Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 401

2000
‎Egunetik egunera ugariagoak dira bere eguneroko lana oso osorik ordenagailu aurrean egiten duten pertsonak, eta egunetik egunera gehiago baita ere beren etxeetan ordenagailua erabiltzen dutenak lan pertsonal, kultural, sozial, politiko, sindikal eta abarrerako edo Interneten sartzeko. Horregatik, Laneko Segurtasun eta Higienerako Institutu Nazionalaren (INSHT) gida teknikora jo dugu, eta ordenagailuan lana egiterakoan kontuan hartu beharreko honako aholkuak jaso ditugu:
2001
‎Guztira, 1.891 ezbehar hil ziren; 1999an, berriz, 1.572 izan ziren, CCOOk egindako txosten baten arabera. Laneko Osasuneko arduradun sindikala, Joaquín Nieto, kezkatu egin zen; izan ere, duela bost urte Arriskuen Prebentzioari buruzko Legea indarrean sartu zenetik, laneko baja eragin zuten istripuen kopurua %51, 79 igo da, “herrialdeko ekonomia baino hiru aldiz gehiago”, eta azpimarratu zuen laneko segurtasunik eza “Espainiako irakasgai nagusia dela oraindik”. Bestalde, iaz gertatutako 1.891 istripu hilgarrietatik 758 bidean gertatu zirela adierazi zuen.
2002
LANEKO SEGURTASUN EZA BAZTERTZEA.
‎Lau sindikatuek laneko segurtasunaren eta osasunaren fiskaltza sortzea nahi dute, ofizioz jardun dezan, bai istripu larriak edo laneko heriotzak gertatzen direnean, bai gaiari buruzko legedia urratzen denean. Lau sindikatuek kanpaina indartsua egiteko asmoa dute, Laneko Ikuskaritzaren inplikazioa lortzeko, pasibotasuna" konplizitatea" delakoan daude-eta.
‎Malagako obretan gertatzen diren ia istripu guztiak estaltzen dituzte. Atzo, sektore arteko plan horretako kideek lanaldia egin zuten datorren igandean Laneko Segurtasun eta Osasunaren Eguna zela eta. Espainian, laneko ezbehar tasak azken hamar urteetan izan duen hazkunde geldiezina “epidemia” gisa hartu izan da, eta indarrean dagoen araudia zorrozki ordez beste tratamendu bat eman beharra zegoen.
‎Plana osatzen dutenek sistema adostu dute: Ikuskaritza, Enplegu Ordezkaritza, Osasunekoa, Laneko Segurtasun eta Higienerako Zentroa, Aldundia, mutuak, sindikatuak, enpresaburuak, prebentzio zerbitzuak, Eraikuntzako Lan Fundazioa eta elkargo profesionalak. Lehen topaketa Kontrolatu beharreko enpresa bakoitzeko arduradunak banan banan aipatuz hasten da prozesua.
‎Europako Batzordeak, Euroganberak eta Laneko Segurtasun eta Osasunaren Europako Agentziak laneko estresaren aurkako lehen Europako kanpaina abiarazi zuten atzo. Atzo aipatu dugun bezala, Europako lan indarraren% 28 da hori, 41,2 milioi pertsona, Espainiako biztanleria baino zifra handiagoa.
‎Europako Enplegu eta Gizarte Gaietako komisarioak, Anna Diamantantopoulouk, azaldu zuen estresak «giza kostua eta finantza karga izugarria». Hain zuzen, Hans Horst Konkowsky Agentziako zuzendariak patologia horren aurkako kanpaina bat abiarazi zuela iragarri zuen, eta urrian Laneko Segurtasun eta Osasunerako astebete izango dela iragarri zuen. Ekimenak milaka ekitaldi aurreikusten ditu EB osoan, eta informazioa banatzea, liburuxkak eta jardunbide egokien trukea.
‎Laneko estresa gero eta arazo handiagoa da, eta gero eta langile gehiagori eragiten die; horregatik ari dira neurriak hartzen, Europako Batzordeak, Euroganberak eta Laneko Segurtasun eta Osasunerako Europako Agentziak aurreko astean abian jarritako kanpaina gisa. «Arazo hori duela lau urte pentsaezina zen», dio Jesús Uzkudun Langile Komisioak sindikatuko Lan eta Ingurumen arduradunak (CC.OO.) Gipuzkoan, iristen zaizkion kasu guztiei erantzuteko ez dela hornitzen dio.
‎lehiakortasuna, prekarietatea, txandakako lana, etab.% 28 eragiten du Sortzen diren intzidentzia zifrak oso deigarriak dira, bai eta arlo pertsonalean, laboralean eta sozialean dituen eraginak ere. Izan ere, Laneko Segurtasun eta Osasunerako Europako Agentziak dio estresak Europako lan indarraren% 28 eragiten duela, 41,2 milioi pertsona, hau da, «giza kostua eta finantza karga handia». Agentziak bildutako datuen arabera, estresa da laneko absentismo kasuen% 50 baino gehiago, eta Europako enpresak eta erakundeak 20 milioi euro inguru kostatzen dira urtean galdutako lanengatik eta osasun gastuagatik.
2003
Laneko Segurtasunaren eta Osasunaren Europako Agentziak hamar kategoriatan taldekatu ditu estres laboralaren arrisku edo efektu ezagunak. Erakundearen kultura eta funtzioa kategorian, ondoko hauek dira testuinguru laboraleko arriskuak:
lanean segurtasun handirik ez dutenei edota lehentasunezko perspektibetako bat onura fiskalak jasotzea ez dutenei erretiro plana egitea komeni zaie.
