro 2 (0,01)
oso arrazional 2 (0,01)
oso arrazoi 2 (0,01)
oso asko 2 (0,01)
oso atzeratu 2 (0,01)
oso bakan 2 (0,01)
oso berantiar 2 (0,01)
oso egungo 2 (0,01)
oso entzutetsu 2 (0,01)
oso erabilgarri 2 (0,01)
oso esplikazio 2 (0,01)
oso ezkor 2 (0,01)
oso gai 2 (0,01)
oso gainera 2 (0,01)
oso gaizki 2 (0,01)
oso gauza 2 (0,01)
oso hasiera 2 (0,01)
oso hipotesi 2 (0,01)
oso ilun 2 (0,01)
Konbinazioak (3 lema)
oso kontu hartu 8 (0,05)
oso lotu egon 5 (0,03)
oso urrun egon 5 (0,03)
oso era ezberdin 4 (0,03)
oso gertu egon 4 (0,03)
oso ongi ezagutu 4 (0,03)
oso berandu arte 3 (0,02)
oso hurbil ibili 3 (0,02)
oso zabaldu egon 3 (0,02)
oso argi ikusi 2 (0,01)
oso azkar bihurtu 2 (0,01)
oso bestelako gero 2 (0,01)
oso eraginkor eduki 2 (0,01)
oso gutxi esplikatu 2 (0,01)
oso gutxitan erabili 2 (0,01)
oso handi egon 2 (0,01)
oso hedatu egon 2 (0,01)
oso hurbil egon 2 (0,01)
oso liburu on 2 (0,01)
oso modu ezberdin 2 (0,01)
oso modu zehatu 2 (0,01)
oso ondo ezagutu 2 (0,01)
oso ongi ikusi 2 (0,01)
oso ongi ulertu 2 (0,01)
oso oso sinple 2 (0,01)
oso osorik autore 2 (0,01)
oso osorik egin 2 (0,01)
oso urrun ailegatu 2 (0,01)
oso aberats delako 1 (0,01)
oso adierazgarri bat 1 (0,01)
oso adierazgarri Wittgenstein 1 (0,01)
oso agerian egon 1 (0,01)
oso agerian utzi 1 (0,01)
oso altu mantendu 1 (0,01)
oso antzeko egin 1 (0,01)
oso antzeko ikusmolde 1 (0,01)
oso antzinako pertsonaia 1 (0,01)
oso argi azaldu 1 (0,01)
oso argi eduki 1 (0,01)
oso argi erakutsi 1 (0,01)
oso argi ere 1 (0,01)
oso argi irakurri 1 (0,01)
oso argi laburtu 1 (0,01)
oso argi ukan 1 (0,01)
oso argi utzi 1 (0,01)
oso argi zer 1 (0,01)
oso arkaiko bildu 1 (0,01)
oso arkaiko hau 1 (0,01)
oso arrazional ez 1 (0,01)
oso arrazoi desberdin 1 (0,01)
oso arrazoi zehatz 1 (0,01)
oso arrunt bihurtu 1 (0,01)
oso asko estimatu 1 (0,01)
oso atzeratu egon 1 (0,01)
oso atzeratu utzi 1 (0,01)
oso ausart bat 1 (0,01)
oso ausart eman 1 (0,01)
oso azkar hil 1 (0,01)
oso azkar pasatu 1 (0,01)
oso azkar transmititu 1 (0,01)
oso bakan bi 1 (0,01)
oso bat burutu 1 (0,01)
oso bat eduki 1 (0,01)
oso bat egin 1 (0,01)
oso bat egon 1 (0,01)
oso bat eskaini 1 (0,01)
oso bat gailur 1 (0,01)
oso bat ikasi 1 (0,01)
oso bera hizkuntza 1 (0,01)
oso berandu hasi 1 (0,01)
oso bestelako aurkitu 1 (0,01)
oso bestelako egoera 1 (0,01)
oso bestelako erabili 1 (0,01)
oso bestelako helburu 1 (0,01)
oso bestelako ordena 1 (0,01)
oso bestelako termino 1 (0,01)
oso desberdin baizik 1 (0,01)
oso desberdin elkar 1 (0,01)
oso desberdin lotu 1 (0,01)
oso desberdin pentsalari 1 (0,01)
oso egungo arazo 1 (0,01)
oso egungo garai 1 (0,01)
oso era trinko 1 (0,01)
oso erabilgarri filosofia 1 (0,01)
oso eraginkor alde 1 (0,01)
oso eraginkor gertatu 1 (0,01)
oso erraz adierazi 1 (0,01)
oso erraz biderkatu 1 (0,01)
oso erraz osatu 1 (0,01)
oso esanguratsu bat 1 (0,01)
oso esanguratsu den 1 (0,01)
oso eskas egin 1 (0,01)
oso esplikazio ekonomiko 1 (0,01)
oso esplikazio koherente 1 (0,01)
oso estu delako 1 (0,01)
oso ezagun bihurtu 1 (0,01)
oso ezagun erantzun 1 (0,01)
oso ezagun gertatu 1 (0,01)
oso ezagun jakin 1 (0,01)
oso ezberdin bildu 1 (0,01)
oso ezberdin bizi 1 (0,01)
oso ezberdin egin 1 (0,01)
oso ezberdin erakutsi 1 (0,01)
oso ezberdin sortu 1 (0,01)
oso ezberdin txinpantze 1 (0,01)
oso eztabaidagarri jatorri 1 (0,01)
oso gai abstraktu 1 (0,01)
oso gai platoniko 1 (0,01)
oso gaizki erakutsi 1 (0,01)
oso gaizki ulertu 1 (0,01)
oso garbi horrela 1 (0,01)
oso garbi jainko 1 (0,01)
oso garbi jaso 1 (0,01)
oso garbi ukan 1 (0,01)
oso garrantzitsu adierazi 1 (0,01)
oso garrantzitsu hori 1 (0,01)
oso garrantzitsu pentsalari 1 (0,01)
oso gauza nahasi 1 (0,01)
oso gauza zail 1 (0,01)
oso gertu jarraitu 1 (0,01)
oso gisa agertu 1 (0,01)
oso gisa existitu 1 (0,01)
oso gisa ezarri 1 (0,01)
oso gogo eduki 1 (0,01)
oso gogo hartu 1 (0,01)
oso gogo kontrako 1 (0,01)
oso gogo on 1 (0,01)
oso gogoko ere 1 (0,01)
oso gogoko ukan 1 (0,01)
oso gutxi aplikatu 1 (0,01)
oso gutxi bat 1 (0,01)
oso gutxi bildu 1 (0,01)
oso gutxi egon 1 (0,01)
oso gutxi ere 1 (0,01)
oso gutxi ez 1 (0,01)
oso gutxi gehitu 1 (0,01)
oso gutxi mintzatu 1 (0,01)
oso gutxi ukan 1 (0,01)
oso gutxitan ebatzi 1 (0,01)
oso gutxitan etorri 1 (0,01)
oso gutxitan iraun 1 (0,01)
oso hasiera sumatu 1 (0,01)
oso hipotesi gogoangarri 1 (0,01)
oso hipotesi handi 1 (0,01)
oso hurbil eman 1 (0,01)
oso interesgarri eskaini 1 (0,01)
oso interesgarri mantendu 1 (0,01)
oso konplexu bat 1 (0,01)
oso konplexu den 1 (0,01)
oso konplexu planteatu 1 (0,01)
oso kontu hartz 1 (0,01)
oso kontu konplexu 1 (0,01)
oso kritiko agertu 1 (0,01)
oso kritiko azaldu 1 (0,01)
oso kritiko ez 1 (0,01)
oso labur aztertu 1 (0,01)
oso lagungarri delako 1 (0,01)
oso larri bat 1 (0,01)
oso larri gainera 1 (0,01)
oso liburu preziatu 1 (0,01)
oso luze egin 1 (0,01)
oso luze jo 1 (0,01)
oso modu adierazgarri 1 (0,01)
oso modu analitiko 1 (0,01)
oso modu argi 1 (0,01)
oso modu arrazional 1 (0,01)
oso modu ausart 1 (0,01)
oso modu hautemangarri 1 (0,01)
oso modu ilun 1 (0,01)
oso modu intentsu 1 (0,01)
oso modu interesgarri 1 (0,01)
oso modu iragargarri 1 (0,01)
oso modu korapilatsu 1 (0,01)
oso modu nahasi 1 (0,01)
oso modu plastiko 1 (0,01)
oso modu sinboliko 1 (0,01)
oso modu soil 1 (0,01)
oso modu tekniko 1 (0,01)
oso modu trebe 1 (0,01)
oso modu zeharkako 1 (0,01)
oso modu zehatz 1 (0,01)
oso modu zuzen 1 (0,01)
oso nabarmen agertu 1 (0,01)
oso nabarmen geratu 1 (0,01)
oso ohiko Grezia 1 (0,01)
oso on eduki 1 (0,01)
oso on ekarri 1 (0,01)
oso on froga 1 (0,01)
oso ondo esan 1 (0,01)
oso ondo ezaugarritu 1 (0,01)
oso ondo ezkondu 1 (0,01)
oso ondo gogoratu 1 (0,01)
oso ondo jakin 1 (0,01)
oso ondo jaso 1 (0,01)
oso ondo nola 1 (0,01)
oso ondo ulertu 1 (0,01)
oso ondo zein 1 (0,01)
oso ongi adierazi 1 (0,01)
oso ongi adostu 1 (0,01)
oso ongi aztertu 1 (0,01)
oso ongi bildu 1 (0,01)
oso ongi ekin 1 (0,01)
oso ongi eraiki 1 (0,01)
oso ongi ez 1 (0,01)
oso ongi islatu 1 (0,01)
oso ongi jakin 1 (0,01)
oso ongi nola 1 (0,01)
oso oso antzinako 1 (0,01)
oso oso egon 1 (0,01)
oso oso maitagarri 1 (0,01)
oso oso pentsatu 1 (0,01)
oso osoko ez 1 (0,01)
oso osoko nortasun 1 (0,01)
oso osorik askatu 1 (0,01)
oso osorik baztertu 1 (0,01)
oso osorik beroriek 1 (0,01)
oso osorik egokitu 1 (0,01)
oso osorik egon 1 (0,01)
oso osorik eman 1 (0,01)
oso osorik falta 1 (0,01)
oso osorik nola 1 (0,01)
oso osorik subjektu 1 (0,01)
oso osorik ukan 1 (0,01)
oso osorik ulertu 1 (0,01)
oso osorik zaindu 1 (0,01)
oso sinple eraman 1 (0,01)
oso tekniko zenbait 1 (0,01)
oso urri kasu 1 (0,01)
oso urrun etika 1 (0,01)
oso urrun geratu 1 (0,01)
oso urrun joan 1 (0,01)
oso urrun kokatu 1 (0,01)
oso urruti ikusi 1 (0,01)
oso zail bera 1 (0,01)
oso zail bihurtu 1 (0,01)
oso zail egin 1 (0,01)
oso zail irakurri 1 (0,01)
oso zail iruditu 1 (0,01)
oso zehatz batzuk 1 (0,01)
oso zehatz esleitu 1 (0,01)
oso zehatz oinarri 1 (0,01)
oso zorrotz gogo 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia