2013
|
|
Toki batzuetan" atzaldeon/ atsaldeon", eta, beste batzuetan," arrastion". Batzuetan," ongi izan", eta, beste batzuetan," untsa izan" & Zalantzarik gabe, halako esapideak beste euskalki batzuetan esaten jakitea
|
oso
ongi etorriko zaizu elkartrukea iristen denerako.
|
|
Sinestezina da. Bizkaiko txapeldun izandako guztiak, niretzat,
|
oso
errespetagarriak dira, kalitate handiko pertsonak. Eta, bat batean, esatea gradu hori niri eman didatela edota nik irabazi dudala...
|
|
Bai, duda barik. Bertso udalekuek aukera eman didate bertsolaritza
|
oso
modu informalean bizitzeko eta gozatzeko. Bertsolaritza ez da gaia, aitzakia da.
|
|
Askotan ibili naiz bertsoak itzultzen. Eta horrek
|
oso
ikuspegi zabala eman dit: komunikazio legez ikusteko, inprobisazio legez...
|
|
Ez jardun tradizional kultural legez.
|
Oso
garrantzitsua da ikustea bertsolaritza ez dela norabide bakarreko ezer.
|
|
Ni
|
oso
Ruiz naiz. Amak dio, batez ere, oso Braceras Badillo naizela; gure amaren abizenak dira horiek.
|
|
Ni oso Ruiz naiz. Amak dio, batez ere,
|
oso
Braceras Badillo naizela; gure amaren abizenak dira horiek. Itxuran ere amaren partekoa naiz oso.
|
|
Amak dio, batez ere, oso Braceras Badillo naizela; gure amaren abizenak dira horiek. Itxuran ere amaren partekoa naiz
|
oso
. Payatarretatik zer daukadan?
|
|
Aita itsasgizona da, eta kanpoan ibiltzen da.
|
Oso
matriarkala da gure familia. Horrek ez du esan gura aita maite ez dudanik.
|
|
Ni
|
oso
ezkorra naiz, eta akatsa besterik
|
|
a)
|
Oso
petrala naizela esaten didate.
|
|
Galderei erantzutean, informazioa eman ere egin behar da. Galderen erantzunak
|
oso
laburrak izan daitezke (bai, ez&), esaldi bakarrekoak& Beste batzuetan, berriz, galderak azalpen luze bateko erantzuna eskatzen du: Nolakoa da Maider?
|
|
Bere langelan sarrarazi zituen.
|
Oso
egokia zeukan hau. (a) mahai
|
|
3 Deskribatu berri duzun gela
|
oso
txukun dagoela esan dezakegu. Errepara iezaiozu, orain, zeure logelari, eta pentsatu:
|
|
Txerto guztiak eta mikrotxipa jarrita dauzka.
|
Oso
artzain ona da.
|
|
2 Bizitzako une batzuk beste norbaitekin partekatzera goazenean,
|
oso
interesgarria izan daiteke beste batzuek bizi izandako antzeko esperientziak ezagutzea. Entzun dezagun nola bizi izan duen esperientzia hori Altsasuko zuen adineko gazte talde batek.
|
|
Gogoratu, esate baterako, Xabier Payak bere buruari buruz dioena 13 jardueran irakurri dugun elkarrizketan: " Ni
|
oso
ezkorra naiz, eta akatsa besterik ez dut ikusten". Lehenik adjektiboa erabiltzen du(" ezkorra"), eta, ondoren, hori zertan ikusten den azaltzen du(" akatsa besterik ez dut ikusten").
|
|
1 Hona hemen hitz mordoxka bat. Elkarren artean izan ditzaketen erlazioak ez dirudi
|
oso
agerikoak direnik; ala bai. Utzi zuen imajinazioari lan egiten, eta ea nola erlazionatzen dituzuen!
|
|
|
Oso
ozen eta keinuez lagunduta hitz eginagatik, hitzak osorik eta argi ahoskatzen ez badira, ez du askorako balio. Esatari ezagunenek ere trebatu behar izaten dute, ahotsarekin ariketak eginez.
|
|
Ikasle abila, gehiegizko ahaleginik gabe loratzen den horietakoa, azkarra. Ez ditu
|
oso
gustukoak taldeko lanak, taldearen nota jasotzea egokitzen baitzaio, eta bere harremanetarako gabeziak agerian uzten dituelako. Ez du jasaten bera bezain azkarrak ez direnekin aritu behar izatea.
|
|
Miren
|
oso
neska langilea da, perfekzionista eta antolatua. Alabaina, isila da, eta, inorekin gatazkarik ez, taldekideen alferkeria eta zabarkeria estaltzen ditu, besteen lanak bere gain hartuz.
|
|
Urkok
|
oso
gogor hitz egin die Mireni eta Mikeli, eta ni ez naiz ezer egiteko gai izan errespetu falta horren aurrean.
|
|
Eunate eta Mikel txutxu mutxuka aritu dira, nitaz. Elkarri pasatu dioten papertxo bat irakurri ahal izan dut; niri buruzkoa zen,
|
oso
desatsegina.
|
|
Horretarako, testuaren egilearen azalean jarri da, eta testuak adierazten duen sentimenduarekin bat datorren ahotsa eta keinuak erabiliko ditu. Taldekideen lekuan jartzeko gai izatea
|
oso
garrantzitsua da taldean lan egin ahal izateko!". Zer ondorio izan ote ditu irakaslearen proposamenak?
|
|
Testu honekin hasi bada unitatea&
|
oso
unitate serioa eta objektiboa izango da.
|
|
1 Irakurri berri duzun poemari Juanek, Galderrek eta Olatzek
|
oso
esanahi desberdinak eman dizkiote. Baina haien hitzak bitan banatu dira; hemen dituzu, bi zutabetan.
|
|
Baina hori al da dena? Ez al dugu gorputza
|
oso
osorik sentitzeko. Ea zer dioten honako lokuzio hauek:
|
|
Baina badago bestelako jenderik; gertaera horien ondoren horrenbeste herritar protesta egitera irten izanak itxaropena eragiten du.
|
Oso
ona izan zen bat bateko protestagileen haserrea ikustea, bortxatzaileak Justizia Administrazioaren aurrera eramateko erabakitasuna ikustea.
|
|
1 Informazio bera errepikatuta edo
|
oso
antzekoa behin baino gehiagotan ematea.
|
|
B) Tradizio historikoak eta zentzuak baserriaren jabetza lur eta guzti
|
oso
osorik familiaren barruan eskualdatzea eskatu dute beti. Bidezko jokamolde horrek ahalbidetu zuen ustiapenen azalera ez zatikatzea eta nekazarien biziraupena ziurtatzeko beharrezkoa zena baino gehiago ez edukitzea, baina, halere, Gipuzkoako nekazarien artean lau gizatalde osatu ziren, lurraren jabetzaren arabera zuten kokapena zela medio.
|
|
1
|
Oso
antzeko edukia duten bi artikuluren sarrerak dira honako hauek. Biak irakurrita, bietako zein artikulu irakurriko zenuke?
|
|
g. Pertsona bat
|
oso
errespetatua eta miretsia denean erabiltzen dugu.
|
|
2 Beso kurbatuak dituen gurutze bat da, azken urteotan sinbolo moduan
|
oso
modan jarri dena.
|
|
, besteak beste, & garai batean ez zen
|
oso
duintzat jotzen trikitilari izatea.
|
|
dira
|
oso
trikiti soinuan.
|
|
Aurreko hitzari erreferentzia egiteko modu agerikoena hitza bera berriz errepikatzea izan liteke. Baina ez al litzateke
|
oso
errepikakorra suertatuko testua. Hizkuntzak baditu hainbat baliabide gehiegizko errepikatzeak saihesteko eta progresio tematikoa ziurtatzeko.
|
|
Danbolina perkusiozko musika tresna da, Euskal Herrian tradizionalki
|
oso
hedatua. Txistuaren lagungarri jo ohi da, atabala bezala.
|
|
3 Erleek
|
oso
begiramen berezia izan dute euskal kulturan. Garai batean, erlezainak erleari goxo goxo eta zuka hitz egiten zion, errespetua adierazteko.
|
|
Antzinako musika tresna da txalaparta, eta, lehen begiratuan,
|
oso
tresna sinplea irudi lezake: bi makila eta bi ohol, elkarren kontra erritmikoki talka eginez.
|
|
bi makila eta bi ohol, elkarren kontra erritmikoki talka eginez. Itxurari eta zereginari begiratzen badiogu,
|
oso
zaharra dela esan daiteke, baina ez dago hori baieztatzen duen daturik. Izan ere, ez dago txalapartari buruzko berririk XX. mendeko hirurogeiko hamarkada arte; kultura mailan bazterturik egon zen ordura arte, eta ez zitzaion soinu tresnei dagokien garrantzia eman.
|
|
Txalapartak baditu jotzeko arauak, eta
|
oso
estuak badira ere, askatasun handia ematen diete jotzaileei beren irudimena eta inprobisatzeko ahalmena erabil ditzaten.
|
|
Ez
|
oso
luzaroan.
|
|
Sarmiento Plazan,' Gerora' Elkarteko neska mutilek Lantzeko pertsonaiak aurkeztu zizkioten bildutako ikuslegoari, bertaratutakoen jakin mina eta interesa piztuz. Nafarroatik ez
|
oso
hurbil, Miel Otxin, Zaldiko, Arotz, Ziripot eta Txatxoak Cordoban ere gailendu ziren herriko kabalkadan, txistu eta danbolinaren ahotsek lagunduta. Dantza bukatu ondoren,' Gerora' ko kideek Miel Otxinen irudia erre zuten, jendearen txaloak eraginez.
|
|
ntzinako musika tresna da txalaparta, eta, lehen begiratuan,
|
oso
tresna sinplea irudi lezake: bi makila eta bi ohol, elkarren kontra erritmikoki talka eginez.
|
|
bi makila eta bi ohol, elkarren kontra erritmikoki talka eginez. Itxurari eta zereginari begiratzen badiogu,
|
oso
zaharra dela esan daiteke, baina ez dago hori baieztatzen duen daturik. Izan ere, ez dago txalapartari buruzko berririk XX. mendeko hirurogeiko hamarkada arte; kultura mailan bazterturik egon zen ordura arte, eta ez zitzaion soinu tresnei dagokien garrantzia eman.
|
|
Ideiak tentatu egin zaituzte, eta zuen blog proiektua lehiaketara aurkeztea erabaki duzue. Ezertan hasi aurretik, komeni da
|
oso
garbi izatea zein diren lehiaketaren xehetasunak.
|
|
Testu bat idazterakoan,
|
oso
garbi izan behar da, alegia, zertarako
|
|
Hainbat gauza ikasi dituzu lekuen kokapenari buruz, guztiak
|
oso
erabilgarriak. Orain, ikasitakoa praktikan jarriko duzu.
|
|
mapa fisikoak, mapa topografikoak, baita sateliteko irudiak ere. Azken horiek, erliebea ikusteko
|
oso
baliagarriak dira.
|
|
c) Sestra kurbak elkarrekin
|
oso
banatuta daudenean
|
|
Sestra kurbak elkarren
|
oso
hurbilean daudenean, aldapa handia dagoela esan nahi du; sestra kurben arteko distantzia handia denean, berriz, aldapa txikia dagoela.
|
|
Udalatx mendia
|
oso
hondatuta geratu da; horrek ez du atzera bueltarik.
|
|
Mapetan erliebe elementuak identifikatzen eta kokatzen ikasi duzue dagoeneko. Ikasitakoa
|
oso
baliagarria suertatuko zaizue hautatu duzuen bizilekua hobeto ezagutzeko, baita inguru haietatik bidaiak antolatzeko ere. Egin ezazue proba txiki bat.
|
|
Klima
|
oso
hezea. Lurralde bat oso hezea dela kontsideratzen da, urteko prezipitazioa 1.750 mm-tik gorakoa bada.
|
|
Klima oso hezea. Lurralde bat
|
oso
hezea dela kontsideratzen da, urteko prezipitazioa 1.750 mm-tik gorakoa bada.
|
|
Klima
|
oso
lehorra. Lurralde horren urteko prezipitazio kopurua 250 mm baino txikiagoa denean.
|
|
Euri gehien (urtaroan) egiten du. Esan dezakegu lurralde hau(
|
oso
hezea/ hezea/ lehorra/ oso lehorra) dela.
|
|
Euri gehien (urtaroan) egiten du. Esan dezakegu lurralde hau (oso hezea/ hezea/ lehorra/
|
oso
lehorra) dela.
|
|
Leku zehatz baten hileroko batez besteko tenperatura eta prezipitazio kopuruak klimograma batean irudikatzen, interpretatzen eta aztertzen ikastea
|
oso
baliagarria izango zaizue; izan ere, horrela, munduko edozein lekutako datuekin gauza bera egiteko gai izango zarete.
|
|
Gure herria
|
oso
kutsatuta dago, handik pasatzen den ibaia oso zikin doa eta usain txarra dario. Gure aitona amonek diote lehen bazirela arrainak, baina lantegietako isuriekin akabatu egin zirela.
|
|
Gure herria oso kutsatuta dago, handik pasatzen den ibaia
|
oso
zikin doa eta usain txarra dario. Gure aitona amonek diote lehen bazirela arrainak, baina lantegietako isuriekin akabatu egin zirela.
|
|
Bestalde, herri barruan trafiko handia dago, autoek dute lehentasuna eta bizikleta nahiz oinezkoentzat dauden bideak
|
oso
urriak dira.
|
|
Herritik
|
oso
urruti dagoela, ia hamar orduko hegaldia egin behar familia ikusteko. Ordu eremuak ere ematen dizkit lanak, Euskal Herriarekin bost orduren aldea dago eta.
|
|
Euskal Herritik
|
oso
|
|
bitxiak bizi dira, hemengo natura
|
oso
gustuko dut, baina zuhaitz mozketa basatiak eta kontrolik gabeko suteak izaten dira lehorte garaian.
|
|
Hiri
|
oso
handia da eta
|
|
Baina hiria
|
oso
handia da eta aitonak aipatzen zituen landaguneetatik oso urrun gelditzen da.
|
|
Baina hiria oso handia da eta aitonak aipatzen zituen landaguneetatik
|
oso
urrun gelditzen da.
|
|
Baina zalantza asko daukate programa grabatzeko lekuaren inguruan. Hori erabakitzeko,
|
oso
garrantzitsua da lurraldeen kokapena eta ezaugarriak ezagutzea; izan ere, urruti badago, bidaia garesti aterako zaie; orduetan alde handia badago, zaila suerta daiteke zuzeneko programak egitea; eguraldiak ere grabaketak zaildu ditzake eta, nola ez, erliebeak nahiz biomak ekintzak baldintzatuko ditu.
|
|
Informazioaren bilketa lanak egiteko, lurralde bera egokitu zaizuen ikasleon artean antola zaitezkete. Unitatean landutako klimen eta biomen mapak eta taulak
|
oso
baliagarriak izango zaizkizue orain.
|
|
Ba al da urtaro lehor eta epelik? Lurraldea
|
oso
euritsua bada, zaila gertatzen da programa grabatzea, baita tenperatura altuegia edo baxuegia bada ere; izan ere, hezetasun handiarekin eta muturreko tenperaturekin, oso hotz nahiz oso bero, kamerak hondatu egin daitezke.
|
|
Ba al da urtaro lehor eta epelik? Lurraldea oso euritsua bada, zaila gertatzen da programa grabatzea, baita tenperatura altuegia edo baxuegia bada ere; izan ere, hezetasun handiarekin eta muturreko tenperaturekin,
|
oso
hotz nahiz oso bero, kamerak hondatu egin daitezke.
|
|
Ba al da urtaro lehor eta epelik? Lurraldea oso euritsua bada, zaila gertatzen da programa grabatzea, baita tenperatura altuegia edo baxuegia bada ere; izan ere, hezetasun handiarekin eta muturreko tenperaturekin, oso hotz nahiz
|
oso
bero, kamerak hondatu egin daitezke.
|
|
Leku horretako erliebearen eta klimaren arabera egin daitezkeen ekintzak
|
oso
ezberdinak dira: menditsua bada, posible izango da eskalada edo trekinga egitea; basamortua bada, zeharkaldiak; ibai edo aintzirarik balego, baltsa edo piraguekin probak
|
|
Leku horretako biomak ere eragina izango du; oihana edo basamortua den, animalia basatirik edo eltxorik dagoen jakitea
|
oso
garrantzitsua da, horren arabera antolatu baitituzte hara eramateko gauzak, baita han egin daitezkeen ekintzak ere.
|
|
Orain dela bi urte etorri nintzen Ekuadorretik Euskal Herrira, gurasoek hemen lana topatu zutelako. Hasieran, faltan botatzen nituen nire herria, familia eta lagunak, baina orain
|
oso
gustura nago; euskaraz ikasi dut, eta lagunak ere egin ditut.
|
|
|
OSO
ONGI/ ONGI/ NAHIKO/ LARRI
|
|
Marta izena duen neska gazte bat agertu da larrialdi zerbitzuetan amnesiak jota. Amnesia zerk eragin dion jakitea
|
oso
garrantzitsua da zer tratamendu eman erabakitzeko, eta hori argitzen saiatu behar duzue.
|
|
|
OSO
ONGI/ ONGI/ LARRI
|
|
Niretzat
|
oso
garrantzitsua izan da arkeologiak duen espiritu zientifikoa, gauza berriak aurkitzea. Baita
|
|
Badaude ogibide batzuk
|
oso
bokaziozkoak horietako bat da arkeologia.
|
|
Bitartean, beste kideek aurreko jarduerako beste aroetako fitxak osatuko dituzue, ikaskideei arretaz entzunez. Kontuan izan, informazio hori
|
oso
baliagarria izango zaizuela ondorengo hainbat jarduera egiteko.
|
|
Irudi horrek atalaren ezaugarri izan luke; beraz, ongi pentsatu Ekigunean eskaintzen zaizkizuenetatik zein aukeratu. Horretarako,
|
oso
baliagarria izango zaizue 25 jardueran irudiei buruz ikasitakoa.
|
|
b) Neolitoan gertatu ziren aldaketak
|
oso
garrantzitsuak izan ziren.
|
|
|
oso
handia/ handia/ txikia/ oso txikia/ ez zuen garrantzirik izan
|
|
oso handia/ handia/ txikia/
|
oso
txikia/ ez zuen garrantzirik izan
|
|
|
oso
handia/ handia/ txikia/ oso txikia/ ez zuen garrantzirik izan
|
|
oso handia/ handia/ txikia/
|
oso
txikia/ ez zuen garrantzirik izan
|
|
|
oso
handia/ handia/ txikia/ oso txikia/ ez zuen garrantzirik izan
|
|
oso handia/ handia/ txikia/
|
oso
txikia/ ez zuen garrantzirik izan
|
|
a) Nire iritziz, galtzada erromatarrak eraikitzea
|
oso
garrantzitsua izan zen gizakientzat.
|
|
|
oso
handia/ handia/ txikia/ oso txikia/ ez zuen garrantzirik izan
|
|
oso handia/ handia/ txikia/
|
oso
txikia/ ez zuen garrantzirik izan
|
|
|
oso
handia/ handia/ txikia/ oso txikia/ ez zuen garrantzirik izan
|
|
oso handia/ handia/ txikia/
|
oso
txikia/ ez zuen garrantzirik izan
|
|
|
OSO
HANDIA
|
|
|
OSO
TXIKIA
|
|
|
OSO
HANDIA
|
|
|
OSO
TXIKIA
|
|
Obra geldiarazi eta arkeologoak ikerketak egiten hasi dira. Albisteak mundu guztia asaldatu du, han bizi diren aitona amonak
|
oso
ezagunak baitira. Zuen lana izango da, ikasitakoa erabiliz, azalpenak eman eta herriko giroa bere onera ekartzea.
|