‎Babes lanek segurtasuneko berme faltsua sortzen dute gehienetan; izan ere, uholde bat izan den lekuan berriro izango da beste uholde bat denborapasatuta, oraingoak aurrekoak baino kalte ekonomiko handiagoak sortukobide dituela, ibaiertzak berme faltsuaren kontura denborarekin gero etabeteago izaten direlako.
‎Berga Monge, A. (1994). Laneko segurtasuna eta higienea haragiaren sektorean. Berrik.
‎Erauzketa lanen segurtasun baldintza teknikoak ezartzen lagunduko du.
‎Ekimen hori pezioa neutralizatu aurreko lanetako bat da, eta helburu nagusia itsas hondoei buruzko informazio gehiago lortzea da. Batzordeak adierazi zuenez, inguru horretan egingo diren ikerketen emaitzak lagungarriak izango dira Repsolek datorren udaberrian egingo dituen erauzketa lanen segurtasun baldintza teknikoak ezartzeko. Itsas Zientzien Institutuak koordinatuko ditu “Hespérides” ontziko jarduerak.
‎Arriskuak prebenitzeko enpresa jardueren koordinazioa Gobernuak urtarrilaren hasieran dekretuz onartu nahi duen legearen erregelamendu batean sartuko da. Laneko Segurtasun eta Osasunerako Batzorde Nazionalaren bileran aurkeztuko da gizarte solaskideen arteko adostasuna. Batzorde hori hilaren 17rako deituta dago, eta horren ondoriozko dokumentua Estatu Kontseiluaren irizpenaren mende jarriko da.
2004
‎dugu. Lege horren arabera, enpresa barnean edozein inbertsio egiterakoan edo produkzioaren metodoetanaldaketak egiterakoan, enpresariak langileekin negoziatzera beharturik zeuden.Horrela, produktibitatearen igoerari buruz negoziatzerakoan, lanaren baldintza hobeak, lan eginkizunen eduki tekniko eta soziala, eta lanaren segurtasuna ere bateranegoziatzen ziren. Alta bada, enpresaren estrategia eta aspektu tekniko eta ekonomiko guztietan, ordutik gaur arte, langileak informatuak eta kontsultatuak izatendira.
‎Horrela, Kontseilu Sozialaren proposamenak indartuko lirateke, eta kutsusoziala duten erabakietan maizago kontuan hartuko lirateke: kooperatiben internazionalizazioan, lan antolaketaren inguruko gaietan, soldatetan, lan segurtasunean, formakuntzan, kooperatibaz kanpoko arazoetan, eta abar35.
‎Oinezkoen pasabideen bandek zortzi orduko lanaldian taxiak edo autobusak egindako “jauzi” etengabeek nabarmen handitu zituzten garraioaren arloko profesional bilbotarren bizkarreko min eta lesioak, eta horrek neurri horiek hartzera behartu du tokiko administrazioa. Laneko Segurtasunerako Euskal Erakundeak (Osalan) bat egin du metropoliko autobusen eta taxilarien gidariek egindako beherapen eskaerarekin. Txosten horretan, gidarien osasunerako zenbait gorabehera “desegoki” direla adierazi zuten, eta “gidarien osasunerako arrisku larritzat” jotzen zituzten.
‎Gaurtik aurrera, Espainian dauden enpresa guztiak behartuta daude laneko arriskuei aurrea hartzeko planak ezartzera, 1995etik lan segurtasuna arautzen duen legearen azken erreforma Estatuko Aldizkari Ofizialean (BOE) argitaratu eta sei hilabetera. Betebehar hori abenduaren 14az geroztik indarrean dagoen 54/ 2003 Legean jasota dago, eta enpresetan prebentzio neurrien integrazioa hobetzea du helburu.
‎L (1995). Laneko segurtasuna eta higienea ostalaritzan eta sukaldaritzan. A Madril Vicente eta Mundipensa, Madril.
2005
‎Eskularruak, betaurrekoak eta maskarak: eskuzko lanetarako segurtasuna
‎Kanporatzen duten airearen tenperatura 500 °C tik gorakoa izan daiteke, eta, beraz, kontu handiz ibili behar da manipulatzean eta horiekin lan egitean. Pistola termikoei esker, lehen propano sopleteekin egiten ziren lanak segurtasun eta eraginkortasun handiagoz egin daitezke. Sopletea erabiltzearen arazoa zen sugarrak, askotan, gehiegizko beroa sortzen zuela egin beharreko lanerako.
‎Horiek aztertu eta, azkenik, onena aukeratzen da. Fase horiek oso garrantzitsuak dira, horiek gauzatzeak etorkizunean sukaldeen kudeaketarekin zerikusia duten alderdi guztiak hipotekatuko baititu, hala nola, gastronomikoak, ergonomikoak, produktiboak edo laneko segurtasunari dagozkionak; eta, jakina, baita higienikoak ere. Noizean behin, proiektua egiten den bitartean, alderdi horietako batzuk higienearen eskakizunekin talka egin dezakete.
‎diru sarreren hazkundea ez da nahikoa soilik belaunaldien arteko pobrezia ez pasatzeko, baizik eta aberastasuna gutxi batzuetan metatzera eraman dezake. Globalizazioaren ondorioz, desberdintasunak mantendu egin dira bai herrialdeen artean, bai ekonomia nazionalen barruan, eta horrek, besteak beste, enpleguan, laneko segurtasunean eta soldatetan islatzen du. Herrialde askotan, langabezia oso handia da oraindik, eta eragin handiagoa du gazteen artean; beraz, munduan dauden 186 milioi langabeetatik %47 gazteak dira.
‎Hori gertatzen bada, hornidura eten egin behar da obrak hasi aurretik. Hala ere, neurri hori komenigarria da beti laneko segurtasuna areagotzeko. Trenkadan hodirik edo kablerik ez dagoen arren, ixteko giltza itxi eta hornidura elektrikoa mozteak estualdi bat baino gehiago saihets ditzake.
‎Autobideko lanen zuzendaritzak ere arazoaren berri izan zuen eta lanen segurtasuneko arduradun bat bidali zuen pitzadurak aztertzera. Pitzadurak ikusi eta gero, arduradunak eskaiolazko lagin batzuk jarri zituen kalteak seinalatzeko.
‎OLAIZOLA NOGALES, Iñaki; URBANEJA ARRUE, Felix/ Isasi Gete, Fernando**. OSALAN Laneko Segurtasun eta Osasunerako Euskal Erakundea. Cruces Barakaldo.
‎Lantokian eragile kimikoen eraginpean egoteko mugak 2003 ASKOREN ARTEAN. OSALAN Laneko Segurtasun eta Osasunerako Euskal Erakundea. Cruces Barakaldo.
‎ABANCENS IZCUE, Alvaro; ANDRES OLAZAGOITIA, Jose Luis eta beste. OSALAN Laneko Segurtasun eta Osasunerako Euskal Erakundea. Cruces Barakaldo.
‎ARENAZA AMEZAGA, Maria Jesus eta beste. OSALAN Laneko Segurtasun eta Osasunerako Euskal Erakundea. Cruces Barakaldo.
‎ARBERAS SALAZAR, Jose Maria. OSALAN Laneko Segurtasun eta Osasunerako Euskal Erakundea. Cruces Barakaldo.
‎BETEGON HERNANDO, Amparo; ELOLA OYARZABAL, Maria Begoña/ Isasi Gete, Fernando**. OSALAN Laneko Segurtasun eta Osasunerako Euskal Erakundea. Cruces Barakaldo.
2006
‎Gainera, enpresa pila bat ezagutzen dituzu, harremanak eta ekarpenak areagotuz». Okerrena berriz, lanaren segurtasun falta: «Astero atera behar dut bezero bila, lan bila dio Navarrok.
‎Mendikoiren ikastaroekin jarraituz, irailaren 29an baratzezaintza ikastaroa hasiko da Artega Zabalegi fundazioaren lursailetan. 1.000 orduko ikastaro horretan hainbat gai jorratuko dituzte, besteak beste, botanika, ingurunea, klimatologia, arriskuak, edafologia, ongarriak, lur neurketak, baratzezaintza, ekologia, ohiko landaketak, zorurik gabeko landaketak, ustiapenaren kudeaketa eta laneko segurtasuna.
‎Produktu kimikoak, bai substantzia kimikoak bai prestakinak, arriskutsutzat joko dira beren propietate fisikokimiko eta toxikologikoengatik, bai eta ondorio espezifikoengatik ere, bai giza osasunean bai ingurumenean. Produktu kimikoak arrisku kategoria batean edo gehiagotan sailkatzen dira, prestakin arriskutsuen sailkapena, ontziratzea eta etiketatzea arautzen duen 255/ 2003 Errege Dekretuaren eta Laneko Segurtasun eta Higienerako Institutu Nazionalaren 635 Prebentzio Ohar Teknikoaren (NTP 635) arabera. Substantzia edo prestakin kimikoak sailkatzeko hiru kategoria daude:
‎Etxeko lanetan erabiltzen diren esku eskailerak gaizki erabiltzeak edo mantentzeak hainbat arrisku ekar ditzake. Istripurik gerta ez dadin, hala nola objektuak erori, harrapatu edo beste pertsona batzuen gainera erortzea, erabiltzeko arau hauek bete behar dira, Laneko Segurtasun eta Higienerako Institutu Nazionalaren 239 ohar teknikoan jasotakoak: Eskailera jartzea Eskaileraren bermapuntutik hurbil gauzak garbitzea.
‎Etxean erabili ohi diren garbiketa produktuek gizakiarentzat eta ingurumenarentzat kaltegarriak diren substantziak edo prestakinak izan ditzakete; beraz, kontu handiz erabili behar dira. Produktu kimikoak arrisku kategoria batean edo gehiagotan sailkatzen dira, prestakin arriskutsuen sailkapena, ontziratzea eta etiketatzea arautzen duen 255/ 2003 Errege Dekretuaren eta Laneko Segurtasun eta Higienerako Institutu Nazionalaren 635 Prebentzio Ohar Teknikoaren (NTP 635) arabera. Besteak beste, osasunerako, segurtasunerako eta kontsumitzaileen informaziorako eskubideak babesteko, giza osasunean duten eraginaren arabera, substantzia edo prestakin kimikoak honela banatzen dira:
‎Etxeetan erabiltzen diren garbiketa produktu batzuek substantzia kimikoak dituzte, arriskutsuak edo toxikoak izan daitezkeenak, eta modu desegokian erabiltzen badira, ondorio kaltegarriak sortzen dituzte giza osasunean edo ingurumenean. Etiketatzean, prestakin arriskutsuen sailkapena, ontziratzea eta etiketatzea arautzen duen 255/ 2003 Errege Dekretuarekin eta Laneko Segurtasun eta Higienerako Institutu Nazionalaren 635 Prebentzio Ohar Teknikoarekin (635 NTP) bat etorriz, sinbolo edo piktograma batzuk daude, kontsumitzaileari okerreko erabilerak dakartzan arriskuen berri emateko. Ingurumenean edo haren propietate ekotoxikologikoetan eragiten dituzten ondorioei dagokienez, ingurumenerako arriskutsuak izango dira ingurumeneko osagai batentzat edo gehiagorentzat berehalako edo etorkizuneko arriskua duten edo izan dezaketen substantzia edo prestakinak.
‎Lanaldiko lan hilkortasunaren bigarren kausa nagusia zirkulazio istripuak dira, Laneko Segurtasun eta Higienerako Institutu Nazionalak (LSHIN) enpleguko ezbehar tasa azaltzeko egindako bigarren azterlanean ageri den bezala. Lanbide jardueraren ondoriozko 100 heriotzatik 21 arrazoi horrengatik dira.
Laneko segurtasunari buruzko araudia hausteagatik jarritako isunak 117 milioi eurokoak izan ziren 2005ean, baina zenbateko horren %10 baino ez zen bildu.
‎Lan Ikuskaritzak 37.949 arau hauste akta egin zituen iaz, laneko segurtasun eta osasun arloko arauak ez betetzeagatik. Isunen zenbatekoa 117 milioi eurotik gorakoa izan zen, baina zenbateko horren %10 bakarrik bildu zen, Langile Komisioen (CCOO) datuen arabera.
‎Urtero, Europako Batasunean 151.300 pertsona hiltzen dira laneko ezbeharrengatik eta gaixotasun profesionalengatik. Gehienak lanarekin zerikusia duten gaixotasunengatik hiltzen dira, Laneko Segurtasun eta Osasunerako Europako Agentziako (OSHA, ingelesezko siglak) zuzendari nagusi berriak, Jukka Takalak, atzo Bilbon salatu zuenez. Lanpostuan substantzia arriskutsuak erabiltzeak bakarrik eragiten du 31.000 eta 56.000 heriotza bitarte urtean, eta horietatik 21.000 amiantoaren manipulazioari dagozkio.
‎OSHAko zuzendariak nabarmendu zuen bere erakundearen zeregina “informazioa bildu, prozesatu eta zabaltzea” dela. Laneko arriskuak murrizteko formularik onenari dagokionez, adierazi zuen Suedian duela 80 urtetik Gobernuaren, sindikatuen eta enpresaburuen artean egindako akordioek eragin dutela laneko segurtasun eta osasun egoera onena duen munduko herrialdea izatea. Horixe da Agentzian ezarri beharreko eredua, non hiru estamentu horien ordezkariak baitaude, nabarmendu zuen.
‎Horixe da Agentzian ezarri beharreko eredua, non hiru estamentu horien ordezkariak baitaude, nabarmendu zuen. Egoitza Bizkaiko hiriburuan duen OSHAren lehentasunen artean, Takalak nabarmendu zituen bazkide berriak, ezbehar maila handiagokoak; sortzen ari diren arriskuak atzematea eta prebenitzea, edo laneko segurtasuna eta osasuna beste politika batzuetan sartzea, hala nola generoan, ingurumenean, diseinuan eta abarretan. Era berean, adierazi zuen etorkinen segurtasuna babesten saiatuko dela, eta eremu horretan uste du EBk ez duela behar adina neurri hartu, ahalegin handiak egin arren.
‎2006ko lan hitzarmena sinatu ez dutela-eta egun osoko greba egin dute gaur, hilak 20, Iraundiko langileek. Soldata igoera, lan-orduen murrizketa, lan segurtasun handiagoa eta ETTetatik kontrataziorik ez egitea eskatzen dute langileek. Enpresak soldataren igoera proposatu diete langileei, beraiek eskatutakoa baino txikiagoa.
2007
‎Enpleguaren, instalazioen eta lan baldintzen kalitatea zaintzeko konpromisoa hartu du Elorrioko Udalak, “berriro ere katea azken mailan, langileengan eta horien eguneroko laneko segurtasunean, apurtu ez dadin”.Halantxe batzen du Bozeroale Batzordeak landutako idatziak.
‎Enpleguaren, instalazioen eta lan baldintzen kalitatea zaintzeko konpromisoa hartu du Elorrioko Udalak, “berriro ere katea azken mailan, langileengan eta horien eguneroko laneko segurtasunean, apurtu ez dadin”. Halantxe batzen du Bozeroale Batzordeak landutako idatziak.Leunketa enpresan Elorrioko Txaber Oregi gaztea hil eta beste lau langile — horietako bi oso larri— zauritu zireneko istripua, lurzoru merkeagoak eta instalazioen kalitate hobeagoak lortzeko diru publikoarekin egindako industrialdean gertatu zela nabarmendu du Udalak:
‎Durango bizi den 49 urteko behargina DYAko anbulantziak eroan zuen Galdakaoko erietxera. Horrelako lan istripu larriak, oso larriak eta hildakoak eragin dituzten istripuak %50ean gutxitu gura direla jakin eragin zuen egun batzuk lehenago Eusko Jaurlaritzak, eperako Laneko Segurtasun eta Osasunerako Plan berriaren aurkezpenean.
‎Durango bizi den 49 urteko behargina DYAko anbulantziak eroan zuen Galdakaoko erietxera. Horrelako lan istripu larriak, oso larriak eta hildakoak eragin dituzten istripuak %50ean gutxitu gura direla jakin eragin zuen egun batzuk lehenago Eusko Jaurlaritzak, eperako Laneko Segurtasun eta Osasunerako Plan berriaren aurkezpenean. Bertan, lan arriskuen prebentzioan enpresek sustatzeko neurriak batu dituzte.
‎Prebentzioa lantzen duten enpresak sarituko dituzte; Administrazioaren kontratazio irizpideetan lan arriskuen prebentzioa hobetzeko bidean diharduen enpresak: lan segurtasun plan propiodunak edo horren inguruko agiriak dituzten enpresak Administrazioaren lehiaketetan puntuazioaren bitartez hartuko dira kontutan. Lan-talde bat egin du Jaurlaritzak hori aztertzeko, aurreratu dutenez, eta irailean hasiko dira lanean; urtea amaitu aurretik arautu gura dute aldaketa hori dekretuz.
‎Halaber, botere publikoek lanbide heziketa eta berregokitzea bermatzeko politika suspertuko dute; lanean segurtasuna eta higienea zainduko dituzte; eta behar besteko atsedena bermatuko dute, lanaldia mugatuz, aldizkako opor ordainduen bidez eta zentro egokiak sustatuz.
‎Gobernuak edo, hala denean, arlo honetan eskumenak dituzten autonomia erkidegoetako gobernu organoek erabaki dezakete lan jarduerak aldi jakin batean etetea, laneko segurtasun eta osasunaren arloko arau hausteek aparteko astuntasuneko inguruabarrak dituztenean, edo, egoerarik txarrenean, kasuan kasuko lantokia ixtea, betiere, alokairuen ordainketari edo bidezko kalte ordainei eta horiek bermatzeko har daitezkeen neurriei kalterik egin gabe.
‎Administrazioarekin kontratuak egiteko ahalmenaren mugak, laneko segurtasun eta osasunaren arloan egindako delituengatik edo administrazio izaerako arau hauste oso astunengatik, maiatzaren 18ko 13/ 1995 Legeak, Administrazio Publikoetako Kontratuei buruzkoak, arautuko ditu.
‎Gaur egun Medikuntza eta Laneko Segurtasunaren Institutu Nazionalak eta Laneko Medikuntzaren Eskolak dituzten baliabide eta eginkizunak Osasun eta Kontsumo Ministerioaren unitate, organismo edo erakundeei eratxiki zaizkie, eta horiexek egikarituko dituzte, ministerio horren eskumenen barne antolaketa eta banaketaren arabera.
‎Politika hori botere publikoen jardun multzoa da, lan baldintzak hobetzea sustatu bekumenak dituzten administrazio publihar duena, langileen osasunak eta segurtasunak babes gehiago izan dezaten. Orobat, politika horrek zuzendu behar ditu, hala prebentzio arloan eskoen jardunak, nola jardun horietan enpresaburuek eta langileek izan behar duten partaidetza, euren ordezkaritza erakundeen bidez. Inguru horretan sortu den Laneko Segurtasun eta Osasunaren Batzorde Nazionala partaidetza tresna ezin hobea da, prebentzio arloko politika azaldu eta garatzeko.
‎Aurreko lerrokadan ezarri kasuan enpresaz azpiko esparruetan negoziatu ezineko gaitzat joko dira probaldia, kontratazio modalitateak, horiek enpresaren esparrura moldatzeko moduko aldeetan izan ezik, lanbide taldeak, diziplina araubidea, eta laneko segurtasun eta higiene eta mugigarritasun geografikoari buruzko gutxieneko arauak.
‎Konstituzioko 40.2 artikuluak botere publikoei ezarri die, politika sozial eta ekonomikoaren gida oinarrien artean, laneko segurtasun eta higienea zaintzea.
‎Bestetik, dagoe arauak, horietako asko Espainiako Konsneko zaharkiturik dauden arauketak eguneratu behar dira, eta aurretiaz aintu. Beharrizan horiek beti dira garrantzat hartu gabeko egoera berriak arautzitsuak, baina garrantzi hori areagotu egiten da, beharrizanok langileen laneko segurtasuna eta osasuna babesteari lotzen zaizkionean; izan ere, baldintza horiek gara daitezen, nahitaezkoa da arautegia etengabe eguneratzea eta gauzatutako aldaketa sakonekin egokitzea.
Laneko segurtasun eta osasunerako arriskuen ebaluazioa, lan baldintzen eta langileen jardueraren aldizkako kontrolen emaitzak barne, lege honen 16 artikuluaren 2 idatz zatiko a) paragrafoan xedatutakoaren arabera.
‎1 Langile bakoitzaren ardura da, beraren ahalmenen arabera, eta kasu bakoitzean hartutako prebentzio neurrien bidez, laneko segurtasuna eta osasuna zaintzea, berarena zein beraren lanbide jarduerak uki ditzakeen pertsonena, laneko jardunen eta ez egiteen ondorioz, beraren prestakuntzaren eta enpresaburuaren jarraibideen arabera.
‎5) Langileen laneko segurtasuna eta osasuna babesteko xedearekin, agintaritza eskudunak ezarri betebeharrak betetzen laguntzea.
‎c) Aipatu esparru horretan langileenan, organo horien arteko jardun koordi ordezkaritza organo batzuk daudenenatua bermatu da, laneko segurtasunaren eta osasunaren prebentzioeta babes arloan, batzuen eta besteen artean partaidetza modu bateratuan gauzatzea ahalbidetuz, kasu bakoitzean ezarri esparru zehatzean.
‎V. kapituluak zehatz mehatz arautu ditu langileen kontsulta eta partaidetza eskubideak, laneko segurtasunaren eta osasunaren inguruan. Espainian innei?
‎Amaitzeko, bosgarren xedapen gehigarriak fundazio baten eraketa arautu du, Lan eta Gizarte Segurantzaren Ministerioaren babesean, eta administrazio publikoen zein enpresaburuen eta langileen ordezkaritza erakundeen partaidetzarekin. Fundazio horren xede nagusia izango da laneko segurtasun eta osasun baldintzak hobetzeko jarduerak sustatzea, batez ere, enpresa txiki eta ertainetan. Fundazio horrek bere jarduerak gauza ditzan, Lan eta Gizarte Segurantzaren Ministerioak ondare jakin batekin zuzkituko du; ondare hori eratzen da lan istripu eta lanbide gaixotasunen mutuek egindako kudeaketaren soberakinen gaindikinarekin.
‎4 Familia etxeko zerbitzarien lan harreman bereziei ere ez zaie aplikatuko lege hau. Hori gorabehera, etxe zerbitzuen titularrak nahitaez zaindu behar dugiene baldintza egokietan egiten dela. bere langileen lana segurtasun eta hi
‎8 «Banakako babes ekipamendua» da langileak aldean eramateko edo erabiltzeko edozein ekipamendu, langilea babesteko, laneko segurtasunaren eta osasunaren aurkakoa izan daitekeen arriskutik edo arriskuetatik, bai eta helburu bera duen edozein osagarri edo gehigarri ere.
‎politika, laneko segurtasuna
‎1 Prebentzio arloko politikaren xedea izango da lan baldintza hobeak sustatzea, langileen laneko segurtasunaren eta osasunaren babesa gehitzeko.
‎3 Orobat, administrazio publikoek sustatuko dituzte bigarren artikuluko lehenengo idatz zatiak aipatu subjektuek gauzatutako jarduerak, laneko segurtasun eta osasun baldintzak hobetu eredu berriak ikertu eta gehitzeko, eta prebentzio egitura eragingarriak susta eta lan arriskuak murrizteko, babestzeko.
‎8 artikulua. Laneko Segurtasun eta Higieneko Institutu Nazionala
‎1 Laneko Segurtasun eta Higieneko Institutu Nazionala da Estatuko Administrazio Orokorraren organo zientifiko eta teknikoa; erakunde horren xedea da laneko segurtasuna eta osasudetza ezarriko du, gai honetan eskumena aztertzea eta ikertzea, bai eta horien hobekuntza sustatzea eta bermatzea ere. Horretarako, behar besteko lankinak dituzten autonomia erkidegoetako erakundeekin.
‎1 Laneko Segurtasun eta Higieneko Institutu Nazionala da Estatuko Administrazio Orokorraren organo zientifiko eta teknikoa; erakunde horren xedea da laneko segurtasuna eta osasudetza ezarriko du, gai honetan eskumena aztertzea eta ikertzea, bai eta horien hobekuntza sustatzea eta bermatzea ere. Horretarako, behar besteko lankinak dituzten autonomia erkidegoetako erakundeekin.
‎e) Erakundearen xedeak betetzeko beharrezkoak izanda, erakunde horri bere eskumenen esparruan eratxiki zaizkion osterantzeko eginkizunak, lege honen 13 artikuluan araututako Laneko Segurtasun eta Osasunaren Batzorde Nazionalarekin bat etorriz, eta, hala denean, arlo honetan eskumena duten autonomia erkidegoetako organo teknikoen elkarlanarekin.
‎2 Laneko Segurtasun eta Higieneko Institutu Nazionala, bere eginkizunen esparruan, koordinazioaz arduratuko da, administrazio publikoen artean informazioa eta esperientziak trukatzea bermatuko du, eta modu berezian bultzatu eta lagunduko ditu autonomia erkidegoek segurtasuna eta osasuna sustatzeko gauzatu jarduerak.
‎3 Europar Batasuneko erakundeei dagokienez, Laneko Segurtasun eta Higieneko Institutu Nazionalak erreferentzia zentro nazional gisa jardungo du, nazio mailan eman behar duen informazioaren koordinazioa eta transmisioa bermatuz, batez ere, Laneko Segurtasun eta Osasunerako Europako Agentziari eta beraren Sareari begira.
‎3 Europar Batasuneko erakundeei dagokienez, Laneko Segurtasun eta Higieneko Institutu Nazionalak erreferentzia zentro nazional gisa jardungo du, nazio mailan eman behar duen informazioaren koordinazioa eta transmisioa bermatuz, batez ere, Laneko Segurtasun eta Osasunerako Europako Agentziari eta beraren Sareari begira.
‎4 Laneko Segurtasun eta Higienekotzorde Nazionalaren Idazkaritza Nagu Institutu Nazionala arduratuko da Laneko Segurtasun eta Osasunaren Basiaz, horren eskumenak garatzeko behar den laguntza teknikoa eta zientifikoa emanez
‎4 Laneko Segurtasun eta Higienekotzorde Nazionalaren Idazkaritza Nagu Institutu Nazionala arduratuko da Laneko Segurtasun eta Osasunaren Basiaz, horren eskumenak garatzeko behar den laguntza teknikoa eta zientifikoa emanez
‎2 Estatuko eta autonomia erkidegoetako administrazio orokorrek behar besteko neurriak hartuko dituzte, euren eskumenen esparruan, Laneko eta Gizarte Segurantzako Ikuskatzailetzari behar adinako adituen elkarlana eta aholku teknikoa emateko; Estatuko Administrazio Orokorraren esparruan, Laneko Segurtasun eta Higieneko Institutu Nazionalak emango ditu horiek.
‎Egiaztatze jardun horiek azaroaren 14ko 42/ 1997 Legeak, Laneko eta Gizarte Segurantzako Ikuskatzailetza Antolatzeari buruzkoak, 17.2 artikuluan aipatu Laneko eta Gizarte Segurantzako Ikuskatzailetzaren lurralde batzordeak programatuko ditu, Laneko eta Gizarte Segurantzako Ikuskatzailetzaren laneko segurtasun eta osasunerako ekintza planera biltzeko.
‎Lan baldintzak hobetu eta langileen laneko segurtasuna eta osasuna babesteko kudeaketaren plangintzan, programazioan, antolaketan eta kontrolean, enpresaburuek eta langileek duten partaidetza, ordezkaritza handieneko enpresaburuen erakundeen eta sindikatu erakundeen bidez, lan arriskuak prebenitzeko politikaren oinarrizko printzipioa da, lurralde desberdinetan eskudunak diren administrazioek garatu behar dutena.
‎13 artikulua. Laneko Segurtasun eta Osasunaren Batzorde Nazionala
‎1 Laneko Segurtasun eta Osasunaren Batzorde Nazionala eratu da, administrazio publikoen kide anitzeko organo aholkulari gisa, prebentzio politikak azaltzeko, eta laneko segurtasun eta osasunaren arloan instituzio partaidetzako organo gisa.
‎1 Laneko Segurtasun eta Osasunaren Batzorde Nazionala eratu da, administrazio publikoen kide anitzeko organo aholkulari gisa, prebentzio politikak azaltzeko, eta laneko segurtasun eta osasunaren arloan instituzio partaidetzako organo gisa.
‎Batzordeko Idazkaritza, laguntza teknikoa eta administratiboa emateko organoa, Laneko Segurtasun eta Higieneko Institutu Nazionalaren Zuzendaritzak izango du.
Laneko Segurtasun eta Osasunaren Batzorde Nazionalak jardungo du osoko bilkuran, batzorde iraunkorrean edo lan-taldeetan, Batzordeak egingo duen barne araudiak ezarritakoarekin bat etorriz.
‎1 Langileek eskubidea dute, laneko segurtasun eta osasun arloan benetako babesa izateko.
‎5 Laneko segurtasun eta osasun neurrien kostua ezin izango zaie inola ere ezarri langileei.
‎a) Langileen laneko segurtasun eta osasunerako arriskuak, hala enpresa osoan daudenak, nola lanpostu eta eginkizun bakoitzak dituenak.
‎1 Laneko Segurtasun eta Osasunaren Batzorde Nazionalari atxikita, fundazio bat egongo da. Fundazio horren xedea izango da laneko segurtasun eta osasun baldintzen hobekuntza sustatzea, bereziki, enpresa txikietan, arriskuak prebenitzeko arautegia betetzeari buruzko informazio, laguntza tekniko, prestakuntza eta sustapen ekintzen bidez.
‎1 Laneko Segurtasun eta Osasunaren Batzorde Nazionalari atxikita, fundazio bat egongo da. Fundazio horren xedea izango da laneko segurtasun eta osasun baldintzen hobekuntza sustatzea, bereziki, enpresa txikietan, arriskuak prebenitzeko arautegia betetzeari buruzko informazio, laguntza tekniko, prestakuntza eta sustapen ekintzen bidez.
‎Fundazioaren estatutuak Laneko Segurtasun eta Osasunaren Batzorde Nazionalak onetsiko ditu, bere kideen bi herenak horren alde emandako botoarekin.
‎Lurralde esparru desberdinetako ekintzen plangintza, garatze eta finantzaketak kontuan hartuko ditu lan egiten duen biztanleria, enpresen tamaina eta lan ezbeharren tasa. Fundazioak laneko segurtasun eta higienearen arloan lan legeria betearazteko eskumenak dituzten lurralde esparru autonomikoei esleitu aurrekontuak lurralde esparru horietako hiru alderdiko eta instituzio partaidetzarako organoei eratxikiko zaizkie, horiek kudea ditzaten; organo horiek Laneko Segurtasun eta Osasunaren Batzorde Nazionalaren antzeko izaera izan behar dute.
‎Lurralde esparru desberdinetako ekintzen plangintza, garatze eta finantzaketak kontuan hartuko ditu lan egiten duen biztanleria, enpresen tamaina eta lan ezbeharren tasa. Fundazioak laneko segurtasun eta higienearen arloan lan legeria betearazteko eskumenak dituzten lurralde esparru autonomikoei esleitu aurrekontuak lurralde esparru horietako hiru alderdiko eta instituzio partaidetzarako organoei eratxikiko zaizkie, horiek kudea ditzaten; organo horiek Laneko Segurtasun eta Osasunaren Batzorde Nazionalaren antzeko izaera izan behar dute.
‎Seigarrena. Laneko Segurtasun eta Osasunaren Batzorde Nazionala eratzea
‎Gobernuak, lege hau indarrean jarri eta hiru hileko epean, Laneko Segurtasun eta Osasunaren Batzorde Nazionalaren osaketa arautuko du. Batzordea hurrengo hogeita hamar egunetako epean eratuko da.
‎Autonomia erkidegoetan, instituzio partaidetza izango da, horien egitura eta antolaketari dagokionez, autonomia erkidego horiek laneko segurtasun eta osasunaren arloan dituzten eskumenen araberakoa.
‎1971ko martxoaren 11ko Dekretua, laneko segurtasun eta higienearen batzordeen eratze, osatze eta eginkizunei buruzkoa.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
lan 396 (2,61)
LAN 5 (0,03)
Lehen forma
Laneko 178 (1,17)
laneko 113 (0,74)
lan 48 (0,32)
lanak 11 (0,07)
lanean 10 (0,07)
Lan 9 (0,06)
LANEKO 5 (0,03)
lana 5 (0,03)
lanen 5 (0,03)
lanetan 5 (0,03)
lanaren 3 (0,02)
lanerako 3 (0,02)
Lanerako 2 (0,01)
Lanek 1 (0,01)
lanek 1 (0,01)
lanetako 1 (0,01)
lanetarako 1 (0,01)
Argitaratzailea
Consumer 92 (0,61)
LANEKI 61 (0,40)
Deustuko Unibertsitatea 51 (0,34)
Berria 46 (0,30)
AVD-ZEA - Editorial Dykinson 18 (0,12)
Jakin 16 (0,11)
Uztaro 14 (0,09)
Argia 13 (0,09)
UEU 9 (0,06)
ELKAR 8 (0,05)
EITB - Sarea 7 (0,05)
hiruka 7 (0,05)
Urola kostako GUKA 7 (0,05)
Anboto 6 (0,04)
goiena.eus 5 (0,03)
Sustraia 4 (0,03)
Ikaselkar 4 (0,03)
Noaua 4 (0,03)
EITB - Argitalpenak 3 (0,02)
IVAP 3 (0,02)
uriola.eus 3 (0,02)
erran.eus 2 (0,01)
aiaraldea.eus 2 (0,01)
aiurri.eus 2 (0,01)
barren.eus 2 (0,01)
Maxixatzen 2 (0,01)
Herria - Euskal astekaria 2 (0,01)
Osagaiz 1 (0,01)
HABE 1 (0,01)
alea.eus 1 (0,01)
Guaixe 1 (0,01)
Pamiela 1 (0,01)
Maiatz liburuak 1 (0,01)
Open Data Euskadi 1 (0,01)
Booktegi 1 (0,01)
Konbinazioak (2 lema)
Konbinazioak (3 lema)
lan segurtasun ez 13 (0,09)
lan segurtasun neurri 7 (0,05)
lan segurtasun handi 6 (0,04)
lan segurtasun arau 5 (0,03)
lan segurtasun buruzko 5 (0,03)
lan segurtasun araudi 4 (0,03)
lan segurtasun bermatu 4 (0,03)
LAN segurtasun ETA 4 (0,03)
lan segurtasun falta 4 (0,03)
lan segurtasun indartu 4 (0,03)
lan segurtasun arduradun 3 (0,02)
lan segurtasun baldintza 3 (0,02)
lan segurtasun Frantzia 3 (0,02)
lan segurtasun gauzatu 3 (0,02)
lan segurtasun agentzia 2 (0,01)
lan segurtasun berme 2 (0,01)
lan segurtasun egin 2 (0,01)
lan segurtasun egoera 2 (0,01)
lan segurtasun egon 2 (0,01)
lan segurtasun ere 2 (0,01)
lan segurtasun gain 2 (0,01)
lan segurtasun osoz 2 (0,01)
lan segurtasun protokolo 2 (0,01)
lan segurtasun zaindu 2 (0,01)
lan segurtasun aipatu 1 (0,01)
lan segurtasun apenas 1 (0,01)
lan segurtasun arautu 1 (0,01)
lan segurtasun areagotu 1 (0,01)
lan segurtasun aritu 1 (0,01)
lan segurtasun arlo 1 (0,01)
lan segurtasun babes 1 (0,01)
lan segurtasun bat 1 (0,01)
lan segurtasun behar 1 (0,01)
lan segurtasun edota 1 (0,01)
lan segurtasun elkarte 1 (0,01)
lan segurtasun eskaini 1 (0,01)
lan segurtasun Espainia 1 (0,01)
lan segurtasun esparru 1 (0,01)
lan segurtasun estatu 1 (0,01)
lan segurtasun euskal 1 (0,01)
LAN segurtasun ez 1 (0,01)
lan segurtasun gai 1 (0,01)
lan segurtasun hitz 1 (0,01)
lan segurtasun hobekuntza 1 (0,01)
lan segurtasun hobetu 1 (0,01)
lan segurtasun inguru 1 (0,01)
lan segurtasun institutu 1 (0,01)
lan segurtasun jakin 1 (0,01)
lan segurtasun komite 1 (0,01)
lan segurtasun kontrol 1 (0,01)
lan segurtasun kopia 1 (0,01)
lan segurtasun kudeatu 1 (0,01)
lan segurtasun lehenetsi 1 (0,01)
lan segurtasun lehentasun 1 (0,01)
lan segurtasun nahikorik 1 (0,01)
lan segurtasun nazioarteko 1 (0,01)
lan segurtasun plan 1 (0,01)
lan segurtasun prebentzio 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia