Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 472

2008
‎Bertan Kandinsky, Mondrian eta Malevich en lanak aztertzen zituen, eta Oteizak azken horren jarraitzaile modura aurkezten zuen bere burua. Serie horretako eskulturetan, lehenago hutsunea deitu zuen ezaugarri formala orain nabarmendu egiten zen, espazio desokupatua bihurtuta. Prozedura horren legitimitatea Malevich en pinturetako planoetan aurkitzen zuen, errusiarraren pinturetan 2 dimentsioko irudia zena espazio errealera eramanez.
‎Eskultura haietan hutsune hori giza figura batek inguratzen zuen. Orain , giza figura hori erabat ezabatu eta sakrifikatu egiten zen, eta eskulturak espazio huts hori seinalatzeko beharrezkoak diren plano minimoez bakarrik osatzen ziren19 Prozedura horrekin, bere testuetan agertzen joan ziren ideia garrantzitsuenak, hala nola ezabaketa, sakrifizioa edo hutsunea, sinbolo bakar batean elkartzen ziren, espazio huts edo vacío cronlech horren barruan. Are gehiago, espazio huts kontzeptu horren bitartez, artearen eta erlijioaren arteko harremanak ere argitu egiten ziren.
‎–Propósito experimental 1956? testuaren azken pasartean orain arteko guztia laburbiltzen zen, Oteizaren idazkera berezi bezain poetikoaz:
‎Hastapeneko testuetan artearen eginbehar erlijiosoa mitoarekin erlazionatzen bazen ere, orain arte abstraktua eta arte kristaua huts horretan batzen ziren, Quousque tandem?! en Estetika ezkorra deitu zuenaren bitartez. Estetika horrek mistikoetatik eta teologia ezkorretik jasotzen zuen eragin zuzena eta, bereziki, Quousque tandem?! en azaltzen zuen bezala, Gurutzeko Joan Deunaren lanetatik20 Horregatik, huts horretan arte hizkuntzak eta behar espiritual eta erlijiosoek aldi berean soluzio berbera, bakarra aurkitzen zuten, Huts horren sinboloaren bidez artea eta erlijioa uztartuz.
‎Baina ez bakarrik balio izan dit ondorio pertsonal horretarako, esan baitezaket eta esaten dut orain : artea datzala, garai guztietan eta edozein tokitan, gizakia eta haren errealitatea integratzen, lotzen dituen prozesu batean, ezerez den ezerez batetik abiatuz Dena, Erabateko bat den beste Ezerez batean amaitzen dena existentziaren azken erantzun eta irtenbide izpiritual bezala (Oteiza, 2007a:
‎eskuetan hartzen dugunean, galdera hau egin genuke: zein irakurketa edo zein ondorio atera ditzakegu orain –Gaur egun zer eskaini diezaiokete Oteizaren eskultura eta idatziek Oteizaren artelanetara lehen aldiz inguratzen den ikusleari?
‎370 eta hurrengoak). Oteizaren lanen inguruko ikerketa berriek orain arte ziurtzat ziren hainbat iritzi aldatuko dituztela uste dugu.
‎Aipatutako epea aurrera zihoala inguruabar berri bat agertu zen orain arte azaldutako panorama horretan. Uruguaiko zenbait biztanle, auzitegietan aurkeztutako lan eta erresidentzia baimenengatiko demandetan, lehenengoz, Estatuaren ondarezko erantzukizuna eskatzen hasiko ziren, beraien baimenak Gobernuak ukatu ondoren auzitegietan aldeko sententziak lortuz gero, kalte ordainak jaso nahian7 Ikuspegi praktiko batetik aztertuta, hori gatazkaren behin betiko ebazpenaren aldeko presio elementu berri gisa eratuko da.
‎Horri atzerritartasun legeriari blokean egindako igorpena gehitzen badiogu, horrek ondorioztatzera garamatza ezen, nahi bai, baina zaila dela bi instrumentu horien arteko interpretazio bateragarria topatzea eta, beraz, arlo honi dagokionez, 1870eko Tratatuaren 8 artikulua litzatekeela aplikatu bateraezintasun horiek direla eta. Edonola ere, konklusio horrek ez luke interpretazio lana agortuko; izan ere, 1992ko Tratatu Orokorrak 1870eko Tratatuan dituen eraginak aztertzea ezinbestekoa suertatzen baita, beronen eraginak, gure aburuz, orain aipatutako egoerari iraulketa ematen baitio.
‎Azken urte hauetan espainiar auzitegiek aurrera eraman duten lanak orain gutxi arte espainiar gizartearentzat isilean mantentzen zen gatazka bat aditzera eman du. Gatazka hori dugu Espainiako Erreinuak eta Uruguaiko Ekialdeko Errepublikak sinatutako 1870 urteko Ezagutze, Bake eta Adiskidetasun Tratatua indarrean ote dagoen zalantzaren inguruan sortu dena.
‎Horrela ulertuz ezen eskubide horien titulartasuna tratatuan finkatzen zela eta barne legedia ezin zitzaiela aurkatu. Badirudi, hala ere, erabaki hura ibiltarte eskasarekin edo inolako ibiltarterik gabe jaioa zela orain komentatzen dugun sententzia honi so eginez. Oraingoan Auzitegi Gorenak onartzen du bere momentuan ez zuela kontuan hartu Uruguaiko Ekialdeko Errepublikak eta Espainiako Erreinuak sinatutako 1992ko Tratatu Orokorrak bestearen gain zuen eragina.
‎Horregatik, gure lanaren ekarpen nagusia aztergaiaren lanketa bera da, hots, gaitasun komunikatiboaren azterketa. Horrela, orain artean proposatu diren eredu teorikoetatik Celce Murcia, Dörnyei eta Thurrell ena abiapuntutzat hartuz, moldaketa batzuk egin dizkiogu landa lanerako. Diskurtso gaitasuna ardatz gisa hartuta, testuetan ardaztutako ikerketa egin dugu.
‎Testu honen helburua ez da aniztasun horrek eragindako nahasketa maila konponduko lukeen parte hartzearen definizio unibertsal bat ematea, baizik eta esanahi, praktika eta helburu desberdinek irudikatzen duten errealitate konplexu horren barruan kokatzeko irizpideak eskaintzea. Lan horretan hasteko, ordea, gure ikerketaren objektu den fenomenoaren definizio bat ematea erabilgarria izan daiteke, eta, bide batez, bilatzen den garapeneko parte hartze eraldatzailearen eredu horretatik gertu kokatzen den definizio bat erakusten dugu orain :
‎Aurreko ataletan argi ikusi dugu ezen parte hartzeak erabilera kontrajarriak izan ditzakeela, eraldatzaileak ez diren helburuak ere bete ahal dituelako, eta egoera hori ekiditeko erreferente normatibo gisa erabiltzeko hainbat teoria proposatu ditugu. Orain , marko teoriko hori apur bat gehiago garatuko dugu, eta aurkeztuko ditugu parte hartzeko eredu eraldatzaileak sustatzeko bidean sakontasunez kontuan hartu beharreko hainbat eztabaida ildo.
‎Atal honetan mota askotako analisiak egiten dira, baina orain aspektu kritiko batzuk baino ez ditut azpimarratu nahi. Lehenik, giza talde baztertuen parte hartze eraldatzailea premiazkoa dela onartu behar da, beraiek izan behar dute prozesu horren hastapenen helburu nagusia, izaera holistikoa nolabait ahaztu barik.
‎Santuen izenak euskalduntzeko lan horretako buru izan zen Sabino Aranak eraldaketa fonetikoen tradizioarekin hautsi eta izen berri berriak asmatu zituen. Izen haiek asmatzeko zenbait arau edo baliabide proposatu zituen, batzuk oraindik orain oso erabiliak, esaterako: a eta ne gizonezko eta emakumezkoen izenen atzizkiak, hurrenez hurren.
‎Gaztelaniaz, esaterako, Trinidad, Cruz edo Alba izen anbiguoak aski erabili dira. Baina oso tematia da legegilea gai honetan; orain dela gutxi onartu den Sexu Identitatearen Eskubideari buruzko Legeak ere sexu bereizketa anbiguotasunik gabe ezarri nahi du: sexu identitatea dena dela ere, erregistroan pertsonak duen izena eta sexu identitatea egokitu behar dira.
‎Izenen berriak belaunaldien arteko aldeak handiagotzen ditu: lehen zaharren eta gazteen izenak bereizten genituen, orain zahar, heldu, gazte eta haurren izenak bereizi ahal ditugu.
Orain eskuetan daukazuen liburua da (11 or.)
‎Nik, Marlo Polo, Venezian 1254an sortuak, Niccolò Poloren seme eta Maffeo Poloren ilobak, orain Kristoren Haragitzearen ondotik den 1298 urtean Genovako presondegi honetan preso naizenak, mundua zein den eder, zein den handi kondatuko dizuet. Uste duzuen baino aise zabalagoa baita eta sekulan pentsa ez dezakezuen baino miresgarriagoa.
‎Ni hortik gibelera itzuli naiz eta orain beranduegi da enetzat. Baina zuk irakurle maitea, bidaia benturos hori egin nahi baldin bazenu eta ni baino urrunago joan, jakin ezazu hortik eguzki sortzera joanez itzulia egin daitekeela.
‎Komunikazio alorrean, irrati programazioaren kontzeptua orain arte erabili ditugun parametroetatik kanpo aztertu behar da, Internet bidezko irratia jokaleku hertziarrak ez dituen hainbat aspektutan oinarritzen baita: denboraz kanpokotasuna, globaltasuna, oparotasuna, eta, interaktibitatea, alegia.
‎Metamorfosi horrek zuzenean eragiten du irrati kate bakoitzaren proposamenean, hortaz, estrategia bikoitz baina erlazionatu bat garatzea eskatzen du: alde batetik, orain arte bezala enpresak irrati programazio eraginkor bat mantendu behar du, entzuleria eta publizitatea?, eta, beste alde batetik, web orrialdeekin elkarreragiten duten gizabanakoentzako erakargarriak izan daitezkeen eduki gehigarriak proposatu behar ditu. Estrategia bikoitz horrekin kontsumo forma berri bat irekitzen da, non entzuleriak, irrati proposamen ororen objektibo?
‎Elkarrekintzak edo interaktibitateak orain arte ezezagunak ziren hainbat aukera ematen dizkio gizabanakoari eta entzule pasibo izatetik erabiltzaile aktibo izatera pasatzen da. Erabiltzaileak web orrialdeetan agertzen diren zerbitzu eta eduki lineal eta ez lineal guztiak kudeatzeko aukera dauka, eta, horrek, nola ez, kontsumoaren pertsonalizazioa bermatzen du.
‎(10) Kanpotik behar dute egin orai chichtu, Halere nahi dute beti gerla pichtu; Gure jaun mera ere dute suspenditu,
‎(12) Bakean bizi gira orai Donibanen, Gidatzaile zuzenak hautatu gintuen;
‎Baina zer balio dute obra, despendio eta lan horiek guziek orai arte bezala kampo herriek lehertzen balin bagaituzte bihiz eta aziendez eta gehiago dena hiri handitan diren tratularien meneko bizi behar. Gure ganat zuzenki ethorri behar luken dirua badoha kampo herritarat; guretzat bakharrik gelditzen dire gaizki saldu ondoan gure bihiak eta aziendak, zergak, phetchak eta bethi eta gehiago pagatzeko izurritea.
‎Aktibo emozionalak: aktibo ukiezin hauek gizabanakoei eta giza taldeei dagozkie (pertsonengan daude erroturik) eta orain artean enpresa zientziak ez ditu ia ia aztertu ere egin. Dena dela, aktibo hauek energia iturri oparoa izan litezke, baldin eta egokiro askatu, sustatu eta bideratzen badira.
‎Ohituta daude elementu ukigarriak kudeatzen eta horiek ekoizkortasunean eta kostuetan duten eragina neurtzen. Baina orain premiazkoa da elementu ukiezinak neurtzea eta, nola egiten da hori7?
‎Nire ustez, eta alde horretatik, autokritika eta erlatibizazio pixka bat ezinbestekoak dira kalitatearen paradigmaren orain arteko eta etorkizuneko lorpenak egoki balioesteko. Espainiako Club Excelencia en Gestión erakundeak bere laugarren txostenean (2007) dioen moduan:
‎Izan ere, Bilbori dagokionez, Getxon garatu ziren intentsitate baxuko auzune gehienak, Bilboko pilaketa arazoak konpentsatu nahian edo11 Baina orain , berriz, murrizketak eta orientazio aldaketak heldu dira. Konturatu baitira arlo desberdinetako adituak, ezen eredu intentsiboek arazoak bazekartzaten, eredu estentsiboek dakartzatenak ez direla gutxiago.
‎Konturatu baitira arlo desberdinetako adituak, ezen eredu intentsiboek arazoak bazekartzaten, eredu estentsiboek dakartzatenak ez direla gutxiago. Horrela, Getxon, besteak beste, plangintzaren bidez birdentsifikazio prozesu bat abiatu da12 Hau, dudarik gabe, lurrari eta energiaren kontsumoari erreparatuz, orain artekoa baino eredu jasangarriago baten aldeko pausoa da.
‎Horrela, brownfields edo lurzoru marroi asko egon da eta dago oraindik ere Bilbo Handian, industria birmoldaketaren ostean libratutako azaleretan. Baina, orain artean etxebizitzetarako erabilerak ez diren lehentasunak izan dira gehienbat halakoetan, eta bitartean, Bilbok handitzen segitu du bere periferian, eraikuntza berriaren eskutik. Hor gauzatu da, hain zuzen ere, etxebizitza politika, babestutako etxebizitzen eta etxebizitza sozialen eraikuntza, esaterako, sortu berri den Miribila auzoan.
‎Dena dela, printzipio hori nolabait ere kontrajarri egiten da gero praktikan orain arteko etxebizitza politikaren muina izan den babestutako etxebizitzen produkzioarekin. Hain zuzen ere, azken urteotako etxebizitza eskaintza aztertzeko unean argi eta garbi ikusten da etxe berrien eraikuntzaren bidetik doala parte hartze pribatu zein publikoen ardatz nagusia (orotara 66 mila etxebizitza berri hamar urtean), eta beraz, garapen iraunkorrarekin era kontrajarrian.
‎gelditu dira (adibidez, landa lurraren eskasia) eta beste batzuetan lur librerik gabe gelditzeko arriskua dago. Beraz, ingurumen jasangarritasunari dagokionez, hiri eredu estentsibo samarra izan duten herrialde horiek orain beren hiri eredua nola jasangarriago egin galdetzen diote euren buruari, adibide moduan hor ditugu, Britainia Handiko kasua eta Iparraldeko kasua5.
‎1, diote? [ orain haiek hura hari]. Helduaren eta gaztearen erantzunen arteko aldea numeroan dago, gazteak pluraleko adizkia (oilasko batzuk saldutzes) darabil eta helduak erantzun bi eman ditu:
‎[ Orain , guk hura hari] adizkiaz galdetzean jasotako erantzunak ezberdinak izan dira. Alde batetik, gaztearen erantzuna, eutsi?
‎–edun? [ orain , guk hura hari] erako adizkia jaso nahi zen galdera egitean erantzun ezberdinak izan dira. Bolibarko hiztun helduaren erantzunean, eutsi?
‎Askotan erlatibizatu egiten den zailtasunari aurre egiteko tresna nagusia jarrera da, jarrera positibo eta bitalista: helburu gutxi batzuk bete dituztela pentsatu arren, beren estres maila gehiegizkoa ez dela deritzote, eskerrak ematen dituzte emigratzeko aukera izateagatik, eta espero baino hobeto sentitzen dira orain duten bizitzarekin. Jatorrizko herrialdea kontuan hartzen denean, latinoamerikarrak eta Ekialdeko europarrak, Magrebeko emakumeak baino hobeto daude eta eskertuago azaltzen dira.
2009
‎neurkin, Arana Goirik 1896an sortutakoa, neurri eta kin elkartuz. Anei eta unei, Zabala Aranak dioen bezala, «ez dira za, ak, orain ogetama, enbat urte
‎Testuen barnealdea aztertzen hasiko gara orain . Zer nolako testuak dira esku artean ditugun hauek?
‎Aditz neutroekin erabilitako estrategiek orain arteko ondorioak baieztatzen dituzte. Aditz neutroak normalean aditz neutroekin itzultzen dira (N1 estrategia, 5 aldiz).
‎Eguzkiak orain eskuinaldetik argitzen zuen (35)
‎Orain artean deskribatutako estrategiak Moduari eta Bideari dagozkie. Itzulpen honetan, ordea, Jarrerazko aditzak eta aditz Neutroak itzultzeko beste hainbat estrategia ere agertzen direla ohartu gara, eta garrantzitsua iruditu zaigu estrategia horiek modu sistematiko batean definitu eta sailkatzea, orain arteko ikerketetan ez baita Jarrerazko aditzak eta aditz Neutroak itzultzeko estrategiarik proposatu. Itzulpen honetan agertu direnak honela antolatu ditugu:
‎Eguzki ak orain
‎4 Estrategien izenetarako erabilitako hizkiak ingelesezko hitzetatik hartu ditugu, orain arteko ikerketa gehienak hizkuntza horretan egin direnez, terminologia berbera mantentzea erabaki baitugu. Beraz, M erabili dugu Modua (Manner) adierazteko, P Bidea (Path) adierazteko, Pos Jarrera (Posture) adierazteko eta N Neutroak (Neutral) adierazteko.
‎Sindikatuak sartuz gero, langileen interesak defendatu baino, sigla batzuen interesa defendatzeko arriskua ikusten du jendeak. Era berean, kanpora begira, identifikazio zehatz batek ez liguke nire ustez onurarik ekarriko, zeren orain arte lortu dugun sinesgarritasuna, horrelako xehetasun batek zapuztuko luke»16.
‎Zaila da definitzea non dagoen behetik eta non goitik soldata duinaren muga. Baina hedabide publikoetako ordainsariekin alderatuz gero, orain arteko kopuruak baxuak direla esan daiteke. Izan ere, 2007an kategoria beretan ari ziren langileek ETBn zuten hileroko soldataren estimazioa24 honakoa litzateke:
‎Lan honetarako iritzi igorle protagonisten aburuz, langilerian dirua inbertitzea ezinbestekoa da orain arteko soldatak eta lan baldintzak hobetu nahi badira. Hedabide enpresek apustu hori egin behar dute nahitaez kalitatezko zerbitzua eman nahi badute.
‎Ez du ematen orain arte langilerian egindako inbertsioak nahikoa direnik soldata onak bermatzeko, beraz, ondoriozta daiteke aurrekontuak egokitu eta diru gehiago bideratu behar dela langile gastuetara.
‎Alde batean, orain arte aztertu ditugun euskarazko hedabide pribatuetan ari diren langileen lan baldintzen alderdi batzuk eta euren soldatak daude. Beste muturrean, aldiz, euskarazko hedabide publikoetan ari diren langileen lan baldintzak eta soldatak daude, ikerlan honetan behin eta berriz eredu gisa agertu direnak.
‎–XX. XXI. mendeetan euskarazko hedabide gehienak sortu ziren, baina orain , horiek guztiak egonkortzeko unea da. Finkatzeko ibilbide horretan berebiziko garrantzia du profesioa duintzeak.
‎Artikuluan erabili diren datu kuantitatiboek oinarria dute Hizkuntza Politikarako Sailburuordetzak 2009ko urtarrilaren 27an aurkeztutako Euskal Hedabideen Ordainsarien Analisia txostenean. Oro har, euskal hedabideetan ari diren langileen lan baldintza eta ordainsarien inguruan ez da lan asko argitaratu eta orain arte ez da modu sistematikoan hedabideetan ari diren profesionalen soldaten inguruko daturik inon jaso. Hedabide bakoitzak bere datuak ditu eta oso zaila izaten da banan banan datu horiek lortzea, kasu batzuetan ez baitituzte eman ere egiten.
‎badaukazue zuen Ikastetxe berria. Batez ere, lan hontan zuen gogo, zuen biotza, zuen indarr osoa ipiñi dezutenok, idiki orain poz eta alaitasunari norbere biotzaren atariak zabal zabalik: azkenik iritxi duzute amairu urrtetatik onaraiño izan dan zuen amets gozoa.
‎Baina lehenik eta behin, aztertu genuke zer nolako iritzia izan duen orain arte historiografiak honen guztiaren inguruan. Hasteko, azpimarratu beharra dago ez dela oso aztertua izan historiografiaren aldetik, adibide gisa esan genuke El Péndulo patriótico liburuan, esaterako, ez dugula honi buruzko aipamenik aurkituko; egia da Buenos Aireseko euskal etxean gertatutakoari buruz aipamen txiki bat egiten dutela, baina Uruguaiko euskal etxeetan gertatutakoari buruz ez dugu ezer aurkituko (De Pablo, Mees eta Rodriguez, 2001:
Orain , datu hauek guztiak mahi gainean jartzen baditugu, bertan zer gertatu zen azaltzeko moduan aurkituko gara. Hori bai, ez dugu inoiz ahaztu behar, garai horretako jendearen jarrerak eta pentsamoldeak ezin ditugula gaur egungo parametroekin neurtu.
‎Alegia, «diseinurik egokiena dugu lanean emandako urteen eta kontraste askoren emaitza. Orain lanak aurrera eramateko ordua da, gizartearekiko komunikazioa irekita edukiz eta azpiegitura modurik onenean gauzatzeko ekarpen guztiak baloratuz»(,/ 12). Ekarpenak kontuan hartuko dira, baina aldez aurretik proiektua onartu behar da eta ekarpenek helburu bezala haren hobekuntza izan behar dute (esaterako:
‎VIII. Legegintzaldia hastearekin batera, Garraio eta Sailetik adierazpen bat zabaldu zen jendartera: «Amaitu da orain arteko komunikazio aldia eta eraikuntza fasera iragateko unea da». Horri lotuta letozke tramuen lizitazioak edota azpiegitura amaitu eta martxan jartzea (1994ko Essen Goi bileran 2010 urterako aurreikusia eta Eusko Jaurlaritzak hala defendatua; Europar Batasunak
‎EUSTAT]. Jendearen ustez, AHTren asmo bakarra orain arteko eredua berrekoiztea da. Ez da egia kultura ekonomiko neoliberal batean Estatuak bere konpetentziak galtzen dituela:
‎Interes ekonomikoak eta gizarte ereduak jokoan daudenean ordea, erabakiak eliteek hartzen dituzte, herriaren nahiaren gainetik eta inposaketaz. Eztabaida duela bi urte bukatu zela esaten dute orain lotsagabeki, baina eztabaida ez da sekula izan, ezta eztabaidatzeko asmorik ere[?] Guk AHTren kontra egitean eztabaida zabala sustatu nahi dugu. Eredu soziala, ingurumen nahiz ekonomia eredua lantzen ari gara.
‎Jendaurreko komunikazioari egoki aurre egiteko komunikatzaileak norberarenganako konfiantza eta herstura gutxitzeko abilezia psikologiko batzuk izan behar ditu. Abilezia hauen identifikazioa eta garapena, orain arteko formazio programetatik kanpo geratu bada ere, interpretazioa eta ahots teknikak uztartzea bezain garrantzitsua da.
‎Hala ere, badirudi ikasleak ez daudela inolaz ere trebatuta erronka honi aurre egiteko eta jendaurreko azalpenak egiteko. Harrigarria badirudi ere, orain arteko formazio itxian ez da kontuan izan edozein komunikatzailek ezagutu lituzkeen gutxiengo psikologikoak kamera edo mikrofono aurrean aritzeko.
‎35 «Eliztarrek, bai orain eta bai lehen ere, elizei zutik eusten edo berriak egiten lagundu izan dute; eta Erakunde publikoen diru-laguntza edo subentzioak ere izan dira berriak egiteko eta zaharrak txukuntzeko» (Aleman, 2008).
‎«El bulto o imagen de San Sebastián es propio y privativo de esta Ciudad y como tal dispone de él despóticamente cuando se ha de sacar en procesión o se ha de hacer alguna rogativa». Zergatik izan behar da orain Vatikanorena?
‎Bistan da, Plataformakook ez gaude ados parroko talde horrekin. Guk diogu antzineko parrokia lehen herri osoak osatzen zuela, eta orain herriaren ordezkari legitimo bakarrak udalak direla. Baina adibidea oso ongi dago ikusteko elizbarrutiko egia biribil horiek oso zalantzagarriak direla Elizaren baitan bertan ere.
‎Eliza gehienak, baselizak eta 206 artikuluarekin immatrikulatu diren ondasun guztiak itzuli egin behar zaizkie herriei, herrienak direlako. Herriek eta Nafarroako Instituzioek sostengatu egin behar dituzte, Iparraldean egiten den bezala; irekita eta zabalik egon behar dira herritarrek errespetu osoz erabiltzeko, historikoki erabili izan diren moduan, eta kultu lekuak kulturako erabili behar dira orain arte erabili diren gisan.
‎Artikulu honetan jorratuko dugun gaia hauxe da: zer gertatu den, eta zer gertatzen ari den Nafarroako milaka ondasunekin, orain arte immatrikulatu gabe zeuden eta orain, oso denbora laburrean, Eliza Katolikoaren jabego osora izatera pasatu direnekin, guk diogun moduan, kanpai bakar baten salneurriaren truke.
‎Artikulu honetan jorratuko dugun gaia hauxe da: zer gertatu den, eta zer gertatzen ari den Nafarroako milaka ondasunekin, orain arte immatrikulatu gabe zeuden eta orain , oso denbora laburrean, Eliza Katolikoaren jabego osora izatera pasatu direnekin, guk diogun moduan, kanpai bakar baten salneurriaren truke.
‎Gaurko ekitaldiaren hizpidea «Nafarroako Erlijio Tokiak norenak?» da, baina ni ez natzaio lotuko titulu horri, zeren gaur egun afera sakonagoa eta zabalagoa baita. Erlijio tokiekin hasi ginen, baina orain badakigu ildo beretik beste ondasun mota asko immatrikulatu egin direla. Eta oso inportantea da beste ondare horiek kontuan hartzea, zeren eztabaida beste maila batean kokaturik dago, eta Elizarendako maila hori askoz deserosoagoa da:
‎Altsasu, Burlata, Aranguren, Berriozar, Etxauri, Garinoain, Irurtzun, Leitza, Puiu, Uharte, Juslapeña Txulapain eta Arronitz), eta 2007ko abenduan Udal eta Kontseiluen Batzarra deitu zuten Burlatan. Batzar hartan Udal eta Kontseiluen Batzordea izendatzea erabaki zen, eta orain arte Nafarroako 117 udal eta kontseiluren atxikimendua lortu dute.
‎Nafarroako Parlamentutik orain arte lorturiko emaitza bakarra, 1998tik hona 206 artikuluarekin eginiko immatrikulazioen zerrenda da. Eta hau beste sorpresa bat izan da:
‎Agian, gaur beste argudio batzuk emango dizkigute, baina orain arte hauexek izan dira, laburbilduz, apezpikuak emandako sei arrazoi:
‎Berez, Estatuaren aldeko pribilegio horrek zentzua baduen edo ez eztabaida daiteke; dena den, Estatuak gizarte osoa ordezkatzen duen heinean, defenda daiteke gizartearen alde ondasunak inskribatzeko bide berezia egotea. Orain , bide berdina partikular baten aldekoa izateak ez du zentzurik.
‎Legitimazioa erakusteko titularrari ez zaio fede ona eskatzen; fede ona beharrezkoa izango da eskubidea eskuratzeko, erregistroan adierazitakoaz konfiantza izan duelako eskuratzaileak. Orain , fede ona zer den erabakitzeko, kontuan hartu behar da pertsonaren ezjakintasuna, baina baita ere informazioa lortzeko izan behar den arreta jarri duen edo ez. Alegia, berez ez da nahikoa Jabetza Erregistroak dioena sinestea besterik gabe, baizik eta higiezinaren benetako egoera jakiteko prestasuna izan behar da.
‎4 Jesus Altuna paleoantropologoak Ekaineko leize zuloez hartutako neurriek kritika zorrotzak sortu zituzten bere garaian; orain , oredea, hainbat leize zulotan, esaterako, Altamiran gauza bera egiten ari dira.
‎Egia da beste pentsamolde bat pizten hasia dela gure artean. Lehen zokora botatzen genituen mundu modernoko traste zaharrak (lisagailuak, nekazaritzako lanabesak, sukaldeko tresnak, kafe errotak, irratiak, iltzeak, giltzak, liburuak, kaxak, kutxak, ohe eta gau mahaiak, lanparak) orain garbitu eta gorde egiten ditugu, eta, leku publikoetan edo geure etxeetan jarri ere bai. Eta, zenbaitetan, azoka eta antikuarioetan erosten ditugu.
‎Garai batean ez bezala, orain badakigu edozein herritako ondarea mugatua dela, ez dela berdin mantentzen denbora pasatu ahala, eta funtsezko zatiren bat hondatuz gero, ez dela gauza bera izango. Ondare zibilari eta erlijiosoari buruzko gauzak eta pentsaera bera ere aldatu egin dira nabarmen.
‎Hala eta guztiz ere, oraindik zabarkeria eta axolagabekeria dezente dago euren buruak herrialde eta herri garatutzat dauzkatenen artean, nahiz eta orain egoera konpontzen ari dela ematen duen. Beste askoren artean, Madrilgo Museo Antropologikoa eta Etnologikoa, eta Donostiako San Telmo Museoa ditugu bi adibide adierazgarri.
2010
‎Otxandio; Ormaetxea 2008). Dena den, ezagutza datu berriagorik ez dugun arren (oroitu orain arte emandako datuak 2001ekoak direla), kale erabilera haziz doala jakin badakigu, Tolosako Udalak urtero egiten duen kale behaketari esker: 2004an, adibidez, erabilera gazteen artean (ia euskaldunak eta erdaldunak barne)% 62ra iritsi zen.
‎Gero eta gehiago nabaritzen dudana ezkontzena da, putada ikaragarria dira. Neure bizitzan ez naiz inoiz ezkontzetara joan eta orain hasi naiz, ez askotara, baina batera gonbidatzen zaituzte eta beste batera eta ezin da, hau odol ateratze bat da (E 4: Juan).
‎Azkeneko ezkontza orain dela urte eta erdi izan zen, dena den ez zuen gastu handiegirik suposatu. Bazkaria ezkontzen zirenek ordaindu zuten, oparirik ez nien egin, arropa oparitu zidaten.
‎Eta orain limosna jasotzera behartuta nago, ez dago eskubiderik (E 6: Emilio).
‎Nik agiri batzuk bidali nituen zenbat urte kotizatuta nituen jakiteko eta esan zidatena baino gutxiago nituela ikusi nuen. Gainera orain dela urteak hamar urterekin nahikoa zela pentsioa jasotzeko esan zidaten, baina dirudienez ez da horrela (E 6: Emilio).
‎Gero eta gehiago dira integrazioaren eta gizarte bazterkeriaren artean kokatzen diren pertsona eta taldeak. Ez dira baztertuak, orain arte ulertu dugun bezala, baina ezta integratu peto petoak ere. Horrela, zaurgarrituen kolektiboa osatzen dute, lehen gizartearen bi aldeek osatzen zuten errealitatearen artean kokatzen direnak alegia.
‎Era berean, urteak daramatza Oinarrizko Errenta jasotzen. Gizarte bazterkeria larriko testuinguru batetik dator, orain dela zazpi urte arte txabola batean bizi zen eta ez daki idazten eta irakurtzen. Hirugarrenik, Emilio (E 6), jubilatu arte enplegu eta soldata duinak izan dituen pertsona da.
‎Baina arazoa modu gordinago batean esaterik ere badago, adibidez, hauxe da faktua: euskal abertzale izatea oso txarto ikusia dago Frantziako eta Espainiako giro unibertsitari eta akademiko ia ia guztietan; oso txarto ikusia, ez pittin bat txarto, eta oso txarto ikusia bai lehen, bai orain eta, tamalez ia ziurtasun osoz, bai gero ere.
‎Eta berriz ere esango dut, ez ditut gauzak bere onetik atera nahi, ez dut orain eta hemen eztabaidatu nahi horrelakorik gertatu izan den Euskal Herriko unibertsitateetan azken hamarkadetan, ez, hauxe bakarrik da nire asmoa: seinalatzea euskal abertzaleek presio handi bat sentitu izan dugula gure gainean gure abertzaletasunaren kausaz.
‎In Euskadi/ Egin (urtekaria), Hernani: Orain ,, 1983ko tomoa, 164
‎–Iparraldearen Historia politikoa XVI. mendetik orainarte –. In Herria 2000 Eliza, 104 (1989), 12
‎Baina geroago itzuliko gara arazo honetara. Orain , ekin diezaiogun liburuaren azterketa labur bati.
‎Tamalez, orain ez dugu astirik geuk, hemen, eztabaida tekniko bati ekiteko, Euskal Herriaren Historia oso bati ekiterakoan ditugun zailtasun teknikoei (asko dira!) buruz jarduteko. Eta horrela, bost tomo horiek irakurtzeko gomendioa eginez, aurrera segituko dugu.
‎Ez dugu eman orain arte liburu horren izenburu osoa bere jatorrizko hizkuntzan. Hauxe da:
‎Oroimen aktiboaren oinarria prozesu berreraikitzaileak dira, eta prozesu horiek, era berean, aldaketak eta akatsak sor ditzaketen ezagutza eskemak dituzte oinarri. Roediger en (1996) iritziz, orain arteko ikerketek oroimenaren kantitatea eta zuzentasuna azpimarratu izan dute eta ez dituzte akatsak aztertu. Hala ere, orain dela urte batzuk (ikus Schacter, 1999) oroimen faltsuak sortzen dituzten akatsen izaera ezagutzeko interesa areagotu egin da eta, dudarik gabe, ikerketa lerro horren garapenak oroimenaren funtzionamenduaren ikuspuntu osoago bat ahalbidetzen du.
‎Roediger en (1996) iritziz, orain arteko ikerketek oroimenaren kantitatea eta zuzentasuna azpimarratu izan dute eta ez dituzte akatsak aztertu. Hala ere, orain dela urte batzuk (ikus Schacter, 1999) oroimen faltsuak sortzen dituzten akatsen izaera ezagutzeko interesa areagotu egin da eta, dudarik gabe, ikerketa lerro horren garapenak oroimenaren funtzionamenduaren ikuspuntu osoago bat ahalbidetzen du.
‎Haren doktrinaren eta pentsamoldearen adibide argia da Pugin bera katolizismora aldatu izana: «Kapera eder bat eraikitzen ari dira, orain ; uste osoa dut, bukatzen dutenean, aldatuko naizela».
