2000
|
|
esan nahi du, eta ez. Habermas en lanetan bezala? , argudio
|
onenetan
oinarritutako adostasunaren bila ibili?.
|
|
Bizkaitarren kontsumo ohiturak ikusita, telebistagintza publikoaren aldeko hautua (%55, 8) eta ETBren eskaintzari emaniko erantzun
|
ona
(gehien bat ETB2ren kasuan: %20, 9) aipa daitezke.
|
|
albistegiko taldeari dirulaguntza emateko asmoa izan zuen, egunero zazpi minutuko euskarazko bertako saioa bultzatzeko, 1992an sortu eta lau pertsonak bakarrik antolatzendutena29 Diogun France 3 Euskal Herriko eta. Iparraldearen Orena? emanaldikotaldeek harreman
|
onak
mantentzen dituztela eta batzuetan irudiak zein informazioatrukatzen dituztela elkarrekin.
|
|
hemen agertzen da nabarmenen egunkari abertzaleen eta erregionalista edomadrildarren arteko aldea. Bigarren multzoarentzat (hemendik SUD OUEST kanpoanutzirik) Euskal Herria Hegoaldeko lau lurraldeek osatzen dute, kasurik
|
onenean
ere.Lurralde penintsularrei emandako espazioa Euskal Herriari emandakoaren %93tikgora baitago guztietan, leku gutxi eginez bai Iparraldeari (ikusi dugun legez) baiEuskal Herria bere osotasunean hartzen duen ikuspegiari ere. Egunkari abertzaleetan, ordea, Hegoaldeak ez du agortzen Euskal Herriko errealitatea, baina bistan da aldenabarmenak daudela beren artean.
|
|
...edo enpresa motak bereiz daitezke, beraz.Alde batetik, Estatu edo nazioarteko merkatuetarako diharduten enpresa talde estatalak, Prisa, Telefonica, Hachette edo Vivendi/ Canal Plus bezalakoak, zeinentzat EuskalHerria (hobeto esanda, Hego Euskal Herria Espainiar Estatuan eta Ipar Euskal HerriaFrantziarrean) Estatu edo nazioarte mailako estrategia nagusietara makurtutakoerrealitate bat den, kasurik
|
onenean
. Talde hauek Euskal Herrian duten presentzia, Estatu mailako komunikabideen bitartekoa da bereziki.
|
|
Espainiako lurralde administrazio konstituzionala
|
ontzat
hartzen duen prentsaautonomiazalarena dugu hurrengo kasua.
|
|
Bereziki Estatu Nazioetan, demokrazia dominazio tresna huts bihurtzen da; hauteskunde sistemak, ordezkapen sistemak eta ebazpen sistemak ito egiten duteherrien eta gizabanakoen borondatea, sistema osoa inbutu handi bihurtuz. Demokrazia
|
ona
da demokratizazio prozesua eragozten badu; eta hemen ere, Espainiakokasua paradigmatikoa da, Perukoa edo Turkiakoa bezalatsu. Ordezkapen sistemak, alegia, gehiengo/ gutxiengoen sistemaren arabera mugitzen dena sistemak, eskubideen menpekoa izan behar du beti, eta ez alderantziz, Espainiako kasuanagertzen zaigun bezala.
|
|
Unibertsitateek ez dute batere ordaintzen eta beste erabiltzaileekordaintzen dutena, kostuaren zati bat besterik ez da. Hala ere, dirudienez telekomunikazio konpainientzat oso negozio
|
ona
da Internet. Internet bi saretan banatzeaz erehitz egiten da, bata publikoa eta bestea ordaindu beharrekoa:
|
|
Internet Asmoak geroeta garbiago daude. Garai bateko informaziorako superautobideak, zeinek oso azpiegitura garestia erabiltzen baitzuten (estatuek borondate
|
onez
ordainduta), informazioa garraiatzeko eta erabateko komunikazioa ezartzeko omen ziren. Baina superautobideak supermerkatu bihurtzen ari dira.
|
|
Elkarteko kideen esanetan, datu zehatzak eskuratzea zaila badaere,, egunero 400 bat bider inguru erakusten da dokumentu hau? (Alaña, 2000). Horien artean, esanguratsuena, dudarik gabe, hiritartasunari dagokion eskubide gorentzat jotzen den bozkatze garaian ere jada ENA erabili izana izatea da, azken hauteskunde europarretan gertatu den bezala (Euskaldunon Egunkaria,). Onarpen bidean, orain arte zortzi udalek agiria
|
ontzat
eman dute ofizialki identifikatzeko prozeduretan. Berriki, euskara eta ENAren erabilera tarteko auzitaratutakokasuan, epaiak agiria balekotzat jo du pertsonak identifikatzeko.
|
|
Hala erakustendigu behin eta berriro nazionalitate bikoitza duten pertsonen jarduerak, bai EuskalHerrian, eta bai, beste testuinguru batzuetan, inmigrazioaren inguruko ikerketa lanek ere azaltzen dutenez. Instrumentalizazioa, ordea, ez da beti begi
|
onez
ikusten. Ezta estatua nolabait kolokan jartzen duten ekimenak ere.
|
|
Horienustez, merkatuko, esku ikustezina? da baliabide ekonomikoak banatzeko mekanismorik
|
onena
. Beraz, ekonomialari horien arabera, kontsumitzailearen subiranotasuna merkatu ekonomian bakarrik errespetatzen da.
|
|
(Frantziako) Pentsamendu iraultzaile politikoaren lorpen erraldoia(
|
onerako
edo txarrerako) gobernua borondate demokratikoaren agerpentzat azaltzea izan zen, etapopuluaren eta estatuaren, subiranoa zen aldetik, arteko identifikazioa.
|
|
Baina Suediak ez zuen indarra erabili. Eta, 1905az geroztik, NorvegiaErresuma Askatua da, eta Suediarekin harreman
|
onetan
bizi da.
|
|
Aurrez aurre ditugun estatuekin, nahiko gauza zailada hori. Dena den, gure ustez, horrelako prozesu batek ez dauka atzerapausorik.Garai batean euskal herritar askok esan zuten Euskal Herrian zeuden eskola nazionalak ez zituztela begi
|
onez
ikusten, eta beren ikastola propioak antolatu zituzten.Urteak pasatu dira, eta marko arrotz batetik datozen erakundeek subentzionatu egiten dituzte ikastolak gaur egun. Bide praktikoen bitartez ematen diren pausoak, berehorretan gelditzen dira. Bai Madril eta bai Paris guk hartutako erabakiak errespetatzera behartu behar genituzke.
|
|
Guk onartzen badugu, Erkidego Autonomikoan, eta zuek onartzenbaduzue, Nafarroan, organo komun bat egin dezakegu, eta organo horrek hartukoditu zuek eta guk adostutako gaiak. Hori nafarrei planteatuz gero, eta nafarrek horionerako izango dela ikusten baldin badute, guk Erkidego Autonomoan horrekemaitza
|
onak
ematen dituela demostratu izan dugulako, ez ote lukete onartuko. Iparraldean, berriz, kontzientzia mailako lan oso gogorra egin behar da. Ikusaraziegin behar zaie, euskalduna izateak zer esan nahi duen.
|
|
Eta horrez gain, Departamenduaren eskakizuna bultzatu behar dugu, bertako jendeak tresna propioekinemaitza hobeak lortzen direla ikus dezan. Gainera, nafarrekin osatu dugun organokomunak emaitza
|
onak
ematen dituela ikusten badute, gureganako desioa piztukozaie pixkanaka.
|
|
Bulkadaaseko duen identifikaziorik ez dagoela,, gozamenaren plusak identifikazioari ihesegiten diola, subjektuarentzat identifikazioa, gozamenaren plus" horrekin topoegitea ekiditeko bitartekoa besterik ez dela, hori guztia ezagutzeak bihurtzen duInkontzientearen atezain. Subjektua fantasma besterik ez den errealitatera egokitzea ez da analistaren egitekoa, ezta harengan atseginaren printzipioaren funtzionamendua bere
|
onera
ekartzea ere, hots, arauketa psikikoa ziurtatzea. Analista ez daerrealitatearen printzipioaren ordezkari ere, printzipio hori atseginaren printzipioariporrot eginarazten diona ekiditeko zirkuitua besterik ez den heinean.
|
|
Bizirik dagoen gorputzak benetan bizirik dagoelaerakutsi behar du: begiek distiratzen dute, tonu muskularra
|
ona
da, larruazalakkolore bizia du, gorputza bero dago. Eta hori guztia gertatzen da sakon arnastendenean?
|
|
Nahaste neurotikoguztiak, gizabanakoak bere burua eta inguruaren arteko orekari eusteko etaaurkitzeko gaitasun ezagatik gertatzen dira. Neurosiaren bidez gizabanakoak bereburua mundu erasotzailetik babesten du, eta hori da egoerari aurre egiteko hartzenduen biderik
|
onena
. Honela, autorregulazio zentzuari eta orekari eusten saiatzenda, berak zorte gabeko irizten dion egoerari aurre egiteko.
|
|
Gaur egun, Psikologia Humanistari dagokionez, agian Rogers-en Terapiarekinbatera, Gestalt Terapia dugu erabilgarri eta ezagunetarikoa. Korronte mota honekmetodo terapeutiko gisa harrera nahiko
|
ona
izan du psikoterapeuten artean.
|
|
Fritz ekiko harremana
|
ona
izan ez zen arren, Laura-rekikoa berriz iraunkor etaoparoa izan zen.
|
|
Beraz, inguruko egoeren aldaketetara itsua den nortasunarendinamika zurruneko atalak bilaka daitezke. Barne Ereduak zenbat eta egokiago etazehatzago izan, haietan oinarritutako portaera hainbat eta egokituagoa izango delakontuan harturik, erraza da ikustea, haurtzaroan finkatutako eta garai bateanegokitzapenerako
|
ona
izan daitekeen atxikimendu mota batek, traba egin dezaiokeela gizabanakoaren ondorengo garaietako adaptazioari.
|
|
Atxikimenduaren helburu orokorra segurtasuna lortzea da. Atxikimendu irudiekin erlazio
|
onak
izateak, segurtasun sentimendua, haren gertutasuna izatekoportaera batzuk, eta beharrezkoa izanez gero, bere disponibilitatea agertuko duelaaldarrikatzen duen eredu mentala inplikatzen ditu.
|
|
Bere buruez irudi positiboa dute, eta besteeznegatiboa. Intimitatea ekiditen dute eta atxikimendu sistema desaktibatzen duteberen buruez duten irudi
|
ona
mantentzearren.
|
|
Dirudienez, Bowlby kfamilia osoaren terapiak egiten zituela ulertu zuen Bell-ek, pazientearen banakakotratamenduan ahalik eta gutxien interferi zezan lortzeko familia noizean behinikusi ordez. Ideia
|
ona
iruditu zitzaion, eta Estatu Batuetara itzultzean, familiakentrebistatzen eta tratatzen hasi zen, emaitza ezin hobeak lortuz. Hurbilketa berriharen hedatzaile nagusienetakoa bihurtu zen Bell Estatu Batuetan; Familia Terapiari buruzko ehunka ikastaro eman zituen 1956 eta 1961 urteen artean.Azken urte honetan argitaratu zuen Family Group Therapy (geroago, modulaburtuan argitaratu zen Family Process aldizkarian, Bell, 1967), eta EEBBetakoFamilia Terapiaren garapenaren oinarrietako bat izan zen.
|
|
Guztiak psikoanalisitik zetozen eta bi teorizazioakelkarlotzen ahalegindu ziren. Beraien ekarpenik nagusiena eskola ezberdinentekniken bateratzean zentratu zen, Bowen eta Nagy renetik hasi eta Minuchin, Haley, Watzlawick et Selvini reneraino, denek alde
|
onak
zituztela eta eskluienteakez zirela adieraziz, guztiz kontrakoa baizik. Adibide egoki bat Salen eta Seywert en Norabide anitzeko ikuspegia Familia Terapian.
|
|
Lehenik eta behin, Familia Terapian emaitza
|
onak
lortzeko ez da erabat etaderrigorrez noraezekoa dotrina joera bakar bati, ongi zedarrituriko metodoterapeutiko bakar bati jarraitzea, ikuspegi, garbizale, batetik.
|
|
Verhulst, J. eta Heiman, J. (1988): . A systems perspective
|
on
sexual desire?. In S.R. Leiblum eta R.
|
|
Egile hauek 1905ean kokatzen dute talde psikoterapiaren hasiera. Garai hartanPratt (1905) ikastaro batzuk egiten hasi zen tuberkulosiak jotako gaixo taldeetan.Sugestioaren bidez pazienteek
|
onera
egingo zutelakoan, erregimena betetzea zenhelburua.
|
|
Alkoholiko ohia, berriz, alkoholikoa bere
|
onera
ekarriz ateratzen da onuradun, eta alkoholerako joerak berriro lantzen ditu, alkohola uztearen jarrerak birsendotuz.
|
|
Horiek guztiak eta zenbait gehiago esan genezake Txillardegiri buruz. Ezagutzenez dutenek, etsaiak izan zein lagunak izan, txarrerako aurrenek eta
|
onerako
hurrenek, handiesten dute. Etsaien ustez Txillardegi borroka armatuaren Txerren Handia da: ETAren sortzaileetarikoa eta abertzaletasun garaikidearen aitabitxia.
|
|
Omenezko lan ez akademiko honetan, esker
|
oneko
aitorpen pertsonala adierazten da, egindako lanez gain, pertsona gutxi batzuen balioa bizi osoko koherentzian dagoelakokonbentzimendutik idatzita. Txillardegiren bi alderdi azpimarratu nahi izan dira, egilearengan izan duten eragin praktikoagatik.
|
|
Horregatik, bihotzezopa diot, itxuraz opa behar ez niokeena: bizi bedi luzaro orain arte bezala, aitorpenofizialik gabe, kontsentsu euskaldun berria finkatu arte bederen, hori berori zuzendabilela adieraziko duen seinalerik
|
onena
izango baita.
|
|
Ez soilik ideiengatik, baita haren lanen irakurraldietan izandakoatseginagatik ere. Horren froga nabaria da, duela hogeita piku urte Euskal Idazleakgaur libururako Joan Mari Torrealdaik egindako inkestan parte hartu genuenok orduanemandako iritzia, ez baikenuen alferrik Txillardegi bera aukeratu gure idazle onenenarteko
|
onentzat
, izen handiko beste askoren aurretik.
|
|
Kondaira mitiko bat entzutean, gehienetan, berehala ezagutzen dugu zer tipokoaden eta zelan bururatuko den; bakar batzuetan soilik aurkitzen ditugu garrantzizkoaldaketak, baina handiak direnean, gerta liteke deusik ez ulertzea, haria galduta etahapax baten aurrean gaudela uste izatea. Eulaliren ahotik horrelako batzuk aditzekozori
|
ona
izan dut, hari esker pausatu bainion galdera neure buruari. Laburturik emangoditut haren kontu zenbait, gero tradizioarekin alderatzeko.
|
|
Zeberioko laminaren asmoa ez da
|
ona
, hilari bota zion kapa, sarea arrainaribezala, harrapatzeko asmoz. Eta arima zertarako behar zuen zuzen ez badakigu ere, segur da ez zuela hartaz gauza onik egingo.
|
|
Orozkon, laminak ez du ezer eraman nahi. Gizakatuak bai ostu gura zuen gorpua, baina ez du ematen horretarako estali zuela sobrekamaz; eta pertsonaiaren famak eta ingurugiroak xede onik iragartzen ez duten arren, intxaur barruko sobrekamak esanahi baikorrari indarra ematen dio, dudarik gabe, horrelako oihal ederrak
|
onerakoak
izaten baitira Europako tradizioan: Mari Errauskinekprintzearen dantzaldira joateko jantzi zituen soineko miresgarriak intxaur oskol bateansartuta ekartzen zizkion amabitxi maitagarriak.
|
|
Kulturaren bi izariak? ...skal kultura aipatuz, ez euskarari soilik dagokionean, baizik norbanakoak edo Herri batek naturaren gainean biltzen duen guztia adierazteko.Guztiz bat nator Txillardegik garai hartan adierazitakoekin, baina hizkuntza, gizakiaeta kultura kontzeptuetan azken urte hauetan produkzio handia egin du gizarteak, ezbeti norabide berean, eta uste dut, euskaldunok argiago ikus dezakegula gurean gauregun zein
|
den
onena.
|
|
Bi adar horietatik enborra sortuz, arbola, biek duten
|
onena
aprobetxatuz, Sabinoren asmoa eta Arturoren azterketak oinarri hartuta, egitasmo sendo eta zehaztu bat lordezakegu gaur egun. Nire ustez, oraingoan, Sabinoren asmoa eta sua ametsetatik errealitatera bihurtuko baditugu, geure kultur arloa Campionek jorratutako parametroetanantolatu dugu. Horretan ari garela uste dut honezkero, baina inoiz ez da gehiegi proiektu baten egitura nagusiak berrikustea, gaurko bizitzaren bilakaeran ditugunbaliabide ugaritasunaz baliatuz eta aberastuz.
|
|
Eginkizun horretan herrialde bakoitzekoek nola jokatu zuten,
|
onen
edo gaizkileenbandoan jartzea, ez da inportanteena. Futboleko emanaldietan ere jokaldi eztabaidagarriak izaten dira.
|
|
–Erlijiozkoa daberez gizonaren hutsunea?, ondorioztatuko du Leturiak. Bi alde
|
on
ikusten dizkioLeturiak erlijioari. Bat:
|
|
lanean: ?
|
Ona
nola ezagutu nuen [Tx.]. Saribanaketa batean zen, eta sarituetako lan batek etzuen oso ongi artzen norbaitenfilosofia:
|
|
Dena dela, an altxa zitzaigun Txillardegi. Laburki eta funtsez adierazi zigun etzuela
|
ontzat
artzen sarituareniritzia, baita zergatik etzuen artzen ere?. Zorionez, Mitxelena-k ahaztuxea zuen pasadizoa, E, tar Y k [Yon Etxaide] ederki jasoa dago Egan en (1/ 2, 1955, 64):
|
|
Existentzia propioa edukitzeko, aukeratubeharra dago zein izango den gure existentzia, aut aut. Bi existentzia molde hauek ezdira bat
|
ona
eta bestea gaiztoa. Biak dira onak eta biak dira eskasak.
|
|
Bi existentzia molde hauek ezdira bat ona eta bestea gaiztoa. Biak dira
|
onak
eta biak dira eskasak. Biek dituzte berenalde onak eta txarrak.
|
|
Biak dira onak eta biak dira eskasak. Biek dituzte berenalde
|
onak
eta txarrak. Gizaki estetikoak libertatea maite du oroz gain, ez du loturariketa uztarririk onartzen, etab. Bizimolde estetikoa egoan zentratua da, sentigarrian, plazerrean (erotikoan bezala, Mozarten musikaren laket artistikoan edo ikerketazientifiko baten plazerrean, etab.; zentzu negatiborik batere gabe, hortaz).
|
|
aipatzen du,, idazlan sakon eta aoxurigarria?. Eta gehitzen du: . Benetan arrigarria, tutik ere euskeraz etzekien Bilbotar gazte
|
onek
egunez egun dagienaurrerapena jakintza-gaiak euskeraz borobildurik? (Egan 1/ 2, 1955, 58).
|
|
Ortik negarrata narda. Ez du gutxi egin euskaldun berri
|
onek
bi lan auek idazten. Gure txaloa ba du?.
|
|
Baina Txillardegik ez duonela uste.
|
Onen
ustez, Sartre bakarrik izan zenuan Jainko ukatzaille. Besteak munduonen gaindiko Izaki guren bat aitortzen zuten.
|
|
Existenzialis teksiñismen erabakirik etzutela izan, eta orregatik beren bizitza erantzunik gabeko galderaitoa egin zutela. Au da, nere ustez, auzi
|
onen
giltza?.
|
|
Dena dela, pentsatzeko eta jokatzeko era hori ez da Txillardegiri edo beste inoribat batean otu zaion gauza, gizakiaren barruan sakonki errotutako lege estrukturalabaizik, eta zenbait apurtzaileri gauza bera gertatu zaiola baiezta dezakegu. Euskalnazionalismoaren hastapenetara jo ezkero. Txillardegik berak gomendatzen zuen ezzela politikoki
|
ona
abertzaleontzat gerraren etena onartzea, eta Sabino Arana Goiriren jokaera aztertuz, bien arteko paralelismoak (diferentzia nabarmenak badaudela, esan gabe doa) aurkituko ditugu.
|
|
Etsenplu gisa, nahikoa da ikustea noiz hasi diren euskararekikoikerketak, edo nolako presentzia homogeneoa eta eskasa duten gaur egungo unibertsitatearen mailan. Hala ere, joera baikorra bultzatu nahian, egoera honek badualderdi
|
on
bat: horrenbeste egiteko dagoenez, azterketa eta ikerlari askorenbeharra dago.
|
|
Ondorioen artean, orduko, paradigma? nagusien aldaketa (konduktismo erradikaletik moderatura bilakatuz, adibidez) eta ordezkapena (konduktismotik kognitibora pasatuz, adibidez) etsenplu
|
onak
dira. Orain ere hizkuntzarengarrantzia nabaria da, paradigma kognitibo erradikala formulatzerakoan, adibidez; baita komunikazioaren garrantzia ere, paradigma konduktista erradikaletikmoderatura bilakatzerakoan, adibidez.
|
|
Honen ondorio bat daaskotan aipatzen diren egungo diziplinanitzaren, diziplinartekotasunaren, edo diziplinazeharkotasunaren beharra, aztergai bakoitzaren inguruan, egungo zientziagintzan. Orokorki zein partikularki hartutako hizkuntzen aztergaiak nahiko etsenplu
|
onak
ematen dituzte hori ulertzeko; horrela sortu dira lehen aipatutako zenbaitdiziplina berri, beraien artean geroz eta lotura handiagorekin bilakatzen aridirenak: soziolinguistika, psikolinguistika, etab.; eta horrela gertatzen dira, baitaere, aditu eta ikerlari gehiago geroz eta jantziagoak egotea, modu anitz honetanorokorki zein partikularki hartutako hizkuntzak aztertzean.
|
|
Teoria honetan sartzen diren ereduteorikoen artean, batek esaten du gizabanakoen kognizioak sortzen dituela ezagutzak, eta ezagutzekin batera baita errealitateak ere; bestalde, kognizioa zenbaitmodulu edo azpikognizio berezirekin osatuta egongo da, adibidez: modulu linguistikoa edo hizkuntzarekikoa, modulu soziala, sen
|
oneko
modulua, etab.; gauregunean ondoen ezagutzen dena modulu linguistikoaren estruktura eta funtzionamendua denez, ezagutza linguistikoa eredu analogiko bihurtu da, beste edozeinezagutza mota nolakoa izan eta azter daitekeen ikusteko. Honen irudia ondokoada:
|
|
Goizeko bederatziak dira, artega nago: estresa, lana, erantzukizunak, eta min hori... Harrera
|
ona
egin ondoren, bulego atsegin horretara sartzeko esan didate. Neurehomeopataren aurrean eseri naiz.
|
|
Z/ belatxe/ Zan e alau e// kantara sar batau// tan belatxen// oin belak amen dabiltzes// be lenaubelia emen gitx ikuste san// belak an ote sien// b6no// ori ixen da sasoya// solluben ardidxe taganadu askon danian// beliak
|
ona
et6r biarrik esteu euki// se bertan eukitxen deude dxatenta// boin solluben estau eser// ara belatxera dxoan// total peligru andidxe on!// baya totalekopeltgrue// iños dxoanas// esk6lia galdute be// belabidxek 6te sien an esta?// taixe abidxek6isteko//
|
|
–Belatxe, an e halako e, harrobi zahar bat dago, eta han Belatxen, orain beleak hemendabiltza, baina lehenago belea hemen gutxi ikusten zen, beleak han egoten ziren, beno, hori izan da sasoia, Solluben ardia eta ganadu asko egon denean, beleak
|
ona
etorribeharrik ez du eduki, ze bertan edukitzen dute jaten eta, bada orain Solluben ez dagoezer, hara Belatxera joan, guztiz arrisku handia egon!, baina guztizko arriskua, inoiz joannaiz, eskola galduta ere, bele habiak egoten ziren han, ezta?, eta huraxe habia hartzeko?
|
|
belliak
|
ona
et6rl biarrik eslteuleuki// selbertan eulkitxen deude ldxalten ta//
|
|
belliak
|
ona
et6rl biarrik eslteuleuki// selbertan eulkitxen deude ldxalten ta//
|
|
neska txikerralagun andidxetxakur
|
ona
|
|
leku
|
ona
|
|
[beliak
|
ona
etor biarrik] [esteueuki]// [sebertan eukitxen deude] [dxaten ta]//
|
|
Agiriak Euskal Herriko eta Kataluniako Diozesietarako balio behar zuen. Neurri
|
on
batean etanabarmenkeria handiren batean jausten ez baziren, tokian tokiko elizgizonek zeresanhandia izan zezaketen ondoko praxi bilakaeran, elizetako bizitza arruntean behinikbehin.
|
|
Euskararen eliz erabilpenerako debeku eta arauak ez ziren izan legeria edo Administrazioko gertakariak bakarrik; gizartera ere jaitsi zen haien eragina, eta haiek zegozkien agintari eta herritarrek,
|
onerako
nahiz txarrerako aintzakotzat hartu behar izanzituzten. Horregatik, galdetzekoa da zein izan zen, haien aurrean, herri eta elizetakoburubidea, pertsonala eta instituzionala.
|
|
Kronikari modura, betiere euskararen debekuaren kontzientzia ernea erakusten duNarbaitzak, lehenengo unean eta berehalako asteetan; alde horretatik, bere azalpenenhoztasunean ere, informazio zerbitzu
|
ona
bete zuen, garaiko kronika ofizial bateanesan zezakeena azalduz, eta, horrela, ondoko kronikariari egiteko bera samurtuz.Hizkuntzarekikoak, albistea errepikatuz ere, beti inolako iruzkinik gabe eman ohi ditu.Gizon kritiko eta zorrotz modura gogoratzen dute ezagunek Narbaitza.
|
|
I, 521). , KantabriakoProbintziak XX. mendean izan duen tokiko kronikari
|
onena
izan da Amundarain, etaharritzekoa gertatzen da batez ere Arantzazun utzi duen albiste harrobia. Berri emailemodura, fidagarritasun osokoa da Amundarain.
|
|
Urte horren amaierarako urak beren arrora edo biltzen ari zirela dirudi, zerenAtotxan bertan eta Donostiako Artzain
|
Onaren
elizan bederatziurren bikoitzak emanbaitziren (1940ko azaroan), bata euskaraz eta bestea erdaraz, Lizarralde kronikariakdioenez, eta hurrengo urteko data beretan berdin egin zen (Cronica: I,, 529, 530, 556).
|
|
El primero por las tardes en castellano; el segundo en vasco por lasmañanas. [Artzain
|
Ona
,].
|
|
[...]. El P. Lasa comienza el novenario de dnimasen vascuence en el Buen Pastor [Artzain
|
Ona
,/ 02].
|
|
Horregatik, M. Miguel Gomez Apezpikuak berretsi baizik ez zuen egin lehendiketa aspaldidanik ezaguna zena, ondoko arau hau
|
ontzat
ematean (Miguel Gomez 1885: 32):
|
|
Bereziki nabarmentzekoa da (hemen gutxi ikusi badugu ere), frankismoakeuskara laidotu eta berorri izen
|
ona
kentzeko esan eta egindako lana: hizkuntza horrekez zuen kulturarako balio, baina, badaezpada, alor horretatik kanpo uzteko ahal zirenerabaki guztiak hartu zituen Erregimenak.
|
|
Logikoa den moduan, Prozesaketa Linguistikoa testua idatzi den lengoaiarenmenpe dagoen prozesua da: Kalitate
|
oneko
prozesaketa linguistikoaren inplementazioasistemak edukiko dituen, irakurketa, arauen ezagupen mailakoaren araberakoa da.Aipatutako arauak zenbat eta definituago eta garatuago diren, hainbat eta fideltasunhandiagoa lortuko dugu azken irudikapenean.
|
|
Datu basearen unitateen kodifikazioa. PSOLA teknikak portaerarik
|
onenak
dituseinaleek beren arteko batze puntuetan baldintza batzuk betetzen dituztenean.Muga hauekin unitateen lorpen prozesua ia eskuz egin behar da, prozesua osoneketsua da eta askotan ez dakartza ondoriorik onenak. Hori dela eta, egokiaizaten da, kateatu aurretik datu basearen unitateetan prozesaketa bat egitea.Gehienetan, prozesaketa hau datu basearen garapenaren aldian egiten da, unitateak sintesi prozesurako prestatzeko.
|
|
Datu basearen unitateen kodifikazioa. PSOLA teknikak portaerarik onenak dituseinaleek beren arteko batze puntuetan baldintza batzuk betetzen dituztenean.Muga hauekin unitateen lorpen prozesua ia eskuz egin behar da, prozesua osoneketsua da eta askotan ez dakartza ondoriorik
|
onenak
. Hori dela eta, egokiaizaten da, kateatu aurretik datu basearen unitateetan prozesaketa bat egitea.Gehienetan, prozesaketa hau datu basearen garapenaren aldian egiten da, unitateak sintesi prozesurako prestatzeko.
|
|
Aukeraturiko gaian sartu baino lehen, bi ohartxo beharrezko ditudala iruditzen zait.Lehenengo eta behin, ene artikulu hau Jose Luis Alvarezi eskainiriko ahalegintxoa da; jakin baitakit hau bezalako aukera ez dudala beste behin ere izango, eta euskaltzalemoduan Txillardegirekin dudan zorra pixka bat arintzeko asmoz, hona hemen nireesker
|
oneko
idazkia.
|
|
Bigarren oharra irakurle sufrituari zor diot. Izan ere, ez baitakit ene gogo
|
ona
askiizango ote den itxurazko zerbait bururatzeko, kontuan izanik ez naizela ongi oroitzenazken artikulua noiz idatzi nuen.
|
|
Eta hegoaldeko euskaldunek ere, ba ote dakigu benetan zer egin nahi dugun geurehizkuntzarekin? Etxean, eskolan, lagunen artean eta, kasurik
|
onenean
, kalean ereeuskara erabiltzeko prest gaude; baina guretariko zenbatek irakurtzen du eguneroEgunkaria. Zenbatek jatetxeari edo dendari edota enpresari izena euskaraz ezartzen. Zein jatetxetan eskaintzen digute karta euskaraz?
|
|
Bestalde, bilakaera ekonomikoaz den bezainbatean, atarramentu
|
ona
atera zitzaion zinemari, batez ere lehenengo urteetan. 1958an, esaterako, irailetik abendurabitartean, eta behin zine batzordekideen bazkaria (595 pezeta) eta ohiko (langileen, soldatak?, argia, porteak, zergak) zein ezohiko gastuak ordaindu ondoren, 14.000pezetako irabaziak geratu ziren.
|
|
Eta produktuaren kalitate artistikoari dagokionez, esan beharrik ez dago, ez zengehien baloratzen zen arloa. Adibidez, 1958an Bruselako Esposizioak ehun bat zinehistorialari ospetsuren artean egindako galdeketaren emaitzen arabera zinemarenhistoriako
|
onenak
omen ziren hamar pelikuletatik (ik. Garcfa Escudero 1971, 141) batbera ere ez zen eskaini Aramaion.
|
|
Ricardo rekin batera ekonomia monetario baten erregimenik
|
onena
soilik bankumonetak erabiltzen dituena dela esan aurretik, oraingoz azken kontra argudio batierantzun behar zaio. Dudarik gabe metal preziatu batek, balioen patroi gisa onartuta, ez lioke erantzungo legisladorearen esperantzari, zeren gertakarien errealitateanmoneta baita, eta ez patroia, ondasun ekonomiko guztien, patroi gisa aukeratutakoondasuna barne?
|
|
aurrena pikatxatortilla eta tripotxak, ondoren arkume errea entsalada ugariarekin eta, menu beti berdina bukatzeko, mamia. Afari apala baina borondate
|
onekoa
, eta hiriburuan bizi nintzenez geroztik herrira itzultzeko izaten nuen aitzakia bakarrenetakoa; mahaikideetan, berriz, denetarik: urte batean gozogilearekin egokitu eta joan den mendeko konfiteroenlangintza azaldu zidan; hurrena herriko etnografoarekin, eta bertako harrespil etatrikuharrietan egiten ari ziren indusketen berri eman zidan.
|
|
Hau izan zela, besteaizan zela. Bakoitzak bere iritzia du baina, nik uste,
|
onena
bere horretan uztea dela. Hurajoan zen eta bakea, ez zaizu iruditzen?
|
|
–Kuartelera joan behar duk, Antton. Hemen ez zegok gauza
|
onik
, eta disgusturen bat izango diagu deskuidatuz gero.
|
|
–
|
Onerako
ala txarrerako?
|
|
–
|
Onerako
, noski, onerako. Liturgia bertako hizkuntzan egin ahal izatea eta, elizaherriari zabaltzea eta...
|
|
–Onerako, noski,
|
onerako
. Liturgia bertako hizkuntzan egin ahal izatea eta, elizaherriari zabaltzea eta...
|
|
Patxi hura, edo munduko arimarik garbiena zen, edo bestela Hollywoodekgaldutako aktorerik
|
onena
. Nahiago izaten dut ondo pentsatu, eta sinetsi egin nionhortaz, hobe baita gizon zintzo batekin zaudela uste izatea, hipokrita faltsu batekinbaino.
|
|
Gainerako kasuetan, elementu erkagarriak, kronologikoak, estadistikoak eta dokumentalak dauzka. Audio dokumentuen sartzea
|
ontzat
ematen da. Txostenak ondo burutzeko, behar beharrezkoak dira fonoteka eta artxibategia.
|
|
Pertsona batzuek jazarzaletasuna eta ausarkeria nahastu ohi dituzte. Elkarrizketa ez da jarraituzko borroka bat izan behar, kazetaria pixka bat jazarzale izatea
|
ona
den arren. Bestalde, lausengu eta balaku asko egitea, morrokokeria bezain txarra izan daiteke.
|
|
Azken puntu horiek kontuan hartuta eta esandakoa errespetatuta, irratiak nahi bezainbeste ahalegin egin dezake bere entzuleria handitzeko. Hori bai, produktu edo irratsaio
|
onak
lortzea ezinbestekoa dela aurretiaz jakinik; halaber, irrati estazioetako arduradunek jakitun egon behar dute entzuleen nahiak eta ohiturak ongi ezagutu behar direla.
|
|
Ezpainak higitu gabe ditugularik, bost bokaleak ebaki ahal ditugu mihiak bokal bakoitzari dagokion jarrera hartzen badu. Mihia garrantzizko giharrea da dikzio
|
ona
egiteko. Mihiaren abileziari eta arintasunari esker, ahoskera argia lortzen dugu.
|
|
Soinu batzuk ebakitzea asko kostatzen bazaigu, hots, ia ezinezko bihurtzen bazaizkigu; horrelakoetan,
|
onena
–hurbileko soinuetara, jotzea izaten da, ezpainak, mihia eta abar egokiro kokatzen saiatuz.
|
|
Hain zuzen, José M. Caminos irakasleak (1995) honetantxe dakusa kazetarien jardueraren koxka: , iturriek kazetariak behar dituzte, konfidentziak entzuleengana hel daitezen; eta kazetariek iturriak behar dituzte, informazio
|
onena
eman ahal izateko. Izan ere, informazio iturria kazetarien jardueraren gai garrantzizkoa bilakatzen da?.
|
|
Apika, hobe genuke leku hitzaz gain, beste hitz batzuk erabiltzea, zeren, toki fisikoa adierazteaz aparte, iturria pertsonak edo erakundeak ere izan baitaitezke. Nolanahi ere, Villafañé eta besteekin bat etorriz (1987), definizio
|
ona
da Moles ena, komunikazio prozesu bati baitagokio:
|
|
Ongi informatutako iturria edo iturri
|
ona
. Zehaztu ezin daitekeen iturria, baina informazioa berma dezakeena.
|
|
Oroimen
|
ona
izatea.
|
|
Ni, ordea, ez nintzateke hori esaten ausartuko, kontrol horien eragina hagitz handia baita; baina mesfidantza gutxien sortu ohi duen iturria dela esango nuke. Ikerketek askotan erakutsi duten bezala, irratia beste hedabideen aurretik doa sinesgarritasun mailan eta irratilari berriemaileen irudia eta horiez dagoen aburua aski
|
onak
dira gizartean.
|
|
Sarri askotan ikusleen kutxa deritzonaz baliatu behar dugu ezinbestez, albiste batzuk eman ahal izateko edo horien segimendua egiteko. Honexegatik
|
ona
da, zalantza gaberik, behar hauek burutu ahal izateko telebista aparatu bat gutxienez edukitzea. Gaur egun, antena parabolikoen bidez, telebista aparatuak piztuz, gaurkotasunezko hainbat notizia jaso dezakegu.
|