‎Ekar ditzagun ideia horiek, orain , Bizkaiko Jaurerriko arkitektoen esparrura. Manuel Maria de Smith() arkitekto bilbotarra hartuko dugu adibide gisa.
‎Ilustrazioko espiritu arrazional eta kritikoa jaso duen XIX. mendeko arkitektoak klasizismoa gainditu nahi du. Antzinate klasikoko monumentuak arretaz aztertzen ditu, gotiko deitutako estilo barbaro hari balioa ematen dio eta iraganeko monumentu( orain historikoak eta artistikoak direnak) zaharberrituen eta zorroztasun zientifikoarekin kontserbatutakoen garrantzia aditzera ematen du.
‎Erakusketaren katalogoan, adituari analisi historiko eta artistikoa egitea erraztuko dion ikuspegia eskaini da, eta, gure ustez, abiapuntua ezarri da. Orain , abiapuntu horri jarraitu behar zaio.
‎Gaur egun hauek soilik jarraitzen dute zutik: Gizakundea komentua, orain Bizkaiko Eliz Museoa dena; eta Mesedeetako komentua, orain Bilborockerako berrerabiltzen dena. Gizonezkoen komentu guztiak desagertuta daude:
‎Gaur egun hauek soilik jarraitzen dute zutik: Gizakundea komentua, orain Bizkaiko Eliz Museoa dena; eta Mesedeetako komentua, orain Bilborockerako berrerabiltzen dena. Gizonezkoen komentu guztiak desagertuta daude:
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
orain 469 (3,09)
orai 3 (0,02)
Lehen forma
orain 417 (2,75)
Orain 49 (0,32)
orai 3 (0,02)
oain 2 (0,01)
orainarte 1 (0,01)
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
orain arte 175 (1,15)
orain ez 6 (0,04)
orain aipatu 5 (0,03)
orain ere 5 (0,03)
orain ezin 4 (0,03)
orain gutxi 4 (0,03)
orain ikusi 3 (0,02)
orain jakin 3 (0,02)
orain lan 3 (0,02)
orain Kongo 2 (0,01)
orain bat 2 (0,01)
orain bera 2 (0,01)
orain berandu 2 (0,01)
orain beste 2 (0,01)
orain bezala 2 (0,01)
orain egon 2 (0,01)
orain emakume 2 (0,01)
orain eurak 2 (0,01)
orain hasi 2 (0,01)
orain hemen 2 (0,01)
orain ia 2 (0,01)
orain jada 2 (0,01)
orain nabarmendu 2 (0,01)
orain ukan 2 (0,01)
orain #lamanada 1 (0,01)
orain Asteasu 1 (0,01)
orain Bilborock 1 (0,01)
orain Bizkaia 1 (0,01)
orain Donibane 1 (0,01)
orain Espainia 1 (0,01)
orain Kristo 1 (0,01)
orain Sortu 1 (0,01)
orain Tolosa 1 (0,01)
orain ageri 1 (0,01)
orain ahalegindu 1 (0,01)
orain aisialdi 1 (0,01)
orain amets 1 (0,01)
orain antropologia 1 (0,01)
orain ari 1 (0,01)
orain ariketa 1 (0,01)
orain askatasun 1 (0,01)
orain aspektu 1 (0,01)
orain atrapatu 1 (0,01)
orain aurkitu 1 (0,01)
orain azaldu 1 (0,01)
orain bai 1 (0,01)
orain baina 1 (0,01)
orain baino 1 (0,01)
orain bakarrik 1 (0,01)
orain berak 1 (0,01)
orain berri 1 (0,01)
orain bezalako 1 (0,01)
orain bezalatsu 1 (0,01)
orain bi 1 (0,01)
orain biktima 1 (0,01)
orain bitxi 1 (0,01)
orain bost 1 (0,01)
orain ebaki 1 (0,01)
orain egin 1 (0,01)
orain egoera 1 (0,01)
orain eman 1 (0,01)
orain eraiki 1 (0,01)
orain esku 1 (0,01)
orain eskuinalde 1 (0,01)
orain eskuz 1 (0,01)
orain familia 1 (0,01)
orain garatu 1 (0,01)
orain garbitu 1 (0,01)
orain gero 1 (0,01)
orain gertatu 1 (0,01)
orain gu 1 (0,01)
orain gustura 1 (0,01)
orain haiek 1 (0,01)
orain handitu 1 (0,01)
orain hasiera 1 (0,01)
orain hau 1 (0,01)
orain herri 1 (0,01)
orain hiri 1 (0,01)
orain historia 1 (0,01)
orain historiko 1 (0,01)
orain hogeita 1 (0,01)
orain ikusmiran 1 (0,01)
orain inoizko 1 (0,01)
orain intriga 1 (0,01)
Konbinazioak (3 lema)
orain arte egin 10 (0,07)
orain arte ez 7 (0,05)
orain arte ikerketa 6 (0,04)
orain arte aipatu 4 (0,03)
orain arte azaldu 4 (0,03)
orain arte bezala 4 (0,03)
orain arte erabili 4 (0,03)
orain arte lortu 4 (0,03)
orain arte aztertu 3 (0,02)
orain arte ezagutu 3 (0,02)
orain gutxi arte 3 (0,02)
orain arte agertu 2 (0,01)
orain arte bertsolaritza 2 (0,01)
orain arte bildu 2 (0,01)
orain arte bizi 2 (0,01)
orain arte eman 2 (0,01)
orain arte etxebizitza 2 (0,01)
orain arte euskara 2 (0,01)
orain arte ezezagun 2 (0,01)
orain arte formazio 2 (0,01)
orain arte gai 2 (0,01)
orain arte ikusi 2 (0,01)
orain arte komunikazio 2 (0,01)
orain arte kontsentsu 2 (0,01)
orain arte kontu 2 (0,01)
orain ez egon 2 (0,01)
orain ezin ukan 2 (0,01)
orain Kongo errepublika 2 (0,01)
orain #lamanada biktima 1 (0,01)
orain aipatu arazo 1 (0,01)
orain aipatu egoera 1 (0,01)
orain aipatu kontu 1 (0,01)
orain aisialdi hezitzaile 1 (0,01)
orain antropologia fisiko 1 (0,01)
orain arte abstraktu 1 (0,01)
orain arte adierazpen 1 (0,01)
orain arte ADR 1 (0,01)
orain arte albiste 1 (0,01)
orain arte aldaketa 1 (0,01)
orain arte aldizkari 1 (0,01)
orain arte analizatu 1 (0,01)
orain arte arratoi 1 (0,01)
orain arte artikulu 1 (0,01)
orain arte aurre 1 (0,01)
orain arte azterketa 1 (0,01)
orain arte baieztatu 1 (0,01)
orain arte baino 1 (0,01)
orain arte baztertu 1 (0,01)
orain arte behintzat 1 (0,01)
orain arte bertzelako 1 (0,01)
orain arte bilakabide 1 (0,01)
orain arte bilketa 1 (0,01)
orain arte definitu 1 (0,01)
orain arte dialektologia 1 (0,01)
orain arte egoera 1 (0,01)
orain arte egon 1 (0,01)
orain arte enpresa 1 (0,01)
orain arte eredu 1 (0,01)
orain arte estatu 1 (0,01)
orain arte ezagun 1 (0,01)
orain arte fiskaltza 1 (0,01)
orain arte frogatu 1 (0,01)
orain arte futbol 1 (0,01)
orain arte gertatu 1 (0,01)
orain arte guzti 1 (0,01)
orain arte halako 1 (0,01)
orain arte hauexek 1 (0,01)
orain arte hedabide 1 (0,01)
orain arte historia 1 (0,01)
orain arte historiografia 1 (0,01)
orain arte hizkera 1 (0,01)
orain arte horrela 1 (0,01)
orain arte ikertu 1 (0,01)
orain arte ikuspegi 1 (0,01)
orain arte immatrikulatu 1 (0,01)
orain arte instituzio 1 (0,01)
orain arte ipar 1 (0,01)
orain arte jakintza 1 (0,01)
orain arte jorratu 1 (0,01)
orain arte jurisprudentzia 1 (0,01)
orain arte konpondu 1 (0,01)
orain arte kontenplatu 1 (0,01)
orain arte kopuru 1 (0,01)
orain arte kultura 1 (0,01)
orain arte langileria 1 (0,01)
orain arte liburu 1 (0,01)
orain arte literatura 1 (0,01)
orain arte lotu 1 (0,01)
orain arte Nafarroa 1 (0,01)
orain arte nagusitu 1 (0,01)
orain arte oharkabe 1 (0,01)
orain arte ohitura 1 (0,01)
orain arte ondorio 1 (0,01)
orain arte osatu 1 (0,01)
orain arte pentsaezin 1 (0,01)
orain arte plazaratu 1 (0,01)
orain arte proposatu 1 (0,01)
orain arte soldata 1 (0,01)
orain arte ulertu 1 (0,01)
orain arte zigor 1 (0,01)
orain askatasun erlatibo 1 (0,01)
orain aspektu kritiko 1 (0,01)
orain Asteasu artxibo 1 (0,01)
orain atrapatu ez 1 (0,01)
orain bai gari 1 (0,01)
orain baina xede 1 (0,01)
orain baino gehiago 1 (0,01)
orain bat gehiago 1 (0,01)
orain bera utzi 1 (0,01)
orain berak hiri 1 (0,01)
orain beste mantxa 1 (0,01)
orain beste ukan 1 (0,01)
orain bezala egon 1 (0,01)
orain bezala gero 1 (0,01)
orain bezalako tesi 1 (0,01)
orain bi urte 1 (0,01)
orain Bilborock berrerabili 1 (0,01)
orain Bizkaia eliza 1 (0,01)
orain bost aldiz 1 (0,01)
orain ebaki erraztasun 1 (0,01)
orain egoera konpondu 1 (0,01)
orain egon egoera 1 (0,01)
orain egon parentesi 1 (0,01)
orain emakume egoera 1 (0,01)
orain eman ari 1 (0,01)
orain ere egon 1 (0,01)
orain ere esan 1 (0,01)
orain ere gauza 1 (0,01)
orain ere mantendu 1 (0,01)
orain esku eduki 1 (0,01)
orain eskuinalde argitu 1 (0,01)
orain eskuz idatzi 1 (0,01)
orain Espainia legegile 1 (0,01)
orain eurak gai 1 (0,01)
orain eurak hizkuntza 1 (0,01)
orain ez bezala 1 (0,01)
orain ez ukan 1 (0,01)
orain ezin aztertu 1 (0,01)
orain ezin esan 1 (0,01)
orain gertatu ondorengo 1 (0,01)
orain gu irakurketa 1 (0,01)
orain gustura egon 1 (0,01)
orain haiek hura 1 (0,01)
orain handitu egin 1 (0,01)
orain hasi euskara 1 (0,01)
orain hau segida 1 (0,01)
orain hemen nola 1 (0,01)
orain hemen planteatu 1 (0,01)
orain herri ordezkari 1 (0,01)
orain hiri espazio 1 (0,01)
orain historia bera 1 (0,01)
orain hogeita bat 1 (0,01)
orain ia beti 1 (0,01)
orain ikusmiran ukan 1 (0,01)
orain inoizko euskaldun 1 (0,01)
orain intriga gehiago 1 (0,01)
orain jada ezarri 1 (0,01)
orain jada sortu 1 (0,01)
orain jakin edozein 1 (0,01)
orain jakin ildo 1 (0,01)
orain Kristo haragitu 1 (0,01)
orain lan aurre 1 (0,01)
orain lan egin 1 (0,01)
orain lan egon 1 (0,01)
orain nabarmendu aurrerapauso 1 (0,01)
orain nabarmendu egin 1 (0,01)
orain Sortu koalizio 1 (0,01)
orain ukan bizitza 1 (0,01)
orain ukan emakume 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia